جمعه 1396/2/8 - 45 : 18
مشخصات امام جمعه
علی اصغر امینی
علی اصغر امینی
بردسكن
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1396/2/1
سپاه وبسیج هر دو در بطن انقلاب بوده وهستند واز یکدیگر جدا نم یباشند.

جمعه، ۱اردیبهشت‌۱۳۹۶، شهرستان بردسکن، مکان مسجد جامع و مصلای شهر بردسکن، خطیب حجت‌الاسلام امینی.

سلام علیکم و رحمة الله.

 أعوذ بالله من الشيطان الرجيم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ نَحْمَدُهُ و نَسْتَعينُهُ و نَسْتَغْفِرُهُ و نَسْتَهْديهِ و نَتَوَکَّلُ عليه و نُصَلّی و نُسَلِّمُ علی حبيبه و نجيبه سیدِ رُسُلِهِ و حافظ سِرِّهِ بشير رحمتهِ و نذير نقمته أبا القاسم مصطفی محمد و علی آله الطاَّیِّبینَ الطَّاهِرینَ المَعصُومینَ المُقَرَّبینَ المُنتَجَبین وَ لَا سِیَّمَا بَقیَّهِ الله فِی الأرَضین فَااللَّعْنَهُ دائم ‏ْعَلَى أَعْدَائِهِمْ من الآن الی قِيَامِ يَوْمِ الدِّينِ اوصيکم و نَفسی عِبادَالله بِتقوی الله و طاعَة و اجتنابِ مَعصِیَتهِ.

خودم و شما نمازگزاران، برادران و خواهران گرامی را به رعایت تقوای الهی و دوری از گناه و معصیت سفارش می‌کنم و به این سخن مولای متقیان، امیربیان، علی‌بن‌ابی‌طالبA که در اوصاف و حالات متقین بیان فرموده‌اند، توجه می‌دهم. در یکی از حالات اهل تقوا، حضرت می‌فرمایند: «وَ أَمَّا اللَّيْلَ فَصَافُّونَ أَقْدَامَهُمْ تَالِينَ لِأَجْزَاءِ الْقُرْآنِ يُرَتِّلُونَهَا تَرْتِيلًا يُحَزِّنُونَ بِهِ أَنْفُسَهُمْ وَ يَسْتَثِيرُونَ بِهِ دَوَاءَ دَائِهِمْ.» یکی از ساعات و دقایق عمر انسان شب‌ها است که سپری می‌کند. بعضی وقت‌ها انسان‌ها این ساعات و دقایق شب‌شان را به‌جوری سپری می‌کنند که در پایان شب جز خوشحالی شیطان چیزی را به دنبال ندارد، اما در وصف متقین، علیA می‌فرمایند آن‌ها ساعات شب خودشان را به این شکل پسری می‌کنند:

فَصَافُّونَ أَقْدَامَهُمْ، روی پای خودشان، به قیام برای نماز و عبادت می‌ایستند. تَالِينَ لِأَجْزَاءِ الْقُرْآنِ، جز جز قرآن، آیات قرآن را با دقت تلاوت می‌کنند. يُرَتِّلُونَهَا تَرْتِيلًا، این قرآن را شمرده‌شمرده، باتوجه‌به معانی آن تلاوت می‌کنند. حالا یا این تلاوت در خود نمازشان است در دل شب که بعد از سورۀ حمد، سورۀ مبارکه‌ای را از قرآن و سوره‌هایی را از قرآن تلاوت می‌کنند یا جدای از نماز، بخشی از ساعات و دقایق شب‌شان را به تلاوت قرآن می‌پردازند و نحوۀ تلاوت قرآن آن‌ها را هم حضرت دقیق به تصویر کشیده‌اند که ماها اگر هم قرآن تلاوت می‌کنیم، از این ریزه‌کاری‌های تلاوت قرآن، متأسفانه گاهی غافل هستیم. حضرت می فرمایند تَالِينَ لِأَجْزَاءِ الْقُرْآنِ يُرَتِّلُونَهَا تَرْتِيلًا يُحَزِّنُونَ بِهِ أَنْفُسَهُمْ، این‌ها وقتی قرآن را تلاوت می‌کنند، با این آیات قرآن حزن و اندوه وجود آن‌ها را فرامی‌گیرد. یعنی وقتی به آیاتی می‌رسند که در آن‌ها تهدید الهی است و عقاب خدا بیان می‌شود، از خوف آن عقاب و اینکه نکند پایانِ کار آن‌ها این‌چنین عقابی باشد، محزون می‌شوند.

يُحَزِّنُونَ بِهِ أَنْفُسَهُمْ، با تلاوت قرآن، جان خودشان را محزون می‌سازند، هماهنگ با آهنگ قرآن می‌شوند و خودشان را مخاطب قرآن قرار می‌دهند، این خیلی مهم است، در وقتی که من و شما تلاوت قرآن می‌کنیم، خودمان را مخاطب قرآن بدانیم که این قرآن برای ما نازل شده است. برای هدایت ما نازل شده است، برای اینکه ما از کارهای ناشایست دست برداریم، راه سعادت و هدایت را پیش پای ما می‌گذارد. يُحَزِّنُونَ بِهِ أَنْفُسَهُمْ وَ يَسْتَثِيرُونَ بِهِ دَوَاءَ دَائِهِمْ، و درمان درد خودشان را از قرآن جست‌وجو می‌کنند. دردهای معنوی، دردهای فکری و اعتقادی را درمانش را از قرآن جست‌وجو می‌کنند. امروز یکی از مشکلاتی که جامعۀ بشری گرفتار آن است که دامن ما مسلمان‌ها را هم بعضاً گرفته است، این است که بعضی از کارهای خودمان را استناد می‌دهیم به سخنان غربی‌ها و کارها و سخنان آن‌ها را ملاک صحت و سقم کار خودمان می‌دانیم.

