جمعه 1396/4/2 - 46 : 23
مشخصات امام جمعه
محمد طه مهری
محمد طه مهری
گيلانغرب
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1396/3/26
ویژگیهای حکومت امیر المومنین علیه السلام

    جمعه1396/3/26     
امام جمعه گیلانغرب حجت الاسلام والمسلمین محمد طه مهری  

خطبه اول: موضوع ، ویژگیهای حکومت امیر المومنین علیه السلام

السلام عليکم ورحمتُ اللهِ وبرکاته


أَعُوذُ بِالله مِنَ الشَيطَانِ الرَجيم بِسمِ الله الرَحمنِ الرَحيمِ  الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذي عَلا في تَوَحُّدِهِ وَ دَنا في تَفَرُّدِهِ وَجَلَّ في سُلْطانِهِ وَعَظُمَ في اَرْكانِهِ، وَاَحاطَ بِكُلِّ شَيءٍ عِلْماً وَ هُوَ في مَكانِهِ وَ قَهَرَ جَميعَ الْخَلْقِ بِقُدْرَتِهِ وَ بُرْهانِهِ،حميداً لَمْ يَزَلْ، مَحْموداً لايَزالُ (وَ مَجيداً لايَزولُ، وَمُبْدِئاً وَمُعيداً وَ كُلُّ أَمْرٍ إِلَيْهِ يَعُودُ)الحَمدُلله رَبِ العَالَمِين ثُمَ الصَلَاةُ والسَلامُ علي سَيِدِنَا وَ نَبِيِنَا وَ مَولانَا ابي القاسم مُصطَفي مُحمَّد صَلَي الله عَلَيهِ وَ آلِه ِالطَيِبينَ  الطّاهِرين المَعصُومِين ولَعنُ الدّائم علي اعدائِهم أجمَعِين،مِن الآن إلي قيامِ يَوم الدّين.
اُوصيکُم عِبَّادَالله وَنَفسي بِتَقوَي الله خودم وهمه شما خواهران وبرادران ديني را به تقواي الهي وپرهيز از  محرّمات دعوت مي کنم.   

قال الله تبارک و تعالی: »یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَكُونُوا مَعَ الصَّادِقِینَ«. )توبه: 119).

این ایام و لیالی منسوب به امام العارفین، قطب السالکین، ابواالئمه، اخوالرسول، زوج البتول، یعسوبّ الدّین، و امام المتّقین امیرالمؤمنین علی ابن ابی طالب علیه افضل التحیة و الثَّناء است. شخصیتی كهدریای بیكران فضائلش هیچ انتهایی ندارد، و قله ی رفیع كراماتش قابل دست یافتن نیست. شخصیتی كه دریای موّاج فضائل و نیکیهاست، امیر والاییهاست، خورشید بلند و درخشان عظمت هاست.

در طول اعصار و قرون، حکومت ها و دولت های زیادی روی کار آمده و چند صباحی بر مردم حکومت کرده و بعد هم از بین رفته اند، به طوری که اثری از آن ها بر جای نمانده و اگر در مواقعی یادی هم می شود، برای این است که مایه عبرت دیگران شود. اما در این میان، حکومت هایی هم بوده اند که علی رغم گذر قرن ها هنوز هم بر سر زبان هایند و با تمام تلاشی که براندازان انجام داده اند، ره به جایی نبرده اند.

حکومت امام علی(ع) یکی از این حکومت ها است که شیفتگان زیادی داشته و دارد و هنوز که هنوز است، بعد از گذشت سالیان متمادی هرجا سخن از عدالت به میان می آید، عدالت علی(ع) در ذهن ها تداعی می شود.

علی(ع) حاکمی بود که خود را از مردم و مردم را نیز از خود می دانست. در پیاده کردن عدالت و احکام خدا هیچ هراسی نداشت و عقیده داشت عدالت در رأس همه برنامه ها است. او معتقد بود اگر این اصل از میان برداشته شود، سودجویان و فرصت طلبان به دستگاه حکومت راه یافته و فساد و تباهی آن را فرامی گیرد. امیرمؤمنان رهبری بی نظیر بود که احکام خدا را با شیواترین بیان، ابلاغ و در مقام عمل به عالی ترین وجهی پیاده می کرد. او فقط رضایت حق را در نظر داشت.

