سه شنبه 1396/10/26 - 1 : 13
مشخصات امام جمعه
علی معلمی
علی معلمی
قائم شهر
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1396/10/22
تمامیت این فیلم منتشر شده ی مجلس خبرگان ، سند است برای اخلاص مقام معظم رهبری ، و سند است برای خالی بودن از هوا و هوس و سند است برای مشتاق نبودن برای رسیدن به ریاست ، ولی اگر دشمنان نمیتوانند ببینند ، خب کور شوند که نمیتوانند ببینند.

 

خطبه اول:

سلام علیکم جمیعاً و رحمة الله و برکاته، اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم حسبنا الله و نعم الوکیل نعم المولی و نعم النصیر الحمد لله رب العالمین الصلوة و السلام علی سید النبیّین حبیب اله العالمین ابالقاسم المصطفی محمد (ص)  و علی عترته و اهل بیته الذین اذهب الله عنهم الرجس و طهرهم تطهیرا. قال الحکیم فی کتابه الکریم بسم الله الرحمن الرحیم «واصحاب الیَمین ما اصحاب الیمین / فی سدرٍ مَّخضود /  و طَلحٍ مَنضود /  و ظلٍّ مَّمدود / و مآءٍ مَّسکوب / و فاکهة کثیرة / لا مقطوعة و لا ممنوعة /و فرُشٍ مرفوعة / انا أنشأناهنَّ إنشآءً / فجعلناهنَّ أبکاراً / عُرباً أتراباً / لأصحاب الیمین / ثلّة من الاوّلین  و ثلّة من الاخرین» تمامی این آیات مربوط به اصحاب یمین است. آنهایی که نامه به دست راستشان داده می‌شود. امیدواریم که خدای رحمان من و شما نمازگزاران را همین توفیق عطا کند که با روسفیدی نامه را به دست راست ما دهند که علامت پیروزی در امتحان بزرگ دعاست پروردگارا در این مظنه استجابت دعا همه ما را  مشمول رحمت رضوان و غفران بی پایان خود قرار بده، د عاهایمان را مستجاب بگردان، بیماران منظور شفای عاجل عنایت بفرما، گذشتگانمان را غریق رحت بگردان، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، بر عزت و اقتدارشان بیافزای، رهبر معظم انقلاب را طول عمر و دوام صحت عنایت بفرما، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد (ص).

