چهارشنبه 1395/12/4 - 31 : 7
مشخصات امام جمعه
محمدحسن محمدی
محمدحسن محمدی
زهان
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1395/11/29
شرح رساله حقوق امام سجاد - حق صدقه

خطبه اول                            بسمه تعالی                                 حق صدقه

موضوع: شرح رساله حقوق امام سجاد (ع):

و اما حق الصدقه فان تعلم انها  ذخرک عند ربک و ودیعتک التی لا تحتاج الی الاشهاد فاذا علمت ذالک کنت بما استودعته سرا اوثق بما استودعته علانیه .......

و اما حق صدقه اینست که بدانی انم اندوخته و ذخیره توست در نزد پروردگارت و ودیعه ای ست که محتاج به شاهد گرفتن نیستی و چون این را دانستی به انچه در  پنهان به ودیعت می سپاری مطمئن تر خواهی بود از انچه اشکارا می دهی و سزاواری امری را که اشکارا انجام می دادی اکنون در حال سر انجام دهی و در هر حال امر بین تو و صدقه  ات  پنهان باشد.

بطور کلی امام سجاد (ع) به سه مطلب مهم در حق صدقه اشاره می فرماید : مطلب اول اینکه صدقه پس انداز است و نابود شدنی و از بین رفتنی نیست  و این پندار از بین میرود که مال از دست صدقه دهنده خارج شده و نابود شده بلکه ماندنی و جاوید است.

مطلب دوم اینکه صدقه پنهان از اشکار مهم تر است و شاید به این جهت باشد که در صدقه اشکار ریا و به رخ کشیدن وجود دارد  و گیرنده صدقه نیز در دیدگاه مردم کوچک شود.

مطلب سوم اینکه صدقه توام با منت نباشد که اثرش از بین می رود و صدقه اول بدست خدا می رسد و مهمتر اینکه این بینش عالی در صدقه دهنده بوجود می اید که مالک حقیقی خداوند است و این شخص وابسته ای بیش نیست لذا معنای عبودیت و بندگی در صدقه دادن برای او پیدا می شود.

صدقه از دیدگاه قران:

انچه را که امام سجاد (ع) در حق صدقه فرمودند در قران کریم با ذکر مثل و تشبیهات گوناگون بیان گردیده است و باید بدانیم که صده عبارت است از  چیزی که انسان از مال خود قربه الی الله می دهد چه صدقه ای واجب باشد گه زکات است و چه صدقه مستحب.

خداوند می فرماید: مثل الذین ینفقون اموالهم فی سبیل الله کمثل حبه انبتت سبع سنابل فی کل سنبله مئه حبه و الله واسع علیم. 261 بقره

مثل کسانی که اموال خویش را در راه خدا انفاق می کنند مثل دانه ایست که از ان هفت خوشه بروید که در هر خوشه صد دانه باشد و خداوند برای کسانی که بخواهد چند برابر می کند و خداوند وسعت بخش و داناست.

انفاق و حل مشکل طبقاتی :

یکی از مشکلات بزرگ اجتماعی که همواره انسان دچار ان بوده فاصله طبقاتی بین مردم است و یکی از اهداف اسلام برطرف کردن این فاصله طبقاتی است. لذا اسلام برای رسیدن این هدف ربا خواری را حرام کرده و وجوب پرداخت مالیات های اسلامی از قبیل زکات خمس و مانند انها و تشویق به انفاق های متعدد و قرض الحسنه کمک های مختلف مالی قسمتی از این برنامه را تشکیل می دهد.

صدقه پنهان و اشکار :

امام سجاد در صدقات پنهان بیشتر تاکید فرمودند شاید این مربوط به صدقات مستحب باشد و الا در صدقات واجب مثل زکات اشکارا مانعی ندارد. در بعضی از احادیث تصریح شده که انفاق های واجب بهتر است اظهار گردد و انفاق های مستحب بهتر است مخفیانه انجام گیرد

قران هم می فرماید:

ان تبدو الصدقات فنعما هی و ان تخفوها و توتوها الفقراء فهو خیر لکم و یکفر عنکم من سیئاتکم و الله بما تعملون خبیر. 271 بقره

اگر انفاق ها را اشکار کنید خوبست و اگر انها را مخفی ساخته به نیازمندان بدهید برای شما بهتر است و قسمتی از گناهن شما را می پوشاند و خداوند بانچه انجام می دهید اگاه است.

تا توانی به جهان خدمت محتاجان کن = بدمی یا درمی یا قلمی یا قدمی

صدقه و اثراتت ان در روایات :                         صدقه و زیادی روزی:

1-         قال رسول الله (ص) : تصدقوا فان الصدقه تزید فی المال کثره فتصدقوا رجعکم الله:

صدقه بدهید چون صدقه موجب زیادی و کثرت و برکت مال می شود پس صدقه بدهید خداوند شما را مورد رحمت خود قرار دهد .

