يکشنبه 1396/4/4 - 21 : 13
مشخصات امام جمعه
سید جعفر رضایی
سید جعفر رضایی
رامسر
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1396/2/8
نماز جمعه 8اردیبهشت96

خطبه اول 8 اردیبهشت 96

بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا و نبینا اباالقاسم المصطفی محمد،و صلی الله علیه و علی اهل بیته الطیبین الطاهرین المعصومین سی ما بقیه الله فی الارضین حجه ابن الحسن روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداه. عباد الله اوصیکم و نفسی و اهلی بتقوی الله و اتباع امره و نهیه. خودم و همه شما بزرگواران نمازگزاران عزیز جمعه را به تقوا و پرهیزگاری معرفت و شناخت وظایف و تکالیف دینی رعایت حلال و حرام، پاکدستی و پاکدامنی توصیه و سفارش میکنم. جان و مال و آبرو و همه هستی خودم را مصالحه میکنم با یک نفس حجت بالغه الهی آقا امام زمان. صلوات بلندی عنایت بفرمایید. در هفته های گذشته آخرین بحث ما پیشگیری از بیماری بود و موضوعاتی در این رابطه از روایات و آیات به سمع و نظر شما عزیزان رسوندیم و مطالبی رو عرض کردیم، این هفته در رابطه با عوامل بیماری میخوایم صحبت بکنیم و بحث سلامت وجوب حفظ جان حرمت ضرر رساندن به بدن آن قدر مهم هست از نظر اسلام که میطلبه ما هفته های متمادی و متوالی پیرامون این موضوعات بحث کنیم. بیماریها ریشه های فراوانی دارند عوامل متعددی برای بیماریهای متعدد انسان وجود داره این عوامل به دو دسته کلی مادی و معنوی تقسیم میشه یعنی بیماریهایی که ما انسانها بهش دچار میشیم علاوه بر اینکه قطعا عوامل مادی داره مثلا کسی توی غذا خوردن رعایت نکرده توی عرض کنم خدمتتون که سرما و گرما رعایت نکرده توی کنترل مواد غذایی رعایت نکرده یا همین طور بسیاری از عوامل دیگه باعث شده دچار بیماری شد علاوه بر اینکه بیماریها عامل مادی دارند عوامل معنوی هم در پیدایش بیماریها وجود داره که البته با توجه به جامعیت دین مبین اسلام و تاکیدات ائمه علیهم السلام در رابطه با عوامل غیر مادی بیماریها خوب که دقت کنیم میبینیم همون جاها هم یک نوع عامل مادی وجود داره مثلا بحثی که ما امروز میخوایم عرض بکنیم در روایات اومده است که گناه عامل غیر مادی بیماریها هست یعنی عوامل غیر مادی یکیش گناهه، انسان که گناه میکنه حالا روایتش رو هم میخونم باعث بیماری میشه مریض میشه، خوب این به لحاظ در واقع نگاه این رو میخواد برسونه شما مثلا اگر دروغ میگی این دروغ باعث بیماری مثلا در کبد میشه، چه ارتباطی داره بین بیماری کبد و دروغ گفتن؟ البته این بیماری کبد و دروغ رو فقط مثال دارم عرض میکنم، این یک امر مادیه نارسایی کبد وقتی کبد چرب میشه یک امر مادیه دروغ گفتن یک امر معنویه. چطور میشه اون عامل معنوی تو این عامل مادی اثر بزاره، ببینید خود گناه کردن باعث در واقع به لحاظ علمی امروز ثابت شده ، کسی که گناه میکنه روی سیستم های عصبی او اثر میزاره یعنی آدمی که داره دروغ میگه فعل و انفعالاتی که در مغز او وجود داره و داره این مغز به زبان فرمان میده که چه چیزی رو بگوید این خودش یک استرس ایجاد میکنه، یک فعل و انفعالات منفی توی اعصاب انسان و رگهای عصبی انسان ایجاد میکنه،و عامل بیشتر بیماریهای انسان هم همینهاست یعنی از قدیمم گفتند دل خوش خیال راحت تن سالم، یعنی اگر کسی استرس داشته باشه اعصابش ضعیف باشه سیستمهای عصبیش خوب کار نکنه به بقیه اجزای بدن هم نارسایی میرسانه به وجود میاره و باعث بیماری میشه یعنی کاملا همان امور غیر مادی هم شما نگاه میکنید یک منشا مادی پیدا میکنه اما چون حالا ما در خطبه های نماز جمعه درصدد تجزیه و تحلیل در واقع بیماریها نیستیم و نمیخوایم هم مثلا موشکافانه مسائل مادی و غیر مادی رو با هم ارتباط بدیم دیگه وارد این حوزه از بحث نمیشیم اما طبیعتا اینکه در روایات میفرمایند گناه باعث بلا و گرفتاری و بیماری میشه یک ارتباطی با عوامل مادی پیدا میکنه، قطعا اینجوریه. اما آنچه که موضوع بحث ما هست اینه عوامل بیماریها یا مادی است یا غیر مادی، امروز میخوایم بحث غیر مادی چون مختصرتر هست رو عرض کنیم، در روایتی از وجود مقدس آقا امام صادق علیه الصلوه و السلام هست که فرمود: ''و ان عمل الشر اسرع فی صاحبه من السکین فی اللحم'' اثر کار بد اثر یه گناه قطعا روی وجود انسان و بدن انسان تاثیر میگذاره. فرمود شدت و سرعت تاثیر کار بد در وجود انسان از سرعت

