شنبه 1395/11/2 - 8 : 23
مشخصات امام جمعه
علیرضا فرهنگ
علیرضا فرهنگ
باغبهادران
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1395/10/10
نهم دی ماه تجلی غلبه اسلام بر مکتب مادی گرایی بود

بسم الله الرحمن الرحیم

خطبه اول: ادامه موضوع بررسی اسیبهایی که خانواده را تهدید می کرد

رسیدیم به اسیب بی حیایی در خانواده ویکی از مصادیق بی حیایی بی حیایی در گفتار واز نوع بی حیایی در گفتار به عیب جوئی پرداختیم در این خطبه به راههای پیشگیری ودرمان این صفت اشاره می کنیم

۱: ریشه یابی صفت عیب جوئی بهترین راه برای از بین بردن این صفت در وجودمتن می باشد

به دو ریشه از ریشه های عیب جوئی اشاره می کنم 

الف: عداوت ودشمنی وحسادت یکی از عوامل مهم وریشه های عیب جوئی است غالبا کسانی که حسودند در سدد پی گیری عیوب طرف مقابل بر امده وبرای خراب کردن وجهه او در مردم از او عیب جوئی کرده وحسادت خو د را در این غالب نشان می دهند از این جهت خدا در قران همه ما را به پناه بردن به خودش از شر حسودانی که حسادتشان به مرحله اجر ا در میاید دعوت کرده ومی فرماید پناب ببر به خدایت از شر انسانهای حسودی وقتی حسادتشان در غالبهای مختلف مثل عیب جوئی بروز می کند

ب: بد گمانی وسوء ظن از ریشه های دیگر عیب جوئی است وقتی انسان به کسی گمان بد ببرد طبیعتا در سدد جستجوی گمان خود رفته واین جستجو منتهی می شود به عیب جوئی وانواع گناهان از این چهت خدای متعال در سوره حجرات می فرماید یا ایها الذین امنوا اجتنبوا کثیرا من الظن ازبسیاری از گمانها دوری کنید چرا که ان بعض الظن اثم بسیاری از این گمانها گناه است  بعد می فرماید تجسس نکنید تا به گناه نیفتید از این جهت باید از گمان بد دوری کرد تا دچار عیب جوئی ودنبال عیوب مردم رفتن نباشیم

۲: توجه به خودمان ودر واقع اصل نظارت بر خود که یک اصل قرانی است باعث می شود از صفت زشت عیب جوئی فاصله بگیریم از این جهت قران در ایه ۱۰۵ مائده می فرماید یا ایهالذین امنوا علیکم انفسکم ای مومنان بر شما باد که خود را دریابید واز خودتان غافل نشویم از این جهت است که علی علیه السلام می فرماید کسی که در عیوب خودش نظر کند دیگر مشغول عیبجوئی از دیگران نیست من نظر فی عیب نفسه اشتغل عن عیب غیره

۳: توجه با اثار شوم عیب جوئی باعث دوری انسان از این صفت می شود

اشاره به چهار اثر از اثار عیب جوئی در زندگی

الف: از چشم خدا واولیای خدا انسان را می اندازد وارزش انسان را پایین می اورد.

علی علیه السلام می فرماید لِيَكُنْ أَبْغَضُ‏ النَّاسِ‏ إِلَيْكَ‏ وَ أَبْعَدُهُمْ‏ مِنْكَ أَطْلَبَهُمْ لِمَعَائِبِ النَّاسِ. باید مبغوض ترین انسانها ودورترین انها به تو کسانی باشند که دنبال عیجوئی از مردم هستند

ب: انسان به جهل ونادانی کشیده می شود .وباب معرفت به روی او بسته می شود .

علی علیه السلام : كَفَى بِالْمَرْءِ جَهْلًا أَنْ‏ يَجْهَلَ‏ عَيْبَه‏  همین برای جهل انسان بس که نسبت به عیوب خودش جاهل است

ج: کسی که دنبال عیوب مردم باشد ابروی او در همین دنیا ریخته می شود عیوب خودش اشکار می شود

علی علیه السلام فرمود : مَنْ‏ تَتَبَّعَ‏ عَوْرَاتِ‏ النَّاسِ‏ كَشَفَ اللَّهُ عَوْرَتَهُ.  کسی که دنبال فاش کردن عیوب دیگران باشد خدا ابرویش را می ریزد وعیوبش را اشکار می کند .

