سه شنبه 1395/11/5 - 30 : 6
مشخصات امام جمعه
یدالله صفری
یدالله صفری
گرمي
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1395/11/1
علل رانرضایتی توده مردم از مسئولین

خطبه های نماز جمعه مورخه 01/11/1395

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمدلله رب العالمین والصلوه و السلام علی اشرف الانبیاء و المرسلین حبیبنا و حبیب اله العالمین الذی سمی فی السماء باحمد و فی الارضین بابی القاسم محمد ( صلی الله علیه و آله و سلم) و علی اهل بیته الطاهرین و لعنت الله علی اعدائهم اجمعين من الآن الی یوم لقاء رب العالمين. اما بعد عبادالله اوصيکم ونفسی بتقوی الله و اتباع امره و نهی.

خودم و شما نماز گزاران عزیر را به تقوی الهی دعوت می کنم.

در خبرى آمده است که براى بنده در هر شبانه روز بيست و چهار خزانه پشت سر هم است كه خزانه‌اى از آن باز مى‌شود، و مى‌بيند پر از نور است كه در اثر اعمال صالح است كه در آن موقع انجام داده، خوشحال مى‌شود، به قدرى كه اگر آن خوشحالى را بين اهل آتش توزيع كنند، شگفت زده می شوند، سپس خزانه و جعبه ديگرى باز مى‌شود كه سياه و تاريك است، و بوى بد از آن بلند مى‌شود، و آن ساعتى است كه عصيان خدا كرده و آنچنان ترسى و فزعى به او دست مى‌دهد كه اگر بين اهل بهشت تقسيم شود، عيش آنها را از بين مى‌برد، و جعبه‌اى ديگر باز مى‌شود كه خالى است، نه مايه خوشحالى و نه ناراحتى است[1] و آن ساعتى است كه خوابيده و غافل بوده يا مشغول به مباحات دنيوى بوده، پس حسرت مى‌خورد و متضرّر مى‌شود.

جایگاه مشارطه اين است که با نفس خودت شرط کنی که امروز بيست و چهار در اختیار توست باید همه‌ی آنها را از نور الهی حاصل از عمل صالح پر کنی. نه آن را خالی بگذار و نه پر از ظلمت و تعفن ناشی از گناه و معصیت کن که در اين صورت گرفتار خسران غیر قابل جبران خواهی شد.

برای جهنم هفت در است «لَها سَبْعَةُ أَبْوابٍ لِكُلِّ بابٍ مِنْهُمْ جُزْءٌ مَقْسُومٌ »[2] جهنم هفت در دارد و برای هر دری اشخاصی معین شده اند. این در حالی است که بهشت هشت در دارد. در این که چرا درهای بهشت هشت تا و درهای جهنم هفت تا است، یک تفسیر این است که تعداد درهای جهنم به تعداد اعضای انسان است که شامل چشم، گوش، زبان، شکم، شهوت، دست و پاست و پیروی از دستورات شیطان و سرپیچی از دستوارت خدا با هر یک از این اعضا، درب مربوط به آن را از درهای جهنم باز می‌کند و در مورد درهای بهشت هم همین است که به تعداد اعضای انسان است و هر گاه با عضوی اطاعت خدا شود آن در از بهشت باز می‌شود. ولی در هشتم بهشت مربوط به نیت است به این معنا که اگر انسان حتی نیت عمل خیری را در سر داشته باشد برای او حسنه نوشته می‌شود و ثواب آن کار خیر برای او ثبت می‌شود ولی در مورد نیت گناه این طور نیست یعنی هرگاه نیت گناه داشته باشد برای او چیزی نوشته نمی‌شود و این از رحمت الهی است.

