يکشنبه 1395/12/8 - 7 : 9
مشخصات امام جمعه
حسین مؤذنی
حسین مؤذنی
جونقان
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1395/11/29
دولت فعلی پر هزینه ترین دولتی است که وجود داشته اما بازدهی اش کمترین بازدهی بوده!! تمام هم این دولت در برجام بود که آن هم افتضاح بود و هیچ دستاوردی نداشت تقریبا هیچ! اینها را خودشان می گویند

                                                                                   (بسمه تعالی)                                                     29/11/1395

خطبه اول:

اَعوذُ بِاللهِ سَمیعِ العَلیم مِنَ الشَیطانِ اللَّعینِ الرَّجیم، بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیم اَلحَمدُ لِلّهِ رَبِ العالَمين وَ الصَّلواة والسلام عَلی اَشرَفِ الاَنبیاء والمُرسَلین حَبیب قُلوبِنا و طبیب نُفوسنا ابالقاسِم المُصطَفی مُحَمَّد(ص) و عَلی اَهلِ بَیتِهِ الطَّیبینَ الطّاهرین المعصومین المظلومین لاسيما الحجه بقية الله فِي الارضين روحی و ارواح العالمینَ لِتُرابِ مَقدَمِهِ الفَداء وَ اللَّعنةُ الله عَلي اعدائِهِم اجمعین مِنَ الان  الي قیام يَومِ الدّين.

و اما بعد قال مولانا امیرالمومنین (ع) :" یا بُنَیَّ اَحیِ قَلبَکَ بِالمُوعِظَه..." توصیه و سفارش به تقوای الهی در خطبه اول را باشرح کلامی از مولا امیرالمؤمنین علی(ع) آغاز می کنم که آن حضرت  در نامه 31 نهج البلاغه در سفارش به فرزند بزرگوارشان امام مجتبی(ع) فرمودند: « فرزندم دل خود را با موعظه زنده بدار» تقدیم می کنم.

انسان تا نتواند بین اهم و مهم تفکیک قائل شود در ضرر و زیان است. توضیح این که ما باید به آنچه اهمیتش بیشتر است اهتمام بورزیم بحث ما در مورد جسم و جان این است که جسم ما مهم است اما جان ما از آن مهم تر است و بین اهم و مهم باید آنچه اهمیتش بیشتر است بیشتر به آن بپردازیم. اگر درجایی تعارض شد بین مال و جان باید مال را بدهیم تا جانمان را حفظ کنیم و اگر تعارض شد بین جان و دین باید جان را بدهیم تا دین حفظ شود همان کاری که ابا عبدالله الحسین (ع) انجام داد و فرمودند: اگر دین خدا جز با کشته شدن من زنده نمی ماند پس ای شمشیرها مرا دریابید. امیرالمومنین(ع) موعظه را بعنوان حیات بخش جان به فرزند خود امام مجتبی توصیه می کنند. انسان نیازمند به موعظه است و قرآن کریم سراسر موعظه است و لذا فرموده اند به این کتاب زندگانی زیاد مراجعه شود برای اینکه جان انسان زنده بماند و بهترین زمان اثر گذاری قرآن وقت سحر است و بعد از نماز صبح. و علت اینکه ما قرآن را کنار گذاشته ایم این است که جانمان نزد خودمان ارزش ندارد و اهمیتی برای آن قائل نیستیم ومدام با گناهان زیاد از جمله تکبر و غرور و دروغ و حسد جان خود را ضعیف و بیمار می کنیم . امام سجاد (ع) در دعای هشتم صحیفه سجادیه از همین امراض روحی به خداوند پناه می برد: اللّهُمّ إِنيّ أَعُوذُ بِكَ مِنْ هَيَجَانِ الْحِرْصِ، وَ سَوْرَةِ الْغَضَبِ، وَ غَلَبَةِ الْحَسَدِ، وَ ضَعْفِ الصّبْرِ، وَ قِلّةِ الْقَنَاعَةِ، وَ شَكَاسَةِ الْخُلُقِ، وَ إِلْحَاحِ الشّهْوَةِ، وَ مَلَكَةِ الْحَمِيّةِ

