پنج شنبه 1396/7/27 - 26 : 14
مشخصات امام جمعه
جواد طاهری
جواد طاهری
تربت جام
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1396/7/7
فرهنگ حسینی شهید حججی ها را پرورش و دنیا را تحت شعاع قرار داه است

خطبه اول

     از عاشوراى حسينى(عليه السلام)

     تا ظهور مهدى موعود (عجّل الله تعالى فرجه الشّريف)

جريان امامت و ولايت ائمه اطهار(ع) هيچوقت جدا از يكديگر نبوده ولى در هر مقطعى متناسب با شرايط و مقتضيات زمان، جلوه‏هاى گوناگونى به خودگرفته است.اين جريان، گاه در سكوت، گاه در تشكيل حكومت و نقش‏آفرينى دركسوت خلافت، گاه درقيام سرخ و شهادت، گاه در نهضت فرهنگى و علمى، گاه در لباس اسارت و گاه در تبعيد و هجرت و گاهى با چهره در نقاب غيبت گرفتن متبلور شده است. البته آنچه كه در اين اقدامات جزو برنامه‏هاى اصلى و هدف مشترك همه ائمه اطهار(ع) بوده است را مى‏توان در حفظ مكتب، هدايت امت، تبيين و اجراى حق و عدل و مقابله با جهل و ظلم و باطل بازشمارى كرد.

اين جريان مقدس، همچون رودخانه‏اى كه در مسير خود، پيچ و تاب خاصى مى‏يابد، در هر زمان به شكلى بروز يافته است تا همگان را حيات بخشد و سرانجام به اقيانوس حاكميت عدل و امن الهى در زمان حضرت ولى عصر(عج) ختم شود. دربررسى روش‏ها وشيوههاى اعمال امامت و ولايت ائمه معصومين(ع) وارتباط اين شيوه‏ها، پيوستگى و ارتباط ميان قيام امام حسين(ع) و انقلاب حضرت مهدى(عج)نمود بيشترى دارد. گويا نهضت نينوا، نهال و بذرى بود كه در روز عاشورا كاشته شد تا در گذر زمان، رشد كند و در عصر ظهور، به ثمر بنشيند. عصرى كه همه پيامبران و امامان (ع)، در انتظار فرارسيدن آن مى‏باشند تاتحقق وعده‏هاى الهى براى برپايى حكومت جهانى حق و عدل، تحقق و عينيت پيدا كند.

u  نمونه‏هاى پيوند عاشورا و انتظار

۱-   امام حسين(ع) به فرزندش امام سجاد(ع) فرمود: «اى فرزندم! به خدا سوگند خون من از جوشش نخواهد افتاد تا آن كه خداوند مهدى(عج) را برانگيزد و انتقام خونم را بگيرد.»

۲-   در دعاى ندبه و شرح ميزان غم وهجران حضرت مهدى موعود(عج)، از ميان صدها شهيد از عترت پيامبر(ص)، تنها از شهيد كربلا (امام حسين(ع)) نام برده مى‏شود.

۳-   شعار قيام جهانى حضرت امام مهدى(عج) و يارانش، «يا لثارات الحسين(ع)» خواهد بود.

۴-   بيش از دويست روايت، به اين مسأله اشاره دارند كه حضرت ولى عصر(عج)، فرزند و از نسل امام حسين(ع) است و خود اين نكته، گوياى رمز عميق اين ارتباط است.

    پيامبر عزيزاسلام(ص) به حضرت فاطمه زهرا(س) فرمود: «قسم به خدايى كه جز او معبودى نيست، مهدى اين امت كه عيسى‏بن مريم، پشت سر او نماز مى‏خواند، از ما مى‏باشد.» و آن‏گاه با دست مبارك بر شانه امام حسين(ع) زد و سه مرتبه فرمود: «او از حسين(ع) است.»

۵-   هم‏چنين آن‏حضرت، به سلمان و ام‏سلمه فرمود: «مهدى(عج) از فرزندان حسين(ع) است، پس خوشا به حال آن كه از دوستان حسين(ع) باشد كه به خدا قسم، شيعيان و پيروان او در روز قيامت رستگارند.»

    امام على(ع) نيز خطاب به امام حسين(ع) مى‏فرمايند: «اى حسين نهمين فرزند تو، كسى است كه بر اساس حق قيام مى كند، دين را ظاهر و حاكم مى‏نمايد و عدالت را گسترش مى‏دهد.»

