جمعه 1396/4/2 - 45 : 23
مشخصات امام جمعه
یدالله صفری
یدالله صفری
گرمي
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1396/3/12
نظام اسلامی ارثیه حضرت امام (ره)

خطبه های نماز جمعه مورخه 12/03/1396

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمدلله رب العالمین والصلوه و السلام علی اشرف الانبیاء و المرسلین حبیبنا و حبیب اله العالمین الذی سمی فی السماء باحمد و فی الارضین بابی القاسم محمد ( صلی الله علیه و آله و سلم) و علی اهل بیته الطاهرین و لعنت الله علی اعدائهم اجمعين من الآن الی یوم لقاء رب العالمين. اما بعد عبادالله اوصيکم ونفسی بتقوی الله و اتباع امره و نهی.

3.«وَ أَخَذَ بِحُجْزَةِ هَادٍ فَنَجَا » دست در دامن رهبرى زند تا رهايى يابد.

چهارمین کلمه حضرت امیر (ع) که امام صادق (ع) می فرماید ارزشش با آسمانها و زمین است این است که خدای متعال رحمت کند و یا رحمت الهی شامل حال آن کسی می شود که برای خود رهبری را انتخاب کند و دامن رهبر وارسته ای را بگیرد و به واسطه آن نجات یابد.

علم ایمان ، گرچه شرط لازم سعادت است ولی برای سالک که می خواهد راه سعادت را بپیماید یک راهبر لازم است. کمال ، معنویت و کسب فضائل انسانی مانند آن گنج گرانبهائی است که در میان دستورات آسمانی ادیان الهی مستور است . برای کشف و پیدا کردن اين گنج گرچه نقشه راه که همان دین است و اعتماد به نقشه که همان ایمان است و عزم راسخ و جدی ، لازم است به یک راهنماء که خود قبلا اين راه را رفته باشد و گردنه ها و موانع راه و مسیر کم خطر و پر خطر را شناخته باشد ، نیاز است. خدای متعال چنین راهنما و راهبر را الگوی عملی و اسوه حسنه معرفی کرده است.

قرآن پیامبر مکرم اسلام را که حبیب الله است و حضرت ابراهیم را که خلیل الله است به عنوان اسوه عملی برای ما معرفی کرده است. چرا که هردوی اين وجود مقدس راه سعادت را طی کرده اند و یکی در معراج به قاب و قوسین او ادنی رسید و دیگری ملکوت آسمانها و زمین را مشاهده نمود.

ائمه هدا علیهم السلام از جمله راهنمای راهبر ما هستند که بدون تمسک به آنها ممکن است انسان در مسیر پرخطر کسب تقوی دچار سانحه شود و راه را گم کند و از صراط مستقیم منحرف گردد. همان طوری که تاریخ به وضوح شهادت می دهد که چه انسانهایی از امام خود دست کشیدند و در مسیر راه،  راه گم کردند و یک دفعه دیدند که بر امامشان شمشیر کشیده اند.

تاریخ هزار و چهار صد سال است که می نالد و فریاد می زند و از آنکه بر سر مهاجر و انصار که روزی دو بال پرواز اسلام بودند چه آمد هشدار می دهد ولی عجیب است که گوش شنوا اندک است و همچنان روندگان راه گمراهی روز افزون است.

