جمعه 1395/11/1 - 23 : 13
مشخصات امام جمعه
مهدی بخشی
مهدی بخشی
بهاران
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1395/10/24
گر مجامع مستقلی در جهان وجود می‌داشت قطعاً سران این رژیم به دلیل جنایات گسترده اکنون باید پای میز محاکمه می‌بودند ن
حاج اقابخشی, [۱۳.۰۱.۱۷ ۱۳:۵۴] متن خطبه¬های نماز جمعه شهر بهاران 24/10/95 اعوذبالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین نحمده و نستعینه و نومن به و نتوکل علیه و اعوذ بالله من سیئات اعمالنا و شرور انفسنا من یهدی الله فلا مضل له و من یضلل فلا هادی له و نشهد ان لا الله الا الله وحده لا شریک له کما شهد الله لنفسه و نشهد ان محمد عبده و رسوله ارسله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کله و لو کره المشرکون عبادلله اوصیکم و نفسی بتقوی الله الذی الیه معادکم و علیه حسابکم قال الله تبارک و تعالی اتقوا الله و کونوا مع الصادقین. 31 فقال عليه‏السلام‏ وَسُئِلَ عَنِ الْإِيمَانِ‏ بخش اول‏ الْإِيمَانُ عَلَى أَرْبَعِ دَعَائِمَ: عَلَى الصَّبْرِ، وَالْيَقِينِ، وَالْعَدْلِ، وَالْجِهَادِ. پايه دومِ ايمان: يقين‏ سپس امام عليه السلام از شاخه‏هاى يقين سخن مى‏گويد و مى‏فرمايد: «يقين بر چهار شاخه استوار است: بر بينش هوشمندانه و عميق و پى بردن به دقايق حكمت و پند گرفتن از عبرت‏ها و اقتدا به روش پيشينيان (صالح)»؛ (وَالْيَقِينُ مِنْهَا عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ: عَلى‏ تَبْصِرَةِ الْفِطْنَةِ، وَتَأَوُّلِ الْحِكْمَةِ، وَمَوْعِظَةِ الْعِبْرَةِ، وَسُنَّةِ الْأَوَّلِينَ). ممكن است اين چهار شاخه اشاره به چهار رشته از علوم انسانى باشد: نخست علوم تجربى است كه از «تبصرة الفطنة» سرچشمه مى‏گيرد و دوم علوم نظرى است كه از «تأويل الحكمه» به دست مى‏آيد سوم علومى است كه از تاريخ نصيب انسان مى‏شود و مايه عبرت اوست و چهارم علوم نقلى است كه از سنن پيشنيان به دست مى‏آيد. هنگامى كه انسان اين چهار رشته علمى را پيگيرى كند و از آنها بهره كافى ببرد به مقام يقين مى‏رسد. مثلًا درباره خداشناسى نخست چشم باز كند و به خوبى آثار پروردگار را در جهان هستى ببيند سپس با انديشه عميق رابطه آن را با مبدأ آفرينش قادر و حكيم درك كند آن‏گاه از حوادث تاريخى عبرت بگيرد و خدا را از لابه‏لاى آن بشناسد و پس از آن بر آنچه از پيشنيان صالح و عالم به دست آمده مرور كند و علوم آنها را به علم خود بيفزايد تا يك خداشناس كامل گردد. همچنين در مورد خودسازى و عوامل تقرب به پروردگار. آن‏گاه امام عليه السلام ميوه‏هاى هر يك از اين شاخه‏هاى چهارگانه را بيان مى‏كند و مى‏فرمايد: «كسى كه بينايى هوشمندانه داشته باشد حكمت و دقايق امور براى او روشن مى‏شود و كسى كه دقايق امور براى او روشن شود عبرت فرا مى‏گيرد و كسى كه درس عبرت گيرد چنان است كه گويا هميشه با گذشتگان بوده است»؛(فَمَنْ تَبَصَّرَ فِي الْفِطْنَةِ تَبَيَّنَتْ لَهُ الْحِكْمَةُ؛ وَمَنْ تَبَيَّنَتْ لَهُ الْحِكْمَةُ عَرَفَ الْعِبْرَةَ؛ وَمَنْ عَرَفَ الْعِبْرَةَ فَكَأَنَّمَا كَانَ فِي الْأَوَّلِينَ). از