يکشنبه 1396/11/1 - 36 : 16
مشخصات امام جمعه
محمدعلی کریمی
محمدعلی کریمی
بندر كياشهر
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1396/10/29
تقوا

موضوع خطبه اول: تقوا، فیلتر شکن رابطه با خدا           مورخ 29/10/1396        آدینه 390

السلام علیکم جمیعا و رحمة الله أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله الذی من تکلم سمع کلامه و من سکت علم ما فی نفسه و من عاش فعلیه رزقه و من مات فإلیه مردّه و معاده اللهم صلّ و سلّم علی سیّدنا محمد و علی آل محمد و عجل فرجهم و فرجنا بهم

معاشر الناس! اوصیکم و نفسی عباد الله بتقوی الله و اتّباع آمره و نهیه و نظم أمرکم بندگان خدا! ابتدا خود و بعد خودم و سپس شما بندگان شایسته حضرت حق را به تقوای الهی توصیه می کنم.

  • تقوا، طریقه ای الهی و خدایی در نظام هستی بوده که تعریف خاص خودش را داراست.
  • متقی وجود فیزیکی و جسمانی اش بر زمین و در میان زمینیان است اما باطن و اندرونش در آفاق سماوات سیر دارد.
  • اهل تقوا، وجودش با مردم و در میان مردم است ولی قلبش پیش خداوند است به مصداق ألا بذکر الله.
  • انسان اهل تقوا، امینِ وقایع و رخدادهایی است که مربوط به خداوند است و اساسا خزانه دار اسرار خداست.
  • متقی، معدن انوار الهی و مایه رحمت خداوند است.
  • متقین، حاملِ معارفِ الهی و میزان و ترازوی شناخت فضل و عدالت الهی است.
  • اهل تقوا، همدمی جز خداوند نمی طلبند، گفتارش، اشاره و نفس ایشان، برای خداوند است و توجه و تمرکز دارد که: إذ یتلقّی المتلقّیان عن الیمین و عن الشمال قعید (ق / آیه 17)

یعنی کمترین لحظه و ثانیه ای از لنزِ نگاهِ خدا پنهان نمی ماند، اعمالم و گفتارم، تک تک صحنه ها و صداها را با دقت هزاران مگاپیکسل دریافت، و ضبط می کنند فرشتگانی که بر دوش چپ و راستم نشسته اند شبانه روز تماماً آماده ثبت و میکس تصویر و صدای خوب و بدم که: و ما یلفظ من قول إلا لدیه رقیب عتید (ق / آیه 18)

رقیت و عتیدی که نتیجه گزارشات دقیق ایشان از دو حال خالی نخواهد بود که: فمن یعمل مثقال ذرّة خیرا یره، و من یعمل مثقال ذرّة شراً یره.

  • مورد به مورد کارکردها، ظهور و بروز پیدا خواهد نمود چه کوچک و چه بزرگ.

 

پروردگارا ! عاقبت امرمان ختم به خیر و سعادت بگردان.

الهی ! باسمای حسنای مقدست، در امر فرج ولیت آقا امام زمان تعجیل بفرما.

جمعمان را از مخلصان در رکاب آن حضرت قرار بده.

شر اشرار و اجانب به خودشان برگردان.

جمیع بیماران الساعة لباس عافیت بپوشان.

ارواح طیبه شهدا، امام شهدا را با جواد الائمه (ع) محشور بگردان.

بار الها ! آنچه که خواستیم و نخواستیم اما بدان محتاجیم به فضل و جودت مقدر بفرما

 

بسم الله الرحمن الرحیم

إذا جاء نصر الله و الفتح * و رأیت الناس یدخلون فی دین الله افواجا * فسبح بحمد ربک و استغفره إنّه کان تواباً

صدق الله العلی العظیم

 

 

 

