پنج شنبه 1396/12/3 - 49 : 2
مشخصات امام جمعه
یدالله صفری
یدالله صفری
گرمي
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1396/11/27
خطبه های نماز جمعه مورخه 27/11/1396

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمدلله رب العالمین والصلوه و السلام علی اشرف الانبیاء و المرسلین حبیبنا و حبیب اله العالمین الذی سمی فی السماء باحمد و فی الارضین بابی القاسم محمد ( صلی الله علیه و آله و سلم) و علی اهل بیته الطاهرین و لعنت الله علی اعدائهم اجمعين من الآن الی یوم لقاء رب العالمين. اما بعد عبادالله اوصيکم ونفسی بتقوی الله و اتباع امره و نهی.

خودم و شما نماز گزاران عزیر را به تقوی الهی دعوت می کنم.

.« یَا ابا ذر! إِنَّ شَرَّ النَّاسِ مَنْزِلَةً عِنْدَ اللَّهِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ عَالِمٌ لَا یُنْتَفَعُ بِعِلْمِهِ وَ مَنْ طَلَبَ عِلْماً لِیَصْرِفَ بِهِ وُجُوهَ النَّاسِ إِلَیْهِ، لَمْ یَجِدْ رِیحَ الْجَنَّةِ . یَا ابا ذر! مَنِ ابْتَغَى الْعِلْمَ لِیَخْدَعَ بِهِ النَّاسَ، لَمْ یَجِدْ رِیحَ الْجَنَّةِ .» همانا بدترین مردم در قیامت عالمى است که از علمش بهره نگیرد، و هر که علم را براى جلب خاطر و نظر مردم طلب کند به سوى بهشت راه نیابد.اى ابا ذر! هر که علم را براى فریب مردم تحصیل کند بوى بهشت را استشمام نکند.

هیچ مکتب و دینی به اندازه اسلام به علم و عالمان ارزش قائل نشده و شاید هیچ دینی به عالمان فاسد و فاسق نتاخته است. و دلیلش این است که علم ابزار است و هدف نیست . کسی که عالم شد به این معنا نیست که به هدف رسید بلکه به این معناست که مسلح شد و تازه کارش شروع شده است. عده ای علم را هدف می دانند و هنگامی که عالم شدند ، تعلیم و تعلم و تهذیب و تلاش را رها می کنند و عده ای نیز وقتی به علم مسلح می شوند از آن سوء استفاده می کنند که اين دو گروه گمراهند. و آنهائی که به علم مسلح شدند و به آن عمل کردند بالاترین مقام را کسب کرده و به رتبه برتر از فرشتگان دست یافته اند.

بر همین اساس می بینیم که در متون دینی ما گاهی از علما مدح شده است مثلا در روایت وارد شده است که « طَالِبُ الْعِلْمِ يَسْتَغْفِرُ لَهُ كُلُّ شَيْ‏ءٍ حَتَّى الْحِيتَانُ فِي الْبِحَارِ وَ الطَّيْرُ فِي جَوِّ السَّمَاءِ.» یا حضرت رسول اکرم(ص) فرمودند:«أکرِمُوا العُلَماءَ فَإنَّهُم وَرَثَةُ الأنبیاءَ فَمَن أکرَمَهُم فَقَد أکرَمَ اللهَ و رَسُولَه » به علماء احترام بگذارید که آنها ورثه انبیاء هستند. پس هر کس آنها را اکرام کند مرا اکرام نموده است. باز فرمودند :« من اهان طالب العلم فقد اهاننی و من احتقر صاحب العلم فقد احتقرنی و من احتقرنی فهو کافر.» هرکس به طالب علم اهانت کند به من اهانت کرده است و هرکس طالب علم را تحقیرکند مرا تحقیر کرده است و هر کس مرا تحقیر کند ، کافر است.

بازفرمودند :«مَنْ زارَ عالِماً فَکَأنَّما زارَنی، وَ مَنْ صافَحَ عالِماً فَکأنَّما صافَحَنی، وَ مَنْ جالَسَ عالِماً فَکَأنَّما جالَسَنی، وَ مَنْ جالَسَنی فِی الدُّنْیا أجْلَسْتُهُ مَعی یَوْمَ الْقِیامَةِ .» هرکس عالمی را زیارت کند مرا زیارت کرده است. هرکس با عالمی مصافحه کند مثل این است که با من مصافحه کرده است و هر کس با عالم همنشین شود کان با من همنشین شده است. و هر کس در دنیا با من همنشین شود با او در قیامت همنشین خواهم شد.

