سه شنبه 1396/7/4 - 25 : 14
مشخصات امام جمعه
محمدصادق عاشوری
محمدصادق عاشوری
سيراف
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1396/6/31
امام جمعه سیراف: ما مبارزه با استکبار و دفاع از مظلوم را از کربلا آموخته ایم /فریاد هیهات من الذله ملت ایران همیشه بلند است…

به گزارش سیراف صلاه نماز جمعه بندر سیراف به امامت حجت الاسلام والمسلمین عاشوری امام جمعه محترم این شهر اقامه گردید.

حجت الاسلام والمسلمین عاشوری با توجه به فرارسیدن ماه محرم بحث خطبه اول خود را به قیام اباعبدالله الحسین علیه السلام ظرفیتهاى منحصربفرد محرم و عاشورا اختصاص دادند.

خطبه اول

امروز جمعه اول محرم الحرام است. فرارسیدن ماه پیروزی خون بر شمشیر و شهادت جانگداز اباعبدالله الحسین علیه السلام و ۷۲تن از یارانشان را تسلیت می گویم.

قال رسول الله(صلى الله علیه و آله): «إِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ حَرَارَةً فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لَن تَبْرُدَ أَبَدا»
امام جمعه سیراف گفت:محرم و صفر به ‏طورعام و عاشوراى حسینى به‏ طور خاص ازجمله فرصتهاى فوق ‏العاده ویژه‏ اى است كه علی‏رغم همه تلاشها و پژوهش ها، هنوز ابعاد و ظرفیتهاى مهمى از آن ناشناخته مانده است و به ‏عبارتى آنچه تاكنون به آن توجه شده، مربوط به سطح و چگونگى برپایى عزاى حسینى(علیه‏االسلام) و رونق‏ یافتگى محافل و هیئتها و كم و كیف ظاهرى آن بوده و كمتر به عمق و هویت و راهبردهاى ژرف و تحول‏ آفرین آن عنایت رفته است.
این در حالى است كه وقتى همین مقدار محدود و اندك توجه به محرم و صفر و برپایى خیمه‏ هاى عزاى اهل بیت(علیه‏السلام) باعث حفظ اسلام و قرآن و مكتب اهل بیت(علیهم‏السلام) طبق فرمایش بزرگان و صاحب ‏نظران به ‏ویژه حضرت امام خمینى(ره) و خلف صالح وى امام خامنه‏ اى(مدظله) بوده است، باید به‏ خوبى ارزیابى و پیش‏ بینى كرد كه اگر همه ظرفیتهاى موجود در محرم و صفر و تاسوعا و عاشورا آن‏هم در ابعاد درونى و هویتى و زیرساختها و بنیانهاى فكرى و معنوى و اعتقادى و انقلابى، فهم و تبیین و سپس جریان یابد، چه اتفاق عظیم و خیره‏ کننده ‏ای مى ‏افتد؟!
در حالى ‏كه دنیاى امروز در مواجهه با انواع ظلم ها و نابرابری ها در عطش فریادى یكپارچه علیه زورگویان و بندگان قدرت و ثروت و نیز اكسیر عدالت و پاكى و امنیتى فراگیر مى‏ سوزد و پابرهنگان و توده ‏هاى مردم مستضعف در سراسر جهان به انتظار قیامى جهانى كه عرصه گیتى را از هرگونه پلشتى و فساد و ناپاكى و ظلم پاكسازى نماید، لحظه ‏شمارى مى ‏نمایند، مكتب عاشورا و دانشگاه عظیم حسینى(علیه‏السلام) نقطه امیدى است كه فراتر از شیعیان و مسلمانان، همه ‏ى بشریت روى زمین را به ‏سوى خود فرا مى‏ خواند.

