سه شنبه 1396/7/4 - 22 : 14
مشخصات امام جمعه
مهدی خانلری ریکنده
مهدی خانلری ریکنده
کوهسارات
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1396/6/17
عیدغدیرعیدوحدت بین مسلمین ازغدیرباید درس گرفت غفلت ازغدیرموجب شد تاشاهد حوادثی چون نسل کشی استراتژیک میانمارباشیم

خطبه اول 17 / 6 / 96 «عبادالله اوصیکم و نفسی به تقوی الله فإنّه امانٌ من النّار..»قال الله تعالی فی کتابه الحکیم: «واتّقوا الله واعلموا أنّ الله مع المتقین» خودم و شما را سفارش به تقوای الهی دارم سفارش به ترک محرمات سفارش به انجام واجبات در روایتی از وجود نازنین امام باقر(ع) درکتاب کافی شریف ج 2 ص 18 حضرت فرمودند: عَنْ أَبِي حَمْزَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عليه السّلام قَالَ: بُنِيَ‏ الْإِسْلَامُ‏ عَلَى‏ خَمْسٍ‏ عَلَى الصَّلَاةِ نماز وَ الزَّكَاةِ وَ الصَّوْمِ‏ وَ الْحَجِّ وَ الْوَلَايَةِ وَ لَمْ يُنَادَ بِشَيْ‏ءٍ كَمَا نُودِيَ بِالْوَلَايَةِ. بنای اسلام بنیان اسلام بر 5 چیز نهاده شده 5 رکن اصلی اسلام حضرت فرمودند: اولین چیز نماز است یکی از مهمترین رکن اسلام نماز است مسلمان باید به نماز اهمیت دهد و زکات یک امر واجب الهی که در ترک او عقوبت و گناه بزرگی است و در اجابت او وظیفه شرعی هر مؤمن و مسلمان است روزه یک امر واجبی است بر هر فرد مسلمان و حج یک امر واجب وقتی کسی که مستطیع شد بر او واجب است این امر مهم الهی را انجام دهد و بعد پنجمین مسئله را امام فرمودند: پنجمین مسئله ولایت اهل بیت است ولایت امیرالمؤمنین است حضرت فرمودند: برای آن 4 چیز صدای بلند نشد پیامبر واجب الهی را به مردم ابلاغ کرد و اما برای ولایت در روز غدیرخم صدای پیامبر بلند شد بر این امر مهم مسئله ولایت مهمترین رکن از ارکان اسلام است اسلام بی ولایت اسلام پوچ وتوخالی است بی ارزش است بی محتواست اسلام بی ولایت محتوایی ندارد ارزشی ندارد اسلامی است که در خفقان و خواب به سر می برد یک اسلام بی ثمره و بی ارزش است اسلام یعنی ولایت و ولایت ثمره رسالت است ولایت ثمره رسالت است که در غدیرخم این مهم توسط پیامبر محقّق شد نه فقط بنده به ذات ازلی می نازد ناشر حکم ولایت به علی می نازد گر به نازد به علی شیعه ندارد اجلی عجب اینجاست خدا هم به علی می نازد در روایتی این روایت از امام صادق که از پدر بزرگوارشان امام باقر و اجداد مطّهر ایشان این روایت رسیده پیامبرفرمود: عَنِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ آبَائِهِ ع قَالَ‏ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص يَوْمَ غَدِيرِ خُمٍّ أَفْضَلُ أَعْيَادِ أُمَّتِي وَ هُوَ الْيَوْمُ الَّذِي أَمَرَنِي اللَّهُ تَعَالَى ذِكْرُهُ فِيهِ بِنَصْبِ أَخِي عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع عَلَماً لِأُمَّتِي يَهْتَدُونَ بِهِ مِنْ بَعْدِي وَ هُوَ الْيَوْمُ الَّذِي أَكْمَلَ اللَّهُ فِيهِ الدِّينَ وَ أَتَمَّ عَلَى أُمَّتِي فِيهِ النِّعْمَةَ وَ رَضِيَ لَهُمُ الْإِسْلَامَ دِينا إنَّما وَلِیکُمُ اللّه‏ُ وَرَسُولُهُ وَالَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ یقیمُونَ الصَّلاةَ وَیؤْتُونَ الزَّکاةَ وَهُمْ راکِعُونَ، وَعَلِی بْنُ أَبیطالِبٍ الَّذی أقامَ الصَّلاةَ وَآتَی الزَّکاةَ وَهُوَ راکِعٌ یریدُ اللّه‏َ عَزَّ وَجَلَّ فی کُلِّ حالٍ.