د: گناهی بزرگ مرتکب شده ومحروم از رحمت خاص خدا می شود .

علی علیه السلام : إِيَّاكَ أَنْ تَكُونَ عَلَى النَّاسِ طَاعِناً وَ لِنَفْسِكَ‏ مُدَاهِناً فَيَعْظُمَ عَلَيْكَ الْحَوْبَةُ وَ تَحْرُمَ الْمَثُوبَةَ.

بر تو باد اینکه دوری کنی از خرده گرفتن وعیب جوئی از مردم وبه عیوب خودت توجه نکنی چرا که در این صورت که این کار را نکنی  یعنی دنبال عیوب مردم باشی وعیوب خود ا نبینی گناهی بزرگ مرتکب شده ای و از رحمت خدا محروم می شود .

بسم الله الرحمن الرحیم

خطبه دوم

در این خطبه به پنج مطلب اشاه می کنم  

مطلب اول : سالروز ولادت حضرت عبدالعظیم حسنی روز سه شنبه است

از اصحاب خاص امام دهم ویازدهم بودند  وازفضائل ایشان همین بس که امام جواد علیه السلام می فرماید ایشان دائما الصوم یعنی دائما روزه بوده وشبها به عبادت وبندگی مشغول بودند   زیارت قبر مطهر ایشان معادل زییارت قبر امام حسین علیه السلام است به نقل از روایتی ا وجود نورانی امام حسن عسکری علیه السلام از این جهت همه را به زیارت این مرد الهی سفارش می کنیم .

مطلب دوم : اشاره ای  پیرامون بیانات اقا در درس خارج فقه خود پیرامون موضوع ۹ دی ماه ۸۸

اقا فرمودند  ۹ دی ۸۸ از نمونه های قدرت نظام جمهوری اسلامی بود که به رخ جهانیان کشیده شد

 در ۹ دی ۸۸ مبارزه دو تفکر بود

تفکر مادی گرائی ودر راس ان امریکا که بر اساس جمع اوری ثروت و تسلط بر کشورها تحقق می باید وتفکر اخرت گرائی که بر اساس احکام الهی وحاکمیت حق بر زمین است

ضمن تشکر از همه شمت در شرکت در مراسم شب نهم دی در مصلی به همه شما عرض می کنم نهم دی ماه تجلی غلبه  اسلام دین ومکتب اهل بیت  بر مکتب مادی گرائی بود .

مطلب سوم : روز دوشنبه سالروز نامه تاریخی امام به اخرین ریس جمهور شوروی گورباچف بود

امام فرمود صدای شکست استخوان مارکسیسم کمونیسم را می شنوم یعنی حاکمیت مادی گرائی رو به افول است وددیید این طور شد بر همین اساس است که   رهبر انقلاب مژده دادند اسرائل در ۲۵ سال اینده از تاریخ محو می شود از این جهت دیگر مردم بیدار شدند وبیداری اسلامی به قلب اروپا غرب نفوذ کرده لذا رهبری به سران دولت های غربی نامه ننوشتند بلکه مخاطب نامه خود را جوانان غربی قرار داده وانان را نسبت به ظلم حاکمان اگاهی دادند

 

پیام  بزرگ نامه امام به گورباچف وصحبت امام خامنه ای به  نابودی اسرائیل این است که : نظامی که بر مبنای مادیات ومادی گرائی رشد کرده وروز به روز در سدد ظلم است رو به افول است وهر کسی هم که به استکبار واین نظامهای مادی دل خوش کند ساقط می شود واز چشم مردم می افتد 

 

مطلب چهارم   : روز پنج شنبه سالروز شهدای مظلوم هویزه است

ایثار وفداکاری شهید محمد حسین علم الهدی وهمزمانش  برگ زرین دیگری بر تاریخ الهی این نظام رقم زد وبه همه فهماند که ما حاضریم زیر تانگ دشمن له شویم ولی تسلیم خواسته ای ذلت بار انان نرویم وارمانها وارزشهای این نظام را به ثمن بخس نفروشیم

مطلب پنجم : دعوت همه کسانی که از نعمت سواد محرومند برای مراجعه به اموزش وپرورش وشرکت در طرح نهضت سواد اموزی    

 

 

 

 

 

 

 

ارتباط با امام جمعه