ایشان گفتند:هر حادثه ای یک ظرف زمانی و یک ظرف مکانی دارد؛ در هر زمان و مکانی که اتفاق افتاده دیگر با همان شرایط و عین آن تکرار نمی شود؛ اما حوادث تاریخ علی رغم این تکرار عین آن امکان پذیر نیست، اما مشابه به آن تکرار می شود. به قطار نگاه کنید، هر واگنی که از جلوی ایستگاه می گذرد دیگر گذشته اما واگن بعدی که می آید مثل همان است. حالا مسافرانش فرق می کنند، افرادی که در این کوپه ها نشسته اند متفاوت اند. مهره های تاریخ عوض می شود، مسافرانش عوض می شود، شخصیت هایش عوض می شود؛ اما اصول و قواعدی که بر تاریخ حاکم است این ها با اندکی تفاوت عین هم هستند. تاریخ تکرار پذیر است. واقعاً چرا جامعة ارزشی نبوی تبدیل به جامعة ضد ارزشی اموی شد؟ هنوز نیم قرن از رحلت پیغمبر صلی الله علیه وآله وسلم نگذشته بود که جامعة ارزشی نبوی تبدیل به جامعة ضد ارزشی اموی شد. همه چیز رفت و برعکس شد و یک تغییر صد در صد ماهوی اتفاق افتاد، علت چیست؟ من برای شما چند مثال می زنم که چگونه در تاریخ انسان های خوب کنار زده شدند؟ چگونه در تاریخ پاک دامن ها حذف شدند؟ قرآن می فرماید: فرعون یک زمامدار فاسد بود؛«إِنَّهُ كَانَ مِنَ الْمُفْسِدِين»این از فرعون که زمامدار بود، اما مردم«فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ»؛مردم هم قدرت تحلیل نداشتند و فرعون آنها را در جهل نگه داشته بود و نمی گذاشت قضایا را بفهمند. این یک معادله است، ببینید نتیجة این دو چه شد؟ فرعون زمامدار فاسد و مردم، جاهل بدون اطلاع؛ این دو یک نتیجه داد«فَخَرَجَ مِنْهَا خَائِفًا يَتَرَقَّبُ»؛موسی علیه السلام مجبور شد شبانه از شهر و از بین مردم «خائفانه» فرار کند و بیرون برود. چرا موسی از جامعه خارج شد؟ چون وقتی آن زمامدار فاسد با این مردم جاهل با هم جمع شدند و نتیجه اش«خَرَجَ»خروج موسی است. حضرت صالح شتر را به عنوان معجزه برای قومش آورد، گفت:«هذِهِ ناقَهُ اللهِ»این شتر، علامت خداست. همة موجودات متعلق به خدا هستند ولی شما می دانید یک چیزهایی مستقیم به خدا نسبت داده شده؛ مثلاً مسجدالحرام را می گوییم خانة خدا، ماه رمضان را می گوییم ماه خدا، حسین را می گوییم خون خدا؛ والا بقیة مسجدها هم مال خداست، بقیة ماه ها ماه خداست، اگر چیزی را به طور مستقیم به خدا نسبت می دهند دلیل بر اهمیت زیاد آن است. گفت:«هذِهِ ناقَهُ اللهِ»این شتر نشانة خداست. چه کردند؟«فَعَقَرُواها»شتر را پی کردند و کشتند. نتیجه چه شد؟ عدم تأثیرگذاری دعوت صالح علیه السلام این مطلب را ادامه می دهم تا به جایی برسیم. و اما قوم لوط؛ فرشته های خدا شب به خانة لوط آمدند، مردم جمع شدند گفتند این ها را بیرون کن؛«أَخْرِجُوهُم مِّن قَرْيَتِكُمْ»لوط علیه السلام فرمود: چرا بیرونشان کنم مگر چه کرده اند؟ گفتند: »إِنَّهُمْ أُنَاسٌ يَتَطَهَّرُون»جرمشان این است که پاک دامن هستند. نتیجة آن حرکت بیرون کردن پاک دامن ها شد. به قصه یوسف علیه السلام نگاه کنیم؛ نتیجة حسادت و جهل و غفلت برادران چه شد؟«اقْتُلُواْ يُوسُفَ»بیایید برادرمان را بکشیم. حال شما دقت کنید از خارج شدن هابیل از صحنه تا به شهادت رسیدنش توسط قابیل همین گونه تاریخ را ورق بزنید خارج شدن موسی، توطئة ترور یوسف علیه السلام ، توطئة پی کردن شتر صالح علیه السلام ، توطئة خروج متطهرها از میان قوم لوط، همة اینها مثل واگن هایی هستند که آن ها را به هم بسته اند، فقط مهره ها و مسافرانش عوض شده اند، تاریخ را جلوتر بیایید آن گاه به حوادثی مانند حادثة کربلا می رسید به گونه ای این مسیر ادامه یافت که این جمعیت انبوه مقابل اباعبدالله (علیه السلام) ایستادگی کردند.
حجت الاسلام والمسلمین عاشوری درادامه دلایل مقابله با امام حسین(ع) را برشمردند:
۱- ولایت ستیزی، ۲- دین ستیزی، ۳- عدالت ستیزی، ۴- تقدس زدایی.

