پنج شنبه 1396/7/27 - 14 : 14
مشخصات امام جمعه
یدالله صفری
یدالله صفری
گرمي
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1396/4/16
بیماری مزمن اقتصادی

خطبه های نماز جمعه مورخه 16/04/1396

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمدلله رب العالمین والصلوه و السلام علی اشرف الانبیاء و المرسلین حبیبنا و حبیب اله العالمین الذی سمی فی السماء باحمد و فی الارضین بابی القاسم محمد ( صلی الله علیه و آله و سلم) و علی اهل بیته الطاهرین و لعنت الله علی اعدائهم اجمعين من الآن الی یوم لقاء رب العالمين. اما بعد عبادالله اوصيکم ونفسی بتقوی الله و اتباع امره و نهی.

خودم و شما نماز گزاران عزیر را به تقوی الهی دعوت می کنم.

هشتمین کلمه سعادت بخش حضرت این است که رحمت الهی شامل حال آن شخصی است که عمل صالح خود را برای عالم آخرت ذخیره کند. « اكْتَسَبَ مَذْخُوراً»

انجام دادن عمل صالح سخت است و سخت تر از آن خالص کردن عمل صالح است و سخت از اخلاص نگه داشتن عمل خالصانه است.

امام علی (علیه السلام)خطاب به مالک اشتر می‌فرمایند:« فَلْيَكُنْ‏ أَحَبَ‏ الذَّخَائِرِ إِلَيْكَ ذَخِيرَةُ الْعَمَلِ الصَّالِحِ فَامْلِكْ هَوَاكَ وَ شُحَّ بِنَفْسِكَ عَمَّا لَا يَحِلُّ لَك‏ .»[1]پس نیکوترین اندوخته تو باید اعمال صالح و درست باشد . هوای نفس را در اختیار گیر و از آن‌چه حلال نیست خویشتن داری کن.

انسان گاهی با هزارن زحمت عمل صالح را انجام می دهد ولی در اثر عجز از نگهداری آن ، عملش را باطل می سازد. خدای متعال می فرماید :« يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تُبْطِلُوا صَدَقاتِكُمْ‏ بِالْمَنِّ وَ الْأَذى‏ »[2] ای کسانی که ایمان آورده اید صدقات خود را با منت گذاشتن و اذیت کردن ، باطل نسازید.

از جمله چیزهایی که عمل صالح را باطل می کند ، اذیت به دیگران است. بخششی انجام می دهد و به دنیال آن بر آن فردی که بخشش کرده با کلام ورفتار خویش آزار می رساند. این آزار رساندن ، موجب حبط اعمال صالحش می شود.

امام صادق علیه السّلام می فرمایند: «إِنَّ سُوءَ الْخُلُقِ لَيُفْسِدُ الْعَمَلَ كَمَا يُفْسِدُ الْخَلُّ الْعَسَلَ».[3] همانا بد خُلقی عمل را از بین می برد همان طوری که سرکه عسل را فاسد می کند.

باز ازجمله چیزهائی که عمل صالح را باطل می کند منت گذاشتن است. به کسی نیک کرده است و احسانی به وی نموده است و یا مشکل وی را برای خدا حل کرده است. عمل صالح در نامه اعمالش ثبت کرده است . ولی بعد از آن به منت گذاشتن به طرف مقابل ، خرمن عملش را گرفتار آتش سوزان ساخته است.

از جمله مصداق زشت و نکوهیده منت این است که انسان کار کوجک خود را بسیار بزرگ نشان دهد.

حضرت امام حسن عسکرى (علیه السّلام) می فرمایند: «روزى شخصى به حضور امام جواد (علیه السلام) وارد شد، در حالى که بسیار خوشحال به نظر مى رسید .امام جواد (علیه السلام) علّت سرور و شادى او را سؤ ال نمودند؟

در جواب اظهار داشت: یا ابن رسول اللّه ! از پدرت، امام رضا (علیه السلام) شنیدم، که فرمود: شادى انسان آن روزى است که از اموال و امکانات خود بر دیگر مؤمنین و خویشان صدقه اى داده و به آنها احسان کرده باشد.

امروز تعداد دَه خانوار از خانواده هاى فقیر و تهى دست به من مراجعه نمودند و به هر یک از آن ها در حدّ توان خود کمک نمودم و چون آن ها شاد گشتند، من هم خوشحال و مسرور مى باشم .