روزغدیرخم بهترین عیدهای امت من است و آن روز روزی است که خداوندمتعال به من امرکرده برادرم علی بن ابیطالب رابه عنوان ولی امام وجانشین خودم به مردم معرفی کنم برای امامت امتم تا بعد از من و پس از من به مردم رهبری کند مردم را هدایت کند مردم از او هدایت بجویند و بعد پیامبرفرمود: در روز غدیر روزی است که خداوندمتعال دین راکامل کرد اکمل الدین خداوندمتعال دین را کامل کرد مقصود دین ثوابی است یعنی آن تلاشهای که حضرت نوح انجام داد مشقّتهای که کشید طوفانی که به جان خرید وآن آتشی که ابراهیم نبی درآن آتش قرارگرفت وآن حضرت موسای که به جنگ فرعون وفرعونیان رفت وحضرت عیسی که مرده زنده کرد و پیامبری که باامت کفّارقریش جنگید و تلاش کرد همه ی خلاصه با جنود باطل وجنود شیطان درغدیرخم می شود اینقدر غدیرارزشمند است وقتی میگوینداکمل الدین کمال دین کامل شدن دین اینگونه نیست که پیامبر یک روز یک شب در یک زمان در یک مقطع بخواهد چنین کاری راانجام دهد بلکه یک سلسله موارد ومسائلی بودکه ازحضرت آدم ابوالبشر بنیانگذاراین حرکت حضرت نوح نبی تا پیامبرمرسل خاتم المرسلین بوده و تمام کرد خداوند نعمت را برامتش یعنی تمام آنچه انبیای الهی شروع کردند در غدیر توسط پیامبر تمام شد و اسلام را دین پسندیده برای آنها ساخت پیامبرفرمود: صاحب اختیارشما به تعبیرقرآن خداوندمتعال و رسولش که من پیامبر باشم وکسی که ایمان آورد نماز را برپا می دارد امر زکات بسیار پُراهمیّت بیان می شود کسی که در رکوع نماز خود زکات می دهد علی بن ابیطالب کسی که اقامه نماز کرد و نماز را برپا داشت و زکات داد در حالیکه دررکوع بود و درهمه ی حال و ابعادخود به یاد خداوندمتعال بود قرآن به جز ازوصف علی آیه ندارد ایمان به جز ازحُب علی پایه ندارد گفتم بروم سایه لطفش بنشینم گفتا که علی نور بُوُد سایه ندارد این مقام و منزلت امیرالمؤمنین است شروع واقعه ی غدیرخم روز 18 ذی الحجه که حجاج از سرزمین حج بر می گشتند و به سرزمینی به نام « جُحفه » رسیدند غدیرخم نام برکه ای است اینجا یک مسئله بسیار مهمی صورت می گیرد و آن آیه ای است که در سوره مائده آیه 67 بر پیامبر نازل می شود يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ‏ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرينَ یک امر بسیار مهمی که غفلت این امرمهم موجب خسران و ضرر بزرگ برای اسلام بود امر مهم هم اینگونه محقّق می شود جبرائیل امین وحی می کند بر پیامبر از جانب خداوند ای پیامبر ابلاغ کن آنچه که از جانب خداوندمتعال بر تو نازل شد یک وظیفه بسیار مهم و یک مسئله بسیار بزرگ یک امری است که اگر مغفول واقع شود قصورانجام پذیرد بزرگترین خسران برای دنیای اسلام بوجودمی آید و ای پیامبرکوتاهی کنی نسبت به این امر مهم مغفول واقع شوی هیچکاری دراین 23سال انجام ندادی آن جنگهای که بر تو تحمیل شد آن مشقّتها و رنجهای که کشیدی عزیزانی که از دست دادی مصیبتی که بر تو وارد شد