در حکومت نمونه علی(ع)، رابطه حاکم با مردم بسیار دوستانه، انسانی و شرافت مندانه است، به همین دلیل هیچ گاه طاقت دیدن مشکلات و گرفتاری های مردم را نداشت و به این مسئله اهمیت زیادی داد. مؤید وجود این گفته، توصیه های مستمری است که حضرت ضمن نامه ها و خطبه ها و فرمان های خود در نهج البلاغه به عاملان و استان داران خویش خاطرنشان فرموده اند و از آن جمله در عهدنامه خود به مالک اشتر می نویسند:

(برای ارباب رجوع وقتی مقرّر کن و خود شخصاً بر گرفتاری هایشان برس و برای این موضوع مجلسی عمومی تشکیل ده و در آن مجلس برای خدایت که تو را آفریده و این مقام داده، فروتنی کن و در این موقع، ارتش و مأموران و پاسبانان خود را از جلوی چشم مردم دور کن تا بدون پروا و هراس با تو سخن گویند، زیرا مکرر از رسول خدا شنیدم که می فرمود: هرگز امتی به قداست و پاکی نخواهد رسید مگر آن که در میان آن ها حق ضعفا از اقویا و نیرومندان بدون لکنت و پروا گرفته شود.)2

در حکومت آن حضرت، نیکوکار و بدکار یک سان نیستند، بلکه بدکار به سزای بدی اش می رسد و نیکوکار به پاداش خوبی اش. حضرت علی(ع) در نامه اش به مالک می فرمایند: (و نباید نیکوکار و بدکار نزد تو یک سان باشند که آن، نیکوکار را به نیکویی کردن بی رغبت سازد و بدکار ان را به بدی کردن وا دارد; پس هریک از ایشان را به آن چه گزیده اند، جزاده.

حساسیت امام علی(ع) در برابر بیت المال

از جمله اقدامات مهم و اساسی و حساس امیرمؤمنان برای برپا داشتن حق و عدالت، بازگرداندن اموالی بود که از روی هوا و هوس و برخلاف عدالت میان نزیکان عثمان از بیت المال اختلاس شده بود. به همین دلیل علی(ع) در دومین روز از حکومتش خطبه ای ایراد فرمودند و د ر آن برنامه کار خود را چنین شرح دادند: (هر مالی را که عثمان به کسی بخشیده و هر زمینی را که در اختیار کسی قرار داد، همه آن ها باید به بیت المال باز گردد; اگرچه با آن ها زن ها را به ازدواج درآورده و در شهرها پراکنده کرده باشند.

علی(ع) می خواست مردم را به روش و سنت پیامبر بازگرداند و با توجه به حساسیتی که به بیت المال داشت سعی می کرد تا امتیاز طبقاتی را از میان بردارد و غنایم را به طور مساوی تقسیم کند تا آن جا که می فرمایند: (اگر این ها مال شخصی خودم بود و می خواستم بر مردم تقسی م کنم، تبعیض قائل نمی شدم تا چه رسد به این که بیت المال است و مال خدا است و ملک شخصی کسی نیست.

امام علی(ع) پس از در دست گرفتن حکومت بسیاری از کارگزاران نالایق را عزل کرده و افراد شایسته و با صلاحیت را جای گزین آن ها کردند.

به همین دلیل در همان روزهای نخست حکومت خود، معاویه را نیز مانند حکام دیگر عزل کرد. اما جمعی از نزدیکان و علاقه مندان آن حضرت روی نفوذی که معاویه در شام پیدا کرده بود، به عنوان خیرخواهی و مصلحت اندیشی، به آن حضرت پیش نهاد کردند که خوب است چندی معاویه را د ر این منصب باقی گذاری تا پس از آرام شدن اوضاع و استقرار پایه های حکومت، آن گاه عزلش کنی; اما امام در جواب فرمودند: (به خدا سوگند، من در دینم مداهنه نمی کنم و امور مملکت را به دست افراد پست نمی سپارم.

