يکشنبه 1395/12/8 - 7 : 9
مشخصات امام جمعه
مهدی بخشی
مهدی بخشی
بهاران
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1395/11/29
حاج اقابخشی, [۱۷.۰۲.۱۷ ۱۳:۵۷] متن خطبه¬های نماز جمعه شهر بهاران 29/11/95 اعوذبالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین نحمده و نستعینه و نومن به و نتوکل علیه و اعوذ بالله من سیئات اعمالنا و شرور انفسنا من یهدی الله فلا مضل له و من یضلل فلا هادی له و نشهد ان لا الله الا الله وحده لا شریک له کما شهد الله لنفسه و نشهد ان محمد عبده و رسوله ارسله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کله و لو کره المشرکون عبادلله اوصیکم و نفسی بتقوی الله الذی الیه معادکم و علیه حسابکم قال الله تبارک و تعالی اتقوا الله و کونوا مع الصادقین. 33 و قال عليه‏السلام كُنْ سَمَحاً وَلَا تَكُنْ مُبَذِّراً، وَكُنْ مُقَدِّراً وَلَا تَكُنْ مُقَتِّراً. سخاوتمند باش و در اين راه اسراف مكن و در زندگى حساب‏گر باش‏ و سخت‏گير مباش. شرح و تفسير افراط و تفريط ممنوع! امام عليه السلام در اين سخن كوتاه و پرمعنا دعوت به اعتدال در بذل و بخشش‏هاى مالى مى‏كند و مى‏فرمايد: «سخاوتمند باش و در اين راه اسراف مكن و در زندگى حساب‏گر باش و سخت‏گير مباش»؛(كُنْ سَمْحاً وَلَا تَكُنْ مُبَذِّراً، وَكُنْ مُقَدِّراً وَلَا تَكُنْ مُقَتِّراً). مى‏دانيم بسيارى از علماى اخلاق اسلامى، تمام فضايل اخلاقى را حد وسط در ميان افراط و تفريط مى‏دانند. اين مسئله هرچند عموميت ندارد؛ ولى در مورد بسيارى از صفات از جمله فضيلت سخاوت صادق است كه در ميان دو صفت رذيله قرار گرفته: اسراف و تبذير، و بخل و تقتير. مُبذّر از ماده «تبذير» از ريشه «بذر» (بر وزن نذر) در اصل به معناى پاشيدن دانه است؛ ولى چون اين واژه در مورد اموال به كار رود به كار كسانى اطلاق مى‏شود كه اموال خود را به صورت نادرست مصرف كرده و آن را حيف و ميل مى‏كنند. معادل آن در فارسى امروز ريخت و پاش است و تفاوت آن با اسراف اين است كه اسراف مصرف بى‏رويه و تبذير اتلاف بى‏رويه است. البته اين در صورتى است كه اين دو واژه در مقابل هم قرار گيرند؛ ولى هرگاه جداگانه استعمال شوند ممكن است مفهوم عامى داشته باشند. «مُقتِّر» از ماده «تقتير» در اصل به معناى تنگ گرفتن است و هنگامى كه در مورد اموال به كار رود به معناى بخيل و خسيس بودن است. «مقدّر» از ماده تقدير به معناى مديريت صحيح اموال است كه حد وسط در ميان تبذير و تقتير است. قرآن مجيد درباره مبذّرين مى‏فرمايد: « «وَ آتِ ذَا الْقُرْبى‏ حَقَّهُ وَالْمِسْكينَ وَابْنَ السَّبيلِ وَلا تُبَذِّرْ تَبْذيراً* إِنَّ الْمُبَذِّرينَ كانُوا إِخْوانَ الشَّياطين»؛ حق خويشاوندان و مستمندان و واماندگان در راه را ادا كن و تبذير مكن، چرا كه تبذير كنندگان برادران شيطانند». در جاى ديگر درباره صفات والاى بندگان برگزيده و عباد الرحمان مى‏فرمايد: « «وَالَّذينَ إِذا أَنْفَقُوا لَمْ يُسْرِفُوا وَلَمْ يَقْتُرُوا وَكانَ بَيْنَ ذلِكَ قَواماً»؛ آنها كسانى هستند كه هنگامى كه انفاق مى‏كنند نه اسراف مى‏كنند و نه بخل و سخت‏گيرى دارند و در ميان اين دو، حد اعتدال را رعايت مى‏كنند». در روايتى از امام صادق عليه السلام با ذكر مثال روشن و جالبى اين حد اعتدال