 تاثیر کارد بر گوشت بیشتره،شما یه تیکه گوشت رو میگیرید یه کاردی کندم باشه بذارید یه کمی فشار بدید این گوشت رو میبره یعنی تیکه میکنه خیلی راحت. فرمود چقدر این چاقو روی گوشت اثر مستقیم و راحت داره فرمود گناه و کار بد به همان اندازه که بلکه بهتر و بیشتر و سریعتر روی وجود انسان اثر میذاره پس قطعا گناه قطعا بدی قطعا شر وقتی از انسان سر میزنه یک عاملی میشود برای بیماریها. وجود مقدس آقا امام رضا علیه صلوه و السلام در روایتی که در کتاب کافی مرحوم کلینی جلد 2 صفحه 275 این روایت رو نقل میکنه میفرماید: '' کلما احبس العباد من الذنوب ما لم یکون یعملون  احبس الله لهم من البلاء ما لم یکون یعرفون '' فرمود: هر گاه جامعه بندگان خدا به سمت گناهی میروند که تا قبل از اون انجام نمیدادند بعضی از گناهان تو یک مقطعی از زمان تو جامعه رواج پیدا میکنه فراگیر میشه الان بی عفتی ها توی جامعه به نسبت 50 سال قبل میبینید خیلی تفاوت کرده یعنی الان بی عفتی ها و بی غیرتی ها بیشتر شده نسبت به گذشته، در یه مقطعی از زمان میبینید جامعه به دروغ عادت میکنند بیشتر از وقتهای دیگه دروغ میگن یا حتی گناهانی که معمولا انسانها شرم کردند از اینکه انجام بدن، الان شما میبینید روابط همجنس به عنوان یکی از گناهان کبیره کبیره و غیر قابل بخشش در اسلام مطرحه اما دستگاه ها و ان جی یوها و گروه هایی فعال شدند و دارن الگو میگیرن از کشورهای غربی دارن قبح مساله رو میشکنند کم کم میبینید این گناه تو جامعه رواج پیدا میکنه. امام رضا علیه صلوه و السلام فرمود: هر موقع جامعه میگه دچار یه گناهی شد که معمولا اون رو انجام نمیدادند خدا این جامعه رو دچار یک بیماری و گرفتاری میکنه که قبلا سابقه اش رو نداشته. چقدر از این بیماریهایی که امروز تو جامعه بشری وجود داره بیماریهایی است که تازه کشف شده یعنی مثلا 20 سال قبل سابقه نداشته 100 سال قبل اصلا اسمی از این بیماری نبود.

این بیماریهای جدید محصول گناهان جدیده، هر چه انسان در دریدن پریده عفت و حیا و دریدن حجاب بین خود و خدا بیشتر تلاش بکنه گرفتارتر میشه بیماریهای بیشتری و گرفتاریهای بیشتری تو زندگیش به وجود میاد. امام صادق علیه السلام در حدیث دیگری که باز هم در کتاب شریف الکافی جلد 2 صفحه 267 این روایت رو نقل کرده فرمود: خدای متعال به یکی از پیامبران خودش وحی کرد که برو به سمت قوم خودت و به قومت بگو که اگر شما مردم و خانواده های شما در طاعت و بندگی من بودید یعنی بندگی خدا رو کردید عبادتتون رو انجام دادید در صلاح و .... زندگی کردید دنبال فساد نرفتید مثلا خوب زندگی کردید بنده خوب خدا بودید و حالا اتفاقا یه آسیبی یه اتفاق بدی یه گرفتاری برا شما پیش آمد و این گرفتاری و آسیب باعث شد شما تغییر رویه بدید و برید به سمت کارهایی که من خدا نمیپسندم ناپسنده برا من . دیدید خیلی از آدمها تو جامعه اینجوری اند طرف آدم خوبیه یه مرتبه یک مشکلی براش پیش میاد یه مشکلی برا بچه ش پیش میاد یه مشکلی برا خانواده ش پیش میاد یه دعوایی با یه کسی میکنه احساس میکنه حقش رو خوردند یه مرتبه میزنه زیر همه اعتقادات خودش، زمین و زمان و بالا و پایین و همه رو به فحش میگیره از تقیدات خودش کم میکنه میگه من که نماز نمیخونم ول کن بابا! یعنی گرفتاری پیش اومد دست از نماز خوندنش میکشه یا گرفتاری پیش میاد میگه من که مقید بودم مثلا شرابخواری نکنم ول کن ای حرفا حرفای آخوندهاست شروع میکنه مثلا این گناه رو انجام دادن، اینجور آدما فراوون داریم. امام صادق فرمود خدا به اون پیغمبرش فرمود برو به قومت بگو اگر شما بنده های خوب من بودید و بندگی میکردید گوش به فرمان من بودید آنچه که من میگفتم انجام میدادید آنچه که من نهی میکردم ترک میکردید و دچار یه گرفتاری یه آسیبی شدید و این آسیب و گرفتاری باعث بشود که شما از اون رویه ای که داشتید دست