ایشان گفتند:در هر جامعه ای با هر شرایطی و در هر زمانی این چهار آفت پیدا شود همان قضایا تکرار می شود. مگر در همین کشور شیخ فضل الله نوری بر سر دار نرفت؟ مگر شهید ثانی و شهید اول با آن وضع به شهادت نرسیدند؟ مگر زید ابن علی ابن الحسین (علیه السلام) ، حُجر بن سکیت، میثم تمار کشته نشدند؟ پروندة شهادت که با کربلا بسته نشد. اموی ها چهار کار عمده انجام دادند که این ها هر جا باشد همین نتیجه را می دهد، خروج خوبان، شهادت پاکان، و حذف متدین ها.

اموی ها نگفتند نماز نخوانید، بلکه خود معاویه هم نماز می خواند، امام جماعت هم می شد. ولید نماز می خواند، امام جمعه هم می شد. نگفتند روزه نگیرید، معاویه گفت کسی حق ندارد قرآن را تفسیر کند، بخوانید ولی تفسیر نکنید. ابن عباس آمد و گفت: معاویه، آخر جلوی تفسیر قرآن را که نمی شود گرفت. گفت: چرا نمی شود؟ گفت: مردم می خواهند قرآن را بفهمند. گفت: اگر خواستند پیش ما بیایند خودمان برایشان مفسر می گذاریم، فقط ابن عباس از تو نپرسند؛ چون اگر تو بخواهی«الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ»را تفسیر کنی، می گویی: علی (علیه السلام) ، اگر بخواهی«إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً»را تفسیر کنی مي گویی: خانوادة حضرت زهرا (علیهاالسلام) تفسیر ممنوع، اگر هم تفسیر خواستید خودمان تفسیر مي کنیم. امویان دین ستیزی کردند، کاری کردند که با این که خودش آدم بدی بود به بدی معاویه اعتراض می کند، پسرش می گوید: یک شب پدرم به خانه آمد، خیلی ناراحت بود، گفتم: پدر چه شده است؟ گفت: این معاویه عجب آدم بدی است! گفتم: چرا؟ گفت: پیش او بودیم، صدای اذان بلند شد، ناگهان از جای بلند شد و گفت: من باید نام این پیغمبر را از این اذان پاک کنم! که گفته نام این شخص روزی پنج مرتبه کنار نام خدا باشد اما نام ما نباشد. من باید این نام را دفن کنم. می دانید دین ستیزی، یعنی چی؟ یعنی دین را بی روح و بی محتوا کردن؛ یعنی می گویند دین روایت های مختلف دارد، تو هر چه دلت خواست تفسیر کن. یعنی طرح نظریة سکولاریزم، پلورالیسم، قرائت های مختلف از دین بعد می بینید کسی پیدا می شود با کمال وقاحت مي گوید حضرت زهرا (علیها السلام) یک الگوی قدیمی بود، دنبال الگوی جدید بگردید. عجب! مگر عفت و تقوا و ادب و زهد این ها قدیم و جدید دارد؟ چه کسی گفته احترام به پدر و مادر قدیمی است؟ چه کسی گفته عفت و حیا و شرم و تقوا قدیمی است؟ این ها قدیمی بردار نیست، حواسمان را جمع کنیم و حافظ ارزش ها باشیم. امام صادق (علیه السلام) وقتی مصیبتی برایش پیش می آمد عرضه می داشت: «اللهم لا تَجعَل مصیبتی فِی دینی» خدارا شکر که در دینم مصیبت پیش نیامد. بیایید خودمان را قاضی قرار بدهیم واقعاً ما چقدر روی دین جوان هایمان حساسیم؟ چقدر روی نمازشان، تقوایشان، ارتباطشان، گفت و گوهایشان، تلفن هایشان رفت و آمدهایشان حساس هستیم؟ می دانید دین ستیزی یعنی چه؟ یعنی روابط حرام را عادی جلوه دادن، یعنی قبح گناه را شکستن، یعنی توجیه گناه، یعنی مبانی را زیر پا گذاشتن، این ها دین ستیزی است. عزیزان، ارتباط با نامحرم جایز نیست، دست دادن به نامحرم جایز نیست، سخن گفتن غیرشرعی و سخن گفتن شهوت آمیز جایز نیست. این گونه ارتباط ها دین ستیزی است؛ اینکه انسان دائم این اصول را تنزل بدهد، دائم روح دین را از آن بگیرد و قبح آن را بشکند، وقتی قبحش شکست دیگر جلوی من و شما هم خجالت نمی کشد، پدرش هم که از کنارش بگذرد کلامش را قطع نمی کند، ارتباطش را قطع نمی کند. دیگر از بزرگتر، از روحانی، از پدر و از مادر هم حیا نمی کند. حالا من مطالب را در لفافه بیان مي کنم. قبح بسیاری از گناهان به راحتی ریخته شده است. وقتی دین ستیزی شد، وقتی روح معنویت گرفته شد، همین می شود. امیرالمؤمنین (علیه السلام) می فرماید: وقتی این آیه نازل شده:«أَحَسِبَ النَّاسُ أَن يُتْرَكُوا أَن يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُون»مردم فکر نکنید همین که به زبان و به کلام گفتید ایمان آوردیم کافی است، آزمایش می شوید. حضرت می فرماید: من خدمت پیغمبر خدا رفتم، عرض کردم یا رسول الله! این آزمایش ها چه وقت انجام می شود؟«وَهُمْ لَا يُفْتَنُون»پیغمبر خدا فرمود: علی جان! این آزمایش ها بعد از من است. تا پیغمبر بود خیلی کارها را انجام نمی دادند. حتی منافقین نفاقشان را پنهان می کردند. قرآن می فرماید:«وَمِنْ أَهْلِ الْمَدِينَةِ مَرَدُواْ عَلَى النِّفَاقِ لاَ تَعْلَمُهُمْ»پیغمبر! بعضی از افرادی که دور تو هستند منافق اند، تو آنها را نمی شناسی. تا زمانی که پیغمبر (صلی الله علیه وآله وسلم) بود تمام جنگ ها، و اختلافات را مخفی کرده بودند. حضرت زهرا می فرماید: همین که پیغمبر از دنیا رفت، خار نفاق آشکار شد. و معلوم شد که بعضی پیغمبر را نیز قبول نداشتند. اما از ابهت و عظمت و پایگاه مردمی او حساب می بردند. زمان پیغمبر صلی الله علیه وآله وسلم گذشت«ظَهَرَتْ حَسِیکَهُ النِّفاق»این نفاق ها آشکار شد. –پیغمبر (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمود: علی جان! این فتنه ای که قرآن می گوید:«أَحَسِبَ النَّاسُ أَن يُتْرَكُوا أَن يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُون»این فتنه بعد از رحلت من است. – حضرت فرمود: علی جان،«السُّحْتُ بِالهَدیَّهِ»اسم رشوه را هدیه می گذارند«وَالرِّبا بِالبَیْع»علی جان اسم ربا را بیع می گذارند. ربا می شود بیع، معامله، رسمی می شود و یا قبحش می ریزد. شبهات را وارد دین مي کنند، این آزمایش ها پیش می آید، آن زمان دیگر هر کسی در غربال نمی ماند.