وَ مُتَابَعَةِ الْهَوَى، وَ مُخَالَفَةِ الْهُدَى، وَ سِنَةِ الْغَفْلَةِ، وَ تَعَاطِي الْكُلْفَةِ، وَ إِيثَارِ الْبَاطِلِ عَلَى الْحَقّ، وَ الْإِصْرَارِ عَلَى الْمَأْثَمِ، وَ اسْتِصْغَارِ الْمَعْصِيَةِ، وَ اسْتِكْبَارِ الطّاعَةِ- خدايا، من به تو پناه مى‏برم از طغيان حرص، و تندى خشم، و غلبه حسد. و ضعف نيروى صبر، و كمى قناعت، و سوء خلق، و افراط شهوت، و غلبه عصبيت، و پيروى هوس، و مخالف هدايت، و از خواب غفلت، و اقدام بر تكلف، و گزيدن باطل بر حق، و پافشارى بر گناه، و خرد شمردن معصيت، و بزرگ شمردن طاعت...

پس انسان باید به جانش اهمیت دهد و با موعظه آن را زنده نگه دارد و در بین مواعظ مواعظ آخرتی تاثیر بیشتری دارد. ما باید بدانیم که این دنیا محل زندگی دائمی ما نیست و ما باید اعمال و رفتار خود را برای بعد از این دنیا درست کنیم و زندگی خود را بر مبنای آخرت تنظیم کنیم. اگر این دنیا جای ماندن بود خیلی ها از ما قوی تر و نیرومند تر(از نظر جسمی و مالی) بودند که در این دنیا نماندند. أَلَمْ يَرَوْا كَمْ أَهْلَكْنَا مِنْ قَبْلِهِمْ مِنْ قَرْنٍ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ مَا لَمْ نُمَكِّنْ لَكُمْ- ای پیغمبر چقدر از انسانهایی که به آنها مکنت و قدرت داده بودیم اما بخاطر کفرشان آنان را هلاک گردانیدیم در حالی که آن قدرت و مکنت به اینها داده نشده.

همچنین خداوند در سوره مبارکه سبا می فرماید: وَكَذَّبَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَمَا بَلَغُوا مِعْشَارَ مَا آتَيْنَاهُمْ فَكَذَّبُوا رُسُلِي فَكَيْفَ كَانَ نَكِيرِ ﴿۴۵﴾ کسانی که قبل از این کافران بودند نیز به تکذیب پیغمبران و قیامت پرداختند این در خالی است که افراد این زمان یک دهم قدرت و مکنت افراد سابق را هم ندارند. خداوند در سوره مبارکه بقره به داستان عزیر پیغمبر(ع) اشاره می کند و می فرماید: أَوْ كَالَّذِي مَرَّ عَلَىٰ قَرْيَةٍ وَهِيَ خَاوِيَةٌ عَلَىٰ عُرُوشِهَا- عزیر پیغمبر وقتی داشت از یک  دهی عبور میکرد در بین راه به آبادی رسید که به طور وحشتناکی درهم ریخته و ویران شده بود و حتی استخوان های ساکنان آنجا نیز پوسیده شده بود

 

هنگامی که عزیر(ع)با دیدن این منظره وحشتناک به فکر معاد و زنده شدن مردگان افتاد  با خود گفت: قَالَ أَنَّىٰ يُحْيِي هَٰذِهِ اللَّهُ بَعْدَ مَوْتِهَا- چگونه خداوند این مردگان را زنده می کند؟البته او این سخن را از روی انکار نگفت بلکه از روی تعجب گفت

او در این فکر بود که خداوند جانش را گرفت(فَأَمَاتَهُ اللَّهُ مِائَةَ عَامٍ ثُمَّ بَعَثَهُ) و در ردیف مردگان قرار داد.پس از صد سال،خداوند عزیر(ع) را زنده کرد و از جانب خدا ندا آمد و از او پرسید: چقدر در این بیابان خوابیده ای؟(قَالَ كَمْ لَبِثْتَ ۖ قَالَ لَبِثْتُ يَوْمًا أَوْ بَعْضَ يَوْمٍ ۖ) او که گمان می کرد ساعاتی بیش در آنجا استراحت کرده باشد در جواب گفت:یک روز یا کمتر!