آنچه گفته شد روشن مى‏شود كه يك پايه مهم ايمان، بر يقينِ حاصل از علم استوار است؛ علومى كه از مبدأهاى متعدد سرچشمه مى‏گيرد و روح را سيراب مى‏كند و اعتقادِ انسان را به مبدأ و معاد محكم مى‏سازد و آثارش در اخلاق و عمل ظاهر مى‏گردد. پايه سومِ ايمان: عدل‏ سپس امام عليه السلام به سراغ شاخه هاى عدالت مى‏رود و شاخه‏هاى اين پايه مهم را چنين شرح مى‏دهد: «عدالت نيز چهار شعبه دارد: فهم دقيق، علم و دانش عميق، قضاوت صحيح و روشن و حلم و بردبارى»؛(وَالْعَدْلُ مِنْهَا عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ: عَلى‏ غَائِصِ الْفَهْمِ، وَغَوْرِ الْعِلْمِ، وَزُهْرَةِ الْحُكْمِ، وَرَسَاخَةِ الْحِلْمِ). در واقع كسى كه بخواهد حكم عادلانه‏اى كند نخست بايد از قابليت و استعداد شايسته‏اى در فهم موضوع برخوردار باشد تا هرگونه خطا در تشخيص موضوع موجب خطا در نتيجه حكم نشود. سپس آگاهى لازم را در ارتباط با حكم پيدا كند و آن را دقيقا منطبق بر موضوع نمايد، آن‏گاه حكم نهايى را به طور واضح و روشن و خالى از هرگونه ابهام بيان كند و در اين مسير، موانع را با حلم و بردبارى برطرف سازد. گرچه فهم به معناى مطلق دانستن و پى بردن به حقيقت است و با علم چندان تفاوتى ندارد؛ ولى چون در اينجا در مقابل علم قرار گرفته مناسب است كه فهم ناظر به موضوع و علم ناظر به حكم باشد. چه بسا ممكن است ارباب دعوا با سخنان خشن و حركات ناموزون و اصرارهاى بى‏جا، روح قاضى را آزرده سازند. حلم و بردبارى راسخ او نبايد اجازه دهد اين گونه امور در روحش اثر بگذارد و كمترين تغييرى در حكم ايجاد كند. اينها امورى است كه امام عليه السلام در عهدنامه مالك اشتر درباره قضاوت، با اضافاتى به آن اشاره كرده مى‏فرمايد: حاج اقابخشی, [۱۳.۰۱.۱۷ ۱۳:۵۴] «ثُمَّ اخْتَرْ لِلْحُكْمِ بَيْنَ النَّاسِ أَفْضَلَ رَعِيَّتِكَ فِي نَفْسِكَ مِمَّنْ لَاتَضِيقُ بِهِ الْأُمُورُ وَلَا تُمَحِّكُهُ الْخُصُومُ وَلَا يَتَمَادَى فِي الزَّلَّةِ وَلَا يَحْصَرُ مِنَ الْفَيْ‏ءِ إِلَى الْحَقِّ إِذَا عَرَفَهُ وَلَا تُشْرِفُ نَفْسُهُ عَلَى طَمَعٍ وَلَا يَكْتَفِي بِأَدْنَى فَهْمٍ دُونَ أَقْصَاهُ وَأَوْقَفَهُمْ فِي الشُّبُهَاتِ وَآخَذَهُمْ بِالْحُجَجِ وَأَقَلَّهُمْ تَبَرُّماً بِمُرَاجَعَةِ الْخَصْمِ وَأَصْبَرَهُمْ عَلَى تَكَشُّفِ الْأُمُورِ وَأَصْرَمَهُمْ عِنْدَ اتِّضَاحِ الْحُكْمِ مِمَّنْ لَا يَزْدَهِيهِ إِطْرَاءٌ وَلَا يَسْتَمِيلُهُ إِغْرَاءٌ وَ أُولَئِكَ قَلِيلٌ؛ سپس از ميان رعاياى خود برترين فرد را در نزد خود براى قضاوت در ميان مردم برگزين. كسى كه امور مختلف آنها را در تنگنا قرار ندهد و برخورد مخالفان و خصوم با يكديگر او را به خشم و لجاجت وا ندارد و در لغزش و اشتباهاتش پافشارى نكند و هنگامى كه خطايش بر او روشن شود بازگشت به سوى حق بر او مشكل نباشد و نفس او به طمع تمايل نداشته باشد و در فهم مطالب به اندك تحقيق اكتفا نكند و تا پايان پيش رود و در شبهات از همه محتاطتر باشد و در تمسك به حجت و دليل از همه بيشتر پافشارى كند و با مراجعه مكرر اطراف دعوا كمتر خسته شود و در كشف