دوشنبه 1396/8/29 - 35 : 22
مشخصات امام جمعه
حسین ابراهیمی
حسین ابراهیمی
شيرگاه
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1396/8/26
اکثر توصیه¬های پیامبر اکرم (صلى الله عليه و آله و سلم) به اصحاب و پیروانش، توصیه¬های اخلاقی است.

خطبه اول      26/08/1396                    صفحه 1

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: شرح مواعظ پیامبر اکرم (صلى الله عليه و آله و سلم) به جناب ابوذر غفاری (ره) (1)

*دیروز فردى که مانع پیشرفت شما بود فوت کرد!!:

یکروز وقتى کارمندان به اداره رسیدند، اطلاعیه­ی بزرگى را در تابلوى اعلانات دیدند که روى آن نوشته شده بود: دیروز فردى که مانع پیشرفت شما در این اداره بود درگذشت. شما را به شرکت در مراسم تشییع جنازه، که ساعت 10 در سالن اجتماعات برگزار مى‌شود، دعوت مى‌کنیم.   
در ابتدا، همه از دریافت خبر مرگ یکى از همکارانشان ناراحت مى‌شدند، امّا پس از مدتى، کنجکاو مى‌شدند که بدانند کسى که مانع پیشرفت آن‌ها در اداره مى‌شده، که بوده است.

این کنجکاوى، تقریباً تمام کارمندان را ساعت10 به سالن اجتماعات کشاند. رفته رفته که جمعیت زیاد مى‌شد، هیجان هم بالا مى‌رفت. همه پیش خود فکر مى‌کردند: این فرد چه کسى بود که مانع پیشرفت ما در اداره بود؟ به هر حال، خوب شد که مرد!  
چون همه­ی کارمندان مایل بودند جنازه را ببینند، رئیس اداره شرط کرد که فقط در صورتی موافقت می­کند که همه­ی کارمندان در صفی قرار گیرند و به نوبت تابوت را ببینند. کارمندان در صفى قرار گرفتند و یکى یکى نزدیک تابوت مى‌رفتند و وقتى به درون تابوت نگاه مى‌کردند، ناگهان خشکشان مى‌زد و زبانشان بند مى‌آمد.

آینه‌اى درون تابوت قرار داده شده بود و هر که به درون تابوت نگاه مى‌کرد، تصویر خود را مى‌دید. نوشته‌اى نیز بدین مضمون در کنار آینه بود:       
تنها یک نفر وجود دارد که مى‌تواند مانع رشد شما شود و او هم کسى نیست جزء خود شما. شما تنها کسى هستید که مى‌توانید زندگى‌تان را متحوّل کنید. شما تنها کسى هستید که مى‌توانید بر روى شادى‌ها، تصورات و موفقیت‌هایتان اثرگذار باشید. شما تنها کسى هستید که مى‌توانید به خودتان کمک کنید. 
ممکن است که زندگى شما وقتى که رئیستان، دوستانتان، والدین‌تان، شریک زندگى‌تان یا محل کارتان تغییر مى‌کند، تاحدودی دستخوش تغییراتی بشود؛ لکن، زندگى شما، به معنای واقعی، تنها فقط وقتى تغییر مى‌کند که شما تغییر کنید. تفاوت‌ انسانها در روش نگاه کردن به زندگى است. یکبار تصمیم بگیرید و اقدام کنید. البته، با تن­پروری و پر حرفی، راه به­جایی نمی­بریم. به قول مولوی :

این تن اگر کم تندی راه دلم کم زندی                  راه شدی تا نبدی این همه گفتار مرا

لذا ضمن عرض تسلیت سالروز ارتحال ملکوتی پیامبر اکرم (صلى الله عليه و آله و سلم) - که جلوه­یِ اعلایِ اسماء و صفات حضرت حق؛ مصداق اتم و اكملِ عملیِ آيات قرآن کریم؛ اسوه و سرمشق حسنات و مكارم اخلاقي برایِ جهانيان؛ آموزگاري بي­نظير و شخصيتي بي­بديل برایِ تعليم و تربيت انسانها تا روز قيامت است.- اکثر توصیه­های آن­حضرت به اصحاب و پیروانش، توصیه­های اخلاقی است.