یکی از مهم ترین و اساسی ترین کارهای یک حاکم در اداره امور، انتخاب و به کارگیری مدیران و کارگزاران لایق و شایسته است. امام(ع) پس از عزل افراد نالایق، گزینش و نصب افراد کاردان و با صلاحیت را در رأس برنامه ها و اصلاحات خویش قرار دادند. آن حضرت با تو جه به حساسیتی که به این موضوع داشتند، معیارهای کلی گزینش کارگزاران را این گونه مطرح فرموده اند:

1. علم و توانایی; 2. پرواپیشگی; 3. داشتن تجربه کاری; 4. باحیایی; 6. پاکی و صلاحیت خانوادگی; 7. سابقه مسلمانی و دل بستگی دینی;

8. امانت داری و وفاداری; 9. کارایی و تأثیرگذاری.

روش مبارزه با دشمنان در دوران حکومت علی(ع)

امام علی(ع)، امام خوبی ه، عدالت، درست کاری و مظهر تقوا و پرهیزگاری است. او در هر شرایطی همواره مصلحت اسلام و مسلمین را در نظر گرفته و بهترین حکم را صادر می کردند. در مورد جنگ هایی هم که پیش می آمد، بسیار قاطع و شجاعانه رفتار می کردند و بعد از مبا رزه هم برخورد بسیار خوبی با اسرای جنگی داشتند. ایشان در مبارزه با دشمنان همواره این اصل ها را مد نظر داشتند:

1. توکل بر خدا و نهراسیدن از زیادی دشمن; 2. ثابت قدم بودن و استقامت داشتن در جنگ; 3. مسامحه و سهل انگاری نکردن در جنگ; 4. مأیوس نشدن از شکست اولیه و تلاش مجدد برای پیروزی; 5. مراقب مکر و حیله دشمن بودن; 6. شجاعت و شهادت طلبی در جنگ; 7. عفو کردن دشمن بعد از جنگ و مهربان بودن با اسرا.

امام علی(ع) نمونه انسان کاملی است که در حفظ اسلام و ارزش های آن بسیار کوشیده اند و همیشه و همه جا از اسلام دفاع کرده و آن را متضمن سعادت و رستگاری انسان ها می دانند. اگر به سخنان حضرت علی(ع) در نهج البلاغه نظری بیندازیم، خواهیم دید که ایشان در جای جای آن به ارزش های اسلامی اشاره و تأکید و سفارش کرده اند

امنیت یکی از اساسی ترین مسائل یک جامعه است و هر ملتی در حیات اجتماعی خود نیازمند به امنیت و آسایش است. اگر مردم به دنبال حاکم خوب هستند و می خواهند حکومت دار آن ها عادل، شایسته، مردم دار و باشد، همه به خاطر این است که خواهان امنیت هستند و می خواه ند در آرامش روحی و روانی زندگی کنند. حضرت علی(ع) در این مورد تلاش های فراوانی کردند که به ذکر مواردی از آن ها اشاره می شود:

1. امنیت جانی; امنیت جانی یکی از اصلی ترین و مهم ترین اقسام امنیت است. در حکومت امام علی(ع) مردم به خاطر یک سری قوانین اسلامی از امنیت جانی برخوردار بودند; اگر کسی به دیگری صدمه می زد و یا یکی دیگری را می کشت، قصاص و مجازات می شد تا دیگران جرئت انجام چن ین کارهایی را در سر نپرورانند.

2. امنیت مالی و اقتصادی; در حکومت امام علی(ع) مردم علاوه بر امنیت جانی، از امنیت مالی نیز برخوردار بودند. هرکسی به مال مردم متعرض می شد، حاکم برای امنیت دیگران مجرم را دست گیر کرده و به سزای عملش می رساند.

