سه شنبه 1396/1/8 - 59 : 6
مشخصات امام جمعه
محمد طه مهری
محمد طه مهری
گيلانغرب
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1396/1/4
بصیرت
 

جمعه 1395/1/4 
امام جمعه  موقت  گیلانغرب حجت الاسلام والمسلمین سید سیف الله موسوی   

خطبه اول: موضوع ،  بصیرت

السلام عليکم ورحمتُ اللهِ وبرکاته   


أَعُوذُ بِالله مِنَ الشَيطَانِ الرَجيم بِسمِ الله الرَحمنِ الرَحيمِ  الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذي عَلا في تَوَحُّدِهِ وَ دَنا في تَفَرُّدِهِ وَجَلَّ في سُلْطانِهِ وَعَظُمَ في اَرْكانِهِ، وَاَحاطَ بِكُلِّ شَيءٍ عِلْماً وَ هُوَ في مَكانِهِ وَ قَهَرَ جَميعَ الْخَلْقِ بِقُدْرَتِهِ وَ بُرْهانِهِ،حميداً لَمْ يَزَلْ، مَحْموداً لايَزالُ (وَ مَجيداً لايَزولُ، وَمُبْدِئاً وَمُعيداً وَ كُلُّ أَمْرٍ إِلَيْهِ يَعُودُ)الحَمدُلله رَبِ العَالَمِين ثُمَ الصَلَاةُ والسَلامُ علي سَيِدِنَا وَ نَبِيِنَا وَ مَولانَا ابي القاسم مُصطَفي مُحمَّد صَلَي الله عَلَيهِ وَ آلِه ِالطَيِبينَ  الطّاهِرين المَعصُومِين ولَعنُ الدّائم علي اعدائِهم أجمَعِين،مِن الآن إلي قيامِ يَوم الدّين.
اُوصيکُم عِبَّادَالله وَنَفسي بِتَقوَي الله خودم وهمه شما خواهران وبرادران ديني را به تقواي الهي وپرهيز از  محرّمات دعوت مي کنم.

عید نوروزو سال جدید، سال «اقتصاد مقاومتی: تولید- اشتغال»را به همه‌ی هم‌میهنان و ایرانیان وخانواده‌های معظم شهیدان و ایثارگران و بویژه شما مردم قهرمان گیلان غرب تبریک و تهنیت عرض می نمایم امیدوارم این سال، سالی همراه با برکت، امنیت و رفاه برای مردم ایران و مسلمانان جهان باشد انشاالله

بی‌شک قرآن کتاب هدایت بشریت است آنطور که فرمود «ذلک الکتاب لاریب فیه هدیً للمتقین» و بر همه مسلمانان فرض و واجب است تا با مراجعه به آن کتاب الهی راه گمشده را بیابند و به صراط مستقیم رهنمون گردند. در جهان پر از شر و شور امروز که به راحتی عده‌ای حق را باطل و باطل را حق جلوه می‌دهند و فضا را غبارآلود می‌کنند با تمسک به قرآن می‌توان حق و باطل را از هم تشخیص داد و به فتنه‌ها پی برد.

قرآن آن کتاب جامع و معجزه الهی ابزار تشخیص حق و باطل را «بصیرت» معرفی می‌کند و با ارائه درس‌هائی به بشریت با نظر در تاریخ گذشتگان و عاقبت آنها، از پیروانش می‌خواهد تا عبرت بگیرند و فرمود « فَاعْتَبِرُوا يَا أُولِي الْأَبْصَارِ ﴿الحشر: ٢ » یعنی ای اهل بصیرت عبرت بگیرید.

