يکشنبه 1396/4/4 - 23 : 13
مشخصات امام جمعه
محمد پروینی
محمد پروینی
لیلان
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1396/3/26
انشاءالله همه ملت ایران و به تبع آن شما مردم انقلابی و ولایی لیلان با حضور با شکوه در راهپیمایی روز جهانی قدس وحدت،دشمن ستیزی،همیشه در صحنه بودن خود را به دید دشمنان خود مخصوصاً شیطان بزرگ و رژیم منحوس صهیونیستی نشان خواهیم داد و نشان خواهیم داد ما از رهروان علی(ع) هستیم و با چند ترقه بازی میدان را خالی نمی کنیم

خطبه های نماز جمعه بخش لیلان – 26/3/1396

خطبه اول:

السلام علیکم ورحمة الله و برکاته بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله الذی نور قلوبنا بشعاع انوار المحبه العلویه، و جعلنا من المتمسکین بالولایه المرتضویه، الذی فرض الله مودته علی العربیه و العجمیه؛ و الصلاه و السلام علی مبلّغ الرسالات الالهیه، سیدنا و نبینا و حبیب قلوبنا و طبیب نفوسنا و شفیع ذنوبنا ابی‌القاسم محمد، صلی الله علیه و علی آله القرشیه؛ و اللعن المؤبد علی مخالفیهم و منکری فضائلهم و مناقبهم و غاصبی حقوقهم الی یوم القیامه. اللهم صلّ علی سیدنا و سندنا و صاحبنا بالحق، بقیه الله الاعظم، الحجه بن الحسن العسکری عجل الله تعالی فرجه و سهل مخرجه، و جعلنا و ایاکم من احسن اصحابه و انصاره و الراضین بفعله و قوله و المؤتمرین بأوامره، و اظهر به الحقّ و امت به الجور و استنقذ به عبادک المؤمنین من الذلّ و انعش به البلاد و اقتل به جبابره الکفره و رئوس الضلاله، و صلّ علیه و علی آبائه المعصومین و علی امه نرجس صلواتک علیهم اجمعین ، اوصيکم عِبَادَ اللَّهِ وَ نَفْسِي بتقوي اللَّهِ وَ اتِّبَاع أَوَامِرِهِ. امروز 26خرداد ماه سالروز شهادت مولی الموحدین امیرالمؤمنین حضرت علی (ع) می باشد. بنده این روز را محضر امام زمان(عج)، مقام معظم رهبری و شما محبین و شیعیان آن حضرت تسلیت عرض می نمایم و امیدوارم در دنیا از زیارت آن حضرت و در آخرت از شفاعتشان بهره مند شویم انشاءالله. دیدگاه حضرت امام(ره) درباره علی(ع):  خصوصيت اختصاصى و بارز شيعه‏ يكى از مبانى اختصاصى شيعه، مبارزه با ظلم و دولتهاى ظالم است. ديكتاتورى از اول پيدايش و بروز آن، شيعه عليه آن زور و ستم مبارزه كرده‏اند، كشته دادند، فداكارى كردند و مذهب شيعه با خون خود، آزادى بشر را تضمين كرده است. در ساير مذاهب، مذهبى مثل شيعه نيست كه قيام عليه باطل بنمايد، اين از خصوصيت بارز شيعه است.  وصيت اميرالمؤمنين(ع) ما وظيفه داريم پشتيبان مظلومين و دشمن ظالمين باشيم. همين وظيفه است كه اميرالمؤمنين(ع) در وصيت معروف به دو فرزند بزرگوارش تذكر مى‏دهد و مى‏فرمايد: «وَ كُونا لِلظّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً»؛ دشمن ستمگر و ياور و پشتيبان ستمديده باشيد. 