پنج شنبه 1396/4/8 - 44 : 6
مشخصات امام جمعه
جواد طاهری
جواد طاهری
تربت جام
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1396/4/2
مردم تربت جام پاسخ ولنگاری فرهنگی را قاطع می دهند

خطبه اول:

نقش مردم در نظام اسلامى و جايگاه راى مردم در انديشه دينى

كه تصور شود كه امامت در انديشه شيعى به راى و خواست مردم بستگى دارد و يا هر كس كه مردم او را برگزينند، حق حكومت كردن پيدا مى‏كند و همگان ازجمله امام معصوم(ع) نيز بايد از چنين فردى تبعيت نمايد.

اين مطلب را نبايد تلاشى در جهت متهم كردن مسؤولى از مسؤولان كشور دانست

اظهار نظر اوليه‏ى صورت‏گرفته با ابهاماتى مواجه است كه منتسب كردن مطالب را با اشكال مواجه مى‏سازد

شأن حكومت در تفكر شيعى جزئى از امامت امام معصوم است و مؤمنان بايد از امام معصوم تبعيت كنند

به‏طور مشخص اعتقاد شيعيان در باب غدير خم و مسأله حكومت بعد از پيامبر اعظم(ص) اين است كه پيامبر(ص) از جانب خدا، حضرت على(ع) را براى حكومت بعد از خود تعيين كردند. از اين‏جهت بعيد به نظر مى‏رسد كه منظور اين افراد اين بوده باشد كه بين امامت و حكومت تفكيك ايجاد كنند و از تفكر شيعى خارج شوند.

رسول اکرم(ص) فرمودند: «تعیین جانشین من با خدا است و خداوند به هر کسی که خواست، ولایت می‌دهد.»

اشتباه بودن تفکر«الحق لمن غلب»

از سوى ديگر بايد توجه داشت كه تشيع با انديشه حكومت ناشى از تغلب و زور و حكومت ناشى از سرنيزه نيز مخالف است.

اما اگر مردم از امام معصوم تبعيت نكردند، مطابق انديشه شيعه، امام با زور سرنيزه و يا با قدرت‏هاى ماورايى كه دارد بر مردم مسلط نمى‏شود.

حتى در خود پيامبرى هم مردم موظف به پذيرش رسالت پيامبر هستند و اگر رسالت پيامبر را نپذيرند و كافر بمانند گناهكارند و روى آوردن آن‏ها به هر مسلك ديگرى باعث برحق شدن آن مسلك نمى‏شود اما پيامبر قرار نيست با زور و با جبر و سرنيزه مردم را به دين وارد كند

حمايت و راى مردم به فرد فاقد صلاحيت‏هاى لازم هرگز منجر به مشروعيت و حق حكومت او نمى‏شود

فقيه جامع الشرايط كه داراى شرايط مطرح‏شده از سوى امام معصوم است، حق حكومت دارد و مردم نيز موظف به حمايت از او هستند و عدم حمايت مردم از چنين فقيهى كارى خلاف دستورات دينى است. هم‏چنين اگر مردم كسى را كه شرايط مطرح‏شده از سوى امام معصوم(ع) ازجمله فقاهت و عدالت را نداشته باشد، انتخاب كنند و از چنين فردى حمايت كنند، اين فرد حق حكومت پيدا نمىكند و تبعيت از او تبعيت از طاغوت است. از سوى ديگر فقيه نيز با حمايت مردم و بسط يدى كه از طريق تبعيت مردمى پيدا مى‏كند، حكومت تشكيل مى‏دهد و حكومت فقيه نيز مانند حكومت امام معصوم از زور و ديكتاتورى و سلطه از طريق غلبه بايد به‏دور باشد.

اما از سوى ديگر بدون خواست و حمايت مردم نيز نعمت حكومت اسلامى به آن‏ها اعطا نمى‏شود و نقش مردم در نظام اسلامى امرى تعارفى و صورى نيست. اين مردم هستند كه با حمايت خود، حكومت را تشكيل مى‏دهند و براى حاكم اسلامى بسط يد ايجاد مى‏كنند و اگر سختى‏هاى اين‏راه را به جان نخرند و تلاش نكنند، حكومت اسلامى چه در زمان پيامبر و امام و چه در عرصه ولايت فقيه شكل نخواهد گرفت.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی همچنین اظهار داشت: این به اصطلاح دموکراسی برای غرب است و حتی این نوع حکومت، حکومت مردم بر مردم نیست، گاهی یک نامزد با 25 درصد رأی از مردم به ریاست می‌رسد و بر همه مردم حکومت می‌کند.

