يکشنبه 1396/4/4 - 17 : 13
مشخصات امام جمعه
سید احمد جباری
سید احمد جباری
چمستان
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1396/3/12
تلخیص خطبه12خرداد1396

بسمه تعالی

تلخیص خطبه های 12 خرداد 96  چمستان

محتوای خطبه اول:

محتوای خطبه اول: سپاس و ستایش پروردگار عالم و صلوات بر پیامبر اکرم(صلی الله علیه و اله وسلم)و خاندان پاکش.

خطیب جمعه شهر چمستان حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا جباری    با بیان حدیثی از نبی مکرم اسلام (صلی الله علیه و اله وسلم)که فرمودند : إِنَّ اللّه تَعالی یقولُ کلَّ یومٍ: أَنَا الْعَزِيزُ فَمَنْ أَرَادَ عِزَّ الدَّارَيْنِ فَلْيُطِعِ الْعَزِيز  خداوند متعال هر روز  می فرماید  : من پروردگار  عزتمند شمایم  ، پس هر که خواهان  عزت دو جهان است،  باید که  از عزیز مطلق فرمان ببرد .  همگان را  به تقوای الهی دعوت نمودند.  

خطیب جمعه چمستان در خطبه اول ، به بحث راجع به  امام خمینی (ره) مظهر صداقت یک رهبر الهی قرن، پرداختند و بیان داشتند :  امام راحل مان ویژگیهای شاخص  و ممتاز  فراوانی داشته  اند  که مهمترین  ویژگی آن حضرت  که از  او یک  شخصیت کاریزما  و محبوب ساخت . صداقت ، مردمی  بودن  و عاشق  مردم بودن  و توکل  بر خداوند و تحمل رنجها  و مشقتها  در این راه  بود. در آموزه های دینی و الهی  ما صداقت  و راستی  ، سرمایه  و گوهر  عظیم و  بی بدیل  انسان است  که جایگزینی را نمی شود برای آن فرض کرد .  انسانها اعتبار شان  را مدیون و مرهون راستی و صداقتشان هستند ، هر چه  صداقت بیشتر  ، حیثیت و اعتبار  هم بالاتر  و افزونتر و   هر چه بی صداقتی  و نادرستی  زیادتر  ، بی آبرویی  و شرمساری  و بی وجاهتی  هم بیشتر .   این صداقت  جان مایه ایست یا ثروتی است  که انسانها می توانند  با آن زندگی  درست و شایسته  و خوشایندی داشته باشند  که مطلوب خودشان  و سایرین باشد . اصلاً اساس  معاهده  ها و قرار دادها  و معامله ها  میان  انسانها  بر مبنای  صداقت  است . اگر رفتار انسانها  بر پایه صداقت  استوار نباشد شیرازه جامعه بهم  می ریزد و از هم گسسته می شود  و هیچ بنیادی و نهاد و موضوع  دیگری نمی تواند مستقرش سازد از امام باقر (علیه السلام) روایت شده  است که به صورت دستوری فرمودند : الا فاصدقو فان الله مع الحق  هان مردم  راست بگویید  که خداوند با  راستی است . در بیان زیبای  دیگری امیر المؤمنین  (علیه السلام) فرمودند : عاقِبَهُ‌ الصِّدقِ نَجاهٌ وَ‌ سلامهٌ فرجام و نهایت راستی و راستگویی  و صداقت نجات  و سلامتی و آرامش و موفقیت است . صداقت بارز ترین  مشخصه انبیا ء و اوصیاء  و اولیای الهی بود . در دعوت مردم به سوی خداوند  اصلاً فطرت پاک  انسانی  اقتضاء می کند انسان سالم و متعادل  ، دل و زبان و عملش  هماهنگ و یک سو  باشد  . ظاهر و باطنش  یکی و متوازن  باشد  . لذا می بینیم  در قرآن و روایات گاهی  کنار صدق مفاهیمی چون  ایمان و تقوا و امانت داری  و وفای به عهد  ذکر شده است .

که البته صدق  در کردار  و عمل مهمتر و برتر  از صدق در گفتار است . چون صادق واقعی کسی است  که هر  چه می گوید  عمل  بکند  و به آن  اعتقاد داشته باشد. اگر  مدعی  ایمان  است  لوازم  آن  را هم  می پذیرد . امام بزرگوار  صاحب  این ایام  از یک  چنین  امتیاز و ویژگی  برجسته  ای برخوردار  بوده  اند . هیچ فکر کرده اید  و با  خود اندیشده اید که چه  شد  مردم  ایران  به این راحتی  به امام عزیز اعتماد کرده اند،مردم به هر کسی  اعتماد  نمی کنند  و دل  نمی دهند  مردم حرفشان  این بود  هر چه امام  خمینی (ره) می گوید  همان  حرف  و همان  کار درست  است  به صداقت  امام (ره) ایمان  داشته اند . مردم به حرف امام (ره) بچه هایشان  را  به جبهه  می فرستادند  و با اشاره امام  کرکره مغازه شان   را پایین می آوردند ... سرباز ها از پادگانها فرار می کردند و غیره و ...