بصیرت خط کش و معیاری است که قرآن در دست بشر قرار داده است تا با چشم دل ببیند زیرا چشم دل فراتر از عقل است،

بصیرت با «بصر» هم‌ریشه و در اصل به معنای بینش است؛ به معناى آگاهى، شناخت عمیق و اطمینان‌بخش و علمى یقینى و به ‏منزله نورى است که به انسان، توانایى درک حقایق و پشت‌پرده حوادث را می‌دهد؛ به‌گونه‌اى که راه حق را از باطل به وضوح تشخیص می‌دهد و از بحران‌ها و فتنه‌ها به سلامت عبور می‌کند. بر این مبنا، انسان بصیر کسى است که چشم دل او به نور الهى روشن گشته، از حواس ظاهرى خود به بهترین وجه استفاده می‌نماید. چنین انسانى، مانعى در برابر چشم و گوش و پیش روى خود ندارد؛ اهل اندیشه و تدبّر است و با دلایل روشن و یقین و اطمینان سخن می‌گوید.

فطری بودن بصیرت

از منظر قرآن؛ در باطن انسان، شعوری وجود دارد که با الهام فطرى الهى، می‌تواند خوب را از بد، و حق را از باطل تشخیص دهد. چنان‌که در قرآن می‌خوانیم: «وَ نَفْسٍ وَ ما سَوَّاها فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها». در روایتى از امام صادق(ع)، این الهام فطرى، چنین تفسیر شده است: «یعنى به آن شناساند و الهام فرمود. سپس، او را مخیر ساخت و او انتخاب کرد».

دیده بصیرت، در واقع، همان شعور فطرى و ادراک باطنىِ موجود در درون انسان است که قدرت تشخیص نیک و بد، خیر و شر، و حق و باطل را دارد و او را به آینده‌نگرى و پیروى از حق و دورى گزیدن از باطل، دعوت می‌نماید.

این شعور و ادراک، در ابتداى زندگى، به صورت استعداد و اِجمال، در نهاد همه انسان‌ها وجود دارد و به تدریج، شکوفا می‌شود. شکوفایى این شعور، شکوفایىِ انسانیت است و فلسفه بعثت انبیاى الهى، چیزى جز رشد و بالندگى و شکوفایى انسانیت و سازندگى جامعه مطلوب انسانى نیست.

با بهره‌گیرى از برنامه انبیا در تقویت ادراکات باطنى، قدرت دیده بصیرت، به تدریج، افزایش می‌یابد تا آن‌جا که حقایق معقول، به صورت محسوس براى انسان قابل رؤیت می‌گردند، چنان‌که پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: «هیچ بنده‌اى نیست، مگر آن‌که دو چشم در چهره‌اش دارد که با آنها، امور دنیا را می‌بیند و دو چشم در دلش که با آنها امور آخرت را مشاهده می‌کند. پس هر گاه خدا، خیر بنده‌اى را بخواهد، دو چشمى را که در دل او است، می‌گشاید و او با آنها، آنچه را خداوند در عالم غیب وعده‌اش را داده است، می‌بیند و به وسیله غیب (دو چشم دل) به غیب ایمان می‌آورد».

بدیهى است که خواستِ خداوند حکیم درباره باز شدن دیده بصیرت شمارى از انسان‌ها، گزاف نیست؛ بلکه به مقتضاى نظام حکیمانه آفرینش، دیده بصیرت کسانى باز شده، و تقویت می‌گردد که در جهت شکوفایىِ ادراکات باطنى خود، حرکت کرده باشند.بصیرت ابزار یک عارف الی الله است تا با دل ببیند و با آن به سرمنزل مقصود برسد .

اهل بصیرت با امداد نیروی قدسی که به آنها عطا شده، می شنوند؛ می اندیشند؛ نگاه می کنند؛ می بینند و از عبرت ها، بهره می گیرند و آن گاه راه های روشنی را می پیمایند و بدین ترتیب، از افتادن در پرتگاه ها و لغزش گاه ها در امان می مانند.

در واقع، بصیرت و بینش، نوری درونی است که شخص با آن نور، در میان مردم، زندگی می کند؛ چنان که قرآن کریم فرموده است: « وجَعَلْنَا لَهُ نُورًا يَمْشِي بِهِ فِي النَّاسِ ».

