شنبه 1396/4/3 - 3 : 10
مشخصات امام جمعه
سید فضل ا… حسینی
سید فضل ا… حسینی
طالقان
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1396/2/29
تفسیر مناسبتی: خطرات کاهش جمعیت برای ما

باسمه تعالی

29 اردیبهشت 1396 برابر با 22 شعبان 1438

خطبه اول: سفارش به تقوا

امیر مؤمنان علی علیه السلام:  أَ لَا عَامِلٌ لِنَفْسِهِ قَبْلَ يَوْمِ بُؤْسِهِ. هان! آیا کسی نیست که پیش از رسیدن روز سختی برای آن کار کند؟ نهج البلاغه/خطبه28

تفسیر مناسبتی: خطرات کاهش جمعیت برای ما

آیات:

قُلْ تَعَالَوْاْ أَتْلُ مَا حَرَّمَ رَبُّكُمْ عَلَيْكُمْ أَلاَّ تُشْرِكُواْ بِهِ شَيْئًا وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا وَلاَ تَقْتُلُواْ أَوْلاَدَكُم مِّنْ إمْلاَقٍ نَّحْنُ نَرْزُقُكُمْ وَإِيَّاهُمْ وَلاَ تَقْرَبُواْ الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ وَلاَ تَقْتُلُواْ النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللّهُ إِلاَّ بِالْحَقِّ ذَلِكُمْ وَصَّاكُمْ بِهِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ - "بگو: «بياييد آنچه را پروردگارتان بر شما حرام کرده است برايتان بخوانم: اينکه چيزى را شريک خدا قرار ندهيد! و به پدر و مادر نيکى کنيد! و فرزندانتان را از (ترس) فقر، نکشيد! ما شما و آنها را روزى مى‏دهيم؛ و نزديک کارهاى زشت نرويد، چه آشکار باشد چه پنهان! و انسانى را که خداوند محترم شمرده، به قتل نرسانيد! مگر بحق (و از روى استحقاق)؛ اين چيزى است که خداوند شما را به آن سفارش کرده، شايد درک کنيد!"انعام/151

قَدْ خَسِرَ الَّذِينَ قَتَلُواْ أَوْلاَدَهُمْ سَفَهًا بِغَيْرِ عِلْمٍ وَحَرَّمُواْ مَا رَزَقَهُمُ اللّهُ افْتِرَاء عَلَى اللّهِ قَدْ ضَلُّواْ وَمَا كَانُواْ مُهْتَدِينَ - "به يقين آنها که فرزندان خود را از روى جهل و نادانى کشتند، گرفتار خسران شدند؛ (زيرا) آنچه را خدا به آنها روزى داده بود، بر خود تحريم کردند؛ و بر خدا افترا بستند. آنها گمراه شدند؛ و (هرگز) هدايت نيافته بودند."انعام/141

وَلاَ تَقْتُلُواْ أَوْلادَكُمْ خَشْيَةَ إِمْلاقٍ نَّحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَإِيَّاكُم إنَّ قَتْلَهُمْ كَانَ خِطْءًا كَبِيرًا - "و فرزندانتان را از ترس فقر، نکشيد! ما آنها و شما را روزى مى‏دهيم؛ مسلماً کشتن آنها گناه بزرگى است!"اسراء/31

مِنْ أَجْلِ ذَلِكَ كَتَبْنَا عَلَى بَنِي إِسْرَائِيلَ أَنَّهُ مَن قَتَلَ نَفْسًا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعًا وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا وَلَقَدْ جَاء تْهُمْ رُسُلُنَا بِالبَيِّنَاتِ ثُمَّ إِنَّ كَثِيرًا مِّنْهُم بَعْدَ ذَلِكَ فِي الأَرْضِ لَمُسْرِفُونَ - "به همين جهت، بر بنى اسرائيل مقرّر داشتيم که هر کس، انسانى را بدون ارتکاب قتل يا فساد در روى زمين بکشد، چنان است که گويى همه انسانها را کشته؛ و هر کس، انسانى را از مرگ رهايى بخشد، چنان است که گويى همه مردم را زنده کرده است. و رسولان ما، دلايل روشن براى بنى اسرائيل آوردند، اما بسيارى از آنها، پس از آن در روى زمين، تعدّى و اسراف کردند."مائده/32

وَأَنفِقُواْ فِي سَبِيلِ اللّهِ وَلاَ تُلْقُواْ بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ وَأَحْسِنُوَاْ إِنَّ اللّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ - و در راهِ خدا، انفاق کنيد! و (با ترک انفاق،) خود را به دست خود، به هلاکت نيفکنيد! و نيکى کنيد! که خداوند، نيکوکاران را دوست مى‏دارد.بقره/195

 