حقايق امور شكيباتر باشد و به هنگام آشكار شدن حق در انشاى حكم از همه قاطع‏تر باشد. او بايد از كسانى باشد كه ستايش فراوان، او را مغرور نسازد (و فريب ندهد) و مدح و ثناى بسيار او را به ثنا خوان و مدح كننده متمايل نكند و البته اين گونه افراد كم‏اند». البته اين تفسير را درباره جمله‏هاى فوق نمى‏توان از نظر دور داشت كه اين جمله‏ها تنها مربوط به مقام قضاوت نيست، بلكه ناظر به تمام قضاوت‏هاى اجتماعى و زندگى مادى و معنوى است همه جا بايد براى تشخيص موضوع دقت كرد؛ همه جا بايد دقيقا احكام را بر موضوعات منطبق نمود؛ همه جا بايد تصميم قاطع و شفاف داشت و همه جا در برابر ناملايمات و خشونت نابخردان و نسبت‏هاى نارواى آنها حلم و بردبارى نشان داد. آن‏گاه امام عليه السلام در يك نتيجه‏گيرى حكيمانه، آثار هر يك از اين شاخه‏هاى چهارگانه عدالت را بيان مى‏كند، مى‏فرمايد: «كسى كه درست بينديشد به اعماق دانش آگاهى پيدا مى‏كند و كسى كه به عمق علم و دانش برسد از سرچشمه احكام، سيراب باز مى‏گردد و آن‏كس كه حلم و بردبارى پيشه كند گرفتار تفريط و كوتاهى در امور خود نمى‏شود و در ميان مردم با آبرومندى زندگى خواهد كرد»؛(فَمَنْ فَهِمَ عَلِمَ غَوْرَ الْعِلْمِ؛ وَمَنْ عَلِمَ غَوْرَ الْعِلْمِ صَدَرَ عَنْ شَرَائِعِ الْحُكْمِ؛ وَمَنْ حَلُمَ لَمْ يُفَرِّطْ فِي أَمْرِهِ وَعَاشَ فِي النَّاسِ حَمِيداً). آرى دقت در فهم، انسان را به ژرفاى علم و دانش مى‏رساند و آن‏كس كه به ژرفاى علم و دانش برسد احكام الهى را به خوبى درك مى‏كند و هركس احكام خدا را دقيقاً بداند هرگز گمراه نخواهد شد و كسانى كه در مقابل نابخردان حلم و بردبارى داشته باشند و به گفته قرآن: « «لا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلى‏ أَلَّا تَعْدِلُوا»؛ عداوت نسبت به قومى شما را مانع از اجراى عدالت نشود» از حق و عدالت دور نخواهد شد و چنين انسانى قطعا محبوب القلوب مردم است. در روايات اسلامى درباره اهميت حلم و بردبارى و نقش آن در پيروزى انسان در زندگى روايات فراوانى وارد شده است از جمله در حديثى از رسول خدا صلى الله عليه و آله آمده است كه فرمود: «كَادَ الْحَلِيمُ أَنْ يَكُونَ نَبِيّاً؛آدم بردبار نزديك است به مقام نبوت برسد». امير مؤمنان على عليه السلام مى‏فرمايد: «تَعَلَّمُوا الْحِلْمَ فَإِنَّ الْحِلْمَ خَلِيلُ الْمُؤْمِنِ وَوَزِيرُه؛حلم و بردبارى را بياموزيد (و آن را تمرين كنيد) زيرا دوست مؤمن و وزير اوست». امام صادق عليه السلام نيز در صفات مؤمن مى‏فرمايد: «لَا يُرَى فِي حِلْمِهِ نَقْصٌ وَلَا فِي رَأْيِهِ وَهْنٌ؛نه در بردبارى او كاستى است و نه در انديشه‏اش سستى». پيام امام امير المومنين عليه السلام، ج‏12، ص: 202 پروردگارا همه ما را از خواب غفلت بیدار بفرما، به همه ما توفیق رعایت تقوی در همه شئون زندگی عنایت بفرما به مردان ما غیرت علوی و به زنان ما حیای و عفت فاطمی عنایت بفرما . جوانان ما را از شرور و فتن آخر الزمان حفظ بفرما اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم والعصر ان الانسان لفی خسر الا الذین امنو و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر. صدق الله العلی العظیم حاج اقابخشی, [۱۳.