چهارشنبه 1396/6/1 - 56 : 2
مشخصات امام جمعه
سیدمحمدباقر بخشایش پور
سیدمحمدباقر بخشایش پور
فلارد
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1396/5/27
خطبه های نماز جمعه مورخه 96/5/27بخش فلارد
                                                بسمه تعالی                                                      تاریخ: 27/5/1396
خطبه اول:

اوصیکم...قال الصادق (ع): ان اهل التقوی اخف اهل الدنیا موونه و اکثرهم معوته
اهل تقوا کم هزینه ترین مردم در روزگار و یاری و برزترین ایشانند.
مبحث عرائض ما در هفته های گذشته و در خطبه اول پیرامون سبک زندگی دینی و گفتمان اسلامی بود. که در این مبحث اقتصاد در اسلام رو شرح می دادیم.و مطلب به اینجا رسید که قوام جامعه اگر بنا دارد بر پا باشد و حفظ شود باید بر پایه دو اصل که آن اصول هم پایه های دین انسان محسوب میشود و آن دو اصل مهم رو امام رضا(ع) فرمودند: صدق الحدیث و اداء الامانه
صداقت و راستگویی و اداء امانت که اتفاقا اقتصاد اگر میخواهد باشد باید حول محور این دو اصل باشد و در جامعه دینی و اسلامی ما اگر در امانت خیانت شد و دروغ در اجتماع رواج پیدا کرد، سقف دین بر سر مردم خراب خواهد شد.
قرآن کریم به وجود اقدس رسول خدا(ص) می فرماید: یا ایها الذین امنوا ای اهل ایمان؟ لا تخونوا الله به خدا خیانت نکنید.خیانت به خداوندابعاد مختلفی دارد.
یکی شرک به خداست و یکی آنجایی که کار باید برای خدا باشد برای  غیر خدا انجام داد یعنی ربا
دوم هم یکی از خیانت های بسیار خطرناک که در حوزه اقتصاد هست و در زمره جنگ و محاربه با خدا هم شمرده شده . مسئله ربا خواری است.
در سوره مبارکه بقره آیه شریفه 279 می فرماید:فان لم تفعلوا فاذنوا بحرب من الله و رسوله الی آخر اگر دست از ربا نکشید، بدانید که با خدا و رسول خدا به جنگ بر خاسته اید.
ببینید عزیزان ؛ بالاخره گناهان کبیره در تعالیم عالیه اسلامی و دینی گناهانی هستند که از گناهان عادی بزرگتر هستند و در قرآن کریم بر مرتکبین آنها وعده عذاب عظیم داده شده ، خوب در مسئله ربا مع الاسف ریشه از بانک ها خراب هست، و از این ناحیه به بعضی سرایت پیدا کرده.
علی ای حال ربا و قرض مثل شب و روزه، یعنی نمیشه تو یه لحظه هم شب باشه و هم روز، به تعبیر دیگه این پول دادن ها یا قرض هست، یا ربا؟ قرض یعنی اگر پولی رو به کسی دادید اگر 100 سال هم طول بکشد، نمی تونی 110 یکصد و ده تومن بگیری و اگر گرفته شد میشه ربا.
و به گفته مفسران دین میان صدقه و ربا تضاد وجود داره، یعنی همانگونه که صدقه باعث ایجاد امنیت و محبت و ترویج حس انسان دوستی میشه، ربا در مقابل سبب خسارت و سنگدلی و بلا می گردد، وسوای از بلاهای اخروی کلام امام صادق (ع) هست که ربا خوار از دنمیا بیرون نمی رود مگر اینکه: به نوعی از جنون و صرع و از کار افتادن مغز گرفتار خواهد شد.
در نقلی دارد یکی از علما مجتهد رو بهش خبر دادند که فرزند شما مشک آب سقایی رو با چاقو پاره کرد، چون مرسوم بود با مشک آب مب فروختند، بسیار متاثر شد و خسارت رو پرداخت کرد و سراسیمه به منزل برگشت، به همسرش فرمود من خیلی تلاش کردم به شما لقمه ی حرام ندم و از خودم مطمعن هستم، بگو ببینم شما چیکار کردید؟ همسرشون گفتند آن زمانی که روی این بچه باردار بودم در خانه ی همسایه درخت اناری بود، هوس انار کردم، نتونستم بگم به من انار بدید، بدون اجازه سوزنی رو از زیر گلو باز کردم و در انار فرو بردم و قطره ی آب اناری رو خوردم، این عالم مجتهد فرمودند: سوزن آن روز شد چاقوی امروزی یعنی هر عملی یه عکس العملی داره، و هیچ عملی بی جواب نمی مونه، حالا یه قطره ی آب انار از حرام این کار رو می کنه، پس ربا خوردن و دادن، پول نزول گرفتن و دادن با انسان چه میکنه؟!ربایی که وجود مقدس پیامبر اسلام فرمودند وقتی که مرا به معراج می بردن د، افرادی رو دیدم که شکم آنها مثل خانه هایی است پر از مار که از بیرون، داخل آنها پیدا بود از خدا  به جبرئیل سوال کردم اینا کیانند و جرمشان چیست؟ عرض کردند: اینها رباخواران در دنیایند.
توانگری نه به مال است پیش اهل کمال     که مال تالب گور است و بعد از آن اعمال
 من آنچه شرط بلاغ است، باتومی گویم     توخواه از سخنم پندگیر و خواه ملال
خطبه دوم:

ارتباط با امام جمعه