پنج شنبه 1396/7/27 - 31 : 1
مشخصات امام جمعه
محمدحسن محمدی
محمدحسن محمدی
زهان
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1396/6/24
شرح رساله حقوق امام سجاد - حق سائل ومسئول
.                                                                                         بسمه تعالی

خطبه اول             24/6/96                           حق سائل و حق مسئول

موضوع : شرح رساله حقوق امام سجاد (ع)

و اما حق السائل فاعطاته اذا تهیات صدقه و قدرت علی سد حاجته و الدعاء له فیما نزل به والمعاونه له علی طلبته و ان شککت فی صدقه و سبقت علیه تهمه له و لم تعزم علی ذالک لم تامن ان یکون من کید الشیطان....

و اما حق سوال کننده اینست که اگر صدقه اماده ای داری به او بدهی و نیاز او را بر طرف کنی و برای بر طرف شدن فقرش دعا کنی و به درخواستش کمک کنی و اگر در صداقت گفتار او شک داری و او را متهم می دانی ولی بان یقین نداری چه بسا که شیطان برایت دامی نهاده و می خواهد تو را از بهره است باز دارد و میان تو و پروردگارت حائل شود او را به حال خود واگذار و به خوبی جواب کن و اگر هم با این حال چیزی به او بدهی کار بجایی کرده ای

و اما حق مسئول اینست که اگر چیزی داد با تشکر از او پذیرفته شود و اگر نداد باو خوش بین باش و بدان که اگر نداد باو خوش بین باش و بدان که اگر دریغ کرد نسبت به مال خود دریغ کرده و ملامتی بر او نیست.

سوالهای بجا و سوال های نابجا:

سوال اگر برای یاد گرفتن علوم اسلامی باشد بجا و بطور مطلق ممدوح است بلکه در قران کریم امر به ان شده است : فاسئلوا اهل الذکر ان کنتم لا تعلمون نحل/43 .   از کسانی که اهل ذکراند (ائمه اطهار) بپرسید اگر نمی دانید

سوال نصف علم است و دریچه ای است برای عالم شدن و خیلی در اسلام به ان سفارش شده است

سوال نابجا سوال اگر برای اظهار فضل باشد که دیگری را خراب کند و برنجاند یا هیچ فایده ای نداشته باشد بیجاست

امیر المومنین فرمودند : سلونی قبل ان تفقدونی   بپرسید از من قبل از انی که مرا نیابید    یکی سوال کرد یا علی موهای سر من چندتاست؟ حضرت فرمود عدد موهای سر تو هم می دانم ولی این سوال را شیطان در دهانت گذاشت.

اما انچه را که امام سجاد در حق سائل و مسول فرمودند به طور مطلق نیست بلکه سوال در مورد نیاز به مال است و مربوط می شود به سوال فقیران  و مستمندان و اصل این سوال و تکدی در اسلام مذموم است مگر در وقت ضرورت که جان فقیر در معرض خطر قرار بگیردکه برای حفظ جان خود می تواند سوال کند و کسی که مورد سوال قرار گرفته باید پاسخ مثبت به او بدهد

قران می فرماید : والذین فی اموالهم حق معلوم  للسائل والمحروم معارج /24-25  (نماز گزاران واقعی)   کسانی هستند که در اموالشان حق مشخصی و معلومی برای سائل و بینوا معین شده است بنابراین سائل نباید محروم شود.

مزمت سوال در روایات :

در روایات اسلامی درباره تکدی و دست دراز کردن نزد مردم مزمت شده چون سوال از مردم سبب بی اعتمادی به خداوند و ذلت سوال کننده می شود و چون مومن عزت نفس دارد نباید با سوال ارزش خود را از بین ببرد و به ابروی خود لطمه بزند

پیامبر اکرم : ایاکم و سوال الناس و انه ذل فی الدنیا و فقر تعجلونه و حساب طویل یوم القیامه    از سوال از مردم بپرهیزید زیرا سوال موجب ذلت . پستی در  دنیا و سبب فقر زود رس و حساب طئلانی در قیامت خواهد شد

امیر المومنین : سوال از مردم زبان گوینده را ناتوان می کند و قلب دلیر شجاع  را می شکندو ازاده توانا را در جایگاه برده ناتوان قرار می دهد ابرویش را می برد و روزیش را باطل می کند