 

به مناسبت 30 اردیبهشت ماه روز ملی جمعیت

با استفاده از کتاب ارزشمند کاهش جمعیت ضربه ای سنگین بر پیکر مسلمین؛ آیةا.. حاج سید محمدحسینی تهرانی

قرآن کریم در آیات متعددی کشتن فرزند را نهی می کند:

قَدْ خَسِرَ الَّذِينَ قَتَلُواْ أَوْلاَدَهُمْ سَفَهًا بِغَيْرِ عِلْمٍ.انعام/141

وَلاَ تَقْتُلُواْ أَوْلاَدَكُم مِّنْ إمْلاَقٍ نَّحْنُ نَرْزُقُكُمْ وَإِيَّاهُمْ.انعام/151

وَلاَ تَقْتُلُواْ أَوْلادَكُمْ خَشْيَةَ إِمْلاقٍ نَّحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَإِيَّاكُم إنَّ قَتْلَهُمْ كَانَ خِطْءًا كَبِيرًا.اسراء/31

و نیز آیاتی که کشتن دیگران را به شدت رد می کند و کشتن یک نفر بناحق را مانند کشتن همه ی انسان ها می داند: أَنَّهُ مَن قَتَلَ نَفْسًا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعًا. مائده/32

همان طور که زنده کردن یک نفر را مساوی با زنده کردن همه ی انسان ها می داند: وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا.مائده/32

و نیز آیاتی که خودکشی را رد می کند: وَلاَ تُلْقُواْ بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ. بقره/195

بنابراین اگر دشمن مسلمانی را دستگیر کند و او را در معرض شدیدترین شکنجه ها قرار دهد آن مسلمان جایز نیست خودکشی کند. یا اگر کسی به خاطر بیماری در حال زجر کشیدن باشد حق ندارد خود را بکشد، یا به دکتر بگوید به من آمپولی تزریق کن که بمیرم و راحت شوم. زیرا اولاً انسان مالک خود نیست که هر وقت تصمیم گرفت خود را بکشد و ثانیاً تمام بیماری ها و سختی ها و رنج هایی که در دنیا می کشد موجب تطهیر و پاک شدنش و ارتقاء درجات بهشت برای انسان می گردد. و ثانیاً اگر درِ خودکشی باز شود هر کس به خاطر مختصر مشکلات و سختی های روزگار یا اختلافات خانوادگی و مشکلات اداری و غیره دست به خودکشی می زند و آن جوهره ی کمالات انسانی که بناست از دل همین سختی ها شکل بگیرد در او شکل نخواهد گرفت.

اما در فرهنگ غرب که نگاهشان به انسان نگاه حیوانی است، یعنی در تعریف انسان می گویند: انسان حیوانی است هوشمند و برای خدا نقشی در ربوبیت انسان نمی بینند، خودکشی و کشتن فرزند مسئله ای عادی است و اگر منافع دنیوی شان اقتضاء کند صدها هزار انسان را با بمب اتم، شیمیایی و میکروبی می کشند و میلیون ها نفر را آواره می کنند.

آمار خودکشی ها در کشورهای غربی نیز با وجود امکانات رفاهی در آن کشورها سال به سال بالا می رود و در میان جوامع اسلامی نیز آن دسته از مردم که به فرهنگ غرب نزدیک ترند و یا از مسأله ی شرعی خودکشی خبر ندارند دست به خودکشی می زنند.

در خصوص کشتن فرزند حتی از «عَزل» نیز نهی شده است. عَزل یعنی مرد در هنگام آمیزش، نطفه ی خود را در خارج از رحم بریزد که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله درباره ی آن فرمود: ذاکَ اَلوَأَدُ الخَفِیُّ. این کار زنده به گور کردن و کشتن بچه به صورت پنهان است. مجمع البیان، ج 5، ص 443.یعنی مانند کشتن بچه ی متولد شده نیست که آشکار و ظاهر باشد.

 این موضوع مسائل شرعی نیز دارد. به عنوان مثال اگر کسی مردی را که در حال آمیزش با همسرش می باشد بترساند، به طوری که مرد از ترس منی را  در خارج از رحم بریزد، باید ده دینار طلا به عنوان دیه به زن و شوهر بدهد (هر دینار یک مثقال شرعی وزن دارد).

کشتن نطفه اگر به صورت عَلَقه (خون بسته) در آید دیه آن 40 دینار، اگر به صورت مُضغَه (یک تکه گوشت) در آید دیه آن 60 دینار و اگر به صورت استخوان درآید 80 دینار و اگر گوشت روی استخوان بروید و اعضای بدن کامل شود اما هنوز روح در آن دمیده نشده باشد دیه ی آن 100 دینار است؛ خواه جنین پسر باشد یا دختر. و اگر درجنین روح دمیده شده باشد، دیه ی آن دیه ی یک انسان کامل است که اگر پسر باشد 1000 دینار و اگر دختر باشد 500 دینار است.

