جمعه 1396/9/3 - 18 : 3
مشخصات امام جمعه
محمدصادق عاشوری
محمدصادق عاشوری
سيراف
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1396/8/26
امام جمعه بندر سیراف :پیشرفت روزافزون جمهوری اسلامی ایران در عرصه تسلیحات موشکی کشورمان را به یکی از قدرت های بلامنازع این حوزه در عرصه نظامی جهان تبدیل کرده است/مسئولان برسر سلامت و حقوق مسلم مردم با هیچ کس معامله نکنند./

امام جمعه بندر سیراف :پیشرفت روزافزون جمهوری اسلامی ایران در عرصه تسلیحات موشکی کشورمان را به یکی از قدرت های بلامنازع این حوزه در عرصه نظامی جهان تبدیل کرده است/مسئولان برسر سلامت و حقوق مسلم مردم با هیچ کس معامله نکنند./

حجت الاسلام والمسلمین عاشوری امام جمعه سیراف بحث خطبه اول را باتوجه به رحلت نبی مکرم اسلام بعد از سفارش خود و همه نمازگزاران به رعایت تقوای الهی  به ویژگی پیامبر )ص) پرداختند.

ایشان گفتند:پیغمبر چه از نظر گفتار و چه از نظر رفتار اسوه حسنه است یعنی کاملتر و بالاتر از او وجود ندارد. چرا ما نمی توانیم در تمام سطوح زندگی از حضرت الگو بگیریم؟ چون شناخت کافی نسبت به ایشان نداریم .
طبیعت زندگی بشر به گونه ای است که علاقه به الگوبرداری از افراد موفق دارد. در بخش های مختلف زندگی الگوهای مختلفی مطرح است، یک کسی در امور سیاسی، کسی در امور ورزشی و هنری و فرهنگی و … افرادی به عنوان الگو مطرح هستند و ما سعی می کنیم از آنها الگو برداریم تا نظیر آنها به موفقیت دست پیدا کنیم. اما تمام این الگوها دارای نواقصی هستند شاید در زمینه ورزش الگوی کاملی باشد اما در ابعاد دیگر زندگی ممکن است کامل نباشد.

لذا قرآن کریم برای من و شما یک الگو معرفی کرده که در همه امور و سطوح زندگی می شود از او پیروی کرد و بهره برد. در سوره احزاب خداوند می فرماید: لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ ؛پیغمبرچه از نظر گفتار و چه از نظر رفتار اسوه حسنه است یعنی کاملتر و بالاتر از او وجود ندارد. چرا ما نمی توانیم در تمام سطوح زندگی از حضرت الگو بگیریم؟ چون شناخت کافی نسبت به ایشان نداریم و این آگاهی وجود ندارد و نمی توانیم آنطور که باید از او بهره بگیریم. زمانی می توانیم موفق شویم که معرفت و شناختمان بیشتر باشد.

امام جمعه سیراف رمز موفقیت را معرفت و شناخت دانستند و گفتند:.جهل نقطه مقابل عقل است. نادانی انسان را به ظلمت می کشاند و عقل و آگاهی انسان را به بالاترین درجات می رساند. اگر ما با دین ارتباط برقرار نمی کنیم به دلیل آن است که دین را نمی شناسیم و دین ما فقط نماز، روزه و روضه و … شده است و شناخت دیگری از دین نداریم. مثلا می خواهم ازدواج کنم آیا دین ملاک و معیار امروزی دارد؟ نمی دانم یا برای دوستی کردن ملاکی دارد؟ نمی دانم واین عدم آگاهی ما را ضعیف می کند و مرغ همسایه را برای ما غاز می کند! اگر آگاهی و شناخت برای الان بوجود نیاید حسرت فراوانی در آینده برای فرصت های از دست رفته بوجود می آورد و با خود می گوییم اگر شناخته بودیم چنان رفتار می کردیم.

برای همین هم پیغمبر صلی الله علیه و آله فرمود: بالاترین ایمان را کسی دارد که شناخت بیشتری دارد. هر چقدر شناخت بیشتر باشد موفقیت انسان بیشتر خواهد بود.

