چهارشنبه 1395/12/4 - 32 : 7
مشخصات امام جمعه
صمد ناصری
صمد ناصری
خسروشهر
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1395/11/22
استقامت و پیروزی

 

خطبه اول 95/11/22

أعوذ بالله من الشیطان الرجیم * بسم الله الرحمن الرحیم

اوصیکم و نفسی بتقوی الله عبادالله اتقوی الله ( خودم و شما عزیزان را به رعایت تقوای الهی دعوت می کنم. تقوا است که انسان را به مقام قرب الهی می رساند)

   قال الله تبارک و تعالی: إنّ الذین قالوا ربُّنا الله ثمَّ استقاموا تتنزّلُ علیهم الملائکةُ ألّا تخافوا ولا تحزنوا وأبشِروا بالجنّةِ التی کنتم توعَدون (بی تردید کسانی که گفتند پروردگار ما خداست سپس در میدان عمل به این حقیقت استقامت ورزیدند، فرشتگان برآنان نازل می شوند ومی گویند مترسید واندوهگین نباشید وشما را به بهشتی که وعده میدادند بشارت باد. (فصلت / 30)

   حضرت امام خمینی(ره) وقتی در مدرسه فضیه در سال 42عصر عاشورا سخنرانی کردند این نقطه شروع انقلاب اسلامی بود که بعد از این فراز و فرودهای بسیاری تا پیروزی این انقلاب به وجود آمد اما چون زیر بنای این انقلاب اعتقاد به معارف الهی بود هیچ زمان به صورت کامل مسکوت نماند و تا پیروزی کامل بهراه خود ادامه داد و همچنان به حمدالله ادامه دارد.

   مردم قیام کردند تا حکومت حق را به پا کنند اما انسجام و هماهنگی جامعه در صورتی است که جامعه رهبری داشته تا به وسیله هدایت و تدبیرات او، هدف قیام محقق شود این انقلاب نیز رهبر و هدایتگری داشت که جامعه را به طوری منسجم کرده بود که عمل به دستورات ایشان را وظیفه شرعی خود می دانستند.

اما سؤال اینجاست که چطور شد مردم این همه به امام (ره) علاقه مند شدند واز ایشان تبعیت کنند؟

آنچه واضح و مبرهن است این است که امام(ره) همه کارها را به خاطر خدا انجام می داد در سخنرانی ها و نوشته ها بیشترین کلمه ای که استفاده ی کرد کلمه الله بود. اگر کار برای خدا باشد خداوند محبت او را در دل مردم قرار میدهد و مردم از او اطاعت می کنند.

   امروز هم شما میبینید محبت خلف صالح امام راحل(ره)، مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در دل مردم روز به روز مضاعف می شود این همان مطلبی است که در مورد امام صادق بود.

   اخلاص در امام (ره) فوق العاده زیاد بود .وقتی امام در نجف تشریف داشتند از امام اجازه می خواهند که رساله ایشان را به زبان اردو ترجمه کنند و در پاکستان در اختیار مردم قرار داده شود.

ایشان پرسیدند: مگر آنجا رساله نیست؟ عرض کردند: چرا رساله بعضی ار مراجع هست.

امام فرمودند: بس است دیگر( یعنی نیازی نیست رساله بنده را به ترجمه کنید و پاکستان بفرستید).

   اولیاء الله از تهدید دشمن نمی ترسند و وظیفه خود را انجام می دهد. قرآن می فرماید: ألا إنّ أولیاء الله لا خوفٌ علیهم وولا هم یحزنون (بدانید اولیاء الله نه می ترسند و نه غمگین می شوند). لذا امام با اینکه ساواک و عوامل شاه خود وخانواده امام را تهدید میکردند اما ایشان قدم ثابت و قول راسخ و قلم فولادین داشت هم در مقابل شاه و هم در مقابل آمریکا و شوروی و اسراییل ایستادگی کرد.

   امام قرآن محجور را قرآن مشهور و سنت مستور را سنت مشهور و دین محجور را دین مأنوس کرد و این امام بود که احکام نورانی اسلام را به جامعه آورد.

   امام(ره) اشتیاق به شهادت را درجامعه أحیا نمود وبرای همه تثبیت کرد که جان آن است که فدای جانان شود.

   امام درکنارقرآن ، عزت را هم به جامعه بی جان آورد واین دواصل وزین را به جهان معرفی کرد ودر عصر غیبت، نوآوری فرهنگی وفکری را درجامعه رواج داد.

   نه تهدید، نه زندان و نه تبعید، نه هجرت هیچکدام امام را غمگین نکرد لذا در زمره اولیاء الله (بندگان خاص) خدا قرار گرفت.

