دوشنبه 1396/4/5 - 59 : 21
مشخصات امام جمعه
مظفر تاجی
مظفر تاجی
چناران
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1396/4/2
خطیب جمعه چناران: پاسخ تحریم سپاه روشن است؛ از برجام موشکی خبری نیست/ مبارزه با تروریسم در بستر حرف امکان‌پذیر نیست

خطبه اول

خطیب جمعه چناران بعد ازتوصیه به تقوی در رابطه با افکار وعقاید یهود گفت : نژاد پرستی از مهم‌ ترین تعالیم یهود شمرده می‌شود؛ به گونه‌ای كه «یهود» و «نژاد پرستی» در طول تاریخ هیچ گاه از یكدیگر جدا نبوده است؛ بلكه پیوند عمیقی با یكدیگر داشته‌اند. اكنون به برخی از نمود‌های نژاد پرستی یهود اشاره می‌كنیم:

یهود، فرزندان و دوستان خاص خداوند!

قرآن كریم درباره این ویژگی‌ یهود می‌فرماید:

«قل یا ایها الذین هادوا این زعتم انكم اولیاء لله من دون الناس فتمنوا الموت ان كنتم صادقین»

بگو: ای یهودیان! اگر گمان می‌كنید كه فقط شما دوستان خدایید نه سایر مردم، پس آرزوی مرگ كنید، اگر راست می‌گویید، تا به لقای محبوبتان برسید.

خداوند متعال این ادعای دورغین آن را رد می‌كند و می‌گوید؛ همین كه شما این قدر از مرگ وحشت دارید، دلیل بر آن است كه در این ادعا خود صادق نیستند.

مهم ‌تر این كه آیین خویش را تنها آیین حق دانسته و دیگران را پیروان خدایان دروغین و محكوم به نابودی و فنا می‌دانسته‌اند و حتی حاضر به انعقاد پیمان با مخالفان خود نبوده‌اند. از این جهت، كم‌ترین لطف و ترحمی نسبت به آنان توصیه نشده و در مواقع جنگ، كم‌ترین حقوقی برای آنان قایل نبوده‌اند.

قرآن كریم در آیه ‌ای دیگر، از زبان یهود و نصارا چنین می‌گوید:

یهود و نصارا گفتند: ما فرزندان خدا و دوستان (خاص) او هستیم. بگو: پس چرا شما را در برابر گناهانتان مجازات می‌كند؟! بلكه شما هم بشری هستید از مخلوقاتی كه آفریده؛ هر كه را بخواهد و شایسته بداند، می‌بخشد و هر كه را بخواهد و مستحق بداند، مجازات می‌كند.

یكی از دلایل خودخواهی ملت یهود و اعتقاد آنان به برتری این است كه آنان خود را تافته‌ای جدا بافته می‌دانند و معتقدند كه گنهكاران ملت یهود، فقط چند روز مجازات خواهند شد و سپس بهشت الاهی تا ابد در اختیار آنان خواهد بود. این امتیاز طلبی با هیچ منطقی سازگار نیست؛ زیرا هیچ تفاوتی بین انسان‌ها از نظر كیفر و پاداش اعمال در پیشگاه خدا وجود ندارد.

در تلمود - كه شرح تورات یا «عهد قدیم» است و مهم‌ترین كتاب «آداب و تعالیم» یهود به شمار می‌رود - آماده است:

 امتیاز ارواح یهود از غیر یهود به این است كه ارواح یهود، جزئی از خدا است؛ هم چنان كه پسر جزئی از پدر است. ارواح یهود، خدا نسبت به ارواح دیگران عزیز است؛ زیرا ارواح غیر یهود، ارواح شیطانی و شبیه ارواح حیوانات است. نطفه غیر یهودی مانند نطفه دیگر حیوانات است.

بر فرد یهودی لازم است تمام كوشش خود را مصروف جلوگیری از حیات و پیشرفت دیگر ملت‌ها نماید تا قدرت مطلقه تنها برای آن‌ها باشد ... پیش از آن‌ كه یهود بر همه ملت‌ها پیروز شد، لازم است جنگ به حالت خود باقی باشد.

یهودی پیش خدا از ملائكه بالاتر است. هر گاه غیر یهودی، یهودی را بزند، مثل این است كه عزت الاهی را زده و مستحق مرگ خواهد بود. اگر یهودی آفریده نشده بود، بركت از زمین می‌رفت و باران نمی‌بارید و خورشید آفریده نمی‌شد.

فرق میان انسان و حیوان، مانند فرق میان یهودی و دیگر ملت‌ها است. نطفه‌ای كه دیگر ملت‌ها از آن آفریده می‌شوند، نطفه چهار پا است.

ملت‌های دیگر مانند سگ‌ هستند. اعیاد مقدسه برای آن‌ها و برای سگ‌ها آفریده نشده است. سگ‌ از غیر یهودی بالاتر است؛ زیرا در اعیاد جایز است به سگ‌‌ها غذا دادن، اما به غیر یهودی جایز نیست.

هیچ گونه خویشاوندی میان یهود و غیر یهود نیست؛ زیرا آن‌ها به خرها شبیه‌ترند تا به انسان‌ها. خانه‌های غیر یهود پیش یهودیان، به منزله طویله حیوانات است. غیر یهود، خوك‌های نجسی هستند كه برای خدمت یهودیان آفریده شده‌اند.

افراد صالح غیر یهودی را بكش و بر یهودی حرام است كه غیر یهودی را از مرگ و یا چاهی كه افتاده نجات بدهد، بلكه سزاوار است كه جلوی آن را با سنگ بگیرد.

 بر اسرائیلی‌ها، كشتن و غصب كردن و دزدی نمودن مال غیر اسرائیلی جایز، بلكه واجب است.

املاك غیر یهودی، مانند مال متروك است؛ یهودی حق دارد آن را تملك نماید.

خداوند به یهودیان اجازه داده است كه فراورده‌های غیر یهودی را مالك شوند.

