سه شنبه 1396/1/8 - 57 : 2
مشخصات امام جمعه
مرتضی یعقوبی
مرتضی یعقوبی
روداب (فارس)
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1395/11/29
از جمله ارزش‌هایی که در شریعت اسلام بیش‏تر از «حق ‏الله» به آن توجه شده، «حق ‏الناس» و رعایت حقوق دیگران است.

بسم الله الرحمن الرحيم

عِبادَالله اوصيکُم وَ اوصي نَفسي بتَقوَا الله . در سرآغاز عرايضم، ابتدا خود و سپس همه شما بزرگواران برادران و خواهران ايماني را به رعايت به تقواي الهي ، خدامحوري و مراقبت از فکر، روح و اعمال را در همه لحظات زندگي توصيه و سفارش مي کنم.

از جمله ارزش‌هایی که در شریعت اسلام بیش‏تر از «حق ‏الله» به آن توجه شده، «حق ‏الناس» و رعایت حقوق دیگران است. در این دین آسمانی، اداء حق ‏الناس حتی از اداء حق ‏الله مهم‏تر شمرده شده است. بر اساس روایات وارد شده، ممکن است خداوند کریم در روز قیامت از حق خود بگذرد؛ اما هیچ‏گاه از حق انسان‌های دیگر نخواهد گذشت. امیرمومنان علی(علیه السلام) در مقام مقایسه این دو حق می‌فرماید: «جَعَلَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ حُقُوقَ عِبَادِهِ مُقَدِّمَةً لِحُقُوقِهِ [عَلَى حُقُوقِهِ‏] فَمَنْ قَامَ بِحُقُوقِ عِبَادِ اللَّهِ كَانَ ذَلِكَ مُؤَدِّياً إِلَى الْقِيَامِ بِحُقُوقِ اللَّه[تصنیف غررالحکم و دررالکلم، ص‏480] خداوند حقوق بندگانش را مقدم بر حقوق خود قرار داده و کسی که حقوق بندگانش را رعایت کند، حقوق الهی را نیز رعایت خواهد کرد.»

خداوند متعال هم در آیاتی از قرآن کریم، مؤمنان را به احترام گذاشتن نسبت به حقوق دیگران دعوت نموده و از آنان خواسته تا نسبت به حقوق اقتصادی و اجتماعی همنوعانشان حساس باشند؛ آنجا که می‏‌فرماید: يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَأْكُلُوا أَمْوالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْباطِلِ إِلاَّ أَنْ تَكُونَ تِجارَةً عَنْ تَراضٍ مِنْكُم؛[نساء/29] «اى كسانى كه ايمان آورده‌‏ايد! اموال يكديگر را به باطل (و از طرق نامشروع) نخوريد، مگر اينكه تجارتى با رضايت شما انجام گيرد.»

بنابر آیه شریفه ای که عرض کردم، هرگونه سرقت اموال، تقلّب، غشّ در معامله مخلوط کردن اجناس با غیر آن مثل آب با شیر، ربای در معامله، رشوه، خرید و فروش وسایلی که فایده منطقی و عقلایی ندارند مثل سگ تزئینی و خرید و فروش وسایل گناه و فساد مثل آلات لهو و لعب، در تحت این قانون کلی قرار می‌گیرد. یعنی اگر کسی احکام شرعی معامله را رعایت نکند و معامله او با معیارهای شرع انجام نگرفته باشد، نمی‌تواند در ثَمن و مُثمن (پول و جنس) تصرف نماید و اگر تصرّف کند، مصداق تجاوز به حقوق دیگران و حق‏ الناس است.

لذا امام صادق(علیه السلام) در باب اهمیت اداء حق مؤمن می‌فرماید: «مَا عُبِدَ اللَّهُ بِشَيْ‏ءٍ أَفْضَلَ مِنْ أَدَاءِ حَقِّ الْمُؤْمِن‏؛[الکافی،ج2، ص‏170]خداوند با چيزى برتر از اداى حق مؤمن عبادت نشده است.»

