دوشنبه 1396/8/1 - 29 : 0
مشخصات امام جمعه
علیرضا عاشوری نالکیاشری
علیرضا عاشوری نالکیاشری
ائمه جمعه سابق
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1396/4/30
قيام 30 تير: رهبر فرزانه انقلاب فرموده‏اند: شايسته است روز سى تير، «روز آيت‏الله كاشانى» خوانده شود.

«بسم الله الرحمن الرحیم»:  خطبة اول: مورخ  30 / 4 / 96  -    26 / شوال / 1438   یا عباد الله! اتقوا الله؛ بندگان خدا پرهیزگار باشید؛

                   
قيام 30 تير: رهبر فرزانه انقلاب فرموده‏اند: شايسته است روز سى تير، «روز آيت‏الله كاشانى» خوانده شود.

آيت الله سيد ابوالقاسم كاشاني در سال 1322 ش از سوي مردم تهران به مجلس راه يافت. ايشان در 15 بهمن 1327 پس از واقعه‏ ترور شاه در دانشگاه تهران، به اتهام شركت در اين‏ ترور دستگير و به بيروت تبعيد شدند. اما در 28 ‏آبان 1328 به تهران باز گشتند. آيت الله كاشاني در مجلس دوره شانزدهم از سوي مردم تهران برگزيده شد. نهضت ملي ايران با رهبري آيت‏اللَّه سيدابوالقاسم كاشاني در 30 تير 1331 به اوج خود رسيد و نزديك بود طومار استبداد و استعمار را براي هميشه درهم پيچد. اما اقدامات غيراخلاقي مصدق، موجبات نااميدي مردم از وي و انزواي اجباري آيت‏اللَّه كاشاني را فراهم ساخت. سپهبد فضل‏اللَّه زاهدي، فرمانده عمليات، كه در دولت مصدق سمت وزارت كشور را داشت، به قدرت رسيد. پس از مدتي محمدرضا پهلوي كه چند روز پيش، از بيم مصدق از كشور گريخته بود، به اريكه سلطنت بازگشت و دوران سياه استبداد پهلوي دوم آغاز گرديد. از رخدادهاي مهم اين دوره، محاكمه و تبعيد مصدق، تأسيس ساواك، شهادت سه دانشجوي دانشگاه تهران در جريان ورود نيكسون به ايران، به شهادت رساندن نواب صفوي و فدائيان اسلام، سركوب قيام 15 خرداد و... بود.

