جمعه 1396/10/29 - 32 : 20
مشخصات امام جمعه
حسن مصلح
حسن مصلح
برازجان (دشتستان)
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1396/10/8
امام جمعه برازجان در خطبه های نماز جمعه این هفته : نقد ها نسبت به مسوولان کشور باید منصفانه و به دور از سیاه نمایی باشد .

سلام علیکم اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله الذی یؤمن الخائفین و ینجی الصالحین و یرفع المستضعفین و یضع المستکبرین و یهلک ملوکا و یستخلف آخرین و الصلاه و السلام علی اشرف الانبیاء و المرسلین و خاتم النبیین العبد المؤید الرسول المسدد المصطفی الامجد المحمود الاحمد حبیبنا و حبیب اله العالمین ابی القاسم المصطفی محمد صلی الله علیه و آله . و الصلاه و السلام علی آله طیبین الطاهرین المعصومین المنتجبین لا سیما بقیه الله الاعظم (عج) فی الارضین و لعنت الله علی اعدائهم و مخالفیهم و معاندیهم من الان الی قیام یوم الدین.

در آغاز خطبه خود و همه شما عزیزان را به تقوای الهی و اجتناب از معاصی دعوت می کنم . نبی مکرم حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید : (اَیُّهَا النّاسُ! اتَّقُوا اللهَ حَقَّ تُقاتِه، وَاسْعَوْا فى مَرْضاتِه، وَ أَیْقِنُوا مِنَ الدُّنْیا بِالْفَناءِ وَ مِنَ الاْخِرَةِ بِالْبَقاءِ وَ اعْمَلُوا لِما بَعْدَ الْمَوْتِ; فَکَاَنَّکُمْ بِالدُّنْیا لَمْ تَکُنْ، وَ بِالاْخِرَةِ لَمْ تَزَلْ)(بحار، ج 77، ص 177) ای مردم تقوای الهی را آنگونه که شایسته است پیشه کنید و در راه کسب رضایت پروردگار کوشش کنید و به فنا و ناپایداری دنیا و بقا و جاودانگی اخرت یقین داشته باشید . برای بعد از مرگ خود به گونه ای عمل کنید که گویا در دنیا نبوده اید و پیوسته در اخرت هستید . انگونه زندگی و کار کنید که انگار مال جای دیگر هستید و متعلق به آن عالم هستید و به این دنیا تعلق ندارید امیدواریم خداوند به همه ما توفیق طاعت ، عبادت ، بندگی و اخلاص عنایت بفرماید. به مناسبت این ایام موضوع این خطبه بحث فتنه است که در قرآن کریم در آیات و همچنین در روایات به آن پرداخته شده است . در آیه شریفه ای که تلاوت شد فرمودند : (الْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْل) فتنه از قتل هم بدتر و شدیدتر است . انگونه فتنه مطرح شده است که مولا علی علیه السلام فرمودند : این من بودم که چشم فتنه را کور کردم . فرمودند : (أَيُّهَا النَّاسُ فَإِنِّي فَقَأْتُ عَيْنَ الْفِتْنَةِ وَ لَمْ يَكُنْ لِيَجْتَرِئَ عَلَيْهَا أَحَدٌ غَيْرِي)( نهج البلاغه خطبه ۹۳) و احدی جز من جرأت این کار را نداشت که با فتنه مقابله کرده و فتنه را خاموش کند . در تعریف فتنه فرمودند : فتنه به حوادثی می گویند که به دلیل پیچیدگی ماهیت ان روشن نیست . فتنه ظاهری فریبنده دارد و باطنی پر از فساد . فتنه جوامع انسانی را به بی نظمی ، تباهی ، عداوت ، خونریزی ، فساد مالی و اختلاف می کشاند . اولین قربانی فتنه در عالم حضرت علی علیه السلام بودند و بویژه در دوران حکومت چند ساله شان با فتنه های گوناگون و متعددی مواجه شدند که در خطبه ها و نامه هایشان به این فتنه ها اشاره کردند و خصوصیات فتنه را توضیح دادند . اولا فرمودند : فتنه به شکل