کدام عالم ورثه انبیاء است ؟ ماهیان دریا و پرندگان صحرا به کدام طالب علم استغفار می کنند ؟ کدام عالم است که اکرام به آن احترام به پیامبر خدا ست ؟ کدام عالم است که همنشنین با آن همنشینی با پیامبر خداست ؟

معلوم است آن عالمی است که دیدن آن یاد خدا را به ذهن انسان بیاورد. عالمی که از علمش مردم استفاده نمی کند یا عالمی که از علمش سوء استفاده می کند نه تنها هیچ یک از اين فضایل را ندارد بلکه بسیار در روایات مذمت شده است. حالا فرق نمی کند این عالم روحانی عمامه به سر باشد یا استاد دانشگاه باشد یا معلم در مدارس و شیخ محله.

پيامبر اسلام فرمودند:« أشد الناس عذابا يوم القيامة عالم لم ينفعه علمه»[1] شدید ترین عذاب روز قیامت از آن عالمی است که علمش به دردش نخورد.

باز فرمودند :« رَأَيْتُ لَيْلَةَ أُسْرِيَ بِي إِلَى السَّمَاءِ قَوْماً تُقْرَضُ شِفَاهُهُمْ بِمَقَارِيضَ مِنْ نَارٍ ثُمَّ تُرْمَى فَقُلْتُ يَا جَبْرَئِيلُ مَنْ هَؤُلَاءِ فَقَالَ خُطَبَاءُ أُمَّتِكَ يَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَ يَنْسَوْنَ أَنْفُسَهُمْ وَ هُمْ يَتْلُونَ الْكِتَابَ أَ فَلَا يَعْقِلُونَ »[2] وقتی به معراج رفتم قومی را دیدم که لبهایشان را با قیچی های از آتش می بریدند و سپس به آتش انداخته می شدند. به جبرئیل گفتم اینها چه کسانی هستند؟ جبرئیل گفت : اینها سخنرانان و خطبه خوانان امت تو هستند. مردم را به نیکی دعوت می کردند و خودشان فراموش می کردند در حالی که قرآن تلاوت می کردند.

در اینجا نیز به اباذر می فرماید :« مَنْ طَلَبَ عِلْماً لِیَصْرِفَ بِهِ وُجُوهَ النَّاسِ إِلَیْهِ، لَمْ یَجِدْ رِیحَ الْجَنَّةِ . یَا ابا ذر! مَنِ ابْتَغَى الْعِلْمَ لِیَخْدَعَ بِهِ النَّاسَ، لَمْ یَجِدْ رِیحَ الْجَنَّةِ .» هر که علم را براى جلب خاطر و نظر مردم طلب کند به سوى بهشت راه نیابد.اى ابا ذر! هر که علم را براى فریب مردم تحصیل کند بوى بهشت را استشمام نکند.

« یَا ابا ذر! إِذَا سُئِلْتَ عَنْ عِلْمٍ لَا تَعْلَمُهُ، فَقُلْ لَا أَعْلَمُهُ تَنْجُ مِنْ تَبِعَتِهِ، وَ لَا تُفْتِ بِمَا لَا عِلْمَ لَکَ بِهِ، تَنْجُ مِنْ عَذَابِ اللَّهِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ » اى ابا ذر! چون چیزى از تو بپرسند که ندانى، بگو: «نمی دانم» تا ازعواقب آن آسوده باشى و به آنچه ندانى فتوى مده تا از عذاب قیامت برهى.