هفته گذشته هم راجع به اصحاب یمین مطالبی به عرض رسید در ادامه و برای تکمیل این قسمت از آیات مربوط به اصحاب یمین عرض میکنم. اینکه چه روزگار خوشی دارند.در سایه درختانِ سدر و درختان پر برکت موز. خدای رحمان دو درخت را در کنار هم ذکر کرد یکی ریز برگ و یکی درشت برگ که میوه‌هایش انباشته و روی هم چیده. «و ظلٍّ مَّمدود» در سایه گسترده و پایدار بهشتی. یعنی چه؟ این یک اصل را فراموش نکنیم که دنیا تغییر و تحول دارد، خورشید طلوع و غروب می‌کند، انسان گاهی سالم است و گاهی بیمار، گاهی جوان است و گاهی میانسال و گاهی پیر است ولی در آخرت همچین چیزی نیست و حالت یکنواخت جاودانگی پیدا میدر یک حدیث طولانی که حکایت اهل بهشت را دارد یک بخشش می‌فرماید :«یَزور بعضهم بعضاً» اهل بهشت به دیدار همدیگر می‌روند «و یتنعمون فی جناتهن» متنعم هستند در باغستانهای بهشتی، «فی ظلٍّ مَّمدود» در سایه گسترده «فی مثل ما بین طلوع الفجر الی طلوع الشّمس و اطیب من ذلک» بین طلوع فجر و طلوع شمس هم هوا روشن است و هم تابش آفتاب را نداریم یعنی دلنشین است، الان که افتاب می‌تابد اگر در مقابلش بمدت ده دقیقه تا یک ربع بنشینی اذیت می‌شوی و بیشتر نمیتوانی طاقت بیاوری ولی آن سایه گسترده دلنشین و روح نواز شبیه به بین الطلوعین است. بعد هم فرمود «و مآءٍ مسکوب» آبِ ریزان. آب اگر جایی راکد شود متعفن می‌شود، وقتی جریان داشته باشد همیشه با طراوت است، بعضی از مفسرین هم فرمودند: آبشارها. حالا چه از بالا به پایین به صورت آبشار باشد و چه در سطح زمین جریان داشته باشد «ماء مسکوب» آبِ در حرکت و آبِ جاری که هم چشم نواز است و هم دلنشینو «و فاکهة کثیرة» میوه فراوان «لا مقطوعة و لا ممنوعة» در دنیا میوه فصل دارد و فصلش که تمام شد دیگر آن میوه تمام می‌شود و اگر بخواهی نگه بداری زود هم فاسد می‌شود،اگر در سردخانه هم که نگه بدارند آن طراوت و شادابی را ندارد. ولی در بهشت میوه فراوان و همیشه هم تازه، نه تمام می‌شود و نه استفاده ازآن منعی دارد. در دنیا گاهی دچار سرماخوردگی می‌شویم و به ما می‌گویند خربزه و انگور و .. نخور، این می‌شود ممنوعه. میوه هست اما از خوردنش منع می‌شویم. اگر بخوریم اذیت می‌شویم. اما در بهشت این چیزها وجود ندارد.  « و فرُشٍ مرفوعة » کلمه «فُرُش» جمعِ فرش است . به چیزی گفته می‌شود که آن را می‌گسترانند و رویش می‌خوابند اما از همین کلمه تعبیر کنایه ای برای همسران بکار برده می‌شود. هم خوابگانی با جمال و والاقدر. حالا این همخوابگان همسرانِ دنیای مومنین هستند یا نه حوریه هستند. این ها را دیگر خدا می‌داند. برخی از مفسرین فرمودند همین همسران دنیا را که آیه بعد می‌فرما ید « انا أنشأناهنَّ إنشآءً» یک خلقت جدید می‌آفرینیم آنان را، یعنی مردند و مجددا آنها را می‌آفرینیم. بعضی از مفسرین هم فرمودند حوریه های بهشتی اند. حقیقت امر را خدا می‌داند اما یک چیزی قطعی است و آن این است که اهل بهشت هم خوابگانی با جمال و با قدر پیدا می‌کنند که این «فُرُش» بعنوان کنایه در مورد همسر بکار می‌رود. « انا أنشأناهنَّ إنشآءً » به نحو خاصی می‌آفرینیم آنان را. این آفرینش خاص ممکن است هم برای همسران دنیایی آدم باشد و هم برای همسران بهشتی. « فجعلناهنَّ أبکاراً » این همسران بر خلافی دنیا، تغییر حالت پیدا نمی‌کنند. گفتیم که دنیا تحولات مختلفی دارد، ولی همسرانِ آخرت در یک حالت یکنواختیهستند و همیشه بکر هستند. « عُرباً أتراباً » «عُرُب» جمعی «عَروبه» زن که نسبت به همسر خود با محبت باشد و غیرت داشته باشد و پاکدامن باشد از او تعبیر می‌شود به «عُرُب». «اتراب» جمع «تِرب» به معنای هم تراز است. در دنیا گاهی زن و شوهر خیلی تفاوت پیدا می‌کنند از نظر سنی، رفتاری، اخلاقی و.. در دنیا این تفاوتها وجود دارد ولی در قیامت نه. هم «عُرُب» هستند و هم «اَتراب». هم همیشه «ابکار» هستند و همیشه مثل و مانند هم. « لأصحاب الیمین » آنها برای اصحابی که نامه به دست راستشان داده شده و نامه آنها با برکت است و یُمن و خوشی برای صاحب نامه دارد. « ثلّة من الاوّلین » کلمه «ثلّه» در لغت قطعه ای از پشم فشرده مثل نمد است ولی در اصطلاح گروه، دسته و جمعیت گفته می‌شود. جمعی از امم پیشین «و ثلّة من الاخرین» و جمعی از امتانِ پیغمبر خاتم محمد مصطفی (ص) و البته احتمالی هم بعضی از مفسرین داده اند که جمعی از اصحاب رسول گرامی اسلام از مومنینِ دست اولِ اسلام و جمعی هم از مومنین دوره آخرالزمان . حالا چه مربوط به امم پیشین باشد و چه مربوط به اصحاب رسول خدا باشد همیشه در طول تاریخ این دو دسته کنار هم وجود داشتند و وجود دارند و خدا کند که ما از اصحاب یمین باشیم و «ثلة من الاخرین» درباره ما صدق کند ان شاءالله. که خدای رحمان ظهور ولی‌اش را نزدیک بگرداند ان شاءالله. پروردگارا می‌خاوهیم تو را بنده باشیم و بندگی کنیم. می‌خواهیم تقوا پیشه کنیم اما اگر مشکل داریم و وسوسه نفسانی و ابلیسی مانع کار ماست خدایا خودت موانع را از پیش پای ما بردار و ما را در پیمودن راه تقوا و پرهیزکاری یاری و مدد بفرما.

