يکشنبه 1395/12/1 - 13 : 22
مشخصات امام جمعه
علیرضا عاشوری نالکیاشری
علیرضا عاشوری نالکیاشری
خمام
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1395/11/29
عرضة اعمال و ارزش عمر: منظور از عليين، نامه اعمال نیکوکاران است که جایگاهش در آسمان هفتم و زير عرش خداوند می باشد.

«بسم الله الرحمن الرحیم»:  خطبة اول: مورخ  29 / 11 / 95  -  19 / جمادی الاول / 1438   یا عباد الله! اتقوا الله؛ بندگان خدا پرهیزگار باشید؛        عرضة اعمال و ارزش عمر: منظور از عليين، نامه اعمال نیکوکاران است که جایگاهش در آسمان هفتم و زير عرش خداوند می باشد.

از امام صادق(علیه السلام) بصراحت در باره نظر افکندن ابا عبدالله الحسین(علیه السلام) به زوارش می‌فرماید:

حسین بن علی نزد پروردگارش بوده و زائرانش را مشاهده می کند و آنان را شناخته و برایشان استغفار می‌کند. (وسائل الشیعة/۱۴/۷۳) امام صادق(علیه السلام) فرموده است: زیارت امام حسین(علیه السلام) را رها نکن و دوستان خود را هم به آن سفارش کن که در این صورت، خداوند عمرت را طولانی و روزی‌ات را زیاد می‌کند و زندگی‌ات را همراه با سعادت می‌کند؛ و جز سعادتمند نمی‌میری و نام تو را در شمار سعادتمندان، ثبت می‌کند. (کامل الزیارات/ص286). امام باقر(علیه السلام) نیز می‌فرماید: حسین(علیه السلام)، بزرگمرد کربلا، مظلوم و رنجیده خاطر و لب تشنه و مصیبت‌زده به شهادت رسید. پس خداوند، به ذات خود، قسم یاد کرد که هیچ مصیبت زده و رنجیده خاطر و گنهکار و اندوهناک و تشنه‌ای و هیچ بلا دیده‌ای به خدا روی نمی‌آورد و نزد قبر حسین(علیه السلام) دعا نمی‌کند و آن حضرت را به درگاه خدا شفیع نمی‌سازد، مگر اینکه خداوند، اندوهش را برطرف و حاجاتش را برآورده می‌کند و گناهش را می‌بخشد و عمرش را طولانی و روزی‌اش را گسترده می‌سازد. پس ای اهل بینش، درس بگیرید! (بحارالانوار/ج101/ص46/ح 5).

   مفاد آیات7 و 18 تا 21 سوره مطففین و عرضه اعمال به مقربان که آن را مشاهده می‌کنند، نیز تایید دیگری بر این است که آنان اعمال ما را مشاهده می‌کنند. «كَلا إنَّ كِتابَ الفُجّارِ لَفِى سِجِّينٍ»(مطففین/7) یعنی«چنين نيست كـه آنها(درباره قيامت خيال مـى كنند) مسلما نامه اعمال فاجران در سجين است!». منظور از كتاب همان نامه اعمال انسانها است كه هيچ كار كوچك و بزرگى نيست مگر اينكه آن را احصاء كرده، و همه چيز بى كم و كاست در آن ثبت است. و منظور از سجين، كتاب جامعى است كه نامه اعمال همه بدكاران به طور مجموعى در آن گرد آورى شده است. و به تعبير ساده مانند دفتر كلى است كه حـسـاب هر يك از بستانكاران و بدهكاران را در صفحه مستقلى در آن ثبت مى كنند. سجين از ماده سجن به معنى زندان و حبس گرفته شده است. و یا اين كه سجين همان دوزخ است كه زنـدان عظيمى است بـراى همه بدكاران؛ و منظور از كتاب فجار، همان سرنوشتى است كه براى آنها رقم زده شده است. از روايات متعددى استفاده مى شود كه اعمالى كه لايق قرب خدا نيست سقوط مى كند، و در سجين قرار مى گيرد، چنانكه در حديثى از پيغمبر اكرم(صلى الله عليه و آله و سلم) آمـده است: «ان الملك ليصعد بعمل العبد مبتهجا، فاذا صعد بحسناته؛ يقول الله عزوجل: اجعلوها فى سجين، انه ليس اياى اراد فيها» یعنی«گاه مى شود كه فرشته عمل بنده اى را با خوشحالى و سرور به آسمان بالا مى برد هنگامى كه حسنات او را بالا برد خداوند عزوجل مى فرمايد: آن را در سجين قرار دهيد كه او هدفش جلب رضاى من نبوده!». از مجموع روايات بر مى آيد كه سجين مكانى است بسيار پست در دوزخ كه اعمال يا نامه اعمال بدكاران را در آن مى نهند يا سرنوشت آنها گرفتار شدن در آن زندان است .مطابق اين تفسير جمله «كتاب مرقوم» يعنى اين مجازاتى است براى آنها رقم زده شده و قطعى و حتمى.