حق خودنمایی می کند و به گونه ای در میان مردم ظاهر می شود که همه تصور می کنند همین حق است و لاغیر . فرمودند : (إِذَا أَقْبَلَتْ شَبَّهَتْ) فتنه هنگامی که روی آورد امر حق بر همه مشتبه می شود و حق تنها می ماند . در یک فضای غبارآلود دیگر حق بر مردم روشن نیست . طلحه و زبیر خلافت و ریاست را حق خود می دانستند و می گفتند ما بر حقیم و باید خلافت به ما برسد . فتنه جمل را بر پا کردند خوارج جنگ نهروان و فتنه نهروان را به پا کردند و خود را به حق می دانستند و حضرت علی علیه السلام را نا حق می پنداشتند و با شعار (لا حُکْمَ إلاّ للهِ) به فریب مردم پرداختند و مردم را با این شعار قرآنی فریب می دادند که حکم جز حکم خدا نیست . معاویه به عنوان خونخواهی عثمان شورش و فتنه به پا کرد و خونخواهی عثمان را بهانه فتنه اش کرد و ان فتنه و جنگ را بر امام علی علیه السلام تحمیل کرد و بالاخره فتنه گران 88 نیز تقلب در انتخابات را بهانه قرار داده و علم کردند و بهانه اشوب و فتنه ی خود قرار دادند ثانیا ابعاد فتنه بعد از پایان یافتن فتنه شناخته می شود . قضایا و ابعاد و پشت فتنه بر مردم نامعلوم است . ابعاد فتنه بر مردم نامعلوم است . بعد از فتنه ابعاد فتنه شناخته می شود که پشت صحنه فتنه چه دست های مرموزی در کار بوده است و این فتنه چه اهدافی را دنبال می کرده است . مولی فرمودند : (إِذَا أَدْبَرَتْ نَبَّهَتْ) هنگامی که فتنه تمام شد صحنه ها و چهره های واقعی آنها برای عمده مردم اشکار می شود . در بیانی مولا علی علیه السلام فرمودند : به خدا سوگند اگر بنی امیه بخواهند من در کنار کعبه با انها مباهله می کنم که در خون عثمان دخالتی نداشته ام . خونخواهی عثمان را برای ایجاد فتنه بهانه قرار دادند . ثالثا فتنه همانند گردباد همه چیز را تخریب کرده و از سر راه خود نابود می کند . فتنه ها نیز جامعه را نابود می کنند . فتنه نیز همچون گردبادی است که استمرار ندارد . فتنه نیز یکباره رخ می دهد و بی راهی و تباهی ایجاد می کند . گرد باد از وزش دو جبهه قوی باد در دو جهت پیدا می شود . فتنه نیز از اختلافات و دعواها بر می خیزد . فتنه به صورت گزینشی عمل می کند . معمولا فتنه گران با توجه به شرایط خاص و زمان و مکان خاص عمل می کند . منتظرند شرایطی فراهم شوند و فتنه به پا کنند . منتظرند در یک مکان و زمانی شرایط ، مقدمات و زمینه هایی برای انها فرهم شود و فتنه به راه اندازند . مولا فرمودند : (یصبن بلدا و یخظئن بلدا) بلد و سرزمینی را برای فتنه انتخاب می کنند . زمان خاصی را برای فتنه انتخاب می کنند . معاویه سرزمین شامات را برای فتنه انتخاب کرد و با توجه به شرایط حاکم برمردم شام موقعیت انجا را برای ایجاد فتنه مناسب دید . طلحه و زبیر بصره را برای فتنه انگیزی انتخاب کردند و مقابله با حکومت به حق علی علیه السلام خوارج نهروان کوفه را برای فتنه انتخاب کردن و مقابل حضرت علی علیه السلام . فتنه گران 88 نیز تهران را برای فتنه خود برگزیدند که در تهران شرایط را بهتر و مناسب تر دیدند . این درس ها و عبرت هایی است که ما باید از فتنه بیاموزیم انگونه که مولا علی علیه السلام فرمودند : اولین درس و عبرت از فتنه عدم طبعیت از ولی امر است