كشتن افراد مسیحی از اموری است كه لازم است از ناحیه یهودیان عملی گردد.

 ما تنها ملت برگزیده خدا در زمین هستیم... خداوند به خاطر لطفی كه به ما داشته است حیواناتی از جنس انسان - كه عبارت از سایر ملل باشند - برای ما آفریده و آن‌ها را مسخر ما ساخته است؛

خطبه دوم

 خطیب جمعه چناران با اشاره به حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامى به مقرداعشیها درسوریه گفت : پاسخ موشكى هوا فضاى سپاه پاسداران انقلاب اسلامى به اقدام كور تروريستى در تهران، در حالى موجى از شور و شادى و اميد در ميان اقشار مختلف مردم به ‏وجود آورد كه تنها چند روزى از حادثه تروريستى در مجلس و حرم امام خمينى(ره) و وعده سپاه مبنى بر تلافى و پاسخ قاطع و پشيمان‏ كننده به آن، نگذشته بود.

        كارى كه سپاه كرد از هر حيث اقدامى دقيق و انقلابى و حساب‏ شده بود چه آن‏ كه عمل نظامى در اين سطح، قابليت اجرايى پيچيده و تقريباً قريب به محال و داراى ريسك خطرناك در ابعاد گوناگون است و البته فرزندان دلير و انقلابى سرزمين جهاد و مقاومت و ايثار و شهادت از پس آن به‏ خوبى برآمده و تازه اين اقدام را خيلى كوچك و محدود عنوان كردند. در حالى‏ كه كافى بود در اين مسير حدود ۷۰۰ كيلومترى، يكى از موشكها از مدار كنترل خارج و با فاصله ‏اى از هدف اصلى به زمين اصابت مى‏كرد. اين ‏كه تمامى موشكهاى شليك ‏شده با سرعت خيره‏ كننده و دقيقاً در نقطه هدف به زمين فرود آمد، شبيه يك معجزه‏اى است كه اراده پولادين مردان مرد با ايمان و سلحشور ايران اسلامى در سطح جهان به نمايش گذارند و بارى ديگر خاطره «وَ ما رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَ لكِنَّ اللهَ رَمى‏» جبهه‏هاى حق عليه باطل را زنده كرد.

     اين اقدام انقلابى و موفق كه در ۳۰ ساله پس از دفاع مقدس بى ‏نظير و بى ‏سابقه بود، نه فقط اتاق فرمان نيروهاى تروريستى داعشى را منهدم ساخت كه درواقع قلب حاميان قداره‏ كش و زورگويشان يعنى اسرائيل و آمريكا و عربستان سعودى را نيز هدف قرار داد و به ‏واقع سيلى سنگينى به داعش بود كه صداى آن‏ را به‏ خوبى و روشنى اربابانش شنيدند! اقدامى متبحرانه و غافلگيرانه كه فرصت هرگونه فكر و تصميم‏ گيرى و عكس‏العملى را از آنان سلب كرده و باعث گرديد نفس سران استكبار و عواملشان در منطقه، در قفسه سينه حبس و البته نفس هر انسان عدالت‏خواه و آزادى‏ طلب و ظلم‏ ستيز را آزاد سازد. نفس ملتهاى مظلومى را آزاد کرد که چشم به جبهه مقاومت دوخته و به اميد آرامش و امنيتى پايدار و دنيايى عارى از طمع غارتگران و گرگهاى بين‏المللى و چاقوكشان كودك‏كش و مسلمان ‏كش كه اين روزها رنج آتش فتنه تكفير و داعش را تحمل مى‏نمايند.

آ     نچه بر عظمت كار فرزندان سپاهى ايران افزود و دشمن را نيز در حيرت گيج ‏كننده‏اى قرار داد اين بود كه همزمان با نمايش اقتدار موشكى، تجلى قدرت نظامى و اشراف اطلاعاتى توسط پهبادهاى ايرانى گوشه ‏اى ديگر از اقتدار ايران اسلامى را به نمايش گذارد.

     اقدام موشكى سپاه نشان داد مقياس كوچكى از تهديد را با مقياسى بسيار بزرگتر پاسخ مى ‏دهد و براى او تفاوت نمى‏كند كه اين تهديد در كجا و در چه مقياسى وجود دارد. خواه اين تهديد در لباس داعش با همه حقارتى كه دارد ظاهر شده باشد يا در سخنان مقامات صهيونيستى و سعودى نشخوار شده باشد.

   ايران در اين اقدام خود خواست آشكارا بگويد كه جواب ترقه‏ بازى و بازى با امنيت كشورش را با موشك مى‏دهد و حالا بايد حساب دست كسانى‏ كه دلخوش به خريد سلاح به ميزان انبوه كرده‏اند و با رجزخوانى به ‏دنبال تهديد ديگران هستند، آمده باشد كه اگر دست از پا دراز كنند با كدام واكنش و چه ابزارى و در چه سطحى روبه‏ رو خواهند شد. اقدام موشكى سپاه اين پيام روشن را براى همه داشت كه جمهورى اسلامى در قبال منافع حياتى خود هيچ انعطافى را قبول ندارد و به آن تن نخواهد داد.

    سپاه با اين اقدام مقتدرانه خود نشان داد كه مقابله و مبارزه با گروههاى تكفيرى و داعش در بستر حرف و رفتارهاى مزورانه امكان‏پذير نيست و معناى واقعى مبارزه با داعش آن‏چيزى نیست كه مقامات كاخ سفيد به‏ طور مزورانه در قبال داعش تاكنون عمل كرده و مى‏كنند. از اين پس جهان بايد بداند كه اولا؛ توان موشكى ايران يك واقعيت غير قابل انكار است كه با قطعنامه و احيانا مذاكره قابل حذف نيست و ثانيا؛ اين توان براى نابودى تهديد اول امنيتى منطقه و جهان كه قدرت‏هاى اروپايى و آمريكا از دفع آن تاكنون عاجز بوده‏اند يا اراده‏ اى براى دفع آن نداشته‏اند، استفاده گرديد. تهديدى كه اروپايى‏ها در دفاع از خود در برابر حملات تروريستى اين گروه به لندن، پاريس و... ناتوان بودند.

