جمعه 1396/4/2 - 5 : 6
مشخصات امام جمعه
محمدصادق عاشوری
محمدصادق عاشوری
سيراف
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1396/3/26
امام جمعه سیراف: آنچه امروز به آن سخت نيازمنديم،انجام كار جهادى براى ساخت و آبادانى كشور است.

امام جمعه سیراف: آنچه امروز به آن سخت نيازمنديم،انجام كار جهادى براى ساخت و آبادانى كشور است.به گزارش سیراف صلاه نمازجمعه بندر سیراف به امامت حجت الاسلام والمسلمین عاشوری امام جمعه این شهر برگزار گردید.

خطبه اول

ایشان خطبه اول را با توجه به سالروز شهادت امام اول شیعیان بعد از سفارش خود وهمه نمازگزاران به رعایت تقوای الهی به جلوه هایی از شخصیت امام علی علیه السلام در نهج البلاغه پرداختند.

ایشان فرمودند: علی(ع) پرورش یافته مکتب پیامبر اکرم(ص) است؛ هنگامی که امام(ع) نوزاد بود، پیامبر گهواره او را در کنار رختخواب خود قرار می داد; حتی گاهی بدن او را می شست و در مواقعی شیر در کام او می ریخت و او را به سینه می فشرد.

امام(ع) خود در این باره چنین می فرماید:

«و قد علمتم موضعی من رسول الله(ص) بالقرابة القریبة، والمنزلة الخصیصة وضعنی فی حجره و انا ولد یضمنی الی صدره، و یکنفنی فی فراشه و یمسنی جسده و یشمنی عرفه و کان یمضغ الشی ء ثم یلقمنیه » شما می دانید مرا نزد رسول خدا چه رتبت است، و خویشاوندی ام با او چه در نسبت است. آنگاه که کودک بودم مرا در کنار خود نهاد و بر سینه خویشم جا داد، و مرا در بستر خود می خوابانید چنان که تنم را به تن خویش می سود و بوی خوش خود را به من می بویانید. و گاه بود که چیزی را می جوید، سپس آن را به من می خوراند.

در سال خشکسالی مکه، ابوطالب که بزرگ قریش بود به جهت زیادی عایله خود و شاید رسیدگی به امور دیگران با مشکل اقتصادی شدیدی مواجه شد. پیامبر اکرم(ص) از این فرصت استفاده کرد و برای مساعدت به ابوطالب و به همراه عمویش عباس، کفالت دو تن از پسران او را متقبل شدند. در نتیجه جعفر به کفالت عباس و امام علی(ع) که کوچکترین پسر خانواده بود، به کفالت پیامبر اکرم درآمدند و بدین وسیله، حضرت که هنوز سنین کودکی خود را می گذرانید، به طور کامل تحت تربیت پیامبر اکرم(ص) قرار گرفت. امیرالمومنین در این باره می فرماید: لقد کنت اتبعه اتباع الفصیل اثر امه، یرفع لی فی کل یوم من اخلاقه علما و یامرنی بالاقتداء به.من همچون فرزندی که همواره همراه مادر است، همواره با پیامبر بودم و به دنبال او حرکت می کردم و او هر روز نکته تازه ای را از اخلاق نیک برای من آشکار می ساخت و مرا فرمان می داد که به او اقتدا کنم.

امام(ع) هنگام بعثت پیامبر اکرم(ص) حضرت در این وقت حدود ده سال داشتند، اما شخصیت ذاتی آن بزرگوار و تاثیرات تربیتی مکتب پیامبر اکرم(ص) ایشان را به جایی رسانده بود که خود می فرمایند: لقد کان(ص) یجاور فی کل سنة بحراء فاراه، و لایراه غیری … اری نور الوحی و الرسالة و اشم ریح النبوة. پیامبر(ص) مدتی از سال مجاور کوه حراء می شد، پس تنها من او را مشاهده می کردم و کسی جز من او را نمی دید. من نور وحی و رسالت را می دیدم و نسیم نبوت را استشمام می کردم.

امام جمعه سیراف در ادامه به ایمان امام علی (ع) اشاره کردند وفرمودند: اول کسی که ایمان آورد امیرالمومنین علی(ع) است؛بعد از آن که پیامبر به رسالت مبعوث شد، اول کسی که ایمان آورد امام(ع) بود. چنانکه فرموده است: والله لانا اول من صدقه. به خدا سوگند! من نخستین کسی هستم که وی را تصدیق کردم.

