سه شنبه 1395/11/5 - 33 : 6
مشخصات امام جمعه
کریم قیاسی
کریم قیاسی
بيله سوار
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1395/11/1
برجام سندى محكم از بدعهدى‌ها وبى اعتمادى به آمريكا
بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحيم الحمد للَّه _ نحمده و نستعينه ونومن به و نتوکل علیه و نستغفره و نتوب الیه و نعوذ بالله من شرور انفسنا و من سئیات اعمالنا و نصلی و نسلم علی رسوله و حبیبه و امینه علی وحیه سیدنا ابی القاسم المصطفی محمد صلی الله علیه وعلی اله الطیبین الطاهرین و لعنته اله علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین اوصيكم عباد اللَّه و نفسی بتقوى اللَّه در خطبه اول خودم و برادران و خواهران ایمانی نمازگزار را به رعایت تقوای الهی دعوت میکنم. نشان دادن خود به صاحبان عزا در مراسم عزاداری یکی از رفتارهای اجتماعی که از طرف اسلام، تأکید فراوانی بر آن شده و به نوعی در زمره عبادات قرار گرفته است، تسلیت گفتن به صاحبان عزا است که یکی از اعضای خانواده خود را از دست داده اند. از پیامبر اسلام (ص) نقل است: ”هر که اندوهناکی را تسلیت گوید، خداوند در روز قیامت به او احترام کرده، لباس زیبایی را بر او خواهد پوشاند گذر به قبرستان و شرکت در مراسم عزاداری، باید انسان را به یاد خدا و قیامت انداخته و مایه عبرت شده ،او را از دلبستگی به دنیا بازدارد. از بهترین آداب مجالس عزا هدیه اعمال نیک از قبیل قرائت قرآن، ذکر صلوات، دعا و طلب رحمت و مغفرت و گریستن بر مصائب اهل بیت(ع)، برای روح متوفی است. مجالس ترحيم امروزه از يك مجلس طلب مغفرت بصورت سنّتي و مطابق با شيوه و روش اولياء دين، به يك مجلس تئاتر و هنرپيشه‌گي تغيير ماهيّت و جهت داده است. و گردانندگان آن عبارتند از مديران و ذاكر و منبري كه همه در راستاي اين مقصد و منظور گام برمي‌دارند. در اين مجالس بجاي توجّه به آخرت و قرائت فاتحه، به تعيّنات و امور اعتباري متوفّي پرداخته مي‌شود. و اصل و نسب و عشيره‌ او را به رخ افراد مي‌كشانند. بيش از 18 روايت در منابع روائي شيعه وجود دارد كه همگي دلالت بر اينكه خوردن غذاي ميت كراهت داشته و مستحب است تا چند روز براي خانواده مصيبت زده غذا ارسال شود اهل بيت رسول خدا صلّي الله عليه و آله و سلّم پس از ورود به مدينه بيش از سه روز اقامه عزاي سيّد الشّهداء را ننمودند، و به سنّت مرسومه و متداوله از زمان رسول خدا اكتفاء نمودند. اين مطلب در كتاب «أخبار الزينبيّات» يحيي عبيدلي،‌ متوفّي در سنه 277 هجري مذكور است. ناگفته نماند كه مؤلّف اين كتاب از سادات حسيني، و با چهار واسطه نسب به امام سجّاد عليه السّلام مي‌رساند؛ و بزرگان همچون علاّمه حاج شيخ آغا بزرگ طهراني او را به جلالت قدر و منزلت در كتب خويش ستوده‌اند. .. به اين نكته بايد در اينجا اشاره كرد كه خاندان رسالت در