سه شنبه 1395/11/5 - 42 : 20
مشخصات امام جمعه
محمود نورپور
محمود نورپور
آذر شهر
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1395/11/1
نداهای قیامت (اقسام ظلم)

خطبه های نماز جمعه 1/11/95

 

خطبه اول

قال الله تبارک و تعالی :«وَ يا قَوْمِ إِنِّي أَخافُ عَلَيْکُمْ يَوْمَ التَّنادِ»)غافر/32)؛

ای قوم من! من بر شما از روزی که مردم یکدیگر را صدا می زنند ( و از هم یاری می طلبند و صدایشان به جایی نمی رسد ) بیمناکم!

همه کتابهای آسمانی بویژه گل سرسبد آنان قرآن مجید می گوید:  قیامت هست.بیش از 1500آیه قرآن درباره معاد نازل شده است!

124 هزار پیامبر (ص) می گویند: قیامت هست!

همه اوصیاء ، اولیاء و ائمه هدی (ع) می گویند قیامت هست!

عقل و نقل می گوید: قیامت هست و گرنه حکمت  و عدالت خدا زیر سوال خواهد رفت و خلقت عبث می شود.

آری مردم !به خدا قسم ، قیامت هست پل صراط  برزخ، سوال ملائکه ،بهشت ، جهنم ، حساب و کتاب هست!

من قسم نمی خورم  بلکه خداوند قسم یاد می کند که قیامت هست !

در سوره  مبارکه مریم /68،سباء/3، ذاریات/1-6، یونس/53،تغابن و سوره های دیگر.

در سوره تغابن می خوانیم:« زَعَمَ الَّذينَ کَفَرُوا أَنْ لَنْ يُبْعَثُوا قُلْ بَلي‏ وَ رَبِّي لَتُبْعَثُنَّ ثُمَّ لَتُنَبَّؤُنَّ بِما عَمِلْتُمْ وَ ذلِکَ عَلَي اللَّهِ يَسيرٌ »(تغابن/7)؛ ؛کافران پنداشتند که هرگز برانگیخته نخواهند شد ، بگو: «آری به پروردگارم سوگند که همه شما ( در قیامت ) برانگیخته خواهید شد ، سپس آنچه را عمل می کردید به شما خبر داده می شود ، و این برای خداوند آسان است!

آری! آن خدائی که آسمان ها و زمین را آفرید، آن خدائی که آدم را از خاک آفرید، آن خدائی که  بشر را از نطفه مردار آفرید،آن خدائی که عیسی مسیح  (ع) را بدون پدر آفرید و آن خدائی که 309  سال خواب  را بر اصحاب کهف غالب نمود  بر اِحیاء موتی هم قادر است چرا که «إِنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ»(نحل /77)

باید توجه کنیم همه اعمال ،رفتار و گفتار ما دقیقاً ثبت و ضبط می شود.« وَ کُلُّ صَغيرٍ وَ کَبيرٍ مُسْتَطَرٌ» ( قمر /53) و ما در قیامت باید پاسخگوی اعمالمان باشیم.  بحث در مورد نداهای قیامت بود ،یکی از ندا های روز قیامت ندای 

«...أَيْنَ الظَّلَمَةُ وَ أَعْوَانُ الظَّلَمَةِ وَ أَشْبَاهُ الظَّلَمَةِ » است!

 

معنای ظلم

ظلم در برابر عدل است راغب اصفهانی در مفرداتش ذیل کلمه  عدل و ظلم گفته است: عدل در لغت قرار دادن هر چیزی در جای خودش می باشد «وَضعُ کُلِّ شَىء فِى مَوضِعِهِ» و ظلم قرار دادن هر چیزی در غیر موضع وجایگایش می باشد. « وَ الظُّلْمُ عند أهل اللّغة و كثير من العلماء: وضع الشي‏ء في غير موضعه ...»(مفردات راغب /537)

مولانا هم در مثنوی می گوید:

عدل چه بود وضع اندر موضعش 

                                                ظلم چه بود وضع در ناموقعش (مثنوی دفتر ششم )