علیA می‌فرمایند متقین درمان دردشان را از جای دیگری جست‌وجو نمی‌کنند. این سفرۀ با معنویتِ خدا که گسترده شد به‌نام قرآن، درمان دردشان را از او جست‌وجو می‌کنند. چرا ما برای بعضی از علوم، ریشۀ غربی جست‌وجو می‌کنیم؟ اگر دقت کرده باشید در کلمات بزرگان آن‌ها، خیلی از مفاخر غرب آنچه را که دارند، با صراحت اعلام کرده‌اند، از سخنان دانشمندان اسلامی گرفته‌اند. در طب اگر ما نگاه کنیم، می‌بینیم که کتاب‌های طب بوعلی‌سینا در آنجاها سال‌ها مورد تدریس‌شان قرار گرفته است. پایۀ علم خودشان را این‌ها قرار داده‌اند، ولی گاهی ماها به عنوان یک مسلمان، به‌عنوان یک طلبه، به‌عنوان یک دانشجو، به‌عنوان یک استاد در حوزه یا دانشگاه افتخارمان را این می‌دانیم که مستند کنیم آنچه را که بیان می‌کنیم به گفتۀ غربی‌ها و حال‌آنکه آن‌ها از این نعمت خداوند محروم‌اند.

علیA می‌فرمایند انسان‌های باتقوا، درمان دردشان را از قرآن جست‌وجو می‌کنند. این یک ملاکی است برای اینکه ما اهل تقوا هستیم یا نیستیم. اگر با داشتن این مائدۀ الهی، این قرآن به سراغ دیگران رفتیم و اغیار، قطعاً این خلاف آن تقوایی است که به ما سفارش شده است. امیدواریم ان‌شاءالله خداوند متعال به همۀ ما توفیق بدهد از این مائدۀ الهی، قرآن که شفا برای همۀ انسان‌های مؤمن خداوند او را بیان کرده است، از این سفره بتوانیم استفادۀ خوبی ببریم. به‌خصوص در این ایام پُرفضیلت ماه رجب، روزهای آخر ماه رجب قدر بدانیم، به قرآن توجه بیشتری داشته باشیم و تذکراً عرض می‌کنم در این ایام سعی کنیم اگر قرآن‌هایی را در دستمان داریم و داریم می‌خوانیم، تا ماه مبارک رمضان ان شاءالله این قرآن‌ها را ختم کنیم که ماه مبارک رمضان قرآن جدید را به دست بگیریم و بتوانیم ختم قرآنی یا ختوماتی را در ماه مبارک رمضان ان شاءالله تعالی داشته باشیم که خیلی سفارش شده است این موضوع توجه به قرآن در این ایام.

در رابطه با آن حدیث شریف از امام‌سجادA که در رابطه با گناهانی و آثار گناهای که حضرت بیان می‌کرند تا به اینجا رسیدیم که بعضی از گناهان باعث می‌شود که دعای انسان به اجابت نرسد و حتی شنیده نشود. یکی از آن‌ها عرض کردیم تأخیر نمازها از وقتش‌ است. در این رابطه، روایتی از حضرت زهراB که از رسول گرامی اسلام، خاتم انبیا، حضرت محمدبن‌عبداللهJ سؤال فرمودند کیفر انسان‌هایی که نماز را سبک بشمارند، حضرت فرمودند زهراجان، چه مرد و چه زن اگر نماز را سبک شمرد، خداوند به پانزده عقوبت او را مبتلا خواهد کرد که شش عقوبت آن در همین دنیا دامن او را خواهد گرفت. دو موردش را عرض کردیم، اول این بود که خداوند برکت را از عمر او می‌گیرد. کسی‌که نسبت به نماز و نماز اول وقت بی‌توجه باشد و سهل‌انگاری و سستی در امر نماز داشته باشد، خداوند برکت را از عمر او می‌گیرد.

دوم اینکه فرمودند برکت را از رزق او می‌گیرد. تلاش می‌کند، ساعت‌ها کار می‌کند، بیش از آنچه که سفارش شده است فعالیت می‌کند، اما نمی‌تواند به‌طور معقول و مشروع شکم خود و زن و بچه‌اش را سیر کند. این هم یکی از آثار تهاون به نماز است.

سوم حضرت فرمودند: «وَ یَمْحُوا اللّهُ عَزَّوَجَلَّ سیماءَ الصّالِحینَ مِنْ وَجْهِهِ.» اینکه خداوند آن صورت زیبای صالحین را و آن نورانیتی که در جبهه و جبین انسان‌های صالح است، این را هم از انسانی که نمازش را سبک بشمارد، می‌گیرد. تیرگی و کردورت در سیمای او جاری می‌شود. انسان‌های صالح، به سیمای‌شان شناخته می‌شوند. همانطوری که در آخرت و در قیامت هم مجرمین به سیمای‌شان شناخته می‌شوند. یُعْرَفُ الْمُجْرِمُونَ بِسِیمَاهُمْ، در آیۀ شریفۀ قرآن هست، در این دنیا هم انسان‌هایی که به نمازشان توجه دارند، با سیمای آن‌ها شناخته می‌شوند. لذا اگر تهاون به نماز داشت، خداوند این نورانیت و این جاذبۀ معنوی را از او می‌گیرد.

