جمعه 1396/2/8 - 45 : 18
مشخصات امام جمعه
محمد طه مهری
محمد طه مهری
گيلانغرب
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1396/2/1
برپايى حكومت الهى‌

 

جمعه 1396/2/1
امام جمعه موقت گیلانغرب حجت الاسلام والمسلمین  سید سیف الله موسوی  
خطبه اول: موضوع ، برپايى حكومت الهى‌

السلام عليکم ورحمتُ اللهِ وبرکاته   

أَعُوذُ بِالله مِنَ الشَيطَانِ الرَجيم بِسمِ الله الرَحمنِ الرَحيمِ  الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذي عَلا في تَوَحُّدِهِ وَ دَنا في تَفَرُّدِهِ وَجَلَّ في سُلْطانِهِ وَعَظُمَ في اَرْكانِهِ، وَاَحاطَ بِكُلِّ شَيءٍ عِلْماً وَ هُوَ في مَكانِهِ وَ قَهَرَ جَميعَ الْخَلْقِ بِقُدْرَتِهِ وَ بُرْهانِهِ،حميداً لَمْ يَزَلْ، مَحْموداً لايَزالُ (وَ مَجيداً لايَزولُ، وَمُبْدِئاً وَمُعيداً وَ كُلُّ أَمْرٍ إِلَيْهِ يَعُودُ)الحَمدُلله رَبِ العَالَمِين ثُمَ الصَلَاةُ والسَلامُ علي سَيِدِنَا وَ نَبِيِنَا وَ مَولانَا ابي القاسم مُصطَفي مُحمَّد صَلَي الله عَلَيهِ وَ آلِه ِالطَيِبينَ  الطّاهِرين المَعصُومِين ولَعنُ الدّائم علي اعدائِهم أجمَعِين،مِن الآن إلي قيامِ يَوم الدّين.
اُوصيکُم عِبَّادَالله وَنَفسي بِتَقوَي الله خودم وهمه شما خواهران وبرادران ديني را به تقواي الهي وپرهيز از  محرّمات دعوت مي کنم.

هدف اصلى بعثت انبياء، همان عبادت مخلصانه خداست كه سعادت جاودانه انسان، در آن است و همين عبادت مخلصانه است كه بشر را جانشين خدا مى‌كند و همه هستى را خاضع و فرمانبردار انسان مى‌سازد از اهداف بعثت انبيا، يكى اقامه عدل و ديگرى برپايى حكومت الهى است كه با تحقق اين دو هدف مقدماتى، عبادت مخلصانه حق‌(جل اسمه) كه هدف اصلى بعثت انبياست محقق مى‌شود.

در حكومت انبياء ، خواسته‌ها و مصالح فردى يا گروهى، حكومت نمى‌كند؛ آنچه حكومت مى‌كند، امر و نهى الهى و دستورها و قوانين خداست.

این حكومت ، با انواع ديگر حكومت تفاوت اساسى دارد. جملگى حكومت‌ها از هر نوع و به هر شيوه كه باشند، چه حكومت‌هاى فردى و چه حكومت‌هاى جمعى، چه آن‌ها كه بر پايه استبداد برپا مى‌شوند، و چه آن‌ها كه بر پايه دموكراسى غير الهى و حاكميت مطلق احزاب و گروه‌ها بنا مى‌شوند، همگى در يك نقطه به هم مى‌رسند و همگى از اين نقص مشترك برخوردارند كه مصالح وخواسته‌هاى فرد يا جمع معينى، آن هم به تشخيص عده معدودى از افراد بشر، اختيار همه انسان‌ها را در دست داشته باشند و على‌رغم حس طبيعى خودخواهى و نيز خطاپذيرى آنان، خواست تشخيص آنان، سرنوشت بقيه را رقم زند و انسان‌ها در زندگى‌شان محكوم تصميم حاكمان باشند - خواه اين عده معدود به خواست خود، زمام امور بشر را به دست گرفته باشند يا با كمك جمع اندك يا بسيار ديگر - نتيجه‌اش سپردن سرنوشت انسان‌ها به خواست فرد يا جمعى است كه نه صحت تشخيص آنان و نه امانتدارى و عدالت چنين حكومتى تضمين‌پذير است و نه دليلى بر سلامت و توان ايشان براى تشخيص مصلحت جمع يافت مى‌شود.

در حكومت انبيا خواسته خداوند ملاك تصميم‌گيرى‌ها و قوانين و مقررات است. خواسته خداوند يعنى عدل و فضيلت و مصلحت. انبيا امانتدارانى هستند كه قانون و دستور خدا را در جامعه بشرى اجرا مى‌كنند و حكومت انبيا به ‌معناى حكومت قانون خداست. حكومت امامان معصوم پس از نبى خاتم و نيز حكومت فقهاى عادل در زمان غيبت امام معصوم نيز همان حكومت قانون خداست؛ زيرا مبتنى بر اراده و دستور خداوند متعال است. انبيا و امامان معصوم(ع) و نيز فقهاى عادل امانتداران دين خدايند؛ آشنايان امين و عادلى كه قانون خدا را مى‌شناسند و در اجراى صحيح آن، به‌دليل عصمت و عدالتى كه دارند، خيانت نمى‌كنند.

