سه شنبه 1396/1/8 - 58 : 2
مشخصات امام جمعه
صمد ناصری
صمد ناصری
خسروشهر
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1396/1/4
با اطاعت از امر الهی خود را شر شیطان محفوظ بداریم

 

 

   خطبه اول 4/1/96

أعوذ بالله من الشیطان الرجیم * بسم الله الرحمن الرحیم

الشَّيْطانُ يَعِدُکُمُ الْفَقْرَ وَ يَأْمُرُکُمْ بِالْفَحْشاءِ وَ اللَّهُ يَعِدُکُمْ مَغْفِرَةً مِنْهُ وَ فَضْلاً وَ اللَّهُ واسِعٌ عَليمٌ

شیطان ، شما را ( به هنگام انفاق ، ) وعده فقر و تهیدستی می دهد و به فحشا ( و زشتیها ) امر می کند ولی خداوند وعده «آمرزش» و «فزونی» به شما می دهد و خداوند ، قدرتش وسیع ، و ( به هر چیز ) داناست. ( به همین دلیل ، به وعده های خود ، وفا می کند. )(البقره/268)

اوصیکم و نفسی بتقوی الله عبادالله اتقوی الله (اول خودم و سپس شما مؤمنین و مؤمنات را به رعایت تقوای الهی دعوت می نمایم عزیزان این تقواست که انسان را از عذاب الهی مصوب می دارد و اگر در هر چیز تقوی را مدنظر قرار دهیم به هیچ وجه شیطان بر انسان غالب نمی شود لذا در همه حال تقوی را رعایت کنیم)

   امروز بحثی که در خدمت شما هستم در مورد ولایت پذیری خداوند است یعنی همه چیز خود را برای خدا بدانیم و در راه او مصرف کنیم. منظور از اینکه شیطان به انسان وعده فقر می دهد یعنی انسان را از انفاق و احسان و صرف ثروت در راه خدا باز می دارد و مانع می گردد.

   و اگر انسان در برابر وسوسه های او تسلیم شود صفت بخل به خود می گیرد و در کارهای خیر شرکت نمی کند.

   یکی دیگر از وسوسه های شیطان این است که اعمال زشت را در نظر انسان زیبا جلوه می دهد. قرآن می فرماید: تَاللَّهِ لَقَدْ أَرْسَلْنا إِلي‏ أُمَمٍ مِنْ قَبْلِکَ فَزَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطانُ أَعْمالَهُمْ فَهُوَ وَلِيُّهُمُ الْيَوْمَ وَ لَهُمْ عَذابٌ أَليمٌ "به خدا سوگند که ما رسولانی پیش از تو بر امم سابقه فرستادیم (تا مگر سعادت یابند) ولی شیطان اعمال (زشت) آنها را در نظرشان زیبا جلوه داد، پس امروز (یعنی روز محشر) شیطان یار آنهاست و به عذاب دردناک گرفتار خواهند بود. (نحل/63)

   شیطان اعمال زشت و جنایات را در نظر انسانها زینت می دهد و انجام آن عمل را یک افتخار به حساب می آورد.

   دروغ را خوب و دزدی را مشروع و تجاوز را زیبا و لذّت بخش نشان می دهد و حتی در آخرین لحظات عمر هم در فکر فریب انسان است و دلیل آن دشمنی سرسخت او با انسان است و قسم خورده که هر کسی را بتواند، جهنمی کند.

   شیطان به عزت خداوند قسم می خورد که تا می تواند مردم را گمراه کند : قالَ فَبِعِزَّتِکَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعينَ . ابلیس گفت: به عزّت تو سوگند که قطعاً همه انسان ها را به بیراهه کشانم. (ص/82)

   پس راه حق غیر از راه باطل است و راه بهشت غیر از راه جهنم است.

