پنج شنبه 1396/2/7 - 40 : 17
مشخصات امام جمعه
محمدرضا خسروی
محمدرضا خسروی
جنت شهر
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1396/1/25
مصادیق خیردنیاوآخرت

مصادیق خیر دنیا و آخرت

دعایی از امام صادق (علیه السلام) برای بعد از هر نماز در ماه رجب

أَعْطِنِی بِمَسْأَلَتِی إِیَّاکَ جَمِیعَ خَیْرِ الدُّنْیَا وَ جَمِیعَ خَیْرِ الْآخِرَةِ
قرآن کریم مردم را به دو گروه تقسیم می‌کند،

 گروهی از مردم می‌گویند سوره بقره/، آیه۲۰۰ "فَمِنَ النَّاسِ مَنْ یَقُولُ رَبَّنا آتِنا فِی الدُّنْیا وَ ما لَهُ فِی الْآخِرَةِ مِنْ خَلاقٍ

خداوندا! در دنیا به ما (نیکی) عطا فرما ولی در آخرت بهره‌ای ندارند

 و گروهی می‌گویند سوره بقره/۲، آیه۲۰۱    ، "وَ مِنْهُمْ مَنْ یَقُولُ رَبَّنا آتِنا فِی الدُّنْیا حَسَنَةً وَ فِی الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النَّار".

بعضی جز به مواهب مادی دنیا نظر ندارند و چیزی غیر  از آن از خدا نمی‌خواهند بدیهی است آنها در آخرت از همه چیز بی بهره‌اند،

 ولی گروهی هم مواهب مادی دنیا را می‌خواهند و هم مواهب معنوی را، 

و قال الله تعالی:
 
عنه صلي الله عليه و آلهقالَ اللّه ُ : إذا أردَتُ أن أجمَعَ لِلمُسلِمِ خَيرَ الدُّنيا وَالآخِرَةِ جَعَلتُ لَهُ قَلبا خاشِعا ، ولِسانا ذاكِرا ، وجَسَدا عَلَى البَلاءِ صابِرا ، وزَوجَةً مُؤمِنَةً تَسُرُّهُ إذا نَظَرَ إلَيها وتَحفَظُهُ إذا غابَ عَنها في نَفسِها ومالِهِ

پيامبر خدا صلي الله عليه و آلهخداوند فرمود: «هرگاه بخواهم خير دنيا و آخرت را براى مسلمانى گِرد آورم، دلى خاشع، زبانى ذاكر، بدنى بر رنج و بلا صابر ، و همسر باايمانى كه هرگاه به او نگاه كند ، شاد شود و در غياب شوهر ، خود و مال شوهر را حفظ كند ، به او مى دهم».

سعادت وخیردنیاوآخرت گمشده ای است که همه در پی آنند.

 

از دیدگاه خداوند خیر دنیا و آخرت و سعادت دو سرا و نیکبختی کامل در ۴چیزاست
قلب خاشع

إذا أردَتُ أن أجمَعَ لِلمُسلِمِ خَيرَ الدُّنيا وَالآخِرَةِ جَعَلتُ لَهُ قَلبا خاشِعا

قلب فروتن وفرمانبردار

قلبی که از غیر خدا نظر و توجه اش قطع می شود

 تمام هم ّ و غمّ او متوجه یک حقیقت که منبع عزت و عظمت است می باشد

 قلبی که اشتغال به خدا ، او را از غیر خدا باز می دارد

قلب خاشع انسان را به مرتبه عبادت و بندگی می کشاند.

 طبق کلام بزرگان قدمگاه عبودیت قلب خاشع است، یعنی محور قضیه

ما یک رتبه زندگی مادی داریم که امامتش را عقل انجام می دهدامارتبه زندگی معنوی به دست قلب

آسایش، آرامش و سعادت بشر در بعد قلب است

همان قلبی که به نور خدا آشنا شده و قرآن کریم هفت مرحله برای این قلب نام می برد و  تأکید می کند اعظم قلوب قلب خاشع است که بیشترین کارایی را دارد.

