پنج شنبه 1395/12/5 - 30 : 6
مشخصات امام جمعه
ابراهیم بجانی
ابراهیم بجانی
تسوج
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1395/11/29
هر مسئولی که در رفع مشکلات مردم قدم بر می دارد و آنها را حل می کند شایسته انتخاب شدن مجدد را دارد.

خطبه نماز جمعه تسوج 164 مورخه 29/11/95

خطبه اول:                                                                                                            

در ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) ، آنچه که لازم و ضروری است صحبت کردن درباره ایشان است. اما بیان فضائل و مناقب و نیز بیان کردن جنبه های روحی معنوی و الهی آن بزرگوار برای ماها مقدور نیست. برای بیان گوشه ای از فضائل و مقامات حضرت به روایات معصومین علیهم السلام و کلمات بزرگان در این زمینه رجوع می کنیم. از امام صادق (ع) روایت شده است که فرمود: «انّ فاطمة کانت محدثة» آن بزرگوار محدثه بود. یعنی فرشتگان بر او فرود می آمدند ، با او مانوس می شدند و با او سخن می گفتند و آیات الهی را بر او می خواندند. همان تغییراتی که نسبت به مریم (ع) در قرآن آمده است:«انّ اللهَ اصطفیکِ و مطهّرکِ  اصطفیکِ علی نساءِالعالمین». این آیات و عبارات را فرشتگان به فاطمه زهرا(س) می خواندند در همین روایت آمده است که در یک شبی که ملائکه نازل شدند و گفتند خداوند تو را بر تمام زنان عالم برتری داده است.

حضرت از آنان پرسید مگر طبق فرموده خداوند متعال در قرآن،  مریم بر تمام زنان عالم برتری ندارد؟ملائکه در جواب عرض کردند : مریم نسبت به زنان دوران خویش برگزیده و برتر بوده است ولی تو نسبت به زنان همه دوران ها از اولین و آخرین برتر هستی. این مقام بالایی است که فرشته بر انسانی نازل شود ما حتی در ذهن خود هم نمی توانیم همچون مقامی را تصور کنیم.

حضرت علی (ع) می فرمایند: فاطمه زهرا(س) یا ایشان گفتند که ملائکه می آیند و مطالبی را به من بیان می کنند امیرالمومنین(ع)  می فرماید: به زهرا گفتم هر وقت ملائکه نزد تو آمدند و تو صدای آن ها را شنیدی مطالبی را گفتند به من بگو تا بنویسم آن مطالب در کتابی به نام مصحف فاطمه نوشته شده استکه در آن علم حوادث بشری در دوران های آینده تا قیامت هست که آن کتاب نزد ائمه علیهم السلام بود و محل رجوع ایشان می باشد و الآن هم در دست صاحب الزمان است.

علت اینکه خداوند این مقامات والا و دیگر مقامات روحی و معنوی را که ما نمی توانیم تصور کنیم به حضرت اعطاء کرده بندگی و عبودیت ایشان است و همین بندگی و عبودیت بود که حضرت را صدیقه کبرا نامید. صدیق به کسی می گویند که آنچه را که می اندیشد و می گوید صادقانه در عمل نشان می دهد (رفتار و گفتارش و علم و عملش یکسان و متناسب است) هر چه این صدق بیشتر باشد ارزش او هم بیشتر است. انسانیت او هم بیشتر است. تمام مقامات و کمالات که انسان ها به آن نائل می شوند نتیجه همین بندگی است. مقام رسالت که به پیامبر اسلام داده شددر اثر عبودیت بود «اشهدانّ محمداً عبدُهُ ورسوله».

حضرت زهراء (سلام الله علیها) از اول عمر خود در کوره گداخته مبارزات سخت پیامبر پخته شده بود. در شعب ابی طالب در سن هفت، هشت سالگی یار و غمخوار پدر بود. در آن شرایط سخت که مسلمانان در محاصره و تحریم اقتصادی در شب بود با از دست رفتن ابوطالب و خدیجه، زهرا سلام الله علیها تنها یار پیامبر بود. و نیز بعد از شعب هم به قدری به پدرش خدمت می کرد در واقع برای پدرش مادری می کرد به همین خاطر ام ابیها لقب گرفت.