سفارشاتي كه پیامبر اکرم (صلى الله عليه و آله و سلم) در زمينه­هایِ اخلاقي به ابوذر غفاري (ره) دارند، تنها، گوشه­اي از دريایِ بصيرت و علم و عقل و دانايیِ آن­حضرت به حقيقت و حاكي از دلسوزي برایِ بشريت و نشانه­اي از دعوت انسان برایِ آراستگی به كرامت و فضيلت است.

پیامبر اکرم (صلى الله عليه و آله و سلم)، قبل از آغاز موعظه، فرمودند:

تو را به موعظه‌ای سفارش می‌کنم و انتظار این است که آن را حفظ کرده، به آن عمل کنی؛ زیرا این موعظه در برگیرنده­ی همه­ی راههای خیر و نیکبختی است. اگر، به این وصیت و سفارش عمل کنی، خیر دنیا و آخرت به تو ارزانی می‌گردد.

(به علت ضیق وقت، فقط یک فراز را عرض می­کنم و انشاالله ادامه­ی بحث در هفته­های آینده عرض خواهدشد.)

فرمودند:

یَا اباذر! اُعْبُدِ اللَّهَ کَأَنَّکَ تَرَاهُ، فَإِنْ کُنْتَ لَا تَرَاهُ فَإِنَّهُ یَرَاکَ.

ای ابوذر! خدا را چنان پرستش کن که گویا او را می‌بینی، زیرا اگر تو او را نمی‌بینی او تو را می‌بیند.

چون، مهمترین و اساسی­ترین اصل در اصلاح جامعه این است که، افراد آن، از خودشان شروع کنند. بنابراین، دین مبین اسلام، با تأکید بر مفاهیم اخلاقی خاص، می­کوشد افراد جامعه را به لحاظ فردی و شخصی، از ارتکابِ اعمال فاسدی که حرام و ممنوع­اند باز دارد و از طریق اصلاح یکایک افراد، جامعه­ای آباد یا همان مدینه­ی فاضله را تشکیل دهد. از جمله­ی مواردی که اسلام برای اصلاح فرد و در نهایت اصلاح جامعه بر آن تأکیدِ فراوان دارد، نظارت خداوند است. آیات زیادی داریم که خداوند متعال، بر کلّیه­ی اعمال، حرکات و فکرِ مردم، نظارت مطلق دارد:

«إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصادِ» (فجر/14) پروردگارت در کمین است.

«وَ اللَّهُ شَهِيدٌ عَلى‏ ما تَعْمَلُون‏» (آل‌عمران/98) خداوند شاهد اعمال شما است.

«أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرى‏» (علق/14) آیا انسان نمی‌داند که خداوند او را می‌بیند؟

«إِنَّ اللَّهَ بِما تَعْمَلُونَ بَصِير» (بقره/110) خداوند به آنچه انجام می­دهید بیناست.

پس، طبق آیات قرآن کریم، نخستين ناظر بر اعمال انسان، خود خداوند متعال است.

حضرت امام (ره) نيز فرمودند: «عالَم محضر خداست، در محضر خدا معصيت نكنيد.»

واقعيت اين است كه، اگر انسان، اين حقيقت را هميشه نصب العين خود قرار دهد و خداوند متعال را همواره شاهد و ناظر بر كارهاى خود بداند و به عبارت ديگر، خود را همواره در محضر خدا ببيند، از هرگونه لغزش و خطا و خيانتی، مصون خواهد ماند.

اگر کسی یک خلافی را ماهرانه انجام ­دهد، ممکن است دیگران نفهمند، یا احیاناً پلیس نفهمد؛ اما خدا که می­فهمد. چون به قول معروف: «این دنیا مجهز به دوربین مدار بسته می­باشد.»

قانون­شکنی بد است، چه پلیس باشد، چه نباشد. کلاه سر مشتری گذاشتن بد است، چه مشتری متوجه بشود، چه متوجه نشود؛ ولی تو باید بدانی که خدا ناظر بر تو است.