نکته دیگر اين است که شیطان به خدای متعال می گوید شما که مرا به خاطر اين انسان از درگاهت راندی من هم در صراط مستقیم می ایستم و بندگان تو را گمراه می کند و اضافه می کند :« ثُمَّ لَآتِيَنَّهُمْ مِنْ بَيْنِ أَيْديهِمْ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ وَ عَنْ أَيْمانِهِمْ وَ عَنْ شَمائِلِهِمْ‏ وَ لا تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شاكِرين‏»[3] آن گاه از جلو رويشان و از پشت سرشان و از سمت راست و سمت چپ به آنها مى‏تازم و بيشتر آنها را شاكر نخواهى يافت.

مشارطه معنایش این است که به نفس بگوئی ای نفس من اين اعضا و جوارج من هر يک دری از درهای بهشت یا دری از درهای جهنم است. اگر با همین اعضای خود با نیت پاک عبادت کنم و کارهای شایسته انجام دهم خدای متعل تمام درهای بهشت را به رویم خواهد گشود که از هر دری بخواهم وارد می شود و اگر با همين اعضاء و جوارج گناه انجام دهم ، هر یک دری از درهای جهنم خواهد بود ، کما اين که قبر هم همين گونه است که امام سجاد (ع) فرمودند :« إِنَّ الْقَبْرَ رَوْضَةٌ مِنْ رِيَاضِ الْجَنَّةِ أَوْ حُفْرَةٌ مِنْ حُفَرِ النِّيرَان‏»[4] از طرف دیگر شیطان دشمن قسم خورده من است و او به عزت خدای متعال قسم خورده است که همه‌ی بندگان خدا را گمراه خواهد کرد« فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ‏ أَجْمَعين‏»[5] به عزّتت سوگند، همه بندگانت را گمراه مى‏كنم‏. و گفته است انسان را طوری محاصره می کنم که از هر چهار طرف به وی حمله می کنم و او در دشمنی جدی است و خدای متعال نیز در پاسخ به شیطان گفته است « لَأَمْلَأَنَ‏ جَهَنَّمَ مِنْكَ وَ مِمَّنْ تَبِعَكَ مِنْهُمْ أَجْمَعين‏»[6] جهنّم را از تو و هر كه از آنها تو را پيروى كند، پر خواهم كرد. از طرف سوّم در درون خودم يک دشمن ديگری دارم که از شیطان خطرناک تر است و آن نفس اماره خودم است که اين نفس اماره اوّلا  به فرموده پيامبر اسلام (ص) « أَعْدَى‏ عَدُوِّكَ‏ نَفْسُكَ‏ الَّتِي بَيْنَ جَنْبَيْك‏»[7] از تمام دشمنان من دشمنیش بیشتر است و در درون من لانه کرده است و ثانیاً به فرموده خدای متعال اين نفس اماره بالسوء است « إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوء»[8] دائم انسان را به بدیها امر می کند ، نه خسته می شود و نه رحم دارد .

اين است وضعیت من شیطان و نفس احاطه ام کرده و دست و زبان و چشم و گوشم در بهشت یا جهنم است. پس مواظب باش که مرا به جهنم نبری و مواظب باش که فریب نفس و شیطان را نخوری.

این شرط بندی با نفس بسیار مهم است و صد البته پس از شرط بندی باید مواظبش هم باشی که مرحله بعدی است که علمای اخلاق از آن به مراقبه تعبیر می آورند.

خطبه دوّم

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمدلله الذی لایبلغ مدحته القائلون و لایحصی نعمائه العادوّن و لایؤدّی حقّه المجتهدون الذی لایدرکه بعد الهمم و لایناله غوص الفطن ثم الصلاه و السلام علی اشرف الانبياء و المرسلين الذی سمی فی السماء باحمد و فی الارضين بابی القاسم محمد

اللهم صل علي علي اميرالمومنين وعلي فاطمه سيده النساء العالمين وعلي الحسن والحسين سيدي شباب اهل الجنه وعلي علي بن الحسين ومحمد بن علي وجعفر بن محمد وموسي بن جعفر وعلي بن موسي ومحمد بن علي وعلي بن محمد والحسن بن علي والحجه القايم المنتظر عجل الله تعالی فرجه و جعلنا من اعوانه و انصاره والمستشهدين بین یديه