بکشید تغییر روش بدید و برید به سمت چیزهایی که برا من ناپسنده من قبول ندارم و شما رو نهی میکنم، خدای متعال فرمود: تعبیرش اینه فاصابهم صبرا یعنی گرفتاری نصیبشون میشه فرمود فتحولوا عما احب الی ما اکره برگردند از اون چیزهایی که من دوست داشتم انجام میدادم تغییر روش بدم برم به سمت چیزهایی که ناپسنده برا من خدای متعال فرمود خوشیهاشون رو تبدیل به ناخوشی میکنم سلامتشون رو تبدیل به بیماری میکنه اونا که برمیگردن منم برمیگردم. این عبارتها کنایه از این مفهوم عالی است که بسیاری از ناخوشیها بسیاری از بلاها بسیاری از دردها بسیاری از رنجها بسیاری از بیماریها محصول گناهانی است که ما انجام میدیم نافرمانیهایی که انجام میدیم کارهای ناپسندی که از ما سر میزنه حالا شاید عینکمون رو عوض کنیم از یک زاویه دیگه به این مسئله نگاه کنیم اینکه در روایت داره اذا احب الله عبدا .....بالبلاء ..... وقتی خدا بنده ای رو دوست بداره او رو در بلا غوطه ورش میکنه، هر که در این درگه مقرب تر است جام بلا بیشترش میدهند این به این معناست که خدای متعال بنده مومنش رو به خاطر گناهان دچار بیماری دچار بلا میکنه که حساب و کتاب و تسویه حساب او به قیامت نکشه پس کسی که خدا دوستش داشته باشه او رو دچار بیماری میکنه به خاطر گناهانش، اصطلاحا ما میگیم کفاره گناه میشه. امام باقر علیه صلوه و السلام فرمود: هیچ مومنی از شیعیان ما گرفتار نمیشود مگر اون گرفتاری کفاره یه گناهیه تعبیر امام اینه حتی پلک چشم شما یه وقتی میپره فرمود این در اثر یه گناهیه تو خیابون داره میری یه مرتبه پات میخوره به جدول خیابون پات درد میگیره فرمود این اثر یه گناهی است که انجام دادی. یعنی گناهان باعث ضربه باعث آسیب میشه آسیب مادی ها! اما برای مومن این خوشاینده چون این گناه حساب نوشته نمیشه که فردای قیامت به حسابت بگذارند همین جا تسویه میکنند برا همینه که در روایات فراوان داریم که وجود مقدس آقا امام صادق فرمود: ان الله یتعهد عبده المومن بالبلا کما یتعهد احدکم اهله  بالهدیه- همچنان که شما یه جایی میرید برا خانواده تون سوغاتی میارید کادو میارید فرمود خدا برای بنده مومنش بلا رو هدیه میاره چون این بلا باعث تسویه میشه تو همین دنیا. ما آدمها چون آخرت و عذاب آخرتی رو ندیدیم و نچشیدیم شاید برامون قابل درک نباشه. این گرفتاریهایی که توی دنیا میکشیم اگر قرار باشه مقایسه کنیم با گرفتاریهای آخرت اصلا قابل تحمل نیست پس بنابراین این بحث مشخص و معینه از این زاویه دید اما ما صحبتمون بحث عوامل غیرمادی بیماریهاست یعنی در حقیقت حالا چه به نفع ما بشود در حساب روز قیامت چه نشود گناهانی که ما تو جامعه انجام میدیم فردی و اجتماعی باعث بیماری میشه بیماریهای فردی و اجتماعی آخه خیلی از بیماریها اجتماعیه تو جامعه است. رواج طلاق یه بیماریه که جامعه بهش دچار شده رواج رشوه یه جامعه بهش دچار میشه. بیماریهای اجتماعی فراوان نمونه داریم اونا مال گناهان اجتماعی است، وقتی جامعه و همه توده مردم به یه سمت گناه میرن یه آفت یه بیماری یه آسیب از همون سمت به جامعه رو میاره و جامعه رو دچار تباهی میکنه. سعی کنیم ما که افراد اون جامعه ایم یعنی جامعه رو من شما و دیگران همه با هم جمع میشیم جامعه رو تشکیل میدیم سعی کنیم در کنترل غرایض نفسانی در کنترل امیال نفسانی بکوشیم سالم بمانیم تا جامعه ای سالم داشته باشیم و در زندگی فردی و اجتماعی خودمون ان شاءالله شرط بندگی خدا رو به جا بیاریم. وجود مقدس امام صادق این رو هم عرض کنم خطبه اول رو تمام کنم، فرمود: بلاها و گرفتاریها محصول گناهه روایت مصداقی امام صادق علیه السلام فرمود: وقتی در جامعه ای گناه رواج پیدا میکنه و دیگران نسبت به ترویج گناه بی خیال اند یعنی قبح گناه میشکنه میبینند داره گناه میکنه حتی یک زبان نمیچرخانه یه تذکری بده بی خیال از کنارش رد میشه، یه تاسفی شاید بخورند، میبینی؟ همین مقدار!.....حالا گناه رو کاری کنند از جامعه رخت بربنده از دوست من از خانواده ام از فرزندانم این گناه جدا بشه، چی کار میکنم هیچی! فرمود جامعه دچار یه چنین آسیبی شد خدا این جامعه رو دچار قحطی و خشکسالی میکنه. راوی ابابصیره، میگه عرض کردم آقا خشکسالی که شما میگید یعنی اینکه بارون نباره؟ امام فرمود بله عرض کرد آقا باران هر موقع آفتاب باشه بارونم هست به خاطر اینکه اصلا چرخه این باران اینه آفتاب بر سطح دریا میتابه آب دریا بخار میشه میره بالا متراکم میشه جمع میشه باد این ذرات متراکم آب رو منتقل میکنه در یه جایی در یه منطقه سردسیری تبدیل به توده های ابر میشه این توده های ابر تبدیل به باران میشه پس اون آفتابه باید بر دریا و اقیانوس بتابه تا ابر تشکیل بشه تا باران بیاد، اینکه پس میگید خشکسالیه همه جا آفتابه بارون نمیاد یعنی چی؟ امام فرمود درسته اما خدا به همان ابرها فرمان میده بارش خودشون رو برن توی دریاها دو مرتبه این آبها بره تو دریا بباره نه بر زمین نه بر درخت نه بر محصولات کشاورزی اما وقتی جامعه دچار گناه میشه خدا ابرهایی که از دریا آمدند و باید تو خشکی ببارند و دستور میده تو دریا ببارند، یعنی گناه عامل بدبختیه.گناه عامل آسیب فردی و اجتماعیه به عنوان یکی از مهمترین عوامل غیرمادی بیماریها باید بهش توجه کنیم. خدا ان شاءالله همه ما رو و جامعه ما رو از خطرات گناه و معصیت حفظ کنه و انگیزه های ترک گناه رو هم در ما تقویت بکنه و یکی از انگیزه های ترک گناه توجه ساعت به ساعت و لحظه به لحظه ما به حجت بالغه الهی آقا امام زمانه که ان شاءالله  با تمرکز بر وجود نازنینش که او شاهد است و حاضر است و ناظر است از گناه کم کنیم و ان شاءالله بر عبادت و طاعتمون بیفزاییم. ان احسن الحدیث و ابلغ الموعظه کتاب الله العزیز الحکیم. بسم الله الرحمن الرحیم والعصر ان الانسان لفی خسر الا الذین امنوا و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

خطبه دوم 8 اردیبهشت 96

سلام علیکم و رحمه الله و برکاته.

بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا و نبینا اباالقاسم المصطفی محمد. اللهم صل علی علی امیر المومنین و وصی رسول رب العالمین و صل علی الصدیقه الطاهره فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین و صل علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و صل علی ائمه المسلمین علی ابن الحسین و محمد ابن علی و جعفر ابن محمد و موسی ابن جعفر و علی ابن موسی و محمد ابن علی و علی ابن محمد و الحسن ابن علی و الحجه القائم المهدی المنتظر بهم نتولی و من اعدائهم نتبرء. آن سفر کرده که صد قافله دل همره اوست * هر کجا هست خدایا به سلامت دارش. بسم الله الرحمن الرحیم اللهم کن لولیک الحجه ابن الحسن صلواتک علیه و علی آبائه فی هذه الساعه و فی کل الساعه ولیا و حافظا و قائدا و ناصرا و دلیلا و عینا حتی تسکنه ارضک طوعی و تمتعه فیها طویلا. اوصیکم عباد الله و نفسی بتقوی الله. در خطبه دوم هم خودم و همه شما برادران و خواهران نمازگزاران عزیز را به تقوا و پرهیزگاری دعوت و توصیه و سفارش اکید میکنم. یاد و خاطره شهدای سرافراز انقلاب شهدای دوران دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم شهدای مظلوم منا رو گرامی میداریم و به ارواح مطهرشون و 281 شهید گلگون کفن شهرستان رامسر به ویژه شهدای این هفته شهید جواد رضا حیدری شهید محمود ببری شهید محمود سورمشک قربانی و شهید فرج اله پورشمسیان و شهید علیرضا نورشمسی به ارواح مطهرشون صلوات اهدا کنید.ابتدائا تشکر میکنم از برادر عزیز و بزرگوارم جناب حجت الاسلام والمسلمین حاج آقای گرگانی که هفته قبل زحمت اقامه نماز جمعه رو کشیدند ما یه سفری داشتیم که توفیق حضور و اقامه نماز رو نداشتیم هفته قبل زحمتش رو آقای گرگانی کشیدند از ایشون تشکر میکنم. سه شنبه گذشته عید بزرگ مبعث عید ولادت قرآن و عید آغاز حرکت عظیم الهی توسط پیامبر عظیم الشان اسلام برای نجات بشریت بود لذا این برای ما مسلمانان عید بزرگی است عید بعثت عید هدایت عید بندگی خدا عید معرفی خدا در بین بشری که در جاهلیت غوطه میخورد لذا نقطه عطفی است در تاریخ زندگی بشر. باید همه ما آن اهمیتی که به بقیه اعیاد مذهبی میدیم بیشترش به عید مبعث بدیم به خاطر اینکه عرض کردم عیدی است که قرآن