چهارشنبه 1395/12/4 - 49 : 9
مشخصات امام جمعه
محمدتقی دلیری پور
محمدتقی دلیری پور
جوين
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1395/11/29
خطبه اول سخنانی در باره طاغوت ، خطبه دوم سخنانی در مورد قیام 29 بهمن تبریز و سخنان مقام معظم رهبر یدر جمع مردم تبریز

بسمه تعالی

خطبه های نماز جمعه شهرستان جوین به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج آقای دلیری پور مورخه 1395/11/29

خطبه اول:

خطیب محترم ضمن دعوت به تقوی الهی به خود ونماز گزاران سخنانی را درمورد کودتای 1299 رضا خان(بحث طاغوت ) بیان نمودند :

- لغت طغیان و طاغوت:تجاوزازحد، راغب اصفهانی: تجاوز ازحد در گناه می داند نه هرتجاوزی ، کلمه طاغوت 8 باردرقرآن آمده که مراد خدایان دروغین و مردمان متجاوزازقانون است .

 قال الله تعالی:ولقد بعثنا فی کلّ امةٍ رسولاٌ ان اعبدوالله واجتنبوا الطّاغوت فمنهم من هدی الله ومنهم من حقّت علیه الضّلالة فسیروا فی الارض فانظروا کیف کان عاقبة المکذّبین . نحل /36.

قال الباقر(ع): ایآکم ولولائج (همدمان) فانّ کلّ ولیجة دوننا فهی طاغوت . میزان الحکمة /6.

امام صادق (ع)می فرماید: حضرت عیسی به آبادی گذشت که مردم آن همگی مرده بودند ،فقال: یااهل هذه القریة!فاجابه منهم مجیب ٌلبیک یا روح الله وکلمة فقال ویحکم ما کانت اعمالکم ؟ قال :عبادةً الطاغوت و حب ّالدنیا ... قال کیف کانت عبادتکم للطاغوت ؟ قال الطاعة لأهل المعاصی.میزان الحکمة/6

« رضا خان که بود؟»

- سه شنبه 3اسفند کودتای انگلیسی رضا خان حاکمیت شاهان دست نشانده کفرازمصادیق بارزطاغوت بودند.

انگلیسی ها پس از جنگ جهانی به این نتیجه رسیدند که جهت دست یابی به منابع ایران باید کودتائی انجام دهند لذا درسال 1299 سید ضیاء که یک چهره سیاسی بود به عنوان نخست وزیرورضا خان به عنوان فرمانده نیروی قزاق از قزوین به قصد کودتا به سوی تهران حرکت دادند، تهران بدون درگیری چشمگیری تسلیم شده، احمد شاه قاجار ازروی ترس رضا خان را به عنوان فرمانده کل قوا وسید ضیاءالدین طباطبائی را به نخست وزیری برگزید .

سید ضیاء پس از نخست وزیری بسیاری از شخصیتها را دست گیر و زندانی کرد از جمله مدرس ،کابینه سید ضیاء در حقیقت به صورت یک محلل برای تحقق کابینه رضا خان را بازی کرد .، پس ازمدتی وزارت جنگ نیز به رضا خان واگذار شد.

چهارسال بعد رضا خان به پادشاهی ایران رسید و تا سال 1320 مستبدانه ازمنافع انگلیس حمایت وحراست کرد ولی درجنگ جهانی دوم به دلیل گرایش رضا خان به آلمان،انگلیس او را از پادشاهی خلع و تبعید کرد .

سخنان امام(ره) در این رابطه :

رضا خان یک آدم بی سواد وقدرت طلب و جسور بود انگلیسیها دیدند می شود ازاواستفاده کرد چون آن قدرهم شعور سیاسی نداشت لذا آلت دست قرار دادند هر جا احساس قدرت می کرد کنار گذاشت مثل عشایر روحانیت ،مذهب مجالس عزا داری بویژه منبرها ،ابتدا پابرهنه درعزاداریها شرکت می کرد شمع بدست ازاین مسجد به آن مسجد، ازاین تکیه به آن تکیه برنامه ای که برای او تنظیم کرده بودند تضعیف روحانیت بود .

آن قدرتبلیغ سوء کرد که رانندگان آنها را سوار نمی کردند واگر کسی هم سوار می کرد (بیان تحقیر) در بین راه پنچر می شد و یا خرابی پیش می آمد می گفتند چون روحانی سوار کردیم این بلا به سرما آمد نمی دانستند این حرفها هم ازکجا و به چه هدف آمده .

حضرت امام (ره) می فرماید: یکی از دوستان من می گفت اراک بودم می خواستم بیایم قم رفتم که اتومبیلی را اجاره کنم شو فر گفت دو طایفه را سوار نمی کنم یکی فواحش و دیگر آخوندها ؟!! .

