سه شنبه 1396/7/4 - 28 : 12
مشخصات امام جمعه
محمدرضا خسروی
محمدرضا خسروی
جنت شهر
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1396/2/29
انسان موجودی مسئول

انسان موجودى است مسئول انسان از آن جهت که انسان است از دونعمت بزرگ الهی «خرد» و «اراده »بهره مند است موجودی وظیفه دار و تکلیف پذیر است
قرآن کریم ،  بزرگ ترین افتخار بشررامسئولیت پذیری انسان می داند

مهمترین مسئله عملی است که انسان در زندگی خود با آن روبه رو است.
«وظیفه شناسی» و «انجام وظیفه»

این مسئله در سبک زندگی اسلامی به زندگی انسان رنگ و بوی الهی و دینی میدهد.
انسانی که خود را تابع و پیرو هیچ قانون و مذهبی قرار نمیدهد و زیربار هیچ مسئولتی نمی رود، نمیتواند روح زندگی دینی را درک نماید

نقطه‌ى مقابل این فکر، حالت احساس بى‌مسئولیّتى، «ولش کن»، «برو خوش باش»، «به خودت بپرداز» است
 خداوند متعال در آیات مختلفی موضوع مسئولیت انسان را مورد تذکر قرار می دهد:

«وَ قِفُوهُمْ إِنَّهُمْ مَسْۆُلُونَ [صافات: 24]و بازداشتشان نمایید كه آنها مسئولند

در همه احوال مسئول رفتار خود می‌باشد.

رشد و پیشرفت هر جامعه‌ای در گرو انسان‌های مسئولیت پذیر است

مسئولیت انسان در سبک زندگی اسلامی:
در منابع دینی و اسلامی مسئولیت های معین و مشخصی برای انسان بیان شده است

 از جمله این مسئولیتها،

۱- مسئولیت خدائی و الهی

ما آفریده ی خدای متعال هستیم -- حق نعمت او از هر حقی بزرگ تر است

وظیفه شناسی نسبت به پیشگاه مقدس او از هر واجبی ،واجب تر است

۱-معرفت و شناخت خدا:

به این درجه از علم و معرفت دست پیدا نماید که خدایی او از چه اوصاف و تواناییهای برخوردار است

مَعْرِفَةُ اللَّهِ سُبْحَانَهُ أَعْلَى الْمَعَارِفِ ؛ معرفت خداى سبحانه بلند مرتبه‏ترین معرفت هاست»‏

۲-عبودیت و بندگی ---قرآن فلسفه هدف از خلقت انسان عبادت و بندگی در برابر خداوند متعال معرفی شده است ----بنده ناتوان به اندازه توان خود قدر دان و حق شناس نعمتهای معبود خود باشد      حدیث پیامبراعظم ص
فإنّي مَسؤولٌ و إنّكُم مَسؤولُونَ ، إنّي مَسؤولٌ عن تَبليغِ الرِّسالَةِ ، و أمّا أنتُم فَتُسألُونَ عمّا حُمِّلتُم مِن كتابِ اللّه ِ و سُنَّتي .

پایه‌ى فکرى مومن این مسئولیّت الهى است

پس اوّلین و مهم‌ترین مسئولیت بشر در برابر خداوند متعال است و روز محشر از انجام تکالیف او سؤال خواهد کرد. بنابر این اگر انسان در مقابل این  نعمت ارزش‌مند که خداوند برای هدایتش به او ارزانی داشته، احساس مسئولیّت نکند پر واضح است حیاتی پوچ و بی‌هدف خواهد داشت و هرگز به مقام والای انسانیّت نائل نمی‌شود

۲- مسئولیت خودی

درمقابل اعضایمان

این دست وپاوگوش ازخودش اختیاری ندارنداختیاراینها دست من وشماست این چشم که خودش به جایی نمی افتدشماباآن نگاه می کنی

این عقل وفکر ماست که به اینها دستور می دهد

 

قرآن: وَلا تَقفُ ما لَيسَ لَكَ بِهِ عِلمٌ ۚ إِنَّ السَّمعَ وَالبَصَرَ وَالفُؤادَ كُلُّ أُولئِكَ كانَ عَنهُ مَسئولًا

۳- مسئولیت  خانوادگی

هر فردی نسبت به پدر و مادری که ازاو متولد شده و اورا رشد داده‌اند وظیفه

باید نسبت به کسب رضایت والدین کوشابود

مانسبت به همسر و فرزندان به لحاظ تأمین معاش وایمان وتربیت و یا تکالیف دیگر مسئولیم.

پیامبراعظم ص

و الرَّجُلُ راعٍ على أهلِ بَيتِهِ و هُو مَسؤولٌ عَنهُم ، و المَرأةُ راعِيَةٌ على بَيتِ بَعلِها و وُلْدِهِ و هِي مَسؤولَةٌ عَنهُم
مردسرپرست خانواده خويش است و درباره آنها بايد پاسخگو باشد و زن، سرپرست خانه و فرزندان شوهر خود است و درباره آنها بايد پاسخ دهد.

اگر افراد نسبت به خانواده خویش بی‌مسئولیت باشند زمانی نخواهد پایید که نظام خانواده سست شده و نسل بشر به انقراض خواهد گرایید.

۴- مسئولیت زندگی

 نه فقط مسئولیّت در برابر خدا وخود و در برابر خانواده‌ى خود و نزدیکان خودبلکه مسئولیّت در قبال حوادث زندگى؛ در قبال سرنوشت جهان،

سرنوشت کشور و سرنوشت جامعه

 این احساس مسئولیّت فقط نسبت به انسانهاى هم‌عقیده و مسلِم و مؤمن نیست بلکه حتّى نسبت به غیر مسلمین و غیر مؤمنین هم احساس مسئولیّت میکند.