نکته ای را از باب تذکر لازم است عرض کنم که عده ای همواره بر علیه علماء سم پاشی می کنند. در حالی که خودشان به هیچ اخلاق و به هیچ احکام عقلی وشرعی پایبند نیستند با استفاده از قصور و تقصیر برخی از علماء همه فضلاء را مورد تهاج خویش قرار می دهند. درد اینها این نیست که چرا در میان هزاران عالم دینی ، چند نفر تخلف دارند بلکه دردشان این است که چرا علمای فاضل و بزرگان دینی مانع هوس رانی اینها هستند. ولی چون نیت درونی و خبث باطنی خویش را از ترس مردم نمی توانند آشکار کنند از الفاظ فریبنده نافقانه استفاده می کنند. در حالی که بیشترین شهدای انقلاب و دوران دفاع مقدس نسبت به جمعیت از آن علماء است . کمترین تخلفات نسبت به جمعیت در بین علماست. بیشترین خدمات از آن علماست. رهبری مبارزات آزادی بخش به عهده علماست. امروز هم مظلوم ترین قشر همین علماء است. کمترین بهره را از انقلاب می برند و بیشترین فحش را نیز از افراد ناراضی می شنوند.

خطبه دوّم

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمدلله الذی لایبلغ مدحته القائلون و لایحصی نعمائه العادوّن و لایؤدّی حقّه المجتهدون الذی لایدرکه بعد الهمم و لایناله غوص الفطن ثم الصلاه و السلام علی اشرف الانبياء و المرسلين الذی سمی فی السماء باحمد و فی الارضين بابی القاسم محمد

اللهم صل علي علي اميرالمومنين وعلي فاطمه سيده النساء العالمين وعلي الحسن والحسين سيدي شباب اهل الجنه وعلي علي بن الحسين ومحمد بن علي وجعفر بن محمد وموسي بن جعفر وعلي بن موسي ومحمد بن علي وعلي بن محمد والحسن بن علي والحجه القايم المنتظر عجل الله تعالی فرجه و جعلنا من اعوانه و انصاره والمستشهدين بین یديه

اسغفرالله لی و لکم من جميع الذنوب و الآثام و اتوب اليه

تقوی به معای نگه داشتن خود از گناه و معصیت است. معنای نگه داشتن خود این است که اگر با گناه مواجه شدی باید انجام ندهی. کسی که دست و پایش بسته است و نمی تواند گناه کند به او متقی نمی گویند. کسی که گناه در اختیار ندارد و انجام نمی دهد ، متقی نیست. متقی آن شخصی است که توان بر گناه دارد ، گناه در دست رس اوست ولی برای خدا انجام نمی دهد. انجام ندادن گناه هم به خاطر ترس از مردم یا ترس از موقعیت خویش نیست بلکه به خاطر ترس از خداست. بنابراین تقوا نوعی معامله با حدا و تجارت باخداست.

راهپیمائی 22 بهمن نماز بصیرت

وقتی در دى‏ماه ۹۶عده ای از مردم به برخی مسائل اقتصادی کشور اعتراض کردند و گروهی از افرادی که آلت دست دشمنان بودند از این فرصت استفاده کرده و در بعضی از شهرها آشوب ایجاد نمودند گرچه سریع  توسط خود مردم و نیروی نظامی و انتظامی مدیریت شد ، یک امیدی در دل دشمنان ایجاد شد که در راهپیمائی 22 که نماد اعتماد ملی ، بصیرت عمومی است ، حضور مردم کم رنگ خواهد شد.

دشمنان تصور مى‏كردند، تحريم‏هاى اقتصادى با جنگ نرم آنان هم‏افزا شده و نتيجه اين جنگ تركيبى، مردم ايران را نسبت به اصل انقلاب و نظام اسلامى بدبين ساخته است. حتی رئیس جمهور آمریکا که چندی قبل ملت ایران را تروریست نامیده بود با دیدن این نا آرامی چندين بار از اغتشاشگران با عنوان ملت و مردم ايران ياد كرده و از كار تخريبى آنان حمايت كرد.

مشکلات داخلی و تهاجم همه جانبه دشمن طوری دست در دست هم داده بودند حتی برخی از مسئولین توهمشان این بود که مردم چگونه با این مسائل برخورد خواهند کرد. ولی هنگامی که روز 22 بهمن رسید همه دنیا حضوری از مردم دیدند که دوست و دشمن همه بهت زده شدند. در بسیاری از استانها و شهرستانها حضور مردم نسبت به راهپیمائی ها گذشته افزایش نشان می داد. کارشناسان آفزایش حضور در اردبیل را ‏۴۰ درصد اعلام کردند. حضور مردم آنقدر زیاد بود دیگر نتوانستند بگویند مردم را با ساندویج به خیابان آورده اند. در فضای مجازی گفتند که از جاهای خلوت برای ما عکس بگیرید بفرستید آبرویمان دارد می رود ولی جالی خلوت پیدا نکردند همه جا پر از مردم بود.

