پنج شنبه 1396/7/27 - 20 : 14
مشخصات امام جمعه
صمد ناصری
صمد ناصری
خسروشهر
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1396/7/7
زیر بار ظلم نرفتن درس شهادت اباعبدالله است

خطبه اول 96/7/7

أعوذ بالله من الشیطان الرجیم * بسم الله الرحمن الرحیم

«ألا و أن الدعی یابنَ الدّعی قد رکز (نی) بین اثنتین بین السلّة والذّلة، هیهات منّا الذّلّة»

اوصیکم و نفسی بتقوی الله عباد الله اتقوی الله (خودم و شما مؤمنین را به رعایت تقوای الهی دعوت می کنم. در این روزهای حزن و اندوه تقوا موجب نزدیکی به اهل بیت (ع) می شود).

   شهادت أباعبدالله الحسین(ع) را محضر امام زمان(عج) و مقام معظم رهبری و عاشقان اهل بیت(ع) تسلیت عرض می نمایم.

   شهادت درس بزرگ عاشوراست که برای همه نسلها و عصرها این درس را می دهد که انسان به خاطر دین و حق باید از تعلقات دنیوی دل بکند.

   امام حسین (ع) در بیان علت حرکت به کربلا فرمودند: ألا ترون أنّ الحق لا یُعمل فیه و أنّ الباطل لا یتناهی عنه لیرغب المؤمن فی لقاء الله محقاً . فإنّی لا أری الموت أنّ سعادة و الحیاة مع الظالمین إلّا بَرَما ( تحف العقول/ ص265)

   این درس امام حسین(ع) و یاران باوفایش برای همیشه در تاریخ ثبت شد نه یک روز و یک زمان خاص.

   امام حسین (ع) هیهات من الذله را در روز عاشورا گفتند تا بفهمانند در سخت ترین لحظه که لحظه شهادت است هم نباید زیر بار ذلت رفت.

   لذا بعد از کربلا ، انقلابهایی به وجود آمد که از عاشورا درس گرفته شده بود مثلا انقلاب مدینه در سال 63 و قیام مختار در سال 66 و قیام زید بن علی در سال 123 و قیام حسین بن علی(شهید فتح) در سال169 نمونه هایی از این دسته اند.

   بله اگر امام حسین قیام نمی کرد جامعه خیال می کرد که به جای پیامبری که از سدره المنتهی رد شد و جبرئیل از همراهی با ایشان بازماند، یزید شراب خوار و قمار باز هم می تواند رهبر جامعه باشد. آلوسی بغدادی در تفسیر روح البیان در مورد لعن یزید به معاویه می نویسد: لا توقف فی لعن الیزید لکثرة اوصافه الخبیثة و ارتکابه الکبائر فی جمیع أیام تکلیفه.

   و یکفی ما فعله ایام استیلائه باهل المدینه و مکه و الطامة الکبری ما فعله باهل البیت و رضاه بقتل الحسین علی جده و علیه الصلاة و السلام.

   بعد می نویسد: والذی یغلب علی ظنی أنّ الخبیث لم یکن مصدقا برسالة النبی (ص) . و لو سلّم : إنّ الخبیث کان مسلما فهو مسلم جَمَعَ من الکبائر مالا یحیط به نطاق البیان.

   آنچه که مسلم است این است که وقتی ارزشها در جامعه شکسته شد نتیجه این می شود که بعد از پنجاه سال از وفات پیامبر(ص) پسر را به این نحو شهید می کنند.

  محمد بن حنفیّه در شبی که فردایش امام(ع) از مکه رهسپار عراق میشد به محضر امام آمد و عرض کرد: آقا به وفایی که کوفیان نسبت به پدر و برادرت کردند آشنا هستی. می ترسم که با تو نیز چنین رفتاری کنند. اگر در مکه بمانی تو عزیزترین و محترم ترین شخص خواهی بود.

   امام حسین(ع) علت سفر را به محمد بن حنفیه فرمودند و در آخر کلامش فرمود: أنظُر فیما قلتَ ( درباره آنچه گفتی فکر میکنم). ولی فردا که شنید امام آماده حرکت است نزدیک امام آمد و مهار شتر امام را گرفت و گفت: ای برادر آیا نفرمودی که در باره کلامت می اندیشم. امام فرمود: آری. از امام(ع) پرسید: پس چه شد که با این شتاب رهسپاری؟

فرمود: أتانی رسول الله(ص) بعد ما فارقتک فقال: یا حسین أخرج فأنّ الله قد شاء أن یراک قتیلا

سپس کلمه استرجاء را گفت و بعد فرمود: با این حال چرا زنان را با خود می بری؟

امام فرمود: قد قال لی إنّ الله شاء أن تیراهن سبایاً . امام (ع) پس از گفتگو با برادرش خدا حافظی کرد و به سفر کربلا رفت.

نتیجه ای که در بحث امروز گرفته می شود عدم جدایی کتاب خدا و اهل بیت پیامبر اکرم(ص) است. در حدیث ثقلین نبی مکرم اسلام(ص) فرمودند: لن یفترقا حتی یردا علیّ الحوض

و در احادیث دیگری از رسول اکرم(ص) فرمودند: مَثَل اهل بیتی کمثل سفینة نوح

                                                           و اهل بیتی امانٌ لامتی من الاختلاف

پس هدایت جامعه بشری به بدون قرآن و اهل بیت امکان پذیر نیست. هدایت بدون اهل بیت قطعا محقق نخواهد شد.   

ارتباط با امام جمعه