همه ی این محصول تلاش وکوشش تووابلاغ این امرمهم است واین مسئله مهم محقّق شده وبعد هم تعبیر قرآن ای پیامبر ازگزند مردم درامانی اینجا آنچه که می شود ازآن اخذکرد این است که پیامبر احساس گزند می کند در امت هنوز آن باروی مردم حاصل نشده عده ی معانده اند عده ای مخالف اند منافقین هستند مشرکین هستند اینها همچنان در صف مقابل مسلمین قراردارند مسئله ی غدیربسیار بسیارمسئله ی مهمی است که ازاهمیّت او نمی شود ذرّه ای کاسته شود اگر ما بخواهیم از غدیر واهمیّت غدیر کوتاهی کنیم یعنی شناسنامه ی خودمان را باطل کردیم اینقدرامر، امرمهمی است و پیامبرهم این امرمهم را در روزغدیرخم به مردم ابلاغ می کند غدیر تنها نام یک سرزمین نیست غدیر یک تفکّر بسیار بزرگ و مهم است عُصاره ونتیجه ی خلقت وچکیده تمام ادیان الهی و خلاصه ی مکتب وحی است که پیامبر در روز غدیرخم دست امیرالمؤمنین را بالا بردن این اهمیّت بسیار والاء و بالایی برای پیامبر داشت چراکه مسیر تمام مسلمین در غدیر خم مشخص شد مسلمین راه را از غدیرخم آموختند در فضل خطر امیر را گم نکنید آن وسعت بی نظیر را گم نکنید تنها ره جنه از علی می گذرد ای همسفران غدیر را گم نکنید یکی از مهمترین مسائل و یکی از بزرگترین آموزه های اسلام مسئله غدیر است که بسیار پُراهمیّت است راه «اهدنا الصراط المستقیم» جنه از غدیر می گذرد اگر می خواهید از مغضوبین قرار نگیرید باید در ولایت علی بن ابیطالب باشیم در ولایت امیرالمؤمنین باشیم پس از گذر این موارد بسیار مهم است که پیامبر در روز عید غدیرخم دست امیرالمؤمنین را بالا بردند و صدا زدند «مَن کنتُ مولاه فهذا علیٌ مولاه » و بعد هم دعا کردند در حق امیرالمؤمنین دعای که در حکومت ها برای یک سلاطین انجام می شود برای یک پادشاه انجام می شود دعای که اخذ می شود از دعا یعنی جانشین و ولایت و خلافت که به حقه باید به امیرالمؤمنین اداء بشود آن خلافتی که غصب شد آن ولایتی که از امیرالمؤمنین گرفته شد چراکه بعد از واقعه غدیر و بعد از وفات پیامبر است انحراف بزرگ که تبدیل به انشقاق در دنیای اسلام شد شکل گرفت یک امر بزرگ و مهم مغفول واقع شد و حال و روز دنیای اسلام اینچنین زار و پریشان است که انسان اگر ساعت ها بر مسلمین جهان گریه کند باز هم کم است اگر امر مهم مورد غفلت واقع نمیشد و بعد ازاینکه پیامبر دست امیرالمؤمنین را بالاگرفت ابلاغ ولایت را به همگان درحضور جمع بین 70 تا 120هزار نفر پیامبر انجام داد اینجا بازهم بر پیامبر آیه نازل شد «الیوم اکملتُ لکم دینکم..» تو امروز دینت را کامل کردی دین امروز کامل شد تمام آن تلاشی که حضرت موسی انجام داد تمام آن زحماتی که انبیای الهی انجام دادند امروز با بالا رفتن غدیر کامل شد اما ای پیامبر اینها تمام نمی شود عصر ظهور دین و اکمال دین باید منتظر بود باید منتظرظهور بود او دست منجی است همه ی اینها دست امام زمان انجام می شود و إنشاءالله به برکت امام زمان تمام عُصاره ی خلقت و تمام تلاش انبیاء و تمام حرکت انقلاب اسلامی جریان شکل گیری و بسترسازی ظهور منتج شود و وجود نازنین و مبارک امام زمان حکومت عدل الهی را در دنیا برقرار کند ................

