دوشنبه 1396/9/27 - 39 : 8
مشخصات امام جمعه
رحمت الله حاجی زاده
رحمت الله حاجی زاده
ايزد شهر
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1396/9/24
ما تا کمر استکبار را نشکنیم دست از مقاومت برنخواهیم داشت

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه ایزدشهر، حجت الاسلام والمسلمین حاجی زاده امام جمعه ایزدشهر در خطبه اول نماز جمعه 24 آذر96 ایزدشهر ضمن دعوت همگان به رعایت تقوی،انجام واجبات و ترک محرمات، فرمودند: همه ما باید بدانیم که نظامی که در آن زندگی می کنیم، نظام حساب و کتاب است، عالم دنیا، عالم حساب و کتاب است و عالم آخرت از دنیا با حساب تر و با کتاب ترست؛ در قیامت به تعبیر قرآن کریم در سوره انزال «فمن یعمل مثقال ذره» هست ذره ها را هم حساب می کنند، ما شاید گاهی وقت ها در دنیا فله ها و عمده ها را حساب نکنیم، هزاران غیبت و تهمت و دروغ و صد ها بیچارگی دیگر ولی بی خیال هم باشیم ولی در قیامت حتی برای یک نگاه بی مورد و یک حرف اضافه و بی جا باید حساب پس دهیم؛ یکی نقل می کرد که یکی اختلاس کرد مثلا صد میلیون و ما علیه او پرونده ای جمع کردیم رفتیم نزد متولی، تو نوبت بودیم که دیدیم پرونده های اختلاس هزار میلیاردی، دو هزار میلیاردی، سه هزار میلیاردی را می آورند و بحث می کنند، گفت پرونده را جمع کردیم و آمدیم بیرون، یکی پرسید کجا می روید؟ گفت وقتی صحبت سه هزار میلیارد است دیگه پنجاه میلیون و صد میلیون ما که عددی به حساب نمی آید.

امام جمعه ایزدشهر افزودند: شاید در دنیا اینگونه باشد لذا می بینید وقتی مجموعه ای و دستگاهی بیمار و فاسد می شود هر کسی به قدر توان خودش می خورد اما در قیامت این خبرها نیست، سر سوزن ها هم به حساب می کشند و آن زمان است که کار مشکل خواهد شد لذا در دنیا باید مواظبت کرد، مراقبت کرد، باید تقوی الهی را مراعات کرد تا دنیا و قیامتی آسوده خاطر داشته باشیم.

ایشان در ادامه بحث سبک زندگی دینی و الگوی رفتاری با موضوع و محوریت خانواده از منظر اسلام و در ادامه بحث عوامل تحکیم بنیان خانواده در بیان چهاردهمین عامل یعنی کسب رزق و روزی حلال، فرمودند: کسب رزق و روزی حلال مورد تأکید ویژه روایات ماست تا جایی که پیغمبر خاتم«ص» آن را بر هر مرد و زن مسلمان واجب می داند و از آن طرف کسب درآمد از راه نامشروع را حرام دانسته اند و خداوند تبارک و تعالی در قرآن کریم، حرام خوری را از صفات یهود برشمرده و آن را عمل زشت معرفی می کند.

ایشان افزودند: وجود نازنین امام رضا«علیه السلام» در بیانی، بدن را به یک زمین تشبیه می کنند که زمین پاک، بذر سالم، آب سالم و کود سالم همه  و همه زمینه می شوند برای بدست آوردن محصول سالم و فراوان و اگر هر یک از اینها دچار عیب و نقص گردند آن نتیجه ی مطلوب بدست نمی آید، رابطه بدن با غذا هم همینگونه است؛ غذای سالم و پاک موجب صعود انسان و غذای حرام موجب سقوط انسان می شود، خداوند متعال ما انسان ها را خلق کرد تا به رشد و کمال و قرب الهی برسیم، اگر بخواهیم به این هدف متعالی برسیم چاره ای نداریم جز اینکه از غذای حلال استفاده کنیم.

