سه شنبه 1396/1/8 - 50 : 2
مشخصات امام جمعه
سید ابوالفضل حسینی
سید ابوالفضل حسینی
بندر گز
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1395/12/27
مهمترین تجربه سال 95 برجام بود . در برجام ثابت شد در هر زمینه ای کوتاه بیاییم آمریکا دست از دشمنی بر نمیدارد.

                                         

    الحمد لله رب العالمین خالق الخلائق اجمعین فاطر السماوات و الارض ، نحمده و نستعینه و نستغفره و نتوکل علیه و نعوذ بالله من شر انفسنا من سیئات اعمالنا و فشهدان ان لا اله الا الله وحده لاشریک له فشهد ان محمدا عبده و رسوله ارسله بالهدی و دین الحق لینظره علی الدین کله  لو کره الکافرون.

    1- عبادالله اوصیکم بتقوی الله .

فَاجْعَلْ صَلَواتِكَ وَبَرَكاتِكَ وَرَحْمَتَكَ وَغُفْرانَكَ

 

رحمت در قرآن

 

از آنجا که رحمت خدا مفهوم وسیعی دارد و دنیا و آخرت را در بر می‌گیرد، در قرآن كریم به معانی زیادی اطلاق شده است؛ گاه بر مسئله هدایت، گاه نجات از چنگال دشمن، گاه باران پربركت، گاه به نعمت‌های دیگر مثل نعمت نور و در بسیاری موارد به بهشت و مواهب خدا در قیامت نیز اطلاق شده است.

 

خداوند دو‌گونه رحمت دارد؛

1-رحمن یكی رحمت عام خداست كه شامل دوست و دشمن، مۆمن و كافر، نیكوكار و بدكار می‌باشد؛ زیرا باران رحمت بی‌حسابش، همه جا به همه می‌رسد و خوان نعمت بی‌دریغ او همه جا گسترده است.همه بندگان از مواهب گوناگون حیات بهره‌مندند و روزی خویش را از سفره گسترده نعمت‌های بی‌پایان او برمی‌گیرند؛ این همان رحمت عام اوست كه پهنه هستی را در برگرفته و همگان در دریای آن غوطه‌ورند.

2- رحیم  رحمت دیگر خداوند، رحمت خاص اوست كه از آن به رحمت (رحیمیه) یاد می‌شود. این نوع رحمت، ویژه بندگان صالح و فرمان‌بردار اوست؛ زیرا آن‌ها به حكم ایمان و عمل صالح، شایستگی این را یافته‌اند كه از رحمت و بخشش و احساس خاصی كه آلودگان و تبهكاران از آن بهره‌ای ندارند، برخوردار شوند.

عامل جذب رحمت خاص خداوند

1-مۆمنان، مورد رحمت خدا

«لِیُعَذِّبَ اللَّهُ الْمُنَافِقِینَ وَالْمُنَافِقَاتِ وَالْمُشْرِكِینَ وَالْمُشْرِكَاتِ وَیَتُوبَ اللَّهُ عَلَى الْمُۆْمِنِینَ وَالْمُۆْمِنَاتِ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِیمًا»؛ [آرى، چنین است‏] تا خدا مردان و زنان منافق، و مردان و زنان مشرك را عذاب كند و توبه مردان و زنان با ایمان را بپذیرد، و خدا همواره آمرزنده مهربان است». 

 

از میان مخلوقات خداوند، تنها انسان حاضر شد بار امانت الهی را بر دوش کشد، که این مسئله نشان از جایگاه ویژه و ظرفیت و استعداد عظیم انسان دارد.

اگرچه درباره چیستی این امانت الهی، مفسران نظرات مختلفی را بیان کرده‌اند، اما به طور کلی می‌توان گفت این امانت، ولایت الهى است؛ یعنى تكامل به طور نامحدود و رسیدن از حضیض ماده به اوج اخلاص و وصول به آخرین قله تكامل و مقام قرب الهى است.

در روایات متعددى امانت به قبول ولایت امام على (علیه السلام) و اولاد طاهرش (علیه السلام) تفسیر شده و شاید دلیلش این باشد كه روشن‌ترین مصداق ولایت الهى، همان ولایت ائمه (علیه السلام) مى‏باشد و تحمل بار امانت الهى جز با قبول ولایت آن‌ها ممكن نمى‌باشد.

 

امانت الهى مسئولیت‏آور است. آن ‌كه امانت را حفظ كند، مشمول رحمت و آن‌ كه با كفر و شرك، خیانت كند، كیفر مى‏بیند.

