پنج شنبه 1396/4/8 - 42 : 6
مشخصات امام جمعه
رضا مصباح
رضا مصباح
فامنين
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1396/4/2
سبک زندگی اسلامی : معامله النفس قسم اول : خوف

واصول معاملة النّفس سبعة: الخوف، والجهد، وحمل الاذی، والرّیاضة، وطلب الصّدق والاخلاص، واخراجها من محبوبها، وربطها فی الفقر.

·                    خوف

پس از پیمودن مراحل هفت‌گانه با خدا که در پایان، اشتیاق به سوی او بود اکنون با خود چه کند؟ اینجا هم هفت مرحله‌ای است که دو بُعد نخستش نقشی از«لا اله الا الله» است؛ نخست سلبش که خوف است، سپس ایجابش که جهد و کوشش است.

 خوف دو بُعدی است: خوف از خود، خودی‌ها، خود بینی‌ها، خود راهی‌ها و خود خواهی‌ها، که افزون بر مطلق نبودنشان در راه خیر، با طبع شهوانی پویندگان راه شر هستند. سپس خوف از عدل و فضل الهی که احیاناً شایسته عدل حضرتش هستیم ولی شایسته فضلش نیستیم چون در هر دو بُعد، میزان‌هایی ربانی در کار است.

«خوف و رجا» یا «بیم و امید» در آیات و روایات دو صفت از صفات خوب مؤمنان راستین است. اهل ایمان نه از غضب و عذاب خداوند ایمن می شوند و نه از رحمتش مأیوس و ناامید می گردند. توازن این بیم و امید که ضامن تکامل و پیشروی آنها در راه خدا است همواره در وجودشان حکمفرماست چرا که غلبه خوف بر امید، انسان را به یأس و سستی می کشاند و غلبه رجا و طمع، انسان را به غرور و غفلت وامیدارد و این هر دو دشمن حرکت تکاملی انسان در مسیر او به سوی خدا است. به وسیله دو بال خوف و امید انسان می تواند به اوج آسمان سعادت پرواز کند و مسیر تکامل را طی نماید.

در حدیثی از حضرت صادق(ع) می خوانیم: «ینبغی للمؤمن ان یخاف الله خوفا کانه یشرف علی النار و یرجوه رجاءا کانه من اهل الجنه؛ سزاوار است بنده مؤمن آن چنان از خدا بترسد که گویی در کنار دوزخ قرار گرفته و مشرف بر آتش است و آن چنان به او امیدوار باشد که گویی اهل بهشت است».

خداوند درباره بندگان مؤمن ومخلص خود چنین می فرماید: « تَتَجَافىَ‏ جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضَاجِعِ يَدْعُونَ رَبهُّمْ خَوْفًا وَ طَمَعًا وَ مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ»؛ پهلوهایشان در دل شب از بسترها دور می شود (به پا می خیزند و به درگاه خدا رو می آورند) در حالی که پروردگار خود را با بیم و امید می خوانند و از آنچه به آنها روزی داده انفاق می کنند».

خداوند در مورد گروهی از شایستگان و بندگان صالح می فرماید: « يحَذَرُ الاَخِرَةَ وَ يَرْجُواْ رَحْمَةَ رَبِّهِ؛ از عذاب آخرت می ترسند و به رحمت پروردگارش امید دارد».

امیر مؤمنان(ع) در حدیثی می فرماید: «خیر الاعمال اعتدال الرجاء والخوف؛ بهتر عملها تعادل میان امید و بیم است».

در حدیث دیگری حضرت صادق(ع) از پدر بزرگوارش چنین نقل می کند: «هیچ بنده ای نیست مگر این که در قلبش دو نور است: نور بیم و نور امید، اگر با یکدیگر مقایسه و سنجیده شوند هیچ کدام بر دیگری برتری ندارد» جناب لقمان حکیم در وصیتی به فرزندش چنین می گوید: «چنان از خدا بترس که اگر اعمال نیک جن و انس را هم انجام داده باشی باز تو را عذاب می کند و چنان به او امیدوار باش که اگر گناه جن و انس را مرتکب شده باشی تو را مورد رحمت قرار می دهد.