اقامه عزاء بعد از ورود به مدينه براي سيّد الشّهداء عليه السّلام از آداب شرع پا به كنار نگذاشته و از سه روز تجاوز نكرده‌اند، در صورتي كه تعزيه سيّد الشّهداء عليه السّلام هميشه هست و برچيده نمي‌شود و سال به سال تجديد خواهد شد ترك زينت براي زنان در عزاي ميّت بيش از سه روز جايز نيست مرحوم شهيد در كتاب «لمعه» در بحث حِداد (ترك زينت براي زنان) روايتي از رسول خدا صلّي الله عليه و آله و سلّم نقل مي‌كند كه فرمود: لا يَحِلُّ لاِمرَأةٍ‌ تؤمِنُ بِاللهِ و اليَومِ الآخِرِ أن تَحِدَّ علَي مَيّتٍ فَوقَ ثَلاثِ لَيالٍ إلاّ علَي الزَّوجِ أربَعَة أشهُرٍ و عَشْرًا. «جائز نيست بر زني كه به خدا و روز بازپسين ايمان و اعتقاد داشته باشد اينكه براي مرده‌اي ترك زينت كند بيش از سه شب، مگر براي شوهر خويش كه بايد چهار ماه و ده روز ادامه دهد.» سپس شهيد ادامه مي‌دهد: و لا حِدادَ علَي غَيرِ الزَّوجِ مُطلقًا، و في الحَديثِ دِلالةٌ علَيهِ؛ بَل مُقتَضاهُ أنَّه مُحَرّمٌ، و الأولَي حَمْلُه علَي المُبالغةِ‌ في النَّفيِ و الكرَاهَةِ. «ترك زينت بر غير زوج مطلقاً وجود ندارد، و در حديث نيز بر اين مطلب اشاره شده است؛ بلكه مقتضاي حديث اينست كه حِداد حرام است، وليكن بهتر اينست كه بگوئيم حرمت از روايت استفاده نمي‌شود بلكه كراهت شديد مقصود است.» مجالس ترحيم امروزه از يك مجلس طلب مغفرت بصورت سنّتي و مطابق با شيوه و روش اولياء دين، به يك مجلس تئاتر و هنرپيشه‌گي تغيير ماهيّت و جهت داده است. و گردانندگان آن عبارتند از مديران و ذاكر و منبري كه همه در راستاي اين مقصد و منظور گام برمي‌دارند. در اين مجالس بجاي توجّه به آخرت و قرائت فاتحه، به تعيّنات و امور اعتباري متوفّي پرداخته مي‌شود. و اصل و نسب و عشيره‌ او را به رخ افراد مي‌كشانند در اسلام مجلس ترحيمي به نام «هفت» و «اربعين» و «سال» نداريم مّا مسأله «هفت» و «سال» كه قطعاً در اسلام هيچ اسم و رسمي از آن بچشم نمي‌خورد سالگرد در فرهنگ اصيل شيعه فقط اختصاص به معصومين عليهم الصّلوة و السّلام دارد؛ و ما در هيچ اثري چه تاريخي و چه روائي سراغ نداريم كه ائمّه عليهم السّلام امر به تشكيل مجالس سنوي براي اصحاب خود كرده باشند فقط نسبت به تشكيل مجالس تذكّر از جهت إحياء ذكر اهل بيت تأكيد شده است. امّا امروزه مي‌بينيم براي افراد مجالس سنوي مي‌گيرند و تا امتداد تاريخ آنرا ادامه مي‌دهند. حتّي اگر استخوانش سالهاي سال بپوسد و تبديل به خاك گردد باز دست از سر آن متوفّي برنمي‌دارند. البتّه مشخّص است كه صاحبان اين مجالس هيچ دلشان به حال آن متوفّي نسوخته است، بلكه فقط منافع خود را در استمرار اين مجالس ملاحظه مي‌كنند، و حيات و بقاء‌ خود را در انعقاد و ادامه اين مجالس مي‌بينند و امّا مسأله اربعين قطعاً از مسأله هفت و سال أشنع و أقبح است؛ زيرا علاوه بر عدم وجود خبر و اثري از