چهارشنبه 1396/11/4 - 9 : 9
مشخصات امام جمعه
محسن تسلیخ
محسن تسلیخ
ششتمد
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1396/10/29
نماز جمعه 29 دیماه1396

حضرت حجه الاسلام والمسلمین تسلیخ ضمن توصیه به تقوای الهی به بیان  معایب دروغ گویی پرداخته و فرمودند: حضرت سجاد همواره به فرزندانش گوشزد مي‌فرمود: «اتَّقُوا الْكَذِبَ الصَّغِيرَ مِنْهُ وَ الْكَبِيرَ فِي كُلِّ جِدٍّ وَ هَزْلٍ فَإِنَّ الرَّجُلَ إِذَا كَذَبَ فِي الصَّغِيرِ اجْتَرَى عَلَى الْكَبِير؛از دورغ بپرهيزيد! كوچك و بزرگش، جدّي و شوخي‌اش؛ زيرا هر گاه انسان در مورد كوچك دروغ بگويد، بر دروغ بزرگ نيز جرأت پيدا مي‌كند

شيطان براي شكستن قبح دروغ، آن را در نزد مؤمنان با توجیه، تزیین و تشویق، در می‏آراید؛ با الفاظی همچون: شوخي و مزاح مستحب است و... .

دکتر تسلیخ فرمودند : پيامبر خدا مي‌فرمايد: «من ضمانت مي‌كنم خانه‌اي را در حومة بهشت، خانه‌اي را در وسط بهشت و خانه‌اي را در مراتب بالاي بهشت براي كسي كه: «تَرَكَ الْمِرَاءَ وَ إِنْ كَانَ مُحِقّاً وَ لِمَنْ تَرَكَ الْكَذِبَ وَ إِنْ كَانَ هَازِلًا وَ لِمَنْ حَسُنَ خُلُقُهُ؛ مراء و جدال بي‌جا را ترک کند، هر چند حق با او باشد و براي كسي كه دروغ را، هر چند شوخي باشد ترك نمايد و براي كسي كه اخلاقش را نيكو گرداند.»

در اواخر حيات پربار حضرت آيت الله حاج آقا حسين بروجردي، پزشكي از خارج براي معالجة ايشان آمده بود. وي از این فرصت، حُسن استفاده را كرد و سؤالاتي پرسيد، از جمله گفت: چرا اسلام مشروبات الكلي و خمر را حرام كرده است؟ پاسخ شنيد: زيرا عقل را مختل مي‌سازد و هنگامي كه انسان تحت فرمان عقل نباشد، دست به هر كاري مي‌زند و... دوباره پرسيد: اگر چند قطره مصرف شود، عقل را نابود نمي‌كند. آقا پاسخ دادند: اگر شرب خمر ـ ولو اندك ـ تجويز شود، به تدريج مردم عادت مي‌كنند، قبح آن فرو مي‌ريزد و نوع مردم اين‌گونه‌اند كه بر يكي دو قطره باقي نمي‌مانند و روز به روز بر آن مي‌افزايند. پزشك از اين نوع پاسخها خيلي خرسند شد.

خطیب جمعه ششتمد فرمودند: «اسماء بنت عميس» مي‌گويد: من ساقدوش عايشه بودم كه او را مهيّا كردم و نزد رسول خدا بردم. عده‌اي از زنان نيز با من بودند. به خدا سوگند! نزد حضرت خوراكي جز ظرفي شير نبود. ايشان مقداري نوشيدند، سپس به عايشه دادند. عايشه خجالت كشيد و آن را نگرفت. من گفتم: دست رسول خدا را كوتاه مكن! عايشه با شرم، آن ظرف شير را گرفت و مقداري نوشيد. سپس پيامبر خدا به او فرمود: شير را به بقيّة زنان و همراهانت بده تا بنوشند. آنها گفتند: ما ميل نداريم! حضرت فرمودند: «لَا تَجْمَعْنَ جُوعاً وَ كَذِبا؛گرسنگي و دروغ را با هم جمع نكنيد.»

اسماء مي‌گويد: من عرض كردم: اي رسول خدا! اگر كسي از ما ميل به چيزي داشته باشد و بگويد: ميل ندارم. آيا اين دروغ به شمار مي‌آيد؟ فرمودند: «إِنَّ الْكَذِبَ لَيُكْتَبُ حَتَّى يُكْتَبُ الْكُذَيْبَةُ كُذَيْبَةً؛ دروغ (در نامة عمل)‌ نوشته مي‌شود، حتي دروغ كوچك هم، دروغ كوچك نوشته مي‌شود.»

دکتر تسلیخ فرمودند: اگر شهامت نه گفتن، صراحت لهجه، كنار گذاشتن رودربايستي و كم‌رويي را تمرين كنيم، نيازي نمي‌بينيم كه در بسياري موارد دروغ بگوييم.

گاهی درب خانه را مي‌كوبند و صاحبخانه که قادر نيست با رعایت ادب و انسانيّت جلوي در رفته و بگويد: «الآن از پذيرفتن  شما معذورم»، مرتکب دروغ شده، زن يا خانواده‌اش را مجبور مي‌كند كه بروند و بگويند: «آقا در منزل نيست» غافل از اينكه براي فرار از ترك آداب معاشرتِ خيالي، به ترك ادبي كه از لوازم ايمان است، اقدام كرد.

