دوشنبه 1396/2/4 - 55 : 11
مشخصات امام جمعه
حسن مصلح
حسن مصلح
برازجان (دشتستان)
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1396/1/25
امام جمعه برازجان در خطبه های نماز جمعه این هفته : نباید کسی به خود اجازه تضعیف دستگاههای قانونی و نظارتی در انتخابات را بدهد .
در آغازخطبه خود و همه ی شما عزیزان را به تقوای الهی و اجتناب از معاصی دعوت می کنم که بهترین زاد و توشه آخرت تقوا و پرهیزگاری است . خداوند عزوجل در قرآن کریم می فرماید : (فَاتَّقُوا اللَّهَ) (فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوَى) (البقرة: 197) تقوا و پارسایی پیشه کنید و پرهیزگار باشید . به درستی که بهترین زاد و توشه در آخرت تقوا و پرهیزگاری است . امیدواریم خداوند به همه ما توفیق طاعت و عبادت و بندگی و اخلاص و تقوای الهی عنایت بفرماید . بحثی را پیرامون عاقبت به خیری محضر شما سروران عزیز مطرح می کنم . یکی از دعاهای ما مسلمانان و مومنین و دغدغه ها و نگرانی های ما نسبت به عاقبت امرمان است و در آیات شریفه در قرآن کریم هم به این معنا زیاد اشاره شده است که انسان دغدغه عاقبت به خیری ، پایان کار و فرجام زندگی را داشته باشد . به عنوان مقدمه عرض می کنم که انسان ها به چهار گروه تقسیم می شوند : گروهی از انسان ها از ابتدا تا پایان عمر در مسیر حق قرار می گیرند از ابتدا تا پایان عمر حق گرا و پیرو حق هستند و سر انجامشان هم به خیر و حق پایان می پذیرد . گروهی دیگر از مردم از ابتدا تا پایان عمر در مسیر شر قدم بر می دارند از بدو امر در مسیر شر و باطل قرار دارند و آخر امر و سرانجامشان نیز با همین در مسیر باطل بودن و شر بودن پایان پیدا می کند . دسته ای دیگر از مردم اینگونه اند که در ابتدای زندگی در مسیر حق اند و در مسیر اسلام و دستورات خدا حرکت می کنند اما در پایان عمر راه باطل را انتخاب می کنند یعنی سرانجامشان ختم به شر و باطل می شود . دسته چهارم از مردم کسانی هستند که ابتدای عمرشان را در راه باطل و مسیر ناصواب و شر مصرف می کنند اما در پایان عمر عاقبت به خیر می شوند و سرانجامشان ختم به خیر می شود . در قرآن کریم در آیه ای که تلاوت شد می فرماید : ای اهل ایمان تقوا و پارسایی پیشه کنید . حق تقوا را ادا نمایید . (فَلا تَمُوتُنَّ إِلا وَ أَنتُم مُسلِمُون) (بقره آیه 132) نمیرید مگر آنکه مسلمان باشید . یعنی در حالت پیروی از اسلام و حق و در مسیر صحیح و خدایی بودن . از خدا بخواهید که اینگونه بمیرید . از خدا طلب کنید و بخواهید و خودتان اراده کنید که مسلمان و با ایمان از دنیا بروید و عاقبت شما ختم به خیر شود . حضرت ابراهیم علی نبینا و آله و علیه السلام به فرزندش می فرماید : (یا بَنِی إِنَّ الله اصطَفی لَکمُ الدِّینَ فَلا تَمُوتُنَّ إِلا وَ أَنتُم مُسلِمُون) (بقره آیه 132) ای فرزندم خداوند بر شما دین حق را برگزیده است و آیین و مکتب عنایت کرده است . پس نمیرید مگر در حال ایمان ، اسلام ، عبادت و بندگی خدا . نبی مکرم حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید : (اذا اراد اللّه بعبدٍ خیراً طهّره قبل موته) هرگاه خداوند برای بنده ای خیر و صلاح را اراده کند ، او را قبل از آن که از دنیا برود پاکیزه و تطهیر و پاک می کند . خداوند اگر خیر بنده ای را بخواهد عاقبتش را ختم به خیر می کند و او را با انواع مصائب ، مشکلات ، گرفتاری ها و تنگی ها پاک می کند که پاکیزه از دنیا برود . از حضرت سوال شد که چگونه خداوند اراده می کند که بنده ای را قبل از موتش تطهیر کند و بعد از دنیا ببرد . فرمودند : ( عملٌ صالح یلهمه ایّاه ) به این گونه که عمل صالح به او الهام می کند که عمل صالح انجام دهد و اهل عمل صالح باشد (حتّی یقبضه علیه) تا زمانی که از دنیا برود که اینگونه خدا هدایتش می کند که تا پایان عمر بر ایمان و عمل صالح بماند و بعد از دنیا برود . دغدغه هر مسلمانی باید این باشد که خدا عاقبت امر ما را ختم به خیر ، نیکی ، حق و سعادت کند . اما عوامل عاقبت به خیری چه چیز هایی هستند؟ یکی از آنها تقوای الهی داشتن است که در آیات قرآن کریم زیاد آمده است (وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقينَ ) ( سوره مبارکه الأعراف آیه ۱۲۸) عاقبت از آن پرهیزگاران و اهل تقوا و ایمان است . (إِنَّ الأَرضَ لِلَّهِ يورِثُها مَن يَشاءُ مِن عِبادِهِ ۖ وَالعاقِبَةُ لِلمُتَّقينَ)( سوره مبارکه الأعراف آیه ۱۲۸) یعنی متقین اند که عاقبت ، سرانجام و پایان خوب پیدا می کنند . یعنی اگر کسی در دنیا تقوا و پرهیزگاری پیشه کند خداوند عاقبتش را نیز ختم به خیر می کند . پس عاقبت به خیری از آن متقین ، پارسایان و پرهیزگاران است . در آیه دیگر خداوند می فرماید : (وَ أْمُرْ أَهْلَکَ بِالصَّلاةِ وَ اصْطَبِرْ عَلَيْها ) (طه 132) ای پیغمبر امر کن اهلت را به نماز و بر این امر استقامت به خرج بده و پایداری کن و پشتکار به خرج بده . اهل خانه ، فرزندان و عیال را وادرا کن بر برپایی و اقامه نماز (لا نَسْئَلُکَ رِزْقاً) (طه 132) . ما از شما رزق و روزی نمی خواهیم . (نَحْنُ نَرْزُقُک)(طه 132) من رزق و روزی شما و خانواده تان را تأمین می کنم (وَالْعَاقِبَةُ لِلتقوی) (طه: 132) اما عاقبت و سرانجام مربوط به تقوا و پرهیزگاری است یعنی چنانچه ای فرزندم تقوا و پارسایی پیشه کنی سرانجامت نیک خواهد بود . دومین عامل عاقبت به خیری تحکیم عقیده است در عقیده مسلمانان و پیرو پیغمبر و امامت بودن . این است که فرمودند : بعد از هر نمازی در عصر غیبت برای محافظت از دین این دعا را بخوانید . امام صادق فرمودند : در عصر غیبت که عصر امتحان شیعیان و دوران سختی است برای محافظت از دین پیوسته این دعا خوانده شود . (اَللّهُمَّ عَرِّفْني نَفْسَکَ،فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْني نَفْسَکَ،لَمْ اَعْرِفْ رَسُولَکَ،اَللّهُمَّ عَرِّفْني رَسُولَکَ،فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْني رَسُولَکَ،لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَکَ،اَللّهُمَّ عَرِّفْني حُجَّتَکَ،فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْني حُجَّتَکَ،ضَلَلْتُ عَنْ ديني) خدایا به من پیوسته این توفیق را عطا فرما که معرفت به شما و پیغمبر و حجت خدا و ولی خدا را داشته باشم که اگر چنین معرفتی پیدا نکنم و بر آن ثابت نباشم هراینه گمراه می شوم . اگر بر معرفت پیغمبر و اولیاء خدا نباشم هراینه گمراه خواهم شد و سرانجامم گمراهی و هلاکت خواهد بود . در ادامه دعا می فرماید : (اللهم لا تمتنی میته جاهلیه) خدایا مرا به مرگ جاهلیت نمیران (وَ لاَ تُزِغْ قَلْبِی بَعْدَ إِذْ هَدَیْتَنِی‏ ) و دلم را بعد از هدایت به آیین اسلام ، قرآن ، پیغمبران و اهل بیتم و بعد از آنی که مسلمان شدم گمراه مکن . خدایا به من توفیق ده که بر این راه ثابت قدم بمانم و انحراف پیدا نکنم . پس انسان باید پیوسته سعیش بر این باشد که این ایمان و این باور ها و اعتقادات به خدا ، پیغمبر و اولیاء خدا را از دست ندهد که اگر این اعتقاد را از دست بدهد به گمراهی می افتد . اگر از پیغمبر و آل بیت پیغمبر جدا شود هراینه گمراه خواهد شد . سومین عامل عاقبت به خیری فرمودند : خدمت به دوستداران اهل بیت و شیعیان و محبان اهل البیت عصمت و طهارت است . امام صادق علیه السلام طی نامه ای به یکی از اصحاب چنین فرمودند : (إِنْ أَرَدْتَ أَنْ یُخْتَمَ بِخَیْرٍ عَمَلُكَ حَتَّی تُقْبَضَ وَ أَنْتَ فِی أَفْضَلِ الاعْمَالِ) (عیون أخبار الرضا (ع) ، ج 2، ص 4) اگر می خواهی عاقبتت به خیر باشد و عملت به خوبی