جمعه 1396/1/4 - 32 : 12
مشخصات امام جمعه
محمدصادق عاشوری
محمدصادق عاشوری
سيراف
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1395/12/27
امام جمعه سیراف: مسئولین بدانند هر کس در این نظام صاحب کرسی شده است به برکت خون شهدا و در صحنه بودن این مردم عزیز است.

امام جمعه سیراف: مسئولین بدانند هر کس در این نظام صاحب کرسی شده است به برکت خون شهدا و در صحنه بودن این مردم عزیز است.خطبه اول

موضوع:رکوع و سجده‏ هاي طولاني پرهيزگاران
(فهم حانون علي اوساطهم مفترشون لجباههم و اکفهم و رکبهم و اطراف اقدامهم)

بندگان خوب خدا خودم و شما را به رعایت تقوای الهی سفارش می کنم.

“متقين در پيشگاه الهي به رکوع مي‏روند و جبين و دست و پا به هنگام سجده بر خاک مي‏ سايند.”

شرح: وقتي آن گونه که ذکر شد آيات خدا را تلاوت مي‏کنند و مي‏ شنوند، بايد اين‏ گونه نيز خضوع و خشوع کنند و به رکوع روند، و اعضا بر خاک مالند، و گويا اين اعضاء را فرش زمين مي‏کنند. اينان براي خدا اين اعضاء را بر خاک مي‏گذارند و غير او را در اين عمل شريک او نمي‏گردانند، زيرا که خود فرمود: «ان المساجد لله فلا تدعوا مع الله احدا».

روايت است که معتصم عباسي از امام جواد (ع) درباره اين آيه سوال کرد و حضرت فرمود: «هي الاعضاء السبعه التي يسجد عليها»، آن (مساجد) اعضاء هفتگانه‏اي است که سجده با آنها صورت مي‏گيرد.

به مناسبت ذکر رکوع و سجود رواياتي درباره‏ي فضيلت آنها ذکر مي‏کنيم:

امام صادق (ع) فرمود: «عليکم بطول الرکوع و السجود فان احدکم اذا اطال الرکوع و السجود هتف ابليس من خلفه فقال يا ويله اطاع و عصيت و سجد و ابيت، بر شما باد به طولاني کردن رکوع و سجود، زيرا وقتي يکي از شما رکوع و سجده‏ي خود را طولاني کند، ابليس ندا دهد از پشت سر او، واي بر من، اطاعت کرد و عصيان کردم، سجده کرد و اباء نمودم. »

امام باقر (ع) نيز فرمود: «من اتم رکوعه لم يدخله وحشه القبر، کسي که رکوع خود را تماما به جاي آورده و حق آن را ادا کند، وحشت قبر به او راه پيدا نکند. »

بيش از همه شيطان به مسئله سجده حساس است زيرا او به وسيله همين سجده رانده شد، و در روايتي از مولي علي (ع) آمده که سجده را طولاني کنيد که عملي سنگين‏تر بر ابليس نيست که ببيند انساني در سجده است، زيرا او امر به سجده شد و عصيان کرد.

چنانکه در روايات آمده طولاني کردن سجده از آئين ائمه و سنت توبه‏ کنندگان است و سجده گناهان را مي‏ريزد، چنانکه باد برگ درختان را سجده نهايت مرتبه‏ي عبادت فرزندان آدم است.

در روايتي چنين آمده: «اقرب ما يکون العبد الي الله و هو ساجد»، نزديکترين حالت بنده به خدا وقتي است که به سجده مي‏رود.

خانداني که ما را امر به طول سجده کرده‏اند، خود به قدري در سجده فرو مي‏رفتند که پيشاني و زانوهاي آنها پينه مي‏بست. امام باقر (ع) مي‏فرمايد: در مواضع سجده‏ي پدرم آثار سجده و برآمدگي و تورم نمايان بود و هر سال دو مرتبه آنها را قيچي مي‏کرد، در هر مرتبه پنج ثفنات) بود و او صاحب ثفنات ناميده مي‏شد.