خداى متعال در قرآن كريم بارها به بيان اين هدف پيامبران كه اقامه حكومت الهى است، پرداخته است. ازجمله در سوره شعراء آيات ۱۰۸، ۱۱۰، ۱۲۶، ۱۳۱، ۱۴۴، ۱۵۰، ۱۶۳ و ۱۷۹، پيام انبيا را در اين جمله خلاصه مى‌كند: (فَاتَّقُوا اللهَ وَأَطِيعُونِ). يعنى : «پرهيزگارى خدا را پيشه كنيد و از من اطاعت كنيد».

در اين آيات، انبياى الهى، بشر را به پذيرش رهبرى خود فراخوانده‌اند وآنان را به برپايى حكومتى كه رهبرى‌اش  را انبيا بر عهده دارند، دعوت كرده‌اند. در همين سوره، در آيات ۱۵۰، ۱۵۱، ۱۵۳، پيام حضرت صالح، يكى از پيامبران بزرگ الهى، به قومش چنين بيان شده است: (فَاتَّقُوا اللهَ وَأَطِيعُونِ * وَلَا تُطِيعُوا أَمْرَ الْمُسْرِفِينَ * الَّذِينَ يُفْسِدُونَ فِى الْأَرْضِ وَلَا يُصْلِحُونَ). «تقواى خدا را پيشه كنيد و از من اطاعت كنيد و از تجاوزكاران و مسرفانى كه فساد بر پا مى‌كنند و زمين را آباد و اصلاح نمى‌كنند، اطاعت نكنيد.»

در اين آيات، حضرت صالح - پيامبر بزرگ خدا - خود را به‌عنوان رهبر شايسته اطاعت، معرفى و مردم را به شورش و تمرد از اطاعت رهبران ستمگر و ستم‌پيشه دعوت مى‌كند و آنان را به فرمانبردارى از حكومت خويش، به‌جاى حكومت رهبران ستم‌پيشه، فرا مى‌خواند.

اين هدف در سوره نساء آيه ۶۴، هدف همه پيامبران در طول تاريخ اعلام شده است. خداى متعال مى‌فرمايد:

(وَمَا أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلاَّ لِيُطَاعَ بِإِذْنِ اللهِ). «هيچ رسولى نفرستاديم مگر به اين منظور كه به اذن خدا اطاعت شود.»

و براى تحقق همين هدف است كه خداى متعال درباره رسول خدا و امامان پس از او مى‌فرمايد: (أَطِيعُواْ اللهَ وَأَطِيعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِى الأَمْرِ مِنكُمْ) (نساء: ۵۹). «اى كسانى‌كه ايمان آوريد، از خدا اطاعت كنيد، و از رسول خدا و اولى الامر خود اطاعت كنيد.»

اين دو آيه، تأكيدى بر تداوم هميشگى اين هدف پيامبران، يعنى برپايى حكومت الهى در طول تاريخ گذشته و آينده بشر است.

با نگاهی گذرا به تاريخ اسلام می بینیم  بعثت رسول گرامى اسلام(ص) داراى مراحل مختلفى بود كه عبارتند از:

۱- جريان حقيقت و نور بعثت در قلب پيامبر اكرم(ص): مقام معظم رهبرى(حفظه‌الله) اين مرحله را مهم‌ترين مرحله بعثت معرفى مى‌كند و

مى‌فرمايد: «اين سرچشمه بعثت كه در مثل امروزى در قلب مقدّس نبى اكرم(ص) جوشيد و جارى شد، مسير مهمّى دارد. يعنى مسأله به همين‌جا خاتمه پيدا نمى‌كند كه از طرف پروردگار، حقيقت و نورى در قلب يك انسان ممتاز، برجسته و استثنايى درخشيد. اين، قدم اوّل و اوّل كار است. البته مهم‌ترين بخش قضيه هم، همين است. درخشيدن اين نور در قلب مقدّس و مبارك پيغمبر و تحمّل مسؤوليت وحى از طرف آن‌بزرگوار، همان قسمتى است كه به‌طور صريح، عالم خلقت، عالم وجود انسان و دنياى مادّى را به معدن غيب وصل مى‌كند.»