چهارم فرمودند: «وَکُلُّ عَمَل یَعْمَلُهُ لا یُوجَرُ عَلَیْهِ.» هر کار خوبی هم که بکند، خداوند به‌خاطر اینکه به نمازش بی‌اعتنا و نسبت به نماز سهل‌انگاری می‌کند و تهاون به امر نماز دارد، اجر معنوی را به او نمی‌دهد. آن پاداش معنوی و کارهای خوب او را هم خداوند در آخرت برش مترتب نخواهد کرد. در این دنیا به اقتضای عدلش، خداوند مزد همه را می‌دهد، حتی کفار اگر کار خوبی انجام بدهند در این دنیا، مزدشان را می‌گیرند، اما مهم آخرت است که انسان‌ها بی‌بهرۀ از اجر معنوی بشوند و اگر ما نسبت به نمازمان تهاون و سهل‌انگاری داشته باشیم ک هشکل‌های مختلفی دارد بحث تهاون به نماز که بعضی از آن‌ها را در هفتۀ گذشته عرض کردم، این است که خدواند متعال اجر معنوی انسان را به او نمی‌دهد.

پنجم فرمودند: «لا یَرْتَفِعُ دُعاؤُهُ إِلىَ السَّماءِ.» پنجمین اثری که بر تهاون به نماز و سهل‌انگاری امر نماز مترتب می‌شود، این است که می‌فرمایند دعای او به‌سمت آسمان بالا نمی‌رود. لذا هرچقدر داد و بی‌داد بکند، هرچه صدایش را بلند بکند، هرچه فریاد بزند، هرچه استغاثه بکند در خانۀ خدا، اگر به نمازش بی‌اعتنا بود، آن دعاهایش بالا نمی‌رود به سمت آسمان. لذا ما که دعا می‌کنیم و از خدا می‌خواهیم اجابت آن را حتماً بایستی نسبت به واجبات‌مان و امر نمازمان هم جدیت داشته باشیم.

ششم فرمودند: «لَیْسَ لَهُ حَظٌّ فى دُعاءِ الصّالِحینَ.» و خداوند هیچ بهره‌ای در دعای انسان‌های صالح هم برای او قرار نمی‌دهد. می‌دانید یکی از چیزهایی که سفارش شده است، این است که ما برای یکدیگر دعا کنیم و در روایات داریم با زبانی که گناه نکرده‌اید، دعا کنید. گفتند یابن رسول الله، ما با این زبان‌مان گناهانی را مرتکب شدیم، دروغ گفتیم، غیبت کردیم، تهمت زدیم، زخم‌زبان زدیم، انواع و اقسام، هفتادنوع گناه برای این زبان گفته شده است. به‌تعبیر مولای متقیان، علیA جِرْمُهُ صَغِیرٌ وَ جُرْمُهُ کَبِیرٌ، این زبان حجمش کوچک است، اما گناهش خیلی زیاد است. لذا فرمودند با زبانی که گناه نکرده‌اید دعا کنید. وقتی سؤال کردند چجور با زبانی که گناه نکردیم دعا کنیم؟‌فرمودند شما برای دیگران دعا کنید، دیگران هم برای شما دعا کنند. یعنی این‌قدر دعای دیگران در حق انسان مؤثر است، اما اگر به امر نماز انسان بی‌توجه باشد و تهاون و سهل‌انگاری نسبت به نماز داشته باشد، دعای دیگران در حق او به اجابت نمی‌رسد.

لذا مؤمنین، نمازگزاران جمعه، سنگرنشینان جمعه که مقید هستید به اقامۀ نماز جمعه، درود خدا بر شما و این فضیلت بزرگی است و توفیق بزرگی است در روزی که خیلی‌ها دنبال کارهای شخصی‌شان هستند، دنبال تفریحات و سرگرمی‌هایی خارج از حوزۀ عبادت خدا هستند، این توفیق بزرگی است، خداوند به عده‌ای داده است که به نماز جمعه می‌آیند، نسبت به نمازهای دیگرمان هم مقید باشیم. در رأس کارهای‌مان قرار بدهیم نمازمان را. هر برنامه‌ای که خواستیم بریزیم، حتماً دقت کنیم امر نماز را اول، ببینیم به کجا می‌رسیم. در هفتۀ گذشته عرض کردم، مسافرت می‌خواهیم برویم، اول فکر نماز. نمازمان را اول وقت به کجا خواهیم رسید. می‌خواهیم حرکت کنیم، آیا به جایی که نمازمان را اول وقت برسیم، با آرامش نمازمان را اقامه کنیم، خواهیم رسید یا نه. لذا این‌ها از اموری است که حکایت‌کنندۀ توجه به نماز یا عدم آن بی‌توجهی به نماز است و اگر بی‌توجه به نماز شدیم، شش کیفر در همین دنیا داریم که در روایت به عرض شما رساندم.

+ خدایا به عزت امام‌زمانA قسمت می‌دهیم همۀ ما را اهل نماز، اهل اهتمام به نماز و اهل اقامۀ نماز و نماز مقبول قرار بده.

- الهی آمین.

+ نماز ناقابل ما را به برکت نماز امام‌زمانA قبول بفرما.

