شنبه 1396/4/31 - 18 : 3
مشخصات امام جمعه
حسن مصلح
حسن مصلح
برازجان (دشتستان)
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1396/4/16
امام جمعه برازجان در خطبه های نماز جمعه این هفته : لازم است اصل هشتم قانون اساسی که مربوط به امر به معروف و نهی از منکر است توسط مسوولین اجرایی شود .

سلام علیکم اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله الذی یؤمن الخائفین و ینجی الصالحین و یرفع المستضعفین و یضع المستکبرین و یهلک ملوکا و یستخلف آخرین و الصلاه و السلام علی اشرف الانبیاء و المرسلین و خاتم النبیین العبد المؤید الرسول المسدد المصطفی الامجد المحمود الاحمد حبیبنا و حبیب اله العالمین ابی القاسم المصطفی محمد صلی الله علیه و آله . و الصلاه و السلام علی آله طیبین الطاهرین المعصومین المنتجبین لا سیما بقیه الله الاعظم (عج) فی الارضین و لعنت الله علی اعدائهم و مخالفیهم و معاندیهم من الان الی قیام یوم الدین.

در ابتدای خطبه خود و همه ی شما عزیزان نماز گزار را به تقوای الهی و اجتناب از معاصی فرا می خوانم که تنها راه سعادت و رستگاری ، تقوا و پارسایی است . در کلام مولای متقیان علی علیه السلام در توصیف پارسایان و پرهیزگاران آمده است که از جمله ویژگی های اهل تقوا این است که مصیبت زده را شماتت نمی کند . (و لِا یَشمَتُ بالمَصائِبِ)(نهج البلاغه خطبه 193) انسان با تقوا و پارسا و پرهیزگار اینگونه نیست که اگر بر کسی ، برادر ایمانی اش مصیبتی وارد شود او را شماتت و سرزنش کند و به رخ او بکشد چرا که دنیا پر از حوادث ناگوار و مصیبت های گوناگون و فراوان است هر روز چرخ زندگی مصیبتی را متوجه فرد یا افرادی می کند . همه ما هدف تیر های بلا هستیم و هیچ کس استثناء نشده است . همه دچار رنج و مصیبت می شوند . بنابراین نباید کسی خوشحالی کند بابت مصیبت کسی و مصیبت زده را شماتت کند که در آیه شریفه می فرماید : ما هرآینه مردم را با خوف ، جوع ، نقص اموال ، انفس و ثمرات همه مردم را امتحان می کنیم (وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَيْ‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرينَ155الَّذينَ إِذا أَصابَتْهُمْ مُصيبَةٌ قالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ156أُولئِکَ عَلَيْهِمْ صَلَواتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَ رَحْمَةٌ وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ157)(سوره مبارکه بقره) . همه انسان ها در معرض امتحان الهی هستند . یا با گرسنگی یا با نا امنی یا با گرفتن مال ، جان ، محصولات و ثمراتشان . بشارت باد به صابرین . کسانی که هنگامی که بر آنها مصیبتی وارد شود صبر پیشه می کنند و چنین می گویند که ما از خداییم و به سوی خدا باز می گردیم . باور ما این باشد که همه ما رفتنی هستیم . همه ما از آن خداییم و به سوی خدا باز می گردیم . صلوات و رحمت خدا بر صابرین باد . آنها هدایت یافته هستند . بنابراین شادمانی در مصیبت دیگران جای ندارد چون روزی همان مصیبت یا مشابه آن بر سر ما خواهد آمد . در خطبه اول بحثی را پیرامون موضوع نفاق از دیدگاه