يکشنبه 1396/4/4 - 13 : 13
مشخصات امام جمعه
محمود نورپور
محمود نورپور
آذر شهر
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1396/3/19
اهمیت معاد

   خطبه های نمازجمعه 19/03/96

خطبه اول

«یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلِیکُمْ ناراً وَقُودُهَا النّاسُ وَ الْحِجارَةُ عَلَیْها مَلائِکَةٌ غِلاظٌ شِدادٌ لایَعْصُونَ اللّهَ ما أَمَرَهُمْ وَ یَفْعَلُونَ ما یُؤْمَرُونَ»(تحریم، 6)؛ اى کسانى که ایمان آورده اید! خود و خانواده خویش را از آتشى که هیزم آن انسان ها و سنگ هاست نگه دارید؛ آتشى که فرشتگانى بر آن گمارده شده که خشن و سختگیرند و هرگز فرمان خدا را مخالفت نمى کنند و آنچه را فرمان داده شده اند (به طور کامل) اجرا مى نمایند!

قوا أنفُسَکُم: خود را از آتش نگه دارید به وسیله ترک گناه و و عدم تسلیم در برابر شهوات

و أهلیکم:  و خانواده خود را به وسیله تربیت شایسته و امر به معروف و نهی از منکر. فرزندان خود را به حال خود رها نکنید بویژه در این ایام تعطیلات.

اهمیت معاد

بعد از توحید و ایمان به خدا، مهمترین مسأله از مسائل اعتقادی اسلام معاد و اعتقاد به قیامت است.

 1200آیه قرآن بلکه بیشتر درباره معاد است.

کمتر صفحه ای از قرآن است که در آن یادی از آخرت نباشد، بسیاری از سوره های اواخر قرآن به طور کامل یا به طور عمده در مورد قیامت است.

 

اهمیت معاد باعث گشته که حق تعالی از هر راه و شیوه درستی، اندیشه و فکر بشر را متوجه آن نماید؛ گاه با برهان عقلی، گاه دلیل نقلی و بعضی موقع هم از راه جدال احسن و ارائه نمونه های عینی و گاه با سوگند یاد کردن؛ در قرآن مجید چند بار خداوند متعال قسم یاد می کند که قیامت هست، در سوره تغابن می خوانیم : « زَعَمَ الَّذينَ کَفَرُوا أَنْ لَنْ يُبْعَثُوا قُلْ بَلي‏ وَ رَبِّي لَتُبْعَثُنَّ ثُمَّ لَتُنَبَّؤُنَّ بِما عَمِلْتُمْ وَ ذلِکَ عَلَي اللَّهِ يَسيرٌ»(تغابن، 7)؛ کافران پنداشتند که هرگز مبعوث نمی شوند، بگو: بله سوگند به پروردگارم، هر آینه قطعا شما مبعوث می شوید و سپس بدانچه عمل کرده اید آگاهی داده شوید و این امر بر خدا آسان است.

 و در سوره یونس می خوانیم:«وَ يَسْتَنْبِئُونَکَ أَ حَقٌّ هُوَ قُلْ إي وَ رَبِّي إِنَّهُ لَحَقٌّ وَ ما أَنْتُمْ بِمُعْجِزينَ»(یونس، 53)؛ ازتو خبر می گیرند که آیا این وعده عذاب حق است؟ بگو: آری به پروردگارم سوگند که حق است و شما ابدا نمی توانید خدا را از نزول آن عاجز کرده و مانع او شوید.

آثار ایمان به معاد

«یاد قیامت» عالی ترین اثر تربیتی را در انسان دارد:

ایمان به معاد به انسان آرامش و امید می بخشد.

ایمان به معاد«حبَ الدنیا» را که رأس کل خطئیه است از دل انسان نابود می کند.

ایمان به معاد به زندگی و حیات انسان مفهوم و معنا می بخشد.

ایمان به معاد ضامن اجرای قوانین الهی است.

با اعتقاد به معاد انسان از مرگ نمی ترسد و خود را در بن بست نمی بیند و دست به انتحار نمی زند.