بعد هم در دوران پس از هجرت در آغاز سنین تکلیف با علی بن ابی طالب ازدواج کرد آن مهریه  و جهیزیه که همه می دانند با چه سادگی بوده است. نه مانند ازدواج ها و جهیزیه های این دوران که هر روز تجملات زیاد تر می شود. به تازگی بعضی از افراد برای نشان دادن مال و اندوه و خود نمائی بعضی کار هایی می کنند که رضا الهی در آن نیست. در کنار تمام تجملان می خواهند مُد کنند که خورد و خوراک شش ماه تا یک سال را هم بدهند که بدترین کار ممکن است .

خلاصه اینکه تمام کمالات و مقامات معنوی در گرو خودسازی، عبودیت و بندگی خداوند، دوری از از تجملات دنیوی و تحمل مشکلات است. اما چرا حضرت توانست به راحتی خدا را بندگی کند، به راحتی از تجملات دوری کند به راحتی تحمل مشکلات کند. علتش این بود که حضرت بیشتر از همه انسانها به مقام پیغمبر و علی علیه السلام آشنا بود، بیشتر از همه با راه تربیتی پیامبر آشنا بود. پیامبر از جانب خداوند یک حقیقتی را آورد که اگر مردم می فهمیدند و به دنبال ایشان بودند و بعد از آن هم نصب پیامبر را درک می کردند و به دنبال ولایت بودند و تربیت نبوی استمرار می یافت بشر خیلی زود تر به آن هدف ونقطه ای می رسید که هنوز هم بعد از هزار و چهار صد سال نرسیده است و اگر بشر به آن نقطه برسد علم و فکرش کامل می شود، درجات روحی اش بالا می رفت ، صلح و صفا وصمیمیت بین انسانها برقرار می شود، ظلم و جور و نا امنی و تبعیض و بی عدالتی ریشه کن می شد و حضرت زهرا سلام الله علیها فهمیده بود که رسیدن به حقیقت ، رسیدن به کمال ، رسیدن به فضائل انسانی عمومی دفاع از ولایت است که ادامه دهنده راه نبوت است. بلکه دفاعش، دفاع از حقیقت ، دفاع از هدف بوده است. الان اگر به ما در مصائب زهرا بخاطر این است که دشمن با وارد کردن ضربه و کشتن زهراء بشریت را از حقیقت و واقعیت دور کرده است.

الان همه دفاع کردن واقعی از ولایت در سایه عبودیت، خودسازی و تهذیب نفس و تحمل مشکلات است. در غیر این صورت دفاع اینگونه افراد احساسی بوده و لقلقه زبان خواهد بود.

 

خطبه دوم:

گفته شد که حضرت زهرا سلام الله علیها برای دفاع از ولایت قیام کرد. همان ولایتی که ادامه رسالت بود و اگر غضب نمی شد مردم الان به آن اهداف بالا رسیده بودند که در ظلم و ستم و بیداد و تبعیض خبر نبود کسی می تواند ادعا کند که از حریم ولایت دفاع می کند که مثل فاطمه، تربیت شده مکتب اسلام باشد و هیچ گونه آلودگی نفس از حب جاه و مقام دنیا و غیره نداشته باشد.

اما کسی که تربیت نشده باشد؛ آلودگی در خود داشته باشد ، از معنویات، از توحید به دور باشد در ادعای خود کاذب است. الان می بینیم هر مسئولی که می خواهد موقعیت پیدا کند در زبان از ولایت حرف می زند اما در عمل همراه کسانی است که نمی خواهند اثری از ولایت باشد، به دنبال فتنه گران هستند. این افرا د از حضرت زهرا سلام الله علیها ابزاری برای رسیدن به اهداف نفسانی خودشان استفاده می کنند. در سال 88 از واژه تقلب استفاده کردند. الان از واژه و لفظ آشتی ملی استفاده می کنند . آشتی ملی که مقام معظم رهبری شدیداً در سخنرانی اخیر خود آن را رد کردند ابزار جدید کسانی است که در سال 88 به مردم و نظام ظلم کردند، با دشمن  هم کاسته شدند و اعتبار خود را از دست دادند الان برای بدست آوردن اعتبار ریخته شده مانند شریف امامی نخست وزیر شاه خائن مطرح کردند تا خود را از لبه پرتگاه نجات دهند.