     آن‏گاه كه امام حسين(ع) از ايشان مى‏پرسد: «آيا اين امر واقع خواهد شد؟» ادامه مى‏دهند: «آرى قسم به خدايى كه محمد(ص) را به پيامبرى برگزيد و او نيز مرا بر همه آدميان مبعوث كرد ليكن اين امر، بعد از غيبت و دوره حيرت خواهد بود.»

۶-   در آيات و روايات متعددى، حضرت مهدى(عج) به‏عنوان انتقام‏گيرنده قيام عاشورا و خون به ناحق ريخته‏شده امام حسين(ع)، معرفى شده است كه اين مسأله به‏وضوح رابطه تنگاتنگ انقلاب امام عصر(عج) را با ماجراى كربلا بيان مى‏كند.

    به‏عنوان مثال، در تفسير آيه «و من قتل مظلوما فقد جعلنا لوليه سلطانا...»؛ رواياتى از پيامبراعظم(ص)، حضرت امام على(ع) و امام محمد باقر(ع) نقل شده است كه مقتول را امام حسين(ع) و ولى او را امام قائم(عج)، معرفى كرده‏اند.

    هم‏چنين امام صادق(ع) مى‏فرمايند: «بعد از شهادت امام حسين(ع)، فرشتگان ناليدند و گريستند و گفتند: خدايا! آيا قاتلين فرزند پيامبر و برگزيده‏ات را به حال خود وا‏مى‏گذارى؟ پس خداوند، سايه امام قائم(عج) را بر آنان نماياند و فرمود: به‏وسيله اين قائم از ظالمين و قاتلين حسين(عليه‏السلام) انتقام مى‏گيرم.»

۷-   توصيه و سفارش به زيارت حضرت اباعبدالله الحسين(ع) در شب ميلاد امام عصر(عج)، افضل اعمال آن شب و موجب آمرزش گناهان و ثواب فراوان مى‏باشد و اين، خود، پيوند ديگرى ميان اين دو امام بزرگوار است.

۸-   طبق احاديث وارده، قيام حضرت مهدى(عج) در سال فرد (مانند قيام عاشورا كه درسال ۶۱ ه ق واقع شد) و در روز عاشورا اتفاق خواهد افتاد؛ چنان‏كه امام باقر(ع) فرموده‏اند: «گويا مى‏بينم امام قائم(عج) در روز عاشورا قيام نموده و بين ركن و مقام ايستاده و جبرئيل اعلام مى‏كند: البيعة لله»

۹-   گوياتر از همه در پيوستگى اين دو رخداد عظيم و بى‏نظير تاريخ، كلام مولايمان حضرت ولى عصر (روحى و ارواح العالمين لتراب مقدمه الفداء) است كه بعد از ظهور، بين ركن و مقام مى‏ايستد و ندا مى‏دهد: «اى جهانيان! آگاه باشيد و بدانيد كه من امام قائم و شمشير انتقام‏گيرنده هستم. اى اهل عالم! آگاه باشيد كه جدم حسين(ع) را تشنه‏كام كشتند و عريان روى زمين افكندند.»

۱۰- در زمان رجعت كه پس از ظهور امام عصر(عج) به وقوع خواهد پيوست و اعتقاد به آن، جزء عقايد مسلم دينى شيعه است، امام حسين(ع)، نخستين امامى خواهد بود كه به دنيا باز مى‏گردد و هم ايشان خواهند بود كه امام قائم(عج) را غسل و كفن نموده و به خاك مى‏سپارد.

    شواهد مذكور و موارد متعدد ديگر، گوياى پيوند و ارتباط عميق ميان قيام عاشوراو قيام جهانى حضرت مهدى(عج) است كه توجه به اين حقيقت، رسالت و مسؤوليت منتظران را در دوران غيبت، تبيين مى‏كند و ياران و اصحاب وفادار و فداكار امام حسين(ع) را به‏عنوان الگوى حسينى بودن و زينبى ماندن، به منتظران واقعى معرفى مى‏كند تا مبادا از ولايت و امام زمان خود باز بمانند و درشب تاريك و غيبت طولانى آن خورشيد عالم‏تاب، گرفتار گرداب گناه و توطئه‏هاى شياطين درون و بيرون شوند چراكه حضرت امام مهدى(عج) درزمان قيام، يارانى پاكباز، مخلص، خدايى و عاشورايى را مى‏طلبند.