- الهی آمین.

+ دعای خیر امام‌زمان را شامل حال ما قرار بده.

- الهی آمین.

+ رهبر فرزانۀ انقلاب از جمیع بلاها و حوادث وجودشان را حفظ و حراست بفرما.

- الهی آمین.

+ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ. اللَّهُ الصَّمَدُ. لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ. وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ.

- اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.

پایان خطبۀ اول

اعوذبالله من الشیطان الرجیم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ نَحْمَدُهُ و نَسْتَعينُهُ و نَسْتَغْفِرُهُ و نَسْتَهْديهِ و نَتَوَکَّلُ عليه و نُصَلّی و نُسَلِّمُ علی حبيبه و نجيبه سیدِ رُسُلِهِ و حافظ سِرِّهِ بشيرِ رحمتهِ و نذير نقمته أبا القاسم مصطفی محمد و علی آله الاَّطیِّبینَ الاَّطهَرینَ المَعصُومینَ المُنتَجَبین وَ لَا سِیَّمَا علی بن ابیطالب علیه السلام و فاطمة الزهرا سیدة نساء العالمین وَ الحَسَن وَ الحُسَیْن سَیِّدَا شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ و علی ابن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد و الحسن بن علی و الحجة قائم المهدی صلوات الله علیهم الاجمعین وَ اللَّعْنَهُ دائم ‏ْعَلَى أَعْدَائِهِمْ من الآن الی قِيَامِ يَوْمِ الدِّينِ. اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَ فیکُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً. اللهم اجعلنا من خیر اعوانه و انصاره و المستشهدین بین یدی اوصيکم و نَفسی عِبادَالله بِتقوی الله و طاعَة وَجتنابِ مَعصیتِ.

 در خطبۀ دوم، مجدداً خودم و شما نمازگزاران را به تقوای الهی و دوری از گناه و معصیت سفارش می‌کنم و به طاعت و بندگیِ خدا توصیه می‌کنم و از رخداوند متعال استعانت و استمداد می‌جوییم که به همۀ ما توفیق رعایت تقوا در حوزۀ افکار و اندیشه در حوزۀ گفتار و سخن و در حوزۀ اعمال، عنایت بفرماید.

پیشاپیش تسلیت عرض می‌کنم سالروز شهادت موسی‌بن‌جعفرA را به محضر مبارک فرزندشان امام‌ عصر ارواحنا له الفدا و تبریک عرض می‌کنم پیشاپیش مبعث خاتم تنبیا، حضرت محمدبن‌عبداللهJ را. مناسبت‌هایی است که نیاز به تذکر دارد، قبل از هرچیز این مناسبت سالروز تشکیل سپاه را خدمت همۀ عزیزان سپاهی‌مان که درواقع یکی از ارکان امنیت کشور ما هستند، تبریک عرض می‌کنم. سپاهی که به فرمودۀ امام راحل رضوان الله علیه فرمودند اگر سپاه نبود، کشور هم نبود. نقش سپاه در حفظ تمامیت ارضی ما منحصر در دوران دفاع مقدس نیست، اگرچه در دوران هشت‌سالۀ دفاع مقدس این عزیزان کارهایی بسیار بزرگی را انجام دادند، سه نمونه از ابتکارات سپاه در دوران دفاع مقدس را من عرض می‌کنم که درواقع نمونه‌های کوچکی از کارهای بزرگ این عزیزان است.

یکی از آن‌ها که معروف و مشهور شد در آن زمان و تأثیر بسیار زیادی در پیروزی رزمندگان داشت، ایجاد جادۀ حورالعظیم به طول ده‌ها کیلومتر که عزیزانی که آشنایی اجمالی با منطقۀ حورالعظیم دارند، می‌دانند که کشیدن جاده در آنجا، چقدر کار دشوار و سخت و تأثیرگذار در پیروزی رزمندگان بوده است. کار دومی که یادگار و ماندگار شد از این عزیزان، احداث پل شناور خیبر به طول چهارده کیلومتر که بسیار کار بزرگ و تأثیرگذار و نقش‌داری در پیروزی‌های رزمندگان و عملیات‌های رزمندگان داشت و کار سوم این عزیزان احداث دو پل عظیم بر روی رودخانۀ درواقع اروندرود به‌ طول نهصد متر که در عملیات‌ها بسیار نقش داشت.

این در خود دوران دفاع مقدس و کارهای عظیم دیگر که منصفانه‌ترین قضاوت این است که اگر سپاه نبود، به فرمودۀ امام کشور نبود و پیروزی در دفاع مقدس هم قطعاً به‌وجود نمی‌آمد و این سپاه که ما می گوییم، قطعاً بازوی قوی سپاه بسیج هم همراه سپاه همیشه لازم و ملزوم یکدیگر هستند. یعنی از نام سپاه، بسیج به ذهن تبادل می‌کند و نام بسیج را می‌بریم، سپاه. این‌ها جدای از همدیگر نیستند. همان‌طور که وقتی‌که نام نیروهای مسلح مطلق برده می‌شود، هم ارتش و هم سپاه و انواع و تمام آن برنامه‌هایی که در آن دو نهاد درواقع هست، به ذهن انسان تبادل می‌کند.

