پنج شنبه 1396/9/2 - 49 : 8
مشخصات امام جمعه
مسعود سرافراز
مسعود سرافراز
فولاد شهر
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1396/8/19
مردم بايد بيش از خريدن بعضي از وسايل تزييناتي و تجمّلاتي به كتاب خوب اهميّت بدهند

آيين عبادي سياسي نمازجمعه فولادشهر مورخ19/08/96 به امامت حضرت حجة الاسلام والمسلمين سرافراز

خطبه اول:

 السلام عليکم و رحمة الله. بسم الله الرحمن الرحیم. الحَمْدُللهِ الَّذَی لاَ یَبْلُغُ مِدْحَتَهُ القَائِلُونَ، وَلا یُحْصِی نَعْمَاءَهُ العَادُّونَ، ولاَ یُؤَدِّی حَقَّهُ الُمجْتَهِدُونَ، فَطَرَ الْخَلائِقَ بِقُدْرَتِهَ، وَ نَشَرَ الرِّیَاحَ بِرَحْمَتِهِ، وَ وَتَّدَ بِالصُّخُورِ مَیَدَانَ أَرْضِهِ. و نصلّي و نسلّم علي البشير النّذير السّراج المنير العبد المويّد الرّسول المسدد المصطفي الامجد المحمود الاحمد مولانا ابي القاسم محمّد صلي الله عليه و علي آله الطّيبين الطّاهرين المعصومين المکرّمين سيّما بقية الله في الارضين و لعنة الله علي اعدائهم اجمعين من الآن الي قيام يوم الدين. اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلا. عباد الله اوصيکم و نفسي بتقوي الله و اخوّفکم من عقابه. خودم و همه شما برادران و خواهران عزیز نمازگزار را به رعایت تقوای الهی و ترک معاصی توصیه و سفارش می کنم و از عقابش بر حذر مي دارم. در این خطبه دعوت به تقوا و موعظه را با رهنمودی از سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) تقدیم می کنم؛ حضرت فرمودند: سَمِعتُ جدّی رسولَ الله(ص) یقولُ لی إعمَل بِفَرائِضِ اللهِ تَکُن أتقَی النَّاسِ؛ از جدّ بزرگوارم رسول خدا(ص) شنیدم که برای من میفرمود: به واجبات الهی عمل کن تا با تقوا ترین باشی؛ رکن اساسی تقوا انجام واجبات و ترک محرّمات است. امّا بعد: قال الامام علي ابن الحسين(ع): إذَا دَخَلَ وَقْتُ الصَّلاَةِ فَأذِّنْ وَ أَقِمْ، تَعْرِفُ الغَالِبَ ( امالي شيخ طوسي صفحه 66) امام سجاد عليه الصّلاة والسلام در پاسخ شخصي که از آن حضرت پرسيد چه کسي در کربلا پيروز شد؟ فرمود: زماني که وقت نماز شد، اذان و اقامه بگو پيروز را مي شناسي. وقتي قافله کربلا به مدينه برگشت عده زيادي با ناله و شيون و سوگواري از قافله اهل بيت ابا عبدالله الحسين استقبال کردند، بر بني امّيه لعن و نفرين مي فرستادند گريه مي کردند شيون مي کردند ولي بعضي از منافقين مثل ابراهيم ابن طلحه زخم زبان مي زدند، نيش و کنايه و طعنه مي زدند. او با امام سجادعليه الصّلاة والسّلام ملاقات کرد و عرض کرد يابن رسول الله من الغالب؟ چه کسي در روز عاشورا و در کربلا غالب شد، پيروز ميدان شد؟ در واقع با اين حرفش زخم زبان مي زند. امام سجاد عليه الصّلاة والسّلام که متوجه اين مسئله شدند پاسخي به او دادند که مفهوم کلام آن حضرت اين است که تو خيال مي کني در کربلا جنگ و نبرد براي حکومت دنیا بود؟ براي رسيدن به فرمانروايي و مطامع دنيوي بود؟ تا بگويي بني اميه غالب شد و به حکومت رسيد؟! نه در کربلا نزاع و جنگ براي مکتب بود. بني اميه طرفدار مکتب جاهليت و بني هاشم و خاندان پيغمبر عظيم الشّأن اسلام (ص) خواستار مکتب توحيد بودند. اکنون ببين کدام مکتب حاکم است؟ آيا مکتب آنها يا مکتب ما؟ وقتي اذان و اقامه گفتي مي فهمي پيروزکيست؟ مسئله پيروزي بني اميه سطحي و ظاهري بود اما آنچه که در عمق نهفته است پيروزي مکتب اباعبدالله الحسين(ع)است که اين پيروزي البته داراي چند مرحله است:1- اولين جرقه بر ضد حکومت بني اميه، عصر عاشورا در خود کربلا زده شد. در مقاتل نقل شده که زني از قبيله بکر ابن وائل برخاست و شعار خون خواهي در مقابل اين جنايت را سر داد: (فَخَرَجَتْ امْرَأَةٌ مِنْ آلِ بَکْرِبْنِ وَائِل فَقَالَتْ: یَا لَثَارَتِ رَسُولِ اللهِ(صلی  الله علیه وآله). 