بنابراین منظور از اجتماع خوف و رجا بهره مندی آدمی از این دو ویژگی درونی است. به طوری که تعادل درونی خود را به طور مداوم حفظ کند و هرگاه غرور و غفلت دامنگیر او شد خوف و ترس سراسر وجودش را فرا گیرد وهرگاه ناامید و افسردگی دامنگیر او شد رجاء و امید به رحمت دل او را لبریز کند لذا این دو باید در هر زمان در قلب انسان باشد تا آن تعادل مطلوب حاصل گردد و زمینه برای تکامل و صعود انسان به سوی سعادت ابدی و کمال فراهم گردد مانند کوهنوردی که در حال صعود از کوه باید هم بیم از سقوط داشته باشد و احتیاط کند و هم امیدوار به صعود با توانمندی و سلامتی باشد که از راه باز نایستد.

 

 

خطبه دوم

باید تأکید داشت که «روز قدس و اهمیت راهبردی بزرگداشت هر چه باشکوه تر آن»، که برای نخستین بار توسط رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) با این رویکرد که وحدت عامل «قدرت» و توسعه یافتگی و تفرقه عامل «سستی دیانت» و عقب ماندگی است طرح و تبیین گردید، در طول بیش از سه دهه گذشته همواره به عنوان یکی از شاخص ها، محورها، ملاک ها و در حقیقت یکی از زمینه ها و پیش شرط های اصلی ایجاد وحدت در جهان اسلام شناخته شده است که مسلمانان و امت بزرگ اسلام می بایست برای مقابله با پدیده شوم صهیونیسم جهانی و دفع و نابودی آثار و پیامدهای آن به عنوان عمده ترین مانع در پیش روی وحدت جهان اسلام، اهتمام ویژه نسبت به گرامیداشت این روز و محقق سازی اهداف و مقاصد بزرگ آن که از طریق برخورداری از رویکرد استراتژیکی نسبت به وحدت جهان اسلام و نگاه «مقابله گرایانه» و نه «سازش طلبانه» به صهیونیسم جهانی قابل تحقق خواهد بود، داشته باشند.

صهیونیست ها در وهله نخست از دید مذهبی به اهمیت این شهر می نگرند. زمانی که تأسیس رژیم غاصب اسرائیل در کشورهای دیگر مانند اوگاندا، سیبری و یا اتریش برای یهودیان جهان مطرح گردید آن را رد کردند، چون سازمان جهانی صهیونیسم ملاحظه نمود، تنها راه گرد آوردن یهود در یک کشور عامل مذهبی است. به همین دلیل بر فلسطین اصرار ورزیدند، نه از آن جهت که سرزمین فلسطین را دوست دارند، فقط از این جهت که بر قدس استیلا یابند، چون قدس نیرو، انگیزه و محرکی مذهبی برای یهودیان است. با اینکه رهبران جنبش صهیونیسم و اصلاً خود جنبش، جنبشی لامذهب و لائیک بوده است، اما آن ها دریافتند تنها راه جمع آوری و گردآوری یهود، قدس است، به همین دلیل مقرر ساختند، دولت یهود در این کشور ایجاد شود. این در حالی است که منافع استراتژیک از جمله منافع استراتژیک بریتانیا نیز در کنار این گرایش مذهبی قرار گرفت، بنابراین توأم شدن منافع مذهبی و استراتژیک باعث شد تا فلسطین قربانی طرح نژادپرستانه صهیونیسم شود.

از این روی اهمیت قدس برای صهیونیست ها را در این جمله معروف بن گورین اولین نخست وزیر رژیم صهیونیستی بهتر می توان مشاهده کرد که «اسرائیل بدون قدس و قدس بدون هیکل (معبد سلیمان) وجود ندارد و این سه بدون یکدیگر بی معنا هستند». بنابراین ملاحظه می شود که قدس شریف تا چه حد برای صهیونیست ها دارای اهمیت راهبردی است و صهیونیست ها نیز برای یهودی سازی آن که پیش درآمد اصلی حفظ حیات و تداوم بقاء رژیم غاصب اسرائیل چگونه با صرف میلیاردها دلار خود را به آب و آتش می زنند. بطوریکه در آمریکا نیز تبلیغات بسیاری با صرف هزینه های میلیاردی برای غصب اراضی و یهودی سازی شهر قدس و نواحی اطراف آن صورت می گیرد.

قدس در حال حاضر در مقابل دو موضوع اساسی قرار دارد، موضوع مذهبی و موضوع حقوقی. در ارتباط با بعد حقوقی، قدس شهری اشغال شده است و قطعنامه های سازمان ملل متحد همه خواهان عقب نشینی و خروج نیروهای غاصب اسرائیلی از اراضی اشغالی از جمله قدس هستند. اما در بعد مذهبی، قدس شهری سمبلیک برای مسلمانان و در عین حال مسیحیان است و نمی توان آن را بصورت مطلق متعلق به یهودیان دانست؛ آنهم یهودیان طمع ورزی که دیدگاه های شوم صهیونیستی و توسعه طلبانه دارند.