قرآن گروهی از مؤمنان را ملامت می‌کند که چرا همچون بسیاری از امت‌های پیشین گرفتار غفلت و بی‌خبری شده‌اند
أَلَمْ يَأْنِ لِلَّذِينَ ءَامَنُواْ أَن تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ اللَّهِ وَ مَا نَزَلَ مِنَ الْحَقِ‏

آیا وقت آن نرسیده است که دلهای مؤمنان در برابر ذکر خدا و آنچه از حق نازل شده است، خاشع گردد 

«قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ × الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ»؛

این آیه اقامه نماز را نشانه مؤمنان نمی‌شمارد بلکه خشوع در نماز را ویژگی آنان برمی‌شمرد

در حدیثی آمده است که «پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله مردی را دید که در حال نماز، با ریشِ خود بازی می کرد، فرمود: إِنَّهُ لَو خَشَعَ قَلبُهُ لَخَشَتْ جَوارحُهُ؛ اگر او در قلبش خشوع بود، اعضای بدنش نیز خاشع می شد»

حضرت زهرا (س) خدمت پیغمبر (ص) رسیدند و رسول الله فرمود: فاطمه جان! الان جبرئیل نزد من است و سلام می رساند و خدا می فرماید: به فاطمه حبیبه ام بگو هر چه اراده بکند الان برایش آماده می کنم (اگر به ما این حرف را بزنند از خدا درخواست های دنیایی خواهیم داشت ولی)

حضرت فاطمه (س) فرمودند: پدر همین که خداوند قلب فاطمه را مشغول به محبت خودش کرده کافی است و هیچ خدمتی بالاتر از این نیست که قلب فاطمه مشغول به محبت الله باشد.

آنهایی که صاحب قلب خاشع می شوند، محو جمال محبوب می شوند و هیچ چیزی را جز خدا نمی بینند.

صعصعه می گوید: به طور خصوصی کنار علی (ع) بودم و از ایشان پرسیدم چگونه به این جایگاه رسیدید؟ امام (ع) فرمودند: صعصه! آدم از خودش تعریف کند، درست نیست. صعصعه گفت این نکته برای من است و نه برای شما. تعبیر امام (ع) این بود: صعصعه! یک عمر به در خانه دل نشستم و جز صاحب خانه به آن راه ندادم.

 

 

برای دستیابی به قلب خاشع  

حضرت محمد (ص) می فرمایند: ۴ عمل را انجام بدهید تا قلبتان خاشع شود و به سلامت برسد.

 اول، خدا را هم در خلوت ببین و هم در آشکارا؛

وقتی حضرت یوسف (ع) درحجره زلیخا گیر افتاد، یک پارچه انداخت بر روی بتش و گفت مبادا ببیند. زلیخا در جهالتش از خدای خودش خجالت می کشد اما من هنوز خجالت نمی کشم.

 دوم، خودتان را بندازید در زیر ذره بین خدا و با سرمایه اخلاص، کار خیر پنهانی انجام دهید؛

 کاری که خود فاطمه (س) انجام می دادند.

سوم اینکه، به فکر مرگ باشی؛ آیات سوره زمر وقتی بر پیامبر (ص) نازل شد حضرت به خود می لرزیدند. سلمان گفت حضرت زهرا (س) را بیاورید تا رسول خدا را آرام کنند. حضرت زهرا (س) آمدند و آیات نازل شده بر پیامبر (ص) را خواندند و ناله ای سر دادند و گفتند وای به حال کسی که به فکر آخرت نیست و دارد خود را به سمت آتش جهنم می برد.

چهارم، مناجات با خدا است.

قلب خاشع، قلبی است که با خدا آشتی کرده،

نشانه آشتی کردن، صحبت کردن است؛ لذا مناجات با خدا از نشانه های قلب خاشع است.

إذا أردَتُ أن أجمَعَ لِلمُسلِمِ خَيرَ الدُّنيا وَالآخِرَةِ جَعَلتُ لَهُ ولِسانا ذاكِرا

لسان ذاکر انسان را از زمره غافلان دور می کند.