این جاست که می بینید با این که امام حسین (علیه السلام) آن همه به این طرف و آن طرف رفت، نامه داد، ملاقات کرد، فقط تعداد محدودی آمدند. وقتی پای جان و پای دنیا به میان آمد همه کنار کشیدند. فرمود:«النَّاسُ عَبیدُ الدُّنیا وَالدِّینُ لَعِقٌ عَلَی ألْسِنَتِهِمْ یَحُوطُونَهُ مَا دَرَّتْ مَعَایِشُهُمْ فإذَا مُحِّصُوا بِالبَلاءِ قَلَّ الدَّیّانونَ»عزیزان، دقت کنید از این صحبت ها این گونه برداشت نکنید که اسلام با دنیا داری مخالف است، خیر، اگر دنیا باعث حرکت و پویایی دین شود، نه تنها بد نیست بلکه عالی است، اما اگر دنیا باعث شود خدا، دین، اعتقادات، حلال و حرام، خمس و زکات و همه چیز کنار برود و زیر پا گذاشته شود به حرام بودن لقمه ای که می خورید اهمیت داده نشود این دنیا بد است. می دانید لقمة حرام نسل شما را به خطر می اندازد؟ سوار دنیا شو، امیر دنیا شو، نه اسیر و وابسته، مثل عمر سعد که برای حکومت ری و برای دنیا از دینش گذشت و به ری هم نرسید، به مال هم نرسید.

خطبه دوم

امام جمعه سیراف خطبه دوم را به بیان مناسبت های هفته و دیدار اعضای مجلس خبرگان با رهبری پرداختند.
جمعه ۳۱شهریور ۱ محرم آغاز هفته احیاء امر به معروف و نهی از منکر است.
حجت الاسلام والمسلمین عاشوری بیان داشتند:امروز در جامعه ما امر به معروف و نهی از منکر کم رنگ شده است.جایگاه امر به معروف و نهی از منکر از واجبات الهی است باید درست تبیین شود.
ایشان فرمودند:امر به معروف و نهی از منکر را از خود,خانواده و اقوام و دوستان خود شروع کنیم , بی توجه نباشیم یک واجب همگانی است و همه باید احساس مسئولیت کنیم.
یکی از اهداف امام حسین علیه السلام نیز امر به معروف و نهی از منکر بوده است.

حضرت امام حسين (علیه السلام) فرمودند: اُرِیدُ اَن آمِر بِالمَعروفِ وَ اَنهَی عَنِ المُنکَرِ وَ اَسِیرُ بِسِیرةِ جَدِّی وَ اَبِی عَلِّی بن ابی طالب (علیه السلام).
هدف من امر به معروف و نهی ازمنکر و حرکت براساس سیره جدم رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم ) و پدرم علی ابی طالب است.
اگر در جامعه ای امر به معروف و نهی از منکر ازبین رفت خسارت و آسیب های زیادی به پیکره جامعه وارد می شود.
*همچنین آغاز جنگ تحمیلی در سال ۱۳۵۹و آغاز هفته دفاع مقدس است.*