     اما آنچه نبايد هرگز از آن غفلت نمود اين است كه در شرايط حساس جهان اسلام و پيشروى ميدانى مقاومت در عراق و سوريه كه نفس‏هاى آخر داعش را به فضل الهى در حال گرفتن و طبق تعبير امام المسلمين مقام معظم رهبرى(مدظله) در حال جاروب شدن است، جبهه استكبار نيز با باورداشت نقش بى ‏بديل ايران اسلامى، براى مقابله و به‏اصطلاح مهار آن، همزمان با اعمال تحريمهاى ناجوانمردانه و اتهامات واهى در توطئه و نقشه جديدى، گستراندن دامنه ناامنى‏ها در داخل ايران كه نه فقط ناامنى‏هاى امنيتى و نظامى بلكه فرهنگى و سياسى و حتى اقتصادى را با حمايتها و پشتيبانى‏هاى برخى كشورهاى مرتجع عرب به‏ ويژه عربستان هدف‏ گذارى نموده است. حال نكته‏هايى در اين‏راستا قابل تأمل و ملاحظه جدى است

    حمايت سران استكبار و نيز برخى رژيمهاى وابسته و مزدور منطقه به ‏ويژه عربستان سعودى از گروه‏هاى تروريستى (تكفيرى و داعشى) بر هيچ ‏كس پوشيده نيست، و مهمتر اين‏ كه‏ همه باور دارند كه از رهگذر آتش فتنه جنگهاى نيابتى و شعله‏ ور ماندن شعله فتنه داعش و درگيرى‏هاى قومى و مذهبى به ‏ويژه توطئه القاء اسلام‏ هراسى و شيعه‏ هراسى و ايران ‏هراسى، اين رژيم غاصب و نامشروع اسرائيل است كه بيشترین سود را مى ‏برد و لذا از اينان انتظارى جز دشمنى با ملتهاى مسلمان و خارج نمودن رژيم صهيونيستى و مسأله فلسطين و قدس شريف از حساسيت و اولويت اول جهان اسلام نمى ‏رود كه اگر غير از اين باشد در ذات گرگى و درنده ‏خويى آنان بايد ترديد كرد، اما آنچه رنج‏ آور و غيرقابل قبول است، اظهارنظرهاى نسنجيده و حتى ساختارشكنانه و دشمن‏شادكن برخى چهره‏ها و مسؤولان سياسى و اجرايى كشور است كه باعث سوءاستفاده دشمنان مى‏شود تا جايى ‏كه افرادی همچون وزير امور خارجه آمريكا و يا رسانه‏هاى وابسته به استكبار با اميد به برخى تحركات داخلى، اراجيفى را مطرح مى ‏نمايند كه بوى تعفن خواب و خيال و توهم براندازى نظام اسلامى و يا به چالش كشيدن انقلاب را مى‏دهد.

    وی با اشاره به پیامهای این حمله موشکی گفت : اولين پيام اين عمليات اين است كه جمهورى اسلامى ايران از توانايى نظامى لازم و كافى براى دفع تهديدات مختلف عليه خود برخودار است و بر سر امنيت و اقتدار خود با هيچ كسى سر شوخى ندارد.

    اين عمليات بيش از هر چيزى، اقتدار موشكى جمهورى اسلامى ايران و نقش آن در تأمين امنيت كشور و رفع سايه‏ ى تهديد از كشور را به نمايش گذاشت. درواقع، براساس همين قابليت‏ها است كه دشمنان نظام اكنون به‏ شدت بر ايجاد خدشه در توانايى‏هاى موشكى نظام تأكيد دارند.

      كسانى ‏كه پيش از اين به تخطئه توانايى موشكى كشور و آزمايش‏هاى موشكى سپاه مى ‏پرداختند و يا پيش از اين، حضور و نفوذ منطقه ‏اى كشورمان را مغاير با منافع ملى مى‏دانستند، اكنون بايد بدانند كه توانايى موشكى، لازمه‏ ى حفاظت از دژ حصين كشور است و حضور و نفوذ منطقه‏اى كشورمان نيز مغايرتى با منافع ملى ندارد

     پيام اين حمله براى حاميان منطقه‏ اى و بين‏المللى تروريست‏ها مانند سعودى‏ها، آمريكا و رژيم صهيونيستى نيز اين است كه كوچک ‏تر از آن هستند كه بخواهند امنيت مردم ايران را مختل كنند و چنان ‏چه از اين به بعد بخواهند همچنان به تحريك و تجهيز تروريست‏ها عليه ايران بپردازند، بايد منتظر پاسخ كوبنده ‏تر و سخت‏ تر ايران باشند؛ پاسخى كه ممكن است آن‏ها ياراى مقابله با آن‏ را نداشته باشند.

      پاسخ به تهديدات و حماقت‏هاى دشمنان چند بُعدى و تركيبى بوده و تنها به درون مرزها محدود نخواهد ماند و چنان ‏چه لازم باشد، مانند اقدام اخير كه شليک به آشيانه تروريستها در خارج از مرزها بود، هر زمان و هر مكان كه لازم باشد، زير ضربات قاطع و كوبنده نيروهاى مدافع امنيت و اقتدار نظام مقدس جمهورى اسلامى ايران قرار خواهد گرفت.

     سپاه با شليك موشک به مقر تروريست‏هاى داعش در ۶۵۰ كيلومتر دورتر از مرزهايش، قصد داشت اين پيام روشن را به مقامات صهيونيستى بدهد كه فاصله نزديكترين سايت موشكى - نه شهرهاى موشكى‏ اش - به دومين و پرجمعيت ‏ترين شهر صهيونيستى يعنى حيفا فقط ۱۱۰۰ كيلومتر است و اين يعنى رژيم صهيونيستى در تيررس نه تنها شهاب ۳، بلكه در آماج موشک ‏هاى سجيل، قدر و... قرار دارد، اگر از پشتيبانى گروههاى تروريستى دست برندارند و بخواهند پروژه ناامنى را در ايران اسلامى دامن بزنند، با واكنش غير قابل محاسبه ‏اى مواجه خواهند شد.