2-         عن ابا الحسین (ع) قال : استزلو الرزق باالصدقه:

امام کاظم (ع) فرمودند : طلب نزول رزق نمایید بوسیله صدقه دادن.

صدقه و شفا از بیماریها:

قال الصادق (ع) : داووا مرضاکم باالصدقه و ادفعوا البلاء باالدعا و استزلو الرزق باالصدقه فانها تفک من بین لحی سبعماه شیطان:

بیماران خود را با دادن صدقه مداوا کنید و بلاها را با دعا  از خود دور نمایید و رزق و روزی را بوسیله صدقه بر خود نازل کنید چون صدقه از ملامت و سرزنش  هفتصد سال شیطان انسان را باز می دارد.

صدقه و چلوگیری از بلا :

قال الباقر (ع) : ان الصدقه لتدفع سبعین بلیه من بلایا الدنیا مع میتته السوء ابدا مع ما یدخر لصاحبها فی الاخره.

صدقه 70 بلا را از بلاهای دنیا دفع می کند و از مردن بد صاحبش را نجات می بخشد و بعلاوه  ثوابهایی برای اخرت ذخیره می سازد.

قال الصادق (ع) : صدقه العلانیه تدفع سبعین نوعا من انواع البلاء و صدقه السر تطفی غضب الرب.

صدقه اشکار هفتاد نوع از بلاها را برطرف می سازد و صدقه ی پنهانی غضب خداوند را خاموش می کند.

خطبه دوم                               مناسبتها           29/11/95

1-       امروز 29 بهمن سالروز قیام مردم تبریز به مناسبت چهلمین روز شهادت تظاهر کنندگان قم در سال 1356ش:

در این روز در بسیاری از  شهر های ایران برای ---- روز شهدای قم مجلس ختم و سوگواری برگزار شده بود در تبریز از سوی ایه الله قاضی و جمعی از علمای شهر از مردم دعوت شده بود که ساعت 10 صبح در مسجدی تجمع و راهپیمایی کنند رئیس کلانتری بازار با همراه عده ای مامور بسر می رسند و با توهین به مردم و و مسجد اعلان می کنند که متفرق شوید یکی از جوانان غیور تبریز با رئیس کلانتری درگیر می شود و رئیس کلانتری او را به شهادت می رساند مردم جنازه  یاین شهید را برمی دارند و بسوی خیابان براه می افتند که با تانکها و نفربرهای ارتش درگیر می شوند.

مردم خشمگین ساختمان حزب رستاخیز را باتش می کشند و تصرف می کنند و خودرو های ارتش را می سوزانند.

سزانجام ساعت ۵ بعد از ظهر نیروهای نظامی بر شهر مسلط می شوند و در ان روز 581 نفر دستگیر و 11 نفر شهید 3 دستگاه تانک 2 سینما و یک هتل و کاخ جوانان و تعدادی اتومبیل باتش  کشیده می شود.

مرحوم امام خمینی پیامی به مردم تبریز فرمودند: سلام بر اهالی شجاع و متدین اذربایجان عزیز من نمی دانم با چه زبانی از شما مردم محترم تبریز و مادران داغدیده و پدران مصیبت کشیده تسلیت بگویم و با چه بیان این نقل عام پی در پی را محکوم کنم.

م به مردم اذربایجان نوید پیروزی می دهم و بزودی این رژیم ظالم محو خواهد شد.

2-         یکشنبه اول اسفند = 21 جمادی الاول: سالروز حمله جنگنده رژیم بعث عراق به هواپیمایی مسافری و شهادت 40 تن از جمله حجت الاسلام والمسلمین شیخ فضل الله محلاتی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران 1364 ش:

شهید شیخ فضل الله محلاتی در ایجاد نهاد نمایندگی ولی فقیه در سپاه نقش تاسیس و بنیانگذاری داشت شهید محلاتی انسانی دلسوز نسبت به انقلاب و مردم بود و می گفت سپاه و روحانیت دو ارگان هستند که باید با هم حرکت کنند  که در راس انان امام یعنی مقام روحانی است که سپاه تابع اوست.

ویژگی دوم ایشان این بود که خیلی سخت گوش و خستگی ناپذیر بود و ساعت های متمادی کار می کرد و از استانها سر می کشید و به جبهه های چنگ می رفت با این که نماینده مجلس بود در همه زمینه ها فعالیت می کرد.

ویژگی سوم ایشان این بود که فرد کاملا  انقلابی بود و بسیار به امام عشق  می ورزید و امام هم خیلی ایشان را دوست می داشت بطوری که پس از شهادت ایشان همسر امام به خانه ایشان امده و فرموده بود امام در شهادت 2 نفر خیلی گریه کردند یکی اقای مطهری و یکی اقای محلاتی.

امام پس از شهادت این شهید بزرگوار فرمود : مثل اینکه من بازویم را از دست  داده ام و اشکهایشان سرازیر شد.

