سه شنبه 1395/11/5 - 46 : 20
مشخصات امام جمعه
حسینعلی بهرامی باباحیدری
حسینعلی بهرامی باباحیدری
جره و بالا ده
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1395/11/1
حضرت ابراهیم ع بنیانکذارایثار است نماز جمعه بخش جره وبالاده یکم بهمن ماه نودپنج

خلاصه خطبه های نماز جمعه بخش جره و بالاده مورخ 1/11/1395

خطبه اول:

نماز عبادی و سیاسی جمعه این هفته با حضور پرشور خواهران و برادران ، جوانان بصیر و ولایتمداربخش ، خانواده های محترم شهدا و جانبازان و ایثار گران و اصناف مختلف کسبه و بازاریان و فرهنگیان و کشاورزان و نیروهای نظامی و انتظامی و سایر اقشار مردم مومن  به امامت حضرت حجت الاسلام و المسلمین شیخ حسینعلی بهرامی باباحیدری امام جمعه محترم بخش جره و بالاده در مسجد امام حسین علیه السلام بالاده برگزار گردید.

 خطیب محترم جمعه  بخش جره و بالاده در خطبه اول بمناسبت آتش سوزی ساختمان پلاسکو و شهادت چند نفر از آتش نشانان عزیز به تبیین جایگاه ایثار از دیدگاه قرآن و روایات پرداختند:

 

اهمیت و جایگاه ایثار از منظر قرآن و روایات

ایثار یک واژه عام است که در همه مکتب ها و فرهنگ ها وجود دارد اما در اسلام از یک برتری خاصی برخوردار است و هر تلاش و فداکاری و از خودگذشتگی را ایثار نمی گویند. ، بلکه ایثار در اسلام، پیش زمینه ای چون اخلاص و در راه خدا بودن، دارد. ایثار بیانگر رشد و معرفت انسانی است و این موقعی است که انسان به یک تکامل روحی دسترسی پیدا کند. ایثارگری از آنجایی که حامل پیام هایی همچون: خداخواهی، دین باوری، خدایابی، انسان دوستی و دگرخواهی، شهادت، رشادت، از خودگذشتگی، عزت و عظمت و... است، در بین ما تقدس پیدا کرده است.

امام خمينى (ره) فرمود: حضرت ابراهيم (ع) بنيانگذار ايثار است. (صحيفه نور، ج 19، ص 53.)

الف) قرآن كريم با بيان شواهد و نمونه هایی، ايثار را در ابعاد مختلف ستوده است، ازجمله:

1) حـضـرت ابـراهـيـم (ع) را به عنوان(بـنيانگذار ايثار) مى ستايد كه از خدايان و بت هاى مـشـركان بيزارى جسته ، ترسى به خود راه نداد و جان بر كف، بت ها را در هم شكست و فرياد برآورد كه سوره انبياء، آيه 67.: "اُفٍّ لَكُمْ وَ لِما تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللّهِ؛اف بر شما و بر چيزهايى كه جز خدا مى پرستيد!"

هـمـچـنـيـن در جـريـان ذبـح حـضـرت اسـمـاعـيـل، وقـتـى ابـراهـيـم (ع) خـواب خـويـش را بـه عمل تبديل كرد و از آن آزمايش الهى پيروزمندانه بيرون آمد، خداوند او را اين گونه ستود: صافّات، آيات 109 ـ 111"سَلامٌ عَلی اِبْراهيمَ كَذلِكَ نَجْزِی الْمحْسِنينَ اِنَّهُ مِنْ عِبادِنَا الْمُؤْمِنينَ؛سلام بر ابراهيم ، ما نيكوكاران را اين چنين پاداش مى دهيم، او از بندگان مؤ من ما بود.".

 

2) در بیان ايثار جانى حضرت على (ع)مى فرمايد: بقره، آيه 207."وَ مِنَ النّاسِ مَنْ يَشْری نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللّهِ؛و بعضى از مردم براى به دست آوردن خشنودى خدا جان خويش را فدا مى كنند.

و در جاى ديگر ايثار مالى خاندان پيامبر(ص)را چنين مى ستايد: انسان، آيه 8."وَ يُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى حُبِّهِ مِسْكيناً وَ يَتيماً وَ اَسيراً؛[5] غذاى خويش را با آنكه آن را دوست دارند، به مسكين و يتيم و اسير مى خورانند."

هـمـچـنـيـن ازانـصـارـ كـه در حـال فـقـر، از بـرادران مـهـاجـر خـود، بـا تـقـسـيـم امـوال وخـانـه هـاى خـويش پذيرايى كردند و آنان را بر خود مقدّم داشتند ـ اين گونه تمجيد مى كند: حشر، آيه 9."وَ يُؤْثِرُونَ عَلى اَنْفُسِهِمْ وَ لَوْ كانَ بِهِمْ خَصاصَةٌ؛[6] ديگران را بر خود مقدم مى دارند، هر چند خود، فقير و نيازمند باشند.

