دوشنبه 1396/11/2 - 36 : 15
مشخصات امام جمعه
عباس بابائیان
عباس بابائیان
بابلكنار
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1396/10/29
خطبه های نماز جمعه 29 دی ماه 1396

بزرگترین درس اخلاقی که باید از مکتب زینب کبری بیاموزیم نگاه خوشبینانه و زیبا به مصائب و مشکلات و سختیها ی زندگی است.

 

حجت الاسلام دکتر ابراهیمیان امام جمعه موقت بخش بابلکنار:

* ای انسانها به باورتان بنشانید که این دنیا رنج خانه است نه راحت خانه آزمایشگاه است نه آسایشگاه.

* بشر امروز که از زندگی مصرف گرایی بیمار گونه خسته شدند و در فکر این هستند تا روح گره خورده خود را به ماشین نجات دهند.

* آنچه عاشورا را در تاریخ جاودانه کرد اتصال فصل روز عاشورا به فصل اسارت است.

* بزرگترین درس اخلاقی که باید از مکتب زینب کبری بیاموزیم نگاه خوشبینانه و زیبا به مصائب و مشکلات و سختیها ی زندگی است.

 

نماز عبادی سیاسی جمعه این هفته بخش بابلکنار به امامت موقت حجت الاسلام دکتر ابراهیمیان اقامه شد .

دکتر ابراهیمیان در خطبه اول پیرامون رضایتمندی از زندگی با توجه به آیات و روایات اشاره کرد و افزود :اسلام در این رابطه دستورالعمل های زیادی صادر نموده است که در زیر در چهار اصل  به آن خواهم پرداخت  .

اصل اول:

ای انسانها سعادت و خوشبختی در یک قدمی شماست اما شما سعادت را از خود دور می بینید. در حالی که سعادت در همین نزدیکی ها است. معمولا ما آدمها پیش خودمان فکر می کنیم اگر من قرضهایم داده شود و بچه هایم سر و سامان پیدا کنند و کسب و کار و در آمد خوبی پیدا کنم و وسیله نقلیه خوبی پیدا کنم خوشبختی من کامل است. در حالی که انسان وقتی به همه اینها رسیده دردسرهاو خواسته های  جدیدی رخ می نماید تا انسان احساس خوشبختی نکند .لذا اسلام به ما می فرماید :هم اکنون بهترین فرصت برای احساس رضایتمندی از زندگی است .نگذارید به زمانی که اگر وضعیت اقتصادی من خوب شود و…نه دردسرهای تازه ای بوجود خواهد آمد از هم اکنون احساس خوشبختی کنید .

اصل دوم اینکه :ای انسانها به باور خود بنشانید که هر عملی که در این دنیا انجام دهید عکس العمل آن به شما باز خواهد گشت هیچ عملی گم شدنی نیست .

                    این جهان کوه است و فعل ما ندا                   سوی ما آید نداها را صدا

دو لافزن (دروغگو) بودند با هم مسابقه دروغ گویی گذاشتند .یکی گفت :در محل ما کوهی است که اگر مقابل او  بگویی حسن  هفتاد بار به تو می گوید حسن حسن .دیگری گفت این که چیزی نیست در محل ما کوهی است که در مقابلش بگویی حسن به تو می گوید :کدوم حسن .

چرا ما آدمها معمولا آبروی دیگران را می بریم و دیگران را تخریب می کنیم و چرا معمولاً حق و حقوق دیگران را زیر پا می گذاریم و اصلا نمیترسیم که روزی حق و حقوق خود ما هم زیر پا گذاشته شود ؟چون به این اصل وقانون آفریشنش اعتقاد نداریم .که نتیجه هر عملی به سوی خود ما باز می گردد.

اما اصل سوم :ای انسانها به باورتان بنشانید که این دنیا رنج خانه است نه راحت خانه آزمایشگاه است نه آسایشگاه .ما فکر می کنیم ما برای راحتی آمدیم در حالی که  خدا می فرماید: من این دنیا را برای شما محل ابتلا و آزمایش قرار دادم نه آسایش .