در هفته گذشته، ركس تيلرسون، وزير خارجه آمريكا گفته بود: «سياست ما در قبال ايران، حمايت از عناصرى در داخل اين كشور است كه به تغيير مسالمت‏آميز رژيم‏شان منجر مى‏شود.» او كه در كميته امور خارجى مجلس نمايندگان سخن مى‏گفت

خطبه دوم:

در اين‏كه آمريكايى‏ها تغيير رژيم را يك‏بار در فتنه ۱۸ تير ۷۸ و ۱۰ سال بعد در فتنه ۸۸ تست كردند، شكى نيست، لذا حرف تيلرسون شوخى نيست.

آمريكايى‏ها در اتاق فكر براندازى نظام، چند مسأله را عملياتى كردند و براى آن در كشور پول خرج مى‏كنند:

۱ -           اهانت به مقدسات نظام و اسلام و تحريف حقايق اسلام و خط امام(ره).

۲ -           ترويج حاكميت دوگانه و دوقطبى‏سازى در جامعه به‏منظور هدف قرار دادن وحدت ملى و انسجام اسلامى.

۳ -           فعال كردن شكاف‏هاى قومى و مذهبى و زيست منافقانه در اين شكاف‏ها براى اخلال در امنيت ملى.

۴ -           هدف قرار دادن اصل ولايت فقيه و مصداق كارآمد آن و مخدوش كردن مفهوم مبانى ولايت و امامت در جامعه.

۵ -           زير سؤال بردن كارآمدى نظام به‏ويژه ايام حيات پر افتخار امام خمينى(ره) بنيانگذار جمهورى اسلامى و به حاشيه بردن نام و ياد امام(ره.)

۶ -           تبليغ و ترويج ليبراليسم و سكولاريسم در جامعه و نفوذ دادن زيست اين تفكرات الحادى در كاركردهاى دستگاه‏هاى دولتى به‏ويژه دستگاه‏هاى فرهنگى.

۷ -           زير سؤال بردن اقتدار منطقه‏اى و جهانى انقلاب اسلامى و اثبات‏ بى‏فايده بودن مبارزه با استكبار جهانى.

۸ -           حمله به سپاه پاسداران به‏عنوان ستون اصلى خيمه نگهبانان جمهورى اسلامى، به بهانه‏هاى واهى به‏عنوان مكمل تصويب تحريم‏هاى جديد سنا عليه سپاه پاسداران.

اگرچه آمريكايى‏ها طى سى و هشت ساله گذشته از هيچ راهبردى براى شكست نظام اسلامى فروگذار نكرده و بخت خود براى براندازى نظام ايران را هم در كودتا، هم در حمله مستقيم به ايران و هم در تشويق صدام به حمله به ايران و هم بهره‏گيرى از ابزارهاى تهاجم فرهنگى و جنگ نرم آزموده‏اند و در فتنه ۸۸ هم با تمام توان به حمايت از جريان فتنه داخلى براى براندازى نظام جمهورى اسلامى ايران برخاستند، اما به‏رغم همه تجربيات ناموفق گذشته، تصريح اين‏گونه بر تلاش براى تغيير نظام ايران با بهره‏گيرى از عناصر داخل ايران، بيانگر چند نكته اساسى است:

۱.   اعلام قصد تغيير نظام ايران با بهره‏گيرى از عوامل داخلى

ترامپ رسماً در گفت‏وگو با فاكس‏نيوز عمق سياست‏هاى ارعاب‏گرايانه آمريكا را آشكار كرد و رسماً اعلام داشت كه «ايران اگر با آمريكا باشد،آمريكا نه با برنامه هسته‏اى و نه با برنامه موشكى ايران مشكلى ندارد.»

۳.       تأكيد تيلرسون بر وجود «عناصرى در داخل ايران» كه مى‏توانند در «تغيير صلح‏آميز نظام سياسى ايران» به آمريكا كمك كنند، مى‏تواند به معنى اين باشد كه كسانى از داخل براى آمريكايى‏ها پالس فرستاده‏اند، همانگونه كه در جريان فتنه ۸۸ اين‏گونه شد

«دشمن در پازل نفوذ كه مرحله جديد «جنگ نرم» عليه ايران اسلامى است، به‏دنبال اين است كه تا با از بين بردن «عناصر قدرت نظام» ما را به تبعيت بكشاند.