            یارانی چون شهیدان مدافع حرم، همچون شهید حججی‏ها که حتی در غربت و چنگ یزیدیان زمان، رساترین و عاشقانه‏ترین لبیک را به فرمان سیدالشهدا(علیه‏السلام) - در صبحدم عاشورا که در ضمن خطبه‏ای فرمود : «علیکم بالصبر و الجهاد»، برشما باد به ایستادگی و مقاومت و جهاد و پیکار بی‏امان - گفتند و راست‏قامت و استوار در مقابل بدسیرتان حرامی جلوه‏ای از رشادت و شجاعت عاشورایی را به رخ جهانیان کشیدند و باری دیگر «موت فی عز خیر من حیات فی ذل» را تفسیر نمودند

      پيام مقاومت عاشورا

۱-   و يزيد رجل فاسق شارب الخمر قاتل النفس المحرمة معلن بالفسق و مثلى لا‏يبايع مثله

    و يزيد شخصى است فاسق، شرابخوار، آدمكش و آشكارا مرتكب فسق و فجور مى‏شود و شخصى مانند من با فردى مثل او بيعت نخواهد كرد.

امام(ع) اين جمله را در پاسخ وليد‏بن عتبه فرماندار مدينه ايراد فرمود كه پس از مرگ معاويه به آن‏حضرت پيشنهاد بيعت با يزيد را مطرح نمود و اين جمله در عين اين‏كه فساد يزيد را بيان مى‏كند، پايدارى و استقامت حسين بن على (ع) را نيز مى‏رساند كه در مقابل فساد، به مبارزه ادامه خواهد داد: و مثلى لا يبايع مثله.‏

۲-   و انى لا اعطى الدنية من نفسى ابدا

    همانا من هيچ‏گاه زير بار ذلت نخواهم رفت.

    امام(ع) اين جمله را در پاسخ برادرش عمر معروف به اطرف بيان نمود، آنگاه كه او قبل از حركت از مدينه، حادثه كربلا و جريان شهادت امام را از زبان امام حسن(ع) نقل و در خواست نمود كه امام از اين سفر منصرف شود و با يزيد سازش كند، آن‏حضرت در پاسخ وى ضمن اين‏كه آگاهى خود را بيش از آنچه عمر اطرف در جريان اين حوادث بود، به اطلاع وى رسانيده و جريان شهادت خود و امام مجتبى(ع) را به‏طورى كه از رسول خدا(ص) شنيده بود براى وى نقل كرد، اين جمله را هم اضافه نمود كه: به خدا سوگند! به اين همه فشارها ابدا به زير بار ذلت نخواهم رفت.

۳-   يا اخى، لو لم‏يكن فى الدنيا ملجا و لا ماوى لما بايعت يزيد‏بن معاوية

    برادر (محمد!) اگر در تمام دنيا (با اين‏همه وسعت) هيچ پناهگاه و ملجأاى نباشد، باز هم من دست بيعت به يزيد‏بن معاويه نخواهم داد.

    امام(ع) اين جمله را در پاسخ برادرش محمد حنيفه فرمود، آنگاه كه وى به آن‏حضرت اين چنين پيشنهاد نمود كه به عقيده من شما در يك شهر معين اقامت نكنيد و به همراه فرزندانت در يك منطقه دوردست قرار بگيريد و از آن‏جا نمايندگانى را به‏سوى شهرها گسيل داريد، اگر مردم با شما بيعت نمودند، شكر خداى را به‏جاى آوريد و اگر با ديگران بيعت كردند، باز هم لطمه‏اى بر شما وارد نخواهد گرديد.

۴-   و انى لا ارى الموت الا سعادة، و الحياة مع الظالمين الا برما

    من (در چنين محيط ذلت‏بار) مرگ را جز سعادت و خوشبختى و زندگى با اين ستمگران را چيزى جز ننگ و نكبت نمى‏دانم.

    اين جمله از فرازهاى سخنرانى آن‏حضرت است كه در روز دوم محرم، پس از ورود به كربلا ايراد فرموده است.

۵-   و الله لا اعطيهم يدى اعطاء الذليل، و لا افر فرار العبيد

    به خدا سوگند! نه دست ذلت در دست آنان مى‏گذارم و نه مانند بردگان از صحنه جنگ و از برابرشان فرار مى‏كنم.