تحلیل :

زمان طاغوت یک ترانه ای بود خواننده زن می گفت من زن ملا نمی شم چرا نمی شی آخه کاری که مولا می کنه با قل هوالله می کنه این مطلب تودهان مردم بود .

ازجمله تبلیغاتی که کردند آخوند سیاسی را به صورت یک فحش درآورده بودند و می گفتند آخوند را چه به سیاست .

تحلیل :

چه قدر قبل از پیروزی انقلاب سخنرانیها زورمی زدند که بگویند ما هم می توانیم از خدمان حاکم رئیس جمهور ووزیر و...داشته باشیم می گفتند اگر شاه برود چه کسی می تواند کشور را اداره بکند؟!!.

 طرح استعماری کشور کشف حجاب:

حجاب با آن فضاحت وجنایت حتی درمجلس به علمای بزرگ هم پیشنهاد می کردند که شما مجلس بگیرید با خانمهایتان  بیایید درمجلس،نقل کردند که یکی ازاین آدمها رفته بود پیش مرحوم آیه الله کاشانی گفته بودکه فرموده اند که شما باید درآن مجلس که مختلط است شرکت کنید ایشان فرموده بودند فلان خورده او گفته بود که آن بالاییها گفته اند گفته بود من هم همان بالائیها را می گویم .

 وقتی رضا خان را بردند چمدانهای زیادی از جواهرات همراه خود می برده به کشتی سوراش کردند در وسط دریا کشتی دیگر آوردند ورضا خان را سوار آن کشتی کردند وقتی پرسید پس چمدانها چه؟ گفتند آن کشتی هم به دنبال ما می آید او رابردند به جزیره موریس و چمدانها را ه بردند انگلستان، از اینها بدتروقتی سه کشورمتفقین انگلیس ، روسیه ، وآمریکا به این کشور حمله کردند وتمام غلات و... را غارت کردند و بدترازرضا خان شد مردم شادی می کردند که خوب شد رضاخان رفت اینها بدتراز رضا خان نمی شود.

خطبه دوم:

خطیب محترم ضمن دعوت به تقوی الهی به خودونمازگزاران سخنانی را در مورد استقامت مردم تبریز وقیام 29 بهمن بیان نمودند :

1- مقدمه:
 انّ الّذین ربّنا الله ثم استقاموا تتنزّل علیهم الملائکة الّا تخافوا ولا تحزنوا بشروا بالجنّة الّتی کنتم توعدون . فصلت/30.

حضرت امیر (ع) در خطبه 176 می فرماید : شما گفتید پروردگار ما الله است اکنون بر سر این سخن پایمردی کنید بر انجام دستورهای کتاب او ودر راهی که فرمان داده و درطریق پرستش شایسته او استقامت به خرج دهید وازمحدوده فرمانش خارج نشوید درآئین او بدعت مگذارید و هرگز با آن مخالفت نکنید .

 امام رضا (ع) در ذیل این آیه شریفه می فرماید :هی والله ماانتم علیه ، یعنی همان ولایتی که شما قبول دارید .

 ارزش انسان درایمان وعمل صالح خلاصه می شود که دراین آیه آمده « قالوا ربنا الله ثم استقاموا » لذا وقتی از رسول خدا (ص)می پرسند به من راهی بنما که به آن چنگ بزنم دردنیا وآخرت رستگارشوم فرمود: قل ربّی الله ثمّ استقم .

 2- قیام 29 بهمن مردم تبریز :

 قیام 29بهمن تبریزمقام معظم رهبری فرمودند پیش ران انقلاب و بنده عرض می کنم سوخت گیری مجدد بود که این قطار انقلاب ادامه راه دهد، درچهلم شهدای قم اگراین حادثه پیش نمی آمد حرکت انقلاب را سریعتر نمی کرد .

 شرح ما وقع :

 مردم مقابل مسجد میرزا آقا یوسف مجتهد جمع شده بودند دعوتکننده به مجلس مرحوم آیت اله قاضی و ده تن دیگر ازعلمای تبریز صورت گرفت، مأموران یکی ازکلانتری ها سر می رسند با توهین به مسجد ومردم آنجا اعلام می کنند که متفرق شوند جوانی به نام« محمد تجلا» که از پاره کردن اعلامیه و سخنان توهین آمیزاو به هیجان آمده با وی گلاویز می شود (فرمانده کلانتری سرگرد مقصود حق شناس) حق شناس او را شهید می کند مردم جنازه خون آلود جوان قهرمان را برداشته و به طرف خیابانها به راه می افتند ،رئیس ساواک ( لیقوانی) با تهران تماس می گیرد و کسب تکلیف می کند تصمیم می گیرند ( توسط شورای امنیت استان )از نیروهای ژندارمری وارتش استفاده کنند در سطح شهر مستقر شوند ، جمعیت خشمگین ساختمان حزب رستاخیز را تصرف می کنند ،خودروها وساختمانهای دولتی را به آتش می کشند ،بانکها را متصرف و پولهای آنها را می سوزانند که ساعت 5 بعد از ظهر نیروهای نظامی بر شهر مسلط می شوند .