1. فضایل علی علیه السلام از دوران کودکی تا بعثت پیامبر (ص) از دیدگاه اهل سنت: در این مرحله از تاریخ زندگانی علی علیه السلام، آنچه را که مورخان اسلامی در کتب سیره ابن هشام، تاریخ طبری و تاریخ ابن اثیر به عنوان فضیلتی برای علی بن ابی طالب علیه السلام آورده اند، ذکر مسلمان شدن وی به عنوان اولین ایمان آورنده به آیین محمدی علیه السلام است که به تفکیک مورد بررسی قرار می گیرد: 1.1. علی علیه السلام نخستین مرد ایمان آورنده به پیامبر (ص): ابن هشام ابتدا از اسلام حضرت خدیجه یاد کرده است، سپس مساله نزول نماز و پس از آن، از اسلام امام علی علیه السلام سخن گفته است . طبری در خصوص اسلام آوردن علی علیه السلام آورده است: (بعضی ها گفته اند نخستین مردی که به پیامبر خدا ایمان آورد، علی بن ابی طالب بود; از ابن عباس روایت کرده اند که اول کسی که با پیامبر نماز کرد علی بود و از جابر نیز روایت کرده اند که پیامبر به روز دوشنبه مبعوث شد و علی به روز سه شنبه نماز کرد .) 2. فضایل علی علیه السلام از دوران بعثت تا هجرت رسول (ص) از دیدگاه اهل سنت: 1- حدیث یوم الدار: خلاصه روایت که در متون دیگر از جمله طبری و ابن اثیر، از ابن اسحاق نقل شده، چنین است: بعد از نزول آیه مبارکه «و انذر عشیرتک الاقربین » ، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، علی علیه السلام را که در آن زمان 15 سال بیشتر نداشت، خواست و به او گفت که طعامی آماده سازد و عموم خویشاوندان را که شامل همه فرزندان عبدالمطلب ، یعنی عموها و عموزاده ها و عمه زاده های پیامبر بودند، دعوت کند . تعداد آنان از چهل نفر تجاوز نمی کرد چون برای بار سوم آنها را جمع کرد و غذا صرف شد، پیامبر صلی الله علیه و آله در جمع آنها سخن گفت و فرمود: هیچ کس از برای کسان خود، چیزی بهتر از آنچه من برای شما آورده ام، نیاورده است . من خیر دنیا و آخرت را برای شما آورده ام . خدایم به من فرمان داده که شما را به سوی او بخوانم . کدام یک از شما یاور و پشتیبان من خواهد بود تا برادر و وصی و جانشین من در میان شما باشد . سکوت بر مجلس حاکم شد و هیچ کس جواب مثبت نداد . تنها علی علیه السلام که از همه کوچکتر بود، از جای برخاست و پشتیبانی خود را اعلام کرد; و چون پیامبر سه بار این سخن را فرمود و هر سه بار علی علیه السلام برخاست، دست بر گردن او گذاشت و فرمود: این برادر من، وصی من و خلیفه من در میان شماست; سخن او را بشنوید و فرمان او را ببرید . 2- ماجرای لیلة المبیت ابن هشام در ابتدای خبر هجرت، به این مطلب ماجرای خوابیدن حضرت علی علیه السلام را در رختخواب رسول خدا (ص) اشاره دارد که در شب هجرت ایشان به مدینه و پوشیدن جامه سبز خضری - که به دستور پیامبر برای محفوظ ماندن علی علیه السلام از آسیب دشمنان بود - را آورده است . سپس، از هجوم کفار قریش در صبحگاه به بستر پیامبر صلی الله علیه و آله و دیدن علی به جای ایشان، سخن گفته است . طبری در کتابش، ماجرای خوابیدن علی علیه السلام در بستر پیامبر صلی الله علیه و آله را بطور مشروح ذکر کرده است . در امالی مفید از امام چهارم (ع) روایت شده که آیه: «و من الناس من یشری نفسه ابتغاء مرضات الله و الله رؤف بالعباد» ، در شان علی علیه السلام در ماجرای لیلة المبیت نازل شده است . 