    امام اين جمله را در ضمن سخنرانى اول خود در روز عاشورا ايراد فرمود.

۶-   الا و ان الدعى‏بن الدعى قد ركز بين اثنتين، بين السلة و الذلة، و هيهات منا الذلة، يابى الله لنا ذلك ورسوله و المومنون، و حجور طابت و طهرت، و انوف حمية، و نفوس ابية، من ان نؤثر طاعة اللئام على مصارع الكرام....

    آگاه باشيد كه اين فرومايه (ابن زياد) و فرزند فرومايه، مرا در بين و دو راهى شمشير (شهادت) و ذلت (زندگى) قرار داده است و هيهات! كه ما به زير بار ذلت برويم؛ زيرا خدا و رسولش و مومنان از اين‏كه ما پذيراى ذلت باشيم، ابا دارد و دامنهاى پاك مادران ما و مغزهاى با غيرت و نفوس با شرافت پدران ما روا نمى‏دارد كه اطاعت افراد لئيم و پست را بر قتلگاه مردان با فضيلت، مقدم بداريم.

    اين جملات از فرازهاى دومين سخنرانی حسين‏بن على(ع) در روز عاشورا است.

۷-   اما و الله لا اجيبهم الى شى ء مما يريدون حتى القى الله و انا مخضب بدمى

    آگاه باشيد! به خدا سوگند! من به هيچ‏يك از خواسته‏هاى دشمنان جواب مثبت نخواهم داد تا محاسنم به خونم خضاب گشته و به لقاى خدا نايل گردم.

    اين جمله، از فرازهايى از سخنان حسين‏بن على(ع) است كه در روز عاشورا پس از آن‏كه در ميان دو لشكر، جنگ مغلوبه‏اى واقع گرديد و گروهى از ياران آن‏حضرت به شهادت رسيدند، براى تشجيع و تسلى بقيه يارانش، ايراد فرموده است.

۸-   هون على ما نزل‏ بى‏ انه بعين الله

    تحمل اين مصيبت نيز بر من آسان است؛ زيرا خداوند او را مى‏بيند.

    بنا به نقل سيدبن طاووس، حسين‏بن على(ع) اين جمله را هنگامى ايراد فرمود كه طفل شيرخوارش در روى دستش هدف تير قرار گرفت و آن‏حضرت خون گلوى او را گرفت و به‏سوى آسمان پاشيد.

    و بالاخره از پيامهاى استقامت و شعارهاى پايدارى آن‏حضرت كه به‏صورت نثر به دست ما رسيده است، يكى هم اين جمله است كه:

۹-   موت فى عز خير من حياة فى ذل

    مرگ با عزت بهتر از زندگى با ننگ و ذلت است.

    اين بيت هم يكى از چهار بيت شعرى است كه امام(ع) در منزل شقوق در پاسخ مسافرى كه از كوفه مى‏آمد، ايراد فرمود؛ زيرا وى از وضع آينده اين سفر و از حوادث ناگوارى كه حسين‏بن على(ع) ممكن است با آن‏ها مواجه شود، اظهار نگرانى نمود.

    الموت اولى من ركوب العار - و العار اولى من دخول النار

    مرگ بهتر از پذيرفتن ننگ است و ننگ بهتر از قبول آتش مى‏باشد.

u  دعوت به صبر و پايدارى‏

۱-   يا اختاه، تعزى بعزاء الله، و اعلمى ان اهل الارض يموتون و اهل السماء لايبقون.

    خواهرم! با استمداد از خداوند، صبر و شكيبايى در پيش بگير و بدانكه همه مردم دنيا مى‏ميرند و كسى از اهل آسمان باقى نمى‏ماند.

۲-   استعدوا للبلاء، واعلموا ان الله تعالى حاميكم و حافظكم، وسينجيكم من شر الاعداء، ويجعل عاقبة امركم الى خير، و يعذب عدوكم بانواع العذاب، و يعوضكم عن هذه البلية بانواع النعم و الكرمة، فلاتشكوا و لاتقولوا بالسنتكم ما ينقض من قدركم.

    براى سختيها آماده باشيد و بدانيد خداوند پشتيبان و حافظ شما است و در آينده نزديك، شما را از دست دشمنان نجات خواهد داد و فرجام كار شما را نيكو قرار مى‏دهد و دشمن را به عذابهاى گوناگون معذب و براى شما در مقابل اين گرفتارى، نعمتها و عزتهاى فراوان ارزانى خواهد داشت، پس شكوه نكنيد و آنچه ارزش شما را كم مى‏كند، بر زبان نياوريد.

