چهارشنبه 1395/12/4 - 31 : 7
مشخصات امام جمعه
یدالله صفری
یدالله صفری
گرمي
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1395/11/29
سیاست گام به گام

خطبه های نماز جمعه مورخه 29/11/1395

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمدلله رب العالمین والصلوه و السلام علی اشرف الانبیاء و المرسلین حبیبنا و حبیب اله العالمین الذی سمی فی السماء باحمد و فی الارضین بابی القاسم محمد ( صلی الله علیه و آله و سلم) و علی اهل بیته الطاهرین و لعنت الله علی اعدائهم اجمعين من الآن الی یوم لقاء رب العالمين. اما بعد عبادالله اوصيکم ونفسی بتقوی الله و اتباع امره و نهی.

خودم و شما نماز گزاران عزیر را به تقوی الهی دعوت می کنم.

خطوات شیطان

یکی از سیاستهای شیطانی که در حقیقت سیاست خود شیطان برای فریب مردم است سیاست خطوه است یعنی سیاست گام به گام. شیطان برای فریب انسان یک دفعه او را فریب نمی دهد بلکه به تدریج و آرام به طوری که خود شخص متوجه نشود ، او را فریب می دهد. خدای متعال اين سیاست را مکرر متذکر شده و خطر آن را در آیات قرآن بیان کرده است.

خدای متعال حد اقل پنج بار در قرآن از « خطوات شیطان » اسم برده و از تبعیت از آن نهی کرده است «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ‏ الشَّيْطانِ وَ مَنْ يَتَّبِعْ خُطُواتِ‏ الشَّيْطانِ فَإِنَّهُ يَأْمُرُ بِالْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ لَوْ لا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَتُهُ ما زَكى‏ مِنْكُمْ مِنْ أَحَدٍ أَبَداً وَ لكِنَّ اللَّهَ يُزَكِّي مَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ سَميعٌ عَليمٌ »[1] اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، پيروى از گام‏هاى شيطان نكنيد و هر كس از گام‏هاى شيطان پيروى كند مسلّما او دستور كار زشت و ناپسند مى‏دهد. و اگر فضل خدا و رحمتش بر شما نبود هيچ يك از شما هرگز (از فساد عقايد و اخلاق و عمل) پاك نمى‏شد، و لكن خداست كه هر كس را بخواهد (در مراحل كمالات) پاك مى‏كند و خداوند شنوا و داناست.

سیاستی که ابلیس برای رسیدن به هدف انتخاب کرده، سیاست گام به گام است. سیاست گام به گامی که سیاست عملگرایانه و واقع گرایانه است. به این معنا که هر حرکت و گامی مبتنی بر ارزیابی و سنجش موقعیت است. پس اگر در گامی موفقیت به دست آمد گام بعدی همراه با تثبیت موقعیت پیشین برداشته می شود. هر عقب نشینی انسان از تقوا و پیشروی شیطان در بی تقوایی، موجب می شود تا گام بعدی برداشته شود. هیچ وقت شیطان یک باره انسان را به دزدی یا آدم کشی دعوت نمی کند. بلکه ابتداء حرامخوری را از جاهای قابل توجیه به وی یاد می دهد و در نهایت به دزدی و آدم کشی می رساند.

از آیاتی که به گام های شیطان اشاره کرده می توان به دست آورد که گام های شیطانی که انسان برمی دارد یعنی در موافقت شیطان و در مسیر او حرکت می کند، گام هایی است که بیشتر مرتبط با مسائل اقتصادی و جنسی است.

علمای اخلاق چند گام برای شیطان ذکر کرده اند:

گام اوّل وسوسه است. اصولا مقام انسان بالاتر از شیطان است فلذا شیطان کار گمراه کردن خود را با وسوسه شروع می کند و دائما می کوشد افکار انسان به کارهای حرام و گناه مشغول شود والبته در قیامت نیز می گوید « وَ ما كانَ لِيَ عَلَيْكُمْ مِنْ سُلْطانٍ إِلاَّ أَنْ دَعَوْتُكُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لي‏ فَلا تَلُومُوني‏ وَ لُومُوا أَنْفُسَكُم‏»[2] و مرا بر شما (در دنيا) هيچ تسلطى نبود جز آنكه شما را دعوت كردم و شما مرا اجابت كرديد، پس مرا سرزنش نكنيد و خود را سرزنش كنيد.

گام دوّم مس و لمس است که آن قدر وسوسه برای انسان قوی می شود یک لحظه فکر انسان را رها نمی کند و اين وسوسه آن قدر قوی است که گویا شیطان دست انسان را گرفته و سمت گناه سوق می دهد.

