چهارشنبه 1395/12/4 - 29 : 7
مشخصات امام جمعه
محمد سوری
محمد سوری
پلدختر
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1395/11/29
مبارزه باکالای قاچاق

خطبه اول

السلام علیکم جمیعاً و رحمه الله و برکاته اعوذبالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین نحمده و نستعینه و نتوکل علیه و نصلی و نسلم علی حبیبه و خیرته فی خلقه حافظ سره و مبلغ رسالاته سیدنا و نبینا ابی القاسم المصطفی محمد و علی آله آل الله و لعن الدائم علی اعدائه اعدائه الله اعداء الله . قال الصادق علیه السلام:

و ایّاکم و مجالسه المولوک و ابناء الدنیا ففی ذلک ذهاب دینکم و یعقبکم یقاقاً و ذلک داء دویّ لا یشاء له و یورث قساوه القلب و یسلئکم الخشوع و علیک بالاشکال من الناس و الأوساط من الناس فعندهم تجدون معادن الجوهر. زندگی انسان مسلمان به چهار شناخت مهم نیاز دارد :1-شناخت راه رهبران 2- شناخت رهزنان 3- شناخت علائم هشدار دهنده 4-شناخت علایم هدایت کننده. اسلام برای پیروانش از گهواره تا گور نقشه و طرح راه کشیده است و برای تمام مراحل زندگی نقشه راه دارد و رهبران الهی رسالت تبیین و تفسیر این (نقشه راه) را عهده دار هستند . آنان مرزبان عقیده و ایمان مردم هستند. اگر بخواهیم در راه مستقیم حرکت کنیم بدون شناخت رهبران و اطاعت و راهنمایی آنان به دست نخواهد آمد و قوم بی رهبر تب بی سر می باشد پس شناخت رهبر بسیار مهم است شناخت درد ، نیمی از درمان است به همان اندازه که شناخت رهبر بسیار مهم است . شناخت درد ، نیمی از درمان است . به همان اندازه که شناخت راه و رهبرداری اهمیت و جایگاه حیاتی و اساسی است و شناخت رهزنان سفارش خود قرآن می باشد . و کذلک جعلنا لکلّ نبیّ عدوّاً شیاطین و الانس و الجنّ یوحی بعضهم الی بعض زخرف القول غروراً ( انعام 112 )

اینچنین در برابر همه پیامبری ، دشمنی از شیاطین انس و جن قرار دادیم آن ها به گونه پنهانی  سخنان ظاهر فریب و بی اساس (برای اغفال مردم) به یکدیگر القا می کردند.

راهزنان و دشمنان دین و شیاطین دنبال به انحراف کشاندن مسلمانان بوده و هستند و در رأس برنامه رهزنان شیطان خو ، دو چیز قرار دارد :1-شبه آفرینی 2- شهوت گستری . طعمه آغازین آنها ایجاد شبه و همچنین گسترش شهوت به عنوان ابزاری برای انحراف جوانان می باشد برای سلامت رفتن به سلامت رسیدن رهروان حق ، توجه به هشدار ها حتمی و نیاز است که در روایات این علائم در قرآن با واژه «ویل» و در کلام معصومین بالفظ «ایاک» «احذر» «اعوذ» و مانند آن ها بار معنایی هشدار و اعلام خطر را دارد . امام صادق علیه السلام : و ایّاکم و مجالسه الملوک . از هم نشینی با شاهان و دنیا زدگان دوری گزینید زیرا در این مجاست دین شما از دست می رود . نفاق و دو رویی که درد بی درمان است دامنگیر شما می شود سنگدلی را برای شما به دنبال می آورد و خشوعتان را می گیرد بر شما باد که با همنوعان مانند خودتان رفت و آمد کنید زیرا معدنهای گرانبها در میان این گونه مردم است روش قرآن این است هر کجا از منکر و روش ناهنجار و ناشایستی نهی شده است راه درست و سالم نیز پیشنهاد شده است در جریان قوم لوط کار زشتی که انجام می دادند آنها را نهی فرمود : حضرت لوط علیه السلام آن پیامبر الهی به قوم سرکش و لجام گسیخته و فرو رفته در شهوت جنسی ، پیشنهاد خردمندانه ای می دهد اگر در جامعه ای فضای معروف حاکم شود منکر خود به خود از بین می رود . از امام مجتبی علیه السلام پرسیدند سداد و صلاح جامعه چیست ؟ فرمود : دفع المنکر بالمعروف جلوگیری از منکر به وسیله معروف نمونه دیگر در قرآن داستان تأسیس « مسجد ضرار و مسجد قبا » است . قرآن اگر دستور به تخریب مسجد ضرار به عنوان زایشگاه منشا ئو مرکز توطئه و نفاق می دهد می دهد. در کنار آن از مسجد قبا به عنوان پایگاه معنوی و معروف گستر سخن می  گوید : امام صادق علیه السلام فرمود: از دو گروه گریزان باش و با آنان مجالست نکن : الف)زورمداران ب) زرسالاران .