روز قدس از زوایای گوناگونی دارای اهمیت است:

 از جمله اینکه نشانگر مخالفت همگانی جهان اسلام با موجودیت نامشروع رژیم غاصب اسرائیل است. همچنین روز قدس به منزله اهرم فشار علیه رژیم صهیونیستی است.

خارج کردن مسئله فلسطین از بعد ملی و تبدیل آن به بعد جهانی و اسلامی یکی دیگر از مسائلی است که نشانگر اهمیت روز جهانی قدس در میان مسلمانان و امت اسلام می باشد. در این باره لازم به توضیح است که دشمن صهیونیستی ابتدا سعی داشت که این نبرد میان رژیم اسرائیل و فلسطینیان را به یک منازعه قومی و نژادی بین اعراب و اسرائیل تبدیل کند، اما با اعلام مواضع امام به عنوان یک مرجع بزرگ دینی در جهان اسلام، روحی تازه به بعد اسلامی فراموش شده و نیمه جان مبارزه با رژیم اسرائیل دمیده شد و باعث گردید مبارزان فلسطین به جای انتخاب گزینه های چپ گرایی، ملی گرایی و ناسیونالیستی و حتی گرایش به غرب و سازش، تنها به گزینه «مقاومت اسلامی» بیندیشند که شکل گیری گروه های جهاد اسلامی و نیر جنبش مقاومت اسلامی (حماس) و رویگردانی مردم فلسطین از جنبش فتح و دیگر مجموعه های سازش کار مؤید این نظر است.

خنثی کردن توطئه غرب و رژیم صهیونیستی و تأثیر معنوی بر مسلمانان و ایجاد نوعی مشارکت عمومی از دیگر موضوعاتی است که اهمیت بیش از پیش روز قدس را نمایان می سازد. و در نهایت، زیر سؤال رفتن دولت های مرتجع و غرب گرای جهان اسلام را هم باید یکی دیگر از کواردی برشمرد که اهمیت این روز را بیشتر از گذشته نمایان می سازد. در واقع همان طور که امام فرمودند: «این روز، روز امتیاز و جدایی بین حق و باطل است و دنیای اسلام و امت اسلامی شاهد برخی ممانعت ها از سوی برخی دولت های منطقه برای برگزاری تظاهرات بوده است که داشتن رابطه و علقه سیاسی بین آن دولت ها و اسرائیل را نشان می دهد و از سویی نشانه حقانیت کشورهایی است که سعی در باشکوه برگزار کردن این روز دارند؛ زیرا که این روز به نوعی رویارویی مستقیم اسلام و صهیونیسم جهانی است». این پدیده را می توان با مواضع برخی دولتها و گروهها در جنگ ۳۳ روزه لبنان و اسرائیل و ۲۲ روزه و ۸ روزه رژیم صهیونیستی با مردم مسلمان غزه هم مشاهده کرد که برخی دولت ها و گروه ها منجمله القاعده با اتخاذ مواضعی که نارضایتی آن ها را از این جنگ نشان می داد، ماهیت ضد اسلامی خود را افشا کردند و از سویی دیگر باعث حقانیت حزب الله لبنان و ملت مظلوم فلسطین و حامیان آن ها در سرتاسر دنیا از غرب عالم تا اندونزی و مالزی در شرق گردید.

 

حمله موشکی ایران به تروریست ها؛ نشانه استقلال و قدرت ایران

حمله موشکی ایران به تروریست ها را نشانه استقلال و قدرت جمهوری اسلامی ایران دانستند.

کاری که ایران در این عرصه انجام داد در نوع خود اقدام جدیدی به حساب می آید و این نشان داد کشورمان جسارت و اعتماد به نفس را در استفاده از جنگ افزارهای تولیدی خود در عرصه عمومی دارد و می تواند بدون واهمه خود را در معرض قضاوت قرار دهد.

در بعد بین المللی هم اینکه کشوری این جسارت را داشته باشد و از امکانات داخلی خود استفاده کند و جایی را در بیرون از مرزهای خود هدف قرار دهد بی سابقه است.

اقدام موشکی ایران علیه تروریست ها؛ نشانه استقلال و قدرت ایران

در مواردی آمریکایی ها در شرق استان حمص اقدام موشکی انجام دادند اما اینکه این شلیک با هدف معینی بتواند فضای سیاسی را تغییر دهد و ابتکار عمل به حساب بیاید در سطح منطقه برای جمهوری اسلامی اقدام جدید به حساب آمد.