   اطاعت از خداوند و اوامر او، اطاعت از کسی است که انسان را آفریده و خلق کرده و به او وجود بخشیده و روزی دهنده اوست و هدایتگر اوست و همه هستی از آن اوست ألا له الخلق و له الامر (اعراف/ 54) و قدرت مطلق از آن اوست علی کل شیءٍ قدیر

و اطاعت از شیطان اطاعت از دشمن است. دشمنی آشکاری که انسان را به جهالت و ضلالت راهنمایی می کند و راهنمایی او همراه خبائث و خیانت است که انسان را به جهنم می برد و عذابش قابل تصور نیست.

   انسان باید دقت کند که دنیا جای آمدن و رفتن است نه ماندن و بهای بهشت و نعمتهای آن عمل صالح است یعنی با اعمال صالح بهشت به دست می آید و رسیدن به بهشت، حرکت در صراط مستقیم است.

      و آنچه از همه شاید مهم تر باشد درک این مطلب است که اگر انسان از شمشیر دنیا فرار کند از شمشیر آخرت نمی تواند فرار کند. امیر المؤمنین علی بن ابیطالب(ع) در خطبه 124 می فرماید: لئن فررتم من سیف العاجلة لا تسلموا من سیف الآخرة

   شیطان در دنیا طوری بر انسان مسلط میشود که امام صادق (ع) فرموند: لهو و لعب آشکار می گردد و مردم از کنار آن عبور می کنند و از آن جلوگیری نمی کنند. شنیدن قرآن بر مردم سنگین و گران می آید و در عوض شنیدن سخنان باطل بر مردم اسان می شود. کسب های حرام مشروع یافته و بر سر آن رقابت می کنند. مردم دور کسی را می گیرند که قدرت دارد. شخص متمول از شخص با ایمان عزیزتر است. دین بی محتوا شده همانند ظرفی که آن را واژگون سازند.

   گمراهی شیطان طوری است که: وَ جاءَ بِکُمْ مِنَ الْبَدْوِ مِنْ بَعْدِ أَنْ نَزَغَ الشَّيْطانُ بَيْني‏ وَ بَيْنَ إِخْوَتي‏ . و شما را از صحرا به این جا آورْد، پس از آن که شیطان میان من و برادرانم فتنه ایجاد کرد.(یوسف/100)

 

    پدر و مادر و برادران یوسف در مقابل یوسف قرار گرفتند. پدر و مادر را بر تخت نشاند و به آنها احترام شایانی کرد و در مورد برادران هم سختی به چاه انداختن آنها نکرد چون جوانمردی او اجازه نداد که برادرانش را شرمنده سازد.

   بلکه با بهترین عبارتی که ممکن بود تصور شود به کرده های برادرانش اشاره کرد بدون اینکه کوچکترین طعن و سرزنش در آن باشد که گفت وَ رَفَعَ أَبَوَيْهِ عَلَي الْعَرْشِ وَ خَرُّوا لَهُ سُجَّداً وَ قالَ يا أَبَتِ هذا تَأْويلُ رُءْيايَ مِنْ قَبْلُ قَدْ جَعَلَها رَبِّي حَقًّا وَ قَدْ أَحْسَنَ بي‏ إِذْ أَخْرَجَني‏ مِنَ السِّجْنِ وَ جاءَ بِکُمْ مِنَ الْبَدْوِ مِنْ بَعْدِ أَنْ نَزَغَ الشَّيْطانُ بَيْني‏ وَ بَيْنَ إِخْوَتي‏ إِنَّ رَبِّي لَطيفٌ لِما يَشاءُ إِنَّهُ هُوَ الْعَليمُ الْحَکيمُ رَبِّ قَدْ آتَيْتَني‏ مِنَ الْمُلْکِ وَ عَلَّمْتَني‏ مِنْ تَأْويلِ الْأَحاديثِ و پدر و مادرش را بر تخت نشانید، و همه در برابر یوسف بر زمین افتادند و سجده کردند، و یوسف گفت: اى پدر، این است تعبیر آن خوابى که پیش تر دیدم، پروردگارم اکنون به آن تحقّق بخشیده است، به راستى خدا به من نیکى کرد آن گاه که مرا از زندان خارج ساخت و شما را از صحرا به این جا آورْد، پس از آن که شیطان میان من و برادرانم فتنه ایجاد کرد. به راستى پروردگارم آنچه بخواهد به لطف و کَرَمش انجام مى دهد، چرا که او به بندگانش داناست و کارهایش از روى حکمت است