در مسائل خانوادگی هم گاهی اتفاق می­افتد که کسی کلاه سر زنش می­گذارد، کلاه سر شوهرش می­گذارد، کلاه سر پدر و مادرش می‌گذارد؛ مثلاً پدر و مادرش پیر شدند، این بچه، چنان قربان صدقه­ی پدر و مادرش می‌رود، تا بالاخره پدر را می­برد محضر تا سند فلان خانه یا ماشین یا کارخانه را به نام این فرزند بکند.

خب، مثال زیاد است؛ اما مطلب پایانی این خطبه این است که روزی به حضرت آیت الله بهجت (ره) گفتند:  کتابی در زمینه­ی اخلاق معرفی کنید. ایشان فرمودند:  لازم نیست یک کتاب باشد،  یک کلمه کافیست که بدانی: «خدا می­بیند...»

امیرالمؤمنین در توصیه به تقوا فرمودند: اتَّقُوا اَللَّهَ اَلَّذِی أَنْتُمْ بِعَیْنِهِ وَ نَوَاصِیکُمْ بِیَدِهِ وَ تَقَلُّبُکُمْ فِی قَبْضَتِهِ.

بترسید از خدایى که در پیشگاه او حاضرید، و اختیار شما در دست اوست، و همه حالات و حرکات شما را زیر نظر دارد.

 إِنْ أَسْرَرْتُمْ عَلِمَهُ وَ إِنْ أَعْلَنْتُمْ کَتَبَهُ؛ قَدْ وَکَّلَ بِذَلِکَ حَفَظَهً کِرَاماً لاَ یُسْقِطُونَ حَقّاً وَ لاَ یُثْبِتُونَ بَاطِلاً.

اگر چیزى را پنهان کنید مى‏داند، و اگر آشکار کردید ثبت مى‏کند؛ براى ثبت اعمال، فرشتگان بزرگوارى را گمارده که نه حقّى را فراموش، و نه باطلى را ثبت مى‏کنند.

وَ اعْلَمُوا أَنَّهُ مَنْ یَتَّقِ اَللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً مِنَ اَلْفِتَنِ وَ نُوراً مِنَ اَلظُّلَمِ وَ یُخَلِّدْهُ فِیمَا اِشْتَهَتْ نَفْسُهُ وَ یُنْزِلْهُ مَنْزِلَ اَلْکَرَامَهِ عِنْدَهُ فِی دَارٍ اِصْطَنَعَهَا لِنَفْسِهِ، ظِلُّهَا عَرْشُهُ وَ نُورُهَا بَهْجَتُهُ وَ زُوَّارُهَا مَلاَئِکَتُهُ وَ رُفَقَاؤُهَا رُسُلُهُ.

«آگاه باشید آن کس که تقوا پیشه کند و از خدا بترسد، از فتنه‏ها نجات مى‏یابد» و با نور هدایت از تاریکى‏ها مى‏گریزد، و به بهشت و آنچه که دوست دارد جاودانه دسترسى پیدا مى‏کند. خدا او را در منزل کرامت خویش مسکن مى‏دهند، خانه‏اى که مخصوص خداست، سقف آن عرش پروردگارى، و روشنایى آن از جمال الهى، و زائرانش فرشتگان، و دوستان و همنشینانش پیامبران الهى، مى‏باشند.

خطبه دوم      26/08/1396                  

بسم  الله الرحمن الرحيم

خداوند متعال در آیه­ی 2 سوره­ی مبارکه­ی مائده می­فرماید:

تَعاوَنُوا عَلَي الْبِرِّ وَ التَّقْوي‏ وَ لا تَعاوَنُوا عَلَي الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَديدُ الْعِقابِ

در هر کار خیر و تقوا یکدیگر را یاری دهید و بر گناه و تجاوز همکاری نکنید، و باتقوا باشید،  از ( مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید، که مجازات خدا شدید است!

خداوند متعال در آیه­ی 29 سوره­ی مبارکه­ی فتح می­فرماید:

مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَي الْکُفَّارِ رُحَماءُ بَيْنَهُمْ ... 