بيان شده است. راوى مى‏گويد: «فَأَخَذَ قَبْضَةً مِنْ حَصىً وَقَبَضَهَا بِيَدِهِ فَقَالَ هَذَا الْإِقْتَارُ الَّذِي ذَكَرَهُ اللَّهُ فِي كِتَابِهِ ثُمَّ قَبَضَ قَبْضَةً أُخْرَى فَأَرْخَى كَفَّهُ كُلَّهَا ثُمَّ قَالَ هَذَا الْإِسْرَافُ ثُمَّ أَخَذَ قَبْضَةً أُخْرَى فَأَرْخَى بَعْضَهَا وَأَمْسَكَ بَعْضَهَا وَقَالَ هَذَا الْقَوَامُ؛ امام مشتى از سنگريزه برداشت و محكم در دست خود گرفت سپس فرمود: بخل و اقتار كه خداوند فرموده همين است. آن‏گاه مشت ديگرى بر داشت و چنان دست خود را گشود كه همه آن روى زمين ريخت و فرمود اين اسراف است آن‏گاه مشت ديگرى برداشت و آن را به طورى گشود كه مقدارى در كف دست باقى ماند و مقدارى از لابه‏لاى انگشتان فرو ريخت و فرمود اين همان قوام است (كه در قرآن مجيد آمده است)». در شأن نزول آيه 29 سوره «اسراء» نيز آمده است كه شخص سائلى از پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله تقاضاى پيراهن كرد. پيامبر پيراهن خود را به او بخشيد و همين امر سبب شد كه آن روز نتواند براى نماز به مسجد برود. اين جريان سبب شد كه زبان منافقان باز گردد و بگويند محمد خواب مانده يا مشغول لهو و سرگرمى شده و نمازش را به فراموشى سپرده است. (ولى هنگامى كه از جريان كار باخبر شدند شرمنده گشتند) آيه فوق نازل شد و به پيامبر چنين دستور داد: « «وَ لا تَجْعَلْ يَدَكَ مَغْلُولَةً إِلى‏ عُنُقِكَ وَلا تَبْسُطْها كُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُوماً مَحْسُوراً»؛ دست خود را بر گردن خويش زنجير مكن (و انفاق و بخشش را ترك منما) و بيش از حد (نيز) دست خود را مگشاى كه خانه‏نشين شوى و مورد سرزنش قرارگيرى و از كار خود فرو مانى». حاج اقابخشی, [۱۷.۰۲.۱۷ ۱۳:۵۷] در اينجا اين سؤال پيش مى‏آيد كه تاكيد در ميانه‏روى در انفاق چگونه با ايثار (مقدم داشتن ديگران بر خويشتن) كه در حالات بسيارى از پيشوايان آمده سازگار است مثل آنچه در شأن نزول سوره «دهر» و داستان مسكين و يتيم و اسير آمده و به دنبال آن آيه شريفه‏ «وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْكِيناً وَيَتِيماً وَأَسِيراً» نازل شد. پاسخ اين سؤال روشن است، مسئله اعتدال حكمى عام است و ايثار حكمى خاص كه مربوط به موارد معينى است. به عبارت ديگر: اصل بر اعتدال در مسئله انفاق و ايثار يك استثناست. به علاوه، دستور به ايثار مربوط به جايى است كه بخشش فراوان، نابسامانى فوق العاده‏اى در زندگى انسان ايجاد نكند و «ملوم» و «محسور» نگردد در غير اين صورت بايد از دستور اعتدال پيروى كرد. ***پيام امام امير المومنين عليه السلام، ج‏12، ص: 229 پروردگارا همه ما را از خواب غفلت بیدار بفرما، به همه ما توفیق رعایت تقوی در همه شئون زندگی عنایت بفرما به مردان ما غیرت علوی و به زنان ما حیای و عفت فاطمی عنایت بفرما . جوانان ما را از شرور و فتن آخر الزمان حفظ بفرما اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم والعصر ان الانسان لفی خسر الا الذین امنو و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر. صدق الله العلی العظیم بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین و نشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له و نشهد ان محمدا عبده