ب) از ايـثـار در روايـات بـه عـنـوان (خوى و خصلت ابرار و برگزيدگان الهى، نيكوترين احسان و اعلى مراتب ايمان) نام برده شده است، چنان كه اميرمؤمنان علی (ع) می فرماید: شرح غررالحكم، ج2، ص 164."اَلاْيثارُ سَجِيَّةُ الاْبْرارِ وَ شيمَةُ الاْخْيار؛[7] ايثار خوی نيكوكاران و شيوه نيكان است.

در جای ديگر فرمود: غرر الحکم، ص 31. "اَلاْيثارُ اَحْسَنُ الاِحْسانِ وَ اَعْلی مَراتِبِ الايمانِ؛[8] ايثار نيكوترين احسان و بالاترين مراتب ايمان است .

ایثار واقعی ارتباط تنگاتنگی با مفهوم شهادت دارد و در حقیقت باید گفت این دو مفهوم از یکدیگر تفکیک ناپذیرند. آنجا که انسان مکتبی و دین مدار، خون پاكش را در راه پاسدارى از اسلام و ارزش هاى متعالی آن، تقدیم می کند، به بالاترين درجه ايثار رسـيـده و مـحـبـوب تـريـن مـقـام را نـزد خـدایش دارد؛ چـنـان كـه رسول خدا(ص) درباره ارزش خون پاك شهيدان راه خدا مى فرمايد: وسائل الشيعه، ج 11، ص 8."ما مِنْ قَطْرَةٍ اَحَبُّ اِلَی اللّهِ عَزَّوَجَلَّ مِنْ قَطْرَةِ دَمٍ فی سَبيلِ اللّهِ؛[9] هيچ قطره اى در پيشگاه خداوند، محبوب تر از قطره خونى كه در راه خدا ريخته مى شود نيست."

 

خطبه دوم:

خطیب محترم جمعه  بخش جره و بالاده در خطبه دوم نیز پس از توصیه به تقوا و طلب آمرزش برای شهدا و اموات به اهم مناسبات هفته اتی به شرح ذیل اشاره کردند:

 

تاريخ

برابر با

عنوان

جمعه

1 بهمن

21 ربيع‏الثاني

اعدام انقلابى حسنعلى منصور توسط شهيد بخارايى (1343 ه.ش)

دوشنبه

4 بهمن

24 ربيع‏الثاني

اشغال نظامى فرودگاه مهرآباد به دستور بختيار براى جلوگيرى از ورود حضرت امام(ره) (1357 ه‍.ش)

چهارشنبه

6 بهمن

26 ربيع‏الثاني

سالروز حماسه مردم آمل (1360 ه.ش)

پنجشنبه

7 بهمن

27 ربيع‏الثاني

تحصن روحانيون در دانشگاه تهران در اعتراض به جلوگيرى دولت بختيار از ورود حضرت امام(ره) به ايران (1357 ه.ش)

روز جهانى گمرك‏

 

 

 

 

 

ایشان در ادامه به اوضاع اقتصادی کشور اشاره و گفتند:

تحريم‏هاى بانكى همچنان لغو نشده ركود و بيكارى بيداد مى‏كند

۱- يكى از اساسى‏ترين و اصلى‏ترين مشكلات مردم در حال حاضر مشكلات و معضلات اقتصادى است كه در بين اين مشكلات، معضل بيكارى به‏خصوص دانش‏آموختگان دانشگاه‏ها و مراكز آموزش عالى در راس قرار دارد و در اين بخش فرصت‏هاى جديد شغلى به ميزان نياز جامعه ايجاد نشده و بدتر از آن اين‏كه به‏دليل ركود فراگير و خانمان‏برانداز، فرصت‏هاى شغلى موجود نيز روز‏به‏روز در حال از بين رفتن است. برخى مسؤولين چنان‏چه از اتاق‏هاى دربسته و از پشت ماشين‏هاى شيشه دودى بيرون رفته و به ميان مردم بيايند به‏خوبى از اين مشكلات آگاه خواهند شد.

۲- امروز طبق آمار رسمى مركز آمار ايران ۳ميليون و ۳۰۰ هزار بيكار رسمى و طبق آمارهاى غير رسمى ۵ تا ۷ ميليون بيكار در كشور وجود دارد. درصورتى كه ناكارآمديهاى مديريتى، اجرايى و اقتصادى برطرف نشود، و اقتصاد مقاومتى و حمايت از توليد به‏عنوان كانون اصلى آن، مورد توجه قرار نگيرد و هم‏چنين ركود عميق و فراگير متوقف نشود، نمي‏توان اميد چندانى به حل معضل بيكارى داشت.