      شليك اين موشک ها آن‏ هم دو روز پس از تحريم موسوم به s۷۲۲ سناى آمريكا كه ظرفيت و توانمنديهاى سپاه را نشانه رفته است، بدون ‏شک اين پيام را براى دولت ترامپ داشت كه پاسخ تحريم سپاه روشن است و مقامات كاخ سفيد بجاى صداى نرم در مذاكرات هسته ‏اى و لبخندهاى اميدواركننده براى آچمز ايران، اگر به‏ دنبال ايجاد محدوديت و فشار به جمهورى اسلامى با اين اميد واهى هستند كه برجام موشكى را تحميل كنند، به خطا رفته‏اند و ديگر از لحن ملايم و خنده اميدواركننده خبرى نيست. اينجا با فشارهاى تحريمى براى كشاندن ايران پاى ميز مذاكره موشكى، دشمن فقط با صداى غرش موشک ‏ها مواجه مى‏شود و بس.

     حمله موشكى سپاه براى آمريكا و متحدان اروپايى و منطقه‏ اى آن به ‏وضوح حاوى اين پيام است كه اگر منطقه براى فعاليت اقتصادى و تجارى ايران ناامن شود، هيچ دليل و توجيه منطقى و عقلايى وجود ندارد كه براى دشمنان تابلودار غربى و عربى و عبرى ايران اسلامى، امن باشد و بديهى است كه هزينه اين ناامنى بايد به دشمنان جمهورى اسلامى ايران نيز تحميل شود.

     اما از منظرى تاريخى بايد گفت كه ملت ايران امروز بايد به خود ببالد كه به لطف خدا از آنچنان اقتدار و توانايى برخودار است كه مى‏تواند تهديدها را كيلومترها آن‏طرف ‏تر از مرزهاى خود خنثى كند؛ توانمندى‏ اى كه به ‏جز در دوران دفاع مقدس، در هيچ برهه ‏اى از تاريخ معاصر ايران مصداق ندارد. درواقع، همانگونه كه مقام معظم رهبرى پيش از اين خاطرنشان كردند كه دوران بزن در رو به پايان رسيده است، اكنون در سايه‏ ى الطاف الهى، رهنمودهاى حكيمانه ‏ى رهبر معظم انقلاب، توانايى‏هاى راهبردى نظامى كشور، ايران به‏ حدى از توانايى رسيده است كه قادر است هر تهديدى را در همان سطح و بلكه بالاتر، پاسخ داده و خنثى كند؛ چيزى كه گم‏شده‏ى تاريخى ملت ايران در دوره‏ى معاصر بود.

    وی با اشاره به بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در جمع خانواده‏هاى شهداى مدافع حرم و شهداى مرزدار و شهيدان اطلاعات و امنيت كشورگفت: نجات يك ملت به داشتن چنين توانى براى فداكارى و چنين مفاهيمى براى آماده ‏سازى جوانان و نيروهاى پرتوان خود براى دفاع است. مفهوم شهادت از جنبه ‏ى مذهبى و معنوى آن يك اهميت بالا دارد ولى از جنبه ‏ى مذهبى و سياسى آن از اهميت دوچندانى برخوردار است. ملت ايران براى آن‏ كه بتوان امنيت و سعادت و حيثيت خود را حفظ كند و به ‏صورت مستقل بر مقدرات خود مسلط باشد بايد آماده‏ى شهادت باشد.

     اين امر منوط به آن است كه هم مفهوم شهادت به‏ خوبى و زيبايى و با بهترين بيان مطرح گردد و هم جايگاه خانواده‏هاى شهدا و احترام به آن‏ها رعايت گردد. از اين‏جهت است كه رهبر معظم انقلاب در اين ديدار در ابتداى ديدار و در انتهاى آن بر مسأله اهميت جايگاه خانواده‏هاى شهدا تأكيد كردند.

         وی با اشاره به دیدارنخست وزیرعراق بامقام معظم رهبری ومستولین بلند پایه جمهوری اسلامی ایران گفت : عراق كشورى است كه در همسايگى ايران اسلامى و با همگونى‏هاى فرهنگى فراوان با كشورمان قرار دارد. اما در طول سالهاى پس از انقلاب، توطئه‏هاى آمريكا و حزب بعث حاكم بر عراق باعث شده بود كه توان و امكانات عراق عليه ملت عراق و نيز ملت ايران به كار گرفته شود و در ظاهر دشمنى‏ اى تمام ‏نشدنى بين دو كشور ايجاد گردد.

       آمريكا با ورود نظامى به عراق و براى سرنگونى حكومت صدام هزينه‏ هاى گزافى پرداخت. علاوه بر هزينه‏ هاى مادى و صرف چندين هزار ميليارد دلار، آمريكا اعتبار خود را خرج جنگ ‏طلبى در عراق كرد. ناقض رسمى قوانين بين‏المللى در لشكركشى غير قانونى به يك كشور شد و شعار مرگ بر آمريكا را به سكه رايج بين‏المللى تبديل كرد. اين هزينه‏ها البته براى مردم عراق نيز سنگين بود. آمريكا با خود ناامنى و جنايت و سركوب و كشتار را از يك‏ سو و تلاش براى درگيرى قومى و طائفه ‏اى و مذهبى را از سوى ديگر آورد.