این مهاجر و انصار که روزی خدای متعال در حق آنها می فرمود :« وَ السَّابِقُونَ الْأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهاجِرينَ‏ وَ الْأَنْصارِ وَ الَّذينَ اتَّبَعُوهُمْ بِإِحْسانٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ وَ أَعَدَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْري تَحْتَهَا الْأَنْهارُ خالِدينَ فيها أَبَداً ذلِكَ الْفَوْزُ الْعَظيم‏»[1] در کتاب خصال نقل می کند که حضرت امیر (ع) می فرماید از پیامبر اسلام (ص) شنیدم که فرمودند :« إِنَّ أُمَّةَ مُوسَى افْتَرَقَتْ‏ بَعْدَهُ‏ عَلَى‏ إِحْدَى‏ وَ سَبْعِينَ‏ فِرْقَةً فِرْقَةٌ مِنْهَا نَاجِيَةٌ وَ سَبْعُونَ فِي النَّارِ وَ افْتَرَقَتْ أُمَّةُ عِيسَى ع بَعْدَهُ عَلَى اثْنَتَيْنِ وَ سَبْعِينَ فِرْقَةً فِرْقَةٌ مِنْهَا نَاجِيَةٌ وَ إِحْدَى وَ سَبْعُونَ فِي النَّارِ وَ إِنَّ أُمَّتِي سَتَفْتَرِقُ بَعْدِي عَلَى ثَلَاثٍ وَ سَبْعِينَ فِرْقَةً فِرْقَةٌ مِنْهَا نَاجِيَةٌ وَ اثْنَتَانِ وَ سَبْعُونَ فِي النَّارِ.»[2] به درستی که امت موسی بعد از موسی هفتاد و یک فرقه گردیدند که از آنها یک فرقه اهل نجاتند و هفتاد فرقه دیگر در دوزخند و امت حضرت عیسی بعد از عیسی به هفتاد و دو فرقه تقسیم شدند که یک فرقه آنها اهل نجات و هفتاد و یک فرقه آن در دوزخند و بدرستی که امت من بعد از من زود باشد که بر هفتاد و سه فرقه تقسیم شوند که یک فرقه از آنها نجات یافته و هفتاد و دو فرقه آنها در دوزخند.

امامی که مردم باید از او اطاعت می کردند به جایی از مظلومیت و غربت رسید که که خود فرمودند :  مردم از حاکمانشان می ترسند من به جایی رسیدم که از مردمم می ترسم.

البته نداشتن رهبر وارسته یا عدم اطاعت از آن خود افراد جامعه را گرفتار مصائب یخت خواهد کرد. کما اين که تاریخ این را ثابت کرده است. خانه نشین شدن امام مردم در صدر اسلام ، خود امت اسلامی را به صدها مصیبت گرفتار نمود که فقط یک نمونه اش این است که بنی امیه یک قرن حکومت کردند که تنها یزید در سه سال حکومتش سه جنایت بزرگ در عالم اسلام مرتکب شد. در سال 61 امام حسین (ع) را شهید و فرزندانش را اسیر کرد و در سال 63 به مدينه لشکر فرستاد که مسلم بن عقبه سه روز مدينه را به سپاهش  مباح کرد و بیش از 1700 نفر از صحابه پيامبر که بیشتر آنها حافظ قرآن بودند و ده هزار نفر از مردم مدينه را کشتند. مردم به مسجد و قبر پيامبر پناه بردند ، سپاه یزید به مسجد حمله کردند و با اسبها وارد مسجد شده مردم را در مسجد کشتند و خون به قبر پيامبر رسید و در سال 64 برای مبارزه با ابن زبیر کعبه را به آتش کشید. و گرچه حکومت یزیدیان خاتمه یافت ولی به دلیل عدم تبعیت از رهبر الهی پس از دوران حکومت نحس بنی امیه بیش از 500 سال حکام فاسق بنی عباس بر مردم به عنوان خليفه رسول خدا حکومت کردند.

امروز هم همین است. اگر ما از اهل بیت که ولایت فقیه نیز ادامه همان اهلبیت است ، تبعیت نکنیم به بدتر از بنی عباس و بنی امیه گرفتار خواهیم شد.

بنابراين اگر دقت کنید اين سخن حضرت امیر که انسان باید برای نجات خویش یک رهبری داشته باشد چقدر حائر اهمیت است و در نجات انسان از لغزشهای سیاسی ، اخلاقی ، دینی چقدر نقش مهمی دارد.

خطبه دوّم

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمدلله الذی لایبلغ مدحته القائلون و لایحصی نعمائه العادوّن و لایؤدّی حقّه المجتهدون الذی لایدرکه بعد الهمم و لایناله غوص الفطن ثم الصلاه و السلام علی اشرف الانبياء و المرسلين الذی سمی فی السماء باحمد و فی الارضين بابی القاسم محمد

اللهم صل علي علي اميرالمومنين وعلي فاطمه سيده النساء العالمين وعلي الحسن والحسين سيدي شباب اهل الجنه وعلي علي بن الحسين ومحمد بن علي وجعفر بن محمد وموسي بن جعفر وعلي بن موسي ومحمد بن علي وعلي بن محمد والحسن بن علي والحجه القايم المنتظر عجل الله تعالی فرجه و جعلنا من اعوانه و انصاره والمستشهدين بین یديه

امام صادق (ع) می فرماید :« «لِلصَّائِمِ‏ فَرْحَتَانِ‏: فَرْحَةٌ عِنْدَ إِفْطَارِهِ، وَ فَرْحَةٌ عِنْدَ لِقَاءِ رَبِّه‏.»