کارهای عظیم، خب یکی از وظایف سپاه، عزیزان مستحضر هستند که حفظ و حراست از این نظام را پاسداری از انقلاب را هم امام به‌عهدۀ سپاه گذاشتند. در این موضوع هم کارهای بسیار خوبی را انجام دادند. کارهایی و نقش‌هایی و توطئه‌های دسمن را اطلاعات سپاه قبل از هر اطلاعاتی این‌ها کشف می‌کردند و خیلی این‌ها پیشگیری کرد از آسیب‌ها به جامعۀ دینی ما. درود خدا بر این عزیزان و بعد از جنگ هم به فرمودۀ مقام معظم رهبری، مأموریت دارند به بازسازی مناطق جنگی و کلاً عمران و آبادانی در کشور که قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، حضرت محمدبن‌عبداللهJ کارهای بسیار مفید و زیربنایی در کشور انجام دادند، ولی متأسفانه بعضی وقت‌ها بعضی از سیاست‌هایی که در کشور حاکم می‌شود، این نقش سازندۀ از سپاه را می‌خواهند کم‌رنگ جلوه بدهند. اما غافل از اینکه به‌هرحال ما سپاه را یکی از آن الطاف خداوند به نظام و کشورمان می‌دانیم و هر کسی که بخواهد نور این‌ها را خاموش بکند، به اقتضای آیۀ شریفه خداوند نور خودش را کامل خواهد کرد و آن‌ها هستند که زحمت خودشان را فقط خواهند داد و مشکلاتی را برای خودشان فراهم خواهند کرد. ان‌شاءالله این نور کامل خواهد شد و این بازوی قوی انقلاب و رهبری پرچم این انقلاب را به دست باکفایت و باصلابت امام‌زمانA خواهد رساند و برای این عزیزان آرزوی سلامتی و موفقیت داریم. فعالیت‌های فراوانی عزیزان هست که فهرستش را هم بخواهیم بگوییم، طولانی می‌شود و من صرف‌نظر می‌کنم.

مناسبت دیگری که هست، سه‌شنبه ۵اردیبهشت، یکشنبه۳اردیبهشت، ۲۵رجب، سالروز شهادت موسی‌بن‌جعفرA است. خب یکی از ائمۀ مظلوم ما و معصوم ما که کمتر متأسفانه گفته می‌شود پیرامون شخصیت آن حضرت، موسی‌بن‌جعفرA است. اوضاع سیاسی و فرهنگی و اجتماعی در دورۀ موسی‌بن‌جعفرA واقعاً قابل مطالعه است و درس‌های زیادی را برای امروز جامعۀ ما دارد. من فقط به بخش فرهنگی و اجتماعی دورۀ موسی‌بن‌جعفرA اشاره می‌کنم تا ببینیم این امام همام با چه مشکلاتی درواقع رو‌به‌رو بودند.

امام‌صادقA بارها با صراحت امامت موسی‌بن‌جعفرA را به اصحاب و یارانشان بیان می‌کردند و یکی از فرزندان آن حضرت، به نام اسماعیل خیلی‌ها چون بزرگتر بود از موسی‌بن‌جعفرA این زمزمه را در بین خودشان داشتند که شاید بعد از امام‌صادقA ایشان به‌عنوان امام معرفی بشوند. خُب قضا و قدر الهی بر این قرار گرقت که اسماعیل از دنیا برود. در روایت داریم، علی‌رغم تأثر شدید اما‌م‌صادقA، وقتی‌که فرزندشان اسماعیل از دنیا رفت، آمدند لای کفن را باز کردند و صورت او را به نمایش گذاشتند و گفتند ببینید اسماعیل از دنیا رفت.

امام بعد از من موسی است، فرزند من و خیلی‌ها این صحنه را دیدند ولی علی‌رغم همۀ این تأکیدات و تصریحات امام‌صادقA در تاریخ داریم بعد از شهادت امام‌صادقA متأسفانه شیعیان آن حضرت به شش گروه تقسیم شدند که من به اجمال عرض می‌کنم، یک کسانی بودند که مهدویت امام‌صادق رو اعتقاد پیدا کردند، گفتند اصلاً امام‌صادقA همان مهدی موعود است و لذا آن حضرت را آخرین جانشین پیغمبر خدا دانستند و بر این اعتقاد یک گروهی را تشکیل دادند و شروع به تبلیغ کردند، این یک گروه.

گروه دوم، کسانی بودند که به مهدویت اسماعیل اصرار کردند و مرگ وی را باور نداشتند، علی‌رغم آن صحنه‌ای که امام‌صادق برای همه به‌وجود آوردند. گفتند نه، او نمرده است و زنده است و امام مهدی موعود اسماعیل است. این هم یک فرقه‌ای تشکیل دادند و برای خودشان تبلیغاتی را راه انداختند.

گروه سوم، کسانی بودند که مرگ اسماعیل را اذعان کردند ولی فرزند اسماعیل، محمد ا به امامت برگزیدند. گفتند اسماعیل خودش که از دنیا رفته است، فرزند او امام است، این هم یک گروه.

گروه چهام، کسانی بودند که عبدالله‌بن‌جعفر فرزند دیگر امام‌صادقA را به‌عنوان امام انتخاب کردند به‌نام افطح معروف بود و فتحیه را شکل دادند، یک فرقه‌ای هستند به نام فتحیه، اعتقاد به امامت آن به‌اصطلاح عبدالله دارند و این‌چنین عقیده‌ای را.

