چهارشنبه 1395/12/4 - 58 : 20
مشخصات امام جمعه
محمدرضا خسروی
محمدرضا خسروی
جنت شهر
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1395/2/10
شرح دعای ماه رجب

خطبه اول

امام صادق عليه السلام فرمودند در ماه رجب بعد از نمازها اين دعا را بخوانيد.

يا مَنْ اَرْجُوهُ لِكُلِّ خَيْرٍ      اى کسي كه براى هر خيرى به او اميد دارم

و َآمَنُ سَخَطَهُ عِنْدَ كُلِّ شَرٍّ     و از خشمش در هر شرى ايمن هستم

يا مَنْ يُعْطِى الْكَثيرَ بِالْقَليلِ     اى کسي كه عطاى بسيار مي دهد در برابر طاعت اندك

يا مَنْ يُعْطى مَنْ سَئَلَهُ           اى کسي كه عطا كنى به هر كه از تو درخواست کند

يکي از ماه هايي که با ورود به آن احساس امنيت و آرامش بيشتري مي کنيم ، ماه رجب است  در حقيقت توقع و درخواست خير و نيکي آدمي با ورود به ماه رجب از خداوند بیشترمی شود و اين ها همه در دعاهاي رجب مخصوصاً دعاي معروف آن جلوه گري مي کند

 

يا من يعطي الکثير بالقليل       اى کسي كه عطاى بسيار مي دهد در برابر طاعت اندك

 

شرح این فراز ازدعا

 

تفاوت پاداش الهى نسبت به اعمال بندگان دراین فقره کاملا مشهود است

قليل يا اندك همان كوشش و عمل ماست. و كثير يا فراوان همان پاداش و بخشش خداوند متعال است كه در برابر كار و عمل ما، به ما عنايت مى فرمايد.

شما پر کاهی که مي بريد ، به جايش کوه مي دهد . اين خدا خدايي است که وقتي برايش کم هم ببري ، عکس العملش چندين برابر عمل بنده خواهد بود . تنها کافي است که بفهد او را مي خواهيد و عاشقش هستيد .

 

 

 

خداوند دارای اوصاف و اسماء بسیاری است خدا عادل است و بر اساس معیار دقیق عدل خویش به حساب و کتاب رسیدگی می کند و بر آن معیار می­بخشد و اعطاء می­کند و یا برای اهل خسران عذاب قرار می دهد،                

 اما در مقابل عدل الهی، فضل او قرار و فضل و رحمت او بر عدلش پیشی دارد و در واقع اصل بر فضل است. ذات اقدس اله، خدای مهر و محبت و گذشت است و تا آن که جا ممکن است می بخشد.

خداوند اگر در اعمال‌ مابندگان‌ از نظر نتايج ‌ بد و خوبي‌ كه‌ دارد، دقت‌ و مطالعه‌ وباعدل خودتوجه كند، هيچ‌ كس‌ در حسابگري‌ خدا مورد قبول‌ واقع‌ نمي ‌شود

هيچ‌ كس‌ نمي ‌تواند به‌ دليل‌ اعمال‌ هرچند كه‌ صالح‌ باشد، حقي‌ بر خدا پيدا كند كه‌ بتواند آن‌ حق‌ را مطالبه‌ كند

چون اولا این عمل به کمک خود او بوده وثانیا اعمال ما معمولا نوعی ناخالصی دارد

در دعاى ابى حمزه ثمالى ، حضرت چنین مى فرمایند:
 

یا مُفْضِلُ! لَسْتُ اَتَّكِلُ فِى النَّجاةِ مِنْ عِقابِكَ عَلى اَعْمالِنا بَلْ بِفَضْلِكَ عَلَیْنا
((اى فضل كننده ! ما براى نجات از عذاب تو بر اعمال و كردار خود، تكیه نمى كنیم بلكه تمام توكل و امیدوارى ما به فضل و بخششهاى تو است )).
یعنى اعمال ما قادر به نجات ما نیست بلكه این فضل و بخششهاى بى كران تو است كه مى تواند ما را از این عواقب سوء، نجات بدهد و حفظ نماید

 در دعاي‌ قنوت‌ مي‌ خوانيم‌ : «ربنا عاملنا بفضلك‌ و لا تعاملنا بعدلك‌« يعني‌ پروردگارا به‌ فضل‌ و كــرم‌ خود با ما رفتار كن‌ نه‌ با ميزان‌ عدالت

 

((یا مَنْ لا یُخافُ اِلاّ عَدْلُهُ!)).
((
اى كسى كه ترسى نیست مگر از عدل او!)).
یعنى خداوندا! ترس ما از آن است كه تو با عدل خودت با ما رفتار نمایى ؛ زیرا در این صورت است كه حساب ((اعمال )) ما به میان مى آید و این اعمال هم چیزهایى نیستند كه بتوانند ما را نجات بدهند، اما امید ما آن است كه تو با فضل و بخششهاى خود با ما رفتار نمایى تا ما با تكیه بر فضل تو بتوانیم نجات یابیم .