۰۱.۱۷ ۱۳:۵۴] بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین و نشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له و نشهد ان محمدا عبده و رسوله ارسله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کله و لو کره المشرکون اللهم صل علیه و علی ائمه المسلمین علی امیر المومنین و وصی رسول رب العامین وصل علی الصدیقه الشهیده فاطمه سیده نساء العالمین و صل علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد و الحسن بن علی و الخلف القائم المنتظر المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف موالی لا احصی ثنائکم و لا ابلغ من المدح کنهکم و من الوصف قدرکم و انتم نور الاخیار و هداه الابرار و حجج الجبار بکم فتح الله و بکم یختم. عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله جدول مناسبت‌ها تاريخ برابر با عنوان جمعه 24 دي 14 ربيع‌الثاني انتصاب حضرت آيت‌الله العظمى سيدعلى خامنه‌اى به امامت جمعه تهران از سوى حضرت امام خمينى(ره) (1358 ه.ش) يکشنبه 26 دي 16 ربيع‌الثاني فرار شاه خائن از كشور (1357 ه.ش) دوشنبه 27 دي 17 ربيع‌الثاني شهادت حجت‌الاسلام والمسلمين نواب صفوى، طهماسبى، واحدى و ذوالقدر از فدائيان اسلام (1334 ه.ش) شهادت حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمهدى حكيم به دست عوامل مزدور رژيم بعث عراق (1366 ه.ش) چهارشنبه 29 دي 19 ربيع‌الثاني روز هوای پاک روز غزه «رحلت ناگهانی» آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی برای رهبر و ملت ایران سخت بود و می‌توان گفت در دو دهه گذشته مرگ هیچ شخصیتی به اندازه مرگ او برای کشور شوک‌آور نبود. پیام بسیار بلند و پرنکته رهبر معظم انقلاب اسلامی و مقایسه آن با پیام‌های دیگر هم عظمت این تفاوت را به خوبی نشان می‌دهد. مرحوم هاشمی روز سه‌شنبه با حضور بزرگ مردم تهران و بر دوش آنان راهی سفر آخرت شد و در کارنامه 82 ساله او آنقدر نقاط برجسته وجود داشت که بتوان گفت ان‌شاءالله «راضیهًْ مرضیه» خدا را ملاقات خواهد کرد. هاشمی البته از جمله شخصیت‌هایی بود که تقریبا همواره موافقان بزرگ و مخالفان بزرگی داشت و در هر دو سر طیف هم اهل حقیقت و اهل باطل وجود داشتند و می‌توان گفت از این رو بود که هیچکس از کنار «رحلت ناگهانی» او عبور نکرد و همه مکثی کرده و گواهی دادند که یک شخصیت موثر سیاسی جهان از میان رفته است. پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، هاشمی رفسنجانی یک شخصیت محوری نهضت حضرت امام بود و در این راه تا آنجا استقامت کرد که می‌توان بدون مبالغه او را «مجاهدی نستوه» دانست. شکنجه‌های تقریبا منحصر بفردی که جامعه ما کم یا بیش از آن خبر دارد کافی است تا بگوییم او در مسیر حمایت از امام راحل عظیم‌الشان به تمام معنا فداکاری کرد. در این میان رژیم پهلوی، آمریکا و انگلیس و هر فرد و جریان مرتبط با آنها به دلیل مخالفت با نهضت ‌اسلامی حضرت امام با هاشمی نیز به عنوان یکی از سرداران آن مخالف بوده و در همه فشارها علیه او همداستان بودند. در این دوره هاشمی البته موافقان بزرگی هم داشت، بخش وسیعی از نخبگان مذهبی و توده‌های متدینی که آوازه فداکاری هاشمی را شنیده بودند، طیف وسیع موافقان او را در این دوره تشکیل می‌دادند. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به طیفی که در گذشته مخالف آقای هاشمی بودند، منحرفین، منافقین و ملی‌گرایانی که مخالف استقرار نظام جمهوری اسلامی و بویژه مخالف الگوی ولایت‌فقیه بودند، اضافه شدند و حقد و کینه آنان از امام و روحانیت و اصل هویت‌بخش ولایت‌فقیه بطور طبیعی به سمت هاشمی‌رفسنجانی به عنوان یک معتمد اصلی حضرت امام رفت کما اینکه در این دوره توده‌های متدین و نخبگان اسلام‌گرا هم از آنجا که او را یک «ستون انقلاب اسلامی» دانسته و تمام آمال و آرمان خود را در سایه انقلاب قابل تحقق می‌دانستند، به هاشمی رفسنجانی دل ‌بسته بودند و به طور جدی از او حمایت می‌کردند؛ رأی بالای مردم به هاشمی‌رفسنجانی در سه دوره مجلس شورای اسلامی در زمان حیات حضرت امام از این موضوع حکایت می‌کند. بنابراین در مرحله ده ساله «تثبیت» انقلاب اسلامی نیز هاشمی مخالفان بزرگ و موافقان بزرگی داشت. حاج اقابخشی, [۱۳.۰۱.۱۷ ۱۳:۵۴] بعد از ارتحال حضرت امام که کمی پس از آن آیت‌الله هاشمی رفسنجانی سکان دولت را در دست گرفت همان طیف‌بندی سابق وجود داشت یعنی او به عنوان رئیس‌جمهور نظام جمهوری اسلامی به میزانی که مورد عنایت رهبر معظم انقلاب اسلامی و مردم دین‌مدار بود از سوی دشمنان اسلام و انقلاب و منحرفین زیر فشار تبلیغاتی و سیاسی قرار داشت. مردم در دوره ریاست‌جمهوری از شخصیتی که با خطبه‌های بسیار دلنشینی که او در دوره ریاست مجلس درباره «عدالت اجتماعی» بیان کرده بود و علاوه بر آن در منظر مردم، او فردی «بسیار توانمند» ارزیابی می‌شد، توقع داشتند که مشکلات اقتصادی و اجتماعی آنان حل و فصل شود. هاشمی رفسنجانی در این بین و با اراده حل مشکلات مردم و با نیت خیر راهی را برگزید که در عمل آن اراده و نیت را محقق نکرد. تشییع پرشکوه و کم‌نظیر مردم تهران و برگزاری پرتعداد مجالس سوگواری در شهرستانها به خوبی نشان داد که مردم قدر شخصیت‌های دلسوز خود را می‌دانند و پاسخگوی مهری که دیده‌اند هستند. ارتحال ناگهانی آیت‌الله هاشمی دو طیف موافقان و منتقدان هاشمی رفسنجانی را بشدت متاثر کرد کما اینکه در خطوط رسانه‌های غربی و عربی وابسته به غرب می‌توان نفرت آنان از هاشمی رفسنجانی را دید. در تشییع جنازه آیت‌الله هاشمی در تهران همه نخبگان منتقد و بخش عمده توده‌هایی که در عملکرد اقتصادی او اشکال می‌دیدند آمده بودند، طیف‌های بسیجی، هیاتی و مردم محروم غلبه داشتند و این نشان می‌دهد که هم رشته پیوند آیت‌الله با این بخش از مردم و هم محبت گرم این مردم تا آخرین روز حیات آقای هاشمی رفسنجانی برقرار بوده است. در راهپیمایی بزرگ پشت جنازه این شخصیت که به تعبیر رهبر معظم انقلاب، «نمونه کم‌نظیری از نسل اول مبارزان ضد ستم‌شاهی و از رنجدیدگان در این راه پرخوف و خطر» بود، هم عظمت مردی که بر دوش‌های محبت مردم تشییع می‌شد، برجسته بود و