ایشان بیان داشتند: در خطبه های گذشته سه اثر از آثار دنیایی غذا در انسان اشاره داشتیم و چهارمین اثر این است که حال عبادت پیدا نمی کند، برای نماز و روزه و دیگر عبادات انگار جان او را می خواهند بگیرند، این اثر حرام است، ارتباط را با عالم ملکوت قطع می کند، با حرام اگر حال عبادت داشته باشد مقبول نمی شود، پنجمین اثر لقمه در انسان این است که غذای حلال زمینه ساز پذیرش عبادات را فراهم می کند و غذای حرام مانع پذیرش عبادت می شود؛ در روایت دارد که غذای حرام در شکم انسان باشد نماز او مقبول نیست، حج او قبول نمی شود، دعای او مستجاب نمی شود و دیگر عبادات هم همینطور.

ایشان در رابطه با ششمین اثر لقمه انسان فرمودند: غذای حرام مورد لعن فرشتگان و غذای حلال مورد دعای فرشتگان قرار می گیرند و هفتمین اثر که باید دقت بیشتری شود این است که پدر و مادر غذای حرام می خورند و اثرش در فرزند و نسل او دیده می شود، حالا یک وقتی اثر فردی است این یک حرفی است اما غذا اثر در نسل دارد، اینها و ده ها موارد دیگر اثر دنیایی لقمه حلال و حرام است، حالا در آخرت چه شود خدا می داند، آخرتی که محل حساب و کتاب است، آنجا کار بسیار سخت خواهد بود لذا جا دارد که انسان توجه ویژه به کسب و کار به درآمد و غذای خودش داشته باشد.

امام جمعه ایزدشهر در خطبه دوم نماز جمعه 24 آذر 96 ایزدشهر هم ضمن دعوت همگان به رعایت تقوی الهی و انجام واجبات و دوری از محرمات فرمودند: اگر تقوی در جامعه ای حاکم شود، قطعاً مشکلات، گرفتاری ها و اختلافات به حداقل می رسد، غالباً گرفتاری های بشر بر اثر بی تقوایی است، این بی تقوایی در یک اجتماع است که موجب بروز اختلاف و دو دستگی می شود، در قرآن کریم هم وحدت میان ادیان مطرح شده که خداوند در آیه 64 آل عمران می فرماید:« قُلْ يا أَهْلَ الْکِتابِ تَعالَوْا إِلي‏ کَلِمَةٍ سَواءٍ بَيْنَنا وَ بَيْنَکُمْ »، و هم وحدت میان مذاهب را مطرح می کند که اگر دین واحد دارید و مذهب ها با هم متفاوت است باز به مشترکاتتان تکیه کنید و هم وحدت میان اقشار و اصناف جامعه را مطرح می کند یعنی اگر دین و مذهب یکی است ولی از اصناف و اقشار مختلف هستید باز هم وحدت داشته باشید، از همین رو وحدت میان حوزه و دانشگاه مطرح می شود؛ خدا رحمت کند شهید آیت الله مفتح را بنیانگذار وحدت میان حوزه و دانشگاه؛ البته وحدت میان حوزه و دانشگاه به معنای جلسه مشترک گرفتن نیست، به معنای شباهت ظاهری درآمدن نیست بلکه منظور شناخت مشترکات یکدیگر برای ارتقاء سطح علمی، اخلاقی، فرهنگی و اقتصاد و سیاسی جامعه است.

ایشان افزودند: قطعاً حوزه و دانشگاه به عنوان دو سنگر مبارز و دو پایگاه مقاومت و دو مرجع علمی می توانند سد محکمی در برابر توطئه های دشمنان باشند و نکته ی دیگر اینکه هم حوزه باید مطابق علوم روز حرکت کند و هم دانشگاه باید علومش اسلامی گردد، اینها معنای وحدت میان حوزه و دانشگاه است و إن شاءالله خداوند توفیق روز افزون را به جامعه ی علمی کشور عنایت بفرماید.

