جمعه 1395/11/1 - 22 : 13
مشخصات امام جمعه
محمدجواد قنبربیگی
محمدجواد قنبربیگی
دره شهر
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1395/10/24
همه ما موظفیم خناسان، تفرقه افکنان راسر جایشان بنشانیم.
خطبه های24دی1395 خطبه اول: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ الحمدلله الّذى لايبلغ مدحته القائلون و لايحصى نعمائه العادّون و لايؤدّى حقّه المجتهدون، الّذى لايدركه بعد الهمم و لايناله غوص الفطن، الّذى ليس لصفته حدّ محدود و لا نعت موجود و لا وقت معدود و لا اجل ممدود و الصّلوة و السّلام على اشرف الانبياء و المرسلين و خاتم النّبيّين العبد المؤید و الرّسول المسدّد المصطفى الامجد المحمود الاحمد ابى القاسم محمّد صلى الله عليه و آله الطّيّبين الطاهرين المعصومين و لعنة الله على اعدائهم و مخالفيهم اجمعين من الآن الى يوم الدّين. اُوصیکم عبادالله و نَفسی بِتَقوَی الله و نظم امرکم ... بحث امروز در رابطه با آثار اعتقاد به قیامت در زندگی بشر می باشد، که اعتقاد به اینکه قیامتی هست و زندگی پس از مرگ وجود دراد بر رفتارو کردار انسان چه آثاری دارد : 1-عبرت‏آموزى يكى ديگر از ميوه‏هاى شيرين و ثمرات نيكوى درخت پربار ايمان به معاد، عبرت‏آموزى از تاريخ گذشتگان و پندآموزى از فراز و نشيب زندگى است. آدمى در پرتو ايمان و باور به معاد چشمانى نافذ و حقيقت‏بين مى‏يابد، كه از ظواهر امور به باطن آنها ديده مى‏گشايد و از خانه غرور به خانه شعور پا مى‏نهد. قرآن کریم پس از بیان سرگذشت دردناک قوم نوح و عاد و ثمود و قوم شعیب و قوم لوط و سرگذشت فرعونیان، ماجرای آنها را درس عبرتی می داند برای همه کسانی که از عذاب آخرت در ترس و بیم به سر می برند، و پشتشان از شنیدن حوادث هولناک قیامت می لرزد؛ آنجا که می فرماید: «إِنَّ فِی ذَلِکَ لایَةً لِّمَنْ خَافَ عَذَابَ الآخِرَةِ ذَلِکَ یَوْمٌ مّجْمُوعٌ لَّهُ النَّاسُ وَذَلِکَ یَوْمٌ مَّشْهُودٌ؛ در این (سرگذشت های عبرت انگیز و حوادث شوم و دردناکی که بر گذشتگان رفت) علامت و نشانه ای است برای کسانی که از عذاب آخرت می ترسند؛ همان روزی که همه مردم در آن گرد می آیند».(هود103) آری، آنها که به رستاخیز ایمان دارند، با دیدن هر یک از این نمونه ها و سرنوشت شومی که چنین اقوامی بدان گرفتار آمدند، دل هایشان تکان می خورد، و از ماجرای آنها عبرت می گیرند و راه خود را باز می یابند و دامان خود را به گناهانی که آنها بدان آلوده شدند نمی آلایند. 2-امنیت روانی (آرامش): اگر کسی واقعاً از عمق جان به معاد و آخرت ایمان داشته باشد، و معتقد باشد اعمالی را که انجام می دهد، در قیامت همراه او خواهد بود، چنین کسی به نظام هستی و عالم وجود خوش بین خواهد شد، زندگی برایش معنا پیدا می کند و در آرامش زندگی خواهد کرد(«الا بذکرالله تطمئن القلوب. رعد28) و از آینده، نگرانی و اضطراب ندارد، بلکه همیشه روحش سرشار از بهجت و سرور است.