۲-     حركت در جهت برهم‌زدن انديشه‌هاى باطل: ايشان در اين‌زمينه نيز مى‌فرمايد: «بعد از آن كه قدم اوّل و اين حركت، با جوشش وحى الهى در قلب مقدّس پيغمبر و با تحمّل وحى الهى آغاز شد، آن وقت محتواى بعثت - كه يك محتواى جديد است و به‌معناى ساختن دنياى جديد و برهم زدن نهادهاى باطل و ساقط و توأم با ظلم و عدوان است - يعنى تحقّق بعثت در خارج نيز شروع مى‌شود كه به مبارزه احتياج دارد».

بنابراين قدم اوّل بعد از بعثت، نهضت، مبارزه و حركت است. هيچ پيغمبرى نتوانست اين‌راه را بدون مبارزه بپيمايد، اين بار را به منزل برساند و اين پيام را به مردم ابلاغ كند. اين‌طور نيست كه مردمى كه بعثت در قلب آن‌ها، در ميان آن‌ها و در محيط آن‌ها انجام گرفته است، آن دنياى جديدى را كه بعثت پيشنهاد مى‌كند، به آسانى بپذيرند. لذا مبارزات با پيغمبران شروع مى‌شود و پيغمبران، پر دشمن‌ترين انسان‌هايى هستند كه حامل يك بار امانت و يك حقّى هستند.»

۳-     برپايى حكومت اسلامى : بعد از تغيير در انديشه مرحله ديگرى كه براى بعثت قرار داده شده است، ايجاد حكومت و پياده كردن، عملى افكارى است كه در مرحله قبل رواج پيدا كرده بود، ايشان در اين‌زمينه مى‌فرمايد: «شروع اين‌راه (مرحله رواج افكار) در سيزده سال اوّلِ زندگى پيغمبر است؛ تا اين‌كه منتهى به تشكيل حكومت‌ می‌شود. پس قدم بعدى، تشكيل نظام مبتنى به اين تفكّر و بر مايه بعثت است. لذا توجّه مى‌كنيد از اين ترتيب، خوب مى‌شود فهميد حرف كسانى‌كه سعى مى‌كنند تا دين و به‌خصوص دين اسلام را جداى از حكومت معرفى كنند، غلط است... بعد از آن مبارزات طولانى، همين است. ايجاد يك محيط و فضا و يك نظم و نظام بر مبناى اين فكر است. تا اين نظام و اين‌قدرت، پشتوانه تفكّرات الهى و اسلامى نباشد، نمى‌توان افكار و احكام و مفاهيم الهى را در زندگى مردم منتشر كرد و بسط داد. درست عكسِ نظر كج‌بينانه كسانى‌كه مدّعى هستند اگر قدرت با دين همراه شود، دين فاسد مى‌شود!»

»بِسمِ الله الرَحمنِ الرَحیمِ»

إِنَّآأَعطَینَاکَ الکَوثَرَ (1) فَصَلِ لِرَبِکَ وَانحَر(2)إِنَّ شَانِئَکَ هُوَالأَ بتَرُ(3) «صَدَقَ الله العَليُ العَظیم«

خطبه دوم:
بِسمِ الله الرَحمنِ الرَحيمِ الحَمدُلله رَبِ العَالَمِين وَالصَّلاةُ وَالسَلام علي رَسُولِ الله وعَلي فاطِمَةَالزَهرا سَيِدَةِ نِساءالعَالَمِين وَعَلي عَليِ أَمِيرِالمُومِنِين وَعَلي الحَسَنِ وَالحُسَينِ سَيِدَي شَبَابِ أَهلِ الجَنَه وَعَلي عَلي بنَ الحُسَينِ  وَمُحمَّد بنِ عَلي وَجَعفَرِبنِ مُحمَّد وَمُوسَي بنِ جَعفَر وَعَلي بنِ مُوسَي وَمُحمَّدبنِ عَلي وَعَلي بنِ مُحمَّد وَ الحَسَنِ بنِ عَلي وَالخَلَّفَ الحُجَة أيُهَا القَائِمُ المُنتَظِرَ المَهدي صَلَّواتُ الله عَلَيهِم جمَعيِن.
اُوصيکُم عِبَّادَالله وَنَفسي بِتَقوَي الله خودم وهمه شما خواهران وبرادران ديني را به تقواي الهي وپرهيز از  محرّمات دعوت مي کنم ،

 

ضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح روز (چهارشنبه) در دیدار فرماندهان و جمعی از یگانهای نیروهای چهارگانه ارتش به مناسبت روز ارتش و نیروی زمینی با اشاره به نقش اقتدار، توانایی‌ها و انگیزه بالای ارتش در تأمین امنیت کشور، نیروهای نظامی را یکی از مؤلفه های تأمین امنیت برشمردند و با تأکید بر تأثیر عملکرد دستگاههای اقتصادی، علمی و تحقیقاتی، و آموزشی و فرهنگی در جلوگیری از به نتیجه رسیدن اهداف دشمن، اولویت درجه یک کشور را مسائل اقتصادی دانستند و گفتند: اصلی ترین وظیفه مسئولان، پیگیری سیاستهای اقتصاد مقاومتی بویژه در بخش اشتغال و تولید و تلاش جدی برای حل مشکلات معیشتی مردم و همچنین ایستادگی در مقابل ابرقدرتها و نترسیدن از تشر آنها است. برخى از مهم‌ترين محورهاى بيانات معظم له چنين است:

۱.      در حال حاضر وضعيت اقتصادى و اجتماعى كشور به‌نحوى است كه مسؤولان كشور بايد وجهه همت خود و تمام توان خويش را براى مبارزه اقتصادى با دشمن و رسيدگى به وضعيت معيشتى مردم به‌كار گيرند. بر همين اساس است كه رهبر معظم انقلاب شعار سالهاى اخير را عمدتا اقتصادى انتخاب كرده‌اند و در اين ديدار نيز تأكيد كردند كه علت انتخاب شعارهاى اقتصادى همين است كه امروز «ظرفيت اقتصادى در كشور يك نقطه كليدى و داراى اولويت است و لذاست كه من روى اين تكیه مى‌كنم. روى معيشت مردم تكيه مى‌كنم.»

۲.      مسأله مهم ديگر مسأله انتخابات و اهميت و سلامت و گستردگى و امنيت آن بود كه مورد تأكيد رهبر معظم انقلاب قرار گرفت و ايشان خاطرنشان كردند كه «همه بايد قدر انتخابات را بدانند. انتخابات بايد سالم، باامنيت و باگستردگى انجام بگيرد. ان‌شاءالله به توفيق الهى و علي‌رغم دشمنان همين‌جور خواهد شد و يك انتخابات گسترده، بانشاط، باشور و شوق و سالم و همراه با امنيت اتفاق بيفتد. اين براى كشور يك ذخيره خواهد بود و كشور را مصونيت خواهد داد.»

۳.      نكته مهم ديگرى كه رهبرى بر آن تأكيد كردند اين بود كه دشمن بر روى ضربه زدن اقتصادى به كشور متمركز شده است و تصور مى‌كند كه از اين طريق مى‌تواند مردم ايران را به زانو در آورد. اين تلاش موذيانه و برنامه جدى دشمن براى ضربه به ملت ايران بايد همت مسؤولان را دو چندان كند تا به مسائل معيشتى و مشكلات اقتصادى توجه ويژه داشته و تلاش و كار خود را چندين برابر كنند.

۴.      يكى ديگر از محورهاى اصلى بيانات رهبر معظم انقلاب اين بود كه تهديد و ارعاب ازجمله ابزارهاى دشمن است كه از آن بهره مى‌گيرد و تلاش مى‌كند تا مسؤولان و مردم كشورهاى مخالف خود را با ترس مجبور به كار در جهت منافع مستكبرين كند. غالب اين تهديدها و تشرها توخالى و فاقد محتواست و در بسيارى از موارد دشمنان توان انجام تهديدهاى خود را ندارند. البته نيروهاى مسلح چنان‌كه رهبرى بارها متذكر شده‌اند بايد كمترين تهديدها را نيز با قدرت پاسخ بدهند اما مسؤولان سياسى و مديران كشور و مردم نبايد در برابر تهديد دشمن دچار ضعف و سستى شوند زيرا دشمن همين را مى‌خواهد و بسياری از شگردهاى كارى دشمنان بر تهديد و ايجاد ترس مبتنى است.

۵.      يك فراز مهم از سخنان رهبر معظم انقلاب همين بود كه متذكر شدند كه كسى حق ندارد از جانب ملت شجاع و حاضر در صحنه‌ى ايران بترسد. اگر كسى مى‌خواهد در برابر تهديد دشمن و ارعاب او بترسد اين به خودش ربط دارد اما حق ندارد به نمايندگى از ملت ايران و در جايگاه مسؤولان ايرانى و يا از طرف مردمى كه خود شجاع هستند و در ميدان حاضرند و پوشالى بودن تهديدها را مى‌دانند، بترسد.

۶.     در پايان رهبر معظم انقلاب در اين بيانات خويش آموزه مهم و كليدى امام راحل عظيم الشان ملت ايران را به همه مسؤولان و مردم متذكر شدند كه دشمن، چه آمريكا و چه بزرگ‌تر از آمريكا هيچ غلطى نمى‌تواند بكند.

<<بِسمِ الله الرَحمنِ الرَحیمِ»

إِنَّآأَعطَینَاکَ الکَوثَرَ (1) فَصَلِ لِرَبِکَ وَانحَر(2)إِنَّ شَانِئَکَ هُوَالأَ بتَرُ(3)  «صَدَقَ الله العَليُ العَظیم«

 

اخبار
ارتباط با امام جمعه