محمّد (صلي الله عليه و آله و سلم) فرستاده­ی خداست و کسانی که با او هستند، در برابر کفّار، سرسخت و شدید، و در میان خود مهربانند...

و نیز در آیه­ی 103 سوره­ی مبارکه­ی آل­عمران می­فرماید:

وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَميعاً وَ لا تَفَرَّقُوا 

و همگی به ریسمان خدا [ قرآن و اسلام، و هر گونه وسیله­ی وحدت ]، چنگ زنید و پراکنده نشوید

این آیات و آیات مشابه­ی آن، نشان از تأکید اسلام بر وحدت مسلمین دارد.

پيامبر اکرم (صلي الله عليه و آله و سلم) با به‌كاربردن استراتژى‌ها و تدابير بزرگ و اساسى، اهداف زيادى را در تأسيس و تحكيم حكومت دينى و توسعه­ی اسلام و اصلاح امور جامعه تأمين كرد، كه مهم‌ترين آن‌ها ايجاد انسجام و وحدت ملى، پيوند و وفاق اجتماعى و تأمين محيط امن، آرام و سالم و كم دردسر و فضاى رحمت و محبت در جامعه­ی مدنىِ جديدِ مدينه­ی طيبه بود، به‌طورى كه مى‌توان آن‌را يكى از معجزات رسول خدا شمرد كه از طريق تدبير و بسترهاى طبيعى فراهم ساخت.

(انشاالله به مناسبت هفته­ی وحدت نکاتی در این رابطه عرض خواهدشد. این نکته را هم ضمن عرض تسلیت سالروز شهادت مظلومانه­ی امام حسن مجتبی، علیه آلاف التحیة و الثناء، عرض کنم که صلح امام حسن با معاویه، ابعاد زیادی دارد که در جای خودش لازم است به آن پرداخته شود، لکن، نقش آن در حفظ اسلام و وحدت مسلمین را نبایستی نادیده گرفت.)

حيات اجتماعى - سياسى حضرت امام رضا (علیه السلام) که پیشاپیش سالروز شهادت مظلومانه­ی آن امام رؤوف را تسلیت عرض می­کنم و پذیرش ولایتعهدی توسط آن­حضرت نیز، اسلام و خصوصاً جهان تشیع را از خطر یک سقوط بزرگی نجات داد.

دوران حيات امام هشتم، اوج‌گيرى گرايش مردم به اهل بيت و دوران گسترش پايگاههاى مردمى اين خاندان است. حقيقت آن است كه در اين دوران، با بدىِ اوضاعِ ميان امين و مأمون، زمينه­ی آن فراهم گشت كه شيعيان بتوانند با امام رضا (علیه السلام) تماس گيرند و از رهنمودهاى ایشان بهره جويند و امام (علیه السلام) نیز برتلاشهاى خود بيفزايد و فعاليتهاى خود را دوچندان كند. همين امر، در كنار برخوردار بودن امام از ويژگيهاى منحصر به فرد و رفتار آرمانى كه در پيش گرفته بود، سرانجام به تحكيم پايگاه و گسترش نفوذ امام در سرزمينهاى مختلف حكومت اسلامى انجاميد. او خود يك بار زمانى كه درباره ولايتعهدى سخن مى‌گويد، به مامون چنين اظهار مى‌دارد: «اين مسأله كه بدان وارد شده‌ام هيچ‌چيز بر آن نعمتى كه داشته‌ام نيفزوده است. من پيش از اين در مدينه بودم و از همان‌جا نامه‌ها و فرمانهايم در شرق و غرب اجرا مى‌شد و گاه نيز بر الاغ خود مى‌نشستم و از كوچه‌هاى مدينه مى‌گذشتم، در حالى كه در اين شهر عزيزتر از من كسى نبود».

