سه شنبه 1395/11/5 - 29 : 6
مشخصات امام جمعه
محمدحسن محمدی
محمدحسن محمدی
زهان
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1395/10/17
شرح رساله حقوق امام سجاد- حق روزه

خطبه اول :                    بسمی تعالی                       17/10/95                 حق روزه

)).و أَمَّا حَقُّ الصوم فأن تعلم أَنَّه حجاب ضربهُ اللّه علی لسانک و سمعک و بصرک و فرجک و بطنک لیستُرَکَ به من النار و هکذا جاء فی الحدیث الصوم جُنَّة من النار فان سکنت أَطرافک فی حَجَبَتها رجوت أَن تکون محجوبا و ان أَنت ترکتها تضطرِبُ فی حجابها و ترفع جَنَبَات الحجاب فتطَّلِع الی ما لیس لها بالنظرةِ الدَّاعیةِ للشَّهوةِ و القُوَّة الخارجةِ عن حدِّ التَّقیَّة للّه لم تأمَن أَن تَخرِقَ الحجابَ و تخرج منه و لا قوَّةَ الا باللّه

«باید بدانی که روزه، پرده و حجابی است که خداوند بر زبان، گوش، چشم، عورت و شکم تو کشیده است؛ تا تو را از آتش مصون دارد؛ و در حدیث نبوی آمده است که: ((روزه سپر آتش است)). پس اگر اعضای بدنت در پس این پرده آرام گرفت، امیدوار باش که مصونیت یافته ای؛ و اگر رهایشان کردی که به پریشانی و حرکات خارج از قاعده خود ادامه دهند و پرده حجاب را بالا زنند، بی جا و از روی شهوت نظر کنند و پا را از حدود و تقوای الهی بیرون نهند، ایمن مباش که آن پرده دریده شود و از آن خارج شوی»

امام سجاد (ع) :فلسفه روزه را در تحفظ نفس و خویشتن داری از گناه بیان می کند چون بیشتر گناهان از ناحیه ی زبان به چشم و گوش و شکم  و آزادی در میل جنسی رخ می دهد و آنحضرت روزه را پرده و پوشش می شناسد که این اعضا و جوارح را از گناه باز می دارد.

همین فلسفه ی بزرگ و مهم را قرآن راجع به روزه بیان می دارد آنجا که می فرماید:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ183 بقره

ای اهل ایمان، بر شما هم روزه واجب گردید چنانکه امم گذشته را فرض شده بود، و این دستور برای آن است که پاک و پرهیزکار شوید.روزه و صبر : در قرآن کریم از روزه تعبیر به صبر شده است.

عن ابی عبدالله (ع) فی قول الله عزوجل : واستعینوا باالصبر و

امام صادق (ع)‌در قول خداوند متعال که فرمود : کمک بجوئید

فضیلت و آثار روزه در روایات:

«عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: بُنِيَ الْإِسْلَامُ عَلَى خَمْسٍ عَلَى الصَّلَاةِ وَ الزَّكَاةِ وَ الصَّوْمِ‌ وَ الْحَجِّ وَ الْوَلَايَةِ وَ لَمْ يُنَادَ بِشَيْ‌ءٍ كَمَا نُودِيَ بِالْوَلَايَةِ فَأَخَذَ النَّاسُ بِأَرْبَعٍ وَ تَرَكُوا هَذِهِ يَعْنِي الْوَلَايَةَ». [2]  در اين حديث مي فرمايد: بناي اسلام بر پنج چيز است: صوم و صلاه و حج و زكات و ولايت و به هيچ يكي از آن  پنج تا آنگونه تاكيد نشده كه به ولايت تاكيد شده ولكن ناس يعني ابناء اهل خلاف به چهارتاي اولي اخذ كرده اند اما ولايت را ترك كرده اند. اين حديث در اين باب تكرار شده كه اگر متواتر نباشد، مستفيض هست. مي گويد آن مردمي كه آن چهار تا را گرفته اند يعني صلاه بدون ولايت و اخذوا بالصلاه ، در حالي كه ما مي دانيم صلاه بدون ولايت طبق همين نص فاسد و ناقص است. اما حديث ديگر كه مي فرمايد: بدون ولايت، عبادت ناقص است، همين باب صحيحه زراره: «عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: بُنِيَ الْإِسْلَامُ عَلَى خَمْسَةِ أَشْيَاءَ عَلَى الصلاة و الزكاة وَ الْحَجِّ وَ الصَّوْمِ وَ الولاية قَالَ زرارة فَقُلْتُ وَ أَيُّ شَيْ‌ءٍ مِنْ ذَلِكَ أَفْضَلُ فَقَالَ الولاية أَفْضَلُ لِأَنَّهَا مِفْتَاحُهُنَّ وَ الْوَالِي هُوَ الدَّلِيلُ عَلَيْهِن»‌ زراره سوال كرد كه كدام يك از اينها افضل و بهتر اينهاست. فرمود ولايت براي اينكه ولايت كليد اين اعمال است و نماز بي ولايت بي نمازي است و عبادت نيست،‌ نوعي حقه بازي است. والي داراي ولايت اللهي راهنما به سوي حقيقت اين عبادت است. و در ذيل روايت فرمود: «أَمَا لَوْ أَنَّ رَجُلًا قَامَ لَيْلَهُ وَ صَامَ نَهَارَهُ وَ تَصَدَّقَ بِجَمِيعِ مَالِهِ وَ حَجَّ جَمِيعَ دَهْرِهِ وَ لَمْ يَعْرِفْ ولاية وَلِيِّ اللَّهِ فَيُوَالِيَهُ وَ يَكُونَ جَمِيعُ أَعْمَالِهِ بِدَلَالَتِهِ إِلَيْهِ مَا كَانَ لَهُ عَلَى اللَّهِ جَلَّ وَ عَزَّ حَقٌّ فِي ثَوَابِهِ وَ لَا كَانَ مِنْ أَهْلِ الْإِيمَانِ». فرمود اگر كسي شب زنده دار و روز بپادار نماز باشد و حجش مستمر و صدقه فراگير، بدون ولايت ثوابي از خدا طلب نمي كند و اهل ايمان نيست. اين نص معتبر نتيجه داد كه نماز بي ولايت ناقص است و لفظ صلاه به آن نماز بدون ولايت اطلاق شده كه مي شود صلاه به عنوان يك لفظ از الفاظ عبادات وضع شده است براي اعم.

  1. قال رسول الله (ص)‌لاصحابه : الا اخبرکم بشی ان فعلتموه تبعد الشیطان منکم کما تباعدالمشرق من المغرب؟‌قالوا بلی قال الصوم یسود وجهه وصدقه تکسر ظهره و الحب لله والموازره علی العمل الصالح یغطع دابره والاستغفار یفطع وطینه ولکل شیء زکات  و زکات الابدان الصیام

آیا به شما بگویم چیری را که اگر انجام دهید شیطان از شما دور می شود

 

 

روزه و آمرزش گناهان:

  1. عن ابی جعفر (ع) قال : قال رسول الله (ص)‌ :‌لجابربن عبدالله الانصاری  یا جابر هذا شهر رمضان من صام نهاره و قام وردا من لیله و عف بطنه و فرجه وکف لسانه خرج من ذنوبه کخروجه من الشهر فقال جابر یا رسول الله ما احسن الحدیث فقال رسول الله (ص)‌ یا جابر و ما اشد هذه الشروط

امام باقر (ع) فرمودند : رسول خدا به جابر فرمود : ای جابر این ماه رمضان است کسیکه

روزه و  مساوات بین فقیر و غنی:

  1. قال الصادق (ع) :همانال خداوند روزه را واجب کرد تا فقیر و غنی مساپی باشند چون اگر روزه نباشد انسان بی نیاز طغم گرسنگی را نمی چشد تا عواطف او تحریک شود و به فقبیر غذا دهد چون ثروتمند هر چه اراده کند در اختیار اوست پس خداوند اراده کرد مساوات بین بندگانش را و اینکه به ثروتمند بچشاند مزه گرسنگی را تا بر ضعیف رقت نموده و به گرسنه رحم کند

روزه و تندرستی انسان:

  1. یکی از فلسفه های روزه تندرستی و سلامتی بدن انسان است چنانچه پیامبر (ص)‌فرمود : المعده بیت کل الداء و الحمیه راس کل دواء

معده انسان خانه ی هر دردی و پرهیز سرچشمه هر دارو و دوایی است

  1. قال رسول الله (‌ص)‌ : صوموا تصحوا: روزه بگیرید تا صحت و تندرستی را دریابید.
  2. قال امیرالمومنین  (ع) : لابنه الحسن (ع)‌یا بنی الا اعلمک اربع کلمات تستغنی بها عن الطب؟ فقال بلی یا امیرالمومنین قال (ع)‌ : لا تجلس علی الطعام الا و انت جائع و لا تغم علی الطعام الا و انت تشتهیه و جود المضغ فاذا نمت فاعرض نفسک علی بیت الخلا  فاذاستعملت هذا استغنیت عن الطب