صاحب قاموس قرآن جناب آقای قرشی با استناد به آیات قرآن می گوید: ظلم و ستم در اصل به معنای ناقص کردن و کم کردن حق است. «كِلْتَا الْجَنَّتَيْنِ آتَتْ أُكُلَها وَ لَمْ تَظْلِمْ مِنْهُ شَيْئاً ...» (کهف/33) و یا گذاشتن شیء در غیر موضع خویش است.(قاموس قرآن ماده ظلم)

همان طوری که راغب گفته، ظلم به معنای گذاشتن شیء در غیر موضوع خویش است؛ اگر مثال ساده ای بتوانیم بزنیم این می شود که مثلاً جای ظروف در خانه آشپزخانه آن هم در کمد و طاقچه و ... جای کفش در خانه دم در ورودی خانه است، اگر فرضاً کفش ها را به جای ظروف و ظروف را به جای کفش نگه دارد این گذاشتن شیء (چیزی) در غیر موضوع خویش خواهد بود و ظلم محسوب می شود.

 300بار واژه ظلم و مشتقات آن در قرآن ذکر شده است و 2500بار هم واژه هایی مانند ظلم،ظالم ،مظلوم و امثال آن در کتاب ارزشمند بحار الانوار آمده است که خود اهمیت موضوع را نشان می دهد.

 اقسام ظلم

ظلم بر سه قسم است:

1- ظلم انسان به خداوند متعال : که بزرگترین آنها شرک و کفر می باشد، در سوره مبارکه لقمان می خوانیم : «وَ إِذْ قالَ لُقْمانُ لاِبْنِهِ وَ هُوَ يَعِظُهُ يا بُنَيَّ لا تُشْرِکْ بِاللَّهِ إِنَّ الشِّرْکَ لَظُلْمٌ عَظيمٌ »(لقمان/13)

و در سوره مبارکه بقره در مورد کفّار فرمود: «وَ الْكافِرُونَ هُمُ الظَّالِمُون»(بقره /254)

در سوره انعام می خوانیم : « وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرى‏ عَلَى اللَّهِ كَذِباً أَوْ كَذَّبَ بِآياتِهِ إِنَّهُ لا يُفْلِحُ الظَّالِمُونَ  »(انعام /21) ؛چه کسی ستمکارتر از کسی است که بر خدا دروغ بسته و شریک برای او قایل شده است یا آیات او را تکذیب کرده است، مسلماً ظالمان روی رستگاری نخواهند دید.

آری! بزرگترین ظلم شرک به خداوند متعال و تکذیب آیات بیّنات اوست!

این کار از سه جهت ظلم محسوب می شود.

الف) ظلم نسبت به ذات پاک که برای او شریکی قائل شده.

ب) ظلم به خویشتن که شخصیت و ارزش وجودی خود را تا سر حد پرستش یک قطعه سنگ و چوب پایین آورده.

ج) ظلم بر اجتماع که بر اثر شرک گرفتار تفرقه و پراکندگی و دور شدن از روح وحدت و یگانگی شده است.

2  - ظلم به انسان های دیگر : دومین مورد از موارد ظلم، ظلم کردن انسان به بندگان خداست. در آیات 160 و 161 سوره نساء می فرماید: «فَبِظُـلْم مِّنَ الَّذِينَ هَادُواْ حَرَّمْنَا عَلَيْهِمْ طَيِّبَـت أُحِلَّتْ لَهُمْ وَ بِصَدِّهِمْ عَن سَبِيلِ اللَّهِ كَثِيرًا» پس به سبب ظلمی که یهود و هم بدین جهت که بسیاری مردم را از راه خدا منع نمودند ما نعمت های پاکیزه خود را که بر آنها حلال بود بر آنان حرام کردیم؛ و می فرماید « وَ أَخْذِهِمُ الرِّبَوا وَ قَدْ نُهُوا عَنْهُ وَ أَكْلِهِمْ أَمْوالَ النَّاسِ بِالْباطِلِ وَ أَعْتَدْنا لِلْكافِرينَ مِنْهُمْ عَذاباً أَليماً  » (نساء/161) و هم بدین جهت که ربا می گرفتند در صورتی که از ربا خوردن نهی شده بودند و هم از آن رو که اموال مردم را به باطل می خوردند و ما برای کافران آنها مهیا داشته ایم عذابی دردناک.