در ۴ آیه قرآن یک شناخت نسبی نسبت به رسول خدا صلی الله علیه و آله پیدا کنید. نمونه اول آیه ۱۰۸ سوره یوسف که به منشور اسلام معروف است که روش دعوت پیغمبر صلی الله علیه و آله است، ایشان ظرف ۲۳ سال از جاهل بت پرست، مجاهد فی سبیل الله می سازد. دانشمندان جامعه شناسی معتقدند برای تغییر فرهنگ جامعه یک قرن لازم است اما رسول الله صلی الله علیه و آله ظرف ۲۳ سال فرهنگ جاهلیت را تغییر می دهد

امام جمعه سیراف گفت:یکی از ویژگی های رسول خدا صلی الله علیه و آله این بود: قُلْ هَذِهِ سَبِيلِي أَدْعُو إِلَى اللَّه عَلَى بَصِيرَة أَنَا وَمَنِ اتَّبَعَنِي؛ حضرت مردم را به جبر و زور و تهدید به اسلام دعوت نکرد، عقایدش را به مردم تحمیل نکرد بلکه با دلیل و منطق، استدلال و برهان مشرکان را خداپرست کرد. با صحبت کردن و توضیح دادن، استدلال و برهان مردم را به دین خدا دعوت می کرد.

صفوان بعد از فتح مکه سراغ پیغمبر صلی الله علیه و آله آمد و عرض کرد من دو ماه فرصت می خواهم درباره اسلام تحقیق کنم و اگر حق بود بپذیرم. حضرت به او فرمود: برو یکسال تحقیق کن و آگاهانه بپذیر. چون وقتی انسان چیزی را به جبر و زور بپذیرد وقتی فشار برداشته شود به جای اولش بر می گردد.

حجت الاسلام والمسلمین عاشوری گفت:در اسلام بن بست نداریم و همه چیز اسلام با دلیل و منطق است.

شخصی به مسجد آمد و به پیغمبر صلی الله علیه و آله عرض کرد: من دوست دارم زنا کنم. اطرافیان حضرت دست به شمشیر بردند تا او را بکشند.

حضرت فرمود: می خواهی زنا کنی؟ می خواهی زنا را حلالش کنم؟ منتهی اگر حلال شد برای همه حلال می شود و بدان اگر هتک نوامیس مردم کنی نوامیس تو هم هتک حرمت خواهند شد.

جوان فریاد زد: نه نمی خواهم به نوامیسم هتک حرمت شود. حضرت فرمود: اگر تو به نوامیس مردم تعرض کنی دیگران هم به نوامیس تو تعرض خواهند کرد. جوان عرض کرد: تا به حال این چنین فکر نکرده بودم در نظرم منفورترین کار زناست. دین ما روشش این است.

به جای تکفیر آنها را با دلیل و منطق آگاه می کنند. پیغمبر صلی الله علیه و آله و دین ما روششان این است.

ائمه علیهم السلام با دلیل و منطق دشمن را جذب می کنند. اسلام دین دلیل و منطق است. گاهی از خود بپرسیم نسبت به اسلام چقدر شناخت داریم؟ نسبت به ائمه علیهم السلام چقدر شناخت داریم که با چند شبهه دلمان نلرزد.

شخصی نزد پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم آمد و گفت که من مسیحی بوده ام و مسلمان شده ام اما دو پسرم هنوز مسیحی هستند آیا آنان را به اجبار نزد شما بیاورم که مسلمان شوند که آیه لا اکراه فی الدین نازل شد که می فرماید: حقیقت دین اسلام مشخص است که اگر برای مردم بیان کنی آنها ایمان خواهند آورد. مبنای پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم آگاهی دادن و معرفت به مردم است

ایشان گفتند:دین و اسلام را باید از خودش به دست آورد نه از دیندارها. در فروع دین تقلید جایز است اما در اصول دین تقلید حرام است و ما در اصول پنجگانه یعنی: توحید،عدل، نبوت، امامت ومعاد، خودمان به این اصول برسیم نه با تقلید. مثلا پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به مشرکین می فرمود: چرا بت میپرستید؟ آنها پاسخ میدادند: چون پدران ما بت میپرستیدند اما درباره مسلمانان، گرچه ارزشمند است که ما دینمان اسلام خود را وامدار پدران و مادران خود هستیم، مثلا نماز می خوانیم اما این دلیل از ما پذیرفته نیست و کافی نیست.