پسرم آیا تعلیم نمایم  به تو چهار کلمه که اگر رعایت نمایی از طبیب بی نیاز گردی؟ عرضه داشت اری فرمود تا گرسنه نباشی بر سفره طعام منشین و از سفره بر نخیز مگر اینکه هنوز اشتها داری و غذا را خوب بجو و هنگام خواب خود را به بیت الخلا عرضه کن اگر چنین نمودی از طبیب  بینیاز خواهی شد

روزه داران بی بهره:

  1. قال علی (ع)‌ : کم من صائم لیس له من صیامه الا الجوع والظماء و کم من قائم لیس له الاسحر والعناء حبذا نوم الاکیاس  و افطارهم

چه بسا روزه داری که جز گرسنگی و تشنگی بهره ای نبردند و چه بسا شب زنده داری که جز قیام بیهوده و رنج چیز دیگری نصیبشان نشد چه زیباست خواب زیرکان عارف و افطار کردنشان.

پاداش روزه:

قال رسول الله (ص)‌ قال الله تعالی : الصوم لی و انا اجزی به : روزه از آن من است و من باو جزا می دهم.

خطبه دوم                             مناسبتها 17/10/95

امروز 17 دی سالروز اجرای طرح توطئه کشف حجاب به دستور رضا خان پهلوی 1314 ش.

یکی از پلید ترین توطئه های دشمن اسلام توطئه کشف حجاب در تاریخ معاصر بود رضا خان که با حمایت انگلیس روی کار آمد در صدد تز اسلام زدایی و جایگزینی ارزش های لیبرالیسم در جامعه بود از مهمترین جلوه های این طرح پدیده ی کشف حجاب بود. انگلستان پدر پیر استعمار که در آن دوران از بزرگترین ابر قدرتها و از  دشمنان سرسخت اسلام بشمار می رفت با طرح کودتای سوم اسفند 1299 رضا خان را روی کار  آورد.

در 6 دیماه 1307 قانون اساسی متحدالشکل نمودن البسه را در مجلس تصویب کرد و چادر را از سر زنان ایرانی کشیدند علما با این طرح مخاالفت کردند که اوج این مخالفت ها در 21 تیر ماه 1314 ش در مسجد جامع گوهرشاد  مشهد بود که حدود 5000 نفر در مسجد جامع کشته شدند به دست ماموران رضا خان که جنازه ها را بدون غسل و کفن در گودال خشت مالها دفن کردند.

 فردا شنبه 8 ربیع الثانی : ولادت با سعادت امام حسن عسکری (ع) 232 ه .ق. :

پدرش امام هادی (ع)‌و مادرش حدینه یا سوسن نام داشت که از زنان صالحات روزگار بود. امام عسکری (ع) چون در محله عسکریه (اجبارا)‌ زندگی می کرد و در این عمر کوتاه خود (28 سال) 3 خلیفه عباسی را معاصر بود 1- المقز بالله 3 سال  2- المهتدی باالله 1 سال    3- المعتمد بالله 23 سال که هر کدام از دیگری ظالمتر بود

یکشنبه 19 دی سالروز قیام خونین مردم قم در اعتراض به مقاله ی ساواک علیه امام خمینی (ره)‌1356 ش:

19 دیماه در میان روزهای انقلاب همچون خورشیدی در آسمان نیلگون می درخشد. 19 دیماه جاری شدن آیه ی انا فتحنا لک فتحا مبینا  بر لب های --- انقلاب بود قیام 19 دیماه در ماه محرم ماه پیروزی  خون بر شمشیر مژده ی فتح دیگری را ببرای اسلام به ارمغان آورد درخت سرخ انقلاب جوانه زد و شکوفه های استقلال و آزادی سبز شد تادر بهمن 57 به بار نشست  - ویژگی خاص امام قیام 19 دیماه شرکت همه ی اقشار مردم به رهبری روحانیت بود. از عواملی که قیام مردم قم را تسریع کرد شهادت فرزند امام آیه الله سید مصطفی خمینی بود چرا که آنرا اقدامی از سوی رژیم شاه می دانستند. و کلمه ی امام در آنجا به امام خمینی داده شد.