حجت الاسلام والمسلمین حاجی زاده با اشاره به مباحث اقتصادی کشور و تقدیم بودجه 97 دولت به مجلس شورای اسلامی فرمودند: مقام معظم رهبری در سال های اخیر تأکید ویژه بر اقتصاد کشور دارند و این بدین معناست که در میان جهت گیری های دولت، بحث اقتصادی باید ویژه به آن نگاه شود و در کنار دولت بخش خصوصی و بلکه همه مردم بدان توجه داشته باشند اما متأسفانه آنچه که شایسته ی آن است به بحث اقتصاد مقاومتی و به تبع آن به تولید و اشتغال توجه نشده است بلکه آمارها نشان می دهد سال به سال بحث واردات در کشور روبه افزایش است تا جایی که الان سالیانه 50-40 هزار میلیارد تومان مواد غذایی خارجی وارد کشور می شود، چیزهایی که به راحتی در کشور تولید می شود چرا باید موادی مثل هویج و کمپوت و مربا و امثال آن را وارد کنند، حالا برنج و پرتقال و نارنگی و دیگر محصولات جای خود دارد.

ایشان افزودند: متأسفانه در لایحه بودجه سال 97 جای خالی اقتصاد مقاومتی کاملاً مشهود است، بیماری اقتصاد کشور این است که حدود 80 درصد درآمد کشور صرف هزینه های جاری دولت می شود، خوب طبیعی است که با 20 درصد نمی توان اشتغال ایجاد کرد، کارخانه ورشکسته می شود و جوانان بیکار می شوند لذا اولاً باید از هزینه های جاری از هزینه های اضافی کم کرد، از اعطای پاداش و بریز و بپاش ها و همایش های غیرضروری و امثال آن جلوگیری کرد و ثانیاً توجه به تولیدات داخل چه در بخش کشاورزی، چه در صنعت و دیگر بخش ها، الحمدلله ایران اسلامی کشوری است با ظرفیت بسیار بالا و به تعبیر رهبری عزیز با همین موجودیت اقتصادی کشور، اگر درست مدیریت شود حتی تا دو برابر جمعیت ایران را جوابگو خواهد بود.

امام جمعه ایزدشهر در ادامه با اشاره به تصمیم رئیس جمهور آمریکا در به رسمیت شناختن قدس شریف به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و به تبع آن انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس شریف، فرمودند: این تصمیم که بر خلاف انتظار جبهه استکبار موجب نزدیک شدن ملت های مسلمان دنیا حول محور فلسطین علیه آمریکا و رژیم صهیونیستی شد؛ یک زمانی آمریکائی ها مدعی و خواستار این بودند که اجماع جهانی علیه ایران را به وجود آورند اما امروز به فضل الهی شاهد این اجماع علیه آمریکا و اسرائیل هستیم و البته این نتیجه ی جهاد و مقاومت است، این نتیجه ی ایستادگی در برابر جبهه استکبار است؛ و این روزها هم شاهد پیام شجاعانه ی سردار دلیر اسلام حاج قاسم سلیمانی به گردان های شهید عزالدین قسام و جهاد اسلامی مبنی بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای پشتیبانی همه جانبه از نیروهای مقاومت اسلامی فلسطین بودیم، پیامی که نشان از عمق اعتقاد به جهاد و مقاومت در میان امت اسلامی دارد.