     اما آمريكا در عراق با شكست مهيب و خردكننده‏اى مواجه شد. ماحصل قريب به ۱۴ سال تلاش آمريكا در عراق پس از صدام چه بوده است؟ حكومتى كه به جمهورى اسلامى ايران نزديك ‏تر است تا به آمريكا. آمريكا عراق را اشغال نظامى كرد و كوشيد كه دولت بعدى عراق از طراحى‏ هاى آن‏ها خارج شود اما سياست زيركانه و هوشمندانه جمهورى اسلامى به همراه واقعيت‏هاى غير قابل انكار منطقه كه نزديكى بسيارى از مردم عراق به ‏لحاظ فرهنگى و عقيدتى با ايران بود، باعث شده است كه عراق كنونى شكل بگيرد. عراقى كه نخست ‏وزیر آن قبل از آمدن به ايران به ‏صراحت بيان مى ‏دارد كه اگر هزاران ميليارد دلار به ما بدهند و حتى هزينه بازسازى كامل عراق را نيز بر عهده بگيرند، حاضر نيستيم در برابر جمهورى اسلامى ايران بايستيم و در ديدار با رهبر معظم انقلاب اسلامى ايران نيز ضمن قدردانى از حمايتهاى جمهورى اسلامى ايران در مبارزه با داعش، هدف از ديدار خود را گفتگو براى گسترش هرچه بيشتر روابط دو كشور در عرصه‏هاى مختلف بيان كرد

    البته بايد توجه داشت كه اين موفقيت چشمگير ايران اسلامى و شكست تكان ‏دهنده‏ ى آمريكا حاصل آن است كه جمهورى اسلامى نگاهى كاسب‏ كارانه و سلطه ‏جويانه بر عراق به‏ عنوان يك همسايه قديمى نداشته و ندارد. ايران جز خيرخواهى براى مردم منطقه ازجمله مردم دو كشور و تلاش براى ايجاد امنيتى كه براى هر دو طرف مفيد است، هيچ دخالتى در امور داخلى عراق نكرده و توصيه‏هاى رهبر معظم انقلاب اسلامى نيز توصيه‏ هايى پدرانه و خيرخواهانه به مسؤولان عراقى است كه در طول سالهاى گذشته، مسؤولان مختلف عراقى اهميت و ارزش اين توصيه‏ها را درك كرده ‏اند.

    در نهايت بايد خاطرنشان ساخت كه اين بدان معنى نيست كه خطر اقدامات آمريكا در عراق به‏كلى از ميان رفته است و يا آمريكا در عراق هيچ نقش و اثرى ندارد، چنان‏كه رهبرى نيز در توصيه‏هاى خود متذكر شدند آمريكا هنوز به ‏دنبال ايفاى نقش مضر و خطرناك خود در تداوم ناامنى و تلاش براى تجزيه عراق و... است.

     وی با اشاره به بعضی ازاظهارنظرها درمورد رابطه ‏ى ميان ولايت معصومان - عليهم السلام - و راى مردم گفت : در ايام ماه مبارك رمضان و در حالى كه امت مسلمان ايران در ليالى قدر در پى انجام اعمال عبادى اين شب‏ها بودند، يك اظهار نظر مبهم و به ‏دنبال آن موجى از مطالب شائبه ‏برانگيز باعث ايجاد كورانى از مباحث مختلف در باب رابطه‏ ى ميان ولايت معصومان -عليهم السلام- و راى مردم و جايگاه و نقش مردم در حكومت اسلامى شد.اين مطالب در حالى منتشر گرديد كه دشمنان بيرونى نظام اسلامى در پى صدمه به نظام بودند و تازه از تلاش‏هاى تروريستى داعش در تهران عبور كرده بوديم و نيز ايالات متحده‏ى آمريكا در يك عهد شكنى آشكار دست به تحريم‏هاى گسترده جديد عليه جمهورى اسلامى ايران زد كه نقض آشكار برجام و به ‏تعبيرى‏ بى‏اثركننده اين تعهد بود.

      در چنين شرايطى طرح مباحثى از اين ‏دست و معطوف كردن افكار عمومى به مناقشاتى كه به سرعت تبديل به مخالفت‏هاى مذهبى مى‏شود، خواسته يا ناخواسته به حاشيه بردن جامعه و ايجاد بحران‏هايى ساختگى است كه در نهايت اثرى جز انحراف افكار عمومى از مباحث جدى جامعه ندارد. ازاين ‏رو مسؤولان كشور به‏خصوص مسؤولان عالى‏رتبه و كسانى‏كه مردم به ‏واسطه مسؤوليت آن‏ها به سخنان آن‏ها توجه دارند، بايد از اظهار نظراتى كه زمينه ‏ى صدمه به اعتقادات دينى مردم ايجاد مى‏كند و باعث ايجاد حساسيت‏هاى اعتقادى مى‏شود، خوددارى كنند.

     نكته ای كه بايد به آن توجه جدى نمود اين است كه در انديشه شيعى، امامت جايگاهى والاست و امرى است كه خداى متعال خود نسبت به تعيين مصداق آن اقدام مى‏كند و هيچ‏ كس حق راى و نظر دادن در اين ‏باره ندارد و به راى مردم و يا حتى اولياء خدا نيز امام تعيين نمى‏شود. امامت در انديشه شيعه از اصول دين است و تعيين فرد آن به خواست و اراده و راى احدى از مردم بستگى ندارد. اين امر از مسلمات انديشه شيعى است و به نظر نمى‏رسد كه كسانى‏ كه مطالب شائبه ‏برانگيز هفته گذشته را ترويج مى‏كردند نيز از اين امر غافل باشند و حتما در باب مطالب خود توجيهاتى متفاوت مطرح خواهند كرد و به نظر نمى‏رسد كه كسى خود را شيعه بداند و مدعى شود كه امام معصوم با راى مردم انختاب مى‏شود.