یا فرموده است: انی ولدت علی الفطرة و سبقت الی الایمان. من بر فطرت توحید تولد یافته ام و در ایمان از همه پیش قدم تر بوده ام.

حجت الاسلام والمسلمین عاشوری گفتند: ایمان امام (ع) توام با یقین بود ؛حضرت می فرمایند: انی لعلی یقین من ربی و غیر شبهة من دینی. من به پروردگار خویش یقین دارم و در دین و آیین خود گرفتار شک و تردید نیستم!

و یا فرموده است: ما سککت فی الحق مذ اریته.من از زمانی که حق را یافته ام، در آن تردید نکرده ام.

امام(ع) معیار هدایت و راه نجات است ،امامی که با حق است و حق هم با اوست: علی مع الحق والحق مع علی. کسی که قرآن ناطق است. پس چراغ هدایت و راه نجات نیز هست.

خود آقا امیرالمومنین می فرمایند: انما مثلی بینکم کمثل السراج فی الظلمة، یستضی ء بها من ولجها.من در میان شما همچون چراغی در تاریکی هستم; هر کس به سوی آن چراغ روی آورد و در کنارش بنشیند از نورش بهره مند می گردد. امام(ع) چراغ هدایتی است که هیچ گاه کسی را گمراه نمی کند. لا ضللت و لا ضل بی. هرگز گمراه نبوده ام و هرگز کسی به وسیله من گمراه نشد.

حجت الاسلام والمسلمین عاشوری در ادامه گفتند:امام(ع) مطیع خدا و رسول اکرم(ص) بود. یکی از ویژگی های امامان(ع) اطاعت از پروردگار متعال است و امام علی(ع) نیز در این ویژگی سرآمد می باشد. حضرت می فرمایند: انی لم ارد علی الله و لا علی رسوله ساعة قط و لقد وآسیته بنفسی. من حتی یک لحظه به معارضه با احکام و دستورات خدا و پیامبر برنخاسته ام. آری، ایشان خود را در مقابل پیامبر اکرم مطیع محض می دانست. چنانکه به مناسبتی کسی به ایشان عرض کرد: «یا امیرالمؤمنین فنبی انت؟ قال: ویلک، انما انا عبد من عبید محمد(ص). ای امیرمؤمنان پس تو پیامبر هستی؟ فرمود: وای بر تو! من بنده ای از بندگان پیامبر اکرممحمد(ص) هستم!

امام جمعه سیراف در باب موقعیت علمی امام (ع) گفتند: از محضر پیامبر کمال استفاده را برد. حضرت که از طفولیت تا واپسین لحظات عمر پیامبر ملازم ایشان بود، بیشترین بهره علمی را از مکتب عالی نبوت برد. امام(ع) می فرمایند: لیس کل اصحاب رسول الله(ص) من کان یساله و یستفهمه حتی ان کانوا لیحبون ان یجی ء الاعرابی الطاری فیساله(ع) حتی یسمعوا و کان لا عربی من ذلک شیی ء و الا سالته عنه و حفظته. این طور نبوده که همه اصحاب پیامبر(ص) از او پرسش کنند و استفهام نمایند; عده ای دوست داشتند اعرابی یا سائلی بیاید و از آن حضرت چیزی بپرسد و آنها پاسخ آن را بشنوند و بهره بگیرند. اما من هر چه از خاطرم می گذشت از او می پرسیدم و حفظ می نمودم.

ابن ابی الحدید در شرح این فراز از بیانات امام می نویسد:

«واعلم ان امیرالمؤمنین(ع) کان مخصوصا من دون الصحابة رضوان الله علیهم بخلوات کان یخلو بها مع رسول الله(ص) لایطلع احد من الناس علی ما یدور بینهما و کان کثیر السؤال للنبی(ص) عن معانی القرآن و عن معانی کلامه(ص) و اذا لم یسال ابتداءه النبی(ص) بالتعلیم والتثقیف و لم تکن احد من اصحاب النبی(ص) کذلک. بل کانوا اقساما: فمنهم من یهابه ان یساله و هم الذین یحبون ان یجی ء الاعرابی او الطاری فیساله و هم یسمعون. و منهم من کان بلیدا بعید الفهم قلیل الهمة فی النظر والبعث، و منهم من کان مشغولا عن طلب العلم و فهم المعانی اما بعبادة او دنیا، و منهم المقلد یری ان فرضه السکوت و ترک السؤال. و منهم المبغض الشانی ء الذی لیس للدین عنده من الموقع ما یضیع وقته و زمانه بالسوال عن دقائقه و غوامضه، وانضاف الی الامر الخاص بعلی(ع) ذکاؤه و فطنته و طهارة طینته و اشراق نفسه وضوءها. و اذا کان المحل قابلا متهیئا. کان الفاعل المؤیر موجودا، والموانع مرتفعة و حصل الاثر علی اتم مایمکن، فلذلک کان علی(ع) کما قال الحسن البصری. ربانی هذه الامة و ذا فضلها، و لذا تسمیه الفلاسفة امام الائمة و حکیم العرب.» بدان که امیرمؤمنان نسبت به پیامبر ویژگی هایی داشت که دیگر صحابه آن ویژگی ها را نداشتند: او با پیامبر انس و خلوتی داشت که هیچ کس نمی دانست در آن لحظات بین آن دو چه می گذرد. از معانی قرآن و کلام پیامبر بسیار از حضرتش می پرسید، اگر او سؤال نمی کرد، پیامبر خود او را تعلیم می داد و آگاه می ساخت.

اما امام(ع) که از ذکاوت، هوش، طهارت باطن و نورانیت نفس برخوردار بود و تمام شرایط آمادگی و قبول معارف الهی را داشت، به نحو تمام و کمال از پیامبر اکرم(ص) بهره گرفت.

امام(ع) می فرماید: علم علمه الله نبیه فعلمنیه، و دعالی بان یعیه صدری و تضطم علیه جوانحی.

علمی است که خداوند آن را به پیامبرش تعلیم کرد و او نیز به من آموخت و برایم دعا کرد که خدا آن را در سینه ام جای دهد و اعضا و جوارحم را از آن مالامال سازد.

از آن جایی که امام(ع) از دو منبع لایزال قرآن و پیامبر(ص) بهره گرفته و مشمول دعای خاص پیامبراکرم(ص) قرار گرفته بود، از گستردگی علمی فوق العاده ای برخوردار بود.

چنان که فرمود: «ایها الناس، سلونی قبل ان تفقدونی، فلانا بطرق السماء اعلم منی بطرق الارض ». 

ای مردم، پیش از آن که مرا نیابید آنچه می خواهید بپرسید، زیرا من به راه های آسمان از راه های زمین آشناترم!

ابن ابی الحدید در این باره می نویسد:

«اجمع الناس کلهم علی انه لم یقل احد من الصحابة و لا احد من العلماء (سلونی) غیر علی بن ابیطالب.» 

همه مردم اتفاق دارند که هیچ کدام از صحابه پیامبر و هم چنین از دانشمندان چنین ادعای (سلونی قبل ان تفقدونی) نکردند، غیر از علی بن ابی طالب!

امام(ع) در جای دیگر فرموده اند: «فو الذی نفسی بیده لاتسالونی عن شیی ء فیما بینکم و بین الساعة، و لا عن فئة تهدی مئة و تضل مئة الا انباتکم بناعقها و قائدها و سائقها و مناخ رکابها و محط رحالها.

سوگند به کسی که جانم در دست قدرت او است ممکن نیست از آنچه بین امروز تا قیامت واقع می شود یا درباره گروهی که صد نفر را هدایت و یا صد نفر را گمراه کنند از من پرستش کنید جز آنکه از دعوت کننده و رهبر و آن کسی که زمام این گروه را به دست دارد و جایگاه خیمه و خرگاه و محل اجتماع آنها شما را آگاه می سازم!

امام(ع) عامل به علم بود؛ایشان می فرماید: «ایها الناس انی والله ما احثکم علی طاعة الا و اسبقکم الیها و لا انهاکم عن معصیة الا واتناهی قبلکم عنها.»

ای مردم، به خدا سوگند من شما را به هیچ طاعتی وادار نمی کنم مگر این که پیش از شما خودم به آن عمل می کنم و شما را از معصیتی نهی نمی کنم، مگر اینکه خودم پیش از شما از آن کناره گیری می کنم.

علیرغم این گستره بی نهایت علمی، امام(ع) به خاطر شرایط نامساعد آن روزگار، فرصت تعلیم این علوم را به جامعه نیافت. عواملی مانع کسب فیض از محضر امام(ع) شد از جمله:

۱- نبود افراد شایسته.