که موجب خسران دنیا و اخرت می شود . در طول تاریخ چنین بوده است هر امتی که با پیامبرش زاویه پیدا کرد و مقابل پیامبران ایستادند به هلاکت و نابودی رسیدند و سرانجامشان ذلت و خواری بوده است . هر ملتی در مقابل حجت خدا و رهبرش ایستاده است سرانجامش خسران دنیا و اخرت است . در جریان فتنه های جمهوری اسلامی نیز هر جریان و گروه و شخصی مقابل حجت خدا و نائب امام زمان ایستاد سرانجامش خسران دنیا و اخرت و رسوایی دنیا و اخرت بوده است . دومین درس و عبرت از فتنه 88 حب و ریاست دنیوی و حب نفس و بی تقوایی است که موجب سکوت انسان می شود . اگر انسان حب دنیا و ریاست داشته باشد به خاطر آن حاضر است یک شهر و کشور را اتش بزند و حاضر است به مقدسات و عاشورا و امام حسین توهین شود تا او به قدرت و ریاست برسد و این حب دنیا است که همه اعمال گذشته انسان را نابود می کند و خوبی های انسان را از بین می برد . (اَلْوَلَهُ بِالدُّنْیا اَعْظَمُ فِتْنَةٍ) حرس ورزی ، حب و دلبستگی زیاد به دنیا بزرگترین فتنه است . سومین درس و پیام از فتنه 88 کینه توزی و عدم رعایت خطوط قرمز است که انسان را تا مرحله عملگی برای دشمنان می کشاند . انسان را تا مزدوری برای دشمنان می کشاند که در مسیر دشمن و در جهت اهداف دشمن گام بردارد . مولی علی علیه السلام فرمودند : (سَبَبُ الفِتَنِ الحِقدُ)(غررالحکم، ج۴، ص ۱۲۱، ح۵۵۲۲) سبب فتنه ها ، کینه توزی است که انسان را وادار به این فتنه ها می کند . چهارمین درس از فتنه 88 بی بصیرتی و عدم شناخت دشمن است که انسان ها را مقابل حجت خدا قرار می دهد . بی بصیرتی است که انسان در زمین دشمن کار می کند . بی بصیرتی است که انسان در جهت اهداف دشمن گام بر می دارد . با بی بصیرتی است که انسان موقعیت را نمی شناسد و دشمن را نمی بیند و اهداف دشمن و پشت صحنه را نمی بیند و با دشمن ، ضد انقلاب ، معاندین ، سلطنت طلبان و صهیونیست ها همراه می شود . بنابراین بی بصیرتی و عدم شناخت دشمن انسان را به جایی می رساند که در برابر نیروهای خودی و انقلاب قد علم می کند و عده ای را با خود همراه می کند . امیدواریم خداوند ما را توفیق دهد که بصیرت لازم را پیدا کنیم و از این حوادث و فتنه ها درس بیاموزیم و عبرت بگیریم که نتیجه فتنه و سرآمد و سرانجام فتنه ذلت ، خواری و رسوایی دنیا و آخرت است . قرائت سوره مبارکه و العصر پایان خطبه ی اول

خطبه دوم

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین نحمده و نستعینه و نتوکل علیه و نستغفره و نشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له و نشهد ان محمدا عبده و رسوله ارسله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کله و لو کره المشرکون . السلام علیک ایها النبی و رحمه الله و برکاته السلام علی الائمه الهادین المهدیین السلام علی جمیع انبیاء الله و رسله و ملائکته . السلام علینا و علی عباد الله الصالحین السلام علی علیّ امیرالمومنین... و علی حجت ابن الحسن القائم المهدی صلوات الله علیهم اجمعین . بهم نتولّی و من اعدائهم نتبرّی .اللهم وال من والاهم و عاد من عاداهم و انصر من نصرهم و اخذل من خذلهم. عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله.