رمز محبوبیت  و موفقیت  و ماندگاری  و عشق  ورزیدن مردم  به امام  در همین صداقت او نهفته بود . مردم  دیدند امام عزیز  هرچه  می فرماید  اول خود عمل  کرده  .. اگر می گوید  زندان  را تحمل کنید اول از همه خود حبس را تحمل نمود اگر می گوید  از رژیم طاغوت ترس و هراس  نداشته  باشید  خود دل  به  دریای خطر زده است. اگر می فرمود تبعید و دربه دری را تحمل کنید   خود تحمل  کرده است  اگر می گوید  شهید  دادن  افتخار است  خود نیز شهید داده است .

مردم از امام راحل بازی های سیاسی و سیاسی کاری ندیده بودند  . صداقت  و درستی  دیدند  در جماران  سالهای بمب  باران هوایی  عراق  و در آن  موشک باران  ها هر چه به امام راحل اصرار می کردند که در مواجهه با این خطرات در پناهگاه برود ایشان قبول نمی نمودند و می فرمودند : فرق من با مردم  و این پاسداران  و بسیجیان چیست ؟ من با این ها یکسان هستم   اگر موشک به پیشانیم بخورد  وارد پناهگاه نمی شوم

این حرفها  و رفتار صادقانه بود،  امام  را امام  نمود . اینها  ارزش دارد  و سرمایه است  ، مردم بی خود  به کسی  دل نمی سپارند  و دلباخته کسی نمی شوند  . مگر  صداقت ببینند  آن وقت جانشان را  نیز برایش می دهند .

بر همین اساس  وقتی خدای ناکرده  گاهی  بی صداقتی  و بد اخلاقی   از سوی بزرگان  - شخصیتها  ، مدعیان  جامعه  ، آشکار  و عیان  می شود  ، اساس اخلاق  ، اعتبار  اجتماعی و دینداری  مردم متزلزل می شود و گاهی بهم می ریزد و یکپارچه  مجموعه  دین وانسانیت  در برابر  پرسشها  و سوالات  ویرانگر  قرار می گیرد  و حتی  اخلاق ستیز ی  و دین گریزی هم پدید می آید .

محتوای خطبه دوم

خطیب جمعه چمستان با بیان حدیثی پیامبر اکرم صلی اله و علیه و آله  که فرمودند : اهل المعروف فی الدنیا،اهل المعروف فی الاخره:قیل یا رسول الله،و کیف ذلک قال:یغفر لهم بالتطول منه علیهم.و یدفعون حسناتهم الی الناس فیدخلون بهاالجنه،فیکونون اهل المعروف فی الدنیا و آلاخره..پیامبر اکرم(ص)فرمودند:نیکوکاران دنیا،در آخرت نیز اهل نیکوکاری اند.

عرض شد:ای رسول خدا چگونه؟فرمودند آنان با بخشش و احسان خدا آمرزیده می شوند و لذا حسنات خود را به مردم اهل محشر می دهند تا آنها هم به بهشت بروند.

این چنین است که آنها در دنیا و آخرت اهل خوبی کردن هستند.

14خرداد رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران

اگر بخواهیم بزرگترین دستاورد نهضت و حرکت امام راحل قدس الله نفسه الذکیه را در یک جمله بیان کنیم احیاء دین گرایی و مذهب در جهان معاصر است.

به خصوص با وجود جریان دین ستیزی و دین زدایی که وجود داشت و از آن طرف انزوایی که خود به خود به علت شرایط حاکم بر دنیا برای متدینین پدید آمده بود دچار وادادگی و انفعال شده بودند و از دینداری خود شرم میکردند و خجالت و احساس سرافکندگی میکردند ولی امام با قیامش و به برکت نهضتش نه تنها پیروان دین اسلام محمدی را به صحنه آورد و عزت و شرف دادند و دین را بازی گر همه عرصه های بین المللی کردند بلکه پیروان سایر ادیان از جمله مسیحیت را نیز حیاتی دوباره دادند.

یکی از اسقف های مسیحی اهل کشور مکزیک در دیداری که به ایران داشتند میگفت:این افتخار مخصوص ایران اسلامی که توانست ایمان و دین را در دنیا زنده کند و بالاتر از آن کشور را با دینداری توام سازد،ولی ما مسیحیان این عرضه را نداشتیم که دینداری را با کشورداری همراه کنیم.