خطبه دوم

لطف خدا و ناسپاسى بنده

مرحوم «حاج شيخ الاسلام » فرمود: شنيدم از عالم بزرگوار و سيد عاليمقام ، امام جمعه بهبهانى كه در اوقات تشرف به مكه معظمه ، روزى به عزم تشرف به مسجدالحرام و خواندن نماز در آن مكان مقدس ، از خانه خارج شدم ، در اثناى راه ، خطرى پيش آمد و خداوند مرا از مرگ نجات داد و با كمال سلامتى از آن خطر رو به مسجد آمدم ، نزديك در مسجد، خربزه زيادى روى زمين ريخته و صاحبش مشغول فروش آنها بود، قيمت آن را پرسيدم ، گفت آن قسمت ، فلان قيمت و قسمت ديگر ارزانتر و فلان قيمت است ، گفتم پس از مراجعت از مسجد مقدارى مى خرم و به منزل مى برم ، پس به مسجدالحرام رفتم و مشغول نماز شدم ، در حال نماز در اين خيال شدم كه از قسمت گران آن خربزه بخرم يا قسمت ارزانترش و چه مقدار بخرم و خلاصه تا آخر نماز در اين خيال بودم و چون از نماز فارغ شده و خواستم از مسجد بيرون روم ، شخصى از در مسجد وارد و نزديك من آمد و در گوشم گفت

خدايى كه امروز تو را از خطر مرگ نجات بخشيد، آيا سزاوار است كه در خانه او نماز خربزه اى بخوانى ؟

! فوراً متوجه عيب خود شده و بر خود لرزيدم ، خواستم دامنش را بگيرم اما او را نيافتم حل همه مشکلات در اقتصاد مقاومتى

 

مى‏شود با اقتصاد مقاومتى به جنگ بيكارى رفت؛ مى‏شود به جنگ ركود رفت؛ مى‏شود گرانى را مهار

 كرد؛ مى‏شود در مقابل تهديدهاى دشمنان ايستادگى كرد

 

اگر كارخانه و توليد داخلى راه نيفتد، اشتغال ايجاد نمى‏شود و نتيجه بيكارى، آسيب‏هاى اجتماعى همچون اعتياد، فساد، مشكلات خانوادگى و نارضايتى

 

نياز به نظارت و پيگيرى جدى‏

بايد بر روى توليد و اشتغال متمركز شويد و اين هدف صرفاً با دستوردادن مسؤولان ارشد محقق نمى‏شود، بلكه به نظارت و پيگيرى جدى نياز دارد

 

 

سرنوشت كشور با انتخابات‏

 

امام خمينى(ره): «مسند رياست جمهورى و وزارت در اسلام ارزش نيست مگر براى ايجاد حق

 

۱-مردم باید حاضربشوندبرای انتخابات

براى اين‏كه مردم، كشور رااز خودشان مى‏دانند و مى‏دانند كه سرنوشت كشور با انتخابات است.

 

۲-مكلف بودن همه بر اجتناب از اختلاف‏

همه در انتخابات موظفند، موظف شرعى هستند كه اختلافات دست بردارند

يك تكليفى متوجه به همه هست،

اين توطئه را كه مى‏خواهند با اسم خطوط مختلفه، يك دسته را طرفدار يك جبهه بكنند و يك دسته را طرفدار يك جبهه بكنند و در صورتى كه خود آن‏ها با هم اختلاف ندارند،

 يك وقت اين‏طور نشود كه مردم را به جان هم بيندازند، اين براى طرفدارى از فلان شخصيت و آن براى طرفدارى از فلان شخصيت؛ در صورتى كه همه‏اش توهّم بيشتر نيست

اگر فرضاً كسى در ديگرى مناقشه دارد، ابراز آن و اظهار در بين مردم هيچ مجوزى ندارد و حيثيت و آبروى مؤمن در اسلام از بالاترين و والاترين مقام برخوردار است و هتك مؤمن، چه رسد به مؤمن عالِم، از بزرگترين گناهان است و موجب سلب عدالت است

۴-با مطرح شدن نام يكى از كانديداهاى رياست جمهورى، موجى رسانه‏اى از خارج مرزها و به‏منظور تخريب ايشان به بهانه نقش داشتن وى در اعدام‏هاى منافقين در سال ۶۷ به راه افتاده است.

 

 

ارتباط با امام جمعه