هنگام افطار خوشحال است که یک روز بندگی کرد و یک روز عبادت نمود و در انجام این عبادت مهم موفق شد. در قیامت نیز به خاطر همین که تکلیف خود را انجام داده است خوشحال است خصوصا این که می بیند خدای متعال از یو راضی است خوشحال تر می شود.

سالروز رحلت حضرت امام

14 خرداد سالروز ارتحال ابرمردی است که با دست خالی بدون در اختیار داشتن رسانه ای تحول عظیم در عقل و فکر عموم مردم ایران ایجاد نمود و با بصیرت دهی به آنها ، آنها را به یک ملت انقلابی تبدیل کرد. و همین ملت انقلابی با هدایت های آن رهبر کبیر حکومت مستبد پهلوی را ساقط نمود و در مقابل تمام قدرتهای استکبار جهانی ایستاد و امروز به الگوی تمام عیار تمام آزاد مردان جهان قرار گرفته و لرزه بر اندام استکبار جهانی انداخته است. حضرت امام به اقتضای عالم طبیعت دنیا را ترک کرد و برای ما ارثیه ای به امانت گذاشت که نه تنها علما و بزرگان دینی ما بلکه پیش از همه روشنگریها و کلمات گهربار ائمه معصومین (ع) در آن دخیل بودند و در حقیقت عصاره زحمات امامان ماست. اگر حکومت علوی نبود ، اگر صلح تحمیلی امام حسن نبود و اگر قیام خونینی امام حسین (ع) نبود و اگر جلسات درس امام باقر و امام صادق (ع) نبود امروز قطعا خبری از انقلاب اسلامی نبود. در بهترین صورت همان بودیم که قبل از انقلاب بودیم و آمریکا لایحه کاپیتولاسیون را اجرا می کرد.

امروز خدای متعال به ما منت نهاده است که خلف صالح آن امام سفر کرده پرچم هدایت را بدست گرفته است و همچنان نظام اسلامی به برکت خون شهداء از جمله شهدای 15 خرداد و شهدای دوران دفاع مقدس و حضور و درایت مردم همچنان با قدرت تمام به پیشرفت خود در عرصه های مختلف ادامه می دهد و تحول عظمیم در دینا ایجاد کرده است.

دشمن برای غارت ارثیه امام ما هم درحیات آن رهبر فرزانه و هم پس از ارتحال ایشان از هيچ اقدامی کوتاهی نکرد از حمله نظامی گرفته تا تحریم سیاسی و اقتصادی و تهاجم فرهنگی. حضرت امام به ما هشدار داد که فرهنگى كه اجانب تحويل جامعه ما بدهند، از اسلحه ابرقدرتها هم بدتر است. امروز یکی از روزه های نفوذ فرهنگی دشمن همین سند 2030 است. مى‏خواهند با سند ۲۰۳۰ به زور و اجبار ما را تبديل به شهروند غربى كنند.

شما فقط به یک نمونه متن سند نگاه کنید تا ببیند چه شیطنتی در آن نهفته است. در سند ننگ‏آور آمده است که بايد از خانواده حمايت شود. واین خیلی خوب است ولی خانواده را توضيح داده است که خانواده ۳ نوع است:۱. زن و مرد و فرزند؛ ۲. زن وزن و فرزند؛ ۳. مرد و مرد و فرزند. يعنى بايد روسپى‏گرى و همجنس‏بازی به رسميت شناخته شوند. در اين سند از حمايت از اقشار آسيب‏پذير صحبت شده كه در سند ديگر از همجنس‏بازان به‏عنوان قشر آسيب‏پذير نام برده شده است. در اين سند از سقط جنين به‏عنوان امر مثبت و سفارشى ياد شده است. كشورها بايد مرتب گزارش كار بدهند و همه تحولات نظام خود را با آن‏ها مطرح كنند و همه‏چيز بايد بازرسى شود.