    اين جملات را امام(ع) در آخرين وداعش خطاب به خواهران خود و بانوان حرم ايراد فرمود.

۳-   ان الله تعالى اذن فى قتلكم و قتلى فى هذا اليوم، فعليكم بالصبر و القتال.

    خداوند اجازه داده كه من و شما در اين روز كشته شويم؛ (حكم جهاد، شامل حال ما گرديده است) بر شما است كه صبر و شكيبايى كنيد و با دشمن بجنگيد.

۴-   صبرا بنى الكرام! فما الموت الا قنطرة تعبر بكم عن البؤس و الضراء الى الجنان الواسعة و النعيم الدائمة، فايكم يكره ان ينتقل من سجن الى قصر.

    اى بزرگ‏زادگان! صبر و شكيبايى كنيد كه مرگ جز پلى نيست كه شما را از سختيها و رنجها عبور داده به بهشت پهناور و نعمتهاى هميشگى مى‏رساند و چه كسى از شما است كه نخواهد از زندان به قصر انتقال يابد.

    لشكريان، تيرها را مانند قطرات باران به خيمه‏ها فرو ريختند كه بنا به نقلى در اثر اين تيراندازى عمومى، در ميان خيمه‏ها كمتر كسى ماند كه تيرى بر بدن او اصابت نكرده باشد، امام در اين موقع حساس فرمود: ايها الكرام!...

۵-   يا كرام! هذه الجنة قد فتحت ابوابها و اتصلت انهارها و اينعت ثمارها، و هذا رسول‏الله(ص) و الشهداء الذين قتلوا فى سبيل الله يتوقعون قدومكم و يتباشرون بكم، فحاموا عن دين الله و دين نبيه و ذبوا عن حرم الرسول(ص).

    اى عزيزان! اى بزرگ‏منشان! اينك درهاى بهشت (به روى شما باز شده كه نهرهايش جارى و درختانش سرسبز و خرم است و اينك رسول خدا(ص) و شهيدان راه خدا منتظر شما هستند و ورود شما را به همديگر مژده مى‏دهند، پس بر شماست كه از دين خدا و رسولش حمايت و از حرم پيامبر(ص) دفاع كنيد .

۶-   صبرا يا بنى عمومتى ! صبرا يا اهل بيتى ! لا رايتم هوانا بعد هذا اليوم ابدا.

    عموزادگان من! اهل بيت من! (در مقابل مرگ)، صبور و شكيبا باشيد كه پس از اين جنگ و بعد از شهادت، روى خوارى نخواهيد ديد.

    حسين‏بن على(ع) اين جمله را در حالى فرمود كه چند نفر از جوانان بنى‏هاشم به‏سوى دشمن حمله كردند و چون امام اين حمله دسته‏جمعى را مشاهده نمود، فرمود: صبرا....

u  تهديد جريمه سنگين عدم پاسخ به استنصار رهبر الهى‏

در آن‏جا كه امر و دستور امام، جنبه استغاثه و استمداد پيدا كند، مخالفت با آن نه تنها حرام است، بلكه حرمت آن تشديد و مجازات آن هم مضاعف و كيفر آن شديدتر خواهد گرديد؛ زيرا استمداد و استغاثه امام، حاكى از مظلوميت خط كلى اسلام و نياز شديد قرآن به حمايت و بيانگر حساسيت شرايط و اوضاع است و بايد مسلمانان نداى مظلوميت او را دريابند و با تمام توان حتى با نثار خون و بذل جان به دفاع از آن بشتابند و لذا مسامحه در اين امر مهم و عدم استجابت به اين استغاثه كه تضعيف حق و تقويت باطل را در پى خواهد داشت، موجب شديدترين مجازات و سخت‏ترين عذاب اخروى خواهد گرديد.

اهميت اين نوع پيام حسين‏بن على(ع) وانگيزه تهديد نمودن كسانى‏كه به نداى آن‏حضرت پاسخ مثبت نداده اند، با جملات:

اكبه الله فى نار جهنم و يكبه عل منخريه فى النار روشن مى‏گردد چراكه كلمه اكب به مفهوم شدت ذلت و خوارى‏ می‏باشد.