گام سوّم همزه است که وسوسه بسیار شدید است « وَ قُلْ رَبِّ أَعُوذُ بِكَ مِنْ هَمَزاتِ الشَّياطينِ »[3]

گام چهارم حضور شیطان است. دیگر وسوسه نیست فکر شیطانی می شود. رهایش کنید خلاف می کند. تمام نیازش را برطرف کنی اگر مال غیر به دستش بیافتد می دزد. زنان دنیا را در اختیارش قرار دهی از چشم چرانی دست بر نمی دارد. و در نهایت اينگونه شططان بر وی مسلط می شود.

وقتی سیاست شیطان گام به گام است باید مراقبت نیز اینگونه دائمی باشد. و از اينجاست که جایگاه مراقبت و اهميت آن خود را نشان می دهد. وقتی انسان تصمیم به انجام عمل صالح گرفت تا انجام دادن آن کافی نیست بلکه مراقب باشد که برای آخرین بار نباشد و در آينده با منت و ریا آن را باطل نکند. خیلی ها عابد بودند ولی بدون ایمان از دنیا رفتند  خیلی ها فاسق بودند ولی خدای متعال توفیقشان داد و توبه کردند و پاک و متدین از دنیا رفتند.

آنکه بیشتر عبادت می کند و عمل صالح انجام می دهد و یا رهبری یک شهر و یک محله و یک کشور را به عهده گرفته است باید بیشتر مراقب باشد.

به توصیه شده است که از خودمان مراقبت کنیم. خدای متعال نیز فرموده است«يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْليكُمْ‏ ناراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ عَلَيْها مَلائِكَةٌ غِلاظٌ شِدادٌ لا يَعْصُونَ اللَّهَ ما أَمَرَهُمْ وَ يَفْعَلُونَ ما يُؤْمَرُون‏»[4] اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، خود و كسان خود را از آتشى كه هيزم آن مردم و سنگ‏هاست نگه داريد بر آن (آتش) فرشتگانى (در گفتار و اخلاق و تعذيب) خشن و (در هيكل و اراده) قوى، موكّلند كه خدا را در آنچه به آنها امر مى‏كند نافرمانى نمى‏كنند و آنچه را دستور داده مى‏شوند انجام مى‏دهند.

كلمه" قوا" جمع امر حاضر از مصدر وقايه است، و" وقايه" به معناى حفظ كردن چيزى است از هر خطرى كه به آن صدمه بزند، و برايش مضر باشد. خدای متعال از ما می خواهد نه تنها خود بلکه خانواده خود را نیز باید مراقبت کنیم. مراقبت در جایی است که خطر در کمین باشد و آن خطر که همواره در کمین ماست نفس اماره و شیطان است. آنها دائما در حال توطئه هستند و ما نیز باید دائما در حال مراقبت باشیم.

خطبه دوّم

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمدلله الذی لایبلغ مدحته القائلون و لایحصی نعمائه العادوّن و لایؤدّی حقّه المجتهدون الذی لایدرکه بعد الهمم و لایناله غوص الفطن ثم الصلاه و السلام علی اشرف الانبياء و المرسلين الذی سمی فی السماء باحمد و فی الارضين بابی القاسم محمد

اللهم صل علي علي اميرالمومنين وعلي فاطمه سيده النساء العالمين وعلي الحسن والحسين سيدي شباب اهل الجنه وعلي علي بن الحسين ومحمد بن علي وجعفر بن محمد وموسي بن جعفر وعلي بن موسي ومحمد بن علي وعلي بن محمد والحسن بن علي والحجه القايم المنتظر عجل الله تعالی فرجه و جعلنا من اعوانه و انصاره والمستشهدين بین یديه