گرامی می داریم یاد و خاطره شهدای هشت سال دفاع مقدس و به روان پاک شهدا درود و صلوات می فرستیم.
امام جمعه سیراف گفتند:پیروزى انقلاب اسلامى ایران با رویكرد مذهبى، براى نظام استكبارى و سلطه قابل پذیرش نبود، چراكه انقلاب اسلامى با شعارهاى خود به ‏طور جدى دنیاى زر، زور و تزویر را با چالش مواجه مى ‏كرد.بنابراین دشمنان انقلاب از ابتداى پیروزى، تصمیم به ازبین بردن این نظام نوپا گرفتند. ازسویى دیگر چون خودشان نمى ‏خواستند هزینه این تقابل را بپردازند با بررسى‏هاى انجام ‏شده، بهترین گزینه را فرد جاه ‏طلب و دیوانه ‏اى مثل صدام را كه مى ‏توانست این نقش را ایفا كند، پیدا كردند. پس از ماه‏ها ماجراجویى رژیم عراق و درگیرى‏هاى مرزى، در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ رژیم بعثى عراق با تصمیم و طرح قبلى و با هدف برانداختن نظام نوپاى جمهورى اسلامى، جنگى تمام ‏عیار را علیه ایران اسلامى آغاز كرد. صدام بعثى رییس جمهور عراق با ظاهر شدن در برابر دوربین‏ هاى تلویزیون عراق با پاره كردن قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر، آغاز تجاوز رژیم بعثى به خاك ایران را اعلام كرد.دوره ‏اى هشت ‏ساله كه پس از جنگ ویتنام، طولانى‏ ترین جنگ قرن بیستم محسوب مى ‏شد.
رهبری معظم انقلاب فرمودند: جنگ تحمیلی به خاطر این اتفاق افتاد که دشمن درما احساس ضعف کرد ;هدف جنگ نرم دشمن و جنگ پنهانی دشمن این است که مردم را از عرصه جهاد و مقاومت دور کند,مردم را نسبت به آرمان ها بی تفاوت کند.
حجت الاسلام والمسلمین عاشوری درادامه به نقش یاد شهدا در سرپانگهداشتن ملت‏ پرداختند و افزودند:امروز دشمن اگر هم به فرض، یك كار نظامى را انجام مى‏ دهد، با هدف تصرّف فضاى فكرى و روحى كشور است؛ اگر كار اقتصادى مى‏ كنند به این نیّت است؛ اگركار امنیّتى مى‏ كنند، كار روانى مى ‏كنند، از فضاى مجازى استفاده مى ‏كنند، از ماهواره استفاده مى‏ كنند، از رادیوها و تلویزیون‏ ها استفاده مى‏كنند، از مبلّغان دهان‏ به‏ مزد و سخن ‏به‏ مزد در اطراف دنیا استفاده مى ‏كنند، همه با این هدف است. در یك چنین شرایطى، آن‏ چیزى كه مى‏ تواند ملّت را سَرپا نگه دارد، در آن‏ها شوق و طراوت به‏ وجود بیاورد، یاد شهدا است، یعنى ازجمله عوامل مهم، یاد شهدا است.
ما زندگى شهیدان را، سبك زندگى شهیدان را، براى جوان هایمان، براى نسل هاى رو به آینده‏ مان تصویر كنیم، ترسیم كنیم، به آن‏ها نشان بدهیم كه ببینند چه بود و چه شد، چون جنگ تحمیلى كه در واقع دفاع مقدّس بود، این یك ‏چیز كوچكى نبود؛ ما هنوز هم بعد از گذشت سالها، ابعاد مهمّ این جنگ را درست نتوانستیم براى مخاطبین خودمان تشریح كنیم؛ یك جنگ بین ‏المللى بود، یك جنگ بین‏ الملل بود علیه اسلام، علیه حاكمیّت اسلام، علیه امام بزرگوار؛ یك جنگ این‏ جورى بود.