دستگاه حاکمه به ویژه شخص شاه بر آن شد تا با توهین به ساحت امام چهره ی ایشان رادر نظر مردم مشوش نماید لذا مقاله ای که در آن بی حجابی را فضیلت دانسته و حجاب را کهنه پرستی و ارتجاع سیاه معرفی کرده بود و به ساحت مرجع عالم تشیع امام خمینی اهانت شده بود بدینوسیله شاه در روزنامه ی اطلاعات به چاپ رسید با پخش سراسری این روزنامه و رسیدن آن به شهر قم روحانیون و مردم موضع گرفتند و درسهای حوزه ی قم تعطیل شد و به منازل مراجع رهسپار گشتند و مراجع ضمن دعوت مردم به آرامش این جنایت را محکم  می کردند .

مرحوم آیه الله العظمی  گلپایگانی با حالتی غمگین  فرمود: انا لله و انا علیه راجعون که صدای گریه ی مردم بلند شد ایشان فرمود : اینها اشتباه می کنند اینها فکر نکنند ما سکوت خواهیم کرد اینها باید بدانند که اگر سر نیزه را حتی به زیر گلوی ما بگذارند ما حرفمان را می زنیم. بعد از ظهر 19دیماه بود که مردم بطرف منزل آیه الله مشکینی در حال راهپیمایی بودند که شاه بروی مردم آتش گشودند و عده ای را  شهید و مجروح ساختند ولی مردم به خیابان های اطراف رفته و این شعار را سر می دادند : از جان خود گذشتیم با خون خود نوشتیم   یا مرگ یا خمینی

دوشنبه 20 دی = 10 ربیع الثانی سالروز وفات حضرت فاطمه معصومه (س) 201 ه.ق:

مهمترین فراز زندگی فاطمه معصومه (س)‌ هجرتی است که درنهایت با دفن پیکر آن مطهره در قم این شهر متحول و به مرور زمان تاثیر گزار شد. حضرت فاطمه معصومه (س)‌ یگانه امام زاده  ای محسوب می شود که زیارتنامه ای ماثور از امام (ع)‌ دارد و به زائر می آمورد که از ایشان شفاعت طلب کند.

امام صادق (ع)‌ این روایت را قبل از ولادت موسی بن جعفر (ع) بیان فرموده اند ؛ وستدفن فیها افراه من اولادی تسمی فاطمه فمن زارها و جبت له الجنه؛ به زودی در ثم بانوئی از فرزندان من بنام فاطمه دفن می شود کسیکه مرقد او را زیارت کند بهشت بر او واجب می گردد. در فرازی از زیارتنامه اش می خوانی : یا فاطمه اشفعی لی فی الجنه فان لک عندالله شانا من الشان: ای فاطمه مرا در مورد ورود به بهشت شفاعت کن چرا که رد پیشگاه خداوند دارای مقام و درجات بسیار ارجمندی هستی.

امام رضا (ع) : من زار المعصومه بقم کمن زارنی: کسیکه خواهرم معصومه را در قم زبارت کند مثل اینست که مرا زیارت کرده است.

ایشان در نامه ای که امام رضا (ع)‌ برای بنی هاشم در مدینه نوشتند که به خراسان حرکت کنند با 22 نفر به ایران آمدند و در ساوه با ماموران خلیفه عباسی درگیر شدند و عده ای به شهادت رسیدند و بی بی بیمار شدند و به خادمشان فرمودند تا قم چقدر راه است گفت ده فرسخ فرمود مرا به طرف قم ببرید و حضرت در قم مورد استقبال قرار گرفتند و پس از 17 روز اقامت در قم از دنیا رفتند بعضی نوشتند حضرت را در ساوه یک زن نابکار مسموم کرد که باعث شهادت ایشان گردید.

سه شنبه 21 دیماه سالروز ترور و شهادت احمدی روشن از شهدای هسته ای به دست منافقین کوردل در سال 1390 است

  1. هر چیزی کهعه مایه ی  عزت کشور و عزت ملت و استقامت ملت بزرگ ایران باشد بدون شک مورد تهاجم دشمن است ترور دانشمندان برای علم زدایی و دین زدایی از دانشگاه است رشد شتابنده ی علمی کشور که با عزم و همت جوانانی مومن و غیور مثل شهید احمدی روشن رونق یافته است امروز قائم به هیچ فردی نیست این یک جنبش تاریخی و بر خاسته از عزم خلل ناپذیر ملی است ما به کوری چشم دشمنان اسلام و انقلاب این راه را با قوت و قدرت ادامه خواهیم داد و پیشرفت علمی کشور را به رخ دشمنان عنود و حسود خواهیم کشید شهادت این دانشمندان برجسته در راه آرمان های بلند و الهی به کشور و انقلاب اسلامی آبرو بخشیدو آنان با این شهادت به بالا ترین رتبه از ارزشهای معنوی دست یافتند.
اخبار
ارتباط با امام جمعه