در جاي ديگر امام باقر (ع) فرمود: «پدرم هرگاه نعمتي ذکر مي‏شد، يا آيه‏اي که در آن سجده بود قرائت مي‏گرديد، يا خداوند دفع بلا و کيد از او مي‏کرد، يا از نمازش فارغ مي‏شد، يا اصلاح بين دو نفر مي‏کرد، در همه‏ي اينها سجده مي‏کرد و اثر سجود در تمام مواضع سجده‏اش نمايان بود، و از اين رو او را «سجاد» مي‏ناميدند.

امام سجاد (ع) گاهي در بيابان به سجده مي‏رفت و هزار مرتبه مي‏فرمود: «لا اله الا الله حقا حقا لا اله الا الله تعبدا و رقا لا اله الله ايمانا و صدقا.

اينها در مورد سجده‏ي جسماني بود، البته سجده‏ي کامل، ضميمه شدن سجده‏ي جسماني با سجده‏ي نفساني است. در روايتي از مولي علي (ع) آمده: «سجود جسماني قرار دادن اعضاء هفتگانه با خشوع قلب و اخلاص بر زمين است ولي سجود نفساني فراغت و دوري قلب از امور فاني و روي آوردن با آخرين همت به سوي امور باقي و کندن لباس کبر و خود پسندي و قطع علائق دنيوي و مزين شدن به اخلاق نبوي است.اندم، عجب رکوعي، عجب خلوصي، نماز است! منشاء اين عجبها، عجب است.

آقای نظام التولیه – سَر کشیک آستان قدس رضوی – نقل کرد که:نوبت کشیک من بود. اول شب خادمان آستان مبارک حضرت رضا علیه السلام به من مراجعه کردند و گفتند به علّت سردی هوا و بارش برفْ زائری در حرم نیست، اجازه دهید حرم را ببندیم، من نیز به آنها اجازه دادم. مسئولین، درها را بستند و کلیدها را آوردند. مسئول بام حرم مطّهر آمد و گفت: حاج شیخ حسنعلی اصفهانی از اول شب تا کنون بالای بام و در پای گنبد مشغول نماز می باشند و مدّتی است که در حال رکوع هستند، اگر اجازه دهید به ایشان عرض کنیم که می خواهیم درها را ببندیم.

گفتم: خیر، ایشان را به حال خود بگذارید، و مقداری هیزم در اطاق پشت بام، که مخصوص مستخدمین است، بگذارید که هرگاه از نماز فارغ شدند استفاده کنند و درِ بام را نیز ببندید.

مسئول مربوطه مطابق دستور عمل کرد و همه به منزل رفتیم. آن شب برف بسیاری بارید. هنگام سحر که برای باز کردن درهای حرم مطّهر آمدیم، به خادم بام گفتم برو ببین حاج شیخ در چه حالند. پس از چند دقیقه خادم مزبور بازگشت و گفت: ایشان همان طور در حال رکوع هستند و پشت ایشان با سطح برف مساوی شده است. معلوم شد که ایشان از اول شب تا سحر در حال رکوع بوده اند و سرمای شدیدِ آن شب سخت زمستانی را هیچ احساس نکرده اند، نماز ایشان هنگام اذان صبح به پایان رسید.

خطبه دوم

بندگان خوب خدا خودم و شما را به رعایت تقوای الهی سفارش می کنم.خطبه دوم را با بیان مناسبت های هفته آغاز می کنم.

سالروز فرخنده ميلاد حضرت فاطمه زهرا(س) بر همه زنان و مادران به خصوص مادران و همسران شهدا مبارک باد

مهم‏ترين وظائف زن‏

الف. شغل بزرگ و آينده‏ساز خانه‏دارى‏

يكى از مهم‏ترين وظائف زن، خانه‏دارى است. همه مى‏دانند؛ بنده عقيده ندارم به اين‏كه زنها نبايد در مشاغل اجتماعى و سياسى كار كنند؛ نه، اشكالى ندارد، اما اگر چنان‏چه اين به‏معناى اين باشد كه ما به خانه‏دارى به چشم حقارت نگاه كنيم، اين مى‏شود گناه. خانه‏دارى يك شغل است؛ شغل بزرگ، شغل مهم، شغل حساس، شغل آينده‏ساز. فرزندآورى يك مجاهدت بزرگ است. ما با خطاهائى كه داشتيم، با عدم دقتهائى كه از ماها سر زده، يك برهه‏در كشور ما متأسفانه اين مسأله مورد غفلت قرار گرفت و ما امروز خطراتش را داريم مى‏بينيم كه من بارها اين‏را به مردم عرض كرده‏ام: پيرشدن كشور، كم شدن نسل جوان در چندين سال بعد.