ابن مونس - دشمن امام رضا- به مأمون‌ می‌گويد: اى امير مؤمنان، اين‌ كه اكنون در كنار توست، بتى است كه به جاى خدا پرستش مى‌شود.   
حضرت رضا (علیه السلام) وقتی که رهبرى و امامت را به‌عهده گرفت، در جهان اسلام به سير و گشت پرداخت و نخستين مسافرت را از مدينه به بصره آغاز فرمود، تا بتواند به‌طور مستقيم با پايگاه‌هاى مردمىِ خود ديدار كند و درباره­ی همه­ی كارها به گفتگو بپردازد. عادت ایشان چنين بود كه، پيش از آن كه به منطقه‌اى حركت كند، نماينده‌اى به ديار گسيل مى‌داشت، تا مردم را از ورود خويش آگاه كند، تا وقتى وارد شهر مى‌شود، مردم آماده­ی استقبال و ديدار با او باشند. سپس با گروههاى بسيار بزرگ مردم اجتماع بر پا مى‌كرد و در باره­ی امامت و رهبرى خود با آنان گفتگو مى‌فرمود. آنگاه از آنان مى‌خواست تا از او در زمينه‌هاى گوناگون معارف اسلامى پرسش كنند تا پاسخ آنان را بدهد. سپس مى‌خواست كه با دانشمندان علم كلام و اهل بحث و سخنگويان، هم‌چنين با دانشمندان غيرمسلمان ملاقات كند تا در همه باب، مناقشه به عمل آورند و با او به بحث و مناظره بپردازند.  
امام رضا (علیه السلام) در عصرى رهبرى را بر عهده گرفتند، كه اگرچه جامعه­ی شيعى گسترش كمّى و جغرافيايى يافته بود، ولى هنوز آمادگى براى درك جايگاه امام را نداشت تا چه رسد به اینکه بتواند بر فتنه‌ها و ترديدهاى دوره‌ى غيبت امام عصر (ارواحنا فداه) فايق آيد؛ لذا، آموزه‌هاى مهدوى در كلام امام رضا (علیه السلام) متناسب با نياز جامعه­ی شيعى تنظيم شد.

اگرچه بحمدالله، سابقه­ی تشيّع در ميان ايرانيان، به دوران رسول اکرم (صلي الله عليه و آله و سلم) مى‌رسد و اين ريشه­ی اعتقادى، برگرفته از حس حق‌جويى و آزادمنشى ايرانى است، اما در زمان امام رضا (علیه السلام) چنان استقبالى را از آن­حضرت در شهرهاى ايرانى به نمايش گذاشته است، كه در بستر تاريخ، به‌عنوان يك سند افتخار، جاويدان خواهد ماند.

و لکن، حكومت دينى، مبتنى بر مشروعيتِ سلطه­ی حاكم از ناحيه حق تعالى است و تشكيل سازمان‌هاى متعدد از سوى پيامبر اکرم (صلي الله عليه و آله و سلم)، و استمرار آن در زمان ائمه­ی اطهار (علیهم السلام) بویژه امام رضا (علیه السلام) نشان‌دهنده­ی اين است كه اسلام، حكومت و سازماندهى دارد. مهم‌ترين دستاورد حكومت دينى پيامبر اکرم (صلي الله عليه و آله و سلم)، ارائه­ی اين اصل مى‌باشد كه تشكيل حكومت دينى و حفظ آن، در صورت وجود شرايط و رفع موانع، از اهمِّ واجبات الهى، بلكه مقدم‌ترين وظيفه­ی دينى است؛ و اين، خود، خط بطلانى بر انديشه­ی جدائى دين از سياست در طول تاريخ است و ما امروز مفتخريم كه پيروزى انقلاب اسلامى و تأسيس جمهورى اسلامى بر مبناى ولايت مطلقه­ی فقيه، طرح فرضیه­ی حكومت در اسلام را از مرحله­ی انديشه، به عرصه­ی عمل درآورده است.

این حکومت نیز بحمدالله دستاوردهای عظیمی داشته است، که یکی از آنها تشکیل بسیج بیست میلیونی به تعبیر امام (ره) و بسیج دهها میلیونی به تعبیر امام خامنه­ای (مدظله العالی) است.