نقل شده که روزی پیامبر(صلی الله علیه و آله) از یارانش پرسیدند: «آیا می‌دانید مفلس کیست؟» یاران عرض کردند: ما به کسی مفلس می‌گوییم که نه درهمی دارد و نه کالایی. آنگاه حضرت فرمودند: «مفلس از امت من کسی است که در روز قیامت با نماز و روزه و زکات وارد محشر می‌شود، اما از سوی دیگر در نامه عملش آمده که یکی را دشنام داده است، به دیگری تهمت زده، مال این یکی را خورده، خون آن یکی را ریخته و آن دیگری را نیز کتک زده است! پس بدان سبب از کارهای نیک و ثواب‌های او به این و آن می‌دهند تا آنکه ثوابهایش تمام شود. سپس دستور می‌آید تا از گناهان (آنانی که حقوقشان را ضایع نموده) برداشته و به حساب او گذاشته شود و در نهایت او را در آتش می‌افکنند.»[بحارالانوار، ج69، ص‏6]

مرحوم آیت الله شیخ یحیی انواری یکی از مجتهدین و فقهای بزرگ حوزه علمیه ، ایشان توجه ویژه‌ای نسبت به حق‏ الناس داشتند. نقل شده در مراسم ختم این عالم وارسته، شخصی به نام حاج ابوالحسن معمار، زار زار گریه می‌کرد و می‌گفت: ما این مرد بزرگ را نشناختیم. من مدتی در منزل ایشان کار کردم. چند روز بعد از پایان کار و دریافت حقوق، دیدم آقا با پای پیاده به منزل من تشریف آوردند. با خود گفتم حتماً اتفاقی افتاده یا اینکه جناب شیخ از کار من راضی نیست! اما ایشان با کمال خونسردی گفت: چند عدد میخ از شما در منزل من جا مانده است، آمده‌ام تا امانت شما را برگردانم.[نگاهی به حق الناس، محمود اکبری ص‏40]

همچنین شخص دیگری نقل می‌کند: روزی در منزل آیت الله انواری بودم. ناگهان نخ تسبیحم پاره شد و دانه‌هایش بر زمین ریخت. شروع کردم به جمع کردن دانه‌ها. آقا فرمودند: کاملاً بشمار تا کم نباشد. زمانی که شمردم دیدم تعداد دانه‌ها کم است. آقا بار دیگر تأکید کردند: دقیق بگرد و بقیه‌اش را پیدا کن، زیرا من نمی‌توانم جواب این مقدار از حق ‏الناس را بدهم و اگر بعداً پیدا شود، ناچارم خودم برای شما بیاورم.[ نگاهی به حق الناس، محمود اکبری ص‏40]

عواقب و پیامدهای حبس حقوق مردم

1. به خطر افتادن امنیت و آرامش فردی و اجتماعی

افرادی که دیگران را از حقوق مسلم خود محروم می‌کنند، علاوه بر آنکه ذهن خویش را درگیر عواقب بعدی این کار می‌نماید، نفرت و کینه آنها را نسبت به خود ایجاد کرده و هر زمان که شرایط فراهم شود، آنها نیز زهر خویش را بیرون ریخته و به آن فرد ضرر و آسیب می‌رسانند.

امام حسن مجتبی(علیه السلام) خطاب به همه انسان‌ها می‌فرماید: «يَا ابْنَ آدَم‏! أَحْسِنْ جِوَارَ مَنْ جَاوَرَكَ تَكُنْ مُسْلِماً، وَ صَاحِبِ‏ النَّاسَ‏ بِمِثْلِ‏ مَا تُحِبُ‏ أَنْ يُصَاحِبُوكَ [بِهِ‏] تَكُنْ عَدْلاً؛[ كشف الغمة ج‏1، ص‏556] اى فرزندان آدم! نسبت به همسایگان، دوستان و همنشینان خود نیکى و احسان نما تا مسلمان محسوب شوى و با افراد (مختلف) آنچنان برخورد کن که انتظار دارى دیگران همانگونه با تو بر خورد نمایند.»

2. محرومیت از برکت در روزی : پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) در این باره فرمودند: «مَنْ حَبَسَ عَنْ أَخِيهِ الْمُسْلِمِ شَيْئاً مِنْ حَقِّهِ حَرَّمَ اللَّهُ عَلَيْهِ بَرَكَةَ الرِّزْقِ إِلَّا أَنْ يَتُوب؛‏[ من لایحضره الفقیه، ج‏4، ص‏15] هر كس چيزى از حقّ برادر مسلمان خود را نگه دارد و به او ندهد، خداوند او را از بركت در روزى محروم مى‏‌كند، مگر آن كه توبه كند [و جبران نمايد].»