2- دوم در کوفه همه مردم وقتي اسيران را شناختند، متوجه شدند که آن تبليغات مسموم بني اميه چيزي جز دروغ و تهمت و افترا نبوده که اهل بيت اباعبد الله الحسين و کاروان اسراي اباعبدالله الحسين را خارجي معرفي مي کردند، وقتي اين حقيقت را متوجه شدند اشکها جاري شد، به قدري مسئله عميق بود که حضرت زينب (س)در خطبه اي فرمود: خدا فريادتان را خاموش نکند و اشک چشمتان هرگز خشک نشود. از اين بيانات معلوم مي شود كه اهل کوفه به شدت گريه مي کردند. متأثر بودند اما اين گريه و تأثر دردي را دوا نمي کرد، لذا حضرت زينب (س) از آنها اينگونه گله مي کند و در واقع آنها را نفرين ميکند. 3- چند روز بعد از واقعه عاشورا، ابن زياد ملعون فاتحانه در کوفه بر منبر نشست و خواست به امام حسين(ع) توهين کند، شخصي به نام عبد الله ابن عفيف که نابينا بود، از شيعيان اميرالمؤمنين علي(ع) بود از وسط مجلس بلند شد و گفت: انت الکذاب وابن الکذّاب تو خودت دروغگويي پسر دروغ گو هستي پدرت دروغگوست تو  شخص فاجر و فاسقي هستي، اجازه نداد که ابن زياد صحبت بکند و مجلس را به هم ريخت و در همان مجلس او را دستگير کردند و بعد هم ابن زياد دستورداد سر از بدن او جدا کردند و در اين راه به شهادت رسيد.4- در شام خطبه امام سجاد عليه الصّلاة والسّلام کار را به جايي رساند که يزيد خودش را از اين جنايت هولناک تبرئه کرد و گفت:( قَبَّحَ اللهُ ابنَ مَرْجَانَة) خدا روي ابن زياد را سياه کند که باني اين کار بود و اولين مجلس رسمي امام حسين(ع) در شام بر پا شد و کساني که پيش از اين جشن و شادماني برپا كرده بودند، فهميدند چه خبر است. يزيد هم از ترس دستور داد اسراي اهل بيت را با احترام به مدينه بر گردانند. بعد از اين ايام، قيامهاي مختلفي يکي پس از ديگري شروع شد و شعار همه آنها هم خونخواهي حسين ابن علي بود. قيام توابين با شعار يا لثارات الحسين در سال 65 هجري قمري به رهبري سليمان ابن صرد خزاعي. اول کسي که به اباعبدالله الحسين(ع) نامه نوشت، مردم را تشويق کرد که از حسين ابن علي(ع) دعوت کنند که به کوفه بيايد اما تاريخ مي نويسد که سليمان ابن صرد خزاعي در واقعه عاشورا در کربلا نبود. يعني بي تفاوتي نشان داد و در اين  آزمايش و امتحان الهي مردود شد، اما بعد که متوجه عمق حادثه و فاجعه شد آمد و توابين را دور خودش جمع کرد و حدود پنج هزار نفر جمع شدند با شعار خونخواهي امام حسين، توبه کردند حدود سه شبانه روز بر سر قبر حسين ابن علي و شهداي کربلا اشک ماتم ريختند ناله و ضجه کردند، هدفشان هم رسيدن به حکومت نبود بلکه مي دانستند که نهايتا" کشته خواهند شد و فقط مي خواستند در اين مسير کشته بشوند تا شايد توبه آنها به در گاه الهي پذيرفته شود. بعد از قيام توابين طولي نکشيدكه در سال 66هجري قمري با ظهور جناب مختار ثقفي رحمت الله عليه طوفان عظيم ديگري برپا شد و آتش خشم و انتقام تمام عراق را فرا گرفت و خرمن هستي امويان و قاتلان جنايتكارکربلا را يکي پس از ديگري به آتش کشيد و به خاکستر تبديل کرد تا رسيد به قيام ابومسلم خراساني در سال 132 هجري قمري که شعار او( الرّضا من آل محمد (ص))بود. الان از تاريخ مي پرسيم كه تا اين زمان چه کسي پيروزاست؟ بعد از 1400سال  چه مراسم با عظمتی  در رثای امام حسین(علیه السلام)برگزار می شود؟! اينجاست که مي فهميم آنچه براي خدا و رضاي خدا و در راه خداست جاودان و پا بر جاست و آنچه براي هوي و هوس و شيطان است فاني و نابود ميشود. دشمنت کشت ولي نور تو خاموش نگشت    آري آن جلوه که فاني نشود نور خداست  نه بقا کرد ستمگر نه به جا ماند ستم ظالم از دست شد و پايه مظلوم به جاست لا حول ولا قوة الابالله العلي العظيم. اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد و آخر تابع له علي ذلک اللهم العن العصابة التي جاهدت الحسين و شايعت و بايعت و تابعت علي قتله اللهم العنهم جميعا. السّلام عليک يا ابا عبد الله… پروردگارا توسلات و عزاداريهاي همه ما را به کرمت قبول بفرما. پروردگارا همه ما را از زيارت و شفاعت اهلبيت بهره مند بگردان.  آمين يا رب العالمين. بسم الله الرحمن الرحیم قل هو الله احد الله الصمد لم یلد و لم یولد و لم یکن له کفوا احد. صدق الله العلی العظیم. انّ احسن الحديث و ابلغ الموعظة كتاب الله العزيز. بسم الله الرّحمن الرّحيم قل هو الله احد الله الصّمد لم يلد و لم يولد و لم يكن له كفوا احد. صدق الله العلي العظيم.