علت اینکه عده ای از دین زده می شوند چیست؟ چون شناخت وجود ندارد. به کسی که ظاهر دینی دارد نگاه می کند و او را نماد دینداری می داند اما اگر خود ما از دین به شناخت برسیم به این مرحله نخواهیم رسید.

همت و سعی دین و رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله بر عالم شدن مسلمان هاست. پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: اگر دو مجلس باشد که در یکی از آنها عبادت خدا و در دیگری بحث علمی باشد من مشتاقم به مجلسی که تحصیل علم و بحث علمی دارند، بروم.

در جنگ بدر سه نوع اسیر داشتیم، عده ای ثروتمند، عده ای دیگر دانشمند و عده ای دیگر مردم عادی بودند. حضرت فرمود: به آنها اسلام را عرضه دهید اگر نپذیرفتند ثروتمندان باید مبلغی بدهند تا آزاد شوند و دانشمندان هم باید سواد خواندن و نوشتن به ۱۰ نفر از مسلمانان بدهند.

ائمه علیهم السلام معدن و مخزن و سرچشمه علم و دانش هستند. دانش از اسلام به غرب و اروپا رفته است. تاریخ را بخوانید آندلس و اسپانیای امروز بیش از یک قرن تحت اداره اسلام بوده، کتابخانه ها و علمای اسلامی در آنجا بوده است. اروپایی که گالیله ها را آتش زد به خاطر حرف و اثبات علمی چطور می شود مهد علم؟ علم و دانش از اسلام به آنها منتقل شده است. ما به دینمان خوب عمل نکردیم چون تاکید دین روی دانش، سواد و علم کرده است.
توطئه دشمن فقط به ماهواره و … نیست گاهی می خواهند ما را از مسیر حقیقی دور کند به اسم اهل بیت علیهم السلام. مثلا می گویند صبح تا شب گریه کن و کاری نداشته باش در دنیا چه می گذرد و از نظر علمی و مالی در مضیقه هستند و انگشت اتهام به سمت هیئات بر می گردد. برای همین امام صادق علیه السلام فرمود: زینت ما باشید؛ نه اینکه فقط گناه نکنید بلکه طوری باشید که سرتان را بالا بگیرید و بگویند: هیئتی است، عالم است و هیئتی است که عزت مند است و از نظر اجتماعی هم جایگاه دارد.

در کنار عزاداری علم آموزی هم بیاموزیم. امام صادق علیه السلام فرمود: بیزارم از اینکه جوان را غیر از دو حال ببینم یا اینکه در حال کسب علم باشد یا در حال آموزش دادن علم به دیگران باشد. یک مقدار دلمان برای جوانی، دین و مذهب و عمرمان بسوزد. سرمایه ای که داده اند را هدر ندهیم که بعد حسرتش را بخوریم.

دومین ویژگی نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله در سوره توبه آیه ۱۲۸ بیان شده است که چهار ویژگی برایش آورده است: حَریصٌ عَلَیْکُمْ؛ پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله حریص بودند اما نه به آن معنایی که ما فکر می کنیم. حرص اصرار و پافشاری کردن است، مثل تمام صفات دو بُعد مثبت و منفی دارد. حرص یک جاهایی بد است اینکه انسان در گناه، شهوت و ثروت و … حریص باشد.

اما یک جاهایی حرص خوب است، امیرالمومنین علیه السلام در مناجات شعبانیه می فرماید: خدایا مرا به یاد و ذکر خودت حریص کن؛ حریص باشم تا یک لحظه از زندگی از یاد و نام تو غافل نباشم، به خدمت کردن به دیگران و زیارت اهل بیت علیهم السلام و … حریص باشیم خوب است.