 روش کشتن نیز فرقی نمی کند که با خوردن دارو باشد یا خوردن زعفران زیاد یا عمل جراحی، در هر صورت سقط جنین محسوب می شود و گناه کبیره و دیه و کفاره دارد. پزشکانی که این کار را انجام می دهند، از آن جایی که کارشان این است و توبه نیز نمی توانند بکنند باید بدانند که وعده ی عذاب الهی و خلود در جهنم به آنان داده شده است و علاوه بر آن باید دیه و کفاره هم بدهند و اگر جنین روح داشت، و ولی جنین از پزشک شکایت و تقاضای قصاص کرد، قاضی باید پزشک را اعدام کند.

و اگر ولی طفل تقاضای قصاص نکرد قاضی باید پزشک را تعزیر کند. پدران و مادرانی که خود این کار را می کنند نیز باید بدانند که کارشان قتل انسان و گناه کبیره است و با این کار عمرشان کوتاه می شود و در برزخ و قیامت عذاب های سختی خواهند داشت مگر آن که توبه کنند . همه ی این ها نشانه ی احترام اسلام به انسان و حیات بشر و جلوگیری از خونریزی و کشتن یکدیگر است.

حالا ببینید انسان در نظر جوامع غربی مدعی تمدن چقدر بی ارزش است که سقط جنین را در مجالس خود به عنوان قانون به تصویب می رسانند. اما در اسلام جنین حتی اگر از زنا نیز منعقد شده باشد کشتن آن حرام است.

سقط جنین از نظر بهداشتی و پزشکی نیز به گفته ی پزشکانی که در این موضوع تحقیق کردند آثار منفی برای روح و جسم انسان دارد. حتی عَزل نیز موجب عصبی شدن مرد و زن و نیز چه بسا موجب سرطان رحم در زن شود.و خوردن قرص و داروی جلوگیری از بارداری نیز به گفته ی پزشکان محقق آثار مخربی چون بیماری های عصبی، اختلال جریان خون، ترشحات زائد غدد، سرطان رحم و بیماری های قلبی، عروقی دارد.

حامله شدن، شیر دادن، زاییدن، تربیت فرزند چرخه حیات مادی و معنوی زنان و بلکه جامعه  است. اگر این چرخه متوقف شود آسیب هایش هم به زنان می رسد و هم به فرزندان و در نتیجه موجب ویرانی جامعه ها می شود. پیر شدن جمعیت، بی عاطفه شدن فرزندان، بی تفاوتی مردان نسبت به زندگی و خانواده، تنها شدن زودرس زن و شوهر، طلاق و مشکلات روحی و روانی از آثار اختلال در این چرخه ی حیات است.

بسیاری از شغل هایی که زنان دارند را مردان نیز می توانند انجام دهند، اما هیچ مردی نمی تواند فرزند را در وجودش پرورش دهد ، به دنیا آورد و نقش مادری را برای او ایفا کند. موفقیت مردان بزرگ تاریخ مدیون مادرانی است که عمر خود را صرف تربیت آنان کردند.

رحم زن مانند دیگر اعضای بدن اوست، بستن لوله های رحم مانند کور کردن چشم یا بریدن دست و پاست، که با این کار هم در فعالیت های بدن اثر منفی می گذارد و هم حرمت شرعی دارد.

 

 

 

خطبه دوم: سفارش به تقوا

   انتخابات

   شرکت در انتخابات هم وظیفه ی ملی است و هم تکلیف شرعی. تکلیف شرعی بودن انتخابات در طول چند دهه توسط مراجع عالیقدر شیعه بخصوص امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری بیان و تأکید گردید. بنابراین با وضو و نیت قربة الی الله و به دور از گرایش های جناحی، صنفی، خانوادگی و بدون تبعیت از احساسات و هوای نفس و با توکل بر خدای تعالی و با آرامش و نظم و حفظ و رعایت حرمت نامزدها و حفظ وحدت و احترام به نظرات افراد وارد این امر مهم شویم، تا این تکلیف را بدون معصیت، بدون ریختن آبروی دیگران، بدون تهمت زدن و غیبت کردن به انجام برسانیم.

بدانیم که انتخابات تنها راه قانونی برای تعیین سرنوشت سیاسی، فرهنگی و اقتصادی و عمرانی کشور ماست و از بزرگترین عوامل عزت آفرین و اقتدار ماست. زیرا در دل انتخابات چند چیز وجود دارد:

1- وحدت و یکپارچگی مردم در حمایت از نظام خود.