بار دیگر خود و همه شما عزیزان را به تقوای الهی واجتناب از معاصی دعوت می کنم . مناسبت اول امروز دهم ربیع الثانی مصادف است با سالروزرحلت کریمه اهل البیت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها که این مناسبت را عرض تسلیت دارم . این بانوی با کرامت به حق حضور و وجودش مایه ی خیر و برکت در ایران اسلامی شد . وجودش موجب شد که شهر قم بشود آشیانه آل البیت پیامبر ، حرم آل البیت پیامبر و پایگاه اسلام و مکتب اهل البیت و نشر اسلام و انقلاب اسلامی . چند تن از امامان در فضیلت این بزرگ بانو سخن گفته اند . امام صادق علیه السلام فرمودند : (إنَّ لَنا حَرَماً و هُوَ بَلَدَةُ قُمَّ و سَتُدفَنُ فيهَا امْرَأةٌ مِن أولادِي تُسَمّي فاطِمَةَ ، فَمَن زارَها وَجَبَت لَهُ الجَنَّةُ)(بحار الأنوار ، ج ۶۰ ، ص ۲۱۶) فرمودند : ما اهل البیت را حرمی است و آن در شهر مقدس قم است و درآینده ای نزدیک در آن خانمی از فرزندان من دفن می شود و حرمش آنجا است . نامش فاطمه است . هرکس او را زیارت کند بهشت بر او واجب می شود . امام رضا علیه السلام فرمودند : (مَنْ زارَ الْمَعْصُومَهَ بِقُمْ کَمَنْ زارَنی) هرکس در قم خواهرم حضرت معصومه را زیارت کند مثل آن است که مرا زیارت کرده است . امام جواد علیه السلام فرمودند : (مَنْ زارَ قَبْرَ عَمَّتی بِقُمَّ فَلَهُ الْجَنَّهُ) هرکس قبر عمه ام فاطمه معصومه در قم را زیارت کند بر او بهشت واجب و لازم است . و در حدیثی دیگر امام رضا علیه السلام فرمودند : (مَنْ زارَها عارِفاً بِحَقِّها فَلَهُ الْجَنَّةُ) هرکس او را زیارت کند در حالی که عارف به مقامش باشد و شناخت به مقام منزلت و جایگاهش داشته باشد و با معرفت او را زیارت کند بهشت بر او لازم می شود و چقدر زیبا پدرش امام موسی کاظم در یک شرایطی فرمودند : (فداها ابوها) پدرش به قربانش باد . امیدواریم خداوند به ما توفیق معرفت و زیارت آن حضرت و بالاخره مشمول شفاعت حضرت معصوم علیها السلام ان شاالله قرار دهد . مناسبت دوم 13 دی ماه سالروز پیام تاریخی امام به گورباچف رهبر وقت شوروی است که این پیام امام از جنس پیام انبیاء الهی بود . از جنس پیام پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و حاکمان زمان خود بود که امام رحمه علیه با توجه به آن تقوا ، بینش و بصیرتی که داشتند فروپاشی نظام مارکسیستی را خبر و ترویج دادند و آنها را به توحید و یکتا پرستی دعوت کردند . امام فرمودند : در این پیام از این پس کمونیسم را باید در موزه های تاریخ سیاسی جهان جست و جو کرد . این پیام همچنان در شرق و غرب طنین انداز است . همه عالم را به توحید و رنجی که عالم اکنون دارد دعوت می کند . از بی معنویتی شرق و غرب است که از دین و معنویت فاصله دارند . راه رستگاری و نجات ملت ها توجه به معنویت ، خدا و بندگی خدا است که امام انها را به عبادت ، بندگی خدا ، توحید و یکتا پرستی دعوت کرد . مناسبت سوم 9 دی ماه روز بصیرت و میثاق با ولایت است . یکی از ایام الله و روزهای بزرگ خدا که در جریان انقلاب اسلامی و در روز نهم دی 88 اتفاق افتاد یوم الله 9 دی است که در تاریخ انقلاب اسلامی و تقویم جمهوری اسلامی به عنوان روز بصیرت و میثاق با ولایت نامگذاری شده است . این روز را باید پاس داشت یکی از جلوه های بزرگداشت این روز درس اموزی و عبرت از حوادث سال 88 است که باید پیوسته بازخوانی و بررسی شود که چه فتنه ای بزرگ این انقلاب و نظام را تهدید کرد . در این 4 دهه پیوسته ما شاهد توطئه ها ، نقشه ها و فتنه های زیاد دشمن بودیم . یکی از فتنه های بزرگ دشمنان این ملت و عوامل داخلی آنها فتنه 88 بود که نظام مقدس جمهوری اسلامی را تهدید کرد و تا پرتگاه سقوط پیش برد و در صدد براندازی این نظام برآمدند . پیام