{{بسم الله الرحمن الرحیم ؛اذا زلزلت الارض زلزالها ؛ و اخرحت الرض اثقالها؛ و قال الانسان مالها؛یومئذٍ تحدّث اخبارها؛بأن ربّک اوحی لها؛یومئذٍ یصدر الناس اشتاتاً لیرو اعمالهم؛فمن یعمل مثقال ذرة خیراً یره ؛ و من یعمل مثقال ذرة شراً یره؛ صدق الله العلی العظیم}}

پایان خطبه اول//

 

 

خطبه دوم:

اللهم صلّ علی محمد و آل محمد ؛ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ  الصّلاة والسلام علی سیّد النّبیین حبیب إله العالمین ابی القاسم المصطفی محمد و علَی علیٍّ امیر المومنین و علی الصّدیقةِ الطّاهره سیّدةِ نساء العالمین و علی الحسن والحسین سیّدَی الشباب أهل الجنةِ أجمعین و علی  علی ِ بنِ الحسین و محمدِ بن علی و جعفرِ بن محمد و موسیَ بن جعفر و علیِ بن موسی و محمدِ بن علی و علیِ بن محمد و الحسنِ بن علی و الحجة القائم اَلمنتظَر . اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَةِ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَدَلِیلًا وَ عَیْناًحَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَویلَا.

صلوات...

قال الحکیم فی کتابه الکریم : {{اِن تَتَّقواالله یجعل لکم فرقانا}} ؛ و قال فی موضعٍ آخَر : {{وَ من یَتَّقِ الله یجعل له مخرجا.}} ؛ مومنین ، تقوای الهی ، نه تنها برای جهان بعد از مرگ موجب نجات انسان می شود ، بلکه در همین عالم هم تقوای الهی موجب برون رفت از خیلی از گرفتاری ها می گردد که هر که ملاحظه ی خدا را داشته باشد و شرم از خدا داشته باشد ، خداوند برای او راهی برای برون رفت قرار میدهد. برون رفت از چه؟ ، از امیرالمومنین سلام الله علیه نقل شده که فرمود: مَخرَجاَ مِن الفِتَن ؛ برون رفت از فتنه ها ؛ فتنه ها همیشه بود ؛ خیلی کوتاه عرض کنم ، یک نامه ی امیرالمومنین سلام الله علیه برای مردم کوفه را ؛ بعد از آن که امیرالمومنین با اصرار و پافشاری با امیرالمومنین بیعت کردند ، و چون این مردم به وصیت پیغمبر از همان نخست عمل نکرده بودند ، حضرت صریحاً در نامه ای به مردم کوفه فرموده بود که من را رها کنید ، بروید به سراغ دیگری ؛ که در این قسمت ، بلا نسبت ممکن است یک انسان کج فهم بی بصیرت این را صرفاً ببیند از این بیان که : خود علی فرمود که من را رها کنید و بروید به سراغ دیگری ، و شما می گویید علی وصی بلا فصل پیغمبر بود؟! ، دیگر فکر آن نکته را نمیکند که چون وصیت پیغمبر را نادیده گرفته بودند و زمین زدند و  حالا می خواهند طبق روال دنیایی ، با اولی ، سپس دومی ، سپس سومی بیعت کردند ، حالا که به سراغ امیرالمومنین علی«ع» آمدند ، خب حضرت فرمود من را رها کنید ، بروید به سراغ دیگری ، که مردم اینجا اصرار کردند برای این بیعت.