نقد سازنده و جدى سياست خارجى ايران، پيگيرى مطالبه حمايت از جريان مقاومت در منطقه، آسيب‏شناسى نقاط ضعف كشورمان در برخورد قاطع با آمريكا و نيز رصد دقيق تحركات داخلى، ازجمله راهكارهايى است كه بايد از سوى نيروهاى انقلابى پى گرفته شود تا دسيسه تازه دونالد ترامپ و كابينه‏اش براى عملياتى كردن راهبرد متوهمانه «تغيير رژيم» در ايران با شكست روبه‏رو شود.

راست قامتان جاودانه تاريخ

فاجعه هفتم تير

اين حادثه، نشان داد كه ضربه‏هاى سهمگينى از اين قبيل هم حتّى نمى‏تواند به استحكام بناى جمهورى اسلامى كه به ايمان و حضور مردم تكيه كرده است، خللى وارد كند.

نام بهشتى چرا در تاريخ اين ملت رنج‏كشيده باقى است؟ و چرا بايد هفتم تير را بزرگ بشماريم؟ و چرا انقلاب خمينى(ره) مديون شهداى هفتم تير است؟

بقاى بهشتى مديون مظلوميت اوست. همان مظلوميت كه خمينى كبير درباره‏اش قريب به مضمون فرمود: «چيزى كه شهادت شهيد بهشتى در برابر آن ناچيز است، مظلوميت اوست.» آرى، مظلوميت همان راز حرارت سرد ناشدنى شهادت حضرت حسين‏بن على(ع) است كه حضرت محمد(ص) درباره آن فرمود: «ان لقتل الحسين(ع) حرارة فى قلوب المؤمنين لاتبرد ابداً».

مقام معظم رهبرى(مدظله‏العالی): «تكليف اصلى قوّه قضاييه، عبارت از اقامه قسط و عدل است. اين، در حركت و دعوت انبيا، شايد اصليترين امر مربوط به زندگى مردم باشد.»

     انتظارات از قوه قضاييه‏

رهبرمعظم انقلاب و عموم مردم در نظام اسلامى از دستگاه قضائيه انتظاراتى دارند كه مى‏توان در موارد زير به آن‏ها اشاره كرد:

موازين اسلامى و انسانى رعايت گردد.

- قضات لايق تربيت گردند وكارمندان وقضات سالم وصالح به كار گرفته شوند؛

- زندان‏ها بايد محل تربيت باشد. با زندانيان مهربانى گردد و از هرگونه آزار لفظى و عملى آنان، جز اجراى حد شرعى پرهيز شود؛

در انتخاب قضات، اشراف بر كيفيت اعمال قضات، جبران اشتباهات غيرعمد و برخورد قاطعانه و شديد با تخلفات عمدى قضات، حد اعلاى دقت صورت پذيرد؛

نظام اسلامى به قوه قضاييه‏اى نياز دارد كه هم مقتدر و هم مورد اعتماد باشد؛

گريبان متجاوز و متخلف از قانون را بگيرد و او را سر جاى خود بنشاند.

اقتدار قوه قضاييه بايد به‏نحوى باشد كه اعتماد مردم جلب بشود. (متأسفانه سطح اعتماد مردم به قوه قضاييه در حدّ مطلوب نيست.)

عدالت در سرتاسر دستگاههاى قوه قضاييه تا رده‏هاى پايين در همه جاى كشور بايد گسترش يابد. از تخلف قضايى حتّى در گوشه‏اى از كشور هم نبايد اغماض و صرف نظر كرد.

بايد به گونه‏اى عمل كرد كه دل مردم گرم بوده، در برخورد و مراجعه و مواجهه با دستگاه قضا احساس امنيت كنند.

لازم است قوه قضاييه منطبق بر پيشرفتهاى فنى و علمى موجود دنيا باشد.

مبارزه با فقر و فساد و تبعيض و كوشش در مسير نهضت مبارزه با فساد؛ در اولويت كارى باشد.

مقابله با ثروت‏هاى بادآورده و تشكيل طبقه جديد (عدالت اقتصادى) هرگز نبايد فراموش شود.

رساندن حق به حقدار، اگرچه در دست قوى‏ترين اشخاص حتى دولت باشد از وظايف اصلى و اوليه قوه است.

- اطلاع‏رسانى به مردم در خصوص كارهاى صورت‏گرفته، همدلى، همراهى و جلب اعتماد مردم را در پى دارد. هم‏چنين راهنماييِ كارشناسانه و محترمانه مراجعان، علاوه بر كسب محبّت، چه‏بسا به حل مشكل در همان مراحل اوليه بينجامد.

 

ارتباط با امام جمعه