البته حکومت اسلامی همانند سایر حکومتها محدود به یک دولت خاص و منطقه ای و محیط جغرافیا یی و مرزی مشخص نیست بلکه حکومت عقاید و باور است.

بنابراین چنین حکومتی قابلیت حکومت جهانی  رادارد که امام راحل عزیزمان و همه اولیاء الهی آرزوی چنین حکومتی را داشتند.

بزرگترین خطر و مانع پیش روی چنین تفکری،تز و اندیشه سخیف جدایی دین از سیاست است.که آن روح خدا هم در نظر و هم در عمل به شدت با آن مبارزه میکرد.

انتخاب مقام معظم رهبری به پیشوایی و زعامت نظام جمهوری اسلامی ایران14خرداد1368

حضرت امام روحش در ساعت 10:20دقیقه شب 13 خرداد 1368به ملکوت اعلاء پیوست و عرشی شد ولی این خبر در ساعت 7صبح 14خرداد از طریق رسانه به مردم رسید.خبرگان رهبری همان روز 14 خرداد پس از قرائت وصیت نامه امام راحل توسط ولی امر مسلمین با ساعت ها بحث و تباذل نظر،رییس جمهور وقت شاگرد لایق و شایسته امام راحل،چهره درخشان انقلاب،همدم و هم نفس امام،در تمام دوران نهضت حضرت آیت الله خامنه ای را به اتفاق آرا برای این رسالت خطیر برگزیدند.

در حالی که دو ماه پیش بود قائم مقام رهبری عزل شده بود خبرگان فرصت بررسی های لازم را برای شناخت جانشین نداشت.به لطف و عنایت الهی اتفاق مبارک افتاد وبرگزینی مقام معظم رهبری رقم خورد.

قیام خونین پانزده خرداد1342

همیشه فرجام و پایان کار هر چیزی همچون خلافت و پادشاهی،حکمرانی به سلسله اقدامات و علل موجود و انجام گرفته از سوی آن حکومتها و حاکمان برمیگردد اینطور نیست جریانی یکبار بدون اسباب و مقدمات و بسترسازی به وقوع بپیوندد.

اینها در تاریخ گذشته و معاصر فراوان وجود د داردو مشاهده عینی صورت گرفته است.هر چند قدری زمان هم ببرداما نهایتا محکوم به سزا دیدن و مجازات به واسطه عملکرد خود خواهند بود.

حاکمان اموی و مروانی و عباسی تا عصر خودمان  ازجمله رژیم بعث و لیبی و مصر و رژیم پهلوی و آل خلیفه، ومحمد رضا شاه ملعون  باحمله به روحانیت،معطل گذاشتن قوانین شرع جلوگیری از اجرای احکام و حدود الهی،ظلم و ستم،دین ستیزی علنی طوفان خشم مردم را بپا کردند، تا آتش زیر خاکستر 15 خرداد در 22بهمن1357 را رقم بخورد.

ایستادگی جانانه مردم بحرین

آل خلیفه این روزها با رویکرد سرکوب در برابر خواسته های به حق و مشروع مردم در بن بستی غیرقابل برگشت قرار گرفته و درصدد است به هر طریق ممکن خود را از این مخمصه نجات بدهد اما تصورکرد با این خیز ناشیانه یا مزدورانه ای که آن هم ازآل سعود و آمریکا دستورش را می گیرد،با بازداشت شکنجه،محاکمه،و اعدام انقلابیون و سختگیری خصوصا نسبت به رهبری شیعیان شیخ عیسی قاسم بدترین راه را که خشونت باشد در پیش گرفته که هم نشانگر خوی سفاکی و درندگی و جهالت آنهاست و هم دمیدن در آتش خشم ملت بحرین.

اشتباه آل خلیفه آنست که تصور میکند با محاکمه و جدا کردن رهبر شیعیان بحرین قادر خواهد بود توان و پتانسیل مقاومت شش ساله مردم بحرین را بشکند ولی تعویق چندین باره دادگاه شیخ عیسی قاسم چیزی به جز اوج ضعف آنها را نمی رساند.نتیجه اینگونه برخورد ها خصوصا خشونت و حذف فیزیکی ،موجب تعمیق فرهنگ مقاومت  وهمواره در طول تاریخ باعث تحکیم اراده انقلابیون و ریشه کن شدن حکومتها مستبدان شد.

مازندران-دفتر امام جمعه چمستان-تاریخ12/03/1396 تلفکس 01144667524

مرتضی نائیجی مسئول دفتر امام جمعه چمستان


ارتباط با امام جمعه