یک قسمت از مذاکرات 14 خرداد 1368 مجلس خبرگان ، یعنی روز بعد از فوت امام راحل که بی بی سی ، آن را پخش کرد ، با این هدف از جانب خودشان که اول خود مقام معظم رهبری در این جلسه میگفت که خیر ، و من برای این کار سزاوار نیستم و دیگران سزاوارترند و بروید به سراغ دیگران و دوم اینکه آنجا گفته شد این تصمیم موقت است . عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد ؛ حالا که یک بخش ناقص را دشمن پخش کرد ، اگر تمام آن جلسه را بیاورد صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش کند ، آن وقت ببینید چه زیبا و در اثبات حقانیت مقام معظم رهبری رقم خورده این جلسه .  غربی ها برای رسیدن به پست و مقام ، به هر حیله ای متوصل میشوند ، که دروغ و تهمت بزنند و پول خرج کنند و فریب افکار عمومی داشته باشند و جنگ روانی ایجاد کنند ؛ که متأسفانه اخیراً و بعضاً سرایت هم کرده به جامعه ی ما. حالا این نکته که این فیلم چرا در اختیار بی بی سی قرار گرفت تا بی بی سی پخش کند در فضای مجازی ؟ این همان سند است برای اینکه مقام معظم رهبری می فرمود مراقب باشید برای نفوذ دشمن . و این سند است که دشمن نفوذ کرده ؛  خواه ناخواه از ناحیه ی کسانی که دسترسی به این مخزن و اسناد داشتند ، این فیلم در اختیار آنها قرار گرفت.