منافقان و مشرکان که در این امانت، خیانت می‌ورزند، کیفر می‌بینند و مۆمنان، مشمول رحمت الهی می‌شوند؛ و در این میان، هیچ فرقی نیز میان زن و مرد وجود ندارد؛ همانطور که در صعود به كمالات یا سقوط در پستى‏ها، یكسانند. از همین روست که خداوند نیز در آیه شریفه از زنان و مردان در کنار هم نام می‌برد.

2-صابران در آزمون الهی  ، مورد رحمت خدا

«الَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِیبَةٌ قَالُواْ إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّـا إِلَیْهِ رَاجِعونَ

أُولَـئِكَ عَلَیْهِمْ صَلَوَاتٌ مِّن رَّبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولَـئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ »؛ «[همان‏] كسانى كه چون مصیبتى به آنان برسد، مى‏گویند: «ما از آنِ خدا هستیم، و به سوى او باز مى‏گردیم.»

بر ایشان درودها و رحمتى از پروردگارشان [باد] و راه‏یافتگان [هم‏] خود ایشانند».

صبرپیشگان مۆمن، هدایت‌یافتگانی هستند که خداوند بر آن‌ها درود فرستاده و وعده رحمت خویش را در هر دو دنیا را به آنان داده است. صبر از بزرگ‌ترین ملكات و احوالی است كه قرآن، آن را ستوده و مكرر بدان امر نموده است.

 

خداوند آزمایش الهی را به عنوان یك امر قطعى و تخلف‌ناپذیر معرفی می‌کند و از آن‌جا كه پیروزى در این امتحانات جز در سایه مقاومت و پایدارى ممكن نیست، صابران و پایداران را به رحمت خود و پاداش الهی بشارت می‌دهد؛ چرا که آن‌ها هستند كه از عهده این آزمایش‌هاى سخت به خوبى بر مى‌آیند و بشارت پیروزى متعلق به آن‌هاست.

 

3-شهدا، مورد رحمت خدا

«وَلَئِن قُتِلْتُمْ فِی سَبِیلِ اللّهِ أَوْ مُتُّمْ لَمَغْفِرَةٌ مِّنَ اللّهِ وَرَحْمَةٌ خَیْرٌ مِّمَّا یَجْمَعُونَ »؛ «و اگر در راه خدا كشته شوید یا بمیرید، قطعاً آمرزش خدا و رحمت او از [همه‏] آنچه [آنان‏] جمع مى‏كنند بهتر است».

مرگ، انتقال از نشئه‌ای به نشئه دیگر و وفات است، نه زوال و نابودی و فوت. اینكه خدای سبحان در برخی موارد از كافران و منافقان به «اموات» تعبیر كرده است، برای این است كه گاهی «موت» به معنای زوال اثر انسانی است؛ نه زوال هستی، و اطلاق آن بر كافران نیز به لحاظ بی‌اثر بودن آنان است.

اما شهید، زنده و منشأ اثر است، هم اهل دنیا و بازماندگان خود را بیدار و نورانی می‌كند و هم به برزخیان روح و ریحان می‌رساند. همه انسان‌ها پس از مرگ زنده‌اند و هیچ كس مرگِ به معنای فنا و نابودی ندارد، اما راز نهی از توهم مرگ درباره شهیدان، آن‌گونه كه درباره دیگران پنداشته می‌شود، تذكر این نكته است كه آنان، حیاتی برتر دارند.

برخلاف سایر مرگ‌ها که بدون آگاهی و هدف خاص، انسان را در بر می‌گیرد؛ علاوه بر انتخاب آگاهانه، با کشته شدن با هدف و در راه خدا محقق می‌شود.

خداوند رزق و روزی نیکویی نصیب کشته‌شدگان در راهش می‌گرداند و آنان به فضل و رحمتی که خداوند نصیبشان گردانده، شادمانند.

براساس روایتی از رسول‌اکرم‌(صلی الله علیه وآله)، با ریخته شدن اولین قطره خون شهید بر زمین، تمام گناهان وی آمرزیده شده و مورد مغفرت کامل الهی قرار می‌گیرد.

4-استغفار، عاملی برای جذب رحمت خداوند

 

 اگر می خواهید خدا به شما رحمت کند، استغفار زیاد کنید. شخصی خدمت امیرالمومنین علیه السلام رفت و گفت: فرزند ندارم، حضرت فرمودند: زیاد استغفار کن. آن شخص رفت و چند روز بعد آمد و گفت: پول ندارم. دوباره آمد گفت: با همسرم دعوا داریم و حضرت باز هم فرمودند: استغفار کن. آن شخص گفت درست می گویید؟ برای هر کاری استغفار کنم؟ و حضرت فرمودند: اگر استغفار کردی و حل نشد از دین ما بیرون برو. و این آیه را فرمودند: "لولا تستغفرون الله لعلکم ترحمون" اگر از خدا طلب استغفار کنید، خدا آن رحمی که دارد را شامل حال شما می کند.