مردم پس از شهريور سال 20 و فرار رضاشاه، در دو جبهه مبارزه با استعمار و استبداد فعاليت‏هاى سياسى خود را سامان دادند. اين مبارزه در اوايل دهه 30 به اوج خود رسيد و سامانه قابل قبولى پيدا كرد. مصدق و كاشانى به‏عنوان دو رهبر نهضت ملى دوش به دوش هم نهضت را براى پاسخ به مطالبات سياسى مردم مديريت مى‏كردند. قيام 30 تير نقطه عطف اين مبارزات محسوب مى‏شد.  مصدق از مجلس هفدهم رأى اعتماد گرفت، مجلس سنا نيز با رأى قابل قبولى به نخست‏وزيرى مصدق ابراز تمايل كرد. فرمان نخست‏وزيرى 19 تير صادر و او مأمور تشكيل كابينه شد. مصدق در 22 تير قبل از تعيين هيئت دولت از مجلس تقاضاى اختيارات ويژه براى مدت 6 ماه كرد تا قوانينى را كه خود مى‏خواهد به تصويب رساند.  تقاضاى او به‏معناى تعطيلى مجلس به مدت 6 ماه بود. مجلسى كه با رأى قاطعى آن‏هم در اندازه 80 درصد به او درباره نخست‏وزيرى اعتماد كرده بود، مورد بى‏مهرى مصدق قرار گرفت. مصدق روز 25 تير به دربار رفت، پس از سه ساعت مذاكره با شاه به‏طور ناگهانى و بدون مشورت با رهبران نهضت استعفا داد در حالى‏كه همه‏جا بحث معرفى وزرا و شكل‏گيرى دولت جديد بود. علت استعفا عدم موافقت شاه با وزارت جنگ او بود!  با قبول استعفاى مصدق از سوى شاه، قوام السلطنه مأمور تشكيل كابينه مى‏شود. عكس‏العمل مصدق در برابر واكنش شاه جالب است. او به احمدآباد مى‏رود و سكوت پيشه مى‏كند!  اما آيت‏الله كاشانى زير بار استعفا نمى‏رود و حمله خود را متوجه قوام و از آنجا متوجه شاه و دربار مى‏نمايد و تهديد مى‏كند اگر قوام كنار نرود، كفن مى‏پوشد و به خيابان مى‏آيد و مطالبات مردم را پيگيرى خواهد كرد. او قوام را خائن به ملت مى‏نامد و از مصدق مى‏خواهد براى ادامه نهضت ملى به قدرت باز گردد.  دستور بازداشت آيت‏الله كاشانى و انحلال مجلس هفدهم صادر مى‏شود، با اعلام اين خبر در رسانه‏ها به‏ويژه راديوهاى خارجى، كاشانى در 29 تير با انجام يك مصاحبه مطبوعاتى با قدرت، مقدمات قيام تاريخى 30 تير را فراهم مى‏كند و صريحاً اعلام مى‏كند: «به خداى لايزال اگر قوام كنار نرود اعلام جهاد مى‏كنم و خودم كفن مى‏پوشم با ملت در اين پيكار شركت مى‏كنم». روز 30 تير على‏رغم حضور تانك‏ها در شهر تهران مردم به خيابان‏ها ريختند و با خون خود يكى از صفحات زرين تاريخ مقاومت ملت ايران را ورق زدند. حضور فداكارانه مردم در صحنه باعث شد پيروزى نهضت در ساعت 12ظهر همان روز قطعى شود. شاه عقب‏نشينى كرد و قوام عزل گرديد. غروب 30 تير آيت‏الله كاشانى با انتشار اعلاميه‏اى پيروزى ملت را تبريك گفت و از شهداى 30 تير تجليل و تكريم كرد. مجلس روز 30 تير را روز قيام مقدس ملى ناميد و قوام را به‏خاطر كشتار مردم، مفسد فى الارض شناخت و كليه اموال او را مشمول مصادره دانست. مجلس اختيارات قانونگذارى 6 ماهه به مصدق داد. آيت‏الله كاشانى با آن‏كه فرصت حضور در مجلس نداشت، به‏عنوان رياست مجلس انتخاب شد. مصدق به قدرت بازگشت در حالى كه وزارت جنگ را در اختيار داشت. اما سرِ ناسازگاري با نهضت ملي و آيت‌الله كاشاني گذاشت و در اقدامي شگفت‌انگيز سرلشكر وثوق(عامل كشتار مردم در قيام 30 تير) را به معاونت وزارت جنگ منصوب كرد! نفت را به فلاح(جاسوس انگليس) و سهام السلطان بيات سپرد كه با شركت نفت انگليس همكارى نزديك داشتند. ديگر انتصابات مصدق در پست‏هاى كليدى از اين سنخ بود. او از مجازات مسببين حوادث خونين 30 تير سر باز زد. او در حل و فصل مسأله نفت با انگليسى‏ها و آمريكاييها كنار آمد؛ و پیشنهاد اخذ اختيارات يك ساله را داد و سپس در يك رفراندوم قلابى اقدام به انحلال مجلس كرد. كارهايى كه قرار بود قوام السلطنه براى شكست نهضت ملى شدن صنعت نفت انجام دهد، مصدق در طول حكومت يك سال و 29 روزه خود به‏راحتى عملياتى كرد. كودتاى 28 مرداد سال 32 در حالى انجام شد كه او وزارت جنگ را در اختيار داشت، اختيارات وسيع از مجلس گرفته بود و حتى وقتى نامه تاريخى 27 مرداد آيت‏الله كاشانى مبنى بر خبر قطعى وقوع كودتا به او مى‏رسد، هيچ اقدامى براى جلوگيرى از كودتا نمى‏كند. گويى خود در توطئه كودتا عليه ملت و نهضت ملى نقش اول را بازى مى‏كرد. خانه آيت‏الله كاشانى را سنگباران، ياران و فرزندان او را به زندان انداخت! در حالى كه از مجازات مسببان كشتار مردم در 30 تير با بى‏خيالى گذشت؛ و دست جاسوسان غربى و دشمنان ملت را در حكومت خود باز گذاشت. او گویا نمايندگى مطالبات انگليس و آمريكا را در نهضت ملى به‏عهده داشت. تلاش مصدق براي منزوي ساختن آيت‌الله كاشاني موجب شد مردم پشتيباني خويش را از مصدق بردارند و 13 ماه بعد كه آمريكا و انگليس در 28 مرداد 1332 با دخالت مستقيم در امور كشور او را بركنار كردند، ديگر مردمي در صحنه نمانده بود كه از مصدق حمايت كند.