قَالَ بَل لَّبِثْتَ مِائَةَ عَامٍ فَانظُرْ إِلَىٰ طَعَامِكَ وَشَرَابِكَ لَمْ يَتَسَنَّهْ ۖ وَانظُرْ إِلَىٰ حِمَارِكَ وَلِنَجْعَلَكَ آيَةً لِّلنَّاسِ ۖ وَانظُرْ إِلَى الْعِظَامِ كَيْفَ نُنشِزُهَا ثُمَّ نَكْسُوهَا لَحْمًا) خداوند به او فرمود:تو صد سال در اینجا بوده ای اکنون به غذا و آشامیدنی خود بنگر که چگونه به فرمان خدا در تمام این مدت سالم مانده و هیچ آسیبی ندیده است.اما برای اینکه باور کنی به الاغ خود بنگر و ببین که چگونه با مرگ ،اعضای آن از هم متلاشی شده است و اینک ببین که خداوند چگونه اجزای پراکنده و متلاشی شده آن را دوباره جمع آوری کرده و زنده می کند.با دیدن این منظره عزیر گفت:می دانم که خداوند بر هر چیزی توانا است.اینک مطمئن شدم و مسأله معاد را با تمام وجودم حس کردم و قلبم سرشار از یقین شد(فَلَمَّا تَبَيَّنَ لَهُ قَالَ أَعْلَمُ أَنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ).

در سوره مبارکه ص خداوند وقتی انبیای بزرگ الهی را نام میبرد بعد از آن می فرماید: إِنَّا أَخْلَصْنَاهُمْ بِخَالِصَةٍ ذِكْرَى الدَّارِ ﴿۴۶. ما آنان را با موهبت ويژه اى كه يادآورى آن سراى بود خالص گردانیدیم. پس ذکر قیامت باعث خلوص انسان می شود و یک چنین شخصی دیگر کارهایش بیهوده نیست و همه کارهایش هدفمند می شود و یکی از چیزهایی که باعث می شود ما به یاد قیامت باشیم بحث مرگ و قبر است و این قبر در روایات آمده که ممکن است باغی از باغ های بهشت باشد و یا حفره ای از حفرهای جهنم و اینها همه بستگی به اعمال و رفتار ما در دنیا دارد.

اعاذنا الله من شرور انفسنا و من سيئات اعمالنا.  اِنَ اَحسَن الحدیث و ابلغ الموعظه کتاب الله العزیز الحکیم حیث یقول:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ ﴿١ وَرَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا ﴿٢ فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ کَانَ تَوَّابًا

 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِین ، وَ السَلامُ عَلی اَشرَفِ الاَنبیاء وَ المُرسَلین، حَبیبِ قُلوبِنا و طَبیب نفوسنا اباالقاسم المُصطَفی محمد(ص) و علی اهل بیته الطیبیبن الطاهرین المعصومین لا سیما السید الوصیین امیرالمومنین و فاطمه الزهراء سیدة نساء العالمین و الحسن والحسین سیدی الشباب اهل الجنة اجمعین و علی ائمة المسلمین، علی ابن الحسین و محمد ابن علی و جعفر ابن محمد و موسی ابن جعفر و علی ابن موسی و محمد ابن علی و علی ابن محمد و الحسن ابن علی و الحجة ابن الحسن القائم المهدی صلوات الله علیهم اجمعین.