۱-   يابن الحر!... ان استطعت ان لا تسمع صراخنا و لا تشهد وقعتنا فافعل، فوالله لا يسمع واعيتنا احد و لاينصرنا الا اكبه الله فى نار جهنم.

    پسر حر!...حالا كه حاضر نيستى در راه ما از جان بگذرى، اگر مى‏توانى از اين منطقه دور شو تا صداى استغاثه ما را نشنوى و جنگ ما را نبينى؛ زيرا به خدا سوگند! اگر كسى استغاثه ما را بشنود و بر ما يارى نكند، خداوند او را با ذلت به آتش جهنم خواهد كشيد.

حسين‏بن على(ع) اين جمله را در منزل بنى مقاتل در نزديكى كربلا به عبيدالله حر جعفى ايراد نمود، هنگامى كه در ميانشان ملاقاتى به‏وقوع پيوست دعوت آن‏حضرت را در توبه نمودن از خطاهاى گذشته‏اش و يارى نمودن به فرزند پيامبر، رد نمود و خواست اسب معروف خود را در اختيار آن‏حضرت قرار دهد، در اينجا بود كه امام(ع) فرمود:

لا حاجة لنا فى فرسك و لا فيك، و ما كنت متخذ المضلين عضدا.

ما نه به تو نياز داريم و نه به اسب تو، زيرا كه من از افراد گمراه براى خود نيرو نمى‏گيرم.

پس به‏عنوان نصيحت و موعظه فرمود: ان استطعت ان لا تسمع صراخنا و لا تشهد وقعتنا فافعل....

۲-   انطلقا فلا تسمعا لى واقعة و لا تريالى سوادا، فانه من سمع واعيتنا او رأى سوادنا فلم يجبنا او يغثنا كان حقا على الله عزوجل ان يكبه على منخريه فى النار.

    شما (دو نفر) از اين منطقه دور شويد تا صداى استغاثه مرا نشويد و اثرى از من نبينيد؛ زيرا هر كس استغاثه ما را بشنود و سياهى ما را ببيند پس پاسخ ما را ندهد و به فرياد ما نرسد، بر خداوند است كه او را با ذلت تمام به دوزخ وارد كند.

    امام حسين(ع) اين جمله را نيز در منزل بنى مقاتل خطاب به عمروبن قيس مشرقى و پسر عمويش، فرمود آنگاه كه اين دو نفر به حضور امام رسيدند، آن‏حضرت از ايشان سؤال فرمود كه آيا براى نصرت و يارى امام خود به اينجا آمده‏ايد؟ آنان عذر آورده و خود را در ظاهر براى رفتن به كوفه مجبور دانستند.

    اينجا بود كه امام(ع) با اين جملات به ارشاد و راهنمايى آنان پرداخته و فرمود كه اگر بناست به كوفه برگرديد، هرچه سريعتر اين‏كار را انجام دهيد، و از منطقه خارج شويد.

۳-   فول هربا حتى لاترى مقتلنا فوالذى نفس حسين بيده لايرى اليوم مقتلنا احد ثم لايعيننا الا دخل النار.

    هرثمه! از اين منطقه فرار كن تا جنگ ما را نبينى زيرا سوگند به خدايى كه جان حسین در يد قدرت اوست هر كس جنگ ما را ببيند و ياريمان نكند به آتش داخل خواهد شد.

    ابن ابى‏الحديد از نصربن مزاحم با اسناد، از هرثمه نقل مى‏كند كه من در جنگ صفين به همراه على(ع) بودم در مراجعت به كوفه راه ما از سرزمين كربلا بود و در همان سرزمين توقف نموده و با آن‏حضرت نماز بجاى آورديم امير مومنان(ع) پس از نماز مشتى از خاك كربلا را برداشت و آن‏را بوييد و گفت چه خوش خاكى هستى تواى خاك كربلا زيرا مردمى از درون تو محشور مى‏شوند كه بدون حساب داخل بهشت مى‏گردند.

    هرثمه مى‏گويد: چون به خانه‏ام بازگشتم براى همسرم جرداء دختر سمير كه از شيعيان خالص على(ع) بود خاطرات سفر جنگ را تعريف و آنچه را كه از على‏بن ابيطالب در كربلا ديده و شنيده بودم براى او نقل و اضافه نمودم كه‏اى جرداء تو كه على(ع) را اين همه دوست دارى بگو ببينم: آيا او به غيب آگاه است كه اين‏گونه كربلا را توصيف مى‏كند؟ همسرم گفت دست از سرم بردار و اين حرفها را كنار بگذار و يقين بدان كه به‏جز حق بر زبان على(ع) جارى نمى‏گردد.