3. عدم استجابت دعا : امام صادق(علیه السلام) می‌فرماید: «إِذَا أَرَادَ أَحَدُکُمْ أَنْ یُسْتَجَابَ لَهُ فَلْیُطَیِّبْ کَسْبَهُ وَ لْیَخْرُجْ مِنْ مَظَالِمِ النَّاسِ وَ إِنَّ اللَّهَ لَا یُرْفَعُ إِلَیْهِ دُعَاءُ عَبْدٍ وَ فِی بَطْنِهِ حَرَامٌ أَوْ عِنْدَهُ مَظْلِمَةٌ لِأَحَدٍ مِنْ خَلْقِه[بحارالانوار، ج90، ص‏321]؛ هرگاه یکی از شما می‌خواهد دعایش مستجاب شود، کسب خود را پاک کند و حق مردم را به آنان بازگرداند؛ زیرا دعای بنده‌ای که در شکمش مال حرامی هست یا در نزد او حقی از حقوق مردم ضایع شده باشد، به سوی خدا بالا نمی‌رود.»

4. محرومیت از بهشت : امام صادق(علیه السلام) می‌فرماید: «أَيُّمَا مُؤْمِنٍ حَبَسَ مُؤْمِناً عَنْ مَالِهِ وَ هُوَ مُحْتَاجٌ إِلَيْهِ لَمْ يُذِقْهُ اللَّهُ مِنْ طَعَامِ الْجَنَّةِ وَ لَا يَشْرَبُ مِنَ الرَّحِيقِ الْمَخْتُوم؛‏[ وسائل الشیعه، ج16، ص‏389] هر مؤمنی که مال مؤمنی را که به آن نیازمند است، حبس کند از طعام بهشتی نخواهد چشید و از رحیق (که نوعی از مشروبات بهشتی است) نخواهد آشامید.»

همچنین آن حضرت در روایت دیگری می‌فرماید: «إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى آلَى عَلَى نَفْسِهِ أَنْ لَا يُسْكِنَ جَنَّتَهُ أَصْنَافاً ثَلَاثَةً رَادٌّ عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَوْ رَادٌّ عَلَى إِمَامٍ هُدًى أَوْ مَنْ حَبَسَ حَقَّ امْرِئٍ مُؤْمِن‏؛[ الخصال، ج1، ص‏151] خداوند به ذات خود سوگند یاد کرده که سه طایفه را در بهشت جای ندهد: 1. کسی که خدا را انکار کند؛ 2. کسی که امام و رهبر را رد کند؛ 3. کسی که حق مسلمان را باز دارد.»

5. چشیدن آتش دوزخ: امام صادق(علیه السلام) فرمودند: «مَنْ أَکَلَ مَالَ أَخِیهِ ظُلْماً وَ لَمْ یَرُدَّهُ إِلَیْهِ أَکَلَ جَذْوَةً مِنَ النَّارِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ؛[ الکافی، ج2، ص‏333] کسی که مال برادرش را به ظلم بخورد و به او برنگرداند در قیامت قطعه‌ای از آتش جهنم را خواهد خورد.»

تو کم دهی و بیش ستانی به کیل و وزن              روزی بود که از کم و بیشت خبر دهند

موسی بن عمیر از پدرش نقل می‌کند که امام حسین(علیه السلام) در شب عاشورا به من امر فرمود: «در میان لشکریان اعلام نمایم کسی که بدهکار است، همراه و همرزم امام حسین(علیه السلام) نباشد. زیرا کسی که بمیرد در حالی که تصمیم نداشته باشد بدهی‌اش را بپردازد، داخل آتش جهنم می‌شود.»[ موسوعه کلمات امام حسین(علیه السلام)، ج‏7، ص‏218]

 

خطبه دوم :

 عِبادَ الله اوصيکُم وَ اوصي نَفسي بتَقوَی الله .

در خطبه دوم هم خودم و شما عزيزان را به رعایت تقوای الهی و ، خدا محوري و مراقبت و انجام واجبات و اجتناب از محرمات توصيه وسفارش مي کنم.

نماد مردم‏ سالارى دینى و دموكراسى واقعى‏

پس از ظرفیت عظیم و مردمی راهپیمایی ۲۲ بهمن که حقیقتا مظهر عزت و اقتدار، وحدت و انسجام و گواه زنده بودن ملت بزرگ و انقلابی ایران اسلامی است، این عنصر انتخابات پیش رو است که باز هم انشاالله تجلی بخش حضور پرشور و کارساز و دشمن شکن مردم غیور و همیشه در صحنه خواهد بود. مردم نجیبی که علیرغم وجود مشکلات ، پشت انقلابش را خالی نکرده و همواره آنجا که لازم باشد با همان شور انقلابی و عاشورایی سالهای اولیه پیروزی انقلاب به صحنه میآید.