«كّلا إنّ كتابَ الا برارِ لَفِى عِلِّيِّينَ* و ما أدرئك ما عِلِّيُّونَ* كِتابٌ مَّرقُومٌ* يَشهَدُهُ المُقَرَّبُونَ»(مطففین/21- 18) یعنی«چنان نيست كه آنها (درباره معاد) خيال مى كنند، بلكه نامه اعمال نيكان در عليين است* و تو چه مى دانى عليين چيست؟!* نامه اى است رقم زده شده و سرنوشتى است قطعى* كه مقربان شاهد آنند». عليين جمع عَلِى در اصل به معنى مكان بالا يا اشخاصى است كه در محل بالا مى نشينند، و به ساكنان قسمتهاى مرتفع كوهها نيز اطلاق شده است، و در اينجا جمعى آن را بـه معنى برترين مكان آسمان يا برترين مكان بهشت تفسير كرده اند؛ و صيغه جمع به خاطر تأكيد و به معنى «علو فى علو» يعنى«بلندى در بلندى» مى باشد. شبيه همان دو تفسير كه درباره سجين داشتيم در اينجا نيز صادق است. نـخست اينكه منظور از كتاب الابرار نامه اعمال نيكان و پاكان و مؤ منان است، و هدف بيان اين نكته است كـه نامه اعمال آنها در يك ديوان كل كه بيانگر تمام اعمال مؤمنان است قرار دارد، ديوانى كه بسيار بلند مرتبه و والامقام است .يا اينكه نامه اعمال آنها بر فراز آنها در شريفترين مكان، يا بر فراز بهشت در بلندترين مقام جاى دارد، و همه اينها نشان مى دهد كه مقام خود آنها فوق العاده بلند و والا است .در حديثى از پيغمبر اكرم(صلى الله عليه و آله و سلم) آمده: «منظور از عليين آسمان هفتم و زير عرش خدا است» .و اين درست نقطه مقابل نامه اعمال فجار است كه در پست ترين محل دوزخ قرار گرفته .تفسير ديـگر اينكه كتاب در اينجا به معنى سرنوشت و حكم قطعى الهى است كه مقرر داشته نيكان در اعلى درجات بهشت باشند. و البته جمع ميان اين دو تفسير نيز ممكن است كه هم نامه اعمال آنها در يك ديوان كل قرار دارد، و هم مجموعه آن ديوان بر فراز آسمانها است و هم فرمان الهى بر آن قرار گرفته كه خودشان در بالاترين درجات بهشت باشند. سپس براى بيان اهميت و عظمت عليين مى افزايد: «تو چه مى دانى عليين چيست؟». اشاره به اينكه مقام و مكانى است برتر از خيال و قياس و گمان و وهم كه هيچكس حتى پيغمبر اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم) نيز نمى تواند ابعاد عظمت آن را دريابد. سپس خود قرآن به توضيح بيشتر پرداخته، مى افزايد: «عليين نامه اى است رقم زده شده». اين سرنوشت حتمى است كه خداوند درباره آنها رقم زده كه جايگاهشان برترين درجات بهشت بـاشـد. بنابراين كتاب مرقوم تفسيرى است بر كتاب الابرار نه بر عليين دقت كنيد. سپس مى افزايد: اين كتاب كتابى است كه مقربان آن را مشاهده مى كنند يا بر آن گواهى مى دهند». «يَشهَدُهُ المُقَرَّبُونَ». مقربون گروهى از خاصان و برگزيدگان مـؤمنانند كه مقامى بس والا دارند، و شاهد و ناظر نامه اعـمال ابرار و نيكان ديگرند، همانگونه كه در سوره واقعه فرمود:«و السابقون السابقون اولئك المقربون»(واقعه/11) یعنی«و پيشگامان پيشگام مقربان درگاه اويند». مقربان داراى قرب مقامى در درگاه خدا مى باشند.

