دوشنبه 1396/3/8 - 39 : 8
مشخصات امام جمعه
سید ابوالحسن حسینی
سید ابوالحسن حسینی
بندر ديلم
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1396/2/29
رجعت

امام جمعه شهرستان دیلم در خطبه اول به موضوع رجعت پرداختند و افزودند یکی از اعتقادات در مکتب تشیع مساله رجعت مردگان به دنیا پیش از شروع قیامت است .عالمان شیعه با عنایت به قرآن و روایات معصومان (ع)اعتقاد به چنین پدیده ای را یکی از ضروریات مذهب شیعی تلقی کردند.

مفهوم رجعت

رجعت در لغت به معنای بازگشت است گه در قرآن و روایات اسلامی با واژه های گوناگون نظیر کره ،رد،حشر و ایاب ،استعمال می شود که همه این واژه ها در معنای بازگشت مشترک اند.

مرحوم سید مرتضی در بیان معنای اصطلاحی رجعت می فرماید معنای رجعت چنین است که خدای متعال به هنگام ظهور امام زمان(عج) گروهی از شیعیان  را که پیش از قیام آن حضرت از دنیا رفته اند به دنیا باز میگردند تا آنان به پاداش و همراهی و درک حکومت آن وجود مقدس نایل آیند و نیز برخی از دشمنان حضرت را زنده میکند تا از ایشان انتقام گیرد بدین ترتیب که آشکاری حق  و مرتبه بالای پیروان حق را بنگرند و اندوهگین شوند

آثار رجعت 

1.انتقام گرفتند از ستمگران مثلا امام زمان (عج) انتقام خون امام حسین (ع) را از قاتلان میگیرد.

2.نصرت دین و یاری رساندن به امام زمان(عج)در جریان قیام 

3.لذت بردن مومنان از حاکمیت اسلام

براهین رجعت 

رجعت با مساله حیات مجدد در روز رستاخیز مشابهت دارد رجعت و معاد دو پدیده همگون هستند با این تفاوت که رجعت با افق محدود با قلمرو دنیایی پیش از قیامت به وقوع می پیوندد ولی در رستاخیز اکبر همه انسانها از ابتدا تا انتهای خلقت بر انگیخته خوااهند شد بنابر این کسانی که امکان حیات مجدد را در روز رستاخیز پذیرفته اند باید رجعت یعنی زندگی دوباره در این جهان  را ممکن بدانند.معاد یعنی برگشت روح انسان به همین بدن مادی اکنون اگر چنین بازگشتی  در آن مقطع زمانی (قیامت) ممکن باشد طبعا بازگشت انسان به این جهان، پیش از قیامت ممکن خواهد بود

استدلال به ایات قرآنی 

و اذا وَقَعَ القولُ علیهم اخرَجناهم دابهً منَ الارضِ تُکلّمِهُم اَنّ الناسَ کانوا بایاتنالایوقنون و یومَ نَحشرُ مِن کُلِ اُمهٍ فوجاً ممَن یُکذّبُ بایاتنا فهُم یوزعون _ نمل 82-83

با بیان چند نکته دلالت آیه بر رجعت روشن می شود 

الف- حشر گروهی از هر امتی غیر از حشر در روز قیامت است در حالی که حشر در روز قیامت شامل همه انسانها می شود 

ب- آیات پیش از این آیه از  نشانه های پیشین از رستاخیز در پایان  جهان، سخن گفته اند و در آیات آینده نیز به همین موضوع اشاره می شود بنابراین بعید به نظر می رسد که آیات قبل و بعد از حوادث پیش از رستاخیز سخن گوینداما آیه وسط از خود رستاخیز ، هماهنگی آیات ایجاب می کند که همه درباره  حوادث پیش از قیامت باشد

2.سوره مومن آیه 51 نیز دلالت بر رجعت دارد

اما روایات معصومین پیرامون رجعت

اخبار و روایاتی که درباره رجعت وارد شده به قدری زیاد است که بسیار ی از بزرگان و علمای دین در طول تاریخ شیعه درباره آنها و دوتواتر کرده اند.علامه مجلسی می گوید نزدیک به 200 حدیث و شیخ حر عاملی تعداد 520 حدیث و محدث جزایری 620 حدیث دیده است.