از آنجا که مباحث انتخابات آینده کم کم رونق می گیرد مهم‏ترین موضوعات راهبردی كه از فرمایشات و منویات امام راحل(ره) و مقام معظم رهبرى امام خامنه‏اى(مدظله‏العالى) در زمینه انتخابات وجود دارد را به طور خلاصه محضر شما عزیزن تقدیم می کنم:

۱. حضور مردم به‏عنوان یك اصل تكلیف‏مدارانه و واجب : طبق فرمایش مقام معظم رهبرى(مدظله‏العالى) «هركس كه به‏خاطر تثبیت نظام و به‏خاطر انجام وظیفه، رأى در صندوق انداخته است و... پیش خدا مأجور است.» و یا به‏عبارت دیگر: «شركت و حضور در انتخابات براى مردم، هم یك فریضه سیاسى است، هم یك فریضه دینى...»

۲. مشاركت حداكثرى در انتخابات‏: در نظام مقدس جمهورى اسلامى به‏دلیل آن‏كه بعد از نصرت و عنایات خداى متعال و ایمان به امدادهاى غیبى حضرت حق این مردم هستند كه كانون قدرت و اقتدار نظام مى‏باشند و لذا نه تنها حاكمیت ذره‏اى واهمه از شركت و حضور ندارد كه تشویق به حضور حداكثرى نیز مى‏نماید. رهبر انقلاب می فرمایند: «هرچه انتخابات پرشورتر باشد، عظمت ملت ایران بیشتر در چشم مخالفان و دشمنان دیده خواهد شد؛ براى ملت ایران حرمت بیشترى خواهد بود، دوستان شما هم در دنیا خوشحال مى‏شوند.» از این جهت است كه دشمنان و بدخواهان ملت شریف ایران در تلاش بوده و هستند تا شاید با دلسرد كردن مردم و یا تغییر ذائقه متعهدانه و انقلابى آنان، زمینه تضعیف انقلاب و سپس گستراندن دامنه سلطه و نفوذ دوباره خود بر جامعه و مردم ایران را دنبال نمایند.

۳. انتخابات در ایران، مظهر مردم‏سالارى دینى و دموكراسى واقعى : حقیقتا ازجمله بركات انقلاب اسلامى، احیاى ایفای نقش مردم در سرنوشت خویش آن‏هم به‏طور واقعى، تحت عنوان مردم‏سالارى دینى بوده است كه البته جلوه واقعى از دموكراسى را به رخ دنیا مى‏كشد.

۴. عبرت از فتنه آمریكایى ۸۸ : در جریان انتخابات ریاست جمهورى دوره دهم در سال ۱۳۸۸ مردم ایران شاهد فتنه‏اى مرموز بودند كه البته فرمان آن در دست دشمنان ملت ایران، سرویسهاى وابسته به آمریكا و انگلیس و اسرائیل بود و با بسیج کردن رسانه‏های غربی و همراه کردن عناصرى از خواص بى‏بصیرت داخلى با بهانه قرار دادن موضوع ساختگى تقلب در انتخابات، شیرینى حضور قریب به ۴۰ میلیونى مردم در پاى صندوقهاى رأى را به كام مردم و دلسوزان كشور و انقلاب، تلخ نمودند. این حادثه تلخ، درسها و عبرتهاى فراوانى را به‏جاى گذاشت كه لازم است همه كسانى كه دل به عزت و اقتدار و امنیت كشور دارند، با محور قرار دادن مُر قانون، در چارچوب قوانین مصوب ، فرایند انتخابات را با نهایت امنیت و سلامت برگزار كرده و برگ زرین دیگری در دفتر خاطرات انقلاب اسلامى بیفزاییم.

