جمعه 1396/2/8 - 44 : 18
مشخصات امام جمعه
مصطفی باقری بنابی
مصطفی باقری بنابی
بناب
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1395/11/15
امام خمینی (ره) آن مرد الهی پایه و اساس شجره طیبه انقلاب اسلامی هستند.

بسم الله الرحمن الرحیم

متن خطبه اول نماز جمعه 15 بهمن 1395 به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ مصطفی باقری بنابی

«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالْأَنْصَابُ وَالْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ »  (سوره مائده  ـ آیه 90)

ترجمه: اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد شراب و قمار و بتها و تيرهاى قرعه پليدند [و] از عمل شيطانند پس از آنها دورى گزينيد باشد كه رستگار شويد

اسلام دین پاک است و دین پاکان است. دین خوبان، دین سعادت و دین سعادتمندان است. اسلام دین خِرَد و خردمندان است. دین روشنفکران است نه روشنفکرنمایان، دین کمال و جمال است. دین آراستگی، شخصیت و مردانگی است. هر چیزیکه از آن رایحه شرّ و شرارت، شقاوت، سفه و سفاهت می آید از آن فاصله گرفته و آن صفت یا آن عمل را محکوم و مردود نموده است.

پیامبر عظیم الشأن اسلام (ص) فرمود: «إِنّی بُعثتُ لأُتَمّمَ مَکارمُ الأَخلاق» آمده ام تا اخلاقیات برتر را به نهایت اوج خود برسانم. هر روش، منش و زیبایی که ادیان الهی آورده اند، آمده ام آن را به نهایت اوج کمال برسانم زیباتر و کامل تر کنم. چون تا قیامت نه بعثتی در کار است، نه پیامبری خواهد آمد. وَالمَغانِمُ لِما سَبَق و الفَاتحُ لِمَااستُقبِل / إِنَّ الدّین عندَالله الإسلام تا قیام قیامت مقلد شده است. و بعضی برنامه هاییکه امروز با درک بشر سازگار نیست، به تدریج با گذشت زمان درک خواهد شد.. و فهم و درک انسانهای والاتر و تیزهوش آنها را خواهند فهمید و با جان و دل قبول خواهند کرد. و در قرآن رموز اسراری نهفته است که با پیشرفت زمان، کمال و معرفت بشری آنها کشف خواهند شد. معنای سوره توحید (قل هوالله احد و ...) در آخرالزمان کشف خواهد شد.

یکی از چیزهایی که بسیار زشت، پست و خبیث است و قرآن نیز در برابر آن موضع تند و تیز و قاطع گرفته است، خَمر و خماری است. دین، اولیای دین و آیات قرآن با ادبیات بسیار تند از آن نهی نموده اند. در آیه 90 سوره مائده خداوند تبارک و تعالی از آن با عنوان «رجس» و «من عمل الشیطان» تعبیر و فرموده «فاجتنیوه لعلکم تفلحون» که اگر اجتناب نشود نجاتی در کار نیست، هلاکت مطلق است.

استاد بزرگوار حاج آقا آتش زر سالها قبل در جلسه علماء فرمودند که قصد دارم در روز عاشورا اگر منبر بروم درباره شراب صحبت کنم؛ از این جمله من تکان خوردم، خدای نکند چه موقعیتی پیش آمده در شهری که قدیماً دارالمؤمنین، دارالحجاب و مرکز متقین شناخته شده است، علماء شاخص و وارسته ای در خود داشته و دارد، حوزه علمیه ای کم نظیر در دامن خود پرورش می دهد، میرود به قطب علمی، فرهنگی، دینی در غرب کشور تبدیل شود، مجاهدان، شهدا و جوانان با فضیلتی در آن ببار امده است؛ لذا  به مسئله حساس شده و خواستم در چند خطبه مطالبی را متذکر شوم تا مشمول غضب الهی نگردم. انشاءالله تعالی