امام محمّد جواد (علیه السلام) به او فرمود: به جانم سوگند، تو بهترین کار نیک و احسان را انجام داده اى و باید هم این چنین شادمان و مسرور باشى، مشروط بر آن که اعمال نیک خود را ضایع و حبط نگردانى.

آن شخص سؤ ال کرد: با این که من از شیعیان و دوستان واقعى شما هستم، چگونه ممکن است که اعمال و عبادات خود را ضایع گردانم!؟

امام (علیه السلام (فرمودند: مواظب گفتار و حرکات خود باش، چون هم اکنون اعمال و رفتار نیک خود را نسبت به آن برادرانت ضایع کرده و از بین بردى .

آن شخص با حالت تعجّب پرسید: چگونه باطل شد، با این که من کارى را انجام ندادم ؟!

حضرت فرمود: آیا این آیه قرآن را تلاوت کرده اى:« یا أ یُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تُبْطِلُوا صَدَقاتِکُمْ بِالْمَنِّ وَ الاْذى» اى کسانى که ایمان آورده اید! صدقات و کارهاى نیک خود را با منّت گذارى و آزار، باطل و ضایع نگردانید.

آن شخص گفت: یاابن رسول اللّه! من بر کسى منّت ننهاده ام؛ بلکه بدون هیچ منّت و آزارى به یکایک آنان کمک و انفاق کردم و هیچ گونه توقّعى هم از آن ها نداشته ام!

امام جواد (علیه السلام) در پاسخ، فرموند: خداوند متعال فرموده: صدقات خود را به وسیله منّت و ایذاء باطل ننمائید؛ و نفرموده است بر کسانى که صدقه مى دهید، منّت ننهید؛ بلکه منظور هر نوع آزار و اذیّتى است که در رابطه با آن کار نیک به نوعى واقع شود.

سپس امام جواد (علیه السلام) افزود: آیا منّت گذارى بر آن افرادى که کمک کرده اى مهمّتر است، یا ایجاد اذیّت و آزار نسبت به ملائکه مقرّب الهى و مامورین ثبت اعمال و حفظ نفوس؟!

آن شخص در پاسخ گفت : بلکه این مورد اخیر مهمّتر و حسّاس تر؛ و گناهش نیز افزون خواهد بود.

بعد از آن، حضرت فرمود: تو با این طرز برخورد و سخنى که این جا مطرح کردى، هم موجب آزار من و هم سبب ایذاء ملائکه شدى و با این کار، صدقات و کارهاى نیک خود را ضایع و باطل گرداندى، چرا باید چنین کنى؟!

و چگونه چنین ادّعاى مهمّى را کردى و گفتى: من از شیعیان خالص هستم ؟!

آیا مى دانى شیعیان خالص ما چه کسانى هستند؟

آن شخص پاسخ داد: خیر، نمى دانم .

امام (علیه السلام) فرمود: شیعیان خالص آن افرادى هستند که همانند حِزقیل نبىّ، مؤ من باشد که او با آن شیوه مخصوص در مقابل طاغوت و فرعون زمانش توریه کرد و نیز مؤمن آل فرعون، صاحب یسَّ که خداوند درباره او فرموده است:
«وَ جاءَ مِنْ اءقْصَى الْمَدینَةِ رَجُلٌ یَسْعى» مردى از آن سوى مدینه با سعى و کوشش آمد.

 همچنین سلمان، ابوذرّ، مقداد و عمّار یاسر، این افراد از شیعیان خالص ما هستند، آیا تو با این افراد یکسان و مساوى هستى؟!
اکنون خودت قضاوت کن، آیا با ادّعایى که کردى، موجب اذیّت و آزار ما و ملائکه الهى نشدى؟!

آن شخص عرضه داشت: یا ابن رسول اللّه! من از گفتار خود پشیمان شدم و توبه مى کنم، شما مرا عفو نموده و راهنمایى بفرمایید که چه بگویم ؟

حضرت فرمود: بگو که من از دوستان و از علاقه مندان شما هستم و با دشمنان شما دشمن خواهم بود و با دوستان شما دوست مى باشم .

آن شخص اظهار داشت : یاابن رسول اللّه ! من نیز همین را مى گویم و معتقد به آن هستم و از آنچه که قبلا گفتم، توبه مى کنم و عذرخواهى مى نمایم .