«وَ إِنَّ الْآخِرَةَ هِیَ دارُ الْقَرار» (غافر39) 3-احساس مسئوليت و حالت آماده‏باش دائمى يكى از آثار پر بركت اعتقاد به معاد، بيدار شدن احساس مسئوليت و وظيفه‏شناسى در عمق وجود انسانهاست، به گونه‏اى كه تمام افكار و كردار آدمى را تحت شعاع قرار مى‏دهد و او در مقابل هر كارى خود را موظف به پاسخگويى مى‏داند. از اين رو كوتاه‏ترين لحظات عمر نيز ارزشى فوق‏العاده مى‏يابد و انسان خود را همچون مسافرى خواهد دانست كه بايد از فرصتها بيشترين بهره را ببرد و رهتوشه آخرت را هر چه بيشتر و بهتر برگيرد. 4-نقش معاد در مسائل اقتصادی و مالی: اعتقاد به معاد، نگرش انسان را به دنيا تغيير داده، دنيا را براى انسان به عنوان ابزارى در جهت نيل به اهداف والاى انسانى و رسيدن به يك زندگى جاويد و هميشگى قرار مى‏دهد. بر اساس جهان‏بينى توحيدى دنيا براى انسان آفريده شده و نه انسان براى دنيا، و شخصيت انسانى بسيار والاتر و گرانبهاتر از آن است كه بخواهد خود را به متاع دنيا و جلوه‏هاى فريبنده آن بفروشد. اعتقاد به معاد، بينش انسان را به عالم هستى وسعت مى‏بخشد و او را از تنگناى دنيا به فراخناى جهان باقى پيوند مى‏دهد، و همّت او را بلندمرتبه‏تر از آن مى‏گرداند كه بخواهد به تعلّقات دنيوى و مادّى خشنود شود و بدان رضايت دهد. قرآن به کسانی که داد و ستد دارند می گوید: "واى بر کم‏فروشان* آنان که وقتى براى خود پیمانه مى‏کنند، حق خود را به طور کامل مى‏گیرند* امّا هنگامى که مى‏خواهند براى دیگران پیمانه یا وزن کنند، کم مى‏گذارند! * آیا آنها گمان نمى‏کنند که برانگیخته مى‏شوند،* در روزى بزرگ* روزى که مردم در پیشگاه پروردگار جهانیان مى‏ایستند(مطففین1-7) در این جا قرآن با یاد قیامت جلوی کم فروشان را می گیرد، البته این نمونه ای از نقش معاد است و گرنه ایمان به معاد در تمام مسائل اقتصادی اعم از تولید و توزیع و مصرف و مدیریت و بازرگانی و هر نوع فعالیت دیگر، به ویژه در مسئله اسراف، نقش اساسی دارد 5-استقامت و پایداری اعتقاد و باور به معاد چنان تحوّل عظيمى در روح و انديشه انسان ايجاد مى‏كند كه نه تنها از فشارهايى كه در طريق انجام مسئوليتها بر او وارد مى‏آيد رنجى نمى‏برد، بلكه از آن استقبال مى‏كند و همچون كوه در برابر حوادث مى‏ايستد و در برابر بى‏عدالتيها تسليم نمى‏شود و مطمئن است كوچك‏ترين عمل نيك و بد، پاداش و كيفر دارد و بعد از مرگ به جهانى وسيع‏تر كه خالى از هر گونه ظلم و ستم است انتقال مى‏يابد و از رحمت و الطاف پروردگار بهره‏مند مى‏شود. و به راستى چه اعتقادى مانند اين خواهد توانست تا در يورش سختيها و دگرگونيهاى روزگار به انسان ثبات قدم بخشد و همچون لنگرى مطمئن كشتى طوفان زده روح انسان را در حوادث و بلايا از تلاطم باز