ضمن طلب علو درجات برای شهدای بسیجی و تقدیر و تشکر از رشادتهای عزیزان بسیجی در هشت سال دفاع مقدس و همچنین عرصه­ی سازندگی و حفظ و نشر دستاوردهای انقلاب و حضور در تمامی صحنه­هایی که نظام و انقلاب نیاز داشته است، انشاالله به مناسبت 5 آذر، صحبت خواهدشد. اما عرض کنم که امام خامنه‌اى (مدظله العالی) فرمودند: «تا بسيج هست، نظام اسلامى و جمهورى اسلامى از سوى دشمنان تهديد نخواهد شد.» لذا به‌بهانه­ی برگزارى نشست اخير مسؤولان محترم درباره­ی آسيبهاى اجتماعى، ضمن تقدیر و تشکر، عرض کنم که، بهترین راه برای فراهم نمودن بسترهاى ظهور و مقابله با آسيبهاى اجتماعی، تحکیم مبانی بسیج و ترویج فرهنگ بسیجی در میان مسئولین محترم و آحاد امت حزب­الله ایران اسلامی است؛ کمااینکه در آزادسازى شهر عاشقان شهادت، سوسنگرد،- اين حماسه­ی بزرگ و ماندگار.- بسیج، نقش بسزایی داشت.

در دوران دفاع مقدس، ارتش بعثى صدام معدوم، سه بار براى تصرف سوسنگرد تلاش كرد، كه با مقاومت شديد مردم و به‌ويژه عشاير قهرمان عرب‌زبان بومى مواجه شد، ولى در حمله­ی سوم، شهر در محاصره­ی ارتش عراق قرار گرفت.

هدف ارتش عراق از تصرف سوسنگرد، رسيدن به اهواز و در اختيار گرفتن همه­ی استان خوزستان بود.

با درك همين موقعيت حساسِ سوسنگرد بود كه عمليات آزادسازى اين شهر با دريافت فرمان قاطعانه­ی حضرت امام (ره) مبنى بر اين‌كه «سوسنگرد تا فردا بايد آزاد شود» و درايت، هوشمندى و ولايت‌پذيرى حضرت آيت‌الله خامنه‌اى (مدظله العالی) و شهيد دكتر چمران (ره)، نمايندگان وقت حضرت امام (ره) در شوراى عالى دفاع، - که مصداق کاملی از یک بسیجی را به نمایش گذاشتند.- در بيست و ششم آبان ۵۹، همزمان با عاشوراى حسينى (علیه السلام) انجام شد و به نقطه­ی عطفى راهبردى در فراهم‌سازىِ زمينه‌هاىِ تحول در وضع جنگ و دستيابى به پيروزى‌هاى سرنوشت‌ساز در تداومِ دفاعِ مقدس، تبديل شد.

سوسنگرد، يكبار در روز هشتم مهر اشغال و دهم مهر با عملياتى كه سردار شهيد علی غيور اصلى در حميديه انجام داد، آزاد شد. بار دوم عراقيها تلاش كردند از طريق لشگر پنجم مكانيزه از جبهه­ی جنوب و از طريق لشگر ۹ از جبهه­ی شمال، جاده­ی حميديه - سوسنگرد و بعد، سوسنگرد را اشغال بكنند، كه فرمانده سپاه سوسنگرد شهيد محمدرضا پوركيان كه دانشجوى دانشگاه اهواز و عضو سپاه اهواز بود، به دشمن حمله كرد و آن‌را از جاده­ی حميديه عقب راند و بعد خودش هم شهيد شد؛ بنابراين آن‌ها در اشغال سوسنگرد ناكام ماندند.       
اما دشمن، سوسنگرد را در ۲۳ آبان‌ماه سال ۵۹ از چهار طرف اشغال كرد و اين اشغال چهارطرفه، فضا را براى ما خيلى سنگين كرد. این بار هم دشمن نتوانست چندان توفیقی به دست بیاورد و سوسنگرد برای همیشه آزاد شد؛ لکن در این  آزادسازی، - ضمن کارشکنی­های بنی­صدر خائن.-، نقش مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و شهید چمران و جمعی از بسیجیان، واقعاً قابل توجه است.

