شنبه 1396/7/29 - 54 : 4
مشخصات امام جمعه
ابراهیم بجانی
ابراهیم بجانی
تسوج
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1396/7/14
حرکت زینبیه

خطبه اول هفته

14/7/96

جمله معروفی است که می فرماید: (دین اسلام نبوی الحدوث و حسینی البقاست) یعنی موسس و آورده دین اسلام پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم بوده اما کسی که موجب شد دین اسلام از آفات و گزند های دشمن وجود مبارک حضرت سیدالشهدا علیه السلام می باشد.

کسی پرچه اسلام را حمل کرد و به عنوان علمدار اسلام گردید و اسلام با نام و یاد او زنده ماند حسین بن علی علیه السلام است. حضرت علی علیه السلام می فرماید: این پرچم انسانیت، اسلام و توحید را آن کسی که دارای دو خصوصیت بصیرت و استقامت است می تواند حمل کند. امام حسین علیه السلام چون مظهر بصیرت و استقامت است پرچمدار و علمدار اسلام است.

امام حسین علیه السلام برای حفظ و بقای اسلام در کربلا مباهله عملی کرد. پیلمبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم برای حدوث و اثبات حقانیت اسلام با مسیحیان نجراب به مباهله برخاست. در آیه 61 سوره آل عمران آمده که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم برای اثبات حقانیت دین، عزیزترین افراد خود را به صحنه آورد.

حضرت برای تبلیغ دین برای بیان حقیقت دست تمام عزیزان خود را گرفت و برای مباهله به میدان آمد تا هر کس بر حق باشد در دنیا بماند و هر کس که بر حق نباشد با عذاب الهی ریشه کن شود.

همین اتفاق در کربلا هم افتاد، امام حسین علیه السلام برای بیان حقیقت برای روشنگری برای بقای دین اسلام عزیزان خود را به میدان آورد.( زینب را آورد همسران خود را آورد فرزندان خود را آورد برادران خود را آورد)تا حق را روشن کرده و باطل را از بین ببرد.

بعد از امام حسین علیه السلام زینب که اهل بصیرت و استقامت بودپرچم اسلام را حمل کرد. زینب با صبر و استقامت یک مقامی نزد خداوند پیدا کرد که برای ما قابل توصیف نیست. خداوند در قرآن کریم برای بیان نمونه کامل از اهل ایمان دو زن را برای ما مثال می زند و آنها را برای اهل ایمان (هم برای مردان و هم برای زنان) الگو قرار می دهد و نیز برای بیان اهل کفر دو زن را مثال می زند.

نخست زنان کافر: سوره تحریم آیه 10 خداوند برای کسانی که کافر شدند همسر حضرت نوح علیه السلام و همسر حضرت لوط علیه السلام را نام می برد. با اینکه آن دو نفر تحت ولایت و سرپرستی دو نفر از افراد صالح ما بودند چون حریم ها را حفظ نکردند و حرمت ها را شکستند نمونه کفر شدند. هر کس حرمت ها را حفظ نکند نمونه این آیه شریفه می شود. در بابا اهل ایمان هم در آیات بعدی سوره تحریم (11 و 12) می فرماید. آسیه و مریم علیها السلام نزد خداوند مقام بالایی دارندکه خداوند آنها را الگو قرار داده است وقتی یک مقایسه کوتاه بین آسیه همسر فرعون و حضرت زینب کبری سلام الله علیهما انجام می دهیم می فهمیم که مقام حضرت زینب کبری نزد خداوند بسیار بالاتر است.

در تاریخ بیان شده که آسیه به حضرت موسی علیه السلام ایمان آورد، فرعون که از ایمان همسرش باخبر شداو را زیز شکنجه قرار داد و زیر بار همان شکنجه جان داد و از دنیا رفت. شکنجه او جسمانی بود که باعث داد و فریاد و فغان آسیه شد و عرضه داشت: «پروردگارا خانه برای من نزد خودت در بهشت بساز و مرا از فرعون نجات بده»در واقع در زیر شکنجه های جسمانی طلب مرگ کرد. آسیه مثل زینب کبری نبود که چند برادر و چند فرزند و بسیسار از بستگان نزدیک خود را از دست بدهد. رنجهای روحی که برای زینب کبری آمده بود برای همسر فرعون پیش نیامد. حضرت در روز عاشورا 18 نفر از محارم خود را به قربانگاه فرستاد. محارمی چون حسین و عباس و علی اکبر و قاسم و... علیهم السلام که همه در مقابل چشمانش ذبح شدند.بعد از عاشورا هم  محنت ها و سختی ها و هتک حرمت ها و اسارت را تحمل کرد. زینب کبری علیه السلام در مقابل این همه مصیبت صبر کرد. و عرض نکرد پروردگارا نجاتم بده بلکه در کربلا دست زیر بدن پاره پاره برادر برد، بدن را بالا آورد و گفت پروردگارا این قربانی را از ما بپذیر. وقتی از حضرت سوال می شود واقعه کربلا را چگونه دیدی؟ می فرماید« ما رایت الا جمیلا». این همه مصیبت در چشم زینب سلام الله علیها زیباست چون از سوی خداست، برای خداست. پس مقام زینب سلام الله علیها در نزد خداوند متعال از آسیه بالاتر است. لذا نام زینب سلام الله علیها، کار زینب سلام الله علیها برای همه الگوست. و بقای دین مدیون حریک حسین علیه السلام و صبر و مقاومت و ایستادگی خانم زینب کبری سلام الله علیهاست.

