دوشنبه 1396/9/27 - 3 : 16
مشخصات امام جمعه
سیدمحمدباقر بخشایش پور
سیدمحمدباقر بخشایش پور
فلارد
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1396/9/24
خطبه های نماز جمعه مورخه ۹۶/۹/۲۴بخش فلارد


 خطبه های نماز جمعه مورخه ۹۶/۹/۲۴بخش فلارد

خطبه اول

بسم الله الرحمن الرحیم

                                                      قال الله:وَلو ان اهل القری امنوا واتقوا لفتحنا علیهم برکاته من السماء والارض (اعراف /۹۶)
اگر اهل شهر ها و آبادی ها ایمان می آورند و تقوا را رعایت می کنند ،برکات زمین و آسمان را بر آنها می گشودیم.
مبحث عرایضم در خطبه های اول پیرامون سبک زندگی دینی و اسلامی اقتصاد در اسلام بود.اقتصاد پایدار و با برکت مستلزم شکر نعمت هاست و ابعاد سه گانه ،شکر هم زبانی و هم قلبی و هم عملی باید توأم با هم انجام بگیرد.نعمت هم به معنای کلیت هست که هم مادیات و هم معنویات و باطن را در بردارد.انسان برای کسب توسعه نعمت به یک سری ظرف های نیاز دارد و یکی از چیزهایی که ظرف انسان را بزرگ می کند شکر هست.قدر داده های خدا را دانستن هست که اگر خدا این صفت را در بنده ای ببیند که بنده ای شاکر بود،داده های خدا را دید ،و حق آن نعمت ها را به جا آورد ،خب خدا میبیند این لایق هست  و نعمت بیشتری به او می دهد،البته شکر بیشتر از مقوله ی عمل است که باید این عمل در لابه لای اعمال و رفتار انسان دیده شود،از وجود اقدس امام کاظم (ع)هست که اگر کسی شاکر نعمت ها باشد ،شکر نعمت از خود نعمت بالاتر است،حضرت فرمودند:وکان الحمد،افضل من تلک النعمه :شکر بر نعمت از خود نعمت بالاتر هست.یعنی اگر سلامتی نعمت هست ،شکر بر سلامتی از خود سلامتی مهم تر است!شاید دلیلش این باشد که خدای متعال هیچ نعمتی را به ما بی هدف نداده است ،این نعمت ها چه از حیث ظاهری و مادی باشد و چه باطنی و معنوی،بی جهت خدا به ما نعمت نمی دهد.سلامتی ،قدرت،علم،زیبایی،آبرو،خانواده خوب،موقعیت و مسولیت  و ثروت ،اینها همه نعمت محسوب می شود.خب خدا برای چی سرمایه داده؟سرمایه برای کاسبی کردن،سرمایه را خدا داده تا انسان در این عالم کسب کند و با آن کسب به خدا نزدیک شود.پس تمام نعمت ها در واقع  نردبان سلوک و تقرب ماست،واین نعمت وقتی با شکر عملی گره خورد،آن تقرب ایجاد می شود،این نعمت با شکر میشود نردبان،اما اگر شکر نعمت به جاآورده نشد،میشود حجاب،میشود طناب که دست و پای انسان را می بندد و درواقع دیگر آن نعمت نعمت نیست،میشود نقمت،و نعمتی که در مسیر شکر خدا قرار نگرفت قیامت می شود وبال گردن انسان!