اسلام خدمت شما سروران عزیز مطرح می کنم . یکی از موضوعاتی که پیوسته مورد توجه مسلمانان بوده است و هم در قرآن آیات فراوانی پیرامون موضوع نفاق و منافقین مطرح شده است هم در بیانات نبی مکرم حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم فراوان آمده است و آیندگان را نسبت به جریان نفاق هشدار داده و با توجه به خطرناک بودن موضوع نفاق برای جامعه اسلامی ، مبتلا بودن جامعه اسلامی به نفاق در طول تاریخ را عامل وارد شدن بزرگترین ضربه به اسلام می داند . بزرگترین مصیبت ها و مصائب را اسلام و مسلمین توسط جریان نفاق متحمل شده اند . بنابراین خطر جریان نفاق در طول تاریخ متوجه اسلام و مسلمانان بوده است چه در صدر اسلام چه در زمان امیر المومنین علیه السلام که بیشترین ضربات و مصیبت ها را از ناحیه جریان نفاق متحمل شدند و چه در جریان انقلاب اسلامی بیشترین ضربه را انقلاب و اسلام از ناحیه منافقین دیده است . بنابراین جا دارد که انسان این موضوع را تبیین کرده و بشناسد تا بتواند از جریان نفاق برحذر بماند . در خصوص اقسام نفاق ، بخشی از نفاق ، نفاق عقیدتی ، بخشی عملی و بخشی هم اخلاقی است . نفاق در عقیده یعنی انسان در باطن کافر، مشرک ، منحرف و ملحد باشد اما در ظاهر اظهار اسلام ، ایمان و مسلمانی کند . اظهار اسلام ناب کند و در باطن جزو فرقه های ضاله و باطل باشد و اهل بدعت ، ضلالت و عناد با اسلام باشد و به تعبیر امروزی در باطن معاند و ضد انقلاب و اسلام باشد اما در ظاهر جور دیگری جلوه نماید . خودش را مسلمان ، مومن و انقلابی جلوه دهد . اینگونه وانمود کند که او طرفدار اسلام ناب و مومن به اسلام ناب است . در آیه شریفه می فرماید : (وَ إِذا لَقُوا الَّذِینَ آمَنُوا قالُوا آمَنَّا وَ إِذا خَلَوْا إِلى‏ شَیاطِینِهِمْ قالُوا إِنَّا مَعَکُمْ إِنَّما نَحْنُ مُسْتَهْزِؤُنَ ) (سوره مبارکه بقره آیه 14) منافقان چنین اند که وقتی که با اهل ایمان مواجه می شوند می گویند ما ایمان داریم و مسلمانیم و با شماییم اما هنگامی که با هم کیشان ، همفکران خودشان و معاندین می نشینند و نشست و برخاست می کنند می گویند ما با شماییم و آنها را مسخره می کنیم و قبولشان نداریم . انقلابی ها ، مسلمانان و مومنین را قبول نداریم و با شماییم وقتی با شیاطین خودشان مواجه و روبرو می شوند می گویند ما با شماییم(إِنمَا نحن مُسْتَهْزِئُون)( بقرة / 14) ما آنها را مسخره می کنیم . آنها را قبول نداریم . در آیه دیگر می فرماید : (وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَقُولُ آمَنَّا بِاللَّهِ وَبِالْيَوْمِ الْآخِرِ وَمَا هُمْ بِمُؤْمِنِينَ) (سوره بقره آیه 8 ) بعضی از مردم چنین اند . می گویند ما ایمان آوردیم ، انقلابی هستیم و مسلمانیم و پیرو اهل البیت و خط امامیم اما در واقع چنین نیستند ، ایمان ندارند ، اعتقاد ، باور و قبول ندارند . این نوع از نفاق بد ترین و خطرناک ترین نوع نفاق است . در خصوص نفاق عقیدتی ، چون علاوه بر کفر باطنی با مسلمانان با مکر و حیله رفتار می کنند به همین خاطر خداوند عزوجل سخت ترین عذاب و درکات جهنم را برای چنین منافقانی مقرر داشته