خطبة دوم: مورخ  29 / 11 / 95  -  19 / جمادی الاول / 1438   اوصیکم و نفسی بتقوی الله؛ خود و شما را به تقوای الهی سفارش می کنم.

29 بهمن، سالروز قيام مردم تبريز عليه طاغوت در چهلمين روز شهداي قيام 19 دی مردم قم در سال1356: نيروهاي نظامي، با تانك‏ها و نفربرهاي نظامي به مردم بي‏دفاع يورش برده و به سركوب و كشتار مردم پرداختند. در اين حركت مردمي حداقل 13 تن شهيد، بيش از 125 نفر زخمي و بيش از 550 نفر دستگير شدند. كشتار مردم تبريز، شاه را غافلگير كرد، او كه به زعم خود، توانسته بود پرده‏اي ضخيم بر روي فاجعه قم بكشد و حتي اقدام دبيركل سازمان ملل را به سود خود تمام كند و افكار خارجيان را از درك واقعيت فاجعه قم منحرف سازد، در قيام مردم تبريز، به كلي دست و پاي خود را گم كرد. گستردگي قيام مردم تبريز به حدي بود كه رژيم شاه به دروغ متوسل شده و مردم انقلابي تبريز را عوامل بيگانگان معرفي كرد. اين قيام‏، سراسر ايران را در ماتم فرو برد و مردم به تبعيت از رهبري نهضت، عيد را عزاي عمومي اعلام نمودند و اجتماعات را به بزرگداشت شهداي قم و تبريز اختصاص دادند.

سوم اسفند، سالروز كودتاي انگليسي رضاخان در سال 1299: انگليسي‏ها پس از جنگ جهاني اول به اين نتيجه رسيدند كه جهت دستيابي بيشتر به منابع ايران، بايد كودتايي در ايران انجام دهند تا حكومت سرسپرده‏اي را برسر كار آورند. در اين راستا آنان دو مهره وابستة سياسي و نظامي نياز داشتند كه از اين ميان سيدضياءالدين طباطبايي را به‌عنوان چهره سياسي، و رضاخان پهلوي را به‌عنوان چهره نظامي برگزيدند. قواي قزاق به فرماندهي رضاخان از قزوين به سوي تهران حركت كردند و بدون هيچگونه مشكلي، در سوم اسفند، تهران را تصرف نمودند. احمدشاه قاجار از روي ناچاري، رضاخان را به‌عنوان فرمانده كل قوا و سيدضياءالدين طباطبايي را به‌سمت نخست‌وزيري منصوب كرد. رضاخان که به‌عنوان عامل حفظ منافع نامشروع انگليس در ایران، شدیداً مورد حمايت اين كشور بود. چهار سال بعد، به پادشاهي ايران رسيد و تا سال 1320، مستبدانه از منافع انگليس در ايران حمايت و حراست كرد. اما در جريان جنگ جهاني دوم، به دليل گرايش به آلمان، انگليسی ها او را از پادشاهي خلع و تبعيد كردند.