دارد داستان هاى قرآن نيز حكايتگر خوبى از شهامتها و شجاعتهاى مردان خدا در پرتو اعتقاد به معاد هستند؛ از جمله: قرآن داستان گروهى از بنى اسرائيل را حكايت مى‏كند كه همراه «طالوت» براى مبارزه با «جالوت» كه پادشاهى ستمگر بود، روانه ميدان جنگ شده بودند. امّا پس از يك امتحان سخت گروهى باز ماندند و تنها اقليتى پا به ميدان جهاد گذاشتند. اين اقليت نيز به دو دسته تقسيم شدند؛ بعضى گرفتار وحشت و ترس گشتند و گفتند: «ما امروز قدرتى براى مبارزه با جالوت و لشكريانش نداريم.» امّا در مقابل اين گروه، كسانى كه ايمانى راسخ به روز رستاخيز داشتند، به بقيه هشدار دادند كه نبايد به «كميّت» جمعيت نگاه كرد، بلكه بايد «كيفيّت» را در نظر گرفت؛ زيرا بسيار شده كه يك جمعيّت كم امّا با ايمان و مصمّم به فرمان خدا بر انبوه جمعيّت دشمن پيروز شده‏اند:«قَالَ الَّذينَ يَظُنُّونَ اَنَّهُمْ مُلاَقُوا اللّه كَمْ مِنْ فِئَةٍ قَليلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثيرَةً بِاِذْنِ اللّه‏»(بقره249) 6-به زندگی مفهوم می بخشد. از اثرات ایمان به رستاخیز در شکل دادن به زندگی انسان این است که اگر انسان به زندگی پس از مرگ معتقد نباشد و مرگ را آخرین نقطه حیات بداند، این زندگی برای او مفهومی نخواهد داشت. با اندکی توجّه، خود را در یک حالت بی هدفی و بی وزنی احساس می کند و زندگی را پوچ و بیهوده می بیند، خود را با انواع سرگرمی ها مشغول می سازند. اما معتقد به معاد، باور دارد که زندگی به این چند روز دنیا محدود نیست، بلکه این زندگی در آنچه در پیش روی دارد از مقایسه قطره به دریا نیز کمتر است. وَمَا هَذِهِ الْحَیَاةُ الدُّنْیَا إِلاَّ لَهْوٌ وَلَعِبٌ وَإِنَّ الدَّارَ الاْآخِرَةَ لَهِیَ الْحَیَوَانُ لَوْ کَانُوا یَعْلَمُونَ(عنکبوت64) این زندگی دنیا جز سرگرمی و بازیچه نیست، و زندگی حقیقی همانا در سرای آخرت است؛ ای کاش می دانستند. ولی عقیده به زندگی پس از مرگ، به زندگی انسان، مفهوم می دهد و هدف می بخشد و از بیهودگی در می آورد. چنین شخصی می داند که خداوند او را بیهوده نیافریده و به زودی به سوی خداوند باز می گردد، چنان که خداوند می فرماید: أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاکُمْ عَبَثًا وَأَنَّکُمْ إِلَیْنَا لَا تُرْجَعُونَ؛ آیا گمان کردید که شما را بیهوده آفریدیم و شما به سوی ما باز نمی گردید؟ (مؤمنون115) 7-انجام اعمال صالح و دوری از گناه عقیده به عالم پس از مرگ و بقای اثر اعمال آدمی، هم می تواند یک عامل بازدارنده قوی در برابر گناه و خطاکاری، و هم یک عامل محرّک نیرومند برای تشویق سرمایه گذاری مادی و معنوی در راه خدمت به خلق خدا و نیکی ها گردد. اثراتی که ایمان به عالم پس از مرگ می تواند در اصلاح افراد فاسد و منحرف و تشویق افراد فداکار و مجاهد و لایق بگذارد به