2- علاقه مندی مردم برای تعیین سرنوشت به دست خود و بی تفاوت نبودن آنان نسبت به مسائل کشور.

3-  ایجاد ترس در دل دشمنان؛ تا بدانند که تنها با یک دولت و نیروهای مسلح طرف نیستند بلکه با یک ملت بزرگ، منسجم، مصمم و با اراده و انگیزه طرفند.

4- نشانه ی آزادی مردم و احزاب و گروه ها و نشانه ی حکومت مردم سالار در کشور است.

و به همین دلایل است که این همه حساسیت در میان دشمنان ما نسبت به انتخابات وجود دارد. آن ها می خواهند به بهانه ی انتخابات و طرفداری از این و آن در دل ملت نفاق و شقاق ایجاد کنند، آن ها می خواهند انتخابات در ایران را معیوب و به اصطلاح غیر دموکراتیک معرفی کنند. و حاضرند برای اثبات این دروغ ها و پیاده کردن این نقشه ها میلیاردها خرج کنند. همان طور که در طول این سال ها نشان دادند و حاضرند به هر دروغ و تهمتی دست بزنند تا به این اهداف برسند و دیدیم که در هنگام پیاده کردن این نقشه ی شیطانی همه ی شیاطین بین المللی و شیطان بچه های داخلی با هم متحد عمل می کنند؛ از دولت های خبیث گرفته تا گروه های مسلح تروریستی و تا اغفال شده ها و بی خبران از دین وسیاست.

بنابراین ما نیز باید در مقابل آنان متحد باشیم و هوشیارانه عمل کنیم، چه پیش از رأی دادن و چه هنگام رأی دادن و چه پس از تعیین رئیس جمهور و اعضای شورای شهر و روستا. پس از مشخص شدن منتخبان همه باید مطیع قانون باشند و تجربه نشان داده است که دشمنان از دو نقطه ضعف در برخی افراد و گروه ها استفاده کردند و بر آنان سوار شدند؛ یکی روحیه ی قانون شکنی آنان و دیگر کینه و حسادتشان نسبت به رهبری یا زاویه دار بودنشان نسبت به رهبری.

   روز سربازان گمنام امام زمان علیه السلام

   نعمت "امنیت" مادر همه ی نعمت هاست. زیرا اگر ثروت باشد، امکانات باشد، مسکن و کار و ازدواج باشد اما امنیت نباشد، همه ی این امکانات و رفاهیات نه تنها برای انسان سودی نخواهد داشت بلکه بلای جان انسان خواهد شد. و ایران اسلامی امن ترین کشور منطقه است و از جهاتی حتی امن تر از اروپا. که دیدیم عید کریسمس اروپاییان به خاطر ترس از حملات انتحاری به کامشان زهر شد، و در کشور فرانسه هنوز حالت فوق العاده و اضطراری برداشته نشده است.  اما اعیاد و مراسم مختلف در طول سال در کشورمان با آرامش و امنیت برگزار می شود.

وجود امنیت در کشور لطف خفیّه حضرت صاحب الأمر امام زمان علیه السلام است. امام زمان علیه السلام نیز در کشورمان نیروهای گمنامی دارد که این امنیت را حفظ می کنند. نیروهای اطلاعاتی که به خاطر مسائل امنیتی کمتر از آنان اسم برده می شود و به خصوص آن که به خاطر حفط اسرار اکثر عملیات های آنان تشریح نمی شود و مردم در جریان قرار نمی گیرند. در طول این سال هایی که منطقه در آتش گروه های تروریستی می سوزد چه طرح های خطرناک وحشت آفرین علیه ما طراحی  شد که توسط همین نیروها خنثی گردید.

جا دارد از عزیزان نیروی انتظامی و سپاه پاسداران  هم که نقش مهمی در امنیت مرزها دارند یادی کنیم ، همان طور که شاهد بودیم در همین چند روز گذشته چند تن از مرزبانان ما به دست اشرار مورد حمایت غرب به شهادت رسیدند.

 خدایا به حق محمد و آل محمد هر کس با اسلام و انقلاب و رهبر است نصرتش فرما. خدایا  ما را با شهدایمان و با 14 معصوم پاک و خوبان درگاهت، با امام و رهبردر دنیا و آخرت محشور فرما. خدایا این انتخابات را وسیله ی شادی دل مؤمنان و کوری چشم دشمنان گردان. خدایا رحمت های بی کران خود را نثار امام عزیزمان و مجاهدان این راه و شهدای عزیزمان و آیة الله طالقانی و هر کس در این راه بود و در این را از دنیا رفت بگردان.

خدایا این پرچم مقدس انقلاب را با پرچمداری سید علی به دست صاحبش امام زمان علیه السلام برسان.

اخبار
ارتباط با امام جمعه