آن گاه در پایان، امام جواد (علیه السلام) فرمود: هم اینک به نتیجه و ثواب صدقات و دیگر کارهاى نیک خویش خواهى رسید.[4]

پیامبر اسلام (ص) فرمودند :« مَنْ‏ أَسْدَى‏ إِلَى‏ مُؤْمِنٍ‏ مَعْرُوفاً ثُمَّ آذَاهُ بِالْكَلَامِ- أَوْ مَنَّ عَلَيْهِ فَقَدْ أَبْطَلَ اللَّهُ صَدَقَتَه‏.»[5] کسى که به فرد با ایمانى نیکى کند، سپس او را با سخنى آزار دهد، یا منتى بر او بگذارد، به یقین انفاق خود را باطل کرده است.

اسلام در این زمینه به قدرى دقیق است که بعضى از علماء پیشین گفته اند: «هر گاه انفاقى به کسى کنى و بدانى که سلام کردن تو به او، بر او سخت و گران بوده و یادآور خاطره بخشش است، بر او سلام نکن.[6]

پیامبر اسلام (ص) فرمودند :« الْمَنَّانُ‏ عَلَى‏ الْفُقَرَاءِ مَلْعُونٌ‏ فِي‏ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ وَ الْمَنَّانُ عَلَى أَبَوَيْهِ وَ إِخْوَتِهِ وَ أَخَوَاتِهِ بَعِيدٌ مِنَ الرَّحْمَةِ وَ بَعِيدٌ مِنَ الْمَلَائِكَةِ قَرِيبٌ مِنَ النَّارِ لَا يُسْتَجَابُ لَهُ دَعْوَةٌ وَ لَا يُقْضَى لَهُ حَاجَةٌ وَ لَا يَنْظُرُ اللَّهُ إِلَيْهِ فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَة.»[7] کسی که بر فقرا منت بگذارد در دنیا و آخرت ملعون است و شخصی که بر پدر، برادر و برادران مسلمانش منت بگذارد از رحمت خداوند و ملائکه به دور می باشد، به آتش جهنم نزدیک است، دعایش مستجاب نمی شود، خواسته اش برآورده نمی گردد و خداوند در دنیا و آخرت به سوی او نگاه نمی کند.

بعضی چون مال را مال خدا می دانند و عقیده و باورشان این است که هرچه می کنند از ناحیه خدا و به دلیل توفیق الهی است نه تنها به دلیل کار نیک خود و احسان به دیگران منت نمی گذارند بلکه احسان مدیون بودن می کنند. اگر خدا به من نمی داد ، از کجا احسان می کردم ؟ اگر اين فقیر نبود و به من مراجعه نمی کرد به چه کسی احسان می نمودم؟ آن وقت کارش عظمت پیدا می کند.

از جمله چیزهای دیگر که اعمال صالح را به خطر می اندازد عجب است.

پس ببینید نگه داشتن عمل صالح از انجام آن سخت تر است . به همين دليل حضرت امیر (ع) می فرماید رحمت الهی شامل آن شخصی است که عمل صالحش را برای آخرت نگه دارد و از باطل شدن آن جلو گیری کند.

خطبه دوّم

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمدلله الذی لایبلغ مدحته القائلون و لایحصی نعمائه العادوّن و لایؤدّی حقّه المجتهدون الذی لایدرکه بعد الهمم و لایناله غوص الفطن ثم الصلاه و السلام علی اشرف الانبياء و المرسلين الذی سمی فی السماء باحمد و فی الارضين بابی القاسم محمد

اللهم صل علي علي اميرالمومنين وعلي فاطمه سيده النساء العالمين وعلي الحسن والحسين سيدي شباب اهل الجنه وعلي علي بن الحسين ومحمد بن علي وجعفر بن محمد وموسي بن جعفر وعلي بن موسي ومحمد بن علي وعلي بن محمد والحسن بن علي والحجه القايم المنتظر عجل الله تعالی فرجه و جعلنا من اعوانه و انصاره والمستشهدين بین یديه

اسغفرالله لی و لکم من جميع الذنوب و الآثام و اتوب اليه

روز عفاف و حجاب

21 تیر ماه سالروز سرکوب خونین قیام مردم علیه کشف حجاب در مسجد گوهرشاد و روز حجاب و عفاف است. رضا خان با سفر به ترکیه تحت تآثیر آتا ترک قرار گرفت و بعد از برگشت به ایران دستور کشف حجاب را ساقط کرد.