پس نعمت ها با شکر نعمت اند و بدون شکر نقمت ،به همین دلیل است که امام‌ کاظم( ع )فرمودند:شکر نعمت از خود نعمت مهمتر است.بعضی ها در دنیا فراوان از این نعمت ها دارند،اما چون شکرعملی به جا نمی آورند،قیامت متضرر می شوند،آنوقت میگویند کاش در دنیا از این نعمت محروم بودیم.واین کلام امام کاظم( ع ) تکلیف همه را روشن کرد،که ثروت زمانی نعمت هست که توأم با شکر باشد،همه ی آن مصادیقی که به عنوان نعمت بیان شد از زیبایی تا موقعیت و مکنت وعلم و قدرت و هر نوع نعمتی که در اختیار ما قرار گرفت همه برای هدفی به ما واگذار شده،همه برای امتحان داده شده و اگر حق نعمت ادا نشد قیامت کار دست انسان می دهد.وجود مقدس امام صادق(ع)در بیان شکر عملی نعمت فرمودند:احسنوا جوارالنعم ،همجواری نیکو با نعمت ها  داشته باشید.راوی سوال کردند مقصودتان چیست؟قال:الشکر لمن انعم بها و أدا حقوقها (کافی کلینی ج۴ص۳۸)شکر گذار نعمت ها باشید و حقوق نعمت هارا به جا بیاورید.البته ادا حقوق نعمت ها ابعاد مختلفی دارد ،یک موردش مصرف درست نعمت هست که اگر درست انجام نگیرد نعمت ها قیامت شاکی انسان می شوند.رحمت خدا بر میرزا رحیم ارباب اصفهانی هم عالم و فقیه بود،هم عارف که هم دوره ی آیت الله العظمی بروجردی (ره) بودند،قبر مطهرشان در تخت فولاد اصفهان است. ایشان داشتند سبزی پاک می کردند ،یک کسی هم کنارش بود،خیلی دقت می کرد که برگی از سبزی دور ریخته نشود،گفتند آقا این ساقه را بگیرید و برگ ها را فوری بکشید،این همه دقت نمی خواهد!فرمودند:این ها نعمت خداست،اگر یکی از این برگ ها ی سالم از زیر دستم رد شد،و ر ریخته شد بعد قیامت از من گلایه کرد،آنوقت چه جوابی به خدا بدهم!؟یکی از حقوق نعمت ها عدم تضییع نعمت است،نعمت نباید ضایع شود،دور ریز نان و غذای بعضی ها قیامت وبال گردنشان می شود!بزرگان نعمت ها را اینجور می دیدند ،الان یک گناه بسیار بزرگ و کبیره که بعضی ها مبتلای به آن می شوند،اسراف در آب است.حیات ،کوچه،وسیله نقلیه را بیش از حد شستن این ها اسراف است،این آب نعمت است،شکرش در عدم اسراف است.اسراف در مصرف می شود نقمت (عذاب).برادران و خواهران،این صفت شکر عملی نعمت ها برای خدای متعال بسیار ارزشمند است،البته خدا در قرآن گلایه هایی هم دارد ؛"ولکن اکثرهم لا یشکرون"بسیاری از بندگان شکر گزار نیستند و حق نعمت را ادا نمی کنند. دعا وقرائت سوره

خطبه دوم
حضرت حجت الاسلام سید محمد با قر بخشایش پور امام جمعه محترم فلارد درخطبه دوم نماز جمعه امروز فرمودند. خودم وهمه شما برادران وخواهر ان نماز گزار را سفارش   به  رعایت تقوای الهی  فرا می خوانم .