امام(ع) خطاب به کمیل بن زیاد فرمود:

«ها ان هاهنا لعلما جما و اشار بیده الی صدره لو اصبت له حملة! بلی اصبت لقنا غیر مامون علیه.»

بدان در اینجا علم فراوانی است. با دستش اشاره به سینه مبارکش کرد: اگر افراد لایقی می یافتم به آنها تعلیم می دادم. آری تنها کسی را می یابم که زود درک می کند، ولی قابل اطمینان نیست.

۲- نبود ظرفیت مناسب در افراد

امام(ع) چنین فرموده اند:

«والله لو شئت ان اخبر کل رجل منکم بمخرجه و مولجه و جمیع شانه لفعلت ولکن اخاف ان تکفروا فی برسول الله(ص) الا و انی مقضیه الی الخاصة ممن یؤمن ذلک منه.»

به خدا سوگند، اگر بخواهم، می توانم هر کدام شما را از آغاز و پایان کارش و از تمام شؤون زندگی اش آگاه سازم، ولی از آن می ترسم که این کار موجب کافر شدن شما به پیامبر گردد درباره ام غلو کنید!

آگاه باشید من این اسرار را به خاصانی که مورد اطمینان هستند خواهم سپرد.

خطبه دوم

امام جمعه سیراف بعد از سفارش خود وهمه نمازگزاران به رعایت تقوای الهی به مناسبتهای هفته ودیدار مسئولان وکارگزاران نظام با رهبر معظم انقلاب اشاره پرداختند:

امروز جمعه ۲۱ رمضان مصادف است با شهادت مظلومانه مولای متقیان امام علی (ع) در سال ۴۰ هجری قمری بدست شقی ترین افراد عبدالرحمن بن ملجم مرادی ملعون؛این روز و عزای عظما را به تمامی مسلمین ، آزادمردان و به ویژه شما شیعیان ، محبان و نمازگزاران عزیز عرض تسلیت و تعزیت دارم.

شنبه ۲۷ خرداد و ۲۲ رمضان شب قدر است ، ليلةالقدر؛ شروع حيات و ولادت نو؛ماه رمضان با روزه‏اش، با ذكر و دعا و ثناى الهى در آن، با تلاوت قرآن، با حسنات فراوان ديگر كه انسان مؤمن از آن برخوردار مى‏ شود، دل را نورانى مى‏كند، زنگارها را از دل و جان انسان مى‏ زدايد. در حقيقت از شب قدر، انسان مؤمن روزه ‏دار، سال نوى را آغاز مى‏ كند. در شب قدر تقدير او در دوران سال براى او از سوى كاتبان الهى نوشته مى‏ شود. انسان وارد يك سال نو، مرحله نو و در واقع يك حيات نو و ولادت نو مى ‏شود. در راهى به حركت درمى ‏آيد، با ذخيره تقوا اين‏ راه را طى مى‏ كند، در اثناى اين‏ راه هم مقاطع گوناگون براى تجديد خاطره و يادآورى مجدد براى او قرار داده ‏اند.

همچنین شنبه روز جهاد کشاورزی و سالروز تشکیل جهاد سازندگی به فرمان امام (ره) در سال ۱۳۵۸ است.

در سال توليد و اشتغال، به‏ معناى واقعى كلمه از روستاها حمایت کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین عاشوری گفتند:آنچه امروز به آن سخت نيازمنديم،انجام كار جهادى براى ساخت و آبادانى كشور و خصوصا رسيدگى به روستاها به‏ عنوان مراكز اصلى تأمين و توليد مواد غذايى است. براى تحقق اين مهم از همان اوان پيروزى انقلاب اسلامى نهادى مقدس به ‏نام جهاد سازندگى با دستور و فرمان امام خمينى(ره) ايجاد شد ولى متاسفانه با نابودى آن توسط برخى مسؤولين وقت، رسيدگى به روستاها و محرومين كم‏ رنگ شد و امروز با گذشت سالها از آن واقعه، خلاء چنين نهادى به‏ شدت محسوس است. نهادى كه جهادگرانش براى خدمت به محرومان و آبادانى كشور سر از پا نمى‏ شناختند و در اقصى نقاط كشور، كمر همت براى كار و كوشش مخلصانه به مردم مى‏ بستند. تا امروز هم اين خلاء برطرف نشده است و با وجودى كه جوانان انقلابى داوطلبانه به كارهاى جهادى در اعماق كشور مشغولند، ولى همچنان نياز به چنين نهادى كه فارغ از همه بوركراسى‏ هاى ادارى و دولتى، خدمت‏ رسان محرومان و آبادانى روستاها باشند، حس مى‏ شود. براى همين است كه روستاهاى كشور روزبه‏ روز در حال تخليه و كاهش جمعيت مى‏ باشد و روستایيان ‏انگيزه ماندن در روستاها را از دست داده و به حاشيه ‏نشينى در اطراف شهرهاى بزرگ روى آورده ‏اند.