ساعت ۱۴ و ۳۰ دقيقه روز بيست و ششم آبان، نيروهاى ايرانى وارد سوسنگرد شدند و بيش از ۷۰۰ كشته و مجروح و تعدادى اسير از عراقى‌ها گرفتند و اين پيروزى زمينه‌ساز پيروزى‌هاى بيشتر ايران در جبهه‌هاى دفاع از خاك ميهنمان شد. عمليات دفاعى رزمندگان اسلام در برابر نيروهاى متجاوز عراقى در حراست از شهر سوسنگرد، فقط به مدد ۲۰۰ نفر از پاسداران، بسيجيان و شمارى از اهالى شهر، با سلاحهاى سبك صورت گرفت.

اهميت و نتايج كلى عمليات آزادسازى سوسنگرد

نشان دادن مقاومت مردمى جوانان و رزمندگان براى دفاع از سرزمين ايران و عقب راندن اشغالگران بعثى.

افشاى خيانت بنى‌صدر و دستور وى در عدم اعزام به‌موقع يگان‌ها از سوى ارتش براى آزادسازى سوسنگرد.

ضرورت توجه همه‌جانبه و درخور به حوادث و رخدادها و مقاصد سرنوشت‌ساز و تاريخى دفاع مقدس.

حقانيت رهبرى و ضرورت برجسته‌سازى نقش‌آفرينى‌هاى ولايت فقيه در هشت سال دفاع مقدس‌.

درس ایثار و مقاومت؛ در آن مقطع نظام، با وجود همه­ی مشکلات، رزمندگان ما دست از مقاومت در برابر دشمن برنداشتند.

درس ديگر دفاع مقدس براى ملت بزرگ ايران ولايتمدارى و بصيرت است. در آن مقطع كوتاه و حساس، اتكا به ولايت و پيروىِ محض از رهنمودهاى امام(ره)، پيروزى بزرگى را براى ملت ايران رقم مى‌زند و ارتش و كاركنان آن در كنار ساير نيروهاى مسلح با تبعيت از ولايت فقيه درخشيدند.

از نكات برجسته­ی آزادسازى عمليات سوسنگرد وحدت نيروهاى مسلّح است كه ارتش، سپاه، جهاد سازندگى، ژاندارمرى و عشاير، يكدل و يك‌صدا بودند.

و از ويژگى‌هاى عمليات سوسنگرد، ولايتمدارى نيروهاى مسلح بود.

امام راحل در طول دفاع مقدس دو بار از كلمه بايد استفاده كردند، كه يكى در جريان شكسته شدن حصر آبادان بود كه «حصر آبادان باید شكسته شود.» و شد؛ ديگرى در جريان سوسنگرد بود، كه فرمودند:«سوسنگرد بايد فردا آزاد شود.» و شد.

خُب، این کارها بحمدالله انجام شد. لکن، امروز، ضمن حضور در صحنه­های مختلف نظام و پاسداری از ارزشها، در پیِ حادثه­ی دلخراش زلزله­ی کرمانشاه، ولی امر مسلمین، امام خامنه‌اى (مدظله‌العالى) فرمودند: «از همه­ی كسانى كه مى‌توانند به‌نحوى در سَبُك كردن بار مصيبت و جُبران خسارت، مؤثر باشند، درخواست مى‌كنم كه به يارى آسيب‌ديدگان بشتابند.»

از سوی دیگر، سفارش امام (ره) را داریم که فرمودند: «راضى نشويد كه شما و اطفالِ عزيزتان در آسايش باشند و خواهران و برادران و عزيزان آنان در رنج و تعب.»

ضمن ابراز تأسف از این حادثه­ی دلخراش و همدردى با حادثه‌ديدگان و طلب غفرانِ الهى براى جان‌باختگان و آرزوى شفا براى مصدومان و مجروحان اين حادثه­ی طبيعى و مصيبت‌بار، كه مردم ايران به‌ويژه هموطنان عزيز استان كرمانشاه را در غم از دست رفتنِ تعداد قابل توجهى از عزيزانِ هموطنِ­مان عزادار ساخت، طبق وضعيتى كه

حاكم در منطقه­ی زلزله‌زده هست، عمق و گستردگى حادثه بسيار زياد و متأسفانه همراه با مشكلات فراوان مى‌باشد، كه البته مديريت جهادى سريع و جامع چه به‌لحاظ امنيتى و چه خدماتى و اورژانسى را طلب مى‌نمايد.