خداوند می فرماید: به عزت و جلالم قسم اگر کسی یک بار در شب جمعه بگوید: "استغفرالله ربی و اتوب الیه" تمامی گناهانش را می بخشم.

 

منظور از استغفار، گفتن و تكرار جمله «خدایا مرا ببخش» یا «اللهم اغفر لى» نیست؛ بلكه روح استغفار یك حالت بازگشت به سوى حق و آمادگى براى جبران گذشته است.

توبه، حقیقتی است قلبی که همان پشیمانی از گناه و عزم ترک آن، و ظهور این توبه، به طلب غفران و آمرزش می‌باشد.

 

انسان می‌تواند با آمرزش خواستن به پیشگاه خداوند متعال، درب‌های رحمت الهی را به سوی خود باز کرده و از نعمات بی‌کران او بهره گیرد. زمانی که فرد در پیشگاه خداوند متعال اظهار ندامت و پشیمانی می‌کند، در حقیقت روی به سوی رحمت خداوند آورده و خویشتن را به سرچشمه فیوضات نزدیک ساخته است.

در این زمان است که آغوش رحمت الهی دیگر بار به رویش گشوده می‌شود و خداوند، او را در پناه خویشتن قرار می‌دهد؛ هم‌چنان‌که رسول‌خدا (صلی الله علیه وآله) فرمود: «هر كه استغفار كند، خدا براى او از هر غمى گشایش‏ و از هر تنگنایى مفرى پدید آرد و او را از جایى كه انتظار ندارد روزى دهد».

در هیچ زمان و در هیچ حالی، جای ناامیدی و مأیوس شدن از درگاه الهی نیست و رحمت واسعه الهی، همواره شامل حال بندگان و به خصوص مۆمنان می‌باشد.

گنهکاران در هر مرحله‌ای و با هر نوع گناهی، نباید از دریای بی‌کران رحمت الهی نومید باشند؛ چرا که او بخشنده و آمرزنده و رحیم است.

 

خطبه دوم

قال علی علیه السلام

کل یوم لا یصعی الله فیه فهو عید

عرض تبریک دارم میلاد فرخنده  وخجسته ام ابیها فاطمه زهرا سلام الله علیها و ممچنین روز مادر و روز زن

یکی از برکات انقلاب اسلامی این است که زن ایرانی شخصیت  هویت  کرامت و ارزش داده شده است .

عرض تبریک دارم فررسیدن بهر طبیعت عید نوروز

 امام علی ع میفرماید هرروز که در آن گناه نشود آن روز عید است این ایام به بهترین نحو استفاده کنیم  مجالسو مافل تبدیل به مجلس گناه  تجمل گرایی چشم هم جششمی غیبت نشود

سال 95 با تمام فراز ها و فرودها غم ها و شادیها  شکست ها و پیروزیها به پایان رسیده چه قدر زیاد است که عملکرد سال گذشته خود رامورد ارزیابی قرار دهیم نقاط ضعف و قدر را شناسایی کنیم

  تقدیر و تشکر از شما نمازگراران که با حضور باشکوه و با بصیرت خود در نماز عبادی سیاسی جمعه و همچنین ستاد نماز جمعه و قرارگاه فرهنگی حضرت ولی عصر عج

روایت از علی ع میفرمایید یستدل علی ادبار باربع

تضییع الصول و تمسک بالفروع تتقدیم الارازل و تاخیر الافاضل

با توجه به مطالبی که برخی از دولتمردان خصوصا در این روزهای اخیر بیان کردنند نکاتی را متذکر میشوم

متاسفانه شاهد بودیم برخی از مسولین در پاسخ به منتقدین از ادبیاتی استفاده یکنند که در شان آنها نیست استفاده از جملات کوچه بازاری مثل انتقاد کیلویی  بی شناسنامه بی سواد

قرآن کریم میفرماید خلق الانسان بالتفاوت

انتقاد موجب رشد است دوست نقد میکند دشمن تعریف بیجا

اتفاقا وقتی سخنان منتقدین را بررسی میکنیم همان مطالبه ای است که استاندار محترم گلستان در جلسه شورای اداری گمیشان بیان کردنند

ایشان فرمودنند قول دادن در انتخابات کلک و دغل بازی است . وعده ها باید در عمل ثابت شود . اتفاقا منتقدین دولت محترمانه تر این مسئله را مطرح میکنند .

وعده های دولت را بررسی کنید قبل از انتخابات ریاست جمهوری

کارت هوشمند برای بیماران صعب العلاج و نجات اقتصاد و . . .