انجام پذیرد و آن هنگام که مرگت فرا میرسد تو در بهترین اعمال باشی (فَعَظِّمْ لِلَّهِ حَقَّهُ)( عیون أخبار الرضا (ع) ، ج 2، ص 4) حق خدا را ادا کن و حرمت خدا را بزرگ بدار ، اگر می خواهی عاقبت به خیر شوی . گمراه نشوی و هنگامی که مرگت فرا می رسد بهترین حال را داشته باشی حق خدا را ادا کن . بعد فرمودند : ( ان لا تبدل نعماءه فی معاصیه ) این که چگونه حق خدا را بزرگ بداریم و اینکه نعمت های الهی را در معصیت به کار نگیریم . نعمت هایی که خدا داده است چشم ،گوش ، زبان ، قدرت ، ثروت ، عمر ، جوانی و سرمایه ها را در جهت معصیت و نافرمانی خدا به کار نگیر یعنی کفران نعمت نکن . اینکه نعمت های خدا را در جهت معصیت ریخت و پاش نکنید . (و أنْ تَغْترَّ بِحلمه عنک) (نهج السعاده فی مستدرک نهج البلاغه، ج 1) و به این که خداوند درباره ات حلم و صبر دارد مغرور نگرد این که خداوند نسبت به تو حلم به خرج می دهد که خطا میکنی و اشتباه می روی و لغزش پیدا می کنی بلافاصله عقوبت نمی کند عجله نمی کند و حلم به خرج می دهد باعث غرور تو نشود . (کُلَّ مَنْ وَجَدْتَهُ یَذْکُرُنَا) بحارالانوار، ج 70، ص 351، ح 49) فرمودند : گرامی بدار هر کس را که یافتی که از ما خاندان یاد می کند و ما اهل البیت را دوست می دارد . احترام کن و گرامی بدار. یعنی هر شیعه و هر محب و هر ذاکر و خدمت گذار به اهل البیت را و هرکسی که منتسب به اهل البیت است به هر گونه ، او را گرامی بدار . (أَوْ یَنْتَحِلُ مَوَدَّتَنَا) (بحارالانوار، ج 70، ص 351، ح 49) و همچنین هر کس که حتی ادعای دوستی ما را دارد محترم دار . (ثُمَّ لَیْسَ عَلَیْکَ صَادِقاً کَانَ أَوْ کَاذِباً) (بحارالانوار، ج 70، ص 351، ح 49) اگر دروغ هم بگوید دیگر چیزی بر تو نیست خواه راست گویند خواه دروغ (إِنَّمَا لَکَ نِیَّتُکَ وَعَلَیْهِ کَذِبُهُ؛)(بحارالانوار، ج 70، ص 351، ح 49) جز این نیست که تو از نیتت ثواب می بری همین قدر که این ادعا می کند که من مومن و دوستدار اهل البیت هستم و شما او را احترام و خدمت می کنید تو را کفایت می کند و اجر خود را می بری و او جزای درون خود را می یابد . امیدواوریم خداوند به همه ما توفیق عطا فرماید که بتوانیم عاقبت به خیر باشیم و اسباب عاقبت به خیری را برای خود فراهم نماییم که آن اسباب عبارتند از : تقوای الهی و قدم برداشتن در مسیر اهل البیت عصمت و طهارت و تلاش بر از دست ندادن باور ها . قرائت سوره ی والعصر پایان خطبه ی اول خطبه دوم اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین نحمده و نستعینه و نتوکل علیه و نستغفره و نشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له و نشهد ان محمدا عبده و رسوله ارسله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کله و لو کره المشرکون . السلام علیک ایها النبی و رحمه الله و برکاته السلام علی الائمه الهادین المهدیین السلام علی جمیع انبیاء الله و رسله و ملائکته . السلام علینا و علی عباد الله الصالحین السلام علی علیّ امیرالمومنین... و علی حجت ابن الحسن القائم المهدی صلوات الله علیهم اجمعین . بهم نتولّی و من اعدائهم نتبرّی .اللهم وال من والاهم و عاد من عاداهم و انصر من نصرهم و اخذل من خذلهم. عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله. بار دیگر خود و همه شما عزیزان را به تقوای الهی و طاعت و عبادت و بندگی خداوند دعوت می کنم . مناسبت اول 29 فروردین ماه به عنوان روز ارتش نامگذاری شده است . این روز را به همه ملت و ارتشیان عزیز عرض تبریک دارم . همچنین به فرماندهی کل قوا . بحمد الله به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ارتش ما یک ارتش مردمی ، مکتبی و ولایی است این ارتش هم در خدمت مردم است و هم در خدمت اسلام و هم پیرو ولایت . و هم اکنون بحمد الله از بهترین شرایط ، تجهیزات و آمادگی برخوردار است و به فضل خدا توانمندی مقابله با هر گونه تهدید و تجاوز دشمن را در آسمان و زمین و دریا را دارا است چنین ارتش مکتبی اسلامی ، مردمی و ولایی مایه عزت ، اقتدار و امنیت ملت و کشور عزیز است . مطلب دوم در باب اقتصاد مقاومتی است که حضرت آقا امسال را نیز سال اقتصاد مقاومتی با شعار تولید و اشتغال نامگذاری کردند در خصوص چرایی نامگذاری که بارها گفته شده است و باز هم یادآور می شویم و مورد تأکید قرار می دهیم . اولین فلسفه نامگذاری این است که مشکلات اقتصادی کشور در صدر اولویت های کشور است . یعنی برای همه ما با توجه به شرایطی که برای جوانان ما ایجاد کرده اند . دشمنان هرگز حاضر نیستند و دوست ندارند که ما پیشرفت کنیم و هر روز تحریمی بعد از تحریم دیگر را بر ما تحمیل می کنند و با این تحریم ها و بهانه های واهی می خواهند که ما را به تسلیم و ذلت وادارند . باید همچنان در اولویت برنامه ریزی کشور هم برای مسوولین و هم برای مردم باشند . بنابراین موضوع اقتصاد همچنان از اولویت های این نظام و دولتمردان است که در رأس فعالیت هایشان مسائل اقتصادی و توجه به مشکلات اقتصادی و معیشت مردم قرار بگیرد . دومین فلسفه نامگذاری اجرا و تحقق اقتصاد مقاومتی در عرصه اقتصادی کشور است که در مقابل این جنگ اقتصادی که دشمن بر ما تحمیل کرده است حضرت آقا ایده اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند که در عرصه اقتصادی کشور ما باید به این سمت و سو حرکت کنیم . اقتصادی که بتواند در مقابل تحریم ها و فشار ها و محدودیت هایی که دشمن برای ما ایجاد می کند بتواند مقاومت کند و ملت ما آسیب نبیند . سومین علت و فلسفه نامگذاری ، گره خوردن بسیاری دیگر از معضلات فرهنگی و اجتماعی با موضوع اقتصاد است . یعنی خیلی از مسائل اجتماعی معلول مشکلات اقتصادی است . این که بعضا می بینید معضلاتی در جامعه وجود دارد ، احیانا آمار طلاق ، بعضی از مفاسد و جرائم بالا می رود بخشی از آن معلول مشکلات اقتصادی است . بنابراین مسائل اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی با هم مرتبط اند و پیوند دارند . در بعضی از مشکلات اقتصادی و فرهنگی باید اول مشکلات اقتصادی و معیشتی حل شود تا بتوانیم قدم های بعدی را برای مسائل فرهنگی و اجتماعی برداریم . مطلب چهارم اینکه بعضی از مدیران و نخبگان اقتصادی هنوز این باور را ندارند وبه ضرورت آن هنوز نرسیده اند . بنابراین باید همه فعالان اقتصادی ، نخبگان ، مدیران و مسوولان همه باید باور و اعتقاد بر این امر داشته باشند که یکی از راه های خود اتکایی ، خودکفایی و مبارزه با دشمن این است که ما در زمینه اقتصادی پیشرفت کنیم و بالاخره فلسفه نامگذاری این سال تداوم تهدیدات اقتصادی دشمن است که همچنان ما را با حربه های اقتصادی تهدید می کنند که اخیرا هم دیدید باز اروپا هم تحریم ها را تمدید کرده و همچنین تحریم های جدیدی را هم وضع کردند . بنابراین به خاطر جلوگیری از آسیب های ناشی از این تحریم ها و تهدید ها لازم است که ما به موضوع اقتصاد توجه کنیم . مطلب بعدی بهره برداری دشمنان انقلاب از نقاط ضعف اقتصادی است . دشمنان همیشه سعی می کنند از نقاط ضعف ما علیه ما استفاده کنند و ما نباید از خود ضعفی نشان دهیم چه در بحث فرهنگی اجتماعی چه در عرصه اقتصادی باید قوی باشیم تا دشمن نتواند بر ما مستولی شود و سلطه پیدا کند . امیدواریم که در این سالی که حضرت آقا به سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال نامگذاری کردند همه دست به دست هم دهیم . هم دولتی ها و هم مردم کمک کنیم به بالا رفتن تولید و اشتغال . مطلب سوم بحث انتخابات پیش روست که یکی از مولفه های عزت ، اقتدار و سربلندی ما مشارکت