سخن در باب این سند بسیار است ازش می گذرم و فقط شما را به اي« حقیقت دعوت می کنم که در مسائل کلان کشور تنها راه نجات ما تبعیت از راهنمای های رهبر معظم انقلاب است.

سخنان رهبری در مناسبتهای مختلف را باید چراغ راه قرار دهیم و برای استمرار راه امام سخنان این پرچمدار نظام را سرلوحه عمل خویش قرار دهیم. رهبر معظم انقلاب اسلامى در محفل انس با قرآن كريم قرآن را سفارش کردند و از این که توجه به قرآن در کشور افزایش کرده اظهار خرسندی نمودند ولی از وضع موجود نیز راضی نیستند بلکه انتظارشان این است که عقب‏ماندگى كشور در باب فرهنگ قرآنى بايد جبران شود. و در آخر توصیه فرمودند که مردم و مسئولین مبانی اسلام را صریح و قاطع بیان کنند. برخی این واهمه را دارند که اگر مبانی اصلام را صریح بگویند ممکن است در رابطه با کشورهای دیگر مشکلی ایجاد شود . این ناشی از سست عنصری فرد است. غرب مبانی باطل و مبتذل خود را صریح و قاطع می گوید آن وقت برازنده نیست که ما اصول دین و ارزشهای اساسی دینمان را در لفافه بیان کنیم.

ایشان در ديدار جمعى از مديران و اساتيد مؤسّسه امام صادق (ع) با اشاره به رسانه های جدید از جمله فضای مجازی فرمودند : « به‏نظر من اين وسايل رسانه‏اى جديد، هم يك فرصت است، هم يك خطر است؛ فرصت از دو نظر، خطر از يك جهت؛ خطر از اين‏جهت كه ممكن است اين حرفها و شُبهه‏ها، در ذهن جوان‏ها و در ذهن غيرجوانها اثر بگذارد و اين‏ها را منحرف كند؛ اين جهت خطر است. امّا از دو جهت فرصت است: يكى اين‏كه ما مطّلع مى‏شويم كه چه شبهه‏هايى وجود دارد. فرصت دوم هم اين است كه از همين طريق مى‏توانيم شبهه را برطرف كنيم و آن‏را ازاله كنيم، بنابراين اين‏كه گفت «هر عُسرى دو يُسر همراهش است»، اينجا اين تهديد دو فرصت همراه خودش دارد كه از اين دو فرصت بايد حدّاكثر استفاده را كرد.»

امروز میدان مبارزه دیگر در فضای مجازی باز شده است که متاسفانه ما در این میدان خوب وارد نشده ایم. علمای ما و جوانان تحصیل کرده حزب اللهی ما باید احساس مسئولیت کنند.

وفات حضرت خدیجه

دهم رمضان سالروز وفات بانوی اسلام حضرت خدیجه کبری است. خدمات حضرت خدیجه که تمام اموال و تمام توان خویش را در حمایت از اسلام صرف کرد بر احدی پوشیده نیست. رحلت اين بانو آن قدر برای اسلام و پيامبر اسلام مهم بود که سال وفات آن حضرت را که در همان سال حضرت ابوطالب نیز رحلت نمودند ، عام الحزن نامید.

حمیاتهای حضرت خدیجه و حضرت ابوطالب از پيامبر اسلام آنقدر مهم بود که بعد از ارتحال این دوبزرگوار پیامبر اسلام ماندن در مکه را مناسب ندید و به مدینه هجرت کرد.

اطعام فقراء

ماه مبارک رمضان ماه اطعام است. یکی از فلسفه روزه گرفتن این است که با گرسنه شدن درد گرسنگان را درک کنیم. درک هم به تنهایی کافی نیست. بلکه باید برای رفع گرسنگی آنها نیز حرکت کنیم. برای اطعام راههای مختلفی وجود دارد که هرکس به متناسب وضعیت خود می تواند اطعام کند. با کمک به کمیته امداد ، کمک نقدی بن فقراء ، تحویل غذای خشک به خانواده فقراء اگر اينها هم میسر نیست می توانید به همسایه خود بگویید امروز شامتان را ما می آوریم.

 



[1] . توبه (9) : 100

[2] . الخصال ؛ ج‏2 ؛ ص585

 

ارتباط با امام جمعه