بنابراین طبق آیات فوق علت تحریم پاره ای از نعمت ها بر بنی اسرائیل چند چیز بوده است: ظلم و ستم بر ضعفاء و جلوگیری کردن از دعوت انبیاء در مسیر هدایت مردم و ربا خواری و اموال مردم را به ناحق خوردن. لذا در این زمان هم بیشتر گرفتاری های زندگی انسان به سبب ظلم و گناهی است در حق دیگران روا داشته است.

3- ظلم انسان به خودش  انسان با انجام گناه و یا ترک اولی به خودش ظلم و ستم کند در سوره فاطر می خوانیم : « فَمِنْهُمْ ظالِمٌ لِنَفْسِهِ»(فاطر/32) در آیه 23 سوره اعراف در داستان حضرت آدم و حوا(ع) فرمود: « قالا رَبَّنا ظَلَمْنا أَنْفُسَنا وَ إِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنا وَ تَرْحَمْنا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخاسِرِين‏ » در آن هنگام که آن دو بزرگوار (آدم و حوا) گفتند پروردگارا ما به نفس خودمان ظلم کردیم تو اگر ما را نبخشی یا بر حال ما رحم نکنی از زیانکاران خواهیم شد.

بحث ما بیشتر روی قسم دوّم از اقسام ظلم است ظلم به مردم-که مصادیق فراوانی دارد.از جمله مسائلی که باید به آن بسیار توجه کرد لزوم حرمت مومن است. اسلام برای مومن و آبروی او بسیار ارزش قائل است.ابتدا باید به دو نکته توجه کرد:

حقوق حیوانات

اسلام ، دینی است که حتی حقوق حیوانات را  هم محترم می شمارد.

üگفته : اگر سگ در کنار تو تشنه و در معرض تلف است ،تو وضو نگیر و آب را به او بده نمازت را با تیمم بخوان!

üیا فرمود:اگر ناخنت دراز است کوتاه کن که تا پستان حیوان اذیت نشود.

üاگر بر اسب یا الاغ سواره هستی و می خواهی با رفیقت حرف بزنی بیا پایین.

üحیوان را تشنه و گرسنه نگه ندار.

üاز صورت حیوان نزن

حال، اسلامی که این همه حقوق حیوانات را محترم می شمارد قطعاً به انسان و مسلمان به مراتب احترام فراوان قائل است .اسلام به مردگان مسلمانان احترام قائل است ؛ دستور داد میت مسلمان را غسل ،کفن نموده و ذکر گویان جنازه اش را تشییع کرده و تلقین داده و نماز میّت بر او بخوانند.!

آیا می شود مسلمان زنده محترم نباشد ؟ نه! خیلی احترام دارد.امام رضا(ع) فرمود:

« وَ إِنَّ أَبَا جَعْفَرٍ الْبَاقِرَ ع أَقْبَلَ إِلَى الْكَعْبَةِ وَ قَالَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي كَرَّمَكِ وَ شَرَّفَكِ وَ عَظَّمَكِ وَ جَعَلَكِ مَثَابَةً لِلنَّاسِ وَ أَمْناً وَ اللَّهِ لَحُرْمَةُ الْمُؤْمِنِ أَعْظَمُ حُرْمَةً مِنْكِ ... »(مستدرک الوسائل ج9ص46)

پیامبر اکرم(ص) فرمود: من اذى مؤمنا و لو بشطر كلمة جاء يوم القيامة مكتوب بين عينيه آيسا من رحمة اللَّه و كان كمن هدم الكعبة و البيت المقدّس و قتل عشرة آلاف من الملائكة.»(ارشاد القلوب دیلمی/306)

برادران ! ظلم انسان را نابود می کند .قرآن فرمود:« ... فَانْظُرْ کَيْفَ کانَ عاقِبَةُ الْمُجْرِمينَ»(اعراف /84) ؛ شما ببینید عاقبت ستمکاران چه شد؟

عاقبت فرعون چه شد ؟

عاقبت معاویه  چه شد ؟

عاقبت یزید چه شد ؟

عاقبت بنی امیّه و بنی عباس چه شد؟

عاقبت شاه چه شد؟ چگونه در به در شد.