اسغفرالله لی و لکم من جميع الذنوب و الآثام و اتوب اليه

پاداش نماز شب

ابن عباس از پيامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلّم )  نقل مي كندكه آن حضرت فرمودند:«فَمَنْ رُزِقَ صَلَاةَ اللَّيْلِ مِنْ عَبْدٍ أَوْ أَمَةٍ قَامَ لِلَّهِ مُخْلِصاً فَتَوَضَّأَ وُضُوءاً سَابِغاً وَ صَلَّى لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بِنِيَّةٍ صَادِقَةٍ وَ قَلْبٍ سَلِيمٍ وَ بَدَنٍ خَاشِعٍ وَ عَيْنٍ دَامِعَةٍ جَعَلَ اللَّهُ تَعَالَى خَلْفَهُ تِسْعَةَ صُفُوفٍ مِنَ الْمَلَائِكَةِ فِي كُلِّ صَفٍّ مَا لَا يُحْصِي عَدَدَهُمْ إِلَّا اللَّهُ أَحَدُ طَرَفَيْ كُلِّ صَفٍّ بِالْمَشْرِقِ وَ الْآخَرُ بِالْمَغْرِبِ قَالَ فَإِذَا فَرَغَ كَتَبَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ بِعَدَدِهِمْ دَرَجَاتٍ» [5]يعنی "به هر عبد و امه اي نماز شب روزي شود  و وضوي كامل بگيرد و با نيّت سالم و قلب سليم وبدن خاشع و چشم گريان براي خدا نماز بخواند ، خداوند متعال پشت سر آن، نه صف از فرشتگان را قرار مي‌دهد كه تعداد آنها را جز خدا كسي نمي‌داند .يك طرف صفها در مشرق وطرف ديگر آن در مغرب قرار مي‌گيرد و پس از اتمام نماز به عدد فرشتگان بر آن نماز گزار درجه مي رسد."

سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با مردم تبریز

در آستانه‏ى سالگرد قيام مردم تبريز در ۲۹ بهمن ۱۳۵۶، هزاران نفر از اقشار مختلف مردم استان آذربايجان شرقى، صبح چهارشنبه با رهبر انقلاب اسلامى ديدار كردند. در اين ديدار رهبر معظم انقلاب ضمن تشكر از حضور با شكوه مردم در راهپيمايى ۲۲ بهمن، مطالبى را درباره آشتى ملى، عملكرد مسؤولان در سال اقتصاد مقاومتى و جنگ فرهنگى دشمن بيان كردند.

درخصوص راهپیمایی 22 بهمن فرمودند : امسال نه فقط منابع داخلی از افزایش حضور مردم در بسیاری از شهرها سخن گفتند بلکه دشمنان انقلاب هم بر خلاف سالهای قبل، با استفاده از تعابیر «میلیونی» به این حضور عزت‌بخش اذعان کردند.

مقام معظم رهبری در ادامه سخنان خود فرمودند : حضور پرشور مردم در مقابل دشمن کمین کرده برای بلعیدن ایران را به حساب گلایه نداشتن آنها از عملکرد مسئولان نگذارید چرا که مردم از مسائل مختلف از جمله تبعیض و کم کاری و بی اعتنایی به مشکلات گلایه‌مندند و احساس ناراحتی و رنج می‌کنند.

ایشان خاطرنشان کردند: سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» در حال پایان یافتن است و مسئولان دولت و دیگر قوا باید به مردم گزارش دهند در این زمینه چه کرده اند؟

رهبر انقلاب در همین زمینه افزودند: مسئولان نباید به مردم بگویند «باید چنین بشود»، بلکه باید بگویند «چنین شد.»
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، «بیکاری و رکود و گرانی» را از مشکلات مهم کشور خواندند.

رهبر انقلاب اسلامی در تحلیل هدف واقعی دولت قبلی و فعلی آمریکا در تکرار ترفند «تهدید ایران به جنگ» افزودند: امروز هم مثل قبل از گزینه‌های نظامی روی میز حرف می‌زنند و آن مسئول اروپایی هم به مسئولان ما می‌گوید «اگر برجام نبود وقوع جنگ حتمی بود»، اما این حرف یک دروغ محض است و آنها می خواهند ذهن ما را از جنگ واقعی یعنی نبرد اقتصادی منحرف کنند و به جنگ نظامی سوق دهند تا مسئولان کشور از تمرکز در عرصه پیشرفت اقتصادی و توجه به جنگ فرهنگی غربی‌ها با ملت ایران باز بمانند.

مقام معظم رهبری در باره طرح آشتی ملی فرمودند : مگر مردم با هم قهر هستند که بخواهند آشتی کنند؟ قهری وجود ندارد، البته مردم ما با کسانی که در سال ۸۸ به روز عاشورای حسینی اهانت کردند و با قساوت و لودگی و بی‌حیایی، جوان بسیجی را در خیابان لخت کردند و کتک زدند، قهر هستند و با آنها آشتی هم نمی‌کنند.

برخی از افراد که قبلا مسئولیتی نیز داشته است با اشاره به روى كار آمدن دونالد ترامپ در آمریكا، مدعى شده است «همسویى حزب حاكم با تندروى‏هاى رئیس‏جمهورى كه به تازگى حكومت را به دست گرفته، ممكن است مسائل و خطراتى را براى ما ایجاد كند» و نتیجه گرفته: «چون اصل كشور و نظام و منافع ملى و حیثیت ایران مورد تهدید است»، «باید از این فرصت حسن استفاده را كنیم و زمینه آشتى ملى را فراهم آوریم.»

