پنج شنبه 1396/7/27 - 40 : 1
مشخصات امام جمعه
محمد پروینی
محمد پروینی
لیلان
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1396/6/31
البته خداوند متعال را شاکریم که ملت ایران با استقامت و مقاومت کا را به جایی رسانده است که این قدرت پوشالی به خاطر عجز و ناتوانی شروع به بیان جملاتی سخیف در شأن ملت و کشور بزرگ ایران اسلامی می کند و این یعنی روز به روز افزوده شدن قدرت ایران در عرصه بین المللی و ضعف و منزوی شدن روز به روز شیطان کبیرو از تیم دیپلماسی کشورمان می خواهیم پاسخ یاوه گویی های این فرد بی عقل را بدهد

خطبه های نماز جمعه بخش لیلان– 31/6/96

خطبه اول:

السلام علیکم ورحمة الله و برکاته بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرحيم ، الْحَمْدُ وَ الثنا لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ ، اَلْحَمْدُ لِلَّهِ اَلَّذِي خَلَقَ الْخَلائِقَ بِقُدْرَتِهِ وَ نَشَرَ اَلرِّيَاحَ بِرَحْمَتِهِ وَ وَتَّدَ بِالصُّخُورِ مَيَدَانَ أَرْضِهِ، الَّذِي بَعُدَ فَلا يُرَى وَ قَرُبَ فَشَهِدَ النَّجْوَى ثم الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ عَلَى سَيِّدنَا و حَبِيبِ إِلَهِ الْعَالَمِينَ ، الْعَبْدِ الْمُؤَيَّدِ ، وَ الرَّسُولِ المصدد الْمُصْطَفِي الْأَمْجَدِ الَّذِي سُمِّيَ فِي سَمَاءِ بَا احْمَدِ وَ فِي الْأَرَضِينَ بِأَبِي الْقَاسِمِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ علي آلِهِ الطيبين الطاهرين ، سِيَّمَا بَقِيَّةُ اللَّهِ فِي الْأَرَضِينَ ، وَ اللَّعْنَة الدَّائِمَة الأبدية عَلِيِّ أَعْدَائِهِمْ أَجْمَعِينَ ، من الآن الي قِيَامِ يَوْمِ الدِّينِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِكَ عَلَيْكَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ (اَبَداً) ما بَقيتُ وَ بَقِىَ اللَّيْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِيارَتِكُمْ اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ اوصيکم عِبَادَ اللَّهِ وَ نَفْسِي بتقوي اللَّهِ وَ اتِّبَاع أَوَامِرِهِ. امروز اول ماه محرم می باشد بنده فرارسیدن ماه حزن و اندوه و عزاداری بر سالار شهیدان را محضر امام زمان(عج)،مقام معظم رهبری و شما مردم شریف بخش لیلان تسلیت عرض می نمایم.و امیدوارم از عنایات آن حضرت بهره مند شویم و توفیق عزاداری بر آن امام بزرگوار را داشته باشیم. بایسته های عزاداری از دیدگاه مقام معظم رهبری(مدظله العالی): 1. معارف حسینی و معارف علوی در ماه محرم، معارف حسینی و معارف علوی را که همان معارف قرآنی و اسلامی اصیل و صحیح است برای مردم بیان کنید.(در این زمینه جوانان ما دقت داشته باشند که ماندگاری عزاداری زمانی بیشتر خواهد بود که در پای منبر فضلاء بنشینید و معرفتتان را در باره قیام امام حسین(ع) بیشتر نمایید.قدر این مبلغان دین را باید دانست.و علی(ع) چه زیبا فرموده اند که: النَّظرُ إلی العَالِم أحبُّ إلَی الله مِن اعتکافِ سَنَهٍ فِی البَیت الحَرام؛(نگاه کردن به عالم و دانشمند نزد خداوند، از یک سال اعتکاف در کعبه برتر است.) 2. افزایش ایمان مخاطب در اشعار: وقتی شعر را می‌خوانیم، به فکر باشیم که از این شعرِ ما ایمان مخاطبان ما زیاد شود. پس، هر شعری را نمی‌خوانیم؛ هرجور خواندنی را انتخاب نمی‌کنیم؛ جوری می‌خوانیم که لفظ و معنا و آهنگ، مجموعاً اثرگذار باشد. در چه؟ در افزایش ایمان مخاطب. 