در واکنش به این سیاست، روحانیون و مردم مسلمان در هر نقطه‌ای از ایران به مخالفت برخاستند، ولی در این ماجرا روحانیون و مردم مشهد پیش قدم‌ شدند. آنها ابتداء آیت الله حاج آقا حسین قمی نماینده آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی را برای مذاکره با رضاخان به تهران فرستادند .اما آیت الله قمی بلافاصله بعد از رسیدن به تهران توسط نظامیان دستگیر و از ملاقات ایشان با رضاشاه جلوگیری شد.

مردم و علمای مشهد در مسجد گوهرشاد اجتماع کردند و مأمورین رضاخان به دستور او برای سرکوب مردم وارد مسجد گوهر شاد شدند و مردم متحصن را به رگبار بستند و افراد بسیاری را به شهادت رساند . برای این که تعداد آنها معلوم نشود جنازه همه شهداء را با کامیونها حمل کرده و در گور دستجمعی دفن نمودند.

برای حفظ حجاب دختران و زنان چقدر شهید داده شد؟

آن چیزی که رضاخان می خواست آنر روز انجام دهد و آن قیام خونین اتفاق افتاد ، امروز توسط خود ما به تدریج اتفاق افتاده و هر روز نیز گسترش پیدا می کند. در خیابانهای ما ، بازارهای ما خصوصا شهر های بزرگ حتی مراکز علمی ما ف بیمارستانهای ما بی حجابی غوغا می کند.

دولتهای ما در گذشته و امروز هیچ برنامه و کاری برای ممانعت از گسترش بی حجابی نکرده اند بلکه گاهی خودشان عامل ترویج بی حجابی بوده اند. امروز اگر دقت کنید یکی از مهمترین عوامل افزیش طلاق ، فساد اخلاقی ، تضعیف بنیان خانواده ، تضعیف باورهای دینی همین بی حجابی و ابتذال در عرصه پوشش است.

زنان محجبه در بازارهای باصطلاح اسلامی ما اگر بخواهند یک لباس مناسب با عقایدشان پیدا کنند ، وجود ندارد ولی لباسهای که فساد انگیز است به وفور یافت می شود.

به تدریج مسخ شده ایم. چادر را مظهر عقب ماندگی و عریان شدن را مظهر تمدن می دانیم. غیرت آن قدر از بین رفته است که مردان خودشان دختران و زنان خود را لخت می کنند و در خیابانها به معرض عموم در می آورند.

فراموشی امر به معروف و نهی از منکر

با اين وضعیت نیز امر به معروف ونهی از منکر نیز فراموش شده است. دولتمردان و مزدبگیران جمهوری اسلامی نه تنها امر به معروف و نهی از منکر را وظیفه خود نمی دانند بلکه خودشان در ترویج منکرات نقش دارند.

شما شک نکنید که به قول مقام معظم رهبری بقای نظام جمهوری اسلامی وابسته به امر به معروف و نهی از منکر است .اگر این فریضه الهی ترک شود « لَيُسلِّطُنَّ الله عَلَيْكم شِرارُكم فَيَدْعُوا خِيارُكُم فلا يُسْتَجابُ لَهُم.»

نه تنها این فریضه الهی فراموش شده است بلکه اگر کسی بخواهد نهی از منکر کند مبادی رسمی ما به جای حمایت از آمر به معروف و ناهی از منکر طرف مجرم را می گیرد.

مقام معظم رهبری در دیدار اخیر رئیس و مسئولان قوه قضائیه  با ایشان توصیه فرمودند که قوه قضائیه برای احياء امر به معروف و نهى از منكر به‏عنوان يك اصل واجب در قانون اساسى قیام کند و از حقوق آمران به معروف و ناهيان از منكر دفاع کند.

عده ای دم از قانون و قانون اسای می زنند ولی وقتی به امر به معروف می رسند طوری خود را به کوری و کری می زنند که گویا این فریضه الهی جزو قانون نیست.

دقت در نگهداری بیت المال

یکی از بیماریهای مذمن که در کشور گسترده است عدم توجه به نگهداری بیت المال است. بیت المال در دست مسئولین است و حفظ و حراست از آنها وظیفه آنهاست که متاسفانه تا کنون به آن توجه نشده است.