تمام خیانت ها و جنایت ها و معاصی از کسانی صادر می شود که به تعبیر قرآن «نَسوا یومَ الحساب»(ص/26) قیامت را فراموش کرده اند.

به ما دستور دادند هر شبانه روز با خواندن سوره حمد وقرائت«مالک یوم الدین» به فکر معاد باشیم.

پیامبراکرم(ص) در دعای مجیر86 مرتبه با تکرارجمله «أجر نامِنَ النّار یا مجیر»(پناهم بده از آتش ای خدای پناه دهنده) ما را به یاد مسأله معاد متوجه می کند.

 یا در دعای جوشن کبیر که جبرئیل امین به رسول اکرم(ص) یاد داده و مشتمل بر 100فراز است و هر فراز شامل 10 تا اسم و صفت حق تعالی است« بجز فراز 55 که شامل 11 نام است» در نتیجه این دعا شامل هزار (هزار و یک) نام و صفت از نامها و صفات خداوند است.

و بعد از هر فراز می گوییم:

«سُبْحانَكَ يا لا اِلـهَ إلاّ اَنْتَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَآلِهِ خَلِّصْنا مِنَ النّارِ يا رَبِّ» سخن از قیامت و معاد و دوزخ است، تا انسانها به فکر قیامت باشند.

برادران! امروز بسیاری از مشکلات فرهنگی واجتماعی و فکری و ... ما ریشه در ضعف اعتقاد به معاد و روز رستاخیز دارد:

اگر کسی معاد را باور کند خیانت نمی کند.

اگر کسی معاد را باور کند سرقت نمی کند.

اگر کسی معاد را باور کند دروغ نمی گوید.

اگر کسی معاد را باورکند از غیبت، بهتان و افتراء اجتناب می کند.

اگر کسی معاد را باور کند حرام خور نمی شود. معاد! معاد!

عزیزان! از این ماه مبارک رمضان استفاده کنید، از سحرهای آن استفاده کنید، از اوقات نمازش استفاده کنید و خود را بهشتی کنید.

در همین خطبه شعبانیه پیامبراکرم(ص) ما را متوجه معاد کرد، فرمود:

«ِأَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ أَبْوَابَ الْجِنَانِ فِي هَذَا الشَّهْرِ مُفَتَّحَةٌ فَاسْأَلُوا رَبَّكُمْ أَنْ لَا يُغَلِّقَهَا عَلَيْكُم‏»(امالی شیخ صدوق ص95)؛ ای مردم درب های بهشت در این ماه برویتان باز است، از پروردگار بخواهید که آنها را نبندد.

کدام بهشت؟

بهشتی که انسان با انبیاء محشور می شود

بهشتی که انسان با پیامبر و ائمه محشور می گردد.

بهشتی که انسان آنجا به رحمت الهی نظر می کند و شاد است«وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ نَاضِرَةٌ  إِلَى رَبِّهَا نَاظِرَةٌ»(قیامت، 22و23).

بهشتی که نعمت هایش قابل تصوّر نیست«فَلا تَعْلَمُ نَفْسٌ ما أُخْفِيَ لَهُمْ مِنْ قُرَّةِ أَعْيُنٍ جَزاءً بِما کانُوا يَعْمَلُونَ»؛ هیچ کس نمی داند، به سزای آن عملهایی که کرده اند، چه نعمات و چشم روشنیهایی برای ایشان نهان شده است.

و در حدیث قدسی دارد که خداوند متعال به پیامبر اکرم(ص) فرمود: «أَعْدَدْتُ لِعِبَادِيَ الصَّالِحِينَ مَا لَا عَيْنٌ رَأَتْ وَ لَا أُذُنٌ سَمِعَتْ وَ لَا خَطَرَ عَلَى قَلْبِ بَشَر»(بحارالانوار ج8 ص92)؛ در بهشت برای بندگان شایسته ام چیزهایی را آماده کرده ام که نه چشم دیده و نه گوشی شنیده و نه بر قلب کسی خطور کرده است.