3. امنیت شغلی و کاری; 4. امنیت قضایی و حقوقی;

»بِسمِ الله الرَحمنِ الرَحیمِ»

إِنَّآأَعطَینَاکَ الکَوثَرَ (1) فَصَلِ لِرَبِکَ وَانحَر(2)إِنَّ شَانِئَکَ هُوَالأَ بتَرُ(3)  «صَدَقَ الله العَليُ العَظیم« 
خطبه دوم:
بِسمِ الله الرَحمنِ الرَحيمِ الحَمدُلله رَبِ العَالَمِين وَالصَّلاةُ وَالسَلام علي رَسُولِ الله وعَلي فاطِمَةَالزَهرا سَيِدَةِ نِساءالعَالَمِين وَعَلي عَليِ أَمِيرِالمُومِنِين وَعَلي الحَسَنِ وَالحُسَينِ سَيِدَي شَبَابِ أَهلِ الجَنَه وَعَلي عَلي بنَ الحُسَينِ  وَمُحمَّد بنِ عَلي وَجَعفَرِبنِ مُحمَّد وَمُوسَي بنِ جَعفَر وَعَلي بنِ مُوسَي وَمُحمَّدبنِ عَلي وَعَلي بنِ مُحمَّد وَ الحَسَنِ بنِ عَلي وَالخَلَّفَ الحُجَة أيُهَا القَائِمُ المُنتَظِرَ المَهدي صَلَّواتُ الله عَلَيهِم أجمَعيِن.
اُوصيکُم عِبَّادَالله وَنَفسي بِتَقوَي الله خودم وهمه شما خواهران وبرادران ديني را به تقواي الهي وپرهيز از  محرّمات دعوت مي کنم.

 

مطلب اول :رهبر معظم انقلاب اسلامى در ديدار سران قوا، مسؤولان و كارگزاران نظام و جمعى از مديران كشور، با تأكيد بر ضرورت ايجاد فضايى جديد از همكارى و كار و تلاش براى پيشرفت ايران و اعتلاى نظام افزودند: براى اداره درست كشور و مديريت فرصتها و تهديدها بايد ضمن استفاده از تجربيات كه مهم‌ترين آن‌ها وحدت ملى و اعتماد نكردن به آمريكاست، به ملاكهاى درست تصميم‌گيرى اتكا كرد كه اصلى‌ترين اين ملاكها، «تأمين منافع مليِ حقيقي» يعني منافعي است كه با هويت ملى و انقلابى ملت در تعارض نباشد.

ازسال گذشته و در ديدارهايى كه رهبر معظم انقلاب با مردم و مسؤولان نظام داشته‌اند، معظم‌له تأكيد ويژه‌اى بر لزوم صيانت از شور انقلابى، حفظ روحيه انقلابى، انقلابى عمل كردن و انقلابى‌گرى داشته‌اند.هم‌چنين مقام معظم رهبرى در ماه‌هاى اخير در عين تأكيد بر حفظ روحيات انقلابى، شاخصه‌هاى آن‌را نيز به‌درستى تبيين نموده و باب تلاش‌هاى دشمنان بيرونى و همفكران داخلى آن‌ها جهت انزواى نيروهاى انقلابى را مى‌بندند. ايشان در بياناتشان شاخص‌هاى زير را براى نيروهاى انقلاب برمى‌شمارند

ايستادگى و ثبات در اصول انقلاب اسلامى‌- پايبندى به رفتار و گفتار امام و ايستادگى در برابر تحريف خط امام‌-  پاك‌دستى و ساده‌زيستى و اجتناب از اشرافى‌گرى‌-استكبارستيزى و ايستادگى قاطع در مقابل كفر، نفاق و طمع‌ورزى و سلطه بيگانگان‌-دفاع از اقتدار و امنيت ملى‌-

مبارزه واقعى با فقر، فساد و تبعيض‌-آنچه در طول سال‌هاى پس از پيروزى انقلاب اسلامى سبب ماندگارى و بقاى انقلاب شده است، وجود اين روحيه (ميان نيروهاى مؤمن به انقلاب است كه به‌رغم گذر نسلى، توانسته‌اند شادابى و روحيات انقلابى‌گرى را حفظ كنند.