مردم در سرنوشت خودشان است که با رأی آنهاست که این مملکت اداره می شود . رییس جمهور ، نماینده مجلس ، شورا و شهرداری این مملکت با رأی و مشارکت مردم است . حضرت آقا به مناسبت های مختلفی توصیه هایی را دراین خصوص کرده اند . من هم در این خطبه بخشی از این توصیه های آقا را یادآور می شوم . اولین توصیه حضرت آقا در موضوع انتخابات پرهیز از اتهام زنی به دستگاه های قانونی است که نباید کسی به خود جرأت دهد که به دستگاههای قانونی چه در عرصه نظارت و چه در عرصه اجرا تهمت بزند و انتخابات را با تهمت ها زیر سوال ببرد . حضرت آقا فرمودند : بعضی ها دستگاه های قانونی را متهم می کنند و این کار غلطی است . مردم باید به مجریان و ناظران انتخابات با چشم یکسان نگاه کنند پس بنابراین هم ناظران و هم مجریان به عنوان امینان این نظام هستند و انتخابات را به سلامت برگزار می کنند . دومین مطلبی که حضرت آقا اشاره کردند پرهیز از سخنان خلاف واقع و گمان های واهی از گویندگان و نویسندگان است که نباید کسی که نامزد می شود چه در عرصه انتخابات ریاست جمهوری و چه در عرصه مجلس و شورا ها نباید مطالب خلاف واقع را بگویند یا مطالبی را بگوید که واقعیت ندارد و دروغ ، وهم و گمان است . فرمودند : از گویندگان و نویسندگانی که توفیق سخن گفتن با مردم را دارند درخواست می کنم که همواره خدا را در نظر داشته و حقیقت را بیان کنند . نه تفریط و نه افراط . حقیقت را بیان کنند و با سخنان خلاف واقع به تبلیغات دشمن کمک نکرده و کام شیرین مردم را تلخ نکنند . سومین موضوعی که حضرت آقا بیان کردند بصیرت نسبت به موضع گیری دشمن در قبال انتخابات است . ما باید هوشیار باشیم و تحت تأثیر تبلیغات دشمن بیگانه قرار نگیریم . رسانه های دشمن در آستانه انتخابات برنامه های زیادی را برای تحت تأثیر قرار دادن انتخابات دارند . در مرحله اول سعی می کنند که این انتخابات برگزار نشود . اگر هم برگزار شود باشکوه برگزار نشود . اگر هم با شکوه برگزار شود آنها نوع و چگونگی انتخابات را زیر سوال ببرند و در انتخابات بتوانند تأثیر گذار باشند . فرمودند : ملت ایران وقت انتخابات که می رسد احتیاج به بصیرت دارند یعنی باید روشن و آگاه باشند و نقشه ها و توطئه های دشمن را ببینند . احتیاج به بصیرت دارد . نگاه کند و ببینند دشمن چه موضعی گرفته است و چه هدفی را دنبال می کند و چه برنامه و نقشه ای دارد . هرچه دشمن طراحی می کند عکس خواست و طراحی دشمن عمل کند حواس خود را جمع کند و تصمیم درست بگیرد . چهارمین مطلبی که حضرت آقا فرمودند ، به نامزد مومن انقلابی و اهل استقامت رای دهید . هم اصل حضور برای ما مهم است که باید حضور حداکثری و با شکوه باشد و هم نوع انتخاب مهم است ، انتخاب باید اصلح باشد . به نامزد مومن انقلابی و اهل استقامت رأی دهید . از میان نامزد هایی که شورای نگهبان بر اساس معیار های قانون معرفی می کند انسانی شایسته ، مومن ، انقلابی ، اهل استقامت ، ایستادگی و برخوردار از همت جهادی را انتخاب کنند . بتواند بهتر از دیگر نامزد ها بار سنگین عزت و پیشرفت کشور را به دوش بکشد . مطلب بعدی که حضرت آقا اشاره کردند این است که نامزد ها به جای تخریب یکدیگر و بعضی از مطالب دروغ گفتن و شعار هایی که تحقق پیدا نمی کند و شعار هایی که خارج از حدود اختیارات است چه شورا ها چه مجلس و چه ریاست جمهوری مردم باید توجه کنند شعار هایی که داده می شود آیا می تواند عملی کند یا خارج از حدود اختیار اوست ؟ به کسانی رأی دهند که واقعیت ها را بیان کنند و در حد اختیاراتشان سخن بگویند . فرمودند : گاهی برخی برای جلب آراء شعار هایی خارج از حدود اختیارات رییس جمهور و امکانات کشور مطرح می کنند اما مردم با هوشمندی دنبال کسانی هستند که شعار هایی مبتنی بر واقعیات می دهند نه شعار هایی که عملی نیست . مطلب دیگر در باب انتخابات در این دوره ، گرچه در دوره های گذشت هم این مشکل را داشتیم و یک نوع خلأ قانونی است که باید قانون گذاران برای آن راه حلی پیدا کنند و آن آمار بالای ثبت نام کنندگان در انتخابات ریاست جمهوری است به گونه ای که هرکسی بتواند در این عرصه ورود کند . این نقص و ضعف است . متناسب با شأن و جایگاه جمهوری اسلامی نیست که به گونه ای که عرصه ثبت نام عرصه مضحکه و طنز در آید یکی ادعا می کند که به من وحی شده است که ثبت نام کنم یکی ادعای خدایی می کند و یکی بچه اش را برای ثبت نام به وزارت کشور می آورد و خانواده ای دسته جمعی می آیند و ثبت نام می کنند برای انتخابات ریاست جمهوری . فردی که با چهارم ابتدایی است می آید و ثبت نام می کند برای ریاست جمهوری . این جایگاه را تنزل می دهند مسخره می کنند . خانمی طراح لباس است ثبت نام می کند به عنوان طراح لباس میگوید من می توانم مملکت داری کنم . فردی با ادعای آشنایی بنایی و درختکاری آمده که من چون در بنایی و درختکاری تخصص دارم می توانم کار های بزرگی را انجام دهم و بالاخره بعضی هم به بهانه اینکه دیگری را می خواهیم حمایت و تعیین کنیم به صحنه انتخابات بیایند به هر صورت با اینکه همه آنها می دانند که تأیید نمی شوند متأسفانه می آیند برای مضحکه و مسخره کردن که هم در داخل نشان دهنده نوعی هرج و مرج باشد و هم در خارج بازتاب منفی دارد و زیبنده نظام مقدس نیست که باید قانون گذاران چاره ای بیندیشند که شاهد اینگونه تمسخر نظام مقدس جمهوری اسلامی توسط افرادی نادان نباشیم . مطلب دیگر باز هم درخصوص تبلیغات انتخابات شورا ها و ریاست جمهوری است که در آستانه تبلیغات قرار داریم باید توجه کنند که من بخشی از تذکرات را در این خطبه عرض می کنم که هم مربوط به آغاز ریاست جمهوری است و هم شورا ها . اولین تذکر این که همه ما هواداران ، نامزد ها ، طرفداران گروه ها حرکت تبلیغاتی و فعالیت شان بر مدار قانون و منویات امام و رهبری باشد . پرهیز کنند از تخلف در قانون که کسی که می خواهد مجری قانون باشد و در آینده خودش قانون وضع کند از هم اکنون نباید قانون را زیر پا بگذارد . تبلیغات زود هنگام تخلف از قانون است . کسانی از الان تبلیغات می کنند که چه در فضای مجازی و چه در فضای حقیقی ممنوع است . کسی حق ندارد تا زمانی که تأیید نشده است تبلیغات کند چون خلاف مقررات و قانون است و موجب تضییع حق دیگری می شود . عده ای قانون را رعایت می کنند و صبر می کنند تا تأیید شوند ولی عده ای بر خلاف قانون از این فرصت استفاده می کنند و اقداماتی را انجام می دهند . دومین مطلب و تذکر این است که در تبلیغات و صحبت ها باید همه موظف باشیم چه نامزد های ریاست جمهوری و چه شورا ها و چه هوادارانشان به تقویت امید و نشاط ملی در ابعاد مختلف با استفاده از فضای انتخابات و پرهیز از سیاه نمایی . نباید به بهانه ای که ما به مقصد و قدرت برسیم سیاه نمایی کرده و مشکلات را بزرگ جلوه دهیم و دستاورد های انقلاب را زیر سوال ببریم . بنابراین این هم باعث می شود که نشاط و امید از جامعه گرفته شود . سومین تذکر استفاده از فضای تبلیغات انتخاباتی به عنوان یک فرصت ملی برای تقویت استقلال کشور وحدت ملی و همگرایی قومی و مقابله با توطئه های تفرقه افکنانه و جنگ روانی دشمن است . انتخابات نباید مایه تشتت و اختلاف و کدورت ما شود بلکه باید این انتخابات جلوه ای از وحدت و همدلی برای رسیدن به یک نتیجه مطلوب و خنثی کردن توطئه های دشمنان باشد . چهارمین تذکر اهتمام همه مردم برای انتخاب اصلح است . به ویژه در انتخابات شوراها تأکید دارم که مردم دقت و توجه تحقیق و بررسی کنند و اصلح و بهترین ها را انتخاب کنند و از تعصبات قومی و فامیلی و گروهی و باندی پرهیز کنند که بعد