امام جمعه سیراف گفت: امسال به ‏عنوان سال «اقتصاد مقاومتی؛ توليد و اشتغال» نامگذارى شده است و با وجودى كه نزديك به سه ماه ازاين نامگذارى گذشته است، اما متاسفانه درخور مردم حماسه ‏ساز كشورمان تاكنون قدم‏ هاى مهم و مؤثر برداشته نشده است و تا چشم بر هم بزنيم، سال پايان يافته و جز نام از اين شعار چيزى باقى نمى‏ ماند. دولت بايد به‏ طور مشخص برنامه ‏هاى اجرايى و كاربردى‏ اش را در اين‏ زمينه مشخص و اعلام نمايد. مهم‏ترين راهكار در اين مهم، تحقق اقتصاد مقاومتى است كه بارها و بارها درباره آن سخن گفته شده ولى همچنان شاهد تداوم اقتصاد نفتى، وارداتى و مصرفى هستيم.

چهارشنبه ۳۱ خرداد مصادف است با شهادت سردار اسلام شهید چمران در سال ۱۳۶۰ وروز بسیج اساتید نامگذاری شده است.

چمران پس از پيروزى انقلاب در اواخر بهمن‏ماه به ايران بازگشت و به پيشنهاد حضرت امام(ره) و پذيرش دولت موقت به ‏عنوان معاون نخست وزير در امور انقلاب منصوب شد. در همان ايام در مبارزات نظامى مختلفى ازجمله حادثه مريوان و پاوه كه توسط ضدانقلاب شكل‏ گرفته بود حضور پيدا كرد و با تدبير و فرماندهى به اين غائله‏ ها پايان داد. پس از آن به وزارت دفاع منصوب شد. با نزديكى انتخابات مجلس شوراى اسلامى به پيشنهاد دوستان، نامزد نمايندگى مجلس شد كه با رأى بالا به نمايندگى مردم تهران برگزيده شد.

با آغاز جنگ تحميلى پس از ديدار و كسب اجازه از حضرت امام(ره) به اهواز رفت و ستاد جنگ‏هاى نامنظم را تشكيل داد كه ازجمله نتايج درخشان آن حفظ اهواز و سوسنگرد از سقوط بود.

۲۲ خردادماه ۶۰ دكتر چمران با طرح نقشه ‏اى چريكى با هدف آزادسازى بستان به منطقه راهبردى دهلاويه حمله كرد و دشمن را از اين منطقه بيرون راند و درنتيجه از سوسنگرد تا دهلاويه يكباره آزاد شد. در شب ۳۱ خردادماه ۱۳۶۰ در جريان يكى از حملات دشمن، سرگرد ايرج رستمى فرمانده اين منطقه به شهادت رسيد. روز بعد حدود ۱۱ صبح دكتر چمران فرد ديگرى را به نام سيد احمد مقدم‏ پور به ‏عنوان فرمانده جديد به منطقه دهلاويه برد و درحالي‏كه روى خاكريزها او را توجيه نظامى مى‏ كرد، آتش خمپاره‏ هاى دشمن باريدن گرفت و خمپاره ‏اى در كنار پاى او به زمين نشست و دكتر چمران، سيد احمد مقدم‏ پور و رزمنده ديگر همراهشان هر سه همان‏جا به شهادت رسيدند.

شخصيت عرفانى چمران ابعاد بزرگ و بسيار لطيف دارد كه البته حق آن در سال‏هاى پس از شهادت ايشان ادا نشده و بيشتر از او فقط به‏ عنوان رزمنده و فرمانده‏ اى نظامى كه در جبهه جنگ به شهادت رسيده ياد مى‏ شود. یادش گرامی وراهش پررهرو…

روز بسیج اساتید نیز گرامی می داریم.