کسی که از یک مغازه دزدی می کند حق یک فرد را می برد که باید با وی برخورد شود ولی کسی که از بیت المال می دزد از جیب بیش از 70 میلیون انسان دزدی می کند و باید 70 میلیون برابر بیش از دزدی از از یک مغازه اهمیت داشته باشد. خصوصا این اين که دزدی از اموال مردم معمولا در مقایسه با حیف و میل بیت المال از نظر مقدار بسیار اندک است.

یک دفعه فضای جامعه را این شایعه که حقیقت هم بود فرا گرفت که عده ای حقوق نجومی می گیرند. اختلافات به وجود آمد عده ای گفتند اینها ذخیره انقلابند و عده ای گفتند غارتگر بیت المال هستند . اختلاسهای آنچنانی اتفاق افتاد و باز فضای کشور را فرا گرفت و خود که کشور را غارت کرده بود منشاء اختلافات شد و باز نتیجه روشنی بدست نیامد.

بحث واردات انبوه کالا را از یک طرف مطرح کردند و وارد کنندگان کالا را مظلوم معرفی نمودند و از طرف دیگر مبارزه با قاچاق کالا را مطرح نمودند مردم متحیر ماندند که کدام درست است. آن که با اتکاء به قدرت و بر خلاف سیاست اقتصاد مقاومتی کالای غیر ضروری وارد می کند و کارخانه های ما را تعطیل و نیروهای فعال ما را بی کار می کنند ، کار درستی می کند یا آن که دم از مبارزه با کالای قاچاق می زند ، کارش مشکل دارد.

امروز در فضای کشور در روزنامه ها و رسانه  فضای مجازی بحث قردارد های نفتی را مطرح می کنند. شركت ملى نفت ايران با شركت فرانسوى توتال یک قرار داد 20 ساله بسته است. سابقه بد این شرکت و ابهامات موجود در قرار داد باز صحنه های مخالف و مواقف در کشور به وجود آورده است. یکی می گوید که سد تحریم شکست و ما با افتخار تمام فلان قرداد مهم نفتی را با فرانسه بستیم . حدود ۵۶ ميليون مترمكعب گاز توليد مى‏كند و حدود ۵۴ ميليارد دلار در طول ۲۰ سال درآمد نصيب كشور مى‏شود.

و دیگری می گوید فقط دو روز از سفر وزير خارجه كشورمان به فرانسه گذشته بود كه خاك اين كشور ميزبان همايش جنايتكارترين گروهك تروريستى عليه مردم ايران شد. فرانسه با آغوش باز منافقين را تكريم كرد و حتى پيش از آن‏كه وزير خارجه به تهران بازگردد، تحريم‏هاى ديگرى را عليه ايران تصويب نمود. حتی می گویند اين قراردادها ايران را به قبل از ملى شدن صنعت نفت باز مى‏گرداند.

چرا ما این گونه شده ایم و چرا کار ما از شفافیت لازم برخوردار نیست؟ چرا کارشناسان جمع نمی شوند و برای خدمت به کشور تصمیم درست و قاطع نمی گیرند.

همین کارها و تخلفات باورهای مردم را نیز مورد تهاجم قرار می دهد.

از طرف دیگر مسئولین بلند پایه ما ، متوسط ما مواظب سخنان خود نیستند . حرفهای را می زنند که دشمن را شاد می کند و اختلاف و تنش در داخل ایجاد می کند. قانون چه می گیود و چه کسی از قانون تخلف می کند و چه نهادی باید به متخلفین رسیدگی کند همه اینها روشن است به جای تخریب افکار عمومی که نوعی فریب مردم نیز در آن است از راه درست برای حل مسائل خود وارد شویم.

موصل، بزرگ ترین شهر عراق بعد از بغداد با فتوای آیت الله سیستانی و قیام مردم عراق و تشکیل گروههای مردمی آزاد شد. در هیچ حای دنیا چنین ظرفیتی وجود ندارد ولی ما داریم.

تمام دنیای استکبار جهانی با تمام توان تلاش نمود اسد را در سوریه ساقط کند ولی حمایت ایران اسد را نگه داشت . این کار تنها با شعار اتفاق نمی افتد با کار و تلاش اتفاق می افتد و ما اين سرمایه را داریم.