تولد پیدا کرد و از نشعه آسمانی به نشعه ماسوتی و زمینی آمد و کلام خدا به عنوان آیت و نشانه خدا در بین مردم و مسلمانان حضور داره و ان شاءالله این حضور ملموس و محسوس بشه همچنان که در روز قیامت در بحث تجسم اعمال میفرمایند: قرآن هم مجسم میشود و به شکل انسانی در صحرای محشر حضور پیدا میکنه و شفاعت میکنه و شهادت میده به اعمال و رفتار. ان شاءالله این عید مبعث عید تولد قرآنه باعث میشود که ما یک آشتی دیگری یک پیوند ناگسستنی دیگری با قرآن بزنیم و مشمول اون کسانی نشویم که قرآن عزیز خودش در آیات خودش میفرماید: روز قیامت پیغمبر خدا به خدا عرض میکنه یا رب ان قومی التخذوا هذا القرآن مهجورا. خدایا این امت من قرآن را کنار گذاشتند مبادا که مورد نکوهش و گله مندی قرآن و پیامبر قرار بگیریم به خاطر بی توجهی به قرآن. ان شاءالله قرآن چراغ راه همه ما و جوانان ما و زندگی ما و جامعه ما بشود. صلواتی ختم بفرمایید. در همان روز سه شنبه که پنجم اردیبهشت بود سالروز شکست مفتضحانه نظامیان آمریکا در حمله به در واقع ایران اسلامی در صحرای طبس بود که تجدید خاطره واقعه پرافتخار برای ما در طبس امداد غیبی الهی اونجایی که همه خواب بودند اما خدای این ملت خدای این انقلاب بیدار بود و سربازان خودش رو شنهای بیابان را به جنگ با آمریکایی ها فرستاد و شکست مفتضحانه ای که این حادثه در طول تاریخ اسلام دو بار اتفاق افتاد یکی قبل از اسلام در ماجرای حمله ابرهه با فیل های بزرگ به کعبه و شکست این سپاه عظیم توسط پرنده های کوچکی به نام ابابیل سربازان آماده خدا و یکی هم در واقعه طبس که میدونید یک عملیات یه حرکت بزرگ قطعا از نظر هواشناسی زمین شناسی، اینا مطالعات انجام میدن یعنی اقدام انجام میدن فکرش نمیکردند پیش بینیهاشون اصلا معلوم نمیکرد که اونجا بخواد طوفانی رخ بده خدای متعال این انقلاب رو حراست کرد و این برگ زرین ماند در اینکه این انقلاب پشتوانه عظیمی به اندازه خود خدا و قداست این راه و این مسیر با خونهای مقدس شهدا چند برابر شد و اعتقاد ما و اعتماد ما اینکه مردم ما با همه سختیها مردم ما با همه مشقتها این درس رو، اون آمریکایی ها باید یاد بگیرند. با همه سختیها و مشقتها و مرارتها به ویژه در حوزه معیشت و اقتصاد اما پای انقلاب خودشون هنوز هستند و جان خودشون رو فدا میکنند فرزندانشون رو آمادگی دارند فدا بکنند این به خاطر این است که این ارتباط انقلاب با عالم معنا و عالم ملکوت و امداد غیبی الهی رو مردم با تمام وجودشون درک کردند و حس کردند.بزرگترها باید این دریافت عظیم رو به نسلهای بعدی منتقل کنند تا ان شاءالله همواره سربازان آماده ای برای نظام اسلامی باشیم و خطرات و تهدیدهای دشمنان رو با آمادگی دفع بکنیم ان شاءالله. امروز اول ماه شعبان هست ماه بسیار بابرکتیه ماه تزکیه و خودسازیه ماه مقدمه ماه مبارک رمضانه ان شاءالله این ماه رو با طاعت با عبادت با ترک معصیت سعی بکنیم یک فرصت و یک غنیمت برای خودمون بشماریم تا در کسب آمادگی برای ورود ماه مبارک رمضان موفق باشیم. بهترین حالت دعا بهترین اثربخشی اعمال و دعا این است که برای دیگران دعا کنید برای دیگران خیرخواهی کنید سعی کنید توی زندگی مومنانه دیگران رو بر خودتون مقدم بدارید توی همه امور، این آثار و برکات بسیار زیادی در امور معنوی و در وجود انسان داره که از فرصت ماه عظیم شعبان ان شاءالله استفاده کنیم ضمن اینکه این ماه حاوی روزهای بسیار مبارکی است اعیاد شعبانیه که از روز یکشنبه شروع میشه و در واقع به نیمه شعبان ولادت باسعادت آقا امام زمان ختم میشه اینها میتونه ظرفیت بهره مندی معنوی ما رو از این ایام بالا ببره لذا یکشنبه که سوم شعبان هست روز ولادت باسعادت امام حسین علیه السلام و روز پاسدار دوشنبه هم که روز ولادت ماه منیر بنی هاشم آقا اباالفضل العباس و روز جانباز و روز سه شنبه رو هم ولادت امام سجاد علیه صلوه و السلام هست رو به همه شما عزیزان تبریک و تهنیت عرض میکنم به جانبازان عزیز به پاسداران عزیز و بزرگوار این ایام رو و این روزهای خوب و مناسبتهای معنوی رو تبریک عرض میکنم. 