رسول خدا صلی الله علیه و آله اصرار بر هدایت دارد و از سقوط دیگران خوشحال نمی شد لذا تمام تلاشش را برای دستگیری و هدایت گری مردم انجام دادند. انس بن مالک می گوید در جنگ اُحد به پیشانی، دست و دندان رسول خدا صلی الله علیه و آله سنگ زدند، عرض کردم یا رسول الله آنها را نفرین کن! حضرت فرمود: ای انس من برای نفرین کردن نیامده ام. لذا در همان حال دست به دعا برداشتند و برای هدایت آنها دعا فرمود و لب به نفرین باز نکرد.
تنها پیغمبری که هیچ وقت امتش را نفرین نکرد رسول خدا صلی الله علیه و آله بود. حتی در آخرین لحظات عمرشان وقتی عزرائیل برای قبض روح آمد حضرت فرمود: اجازه نمی دهم تا اینکه جبرئیل بیاید. وقتی جبرئیل آمد حضرت به او فرمود: بعد از من چه بر سر امتم می آید؟ جبرئیل برای لحظاتی رفت، وقتی بازگشت گفت: خداوند می فرماید: فردای محشر یک سمت بایست و بگو: رب امتی امتی امتی و از سوی دیگر جواب دهم رحمتی، هر که را تو بخواهی مورد رحمت و بخششم قرار دهم.

سومین ویژگی رسول خدا صلی الله علیه و آله اخلاق و حُسن خُلقش است. در سه جا از لحاظ قرآن رعایت اخلاق بر ما واجب است:

۱- وَ قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنا ً ؛ در حرف زدن انسان باید بهترین الفاظ را به کار برد و اخلاق را رعایت کند.

۲- ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ ؛ بدی دیگران را نباید با بدی کردن متقابل جواب دهی بلکه باید با خوبی جواب دهی.

۳- وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً ؛ نهایت ادب و رفتار در رفتار با والدین است.

چهارمین ویژگی رسول خدا صلی الله علیه و آله صبر اوست آن هم سه نوع صبر؛ رمز موفقیت پیغمبر صلی الله علیه و آله صبر او بود.

۱- فَاصْبِرْ عَلى ما يَقُولُونَ؛ به آنچه می گویند صبر کن.

۲- وَاصْبِرْ عَلَى مَا أَصَابَكَ ؛ نسبت به حوادث و پیشامدهای زندگی صبر کن.

۳- وَ اصْبِرْ لِحُکْمِ رَبِّکَ؛ نسبت به آنچه خدا برایت تعیین کرده صبر کن مثل حضرت زینب سلام الله علیها که در پاسخ یزید فرمود: غیر از زیبایی چیزی ندیدم.

استدلالی بودن دعوت، اصرار بر دستگیری و هدایت، خُلق عظیم و صبر سه گانه پیغمبر صلی الله علیه و آله چهار عامل موفقیت حضرت در دوران ۲۳ ساله است که اگر ما از یکی از آنها پیروی کنیم در سطوح زندگی موفق خواهیم شد.

خطبه دوم
امام جمعه سیراف خطبه دوم را بعد سفارش خود و همه نمازگزاران به رعایت تقوای الهی به مناسبات هفته و نکات مهم و مشکلات مردم اشاره کردند.
امروز جمعه ۲۶آبان ۲۸صفر رحلت جانگداز حضرت رسول اكرم(ص) (۱۱ ه‍. ق) // شهادت حضرت امام حسن مجتبى(ع) (۵۰ ه. ق)

پيامبر اعظم(ص) با به ‏كاربردن استراتژى‏ ها و تدابير بزرگ و اساسى، اهداف زيادى را در تأسيس و تحكيم حكومت دينى و توسعه اسلام و اصلاح امور جامعه تأمين كرد كه مهم‏ترين آن‏ها ايجاد انسجام و وحدت ملى، پيوند و وفاق اجتماعى و تأمين محيط امن، آرام و سالم و كم دردسر و فضاى رحمت و محبت در جامعه مدنى جديد مدينه طيبه بود به‏ طورى كه مى‏ توان آن‏را يكى از معجزات رسول خدا شمرد كه از طريق تدبير و بسترهاى طبيعى فراهم ساخت.

حكومت دينى مبتنى بر مشروعيت سلطه حاكم از ناحيه حق تعالى است و پيامبر اعظم(ص) به ‏عنوان قائد و حاكم از روز آغازين به قصد بناى اجتماع سياسى و حكومت، چارچوب كلى مسؤوليت خود را به‏ عنوان رهبر و حاكم امت و دولت و براساس نبوت و رسالتى كه داشت پى‏ ريزى كرد. نتيجه اين شد كه آن‏ حضرت پس از هجرت به مدينه، بلافاصله تشكيل دولت داده و خود شخصاً به رتق و فتق امور پرداختند.