. رفتار خدا با عدالت‌، مسئله ‌اي‌ است‌ و رفتار خدا به‌ فضل‌ و كرم‌ مسئله‌ ديگر

طبق روايت، آنكه نيّت خير كند پاداش دارد ولى نيّت‏ سوء تا به مرحله عمل نرسد، كيفر ندارد واين فضل ‏الهى است.
روايات: هر كه در ماه، سه روز روزه بگيرد، گويا همه‏ى ماه را روزه گرفته است، زيرا هر روزش ده روز حساب مى‏شود. «عشر أمثالها»

نکو کاری از مردم نیک رأی     یکی را به ده می نویسد خدای
پاداش ده برابر، حداقلّ است.

بعضى اعمال، در بعضى شرايط و براى بعضى افراد، پاداش تا هفتصد برابر بلكه پاداش بى‏حساب هم دارد.
از ده پاداش الهى، فقط يك قسمت «مزد» است و نُه قسمت ديگر «فضل».

حضرت على(علیه السلام) «مَنْ یُعْطِ بِالْیَدِ الْقَصیرَةِ یُعْطَ بِالْیَدِ الطَّویلَةِ

یا مَنْ لا یُرْجى اِلاّ فَضْلُهُ
اى آنكه جز به فضلش امیدى نیست

یا مَنْ فَضْلُهُ عَمیمٌ
اى كسى كه فضلش فراگیر و گسترده است.
فضل پروردگار متعال ، فضلى است فراگیر و گسترده ؛ زیرا همگان به فضل خداوند احتیاج دارند و از آن استفاده مى كنند به طورى كه بدون فضل الهى ، هیچ موجودى قادر به انجام كارى و بلكه قادر به ادامه هستى نیست .

 تمام نعمتهاى الهى را مى توان از فضل الهى دانست ؛ یعنى فضل الهى ، اقتضاى چنین انعام نعمتى مى كند و هیچ موجودى نیست كه به گونه اى از نعمتهاى الهى برخوردار نباشد.
قرآن كریم درباره عمومیت فضل الهى چنین مى فرماید:
(... اِنَّ اللّهَ لَذُو فَضْلٍ عَلَى النّاسِ وَلكِنَّ اَكْثَرَ النّاسِ لا یَشْكُرُونَ ).

خداوند به صراحت می فرماید فضل من بر شما زیاد است، ولی شکرگزار نیستید و این یعنی در تمام زندگی هر انسانی فضل و رحمت الهی جاری است و بر اثر غفلت زدگی انسان، آدمی غافل می­شود و دچار روزمرگی شده و فراموش می­کند بخششی که در حق او شده، حقی از جانب او بر خدا نبوده بلکه فضل الهی است که مشمول حال او شده است.

فضل خدای را که تواند شـــــــمار کرد         یا کیست آنکه شـــــکر یکی از هزار کرد

پرورگارا:اگرما سزاواربرآورده شدن حاجتهایمان نیستیم ،اماتوسزاوارفضل وکرم نمودن هستى

به فضل خودت حاجاتمان برآوده گردان

 

 

 

 خطبه دوم

یا اَیُّهَا الَّذینَ امَنُوا اِنْ تَتَّقُوااللّهَ یَجْعَلْ لَّكُمْ فُرْقاناً وَیُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَیِّئاتِكُمْ وَیَغْفِرْ لَكُمْ وَاللّهُ ذُوالْفَضْلِ الْعَظیمِ ).(232)
((
اى اهل ایمان ! اگر تقواى الهى را پیشه كنید، خداوند راه را به شما مى نمایاند، بدیهاى شما را مى پوشاند و گناهانتان را مى آمرزد و خداوند داراى فضل عظیم است )).
یعنى تقواى الهى موجب مى شود كه فضل الهى شامل حال انسان شود و خداوند هم با فضل خود چنین امورى را براى انسان به انجام مى رساند.
فضل الهى نه تنها بدیهاى آدمى را از بین مى برد بلكه خوبیهاى انسان را هم چند برابر مى كند،

زنى به حضور حضرت داوود (ع) آمد و گفت: اى پیامبر خدا پروردگار تو ظالم است یا عادل؟

داوود (ع) فرمود: خداوند عادلى است كه هرگز ظلم نمى كند.