به همین علت اقدام موشکی ایران امروز تقریباً در رأس شبکه های خبری و به عنوان تحول مهم مورد توجه قرار گرفت.

با توجه به تهدیداتی که آمریکا علیه بخش نظامی به ویژه علیه توانمندی های موشکی سپاه انجام داده بود در این فضایی که ایران بی اعتنا به این تصمیم ظالمانه و نابخردانه، فضا را می شکند تأثیر زیادی بر روی افکار عمومی داشت و کار مهمی بود که می تواند مقدمه بسیاری از موضوعات دیگر شود.

مجامع مختلف جهان اسلام و بسیاری از برادران اهل سنت در منطقه و همه مردم و گروه های داخلی از اقدام موشکی سپاه حمایت کردند، آن ها از این اقدام به عنوان اقدام لازم و به هنگام یاد کردند به همین علت کمتر تردیدی درباره این که چنین اقدامی در چارچوب مصلحت ایران و منطقه است، مورد بحث قرار گرفت.

حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مواضع تروریست ها در دیرالزور سوریه شاهکار نظامی، موشکی، اطلاعاتی است که ابعاد مختلفی هم دارد از جمله قدرت اطلاعاتی بالا در شناسایی اهداف که با تلاش نیروی قدس سپاه پاسداران محقق شد.

دیرالزور از منطقه درگیری دور است با این حال جمهوری اسلامی ایران این توانایی را داشت که اهداف مورد نظر خود را در این شهر تشخیص دهد و با توان بسیار عالی موشکی خود، آنها را هدف قرار دهد و همزمان تصویربرداری کند، موفقیت بزرگی است که حتی آمریکایی ها هم نتوانستند در حمله موشکی خود به سوریه انجام دهند.

این موفقیت همه جانبه است و انتخاب هدف هم بسیار مهم بود که در میان اهداف، دیرالزور را انتخاب کنیم. موصل و رقه به عنوان پایتخت داعش در عراق و سوریه مطرح بود و بسیاری متوجه اهمیت دیرالزور نبودند.

پس از شکست های متعدد داعش در موصل، بسیاری از فرماندهان اصلی داعش از موصل فرار کردند و در دیرالزور مستقر شدند.

این کارشناس مسائل سیاسی منطقه با اشاره به اینکه عملاً دیرالزور به پایتخت نظامی داعش تبدیل شده است، گفت: بسیاری از فرماندهان داعش در آنجا جمع شده بودند و بسیاری از این موضوع مطلع نبودند اما با کار اطلاعاتی بسیار موفق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این اهداف شناسایی شد و با توان موشکی مورد حمله قرار گرفت بنابراین این صرفاً ضربه انتقام جویانه نسبت به حادثه تروریستی در تهران نیست بلکه بسیار فراتر از آن و ضربه راهبردی به داعش تلقی می شود.

اقدام سپاه در حمله موشکی به دیرالزور سوریه این پیام را داشت که چنین توانی در منطقه تولید شده و وجود دارد و خودکفا و خوداتکاست و به امنیت منطقه ای متعهد است و بر خلاف روندهای غربی و منطقه ای که اقدام نظامی خود را در فضای پر تنش پیش می برند و حاکمیت دولت ها و ملت ها را نادیده می گیرند.

اکنون قدرتی در منطقه وجود دارد که از نظر توانایی متکی به خود است و با هنجارها و اصول شناخته شده حقوقی که مورد قبول سطح بین الملل است با هماهنگی با دولت های عراق و سوریه و در فضای تعامل منطقه ای تهدید مشترک امنیتی را در یک نقطه هدف قرار داد. وی افزود: این بر خلاف اقدامات مشابه غربی ها و سعودی ها، اطمینان منطقه ای با خود به همراه داشت.

ایران ضربه موشکی دردناکی  به تروریست ها وارد کرد.

تروریست های تکفیری توسط آمریکا و همپیمانان صهیونیستی و ارتجاع عرب به وجود آمد و آن ها می خواهند جنگ های نیابتی را در منطقه راه بیندازند و استقلال سیاسی و حاکمیت منطقه را زیر سؤال ببرند.

قندیل با بیان اینکه نقش ایران برای رهایی منطقه از تروریست ها بسیار مهم است، افزود: این ضربه دردناک موشکی کاملاً هماهنگ و همزمان بود با ورود نیروهای سوریه و مقاومت در مناطق نزدیک دیرالزور و پشتیبانی و حمایت جدی از آنها شد و روحیه خوبی گرفتند.