اما آنچه لازم می دانم در رابطه با برگزاری انتخابات در منطقه روداب عرض کنم چند نکته است :

  1. بسیاری از مشکلات به دلیل عدم وجود مدیریت و تخصص و آگاهی کافی نسبت به کار است. (تخصصی کردن و ورود جوانان با تحصیلات مرتبط و با انگیزه و حمایت و پشتیبانی بزرگان و ریش سفیدان از جوانان است و مباحث قبیله و طایفه را باید کنار گذاشت)
  2. مشکل دوم عدم استقرار شوراهای اسلامی و دهیاران و سایر مسئولین در محل خدمت است.
  3. ورود بانوان باید در عرصه هایی مناسب با شأنیت و جایگاه یک بانوی مسلمان باشد نه دهیاری که شأنیت آن و وظیفه اش اجرا و فعالیت در عرصه میدان است.

مطلب دیگر: در آستانه‏ى سالگرد قيام مردم تبريز در ۲۹ بهمن ۱۳۵۶، هزاران نفر از اقشار مختلف مردم استان آذربايجان شرقى، صبح چهارشنبه با رهبر انقلاب اسلامى ديدار كردند. در اين ديدار رهبر معظم انقلاب ضمن تشكر از حضور با شكوه مردم در راهپيمايى ۲۲ بهمن، مطالبى را درباره آشتى ملى، عملكرد مسؤولان در سال اقتصاد مقاومتى و جنگ فرهنگى دشمن بيان كردند.

ايشان در ديدار مردم آذربايجان شرقى فرمودند: « يك عده‏اى تعبير «آشتى ملى» را مى‏گويند؛ اين‏ها به نظر من معنى ندارد؛ مردم با هم متحدند؛ چرا مى‏گوييد آشتى؟ مگر مردم باهم قهرند؟ بله، مردم با آن كسانى‏كه روز عاشورا آمدند وسط خيابان و با قساوت و بى‏حيايى، جوان بسيجى را در خيابان لخت كردند و كتك زدند، قهرند و آشتى هم نمى‏كنند.»

چندوقتى است كه بحث آشتى ملى در دستور كار روزنامه‏هاى زنجيره‏اى قرار گرفته است. اكنون معلوم شده ته اين حرف به اصحاب نهضت آزادى مى‏رسد، همان جماعتى كه امام در توصيف جنايت‏هايشان فرموده‏اند خطر آن‏ها از منافقين بيشتر و بالاتر است.

پيشنهاد «آشتى ملى» از طرف كسانى مطرح مى‏شود كه برخى از آنان مطابق اسناد غيرقابل انكار موجود در جريان فتنه آمريكايى -اسرائيلى ۸۸ آشكارا نقش پادوهاى مثلث آمريكا، اسرائيل و انگليس را برعهده گرفته و در پيوند و ائتلاف با همه جريانات و گروه‏هاى ضدانقلاب نظير بهايى‏ها، منافقين، سلطنت‏طلب‏ها، ماركسيست‏ها، تجزيه‏ طلب‏ها، نهضت‏ آزادى‏ ها، ملى‏ گراها، تروريست‏هاى نشان‏دار نظير كومه‏ له و حتى عبدالمالك ريگى، مأموريت براندازى نظام را دنبال مى‏كردند. به ویژه در موقعیت پس از مرگ آقای هاشمی که از این موقعیت به پسا هاشمی تعبیر می کنند به دنبال جریان سازی علیه نظام اسلامی در قالب هایی گول زننده و پرمعنا هستند.

اما حماسه عظيم و مثال‏زدنى ۲۲بهمن و جمعيت چندده ميليونى مردم كه يكدل و يكصدا در سراسر كشور به ميدان آمده و آرزوهاى آمريكا و ترامپی که تازه بر سر کار آمده و متحدانش را زيرگام‏هاى استوار خود لگدمال كردند، نشان داد مردم به يكديگر بسيار نزديكتر و همراه و همزبان‏تر از آنند كه به «نسخه آشتى ملى» آنهم نسخه‏اى كه از سوى وطن‏فروشان پيچيده شده است نيازى داشته باشند. سران فتنه چون جایی برای خود نه در قلب مردم و نه در موقعیت های مدیریتی نظام نمی بینند دم از آشتی ملی می زنند اما همه مردم بصیر و انقلابی ایران اسلامی می دانند که پذيرش اصحاب فتنه در ساختار نظام، مانند آن است كه دزدان سرگردنه را براى حفاظت از اموال و دارايى مردم به كار گيرند! آنهم دزدان سرگردنه و سارقان مسلحى كه از جنايت‏هاى مرتكب شده نه فقط توبه نكرده و پوزش نخواسته‏اند بلكه اصرار دارند جنايات آن‏ها به فراموشى نيز سپرده شود! به بيان روشن‏تر، يعنى اين‏كه بار ديگر به درون نظام راه يافته و مأموريت ناكام و ناتمام قبلى را تمام كنند! كه صرف‏نظر از لاف گزافى كه مى‏زنند، بايد گفت؛ «اى مگس عرصه سيمرغ نه جولانگه توست»

مقام معظم رهبری(مدظله العالی): گناه بزرگ فتنه‏گران قابل اغماض نیست و روى مسأله فتنه حسّاسم.