وصیتنامه شهید محلاتی:

از معظم له (امام خمینی) بخواهید  برای امرزش من دعای مخصوص نماید من در این عالم باو عشق می ورزیدم  و امر او را امر خدا و رسول می دانستم امید است ایشان هم بعد از این عالم و در پیشگاه خداوند از من شفاعت کند تا انشاء الله در ان داربقا هم در کنارشان باشم.

 

دشمنان جمهوری اسلامی که توانن رویارویی با رزمندگان اسلام را نداششتند در اول اسفند سال 64 پس از شکست در عملیات والفجر 8 برای جبران این شکست در نزدیکی اهواز با دو فروند جنگنده به هواپیمای مسافری حمله کردند و 40 نفر از عاشقان انقلاب و امام را به شهادت رساندند پیکر پاک شهید محلاتی در جوار حضرت معصومه بخاک سپرده شد.

سه شنبه3 اسفند: کودتای انگلیسی رضا خان در سال 1299 ش:

انگلیسیها پس از جنگ جهانی اول باین نتیجه رسیدند که جهت دستیابی به منابع ایران ناچار باید کودتایی در ایران انجام گیرد در این راستا انان به دو چهره وابسته سیتسی و نظامی نیاز داشتند که از این میان سید ضیاء الدین طباطبایی را به عنوان چهره سیاسی و رضا خان پهلوی را بهخ عنوان چهره نظامی برگزیدند سرانجام در سوم اسفند 1299 قوای قزاق به فرماندهی رضا خان از قزوین به سوی تهران حرکت کردند و بدون هیچ گونه مشکل جدی تهران را تصرف کردند و احمد شاه قاجار از روی ترس و ناچاری رضا خان را به عنوان فرمانده کل قوا و همدست وی سید ضیاء الدین را به سمت نخست وزیری منصوب کرد 4 سال بعد رضا خان به پادشاهی رسید و تا سال 1320 مستبدانه از منافع انگلیس در ایران حمایت کرد اما در جنگ جهانیب دوم به دلیل گرایش رضا خان به آلمان انپلیس وی را از پادشاهی خلع و تبعبد کرد.

فرجام رضا خان:

انوقت که بنا شد رضا خان برود انگلستان و رفت انگلستان اعلام کرد که رضا شاه را ما اوردیم و بعد از انکه به ما خیانت کرد او را بردیم وقتی که او را بردند چمدان ها  را پر از جواهرات کرد و سوار کشتی شد در بین دریا یک کشتی دیگر اوردند و متصل به این کشتی کردند و به او گفتند بیا داخل این کشتی رفت و گفت پس چمدان ها چه گفتند ان هم می اید رضا خان را بردند به جزیره موریس و چمدان ها هم به انگلستانم رفت.

پیامد های حضور ده ها میلیو نی مردم در راهپیمایی شکوه مند 22 بهمن :

حضور مقتدرانه آحاد مردم و مسؤلان در  راه پیمایی 22 بهمن به مناسبت سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران برگ دیگری از وحدت ئ انسجام و هراس ناپذیری مردم با انقلاب را به نمایش گذاشت.

1-      انقلاب اسلامی تنها انقلابی است که با گذشت حدود 4 دهه از طلوع ان همچنان مورد اقبال و حمایت و پشتیبانی مکردم است و توهمات ختم انقلاب را باطل کرد.

2-     حضور پرشور مردم از نظر بین المللی نیز پاسخی به یاوه گویی های دولت امریکا بود تا بدانند انها کوچکتراز انند  که با ملت ایران با زبان تهدید و تحریم سخن بگویند  بلکه با این ملت فهیم و سلحشور و همیشه در صحنه باید با زبام تکریم و متناسب با شانشانم سخن بگویند.

با گذشت 38 سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران این هدیه الهی همچنان پویا و رو به جلو در حرکت بوده و تهدیدات شکننده ای چون اشوب های ضد انقلاب جنگ تحمیلی تحریم و فتنه را پشت سر گذاشته و به فکر سازندگی و پیشرفت در عرصه  تمدن سازی نیز زیر ساخت های ارزشمندی فراهم اورده است.

اشتی ملی:

بعضی از روزنامه های زنجیره ای بحثی را این روز ها مطرح کردند به نام اشتی ملی یعنی مردم انقلابی ایران با کسانی که به دستاورد های انقلاب بی احترامی کردند اشتی کنند و سران فتنه را از حصر بیرون اورند که مقام معظم رهبری جوابشان را دادند و فرمودند مردم با یکدیگر قهر نیستند که بخواهند اشتی کنند مردم با نظام هم قهر نکردند بلکه رد میدان هاییس مثل 22 بهمن حمایت همه جانبه خود را نشان می دهند بله مردم با ان کسانی که روز عاشورا امدند وسط خیابان و با قصاوت و بی حیایی جوان بسیجی را لخت کردند و کتک زدند قهرند و اشتی هم نمی کنند.

 

اخبار
ارتباط با امام جمعه