جمعه 1396/4/2 - 10 : 6
مشخصات امام جمعه
مهدی خانلری ریکنده
مهدی خانلری ریکنده
کوهسارات
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1396/3/12
منظومه فکری امام متکی و مبتنی بر ضدیت با استبداد و ضدیت با استکبار بود
خطبه اول «عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله»خودم و شما را سفارش به پرهیزگاری دارم سفارش به تقوای الهی در این ماه ضیافت الله قال الله تعالی فی کتابه الحکیم: «واتّقوا الله و اعلموا أنّ الله مع المتقین» تقوا کلید تقرّب الهی است تقوا موجب می شود زنگارهای بر دل بسته زدوده شود قلب انسان جایگاهش جایگاه ربوبیّت الهی است و غیر خداوندمتعال را نباید در این قلب جای داد قلب انسان بواسطه ای تقوا نور معرفت نور هدایت در این قلب قرار می گیرد در این ماه ضیافت الله ماه مهمانی خداوندمتعال ماهی که خداوندمتعال عبادالله را بندگان را به تقرّب و مهمانی دعوت کرده تمام ابواب جَنّه و بهشت برای انسانها مفتوح است باز است در این ماه عزیز روایتی است از وجود نازنین پیامبر که پیامبر 7 خصلت مهم را برای روزه داران می شمارد 7 خصلت خوبی که خداوندمتعال به روزه داران عطا می کند : فَقَالَ النَّبِيُّ ص مَا مِنْ مُؤْمِنٍ يَصُومُ شَهْرَ رَمَضَانَ احْتِسَاباً إِلَّا أَوْجَبَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَهُ سَبْعَ خِصَالٍ أَوَّلُهَا يَذُوبُ الْحَرَامُ فِي جَسَدِهِ وَ الثَّانِيَةُ يَقْرُبُ مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ الثَّالِثَةُ يَكُونُ قَدْ كَفَّرَ خَطِيئَةَ آدَمَ أَبِيهِ ع وَ الرَّابِعَةُ يُهَوِّنُ اللَّهُ عَلَيْهِ سَكَرَاتِ الْمَوْتِ وَ الْخَامِسَةُ أَمَانٌ مِنَ الْجُوعِ وَ الْعَطَشِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ السَّادِسَةُ يُعْطِيهِ اللَّهُ بَرَاءَةً مِنَ النَّارِ وَ السَّابِعَةُ يُطْعِمُهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ طَيِّبَاتِ الْجَنَّةِ هیچ مؤمنی نیست که ماه رمضان را به قصد قربت خداوندمتعال روزه بگیرد خداوندمتعال 7 خصلت را بر او واجب می کند 7 خصلت بر او واجب می سازد خداوندمتعال اوّلین آن خصلت ها این است:آنچه که ازحرام در بدن او قرارگرفته گوشت و پوست واستخوان او شده آنچه ازحرام او را ساخته ذوب می شود از بین می رود حل می شود یکی از فضائل ماه مبارک این است استغفار درسحرها از علائم استغفار هم این است که آنچه از حرام در پوست و گوشت و استخوان انسان روئیده پاک شود از بین برود آنچه که انسان از حرام خورده از بین برود. دوّمین چیزی که روزه دار ازآن بهره می برد این است به رحمت خداوندمتعال نزدیک می شود مقرب درگاه الهی می شود بهره می برد به تعبیر قرآن سوره توبه آیه 112: مؤمنانی که توبه می کنند عبادت می کنند خداوندمتعال را حمد و ستایش دارند پروردگارمتعال را روزه داران کسانی که برای خداوندمتعال روزه می گیرند قربة الی الله کسانی که رکوع می کنند سجده می کنند خداوندمتعال را امربه نیکی دارندمردم را، مردم رااز پلیدی ها و بدی ها و زشتی ها و رجس دورمی سازند پاسداری می کنند ازحدود مقررات خداوند متعال خداوند به این مؤمنین بشارت بده کسانی که اینگونه عمل می کنند روزه باعث می شودمقرّب درگاه الهی شویم درسفره خداوندمتعال جای بگیریم لب فرو بند ازطعام وشراب سوی خوان آسمانی کن شتاب باش در روزه شکیبا و مُصر دَم به دَم قوّت خدا را منتظر آن خدای خوب کاربردبار هدیه ها را می دهد در انتظار روزه تقرّب به خداوندمتعال را در انسان بیشتر می کند. سوّمین چیزی که روزه دار را بهره می دهد این است:عمل