انسان به سیر بصیرت، راه را از بی راهه و حقیقت را از امر غیرحقیقی، شناسایی می کند و نیز درگرفتن اطلاعات و داده ها، درست گزینی می کند و نیز در ارائة نظر و رأی، درست گویی می کند و به فرمودة امام علی علیه السلام، آن که بصیرت و بینش نداشته باشد، رأی او، نادرست و بی ارزش است.

بصیرت، نوعی به کارگیری عقل در مسیر هدایت انسان و استفاده از روشن گری آن است. قرآن کریم با ترغیب به بینا کردن دل ها با نور عقل، آنهایی را که از این نیرو استفاده نمی کنند، کوران واقعی معرفی می کند. خداوند می فرماید: أَ فَلَمْ يَسيرُوا فِي الْأَرْضِ فَتَکُونَ لَهُمْ قُلُوبٌ يَعْقِلُونَ بِها أَوْ آذانٌ يَسْمَعُونَ بِها فَإِنَّها لا تَعْمَي الْأَبْصارُ وَ لکِنْ تَعْمَي الْقُلُوبُ الَّتي‏ فِي الصُّدُورِ) ٤٦حج).

آیا در زمین سیر نمی کنند؛ تا صاحب دل هایی گردند که بدان تعقل کنند و گوش هایی که بدان بشنوند؟ پس همانا چشم ها کور نمی شوند؛ بلکه دل هایی که در سینه ها جای دارند، کور می شوند.

چه بی فایده است دیدة سر، هنگامی که دیدة دل، نابینا باشد. امام علی علیه السلام در این باره فرموده است: «هرگاه دیدة بصیرت، کور باشد، نگاه چشم، سودی ندهد».

آن کس که دیدة بصیرت دارد، نگاه هایش به سوی خوبی ها کشانده شده، از بدی ها دور داشته می شود. دارندة بصیرت و بینش درونی، پیش از آن که در پی عیب های دیگران باشد، عیب های خود را می جوید و می بیند و از گناهان و خطاهای خود، دست می شوید. او می داند که دیدة کور داشتن، بهتر از دل کور داشتن است، بنابراین، دیده بر نارواها بسته، گوش را از شنیدنی های ناروا و پا را از رفتن به جایگاه های ناپسند و دست را از انجام کارهای ناشایسته و دل را از خطور گناه و اندیشه را از هر چه غیر خداست، پاک می کند.

کسانی که با دیدة بصیرت به عالم و عالمیان می نگرند، از هر عاملی که موجب نابینایی دیدة بصیرت و کوری آن می گردد، پرهیز می کنند. اینان از غفلت ها و عوامل ایجاد غفلت، دوری می ورزند؛ زیرا امام علی علیه السلام فرموده است: «دوام یافتن غفلت، موجب کوری بصیرت می گردد».

کسی که بصیرت الهی نصیبش شده است، محبت دنیا را از دلش خارج می سازد. امام علی علیه السلام فرموده است: «به خاطر دنیادوستی، قلب ها از نور بصیرت، کور گشته اند».

«بصیرت» گمشده بشر امروز نیز هست در جوامعی که فتنه‌ها غوغا می‌کند تنها «بصیرت» است که به داد بشریت خواهد رسید همان چیزی که امروز دغدغه رهبر عظیم الشأن ما نیز هست و بارها مسئولین نظام جمهوری اسلامی و آحاد ملت، خصوصا روشنفکران جامعه را به کسب«بصیرت» دعوت نمود.