ب. فرزندآورى‏

فرزندآورى يكى از مهم‏ترين مجاهدتهاى زنان و وظائف زنان است، چون فرزندآورى در حقيقت هنر زن است، او است كه زحماتش را تحمل مى‏كند، او است كه رنجهايش را مى‏برد، او است كه خداى متعال ابزار پرورش فرزند را به او داده است. خداى متعال ابزار پرورش فرزند را به مردها نداده، در اختيار بانوان قرار داده؛ صبرش را به آن‏ها داده، عاطفه‏اش را به آن‏ها داده، احساساتش را به آن‏ها داده، اندامهاى جسمانى‏اش را به آن‏ها داده؛ در واقع اين هنر زنها است. اگر چنان‏چه ما اين‏ها را در جامعه به دست فراموشى نسپريم، آن وقت پيشرفت خواهيم كرد.

لزوم احترام و تكريم زن‏

احترام زن و تكريم زن، يك مسأله است كه اين حتماً بايد مورد توجه و عنايت خاص باشد. رفتارهاى زنان در محيط خانوادگى، در محيط كسب و كار، در محيط سياست، در محيط اجتماعى، يك مسأله است، رفتار با زنان هم يك مسأله است. رفتار با زنان، ناظر به مردان است؛ چه مردان خانواده – مثل پدران، برادران و همسران – چه مردانى كه در محيطهاى كار برخورد مى‏كنند. رفتار با زن بايد احترام‏آميز، محبت‏آميز، همراه با نجابت و همراه با عفت باشد. بنابراين، هم تكريم زن، هم وظيفه زن، هم وظيفه نسبت به زن، جداگانه بايد مورد توجه و برنامه‏ريزى قرار بگيرد.

همچنین تولد فرزند زهرای مرضیه امام خمینی(ره) این بنیتگذار کبیر انقلاب را خدمت همه شما نمازگزاران عزیز تبریک می گویم.

حضرت امام خمينى در جوانى نيز به مبارزه بر ضد خان‏ها و افراد شرور ستمگر مى‏رفت؛ همان‏هايى كه در پناه حكومت مركزى، به غارت اموال و نواميس مردم مى‏پرداختند. ايشان در اين‏باره مى‏فرمايند: «من از بچگى در جنگ بودم و خودمان تفنگ داشتيم» و در جايى ديگر بيان مى‏دارند: «ما، در همان محلى كه بوديم، يعنى خمين… سنگربندى مى‏كرديم. من هم تفنگ داشتم… تعليم و تعلّم تفنگ هم مى‏كرديم… و با اين اشرارى كه بودند و حمله‏كردند… مقابله مى‏كرديم. ديگر دولت مركزى قدرت نداشت و هرج و مرج بود. يك دفعه هم يك محله خمين را گرفتند و مردم با آن‏ها معارضه كردند و تفنگ دست گرفتند و ما هم جزء آن‏ها بوديم.»

پیشلپیش سال نو سال ۱۳۹۶ را خدمت مقام معظم رهبری ،مراجع تقلید و شما مردمان خوب ایران خصوصاً سیرافی های خونگرم تبریک عرض می کنم.

«يا مقلب القلوب و الابصار يا مدبر الليل و النهار يا محول الحول و الاحوال؛ حول حالنا الي احسن الحال»

در آستانه سال نو، مهم‏ترين مسئله‏اي كه معمولاً ذهنها را به خود معطوف مي‏سازد، نو شوندگي در ابعاد مختلف به‏ويژه محيط زندگي و ادب و آداب آن است، چه آن‏كه آدمي مي‏خواهد به‏لحاظ فردي و خانوادگي و فاميلي و حتي زندگي اجتماعي و سياسي لااقل از طبيعت كه با حيات دوباره‏اش آغازي ديگر را براي ثمربخشي بيشتر تجربه مي‏كند، عقب نماند.