پایه‌ى اصلى تدین، امروزاین احساس مسئولیّت است.

 این تفکّر مسئولیّت سرنوشت انسان، جزو بیّنات اسلام است.

یعنى هیچ‌کس نمیتواند در این تردید بکند که اسلام، انسان را این‌جور موجودى میداند: موجودى که مسئول است، کار از او خواسته شده است.
 
شما ملاحظه کنید احکام گوناگون را: مثلاً حکم امربه‌معروف و نهى‌ازمنکر. امر به معروف یعنى شما همه مسئولید که معروف را، نیکى را گسترش بدهید، امر کنید به آن؛

نهى از منکر [یعنى‌] زشتى را، بدى را، پلشتى را نهى کنید؛ جلوى آن را بگیرید با شیوه‌هاى مختلف. معناى این چیست؟ معناى این، مسئولیّت در قبال سلامت عمومى جامعه است.

یا مسئله‌ى جهاد.

: ما لَکُم لا تُقاتِلونَ فى سَبیلِ اللهِ وَ المُستَضعَفینَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّسآءِ وَ الوِلدان؛(۴)

 یعنى شما برو جان خودت را به خطر بینداز و جانت را کف دستت بگیر در میدانهاى خطر، براى اینکه مستضعفان را نجات بدهى؛ معناى این، همان مسئولیّت است دیگر.

 

 «مَن اَصبَحَ وَ لَم یَهتَمَّ بِاُمورِ المُسلِمینَ فَلَیسَ بِمُسلِم»؛

 یعنى اسلام انسان را این‌جور خواسته است که مسئول باشد؛ هم نسبت به خود، هم نسبت به نزدیکان خود، هم نسبت به جامعه‌ى خود، هم نسبت به بشریّت مسئول است.
امیرالمؤمنین وقتى‌که مى‌شنَود که سپاهیان معاویه رفتند آن شهر را غارت کردند با غصّه میگوید که

 - بَلَغَنى اَنَّ الرَّجُلَ مِنهُم کان یَدخُلُ عَلَى المَراَةِ المُسلِمَةِ وَ الاُخرَى المُعاهِدَة - مردهاى این لشکرِ غارتگر وارد خانه‌ى مسلمان و معاهَد (معاهد یعنى غیر مسلمانى که در زیر سایه‌ى اسلام زندگى میکند؛ مسیحى، یهودى) میشدند، به زنها اهانت میکردند، دستبند زنها را میگرفتند، زیور زنها را میگرفتند، بعد حضرت میفرماید که اگر مسلمانْ از این غصّه بمیرد، جا دارد.

 شما ببینید؛ یعنى احساس مسئولیّت تا این حد است. نمیگوید اگر امیر مسلمین بمیرد جا دارد؛ میگوید اگر انسان، اگر مسلمان از این غصّه بمیرد جا دارد. این همان احساس مسئولیّت است. پایه‌ى اصلىِ حرکتمومن امروز این است:

احساس مسئولیّت درزندگی وسرنوشت وتغییر

 

خطبه دوم

امام علی ع

اجتناب کنید از هر چیزی که ستون ققرات ملتهای گذشته را شکست و نیروی آنان را سست نمود و آن عبارتست از کینه ورزی دلها و پشت کردن به یکدیگر و یاری نرساندن به هم».

شکننده ی ستون فقرات یک جامعه انقلابی عبارتست از «کینه ورزی دلها، پشت کردن به یکدیگر و همیاری ننمودن

بنابراین امام «اختلاف و کینه ورزی گروهها و عدم همیاری» را به عنوان یک اصل کلی بر اساس تجربه‌ی تاریخی خویش مانع از تداوم انقلاب و عامل شکست آن در شرائط مشابه تاریخی می داند.

عدم حضور؛ گناهى در رأس گناهان كبيره!

مردم در انتخابات موظفند؛ موظف شرعى هستند كه اختالفات كوبنده را از آن دســـت بردارند و اين يك امرى است كه بين همه هست، يعنى يك تكليفى متوجه به همه هست

شـــياطين دارند نقشه مىكشند و توطئه مىكنند تا شـــما را به جان هم بيندازند، بنشينيد با هم و تفاهم كنيد و آنها را مأيوس كنيد. امروز مخالفين شما، مخالفين جمهورى اسالمى دارند تهيه مىبينند كه براى انتخابات ايجاد نفاق كنند و اين يك خطرى است براى كشـــور ما. اينها با زور نمىتوانند كارى انجام بدهند، با فشـــار و زور به يك كشـــورى كه همه با هم هستند، نمىتوانند آسيب برســـانند، لكن با توطئه و واداركردن عمال خودشـــان در داخل مىتوانند ايجاد نفاق كنند و بهانه هم انتخابات

برنــده اصلى انتخابات ملت ايــران و نظام جمهورى اسالمى است

به همه آحـــاد مردم و به ويـــژه جوانان عزيز كه سرزنده ترين نقش آفرينان اين حادثه ى شورانگيز بودند، توصيه مى ً كنم كه كاملا هشـــيار باشـــند. همواره بايد شنبه ى پس از انتخابات، روز مهربانى و بردبارى باشد.

 چه طرفـــداران نامزد منتخب و چه هواداران ديگر نامزدهاى محترم، از هرگونه رفتار و گفتار تحريك آميز و بدگمانانه پرهيز كنند.

 

ارتباط با امام جمعه