3. پرهیز از خرافه گری: من حقیقتاً هر چه فکر کردم، دیدم نمی‌توانم این مطلب - قمه‌زدن - را که قطعاً یک خلاف و یک بدعت است، به اطّلاع مردم عزیزمان نرسانم. این کار را نکنند. بنده راضی نیستم. اگر کسی تظاهر به این معنا کند که بخواهد قمه بزند، من قلباً از او ناراضی‌ام. حضرت آیت الله مکارم شیرازی هم که از مراجع است دربیانی دارد که: (افراد نا آگاه تعبيرات كفرآميز و آميخته با غلوّ بر زبان جارى نكنند و عزاداران آسيب جدّى به بدن خود نرسانند و كارى كه در نظر عموم مردم موجب وهن مذهب است انجام ندهند تا بهانه به دست دشمن نيفتد تا بدخواهان مأيوس گردند.) شایسته‌ترین‌ها برای اقامه عزای امام حسین علیه السلام شایسته‌‌ترین مجموعه‌‌هایی که میتوانند برای امام حسین عزاداری کنند، واقعاً همین مجاهدین فیسبیل‌‌الله‌‌اند، همین رزمندگانند، همین جوانها هستند؛ و شما این را قدر بدانید و این را هدایت کنید؛ هدایت کنید. این میتواند یک چشمه‌‌ی خورشید و چشمه‌‌ی نوری باشد برای اِشعاع در مغزها و در فکرها و در دلهای مخاطبین که بتواند اینها را از لحاظ معارف اسلامی و معارف دینی بالا ببرد. چند مسئله شرعی: استفاده از عَلَم در مراسم عزاداری سیدالشهدا(ع) یا قراردادن آن در مجلس عزا یا حمل آن در دسته عزاداری، چه حکمی دارد؟ پاسخ: فی نفسه اشکال ندارد ولی نباید این امور جزو دین شمرده شوند. پرسش :نظرتان درباره ادامه حرکت دسته‌های عزاداری در شب‌های محرم، تا نصف شب، همراه با استفاده از طبل و نی چیست؟ پاسخ: به راه انداختن دسته‌های عزاداری برای سیدالشهدا(ع) و اصحاب آن حضرت و شرکت در امثال این مراسم، امر بسیار پسندیده و مطلوبی است و از بزرگ ترین اعمالی است که انسان را به خداوند نزدیک می کند؛ ولی باید از هر عملی که باعث اذیّت دیگران می شود و یا فی نفسه از نظر شرعی حرام است، پرهیز کرد.

خطبه دوم:

السلام علیکم ورحمة الله و برکاته بسم‌اللّه‌الرّحمن‌الرّحیم‌ الحمد للّه ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا و نبیّنا ابی‌القاسم‌ المصطفی محمّد و علی ءاله الأطیبین الأطهرین سیّما بقیّةاللّه فی الأرضین و صلّ علی علىّ امیرالمؤمنین و فاطمة الزّهراء سیّدة نساءالعالمین و صلّ علی الحسن و الحسین سیّدی شباب اهل الجنّة و علی علىّ‌بن‌الحسین و محمّدبن‌علىّ و جعفربن‌محمّد و موسیبن‌جعفر و علىّ‌بن‌موسی و محمّدبن‌علىّ و علىّ‌بن‌محمّد و الحسن‌بن‌علىّ و الخلف القائم المهدىّ حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک و صلّ علی ائمّة المسلمین و حماة المستضعفین و هداة المؤمنین. اوصیکم عباداللّه و نفسی بتقوی اللّه و التباع أوامره. مناسبت ها: 1. به‏مناسبت فرارسیدن هفته دفاع مقدس‏ مقام معظم رهبری(مدظله‏العالی):(جنگ تحمیلىبه‏خاطر این اتّفاق افتاد كه دشمن در ما احساس ضعف كرد.) هدف جنگ نرم؛ دوركردن مردم از جهاد و مقاومت‏ یاد شهدا زنده است و باید هم این بقاى نام و یاد شهدا را ما به‏صورت یك امر مهم دنبال كنیم، چون شهیدان حامل بشارتند……. امروز هدف جنگ نرم دشمن و جنگ پنهان دشمن، این است كه مردم را از عرصه جهاد و مقاومت دور كند، مردم را نسبت به آرمانها بى‏تفاوت كند؛ هدفشان این است. تبلیغات وسیعى كه میلیاردها دارند خرجش مى‏كنند، با این هدف انجام مى‏گیرد كه ملّت ایران را - كه با مقاومت خود، با ایستادگى خود توانسته قدرتهاى جهانى را، سلطه‏هاى بزرگ را در بسیارى از خواسته‏هایشان ناكام بگذارد - مأیوس كنند و از صحنه خارج كنند؛ هدف این است.  