ائمّه عليهم‌ السّلام بر اقامه اربعين براي مردگان، اين قضيّه از شعارها و اختصاصات شيعه است و فقط و فقط به حضرت أباعبدالله الحسين ارواحنا فداه تعلّق دارد و بس! اگر قرار شود كه اقامه مجالس اربعين براي مردگان به صورت يك سنّت و ادب مؤكّد درآيد، ديگر چگونه مي‌توان آنرا براي سيّد الشّهداء بعنوان يك شعار و علامت و امتياز درآورد! و اگر گفته شود كه: اقامه مجالس اربعين براي اموات در صورتي كه صرفاً جهت طلب مغفرت و رحمت باشد نه به داعي و غرض ديگر، و به عبارت ديگر: جهات معنوي و عبادي موضوع براي متوفّي مدّ نظر قرار گيرد نه اعتبارات و منافع دنيوي ـ چنانچه گذشت ـ در اين صورت چه اشكالي بر اين مجالس مترتّب مي‌شود و چه منعي از ناحيه شارع متوجّه آن خواهد شد؟ پاسخ اين سخن آنست كه اوّلاً: چه فرقي بين اربعين يا ثلاثين و يا خمسين و غيره خواهد بود؟ و به چه جهت حتماً بايد براي متوفّي رأس چهل روز مجلس گرفت؟ و اگر قرار است مجلس يادبود و تذكّري باشد چرا در رأس 30 روز و يا پنجاه روز اين مسأله انجام نشود؟ در طول بيش از دويست و پنجاه سال زمان امامت و ولايت معصومين عليهم الصّلوة و السّلام به اين موضوع توجّه مي‌شد، و از ناحيه آنان نسبت به اين مطلب توصيه و سفارش مي‌شد؛ درحاليكه ابداً اين چنين نبوده است، و حتّي يك مورد هم نه تصريحاً و نه اشارة‌ً‌ اسمي از اين مسأله برده نشده است بنابراين مي‌توان به ضرس قاطع ادّعا كرد تشكيل مجلس اربعين براي فوت شدگان مورد رضايت حضرات معصومين عليهم السّلام نبوده است، و نظر آنان بر انحصار أربعين براي حضرت أباعبدالله الحسين عليه السّلام مي‌باشد بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَ الْعَصرِ(1) إِنَّ الانسنَ لَفِي خُسرٍ(2) إِلا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَ عَمِلُوا الصلِحَتِ وَ تَوَاصوْا بِالْحَقّ‏ِ وَ تَوَاصوْا بِالصبرِ(3) بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحيم‌ و الحمد للَّه ربّ العالمين اللهم صل وسلم علی سیدنا و نبینا محمد و علی اله الطاهرین علی امیرالمومنین و الصدیقة الطاهرة فاطمه الزهرا سیدة نساءالعالمین و الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنة و علی ائمةالمسلمین علىّ‌بن‌الحسين و محمّدبن‌علىّ‌ و جعفربن‌محمّد و موسى‌بن‌جعفر و علىّ‌بن‌موسى و محمّدبن‌علىّ و علىّ‌بن‌محمّد و الحسن‌بن‌علىّ و الحجة القائم المنتظر المهدی صلوات الله علیهم اجمعین حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک و اجعلنا من شیعتهم و ناصریهم الی یوم الدین اوصيكم عباد اللَّه و نفسی بتقوى اللَّه در خطبه دوم خودم و برادران و خواهران ایمانی نمازگزار را به رعایت تقوای الهی دعوت میکنم. پیام رهبر انقلاب در پی حادثه ساختمان پلاسکورا از رسانه ها مشاهده کردید. رهبر انقلاب در پی حادثه دردناک آتش‌سوزی