پیامبر اکرم (ص) می فرماید: «إِنَّ الله لَیَبغضً المُؤمن الضَعیف الَّذی لادینَ له (لا ایمانَ له) خداوند غضب می کند مؤمن ضعیف النفسی را که منکر را در خانه، قوم، همسایه و شهر خود می بیند و نهی از منکر نمی کند، چنین مؤمنی ایمان ندارد. قِیلَ وَ مَاالمُؤمن...؟ قَالَ الَّذی لاَ یَنهَی عَن المُنکر (بحار ج 100، ص 44)

نیز از آن سرور عالمیان روایت شده: لعن الله الخمر و غارسها و عاصرها و شاربها و ساقیها و بایعها و مشتریها و اکل ثمنها و حاملها والحموله الیه؛ خداوند شراب و فشار دهنده آن را (کسی که آب انگور می گیرد) و خورنده و ساقی و فروشنده وخریدار و خورنده قیمت (کسی که از سود و در آمد فروش شراب استفاده می کند) و حمل کننده و تحویل دار خمر را لعن کرده است سبحان الله! در قاموس دین عمل زشتی نیست که اطراف آن این چنین لعنت باران شود.

الخمرُ أُمُّ الفَواحش شراب خواری مادر تمام زشتی هاست. فَإِنَّه مِفتَاحُ کُلَّ شَیء همانا آن کلید تمام بدی هاست.

در جای دیگر می فرماید: «لا تجالسوا مع شارب الخمر و لا تعودوا مرضاهم و لا تشیعوا جنائزهم و لا تصلوا علی امواتهم و لیس باهل أن یزوج اذا خطب و لا یشفع ... و لا یؤمن علی امانة

با شراب خوار نشست و برخاست نکنید، از مریض هایش عیادت نکنید، بر جنازه اش حاضر نشوید، بر مرده اش نماز نخوانید، برای شراب خوار دختر ندهید و از او دختر نگیرید، او را برای شفاعت قبول نکنید، حرفش را تصدیق نکنید و برایش امانت نسپارید.

 

بسم الله الرحمن الرحیم

متن خطبه دوم نماز جمعه 15 بهمن 1395 به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ مصطفی باقری بنابی

وَ ذَکّرهُم بِأَیّامِ الله (سوره ابراهیم آیه 5)

سالروز میلاد با سعادت زینب کبری، صدیقه صغری، مائده زهرا، دخت ولایت که به حق روز پرستار نام گرفته است، حضورتان تبریک، تهنیت و مبارک باد عرض می کنم خصوصاً خواهران و برادرانیکه در بیمارستان ها و منازل به شغل مقدس پرستاری مبادرت می ورزند. خداوند دنیا و آخرت به این عزیزان خیر و عافیت عنایت فرماید.

اهمیت دادن به دهه فجر و گرامیداشت و زنده نگهداشتن آن ضرورت دارد. این رمز نجات برای همه روزگاران ماست که نباید فراموش شود. تذکر و توجه دادن هر چه بیشتر به این ایام خصوصاً به  بچه های در خانواده ها گفته شود که اطاعت از قرآن و در حقیقت حربه کاری است برای عقب راندن دشمن و زنده کردن سنن الهی است. تذکر دهه فجر اساس و هویت این ملت را در برابر دشمن به تصویر می کشد و یک خاطره تلخی در کام دشمن است.

در واقع ملت ایران بعد از روزگار طولانی اسارت در این دهه جان گرفته و رها شده و آزادی بدست آورده اند. این دشمن است که می خواهد معجزات این دهه مبارکه فراموش شود یاد و نام و خاصره و صلابت امام به فراموشی سپرده شده و قدرت و عظمت ملت نادیده گرفته شود. توجه به دهه فجر نوعی تجدید قوا برای نیروهای انقلابی است. در واقع گرامی داشت و شکر نعمت بزرگترین معجزه الهی است. فرموده: «بِکَثرة الشکر تَدوم النعمة»

دهه فجر نشان دهنده شخصیت سدالشهداء و جریان عاشورا و ذکر فضائل اهل بیت که اگر فراموش شود خسارت بزرگ است. انقلاب گرچه شجره بسیار طیبه و مبارکه است، اما بدون شک امام آن مرد الهی منبت و ریشه و اصل و اساس این شجره تنومند است. باید این اصل و اساس هر چه قوی تر محفوظ بماند. اگر این انقلاب و این نظام مقدس از ریشه خود جدا شود مانند درختی می ماند که پی آن قطع شده باشد. اجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ الْأَرْضِ ما لَها مِنْ قَرارٍ  (سوره ابراهیم آیه 26) بالاخره به هر قیمتی باشد نباید گذاشت این نظام از ریشه خود (امام امت) جدا شود. حقیر در نجف اشرف که بودم چندین بار به خدمت حضرت امام یا خصوصی یا غیر خصوصی رسیدم.