اولین مطلب از عرایضم لایحه بودجه ۹۷را دولت محترم تنظیم کرد و به مجلس فرستاد و نقطه های کوری در این لایحه وجود دارد که تکلیف مجلس را سنگین می کند و تغییراتی که نسبت به سال گذشته انجام شده خیلی لازم هم نیست که انسان متخصص باشد و همه چیز به وضوح روشن است و نگرانی هایی دارد ایجاد می شود.نکته اول اینکه ،بودجه سالانه باید بر اساس برنامه های ۵ساله نوشته شود اما رییس جمهور محترم برنامه توسعه ششم را کنار گذاشته و به برنامه چهار ساله اشاره می کنند که حتی نه در دولت تصویب شد و نه به تصویب مجلس رسید ،خب مبنای این کار غیر قانونی است.الان هم که دولت دچار کسری بودجه است و برای امسال ۴۰هزار میلیارد تومان کسری دارد و بدهی های بسیار زیادی هم شهرداری ها ،بیمه و تامین اجتماعی دارد،بنابراین چاره ای جز افزایش قیمت بنزین و گازوئیل و عوارض و مالیات ندارد ،واین کسری بودجه بناست که از جیب مردم تامین شود و هیچ فشاری اینجا به خود دولتمردان وارد نمی شود ،چون نه با حقوق های نجومی برخورد می شود ،ونه پاداش های میلیونی به اعضاء هیأت مدیره ها قطع می شود و نه سمینار های ده ها میلیاردی و کم خاصیت و سفر های پرهزینه خارجی جلویش گرفته می شود.خطیب جمعه فلارد درادامه گفتند ببینید عزیزان ،یکی از خلا های اساسی لایحه بودجه ۹۷نادیده گرفتن اقتصاد مقاومتی است.اولویت اول در اداره کشور "اقتصاد مقاومتی "است ،مقام معظم رهبری فرمودند :قرارگاه اقتصاد مقاومتی!قرارگاه یک اصطلاح نظامی است و فرمودند برای اینکه ما در جنگیم!تمام کفر دنیا و جریان استکبار در خط براندازی دارند با ما می جنگند و این جنگ ،جنگ اقتصاد و فرهنگ است!وما فقط یک سنگر دفاعی قوی بنام اقتصاد مقاومتی داریم.خب اولا دولتمردان ما بیایند به مردم گزارش دهند در این ۵سال ما برای اقتصاد مقاومتی چه کار کردیم؟!ثانیا ،در بودجه ۹۷ چه میزان بودجه ای برای اجرائیات سیاست های اقتصاد مقاومتی اتخاذ شده است!؟اینقدر مقام معظم رهبری فرمودند :تکیه بر ظرفیت داخلی کشور!شما در جریان این بودجه ،از نظر رشد علم و فناوری و توسعه علم و شرکت ها و حرکت دانش بنیان چقدر در این بودجه نقش داشته اند؟در سیاست های اقتصاد مقاومتی بنا شد توانمندی های داخلی ،توجه به کشاورزی و معدن و پرهیز از خام فروشی نفت به عنوان اولویت دیده شود ،اما در بودجه ۹۷ دیده شد؟نشد!
متاسفانه علیرغم رکود و بیکاری فراوان بودجه عمرانی نه این افزایش پیدا نکرده بلکه نسبت به سال گذشته ۲۳/۶۶۱ میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است،و طبق گزارش دولتمردان ما الان ۷۲هزار طرح عمرانی نیمه تمام در کشور داریم که ۶هزار تا فقط طرح ملی است!و آیا این کم شدن بودجه عمرانی بر بیکاری و رکود نمی افزاید؟دولت در بودجه ۹۷ آمده هزینه های جاری خودش را افزایش داده ولی هزینه های عمرانی را کاهش داده،مبنای این کار یعنی افزایش ریخت و پاش در دولت،بودجه در سال گذشته ۳۹۸هزار میلیارد تومان بود،امسال شد ۴۲۴هزار میلیارد تومان  ،در بودجه جاری این افزایش زمانی موضوعیت داشت که شما در ادارات جذب نیرو بکنید یا شهر ها و بخش ها و شهرستان ها را توسعه دهید ،بخش شود شهرستان،چند شهرستان تبدیل به استان شود ،این کار که نشد...دارند در ادارات تعدیل نیرو هم می کنند؟سوال ما از دولت مردان این است که این افزایش ۱۲۳هزار میلیاردی نسبت به سال قبل که بنا دارید از طریق مالیات و عوارض از حلقوم مردم بکشید قرار است برای چه ضرورتی هزینه شود!؟این غیر از ریخت و پاش در دولت است؟ حجت الاسلام بخشایش پور دربخش دیگری