هرثمه مى‏گويد: سالها از اين جريان گذشت تا اين‏كه عبيدالله بسيج عمومى بر عليه حسين‏بن على(ع) اعلام نمود و من نيز در سپاهى بودم كه بر عليه آن‏حضرت گسيل گشته بود، چون به امام حسين(ع) و يارانش رسيدم، محلى را كه قبلا به همراه على(ع) در آن بوديم و جايگاهى كه حضرت از خاكش برداشته بود، شناختم و به ياد فرمايش اميرالمومنين(ع) افتادم، لذا از آمدنم با لشكر ابن زياد نادم گشته و سوار بر اسب شده در مقابل حسين(ع) قرار گرفتم و آنچه را از پدرش على(ع) در اين منزل شنيده بودم اظهار نمودم، حسين‏بن على(ع) فرمود: حالا حامى ما هستى يا دشمن ما؟ عرض كردم يابن رسول‏الله! نه حامى شما هستم و نه دشمن شما زيرا من زن و فرزندم را در كوفه رها كرده‏ام و از ابن زياد بر آن بيمناكم. حسين(ع) فرمود: اى هرثمه! فول هربا حتى لاترى... هرثمه گويد با شنيدن اين جمله به‏سرعت به‏سوى كوفه حركت كردم و از خيمه‏ها دور شدم تا شاهد جنگ و كشته شدن آن‏حضرت نباشم.

 

 

 

خطبه دوم

 

رد پای رژیم صهیونیستی در توطئه رفراندم اقلیم کردی‏

چنانکه پشت صحنه تجزیه و رفراندم در اقلیم کردستان عراق نیز با همه اشکالات قانونی و راهبردی که دارد، رژیم صهیونیستی و شیطان بزرگ آمریکاست؛ اگرچه ممکن است به‏خاطر جاذبه‏ی کاذبی که استقلال قومیتی همیشه داشته است، موجی از اقبال عمومی به‏وجود آورد اما به‏مرور زمان، منطقه و حتی اقلیم کردی را دچار چالش جدی خواهد کرد که از آن‏جمله است:

-   ایجاد سابقه در مورد تجزیه کشورها بدون رضایت دولت مرکزی و نقض قانون اساسی

-   تقویت ایده مشروعیت جدایی‏طلبی برای قومیت‏ها در سراسر جهان و ناامنی حاصل از آن

-   تضعیف اصول سنتی و کلاسیک حقوق بین‏الملل در مورد احترام به استقلال و تمامیت ارضی کشورها

-   ایجاد یک کشور ضعیف و تحت اشراف و سلطه بیگانگان به‏ویژه رژیم صهیونیستی و آمریکا در همسایگی با ایران

-   تقویت جدایی‏طلبی در کل خاورمیانه و مشروعیت بخشیدن به جنبش های تجزیه طلب ناامن کننده منطقه

-   خطر احتمالی ورود ارتش ترکیه به کرکوک و موصل و حضور بلندمدت در عراق

-   تضعیف محور مقاومت و تقویت حضور اسرائیل در منطقه

-   مشروعیت بخشیدن به طرح خاورمیانه بزرگ آمریکا که به دنبال تولد کشورهای قومیتی کوچک زیرسلطه و وابسته به استکبار است.

همه‏پرسی اقليم كردى

۱. باتوجه به غير قانونى بودن همه‏پرسی و اعلام مخالفت جمهورى اسلامى ايران، سازمان ملل و شوراى امنيت با اين روند انعكاس برگزارى و ابعاد اجرايى همه‏پرسی بايد با محدودسازى همراه باشد.علاوه براين مراقبت نسبت به قرار نگرفتن در دام رسانه‏هاى وابسته به پارتى كه به‏دنبال استفاده از رسانه‏هاى رسمى ما براى انعكاس ابعاد همه‏پرسی هستند، ضرورى است.

    - مخالفت اصولى و منطقى ايران بايد در چارچوب مخالفت با طرح و برنامه نسنجيده و غيرامنيتى مسؤولان كردى تحليل شود، نه مخالفت با خواست و اراده مردم كُرد.