3. فضایل علی علیه السلام از دوران هجرت تا رحلت پیامبر (ص) از دیدگاه اهل سنت: 1. پیمان برادری میان پیامبر صلی الله علیه و آله و علی علیه السلام: یکی از افتخارات ویژه حضرت علیه السلام، انتخاب وی از سوی پیامبر صلی الله علیه و آله، علی به عنوان برادر خویش در جریان مؤاخات (پیمان برادری) پس از هجرت به مدینه است . ابن هشام ضمن ذکر رخداد مؤاخات میان مهاجر و انصار، از قول ابن اسحاق، خبر عقد برادری میان پیامبر و علی علیه السلام را آورده است . 2. علی علیه السلام در مقام دامادی پیامبر صلی الله علیه و آله: در تاریخ یعقوبی آمده است: وقتی علی بن ابی طالب، فاطمه علیها السلام دختر رسول خدا صلی الله علیه و آله را به سوی مدینه آورد، هنوز با او ازدواج نکرده بود و دو ماه پس از هجرت، رسول خدا فاطمه علیها السلام را به او تزویج کرد . مسلم است که حضرت فاطمه علیها السلام خواستگاران بسیاری داشت ابوبکر و عمر نیز چون خواست خود را با پیامبر صلی الله علیه و آله در میان نهادند، رسول خدا گفت که منتظر قضاء الهی است . هنگامی که حضرت علی علیه السلام فاطمه را از پیامبر صلی الله علیه و آله خواستگاری کرد، رسول خدا پذیرفت و چون عده ای لب به اعتراض گشودند، فرمود: «ما انا زوجته و لکن الله زوجه » ، من فاطمه را به علی تزویج نکردم، بلکه خدا او را تزویج کرد . مساله ازدواج فاطمه علیها السلام با علی علیه السلام امری مهم است; به طوری که وقت عاص بن وائل سهمی، به طعنه، پیامبر صلی الله علیه و آله را ابتر و منقطع از نسل خواند، خداوند سوره کوثر را در شان و مرتبت فاطمه زهرا علیها السلام نازل کرد; ابن اسحاق این مطلب را بدون ذکر نام فاطمه علیها السلام آورده است; بنابراین جای تعجب است که چرا مورخانی چون ابن هشام، طبری و ابن اثیر - که به بسیاری از جزئیات زندگانی پیامبر صلی الله علیه و آله پرداخته اند این مطلب را مسکوت گذاشته اند؟ ! شان نزول آیاتی درباره علی علیه السلام: در مورد منزلت حضرت علی علیه السلام، همین بس که آیات متعددی از قرآن کریم در شان آن حضرت نازل شده است که در اینجا به برخی از مهمترین آنها اشاره می کنیم . 1. آیه: «الذین ینفقون اموالهم باللیل و النهار سرا و علانیة فلهم اجرهم عند ربهم و لاخوف علیهم و لا هم یحزنون .» در مجمع البیان، ذیل آیه مذکور آمده است: از ابن عباس در سبب نزول این آیه روایت شده، علی بن ابی طالب علیه السلام چهاردرهم داشت; یکی را در شب، دیگری را در روز، سومی را مخفیانه و چهارمی را آشکارا صدقه داد و این آیه در شان آن حضرت نازل شد . 2. از دیگر آیات مهم در منزلت علی علیه السلام، آیه «انما ولیکم الله و رسوله و الذین آمنوا لذین یقیمون الصلاة و یؤتون الزکوه و هم راکعون » است . امامیه معتقدند این آیه در تنصیص ولایت و خلافت آن حضرت است; زیرا تنها او انگشتر خود را در حال رکوع به سائل داد . حضرت علی(ع) از دیدگاه اندیشمندان غیرمسلمان: 1. مادام ديالافوا ـ سياح فرانسوي ـ گويد : « احترام علي ( عليه السلام ) در نزد شيعه به منتهي درجه است ، و حقاً هم بايد اين طور باشد ؛ زيرا اين مرد بزرگ علاوه بر جنگ ها و فداکاري ها که براي پيشرفت اسلام کرد ، در دانش ، فضايل ، عدالت و صفات نيک بي نظير بود ، و نسلي پاک و مقدس هم از خود باقي گذارد . 