پنج شنبه ۱ تیر سالروز تاسیس سازمان تبلیغات اسلامی در سال ۱۳۶۰ و روز تبليغ و اطلاع ‏رسانى دينى می باشد. در اینجا لازم می دانم از همه کسانی که در عرصه تبلیغ دینی قدم برمی دارند خصوصا روحانیون معظمی که در مناسبت های مختلف به سیراف و روستاهای همجوار تشریف آورده یا می آورند تقدیر و تشکر کنم.

همچنین آغاز هفته قوه قضائیه می باشد که ضمن خسته نباشید خدمت همه قضات عزیز در این رابطه باید بگویم مردم فقط یک چیز از قوه قضائیه مطالبه دارند وآن هم اجرای عدالت و تسریع در کار است.

همچنین آغاز هفته صرفه جویی در آب می باشد. قرآن درباره اسراف نکردن می فرماید: كُلُواْ وَ اشرَْبُواْ وَ لَا تُسرِْفُواْ  إِنَّهُ لَا يحُِبُّ الْمُسرِْفِين /

از مردم عزیز هم می خواهم در طول سال بویژه در تابستان با توجه به کمبود آب وخشکسالی های اخیر در مصرف آب کمال صرفه جویی را داشته باشند.

لازم می دانم همینجا از جناب آقای رییس اداره آب سیراف و همکارانشان کمال تقدیر و تشکر داشته باشم.

مسئولین عزیز این مسأله اساسی را فراموش نکنند که مشکل اساسی آب سیراف برمی گردد به نحوه لوله کشی آن لذا یکبار برای همیشه باید این مشکل حل ولوله های با قطر بالاتر جایگزین لوله های کنونی شود.

همچنین پنج شنبه ۱ تیر روز اصناف است. همین جا از مسئول محترم اصناف می خواهم که بسیج اصناف را در شهر سیراف راه اندازی کنند تا در مناسبت های مختلف مشارکت بیشتری داشته باشند. این روز را هم به همه این عزیزان تبریک می گویم.

واما سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام:

رهبر انقلاب اسلامی گفتند: اخیراً امریکایی‌ها در سخنان خود درباره ایران، تحت عنوان هنجارهای بین المللی موضوع «بی ثبات سازی منطقه» را مطرح می کنند که در پاسخ آنها باید گفت اولاً این منطقه چه ارتباطی به شما دارد و ثانیاً عامل بی ثباتی منطقه، شما و عمّالتان هستید.رهبر انقلاب اسلامی اتهام اخیر رئیس جمهور امریکا به ایران مبنی بر حمایت از تروریسم و نیز اتهام های حقوق بشری امریکایی‌ها را در چارچوب شیوه هنجارتراشی برای تأمین منافع مستکبران برشمردند و خاطرنشان کردند: اینکه امریکایی‌ها، در کنار حکام قرون وسطایی و قبیله ای سعودی، از حقوق بشر سخن می گویند و در جایی که بویی از دموکراسی نبرده، به جمهوری اسلامی که مظهر مردم سالاری است، تهمت می زنند واقعاً مضحک است و به عنوان یک لکه ننگ تاریخی بر پیشانی آنها خواهد ماند.حضرت آیت الله خامنه ای «دو قطبی شدن کشور» و «دو دستگی مردم» را تجربه ای خطرناک دانستند و افزودند: در سال ۵۹، رئیس جمهور وقت جامعه را دو قطبی، و مردم را به دو دسته مخالف و موافق تقسیم کرد که نباید این تجربه تکرار شود.رهبر انقلاب اسلامی «فاصله گذاری واضح با دشمن» را زمینه‌ساز وحدت ملی دانستند و افزودند: مسئولان باید با دشمن خارجی و عوامل داخلی او فاصله گذاری جدی کنند.
ایشان با یادآوری تجربه تلخ حوادث سال ۸۸ گفتند: در آن حوادث عده ای در خیابانها به صراحت علیه اساس انقلاب و باورهای دینی شعار دادند و چون با آنها مرزبندی و فاصله گذاری نشد مشکلات ادامه یافت.
«تکیه بر ظرفیتهای داخلی و اولویت دادن به تولید ملی» نکته دیگری بود که رهبر انقلاب در بحث اداره صحیح کشور بر آن انگشت گذاشتند.