خطبه دوم:      مناسبت ها

  • پیشاپیش زادروزِ با سعادت عقیله بنی هاشم، حضرت زینب کبری س، زینت دودمانِ آل الله را عرض تبریک و تهنیت دارد.
  • این میلاد زیبا در این روز به ویژه بر جامعه خدوم پرستاری را مبارکباد می گویم که به تعبیر رهبر معظم انقلاب یکی از شریف ترین مشاغل خدمت به بیماران است.
  • همین امسال، شخصا یک شب، بازدیدی از بیمارستان رازیِ رشت داشتم به بهانه همراهی با بیمار، تا صبح هم مراقبت کردم، مشغول مطالعه و نوشتن بودم در یکی از شب های ماه رمضان بوده، به شخصه می دیدم که تا صبح هر ساعت به ساعت، این پرستاران، در اتاق های گوناگون بیماران سرکشی و مراقبت و آمد و شد داشته و کاملاً کنترل می کردند و این کارشان بسیار قابل تحسین بود.
  • در مسأله پرستاری از بیماران، چیزی کم نگذاشته بودند، در همین شب گذشته ساعت قبل از 2 شب، بازدید از درمانگاه شهر داشتم که بحمدالله رضایت بخش بود هم کشیک شب هم پرستار و هم پزشک و یکی دو نفر دیگر آماده خدمتگزاری بوده اند.
  • حضرت زینب کبری س درخشش و رشادت خاصی در حفظ و تبلیغ و ترویج حریم اسلام و ارزش ها و مکتب ولایت داشته است به همین جهت اسم و رسم زیبای این بانو معنی و مفهوم عمیق و خاصی در خواطر و اذهان ایفا می کندف از جمله برجسته ترین نقطه عملکرد و کارنامه این زینت آل الله، بیمار و پرستاری از باقی ماندگان قیام انقلاب حسینی در عراق و شام و مدینه بوده است.
  • البته وقتی گفته می شود پرستاری و تیمار، فورا ممکنه دهن ها متمرکز در درمانن جراحت های ناشی از زخم نیزه و شمشیر و امثال اینها شود، در حالی که قضیه خیلی بالاتر از اینهاست، شخصیت حضرت زینب س خیلی خیلی با عظمت تر از اینهاست که همه معرفی و کارکردش درمان سرپایی مجروحان جسمیِ نظامی باشد، نخیر! این کار شاید از برخی زنان و مردان پرستار دیگر هم بر آید اگرچه این مسأله هم به نوعی وجود داشته است اما آنچه بسیار بالاتر و بالاتر است که اساساً مقتضای شأن و شوکت شخصیت ممتاز حضرت زینب س باشد تیمار و پرستاری از جراحت های اخلاقی و روحی و روانی و اعتقادی و فکری و امثال اینها بوده که از پرستاری در طراز عظمت وجودی حضرت زینب را می طلبد که مضاف بر مراقبت های ناشی از جراحت های نظامی جسمانی، تمرکزش بر مراقبت های ویژه پرستاری از آسیب های ناشی از مسائل اخلاقی و فرهنگی و فکری و اعتقادی می طلبید که نقش محوری زینب ص در سایه سار ولایت آقا علی بن الحسین ع به همین گونه بوده است فلذا وقتی در مجلس یزیدیان سفّاک و جانیِ تا بُنِ دندان مسلّح و مغرور از پیروزی ظاهری نظامی قرار می گیرد در اوجِ رشادت و دلیری، اینگونه مخاطبشان قرار می دهد که: و لإن جرّت علیّ الدّواهی مخاطبتک «اگر مصائب و حوادث روزگار مرا بر آن داشته که با تو سخن بگویم»، إنّی لأستصغر قدرک «ولی بدان که منزلت تو را بسیار اندک و ناچیز و حقیر می بینم»، و أستعظم تقریعک «و سرزنش و ملامت تو را وظیفه ای بزرگ»، و أستکبر توبیخک «و توبیخ کردن تو را تکلیف بزرگ می دانم».
  • این مشی و روش خاندان اهل بیت ع در هنگامه های مواجهه مخاطره آمیز با معندان دینی مسلمانانبوده است که اینگونه احقاق حق می کرده و بالصراحة اتمام حجت داشته اند که بحمدالله تمام این وقایع ثبت و ضبط قطعیِ تاریخی دارد که حتی کاروان بدون حسینِ کربلائیان، حرفی از مدارا و مذاکره به معنای امروزی با دشمنان ندارند تا چه رسد به دوره ای که خود امام حسین ع ولیّ و قافله سالارِ کاروان حضور داشته باشند، اگرچه تداوم سیره سید الشهداء ع بعد از امام حسین ع سخت تر و دشوارتر می شود اما مدل تیمار و پرستاری حضرت زینب س در جمعِ کربلائیان و در انظار عمومی دوست و دشمن، این بوده که همین مشی را استمرار بخشیده باشد ولو در هنگامه تحریمی که از حداقل غذا و آب و دارو محروم وضع شده اند، ولو در آن هنگامه ای که تهدیدها هم عملی شده است، آن همه شهید و مجروح و الباقی هم اسیر اعدایند، اما باز مراقبت و پرستاری از مکتب اهل بیت ع از جنس انقلابی گری و ولایتمداری، در برابر دستگاه تمام مسلح و جور یزیدی اینگونه مخاطبشان قرار می دهد که: یابن الطلقاء! رسوا توئی نه ما، بیچاره ملتی که تویی پیشوایشان! الآن هم اگر به ناچار و حسب اقتضای گرفتاری های روزگار با همچون تویی همکلام شدم نه به خاطر این است که تو ارزشی پیدا کرده ای! نخیر! بلکه حرف هایم برای تحقیر و محکوم کردن توی یزید است.
  • این نکات درس کربلای حسین و زینب است برای حراست از اسلام ناب محمدی ص در برابر معاندان و منحرفیین؛ اما حالا یک بی معرفتی ای نیز از کسی پیدا می شود که بگوید کربلا درس مذاکره بود!!!
  • این حرف بی مبنا، چه سنخیتی با موضع گیری های امام حسین و حضرت زینب در برابر خصم داشته و دارد؟!
  • متأسفانه این بی معرفتی به اینجا تمام نمی شود بعد هم مشروعیت امامت را انتخاب مردم می داند و بس !!!

تأسف بار این که، حضرات معصومین ع را قابل نقد می داند. این مدل اوج بی معرفتی به مبانی اعتقادی شیعه و به جایگاه مقدس حضرات معصومین ع خواهد بود بلا تردید.

 

پروردگارا ! رهبر حکیم و فرزانه ما، ملت و مملکت انقلابی ما حوزه های دینی و دانشگاهی ما، مردان و زنان ایمانی ما، جوانان و نوجوانان عزیز ما، نیروهای محترم کشوری و لشکری ما، همه اقشار و اصناف ما، مسلمانان دنیا بویژه شیعیان مظلوم لبنان، بحرین، عراق، یمن و دیگر سرزمین های اسلامی را حفظ و حمایت بفرما !

از حضور خرّم و معنوی همه اعزّه بویژه روحانیت مکرم سپاسگزاریم.

 

بسم الله الرحمن الرحیم

و العصر * إنّ الإنسان لفی خسر * إلاّ الّذین آمنوا و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر.

 

و آخر دعوانا أن الحمد لله رب العالمین.

 

 

ارتباط با امام جمعه