   امام واقعا یکی از مصادیق آیه : الذین یُبَلّغونَ رسالاتِ الله ویَخشَونه ولا یَخشونَ أحداً إلّا الله وکفی بالله حسیباً (آری این روش خداست درباره آنان که هموراه پیامهای خدا را به مردم می رسانند واز عظمت ومقام او می ترسند واز هیچ کس جز او نمی ترسند وبرای حسابرسی {کار با ارزش اینان} کافی است. (الأحزاب/ 39)

 امام همچنین یکی از مصداق عظم الخالق فی أنفسهم فصَغُرَ مادونه فی أعینهم می باشد و وقتی به مقام رهبری رسید مقام و مال دنیا ایشان را فریب نداد و حتی نزدیکانشان را اجازه نمی داد که از بیت المال استفاده کنند.

   امیرالمؤمنین علی بن أبی طالب(ع) در ذیل درخواست اضافی عقیل از بیت المال فرمودند: طارقی آمد حلوائی را آورد به او گفتم صله است یا زکات ویا صدقه.این برای ما سزاوار نیست و أعجب من ذالک طارق طرقنا بملوفةٍ فی دعائها و معجونةٍ شنئتها کأنّما عجنت بریق حیّةٍ أو قیئها.

   عقیل گفت: لاذا و لاذالک و لکنها هدیةٌ فقلتُ هَبِلَتکَ الهُبولُ. أعَن دینِ اللهِ أتَیتنِی لِتَخدَعَنِی؟ أمُختَبِطٌ أنت أم ذو جِنّةٍ أم تَهجُرُ؟ واللهِ لَو أُعطِیتُ الاقالیمَ السّبعَهَ بما تحتَ أفلاکِها علی أن أعصِیَ الله فی نملةٍ أسلُبُها جُلبَ شَعیرَةٍ ما فَعلتُهُ و أنَّ دنیاکم عندی لأهوَنُ من ورقةٍ فی فَمِ جرادةٍ تَقضَمُها . ما لعلیٍّ و لنعیمٍ یَفنَی وَلَذةٍ لا تبقی . نعوذُ بالله من سُباتِ العقلِ و قُبحِ الزّلَل و به نستعینُ (گفت: نه نه زکات است نه صدقه بلکه هدیه است . گفتم: زنان بچه مرده بر تو بگریند.آیا از راه دین، وارد شدی که مرا بفریبی؟ یا غفلت آشفته شده، یا جن زدی شده ای؟ یا هذیان می گویی؟ به خدا سوگند! اگر هفت اقلیم را با آنچه در زیر آسمانهاست به من دهند، تا خدا را نافرمانی کنم که پوست جُوی را از مورچه ای به ناروا بگیرم، چنین نخواهم کرد! وهمانا این دنیای آلوده شما نزد من! از برگ جویده شده دهان ملخ پست تر است! علی را با نعمتهای فناپذیر ولذتهای ناپایدار چه کار؟ به خدا پناه می برم از خفتن عقل و زشتی لغزش ها. واز او یاری می جوییم.(خ/224)

   همانطور که امام معصوم را نمی توان با کسی مقایسه کرد امام (ره) را نمی توان با سایر علماء مقایسه کرد.

   امام شجره طیبه ای به بار آورد که تؤتی اُکلَها کل حین بإذن ربِّها . حکومت اسلامی که مردم را از دست استعمار نجات بکشید و کشور را نجات داد واستقلال برای کشور به ارمغان آورد واز دلبستگی رهایی بخشید.

   همچنین امام )ره) ولایت فقیه رو محور حکومت قرار داد که جانشین امام معصوم است.

   امام حقیقتا مصداق آیه : ربّنا الله ثمّ استقاموا ( در برابر دشمنان استقامت کرد وتؤطئه آنها را نقش بر آب کرد).

   نه تنها خودش استقامت نمود بلکه امت را به حبل الهی متصل نمود که : واعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا واذکروا نعمت الله علیکم إذ کنتم أعداءً فألَّف بین قلوبکم فأصبحتم بنِعمَتهِ إخوانا ....( و همگی به ریسمان خدا چنگ زنید و پراکنده نشوید و نعمت بزرگ خدا را بر خود به یاد آرید که چگونه دشمن یکدیگر بودید او میان دلهای شما الفت برقرار ساخت وبه برکت نعمت او برادر شدید!...............)   (آل عمران/ 103)  

   امام به عالم اسلام خدمت کرد. به همه عالم اسلام نه تنها ایران به همه مسلمانان عزت بخشید. در عصر کنونی هم علم اسلام و (((لا إله إلّآ الله و محمد رسول الله ))) را بلند کرد.

   مکتب اهل بیت به برکت انقلاب امام إحیاء شد و عالم تشیع درخشید. اهل بیت به جهانیان معرفی شد. مکتب علوی و فاطمی خودش را نشان داد و ثمر به بار آورد.

ارتباط با امام جمعه