حماسه 9 دی بعد از آنی که این فتنه به پا شد به بهانه تخلف در انتخابات چند ماهی مملکت را گرفتار کرده و در التهاب قرار دادند . آشوب های خیابانی را به راه انداختند . بعد از هفت هشت ماه این ملت پاسخ دندان شکنی به فتنه گران دادند . مردم باحضور ، بصیرت و فریادشان به صحنه آمدند و نشان دادند که پیوسته این ملت حامی انقلاب ، اسلام و نظام مقدس بوده است . انقلاب و نظامی که وجب به وجب سرزمینش خون شهیدی ریخته شده است . در راه نظام و انقلاب این همه ایثار و فداکاری کردند و حاضر نیستند به این راحتی انقلاب و نظام را از دست بدهد و تماشاگر باشد که عده ای فتنه گر این نظام و انقلاب را ساقط کنند . حضور حماسی مردم در 9 دی سال 88 بعد از ان فتنه بزرگ که اسلام ، انقلاب و نظام را تهدید می کرد پیام هایی داشت . پیام اولش بیانگر این بود که مردم ما به اسلام و انقلاب و ولایت پیوندی ناگسستنی دارند . ملت ما ولایتمدارند و پیوسته هرگاه که احساس کردند که اصول و ارزشهای این انقلاب و اصل اسلام ، انقلاب و ولایت در معرض تهدید و خطر قرار گرفته است به میدان آمده و نقشه دشمن را خنثی کرده اند . دومین پیام حماسه 9 دی بیانگر غیرت و عرق دینی و انقلابی بودن و پایبندی مردم به ارزشهای انقلاب است که نشان دادند که چگونه در زمانی که به ارزشها و مقدسات عاشورا ، امام حسین علیه السلام و اصل ولایت فقیه هتک حرمت و جسارت کردند این مردم به صحنه امدند و اعلان انزجار کردند . حضور حماسی مردم در 9 دی سال 88 بیانگر بصیرت سیاسی و آگاهی مردم از دست های پنهان و آشکار دشمن بود که با شایعه و ادعای دروغ تقلب در انتخابات می رفت تا نظام اسلامی را با چالش جدی مواجه سازد . در واقع این نشان دهنده دشمن شناسی مردم بود که به موقع به میدان امدند و در مقابل دشمن ایستادند . چهارمین پیام این حماسه نمایش اتحاد و انسجام احاد مردم از همه گروهها بود که همواره ضامن انقلاب اسلامی بودند . این مردم با حضورشان همواره توطئه های دشمن را خنثی کردند و در مقابل بدخواهان نظام ایستادند این هم جلوه ای از وحدت و همدلی تمام اقشار این ملت بود که در روز 9 دی سال 88 به صحنه امدند و دشمن را در اهدافش ناکام گذاشتند . امیدواریم که پیوسته این حوادث را یاداور شده و درس بگیریم و در مقابل فتنه ها هوشیار و بیدار باشیم . بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با مسوولان شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با توجه به مسائل و شرایط روز مطالب مهمی را فرمودند . مطلب اول توجه به نقشه دشمن در ایجاد یاس و ناامیدی است . بالاخره این نظام مقدس پیوسته چالش های امنیتی ، اقتصادی ، نظامی و فرهنگی داشته است اما ما هیچ وقت نباید به خاطر مشکلات مردم را ناامید کنیم و در میان مردم التهاب به وجود بیاوریم . حضرت آقا فرمودند : این حرکت نقشه دشمن در ایجاد یاس و ناامیدی و بعضاً همراهی عده ای در داخل در دامن زدن به یاس و ناامیدی کاریست که هدف دشمن است . فرمودند : ناامید کردن ، متهم کردن دروغ های شاخدار دشمن ساز را در ذهن مردم جا انداختن ، اینها کارهایی است که عده ای دارند انجام می دهند . با حرفهایشان با کلماتشان مردم را ناامید می کنند و اینها تقوا ندارند . اینها دینشان سیاسی است . به جای انکه سیاستشان دینی باشد . دینشان سیاسی کاری است که می خواهند به این وسیله به قدرت ، جایگاه و موقعیت برسند و نظر مردم را به سمت خود جلب کنند . دومین مطلبی که حضرت آقا اشاره کردند کسانی که کشور در اختیارشان است یا بوده است یعنی در گذشته در راس این مملکت بوده اند و مقام اجرایی و رییس جمهور این مملکت بوده اند گویا در شرایط فعلی رییس جمهور مملکت هستند . دیگر حق ندارند علیه ارکان کشور حرف بزنند