وخطای پدرش آدم بواسطه روزه جبران می شود آن خطای که آدم ابوالبشر انجام داد تعبیر قرآن این است شیطان لغزش را برای آدم قرار داد خداوندمتعال هم آدم را همه ای آنها را از درگاه ربوبیّت راند خارج شد از درگاه ربوبیّت الهی بواسطه ای خطا حالا در این گرما در این کارهای پُر مشقت وقتی که انسان روزه می گیرد آن خطای ثبت شده ای آدم ابوالبشر جبران می شود. چهارمین چیزی که انسان بهره می برد این است: فشارها و بیهوشی ها هنگام جان دادن بر انسان آسان می شود لحظه ای سکرات موت انسان وضعیّت سخت و دشواری را در پیش دارد همه ما روزی در این موقعیّت قرار می گیریم همه ما خداوندمتعال برای ما اجل مسمی برای ما رقم زده کسی نمی تواند از مرگ فرا کند کسی که بخواهد از مرگ فرا کند همه ما را روزی ملاقات می کند در آغوش می گیرد لذا روزه مسبّب بر این است در هنگام مرگ در لحظه ای سکرات موت که انسان تلاش و جدیّت اوست که دست یاری به داد او برسد او را یاری کند در اینجا روزه و عمل قربة الی الله ماست که به داد ما می رسد یاری کننده است ما را نصرت می دهد. پنجمین چیزی که انسان ازآن بهره می برد این است که در صحرای قیامت درصحرای محشر همه ای انسان ها گرسنه به سر می برند همه ای انسان ها تشنه هستند در آن خوف عظیم الهی ترسی که در دل ها جاری شده در آنجاست که کسانی که روزه داران بودند برای خداوندمتعال گرما و حرارت هوا را تحمل می کردند عطش این روزهای گرم را به جان می خریدند پاداششان اجرشان این است که خداوندمتعال در آن صحرای محشر هم از آب آنها را سیراب می کند هم از گرسنه گی آنها را نجات می دهد. ششمین چیزی که انسان از آن بهره می برد روزه دار از آتش جهنم در امان است کسی که روزه بگیرد قلب او حرم خدا می شود قلب وقتی حرم خداوندمتعال شود این جایگاه جایگاه الهی شود لذا خداوندمتعال او را از آتش جهنم از عذاب الهی او را در امان می دارد. هفتمین چیز خداوندمتعال بواسطه ای روزه ای که یک انسان می گیرد بی خوابی ها و تحمل گرسنه گی بوی بد دهان همه این مشقت ها خداوند متعال به ازای این سختی ها به او از قضای بهشتی عطا می کند او از قضای بهشتی بهره مند می شود قضای طیّب بهشتی که انسان روزه می گیرد و در تعبیر قرآن این است کسی که عمل صالح انجام دهد کسی که نیکی ها را به جان بخرد مژده ای خداوندمتعال و بشارت خداوندمتعال به کسانی که ایمان آوردند و اعمال نیک انجام دادند روزه گرفتند درگرما انفاق کردند امر به معروف کردند زکات دادند درشبهای ماه مبارک استغفار و تضرّع و جزع در درگاه ربوبیّت الهی داشتند نادم و پریشان و پشیمان از خداوندمتعال به سوی غفران و رضوان تلاش می کنند برای آنها باغ های است در بهشت که رودها در پایین این باغ ها جاری می شود باشد که خداوندمتعال ما را از مقرّبین درگاه الهی قرار دهد ............ خطبه دوم .. «اوصیکم عباد الله ونفسی بتقوی الله» قال الله تعالی فی کتابه الحکیم:«یا أیّها الّذین آمنوا إتّقوا الله حقّ تُقاته ...» خودم وشما را دعوت به تقوای الهی دارم دعوت به پرهیزگاری، خودم و شما را سفارش دارم به ترک محرمات به ترک نواهی الهی، خودم و شما را سفارش دارم به انجام واجبات به یاد آورید روز محاسبه ای اعمال را به یاد آورید روزی که سرائر آشکار می شود به یاد آورید روزی که باید پاسخگوی اعمال و رفتار و کردار خودمان باشیم. هفته ای که در پیش داریم امروز جمعه 12 خرداد امضای عهدنامه حضرت علی بن موسی الرضا المرتضی ازسوی مأمون در سال 201 ق امروز چنین روزی است که مأمون ولایتعهدی را با امام رضا تمام می کند ولایتعهدی که امام رضا نتیجه ای آن را