و رسوله ارسله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کله و لو کره المشرکون اللهم صل علیه و علی ائمه المسلمین علی امیر المومنین و وصی رسول رب العامین وصل علی الصدیقه الشهیده فاطمه سیده نساء العالمین و صل علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد و الحسن بن علی و الخلف القائم المنتظر المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف موالی لا احصی ثنائکم و لا ابلغ من المدح کنهکم و من الوصف قدرکم و انتم نور الاخیار و هداه الابرار و حجج الجبار بکم فتح الله و بکم یختم. عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله جدول مناسبت‌ها تاریخ برابر با عنوان جمعه 29 بهمن 19 جمادی‌الاول قیام مردم تبریز به مناسبت چهلمین روز شهادت تظاهرات‌كنندگان قم (1356 ه.ش) یکشنبه 1 اسفند 21 جمادی‌الاول حمله جنگنده رژیم بعثى عراق به هواپیماى مسافرى و شهادت چهل تن ازجمله حجةالاسلام والمسلمین شیخ فضل‌الله محلاتى (1364 ه.ش) روز روحانیت و دفاع مقدس سه‌شنبه 3 اسفند 23 جمادی‌الاول كودتاى انگلیسى رضاخان (1299 ه. ش) پنجشنبه 5 اسفند 25 جمادی‌الاول روز بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسى‌ روز مهندسى حاج اقابخشی, [۱۷.۰۲.۱۷ ۱۳:۵۷] افتتاح فروشگاه کار آفرینی در روز 22 بهمن مردم ایران علیرغم هوای نسبتاً سرد، با حضور یکپارچه خود بار دیگر پیام انقلاب اسلامی را به جهانیان رساندند. ملت ایران در راهپیمایی سراسری و پرشکوه سی و هشتمین سالروز پیروزی انقلاب با حضور حماسی خود، روحیه استواری، دفاع از استقلال و وفاداری به ارزش‌های اصیل انقلاب را به نمایش گذاشت و نشان داد با همسبتگی و اراده ملی هرگونه تهدید را با اقتدار، در مسیر سربلندی و آبادانی کشور پاسخ خواهد داد و هیچ توطئه و تهدیدی نمی‌تواند کشور را از مسیر سازندگی و اعتدال باز دارد. در حقیقت مردم ایران با راهپیمایی 22 بهمن پاسخ قاطعی به تهدیدات رئیس‌جمهور تازه به دوران رسیده آمریکا داده و مشت محکمی بر دهان یاوه گویان خارجی کوبیدند. لذا به شکرانه حضور حماسی مردم در راهپیمایی سالگرد پیروزی انقلاب، مسئولان باید یکدل و یکرنگ، به دور از افراط و تفریط، با همه توانمندی‌ در جهت توسعه و آبادانی کشور گام بردارند و بدانند کسی حق ندارد این راهپیمایی را برای خود مصادره کرده و از آن در جهت اهداف جناحی و سیاسی بهره‌برداری کند. روز گذشته در آستانه سالروز قیام 29 بهمن مردم تبریز در سال 56، هزاران نفر از مردم خطه دلیرپرور آذربایجان شرقی با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند. ایشان در این دیدار حضور پرشکوه ملت در راهپیمایی 22 بهمن امسال را مایه آبروی انقلاب، نظام و ایران خوانده و زبان را در بیان تشکر از مردم، قاصر خواندند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سپس به مسئولان کشور تاکید کردند: «حضور پرشور مردم در مقابل دشمن کمین کرده برای بلعیدن ایران را به حساب گلایه نداشتن آنها از عملکرد مسئولان نگذارید چرا که مردم از مسائل مختلف از جمله تبعیض، کم کاری و بی‌اعتنایی به مشکلات گلایه مندند و احساس ناراحتی و رنج می‌کنند.» ایشان خاطرنشان کردند «سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» درحال پایان یافتن است و مسئولان دولت و دیگر قوا یعنی مجلس و قضایی باید به مردم گزارش دهند در این زمینه چه کرده اند؟ رهبر انقلاب در عین حال با انتقاد از عناصری که فقط روی کمبودها و ضعف‌ها دست می‌گذارند و آنها را بزرگنمایی می‌کنند، افزودند: «نکته قابل تامل این است که این عناصر همان کسانی هستند که خودشان به دشمن، گرای تحریم‌ها را داده‌اند.» حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سپس به تعبیر مطرح شده در روزهای اخیر با عنوان «آشتی ملی» اشاره و با بی‌معنی دانستن این تعبیر و انتقاد از پروبال دادن به آن در برخی روزنامه‌ها، گفتند: «مگر مردم با هم قهر هستند که بخواهند آشتی کنند؟ قهری وجود ندارد. البته مردم با عده‌ای معدود که در مقابل اقیانوس عظیم ملت ایران ایستادند، آشتی هم نمی‌کند.» رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: «مردم ایران در جایی که پای اسلام، ایران، استقلال و ایستادگی مقابل دشمن در میان است، با همه وجود ایستاده و با یکدیگر متحد و مجتمع هستند، البته ممکن است در فلان قضیه سیاسی، دو نفر با هم اختلاف نظر داشته باشند، اما این چیز مهم و موثری نیست و مسئله‌ای عادی و طبیعی به شمار می‌رود.» برهمین اساس ترامپ که ادعا کرده بود «هيچ چيزي درباره ايران از روي ميز حذف نشده»، در یک عقب‌نشینی آشکار 24ساعته، در مصاحبه با شبکه فاکس‌نیوز تصریح کرد «من هرگز درباره اقدام نظامي علیه ایران حرف نمي‌زنم بلکه تحریم‌ها را سخت می‌کنم»!. دکتر فرانس ژیرس رئیس اتاق جنگ ناتو در اتحادیه اروپا علت ناتوانی آمریکا و غرب در حمله به ایران را اینگونه توضیح می‌دهد که: «فقط در چند ساعتِ ابتدای نبرد تنگه هرمز با ناو گروه ارتش جمهوری اسلامی ایران کنترل تمام نفتکش‌های عظیم مصادره و مسیر تردد دریایی و هوایی بسته خواهد شد. قدرت نظامی پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه با هجوم موشک‌های نقطه‌زن ایران ظرف چند ساعت به نصف کاهش پیدا خواهد کرد. کل اقتصاد جهان و بورس‌های جهان سقوط نود درصدی خواهد کرد و قیمت هر بشکه نفت به چهارصد دلار خواهد رسید و این اتفاقات با شلیک موشک فقط از دو پایگاه موشکی ایران رخ خواهد داد و صد و ده پایگاه موشکی دیگر ایران اصلا نیاز به عملیاتی شدن ندارد». حاج اقابخشی, [۱۷.۰۲.۱۷ ۱۳:۵۷] پروردگارادست دشمنان مارا از ضربه زدن به کشور ما و عالم اسلام قطع بفرما. شر امریکا و اسرائیل غاصب و ال سعود و وهابیت مزدور را بخودشان برگردان. ومارا در همه حال هدایت بفرما. فرج امام زمان ما را برسان- امام راحل و شهدای ما را با شهدای کربلا محشور بفرما – تمام خادمین صدیق به اسلام و انقلاب را خصوصا مقام معظم رهبری، دولت و مجلس خدمتگزار را موید و منصور بدار، برکات و نعمات و نزولات خویش را بر سر این ملت شریف نازل بفرما. اللهم اغفر للمومنین و المومنات و المسلمین و مسلمات الاحیاء منهم و الاموات تابع بیننا و بینهم بالخیرات انک مجیب الدعوات انک علی کل شئ قدیر. اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم اذا جاء نصر الله و الفتح و رایت الناس یدخلون فی دین الله افواجا فسبح بحمده ربک واستغفره انه کان توابا صدق الله العلی العظیم و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته.
ارتباط با امام جمعه