خطبة دوم.

 بسم الله الرّحمن الرّحيم. الحمدلله نحمده و نستعينه و نؤمن به و نتوکل عليه و نعوذبالله من شرور انفسنا و من سيئات اعمالنا و نشهدان لا اله الا الله وحده لاشريک له و انّ محمدا عبده و رسوله ارسله بالهدي و دين الحق ليظهره علي الدّين کله و لو کره المشرکون. اللّهم صلّ علي محمّد عبدک و رسولک سيّدالمرسلين و صل علي عليّ اميرالمؤمنين و وصي رسول رب العالمين و صل علي الصّديقه الطّاهره فاطمة الزّهرا سيده نساءالعالمين و صل علي الحسن و الحسين سيدي شّباب اهل الجنه اجمعين و صل علي ائمه المسلمين علي بن الحسين و محمد بن علي و جعفر بن محمد و موسي بن جعفر و علي بن موسي و محمد بن علي و علي بن محمد والحسن بن علي و الخلف الصالح القائم المنتظرالمهدي حججک علي عبادک و خلفائک في ارضک. عِبادَاللهِ اوُصيکُم وَ نَفسي بِتَقوَي اللهِ فَاِنَّهُ اَمانٌ مِنَ النّارِ وَ مِفتاحٌ لِلجِنَّهِ. به جهت این که روز چهارشنبه 24آبان سالگرد ارتحال ملكوتى مفسر بزرگ، علامه آيت‏الله سيدمحمدحسين طباطبايى(ره) (1360 ه.ش/ 18 محرم 1402 ه.ق) و روز بزرگداشت علامه طباطبايى(ره) است اجازه بفرمایید توصیه به تقوا را از مواعظ این عارف واصل تقدیم کنم. حضرت آیت الله جوادی آملی در خاطرات خود آورده اند که یک وقت عازم زیارت بیت الله الحرام بودم. مصادف با زمستان بود. آن روز هم هوا سرد بود و برف می بارید. برای عرض سلام و خداحافظی به محضر علامه طباطبایی رفتم. در زدم. تشریف آوردند دم در. عرض کردم: عازم بیت الله الحرام هستم، خداحافظی میکنم. بعد عرض کردم: نصیحتی بفرمایید که به کار من بیاید و در این سفر توشه راه من باشد. این آیه مبارکه را به عنوان نصیحت و توشه راه قرائت کردند. فرمودند: خدای سبحان میفرماید: فَاذکُرُونی أذکُرکُم؛(بقره152) به یاد من باشید تا به یاد شما باشم. فرمودند: به یاد خدا باش تا خدا به یادت باشد. یاد خدای بزرگ ریشه تمام فضائل و خوبی هاست. اگر ما او را یاد کنیم، قطعاً او هم ما را یاد خواهد کرد. غفلت از یاد خدا سرچشمۀ همۀ رذائل و بدی هاست. إستَحوَذَ عَلَیهِمُ الشَّیطانُ فَأَنساهُم ذِکرَ اللهِ؛ شیطان بر آنان چیره شده و خدا را از یادشان برده است.(مجادله69) غفلت از یاد خدا، یعنی آلت دست شیطان شدن و تسلط شیطان بر انسان است. در حقیقت سرنوشت انسان و سعادت و شقاوت او در گرو یاد خدا و غفلت از یاد خداست.  روز بزرگداشت علامه طباطبايى(ره) روز كتاب و كتابخواني نام گذاری شده است. مقام معظم رهبری در این باره میفرمایند: براي يك ملت، خسارتي بزرگ است كه افراد آن با كتاب سر و كار نداشته باشند و براي يك فرد، توفيق عظيمي است كه با كتاب مأنوس و همواره در حال بهره‏گيري از آن - يعني آموختن چيزهاي تازه - باشد. به گمان من يكي از بدترين و پرخسارت‏ترين تنبلي‏ها، تنبلي در خواندن كتاب است. همه باید براي رايج‏شدن سنّت كتابخواني‏ تلاش کنند تا كتاب‏خواني به يك سنّت رايج بين مردم تبدیل بشود، بايد پدرها و مادرها، بچه‏ها را از اوّل با كتاب مأنوس كنند، كتاب بخوانند و به فرزندانشان هم ياد بدهند، بايد خريدِ كتاب خوب و مفید، يكي از مخارج اصلي خانواده ها محسوب شود. مردم بايد بيش از خريدن بعضي از وسايل تزييناتي و تجمّلاتي به كتاب خوب اهميّت بدهند. كتاب غذاي روح است؛ چنان‏چه مقوّي باشد، روح را تقويت مي‏كند. ما امروز مي‏بينيم براي كالاها و محصولات كم‏اهميت كه تأثيري هم در زندگي انسانها ندارند، و گاهي بودنشان حتّي مفيد که نيست؛ شايد مضر هم هست، صاحبانش چه تبليغات عجيب و غريبي می کنند؛ بیلبوردها، مطبوعات، صدا و سيما آن‏ها را پخش مي‏كنند؛ اما دریغ از تبلیغ کتاب خوب!