      حكومت اسلامى در انديشه شيعه رابطه ‏اى وثيق با مردم دارد. تشكيل ‏دهنده ‏ى حكومت مردم هستند. البته حكومت اسلامى حكومتى مبتنى بر تكاليف و حقوق الهى و محدود به آن‏هاست و مشخص است كه هرگونه انتخاب مردم و هر خواست و اراده‏اى كه داشته باشند، از نظر اسلامى پذيرفته نيست، اما از سوى ديگر بدون خواست و حمايت مردم نيز نعمت حكومت اسلامى به آن‏ها اعطا نمى‏شود و نقش مردم در نظام اسلامى امرى تعارفى و صورى نيست. اين مردم هستند كه با حمايت خود، حكومت را تشكيل مى‏دهند و براى حاكم اسلامى بسط يد ايجاد مى‏كنند و اگر سختى ‏هاى اين ‏راه را به جان نخرند و تلاش نكنند، حكومت اسلامى چه در زمان پيامبر(ص) و امام(ع) و چه در عرصه ولايت فقيه شكل نخواهد گرفت. اين نقشى حياتى و حساس و اساسى است. البته حكومت اسلامى همان ‏طور كه ديكتاتورى نيست، ليبرال دموكراسى هم نيست و براى هرگونه هوا و هوس و خواست و اراده‏ى مردم نيز ارزش قائل نيست.

      وی با اشاره به اظهارات نسنجیده وزیرامورخارجه آمریکا درمورد ایران گفت : با نگاهى گذرا به اظهارات اين مقام آمريكايى، روشن است كه هدف از يارگيرى‏هاى داخلى واشنگتن چيست؟ درواقع آن‏ها مى‏خواهند در ايران از جريانى حمايت كنند كه مدعى مذاكرات منطقه‏ اى، بده بستان سياسى با رژيم‏هاى مرتجع و نيز امتيازدهى در جريان تحولات غرب آسيا هستند. تيلرسون در اين اظهارنظر خود، به ‏صراحت از سپاه پاسداران و مواضع جريان مقاومت در منطقه انتقاد كرده و از جريانى در داخل كشورمان حمايت كرده كه خود را در برابر اين ‏دست نهادهاى انقلابى تعريف مى‏كند.

       اين‏كه وزير امور خارجه ايالات متحده پس از رسوايى جنايت‏ كارانه رئيس جمهور اين كشور در سفر به منطقه و حمايت از رژيم‏هاى كودك‏ كش، به خود اجازه مى‏دهد كه با صراحت از حمايت از برخى جريانات داخلى در كشورمان سخن گفته و حتى سياستى در پنهان ‏سازى مواضع اصلى كاخ سفيد به خرج ندهد، حكايت از آن دارد كه دستگاه ديپلماسى كشورمان در قريب به شش ماه گذشته از روى كار آمدن دونالد ترامپ، قاطعيت كافى را در برخورد با مواضع و عهدشكنى‏هاى واشنگتن نداشته است.

      از ديگر سو، اظهارنظرهاى برخى جريانات داخلى درباره نحوه مواجهه با تحولات منطقه‏ اى و به ‏ويژه اظهارنظر در تضعيف عملكرد مدافعان حرم، آمريكا را به وسوسه انداخته تا از گزاره حمايت از جريانات داخلى ضد جمهورى اسلامى در كشورمان دفاع كند. روشن است كه وقتى برخى سياستمداران به ‏وضوح از برجام منطقه‏اى سخن گفته و دم از كاهش سطح تنش با آمريكا و امتيازدهى به غرب مى‏زنند، كاخ سفيد به اين فكر مى‏افتد كه از طريق نفوذ در اين جريان، سعى در يارگيرى داخلى در كشورمان كند. در همين راستاست كه رهبر انقلاب، اخيرا به مسؤولان هشدار داده‏اند كه نبايد به ‏گونه‏اى موضع ‏گيرى كنند كه دو صداى متفاوت از ايران شنيده شود. يكى صداى مقاومت كه صداى اصلى مردم ايران است و ديگرى صداى سازش كه هزينه ‏هاى بسيارى را به كشورمان تحميل كرده و مى‏كند.

       وی با اشاره به اهداف آمریکا برای دخالت درامورداخلی ایران گفت : آمريكايى‏ها در اتاق فكر براندازى نظام، چند مسأله را عملياتى كردند و براى آن در كشور پول خرج مى‏كنند ازجمله آنها ، اهانت به مقدسات نظام و اسلام و تحريف حقايق اسلام و خط امام(ره) ، ترويج حاكميت دوگانه و دوقطبى ‏سازى در جامعه به‏ منظور هدف قرار دادن وحدت ملى و انسجام اسلامى ، فعال كردن شكاف‏هاى قومى و مذهبى و زيست منافقانه در اين شكاف‏ها براى اخلال در امنيت ملى ، هدف قرار دادن اصل ولايت فقيه و مصداق كارآمد آن و مخدوش كردن مفهوم مبانى ولايت و امامت در جامعه ، زير سؤال بردن كارآمدى نظام به‏ ويژه ايام حيات پر افتخار امام خمينى(ره) بنيانگذار جمهورى اسلامى و به حاشيه بردن نام و ياد امام(ره) ، تبليغ و ترويج ليبراليسم و سكولاريسم در جامعه و نفوذ دادن زيست اين تفكرات الحادى در كاركردهاى دستگاه‏هاى دولتى به‏ويژه دستگاه‏هاى فرهنگى ، زير سؤال بردن اقتدار منطقه‏اى و جهانى انقلاب اسلامى و اثبات‏ بى‏فايده بودن مبارزه با استكبار جهانى و حمله به سپاه پاسداران به‏عنوان ستون اصلى خيمه نگهبانان جمهورى اسلامى، به بهانه‏ هاى واهى به ‏عنوان مكمل تصويب تحريم‏هاى جديد سنا عليه سپاه پاسداران

      تصريح بر اين استراتژى كاخ سفيد در شرايطى است كه همزمان طرح تشديد تحريم‏هاى اقتصادى عليه ايران و به‏ ويژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامى مطرح مى‏شود كه معناى آن اين است كه لازمه تحقق اين سناريو، تضعيف مؤلفه‏ها و نمادهاى اقتدار ايران است كه تاكنون در شكست سياست‏هاى آمريكا و مزدوران منطقه‏اى‏اش نقش اساسى داشته ‏اند.