آقای روحانی همچنین وعده دادند "برای بیماران صعب العلاج و درمان بیماری های خاص کارت هوشمند طراحی خواهد شد. ما در دولت آینده اقتصاد را نجات خواهیم داد و اخلاق را احیا خواهیم کرد."

۱- «برنامه مدون من علاوه بر راه حل های [بلندمدت] برای رفع این مشکلات؛ راه حل های کوتاه مدت یک ماه و ۱۰۰ روزه برای حل مشکلات ومعضلات اقتصادی، اجتماعی و سیاست داخلی و خارجی پیش بینی شده است که ما می توانیم در یک فرصت کوتاه شاهد تحول اقتصادی باشیم

۲- «در صورت انتخاب به سمت ریاست جمهوری، دستمزد کارگران را طبق قانون به اندازه‌‌ی تورم افزایش خواهم داد. دستمزد کارگران باید طبق قانون کار به اندازه‌ای که تورم وجود دارد، افزایش پیدا کند. در صورت انتخاب به سمت ریاست جمهوری، در دولت آینده حداقل حقوق کارگران مطابق با نرخ تورم افزایش پیدا خواهد کرد

(
گفتگو با خبرگزاری ایلنا در رشت، ۱۹ خرداد ۱۳۹۲)

 
۳- «ما برای اشتغال یک برنامه جدی خواهیم داشت و من جدی ترین برنامه اقتصادی ام در ماههای اول حل معضل اشتغال است و مخصوصا برای آنهایی که تحصیل کرده دانشگاهها هستند و وقتی این مشکل حل شد خود به خود ما می توانیم دانشجویان تحصیلکرده خارج از کشور را هم به داخل کشور جذب کنیم و استفاده بکنیم
 



(سخنرانی در جمع مردم بجنورد، ۲۲ خرداد ۱۳۹۲)
۵- «دولت تدبیر و امید به دنبال این است که آنچنان مردم را از درآمد سرشار کند که اصلاً به یارانه ۴۵ هزار تومانی نیازی نداشته باشند

(
برنامه گفتگوی ویژه خبری، ۶ خرداد ۱۳۹۲)
۶- «کارگران کارخانه های ما بیکار بودند اما برای کارخانه های چین اشتغال ایجاد کردیم و به دولت سازندگی و اصلاحات ایراد گرفتیم و تهمت زدیم

(
سخنرانی در ورزشگاه شهید شیرودی، ۱۸ خرداد ۱۳۹۲)

۷- «اگر می خواهید ریال ایرانی به جای اول خود برگردد، اگر می خواهید گذرنامه ایرانی به احترام خود برگردد، پای صندوق آراء بشتابید

(
سخنرانی در ورزشگاه شهید شیرودی، ۱۸ خرداد ۱۳۹۲)



۸- «سانتریفیوژها باید بچرخد و زندگی مردم نیز باید بچرخد؛ باید یادمان باشد کشور توسعه می خواهد؛ ما برای بمب که هسته ای نمی خواهیم، به دنبال توسعه ایم و اگر دنبال توسعه هستیم باید درست رفتار کنیم و این بسیار تدبیر می خواهد
(سخنرانی بعد از اعلام نتایج انتخابات – ۲۶ خرداد ۹۲)

۱۰- «مطمئن هستم اگر تمام مدیران لایق برای اداره کشور فرا خوانده شوند و دست همکاری توأم با تواضع به طرف اساتید و نخبگان دراز کنیم، کشور از تمام مشکلات نجات پیدا می‌کند ... با تشکیل دولت تدبیر و راستگویان، دولت شایسته‌سالاری را در کشور حاکم کرده و اخلاق محمدی(ص) را به کشور بر می‌گردانیم


باید خاطر نشان کرد رهبر معظم انقلاب در سخنرانی ۱۴ خرداد سال ۹۲ و در همان ایام انتخابات فرمودند:

«
من به نامزدهای گوناگون عرض می کنم، جوری حرف بزنید که اگر در خرداد سال آینده نوار امروز شما را جلوی خودتان گذاشتند یا پخش کردند، شرمنده نشوید؛ جوری وعده بدهید که اگر چنانچه آن وعده را بعداً به رخ شما کشیدند، مجبور نباشید تقصیر را گردن این و آن بگذارید که نگذاشتند، نشد. کاری را که می توانید انجام دهید، وعده بدهید


حال اواخرعمردولت یازدهم است دکتر روحانی به عنوان رئیس جمهور مردم باید قضاوت کنند تا چه میزان این شعارها تحقق پیدا کرده است.

 

ارتباط با امام جمعه