سپس فرمود: مگر چه حادثه اى براى تو رخ داده است كه این سؤال را مى كنى؟

زن گفت: من بیوه زن هستم و سه دختر دارم، با دستم ریسندگى مى كنم، دیروز شال بافته خود را در میان پارچه اى گذاشته بودم و به طرف بازار مى بردم تا بفروشم و با پول آن غذاى كودكانم را تهیه سازم ، ناگهان پرنده اى آمد و آن پارچه را از دستم ربود و برد و تهیدست و محزون ماندم و چیزى ندارم كه معاش كودكانم را تأمین نمایم .

هنوز سخن زن تمام نشده بود که در خانه داوود (ع) را زدند ، حضرت اجازه وارد شدن به خانه را داد ، ناگهان ده نفر تاجر به حضور داوود (ع) آمدند و هر كدام صد دینار (جمعاً هزار دینار) نزد آن حضرت گذاردند و عرض كردند: این پولها را به مستحقش بدهید. حضرت داوود (ع) از آن ها پرسید : علت این كه شما دسته جمعى این مبلغ را به اینجا آورده اید چیست ؟ عرض كردند: ما سوار كشتى بودیم ، طوفانى برخاست ، كشتى آسیب دید و نزدیك بود غرق گردد و همه ما به هلاكت برسیم ، ناگهان پرنده اى دیدیم ، پارچه سرخ بسته اى به سوى ما انداخت ، آن را گشودیم ، در آن شال بافته دیدیم ، به وسیله آن مورد آسیب دیده كشتى را محكم بستیم و كشتى بى خطر گردید و سپس طوفان آرام شد و به ساحل رسیدیم و ما هنگام خطر نذر كردیم كه اگر نجات یابیم هر كدام صد دینار، بپردازیم و اكنون این مبلغ را كه هزار دینار از ده نفر ماست به حضورت آورده ایم تا هر كه را بخواهى ، به او صدقه بدهى.

حضرت داوود (ع) به زن متوجه شد و به او فرمود : پروردگار تو در دریا براى تو هدیه مى فرستد، ولى تو او را ظالم مى خوانى ؟ سپس ‍ هزار دینار را به آن زن داد و فرمود : این پول را در تأمین معاش كودكانت مصرف كن ، خداوند به حال و روزگار تو ، آگاهتر از دیگران است.

 


مناسبتها

اگر ما بخواهيم مشكل ركود را حل كنيم، مشكل توليد داخلى را حل كنيم، بخواهيم مسأله بيكارى را حل كنيم، بخواهيم گرانى را مهار كنيم، علاج همه اين‏هادر دو چیز است

اول:تقویت تولید داخلی  واهمیت دادن به کار وکارگراست  که این مسئله ستون فقرات حل مشکلات اقتصادی کشور است؛

دوم:همگان بر مصرف کالای داخلی اصرار کنند و دولت مطلقا کالای خارجی مصرف نکند؛

 

 

آموزش و پرورش، مهم‏ترين كار يك كشور است. اگر كشورى بخواهد به عزت مادى، به سعادت معنوى، به سيطره سياسى، به پيشروى علمى، به آبادانى زندگى دنيا، به هر آرزويى

بخواهد دست پيدا كند، بايد به آموزش و پرورش به‏ عنوان مهم‏ترين دستگاه مولدنظرکند نه يك دستگاه مصرف‏ كننده.

سرلوحه و محور برنامه‏ هاى آموزش و پرورش در تنظيم كتاب، درتربيت معلم، در نظارت بر كار بخشهاى مختلف آموزش و پرورش، در نظارت بر كار آموزش‏ دهندگان و داخل

مدارس بايد بر اين باشد كه ببيند آيا تفكر اسلامى وانسان‏سازى بر مبناى اسلام و مسلمان‏ سازى كودكان در اين مدارس انجام می شود یاخیر


 

اخبار
ارتباط با امام جمعه