حضرت امام از نوع مردم عادی نبود؛ خصوصیاتی که امام داشتند تک تک آن کافی بود یک انسان معمولی را انسان بزرگ معرفی کند. اراده امام، نظم امام، قاطعیت امام، شجاعت امام، علم و ورع امام، اخلاق، توکل، صدق و صفا و صداقت آن مرد جلیل القدر، عبادت و زهد امام، جبّ ولایت امام اینها نمونه ای از ویژگی های بارز حضرت امام بودند.

همه و همه باید به این مسئله توجه داشته باشند که عمدتاً عظمت و شخصیت کم نظیر او به ارتباطش با خدا و تهذیب و اخلاص او برمی گردد که امام حقیقی بود نه امام حقوقی و نه قراردادی و انتصابی، بلکه مستقل به تمام معنا؛ حتی دشمنان هم قبول داشتند که امام انسان وارسته و آدم مهذّب و مؤمن بالله است. امام اهل خلوت بودف اهل عبادت بود، اهل گریه و ناله نیمه شب بود، اهل دعا و تضرّع و عرفان بود. امام مظهر اخلاص و توحید بود. کارهای حجیم و عظیم امام فقط با عقل و درایت و قوت جسمانی و شمّ سیاسی پیش نمی رفت بلکه خلوص و صفای باطن در سایه رابطه با خدا توانست این توفیقات را بدست اورد. عمدتاً وسیله امام کمک گرفتن از خدا بود. وَ مَن یَتَوکَّل علی الله فَهُوَ حَسبُه و این مطلب است که امام را عظیم و جاوید کرد و توفیقات متوافر بدست آورد.

تواضع امام؛ با آن شخصیت و ابّهت که امروز دشمنان هم به عظمت امام در سرتاسر جهان اعتراف می کنند، می گفت : «اگر به من خدمتگزار بگویند بهتر از آن است که رهبر بگویند.» این تعارف و تظاهر نبود. امام جدّاً به مردم احترام قایل بود. به رأی مردم، به حضور مردم، با اینکه ریشه منحوس سلطنت 2500 ساله از بیخ بن کَند. سیاست  سیاستمداران همه دنیا را در هم پیچید.کلامش مثل آفتاب در جهان نورافشانی میکرد و اثر میگذاشت. اراده نیرومندی که کوهها در مقابلش کوچک می نمود. اما در محافل خصوصی و عمومی هر وقت صحبت از مردم میشد، در مقابل ایمان، شجاعت و فداکاری مردم سر تعظیم فرود می اورد و خاضعانه می گفت: «مردم از ما بهترند» «من در برابر شما احساس حقارت می کنم».

توکل امام؛ 54 سال پیش می گفت «شاه باید برود» «سلطنت باید ساقط شود». همه قریب به اتفاق تعجب میکردند که این کار ناشدنی است. با شاه وسلطنت نمیشود شوخی کرد. با آمریکا نمی شود پنجه نرم کرد. روزی اعلام کرد سیاست ما نه شرقی استف نه غربی؛ افکار عمومی قبول نمی کرد، آخ این چگونه می شود؟ که شد. روزی رمود فقط جمهوری اسلامی، نه یک کلمه کم و نه یک کلمه بیشتر. روزی فرمود آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند. همچنین فرمود اسرائیل باید از بین برود. مسلماً خواهد رفت. اگر امام و انقلاب نبود اسرائیل خاورمیانه را فرا گرفته بود از نیل تا فرات احاطه کرده بود. حالا خشکیده و همانطور مانده به برکت امام و انقلاب است.