 حضرت امام طی اعلامیه ای از قیام مردم تبریز و سابقه مبارزات آنها تجلیل می کند چند سالی است که مردم تبریز با حضور درمحضر رهبر انقلاب این روز را گرامی می دارند .

 لذا ضمن گرامی داشت شهدای قبل از انقلاب تبریزبه بخشی از سخنان مقام معظم رهبری در سه فراز می پردازیم:
3- سخنان مقام معظم رهبری در جمع مردم تبریز:

الف- مقام معظم رهبری تشکر ازحضور ملت در 22 بهمن کردند و فرمودند: من از بیان حقیقت تشکرعاجزم دشمن برای اولین باراز تعبیر میلیونها استفاده کرد ،حضور پرشورمردم درمقابل دشمن درکمین کرده دلیل برنداشتن گلایه آنها از عملکرد مسئولان نیست زیراکه مردم ازتبعیض،کم کاری و بی اعتنائی به مشکلات گله مندند، مسئولان دولت ودیگر قوا باید به مردم گزارش دهند که درزمینه اقتصاد مقاومتی چه کرده اند که ازجمله مشکلات اقتصادی گرانی و بی کاری است گرچه مسئولین در تلاشند ولی ظرفیت کشوربیش ازاینها است .

 ب- اینکه عده ای می گویند اگربرجام نبود وقوع جنگ حتمی بود یک دروغ محض است چه درداخل این حرف را بزنند یا در خارج آنها می خواهند ذهن ما را ازجنگ اقتصاد وفرهنگی غافل کنند.

ج- درروزهای اخیر عنوان « آشتی ملی » مطرح می کند و به این موضوع پروبال می دهند و روزنامه ها تیتر می کنند و... مگر مرم با هم قهر هستند که بخواهد آشتی کنند البته مردم مابا کسانی که در سال 88 به روزعاشورای حسینی اهانت کردند و با قساوت ولودگی وبی حیایی جوان بسیجی را درخیابان لخت کردند وکتک زدند قهرهستند وبا آنها آشتی هم نمی کنند.

تحلیل:

 تعدادی ازسیاسیون ازمعاون رئیس جمهور ومعاون مجلس گرفته تا افرد مسئله دار مسئله آشتی ملی را راهی برای نجات ملی پیشنهاد کرده اند واین شعاررا به بهانه خطردولت جدید آمریکا کرده اند، با مطرح کردن خطرآمریکا جنایت خود را درفتنه 88 بمالند و تمام کنند.

 ازطرف دیگر دولت ترامپ ودیگر شخصیتهای آنها ازفتنگران حمایت کرده ودرخواست آزادی آنها را می کنند وعده ای هم هر دو طرف را درجریان فتنه مقصرمی دانند ودوطرف را می گویند باید به اشتباه خود اعتراف کند وحال اینکه یک طرف در نهایت نظام و قانون بود وآن زمانی که تبدیل به فتنه شد وحال اینکه یک طرف در مقابل نظام قرارگرفتند وافراد فتنه گر را افراد معترض می گوید که با آنها به خشونت رفتار شد اینها تعابیر معاون مجلس است و اینها هم سخنان رهبری است ،معاون اول رئیس جمهورهم آشتی ملی را مطرح می کند طراح اصلی این مطلب رئیس دولت اصلاحات بوده .

 بحث آشتی ملی را به روی دو فریضه بنا کرده اند 1- تهدید خارجی 2- عدم انسجام مرمی که هیچیک واقعیت ندارد بلکه می خواهند با فضا سازی به اهداف خود برسند:

1- بدون عذرخواهی و پاسخ گوئی و محاکمه به قدرت برگردند .

2- اگر طرف قبول نکند او را جنگ طلب و جنجال آفرین معرفی کند.

3- گروه فتنه گرخود را جزء ملت بداند آن درصد بالائی وحال اینکه درمیدان انگلیس،آمریکا واسرائیل رقصیدند وازسالیان قبل دشمن برای فتنه برنامه ریزی کرده بود .

 

 

 

 

اخبار
ارتباط با امام جمعه