رهبر انقلاب در ديدار مردم آذربايجان شرقى فرمودند: تعبير «آشتى ملى» معنى ندارد؛ مردم با هم متحدند؛ و با آن كسانى‏كه روز عاشورا وسط خيابان با قساوت و بى‏حيايى، جوان بسيجى را لخت كردند و كتك زدند، قهرند و آشتى هم نمى‏كنند. يك جريان سياسى در انتخابات سال ۸۸ عملاً نشان دادند که رأى مردم را قبول ندارند؛ و صندوق رأى، تعيين‏كننده برنده انتخابات نيست، بلکه زور ما در خيابان به علاوه كمك اوباما و كشورهاى اروپايى به علاوه تشديد تحريم‏هاى فلج‏كننده به همراه ماشين تبليغات جنگى راديو «بى.‏بى.‏سى» و راديو آمريكا و ارتش رسانه‏اى غرب تعيين‏كننده برنده انتخابات هستند. آن‏ها هشت ماه با مردم و نظام جنگيدند، بيانيه صادر كردند، اماكن عمومى و خصوصى را آتش زدند، ۲۲ نفر از بهترين فرزندان ملت را شهيد كردند؛ و سرانجام قهر با ملت و رهبری را در دستور كار خود قرار دادند. ملت و رهبرى با صبورى و روشنگرى، چهره واقعى آن‏ها را نشان دادند، كم كم مردم دور و بر آن‏ها را خلوت كردند. نخبگان هم آن‏ها را تنها گذاشتند و در نتيجه رهبران آن‏ها در حصار بصيرت مردم و نظام گرفتار شدند. منافقين، بهائى‏ها، كمونيست‏ها و ضدانقلاب‏هايى كه به ميدان آمده بودند نيز رسوا شدند و با تلفات، صحنه را ترك كردند. فتنه گران با ديوار بلند بصيرت مردم در ۹ دى مواجه شدند و نوع جرم و جنايت آنها، افشا گرديد. ملت اكنون از فتنه و سران‏ بى‏آبروى آن عبور كرده‏اند. لکن وقتی رئیس جمهور بی آبروی آمریکا در حمایت از فتنه گران حرفی می زند، فوراً در داخل یک عده ای گویا مأموریت دارند دنباله حرف او را گرفته و روح تازه ای به جسد متلاشى شده آنها بدمند!. كسانى‏كه با ملت قهر كرده‏اند بيايند آشتى كنند، كسى مانع آن‏ها نيست. ولی اینها می خواهند که ملت و رهبری بروند و از آنها معذرت خواهی کرده و با آنها آشتی کنند!! زهی خیال باطل. رهبری در ایّام فتنه، یكى از این سران فتنه را خواسته و به او گفته بود كه این كار شما دست بیگانه‏ها خواهد افتاد و دشمن از این استفاده خواهد كرد! ولی گوش نكرد، بعد دیدید که از درونش چه در آمد؛ گفتند «انتخابات بهانه است، اصل نظام نشانه است.» گناه بزرگ فتنه‏گران در سال ۸۸ این بود كه براى نظام اسلامى، چالش درست كردند. این گناه بزرگ، قابل اغماض نیست؛ آثار آن هم همچنان در جامعه ما موجود است. در قرآن بارها «توبه»، «اصلاح»، «ایمان» و «بیان» کنار هم آمده است؛ «اِلاّ مَن تَابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ صَالِحاً»(مریم/60)، «إِلَّا الَّذِينَ تابُوا وَ أَصْلَحُوا وَ بَيَّنُوا فَاُولئِکَ أتُوبُ عَلَیهِم وَ أنا التَّوّابُ الرَّحِیمُ» (بقره/160) مى‏فرماید توبه کنید، اصلاح کنید، باور کنید و بیان کنید حقیقت را برای مردم. ولی اینها هیچکدام از ای کارهای سازنده را نکردند؛ اکنون با زبان بی زبانی همچون خوارج از امام شان می خواهند که بیا با ما آشتی کن! باز صد رحمت به خوارج که گفته بودند ما هم اشتباه و خطا کردیم، ولی توبه می کنیم؛ تو هم بیا توبه بکن! ولی اینها حتی توبه هم نکردند!!

خارج کردن امور از مجرای قانونی و عادی آن و کلید زدن موضوعاتی همچون «آشتی ملی» است که نوعی دیگر از « اردو‌کشی خیابانی» است که البته به دلیل عدم اقبال و استقبال مردمی،عملا به اردو کشی و عربده کشی رسانه‌های زنجیره‌ای بدل شده است. اگر کسی خطایی کرده و جرم و جنایتی انجام داده،راه کار رسیدگی به او از طریق مرجع قضایی و محاکمه و مجازات می‌گذرد نه از طریق نامه‌نگاری و ژست و ادای مصلحانه! پیشنهاد «آشتی ملی» از سوی کسانی مطرح می‌شود که برخی از آنان مطابق اسناد غیرقابل انکار موجود در جریان فتنه آمریکایی- اسرائیلی 88 آشکارا نقش پادوهای مثلث آمریکا، اسرائیل و انگلیس را برعهده گرفته و در پیوند و ائتلاف با همه جریانات و گروه‌های ضدانقلاب نظیر بهایی‌ها، منافقین، سلطنت‌طلب‌ها، مارکسیست‌ها، تجزیه‌طلب‌ها، نهضت‌آزادی‌ها، ملی‌گراها، تروریست‌های نشان‌دار نظیر کومه‌له و حتی عبدالمالک ریگی، مأموریت براندازی نظام را دنبال می‌کردند.

 

ارتباط با امام جمعه