۲. انعكاس مخالفت‏هاى داخل اقليم (جريان‏هاى مختلف كردى)، دولت عراق، همسايگان و آمريكا و نهادهاى بين‏المللى مانند سازمان ملل و اتحاديه عرب و برجسته‏سازى آن ضرورى است. مسؤولين و مردم اقليم بايد درك كنند كه در فضاى بين‏المللى كاملا تنها هستند و هيچ كشورى حامى آن‏ها نيست.

    - حمايت رژيم صهيونيستى از طرح استقلال كردى، مشابه حمايت‏هاى اين رژيم از گروه‏هايى مانند جبهه النصره است كه كاركرد ابزارى براى تأمين منافع منطقه‏اى آن‏ها دارد. اقداماتى از اين‏دست مسأله فلسطين را از اولويت جهان اسلام و كشورهاى عربى خارج و مسأله‏اى جديد را جايگزين آن مى‏سازد. (خبرهايى مانند فرود هواپيماهاى جنگنده اسرائيلى در اربيل نيز كذب و عمليات روانى است.)

۳. تأكيد بر مغايرت اين اقدام با قانون اساسى عراق و تبعات امنيتى و به‏ويژه اقتصادى آن براى كردها مهم است.

۴. لازم است به‏طور نرم بر بازى دوگانه آمريكا در اين‏خصوص پرداخته شود. رفتار آمريكايى‏ها كاملامشكوك است. از طرفى با همه‏پرسی مخالفت مى‏كنند و از سوى ديگر زلماى خليل‏زاد و ريچارد هالبروك به‏عنوان مشاور در كنار مسعود بارزانى مشغول هدايت اين روند هستند.

    - اگر آمريكا بنا به مواضع اعلامى خود مخالف همه‏پرسی است، ناتوانى در پيشبرد سياست خارجى و نزول توان اثرگذارى‏اش بر منطقه‏اى كوچك نيز مشخص مى‏شود. آمريكا (در صورت صادق بودن نسبت به مخالفت با همه‏پرسی) بايستى با اقدامات عملى و مؤثر مانع از ايجاد اخلال در مسير مقابله با تروريسم در منطقه و ايجاد بحران جديد شود.

    - فرضيه پيگيرى اهداف ديگر با هدف استفاده ابزارى از كردهاكه قطعا منافع آن‏ها را دنبال نخواهد كرد بسيار جدى است. مسعود بارزانى طى مصاحبه‏اى در گذشته اعلام كرد كه در زمان حمله داعش به اربيل از سفير آمريكا درخواست كمك داشته اما هيچ كمكى ارائه نشده است!

۵. موضوع ديگر، تأثير ناامنى منطقه بر كشورهاى اروپايى است. اروپا بايد از تجربه داعش درس بگيرد و متوجه شود كه هرگونه ناامنى و بى‏ثباتى در منطقه به‏صورت ويروسى به اروپا منتقل مى‏شود. كما اين‏كه در موضوع داعش اين اتفاق افتاد. بنابراين بايد براى جلوگيرى از شكل‏گيرى ناامنى جديد در منطقه همه ظرفيت‏هايش را بسيج كند.

۶. مشروعيت همه‏پرسی به هر نحو بايستى زير سؤال برود. باتوجه به اين‏كه برگزاركننده، شمارش‏كننده آراء و اعلام‏كننده نتايج همگى توسط يك گروه انجام مى‏شود، سلامت آن به‏شدت مخدوش است و نتايج ا ز پيش كاملا مشخص شده است.

    - بنا به اعلام برخى گزارش‏ها توسط گروه‏هاى محلى، صندوق‏هاى پر شده در كركوك مستقر شده است.

 

به‏مناسبت روز نيروى انتظامى‏

u  اهداف دشمن‏

هدف دشمن در جمهورى اسلامى چيست؟ دشمن چه چيزى را هدف گرفته است؟

أ. هدف كوتاه‏مدت دشمن؛ ناامنى‏

ب. هدف ميان‏مدت؛ ضربه به اقتصاد‏

ج. هدف بلندمدت؛ تغییر نظام اسلامی‏

u  نيروى انتظامى؛ مظهر اقتدار، مظهر مهربانى‏

تذکراتی پیرامون : ستاد اربعین و ستاد بازسازی عتبات

 

اخبار
ارتباط با امام جمعه