مرگ خود می دانست شهادت خود می دانست دسیسه ای مأمون که با مدیریت وتدبیر آقا علی بن موسی الرضا به نفع شیعیان تمام می شود وهمچنین درگذشت آزاده ای مقاوم وسرافراز و نماینده ای ولی فقیه درامورآزادگان حجت الاسلام والمسلمین «سیّد علی اکبر ابوترابی»که در مسیر پیاده روی به مشهد مقدس بر اثر سانحه ای تصادف جان باختند وشنبه 13خرداد سخنرانی امام راحل درمدرسه فیضه ای قم سرآغاز قیام 15خرداد 1342 امام راحل با سخنرانی خود در مدرسه فیضه آشکار می کند جنایات پهلوی را خیانتی که به اسلام صورت می گیرد در واقع امام راحل زمینه سازی قیامی را می کندکه با الهام بخشی ازمکتب عاشورای وبسترسازی برای نهضت مهدوی است انقلابی که مبارزه ای با استکبار و استثمار را در سر دارد انقلابی که با الهام گرفتن از مکتب عاشوراست ومسیر ظهوردراین انقلاب بسترهموارمی شود امام انقلاب خود را نهضت خود را مقاومت خود رااینگونه بیان می کند: ازغم دوست دراین میکده فریاد کشم دادرسی نیست که درحجر رخش داد کشم داد و بیداد که در محفل ما رندی نیست که براش شکوه برم داد ز بیداد کشم سالها می گذرد حادثه ها می آید انتظار فرج از نیمه خرداد کشم نهضت انقلابی امام در سال 1342 آغاز می شود نهضتی که منتج به یک انقلاب در دنیا می شود که بهت و حیرت را در دل ابر قدرت های جهان بوجود می آورد. یکشنبه 14 خرداد ارتحال جانسوز و ملکوتی عبد صالح خداوندمتعال حضرت امام خمینی(قدس الله نفسه الذکیه) در سال 1368 این حادثه ای جانسوز که صورت می گیرد منظومه ای فکری امام متکّی و مبتنی بر ضدیّت استبداد و ضدیّت بااستکبار بود برای امام بسیارسخت بود غیرقابل تحمل بود ببیند أجانب درکشور ما قدم می زنند برای ما تصمیم می گیرند هم تصمیم گیری و هم تصمیم سازی با أجانب باشد برای امام دشوار بود در یک کشور شیعی و اسلامی تفکّر ملحدین در بین دانشگاهی های ما دانشجوی های ما در مجامع علمی رونق فراوانی برای خود بگیرد برای ما سخت و دشوار بود اینکه عده ای به جنگ اسلام بلند شوند عده ای تلاش برا این داشته باشند با همّت و جدیّت اسلام را به زانو درآورند در حالی که حاکمیت فریفته ای این تفکّر شوم و فریفته ای این عقل ناآگاهانه ای آنها شده امام راحل بنیانگذار مکتب فکری، سیاسی و اجتماعی اسلامی بود در آن مقطعی که 2 ابر قدرت بزرگ دنیا 2 مکتب بزرگ دنیا لیبرال ها و کمونیسم ها در دنیا برای مردم مکتب فکری فرهنگی، سیاسی، اقتصادی وضع می کردند یک مکتب اسلامی می خواهد در بین این ابر قدرت های کل بگیرد آنها باور به این مطلب ندارند نمی پذیرند 2 ابر قدرتی که اقتصاد دنیا با تفکّرآنها رقم می خورد سیاست دنیا با تفکّرآنها رقم می خورد تمام آنچه که دردنیا شکل می گیرد با تفکّر این 2 ابر قدرت رقم می خورد اما انقلاب اسلامی تمام معاهدات این ابر قدرت ها را به هم زد انقلابی که این انقلاب ایستادگی و مقاومتش برای آنها غیر قابل باور بوده و بسی جای تعجب دارد 38 از انقلاب اسلامی می گذرد از انقلاب و مکتب امام راحل می گذرد اما مقاومت و ایستادگی مردم انگشت بهت را برای آنها به جا گذاشت یک انقلابی که تفکّر غرب و استکبار را در هم شکست 2 کار بزرگ و تاریخی معجزه ای دهر این بوده امام راحل با برانداختن سلطنت وارث مورثی و غیر عاقلانه و وابسته ای به أجانب ستون های این انقلاب را محکم کرد در آن مقطعی که شاه مخلوع ادعا می کند یک سلسه حاکمیت 2500 سال را عقبه ای خود قرار می دهد امام راحل پنجه در پنجه این ابر قدرت قرارمی دهد امام راحل یک سلطنت مورثی فاسد را که آن هم وابسته ای به أجانب بود آنقدر سفارت انگلیس در ایران صاحب امتیاز و