یك جوان امروز، نوجوان امروز بایدبداند كه وقتى ما مى ‏گوییم دفاع مقدّس، این دفاع مقدّس چه بود؟ این از زبان آن‏ها بیان شود، كما این‏كه بعضى از كتاب هایى كه نوشته شده كه بنده هم یادداشت ‏هایى در كنار بعضى ‏هایش نوشتم، ازاین جهت خیلى خوب است كه نشان ‏دهنده همین است كه جزئیّاتى كه آن‏جا وجود داشته، آن ابتكارها، آن فداكارى‏ ها، آن غربتها، آن گذشتها، آن شهامتها و شجاعتهایى كه افراد در حین عملیّات و در قبل از عملیّات انجام دادند، در آن لحظات سخت، كارهایى كه انجام دادند، این‏ها در بعضى از این نوشته ‏ها خوب تصویر شده، خوب تبیین شده؛ این‏ها هم براى نسل جوان تبیین بشود.
خاطره‏ هاى هشت سال دفاع مقدّس شد یك ثروت عظیم و ملّى. این‏قدر هم این خاطره‏ ها زیاد و متنوّع و پُرمغز و گویا است كه هیچ زبان گویایى هم نه حالا زبان بنده كه زبان قاصرى است قادر نیست كه همه آن‏ها را بیان كند.
سفارش می کنم کتاب هایی درباره شهدای شهرستان و شهرسیراف نوشته شود و خاطرات مادران و پدران شهدا درآن درج شود.
* شنبه اول مهر آغاز سال تحصیلی و بازگشایی مدارس است .
با شروع سال تحصیلى جدید، شور و شعف و نشاط، جامعه را فرا مى‏ گیرد. فرا رسیدن مهرماه، حتى براى بزرگ‏ترها نیز عطر دل ‏انگیز خاطرات خوش مدرسه را به ارمغان مى ‏آورد. بازگشایى مدرسه‏ ها تنها براى این اهمیت ندارد كه دانش ‏آموز با سواد مى ‏شود یا چیزهاى بیشترى یاد مى ‏گیرد، بلكه آنچه مدرسه‏ ها را در جامعه مهم جلوه می‏دهد، نقش و كاركرد آن‏هاست. نقش اول مدرسه ‏ها، به ‏سبب مركزیت داشتن آن‏ها براى تعلیم و تربیت است؛ ازاین‏رو، مدارس در پیشرفت، رشد و توسعه جوامع، نقش مهمى بر عهده دارند و سرنوشت هر كشور بسته به كیفیت و محتواى آموزشى و پرورشى آن است چون مردان و زنانى كه مى‏ خواهند فرداى یك كشور را بسازند، از مدرسه ‏هاى آن برخواهند خاست.
این روز را به تمامی معلمین و دانش آموزان و والدین تبریک می گویم امیدوارم سال خوبی برای همه عزیزان باشد.
همچنین دوم محرم ورود امام حسین علیه السلام به صحرای کربلاست. ضمن خوش آمد به وعاظ عزیز و گرامی امیدواریم بتوانیم گوشه ای از اهداف و عبرت های عاشورا را برای مردم بیان کنیم.
یکشنبه دوم مهر مصادف است با سالروز شهادت روحانی فاضل ,مجاهد و پرچمدار مبارزه و انقلاب در استان و یاور واقعی رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی ره حجت الاسلام والمسلمین شهید ابوتراب عاشوری در سوم محرم ۵۷ است یادش گرامی و راهش پررهرو…
همچنین ۵مهر مصادف است با شکست حصر آبادان…