خطبه دوم.... «اوصیکم عبادالله و نفسی به تقوی الله»خودم وشما را سفارش به تقوای الهی دارم، سفارش به پرهیزگاری قال الله تعالی فی کتابه الحکیم: « یا أیّها الّذین آمنوا إتّقوا الله حقّ تقاته....» تقوا رمز رستگاری برای مؤمنین است. هفته ی که درپیش داریم امروز جمعه 17شهریور قیام مردم وکشتار بسیاری از مردم توسط شاه مخلوع درسال 1357در میدان ژاله تهران صورت گرفت که به عنوان جمعه سیاه مردم انتقاد داشتند از وضعیّت موجود و شاه مخلوع مردم را به استهزاء می گیرد اینجا هم همه ی مردم شروع می شود و به میدان قرار میگیرند و تجمع صورت میگیرد درجواب انتقاد مردم توپ وتانگ وگلوله بودکه کشتار جمعیّت زیادی ازمردم درمیدان ژاله تهران درسال 1357 صورت گرفت و همچنین روز جهانی مبارزه با بیسوادی را در پیش داریم 18ذی الحجه اشرف الاعیاد افضل الاعیاد عیدالله الاکبر عید غدیرخم را در پیش داریم که إنشاءالله همه مردم چه سادات که وظیفه دارندعلمداری کنند وچه غیرسادات که امیرالمؤمنین امام برحق ماست و وظیفه ما نسبت به این امام بزرگوارمان این است که آنگونه که درخورشأن است بتوانیم عرض ادب وعرض احترام داشته باشیم برای مولای متقیان وامام خودمان غدیر برای دنیای اسلام یک مسئله مهم است اگر بخواهیم غدیررا دریک جمله خلاصه کنیم یعنی وحدت، وحدت بین همه اقوام بین همه ملل ها ونحل ها یک امربسیارمهمی است مسئله غدیر. همچنین وفات آیت الله سید محمود طالقانی اولین امام جمعه تهران در سال 1358 که این عالم فرزانه و بزرگوار در تمام کارنامه زندگی خود مبارزه با الحاد و استکبار را در سر داشت این مرد بزرگوار با رژیم قاتل پهلوی به جدیّت تمام می جنگید اولین باری که به زندان روانه شد در زمان رضاخان قلدر زن محجه ای را به ضرب باتون و کتک مأمورین شاه کشف حجاب می کردند وقتی این صحنه را دید جلوی اینها ایستاد با آنها گلاویز شد او را دستگیرکردند و به زندان بردند این عالم فرزانه و بزرگوار که در مبارزه با استکبار و پهلوی ذرّه ای کوتاهی نکرد. 20 ذی الحجه ولادت امام موسی کاظم را درپیش داریم که سیره ای زندگی امام موسی کاظم یک سیره ای بسیار ارزشمندی است علمای محترم و بزرگوار به این مسئله بپردازند و همچنین شهادت آیت الله سیّد اسد الله مدنی نماینده امام و امام جمعه تبریز دومین شهید محراب توسط منافقین کوردل در سال 1360 به شهادت رسیدند حمله مسافربری به 2 برج 110 طبقه ی مرکز تجارت جهانی در نیویورک و ساختمان وزارت جنگ ارتوبن در سال 2001 میلادی که بازی که آمریکایی ها به راه انداختند و فرجام این بازی این شدکه درعراق و درافغانستان وبسیاری ازکشورهای اسلامی آتش وجنگ و خونی به پا کنند یکی از کارهای منکری که استکبار دامن می زند و انجام می دهد روز سینما را در پیش داریم امضای قرار داد ننگین سازش میان ساو رژیم اشغالگر قدس که حدود 20 و اندی سال پیش در سال 1372 سه