قدرت بود که هم منابع اقتصادی ما را به غارت می برد و هم زمینه ساز مهره های قدرت درکشور ما بود حتّی شاه مخلوع إجازه نداشت وزرای خود را عزل و نزل کند اختیار اینکه کسی را بعنوان مدیرجای کند إجازه نداشت همه اینها باید با إجازه ای سفارت انگلیس و آمریکا صورت می گرفت یک ننگ بزرگی که در کشور ما و در جامعه ما بود یک سلطنتی که مورثی بود و برای بقاء خود مردم را از دست داده بود برای بقاء خود با تفنگهای و مسلسل ها و جوی خون در خیابان راه انداختن تلاش می کرد أجانب را از خود راضی نگه دارد آمریکا وانگلیس را ازخود راضی نگه دارد امام بااین قدرت جنگید قدرتی که کسی گمان نمی کرد در آن مقطعی که امام راحل در مدرسه فیضه ای قم فضاحت های دربار شاه را مطرح می کند فسادهای پهلوی و وابستگان او را مطرح می کند مفاسدی که در نقطه مقابل اسلام قرار گرفته عده ای از سرندانستن امام را منع می کردند عده ای به امام می گفتند شما نمی توانید به جنگ پهلوی بروید اومسلح است او سلاح دارد سرباز دارد ارتش دارد قدرت دارد تانگ دارد توبا چه سلاحی می خواهی به جنگ یک ابرقدرتی بروی که اگر احدی در مقابل او بایستند با تانگ های او از روی آنها می گذرند امام در پاسخ این سئوال فرمودند: قدرت ما، قدرت ایمانی است ما با قدرت ایمانی در برابر ابر قدرت ها می ایستیم. دومین حرکت بزرگ تاریخی امام راحل این بود امام پایه گذارنظامی براساس اسلام درکنار2ابر قدرت جهانی بود جمهوری اسلامی را امام توانست درکنار 2ابر قدرت قراردهد مستحکم پایه گذاری کند این درحالی است که آمریکا مقابله ای اسلام ناب را دربرابراسلام آمریکای قرارمی دهدآمریکا بدنبال اسلام آمریکایی است اسلام تهجّر اسلام سکولار ببینید بعضی از این کشورهای اسلامی وابسته ای به آمریکا چه می کنند همین حکومت آل سعودکه مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای فرمودند: اساسنامه ای آل سعود به جای اینکه«أشداء علی الکفّار» باشد دوستی و وصلت با کفّار است آل سعود با ایجاد رابطه ای با آمریکا و اسرائیل در فکر برافکندن و در فکر این است که جامعه ای اسلامی و ملت های اسلامی را قربانی کند و این کار اسفبار را انجام می دهد آل سعود به جای اینکه درکشور خود درمملکت خود به فقرایی که در آنجا زندگی می کنند قوت زندگی آنها بیش نمی رود نان ندارند بخورند در سخترین شرایط و در بدترین وضعیت در عربستان عده ای هستند زندگی می کنند به جا رسیدگی کردن به آنها به جا کمک کردن به آنها با دلارهای نفتی اسلحه می خرند تا بتوانند بلکه مردم مسلمان مؤمن روزه دار یمن را قربانی کند بکشد با اسلحه های که می خرد مردم روزه دار سوریه و عراق را بکشد این کاری است که آل سعود انجام می دهد اسلام متهجر اسلام سکولار این است اینکه ترکیه به جا اینکه بدنبال صلح باشد اگر دیدید 2 برادر مسلمان با هم در اختلافند با هم درگیر شدند وظیفه ای مسلمین این است ایجاب می کند بین آنها صلح و آشتی برقرار کنند ترکیه به جای اینکه به این سمت و سو سوق پیدا کند چه می کند سربازان داعش را دوره های را برای آنها قرار می دهد به آنها آموزش های نظامی می دهد به آنها سلاح می دهد مهمات می دهد به آنها کمک می کند تا مسلمان کشی راه بیاندازند یک گروه تکفیری بی عقل سبک سر را بوجود می آورند اسلام متهجر که آل سعود آن را رقم می زند اسلام سکولار این است در کنار این جریانها جمهوری اسلامی شکل می گیرد اسلام ناب محمدی اما آنچه باید آسیب زدائی شود این است آنچه که باید در بین جوانان ما دربین تحصیل کرده های ما در بین نسل سوم و چهارم انقلاب آسیب زدائی شود این است نسل اول انقلاب