تشكيل سازمان ‏هاى متعدد از سوى پيامبر اعظم(ص)، نشان‏ دهنده اين است كه اسلام، حكومت و سازماندهى دارد و اين سازماندهى به حكم تاسى به پيامبر اعظم(ص) قابل اقتباس است. مهم‏ترين دستاورد حكومت دينى پيامبر اعظم(ص)، ارائه اين اصل مى ‏باشد كه تشكيل حكومت دينى و حفظ آن در صورت وجود شرايط و رفع موانع، از اهم واجبات الهى، بلكه مقدم ‏ترين وظيفه دينى است و اين خود خط بطلانى بر انديشه جدائى دين از سياست در طول تاريخ است و ما امروز مفتخريم كه پيروزى انقلاب اسلامى و تأسيس جمهورى اسلامى بر مبناى ولايت مطلقه فقيه، طرح فرضیه حكومت در اسلام را از مرحله انديشه به عرصه عمل درآورده است.
امام حسن مجتبی (ع)، امام جهاد و سیاست‌ بودند.
او هیچ وقت خود را از میدان سیاست کنار نکشید، چون هیچ وقت از حقوق خداوند گرفته تا حقوق انسان‌ها (چه زنده و چه مُرده‌اش)، هیچکدام را نادیده نگرفته؛ زیرا یا به آن سفارش نموده و یا به آن عامل بوده است. مؤید این گفتار ما، تعریف سیاست از نگاه آن امام همام است که در روایتى، حسن بصرى در مورد سیاست از امام حسن مجتبى سؤال مى‌کند، حضرت مى‌فرماید: سیاست آن است که حقوق خداوند، و حقوق زنده‌ها، و حقوق مرده‌ها را رعایت کنى. اما حقوق خداوند؛ پس عبارت است از انجام آنچه که خواسته خداوند است و پرهیز از آنچه که او نهى کرده است. و اما حقوق زنده‌ها، آن است که به وظیفه خود در برابر برادرانت عمل کنى و از خدمت امت خویش بازنمانى و تا زمانى که ولى امر مسلمین با امت خود صادق است، با او صادق باشى و هنگامى که وى از راه راست منحرف شد، عقیده‌ات را رودرروى او اظهار کنى و اما حقوق مردگان؛ این است که نیکى‌هاى آنان را یاد کنى و از بدى‌هاشان چشم بپوشى، چراکه آن‌ها را پروردگارى است که از آنان حساب‌کشى مى‌کند.
همچنین امروز سالروز آزادسازى سوسنگرد درسال۱۳۵۹ ه‍. ش می باشد.
در دوران دفاع مقدس، ارتش بعثى صدام معدوم سه بار براى تصرف سوسنگرد تلاش كرد كه با مقاومت شديد مردم و به ‏ويژه عشاير قهرمان عرب‏ زبان بومى مواجه شد، ولى در حمله سوم شهر در محاصره ارتش عراق قرار گرفت. هدف ارتش عراق از تصرف سوسنگرد، رسيدن به اهواز و در اختيار گرفتن همه استان خوزستان بود. با درك همين موقعيت حساس سوسنگرد بود كه عمليات آزادسازى اين شهر با دريافت فرمان قاطعانه حضرت امام(ره) مبنى بر اين‏كه «سوسنگرد تا فردا بايد آزاد شود» و درايت، هوشمندى و ولايت ‏پذيرى حضرت آيت‏ الله خامنه ‏اى و شهيد دكتر چمران، نمايندگان وقت حضرت امام(ره) در شوراى عالى دفاع، در بيست وششم آبان ۵۹، همزمان با عاشوراى حسينى انجام شد و به نقطه عطفى راهبردى در فراهم ‏سازى زمينه‏ هاى تحول در وضع جنگ و دستيابى به پيروزى ‏هاى سرنوشت‏ ساز در تداوم دفاع مقدس تبديل شد.
– 
يكى از درس‏هاى حماسه سوسنگرد، درس مقاومت است كه در آن مقطع نظام رزمندگان ما دست از مقاومت در برابر دشمن برنداشتند.
درس ديگر دفاع مقدس براى ملت بزرگ ايران ولايتمدارى و بصيرت است، در آن مقطع كوتاه و حساس اتكا به ولايت و پيروى محض از رهنمودهاى امام(ره) پيروزى بزرگى را براى ملت ايران رقم مى ‏زند و ارتش و كاركنان آن در كنار ساير نيروهاى مسلح با تبعيت از ولايت فقيه درخشيدند.
– 
از نكات برجسته آزادسازى عمليات سوسنگرد وحدت نيروهاى مسلح است كه ارتش، سپاه، جهاد سازندگى، ژاندارمرى و عشاير يكدل و يك‏صدا بودند و از ويژگى ‏هاى عمليات، سنگر وحدت و ولايتمدارى نيروهاى مسلح بود.
– 
امام راحل در طول دفاع مقدس دو بار از كلمه بايد استفاده كرد كه يكى در جريان شكسته شدن حصر آبادان بود كه حصر آبادان شكسته شود و ديگرى در جريان سوسنگرد بود كه سوسنگرد بايد فردا آزاد شود.