بهار ۱۳۹۶ از راه رسيد و مثل هميشه و هر ساله نويد شور و نشاط و شكوه و شكوفه مي‏دهد، طبيعت لباس نو بر تن و حياتي دوباره را آغاز مي‏كند تا بدين‏وسيله سفره بركات و نعمتهاي الهي را براي اشرف مخلوقات يعني انسان بگستراند تا چه ميزان از انسانها، عِباد شکور باشند و راه پاكي و سعادتمندي را پيشه كنند و چه ميزان كفران نعمت كرده و با معصيت و نافرماني، بي‏راهه حيرت و سرگرداني را اختيار نمايند. چه آن‏كه طبق كلام وحي: «فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَي‏هَا؛ قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّي‏هَا؛ وَقَدْ خَابَ مَنْ دَسَّي‏هَا»؛ دو جهت بيشتر بر سر راه قوه اختيار انسان وجود ندارد، يا راه سعادت است و شكر كه نشانه‏هاي آن صفات حسنه و نيك است و در مسير و سبك زندگي توأم با تقوي و پاكي متجلي می‏گردد و يا بي‏راهه شقاوت و پستي كه صفات رذيله و ناپسند را همراه با سركشي و ذلت به نمايش مي‏گذارد. در حالت اول، هرچه هست، امنيت و آرامش و محبت و ايثار و گذشت و برادري و برابري و احترام و ادب و كرامت انساني است و در جهت دوم جز پلشتي و كِبر و پليدي و شهوت و فسق و اذيت و ظلم و… نيست.

در نگاه نخست، مستضعفان و محرومان و ملتهاي مظلوم و قدس شريف مسأله اول جهان اسلام است و اما در نگاه دوم، اگرچه ۷ ميليون يمنی مظلوم غذايي براي خوردن نداشته و همزمان شكم‏باره‏گان رژيم سعودي با بيش از هزار و پانصد خدمه و همراه در پي خوش‏گذراني و عياشي در خارج از مرزهاي كشورشان اردو بزنند و يا ملت مظلوم بحرين، عراق، سوريه، فلسطين و… در آتش فتنه‏هاي شوم آمريكايي انگليسي دست و پا بزنند، فرقي نمي‏كند چراكه در اين نوع نگاه، عاطفه و شرافت انساني به مسلخ برده شده و لگدمال گرديده است.

ايام تحويل سال و آغاز بهاري ديگر، بهانه‏اي است تا به‏ خود آمده و پلشتي‏هاي اخلاقي و رفتاري را از صحن جانمان بيرون رانده و جان تازه‏اي به روح و قلبمان ببخشيم كه البته مبناي سيره و زندگي بزرگان نيز همواره همين بوده است. هنر آن نيست كه تحت هر شرايطي، همواره بر اخلاق زشت و مواضع غلطمان پاي بفشاريم بلكه هنر آن است كه در مسير رشد و تعالي و كمال، با استعانت از خداي متعال در جهت اصلاح و هدايت نفس خويش گام برداشته و هر لحظه و آنی نو شوندگي و آرامش درون را تجربه كنيم.

بيانات بسيار مهم رهبرى معظم انقلاب اسلامى در جمع اعضاى مجلس خبرگان رهبرى حاوى نكات و تذكراتى بسيار مهم به مسؤولان كشور بود. رهبر معظم انقلاب در اين ديدار ضمن تأكيد بر اهميت و تأثيرگذارى مجلس خبرگان رهبرى، خاطرنشان ساختند كه بايد با تلاش‏ بى‏وقفه و عينى كردن آثار اقتصاد مقاومتى در زندگى مردم، حركت پر افتخار ۴ دهه اخير را شتاب و رونق بيشترى بخشيم. ايشان متذكر شدند كه اگر احساس مسؤوليت در مسؤولان به‏گونه‏اى بود كه آنان همواره دغدغه‏ى كار و تلاش و هدف‏گرايى و مجاهدت داشتند، نشان مى‏دهد كه آنان در خطوط اصلى حكومت اسلامى حركت مى‏كنند. اما اگر بر خلاف اين بود بايد بدانيم كه از چارچوب‏هاى حكومت اسلامى خارج شده‏ايم. نگاهى به بيانات رهبر معظم انقلاب حاكى از آن است كه محورهاى مهم زير، بخشى از مهم‏ترين محورهاى اين سخنان است:

۱. لزوم عينى كردن آثار اقتصاد مقاومتى براى مردم‏

۲. لزوم كار و تلاش جدى مسؤولان در حل مشكلات مردم‏

۳. نقد نگاه برخى روشنفكرنمايان غرب‏زده در باب مسؤوليت اجتماعى و حكومت‏

۴. لزوم تلاش براى تحقق اهداف اسلامى ولو به‏صورت تدريجى‏

۵. مبارزه با استكبار و اعتماد نداشتن به آن‏

۶. مردم‏گرايى و اعتماد به مردم‏

۷. اعتماد به نفس ملى و عزت ملى‏

۸. خوددارى از گرايش به اشرافىگرى‏

۹. دلسوزى براى طبقات ضعيف جامعه‏

در ادامه اخلاق انتخاباتی نکاتی عرض می کنم.

امام جمعه سیراف فرمودند:مسئولین بدانند هر کس در این نظام صاحب کرسی شده است به برکت خون شهدا و همیشه در صحنه بودن این مردم است.

توجه به حقيقت و واقعيت

برخي از نامزدها طرح هايشان غيرواقعي و به دور از واقعيت هاي اجتماعي است. در هر زماني شرايط اجتماعي مطالباتي را اقتضا مي كند كه براي پاسخ گويي مي بايست به ظرفيت هاي جامعه توجه كرد. بنايراين اگر كسي به دور از ظرفيت ها بخواهد وعده اي وطرحي براي مطالبات مردم بدهد به گزافه گويي رفته است.
شناخت حقايق و واقعيت ها براي آن است كه حقيقت امري است كه مي بايست به عنوان يك آرمان در نظر داشت و به عنوان هدف براي آن برنامه ريزي كرد و واقعيت را مي بايست براي آن شناخت كه ظرفيت هاي جامعه را نشان مي دهد. بنابراين نامزدها با توجه به حقيقت گرايي مي بايست به واقعيت ها نيز توجه كنند و برنامه ها و مواضع خويش را بر پايه اين دو مولفه قرار دهند.
حضرت يوسف (ع) نشان مي دهد كه شناخت دقيقي از حقايق و نيز واقعيت ها و ظرفيت هاي جامعه مصر داشته است و طرح ها و برنامه هايش را بر اساس حقايق و واقعيت هاي آن جامعه ارايه داد كه افزون بر مقبوليت از سوي مسئولان، قابليت اجرا داشته و به اهدف تعيين شده دست يافت.
همان گونه كه ايجاد مطالبات از طريق آگاهي بخشي به حقوق، خوب است ولي شناخت واقعيت هاي هر اجتماع نيز براي تبيين مواضع، ضروري است تا خداي ناكرده شخصي كه نامزد مسئوليتي است وعده هاي توخالي و پوچ ندهد.
برخي از نامزدها براي تقويت خود و مواضع خويش تبيين نادرستي از واقعيت هاي اجتماعي و ظرفيت هاي كشوري مي دهند و اين گونه است كه هم كارگزاران فعلي را متهم مي كند و هم مطالباتي را در مردم ايجاد مي كنند كه وعده هاي توخالي از آب درمي آيد و دولت هاي آينده را به بي كفايتي و دروغ متهم مي نمايد.