ایشان افزودند: شاید سؤالی مطرح شود که چه نیاز و ضرورتی دارد که ما باید برای مثل فلسطینی ها اعلام آمادگی کنیم؟ مگر مشکلات کشورمان حل شده که حالا بخواهیم به کمک دیگر کشورها برویم؟ باید عرض کنیم که اولاً منافع ملی یک کشور فقط در مرزهای جغرافیای او محدود نمی شود بلکه بخشی از امنیت هر کشوری در خارج از کشورش باید تأمین شود، ثانیاً دولت ها به میزان هزینه ای که در کشورهای دیگر می کنند قدرت تصمیم گیری و تأثیرگذاری بیشتری در آینده ی آن کشور چه از لحاظ اقتصادی، چه از لحاظ سیاسی و امنیتی خواهند داشت لذا حضور در یک کشور به ظاهر هزینه است ولی در واقع سرمایه گذاری بلند مدت است بر همین مبنا هست که دشمنان ما در اقصی نقاط جهان برای خود پایگاه می زنند، هزینه می کنند تا بتوانند منافع کشورشان را تأمین کنند اما فارغ از این نگاه مادی، این دستور دینی و شرعی و قرآنی و اخلاقی و انسانی ماست که باید از مظلوم دفاع کنیم، قرآن کریم غیر از آیاتی که به طور عام بر جنگ علیه متجاوزان اشاره دارد در برخی از آیات به طور خاص به این امر پرداخته است از جمله ی آنها آیه 75 سوره مبارکه نساء است:« وَ ما لَکُمْ لا تُقاتِلُونَ في‏ سَبيلِ اللَّهِ وَ الْمُسْتَضْعَفينَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ الَّذينَ يَقُولُونَ رَبَّنا أَخْرِجْنا مِنْ هذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُها وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْکَ وَلِيًّا وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْکَ نَصيراً » ؛ یعنی قرآن کریم مؤمنان را تشویق به یاری کردن مظلومان می کند یا از لسان پیامبر خاتم«ص» و ائمه هدی«علیه السلام» احادیث فراوانی پیرامون حمایت از مظلوم داریم؛ پیامبراکرم«ص» می فرماید:« مَنْ سَمِعَ رَجُلاً یُنادِی یا لَلْمُسْلِمِینَ فَلَمْ یُجِبْهُ فَلَیْسَ بِمُسْلِم »، لذا اسلام معتقد است که اولاً ایستادگی و مقاومت در  برابر جبهه استکبار هیچ زمان و مکان و جغرافیایی نمی شناسد، حد و مرزی نمی شناسد، ثانیاً فرقی میان دولت ها و گروه ها و ملت های ستمدیده در سراسر جهان نیست و ثالثاً فرقی هم میان هیچ دولت و رژیم ستمگر و ظالم وجود ندارد؛ حالا چه آمریکا باشد یا دولت دیگری باشد یا رژیم جعلی اسرائیل باشد لذا دنیای استکبار بدانند ما تا کمر استکبار را نشکنیم و تا این غده سرطانی را در منطقه از بین نبریم دست از مقاومت و مبارزه برنخواهیم داشت و به فضل الهی در آینده ی نزدیک قدس شریف را به گورستان اسرائیل تبدیل خواهیم کرد.

حجت الاسلام والمسلمین حاجی زاده در پایان با اشاره به سفر اخیر جانسون وزیر امور خارجه انگلستان به ایران، فرمودند: سفری که در پوشش اتحادیه اروپا به ایران صورت گرفت اما در باطن به دنبال اجرای سیاست های مکارانه ای است که انگلیس صحنه گردان آن است، شما تاریخ روابط ایران و انگلیس را مطالعه کنید، پر است از خیانت های انگلیسی ها به ایران: از جدا کردن و تکه تکه کردن ایران با قراردادهای ننگین گرفته تا ایجاد فرقه های ضاله بابیت و بهائیت در ایران جهت به وجود آوردن انحرافات عقیدتی و از مدیریت و نقش مستقیم در کودتاهای در ایران گرفته تا حمایت از فرقه ها و قومیت های مخالف جمهوری اسلامی ایران از زمان قاجاریه تا زمان حال؛ امروز هم که بحث برجام مطرح است، مسئولیت انگلیس در لفظ و ظاهر حفظ برجام ولی در عمل نقص برجام است، این تقسیم کاری است که بین انگلیسی ها و آمریکائی ها صورت گرفته است، حالا انگلیسی ها که باید علی القائده با سفر به ایران به دنبال حل مشکلات پسابرجام باشد به دنبال آزاد کردن دو جاسوس دو تابعیتی هستند که در ایران دستگیر شده اند؛ جاسوسانی که سرشبکه اصلی مؤسسات معاند نظام اسلامی بودند و همه اخبار و اطلاعات مربوط به صنعت نفت را به آنها ارسال می کردند و ده ها خیانت دیگری را که مرتکب شدند.

ایشان افزودند: این وقاحت انگلیسی ها را می رساند که جاسوس تربیت می کنند و وارد کشور می کنند و بعد دستگیری آنها این عمل را خلاف حقوق بشر می دانند یعنی جاسوسی کردن حق حقوق بشری است و دستگیری جاسوسان خلاف حقوق بشر است لذا دولت و ملت ما باید هوشیار باشند که انگلیس را یک کشور با حسن نیت تصور نکنند حتی کشور بی طرف هم به حساب نیاورند چرا که تاریخ به ما نشان می دهد که استکبار و استعمار فقط به دنبال حفظ و گسترش منافع خودش هست و لاغیر لذا توجه جدی نیاز است.

 

 

 

پيش نمايش
اخبار
ارتباط با امام جمعه