شاخصه‌هاى انقلابى بودن و انقلابى زيستن را نيز مى‌توان در موارد مهم خلاصه كرد و اين‌ها مواردى است كه مى‌توان گفت انقلابى بودن متكى به اين مؤلفه‌هاست:

۱.     التزام به اسلام: انقلابى بودن متصل به اسلام است و يك انسان انقلابى بايد به مكتب اسلام، پيامبر(ص) و مكتب امام، اعتقاد عملى و واقعى داشته باشد. بر اين اساس مى‌توان گفت يك انقلابى، يك مسلمان واقعى است.

۲.     مرزبندى پررنگ در برابر دشمن: يك انقلابى واقعى، استكبارستيز، سلطه‌ستيز و در يك كلمه آمريكاستيز است.

۳.     بصيرت دينى و سياسى: يك انقلابى لزوما بايد بصيرت دينى و سياسى داشته باشد و از آگاهى‌هاى غفلت‌زدا و معرفت نافذ برخوردار باشد. انسان انقلابى، قدرت تحليل درست حوادث و رخدادها را دارد و دشمن‌شناس است و مى‌تواند معادله دوستى و دشمنى را تفكيك كند.

مطلب دوم :بيانات رهبر معظم انقلاب در جمع دانشجويان در ماه مبارك رمضان و نكات بسيار مهمى كه در اين ديدار بيان شد، توجه‌هاى بسيارى را به خود جلب كرد. در اين ميان آنچه رهبرى معظم در مورد مقوله «آتش‌به‌اختیار» بيان كردند از اهميت ويژه‌اى برخوردار شد و به نظر مى‌رسد كه شايسته است اين توصيه و نظر رهبرى معظم انقلاب مورد تحليل ويژه و دقت نظر ويژه نيز قرار گيرد.

مطابق معمول جريان‌هايى كه از بيرون از نظام خط مى‌گيرند و مطابق خواست دشمن مسائل را مى‌فهمند و مطرح مى‌كنند، سريعا شروع به بيان مطالب‌ بى‌ربط يا تلقى‌ها و تعابير خلاف در اين باره كردند. كسانى هم كه دل صافى با نظام جمهورى اسلامى ندارند - چه در داخل و چه در خارج - تلاش كردند تا بر سوء‌تفاهم از اين عبارت رهبرى بيافزايند و از آن مسائلى استخراج كنند

اصل توصيه رهبرى به جوانان دانشجو به‌عنوان افسران جنگ نرم و نيز همه «هسته‌هاى فكرى و عمليِ جهادى، فكرى، فرهنگى» در كشور است. موضوع اين دستور نيز «تلاش جدّى و همه‌جانبه براى غلبه دادن گفتمان انقلاب» است. يعنى آن‌ها كه در دانشگاه هستند، اين امر را در دانشگاه و آن‌ها كه در بيرون دانشگاه هستند، در خارج از دانشگاه دنبال كنند.

از اين بيان رهبرى معظم مشخص مى‌شود كه ايشان قائل به ضعفى - گاه جدى - در ستادها و مراكز نظام در تبيين گفتمان انقلاب اسلامى هستند و در اين‌رابطه اختلال‌ها و يا خلاءهايى رخ مى‌دهد كه در اين موارد دانشجويان انقلابى و ديگر هسته‌هاى فكرى و عملى جهادى، و فرهنگى بايد ورود كنند و منتظر نمانند. نكته‌ى مهمى كه بايد به آن توجه كرد اين است كه «آتش‌به‌اختیار» بودن در اين شرايط به معنى تجويز بى‌نظمى و هرج و مرج و خودسرى و كار ضد نهادى و ضد ستادى و يا حركت‌هاى تخريبى و مانند آن نيست.