یکشنبه ۲۸آبان ۳۰ صفر شهادت آقا علی بن موسی الرضا(ع) می باشد.
دوران حيات امام هشتم، اوج ‏گيرى گرايش مردم به اهل بيت و دوران گسترش پايگاه هاى مردمى اين خاندان است. حقيقت آن است كه در اين دوران، بدى اوضاع ميان امين و مأمون به امام كمك كرد تا بار سنگين رسالت خويش را بر دوش كشد، برتلاشهاى خود بيفزايد و فعاليتهاى خود را دوچندان كند، چه در اين زمان زمينه آن فراهم گشت كه شيعيان با او تماس گيرند و از رهنمودهاى او بهره جويند و همين امر در كنار برخوردار بودن امام از ويژگيهاى منحصر به فرد و رفتار آرمانى كه در پيش گرفته بود، سرانجام به تحكيم پايگاه و گسترش نفوذ امام در سرزمينهاى مختلف حكومت اسلامى انجاميد. او خود يك بار زمانى كه درباره ولايتعهدى سخن مى‏ گويد، به مامون چنين اظهار مى ‏دارد: «اين مسأله كه بدان وارد شده‏ ام هيچ ‏چيز بر آن نعمتى كه داشته ‏ام نيفزوده است. من پيش از اين در مدينه بودم و از همان‏جا نامه‏ ها و فرمانهايم در شرق و غرب اجرا مى‏شد و گاه نيز بر الاغ خود مى ‏نشستم و از كوچه ‏هاى مدينه مى ‏گذشتم، در حالى كه در اين شهر عزيزتر از من كسى نبود». در اين‏جا بسنده است سخن ابن مونس – دشمن امام – را بياوريم كه به مأمون‏ می‏گويد: اى امير مؤمنان، اين‏ كه اكنون در كنار توست بتى است كه به جاى خدا پرستش مى‏شود.
در چنين شرايطى و پس از آن كه حضرت رضا(ع) بعد از پدر مسؤوليت رهبرى و امامت را به‏عهده گرفت، در جهان اسلام به سير و گشت پرداخت و نخستين مسافرت را از مدينه به بصره آغاز فرمود، تا بتواند به‏ طور مستقيم با پايگاه ‏هاى مردمى خود ديدار كند و درباره همه كارها به گفتگو بپردازد. عادت او چنين بود كه پيش از آن كه به منطقه‏ اى حركت كند، نماينده ‏اى به ديار گسيل مى ‏داشت تا مردم را از ورود خويش آگاه كند تا وقتى وارد شهر مى‏شود، مردم آماده استقبال و ديدار با او باشند. سپس با گروه هاى بسيار بزرگ مردم اجتماع بر پا مى‏ كرد و در باره امامت و رهبرى خود با آنان گفتگو مى‏ فرمود. آنگاه از آنان مى‏خواست تا از او پرسش كنند تا پاسخ آنان را در زمينه ‏هاى گوناگون معارف اسلامى بدهد. سپس مى‏ خواست كه با دانشمندان علم كلام و اهل بحث و سخنگويان، هم‏چنين با دانشمندان غيرمسلمان ملاقات كند تا در همه باب مناقشه به عمل آورند و با او به بحث و مناظره بپردازند.
پدران حضرت رضا(ع) به همه اين فعاليتهاى آشكار مبادرت نمى ‏كردند. آنان شخصاً به مسافرت نمى ‏رفتند تا بتوانند مستقيم و آشكار با پايگاه‏هاى مردمى خود تماس حاصل كنند اما در دوران امام رضا(ع) اين مسأله امرى طبيعى بود، چراكه پايگاه هاى مردمى بسيار شده و نفوذ مكتب امام على(ع) از نظر روحى و فكرى و اجتماعى در دل مسلمانان كه با امام آگاهانه هميارى مى ‏كردند، افزايش يافته بود.
دوشنبه ۲۹ آبان اول ربیع الاول هجرت حضرت رسول اكرم(ص) از مكه به مدينه، مبدأ تاريخ هجرى قمرى؛ ليلةالمبيت (۱ ه‍.ق) ؛
خداوند متعال براى تحسین و تقدیر از امیرمؤمنان على بن ابى طالب علیه السلام که خطر را به جان خویش خرید و براى فریب مشرکان قریش در بستر پیامبر اکرم صل الله علیه و آله و سلم آرمید تا آن حضرت به راحتى از خانه خود و از شهر مکّه خارج شود، آیه ‏اى بر پیامبرش نازل کرد و جان نثارى، فداکارى، تعهّد و ایمان حضرت علی علیه السلام را ستود.
خداوند متعال در این آیه مبارکه فرمود:
وَ مِنَ النّاسِ مَنْ یَشْری نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللّهِ، وَ اللّهُ رَئوُفٌ بِالْعِباد