آنهایی که زور و ثروت دارند و بی خبر از آخرت هستند و در لجن گناه گرفتار می شود اندک اندک راه های فلاح و نجات را به روی خود می بندد و نیز کسانی که بنده پول و ثروتند و از دنیا جز خور و خواب شهوت چیز دیگری نمی دانند و به معنای واقعی دنیا زده و دنیا محورند با آنان نیز رفت و آمد و معاشرت و مجالست زیانبار است امام صادق علیه السلام فرموده: با دو دسته معاشرت نکن که اگر به آنان نزدیک شدی پی آمدهای ناگواری دامن گیرت خواهد شد :

1-دین زدایی: در جامعه ای که ارزشهای مادی حاکم است و زرق و برق دنیا و قدرت و ثروت حرف اول را می زند . فضایی ایجاد می شود که انسان دین دار احساس غریبی و تنهایی می کند. یکی از پی آمد های ناگوار مجالست با فرزندان دنیا را امام صادق علیه السلام دین زدایی و از بین رفتن باور ها و اعتقادات راستین برشمرده است

 2-نفاق زدایی:اگر انسان با اصحاب زر و زور نشست و برخاست داشته باشد یا باید موضع شفاف بگیرد و در برابر غارتگری و خیانت های آنان راست قامت بایستد و یا باید کار آنان را توجیه کرده و با آنها سازش نماید و به ظاهر مشی و حرام آنها را بپذیرد گرچه در باطن به آن ایمان نداشته باشد و در نتیجه در دام نفاق گرفتار می شود. به همین خاطر امام علیه السلام پدیده نفاق را یکی از آثار همنشینی با طاغوتهای سیاسی و اقتصادی  برشمرد و از آن پرهیز داده است.  

3-قساوت و دلمردگی: انسان هم نشین با دنیا زدگان چون با عینک پول و ثروت و قدرت همه چیز را می بیند در نتیجه از یاد خدا غافل می شود و خانه دل و جانش در حجاب قرار می گیرد و زمینه سنگدلی و تاریکی فضای روح و روان را فراهم می سازد در روایت دیگری از پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله وسلم نقل شده است که فرمودند از همنشینی با مردگان دوری کنید پرسیده شد مقصود از مردگان کیانند؟ فرمود کل عنیٍ مترف هر ثروتمند عیاش و اسراف کار. بنابراین دلمردگی ، سنگدلی یکی از پیامدهای ناگوار مراوده و دوستی با زورمندان و زر سالاران دنیا زده است.

4- خشوع زدایی: از جمله پیاندهای مجالست با آنان دو دسته ای که نام برده شد آن است که حالت زیبای خشوع از آدم گرفته می شود خشوع حالتی است درونی که وسیله ارتباط و اتصال انسان با خدا حاصل می شود و این حالت درونی در رفتار و کردار اجتماعی انسان نیز اثر می کند و متجلی می شود انسان خاشع در برابر پروردگار ادب و فروتنی دارد خود را قطره ای از دریای بیکران عالم هستی می بیند و خود را ذره ای در برابر قدرت خداوند می داند اما به واسطه ارتباط با صاحبان زور و قدرت حالت تسلیم در برابر خدا دروی ضعیف می شود  از این رو امام صادق علیه السلام نسبت به این موضع هشدار داده است در پایان حدیث شریف امام صادق علیه السلام توصیه می کنند که سعی کنید در زندگی با کسانی طرح دوستی و رفاقت بیفکنید که از لحاظ پایگاه اجتماعی همسان و نزدیک به شما باشند زیرا در این گونه افراد گنجینه ها و معدنهای گرانبهایی وجود دارد که می توان آنها را کشف کرد. باید با افراد خداد پرست و متدین و خدا جو ارتباط داشته باشیم و ملاک هم رضایت خود خدا باشد نه غیر از چنین افرادی.

 

خطبه دوم

بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و الصوه و السلام علی سیدنا و نبینا ابی القاسم المصطفی محمد و علی آله آل الله و لعن الدائم علی اعدائه اعداء الله . اللهم صل و سلم علی امیرالمومنین وصی رسول رب العالمین وصل علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین اللهم صل و سلم علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی ابن الحسین و محمد  ابن علی و جعفر ابن محمد و موسی ابن جعفر و علی ابن موسی و محمد ابن علی و علی ابن محمد و الحسن ابن علی و الخلف الهادی المهدی حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک بهم نتولی و من اعدائهم نتبری الی یوم القیامه ان شاءالله. عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله و اتباع امره و نهیه.