در خصوص یارانه ها قرار بود که یارانه ها به سمت  نیازمندان و نیاز های واقعی تولید و طرح تحول سلامت سوق پیدا کند،البته سال قبل مجلس اختیار کاهش و قطع یارانه دهک های پردرآمد را به دولت داد و بخاطر انتخابات اجرا نشد،البته الان هم کار خوبی است منتهی ضعف در اجرای درست کاری کرد که بسیاری از طبقه ضعیف جامعه از یارانه محروم شدند و بسیاری از ثروتمندان یارانه بگیر...حالا هم بناست که از ۲۰تا ۳۰میلیون نفر دیگر یارانه دریافت نکنند اگر این مدیریت مثل سابق باشد،لطمه سنگینی به طبقه مستضعف جامعه وارد می شود.طرح تحول سلامت هم که کامل و به جا اجرا نشد،وزیر بهداشت هم گلایه کرد و اعلام کرد که بدهی وزارت بهداشت از ۱۸ هزار میلیارد تومان گذشته که اخیرا وزارت بهداشت هم آمده ۱۲۶قلم از داروهای پرمصرف مثل سرماخوردگی را از شمول بیمه خارج کرده است.علی کل حال خلا های زیادی در بوجه ۹۷وجود دارد که انشاء الله مجلس شورای اسلامی که نمایندگان و وکلای ملت اند براساس اولویت ها و ظرفیت ها و نیاز ها لایحه بودجه ۹۷را تصویب کنند.مطلب بعد ،۲۷آذر روز وحدت حوزه و دانشگاه ،سالروز شهادت جانسوز محور اساسی و اصولی وحدت حوزه و دانشگاه مرحوم "شهید دکتر مفتح"است.مسأله وحدت حوزه و دانشگاه ولو به معنای ظاهر یک ارزش قلمداد می شود اما واقع امر این است که.یک اصل اثر گذار در جریان پیروزی انقلاب مقدس اسلامی و تداوم بخش انسجام مردم انقلابی در کشور هست.دلیلش هم ان است که گسست نخبگان اجتماعی دو آسیب را می رساند ،ضرر اولش تعارض روانی جامعه است،یعنی مغز متفکر جامعه که نخبگان جامعه اند ،اگر نباشد بین اینها و نخبگان دینی فاصله فکری ایجاد شود،آن وقت جامعه از آن حالت یکپارچگی خارج می شود و عدم تعادل روانی جامعه را دچار  شکاف می کند.نتیجه اینکه یک عده تحت تاثیر نخبگان اجتماعی یک جور فکر می کنند و تصمیم می گیرند ،یک عده هم تحت تاثیر نخبگان دینی اند یک جور دیگر فکر  می کنند و تصمیم می گیرند ،علی ای حال اگر جامعه دچار این دوگانگی فکری شد در برهه هایی تاب نخواهد آورد و متلاشی خواهد شد.اثر دوم گسست نخبگان اجتماعی و دینی این است که دشمن راه نفوذ را پیدا می کند و با تسلط خودش بر جامعه ،کشور را به لحاظ فرهنگی و اجتماعی تحت استعمار خودش در می آورد.در یک زمانی دولت قاجار که جریان های استعماری به وسیله روباه پیر جهان،انگلیس  و بریتانیای ناپاک در کشور ها نفوذ کرده بودند ،اینها اقدام موثرشان این بود که همان گسست و و دوگانگی را در جامعه ما ایجاد کرده بودند و در ایرانی که مهد رشد علم و توسعه و فناوری و توان بالای فکری و فلسفی و علمی بود همین کار را از راه نفوذ انجام دادند.