شكست حصرآبادان اولین پیروزى رزمندگان اسلام‏ بود.
امام جمعه سیراف گفت:از آن‏جا كه نظام مقدس جمهورى اسلامى ایران در تعارض مستقیم با قدرت‏هاى سلطه‏ گر غرب قرار داشت، از همان ابتدا با مقابله جدى دشمنان مواجه شد كه از این میان مى‏ توان به درگیرى ‏هاى داخلى و شورش ‏هاى محلى اشاره كرد. تحمیل جنگى نابرابر بر انقلاب نوپاى ایران اسلامى با حمایت همه ‏جانبه استكبار جهانى، توسط رژیم بعث عراق آغاز شد. جنگى كه تنها محدود به خطوط مقدم جبهه ‏ها نبود، بلكه تمام سرزمین ما اعم از شهرها و روستاها را درگیر خود كرد.
از سوى دیگر آمریكا كه در جریان پناهندگى شاه به آن كشور، سفارتش در تهران به تصرف دانشجویان پیرو خط امام درآمده بود؛ دیگر تاب چنین تحقیرى را نیاورده و با حمله نظامى به طبس تلاش كرد این حقارت را جبران نماید كه به‏صورتى مفتضحانه شكست خورد. ازاین‏رو آمریكا در یك بررسى منطقه ‏اى، جهت مهار گسترش انقلاب اسلامى و جبران شكست ‏هاى پى‏ درپى خویش؛ عملیات نظامى علیه ایران توسط رژیم بعثى عراق را طراحى و اجرا كرد. با مقاومت ملت قهرمان و نیروهاى مسلح دلیر کشورمان نه تنها دشمنان به اهداف خود نرسیدند بلكه جمهورى اسلامى توانست تهدیدات را به فرصتهاى مهمى براى خود تبدیل كند.
حجت الاسلام والمسلمین عاشوری درپایان به سخنان رهبرمعظم انقلاب در جمع خبرگان رهبری پرداختند:

سخنان سخیف، زشت، ابلهانه، آشفته و سراسر غیرواقعیِ رئیس جمهور امریکا در مجمع عمومی سازمان ملل ناشی از قدرت نبود، بلکه ناشی از عصبانیت، درماندگی و سبک مغزی است زیرا امریکایی‌ها از اینکه نقشه‌های چندین ساله آنها در منطقه غرب آسیا، با حضور مؤثر جمهوری اسلامی ایران، نقش بر آب شده است، به شدت ناراحت و عصبانی هستند.
سخنان رئیس جمهور امریکا، برای ملت امریکا افتخارآمیز نبود و باید نخبگان امریکا، از این سخنان و داشتن چنین رئیس جمهوری احساس شرم کنند که این احساس شرم را نیز بیان کرده‌اند.
آمریکایی‌ها از سالها قبل برای منطقه غرب آسیا طراحی و نقشه داشتند و نام آن را هم «خاورمیانه جدید» یا «خاورمیانه بزرگ» گذاشته بودند و سه محور اصلی این طراحی نیز عراق، سوریه و لبنان بودند اما در هر سه کشور با شکست مواجه شدند.
ایشان تأکید کردند: براساس این طراحی قرار بود، عراق با آن سابقه کهن تاریخی و تمدنی و سوریه به عنوان کانون مقاومت و لبنان با جایگاه ویژه خود، تحت سلطه و نفوذ امریکا و رژیم صهیونیستی باشند.
اما اکنون واقعیات منطقه به گونه‌ای دیگر است زیرا آنها نتوانستند در لبنان کاری از پیش ببرند، در عراق، درست بر عکس خواسته‌ی آنها محقق شده است و در سوریه به رغم جنایت‌های بی‌شمار امریکا و متحدانش و قتل عام مردم این کشور و حمایت‌های گسترده از گروههای تروریستی تکفیری، در حال حاضر داعش به پایان راه خود رسیده و گروههای تکفیری همچون جبهه النصرة، منزوی شده‌اند.
حضور و تأثیر جمهوری اسلامی ایران موجب محقق نشدن طراحی‌ها و خواستهای امریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه شده است و همین، دلیلِ عصبانیت آنهاست.

پایان

اخبار
ارتباط با امام جمعه