 

خطبة دوم: مورخ  30 / 4 / 96  -    26 / شوال / 1438   اوصیکم و نفسی بتقوی الله؛ خود و شما را به تقوای الهی سفارش می کنم.

علامه طباطبائی رضوان الله علیه منظور از گناه ظاهرى و باطنى چيست؟ «و ذَرُوا ظاهِرَ الْإِثْمِ وَ باطِنَهُ»(سوره انعام/‏120) و از ظاهر و باطن گناه دورى كنيد. مراد از گناه ظاهرى آن گناهى است كه شومى عاقبت و زشتى اثرش بر كسى پوشيده نيست، مانند شرك، آشوبگرى و ظلم، و مراد از «گناه باطنى» آن گناهى است كه زشتيش همه كس فهم نيست، مانند خوردن ميته، خون و گوشت خوك، اين قسم از گناه با تعليم خدايى شناخته مى شود و عقل نيز گاهى آن را درك مى كند. ترجمه تفسير الميزان ج‏7،ص‏458

اول ذی القعده، میلاد با سعادت حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) دختر ارجمند امام موسی کاظم(علیه السلام) است که با امام رضا(علیه السلام) از یک مادر بودند، و در میان معصوم زادگان پس از زینب کبری(سلام الله علیها) فاضل ترین زن به شمار می روند. امروز اگر برکت و افتخاری برای قم هست همه بخاطر وجود این امام زاده عظیم الشأن می باشد. وجود مقدس اهل­بیت عصمت و طهارت حتی بعد از وفاتشان هم مایه خیر و برکت است. کما اینکه این انقلاب­اسلامی ما و مراجع عظام ما و وجود این همه مبلغین و مروجین دین، حاصل حوزه علمیه­ای است که در جوار مرقد­مطهر­حضرت­معصومه(سلام الله علیها) است. علماء ما خودشان معترفند که از برکت وجود حضرت معصومه(سلام الله علیها) استفاده می­کنند. امامزاده­ها کانون فرهنگ دینی هستند، مقبره­هایشان از شعائر دینی ماست. ذکر و تسبیح و حمد و عبادت پروردگار در اینگونه مکان­ها برپا است و خداوند هم دستور به تکریم اینگونه خانه­ها داده است. کما اینکه می­فرماید:«فِی بُیُوتٍ اَذِنَ اللهُ اَن تُرفَعَ وَ یُذکَرَ فِیهَا اسمُهُ یُسَبِّحُ لَه فِیهَا بِالغُدُوِّ وَالاَصَالِ» (نور/36). یعنی«در خانه­هایی که خداوند اجازه بالابردن دیوارهای آن را داده است، نام خداوند برده می­شود و صبح و شام در آن­ها تسبیح او را می­گویند». بنابراین خداوند اجازه تکریم و ترفیع خانه­هایی را می­دهد که در آن­جا یاد خدا می­شود و شب و روز در آن­جا عبادت خداوند صورت می­گیرد.

اولین نمازجمعه در جمهوری اسلامی ایران، بعد از پیروزی انقلاب است. باتوجه به نقش وحدت آفرین و دشمن شکنی که این فریضه عبادی از نظر سیاسی و اجتماعی داشته است. حضرت امام(ره) در همان اوایل انقلاب که هنوز بیش از پنج ماه از وقوع انقلاب نگذشته بود دستور به برپایی نمازجمعه دادند و اولین نماز جمعه در تهران پس از انقلاب به امامت مرحوم آیت الله طالقانی برگذار شد و کم کم در سایر شهرها نیز اقامه گردید؛ به طوریکه امروزه در بیش از 900 شهر کشور اقامه می شود و بعنوان یکی از ارکان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به شمار می آید.