 

 

 

 

 

 

خطبه دوم هفته

زینب کبری سلام الله علیها بر جریان های سیاسی فرهنگی و تبلیغی آن زمان که باعث سلطه امویان بر مردم شده بود، آگاه بود. در طول اسارت مشغول آگاهی بخشی به مردم و رسوا کردن این خاندان خبیث اموی بود. از نگاه و دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها حوادث بزرگی مانند جنگ صفین، شهادت امام علی علیه السلام، شهادت امام حسن علیه السلام، امام حسین علیه السلام و اسارت خاندان نبوی همگی به خاطر عقده گشایی و خاری و حقارت خانواده ابوسفیان بود. زیرا این خاندان ضربه های مهلکی از آموزه های نظام اسلام برده اند. بنی امیه به دنبال انتقام حقارت خود از بنی هاشم بودند. به همین دلیل حضرت زینب سلام الله علیها در شیوه تبلیغسی خود خاندان اموی را رسوا و ادعا های پوچ و بی اساس آنها را در تاریخ روشن ساخت. حضرت زینب سلام الله علیها فساد و فسق آنها را که یادگار جاهلیت بود آشکار ساخت و برای همه روشن کرد که بنی امیه به ظاهر اسلام آموردند ولی در دوران باطل جاهلیت قرار دارند. ایشان در خطبه های خود ابتدا از آیات قرآن، بعد از سخنان جدش پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم و بعد از سخنان پدر بزگوارش علی علیه السلام استفاده کرد و با استناد به آنها باطل بودن یزیدیان را اثبات می کرد. آن چیزی که باعث شد خطبه های حضرت بنیان باطل و بنی امیه را برکند. عفت و حجاب مورد نظر اسلام بود حضرت خطاب به یزید فرمود: «ای پسر آزاد شده! آیا این از عدالت است که زنان و کنیزان خود را در پشت پرده جای دهی، ولی دختران پیامبر را در میان نامحرمان حاضر سازی؟ و آنان را در شهر بگردانی؟ و اهل شهر ها آنها را ببینند؟ در حالی که از مردان آنها کسی را باقی نگذاشتند.» حضرت زینب سلام الله تعالی علیها همچون مادرش زهرا سلام الله علیها حجاب و عفاف کامل داشت. شخصبی به تام علامه مامقانی می فرماید: «احدی از مردان زمان پدرش و برادرانش تا روز عاشورا اورا ندیده بودند.» یحیی مازنی که یکی از علمای آن زمان بود می گوید: من در مدینه مدت مدیدی در همسایگی حضرت علی علیه السللام بود اما به خدا قسم حضرت زینب را ندیده بودم حتی صدای اورا هم نشنیده بود. حضرت نه تنها در حالت عادی به عفت و حجاب اعتقاد داشت بلکه در بحرانی تر لحظه ها در مصائب شدید قتلگاه، کوفه و شام عفت و حجاب را از دست نداد هیچ گاه برای نامحرم صدای خود را نازک نکرد. هیچ وقت برای نامحرم نخندید. در موقع خطبه خواندن علی گونه با صلابت صحبت کرد. الان متاسفانه عده ای به اسم زینب سلام الله علیها کارهایی را انجام می دهند که خلاف شرع است و مدام می گویند ما ادامهه دهندگان راه زینب کبری هستیم. می گویند کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود.

اینکه نماینده محتر شهرستلن شبستر در مجالس مردانه حاضر می شود، در دسته های عزاداری در بین مردان به آن وضعیت حاضر می شود، با هر نامحرمی با خنده صحبت می کند، در جلساتی که نامحرم ها حضور دارند، شعر می خواند، قطعا راه و مرام حضرت زینب سلام الله علیها نیست. به نظ می رسد این گونه رفتار های هنجار شکن هشدار است برای مسئولین فرهنگی شهرستان که گاه گاهی جلسات قرهنگ عمومی تشکیل می دهند و برای فرهنگ شهرستان تصمیم می گیرند باید توضیح بدهند که آیا این کار ها خلاق شرع هست یا نه؟ خلاف عرف است یا نه؟ هنجار شکن هستند یا نه؟ و باید بدانند که اگر جلوی این کارها گرفته نشود ممکن است بعض کار های خلاف فرهنگ دینی و عمومی از بعضی از افراد سر بزند و کسی هم نتواند کنترل کند حالا که وضعیت اینگونه شده و فرهنگ دینی و عمومی با این کار های سبک مورد تمسخر قرار می گیرند نتیجه سکوت فرهنگی شهرستان است.

ارتباط با امام جمعه