یکی از موضوعاتی که هفته گذشته در صدر اخبار رسانه‏هاى جهان قرار گرفت و تحليل‏هاى بسيارى در اين‏زمينه منتشر شد ديدار آقای پوتین رئيس جمهورى روسيه با رهبر معظم انقلاب بود. اين سفر از ديد بسيارى از كارشناسان، نقطه عطفى مهم در سياست خارجى جمهورى اسلامى ايران، ارزيابى شده است و می تواند پيامدهاى مثبت مهمى براى سياست خارجى و موقعيت منطقه‏اى و بين‏المللى ايران داشته باشد. علاوه بر همه اين‏ها، همكارى‏هاى استراتژيك ايران و روسيه در حوزه‏هايى مانند انرژى هسته‏اى، تسليحات و مشاركت در همكارى‏هاى منطقه‏اى و بين‏المللى، از دستاوردهاى بزرگ اين سفر به‏حساب می‏آید كه هركدام از آن‏ها، به تضعيف موضع دشمنان ايران در منطقه و فرامنطقه منجر خواهد شد و روابط ايران و روسيه را بيش از هر زمان ديگرى تقويت كرده و توسعه خواهد داد. در ديدار مقام معظم رهبرى و آقای پوتين يكى از مسائل مطرح‏شده مربوط به حذف دلار بود که به‏لحاظ فنى، حذف دلار از مبادلات و انتقال مراودات به ارزهاى محلى در چارچوب پيمان‏هاى دوجانبه، هم در كوتاه‏مدت و هم در بلندمدت به‏صورتى قابل اطمينان اثر ضد تحريمى خواهد داشت. در اين ميان به‏دليل گستردگى حجم مبادلات تهران و مسكو، مقام معظم رهبرى پيشنهاد حذف دلار در روابط تجارى دوجانبه را ارائه كردند كه اين مسأله بايد به ‏صورت يك امر راهبردى در دستور كار قرار بگيرد. به‏طور خلاصه مى‏توان گفت پيام سفر آقای پوتين به تهران، انزواى آمريكا در طرح فشار بر ايران، تعيين ترتيبات امنيتى در مرحله پساداعش در سوريه و تثبيت ائتلاف‏هاى منطقه‏اى خواهد بود. اما از آن‏جا كه برنامه‏هاى آل سعود در سوريه، عراق و يمن با شكست كامل مواجه شده، به نظر مى‏رسد حكام رياض دوباره روى لبنان متمركز شده تا اين كشور را قربانى انتقام‏گيرى از حزب‏الله كنند. ظاهراً سعودى‏ها با اين اقدام‏ می‏خواهند يك جو روانى سنگين عليه ثبات لبنان ايجاد كنند و اين مسأله را القا كنند كه تهاجم اسرائيل عليه اين كشور قطعى است تا بدين‏طريق لبنان را بى‏ثبات كنند و حزب‏الله را تحت فشار قرار دهند. بنابراين، بايد با آرامش منتظر ماند تا ديد چگونه رهبران حزب‏الله از استعفاى حريرى به‏عنوان فرصتى براى افزايش و تقويت قدرت خود استفاده خواهند كرد. اما نكته مهم و قابل تامل در اين تحولات آن است كه عربستانى‏ها اين روزها سردرگم‏تر و عصبانى‏تر