برخى از مردم ]با ایمان و فداکار همچون حضرت علی علیه السلام در لیلة المبیت، به هنگام خفتن در جایگاه پیامبر صل الله علیه و آله و سلم]
جان خود را در برابر خشنودى خدا می ‏فروشند و خداوند نسبت به بندگانش مهربان است(سوره مبارکه بقره؛ آیه ۲۰۷)
شیخ طبرسی” در کتاب تفسیر “مجمع البیان” نوشته است: “این آیه در میان راه مکّه و مدینه، به هنگام هجرت پیامبر اکرم صل الله علیه و آله و سلم بر آن حضرت نازل گردید
همچنین دوشنبه ۲۹ آبان آغاز هفته مقدس بسیج است.
به فرموده مقام معظم رهبری بسيجى يك فرهنگ است و اگر بخواهيم اين فرهنگ را در يك جمله تعريف كنيم، بايد بگوييم: «پيشروبودن در همه عرصه ‏هاى اساسى زندگى». بسيج يعنى به صحنه ‏آمدن و به ميدان‏ آمدن.
بسیج شجره طیبه ای است که ریشه در سیره ائمه علیهم السلام دارد و رمز ماندگاری بسیج اینست که خون مظلومینی همچون شهدای انقلاب و ۸سال دفاع مقدس به آن تزریق شده است.از دیگر رموز ماندگاری بسیج روحیه ایثارگری و اخلاص آنست،که باز هم برگرفته از سیره اهل بیت عصمت وطهارت می باشد.
حجت الاسلام والمسلمین عاشوری به سخن امام راحل اشاره کرده که می فرمایند: من همواره به خلوص و صفای بسیجیان غبطه می خورم و از خدا می خواهم تا با بسیجیانم محشور گرداند، چرا که در این دنیا افتخارم این است که خود بسیجی ام.
لذا بسیجیان عزیز قدر خود را بدانند و با خلوص نیت قدم بردارند که خداوند هم یاری می کند.
ان شاءالله در هفته بسیج در سطح شهرو مدارس برنامه های متنوع و آموزنده ای جهت شناخت بیشتر نسل جدید نسبت به فرهنگ بسیجی برگزار شود.
یاد و خاطره شهدای اسلام از صدر تا کنون بالاخص شهدای بسیجی را گرامی می داریم./
امام جمعه سیراف گفت:پيشرفت روزافزون جمهورى اسلامى ايران در عرصه تسليحات موشكى، كشورمان را به يكى از قدرت‏هاى بلامنازع اين حوزه در عرصه نظامى جهان تبديل كرده است.
ایشان گفتند:امروزه تسليحات موشكى پيشرفته به‏ عنوان يكى از اثرگذارترين و راهبردى‏ ترين عناصر نظامى در دنيا از پايدارترين عوامل موجب بازدارندگى در برابر كنش‏هاى سخت احتمالى معارضين مى ‏باشد و بى‏شك در معادلات فرانظامى نيز ازجمله سياست خارجى و ديپلماسى تعيين ‏كننده هستند. علاوه بر اين قرار گرفتن اين‏دست از تسليحات نظامى در چارچوب قواعد سلاح‏هاى متعارف بر جذابيت آن‏ها افزوده است و ورود جدى ايران به اين حوزه و دستيابى گروه‏هاى مقاومت از اين‏ طريق به موشك ‏هاى پيشرفته، نگرانى دول غربى و متحدان منطقه‏اى آن‏ها را در پى داشته است لذا دول غربى از هيچ حربه‏اى براى مهار اين دستاورد كشور ايران دريغ ننموده ‏اند و اين تلاش مذبوحانه در ايام نابودى داعش و قدرت‏نمايى گروه‏هاى مقاومت هم ‏پيمان با جمهورى اسلامى ايران به ‏ويژه حزب ‏الله و انصارالله پررنگ‏تر شده است.
امام جمعه سیراف در ادامه به بوی بد گاز در سطح سیراف اشاره کردند و خواستار پیگیری این گونه مسائل شدند. ایشان گفتند این مساله مساله ی کمی نیست چراکه به سلامتی مردم در رابطه است.
حجت الاسلام والمسلمین عاشوری امام جمعه محترم سیراف گفتند متاسفانه با وجود آلایندگی زیاد حقوق مردم در باب اشتغال ,پیوست فرهنگی و ورزش نیز زیر پاگذاشته می شود.
ایشان گفتند چرا تیم های ورزشی ما باید مشکل اقتصادی داشته باشند و از کمترین امکانات بی بهره باشند! چرا در بحث های فرهنگی و آموزشی شهر سیراف و روستاهای اطراف باید با مشکلات عدیده دست و پنجه نرم کنند!
ایشان از مسئولان خواستند دررابطه با سلامتی و حقوق مسلم مردم با هیچ کس معامله نکنند و به مشکلات مردم رسیدگی کنند.