بهشتی که نعمت هایش ابدی است: «أُکُلُها دائِمٌ وَ ظِلُّها»(رعد، 35)؛ میوه و سایه آن دائمی است.

و آنحضرت فرمود در ادامه فرمود: ای مردم درهای جهنم در این ماه مسدود است، از پروردگارتان بخواهید که آنها را باز نکند!«وَ أَبْوَابَ‏ النِّيرَانِ‏ مُغَلَّقَةٌ فَاسْأَلُوا رَبَّكُمْ أَنْ لَا يُفَتِّحَهَا عَلَيْكُم‏»(امالی شیخ صدوق،ص 95).

آری! جهنم و عذابش غیر قابل توصیف است؛

آتش شدید جهنم

قعر و عمق عجیب جهنم

زبانه وشراره جهنم«إِنَّها تَرْمي‏ بِشَرَرٍ کَالْقَصْرِ»؛آن آتش هر شراری بیفکند مانند قصری است.(مرسلات/32)

سیاهی و ظلمات جهنم.

حرارت و سوخت جهنم

خروش و  صدای وحشتناک جهنم«إِذا رَأَتْهُمْ مِنْ مَکانٍ بَعيدٍ سَمِعُوا لَها تَغَيُّظاً وَ زَفيراً»(فرقان/12)؛ زمانیکه آن آتش ازدور به چشمشان برسد جوشش و صفیر هول انگیز آنرا می شنوند.

غُل، زنجیر و گرزهای آهنین جهنم که بر فرق دوزخیان نواخته می شود. پیامبر اکرم فرمود: «لَوْ ضُرِبَ مِقْمَعٌ مِنْ حَدِيدِ جَهَنَّمَ الْجَبَلُ لَتَفَتَّت کَما یُضربُ به اهلُ النّار فصارَ رَمادا»(مسند احمد بن حنبل ج4 ص 166 و کنز العمال ج 14 ص 523)؛ اگر یکی از گرزهای آهنین جهنم به کوه  کوبیده شود، از هم پاشیده می شود، چنانکه با آن بر اهل دوزخ کوبیده می شود و خاکستر می گردند.

باد سوزان جهنم

پیامبر اکرم(ص) فرمود: «لو فَـتَحَ اللهُ مِن عَذابِ السَّموم علی اهل الارض مِثلَ أنملَهٍ أحرَقَت الارض و من علیها».(الدرالمنثور/ج7/ص 634)؛ اگر خداوند متعال، از عذاب سوزان جهنم، به اندازه سر انگشتی بر اهل زمین بفرستد، زمین و زمینیان را می سوزاند!

بوی تعفن و بد جهنم

پیامبر اکرم(ص) فرمود:«لو أَنَّ غَرْباً من جهَنَّمَ جُعِلَ  وسطَ الأَرض، لآذى نَتْنُ رِيحِه و شِدَّة حَرِّه ما بين المَشْرق و المَغرب‏»(کنزل العمال/ ج 4/ص 523)؛ اگر به مقدار دلو(سطل) بزرگی از آتش دوزخ در وسط زمین قرار داده شود بوی بد آن و شدت گرمای آن، تمام زمینیان را آزار می دهد.

همچنین آنحضرت فرمود: «لَو اُخرِجَ رَجُلٌ مِن اَهلِ النّارِ ثُمّ اُقیمَ بالمشرقِ و اُقیمَ رَجلُ بالمغرب لَماتَ ذلک الرّجلُ مِن نَتنِ ذلک الرَّجلِ»؛(کنزل العمال/ ج 14/ص 534)؛ اگر مردی از اهل آتش را بیرون آورند و در مشرق بگذارند و مرد دیگری در مغرب باشد، آن مرد از بوی تعفن او می میرد!

مار و عقرب های جهنم

پیامبر اکرم(ص) فرمود: در جهنم مارهایی هستند«به بزرگی شتر» وقتی مجرمی را نیش بزنند، تا چهل سال درد آن ساکت نمی شود!