هم عظمت مردمی که با اشاره رهبری و جمعبندی دقیق رهبری از 59 سال دوستی ایشان با مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی به صحنه آمدند، آشکار بود. خداوند آیت‌الله عزیز ما را در جوار رحمت واسعه خویش جای دهد و این مردم قدرشناس را برای انقلاب نگه دارد. از دیگر رویدادهای این هفته، دیدار هزاران نفر از مردم قم با رهبر انقلاب بود که به مناسبت سی و نهمین سالگرد قیام تاریخی مردم قم در 19 دی سال 1356 برگزار شد. ایشان در این دیدار عوامل چهارگانه اقتدار ملی را برشمرده و خاطرنشان کردند اگر این عناصر اقتدار ملی را بشناسیم و تقویت کنیم و نسبت به اهداف و روش‌های دشمن نیز آگاهی پیدا کنیم، می‌توانیم در مقابل طراحی‌های او برنامه‌ریزی و مقاومت کنیم اما اگر این عناصر را نشناسیم ممکن است به دشمن، کمک هم بکنیم و به جای دشمن، دوست و جبهه خودی را هدف قرار دهیم. ایشان با اشاره به تلاش دشمن برای از بین بردن عوامل اقتدار ملی گفتند: از بین بردن ایمان، حیا و عفاف، پایبندی به مبانی دینی و حاکمیت دین، متوقف کردن حرکت علمی، مخدوش کردن عزت ملی، تضعیف دستگاه‌ها و نهادهایی که مظهر اقتدار کشور هستند، از برنامه‌های دشمن است که باید در مقابل آنها ایستاد. در صحنه خارجی نیز این هفته شاهد تحولات متعددی بودیم. اوجگیری رسوایی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از خبرهایی بود که این هفته بخش قابل توجهی از حجم اخبار و گزارش‌های رسانه‌های خارجی را به خود اختصاص داد. این هفته اعلام شد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به دلیل پرونده‌های فسادی که علیه وی مطرح است برای سومین بار مورد بازجویی قرار گرفت. از جمله پرونده‌هایی که علیه نتانیاهو مطرح است پرداخت باج به نشریات رژیم صهیونیستی است که در قبال آن، هجمه خود علیه نتانیاهو را کاهش دهند. همچنین دریافت رشوه و هدیه‌های گرانقیمت از شرکت‌های تجاری بزرگ در قبال ارائه امتیازات به آن شرکت‌ها از دیگر اتهامات نتانیاهوست. این اتهامات موجب شد تا نتانیاهو از فلسطین اشغالی ممنوع‌الخروج شود و نتواند در کنفرانس «داووس» شرکت کند. فساد و رسوایی تنها متوجه نتانیاهو نیست بلکه بسیاری از سران این رژیم طی سالهای اخیر با پرونده‌های مختلف فساد مرتبط بوده‌اند. این هفته، «بینالی ییلدریم» نخست‌وزیر ترکیه، پس از ماه‌ها تنش در روابط بغداد - آنکارا به عراق رفت و بسیاری از ناظران انتظار داشتند این سفر نشانه‌ای باشد از اینکه دولتمردان ترکیه بر سر عقل آمده و از جمله اینکه در باره تجاوز نظامی به خاک عراق در قالب حضور جنجال برانگیز نظامیان ترکیه‌ای در منطقه «بعشیقه» تجدیدنظر کرده‌اند. ولی با وجود برخوردهای گرم و تعارفات سیاسی معمول، این سفر نشان داد که آنکارا تغییر قابل ملاحظه‌ای در سیاستش در قبال عراق صورت نداده و رندانه درصدد بوده است با ادامه روال جاری و حفظ نیروهایش در خاک عراق، روابط بغداد را عادی سازد. حاج اقابخشی, [۱۳.۰۱.