آنچه از معصومان در مورد رجعت به ما  رسیده در سر قالب احادیث ،ادعیه و زیارات مطرح شده است که از باب نمونه عرض می شود اما احادیث امام صادق (ع) می فرماید  "هر کس به هفت چیز اعتقاد داشته باشد مومن است  و در میان آن هفت چیز ایمان  به رجعت  را ذکر فرمودند"(بحار-ج52-ص52)

اما رجعت در زیارت  در زیارات جامعه می خوانیم 

و اشهدَکُم اَنّی مومن بکُم و بیما آمَنتُم به معترفٌ بِکُم مومنٌ بایابکم مُصدِقٌ برجعتکم منتظرٌ لامرِکُم مُرتقبٌ لا ولتکم.

در این فقره از زیارت به رجعت اهل بیت اشاره  شده است و همچنین در زیارت و ارث و اربعین و زیارت عسکریین (ع) آمده است.

اما رجعت در ادعیه

در دعای عهد و همچنین دعای روز سوم شعبان آمده است.

اما رجعت  کنندگان ،رجعت جنبه عمومی و همگانی ندارد بلکه به مومنان  خاص و کافران ستمگر اختصاص دارد . در حدیثی از امام صادق (ع) پیامبران گذشته را جزو رجعت کنندگان و همچنین در حدیث امام سجاد (ع) و پیامبر اکرم (ص) . اعمه اطهار و در حدیث دیگری از امام صادق (ع) و امام حسین (ع) را نخستین رجعت کننده می نامد و همچنین گروهی از قوم حضرت موسی (ع) و اصحاب کف جزء کسانی  که رجعت می کنند و به همراه حضرت حجت (عج) قیام می نمایند ذکر شده است.

اما هدف از رجعت از روایات استفاده می شود که رجعت مربوط به مومنان صالح العملی است که در سه مرحله عالی از ایمان قرار دارند   که در مرحله عالی از ایمان قرار دارند و به منظور تکمیل حلقه تکاملی به دنیا بر می گرند و همچنین کفار و منافقان و منافقان  که علاوه  بر کیفر خاص رستاخیز مجازات هایی قبل از آن با رجعت برای آنها در نظر گرفته شده ایت.

خطبه دوم 

امام جمعه  از توسیه به تقوا از همگان خواستند از فرصت باقی مانده ماه شعبان برای ورود در ماه رمضان استفاده نمایند و مساجد را برای ضیافت الهی آماده کنند.ایشان در ادامه به انتخابات پیش رو اشاره نمودند و نقش مردم را کلیدی و حساس دانستند که با حضورشان در عرصه های مختلف انتخابات زیباترین جلوه دموکراسی و مردم سالاری دینی را به نمایش گذارند و به تعبیر مقام معظم رهبری این حضور حاوی دو پیام بود 

اول  نشان دادن اعتماد و علاقه مردم به نظام 

دوم نشان دادن زنده بودن و پای کار و مصم بودن می باشد.

انتخابات دو کار کرد اساسی و محوری را به دنبال دارد ؛ اول  تولید فزاینده  قدرت ملی مردم تقویت کار آمدی نظام و لازمه این امر چند مولفه  مهم از جمله  سلامت،امنیت،تمکین  به قانون و نتیجه انتخابات است که مورد سفارش  رهبری است.نکته بسیار مهم دیگری که نباید از نظر دور داشت انتخاب اصلح است چرا که خروجی انتخابات باید افرادی باشند که ارکان و ارزش های نظام و جامعه  را باور داشته باشند.عدالت توام  با معنویت و عقلانیت را در سرلوحه  کارشان قرار بدهند و  تقوا الهی و روحیه جهادی و مبارزه جدی با فقر ، فساد و  تبعیض ومدیریت کارآمد  را شعار خود سازند.اما چند توسیه که مقام معظم رهبری همواره به آن تاکید نمدند عبارتند از محافظت از رای مردم و پای بندی به همگان به قانون و اینکه طرفداران  نامزد پیروز موفقیت خود را از خداوند  بدانند و کسانی  که نامزدشان  رای آورده برنده اصلی مردم ایران و همه کسانی هستند که در انتخابات شرکت نمودند.

ریس جمهوری که انتخاب  می شود  مربوط به همراه است و شادمانی یا نا شادمانی  نباید کسی را وادار به رفتار غیر خرد مندانه کند و همه باید ظرفیت  حلم و دانایی خود را بالا ببرند و از هر حرکتی  که شان یک  انسان متهد  و خردمند را خدچه دار می کند  پرهیز نمایند.

امام جمعه سپس دوم خرداد فتح خرمشهر و چهار خرداد سالروز مقاومت مردم دزفول را تبریک گفت.

 

ارتباط با امام جمعه