دشمن ما از یک طرف بر صورت ما می خندد و از پشت خنجر می زند. همین فرانسه را نگاه کنید پژو و رنو را داد و بعد از تأمين قطعات يدكى اين كالا خوددارى كردند ، شركت توتال پروژه‏هاى نفتى را نيمه‏كاره رها كرد و در حالى‏كه مبالغ قابل توجه كلانى را از ايرانى‏ها دريافت كرده بود اما از اجراى تعهدات خود سر باز زدند. يا اين‏كه شركت ايرباس پس از عقد قرارداد اعلام كرد تا زمانى كه آمريكا اجازه ندهد امكان تحويل هواپيما به ايران را ندارد.

سال گذشته نشست منافقين ۳ هفته بعد از سفر محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه به پاريس برگزار شد، امسال اما منافقين گردهمايى سالانه‏شان را درست چند ساعت پس از حضور وزير امور خارجه كشورمان در پاريس برگزار كرد. رئيس‏جمهور اين كشور در نشست منافقين حضور پيدا كرد.

حالا این کشوری است که ما با آنها می خواهیم تعامل کنیم.

چرا ما بدون توجه به اين گونه دشمنان خویش ظرفیتهای خودمان را خراب کنیم. سرداران ما ، مراجع تقلید ما ، حمایتهای مردم از نظام همه سرمایه های تمام نشدنی هستند که همه باید در حفظ این سرمایه دقت کنیم.

مبارزه با قاچاق کالا و ارز

مقام معظم رهبری در 12 تیرماه 81 فرمانی مبنی بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز صادر کردند. و مکرر خود ایشان نیز توصیه های لازم را انجام دادند. کارهایی در این خصوص شد و زحماتی کشیده شد ولی کار ساز نبود که اخیرا مقام معظم رهبری از کم کاری در عرصه مبارزه با قاچاق کالا گلایه کردند. امیدوارم مسئولین ما بیشتر همت کنند و جلوی قاچاق کالا را بگیرند. عمده اینها افرادی هستند که نه به نظام خدمت کرده اند و نه مردم . و خودشان نیز افراد مرفه و بی درد هستند. و برای کسب سود فراوان به کشورشان خیانت می کنند.

ولی آنچه که بنده می خواهم عرض کنم این است که اين کالاهای خارجی که بی رویه وارد کشور می شود چه کسانی آن را مصرف می کند؟ آیا غیر از مردم؟ سوال اين است که چرا مردم به دشمنان اقتصاد خود کمک می کنند؟ چرا مردم با خرید کالاهای خارجی فرزندان خود را بیکار می کنند؟

یک بخش مبارزه با قاچاق کالا این است که مردم از تولیدات داخلی مصرف کنند و کالاهای خارجی نخرند و استفاده نکنند. حتی ما مردم اين شهر چه خوب است در مصرف خود به تولدیات شهر خودمان اولویت بدهیم.

مدیریت آب و برق در این فصل گرما

به دلیل گرم شدن هوا استفاده از آب و برق بسیار افزایش یافته است. لازم است مصرف آب و برق را مدیریت کنیم. اوّلا استفاده بیش از ، اسراف است و اسراف گناه است. ثانثا اتلاف بیت المال است که ناپسند است و ثالثا اگر رعایت نکنیم ممکن است مشکل پیش بیاید.

لازم نیست چراغها را روشن کنیم ، یا از صبح تا شب کلر گازی و آبی را همین طور روشن بگذاریم . و يا با آب شرب کوچه و حیاط و ماشین بشوریم . آبی که ما با آن آب خانه می سازیم یا لباس می شوییم یا حیاطمان را می شوییم در جای دیگر برای نوشیدن به صورت بسته بندی شده می فروشند.



[1] . بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏33 ؛ ص600

[2] . بقره (2) : 264

[3] . الكافي (ط - الإسلامية) ج ‏۲ ص 321

[4] . بحارالأنوار ج 65 ، ص 159 و تفسیرالإمام العسکری، ص 314 و مستدرک الوسائل ج 7 ، ص 234

[5] . تفسير القمي ؛ ج‏1 ؛ ص91

[6] . تفسیر ابو الفتوح رازى، جلد 2 صفحه 364

[7] . إرشاد القلوب إلى الصواب (للديلمي) ؛ ج‏1 ؛ ص194

 

ارتباط با امام جمعه