عاقبت صدّام چه شد؟

دیدید خدا ظالمان را چگونه نابود می کند و از آنان انتقام می گیرد:

«... فَانْتَقَمْنا مِنَ الَّذينَ أَجْرَمُوا وَ کانَ حَقًّا عَلَيْنا نَصْرُ الْمُؤْمِنينَ»(روم /47)

بنابر این ،سعی کنیم به هیچ کس ظلم نکنیم ،تهمت ،برچسب ، غیبت نکنیم و

 

خطبه دوم

حجت الاسلام نور پور در ابتدای خطبه دوم شهادت جمعی از آتش نشانان زحمت کش و خدوم را که در اثر ریزش ساختمان پلاسکو در تهران به شهادت رسیدند را تسلیت گفت.

وی در ادامه فرارسیدن ایام الله دهه مبارک فجر را تبریک عرض کردند و خاطر نشان کردند در جشن ها و برنامه های دهه فجر به مسائل فرهنگی و تبیین دستاوردهای انقلاب توجه ویژه شود تا نسل جوان بدانند که در سایه انقلاب چه کار های بزرگی در این کشور انجام گرفته است.

خطیب نماز جمعه با اشاره به جنایات آل خلیفه در بحرین اظهار داشت : بیش از پنج سال است که مثلث شوم آل سعود ، آل خلیفه و جبهه غرب بویژه انگلیس در بحرین به قتل و کشتار مردم بحرین مشغول اند، ده ها سال است در بحرین یک اقلیت بر اکثریت حکومت می کنند و در این 5 سال شعار و خواسته اکثریت این است که ماهم مثل اقلیت بحرین از حقوق شهروندی و حق رای برخوردار باشیم.عوض اینکه حکومت ، این خواسته به حق بحرین را اجابت کند مخالفت کرده و با گلوله جواب می دهد؛ معترضان را از دوائر دولتی اخراج کرده است فعالان سیاسی و روحانیون را دستگیر و شکنجه نماز های جمعه را تعطیل نموده حتی تابعیت مبارزان را سلب نموده است.در مقابل به بیگانگان تابعیت داده است تا قیام  مشروع و به حق شیعیان را قلع و قمع نماید. به روی مبارزان آب و مواد غذائی را می بندد و در این اواخر سه جوان بیگناه محبوس را تیرباران کردند!!

 «أُولئِكَ جَزاؤُهُمْ أَنَّ عَلَيْهِمْ لَعْنَةَ اللَّهِ وَ الْمَلائِكَةِ وَ النَّاسِ أَجْمَعينَ »(آل عمران/87)

 لعنت خدا بر آل خلیفه!

 لعنت خدا بر آل سعود که مستقیماً آتش بیار معرکه است در بحرین!

لعنت خدا بر انگلیس و حامیان آل خلیفه!

و افّ بر این سازمانهای عریض و طویل مدعی دفاع از حقوق بشر که چگونه در برابر این ظلم ها ساکت اند؟

 22 ماه است کشور یمن توسط عربستان ویران شده چرا ساکت اند؟

بمب خوشه ای از سلاح های ممنوعه است -در دنیا- انگلیس و آمریکا این سلاح و ده ها سلاح مدرن را در اختیار عربستان قرار داده و مردم بحرین را قتل عام می کنند.در دنیا کسی نیست به فریاد مردم مظلوم یمن و بحرین برسد! مگر مردم بحرین ، مردم یمن بشر نیستند؟

حجت الاسلام نورپور در ادامه یادآور شد  شهرک صنعتی شهید سلیمی منطقه که از عمده شهرهای صنعتی استان است و دارای 480 شرکت است متاسفانه تعداد قابل توجهی از آن ها غیر فعال و تعطیل اند.

همچنین سنگ بری های  منطقه مشکل دارند و بعضی ها تعطیل اند و از طرفی جوانان ما بیکارند که امیدواریم مسئولین محترم این مشکلات را برطرف کنند.

 

 

 

اخبار
ارتباط با امام جمعه