     وی با اشاره به مصوبه جدید سنا درتحریم ایران گفت : مصوبه جديد سنا پايان كار رسمى برجام براى آمريكاست. دولت ايالات متحده از ابتداى اجراى برجام تاكنون شيوه برخورد خود با اين توافق را به ‏نوعى سامان‏ دهى كرده است كه عملاً بهره‏مندى ايران از هرگونه آورده اقتصادى به موجب برجام را «تقريباً هيچ» مى‏سازد. موضع‏ گيرى مقامات دولت آمريكا و چندين بار تحريم هدفمند ايران پس از برجام و تهديد پشت پرده بانكها و شركتهاى بزرگ و هم‏ چنين فضاى مملو از ترديد و بلاتكليفى، شرايطى فراهم كرده كه عملاً هيچ اتفاق مهمى در زمينه اقتصادى رخ نداده است و هيچ‏ گونه افق روشنى نيز در اين‏ باره وجود ندارد. با اين همه آمريكا تاكنون از اعلام رسمى‏ بى‏اعتنايى خود به برجام خوددارى و معمولاً تلاش مى‏كند اقداماتش را در چارچوب حفظ ظاهرى برجام و در عين حال مقابله با ايران در حوزه‏هاى ديگر و از طريق شيوه‏هاى ديگر صورت‏ بندى كند. اما S۷۲۲ به‏ گونه‏ اى سند نويسى شده است كه هيچگونه ابهامى براى زيرپاگذاشتن برجام و نيز قطعنامه ۲۲۳۱ توسط آمريكا به‏ جا نمى‏ گذارد.

        بنابراين با اجراى مصوبه S۷۲۲ آنچه از برجام به جاى مى‏ماند، تنها تعهدات بسيارى است كه دولت ايران در همان ابتداى كار و پيش از هرگونه اجراى تعهد طرف مقابل عملياتى كرد، سانتريفيوژها را برچيد، فردو را تعطيل كرد، در قلب رآكتور آب‏سنگين اراك بتن ريخت و...؛ و اين در حالى است كه از همان ابتدا به دولت هشدار داده مى‏شد كه اجراى تعهدات در ايران بايد همگام و متناظر با اجراى تعهدات طرف مقابل باشد تا به روزگار اين‏چنينى - كه ما همه تعهداتمان را عملياتى كرده باشيم و طرف مقابل تمام وظايفش را نقض كند - دچار نشويم.

     بدون ترديد مصوبه جديد سناى آمريكا را بايد در خوى استكبارى آمريكا و زياده ‏خواهى آن جستجو كرد. دولتمردان آمريكاى از همان ابتدا بر اين اعتقاد بودند كه براى تخليه ايران از قدرت استراتژيك بايد گام به گام حركت كرد. ازاين‏رو، با سياست‏هاى مزورانه ابتدا موضوع هسته‏اى را با فشارهاى تحريمى در دستور كار خود قرار دادند و با تغيير محاسبات برخى از تصميم‏ گيران و تصميم ‏سازان داخلى، موفق به تحقق برجام شدند كه از رهگذر آن برنامه‏ هاى هسته‏اى را فريز ۱۵ ساله كردند. اكنون به ‏زعم خود، فشارها بر برنامه موشكى و برنامه‏هاى منطقه‏اى ايران را در دستور كار قرار داده‏اند تا بار ديگر با تغييرات محاسبات تصميم‏ گيران و تصميم‏ سازان، برجام‏ هاى بعدى را محقق سازند. هم‏چنين طرح ديگرى نيز در دستور كار برخى از نمايندگان كنگره آمريكا به بهانه حمايت ايران از جنبش مقاومت است كه پس از قانونى شدن تحريم S۷۲۲ فرايند تصويب آن طى خواهد شد. بنابراين مى‏توان نتيجه گرفت كه اقدامات نرمشى ايران و اتخاذ سياست‏هاى تعاملى انفعالى نمى‏تواند مانع فشارهاى تحريمى آمريكايى‏ها باشد.

       وی با اشاره به روزقدس گفت : تعيين «روز قدس» چهره واقعى و پر از زخم فلسطينيان را به جهان نشان داد. انقلاب اسلامى به افكار فريب ‏خورده جهان نشان داد اگر رزمندگان فلسطين عليه صهيونيست‏ها دست به عمليات مى‏زنند، از سر آدمكشى و اقدام تروريستى نيست كه از سر دفاع از خانه و سرزمين و بناهاى اعتقادى و براى نجات ملك و ملت‏شان از دست غاصبان است. تلاش انقلاب اسلامى كه با مساعدت مسلمانان همراهى شد پس از چند سال توانست حقيقت قضيه فلسطين را براى جهانيان آشكار كند و در اين ميان «روز قدس» نقش‏ بى‏بديلى داشت.

        اعلام روز جهانى قدس از سوى حضرت امام(ره) و گسترش اين مسأله به ساير كشورهاى اسلامى، فلسطين را از مسأله ‏اى داخلى بودن، خارج و آن‏ را به‏عنوان يكى از مهم ‏ترين مسائل جهان اسلام، تبديل كرد. اين مسأله باعث آگاهى، بيدارى و اتحاد جهان اسلام، در قبال اهداف شوم آمريكا و صهيونيسم بين‏الملل شد و افكار عمومى جهان اسلام را به كانون اين توطئه‏ها، سوق داد.اين موضوع و اهتمام حضرت امام(ره) به موضوع فلسطين، در داخل آن كشور نيز داراى تأثيرات بسيار ارزنده‏اى بود؛ پس از دهه‏هاى ۵۰ تا ۷۰ - كه اسلام از صحنه فلسطين خارج بود، مجدداً مسأله فلسطين به مركزيت نهضت اسلامى معاصر منتقل شد و با اين پشتوانه جديد، به مقابله با پديده اسرائيل رفت.