پس از ظرفیت عظیم و مردمی در راهپیمایی 22بهمن که به حق مظهر عزت و اقتدار ، وحدت و انسجام که این خود گواه زنده بودن ملت بزرگ و انقلابی ایران اسلامی است این عنصر انتخابات است که می تواند تجلی بخش حضور پور شور و کار ساز و دشمن شکن مردم غیور و همیشه در صحنه می باشد مردم نجیبی علی رغم این همه مشکلات که وجود دارد پشت انقلاب را خالی نکردند هر جا لازم بوده با حضور خودشان باعث دلگرمی انقلاب و نظام شده است مردم ما با حضور خودشان در انتخابات 96 تکرار حضور انقلابی خودشان را به رخ جهانیان خواهند کشید چند ماهی بیشتر به انتخابات نمانده که مجریان و ناظران و مردم با شیب ملایم خودشان را برای انتخابات آماده می کنند مهمترین موضوعات راهبردی که از فرمایشات رهبری استفاده می شود لذا از تمام کسانی که عرق دینی و ملی دارند باید نسبت به سرنوشت خودشان سهیم باشند.

  1. حضور مردم به عنوان یک اصل تکلیف مدارانه و واجب مشارکت مردم در عرصه انتخابات و رأی دهی فراتر از یک حق حقوقی و قانونی محض که در دموکراسی های غربی به آن تکیه می شود در نگاه دینی ، این کنش اجتماعی و سیاسی علاوه بر  آن که حق قانونی افراد است به عنوان یک عمل عبادی و فریضه الهی به حساب می آید که در نتیجه نیاز به قصد قربت دارد مقام معظم رهبری هرکس که به خاطر تبیت نظام و به خاطر انجام وظیفه رأی در صندوق انداخته است پیش خدا مأجور است شرکت و حضور در انتخابات برای مردم ، هم یک فریضه سیاسی است هم یک فریضه دینی این مهم ترین مسأله در باب انتخابات است یعنی حضور مردم هر برگ رأی به سان قطره خون شهیدی در تثبیت نظام و تقویت آبرو و عزت کشور و میهن اسلامی مان ایران اثر خواهد داشت.
  2. مشارکت حداکثری در انتخابات در نظام مقدس اسلامی به دلیل آن که بعد از نصرت و عنایات خدای متعال و ایمان به امدادهای غیبی حضرت حق این مردم هستند که کانون قدرت و اقتدار نظام می باشند حضور حداکثری مردم باعث تقویت نظام می شود مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان بسیجی می فرمایند : تلاش شما باید این باشد که مشارکت در انتخابات را به معنای حقیقی کلمه حداکثر می کنید احساس مسئولیت تک تک مردم نسبت به سرگذشت و آینده خود در واقع به منزله سرمایه ملی تلقی می گردد این حضور بیشتر می شود و باعث سربلندی نظام و مردم می شود و باعث سربلندی نظام و مردم می شود مقام معظم رهبری می فرمایند: هر چه انتخابات پر شورتر باشد عظمت ملت ایران بیشتر در چشم مخالفان و دشمنان دیده خواهد شد . برای ملت ایران حرمت بیشتری خواهد بود دوستان شما هم در دنیا خوشحال می شوند.
  3. انتخابات در ایران مظهر مردم سالاری دینی و دموکراسی واقعی ؛ از جمله برکات انقلاب احیای ایفای نقش مردم در سرنوشت خودشان تحت عنوان مردم سالاری دینی خواهد بود البته جلوه ای از دموکراسی را به رخ دنیا می کشد.
  4. مردم کانون اصلی قدرت نرم جمهوری اسلامی ؛ بر همگان روشن است که از ابتدای انقلاب تا کنون همواره حضور مردم در عرصه های مختلف با سه مشخصه محوری ایمان ، اتحاد ، آگاهی و بصیرت نقش اساسی و محوری را در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی داشته است البته برای تداوم آن هم نیازمند این عناصر می باشیم.
  5. عبرت از فتنه آمریکایی 88 ؛ در جریان انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم در سال 1388 مردم ایران شاهد فتنه ای مرموز بودند البته فرمان آن در دست دشمنان نظام بود و شیرینی حضور قریب به 40 میلیونی را در کام دوستداران نظام را تلخ کردند همه باید هوشیار باشیم و با محور قرار دادن مر قانون ، در چارچوب قوانین مصوب فرایند انتخابات مردم سالاری را به نمایش بگذاریم.