اجتناب از اتهام زني

اگر بخواهيم درست قضاوت شويم مي بايست درست قضاوت كنيم. بسياري از مردم در نقد ديگران يد طولايي دارند ولي هنگامي كه خود در ميدان عمل قرار گيرند در مي مانند. ما وقتي به پشت سر خويش مي نگريم پدران و مسئولان پيشين را به ناتواني و بي كفايتي متهم مي سازيم. اين قضاوت ها به سبب آن است كه در شرايط آنان نيستيم و آگاهي به ظرفيت ها و توانايي و شرايط آنان نداريم. اين گونه است كه قضاوت ها نادرست مي شود و ديگران نيز نسبت به ما چنين قضاوتي خواهند داشت.
هرگز مشق نانوشته غلط ندارد و كساني كه در ميدان عمل قرار نگرفته اند نمي توانند مدعي شوند كه بهتر از مسئولان كنوني عمل مي كنند. اين مطلبي عام و كلي است و افراد در زندگي و رفتارهاي شخصي و اجتماعي مي بايست در هنگام داوري به همه جوانب عمل توجه كنند، در غير اين صورت عملي كه به عنوان نقد انجام مي دهند در حقيقت چيزي جز اتهام زني نيست كه از نظر قرآن گناه و از نظر قانوني و فقهي جرم و از نظر اخلاقي رذيلت است.
بنابراين لازم است كه همه نامزدها بكوشند تا به تبليغ توانمندي هاي خويش و ظرفيت هاي جامعه توجه داشته باشند و از اتهام زني و ناتوان خواني ديگران خودداري كنند؛ مگر آن كه ادله كافي و مستدل داشته باشند. در اين صورت نيز مي بايست همه مسائل اخلاقي و امنيتي را مراعات كنند.
شخص پيش از آن كه مساله اي را مطرح سازد مي بايست خود را در دادگاه وجدان بگذارد كه طرح اين مساله تا چه اندازه مناسب و لازم و خدايي است و آيا مي تواند در پيشگاه خداوند پاسخ مناسبي براي طرح آن داشته باشد؟

مراعات ادب

نامزدها مي بايست همواره در كلام، ادب را مراعات كنند. ادب به معناي رعايت بسياري از ريزه كاري ها و ظرافت هاي رفتاري است كه شايد در وهله نخست بي اهميت و غيرضروري باشد ولي در عمل دانسته مي شود كه بسياري از مردم به اين نكات ريز و ظرايف رفتاري توجه و اهتمام دارند.
از جمله آدابي كه نامزدها مي بايست به آن توجه كنند مساله ادب با مخالفان است كه در آياتي چون ۱۰۸سوره انعام و ۸۸سوره هود و ۱۲۵ سوره نحل بدان اشاره شده است.
در حالي كه نامزدها رقيبان هم مي باشند و رقابت، امري غير از مخالفت است، با اين همه برخوردها به جاي آن كه براساس ادب نسبت به برادر ديني باشد به شكل برخورد با مخالفان مي باشد. با اين همه اگر مراعات ادب نسبت به مخالف را نيز داشته باشند مي توان گفت كه رفتارها مي بايست بهتر از اين باشد كه اكنون هست.
به سخن ديگر، نامزدها به عنوان برادران ديني در عرصه رقابت مي بايست به عنوان استباق به كار خير با هم رقابت داشته باشند نه آن كه به عنوان مخالفان در برابر هم قرار گيرند.
اگر بخواهيم اصول و كليات اخلاق انتخاباتي را برشماريم بيش از آن است كه در يك مقاله بگنجد از اين رو به همين مقدار بسنده مي شود. اميد است با مراعات همين اندك گام هاي بلندتري به سوي فرهنگ سازي برداريم.

سالروز عملیات فتح المبین است که  یاد و خاطره شهدای ۸سال دفاع مقدس خصوصاً شهدای عمایات فتح المبین را گرامی می داریم.

چهارشنبه روز جهانی آب است.

استان بوشهر با معضل کم آبی روبروست ؛ خدمت عزیزان عرض کنم: خداوند انسان را از مصرف بی‌رویه و زیاد برخی از منابع نظیر آب منع کرده است، و کسانی را که در مصرف آب اسراف و زیاده‌روی می‌کنند را «إِخْوَانَ الشَّیاطِینِ» می‌‌نامند و کسانی که به این مهم توجه نکنند از منظر قرآن ظالم هستند.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

 

اخبار
ارتباط با امام جمعه