»بِسمِ الله الرَحمنِ الرَحیمِ»

إِنَّآأَعطَینَاکَ الکَوثَرَ (1) فَصَلِ لِرَبِکَ وَانحَر(2)إِنَّ شَانِئَکَ هُوَالأَ بتَرُ(3)  «صَدَقَ الله العَليُ العَظیم«    خطبه دوم:
بِسمِ الله الرَحمنِ الرَحيمِ الحَمدُلله رَبِ العَالَمِين وَالصَّلاةُ وَالسَلام علي رَسُولِ الله وعَلي فاطِمَةَالزَهرا سَيِدَةِ نِساءالعَالَمِين وَعَلي عَليِ أَمِيرِالمُومِنِين وَعَلي الحَسَنِ وَالحُسَينِ سَيِدَي شَبَابِ أَهلِ الجَنَه وَعَلي عَلي بنَ الحُسَينِ  وَمُحمَّد بنِ عَلي وَجَعفَرِبنِ مُحمَّد وَمُوسَي بنِ جَعفَر وَعَلي بنِ مُوسَي وَمُحمَّدبنِ عَلي وَعَلي بنِ مُحمَّد وَ الحَسَنِ بنِ عَلي وَالخَلَّفَ الحُجَة أيُهَا القَائِمُ المُنتَظِرَ المَهدي صَلَّواتُ الله عَلَيهِم جمَعيِن.
اُوصيکُم عِبَّادَالله وَنَفسي بِتَقوَي الله خودم وهمه شما خواهران وبرادران ديني را به تقواي الهي وپرهيز از  محرّمات دعوت مي کنم ،   جزاین نیست که خداوند از تقوا پیشگان می پذیرد

 

۱- اگر بخواهيم فرمايشات رهبرى درآستانه سال جدیدرا در عرصه اقتصاد خيلى خلاصه مطرح كنيم، عبارتند از؛ مسأله اساسى و اولويت اول كشور اقتصاد است. گره اصلى مشكلات اقتصادى كشور «ركود توليد» و «بيكارى» است. «بيكارى به‌خصوص بيكارى جوانان تحصيل كرده» و «مشكلات معيشتى مردم به‌ويژه طبقات ضعيف» دو مشكل اصلى در عرصه اقتصاد است. آمارهاى رسمى كشور، شرايط را به سمت حل مشكلات اقتصادى نشان نمى‌دهند. براى رونق گرفتن توليد ملى ، سه پيش نياز اصلى يعنى نيروى انسانى، سرمايه و ابزار پيشرفته وجود دارند. مهم‌ترين اولويت براى حل مشكلات اقتصادى، تكيه بر «توليد ملى و توليد داخلى» است. الزامات و وظايف مسؤولان براى رونق گرفتن توليد داخلى به اين صورت است:

گماشتن مديران كارآمد، متعهد، با نشاط، پرانگيزه و قوى از جانب مسؤولان ارشد كشور براى بخشهاى توليد، دخالت دادن مردم در توليد با استفاده از سياستهاى اصل ۴۴، گسترش صادرات و طرف هاى صادراتى، تأمين امنيت سرمايه گذارى، ثبات سياست ها و قوانين و حذف قوانين دست و پا گيروجلوگيرى از واردات‌بى‌رويه و قاچاق. مهم‌ترين نكته در اين باره اين است كه واردات كالاهايى كه در داخل به اندازه كافى توليد مى‌شوند، بايد حرام شرعى و قانونى شناخته شود. واردات كالاهاى مصرفى داراى توليد داخل همچون مواد خوراكى، پوشاك، وسايل منزل و لوازم‌التحرير «مايه شرمندگى» است.

وظايف مردم نيز به اين شرح مطرح شد: مصرف توليد داخلى بجاى نشان‌هاى خارجى، دورى جوانان ازبى‌حالى و تنبلى و به‌دنبال كار رفتن و اثبات حسن عمل و صحت عمل ايرانى، از طريق صادرات اجناس و كالاهاى مرغوب و جلوگيرى از توليد كالاى نامرغوب داخلى.