گروه پنجم، کسانی‌که محمدبن‌جعفر، فرزند خوش‌سیمای امام‌صادقA، معروف به محمد دیباج را به‌عنوان امام خودشان قرار دادند، بعد از امام‌صادقA یک فرزند خوش‌سیمایی امام‌صادق داشتند به نام محمد دیباج معروف شد، او را به‌عنوان امام انتخاب کردند.

گروه ششم، درواقع شیعیان واقعی هستند، قائل به امامت موسی‌بن‌جعفرA شدند، بعد از امام‌صادقA که ماها افتخارمان به همین است که این فرقۀ ناجیه و حق درواقع ما هستیم با تصریحاتی که خود امام‌صادقA داشتند، با روایاتی که قبلاً رسول گرامی اسلام داشتند به این موضوع تصریح شده است نام این‌ها، به‌هرحال امیدواریم که خداوند متعال فرج آقای‌مان امام‌زمان را نزدیک کند و این فرقه‌های باطل در هر جایی که قرار دارند، به حق تسلیم بشوند.

خب این اوضاع را شما ببینید، امام‌کاظمA با این فرقه‌ها روبه رو شدند. چقدر کار امام، هدایت امام، این‌ها را سخت و دشوار است، ولی با همۀ این نابه‌هنجاری‌های فرهنگی و اجتماعی، کشتی امت اسلامی را به سلامت به ساحل رساندند. امیدواریم ان‌شاءالله خداوند به ما هم توفیق بدهد که وظیفۀ خودمان را نسبت به این ائمۀ اطهارD انجام بدهیم.

اما موضوع سومی که به آن باید پرداخته بشود، بحث بعثت خاتم‌انبیا حضرت محمد‌بن‌عبداللهJ است که سه‌شنبه ۵اردیبهشت، ۲۷رجب سالروز مبعث رسول گرامی اسلام است. خب این در تاریخ مسلم است و مسجل و قطعی روز بعثت آن بزرگوار. آنچه که برای ما امروز مهم است و باید پیگیر آن باشیم، این است که اهداف بعث چه بوده است. یک هدف کلی برای همۀ انبیا و اصلی هدف، عبودیت خدا است. فراوان در آیات قرآن به این موضوع اشاره شده است، من یک آیه به‌عنوان نمونه عرض می‌کنم از هر موردی که عرض کنم که خداوند در قرآن کریم، سورۀ مبارکۀ نحل، آیۀ۳۶ می‌فرمایند: Pوَلَقَد بَعَثنا فی كُلِّ أُمَّةٍ رَسولًا أَنِ اعبُدُوا اللَّهَ وَاجتَنِبُوا الطّاغوتَO ما در هر امتی پیغمبری را مبعوث کردیم و حرف همۀ انبیا این بوده است خدا را عبادت کنید و از طاغوت‌ها اجتناب کنید. از ظلمه اجتناب کنید، از استکبار اجتناب کنید، أَنِ اعبُدُوا اللَّهَ، هدف همین بوده است. اما رسیدن به این هدف، یعنی عبادت خالصانۀ خدا دو مقدمه لازم دارد که آن‌ها هم جزو اهداف بعثت است.

اولین هدف مقدمۀ این است که اقامۀ عدل و قسط در جامعۀ بشری. خب برای اینکه عبادت خالص خدا تحقق پیدا بکند، باید جامعۀ بشری به سمت عدل و قسط حرکت بکند، لذا در آیۀ شریفۀ۲۵ از سورۀ مبارکۀ حدید، خداوند می‌فرماید: Pلَقَد أَرسَلنا رُسُلَنا بِالبَيِّناتِ وَأَنزَلنا مَعَهُمُ الكِتابَ وَالميزانَ لِيَقومَ النّاسُ بِالقِسطِO ما پیغمبران را فرستادیم، کتاب را فرستادیم، میزان را با آن‌ها فرستادیم، برای اینکه مردم قیام به قسط بکنند، برای اینکه عدل و قسط برقرار بشود و در پناه عدل و قسط مردم عبادت خدا را داشته باشند. ای نرا در سورۀ مبارکۀ اعراف، آیۀ۲۹ باز خداوند بیان می‌کند: Pقُلْ أَمَرَ رَبِّی بِالْقِسْطِ وَأَقِيمُوا وُجُوهَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ وَادْعُوهُ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَO امر به قسط برای عبادت خالصانۀ خدا، برای اینکه مردم فقط خدا را عبادت کنند. این در سایۀ اقامۀ عدل و قسط محقق می‌شود و یک هدف مقدمۀ دوم هم برای این موضوع در راستای مبعث انبیاء‌الهی و به‌خصوص خاتم‌انبیا قرار گرفته است، برپایی حکومت اسلامی است که باز این هم در آیات شریفۀ قرآن هست. فَاتَّقُوهُ وَ أَطِیعُون. پیغمبر خدا می‌فرماید از خدا بترسید و از من اطاعت کنید. این اطاعت از پیغمبر خدا، یعنی در امر حکومت، در امر نظم و نظام اجتماعی، در امور سیاسی، نظامی، اقتصادی أَطِیعُون مطلق است. در امر عبادت که نبوده است فقط. بعضی‌ها می‌گویند اینجا أَطِیعُون یعنی نماز بخوانید، آنکه بارها گفته شده است. این آیه مربوط به تشکیل حکومت است. فَاتَّقُوهُ وَ أَطِیعُون. لا تُطِيعُوا أَمْرَ الْمُسْرِفِينَ الَّذِينَ يُفْسِدُونَ فِی الْأَرْضِ وَ لا يُصْلِحُونَ. از انسان‌های مسرف، انسان‌های متجاوز، انسان‌هایی که قانع به حق خودشان نیستند اطاعت نکنید. و بعد می‌فرماید کسانی‌که اهل سلاح نیستند، از آن‌ها اطاعت نکنید، پیغمبر خدا فرمودند.