آمریکایی ها می خواهند منطقه را تقسیم کنند و جلوی محور مقاومت و پیشرفت های او را بگیرند، اضافه کرد: محور مقاومت به رغم میل باطنی آمریکایی ها وارد شد و استقلال و حاکمیت عراق و سوریه حفظ و جنگ واقعی علیه تروریستی نشان داده شد.

پیام این اقدام موشکی برای رژیم اشغالگر قدس، ارتجاع عرب و آمریکای جنایتکار هم روشن بود و در رسانه ها و روزنامه ها بازتاب داشت و قدرت ایران را به نمایش گذاشت.

این اقدام پیام بازدارندگی از سوی ایران و نشان دهنده استقلال ایران اسلامی بود، گفت: آمریکایی ها و همپیمانانش فقط ادعای مبارزه با تروریست ها را دارند اما در واقع این گونه نیست.

آنها باید مراقب باشند تا حماقتی را علیه جمهوری اسلامی ایران یا سوریه، عراق و لبنان مرتکب نشوند.

حدود 98 درصد از مناطقی که داعش در عراق به اشغال درآورده بود آزاد شده است.

فقط بخشی از این گروه ها داعش هستند که اکنون در دو استان رقه و دیرالزور مستقر و تقریباً در محاصره هستند.

آمریکایی ها و داعش در منطقه شرقی سوریه در حال اجرای طرح مشترک هستند که در مرزهای شرقی سوریه تا منطقه شمال کریدور بزرگی به طول حدود 600 کیلومتر به عمق 60 تا 80 کیلومتر ایجاد کنند و در آنجا بمانند تا انقطاعی در جبهه مقاومت به وجود بیاورند و امنیت رژیم صهیونیستی را تأمین کنند و داعش به عنوان بهانه و نیروی کمکی آمریکایی ها برای اجرای این طرح دیده شده است.

این گروه تروریستی هیچ خبری را در این زمینه منتشر نکرد و نه تأیید و نه تکذیب کرد و معلوم است ضربه اساسی خورده است.

رسانه های ضد ایرانی هم هیچ نوع خبری را منتشر نکردند مبنی بر اینکه غیرنظامی ها در این حمله کشته شدند و این نشان می دهد این عملیات موفق بوده است.

سکوت رسانه ای وجود دارد اما از عکس العمل آنها می توان تشخیص داد ضربه اساسی به آنها وارد شده است.

عملیات موشکی ایران نشان داد که توانمندی های موشکی ایران لاف و گزافه گویی نیست.

اراده استفاده از این توانمندی ها هم بسیار مهم بود و نشان داد ایران در تصمیم گیری های خود مستقل است و تحت تأثیر جوسازی ها قرار نمی گیرد.

آمریکایی ها تصور می کردند اگر با روسیه در مسائل نظامی به توافق برسند کافی است اما عملیات موشکی ایران ثابت کرد که ایران نه تنها از آمریکا و دنیا مستقل است بلکه حتی با این که در موضوع سوریه همپیمان روسیه است اما تحت تأثیر این کشور هم قرار ندارد و مستقل در جهت منافع ملی خود تصمیم می گیرد.

این پیام مهمی برای آمریکایی ها و جهان است که باید با ایران به عنوان یک قدرت مستقل تعامل کنند بنابراین موفقیت این عملیات موشکی بسیار فراتر از یک عملیات نظامی است.

مردم ما با نگاه به اقدام بزرگ موشکی که انجام شد برای خداقوت به دست اندرکاران این اقدام موشکی در روز قدس به صحنه بیایند.

عملیات موشکی که انجام شد این پیام را برای رژیم صهیونیستی دارد که ایرانی ها این توانمندی را دارند اگر چنانچه در نقطه ای تهدید شوند و پشت آن تهدید اسرائیل باشد، به همان راحتی که عملیات موشکی را انجام دادند می توانند در مناطق داخل فلسطین اشغالی هم انجام دهند.

به همین جهت اسرائیلی ها نخستین درسی را که از اقدام موشکی ایران گرفتند این است که خود را قاطی مسائل و دعواهای منطقه ای نکنند و اگر افشاء شود اسرائیلی ها در پشت توطئه ای هستند و این توطئه موجب گزندی به جمهوری اسلامی ایران شود، کشورمان بدون واهمه عمل خواهد کرد.

 

 

ارتباط با امام جمعه