۲-در دهه گذشته منتهى به سال ۱۳۹۶ تعداد ۸ سال با عناوين مرتبط با موضوعات اقتصادى نامگذارى گرديده كه نشان‌دهنده اهميت مسائل اقتصادى در سياست‌گذارى‌هاى سالانه كشور و نياز كشور به رفع نمودن نقاط ضعف می‌باشد. امروز و در شرايطى كه دشمن از يك سو از استفاده از ابزارهاى نظامى عليه كشور نااميد گشته و از سويى ديگر نقطه ضعف و آسيب‌پذيرى كشور را مسأله اقتصادى يافته،اهميت اين نامگذارى بر همگان روشن مى‌باشد.

۳-روح حاكم بر صحبتهاى رهبر معظم انقلاب در مشهدمقدس يك گزاره مهم بود. تا زمانى كه مديريت كشور بدست افراد ضعيف، نااميد،بى‌حال،بى‌تحرك و غيرانقلابى باشد نه تنها هيچ چيز بهتر نخواهد شد بلكه بدتر مى‌شود و كليد حل مشكلات در روى كار آمدن مسؤولان متدين، كارآمد و انقلابى است.

۴-يكى از مسائل مهم در اقتصاد ملى و در عين حال نظام اجتماعى ايران مسأله اشتغال و بيكارى است. در حال حاضر حداقل دو ميليون و هفتصد هزار بيكار رسمى و تا ۵ و ۷ ميليون نفر بيكار غير رسمى در كشور وجود دارند. ساليانه به‌طور متوسط يك ميليون نفر وارد بازار كار مى‌شوند. وقتى اين آمار را در كنار افراد بيكار شده از كار به‌واسطه تعميق ركود اقتصادى و تعطيلى واحدهاى توليدى در كشور قرار داده و نگاهى به هرم سنى ايرانى‌ها در سال‌هاى اخير كنيم. بى شك اولين چيزى كه به ذهن هر شهروندى خطورمى كند واژه اى است به نام بحران بيكارى ! در تمام نظر سنجى‌ها چه از سوى دولت و دستگاه‌هاى دولتى و چه مؤسسه‌هاى مستقل نظرسنجى مهم‌ترين مشكل مردم بيكارى و عدم اشتغال است. معاون اول رئيس جمهور چند روز قبل با اشاره به اين‌كه يكى از اصلى‌ترين چالش‌هاى كشور بيكارى جوانان و تحصيل‌كرده‌ها است گفت: حدود يك ميليون و ۲۰۰ هزار نفر سالانه به افراد جوياى كار در كشور اضافه‌شود.

۵- يكى از مسائل مهم اشتغال است كه اگر حل شود، مشكل ازدواج، مسكن و معضلات و گرفتارى هاى ديگر هم حل مى‌شود. دولتمردان كه در سال‌هاى قبل از به قدرت رسيدن جلسه مى‌گذاشتند،می گفتند ۱۵ درصد مشكلات كشور از تحريم‌هاست و ۸۵ درصد باقى ناشى از مديريت ضعيف است. حال امروز ادعا مى‌كنند تحريم‌ها برداشته شده و مديريت‌شان علمى وبى‌نظير است، پس چرا بيكارى افزايش پيدا كرده و به رقم‌ ۲. ۱۲ درصد رسيده است. متاسفانه يكى از آسيبهاى مهمى كه اين سالها به جامعه ايران وارد مى‌شود بحران بيكارى است كه على‌رغم چاره انديشى و يا پنهانكارى مسؤولين مانند بهمنى آرام وبى‌صدا و در عين حال مهيب و ويرانگر نظام اجتماعى ايران را در معرض تهديد قرار داده است.

<<بِسمِ الله الرَحمنِ الرَحیمِ»

إِنَّآأَعطَینَاکَ الکَوثَرَ (1) فَصَلِ لِرَبِکَ وَانحَر(2)إِنَّ شَانِئَکَ هُوَالأَ بتَرُ(3)  «صَدَقَ الله العَليُ العَظیم«

 

اخبار
ارتباط با امام جمعه