26 تیر ماه، سالروز تشکیل شورای نگهبان: شورای نگهبان، ضامن عدم تکرار انحراف تاریخی مشروطه: شورای نگهبان مطمئن‌ترین دستگاه و ارگانی است که انقلاب به نظام کشور بخشیده است. ما برای این‌که به طور کلی از سلامت نظام مطمئن باشیم، مهمترین و رساترین و فعالترین و مؤثرترین مجموعه‌ ما همین شورای نگهبان است. در قانون اساسی ما، شورای نگهبان حتی نقشی مهمتر از طراز اولی که در صدر مشروطیت گذاشته شد، دارد. اولا طراز اول، به مسائل قانون اساسی و امثال اینها کاری نداشت؛ فقط به مسأله‌ شرع کار داشت؛ ثانیا این کسانی که امروز در شورای نگهبان هستند، با مسائل کشور و مسائل انقلاب و مشکلاتی که بر سر راه انقلاب هست، واقف ترند، تا آن کسانی که در آن روز می‌خواستند در نقش طراز اول کار کنند. البته در آن روز دشمنان اسلام نتوانستند طراز اول را تحمل کنند و این ارگان را بکلی حذف کردند! بدون طراز اول، دهها سال مشروطیت ادامه پیدا کرد و شد آنچه شد: مشروطه به استبدادی بدتر از استبداد ناصرالدین شاهتبدیل شد. ناصرالدین شاه در قضیه تنباکو وقتی که حرکت مردم را دید، عقب نشست؛ اما رضاخان در سال 1314 هنگامی که حرکت مردم و علما را دید، حرکت مردم را سرکوب کرد و علما را دستگیر نمود و واقعه‌ مسجد گوهرشاد را پیش آورد! همه‌ اینها ناشی از عدم حضور طراز اول در آن‌جاست؛ و الا اگر علمای پیش‌بینی شده در متمم قانون اساسی (همان طراز اول) حضور می‌داشتند و می‌توانستند نقش خودشان را ایفا کنند، ما امروز از آنچه که هستیم، خیلی جلوتر بودیم. خوشبختانه حضور امام(رضوان‌الله‌تعالی‌علیه) در انقلاب، با آن قاطعیت و آن بصیرت و آن حزم و آن حکمتی که در ایشان بود، اجازه نداد که دشمنان بخواهند نسبت به شورای نگهبان همان کاری را بکنند که با طراز اول کردند.

کشور ما بعد از اینکه سالهای متمادی دچار استبداد سلطنتی بود تا دوره‌ مشروطه، مشروطیت یک فرصتی بود برای تنفس؛ یعنی انتظار این بود که حادثه نهضت مشروطیت یک مجال تنفسی برای این ملت به وجود بیاورد، به آنها آزادی بدهد؛ اما اینجور نشد. مشروطیت از همان اول به وسیله دولت انگلیس مصادره شد. بعد از هرج و مرجی که در اوائل مشروطه به وجود آمد، به فاصله چند سال، همان دولت انگلیس - یک دیکتاتور خشن و بیرحم و بسیار خطرناکتر از مظفرالدین شاه و ناصرالدین شاه را بر سر کار آورد که او رضا خان بود. در واقع ما از دوران استبداد، وارد دوران استبداد دیگری همراه با وابستگی شدیم. لذا وقتی که حضرت امام هدف از انقلابی ایران را ریشه‌کن کردن حکومت استبدادی و قطع نفوذ بیگانگان اعلام کرد، خیلی از مبارزین قدیمی، زیاد باورشان نمی‌آمد؛ نمی توانستند درست تصور کنند که چطور چنین چیزی ممکن است! می گفتند: مگر ممکن است با سلطنت درافتاد؟! علت این بود که دوران طولانی اختناق و استبداد در این کشور همراه شده بود با نفوذ بیگانه، و حمایت بیگانگان از نظام سلطنت. ولی این اتفاق افتاد.

 

ارتباط با امام جمعه