و فروریختگی ساختمان در مرکز تهران پیامی صادر کردند. به گزارش ایسنا، متن پیام حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این باره به شرح زیر است: حادثه¬‌ی دردناک آتش¬‌سوزی و فروریختگی ساختمان در مرکز شهر مایه¬ اندوه و تأسف و نگرانی عمیق اینجانب است. شهامت و فداکاری آتش¬‌نشانانی که در عملیات نجات مردم، خود دچار حادثه¬‌ی خطیر شده و در حال فداکاری متعهدانه به امتحانی دشوار گرفتار آمده¬‌اند، دل را از تحسین و تمجید و نیز از نگرانی و اندوه، آکنده می‌سازد. در حال حاضر همه¬‌ی تلاش‌ها باید برای نجات جان گرفتارشدگان جهت¬‌دهی شود. رسیدگی به علل حادثه مسأله¬‌ی بعدی است. از همه مسئولان میخواهم همانگونه که در این چند ساعت، تلاش کرده¬‌اند کار مجاهدانه¬‌ی خود را ادامه دهند و وظیفه¬‌ی فوری را بر هر حرف و حدیثی مقدم بدارند. برجام سندى محكم از بدعهدى‌ها وبى اعتمادى به آمريكا میباشد. اگرچه دسترسى به فناورى هسته‌اى از سال‌ها قبل از انقلاب اسلامى در ايران پيگيرى مى‌شدوكشورهاى غربى حتى آمريكا اقداماتى درخصوص راه‌اندازى برخى مراكز هسته‌‌اي در ايران انجام داده بودند، لكن پيروزى انقلاب باعث شد از نظر غربى‌ها نه تنهاعلم هسته‌اى به درد ايران نمى‌خورد بلكه داشتن اين تكنولوژى خطرناك هم بود. با بهانه‌هاى واهى به‌دنبال از بين بردن اين دستاوردعلمى از كشور شدند. فلذا در سال ۸۲ با بهانه‌جويى و اظهار نظرات مغرضانه‌اى از سوى آمريكايى‌ها باعث باز شدن پرونده‌اى شد كه تا سال ۹۲ توسط آقايان روحانى، لاريجانى و جليلى پيگيرى شده و نتيجه آن مذاكرات آلماتى ۲ شد. متاسفانه با آغاز دولت يازدهم اين دولت تمام مسير سابق را كنار گذاشته و هم‌چنين با كنار گذاشتن ۱+۵ خود را در برابر آمريكا قرار داده و با آن مذاكره را آغاز كرد كه در نهايت منجر به توافقى بنام «برجام» در سال ۱۳۹۴ شد. يك سال پيش در چنين روزهايى بود كه روند اجرايى شروع شد و مسؤولين دولتى وعده‌هاى زيادى براى گشايش اقتصادى كشور به مردم دادند. انجام كارهاى عجولانه، بى توجهى به ظرفيت‌هاى داخلى واعتمادبه دشمن‌ ازجمله كارهاى اشتباه يك جريان سياسى اين بود كه در قالب مذاكرات با آمريكا از ظرفيت‌هاى موجود در طرف مقابل استفاده نكردند و خود را نيازمند ارتباط با آمريكا معرفى كردند. - اين‌كه كليات متن اصلى واوليه برجام درپاويون فرودگاه آن هم باعجله‌اى كه يكى ازمقامات مى‌خواست سفرخارجه برودويكى ديگردرقم سخنرانى داشت ودونفرديگرمتن رادرفرودگاه ديده بودند وسريع امضاكردندتابعداجزئيات رامطالعه كنندويااين‌كه طى ۲۰ دقيقه برجام درمجلس تصويب مى‌شود. متاسفانه ما در مذاكرات روى متن آمريكايى‌ها مذاكره كرديم؛ عدم استفاده از گسل‌هاى ميان ۶ كشور در روند مذاكرات يكى از مشكلات روند گفت‌وگوها بود فلذاچنين اشتباهاتى باعث شد تا ما در نقشه راه آمريكا وارد شديم و