حضرت آیت الله خامنه ای، «اعتماد نکردن به دشمن» را از دیگر تجربه های اساسی و جدی خواندند که باید در مدیریت کشور به آن توجه کامل شود.
ایشان افزودند: می توانستیم به دشمن اعتماد نکنیم اما در جاهایی به علتهایی مثلاً برای گرفتن بهانه از دست آمریکایی ها کوتاه آمدیم که البته بهانه گرفته نشد و ضربه هم خوردیم.رهبر انقلاب به مسئولان تأکید کردند: هر جا عرصه کار با بیگانگان است باید با دقت، وسواس و احتیاط کامل وارد شد و در لحن و بیان هم بگونه ای سخن گفت که اعتماد به دشمن در آن احساس نشود، زیرا هم در داخل و هم نزد بیگانگان تأثیر منفی خواهد داشت.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به قضیه «برجام» گفتند: به مسئولانی که پیگیر این مسئله بودند اعتماد داشتیم و داریم چرا که آنها را خودی و مؤمن می دانیم اما در همین ماجرا در مواردی به علت اعتماد به حرف طرف مقابل از مسائلی صرف نظر کردیم یا اهتمام لازم را به خرج ندادیم که در نتیجه خلاهایی باقی ماند که دشمن در حال استفاده از آنهاست.
رهبر انقلاب به نامه آقای ظریف به مسئولان اروپایی درباره موارد نقض برجام به‌دست امریکایی ها اشاره کردند و افزودند: وزیر امور خارجه که مخالف مذاکرات نیست اما چون انسانِ «متدین، با وجدان و دارای احساس مسئولیت» است، در این نامه موارد مختلف «نقض روح و جسم برجام» را تشریح کرده است.«تقویت اقتدار نظامی و امنیتی» نکته دیگری بود که رهبر انقلاب در ترسیم بایدها و نبایدهای «اداره صحیح کشور و مدیریت فرصتها و تهدیدها» مورد تأکید قرار دارند.
ایشان افزودند: بدیهی است که امریکا برای حذف عناصر اقتدار ایران از سپاه و نیروی قدس بدش بیاید و شرط و شروط بگذارد که مثلاً سپاه نباشد، بسیج دخالت نکند، در مسائل منطقه‌ای اینطور رفتار کنید و امثال این حرفها، اما همه مسئولان باید برعکس دشمن، عناصر اقتدار و عزت ایران یعنی نیروهای مسلح، سپاه، بسیج و همه عناصر مؤمن و انقلابی را تقویت کنند.

امام جمعه سیراف گفت: در مسأله تروریستی اخیر در مجلس وحرم امام همه فهمیدند نیروهای خدوم سپاه ونیروهای بسیج وامنیتی چه جانفشانی های برای این مظام ومردم داشته اند اما مردم ومسئولین همیشه باید قدردان این رشادت ها و ازخودگذشتگی ها باشند.

مسئله «امریکا» آخرین موضوعی بود که رهبر انقلاب اسلامی به آن پرداختند و افزودند: بسیاری از مسائل با امریکا اساساً قابل حل نیست زیرا مشکل امریکا با ما ناشی از مسائلی همچون انرژی هسته‌ای و حقوق بشر نیست، بلکه مشکل آنها با اصل جمهوری اسلامی است.رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به منابع و امکانات فراوان ایرانِ اسلامی گفتند: قدرتهایی که کارشان دست‌اندازی در کشورهاست، حاضر نیستند از چنین لقمه‌ای بگذرند، اما انقلاب اسلامی نمی‌گذارد این لقمه از گلوی آنها پایین برود.رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: امریکایی‌ها بدانند جمهوری اسلامی از مواضعی همچون ظلم‌ستیزی و دفاع از فلسطین دست بر نمی‌دارد و از تلاش برای احقاق حقوق ملت کوتاه نمی‌آید.

امام جمعه سیراف همچنین گفتند: دشمنی آمریکا با اصل نظام جمهوری اسلامی است و برای نابودی آن هم تلاش می کند لذا بعضی فکر نکنند که آمریکا از آنها خوششان می آید یا از بعضی بدشان می آید .آنها اگر دستشان می رسید تابحال انقلاب را و اسلام عزیز را نابود کرده بودند اما نیروهای انقلابی ومخلص با توکل به پروردگار و حمایت معنوی امام زمان(عج) و رهبری رهبر معظم انقلاب تابحال مانع خواسته های آمریکار در این کشور ودر منطقه شده است.

اخبار
ارتباط با امام جمعه