در روایت دیگر دارد که پیامبر(ص) فرمود:

در قیامت مار بزگی هست با نام«جریش» سر خود را از جهنم بیرون می آورد و با صدای بلند فریاد می زند: الجوع! الجوع! أین اهلی أین اهلی؟ گرسنه ام گرسنه ام، اهل من کجایند؟

جبرئیل می گوید: غذای تو چیست؟

می گوید:

کسی که تارک الصلاة است

کسی که زکات مالش را نپرداخته

شراب خواران

افراد عاق والدین

کسی که در مسجد به کلام دنیا تکلم کند«به امور دنیایی بپردازد»

این پنج گروه را مانند مرغی که دانه از زمین جمع می کند می بلعد و به آتش می برد.

عزیزان!

بزرگترین دردو عذاب دوزخیان، محرومیت از لقاء الله و حجاب است که از همه عذابها سخت تر و شکننده تر است.

«کَلاَّ إِنَّهُمْ عَنْ رَبِّهِمْ يَوْمَئِذٍ لَمَحْجُوبُونَ»(مطففین،15).

قالَ اخْسَؤُا فيها وَ لا تُكَلِّمُون(مومنون 108)؛ (خداوند) مى‏گويد: «دور شويد در دوزخ، و با من سخن مگوييد!

«اعاذنا الله من شرور انفسنا»

 

 

 

 

 

 

 

خطبه دوم

حجت الاسلام نورپور، امام جمعه محترم ضمن تبریک سالروز ولادت کریم اهل بیت(ع) امام حسن مجتبی(ع) و ضمن گرامیداشت روز اکرام گفت: امام حسن مجتبی(ع) به هنگام شهادت به جنادة بن ابی اُمیّه توصیه کرد:

«وَ اعْمَلْ لِدُنْیاكَ كَأَنـَّكَ تَعیشُ أَبَدًا، وَ اعْمَلْ لاِخِرَتِكَ كَأَنـَّكَ تَمُوتُ غَدًا، وَ إِذا أَرَدْتَ عِزًّا بِلا عَشیرَة، وَ هَیبَةً بِلا سُلْطان فَاخْرُجْ مِنْ ذُلِّ مَعْصِیةِ اللّهِ إِلى عِزِّ طاعَةِ اللّهِ عَزَّ وَ جَلَّ.»( بحار الانوار ج 44 ص 139)؛ براى دنیایت چنان كار كن كه گویا همیشه زندگى مىكنى، و براى آخرتت به گونه اى كاركن كه گویا فردا خواهى مُرد، و اگر عزّتى بدون بستگان و شكوهى بدون سلطنت خواهى، از معصیت و نافرمانى خدا به طاعت و فرمانبرى خداوند عزّوجلَّ درآى.

آری ای عزیزان تنها راه عزیز شدن، بندگی و ترک گناه است.

بندگی کن تا که سلطانت کنند تن رها کن تا همه جانت کنند

خوی حیوانی سزاوار تو نیست  ترک این خو کن که انسانت کنند

از چَهِ شهوت، قدم بیرون گذار تا عزیز مصر و کنعانت کنند

بگذر از فرزند و مال و جان خویش تا خلیل الله دورانت کنند

سر بنه در کف برو در کوی دوست تا چو اسماعیل قربانت کنند

چون علی در عالم مردانگی فرد شو تا شاه مردانت کنند

همچو سلمان در مسلمانی بکوش ای مسلمان تا که سلمانت کنند

همچو خاک افتادگی کن پیش از آن که به زیر خاک پنهانت کنند

در ادامه خطیب نماز جمعه ضمن تبریک لیالی قدر و تسلیت ایام ضربت خوردن حضرت امیر(ع) گفت: در آستانه شبهایی قرا داریم که بسیار عزیز و پر برکت اند و باید این شب ها را قدر بدانیم.

حجت الاسلام نور پور گفت: حادثه تروریستی کور و مذبوحانه در مجلس و حرم امام عزیز(ره) را بشدت محکوم می کنیم. به تعبیر مقام معظم رهبری «این ترقه بازی ها هیچ خللی در اراده ملت و مسئولان ما بوجود نخواهد آورد و ملت ایران قدرتمندانه تا نابودی کامل تکفیریان و داعش به حرکت خود ادامه داده پیش خواهد رفت».