امام را دیدند نسل دوم انقلاب مأنوس با امام هستند اما نسل سوم نسل چهارم دور از این جریان و این مناسب هستند مهمترین وظیفه ما این است تمام تلاش دشمن تمام تلاش معاندین به انقلاب واسلام این است که انقلاب امام راحل را یک انقلاب خشک خشن همانند سایرانقلابهای دنیا انقلاب فرانسه انقلاب شوروی و انقلاب های اینچنینی معرفی می کند دشمن تلاش می کند اهداف و آرمان انقلاب اسلامی را که حمایت از ضعفاء و مستضعفین بوده و هست تبدیل به یک انقلاب خشک و خشن یک انقلابی که بی روح و بی معناست به اینگونه معرفی کند دشمن تلاش می کند انقلاب اسلامی را که در برابر ابر قدرت ها ایستاد و ایستادگی می کند دشمن تلاش می کند جریان نقطه مقابل را که معطوف و همفکر با آنها هست در بین جوانان ما نشر دهد شخصیت امام جایگاه امام راحل باید در نسل جدید ما در بین جوانان ما نشر پیدا کند بشناسند این شخصیّت بزرگ الهی را مردم ما باید تاریخ گذشته را 50 سال سرافکندگی 50 سال ذلّت پهلوی را یادآوری شود برای آنها ببینند بدانند ما در چه دوره ای اسفباری بودیم امام راحل در آن مقطعی که پهلوی مخلوع پهلوی بزرگ به دست انگلیسی ها از کشور تبعید می شود به اصطلاح شاه ایران است از او نام می برند از او به بزرگی هم نام می برند به اصطلاح شاه ایران آن هم آنقدر وابسته ای به انگلیس و وابسته ای به غرب است که آنها از کشور او را تبعید می کنند وصیت می کند به فرزندش که مردم ایران را بیسواد و گرسنه نگه دارد امام با این تفکّر شوم جنگید با این تفکّر ملحدانه برگرفته ای از غرب جنگید در آن مقطعی که مردم ما تلاش می کردند به سختی معاش روزشان را پیش ببرند درهمین ایران خشکسالی رقم می خورد که در پی این خشکسالی میلیون ها مردم کشته می شوند می میرند از سرگرسنه گی اما شاه ایران چه می کند جاده سازی می کند برای خوش خدمتی به آلمان ها راه آهن می سازد برای خدمت کردن به آلمان ها در پس این خدمت کردن ها انگلیس او را مجازات می کند میلیون ها نفر از مردم ما می میرند این تاریخ اسفبار را ما پشت سرگذارندیم ما امروز توانستیم یک انقلابی را درجهان رقم بزنیم که تمام ابرقدرت تحمل دیدن این انقلاب را ندارند. و همچنین هفته ای که در پیش داریم دوشنبه 15 خرداد قیام خونین مردم قم در سال 1342 مردم قم مردم تهران و سایر شهرها که توسط شاه مخلوع کشته شدند شهید شدند در 12 ماه محرم سال 1383 ه.ق وهمچنین وفات حضرت خدیجه(س) 3 سال قبل از هجرت و قیام مردم گیلان به رهبری میرزاکوچک خان جنگی در سال 1299 ه.ش و سه شنبه 16خرداد مراسم باشکوه و نماز و تشییع پیکر مطهر امام راحل از مصلی تهران تا بهشت زهرا در سال 1368 ه.ش مردم خدمات امام را زحمات امام را به تبعید کشیده شدن امام را به خوبی پاسخ گفتند 15 میلیون جمعیت برای تشییع امام عاشقانه و در غم فراگرفته حاضر شدند یک جمعیتی بس عظیم که تاریخ نظیر آن را به خود ندیده در تاریخ سراغ ندارند کسی که اینچنین از سوی مردم تفقّد شود محبّت شود همه مردم در این تشییع جنازه قرار گرفتند عاشقانه و دلسوزانه ارادت خود را به امام راحل قرار دادند یک سیّد خدا یک سیّد پاک یک عبد صالح خدا آنچنان مردم به ذریّه ای حضرت زهرا(س) احترام گذاشتند و احترام می گذارند بارگاه و جایگاه و عظمتی برای او قائل بودند همه ای اینها این است همه ای اینها این است که امام با نفس خود کار کرد تذکیه نفس داشت نفس طیبی امام داشت که کلام امام در روح جان ها قرار می گرفت خداوندمتعال این عزیز سفر کرده ما این پیر و مراد ما را إنشاء الله با سیّد و سلار شهیدان محشور قرار بدهد..........
ارتباط با امام جمعه