دشمن دریافته بود که بزرگترین مفاخر علمی دنیا امثال ابوعلی سینا ،ابوریحان بیرونی  و فارابی در دوران نفوذ اسلام به ایران و در حوزه های علمیه رشد کردند یعنی ابو علی سینا قبل از اینکه یک طبیب و ریاضی دان باشد یک فیلسوف و فقیه بود.شیخ بهایی که ریاضی دان عصر خودش بود یک فقیه عمامه به سر بود،دشمن دید که کجا علم در کنار دین رشد پیدا کرد نفوذ در آن جامعه غیر ممکن خواهد بود،به همین خاطر از زمان قاجار استعمار تلاش کرد علوم تجربی آمیخته با دین را به جریان سکولار تبدیل کند،همین کار را کردند ،دانشمندان علوم تجربی را از حوزه های علمیه بیرون کشیدند ،همین امر هم باعث شد تا به امروز اروپا در تکنولوژی و فناوری ها و علوم مادی از ما جلو بزند!این نتیجه گسست بین حوزه و دانشگاه است.قتی که رضا خان قلدر حیوان صفت بر سرنوشت سیاسی این کشور مسلط شد ،دستور داد حوزه های علمیه را تعطیل کنند و دانشگاه را به عنوان رقیب حوزه ها بنا کردند ،البته بعضی می گویند سابقه دانشگاه در کشور مان مال ۸۰سال قبل است،این اشتباه است!دانشگاه جندی شاپور ما مال قبل از اسلام است که بعداز اسلام تمام مدارس نظامیه و حوزه های علمیه در بستر اسلام رشد کردند،علی کل حال دشمنان فهمیدند که اگر بنا باشد یک روز بر سرنوشت این کشور متسلط شوند ،اولین گامش گسست بین حوزه و دانشگاه ست.به همین دلیل هم در پیروزی انقلاب اول چهره هایی که گروه تروریست آمریکایی فرقان نشانه گرفت شهیدان مطهری و مفتح بودند که هردو عامل وحدت حوزه و دانشگاه شدند.گاهی اگر می شنوید یک استاد در دانشگاه حرکت های ضد دینی انجام می دهد ،استادی که درسش تجربی است ،تحلیل سیاسی می کند!و روحانیت را هدف قرار می دهد ،این یک حرکت عادی نیست ،یک عمل برنامه ریزی شده است،لذا جوانان نخبه دانشگاهی باید عکس العمل نشان بدهند و جلوی این انحرافات را بگیرند ،ناهنجاری های فکری و فرهنگی از ناحیه برخی اساتید غربگرا و از انقلاب برگشته خطر بزرگی است که مسؤولان فرهنگی دانشگاه ها اعم از نهاد مقدس نمایندگی  رهبری و معاونت های فرهنگی به خصوص دانشجویان نخبه و انقلابی باید جلوی نفوذ دشمن و سیاست زدگی دانشگاه را بگیرند.الحمدلله دشمنان استکباری و استعماری تاکنون نتوانستند به این هدف شیطانی گسست حوزه و دانشگاه دست پیدا کنند ،چون خون شهیدان مطهری و مفتح این دو مجموعه را بیمه کرد،خون شهدای دانشجو این دانشگاه ها را بیمه کرد و کفری که ملة الواحده  است ،آرزوی گسست حوزه و دانشگاه را به گور خواهد برد.وخود ما هم می بینیم هر چه دشمن در این کشور دارد سیلی می خورد از برکت وحدت حوزه و دانشگاه است. امام جمعه فلارد دربخش پایانی گفتند .کته پایانی عرایظم پنجشنبه شب یلدا طولانی ترین شب سال ،در این شبی که طبق رسوم و سنت ها بستگان و فامیل در کنار هم جمع می شوید ،همه ی این چشم انتظاری ها برای فرا رسیدن شب یلدا برای یک دقیقه کم و زیاد هست،ما این همه سال از امام زمانمان دوریم،اگر به اندازه ای که چشم انتظار یلداییم ،چشم انتظار ظهور بودیم تا حالا امام زمان (عج) آمده بود.ر شب یلدا همه برای ظهور دعا کنیم و عطر انتظار ظهور در این شب و در جمع صله های رحم بدهیم. دعت وقرائت سوره

 

ارتباط با امام جمعه