 وی یادآور شد این حرکت مذبوحانه چند نفر داعش زبون، صرفا جنبه تبلیغاتی و نمایشی داشت، این ها در سوریه و عراق نفس های آخر را دارند می کشند، با این حرکت خواستند اظهار وجود کنند و قطعا کور خوانده اند وهلاکت و اضمحلالشان قطعی است. در عین حال، همه مردم بویژه مسئولین در سطوح مختلف همواره باید مسائل امنیتی را جدی بگیرند و یک لحظه غفلت نکنند و تلاش کنند دشمن را مثل گذشته ناکام بگذارند.

 در ادامه خطیب نماز جمعه به بیانات ارزشمند مقام معظم رهبری در سالگرد ارتحال ملکوتی امام عزیز و نیز بیانات معظم له در جمع دانشجویان درباره سند 2030 اشاره کرد.

مقام معظم رهبری در حرم امام عزیز بمناسبت سالگرد امام(ره) در مورد مسأله انقلابی گری و رابطه آن با عقلانیت فرمودند:

الف- انقلاب را بزرگ بدارید، گرامی بدارید

ب-هرکس دلسوز انقلاب و ملت است باید ارزشهای انقلاب را زنده کند.

ج-موفقیت ملت ایران مرهون انقلابی گری است.

د-عقلانیت واقعی در انقلابی گری است.

ه- امام میراث فرهنگی نیست، امام زنده است؛ راه و رسم امام، آرمانها و مطالبات امام، خط امام زنده است، و عزت و سرافرازی و سعادت ما در پیمودن خط امام است که همان خط اسلام ناب محمدی است.

و- ما امروز به روحیه انقلابی و جهادی به شعار انقلابی و به اصول و مبانی انقلاب امام عزیزمان نیازمندیم، مسئولین کشور باید انقلابی عمل کنند و هدفشان راضی کردن مستکبران نباشد که ذلت می آورد، که در عربستان این ذلت را می بینید که 500میلیارد دلار به جیب شیطان بزرگ ریختند تا اسلحه بخرند با این اقدام خودشان را بیش از گذشته ذلیل و تحقیر کردند.

همچنین معظم له در مورد سند 2030 هم فرمودند:

این سند با استقلال ما منافات دارد، چرا باید چند نفر در یونسکو یا سازمان ملل، نظام آموزشی فرزندان ما را بنویسند؟یکی از اصول مسلم انقلاب استقلال است با این سند استقلال ما مخدوش می شود. در حالیکه موارد خلاف اسلام در این سند وجود دارد و اینکه بعضی می گویند: ما در این خصوص تحفّظ داده ایم و گفته ایم فلان بخش را قبول نداریم، بر فرض که هیچ مورد واضح خلاف اسلام هم در آن نبود، باز هم این سند محکوم و مردود و غیر قابل قبول است زیرا استقلال ما را زیر سوال می برد.

با توجه به موضع گیری صریح مقام معظم رهبری درباره این سند ننگین از دولت انتظار داریم آن را فورا لغو کند دیگر  اصرار نورزند، بدانید حکم و نظر ولی فقیه همان نظر امام زمان است و مخالفت با ولایت فقیه مخالفت با اسلام و ولایت و امام زمان(ع) است. این را حضرات معصومین به ما می گویند: « الراد عليهم كالراد علينا و الراد علينا كالراد علي الله و هو علي حد الشرك بالله»تاریخ نشان داده که مخالفت با ولایت و ولی امر مسلمین عاقبت خوبی ندارد، خوب است آقایان بروند اصرار بورزند و مشکل اشتغال و ابتذال و فرهنگ را رفع نمایند، مشکل رکود، معیشت و تورّم را حل نمایند، مشکلات برجام را حل کنند.

 

 

 

 

 

 

 

ارتباط با امام جمعه