پشیمان نشویم که هر روز مشکل داشته باشیم چون اینها تا چهار سال سرنوشت کشور و شهر را به دست می گیرند . اگر افراد صالح مومن و انقلابی باشند خوب عمل می کنند اما اگر خدای ناخواسته افراد صالحی نباشند مایه دردسر و زحمت می شوند . این را هم از هم اکنون مد نظر قرار بگیرد و دقت لازم را داشته باشیم . بحث بعدی تقدیر و تشکر از معتکفین عزیز به ویژه جوانان عزیز که به حمدالله امسال هم از لحاظ کمی و هم کیفی شاهد بهتر شدن و ارتقا بودیم . در شهر و روستا حضور پر رنگ جوانان ، حضور باشکوه بانوان ، انجام فعالیت های فرهنگی که جای تقدیر دارد از دستگاه های متولی به ویژه سازمان تبلیغات اسلامی ، خیرین محترم .چندتا مطلب برای معتکفین عرض می کنم . مراقبات بعد از اعتکاف . انسان گاهی به حج می رود اما بعد نگهداری آن هم مهم است . عمره یا زیارت می رود ماه رمضان و شب قدر را درک می کند باید آن نورانیت و معنویت و آثار را نگه دارد و در خود حفظ کند . به برکت این اعتکاف انسان به یک معنویت و نورانیت می رسد به حالت توبه و انابه می رسد و بالاخره در این مدت چند روزه با قرآن و دعا و مسجد و عالم پیوند داشته است . اینها را حفظ کنیم یعنی حفظ پیوند با مسجد . اینطور نباشد که تدین و عبادت ما مقطعی باشد . ماه رمضان تمام شد تا ماه رمضان دیگر ، اعتکاف تمام شد تا اعتکاف بعدی . نه . همیشه مسجدی باشیم نه فقط دو سه روز اعتکاف . همیشه با مسجد پیوند قوی داشته باشیم . آثار معنوی این اعتکاف و این نورانیت که در ما به وجود آمده است را پاس بداریم و حفظ کنیم . دوستان خوبی که در ایام اعتکاف به دست آوردیم و حفظ کنیم . دستاورد های اعتکاف از جمله انس با قرآن و دعا و ذکر نماز اول وقت شرکت در جماعت انجام نوافل که در این چند روز موفق بوده اند . ارتباط با روحانی و اینها را باید در خود حفظ کنیم و فقط به ایام اعتکاف بسنده نکنیم بلکه ما پیوسته نیازمند به این ارزش ها و این مسائل هستیم که بتوانیم سالم بمانیم . مطلب آخر انتخاب شهردار که هم تبریک دارم به شهردار محترم جناب آقای مهندس محمدی بابت انتخابی که شورا کرده است که بعد از یک خلأ ، یک فاصله و مدتی توانستند به این انتخاب برسند و امیدواریم که ان شاالله با اینکه ممکن است دوره ای کوتاه باشد اما می تواند قدم های خوبی را برای عمران و پیشرفت شهر بردارد . چندتا تذکر را من هم در جلسه معارفه عرض کردم و هم و هم در محضر شما نمازگزاران عزیز عرض می کنم . اولین مطلبی که دغدغه همه ما بوده و هست و نسبت به شورا های گذشته گاهی نقد کردیم و به شورا های آینده هم تذکر می دهیم این است که یکی از ضعف های شهر ما ، شهری با صدو سی ، چهل هزار نفر جمعیت ، به هر حال شهری بزرگ است و مدیریت قوی را می طلبد . این که هر چند ماهی یک نفر بخواهد شهر دار باشد مدیر اجرایی و مدیر شهری باشد به شهر صدمه می زند . تا بخواهد با مشکلات و خرابی های شهرآشنا شود و بتواند تصمیم بگیرد عوض شود این ضعف است که هر چند ماهی یک شهردار داشته باشیم . باید از همان ابتدای امر در انتخاب شهردار دقت کنند که بعد از چند ماه نخواهند سنگ اندازی ، مانع تراشی ، استیضاح و عزل کنند . بنابراین یکی از ضعف ها عدم ثبات در مدیریت شهری است که ضعف است و باید به گونه ای انتخاب شود که بتواند برای مدتی شهردار باشد تا بتواند کار های بزرگ را انجام دهد . مطلب دوم این است که شهردار باید کارکنان و کارگرانش راضی باشند تا بتوانند کار کنند نارضایتی آنها موجب لطمه زدن به کار می شود وقتی حق و حقوقشان به موقع پرداخت نشود و تکریم لازم نشوند قطعا در کارشان هم اثر می گذارد و نتیجه آن نارضایتی مردم است . کارمند ناراضی باشد کارگر ناراضی باشد نارضایتی مردم را هم به دنبال دارد . کار مردم را درست انجام نمیدهند . امروز و فردا می