انتظار شما از زندگی دنیا راحتی بدون ناراحتی و خوشی بدون نا خوشی و سلامت بدون مرض و شادی بدون غم نباید باشد .گاهی سالم و گاهی مریض و گاهی شادی و گاهی غم دارید .چرا ماتحمل پذیر ناراحتیها و سختیهای دنیا نیستیم ؟چون فکر می کردیم دنیا سرای راحتی و آسایش است در حالی که اینطور نیست .

اصل چهارم :ای انسانها تسلیم بگیرید آسان و سبک و راحت و بی تکلف زندگی کنید و زندگی را بر خود سخت نگیرید اگر زندگی را بر خود سخت بگیرید سخت زندگی خواهید کرد و اگر راحت بگیرید راحت زندگی خواهید کرد .سختی و راحتی زندگی هر کس به دست خود اوست .چهبسیار آدمهایی هستند که از انمکانات زندگی بر خوردار هستند اما در تکلف زندگی می کنند وچه بسیار انسانهایی که از اندک امکانات بر خوردار هستند اما در راحتی زندگی می کنند .چون زندگی را رحت گرفتند .

آیا شده شما تا به حال یک هفته بدون ماشین و موبایل و یخچال و…زندگی کنید ؟حتما احساس می کنید زندگی شما مختل شده است .چطور پدران ما بدون این امکانات در راحتی زندگی می کردند .در حقیقت این همان بیماری قرن بیستم است .احساس می کنند دنیا به آخر رسیده است .چون راحتی زندگی را در این امکانات می بینیم در حالی که راحتی زندگی در راحت گرفتن است .چارلی چاپلین در فیلم عصر مدرن نشان داد که انسان هویت و هستی خود را در پای ماشین گم کرد و انسان تبدیل شده به برده ماشین و سر نوشت امروز بشر نیز همین است ودر کشورهای پیش رفته غرب هم مردم پول دار روزها به شهر می آیند برای کار و غروب ها هم به روستا می روند .

چون فکر می کنند ما زا این زندگی تکراری ماشینی خسته شدیم و زندگی آرام در روستا هاست .این سر نوشت بشر امروز است که از مصرف گرایی بیمار گونه خسته شدند ودر فکر این هستند تا روح گره خورده به ماشین را نجات دهند .شهریها گرفتار انواع بیماری هستند دذدر حالی که زندگی روستا زندگی ساده و سالم است .آنان که دل بسته به یک چیز زنده هستند وجودشان هم زنده است و آنانی که وجودشان دل بسته به چیز مرده است خودشان هم مرده اند .پدر و مادران ما وابسته به موجودات زنده مانند گاو و گوسفند و مرغ و خروس بودند اما امروزیها به گوشی و…دل بسته اند که همه مرده اند .

چرا امام رضا (ع) می فر مود :هر گاه احساس خستگی کردید به درخت تکیه دهید و از مسیری حرکت کنید که محل رویش گل و گیاه باشد .متاسفانه زندگی آپارتمانی امروز این فر صتها را از انسانها گرفته است .این زندگی ماشینی بشر را به ستوه در آورده است .آنقدر در این روز مرگی زندگی غرق نشوید که لذتی از زندگی نبرید .وسط این اوج صنعت و تکنولوژی زندگیش گم شد و لذتی از این زندگی هم نبرده است .

خطبه دوم

حجت الاسلام دکتر ابراهیمیان در خطبه دوم ابتدا خود و دیگران را به رعایت تقوای الهی و دوری از محرمات دعوت کرد و به مناسبتهای روز اشاره کرد :

میلاد با سعادت بانوی اسلام حضرت زینب (س)را تبریک عرض می نمایم و سه نکته را در مورد این بانوی عظیم اسلام عرض می کنم .