منظور وى از این مقدمات و طرح «آشتى ملى» البته به هیچ‏وجه این نیست كه وى و همفكرانش نیز به جبهه مقاومت بپیوندند و در مقابل آمریكا بایستند. تجربه نحوه واكنش دولت اصلاحات به «تندروى آمریكایى‏ها» در زمان جورج بوش و بازخوانى آن نامه معروف « فدایت شوم» به كاخ سفید، به ما مى‏گوید نخستین چیزى كه این جماعت به خیال تأمین امنیت روى میز مى‏گذارند و معامله مى‏كنند، ایستادگى و مقاومت است و نخستین چیزى كه مى‏پذیرند، تعطیلى برنامه‏هاى هسته‏اى و نظامى و موشكى و توقف اجراى احكام خدا طبق دستور حقوق‏بشر آمریكایى است.

ساماندهی و مردمی کردن کمک به فقراء

یکی از وظایف همه مسلمانان کمک به نیازمندان است. امروز کمک به نیازمندان یکی از ضروری ترین وظیفه است که حتی از ساختن مسجد مهم تر است. بنده قبلا مکرر متذکر شده ام باز در اين خصوص دو نکته را متذکر می شوم.

نکته اوّل اين است که بیایید این صدقات و احساناتی که می دهیم آن را سامان دهی کنیم و طوری هزینه کنیم هم رضایت فقراء و هم رضایت خدا در آن باشد. سفارش من فعلا اين نیست که به فقراء کمک کنید گرچه اين هم لازم است ولی فعلا توصیه من اين است که این احساناتی که می دهیم این را سامان دهیم. بدین نحو که به جای دعوت به منزل غذای خشک به خانه فقراء بفرستیم تا آنها با خانواده خود و در کنار هم از آن احسان استفاده کنند. و یا پول احسان را بین فقراء تقسیم کنیم یا به کمیته امداد و یا مراکز نیکوکاری و موسساتی که به فقراء کمک می کنند تحویل دهيم.

ما 500 تا 1000 نفر را برای شب سوم به مسجد دعوت می کنیم در حالی که در چند متری مسجد چندین خانواده و فرزندانشان گرسنه خوابیده اند و عطر و بوی غذای ما آنها را آزار می دهد مضافا بر اين که خود غذا دادن در مسجد محل اشکال است. از خودمان بپرسیم دنیال چه چیز هستیم. می خواهیم به مردگانمان احسان دهیم این که احسان نیست و یا دنبال اين هستیم که زبان مردم را ببندیم پس نامش را احسان نگذاریم.

این احساناتی که الان می دهیم هیچ مشکلی را از فقراء و مردگان ما حل نمی کند. در حالی که اگر پول همان احسان را فقراء بدهیم بسیاری از آنها که هفته ها رنگ گوشت را ندیده اند برای فرزندانشان یک کیلو گوشت می گیرند. آنهایی که برای بچه بچه مدرسه خود یک کفش یا یک شلوار یا یک دفتر نمی تواند بخرد با اين کمک شرمنده فرزند خود نمی شود. دیگر غفلت و نادانی و جهالت بس است. بیایید هم خودمان عمل کنیم و هم برای دیگران تبلیغ کنیم.

نکته دوّم این است که کمیته امداد در نظر دارد این صندوقهایی که دربین مردم توزیع کرده است مدیریت آن را به خود محلات بدهد . بدین صورت که صندوقها را در محلات توزیع می کنند و همان صندوقها در مسجد محله جمع می شود و با نظارت مرکز نیکوکاری توسط خود مردم محله بین فقرای آن محله تقسیم می شود. در حقیقت مردم موظف می شود به فقرای محله خود کمک کند. این کار اگر جا بیافتد خیلی برای مردم و فقراء خوب خواهد شد.

تشکر از نیروهای زحمتکش

لازم است در این هوای زمستانی از تمام کسانی که برای تامین رفاه عمومی مردم شبانه روزی زحمت می کشند تشکر کنم. از راهداران و راهنمایی و رانندگی و پلیس راه و نیروهای شهرداری که در ساعاتی که مردم در خانه های گرم خود مشغول استراحتند آنها در هوای سرد و یخی در خیابانها و جاده ها مشغول نمک پاشی ، برف روبی و باز کردن راهها و راهنمایی راننده ها هستند.



[1] . نور (24( : 21

[2] . ابراهیم (14) : 22

[3] . مومنون(23) : 97

[4] . تحریم (66) : 6

[5] - بحارالانوار ج84ص137

 

ارتباط با امام جمعه