کنند مردم را می دوانند و کار مردم هم لنگ می شود . به شهرداری مراجعه می کنند کارشان انجام نمی گیرد و ناراضی اند از اینکه حقوق به دست آنها نرسیده و وضع معیشتی شان خوب نیست و این ناراحتی را سر مردم خالی می کنند . این هم مطلب دیگری است که باید کارکنان رضایت مردم را جلب کرده و به مردم توجه کنند و آنها را تکریم کنند . یکی از مشکلات شهرداری بدهکاری آن است که هرچند مدتی با خبر می شویم که حساب شهرداری مسدود شده است . این هم یک نقص و ضعفی است . باید اگر بدهکاری دارد به موقع پرداخت کنند و اگر پیمانکاری طلب داشت به موقع پرداخت کنند تا به آنجا نرسد که بخواهد حساب های شهرداری مسدود شود و کار را مختل کند و این مدیریت می طلبد که الاهم و فالاهم کنند که به چنین جایی نرسند و با همین هزینه و بودجه ای که دارند آن چیزی که مهم تر است را انجام دهند . در خصوص وضعیت مبلمان شهری ، همچنان شهر به این بزرگی خوب و مطلوب نیست که خیابانها و کوچه های ما همچنان خاکی مانده است و آسفالت نشده است . متأسفانه به محله های جدید ، محله های دور و حاشیه شهر توجهی نشده است و همچنان مشکل دارند . وقتی شهرداری گرفتاری عدیده ای داشته باشد از مسائل اصلی غفلت می کند . بحث ترافیک شهری یکی از مشکلات ماست که بارها گفته شده که گذرگاه ها و مسیرها و خیابان های دیگر را باز کنند که شهر از این وضعیت بیرون بیاید . یک خیابان اصلی و این همه ماشین خب معلوم است شهر قفل میشود و مردم در رفت و آمد مشکل پیدا می کنند و وضعیت رفت و آمد مردم به مرکز شهر مشکلاتی را برای شهر ایجاد می کند . مشکل بازار را پیوسته به ما می گویند اما ما چه بگوییم ؟ هر شهرداری آمده ابتدای امر چند روزی کار را شروع میکند و بعد هم رها می کند و همینطور فرماندار محترم ، بالاخره نماینده عالی دولت در شهرستان هستند . در بدو کار خوب پیش می روند و بعد دیگر رها می کنند .حال یا شهرداری یا مأموران شهرداری تعلل می کنند و باز وضعیت به حال اول برمی گردد . بازار مدتی خوب شد اما اخیرا مردم گله مندند از این وضعیت ، مسدود بودن مسیر و ترافیک که به هر صورت بخشی از آن به نیروی انتظامی و بخشی از آن به شهرداری مربوط است . من نمیدانم به هر کس که مربوط می شود فکری اساسی کنید که این وضعیت پیش نیاید . مغازه دار اختیار مغازه خودش را دارد و حق ندارد خیابان را اجاره بدهد و حق ندارد نیرو های خارجی را به کار بگیرد که در مسیر خیابان از آنها اجاره بگیرد و آنها برای مردم سد معبر کنند و برای مردم مشکل ایجاد کنند . زن و ناموس مردم که می خواهند خرید کنند مشکلاتی را دارند و مرتب به ما مراجعه می کنند . این هم یکی از اولویت های آقای شهردار باشد که نه اینکه برای یک ماه باشد . کاری اساسی و با دوام باشد . بحث کمبود فضای سبز با این وضعیتی که آب و هوا دارد پیش می رود و شهر هایی مثل خوزستان و برخی از شهرهای دیگر مشکلاتی را دارند و ترکشش کم و بیش به ما هم می خورد ، اگر درختکاری ضعیف شود و فضای سبزکم باشد با این وضعیتی که زمین های کشاورزی و درختکاری در حال ازبین رفتن است ما هم وضعیتی مثل خوزستان پیدا می کنیم . بنابراین باید فضای سبز متناسب با جمعیت شهر بیشتر شود . مساحت شهر باید تعریف شود . بعضی از خیابان های ما درختها را قطع کردند و به جایش سنگ کاشته اند . خب معلوم است که این وضعیت مناسب هوای گرم ما نیست و درست نیست که به جای اینکه درختی افزوده شود درختی قطع شود و باید جایگزین می کردند درختانی را که قطع کردند . موضوع ساماندهی آرامستان هم هست که دیگر خطبه اجازه نمی دهد و ان شاالله در فرصتی دیگر به آن می پردازم که باید مورد توجه قرار بگیرد . دعا ........................ قرائت سوره الکوثر....... پایان خطبه دوم...........
اخبار
ارتباط با امام جمعه