شخصیّت یکی «یاسرعرفات» دیگری هم شخصیّت اسرائیلی «اسحاق رابین» نخست وزیر وقت اسرائیل این رژیم جعلی و «جناب بین کلینتن» اینها جمع شدند تا یک قرارداد معاهده ای را امضاء کنند خلاصه این مفاد و قرارداد این شد که رژیم جعلی اشغالگر صهیونیسم به عنوان یک کشور مستقل و جالب این است که فلسطین به جای اینکه او را تأییدکند او فلسطین را تأیید می کند جای درد این است وکنار هم در صلح و سازش زندگی کنند اما اندکی نگذشت که اسرائیل با تمام اینکه نسبت به معاهدات مهمی بود امضاء کرد ذرّه ی پایبند به معاهداتش نشد و ذرّه ی هم به این امضای خود اهمیّت قرار نداد اشغالگری شروع شد استکبارپذیری او شروع شد و آنچه که باید انجام می داد انجام داد متأسفانه این کاری که صورت گرفت. و آنچه که محل بحث است کشت وکشتاری است که در میانمار صورت می گیرد جنایتی است که توسط یک عده خوناشام بودایی وابسته به آمریکا در میانمار صورت می گیرد میانمار دومین کشور بزرگ آسیای جنوب شرقی است با جمعیتی بالغ بر 55 میلیون نفر که 70درصد آنجا بودایی هستند ویک جمعیّت مسلمان 8میلیونی که درقربت وسختی ومشقّت به سر می برند جمعیّتی که به نام«روبین میاه»اینها معرفی شدند شعله این آتش هم از 11 اردیبهشت 1391باکشته شدن جمعی از مسلمین شروع شد بودایی ها عده ی از مسلمانان را بیگناه کشتند آنچه که واه اسفاست این است رئیس جمهور این کشور که به اصطلاح برنده صلح نوبل هم هست و به اصطلاح به دنبال صلح است او آتش این شعله را زیاد کرده هم حمایت از بودایی ها را دارد بودایی های افراطی را وهم اینکه به ارتش این کشور اجازه داد اختیارداد مسلمین بیگناه را دربدترین وضعیّت سرکوب کند بکشد یک نسل کشی که جوامع بین المللی سکوت مطلقی نسبت به این نسل کشی قرارداده نسل کشی برنامه ریزی شده و استراتژیک میانمار خونین ترین خشونت علیه مسلمانان این منطقه وحشیانه ترین حالت ممکن بیان آن بسیار سخت است عده ای از مسلمین را می سوزانند در هیچ جای تاریخ دیده نشد یک کودکی را بکشند آن را به عنوان غذا کباب کنند و بخورند در هیچ جای تاریخ دیده نشد این چه جنایت بزرگی است که دارد صورت می گیرد حقوق بشر هم سکوت کرده سازمان ملل هم که به حمدلله کور بوده کور است و نمی بیند در این جنایت صورت گرفته که خوی وحشیانه ترین انسانها را نمی شود در این جنایت به حساب آورد عده ی مردم مظلوم کشته می شوند عده ی مردم مظلوم مجبورند ازسرزمین وخانه خود با سیاست کوچی که برای آنهاگرفته شده فرارکنند به جای دیگرپناه ببرند اما سازمان ملل سکوت کرده جوامع بین المللی سکوت کرده من اینجا می خواهم سئوالی بپرسم از سران سازمان ملل از دبیرکل سازمان ملل من نمی خواهم از رئیس جمهورسبک سرآمریکا سئوال کنم از شماکه ادعای حقوق بشر دارید من نمی خواهم از رئیس جمهورسبک سر وبی عقل ودیوانه آمریکا سئوال کنم من می خواهم از دبیرخانه اتحادیه اروپا سئوال کنم آیااین کشت وکشتار مورد تأیید شما هست یا خیر؟ اگر شما این کشت و کشتار را تأیید نمی کنید این نسل کشی را تأیید نمی کنید این جنایت را تأیید نمی کنید چرااین چنین دربرابراین جنایت سکوت کردید سکوت شما برای چیست؟مسلمینی که سکوت کردندمسلمینی که از سیره پیامبر صلوات الله علیه وآله وسلّم غافل اندکشورهای اسلامی که درایّام حج به مکه مشرف شدند شما مسلمینی که رمی جمرات می کنید به شیطان سنگ می زنید امروز اگر بناست سنگ بزنید باید به شیطان زمان خود سنگ بزنید،آنچنان جنایت می کنندکه انسان وقتی این عکس های را می برند می بینند این جنایت را می بینند تعجب می کنند این بودایی ها آیا در مسلکشان اینگونه جنایت ها بوده آیا اینگونه کشت و کشتارها بوده یا نه؟ همین بودایی ها همین میانماری یک روزی مستعمره بریتانیا و انگلیس بوده همین میانماری که سربازان هندی در آنجا جنایت می کردند آنها تاریخ کشورشان را فراموش کردند شیعیانی که آنجا بودند اهل تسننی که آنجا بودند بودایی ها که آنجا بودند با همدیگر دست وحدت دادند تا بتوانند استعمار و انگلیس را از کشورشان دور کنند حالا چه شدکه یک تفکّر وحشی گری انگلیسی آمریکایی در این کشور حاکم است حالا چه شد که اینگونه کودکان را سلّاخی می کنند و می کشند حالا چه شد که اینگونه زنان را مردان را پیرمردان را به وحشیانه ترین وضعیّت ممکن سلّاخی می کنند زنی که بارداراست شکم اورا می درند و با بچّه اورا جلوی اوذرّه ذرّه سرمی برندحرکتی که انجام می شود یک حرکت داعشی وحشیانه نوین آمریکایی است کاری که امروزصورت می گیرد جنایتی که امروزآنجا انجام می شود این جنایت اگر ما بخواهیم پیداکنیم نوع این جنایت،جنایت داعشی،آمریکایی است آنجاکه محل درد است آنجاکه محل حرف است آنجاکه بایدصحبت شود این است سازمان ملل جوامع حقوق بشر آنچنان در سکوتند کأنّ خفه مردند و این جنایت را نمی بینند اگر یک اتفاقی در پاریس در انگلیس در کشورهای اروپایی صورت بگیرد دبیرکل اتحادیّه اروپا اشک تمساح می ریزد گریه می کند اما در برابر این جنایت که یک کودک شیرخوار را در داخل آب زنده زنده خفه می کنند سکوت گرفته یک کودک خردسال می پزند وکباب می کنند و می خورند سکوت می کند آدم خوری به این وضعیّت ممکن تا حالا نبوده آنچه که امروز محقّق شد اگر درطول تاریخ دریابیم همه برگرفته از غدیرخم است از انحرافی که درغدیرخم صورت گرفت از انشقاقی که در غدیرخم صورت گرفت کسانی که بیعت کردند و بیعت شکستند کسانی که پشت به حرف پیامبرکردند کسانی که زحمت 23 ساله زحمت پیامبر را به هدر دادند محصولش امروز میانمار است محصول این جنایت های که شده همه ای اینها از این است از یک حادثه ای شومی که صورت گرفت و إنشاءالله به فضل خداوندمتعال با ظهور امام زمان شاهد این دردها و مشقّت ها و غم ها در دنیای اسلام نباشیم ................

ارتباط با امام جمعه