2. ژنرال سرپرسي سايکس ـ از مشاهير خاورشناسان انگليسي ـ مي گويد : « او [ علي بن ابيطالب ( عليه السلام ) ] از ميان خلفا به شرافت و بزرگواري نفس مشهور ، و به غايت مراقب حال زيردستان خود بود . 3. رينولدالين نيکلسون ـ محقق و خاورشناس معروف انگليسي ـ مي گويد : « علي ( عليه السلام ) برجستگي ها و فضايل بسيار داشت . او هوشيار ، دور انديش ، شجاع ، صاحب راي ، حليم ، وفادار و شريف بود » شب قدر سوم:ضمن عرض قبولی طاعات و عبادتهایتان در دوشب قدر برگزار شده از درگاه پروردگار متعال لازم است عرض کنم شب سوم قدر شب امضاء مقدرات می باشد. و گفتن روایت حضرت موسی(ع). ذکر مصیبت: امیرالمؤمنین (ع) زخمی و مجروح در بستر افتاده بود . رنگ صورتش به قدری زرد شده که دیگر با رنگ زرد دستمالی که به سر بسته است ، قابل تشخیص نیست . بچه های امیرالمؤمنین (ع) دورش نشسته اند ، امیرالمؤمنین (ع) وصیت ها و سفارش ها را کرد .حضرت عباس (ع) دو زانو نشسته بود . هی این فرق شکافته ی بابا را نگاه می کردو اشک می ریخت ، این صحنه را به ذهن بسپار ، کمی بیا جلوتر ، یک وقتی دیدند حضرت عباس (ع) سوار بر اسب ، تیر در چشم ، دستان بریده، خم شده است ، می خواهد تیر را با کمک زانوانش از چشم بیرون بیاورد . نامردی با شدت ، عمود آهنین را به فرق حضرت عباس (ع) فرود آورد . فرق او را مثل فرق پدرش علی (ع) شکافت ، شبیه پدرش امیرالمؤمنین (ع) شد

خطبه دوم:

السلام علیکم ورحمة الله و برکاته بسم‌اللّه‌الرّحمن‌الرّحیم‌ الحمد للّه ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا و نبیّنا ابی‌القاسم‌ المصطفی محمّد و علی ءاله الأطیبین الأطهرین سیّما بقیّةاللّه فی الأرضین و صلّ علی علىّ امیرالمؤمنین و فاطمة الزّهراء سیّدة نساءالعالمین و صلّ علی الحسن و الحسین سیّدی شباب اهل الجنّة و علی علىّ‌بن‌الحسین و محمّدبن‌علىّ و جعفربن‌محمّد و موسیبن‌جعفر و علىّ‌بن‌موسی و محمّدبن‌علىّ و علىّ‌بن‌محمّد و الحسن‌بن‌علىّ و الخلف القائم المهدىّ حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک و صلّ علی ائمّة المسلمین و حماة المستضعفین و هداة المؤمنین. ، اوصيکم عِبَادَ اللَّهِ وَ نَفْسِي بتقوي اللَّهِ وَ اتِّبَاع أَوَامِرِهِ. مناسب ها: 1. روز 2تیر آخرین جمعه ماه مبارک رمضان روز جهانی قدس : نماد وحدت مسلمانان در برابر اجانب و دست نشانده‏هاى آنان‏ در ۱۶ مرداد سال ۱۳۵۸ يعنى يك سال بعد از پيروزى انقلاب اسلامى ايران، در پى بمباران جنوب لبنان توسط نيروهاى اسرائيل، امام خمينى رهبر انقلاب اسلامى ايران، از مسلمانان جهان خواست تا آخرين جمعه‏ى ماه رمضان را به‏عنوان «روز قدس» انتخاب كنند و در اين روز