ضمن اینکه لازم است از كليه­ی نهادها و مجموعه‌هايى كه از ساعات اوليه­ی اين حادثه با نهايت تلاش به صحنه آمدند و نيز اقدامات مردمى، براى يارى‌رسانى به مردم شريف مناطق زلزله‌زده، صميمانه تقدير و تشكر کنیم. اما با توجه به عمق و گستردگى حادثه و شدت عوارض گرفتاريهاى مردم در منطقه، نكته‌هايى را از باب يادآوری عرض مى‌کنم:        
۱. طبق اطلاعى كه به‌صورت ميدانى از طريق حضرات ائمه­ی جمعه­ی محترم منطقه و سایر منابع اطلاع­رسانی به‌دست آمده است، نيازهاى اساسیِ مردم، بيشتر به پوشاك، پتو، مواد غذايى به‌ويژه برنج، حبوبات، روغن و آب معدنى و نان مى‌باشد؛ كه انتظار مى‌رود به‌صورت سازمان‌يافته و از طريق مجارى تعريف‌شده به‌ويژه سپاه و بسيج و هلال احمر به مناطق ارسال گردد. شماره حساب معروف 99999 هلال احمر و نیز شماره حساب 12340000001 نزد بانک مهر ایران شعبه­ی خیابان جمهوری اسلامی ساری، برای هم­استانیهای عزیز در نظر گرفته شده است.      
۲. در راستاى تأكيدات مقام معظم رهبرى (مدظله العالی)، لازم است دولتمردان عزيز در بسيج امكانات و خدمات‌دهى به مردم منطقه تسريع نمايند؛ به‌ويژه درخصوص تأمين آب و برق و گاز و حل مشكلات مربوطه در اين‌خصوص اقدام عاجل صورت بدهند و البته به‌كارگيرى عناصرى با روحيه­ی جهادى و مديريت بحران در كنار مسؤولان محلی، امرى است ضرورى.       
۳. در چنین مواقعی، يكى از موضوعات آزاردهنده، هرج و مرجى است كه به‌وسيله­ی برخى عناصر سودجو و فرصت­طلب، رخ می‌دهد؛ كه متأسفانه مانع از رسيدن كمكهاى مردمى به‌ دست نيازمندان واقعى مى‌شوند و لذا با استفاده از تجربه­های زلزله‌هاى مشابه به‌ويژه زلزله­ی بم، بحمدالله نيروهاى نظامى و انتظامى و امنيتى و مخصوصاً سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیج، تلاش را براى تحكيم امنيت و كنترل اوضاع به‌كار بستند، که ضمن تقدیر و تشکر، امیدواریم با این تدابیر، در آینده مشکلی برای رساندن اقلام به نیازمندان واقعی نداشته باشیم.
اميدواریم ملت شريف ايران و مديران و مسؤولان امر چه در اين روزهاى سختِ پس از زلزله و چه در آينده، كه بايد در جهت عُمران و ساخت‌و‌ساز سرپناهِ مردم اقداماتى جدى صورت‌ پذيرد، مثل هميشه، هموطنان عزيز مناطق زلزله‌زده را با هرگونه كمك و مساعدتى که مقدور است، یاری کنند و با همتى بلند، نوع‌دوستى ايرانى و اسلامى را به نمايش بگذارند، ان‌شاءالله‌.

بحمدالله تقسیم کار صورت گرفته؛ انشاالله مسئولین محترم استانی و یا شهرستانی، بعد از تحویل گرفتن روستا یا بخشی از آن که باید بازسازی شود، وضعیت منطقه و نحوه­ی مساعدت را بیان خواهند کرد و ما در خدمت عزیزان خواهیم بود.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

اخبار
ارتباط با امام جمعه