 

آن گاه با تمام وجود به خدا روى آورد و گفت: پروردگارا، تو از سلطنت بهره اى به من دادى و از تعبیر خواب ها و تحلیل رویدادها به من آموختى.:

   منظور اینکه: ایشان گفت شیطان میان من و برادرانم مداخله کرد و ما را به هم زد و خداوند این همه بلایا را یکی پس از دیگری بر طرف ساخت.

   بله همانطوریکه اعمال باید صحیح شرعی باشد تا قبول درگاه الهی شود نعمتهای الهی هم باید حلال و مشروع باشد تا انسان مؤفق به اعمال صالحه باشد.

   انسان هر قدر آلوده به حرام باشد همان اندازه از حریم خدا دور خواهد شد.لذا باید در غذای خود حلال و حرام را مد نظر قدر دهیم غذای طیّب در عبادت و حضر قلب در عبادت بسیار تأثیر دارد.

یا ایها الذین آمنوا کُلُوا من طیّبات ما رزقناکم و اشکروا الله إن کنتم إیّاه تعبدون (172)

   با غذای حلال و پاک شکر خدا و عبادت خدا را انجام میگیرد و شیطان نمی تواند سلطه پیدا کند. لذا باید توجه کنیم که چرا افرادی هستند که لایحب أن یستمع القرآن الکریم . ولی یهتمّون بلهوا الحدیث أی الغنا و الموسیقی. چه بسا غذا هم در زندگی و عبادت تأثیر گذارد و باعث دوری انسان از خداوند شود.

   نتیجه حث امروز اینکه اگر انسان خود را در وایت الهی ببیند با اطاعت از دستورات الله تبارک و تعالی می تواند از شرّ شیطان مصون بماند.

  

 

 

   خطبه دوم

   به نظر بنده نقطه کلیدی امسال عبارت است از تولید ملی و اشتغال و عمدتاً جوانان. اینها از نقاط کلیدی و اصلی امسال است.

   امسال، از دو جهت سال سرنوشت سازی برای کشور است. اول به جهت نیاز کشور به یک تحرک مهم اقتصادی که ان شاء الله مسئولان کشور به آن بیندیشند و به آن بپردازند و دوم از حیث در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری و شورای اسلامی شهر و روستا.

   اولویت اول مردم ایران مسئله اقتصادی است و اولویت اول دشمن نیز مسأله اقتصادی است.

   مشکلات معیشتی مردم به خاطر ضعف نظام نیست بلکه به ضعف بعضی از مسئولان بر می گردد.

   قطعا اگر مدیریت در کشور به صورت انقلابی و متدین و کارآمد باشد همه مشکلات حل خواهد شد. کشور ما از لحاظ نیروی انسانی و طبیعی جزء کشورهای ثروتمند است همه اینها نیازمند مدیریت جهادی است.

   آنچه که امروز برای ما مشهود است و مقابل چشم می بینیم خلأهای اقتصادی است که مسأله بزرگی است.یکی از آن خلأهای بزرگ بیکاری است که مسأله بسیار مهمی است.

  

  و دیگری مسأله معیشت مردم است. ما این موضوع را دنبال می کنیم. حدودا سی و سه میلیون از جمعیت کشور در سنین هستند که نیاز به کار و اشتغال هستند.تعداد متخصیصن کشور جزء اولین ها در دنیا هستند همه اینها ثروت بسیار بزرگ برای کشور است که باید از اینها استاده کرد.

 

ارتباط با امام جمعه