است . وی فردی ملحد است و به ظاهر دم از اسلام میزند . (إِنَّ الْمُنافِقینَ فِی الدَّرْکِ الْأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ)( سوره نساء، آیه 145) منافقین در پست ترین و بدترین جای جهنم قرار دارند و نصیر و یار و یاوری هم نخواهند داشت . (وَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ بِما كانُوا يَكْذِبُونَ‌)( آیه شریفه 10 سوره بقره) عذاب دردناکی به خاطر تکذیبشان در انتظار آنهاست چون نفاق دارند . بنابراین می توان حتی منافقین سیاسی را که در جامعه امروز ما نیز کم نیستند در این بخش از نفاق مطرح کرد . در اول انقلاب داشتیم کسانی که دم از قرآن و نهج البلاغه می زدند اما چگونه با قرآن و مسلمانان رفتار می کردند ؟ داشتیم منافقین خلق را که به ظاهر نماز و قرآن می خواندند و از نهج البلاغه دم می زدند اما دیدید که رفتار و کردارشان چگونه بود و سرانجامشان به کجا کشیده شد . آن مدعیان جهاد و دفاع از خلق . منافقین و داعشی های آن زمان . بعدا هم داریم . الان هم داریم افرادی که در باطن هیچ اعتقادی به اسلام ، انقلاب ، نظام ، ولایت و رهبری ندارند اما به خاطر سوء استفاده و به خاطری که بتوانند به اهداف پلیدشان برسند دم از اسلام ، انقلاب و امام می زنند . در قرآن خصوصیات منافقین اعتقادی اینگونه مطرح شده است . اولین خصوصیت منافق دروغ +ودروغگویی و کذب است (وَاللَّهُ يَشْهَدُ إِنَّ الْمُنَافِقِينَ لَكَاذِبُونَ ﴿۱﴾) در سوره منافقون خداوند می فرماید : منافقان دروغگویند . کاذبند و راست نمی گویند . آنچه که اظهار می کنند صداقت ندارد . باطنشان چیز دیگری است . دومین ویژگی منافقان اعتقادی سوگند های دروغ است . به دروغ سوگند یاد می کنند . قسم جلاله می خوردند تا حرفشان را بر کرسی بنشانند ، مردم را فریب بدهند . برای این کار گاهی سوگند می خوردند که ما چنین و چنانیم (اتَّخَذُوا أَیْمَانَهُمْ جُنَّةً)(سوره مبارکه منافقون آیه 2 ) دروغ خود را سپر جان خودشان قرار می دهند . سومین ویژگی منافقان عدم درک واقعیات بر اثر رها کردن حق است . وقتی انسان حق را رها کرده و از حق فاصله بگیرد نمی تواند واقعیت ها را آنگونه که هست ببیند و درک کند . چون در جریان باطل قرار گرفته است . (ذالِکَ بِأَنَّهُمْ آمَنُوا ثُمَّ کَفَرُوا فَطُبِعَ عَلى قُلُوبِهِمْ فَهُمْ لایَفْقَهُونَ)( سوره مبارکه منافقون آیه 3 ) اول مسلمان بودند بعد کفر ورزیدند . بر دلهایشان قفل زده می شود و حق را درک نمی کند و نمی پذیرد . چون بعد از ایمان آوردن باز هم کافر شدند . به همین جهت در دلهایشان مهر زده شده است و به درک درستی از واقعیت ها نمی رسند . چهارمین ویژگی اهل نفاق داشتن زبان چرب و ظاهری آراسته است که دم از اسلام می زنند و به قول امروزی ها دو آتشه اند اما در باطن به گونه ی دیگر هستند (وَ إِذا رَأَیْتَهُمْ تُعْجِبُکَ أَجْسامُهُمْ)(سوره مباکه منافقون آیه 4) و هنگامی که آنها را مشاهده می کنید تصور این است که اینها مسلمان ، انقلابی و بهترین اند . اما اینها ظاهرشان فریبنده است و باطنشان نفاق و الحاد است . پنجمین ویژگی اهل نفاق عدم انعطاف در مقابل حق است . آنها آنچنان به بیراهه رفته ، به ضلالت افتاده و گمراه شده اند که دیگر حق پذیر نیستند و زیر بار حق نمی روند قساوت قلب پیدا کرده و دلشان سیاه شده است . هرچند حق برای آنها تبیین و روشن شود اما نمی پذیرند . آیه شریفه می فرماید : (کانَّهُم خُشُبُ مَسنَدَه) (سوره مباکه منافقون آیه 4)گویی که چوب های خشک بر دیوار هستند . دیگر موعظه ، آیه قرآن ، نصیحت ، توجیه و سخنرانی اثر نمی کند . آنها همچون چوب های خشک می مانند و اصلاح پذیر نیستند . امیدواریم خداوند همه ما را توفیق دهد که از جریان نفاق و درویی در امان باشیم و جامعه اسلامی و انقلابی ما از شر منافقین در امان باشد و خداوند آنگونه که در قرآن کریم وعده داده است منافقان را به درک اسفل و به ذلت و خواری بکشاند . قرائت سوره ی والعصر پایان خطبه ی اول

خطبه دوم اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین نحمده و نستعینه و نتوکل علیه و نستغفره و نشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له و نشهد ان محمدا عبده و رسوله ارسله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کله و لو کره المشرکون . السلام علیک ایها النبی و رحمه الله و برکاته السلام علی الائمه الهادین المهدیین السلام علی جمیع انبیاء الله و رسله و ملائکته . السلام علینا و علی عباد الله الصالحین السلام علی علیّ امیرالمومنین... و علی حجت ابن الحسن القائم المهدی صلوات الله علیهم اجمعین . بهم نتولّی و من اعدائهم نتبرّی .اللهم وال من والاهم و عاد من عاداهم و انصر من نصرهم و اخذل من خذلهم. عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله. بار دیگر خود و همه شما عزیزان را به تقوای الهی و پرهیز از معاصی دعوت می کنم 2 شنبه 1 شوال مصادف است با سالروز وفات حضرت عبدالعظیم حسنی . حضرت عبدالعظیم حسنی که مرقد مطهرشان در شهر ری قرار دارد از نوادگان امام حسن مجتبی است و با چهار واسطه به امام حسن مجتبی می رسد . ایشان از شاگردان امام جواد و امام هادی علیهم السلام هستند . شاگرد این دو بزرگوار و این دو امام بودند . از اصحاب ائمه بودند .5 امام را درک کردند . از امام باقر علیه السلام تا امام هادی علیه السلام را درک کردند . فقیه ، متقی ، عابد و پارسا بودند . زمانی که مورد تهدید حکومت وقت قرارگرفتند از عراق به شهر ری آمدند و در این شهر پنهان شدند ، در خانه یکی از شیعیان اقامت گزیدند و به عبادت مشغول شدند . وقتی خبر اقامتش در میان شیعیان پخش شده به دور او جمع شدند . ایشان در چنین روزی در زمان امام هادی بیمار شدند و وفات یافتند . در توصیف این مرد بزرگ همین بس که امام هادی علیه السلام دو جمله زیبا در توصیفش فرمودند که برای ما نیز می تواند الگو باشد . یکی بعد ولایتمدار بودن حضرت عبدالعظیم حسنی بود که امام هادی فرمودند : (مَرحَباً بِكَ يا أبَا القاسِمِ! أنتَ وَلِيُّنا حَقّاً)(التوحيد، الشيخ الصدوق، ص 81) خوش آمدید تو به حق دوستدار و محب مایی و ولایت ما را قبول داری . تو چنین هستی . این یک افتخار است برای کسانی که ولایتمدار باشند عبدالعظیم حسنی ولی ، محب ، پیرو و مطیع امامش بود .