این‌ها آیاتی است که برای دال بر تشکیل حکومت و هدف بعثت تشکیل حکومت الهی است. وَ ما أَرسَلنا مِن رَسولٍ إِلّا لِيُطاعَ بِإِذنِ اللَّهِ، ما هیچ پیغمبری را نفرستادیم الا اینک هباید اطاعت بشود به اذن پروردگار. یعنی این اطاعت از پیغمبر خدا در مسائل حکومتی است طبق مفسرین که بیان فرموده‌اند. وَ أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُو  الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْكُمْ، از خدا و پیغمبر خدا و اولی‌الامرتان اطاعت بکنید. این دو هدف مقدمۀ هم برای رسیدن به آن هدف عالی است. امیدواریم ان شاءالله خداوند متعال این نظام مقدس جمهوری اسلامی را شمه‌ای و بخشی از آن هدف انبیاء الهی که تشکیل حکومت اسلامی بقرای رسیدن به آن عبادت خالصانۀ خدا است، قرار بدهد و مقدمۀ فرج آقای‌مان امام‌زمانA بگرداند.

فرمایشات مقام معظم رهبری در جمع عده‌ای از نیروهای ارتش را دقت کنیم، دوباره مطالعه بکنیم. آنجایی که آقا فرمودند بعضی‌ها خودشان می‌ترسند از دشمن و از این ترس‌شان را نسبت می‌دهند به مردم. فرمودند نه، این‌جوری نیست. شما می‌خواهی بترسی، شخصاً بترس، ایرادی ندارد، جرئتت همین‌قدر است، اما این ترست را به مردم نسبت نده. به ملت نسبت نده. این مردم اثبات کرده‌اند تابه‌حال از هیچ قدرتی، غیر از قدرت خداوند، نمی‌ترسند. ولی بعضی متأسفانه خودشان می‌ترسند، این را به ملت نسبت می‌دهند. این بی‌انصافی است. مقام معظم رهبری سخنان‌شان را شایسته است که مرتب مطالعه بکنید و در جامعۀ خودمان این‌ها را گفت‌وگو بکنیم. گفتمان جامعه‌مان بشود از فرمایشات مقام معظم رهبری، شاید مسئولین هم یک مقدار به فکر بیفتند.

بعضی‌ها هم که هنوز نوچۀ سیاسی هستند متأسفانه. من اعتقاد خودم را عرض می‌کنم. حالا از قِبَل رأی مردم، یک مسئولیتی گرفته‌اند، این نوچه‌های سیاسی، بچه سیاسی‌ها درواقع که هنوز الفبای سیاست را هم بلد نیستند، واژه‌های سیاسی را نمی‌دانند کجا به‌کار ببرند، چی را کجا به‌کار ببرند، می‌آیند از کار عظیم، کاری که واقعاً اگر آن‌ها انجام ندهند، ما امروز داخل کشور مشکل داریم، گاهی تعبیرهای سخیفی می‌کنند. از حضور رزمندگان ما در سوریه، تعبیر به باتلاق می‌کنند. اینکه خودش هدفش چیز دیگری بوده است، حالا این حضور رزمندگان را تعبیر می‌کند به اینکه ما در باتلاق سوریه. تو ممکن است در باتلاق‌های متعدد خودت گیر کرده باشی بندۀ خدا، آدم ترسو، آدم بزدل، حالا چون‌که یک مسئولیتی گرفته‌ای از قِبَل رأی مردم به‌جایی رسیدی، این‌جور تعبیرهایی دارید؟‌نمی‌گویی خانواده‌های شهدا چجور برداشت می‌کنند؟ تو به حال این شهدای عزیز ما نباید فکر بکنی؟ تو که اولی که می‌خواستی از مردم رأی بگیری، در تشییع جنازۀ این شهدا در هوای سرد ساعت‌ها تحمل کردی، حالاکه دیگر به‌قول معروف خرت از پل گذشته‌ است، این‌جور تعبیرها را به‌کار می‌بری؟

ما متأسف هستیم برای این‌ها. ما این‌ها را جز بچگی سیاسی نمی‌دانیم. اگر این‌ها فهم سیاسی داشتند، در این موقعیت این حرف‌ها را نمی‌زدند. در وقتی‌که دارند می‌بینند اگر نباشند این رزمندگان در سوریه، در جاهای دیگری که دور از مرزهای ما است، ما باید داخل خود کشورمان با این دشمنان بجنگیم. همۀ هدف دشمنان کشیدن جنگ به داخل کشور است. حالا عده‌ای ازجان‌گذشته، عده‌ای بامعرفت، عده‌ای بزرگ پیدا می‌شوند، خط مقدم ما را تا سوریه می‌برند آنجا می‌جنگند با دشمن، این‌جور تعبیر از زبان یک کسی‌که عنوان مسئولیتی را در این کشور دارد، برایشان سقیل است.