11 اردیبهشت که دوشنبه آینده هست روز کار و کارگر هست به همه کارگران خدوم و زحمتکش تبریک عرض میکنم این روز رو هر چند همواره توی سالهای اخیر ما روز کارگر رو وقتی مناسبتش رو میگیم بعد بایدم طبیعتا تبریک بگیم یک عرق شرم بر پیشانی ما مینشینه به خاطر اینکه توی بحث اجرای اصل 44 قانون اساسی و خصوصی سازی در واقع مراکز صنعتی و تولیدی شاهدیم که بسیاری از حقوق حقه قشر محروم و زحمتکش کارگر نادیده گرفته میشه تو بحث بیمه شون تو بحث اضافه کاریشون تو بحث ساعت کاریشون و این میطلبه که دولت محترم وقتی میاد بخشهای اقتصادی رو واگذار میکنه دستگاههای نظارتی رو هم شبیه فعال کنه، امروز بسیاری از ......اقتصادی برای انتفاع بیشتر خودشون از حق کارگر میزنند برای اینکه بیمه شون نکنند قرارداد رو از، قانون میگه مثلا سه ماه بیشتر باید مثلا کارفرما بیمه بکنه قرارداد میان قرارداد میکنند 80 روز، 10 روز رو کم میکنند به خاطر اینکه طرف رو بیمه نکنند. به نظر من امروز حالا موضوعات مختلفی است من از بیمه مثال زدم بیمه نکردن یک کارگر و به دست گرفتن یک ترفند برای دور زدن قانون امروز خیانت به این ملته.

امروز یک بی انصافی فراگیر در حوزه تولید و صنعتی که حالا همون هم خوابیده، صاحبان صنایع میان میگن آقا ما تولید نداریم ما نمیدونم مواد اولیه نداریم ما مشکلات اینجوری داریم اما اولین چیزی که به ذهن صاحبان صنعت و صنایع میرسه برای تامین نیازهای خودشون کم کردن از حق کارگره این بی انصافی محرضه. کی باید از حق این مردم دفاع کنه؟ دولت. دولتی که واگذار کرده به بخشهای خصوصی اما این حمایتها جدی نیست این حمایتها در قالب شعاره این حمایتها مال سخنرانیهاست یکی دو روز دیگه همین روز کارگر ببینید چه دادی از سخن سر میدهند در حمایت و تعلیم و تمجید از کار و کارگر، این بر مظلومیت قشر زحمتکش کارگر بیشتر می افزاید که روزی به اسم اونهاست و در این روز همه تعریف و تمجید میکنند همه وعده میدن اما وقتی اون روز تموم میشه اون هفته تموم میشه روز از نو روزی از نو! اما من به کارگران عزیز و زحمتکش عرض میکنم قطع و یقین بدانید ایثار شما از خود گذشتگی شما ایستادگی مقاومت شما از نظر صاحب این عالم اصلی پروردگار عالم دور نیست، ان شاءالله روزی رو شاهد خواهیم بود که شما هم به حق مسلم خودتون میرسید به حقوق و مزایای مکفی، همینجور که جلو میرم یکی یکی یادم میاد میخوام نگم شاید بعضیا فکر کنن بی توجهم بخوام بگم خطبه ها طولانی میشه، یک کارگر واقعا با این حقوق و دستمزدهایی که شما میدونید چه جور میتونه یه زندگی رو اداره بکنه؟ چه جور میخواد آبروی خودش رو حفظ کنه؟ کی مامور هست؟ ماموریت مال کیه که بیاد از آرامش فکری امنیت در واقع فکری برای یه کارگر تامین بکنه که این بتونه زحمت بکشه از صبح تا غروب یا بعضیاشون از سر شب تا دم صبح کار بکنند و یک لقمه نانی برای اهل خانواده خودشون بیارند. این تامین اون امنیت و آرامش مال کیه؟! خوب بیاد بگید آقا هر کسی دنبال آرامش و تامین خودش باشه میبینید چه بلبشو بازاری میشه؟ سنگ رو سنگ بند نمیاد لذا دستگاههای نظارتی در ملزم کردن کارفرماها بر رعایت قانون و رعایت حق شهروندی، بعضی از این کارفرماها میبینی حق شهروندی رو هم حتی قائل نیستند برای کارگراشون، مجبور میکنند یک بی اخلاقی هایی از جمله تملق از جمله لابی گری خیلی مسائل این چنینی بیاد وارد تو حوزه کار و کارگری که قشر زحمتکشی اند دنبال دردسر هم نمیگردند میخواد یه لقمه نون بیاره سر سفره زن و بچش بگذاره، اون حمایتها هرگز نباید دریغ بشه ربطی هم به سیاستهای این دولت یا آن دولت هم نداره همه مسئولین، مجلس باید نظارت بکنه وقتی اصل 44 رو دنبال میکنه خصوصی سازی میکنه نظارت رو هم جدی دنبال سرش ..... راه دور زدن قانون رو باید برای بسیاری از این افراد ببنده مجازاتهای سنگین قرار بدن برای کسایی که حق یه کارگر رو تضییع میکنند، در هر صورت روز کار و کارگر نباید فقط یک روز نمادین باشه باید یک روز تحول باشه برای این قشر که غالبا هم قشر محرومند و پابرهنگان به تعبیر حضرت امام که صاحبان اصلی این انقلاب اند، روز بعد از آن 12 اردیبهشت روز معلم هست به همه معلمهای عزیز فرهنگیان عزیز ریاست محترم آموزش و پرورش و همکاران محترمشون معلمین عزیز دانش آموزان عزیز همه کسانی که در حوزه تعلیم و تعلم زحمت میکشند فعالیت میکنند تبریک عرض میکنم و ان شاءالله که خدای متعال به ما توفیق عنایت بکنه به همه و همه مسئولین که قدر معلم را بدانیم، قدر دانستن از جایگاه تعلیم و تعلم و معلم کار هر کسی نیست، ارتقاء جایگاه معلم وظیفه دولتمردانه.