دقت کنید همه این غیر ممکن ها با توکل به خدا در جای خود نشست و خواهد نشست و امروز 38 سال است نظام به راه مستقیم خود ادامه می دهد و در حال بال و پر گرفتن است. امام با آن همه اختیارات زاهد مطلق بود. روح ذخیره سازی، افزون طلبی نداشت و تا آخر طلبه بود. هدایای فراوانی برای شخص امام می آوردند از نذورات و غیره، امام جزو سادات بود. بعد از اخذ قوت مختصر معاش خود و خانواده اش همه را در راه خداد می داد. نه تنها از بیت المال استفاده نمی کرد بلکه از مال شخصی به بیت المال مصرف می نمود. حتی تا آخر یک خانه مختصر برای فرزندش خریداری نکرد. در حالیکه صدها میلیون به زلزله زدگان، سیل زدگان، فقراء کمیته امداد کمک می نمود از وجوهات آزاد نه از بیت المال.

عجیب تر از عجایب، امام مردم شناس بود و جداً مردم هم از امام شناخت خوبی داشتند. چینش الهی چنین است، «الطِّبون الطِببات» یک خصیصه ای در نژاد ایرانی مؤمن است، افتخار برای ایرانی هاست. پیامبر اکرم هم اشاره فرمود: «لو کان الدین معلّقاً ....) عمدتاً مردم ایران صرّاف و گوهر شناس اند. هم خائن و هم خادم را می شناسند، به بوق و کُرنا هم توجه نمی کنند و در وقت نمره می دهند. مقام معظم رهبری فرمودند: «خناسان خیلی سعی کردند (اما سهی شان عقیم ماند). آقای هاشمی مظلوم تا پای جان مقاومت نمود، ملت ایران هم نمره عالی برایش دادند. «واستراحَ من همّ الدنیا و غمّها». در 19 دی ید غیبی وارد عمل شد، آن انسان بسیار بزرگ را گلچین نموده و در کنار امام که معشوقش بود قرار داد. یا ایتها النفس المطمئنة إرجعی الی ربّک راضیةً مرضیّة» «الطیبون الطیبات».

در صحنه ایران یک اعتماد متقابل میان امت و امام بهم رسید که در کل تاریخ انبیاء و اوصیاء به چشم نمی خورد و بی سابقه است. من هر وقت به حضور گسترده مردم در 12 بهمن به استقبال حضرت امام و به تشییع جنازه امام در 14 خرداد تماشا می کنم به حال امیرالمؤمنین و حضرت سیدالشهداء علیهماالسلام اشک می ریزم در حالیکه این کجا و آن کجا! میان چرخ من تا چرخ گردون تفاوت از زمین تا آسمان است. مقام معظم رهبری فرمود: ای کاش من غلام قنبر امیرالمؤمنین بودم.

امام اهل تکلیف بود؛ نتیجه و پیروزی و موفقیت ظاهری برای امام ملاک نبود. این ادعا گفتنش آسان است، اما عمل به ان سخت و دشوار است. اگر امری را تشخیص می داد وظیفه است بی درنگ عمل میکرد. «بلغَ ما بَلغ» دیگر نمی گفت بلکه در این راه تنها ماندم. «شاه باید برود»، «حکومت نظامی باید شکسته شود»، « من دولت تشکیل می دهم» « من تو دهن این دولت می زنم» « من هر وقت برای اسلام احساس خطر بکنم دست همه را قطع خواهم کرد» خُب! این حرفها حرف عادی نیست، صدها پیامد دارد. آنروز تنها دولت شاه و بختیار نبود که امام بر سر آنها داد میزد بلکه آنروز امام داشت با کل شرق و با کل غرب جبهه باز کرده بود، حرف میزد و شاخ به شاخ در تقابل بود. چون شاه و بختیار خود نبودند، عقبه داشتند، پشتیبان داشتند. بالاخره اینها نمونه هایی بود که عرض کردم، لذا امروز نباید ارتباط ما ا چنین ریشه و شجره طیبه ای که اصلُها ثابت و فرعٌها فی السَّماء قطع بشود.

 

اخبار
ارتباط با امام جمعه