۳- اين روزها هفته‏اى نيست كه جمعى از كارگران كه ماه‏هاست حقوق دريافت نكرده‏اند، به‏خاطر عدم دريافت ماه‏ها حقوق و دستمزد و يا نگرانى از بيكارى و از دست دادن شغل، مقابل ساختمان‏هاى مجلس شوراى اسلامى، رياست جمهورى و استاندارى‏ها و... تجمع صنفى نداشته باشند. چه كسى بايد به فرياد اين كارگران برسد. از آن‏سو برخى مديران دولتى با دريافت حقوق‏هاى نجومى و افسانه‏اى، آه و ناله و فغان مردم و كارگران را درآورده و بلند كرده‏اند. متاسفانه دولت هم در برخورد با مديران نجومى كه بايد بسزاى اعمال نادرستان در غارت بيت‏المال برسند، نه تنها همكارى نمى‏كند، بلكه چنين افرادى را مورد حمايت قرار داده و حتى به‏عنوان ذخيره انقلاب از آن‏ها ياد مى‏كند.

۴- دولت اصلاح همه امور مردم و اقتصاد را طى سه سال و پنج ماه اخير به نادرستى به برجام ارجاع داد و جامعه را در اين زمينه شرطى نمود؛ برجام هم كه با بدعهدى آمريكايى و عدم برداشتن همه تحريم‏ها در بهبود زندگى آحاد مردم تأثيرى نداشت. مهم‏ترين سرفصل برجام كه مى‏تواند در زندگى مردم تحول ايجاد كند، وعده برداشتن تحريم‏هاى بانكى بود كه تا امروز از كانال سيستم بانكى امكان مبادلات بين‏المللى با ساير كشورها براى مردم، توليدكنندگان، واردكنندگان و صادركنندگان پديد نيامده است. كدام عامل اقتصادى غيردولتى و مستقل و مردمى در كشور وجود دارد كه معتقد است تحريم‏هاى بانكى كه اتفاقا جزو تحريم‏هاى هسته‏اى هم بوده برطرف شده است؟

 

خطیب محترم جمعه بالاده در مورد اعدام سه جوان معترض بحرینی گفتند:

مثلث شوم آل سعود، آل خليفه و روباه پير در كشتار مردم بحرين‏

اعدام سه جوان انقلابى بحرينى موجى از اعتراضات مردمى را در بحرين به راه انداخته است. در بحرين مردم اين كشور همزمان با وقوع انقلاب‏هاى مردمى درسال ۲۰۱۱ كه نقطه آغازين آن در تونس بود، عليه ديكتاتورى آل‏خليفه اقدام به اعتراض و تظاهرات مسالمت‏آميز كردند و خواستار اصلاحات اقتصادى و سياسى شدند اما اين اعتراض‏ها به شديدترين صورت و با همدستى رژيم آل سعود و صدالبته آمريكا و انگليس سركوب شد.

اخراج معترضان از ادارات دولتى، دستگيرى فعالان سياسى، شكنجه، سركوب، لغو تابعيت مخالفان و متقابلا اعطاى تابعيت به بيگانگان ازجمله روش‏هايى است كه آل خليفه براى قلع و قمع مخالفان و به‏ويژه شيعيان در پيش گرفته است.

لغو تابعيت شيخ عيسى قاسم رهبر شيعيان اين كشور، اعطاى حكم ۹ سال حبس براى شيخ على سلمان دبيركل جمعيت الوفاق و دستگيرى و اخراج بسيارى از علماى شيعه، تخريب مساجد و نمادهاى شيعيان اين كشور از ديگر مظاهر مخالفت و به حاشيه راندن مسلمانان در اين كشور اسلامى است. اين جنايات در حالى صورت مى‏گيرد كه دنياى غرب همچنان چشمان خود را بر اين جنايات پوشانده و با فروش سلاح به حاكمان اين كشور، در جنايت آل سعود و آل خليفه در بحرين مشاركت مى‏كند.

اقدام دولت بحرين در اعدام سه جوان معترض اين كشور موجى از تظاهرات گسترده را در اين كشور به راه انداخته و برخى از گروه‏هاى سياسى اين كشور را بر آن داشته است كه بابى‏نتيجه‏خواندن شيوه‏هاى مسالمت‏آميز توسل به مبارزه مسلحانه را اجتناب‏ناپذير بدانند.

اعدام اين سه جوان آن‏هم در شرايطى كه حكم اعدام آن‏ها در دادگاه قبلى رد شده بود و براى جنبش اعتراضى بحرين و به‏خصوص خانواده‏هاى قربانيان غيرمنتظره بوده، به‏منزله ريختن بنزين روى آتش زير خاكستر ارزيابى مى‏شود و بر همين اساس اولين سوالى كه در اين زمينه مطرح مى‏شود اين است كه دولت بحرين چه هدف يا اهدافى را از اين اقدام دنبال مى‏كند؟

اخبار
ارتباط با امام جمعه