دومین گفته ای که امام هادی در وصفش فرمودند این بود که در مورد مسائل دینی مردم را به ایشان ارجاع دادند . این نشان دهنده این است که ایشان یک عالم و مجتهد اسلام شناس و مورد اعتماد امام بوده است که مردم را برای فهم مسائل دینی به ایشان ارجاع دادند . به یکی از اصحابش فرمودند : (إِذا أَشْکَلَ عَلَیکَ شَی‌ءٌ مِنْ أَمْرِ دِینِکَ بِناحِیتِکَ فَسَلْ عَنْهُ عَبْدَ الْعَظیمِ بْنِ عبدِاللّهِ الحَسَنی و اقْرَأْهُ مِنّی السَّلامَ»[مستدرک الوسائل، کتاب صفات القاضی- باب حکم التوقف و الاحتیاط فی القضاء و الفتوی و العمل 17/ 321 ح 32 ش 21470]) هنگامی که در امر دینتان سوال ، مسائل و مشکلاتی برای شما پیش آمد پس از حضرت عبدالعظیم سوال کن . یکی از ویژگی های این بزرگوار که می تواند برای ما هم الگو باشد این بود که عقاید و اعتقاداتش را به امام زمانش عرضه کرد که من اعتقاداتم این است آیا تصحیح و تایید می کنید که هر مسلمانی باید چنین باشد ؟ چنانچه انسان شک و شبهه ای در ذهنش است باید به عالم رجوع کرده و برطرف کند و مشکل فکری و اعتقادی اش را حل کند . گاهی لازم است که انسان موضوعات اعتقادی خود را عرضه کند که من اعتقادات ، اعمال ، اخلاق ، فکر و مواضعم چنین است آیا این همانی است که اسلام فرموده است ؟ انسان در معرض اشتباه است و باید همیشه خود را در معرض عالم قرار دهد و تصدیق و تاییدیه را از عالم دین بگیرد و به اشتباه نرود و به انحراف کشیده نشود . فاصله گرفتن از عالم دین انسان را گمراه می کند . مطلب بعدی که خواستم اشاره کنم 18 تیر سالروز کشف توطئه کودتای امریکایی در پایگاه هوایی شهید نوژه همدان در سال 59 است که این هم یک مصداق بارز از خصومت و دشمنی امریکا با این ملت بوده است . از صد ها توطئه امریکا علیه ملت ایران ، این هم یک توطئه و نقشه بود که امریکای جنایتکار علیه این ملت به کار گرفت . از طریق کودتا ، با ترور و در ابعاد فرهنگی ، اقتصادی ، نظامی و همچنین طراحی کودتا که الحمدلله خداوند نقشه های دشمن را پیوسته خنثی کرد (وَ مَکَرُوا وَ مَکَرَاللّه وَاللّه خَیْرُ الْماکِرینَ)( سوره مبارکه آل عمران آیه ۵۴) . مناسبت سوم 21 تیر سالروز قیام خونین مردم علیه کشف حجاب یا به تعبیر دیگر برداشتن حجاب که چنین روزی روز عفاف و حجاب هم نامگذاری شده است . استعمار پیر انگلیس به واسطه صدمه هایی که در جریان نهضت تنباکو ، انقلاب مشروطه و مبارزه روحانیت عراق علیه استعمار انگلیس از این ملت خورده بودند در صدد انتقام از اسلام و مسلمانان بود . این بود که در ترکیه آتاتورک را مأمور اسلام زدایی و مبارزه با اسلام می کند و در ایران هم رضاشاه را شناسایی می کند و او را مأمور دین ستیزی و اسلام ستیزی می کنند . ماموریت رضاشاه از طرف انگلیس این بود که اولا لباس مردم را اجبارا تغییر دهد . به گونه ای که باید تمام مردم ایران از سر تا پا شکل و زندگی شان غربی شود . از جمله شیوه پوشیدن شان . دومین ماموریت رضاشاه از طرف انگلیس کشیدن چادر از سر زنان بود تا جامعه را جامعه غربی کرده و بی حجابی را در میان جامعه رونق دهد و به این وسیله جامعه را به فساد و فحشا