از هميشه‏اند. بازگشت منصورهادى از يمن به رياض، حكام رياض را خشمگين كرده است. موشك‏هاى انصارالله فرودگاه رياض را در نورديده، توطئه استقلال اقليم، خنثى و بازى به نفع ايران رقم خورده، موصل آزاد شده، معارضان و عشاير وابسته به آل سعود در ديرالزور با شكست سنگين مواجه شده‏اند، عصر پساداعش كليد خورده كه مى‏تواند به‏معناى تثبيت جايگاه محور مقاومت در منطقه باشد، حزب‏الله در قامت يك ارتش فاتح و مقتدر، صلابت خود را به رخ حريفان كشانده و محور مقاومت با افتتاح مجدد كريدور زمينى تهران، بغداد، دمشق، بيروت به قدس اشغالى رسيده است... و اين‏روزها هم شاهد مانور ميليون‏ها منتظر فرمانِ رهاسازى قدس در رسيدن به ميعادگاه عاشقان در كربلا هستيم.... «انهم يرونه بعيدا و نراه قريبا». خبر شهادت ۸ تن از؛ مرزداران جان بركف میهن اسلامی در درگيرى با تروريست‏ها در شهر مرزى چالدران، بسيار جانگداز بود و دلهاى ما را مالامال از حزن و اندوه ساخت. جايگاه مرز يعنى ناموس كشور و مرزبان يعنى نگهبان ناموس و شهدا يعنى هديه‏دهندگان خون در اين مسير و امروز پيام مرزبانان به ملت اين بود كه ما همچنان پايدار هستيم و همچنان به‏دنبال امنيت و آسايش و آرامش مردم هستيم و چه هنرمندانه ايثار و افتخار را با خون خويش به تصوير كشيدند و در تاريخ اين سرزمين، جاودانه گشتند. به ارواح مطهر همه شهیدان گلگون کفن ایران اسلامی خصوصاً شهدای عزیز مرزبان سلام و درود و صلوات می فرستیم. پروردگارا اسلام و مسلمين عزّت و قوّت و نصرت عطا بفرما. دشمنان اسلام خوار و ذليل و نابود بگردان. شرّ دشمنان به خودشان برگردان. در فرج و ظهور امام زمان تعجيل بفرما. رهبرمعظم انقلاب در پناه امام زمان محافظت بفرما. روح مطهرحضرت امام و شهداي عزيز از ما راضي و خشنود بدار. عاقبت امر همه ما ختم به خير بگردان. اللهم اغفرللمؤمنين والمؤمنات والمسلمين والمسلمات الاحياء منهم و الاموات. ربنا آتنا في الدّنيا حسنة و في الآخرة حسنة و قناعذاب النّار. ان الله يأمر بالعدل و الاحسان و ايتاء  ذي القربي و ينهي عن الفحشاء و المنكر و البغي يعظكم لعلكم تذكرون. بسم الله الرّحمن الرّحيم. إذا جاء نصرالله و الفتح و رأیت الناس یدخلون فی دین الله افواجا فسبح بحمد ربک واستغفره إنه کان توابا. صدق الله العلي العظيم. والسّلام عليكم و رحمة الله.

 

 

اخبار
ارتباط با امام جمعه