سايركشورهاى حاضردرمذاكره نيز اعلام كردند كه برجام سندى آمريكايى است و ما فقط درباره آن اعلام نظر كرديم كه اين با منطق انقلاب اسلامى مغاير بود. ادعاى برخى‌ها مبنى بر اين‌كه برجام سايه جنگ را از سر ايران برداشت، اين ديدگاه از اساس غلط است، چراكه دشمنان به اذعان خودشان توانايى مقابله نظامى باايران راندارند، واگردشمنان ذره‌اى به نتيجه جنگ دربرابرمااطمينان داشتندهرگزلحظه‌اى درحمله نظامى به ايران اسلامى درنگ نمى‌كردند. يكى از ايرادات وارد بر نحوه مذاكره در برجام اين است كه اين مذاكرات صورت‌جلسه ندارد كسانى‌كه عضو تيم مذاكره بودند به كميسيون ويژه برجام گزارش دادند كه ما نه‌تنها صورت مذاكرات نداريم بلكه از روند پيشرفت مذاكرات نيز مطلع نيستيم وفقط تعدادى دست‌نوشته با مداد ثبت كرده‌ايم. در آغاز كار دولت مستقر قريب ۲۰ هزار سانتريفيوژ در كشور كار مى‌كرد كه حالا حدود ۵ هزار تا بيشتر نيست! آن روز اورانيوم را تا ۲۰ درصد غنى مى‌كرديم و حالا حدود ۳ درصد! آن روز۸۰۰. ۱۱ كيلو اورانيوم غنى‌شده داشتيم و آن‌را با كيك زرد تبادل كرديم. و حالا ۳۰۰ كيلو (كه ظاهرا و پنهانى توافق شده ۲۰۰ كيلو بشود!) آن روز سى تن آب سنگين داشتيم و امروز. . . !؟ حدود ۱۱ هزار سانتريفيوژ نطنز خود را به ۵۰۶۰ رسانديم. تعداد سانتريفيوژهاى فردو را از نزديك به ۵. ۳ هزار به ۱۰۴۴ رسانديم. كوره و قلب رآكتور اراك را خارج كرديم و درون حفره‌هاى آن بتن‌ريزى كرديم، به‌شكلى كه هم به اذعان دشمن و هم فرمايش آقاى صالحى و ظريف، الى الابد قابل بازگشت نيست. پروتكل الحاقى را هم داوطلبانه به‌اجرا گذاشتيم. همه تعهدات را انجام داديم محدوديت‌هاى هشت‌سال تا ۲۵ سال هم كه تا ۳۲ سال قابل تمديد است به‌جان خريديم و پذيرفتيم تا در مقابل آن چه چيزى بدهند؟ امروز عمده تحريم ما، تحريم بانكى و مالى است كه غالباً تحريم بانك‌هاى بزرگ دنيا، سر جاى خود است. آمريكا به‌ظاهر روى كاغذ مى‌گويد تحريم نيست، ولى با تمديد قانون ISA يعنى هركسى با ايران معامله كند پدرش را درمى‌آورند الان قادر به مديريت منابع مالى خود در خارج از كشور نيستيم. حتى امروز نفت خود را با دلار هم بفروشيم، محدوديت معامله با دلار برداشته نشده است. امروز كه فروش نفت ما بالاست باز هم نمى‌توانيم با دلار پول خود را بگيريم. براى اين‌كه تحريم‌هاى مالى - بانكى سرجاى خود است. بله، ارتباطاتى با بانك‌هاى كوچك محلى داير كرديم. مسؤولان مى‌گويند اگر الان اين مشكلات هست، چون چندسال از مكانيزم‌ها و نرم‌افزارهاى بانك‌دارى در دنيا عقب هستيم. بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَ الْعَصرِ(1) إِنَّ الانسنَ لَفِي خُسرٍ(2) إِلا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَ عَمِلُوا الصلِحَتِ وَ تَوَاصوْا بِالْحَقّ‏ِ وَ تَوَاصوْا بِالصبرِ(3)
اخبار
ارتباط با امام جمعه