در تحليل چرايى و مبناى اين دستور رهبرى نيز بايد توجه داشت كه از منظر رهبرى انقلاب اسلامى، يك انرژى عظيم متراكم و يك استعداد جدى اكتشاف نشده و استفاده نشده از مردم و نيروهاى انقلابى و حزب‌اللهى در حمايت و تحقق اهداف گفتمان انقلاب اسلامى وجود دارد كه متاسفانه برخى نهادهاى دولتى و حاكميتى از استفاده صحيح و درست از اين نيرو كوتاهى كرده و مى‌كنند. رهبرى بارها به دولت و ديگر مسؤولان تذكر دادند كه خود را از استعداد و توان غنى و جدى مردمى و حزب‌اللهى و نيروى قدرتمند و پرتوان و پرانگيزه‌ى آن‌ها محروم نكنند. بارها متذكر شدند كه به اسم افراطى و تندرو، حزب‌اللهى‌هاى جوان را كنار نزنند.

بارها بيان كردند كه براى تحقق اهداف انقلاب اسلامى بايد فرهنگ مردمى شود، حتى اقتصاد و سياست و... هم. حال به نظر مى‌رسد كه آن روى همين مطلب بيان شده است. اين نيروى عظيم حزب‌اللهى متراكم در ميان مردم، اين جهت‌گرى انقلابى پر توان نبايد معطل ناكارآمدى برخى دستگاه‌هاى دولتى و حاكميتى در برخى عرصه‌ها بماند. حركت‌هاى انقلابى در ميان مردم بايد زنده بماند. انقلاب نبايد دچار ركود ناشى از تنبلى و كم تحركى ادارات دولتى شود. اين اساس كار است. حركت‌هايى مانند اردوهاى جهادى، فعاليت‌هاى جهادى در سازندگى، كارهاى فرهنگى مردمى در مساجد و رسيدگى به نقاط محروم كشور كه به‌صورت خودجوش بدون معطل شدن براى دستگاه‌هاى ادارى صورت مى‌گيرد، نمونه‌هايى از اين امر است.

مناسبتها : 27 خرداد ۱۳۵۸ فرمان امام براى تأسيس جهاد سازندگى‌-جهاد سازندگى ازجمله نهادهاى مردمى جوشيده از انقلاب اسلامى ايران است. اين نهاد به‌خاطر فلسفه تشكيل و عملكرد آن، در ميان ساير نهادها و ارگانهايى كه براى قوت و تداوم انقلاب اسلامى شكل گرفتند، از اعتبار و جايگاه والايى برخوردار است.

جهاد سازندگى تنها به فاصله ۴ ماه پس از پيروزى انقلاب اسلامى به فرمان امام خمينى شكل گرفت و تشكيل آن به‌خاطر فقر فزاينده‌اى بود كه در سيستم كشاورزى و نظام روستائى كشور وجود داشت.

آنچه امروز به آن سخت نيازمنديم،انجام كار جهادى براى ساخت و آبادانى كشور و خصوصا رسيدگى به روستاها به‌عنوان مراكز اصلى تأمين و توليد مواد غذايى است. براى تحقق اين مهم از همان اوان پيروزى انقلاب اسلامى نهادى مقدس به ‌نام جهاد سازندگى با دستور و فرمان امام خمينى(ره) ايجاد شد ولى متاسفانه با نابودى آن توسط برخى مسؤولين وقت، رسيدگى به روستاها و محرومين كم‌رنگ شد و امروز با گذشت سالها از آن واقعه، خلاء چنين نهادى به‌شدت محسوس است. نهادى كه جهادگرانش براى خدمت به محرومان و آبادانى كشور سر از پا نمى‌شناختند و در اقصى نقاط كشور، كمر همت براى كار و كوشش مخلصانه به مردم مى‌بستند. تا امروز هم اين خلاء برطرف نشده است و با وجودى كه جوانان انقلابى داوطلبانه به كارهاى جهادى در اعماق كشور مشغولند، ولى همچنان نياز به چنين نهادى كه فارغ از همه بوركراسى‌هاى ادارى و دولتى، خدمت‌رسان محرومان و آبادانى روستاها باشند، حس مى‌شود. براى همين است كه روستاهاى كشور روزبه‌روز در حال تخليه و كاهش جمعيت مى‌باشد و روستایيان ‌انگيزه ماندن در روستاها را از دست داده و به حاشيه‌نشينى در اطراف شهرهاى بزرگ روى آورده‌اند. در سال توليد و اشتغال، به‌معناى واقعى كلمه از روستاها حمایت کنیم.