اسغفرالله لی و لکم من جميع الذنوب و الآثام و اتوب اليه

پیامبر اسلام (ص) در ادامه پاسخ به سوالات یک مرد یهودی فرمود :« أَمَّا الْجَمَاعَةُ فَإِنَّ صُفُوفَ أُمَّتِي كَصُفُوفِ الْمَلَائِكَةِ وَ الرَّكْعَةَ فِي الْجَمَاعَةِ أَرْبَعٌ وَ عِشْرُونَ رَكْعَةً كُلُّ رَكْعَةٍ أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ عِبَادَةِ أَرْبَعِينَ سَنَةً»[9] امّا نماز جماعت ، صفهاي امّتم در نماز جماعت مانند صفوف فرشتگان در آسمان است و يك ركعت در جماعت24 ركعت حساب مي شود كه هر ركعتش از عبادت چهل سال در نزد خداوند محبوب تر است."

باز آن حضرت فرمودند :« انّ الله يستحيي من عبده اذا صلي في جماعه ثم سأله حاجه ان ينصرف حتي يقضيها» [10]يعی "پيامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم ) مي فرمايد: خداوند حيا مي‌كند از بنده اي‌كه نمازجماعت بخواند و سپس حاجتش را از خدا بخواهد مگر اين كه خداوند حاجتش رابرآورده مي كند."

فروریختن ساختمان پلاسکو

متاسفانه دیروز یک حادثه غمباری رخ داد که در اثر آتش سوزی در ساختمان پلاسکو عده ای از هموطنان ما جانشان را از دست دادند. جان باختگان اين حادثه غمبار عمدتا آتشنشانها بودند که مردم را نجات دادند ولی در اثر فروریختن ناگهانی ساختمان خودشان جانشان را از دست دادند.

جنایت آل سعود در یمن

متاسفانه آل سعود همچنان به جنایات خود در یمن ادامه می دهند. در 22 ماه گذشته عربستان با اسلحه های پیشرفته انگلیسی و آمریکائی جانایتی را مرتکب شده است که کشته شدن بیش از دوهزار 600 کودک و 16 هزار مجروح از جمله آن است. یونیسف اعلام کرد که در هرهفته 1000 کودک یمنی در اثر بیماری و گرسنگی جان خود را از دست می دهند و نزدیک به دو و نیم میلیون کودک گرفتار سوأ تغذیه هستند.

آمریکا و انگلیس با فروش سالانه 20 میلیارد دلار اسلحه به عربستان در اين جنایت شریک است. ولی سودی که با کشتن انسانهای بی گناه بدست آید برکت ندارد. آمریکا هر چقدر از فروش سلاح به آل سعود سود ببرد ولی باز 590 میلیارد دلار کسری بودجه دارد و 20 تریلیون دلار بدهی دارد . 6 تریلیون دلار در خاورمیانه هزینه کرد تا خاور میانه را آن طوری که می خواهد بسازد ولی شکست خورد . گرچه 300 هزار نفر از مردم سوریه هزاران نفر از مردم عراق و هزهران انسان در سایر کشورها کشته شد ولی آنچه می خواست بدسن نیاورد. دیوانه وار پول هزینه کرد ولی سودی بدست نیاورد که رئیس جمهور جدید آمریکا خودش گفت اگر اين 6 تریلیون دلار را به آمریکا خرج می کردیم آمریکا را بازسازی می کردیم.

نارضایتی مردم

در خطبه گذشته گفتیم که علی رغم خدماتی ما دولتمردان و نظام اسلامی خدمات شایسته به مردم ارائه کرده اند در عين حالی که مردم نظام اسلامی و کشورشان را دوست دارند ولی  توده مردم از مسئولین ناراضی هستند. اين نارضایتی علتهای مختلفی دارد که در هفته گذشته گفتیم یکی از علل نارضایتی عدم اطلاع کافی عموم مردم از خدمات دولت است. افراد خاصی از بخشی از خدمات اطلاع دارند ولی توده مردم به دليل ضعف اطلاع رسانی ، از طرحها و پروژه ها و اعتبارات تخصیص یافته و پولهای کلان هزینه شده ، اطلاع ندارند و اين در حالی است که مشکلات به دلیل اين که خودم مردم به آن مبتلا هستند برای آنها مشهود است.