       باوجود نفوذ صهيونيسم در اركان قدرت و ثروت جهان، اما وعده الهى بر نابودى ظالمان و رسيدن قدرت به مستضعفان جهان در حال تحقق است. بررسى روند وقايع در نظام بين‏الملل و كنار هم قرار دادن قطعات اين پازل، تصويرى از جهان را نمايان مى‏سازد كه اثرى از صهيونيسم و رژيم اشغالگر آن باقى نخواهد ماند.

     وی با اشاره به سالروزشهادت شهید بهشتی ویاران باوفایش گفت : بيش از يك ربع قرن از عروج ملكوتى راست‏ قامت جاودانه تاريخ دكتر آيت‏الله بهشتى مى‏گذرد. يادكرد شهيد مظلوم در هر سال، نه فقط به‏خاطر پاسداشت يك انسان متفكر، انقلابى، آگاه، شجاع، مدير و مدبّر است، بلكه او نماد جريان‏شناسى انقلاب بود تا در هر عصرى، فرزندان به ‏جاى مانده، آرمان‏هاى مقدس خود را از لابه‏لاى حوادث و تحولات زودگذر دريابند و صحيح را از سقيم، مصلح را از مفسد و مخلص را از فرصت‏ طلب بازشناسد.

     حادثه هفت تير سال شصت، محصول يك جريان ريشه دار تاريخى منحرف و كينه ‏توز نسبت به پايه‏ گذاران نهضت امام خمينى(ره) بود كه در هفت تير به نتيجه رسيد و ۷۲ نفر از بهترين ياران انقلاب را از ما گرفت.

    جريان بنى‏صدر و منافقان كه بر سرنوشت كشور و بخش مهمى از نيروهاى نظامى مسلط بود، با فضاسازى‏هاى احزاب ليبرال و بهره ‏گيرى از بعضى چهره‏هاى موجه انقلاب، در مقابل جريان شهيد بهشتى قرار گرفت. بنى ‏صدر با اختيار فراوان در نيروهاى مسلح و جانشينى فرمانده كل قوا، هم بين نيروهاى مسلح تفرقه ايجاد مى‏كرد و هم در پشت جبهه با روزنامه «انقلاب اسلامى» به مظلوم ‏نمايى و شايعه ‏پراكنى مى ‏پرداخت. او يارانى مانند احمد سلامتيان در مجلس داشت كه طرح تفرقه و جريان‏سازى عليه شهيد بهشتى و نيروهاى انقلاب را دنبال مى‏ كردند.

      منافقان نيز كه از دخالت در مقدّرات كشور مأيوس شده بودند، زير چتر حمايت‏هاى بنى‏صدر به كادرسازى ميليشيا مى ‏پرداختند تا در موقع لازم، با يك تير خلاص، رهبرى و انقلاب را ساقط كنند.

      صبر و دورانديشى شهيد بهشتى، طرح‏هاى پيچيده آن‏ها را به بن‏ بست مى‏كشاند تا اين‏ كه به اين نتيجه رسيدند شمشير نفاق را از رو ببندند و كار را تمام كنند. اتحاد شوم بنى‏ صدر و منافقان با نفوذ دادن شخصى به نام كلاهى در دفتر حزب جمهورى اسلامى در بعدازظهر هفتم تير، شهيد بهشتى و يارانش را در مسلخ عشق و معبد حزب جمهورى اسلامى به لقاى خدا واصل كرد.

وی درهمین راستا وبا اشاره به هفته قوه قضائیه گفت : انتظارات رهبری معظم انقلاب ومردم ازقوه قضائیه این است که : موازين اسلامى و انسانى رعايت گردد ، قضات لايق تربيت گردند وكارمندان وقضات سالم وصالح به كار گرفته شوند ؛ زندان‏ها بايد محل تربيت باشد ،  با زندانيان مهربانى گردد و از هرگونه آزار لفظى و عملى آنان، جز اجراى حد شرعى پرهيز شود ؛ در انتخاب قضات، اشراف بر كيفيت اعمال قضات، جبران اشتباهات غيرعمد و برخورد قاطعانه و شديد با تخلفات عمدى قضات، حد اعلاى دقت صورت پذيرد؛ نظام اسلامى به قوه قضاييه‏ اى نياز دارد كه هم مقتدر و هم مورد اعتماد باشد ؛ گريبان متجاوز و متخلف از قانون را بگيرد و او را سر جاى خود بنشاند ، اقتدار قوه قضاييه بايد به ‏نحوى باشد كه اعتماد مردم جلب بشود ،

      عدالت در سرتاسر دستگاههاى قوه قضاييه تا رده‏هاى پايين در همه جاى كشور بايد گسترش يابد. از تخلف قضايى حتّى در گوشه‏اى از كشور هم نبايد اغماض و صرف نظر كرد ، بايد به گونه‏اى عمل كرد كه دل مردم گرم بوده، در برخورد و مراجعه و مواجهه با دستگاه قضا احساس امنيت كنند ، لازم است قوه قضاييه منطبق بر پيشرفتهاى فنى و علمى موجود دنيا باشد ، مبارزه با فقر و فساد و تبعيض و كوشش در مسير نهضت مبارزه با فساد؛ در اولويت كارى باشد ، مقابله با ثروت‏هاى بادآورده و تشكيل طبقه جديد (عدالت اقتصادى) هرگز نبايد فراموش شود ، رساندن حق به حقدار، اگرچه در دست قوى ‏ترين اشخاص حتى دولت باشد از وظايف اصلى و اوليه قوه است ، اطلاع‏ رسانى به مردم در خصوص كارهاى صورت‏ گرفته، همدلى، همراهى و جلب اعتماد مردم را در پى دارد. هم‏ چنين راهنماييِ كارشناسانه و محترمانه مراجعان، علاوه بر كسب محبّت، چه‏ بسا به حل مشكل در همان مراحل اوليه بينجامد.

 

اخبار
ارتباط با امام جمعه