--در ۱۶ مرداد سال ۱۳۵۸ يعنى يك سال بعد از پيروزى انقلاب اسلامى ايران، در پى بمباران جنوب لبنان توسط نيروهاى اسرائيل، امام خمينى رهبر انقلاب اسلامى ايران، از مسلمانان جهان خواست تا آخرين جمعه‌ى ماه رمضان را به‌عنوان «روز قدس» انتخاب كنند و در اين روز همبستگى خود را در حمايت از «حقوق قانونى مردم مسلمان فلسطين» به نمايش بگذارند.

از آن زمان به بعد همه ساله از اين‌روز بزرگداشت مى‌گردد و مسلمانان براى نشان دادن مراتب تنفر و انزجارشان از رژيم اسرائيل و حمايت قاطع‌شان از مردم تحت ستم فلسطين، فرياد عدالت سر مى‌دهند. در واقع روز قدس نماد وحدت و اراده امت اسلامى در مقابل جنايات رژيم صهيونيستى در فلسطين، غزه و ديگر كشورهاى اسلامى مى‌باشد.

مقام معظم رهبرى در نشست با مسؤولين نظام در ۲۲ خرداد جارى در تبيين زنده بودن انقلاب به موضوع استمرار حمايت از فلسطين اشاره و فرمودند: «آمريكايى‌ها هم بدانند، جمهورى اسلامى از مواضع اصلى خود كوتاه نمى‌آيد. ما از ظلم‌ستيزى دست برنمي‌داريم، از دفاع از فلسطين كوتاه نمى‌آييم، از مبارزه‌ى براى اِحقاق حقوق خودمان كوتاه نمىآييم. ما يك ملّت زنده‌اى هستيم، خوشبختانه انقلاب زنده است.»

روز قدس نماد وحدت و اراده امت اسلامى در مقابل جنايات رژيم صهيونيستى در فلسطين، غزه و ديگر كشورهاى اسلامى مى‌باشد.

قدس براى اعلام حمايت از فلسطين است و مى‌تواند به‌عنوان روز وحدت‌بخش جهت همگرايى تمام مسلمانان جهان در برابر توطئه‌هاى بيگانگان به‌كار بيايد و ملل مسلمان را باهم متحد سازند. اين اتحاد مى‌تواند بر توانمندسازى كشورهاى اسلامى در برابر دشمنان‌ بى‌شمارشان بسيار مؤثر و مفيد واقع گردد. از طرفى، كشورهاى اسلامى اگر با حفظ اتحاد و همبستگى خواهان رهايى فلسطين از انقياد اسرائيل شوند و در برابر آن با تمام نيرو بايستند، روزنه اميدى براى آزادى آنان باز خواهد شد.

--ياد چهار شهيد مبارزه با كاپيتولاسيون و سيطره دشمن بر استقلال كشور-شهيدان صادق امانى، محمد بخارايى، رضا صفار هرندى و مرتضى نيك‌نژاد

۳۱ خردادماه ۱۳۶۰شهادت دكتر چمران  وجمعی دیگر از رزمندگان و یاران و همسنگران را گرامی میداریم . چمران

زيباترين الگو براى نسل جوان‌-دليرمردى نستوه كه بنيانگذار انقلاب اسلامى، حضرت امام خمينى(ره) پس از شهادت او فرمودند: «او جنگجويى پرهيزكار و معلمى متعهد بود كه كشور اسلامى ما به او و امثال او احتياج مبرم داشت.»

بِسمِ الله الرَحمنِ الرَحیمِ»

إِنَّآأَعطَینَاکَ الکَوثَرَ (1) فَصَلِ لِرَبِکَ وَانحَر(2)إِنَّ شَانِئَکَ هُوَالأَ بتَرُ(3)  «صَدَقَ الله العَليُ العَظیم«