نظير اين مسئله كارهاي معمولي و روزانه‌اي است كه متأسفانه عدّه‌اي از مسلمانان به خاطر آنكه طعم ايمان را نچشيده و قدرت نفس، در آنها به وجود نيامده، مرتكب مي‌شوند.[3]

حجه الاسلام والمسلمین تسلیخ فرمودند: برخي از دروغها،‌ از آن‏رو انجام مي‌شود كه انسان نمي‌خواهد يا نمي‌تواند حقيقت را بگويد. حال به جاي دروغ، اگر تمرين كنيم رازدار باشيم، هم راه نجاتي است از دروغ، و هم عمل به يكي از وظايف اسلامي. به عبارتي «گفتن دروغ، حرام است؛‌ ولي گفتن راست كه واجب نيست.»

خطبه دوم

حجه الاسلام والمسلمین تسلیخ ضمن توصیه به تقوای الهی به بیان مناسبتهای پیش رو پرداخته و فرمودند :

مهم‏ترين تدبير امروز دشمن؛شايعه‏پراكن براى تغيير افكار عمومى‏ است.

ایشان فرمودند:همه اين‏را امروز فهميده‏اند و دانسته‏اند كه مواجهه استكبار با نظام جمهورى اسلامى، ديگر از نوع مواجهه دهه اول انقلاب نيست. در آن مواجهه، زورآزمائى كردند؛ شكست خوردند. مواجهه سخت بود؛ ايجاد جنگ بود، كودتا بود. در اول انقلاب كودتا راه انداختند، شكست خوردند؛ شورشهاى قومى راه انداختند، سركوب شدند و شكست خوردند؛ جنگ تحميلى را به‏راه انداختند كه هشت سال به طول انجاميد، شكست خوردند؛ پس دنبال اين‏راه‏ها نخواهند رفت، يعنى احتمالش ضعيف است. البته بايد هميشه هشيارى نسبت به همه جوانب باشد اما اين، اولويت استكبار در مواجهه با نظام اسلامى نيست.

دکتر تسلیخ فرمودند: اولويت، آن‏چيزى است كه امروز به آن مى‏گويند جنگ نرم، يعنى جنگ به‏وسيله ابزارهاى فرهنگى، به‏وسيله نفوذ، به‏وسيله دروغ، به‏وسيله شايعه‏پراكنى؛ با ابزارهاى پيشرفته‏اى كه امروز وجود دارد، ابزارهاى ارتباطى‏اى كه ده سال قبل و پانزده سال قبل و سى سال قبل نبود، امروز گسترش پيدا كرده.

خطیب جمعه ششتمد فرمودند: به‏طور خلاصه، دشمنان به چند چيز اميد بسته‏اند كه هم ملت ايران و هم عناصر سياسى بايد به آن توجّه كنند:

أ. نااميدكردن ملت به نظام‏

اوّلين هدف آن‏ها اين است كه ملت را نسبت به نظام اسلامى دلسرد و نااميد كنند؛ بيشترِ تبليغات و شايعه‏پراكنى آن‏ها متوجّه به اين هدف است.

ب. نابودكردن اعتقاد و ايمان مردم‏

نقطه دومى كه به آن اميد بسته‏اند، اين است كه بتوانند اعتقادات و ايمان مردم را كه موتور حركت آن‏ها در گردنه‏هاى سخت بوده است، خاموش كنند و از مردم بگيرند.

ج. مانع‏تراشى براى حل مشكلات معيشتى‏

هدف سوم اين است تا آن‏جايى كه مى‏توانند، كارى كنند كه مشكلات معيشتى مردم - كه دستگاه‏هاى اجرايى و مسؤولان دولتى و غيره تلاش مى‏كنند آن‏ها را برطرف كنند - حل نشود.

از يك‏طرف با شايعه‏پراكنى و تبليغات سوء عليه نظام و انقلاب و امام(ره) و ارزشهاى انقلابى، مردم را بدبين و نااميد كنند؛ از طرف ديگر با تلاشهاى گوناگون مانع از اصلاح امور مردم شوند و نگذارند مشكلات مردم برطرف گردد؛ از يك‏طرف هم هر ضعفى كه در كشور وجود داشته باشد - و لو ضعفهايى كه مديران اجرايى و دولتها دارند - آن‏را به نظام اسلامى نسبت دهند.

با مجموع اين‏كارها مى‏خواهند اين ملت را كه پشتوانه واقعى و حقيقى اين انقلاب و نظام است، از انقلاب و نظام جدا كنند. البته سعى خود را كرده‏اند، ولى مسلّم است كه نخواهند توانست.
حجه السلام و المسلمین تسلیخ فرمودند:امروز يكى از مهم‏ترين تدابير دشمنان ما شايعه‏پراكنى است. افكار عمومى مردم، مايه اقتدار ملّى است، براى اين‏كه اين افكار عمومى را عوض كنند، چه‏كار مى‏كنند؟ دروغ شايع مى‏كنند؛ شايعه‏پراكنى مى‏كنند. ‏

از راههاى ديگرى كه دشمن امروز سعى مى‏كند در ميان مردم ما نفوذ پيدا كند، شايعه‏پراكنى است. از زمان پيروزى انقلاب تا امروز، هرجا توانستند، شايعه‏پراكنى كردند. هدفشان اين است كه دل مردم را بلرزانند و اميد آن‏ها را از بين ببرند. يك ملت با اميد مى‏تواند به پيش برود. يك سرباز در جبهه جنگ، فقط با اميد مى‏تواند بجنگد. اگر اميد را از او گرفتند، همه‏چيز را از او گرفته‏اند. اگر كسى به اين تبليغاتى كه دشمنان از راههاى مختلف القا مى‏كنند، گوش كند، به نظرش مى‏رسد كه در ايران همه‏چيز در سراشيب سقوط است! انگارى مى‏خواهند همه اميدها را پايان‏يافته وانمود و قلمداد كنند. اف بر اين دشمنان خبيث

اخبار
ارتباط با امام جمعه