یکی از پیام های راهپیمایی میلیونی 22 بهمن امسال یادآوری این نکته به تمام دنیا بود که قدس و مسأله فلسطین همچنان مساله اول جهان اسلام است و با فریادهای مرگ بر اسرائیل مردم انقلابی ایران بار دیگر لرزه بر اندام و هیمنه پوشالی اسرائیل افکنده شد.

هفته آینده هم كنفرانس حمایت از انتفاضه فلسطین در تهران و با سخنرانى حضرت آقا برگزار خواهد شد. برگزارى این اجلاس با حضور صدها چهره بین‏المللى فعال در حوزه فلسطین در ایران، فرصت خیلى خوبى است كه دوباره موج توجه به مسأله فلسطین، مسأله اول جهان اسلام مجددا احیاء شود. مهم‏ترین اولویت جهان اسلام مسأله فلسطین و اشغال سرزمین‏هاى اسلامى توسط رژیم صهیونیستى است و حوادث و برنامه‏هاى نظام سلطه براى گسترش ناامنى در منطقه نباید موجب غفلت از این اولویت شود.

اگر جامعه فلسطینى به انسجام و وحدت رویه در مقابله با رژیم صهیونیستى برسد و باور كند كه مقاومت تنها راه پیروزى ملت فلسطین است، این رژیم بسیار زودتر از آنچه تصور مى‏شود همچنان که بزرگ دیدبان انقلاب رهبری عزی به آن نوید داده اند از صحنه روزگار محو مى‏شود.

انشاالله همه ما شاهد نابودی کامل اسرائیل و جنایت کاران دنیا باشیم و لبخند رضایت پیروزی را بر لبان مظلومین عالم با چشمان خود ببینیم.

جمعه29بهمن19جمادی‏الاول قیام مردم تبریز به مناسبت چهلمین روز شهادت تظاهرات‏كنندگان قم (1356 ه.ش)

یکشنبه1اسفند21جمادی‏الاول حمله جنگنده رژیم بعثى عراق به هواپیماى مسافرى و شهادت چهل تن ازجمله حجةالاسلام والمسلمین شیخ فضل‏الله محلاتى نماینده امام خمینى(ره) درسپاه (1364 ه.ش) روز روحانیت و دفاع مقدس

مقام معظم رهبرى : «یك خصوصیت در مرحوم آقاى محلاتى است كه آن خصوصیت براى عناصر انقلابى خیلى مهم است و آن خصلت سازش ناپذیرى و مبارزه گرى و غیرت دینى و آمادگى براى فداكارى و تلاش است. همه كس حاضر نیست راحتى و زندگى آرام خودش را به‏خاطر هدف‏ها و آرمان‏هایى كه باید براى آن‏ها مبارزه كرد، تهدید كند. ایشان ازجمله افرادى بود كه بهراحتى زندگى را، آسایش را، درآمد را، عنوان را كه این آخرى به نظر من از همه مهمتر است، نثار مبارزه مى‏كرد و حتى حاضر بود یك جایى از آبروى خودش مایه بگذارد، از حیثیت و عنوان خودش مایه بگذارد.»

علاقه امام از زبان همسر امام‏

همسر امام پس از شهادت شهید محلاتى به منزل ایشان آمده وفرمودند كه امام در شهادت دو نفر خیلى گریه كردند؛ یكى آقاى مطهرى و دیگرى آقاى محلاتى.

امام هم به ایشان خیلى علاقه داشت، دوازده روز بعد از شهادت، خانواده شهید خدمت امام رسیدند و ایشان فرمودند: مثل این‏كه من بازویم را از دست داده‏ام و اشك‏هایشان سرازیر شد، و همه ما با گریه امام، گریه كردیم.

سه‏ شنبه3اسفند23جمادی‏الاول كودتاى انگلیسى رضاخان (1299 ه. ش)

پنجشنبه5 اسفند25 جمادی‏الاول روز بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسى‏- روز مهندسى

 

ارتباط با امام جمعه