وظیفه جامعه هست. من خیلی متاسفم که این رو عرض میکنم که در بسیاری از کشورها بالاترین حقوق بالاترین امتیازهای اجتماعی برای قشر معلمه و تو کشور ما من باز عذرخواهی میکنم، شان و منزلت معلمین عزیز بسیار بالاست منتها واقعیتهای جامعه رو پنهان نکنیم کتمان نکنیم یه معلم بعد از اینکه بازنشست میشه یا حتی در زمان اشتغال به کار خودش برای اینکه حقوقش زندگیش رو تامین نمیکنه مجبوره بره شغل دوم انتخاب کنه معمولا میرن شغلهایی انتخاب میکنند که به لحاظ اعتماد اجتماعی سطح پایینی داره در حالی که اعتماد اجتماعی معلمین اولین رتبه است توی همه مشاغل به خاطر اینکه اون مشاغلی که اعتماد اجتماعی درش پایینه راحتتر پول در میارن پولسازتره این یک تاسف عظیم باید، حالا من مصداقی عرض نمیکنم سعی میکنم کنترل کنم خودم رو خیلی، آدم باید تاسف بخوره! یه معلمی که به لحاظ اعتماد اجتماعی بالاترین رتبه رو تو جدول داره بیاد دست به شغلی بزنه که پایین ترین جایگاه رو در اعتماد اجتماعی داره فقط به خاطر اینکه زندگیش نمیچرخه و رغبت میکنه به اون سمت مثلا دلالی، چرا یه معلم باید برای شغل دوم یا برای بعد از بازنشستگیش راغب باشه بره سمت دلالی، این تنزل جایگاه مال خود معلمه؟ یا مال کشش جامعه است که او رو به این سمت میبره؟ مال ضعف قانونگذاری و ضعف برنامه ریزی است که او رو به اون سمت سوق میده، روز معلم هم مثل روز کارگر آدم باید اینها رو بگه، اینکه معلمی شغل انبیاست امام هم فرمود درسته اینکه معلم به عنوان پدر انسان چون پیامبر خدا فرمود: ''اب یعلمنی'' پدر اون هست که تعلیم میده. به عنوان پدر انسان جایگاه داره اینا معلومه هیچ کسی انکار نمیکنه اما وضعیت شغل وضعیت امنیت وضعیت جذب و خیلی از مسائلی که در رابطه با ارتقاء جایگاه معلمی وجود داره باید به نظر من در قانون حتی باید تجدید نظر بشه یا اگر هم ضعف قانون نداریم در اجرا و ضمانت اجرای اون باید بیشتر بکوشیم. فردا 9 اردیبهشت هست روز شوراها هست من تبریک عرض میکنم به همه اعضای محترم شوراهای شهرستان روستاها و اعضای محترم شهرهای رامسر و کتالم و ساداتشهر و همه عزیزانی که در این حوزه فعالیت میکنند این روز عزیز رو و این روز بزرگ رو به این عزیزان تبریک عرض میکنم با توجه به اینکه انتخابات شوراها هم همراه با انتخابات ریاست جمهوری در پیشه اجازه بدید همین جا من بحث توصیه های انتخاباتی رو مطرح کنم و عرائضم رو در خطبه دوم به پایان برسونم. شورا در قانون اساسی به عنوان میثاق امت با انقلاب جایگاه بسیار بالا و والایی داره، کسانی که وارد شورا و فعالیتهای شورا میشن باید این جایگاه رو اول برای خودشون تجهیز کنند تعمیم بدن عمیقا به این جایگاه معتقد بشن. شورا تجلی اراده مردم در تعیین سرنوشت خودشونه پس کسی که وارد شورا میشه باید به اراده مردم متکی باشه نه به پولش نه به قوم و قبیله ش نه به دار و دسته هاش، شورا محلی است برای خدمت مستقیم و بی واسطه به مردم یعنی اگر مثلا انتخابهای دیگه مردم رئیس جمهور انتخاب میکنند نماینده مجلس انتخاب میکنند اونا به لحاظ مشغله های زیاد ارتباط مستقیم با مردم خیلی ندارن نماینده محترم مجلس خوب شاید یه دیدار عمومی بگذاره مردم رو بیان از نزدیک ببینند اما روزمره ارتباط اما شوراها هر روز در دسترس مردمند پس جایگاه شورا خدمت مستقیمه بعد معنا نداره یه عضو شورا توی شهر یا تو روستا یه نفر اهل همون شهر اهل همون روستا یه هفته دنبال شورا بگرده پیداش نکنه، باید وقت بگذاره کسی که میتونه وقت روزمره بگذاره برای مردم در دسترس مردم باشه و به مردم خدمت کنه و مردم خدمت ازش مطالبه کنند کسایی که این ظرفیت رو دادند بیان.