بکشاند . این هم دومین ماموریت رضا شاه برای اسلام ستیزی و اسلام زدایی در میان جامعه بود . سومین ماموریت رضا شاه برای مبارزه با اسلام این بوده که روحانیت را از صحنه جامعه حذف کرده و پوشیدن لباس روحانی را ممنوع کند . کاری که در ترکیه اجرا کردند . اینجا هم یکی از ماموریت هایشان این بود که کسی حق نداشت نماد و لباس روحانیت را به تن کند چون که این لباس دین و تبلیغ دین اسلام است . چهارمین ماموریت رضاشاه از طرف انگلیس بستن درب مساجد کشور بود . یعنی مساجد را هم تعطیل کنند . پنجم جلوگیری از عزاداری های محرم و صفر بود . ششمین ماموریتش ترویج فرهنگ فاسد غرب به جای اسلام در جامعه بود . این هم از اهداف استعمار و دشمنان اسلام بود که فرهنگ غربی را جایگزین فرهنگ اسلامی کند و بالاخره آن کشتاری که در مشهد در مسجد جامع گوهرشاد رخ داد که تعداد زیادی از مسلمانان و کسانی که راهپیمایی کرده بودند را به شهادت رساندند . بنابراین الگوی رضاشاه در اسلام زدایی و دین زدایی همان الگوی آتاتورک در ترکیه بود که او در ترکیه موفق شد اما رضا شاه به خاطر استقامت و ایستادگی روحانیت نتوانست اهداف پلیدش را پیاده و حجاب را از سر زنان ما برداشته و روحانیت را از صحنه خارج و درب مساجد را بسته و عزاداری ها را تعطیل کند و در اهدافش ناکام ماند اما اینها نا امید نشدند وهمچنان این سیاست را دنبال می کنند . الان هم همین سیاست را دارند . در بحث تهاجم فرهنگی و جنگ نرم بزرگترین ماموریتشان همین است که اسلام ، دین ، مذهب ، ارزش ها و حجاب و عفاف را از جامعه اسلامی ما بردارند . به همین خاطر لازم است که ما بیدار و آگاه باشیم . خانواده ها و مسوولین اجازه ندهند مسائل ضد ارزشی ، ضد دینی ، بی بندوباری ، فساد و برهنگی در جامعه رواج پیدا کند . چه زیبا امام اینگونه وصیت کرده است که همه مسوولین باید توجه کنند . اکنون وصیت من به مجلس شورای اسلامی در حال و آینده و رییس جمهور و روسای جمهور بعد و شورای نگهبان و شورای قضایی و دولت در هر زمان آن است که نگذارند دستگاه های خبری و مطبوعات و مجله ها از اسلام و مصالح کشور منحرف شوند و باید همه بدانیم که آزادی به شکل غربی آن که موجب تباهی دختران ، پسران و جوانان ما می شود از نظر اسلام محکوم است و تبلیغات ، مقالات ، سخنرانی ها ، کتب و مجلات بر خالف اسلام ، عفت عمومی و مصالح کشور حرام است . اینکه مقاله ، نشریه و روزنامه ای بخواهد بر خلاف مصالح اسلام و عفت عمومی تبلیغ کرده و انتشار یابد . فرمودند : بر همه ما و همه مسلانان جلوگیری از آنها واجب است . از آزادی های مخرب باید جلوگیری شود . از آنچه از نظر شرع حرام و بر خلاف مسیر ملت و کشور اسلامی و مخالف با حیثیت جمهوری اسلامی است به طور قاطع اگر جلوگیری نشود همه مسوول می باشند . این بیانات و هشدار امام جامعه اسلامی به مسوولان است که اجازه ندهند بی بند و باری در جامعه رواج پیدا کند و آن نوع آزادی که غربی ها می خواهند یعنی آزادی خلاف شرع و بی بند و باری در جامعه ما توسعه پیدا کند . مطلب چهارم بیانات رهبر عزیز انقلاب در دیدار مسوولان قوه قضائیه که خیلی کوتاه و فهرست وار عرض