توصیه مى‏كنم‏ من توصیه مى‏كنم این كتابهایى را كه درباره شهدا نوشته شده، درباره ایثارگران دوران دفاع مقدّس نوشته شده و شخصیّت‏هاى این‏ها را تشریح مى‏كند، بخوانید؛ هم كتابهاى شیرین و كتابهاى پرجاذبه‏اى است، هم ذهن شما را با مسائل بسیارى آشنا مى‏كند.(ووظیفه دولت این است که محتوای کتاب های درسی را طوری بچینید که دانش آموز و دانشجو با فرهنگ ایثار و شهادت بیشتر آشنا شود و باید از هرگونه حرکتی تضعیفی در این زمینه جداً خود داری گردد.) 2. توصیه‏هایی به بهانه بازگشایى مدارس‏: 1. تربیت اخلاقى و آموزش دینى از مهم‏ترین وظایف مسؤولین در قبال مردم، اهتمام جدى به امور فرهنگیِ جامعه و آموزش مسائل دینی به جوانان و عموم مسلمانان مى‏باشد تا زمینه‏ى رشد فكرى و اخلاقى در میان مردم هرچه بیشتر فراهم گردد. امام على(ع) در توصیه‏اى به قُثَم‏بن عباس، نماینده‏ى ایشان در شهر مكه مى‏فرمایند: « و پس از نماز ظهر و عصر در میان آن‏ها نشسته و پاسخ كسانى را كه از احكام دینى پرسش دارند، بده و به جاهلان تعلیم بفرما و عالمان را مورد تذكر و یادآورى قرار بده و نباید به‏جز زبانت، هیچ واسطه‏اى میان تو و مردم وجود داشته باشد و مى‏باید چهره‏ات را مستقیماً ببینند.) 2. همكارى خانه و مدرسه در تربیت فرزندان‏ 3. نقش معلم درفعلیت استعدادها هرگونه تحول اساسى در جامعه مستلزم متحول شدن نظام آموزشى آن‏جامعه است و محور اصلى پیشرفت هر نظام آموزشى، كیفیت عملكرد معلم مى‏باشد. معلم به‏عنوان مهم‏ترین ركن تعلیم وتربیت در تربیت ابعاد آموزشى، اعتقادى، عاطفى، اخلاقى، سیاسى، اجتماعى و... دانش‏آموزان مستقیما دخالت دارد؛ و در تربیت نیروى انسانى مورد نیاز جامعه نقش به‏سزائى ایفا مى‏كند. 4. نقش والدین در تربیت‏ خانواده، اولین، مهم‏ترین و سازنده‏ترین نهاد جامعه است. جامعه‏اى كه نهاد خانواده در آن سالم باشد و بتواند كاركردهاى خود را درست انجام دهد، مى‏تواند به راه و مسیرى سازنده حركت كند. از آن‏جایى كه هیچ نهادی نمی‏تواند كاركردهاى خانواده را انجام دهد، باید به فكر تقویت خانواده و تثبیت آن در جامعه باشیم. 3. نامه بشار اسد به مقام معظم رهبرى - شروع نامه با نام خدا و عبارت: بسم الله الرحمن الرحیم توسط رییس جمهور نظامى كه از لحاظ سیاسى سكولار شمرده مى‏شد؛ نشان‏دهنده تغییرى راهبردى در نگرش اعتقادى این نظام سیاسى است كه ‏بى‏گمان تأثیرات نطام اسلامى ایران در این‏راستا غیرقابل انكار است. طبعا در میان حامیان سوریه این گرایش را به روسیه نمى‏توان استناد داد، بنابراین این چرخش راهبردى در حوزه اعتقادى باید استمرار و تعمیق یابد. - عنوان مذكور براى رهبرى معظم ایران واجد اهمیت بسیارى است؛ عنوان آیت‏الله العظمى كه مرتبت مرجعیت دینى رهبرى را مورد تأكید قرار داده است و به‏كار بردن عنوان امام كه جایگاه رهبرى در هدایت امت اسلامى را مورد تأكید قرار داده است؛ نشان از آن دارد كه شكل‏گیرى مفهوم «امت اسلامى» دیگر یك آرزو براى فعالان اسلامى در جهان نیست بلكه این مفهوم پس از قرون متمادى فراموش شدن، مجددا در حال تحقق عینى است. - در حالى‏كه طبعاً به‏دلیل پیروزى سوریه و حامیان آن بر تروریست‏ها در شكستن محاصره دیرالزور مى‏بایست به رییس جمهور سوریه تبریك گفته شود؛ شاهدیم كه رییس جمهور سوریه چونان فرمانده عملیاتى - میدانى بخشى از جهان اسلام، این پیروزى را به امام امت اسلامى تبریك مى‏گوید؛ اهمییت این اقدام از لحاظ سیاسى فراتر از بیان در این عبارات ساده است. 4. سخنان سخيف و جاهلانه رئيس جمهور نابخرد آمريكا عليه ايران و ضرورت پاسخ انقلابى و محكم‏ «دونالد ترامپ»، رئيس جمهور آمريكا در حمله لفظى عليه تعدادى از كشورها ازجمله ايران چيزى كم نگذاشت. شدت حملات ترامپ در سخنرانى به‏ويژه عليه ايران به‏حدى بود كه «بنيامين نتانياهو»، نخست وزير اسرائيل كه در سالن مشغول گوش دادن به اظهارات ترامپ بود، ذوق‏زده شده و به همسرش (ميريام وايزمن) نگاه كرده و هر دو سرشان را به نشانه تأييد تكان دادند. نتانياهو پس از پايان سخنرانى ترامپ در توئيتى به زبان عبرى، سخنرانى ترامپ را «شجاعانه‏ترين سخنرانى در سازمان ملل طى ۳۰ سال گذشته» عنوان كرد.  «گزافه‏گويى‏هاى ترامپ درباره ايران چه بود؟ «دونالد ترامپ» رئيس جمهور آمريكا در سخنرانى خود در هفتاد و دومين دوره نشست‏هاى مجمع عمومى سازمان ملل در نيويورك گفت: زمان آن فرا رسيده است كه به نظام ديگر خارج از قانون اشاره كنيم كه از مرگ بر آمريكا و نابودى اسرائيل و ملت‏هاى بيشترى در اين سالن سخن مى‏گويد. ترامپ مدعى شد ايران از پول نفت براى تأمين مالى حزب‏الله استفاده مى‏كند كه عرب‏ها و مسلمانان بي‏گناه را به قتل مى‏رسانند و گفت: بايد با ايران كه فقط خشونت و هرج‏ومرج صادر مى‏كند، مقابله كنيم. وى ادعا كرد: ايران به تقويت ديكتاتورى بشار اسد كمك كرد و جنگ در يمن را هدايت مى‏كند. توافق هسته‏اى با ايران بدترين توافقنامه در طول تاريخ آمريكا بود. اين توافقنامه يك‏جانبه است. به‏صراحت بگويم اين توافقنامه مايه شرمندگى و خجالت براى آمريكا بوده است. توافقنامه هسته‏اى ايران را اگر پوششى براى توسعه برنامه هسته‏اى باشد نخواهيم پذيرفت. ترامپ در ادامه گزافه‏گويى‏هايش، گفت: اكنون زمان آن است كل جهان به ما بپيوندند و از دولت ايران بخواهند تا ديگر دنبال مرگ و ويرانى نباشد. اكنون زمان آن است ايران همه آمريكايى‏ها و شهروندان ديگر كشورها را كه با بى‏عدالتى زندانى كرده است، آزاد كند. رئيس جمهور آمريكا گفت: ما ديگر نمى‏توانيم اجازه دهيم از ما سوءاستفاده شود يا ما را وارد توافقنامه‏هاى يك‏طرفه كنند كه در آن آمريكا در مقابل، چيزى به‏دست نمى‏آورد. (البته خداوند متعال را شاکریم که ملت ایران با استقامت و مقاومت کا را به جایی رسانده است که این قدرت پوشالی به خاطر عجز و ناتوانی شروع به بیان جملاتی سخیف در شأن ملت و کشور بزرگ ایران اسلامی می کند و این یعنی روز به روز افزوده شدن قدرت ایران در عرصه بین المللی و ضعف و منزوی شدن روز به روز شیطان کبیرو از تیم دیپلماسی کشورمان می خواهیم پاسخ یاوه گویی های این فرد بی عقل را بدهد.) 5. پیامدهاى برگزارى استقلال كردستان عراق در منطقه‏ در صورت برگزارى رفراندوم و راى آوردن آن علاوه بر تبعات داخلى، تبعات منفى زیادى براى منطقه نیزخواهد داشت. این تبعات شامل موارد زیر است: 1. همراهى با سیاست‏هاى اسراییل و آمریكا در منطقه: اسراییل موافق برگزارى رفراندوم و از حامیان سرسخت استقلال كردستان عراق است. صرف نظر از مسایل اقتصادى براى اسراییل، مسایل سیاسى و نظامى ارجحیت بیشترى براى این رژیم دارد. 2- فراهم شدن طرح تجزیه عراق: طراحى تجزیه عراق طرحى قدیمى و در راستاى استراتژى بلندمدت اسراییل در منطقه براساس «طرح یینون» (مقام اسبق وزارت خارجه و استراتژیست اسراییلى) پیاده شده است. استراتژیست‏هاى اسراییلى به‏دنبال تقسیم عراق به یك دولت كردى و دو دولت عربى، یكى براى شیعیان و یكى براى سنى‏ها هستند. ۳- عدم مبارزه جدى با تروریست‏ها: در مقطع فعلى دولت و ملت عراق درگیر مبارزه جدى با تروریست‏هاى داعش هستند و هرگونه درگیرى نظامى و سیاسى در داخل این كشور به‏منزله تحلیل رفتن نیروهاى عراقى و فرصت دادن به تروریست‏هاست.

ارتباط با امام جمعه