در شهرستان گرمی نیز خودتان شاهد بودید که این مردم علی رغم مشکلاتی که دارند چقدر باشکوه مراسم 22 بهمن را برگذار کردند. باید از این مردم تشکر کرد و البته تنها تشکر زبانی نیز کافی نیست. باید مشکلات مردم را حل کرد.

حضور مردم و شعارهای مردم و بیانیه های مردم هم برای دوستان و هم برای دشمنان و هم برای مسئولین نظام پیام روشنی داشت.

پیام راهپیمای 22 برای دشمنان این بود که تمام ملت ایران از هر قوم و قبیله و با هر زبان و باور و از هر قشر و گروه و طایفه در دفاع از انقلاب لحظه ای درنگ نمی کنند و هر وقت و هرجا نظام به مردم نیاز داشته باشد ، آنجا با تمام توان حاضرند.

پیامشان برای دوستان این بود که نگران نظام نباشید . نظامی که این همه پشتیبان دارد هیچ قدرت شیطانی نمی تواند بر آن خللی برساند و به دوستان ملت ایران در اقصی نقاط دنیا این خبر مخابره شد که ملت ایران در تمام شهرها شکوه و عظمت دیگر آفریدند.

اما پیام این راهپیمائی برای مسئولین بسیار مهم بود.

 اوّلا مردم اعلان کردند ما میان اصل نظام و عملکرد مسئولین تفکیک قائل هستیم. ما عملکرد مسئولین را نقد می کنیم ولی برای حفظ نظام جانمان را می دهیم. متاسفانه برخی از مسئولین وقتی به اریکه قدرت می رسند و احترام مردم به آنها را مشاهده می کنند تصور می کنند مردم شیفته آنها شدند و آنها یک قداست ذاتی و امتیاز ذاتی دارند و مردم به خاطر آن برجستگی آنها به آنها احترام می گذارد و به تدریج خودشان را به جای اصل نظام ، محور می دانند و حتی به جایی می رسند که باور می کنند اطاعت مردم و احترام مردم برای آنها وظیفه است. در حالی که متوجه نیستند مردم به خاطر اسلام ، آن را گرامی می دارند. متوجه نیستند که اگر یک قدم از مسیر انقلاب منحرف شود نه احترامی خواهد ماند و نه نامی بلکه خود مردم آن را از صحنه سیاست و قدرت حذف خواهند کرد.

ثانیا مردم در شعارهای خود مبارزه جدی با فساد را خواستند. گرچه این وظیفه مسئولین است ولی مردم احساس می کند مسئولین در انجام این وظیفه کوتاهی کرده اند. باید با فساد اداری ، رانت خواری ، اختلاس ، تبعیض مبارزه جدی شود. کسانی که وجود فساد را انکار یا توجیه می کنند و علی رغم این که مسئولند ولی کاری نمی کنند آنها دانسته یا ندانسته به مردم خیانت می کنند. مردم همانطوری که مرگ بر آمریکا گفتند و دشمنی خود را با آمریکا به دلیل جنایت های آن بر ملت ایران ابراز کردند همین ملت ، مبارزه با فساد را نیز از مسئولین خواستند.

نکته آخر این که با این مردم و با این بصیرتی که مردم دارند اگر مسئولین کار کنند و قدر این مردم را بدانند و برای آنها خدمت کنند ، آمریکا و تمام دشمنان خارجی هیچ کاری نمی توانند بکنند. اما اگر مسئول فقط سخنرانی کرد ، فقط توجیه نمود ، فقط فرا افکنی کرد ، با سخنان نسنجیده خود تفرقه افکنی نمود ، عده ای با اتکاء به صاحبان منصب به غارت مشغول شدند ، گرچه خود همین مردم آنها را حذف خواهند کرد ولی ممکن است نظام دچار مشکل شود. گرچه در همين راهپیمائی مردم نشان دادند که مرز اصل نظام با عملکر مسئولین را خوب جدا کرده اند. مسئولین را معیار نظام نمی دانند بلکه نظام را معیار مسئولین می دانند.