اینها خود باید پاسخگوباشند . اینها دستشان باز بوده است که خدمت کنند . می توانسته اند خدمتت کنند اگر کوتاهی کرده اند و اگر اشکالی وجود دارد اشکالات متوجه خود آنها است . آنها خود باید پاسخگو باشند که در8 سال یا 10 سال یا کمتر یا بیشتر که در راس بوده اند چه خدمات و کارهایی را برای مردم انجام داده اند . چه مسوولین فعلی چه مسوولان قبل . آنها باید پاسخگوی مردم باشند . سومین مطلبی که حضرت اقا اشاره کرد این بود که نقد ها باید منصفانه و مسوولانه باشد . نمی شود بدون مدرک و دلیل شخصیتی را متهم کرد . رییس قوایی را متهم کرد و در فضای مجازی خدای ناخواسته بخواهند توهین و سیاه نمایی بکنند . فرمودند : سیاه نمایی هنر نیست هر بچه ای می تواند سنگ بردارد و شیشه ها را بشکند . نقد پذیری واجب است اما تهمت حرام است . کسی بخواهد به مسوولان قوا تهمت بزند . نقد با تهمت زدن و تکرار کردن حرف دشمن فرق دارد . کسی که نقد دارد در مجامع ، دانشگاه و جلسات نقد کند . می تواند مسوولان را نقد کند اما حق ندارد توهین کند و در فضای مجازی به سمت مسوولان نظام توهین روا بدارد . چهارمین مطلبی که حضرت اقا اشاره کردند این بود که انقلابی نمایی غیر از انقلابی گری است . اینکه کسی ادعا کند که من انقلابی هستم اما الزامات انقلابی بودن را رعایت نکند اما خدای ناخواسته سیاسی کاری بکند ارزشهای انقلاب را زیر سوال ببرد این انقلابی گری نیست فرمودند : انقلابی نمایی غیر از انقلابی گری است انقلابی گری کار سختی است که کسی تا آخر انقلابی بماند و پست و ریاست او را تغییر ندهد . پایبندی و تدین لازم دارد . کسی انقلابی است که پایبند به اصول و ارزشها باشد و تدین لازم را داشته باشد . پنجمین مطلب فرمودند : ملاک حال فعلی افراد است . هر رییس جمهور ، مسوول و مدیری تا زمانی که با اسلام ، قرآن ، انقلاب و ولایت رابطه و پیوند دارد و زاویه پیدا نکرده است برای ما محترم و ارزشمند است و ما از آنها حمایت می کنیم اما چنانچه پا کج بگذارند هرکس که می خواهد باشد ملاک و معیار برای ما ولایت است او حجت خدا است و او به اینها مشروعیت می دهد . چنانچه اینها زاویه پیدا کردند دیگر برای ما ارزشی ندارند و ما نمی توانیم به انها به عنوان عنصر ولایی و انقلابی نگاه کنیم . کسانی که با ولایت به هر دلیل زاویه پیدا کردند . بنابراین همچنان که امام فرمودند : ملاک حال فعلی افراد است ممکن است کسی در گذشته انقلابی بوده است اما به مرور زمان انقلابی گری اش به گونه ای دیگر شده است . خیلی باید مراقب خودمان باشیم . بنابراین هر مسوول ، مدیر ، وزیر و رییس جمهوری تا زمانی که در خط ولایت حرکت می کند برای ما محبوب و محترم است . اما چنانچه فاصله بگیرد و زاویه پیدا کند از ناحیه ملت ما ترد می شود . ششمین مطلب فرمودند : مراقب باشید نفوذی های دشمن در دستگاه های تصمیم ساز و تصمیم گیر وارد نشوند . باید همه هوشیار و بیدار باشیم که دشمن چه بسا از زبان دیگران حرف بزند و کارش را انجام بدهد . مواظب باشیم در دام دشمن گرفتار نشویم . بحمدالله برای ملت ما دیگر اهمیت موضوع 9 دی روشن شده است . ان شاالله در این حماسه عظیم و مقتدرانه دفاع از اسلام و انقلاب و ارزشها حضور پیدا کنیم و ارکان انقلاب را گرامی بداریم و هر ساله باید 9 دیماه به عنوان یوم الله بزرگ داشته شود و ما با حضور خود باز هم با ولایت ، رهبری و ارزشهای انقلاب تجدید میثاق کنیم و از مستکبران و دشمنان اسلام و قرآن و از صهیونیسم و امریکای جنایتکار و عوامل فتنه گر در داخل اعلان تنفر بجوییم . ان شاالله با حضور با شکوه خودمان مراتب انزجار خود را از مستکبران و فتنه گران ابراز بداریم .

ذکر دعا قرائت سوره مبارکه والعصر

پایان خطبه دوم

اخبار
ارتباط با امام جمعه