همه شما می دانید که عاشورا دو فصل داشت: فصل اول شهادت امام و یارانش که از سپیده دم عاشورا شروع شد و عصر عاشورا پایان یافت و فصل دوم فصل اسارت اهل بیت است که اگر این دو فصل به هم وصل نشود عاشورا در تاریخ محو می شد. آنچه عاشورا را در تاریخ جاودانه کرد اتصال فصل روز عاشورا به فصل اسارت است .فصل عاشورا را امام حسین رقم زد و فصل اسران را بی بی دو عالم زینب کبری رقم زد .اگر زینب نبود عاشورا در اذهان تاریخ نمی ماند .عامل ماندگاری عاشورا  خطبه های آتشین حضرت زینب (س)چه در طول اسارت و چه در کاخ یزید بود .

بزرگترین درس اخلاقی که باید از مکتب زینب کبری بیاموزیم نگاه خوشبینانه و زیبا به مصائب و مشکلات و سختیها ی زندگی است آن همه مصیبت که در کاخ ابن زیاد شدند او رو کرد به حضرت زینب و گفت دیدی خدا بر سر شما چه آورد .حضرت زینب فر مودند من در این حادثه جز زیبایی ندیدم .امام حسین هم در کربلا در پایان خطبه اش فر مودند: که ما از خدا می خواهیم که در این حادثه خیر وزیبایی رابرای ما رقم بزند . فر ق نگاه ما با نگاه امام و حضرت زینب چیست ؟ما این حادثه را سخت ترین تراژدی عالم تلقی می کنیم در حالی که آنها زیبای را در این حادثه می بینند .

اما درس دیگر این مکتب مدیریت در بحران است که در بحرانی ترین شرایط را چقدر زیبا مدیریت کردند .روز میلاد ایشان را روز پرستار نامیدند که این عزیزان هم مدیریت در بحران می کنند .

پیامبر ما نبی اکرم (ص)می فر مایند :اگر کسی حاجت یک بیمار را بر طرف نماید بلافاصله جمیع گناهان او آمرزیده می شود انگار که تازه از مادر زاییده شده است .در اینجا از زحمات همه پرستاران در بیمارستانها و کسانی که در منزل بیمار دارند تقدیر می کنم .

خطیب جمعه شهر مرزی کلا در ادامه به سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران اشاره و بیان داشت :بهمن ماه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است و 4بهمن سالروز بستن فرودگاه ها برای فرود نیامدن امام راحل است .چون امام فر مودند در 4بهمن به ایران باز می گردیم اما بختیار مانع از ورود امام شدند .روزی صدام امام را از عراق اخراج کرد و امام به اتفاق فرزندش حاج احمد آقا وارد فرودگاه بغداد شد و به فرزندش فر مود: با کشورهای منطقه تماس بگیر و بگو کدام کشور اسلامی مارامی پذیرد و هشت ساعت طول کشید و کسی هم نپذیرفت وامام به فرزندشان فر مودند قلم و کاغذ برایم بیاور و خطاب به مردم ایران نوشتند :ملت شریف و شهید پرور ایران هم اینک هشت ساعت تمام است که منه پیر مرد روی پله های  فرودگاه بغداد به انتظار نشسته ام  اما هیچ کدام از این کشورهای منطقه با فرود آمدن من  موافقت نکردند اما شماملت ایران بدانید که اگر در این پایان عمرم سوار هواپیما از این اقیانوس به آن اقیانوس در حرکت باشم دست از تکلیف خودم که نجات ملت ستمدیده است دست نمی کشم .

ببینید در بحرانی ترین شرایط این دل آرام چنین پیام آرام بخشی برای مردم کشورش می فرستد ودست تقدیر اورابه فرانسه می برد ودر 12بهمن به سوی ایران حرکت کرد ودر بهشت زهرا میلونها مردم به استقبال آمدند .امام در هواپیما در دل آسمان از قسمت تحتانی به قسمت فوقانی رفتند ومرحوم لاهوتی گفت :من حساس شدم که امام نیمه های شب با این پله ها کجا رفتند دیدم امام در راهرو طبقه فوقانی سجاده خود را پهن کرده و نیمه شب به نماز ایستاده است .شب های آخر عمر امام نیز همین گونه بود به پرستار گفتند دست مرا بگیر تا به نماز شب بایستد .اگر نبود ارتباط محکم با پروردگار عالم امام به این درجه از آرامش نمیرسید .

ارتباط با امام جمعه