برای رفع اين عامل لازم است اطلاع رسانی تخصصی شود و خدمات دولت در هر منطقه به صورت شفاف و دسته بندی شده و مکرر در اختیار علماء ، مبلغین ، ائمه جمعه ، رسانه های محلی ، فضای مجازی قرار گیرد.

علت دوّم نارضایتی مردم بر می گردد به عدم آشنائی گروهی از مردم از قوانیین و مقررات است. کسی که به دادگستری مراجعه می کند و از کسی شکایتی دارد و می خواهد حقش را بگیرد چون آئیین دادرسی را نمی داند و راههای اثبات حق و یا تبرئه خود را نمی داند ممکن است علی رغم اين که حق با وی است محکوم شود . برای رفع اين معظل اخذ وکیل را مقرر کردند تا شاکی توسط وکیل که به مقررات محاکم قضائی آشناست بتواند حقش را بگیرد.

همين قضیه در خصوص سایر ادارات نیز وجود دارد. از تعویض شناسنامه تا تغییر کاربری و اخذ پروانه تا ایجاد موسسه و اخذ وام و احداث پروژه های تولیدی و خدماتی همه و همه مقررات و شرائط خاص خود را دارد . هرکس بخواهد یکی از اين کارها را انجام دهد باید از کانال مخصوص خود کار را دنبال کند. ولی نمی داند از کجا شروع کند و به کجا برود فلذا به کسی مراجعه می کند که به وی مربوط نیست از جایی شروع می کند که فرسنگها با مطلوب وی فاصله دارد و بعد از چند ماه دوندگی و بدبینی به اين و آن تازه متوجه می شود که راهی که می رفته اشتباه بوده است.

یک مثال ساده بگویم یک استشهادیه محلی درست می کند که شناسنانه من گم شده است می آورد دفتر امام جمعه و از امام جمعه که شاید اوّلین بار است او را می بیند می خواهد گم شدن شناسنامه را تایید کند.

جای می خواهد جذب کار شود نامه ای می نویسد و در آن نامه می نویسد که شهادت دهید ایمانا و قرآنا شهادت دهید من تاکنون هيچ تخلفی انجام نداده ام . یا استشهادیه می آورد که من بسیار فقیرم و قادر به پرداخت مهریه نیستم امام هم باید شهادت بدهد. وقتی امام جمعه می گوید امضاء کردن اين نامه ها خلاف شرع است تصور می کند که امام جمعه با وی همکاری نمی کند.

می خواهد وام بگیرد شرائطش را ندارد ولی چون در بانک به وی توضیح نمی دهند یا وی قانع نمی شود تصور می کند که بانکها همکاری نمی کنند.

برای رفع اين مشکل نیز باید مانند وکالت یک موسسه غیر انتفاعی درست شود مردم برای شروع کاری که اطلاع ندارند به آنجا مراجعه کنند و از آنها راهنمایی بگیرند و مقداری هم حق الزحمه به آنها بدهند و کوتاه ترین راه را برای رسیدن به هدفشان طی کنند.



[1] - محجه البیضاء ، ج 8، ص 152

[2] - حجر(15) : 44

[3] . اعراف (7) : 17

[4] . تفسير القمي ؛ ج‏2 ؛ ص94

[5] . ص(38) : 82

[6] . ص(38) : 85

[7] . مجموعة ورام ؛ ج‏1 ؛ ص59

[8] . یوسف(12) : 53

[9] - وسائل الشيعه ج8ص287-مستدرك ج6ص449

[10] - بحارالانوار ج85ص4

 

ارتباط با امام جمعه