بنده به نوبه خودم از تمام اقشار مختلف مردم ، فرهنگیان و معلمین عزیز ، بازاریان ، ادارات ، نهادها ، دانشگاهها ، حوزه های علمیه ، نیروهای نظامی و انتظامی ، مرزبانی ، مردان و زنان غیور و انقلابی شهرمان اعم از خود شهر و بخشها تشکر می کنم. و ضمنا لازم می دانم از ستاد دهه فجر و عزیزانی که در این ستاد زحمت کشیدند تشکر کنم.

دهه دوّم فاطمه

در دهه دوّم فاطمه قرار داریم بنده پیشا پیش سالروز شهادت بانوی دو عالم زهرای مرضیه را خدمت دوستانران اهل بیت و شما سروران عزیز تسلیت عرض می کنم. در اینجا لازم است به چند نکته اشاره کنم.

نکته اوّل ایت است که وهابیت در باره شهادت حضرت فاطمه (س) شبهاتی القاء می کنند و تعدادی نیز در قضیه شهادت آن حضرت شک می کنند. من پیشنهادم این است که برای روشن شدن حقیقت بروید به کتابهای خود اهل سنت مراجعه کنید و اصلا نیازی به کتب شیعه نیست. در منابع اهل سنت مطالب بسیار واضح و روشنی در باره تهاجم به خانه وحی ، زدن و مجروح کردن فاطمه و خشم و غضب آن بانو از برخی از صحابه های پیامبر آمده است. وهابیت که همه مسلمانان جز پیروان محمد بن عبدالوهاب مرتد و کافر می دانند نمی تواند سخنانشان حجت باشد.

نکته دوّم این است که می گویند در اسلام این همه گریه وجود ندارد. ده روز فاطمیه اوّل و ده روز فاطمیه دوّم ، همه اش گریه است. این مردم به شادی و نشاط نیاز دارد. بنده نیز با اين جمله که مردم به شادی نیاز دارند موافقم ولی به این نکته هم توجه کنید که ایام فاطمیه فقط گریه نیست. عزا و ماتم نیست. نیم ساعت سخنرانی می کنند و چند دقیقه هم روضه می خوانند. دهه های فاطمیه فرصتی برای معرفی اهلبیت ، معرفی شخصیت با عظمت حضرت فاطمه ، بیان جایگاه مهم زنان در اسلام ، وظایف زنان در تربیت فرزندان و خانه داری و شوهرداری است. امروز همین مقولات ضروری ترین نیاز کشور است.

زنان و دخترانی که به نمایشگاهی از مد ، زینت و آرایش شده اند ، زنانی که نیمه عریان با لباسهای زننده در ملا عام ظاهر می شوند ، زنانی که خود را به آلت دست مردان و اسباب ارضای شهوات آنان قرار داده اند ، شخصیت اصلی خود را باخته اند. باید به اینها ترحم کرد ، باید دست اینها را گرفت و از این تباهی نجات داد. و نجات اینها وقتی است که شخصیت حقیقی زنان بر خودشان روشن شود. زهرای مرضیه به عنوان الگوی زنان عالم به آنها معرفی شود.

باید به آنها گفته شود که شما عروسک نیستید ، انسانید ، آلت دست نیستید ، موجود مستقل و شریفی هستید ، تمام زندگی شهوت نیست بلکه حقایقی نیز وجود دارد که زنان را به جایی می رسد که مردان از دامن زنان به معراج می روند و از دامن همین زنان انسانهای شایسته تربیت می یابد.

ایام فاطمه فقط گریه نیست بلکه کلاس درس است. در ایام فاطمیه باید از عفت ، حجاب ، شوهرداری ،تربیت فرزند ، مدیریت منزل ، ارتباط با اهلبیت ، عظمت اهل بیت سخن گفته شود. اصل شادی درک همین حقایق است. ولی شادی که از مستی شهوت ، شراب ، مجاس لهو و لعب بدست آید شادی نیست.

ببینید دیدگاهها چقدر فرق می کند. آنهائی که اعتراض می کنند باید خودشان را بکشانند بالا و حقایق را درک کنند. اشکال در دید و معرفت آنها ست.

البته طرفداران اهلبیت و متولیان مراسم فاطمیه نیز باید دیدگاهشان ، برنامه هایشان در راستای معرفت افزائی باشد.



[1] - بحارالأنوار     2     38   

[2] - وسائل‏الشيعة     16     151   

 

ارتباط با امام جمعه