همبستگى خود را در حمايت از «حقوق قانونى مردم مسلمان فلسطين» به نمايش بگذارند. از آن زمان به بعد همه ساله از اين‏روز بزرگداشت مى‏گردد و مسلمانان براى نشان دادن مراتب تنفر و انزجارشان از رژيم اسرائيل و حمايت قاطع‏شان از مردم تحت ستم فلسطين، فرياد عدالت سر مى‏دهند. در واقع روز قدس نماد وحدت و اراده امت اسلامى در مقابل جنايات رژيم صهيونيستى در فلسطين، غزه و ديگر كشورهاى اسلامى مى‏باشد. مقام معظم رهبرى در نشست با مسؤولين نظام در ۲۲ خرداد جارى در تبيين زنده بودن انقلاب به موضوع استمرار حمايت از فلسطين اشاره و فرمودند: «آمريكايى‏ها هم بدانند، جمهورى اسلامى از مواضع اصلى خود كوتاه نمى‏آيد. ما از ظلم‏ستيزى دست برنمي‏داريم، از دفاع از فلسطين كوتاه نمى‏آييم، از مبارزه‏ى براى اِحقاق حقوق خودمان كوتاه نمىآييم. ما يك ملّت زنده‏اى هستيم، خوشبختانه انقلاب زنده است.»  تبيين ابعاد روز قدس‏ امام خمينى چند روز پس از صدور اين پيام در جمع اقشار مختلف مردم به تشريح ويژگى‏هاى روز جهانى قدس پرداختند. امام در اين سخنرانى كه روز ۲۵ مرداد ۱۳۵۸ در شهر قم بيان كردند، فرمودند: جهانى بودن روز قدس‏ «روز قدس» يك روز جهانى است. روزى نيست كه فقط اختصاص به قدس داشته باشد. روز مقابلة مستضعفين با مستكبرين است. روز مقابلة ملتهايى است كه در زير فشار ظلم آمريكا و غير آمريكا بودند، در مقابل ابرقدرتهاست. روزى است كه بايد مستضعفين مجهز بشوند در مقابل مستكبرين و دماغ مستكبرين را به خاك بمالند. روز شناخت منافق از مومن‏ روزى است كه بين منافقين و متعهدين، امتياز خواهد شد. روز هشدار به همه ابر قدرتها روز قدس روزى است كه بايد به همة ابرقدرتها هشدار داد كه بايد دست خود را از روى مستضعفين برداريد و سر جاى خود بنشينيد. (انشاءالله همه ملت ایران و به تبع آن شما مردم انقلابی و ولایی لیلان با حضور با شکوه در راهپیمایی روز جهانی قدس وحدت،دشمن ستیزی،همیشه در صحنه بودن خود را به دید دشمنان خود مخصوصاً شیطان بزرگ و رژیم منحوس صهیونیستی نشان خواهیم داد و نشان خواهیم داد ما از رهروان علی(ع) هستیم و با چند ترقه بازی میدان را خالی نمی کنیم.) 2. نكاتى در باب تاكتيك مهم آتش‏به‏اختیار بيانات رهبر معظم انقلاب در جمع دانشجويان در ماه مبارك رمضان و نكات بسيار مهمى كه در اين ديدار بيان شد، توجه‏هاى بسيارى را به خود جلب كرد. در اين ميان آنچه رهبرى معظم در مورد مقوله «آتش‏به‏اختیار» بيان كردند از اهميت ويژه‏اى برخوردار شد .  رهبرى معظم انقلاب دقيقا چه فرمودند؟ عبارت مورد نظر در بيان رهبر معظم انقلاب چنين است: «توصيه‏ى بعدى؛ تلاش جدّى و همه‏جانبه براى غلبه دادن گفتمان انقلاب در دانشگاه. نگوييد در دانشگاه ديگر نمي‏شود كارى كرد؛ شنفتم اين‏را كه بعضى‏ها مى‏گويند كه «آقا، ديگر در دانشگاه نمي‏شود كارى كرد»؛ نه آقا، در دانشگاه خيلى مى‏شود كار كرد، اتّفاقاً در دانشگاه بايد كار كرد. چه كسى بايد در دانشگاه كار بكند؟ شما. شما تشكّلها هستيد كه در دانشگاه بايد كار بكنيد. البتّه خطاب بنده در غير از اين جلسه به همه است؛ من به همه‏ى آن هسته‏هاى فكرى و عمليِ جهادى، فكرى، فرهنگى در سرتاسر كشور مرتّباً مى‏گويم: هركدام كار كنيد؛ مستقل و به‏قول ميدان جنگ، آتش‏به‏اختيار. البتّه در جنگ، قرارگاه مركزى وجود دارد كه دستور مى‏دهد، امّا اگرچنان‏چه رابطه‏ى قرارگاه قطع شد يا قرارگاه عيبى پيدا كرد، اينجا فرمانده دستورِ آتش‏به‏اختيار مى‏دهد. خب شما افسرهاى جنگ نرميد -قرار شد شما افسران جوان جنگ نرم باشيد- آن‏جايى كه احساس مى‏كنيد دستگاه مركزى اختلالى دارد و نمي‏تواند درست مديريّت كند، آن‏جا آتش‏به‏اختياريد؛ يعنى بايد خودتان تصميم بگيريد، فكر كنيد، پيدا كنيد، حركت كنيد، اقدام كنيد. ....» (از جمله مواردی که می شود از مصادیق آتش به اختیار نام برد که در اثر اختلالات پیش آمده در برخی اشخاص و نهادها از طرف خود مردم اتخاذ شد و نتیجه بخش بود جریان هایی مثل روز 9دی در فتنه 88،جریان خنثی سازی جریان انحرافی در زمان یکی از دولت ها ، جریان سند2030،برجام موضوعات موشکی اخیر مطرح شده که در همه اینها می بینیم که ملت شریف ایران در آتش به اختیار بنابر اصول و ارزش های دینی و ملی عمل کرده اند و رویه و خواست برخی نهادهای مختل را تصحیح کردند به گونه ای که این آتش به اختیار آنها چقدر در ثبات و آرامش و حفظ کشور و تذکر به اشخاص و نهادهای مختل شده بسیار مؤثر بوده است.و از جمله برکات این آتش به اختیار فرمایش رهبری بزرگوار (لغو قرارداد 2030)بود که اگر این آتش به اختیار ملت و جوانان نبود باید منتظر اجرایی شدن سند استکباری و غربی 2030 باید می شدیم.) 3. اوج‏گيرى تنش در روابط عربستان و قطر: عربستان سعودى و چند كشور ديگر عربى، طى يك اقدام ‏بى‏سابقه، مناسبات خود را با قطر به‏طور كامل قطع كردند. عربستان، مصر، بحرين و امارات متحده عربى با وارد كردن اين اتهام به قطر كه باعث ‏بى‏ثباتى در منطقه مى‏شود و از گروه‏هاى تروريستى حمايت مى‏كند و با ايران مناسبات گرمى دارد، روابط ديپلماتيك با اين كشور را قطع كردند و حريم هوايى، دريايى و زمينى خود را به روى آن بستند. بامداد چهارشنبه گذشته بود كه رسانه‏هاى عربى از قول خبرگزارى «قنا» (خبرگزارى رسمى قطر) اظهارات امير قطر را منتشر كردند كه در پايگاه هوايى العديد عنوان كرده بود: «قطر همزمان موفق شده روابط خوبى با آمريكا و ايران برقرار كند و از آن‏جا كه ايران، (نقطه) ثقلى منطقه‏اى و اسلامى است و نمى‏شود آن‏را ناديده گرفت، از عقلانيت به‏دور است كه تنش را با آن تشديد كنند، چراكه قدرت بزرگ است و ضامن ثبات در منطقه؛ چيزى كه قطر به‏دنبال آن است.»‏بن تميم، حزب‏الله لبنان را نيز يك جنبش مقاومت معرفى كرد. (این موضوع تیره شدن روابط آل سعود و قطر یک ذلت و خواری بسیار بزرگی برای آل سعود در عرصه جهانی و یک قدرت نمایی و اقتدار فزاینده برای کشور اسلامی ایران می باشد و اینها از امدادهای غیبی الهی و نتیجه تدابیر منطقی نظام مقدس اسلامی می باشد.)

ارتباط با امام جمعه