در پایان حادثه دلخراش زلزله ویران گر کرمانشاه به رهبری معظم انقلاب و مردم شریف کرمانشاه و ایران اسلامی تسلیت عرض می کنم.
ضمن همدردى با حادثه ‏ديدگان و طلب غفران الهى براى جان‏باختگان و آرزوى شفا براى مصدومان و مجروحان اين حادثه طبيعى و مصيبت‏ بار كه مردم ايران به‏ ويژه هموطنان عزيز استان كرمانشاه را در غم از دست رفتن تعداد قابل توجهى از عزيزان هموطنمان عزادار ساخت، گفت:لازم است از كليه نهادها و مجموعه ‏هايى كه از ساعات اوليه اين حادثه با نهايت تلاش به صحنه آمدند و نيز اقدامات مردمى براى يارى ‏رسانى به مردم شريف مناطق زلزله‏ زده صميمانه تقدير و تشكر می کنم.
شما مردم نوع دوست سیراف و روستاهای همجوار نیز ان شاء الله با تمام توان به کمک هموطنان خود بشتابید و با جمع آوری کمک های نقدی و غیرنقدی باری از این مصیبت دردناک را از دوش هموطنان عزیزمان کاسته کنید.از همه عزیزان هم بابت کمک های انجام شده تقدیر و تشکر میکنم. آجرک الله ان شاءالله

http://sirafsalat.ir/wp-content/uploads/2017/11/IMG-20171117-WA0011-1024x767.jpghttp://sirafsalat.ir/wp-content/uploads/2017/11/IMG-20171117-WA0010-1024x767.jpghttp://sirafsalat.ir/wp-content/uploads/2017/11/IMG-20171117-WA0009-1024x767.jpghttp://sirafsalat.ir/wp-content/uploads/2017/11/IMG-20171117-WA0008-1024x767.jpghttp://sirafsalat.ir/wp-content/uploads/2017/11/IMG-20171117-WA0006-1024x767.jpghttp://sirafsalat.ir/wp-content/uploads/2017/11/IMG-20171117-WA0004-1024x767.jpghttp://sirafsalat.ir/wp-content/uploads/2017/11/IMG-20171117-WA0005-1024x767.jpg

 

اخبار
ارتباط با امام جمعه