این موضوع که از سوی اصحاب نهضت آزادی و دیگران مانند رئیس دولت اصلاحات مطرح شده است با چند قصد است؛

  1. ادامه فتنه 1388
  2. مشغول کردن ذهن مردم در آستانه انتخابات چون مردم از رکود و بیکاری و از مشکلات اقتصادی در مضیقه هستند. و دولت در چند سال اخیر به جای حل مشکلات مردم به پیشنهاد این افراد سرگرم مسائلی شدند که به درد مردم نخورد.( چون نزدیک شدن دولت محترم به آمریکا و طرح گسترده مذاکرات پیشنهاد افرادی بود که از اول در مقابل پیشرفت های آمریکا احساس حقارت می کردند از اول انقلاب هم به دنبال رابطه با آمریکا بودند، امام راحل فرمودند خطر اینها از منافقین بدتر است)

آشتی ملی معنا ندارد چون لازمه آشتی قهر است و مردم در راهپیمائی 22 بهمن نشان دادند که قهری وجود ندارد تا آشتی باشد. منظور اینها آشتی با کسانی است که 8 ماه با مردم و نظام در خیابانها جنگ کردند، آشتی لا منافقین، آشتی با بهائی ها، آشتی لا کمونیست ها. آشتی با کسانی در سال 88 به عاشورای امام حسین علیه السلام توهین کردند. مقام معظم رهبری فرمودند آشتی مردم با این افراد غیر ممکن است اما بخشش خداوند، ملت و نظام برای کسانی که در سال 88 فریب خوردند ممکن است و بخشش هم زمانی است که آنها توبه به همراه اصلاح داشته باشند قرآن در جا های مختلف فرموده (( من تاب و آمن و عمل صالحا)) اگر توبه کنند واصلاح کنند ممکن است مورد پذیرش واقع شوند.

حال اگر مسئولی از مسئولین کشور در سخنرانی ها رسمی خود مانند این افراد خائن از لفظ آشتی ملی استفاده کنند بدانند که این حرف دشمن را می زنند و بدانند که با این سخنان در پیش دشمن اعتبار کسب می کنند اما در پیش مردم و نظام اعتبار خود را از دست می دهند. و بدانند که انتخابات تصمیم گیرنده مدم هستند.

 در نظام اسلامی مسئولی مورد تایید است که اهل مقاومت باشد ، ایستادگی باشد، ایستادگی در مقابل دشمن، ایستادگی و مقاومت در برابر مشکلات، این ایستادگی هم باید در عمل ثابت شود که متاسفانه در این مذاکرات بعض از مسئولین نشان دادند که در مقابل دشمن مقاومت و ایستادگی ندارند. اما مقاومت در برابر مشکلات مخصوصا در مقابل مشکلات اقتصادی، اقتصاد مقاومتی بود که مسئولین و دولت در این زمینه هم کاری نکردند. اما اینها  انتظار دارند که مردم مقاومت کنند البته مردم مقاومت می کنند، مشکلاتی در این شهر است اعم از مشکلات بهداشت و درمان، مشکلات اداره گاز، مشکلات اداره کار، و.... متاسفانه مسئولین در رفع این مشکلات کاری نکردند. الان چندین سال است که درمانگاه تسوج با مشکلات همراه است اما مسئول شهرستانی توجهی ندارد. در اداره گاز طبق تقسیم بندی استانی شبستر از لحاظ آب و هوائی جزء مناطق سردسیر معرفی شده است اما تسوج جزء مناطق گرمسیر، الان باید مسئولین اعم از فرماندار و نماینده پیگیر شوند و به مردم توضضیح دهند که از لحاظ آب و هوائی چه فرقی بین تسوج، شبستر، تبریز است. منطقه محروم باید هزینه بیشتری بپردازد.

یا فرماندار و نماینده و دیگر مسئولین از اداره کار و دیگر نهاد ها سوال کنند که به چه علت معدن مس در آستانه عیدنوروز ، شش و هفت ماه است که حقوق کارگر ها را پرداخت نکرده است.  و ما هر روز مراجعه کننده از این کارگر ها داریم. مقام معظم رهبری فرمودند اگر این مسئولین در حل مشکلات مردم ایستادگی نکنند مردم آنها را پس می زنند.

این یک ملاک به ما می دهد که هر مسئولی که در رفع مشکلات مردم قدم بر می دارد و آنها را حل می کند شایسته انتخاب شدن مجدد را دارد. اما اگر بی توجه باشد شایستگی انتخاب شدن را ندارد.

                                                                                            

 

اخبار
ارتباط با امام جمعه