«عبادالله اوصیکم و نفسی بِتقوی الله و اتِّباع امره و نهیه » در خطبه دوم خود و شما بزرگواران و نمازگزاران روز جمعه را توصیه و سفارش به تقوای الهی ، انجام واجبات و ترک محرمات می نمایم که انشاء الله در سایه عمل به واجبات و ترک محرمات در دنیا و آخرت سعادتمند شویم. به مناسبت هایی که در پیش رو می باشد اشاره می کنم.

1-  در ایام فاطمیه و شهادت جانسوز حضرت فاطمه زهرا(س) هستیم. در یک روایتی پیغمبر اکرم(ص) فرمودند: یَا سَلْمَانُ حُبُ‏ فَاطِمَهَ یَنْفَعُ فِی مِائَهٍ مِنَ الْمَوَاطِنِ أَیْسَرُ تِلْکَ الْمَوَاطِنِ الْمَوْتُ وَ الْقَبْرُ وَ الْمِیزَانُ وَ الْحَشْرُ وَ الصِّرَاطُ وَ الْمُحَاسَبَهُ فَمَنْ رَضِیَتْ عَنْهُ ابْنَتِی رَضِیتُ عَنْهُ وَ مَنْ رَضِیتُ عَنْهُ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ وَ مَنْ غَضِبَتْ عَلَیْهِ فَاطِمَهُ غَضِبْتُ عَلَیْهِ وَ مَنْ غَضِبْتُ عَلَیْهِ غَضَبَ اللَّهُ عَلَیْهِ وَ وَیْلٌ لِمَنْ یَظْلِمُهَا وَ یَظْلِمُ بَعْلَهَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیّاً ع وَ وَیْلٌ لِمَنْ یَظْلِمُ ذُرِّیَّتَهَا وَ شِیعَتَهَا.»- ای سلمان ! دوستی و محبت نسبت به  فاطمه در صد جا فایده خواهد داد که آسانترین آنها ، موضع مرگ ، قبر ، میزان ، محشر ، پل صراط و جایگاه حسابرسی است . هر کسی که دخترم فاطمه از او راضی باشد من از او راضی هستم و از هر کس که من راضی باشم خدا هم از او راضی خواهد بود  ؛ هر کس که فاطمه بر او خشمگین باشد ، من بر او خشمگینم و هر کس که من بر او خشمگین باشم خداوند بر او خشمگین خواهد بود ای سلمان ! وای بر کسی که بر او و شوهرش أمیرالمومنین علی علیه السلام ستم نماید و وای بر کسی که بر ذریه و شیعیان او ستم کند.