یکشنبه یکم اسفند ؛ حمله جنگنده رژیم بعثی عراق به هواپیمای مسافری و شهادت چهل تن از جمله حجه الاسلام شیخ  فضل الله محلاتی 1364 روز روحانیت و دفاع مقدس . مقام معظم رهبری می فرمایند : یک خصوصیت در مرحوم آقای محلاتی است که آن خصوصیت برای عناصر انقلابی خیلی مهم است و ان خصلت سازش ناپذیری و مبارزه گری و غیرت دینی و آمادگی برای فداکاری و تلاش است هر کس حاضر نیست راحتی و زندگی آرام خویش را به خاطر هدف ها و آرمان هایی که باید برای آن ها مبارزه کرد تهدید کند ایشان از جمله افرادی بود که به راحتی زندگی را ، آسایش را ، درآمد را ، عنوان را که این آخری به نظر من از همه مهمتر است نثار مبارزه می کرد و حتی حاضر بود یک جایی از آبروی خودش مایه بگذارد از حیثیت و عنوان خودش مایه بگذارد مقام معظم رهبری فرمایند : اگر بخواهیم نظام اسلامی انقلابی بماند حوزه قم باید انقلابی بماند انقلابی یعنی به معنای واقعی کلمه یعنی معتقد به مبانی انقلاب و معتقد به ارکان فکری انقلاب و مصرّ بر اجرایی کردن مفاهیم انقلابی و رسیدن ارزشها و آرمانهای انقلابی ؛ تلاش دشمن در شکستن فضای انقلابی جامعه است لزوم توسعه بینش و حرکت انقلابی در حوزه ، احساس خطر کردن کافی نیست باید فکر علاج  بود . علاج هم تدبیر لازم دارد فکر لازم دارد خلاصه بینش انقلابی در قم بایستی توسعه پیدا کند حرکت انقلابی باید توسعه پیدا کند.

دیدار مقام معظم رهبری با نخست وزیر سوئد؛ مقام معظم رهبری در این دیدار فرمودند : حضور پرشور مردم در 22 بهمن به نشانه ای از نشاط و آمادگی ملت است تحلیلگرانی که از دور درباره ایران قضاوت می کنند از درک این عظمت عاجز هستند کشورهای دیگر وقتی میخواهند جشن و سالگرد ملی کشورهای را بگیرند فقط تعداد کمی از مسئولین حضور دارند اما کشور ما در تمام نقاط ایران مردم خود جوش حضور فعال دارند و این حضور با نشاط مردم ، دنیا را به حیرت واگذاشته است . اما آنچه که کشور های اروپایی باید بدانند که نظام ما پشتوانه عظیم مردمی را دارد باید خلأ را مطرح فرمودند عملی نشدن اغلب توافقات صورت گرفته بین ایران و کشورهای غربی لذا انتظار می رود که مسئولین کشور هرچه که آنها پایبند نیستند . باید اینها مصرانه از حق کشور دفاع کنند و آنهایی که به قولشان عمل نمی کنند آنها را رصد کنند و در برخوردهای بعدی و قراردادهای بعدی مد نظر داشته باشند.

مسأله دیگر ؛ بارش رحمت الهی در سراسر کشور به همراه بارش مهر و مهربانی همگانی در یاری رسانی به سیل زدگان و آسیب دیدگان احتمالی ، شادی مردم را در مقام شکرگزاری به درگاه خداوند منان فرا گیرد و ماندگار می سازد . صبوری مردم در مواجه با عوارض طبیعی و با محلی و منطقه ای به ویژه آن چه در خوزستان و استانهای شمالی کشور بر اثر موضوع ریزگردها و بارش برف و باران و سپس قطعی برق ، آب و گاز اتفاق افتاده قابل تقدیر است اما دو مسأله مهم همواره باید مورد توجه باشد :

الف) مسئولان مربوطه چه در حوزه پیش بینی و پیشگیری و چه مدیریت بحرانهای احتمالی همواره باید پاسخگوی عملکرد خود باشند و تحت هیچ شرایطی شانه از زیر بار مسئولیت ننمایند.  

ب) قطعاً عارضه قطعی گاز و آب و برق اگرچه به صورت مقطعی ، مشکلاتی برای بخشی از هموطنان به وجود می آورد لذا وظیفه همگان است که با صرفه جویی ممکن ، مسئولان را در رفع مشکلات و ارائه خدمات به مردم مساعدت و همراهی نمایند.

 

ارتباط با امام جمعه