عن الرضا (ع) قال : قال رجل النبی علمنی عمل لا یحال بینه و بین الجنه  قال لا تغضب و لا تسقل الناس وارض لناس ماترضا لنفسک   حضرت رضا فرمود مردی به محضر پیامیبر شرف یاب شد و عرض کرد عملی به من بیاموزید که حائل بهشت رفتن نشود  حضرت فرمود غضب نکن  از مردم سوال مکن و برای مردم یپسند انچه را برای خود میس پسندی

 


 

خطبه دوم            مناسبتها                                24/6/96

1-    امروز جمعه 24 ذالحجه : روز مباهله پیامبر اکرم با نصرای نجران 10 ه.ق :

در سال دهم هجری هیئتی از علمای مسیحی  نجران به نمایندگی از مردم نزد رسول خدا امدند تا با پیغمبر دیدار کنند و درباره نبوتش تحقیق کنند امدند مدینه و پیامبر دلایل نبوت خود را برای انها بیان داشتند و فرمودند من شما را به خدای واحد دعوت می کنم و درباره حضرت عیسی بن مریم می گویم او بنده ای از بندگان خداست و ابن الله نیست ولی مسیحیان بدون هیچ گونه دلیلی و از روی لج بازی نپذیرفتند جبرئیل نازل شد و این ایه رااورد :

فمن حاجک فیه من بعد ما جائک من العلم فقل تعالوا ندع ابنائنا و ابنائکم و نسائا و نسائکم و انفسنا و انفسکم ثم نبتهل فنجعل لعنته الله عن الکاذبین . ال عمران /61   با کسانی که با تو محاجه می کنند بعد از روشن شدن حقیقت بگو شما هم فرزندانتان را بیاورید ما هم فرزندانمان را  می اوریم شما هم زنانتان را بیاورید ما هم زنانمان را می اوریم شما جانتان را بیاورید ما هم جان خود را می اوریم سپس مباهله کنید  و بر هم نفرین کنید تا حق اشکار و باطل ظاهر شود روز بعد پیامبر و علی و فاطمه و حسن و حسین  امدند و خواستند مباهله کنند که مسیحیان حاظر به مباهله نشدند و حاظر شدند در مدینه بمانند و جزیه بپردازند و حقانیت اهل بیت ظاهر شد

2-   شنبه 25 ذی الحجه روز نزول سوره هل اتی در شان اهل بیت پیامبر اکرم :

و یطعمون الطعام علی حبه مسکینا و یتیما و اسیرا دهر/8  

روایتی مشهور و متواتر است که امام حسن و امام حسین مریض شدند پیامبر فرمودند چقدر خوب است برای این ها نذر کنید حضرت علی و فاطمه زهرا و فضه خادمه نذر کردند که اگر حسنین شفا گرفتند سه روز روزه بگیرند  روز اول روزه گرفتند هنگام افظار فقیری در خانه را زد و افطارشان را به او دادند و روز دوم روزه گرفتند و هنگام افطار یتیمی امدو افطارشان را به یتیم دادند و روز سوم روزه گرفتنند و هنگام افطار غذایشان را به اسیر دادند بخاطر این ایثار اهل بیت این ایه در شان اینها نازل شد.

3-  25 شهریور سالروز کشتار فلسطینیان در اردوگاههای صبرا شتیلا توسطط صهیونیستها 1382 = 1361 شمسی

4- 25 شهریور سالروز درگذشت ایت الله خزعلی 1394 شمسی

ایه الله خزعلی عضو شورای نگهبان قانون اساسی و عضو مجلس خبرگان رهبری در سه دوره متوالی به نمایندگی  از مردم استان خراسان و دبیر کل بنیاد بین المللی غدیر در تهران بود ایشان یکی از یاران باوفای امام و رهبری بود و بار ها در جبهه های جنگ تحمیلی برای دلگرمی رزمندگان اسلام حضور یافت وی در زمان مبارزه با رژیم ستمشاهی بارها تبعید و یا زندانی شد و پس از پیروزی انقلاب همواره یار امام و رهبری بود و سرانجام در 25 شهریور 1394 دار فانی را وداع گفت

اخبار
ارتباط با امام جمعه