ما نصیحت‌تان می‌کنیم، شما اگر می‌خواهی خلاصه به کشورهای خارج هم بعداً بروی و داری زمینه‌سازی می‌کنی گِرا می‌دهی به دشمنانت که بشناسننت، به‌هرحال آنجا برایت یک جایگاهی، پایگاهی دست‌وپا بکنند، باز هم این حرف‌ها را نزن. آن‌ها هیچ‌وقت این کار را برای تو نخواهند کرد. مگر آن‌هایی که این حرف‌های ضدانقلابی و حرف‌های دشمن شادکن را زدند و الان در خارج هستند، چه تاجی به سرشان زدند؟ همان‌جا هم که ذلیل هستند بی‌چاره‌ها. خب تو این ذلت را اگر می‌خواهی، بدون این حرف‌ها هم آنجا برایت تأمین می‌کنند. امیدواریم ان شاءالله به خودشان بیایند و این‌چنین حرف‌هایی را بر زبان نرانند. قابل تحمل برای مردم نیست.

اما آنچه که مسلم است، این روزها پایان یافت، بررسی صلاحیت اشخاصی که ثبت‌نام کردند برای ریاست‌جمهوری. ما تشکر می‌کنیم از شورای شجاع نگهبان که بدون ملاحظه، بدون اینکه به دام حرف‌ها و تهدیدهای افراد بخواهد قراربگیرد، از بین هزار و ششصد و خورده‌ای نفر، شش نفر را تأیید صلاحیت کردند. این شش نفر را معرفی کردند، ان‌شاءالله تبلیغات‌شان را خواهند داشت. هم به تعبیر ماها که البته به فرمایش مقام معظم رهبری، تعبیر درستی نیست. هم از طیف سیاسی اصلاح‌طلب در آن‌ها هست، هم اصولگرا در آن‌ها هست، هم میانه‌روی معتدل به سمت اصلاح‌طلب‌ها و هم میانه‌روی معتدل به سمت اصولگراها.

یعنی این شش نفر این تقسیم‌بندی در آن‌ها هست. هم اصولگرای خوب، هم اصلاح طلب خوب و هم میانه‌روی متمایل به اصولگرا و هم میانه‌روی متمایل به اصلاح طلب در بین این شش نفر هست. ان‌شاءالله رقابت سالم داشته باشند و آنچه که مردم دل‌شان می‌خواهد فرق کند با کشورهای دیگر، این است که یک مسابقه‌ای، یک مناظره‌ای، یک گفت‌وگوهایی، یک تبلیغات هم‌شأن و هم‌سنگ این ملت داشته باشید شما. نکند خدایی نخواسته مثل کشورهای بیگانه بیایید آن حرف‌ها و حدیث‌ها را برای همدیگر ببافید و همدیگر را تخریب بکنید. تا می‌توانید از خودتان ان‌شاءالله تبلیغ بکنید، هم در ریاست‌جمهوری و هم در شوراهای اسلامی شهر و روستا که این تبلیغات هم ان‌شاءالله برای ریاست‌جمهوری که ظاهراً از امروز آغاز شده است و شوراهای اسلامی شهر و روستا هم وقتی‌که اعلام کردند، تبلیغات‌شان را شروع خواهند کرد.

این من و شما هستیم که باید رأی بدهیم و میزان رأی ملت است و ملت هم با بصیرت ان‌شاءالله رأی خودش را خواهد داد. هر رأیی را که مردم دادند، مقام معظم رهبری تنفیذ کردند، رئیس‌جمهور قانونی خواهد شد و مسئول قانونی شهر و روستا خواهد شد و ما دیگر بعد از آن هیچ اختلافی نخواهیم داشت با همدیگر. تمام این بحث‌ها، جدل‌ها، تبلیغات، له و علیه‌های نامزدها تا روز انتخابات است. از روز انتخابات این‌ها تمام می‌شود، باز رفاقت‌ها ان شاءالله شروع خواهد شد. منتها شما باید در این مدت آن بیرت خودمان را نگاه خودمان را ان شاءااله بیشتر کنیم که افراد را بشناسیم از حرف‌های‌شان، از نیات‌شان. کار سختی است، کار سختی است، با دغل و فریب بعضی‌ها خودشان را جا می‌کنند و بعداً می‌بینید که چه بلاهایی می‌خواهند به سر این کشور و این ملت و این دین مردم بیاورند.

+ خدایا ما را یک‌آن به خودمان وامگذار.

- الهی آمین.

+ گناهانی که مانع استجابت دعا می‌شود، از ما ببخش و بیامرز.

- الهی آمین.

+ رهبر فرزانۀ انقلاب، خدایا از جمیع بلایا و حوادث حفظ و حراست بفرما.

- الهی آمین.

+ کسانی‌که صادقانه به دین و مملکت ما خدمت می‌کنند، تأیید فرما.

- الهی آمین.

+ کسانی‌که منافقانه خیانت می‌کنند، رسوا و ذلیل فرما.

- الهی آمین.

+ به عزت و جلالت قسمت می‌دهیم، خدایا شر استکبار جهانی آمریکا، صهیونیست‌ها، داعش خبیث، وهابیت کثیف به خودشان برگردان.

- الهی آمین.

+ ما را مدیون خون مطهر شهدای‌مان نمیران.

- الهی آمین.

+ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَ الْفَتْحُ. وَ رَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فی دِينِ اللَّهِ أَفْوَاجًا. فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَ اسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ كَانَ تَوَّابًا. صدق الله العلی العظیم. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

- اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.

پایان خطبۀ دوم

اخبار
.
ارتباط با امام جمعه