می کنم . فرمودند : قوه قضائیه باید پرچمدار حقوق عمومی در جامعه باشد . قوه قضائیه باید پیشتاز و پیش قدم در دفاع از حقوق مردم باشد که حضرت آقا مثال زدند . چه در قضیه بورسیه ها چه در انتخابات و چه ریز گرد ها و همه معضلاتی که در جامعه پیش می آید باید دستگاه قضایی خط مقدم دفاع از حقوق مردم باشد و از حقوق مردم دفاع کند . در عرصه های اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی از حق مردم دفاع کند . دومین مطلبی که حضرت آقا اشاره کردند این بود که احیا و استیفای حقوق عامه و حمایت از آزادی های مشروع مردم از وظایف مهم قوه قضائیه است که جامعه اسلامی در چهارچوب قانون و شرع مقدس ، آن آزادی مشروع را داشته باشند نه آزادی های غیر مشروع و خارج از حد و قانون . سومین توصیه حضرت آقا تلاش برای احیاء امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یک اصل واجب در قانون اساسی است . قوه قضائیه باید از آمران به معروف و ناهیان از منکر حمایت و پشتیبانی کند که در جامعه اسلامی اگر این اصل احیاء شود جامعه هم اصلاح می شود . این نظارت همگانی در راستای همان پیشگیری مطرح است که حضرت آقا در بیانی فرمودند : قوام حکومت اسلامی با امر به معروف و نهی از منکر است . (لیسَلِّطَنَّ اللهُ عَلَیکم شِرارَکُمْ فَیدعو خِیارُکُمْ فَلا یستَجابُ لهم )(کافی ، ج 5 ) مولا علیه السلام فرمودند : اگر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ترک شود هرآینه خداوند بدان را بر شما مسلط می کند و خوبان هم دعا می کنند اما دعایشان مستجاب نمی شود . وقتی جامعه به بی تفاوتی کشیده شد و خدای نا خواسته احساس مسوولیتی نداشته باشد و همه بگویند به من چه نتیجه اش می شود تسلط اشرار بر جامعه و اشرار بر جامعه سلطه پیدا می کنند و خوبان منزوی می شوند . حضرت آقا اشاره کردند که مسوولینی که مرتب تکرار می کنند که چرا باید بند هایی از قانون اساسی تعطیل بماند و چرا برخی از بند های آن اجرا نشده است فرمودند : برخی مکررا می گویند بعضی از اصول قانون اساسی معطل مانده است اما گویا آنها اصل هشتم قانون اساسی را که مربوط به امر به معروف و نهی از منکر است را جزو اصول قانون اساسی نمی دانند و به این امر واجب توجه نمی کنند و از این فریضه سخنی نمی گویند . بنابراین مسوولین باید این فریضه فراموش شده را اجرا کنند . چیزی که در قانون اساسی آمده است چرا باید معطل بماند و اجرا نشود . مطلب آخر بحث صرفه جویی درآب و برق است . همچنان که مستحضرید امسال هوای گرم و طاقت فرسایی کشور ما را فراگرفته و لازم است در مصرف برق و آب ان شاالله دقت داشته باشیم و مدیریت کنیم و مصرف را به حداقل برسانیم تا دچار بحران نشویم . به ویژه زمان های ویژه ساعت های بین 12 ظهر تا 4 الی5 بعد از ظهر که بیشترین مصرف برق است را رعایت کنیم تا معظلی به وجود نیاید که این خطر و هشداری جدی است که مسوولان داده اند ان شاالله که همه توجه کنیم . ذکر دعا ..................................... قرائت سوره توحید ......................... پایان خطبه دوم ............................

اخبار
ارتباط با امام جمعه