مراتب بیش از اثرات دادگاهها و کیفرهای معمولی، و بیش از پاداشها و تشویقهای عادی است؛ زیرا از مشخصات دادگاه رستاخیز این است که نه تجدید نظر در آن راه دارد، و نه توصیه و پارتی بازی، و نه می توان فکر قضات آن را با طرفند و ارائه مدارک دروغین تغییر داد، و نه تشریفات آن نیازمند به طول و تفصیل خواهد بود. قرآن کریم می فرماید: «وَاتَّقُواْ یَوْما لاَّ تَجْزِی نَفْسٌ عَن نَّفْسٍ شَیْئا وَلاَ یُقْبَلُ مِنْهَا شَفَاعَةٌ وَلاَ یُؤْخَذُ مِنْهَا عَدْلٌ وَلاَ هُمْ یُنصَرُونَ؛ از روزی بپرهیزید که هیچ کس بجای دیگری جزا داده نمی شود و نه شفاعتی از او پذیرفته خواهد شد و نه غرامت و بدل، و نه کسی به یاری او می آید.» (بقره48) همچنین میفرماید:« وَلَوْ أَنَّ لِکُلِّ نَفْسٍ ظَلَمَتْ مَا فِی الاَرْضِ لاَفْتَدَتْ بِهِ وَأَسَرُّواْ النَّدَامَةَ لَمَّا رَأَوُاْ الْعَذَابَ وَقُضِیَ بَیْنَهُم بِالْقِسْطِ وَهُمْ لاَ یُظْلَمُونَ؛ و هر کس از آنها که ظلم و ستم کرده، اگر تمامی روی زمین را در اختیار داشته باشد، در آن روز همه را برای نجات خویش می دهد، و هنگامی که عذاب الهی را می بینند پشیمانی خود را مکتوم می دارند (مبادا رسواتر شوند) و در میان آنها به عدالت داوری می شود و ستمی بر آنها نخواهد رفت». (یونس54) و نیز در آیه ای دیگر می خوانیم : لِیَجْزِی اللّهُ کُلَّ نَفْسٍ مَّا کَسَبَتْ إِنَّ اللّهَ سَرِیعُ الْحِسَابِ؛ هدف این است که خداوند هر کس را به آنچه انجام داده جزا دهد چرا که خداوند سریع الحساب است. (ابراهیم51) به همین دلیل در قرآن مجید سرچشمه بسیاری از گناهان فراموش کردن روز جزا ذکر شده است: فَذُوقُوا بِمَا نَسِیتُمْ لِقَاءَ یَوْمِکُمْ هَذَا... بچشید آتش دوزخ را به خاطر اینکه ملاقات امروز را فراموش کردید. (سجده 14) حتّی از پاره ای از تعبیرات استفاده می شود که انسان اگر گمانی در قیامت داشته باشد نیز از انجام بسیاری از اعمال خلاف خود داری می کند.( مطففین4)«اَلَا يظُنُّ أُولَئِكَ أَنَّهُمْ مَبْعُوثُونَ؛ آيا آنها گمان نمي‌کنند که برانگيخته مي‌شوند». (مطففين4) خطبه دوم امام جمعه دره شهر گفت: سکوت برخی آقایان طلا و حرف زدنشان به مثابه مس است. حجت الاسلام"محمدجواد قنبر بیگی" امام جمعه دره شهر در خطبه های نماز جمعه این هفته با تسلیت رحلت آیت الله رفسنجانی گفت: رسانه های غربی در این جریان از یکسو با تعریف و ازیک طرف با تخریب ایشان به دنبال اختلاف افکنی و دو قطبی کردن کشور بودند. وی اظهار کرد: اینبار نیز پیام دقیق رهبر حکیم و ادیب انقلاب و حضور ایشان بر جنازه دوست و یارقدیمی خویش، تلاشهای دشمنان را بی اثرگذاشتند. قنبر بیگی افزود: پیام رهبر انقلاب، رؤسای قوای سه گانه و خانواده آیت الله هاشمی الا ما شذ و ندر از افراد این خانواده داشتن اتحاد و انسجام ملی بود. وی تصریح کرد: البته برخی مسئولان نیز در این جریان با پیامها تاسف بار و حرفهای تفرقه انگیز با رسانه های بیگانه هم سو شدند. خطیب نماز جمعه دره شهر با اشاره پیام یکی از مسئولان استان یادآورشد: این مسئول از مرگ یکی از بزرگان انقلاب اسلامی و سوء برداشت از پیامهای رهبر انقلاب بجای برگزاری مراسم فاتحه و استغفار به دنبال سوء استفاده حزبی و انتخاباتی بود. وی با اشاره گفت: این شخص در بیانیه خود گفته رهبر انقلاب برخی منحرفین را از انتخابات منع کرده اند، درصورتی که رهبر انقلاب در مورد نظر یکی از اقایان برای شرکت در انتخابات از باب نصحیت برادر مؤمن به برادر دیگر نه از باب منع، حضور وی را در انتخابات به صلاح ندانستند. قنبر بیگی همچنین با اشاره به قسمتی دیگری از این پیام که "آیت الله هاشمی هدف تیرهای زهرآگین دوستان نادان انقلاب قرار گرفتند" خاطرنشان کرد: این اظهار نظرغیر کارشناسانه، کاملا جهت دار، تفرقه افکن و نشانه گرفته ازنادانی است. وی تصریح کرد: اقایان توضیح دهند کسانی که قتلهای زنجیره ای را به آیت الله رفسنجانی ربط دادند، افرادی که در روزنامه الفاظ رکیک و سخیف به وی نسبت دادند، کسانی که در انتخابات مجلس ششم با مخدوش کردن ارا مردم، تهدید به تایید نکردن اعتبار نامه با قدرت نمایی تعدد زیاد اعضا بانی انصراف و حذف ایشان شدند دوستان باب هستند یا ناب؟ خطیب نماز جمعه دره شهر افزود: جواب دهید آنهایی که رحلت سید احمد خمینی را را به گردن ایشان انداختند، و حتی در حالی که ایت الله هاشمی در سفر بود مرگ یکی از بزرگان را نیز به وی ربط دادند دوستان بابند یا ناباب؟ وی یادآورشد: اگر اینها از همفکرانتان بودند که حرفی نیست اگر نه در آن زمانها کجا بودید که از آیت الله هاشمی به عنوان نماد عقلانیت واعتدال دفاع کنید. حجت الاسلام قنبر بیگی با بیان اینکه برخی مسئولان حرف نزدنشان به نفع مردم استان است، افزود: سکوت برخی آقایان طلا و حرف زدنشان به مثابه مس است. وی با اشاره به اینکه ما به دنبال اختلاف افکنی نیستیم، افزود: همه ما موظفیم خناسان، تفرقه افکنان راسر جایشان بنشانیم. قنبر بیگی در ادامه در مورد حجت الاسلام خواندن آیت الله رفسنجانی در پیام رهبری نیز گفت: رهبر انقلاب در جایگاه یک مجتهدجامع الشرایط و یک مرجع تقلید به قضیه نگاه کرده و معمولا غیر از مراجع تقلید کسی را آیت الله خطاب نمی کنند. وی افزود: آیت الله هاشمی رفسنجانی فرزندی مجتهد، مفسر، دوست و رفیق رهبری و نیز سیاستمداری تمام عیاری بودند، البته اشکالاتی به تفکران و نظریاتشان هم وارد است. امام جمعه دره شهر با بیان اینکه همیشه باید جانب اعتدال رعایت شود، خاطرنشان کرد: در زمان مرگ اشخاص نیز با رعایت اعتدال خوبیها و اشکالات را بیان می کنیم، نکته ای که در کلام رهبری و نمازی که خوانند کاملا مشهود بود.
اخبار
ارتباط با امام جمعه