2- دیدار مردم آذربایجان شرقی و مردم تبریز با رهبر معظم انقلاب : مردم تبریز در چهلم شهدای مردم قم و قیام 19 دی یک قیامی انجام دادند که آنجا نیز عده ای به شهادت رسیدند و همینطور این چهلم ها ادامه پیدا کرد تا در سال 57 منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد. حضرت آقا در این مراسم دیدار مطالب بسیار مهمی را بیان کردند و من در این مجال به دو نکته مهم اشاره می کنم. یکی از آن موارد بحث برجام بود که ایشان فرمودند گفته شد اگر برجام چنین و چنان شود سایه جنگ و تهدید را از سر مملکت برداشته می شود که این حرف یک دروغ محض است و این حرف را می زنند تا ما را از یک جای دیگر غافل کنند الان همه بدانند جنگی که ما با اینها داریم جنگ نظامی نیست و آنها جرات حمله نظامی به ایران را ندارند چون می دانند اگر جمهوری اسلامی ایران بخواهد در آن واحد با فشار دادن یک ماشه 2000 موشک شلیک می شود و سپر دفاعی اسرائیل هر چند قوی هم باشد بتواند 200 موشک را مهار کند با 1800 دیگر چه میکند؟ خیلی سادگی است که کسی فکر کند آمریکا می خواهد با جنگ نظامی با ایران روبه رو شود. اینها اگر می توانستند در همان اوائل انقلاب که ما حتی یک سیم خاردار هم نداشتیم کاری می کردند اما نتوانستند. آنچه که مهم است جنگ اقتصادی است و مسائل اقتصادی از مسائل فرهنگی در کوتاه مدت خیلی مهم تر است. سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل تمام شد و مسئولان باید عملکرد خود را عرضه کنند که در این موضوع چه کرد ه اند. آن کسی که شعارش این بود که در صد روز قرار است اقتصاد مردم را حل کند چرا وضعیت به اینجا رسیده که اینقدر رکود و بحران ومشکلات اقتصادی وجود دارد و هر روز به بیکاری اضافه می شود، خیلی از کارخانه ها تعطیل می شود و واردات بی رویه که وارد می کنند. با آمار دروغ نمی شود مردم را فریب داد. آن کسی که آمار دروغ میدهد قبل از اینکه بخواهد کلاه سر دیگران بگذارد سر خودش کلاه رفته. مردم این مسائل را می فهمند  و به این دروغ ها پی می برند. اگر مسئولی کس دیگری خریدش را انجام می دهد و حقوق آن چنانی می گیرد و از معیشت  و در به دری و بیچارگی مردم خبر ندارد همه حرف هایش شعار است و موقع عمل مردم می فهمند که همه آمارهایش دروغ است. آیا در این مملکت این همه خون داده شد تا فقط عده ای به اشرافی گری و باند بازی و اسراف گری  بپردازند؟ خدا از اینها نگذرد هرکس می خواهد باشد. مردم که بازیچه دست شما نیستند که هر چند وقت یکبار یک رایی بدهند و بعد از آن کاری با مشکلات آنها نداشته باشید. عثمان ابن حنیف انصاری  در زمان حکومت امیرالمومنین بر سفره ای دعوت شده بود که فقط  در آن مجلس ثروتمندان دعوت بودند و فقیر در آن جا نداشت 1400 سال است که در نهج البلاغه آبرو و حیثیتش را امیرالمومنین برده است. مسئولی که فقط دارد حقوق نجومی می گیرد و افرادی را که حقوق نجومی میگیرند ذخیره انقلاب میداند این از بدبختی آن مسئول است. این اگر میفهمید یک چنین حرفی نمی زد او اگر با نهج البلاغه و تعالیم الهی و اولیای الهی آشنایی داشت این حرف را نمی زد. کسانی که در راس مسئولیت ها هستند باید وضعیتشان جوری باشد تا بتوانند درد مردم را درک کنند و الا مدیر و مسئولی که حقوق آنچنانی می گیرد او از کجا میتواند درد بد بخت و بیچاره و قشر مستضعف را بفهمد. دولت فعلی پر هزینه ترین دولتی است که وجود داشته اما بازدهی اش کمترین بازدهی بوده!! تمام هم این دولت در برجام بود که آن هم افتضاح بود و هیچ دستاوردی نداشت تقریبا هیچ! اینها را خودشان می گویند. قلب راکتور هسته ای اراک را پر ز بتن کردید در قبالش چه گرفتید؟ هیچ. قرار بود شما با مذاکرات تحریم ها را بردارید اما چه شد؟ تحریم ها تمدید شد. خدا کند بتوانند از این عملکردشان  در قیامت رو سفید باشند و الا کسی که در این مملکت با این همه خونی که داده شده اگر مقامی داشته باشد اما کاری انجام ندهد  والله قیامتش را از دست داده. به تعبیر امام و رهبر در این مملکت برای 200 میلیون نفر امکانات وجود دارد و اگر من مسئول نتوانم 80 میلیون را با این منابع اداره کنم از بی عرضگی من مسئول است. انشاء الله که خداوند این امکانات را از همه بلیات و آفات خصوصا مسئولین بی درد که گاها گرفتارش می شود مصون بدارد.

ان احسن الحدیث و ابلغ الموعظه کتاب الله العزیز الحکیم حیث یقول:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ (1) اللَّهُ الصَّمَدُ (2) لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ (3) وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ (4)

صدق الله العلی العظیم غفر الله لنا و لکم والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

            

ارتباط با امام جمعه