۱۷ ۱۳:۵۴] ترکیه از چندی قبل 500 نفر نیروی نظامی خود را در پایگاه «بعشیقه» در شمال شرق موصل مستقر کرده و مدعی است استقرار این نیروها به درخواست اقلیم کردستان عراق بوده است. حال آنکه اقلیم کردستان بدون موافقت بغداد مجاز به دعوت از نیروی خارجی نیست. روز سه‌شنبه هفته گذشته وزیر دفاع ترکیه بار دیگر گستاخانه تاکید کرد: نیروهای ترکیه در خاک عراق باقی خواهند ماند و پس از پاکسازی کامل داعش این مسئله را به صورت «دوستانه» حل خواهیم کرد. ولی حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق با رد اظهارات مقامات ترکیه‌ تصریح کرد که روابط دو کشور تنها با خروج نظامیان ترکیه‌ از خاک عراق وارد مرحله جدید خواهد شد. درهفته ای که گذشت «محمد بن سلمان» وزیر دفاع کم تجربه و خام عربستان اظهارات خصمانه تازه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد و مدعی شد گویا ایران از گروه‌های تروریستی در جهان حمایت می‌کند، در تلاش برای صدور ایدئولوژی خود است و حاکمیت کشورهای دیگر را نقض می‌کند. نامبرده در ادامه اظهارات خصمانه خود گفت که عربستان هیچ نقطه اشتراکی با ایران ندارد. وزارت خارجه کشورمان به این اظهارات نسنجیده و بی‌پایه وزیر دفاع عربستان، واکنش نشان داد. سخنگوی وزارت خارجه گفت: «از جمله بازیگرانی که در منطقه از تروریست‌ها حمایت می‌کنند و لازم است رفتار آنها اصلاح شود، عربستان است و این ریاض است که با حمایت از گروه‌های تکفیری و تروریستی منطقه را به آشوب کشانده است. کیست که نداند تروریسم تکفیری ریشه در اندیشه وهابیت دارد؟ عربستان، از یک سو مسبب جنایات خونین در سوریه، عراق و یمن است و از سوی دیگر به دلیل همسویی و همدستی با رژیم صهیونیستی به ملت‌های منطقه و به خصوص ملت فلسطین خیانت می‌کند.» رژیم ریاض علاوه بر دخالت‌های غیرمستقیم در منطقه، مدت نزدیک به دو سال است علیه یمن وارد جنگ مستقیم شده، هزاران تن بمب را بر سر مردم مظلوم این کشور فقیر فرو ریخته، هزاران نفر را به خاک و خون کشیده و زیرساخت‌های این کشور را به کلی ویران نموده است. اگر مجامع مستقلی در جهان وجود می‌داشت قطعاً سران این رژیم به دلیل جنایات گسترده اکنون باید پای میز محاکمه می‌بودند نه آنکه گستاخانه علیه دیگر کشورها سخن پراکنی کنند. پروردگارادست دشمنان مارا از ضربه زدن به کشور ما و عالم اسلام قطع بفرما. شر امریکا و اسرائیل غاصب و ال سعود و وهابیت مزدور را بخودشان برگردان. ومارا در همه حال هدایت بفرما. فرج امام زمان ما را برسان- امام راحل و شهدای ما را با شهدای کربلا محشور بفرما – تمام خادمین صدیق به اسلام و انقلاب را خصوصا مقام معظم رهبری، دولت و مجلس خدمتگزار را موید و منصور بدار، برکات و نعمات و نزولات خویش را بر سر این ملت شریف نازل بفرما. اللهم اغفر للمومنین و المومنات و المسلمین و مسلمات الاحیاء منهم و الاموات تابع بیننا و بینهم بالخیرات انک مجیب الدعوات انک علی کل شئ قدیر. اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم اذا جاء نصر الله و الفتح و رایت الناس یدخلون فی دین الله افواجا فسبح بحمده ربک واستغفره انه کان توابا صدق الله العلی العظیم و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته.
ارتباط با امام جمعه