خیلیا میان تو شورا شغلهای دیگه ای هم دارن ما نمیگیم شغلهاشون رو تعطیل کنند منتها به جای اینکه از اون شغل خودشون ظرفیت شغلشون برای پیشبرد اهداف شورا استفاده کنند از ظرفیت شورا برای پروار کردن خودشون تو اون شغل استفاده میکنند اینا نمونه های فراوانی داریم نه اینجا همه جا، ایراد کار میدونید کجاست؟ ایراد کار این است که در انتخاب ما درست انتخاب نمیکنیم توصیه انتخاباتی منم اینه مردم اگر میبینید در وضع قانون در اجرای قانون و اینکه قانون میگم حتما قانون مجلس شورای اسلامی نه ها، آیین نامه ها بخشنامه ها دستورالعمل ها، اگر میبینید ضعفی وجود داره اگر شما میبینید حق تون ضایع میشه اگر میبینید خدای نکرده به آنچه که خواسته شما و مردم هست نمیرسید برمیگرده به اینکه ما انتخاب درستی نکردیم خیلی از گله مندی های مردم از اعضای شوراها پیش ما وقتی به خودشون میگیم حرفی برای گفتن ندارند میگن انتخاب خودتونه اونجایی که میخواستی رای بندازی تو به جای اینکه فکر بکنی شایستگی رو به جای اینکه فکر بکنی شناخت دقیق و عمیق اون فرد رو گذاشتی پای حساب رفاقت و سفارش و دوستی و هر کی شام بهتری داد هر کی لباس خوشگلتری پوشید و اینارو مبنا قرار دادی آرش همون میشه مجبوری بری پیش امام جمعه پیش فرماندار گله کنی. همه ضعفها اگر نگیم 100 درصدش غالب ضعفهایی که تو اجرای اعضای شوراها میبینید که البته ما الحمدلله تو منطقه مون کمتر از این آسیبها داریم و داشتیم، برمیگرده به انتخاب پس انتخاب باید هوشمندانه با معرفت با شناخت بدون غرض مرض بدون تعصب باشه با معرفت و شناخت انسان بری یه کسی رو که لایق میبینه مشورتم بکنه، خیلیا تو همین ایام به من زنگ میزنند حاج آقا نظرتون رو کیه؟ حالا ریاست جمهوری یا شورا؟ میگم خوب من نظرم رو بهت بگم تو میخوای به نظر من عمل کنی؟ یا نه فقط میخوای ببینی من طرفدار کیم؟ به جای این کار برو شناخت پیدا کن برو مطالعه کن اینکه تو هر کی بگی منم بگم همون این خیلی  کار درستی توی انتخابات و انتخاب کردن فردی که بهش رای میدی نیست باید وقت گذاشت تحقیق کرد این فرصت تبلیغات رسمی و غیر رسمی فرصت خوبیه که آدم، شما میخواید سه تا تو روستا پنج تا تو شهر آدم انتخاب کنید اینا رو بفرستید تو جایی که برای شما تصمیم میگیرند برای تو برای برادرت برای خواهرت برای خانومت برای پدرت برای مادرت برای فامیلت برای محله ت اینا میخوان تصمیم بگیرن، زشت و زیباش مال اونجایی است که شما اسمش مینویسی میندازی تو صندوق زشت درآمد مال انتخاب خودته زیبا درآمد مال انتخاب خودته پس با دقت انتخاب کنید دقت در انتخاب مهمترین توصیه انتخاباتی است که همه ما باید بهش توجه کنیم. برای همه عزیزانی که در شوراها الان مشغول خدمتند آرزوی توفیق میکنم و برای شوراهای آینده هم که از بین همین کاندیداهای محترمی که ثبت نام کردند تایید صلاحیت میشن رقابت انتخاباتی میکنند آرزوی توفیق میکنم براشون و ان شاءالله با وحدت همدلی اتحاد اغماض از بسیاری از مشکلاتی که وجود داره، رفتاری آدم باید سعه صدر داشته باشه کاری کنیم که ان شاءالله با انتخاباتی که در پیش داریم انتخابات باشکوه پرشور افراد صالح در مسند قرار بگیرند و همونجوری که عرض کردم جایگاه شوراها خدمت رسانی مستقیم هست ان شاءالله این عزیزانی که انتخاب میشن مستقیم به مردم ما خدمت کنند و شهرمون رو شهرستانمون رو به جایگاه شایسته ش برسانیم ان شاءالله. ان احسن الحدیث و ابلغ الموعظه کتاب الله العزیز الحکیم. بسم الله الرحمن الرحیم قل هو الله احد الله الصمد لم یلد و لم یولد و لم یکن له کفوا احد. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.

روابط عمومی دفترامام جمعه رامسر

ارتباط با امام جمعه