حالا من آن نامه ی امیر المومنین را عرض کنم تا این مطلب را هم به تفصیل بیان کنم ؛ بعد از آن که با اصرار مردم، امیر المومنین می فرمود که مرا رها کنید و بروید به سراغ دیگری ؛ بعد هم اصرار زیاد کردند ، حضرت بعدها می فرمود: لولا قیام الحجّة لَألقَیتُ حَبلَها علی غارِبِها. یعنی پافشاری مردم دیگر بر من اتمام حجت کرد . چاره ای نداشتم به جز پذیرفتن ، لذا پذیرفتم . با اصرار با امیرالمومنین بیعت کردند . ولی به سرعت رفتند دنبال عهد شکنی و بیعت شکنی.عایشه را سوار شتر کردند ، به سمت بصره حرکت کردند ، بصره را تصرف کنند و بعد ، از بصره به سمت کوفه ؛ مجدداً از بصره و کوفه و کلّ عراق به سمت مدینه بیایند . این سناریوی اینها بود . اینها که رفته بودند بصره ، خب امیرالمومنین آماده میشد برای حرکت به سمت بصره و برای سرکوبی شورشیان ؛ خبر در کوفه منتشر شد . نفوذ دشمن اینجاست که ابوموسی اشعری یک روز در مسجد کوفه برای مردم خطبه خواند ، به مردم گفت که الآن یک فتنه ای در راه است . در چنین شرایطی ، آدم خوابیده باشد ، بهتر است از این که بیدار باشد ؛ آدم اگر بیدار باشد ، بهتر است از اینکه نشسته باشد ؛ اگر نشسته است بهتر است از اینکه ایستاده باشد . اگر ایستاده است ، بایستد ، بهتر است از اینکه سوار شود و حرکت کند . بعد هم خیلی صریح و روشن گفت که شمشیرها را غلاف کنید . نوک نیزه ها را بشکنید . مظلومانی که به شما پناه آوردند را پناه بدهید تا ببینیم چه اتفاقی می افتد ؛ کار سامان پیدا کند ؛ یعنی ای مردم کوفه ، شما خودتان را کنار بکشید ، حالا اینها با هم درگیر شدند ببینیم چه کار میکنند.این خبر به امیر المومنین سلام الله علیه رسید . امیرالمومنین یک نامه ی کوتاه نوشت برای مردم کوفه ، نامه را در اختیار فرزندش امام حسن مجتبی با همراهی عمّار یاسر قرار داد و اینها را فرستاد به سمت کوفه . متن نامه این است: خطاب به مردم کوفه ؛ بعد از حمد لله : فَإِنِّي خَرَجْتُ مِنْ حَيِّي هَذَا ، بدانید که من از قبیله ام ، از محله ام از شهرم حرکت کردم ؛إمّا ظالماً وَ إمّا مظلوما . انحصار عقلی ، چقدر خودش را پایین می آورد . نمیگوید ای مردم آنها بر باطلند و من بر حق هستم . میگوید حالا شما حتماً یک عده ممکن است احتمال بدهد من ظالم هستم و یک عده هم احتمال بدهد که من مظلومم. وَ إِمَّا بَاغِياً وَ إِمَّا مَبْغِيّاً عَلَيْهِ. من دارم طغیان میکنم یا دیگران علیه من دارند طغیان میکنند . وَ إِنِّي أُذَكِّرُ اللَّهَ مَنْ بَلَغَهُ كِتَابِي . من شما را به خدا می سپارم . خدا را به یادتان می آورم . هرکه نامه ی من به او رسیده ، لَمّا نَفَرَ یَنفُر. مگر هر یک از شماها مردم کوفه حرکت کنید إلَیَّ . فَإِنْ كُنْتُ مُحْسِناً أَعَانَنِي. حرکت کنید بیایید در جریان قرار بگیرید ببینید ، اگر تشخیص دادید من دارم درست عمل میکنم وظیفه دارید من را یاری کنید . اگر تشخیص دادید من دارم بد عمل میکنم وظیفه دارید من را باز بدارید . جلوتر هم رسول خدا در یک بیانی فرمود : برادر دینی ات را یاری کن ، چه ظالم باشد ، چه مظلوم ، یکی پرسید یا رسول الله ، مظلوم است یاری اش میکنیم طبعاً . ظالم است چگونه یاری اش کنیم؟ حضرت فرمود بله ، اگر ظالم است ، یاری اش کنید او را از ظلم باز بدارید . اگر ظالم را از ظلم باز داشتی ، کمک و خدمت کردی به او. حالا اینجا هم امیرالمومنین به مردم کوفه میگوید: کنار کشیدن و به من چه و احساس مسئولیت نکردن شأن مومن نیست و کار درستی نیست . باید حضور پیدا کنید و ببینید ، اگر بد عمل میکنم مرا ملامت کنید . اگر درست عمل میکنم مرا یاری کنید .

دلیل پخش کردن این فیلم ، خب اولاً اینها سرخورده شدند ، برای خاطر اینکه خیلی تدارک دیده بودند . در کلام مقام معظم رهبری شنیدید که فرموده بود اینها تصمیم سنگینی داشتند و سرمایه گذاری هم کرده بودند ، . مقام معظم رهبری در دیدار با خانواده های شهدا فرمود: دشمنان ایران هم پیمان شدند تا برای نظام اسلامی مشکل ایجاد کنند . این قضایا سازمان دهی شده وبد و در شکل گیری آن ، یک مثلث که سه قسمت داشت ، یک رأس آمریکا و صهیونیست ها طراحی را انجام دادند . رأس دوم دولت های پولدار خلیج فارس که تأمین مالی کردند ؛ رأس سوم پادوها ، همان سازمانهای آدم کش منافقین و داعشی ها و سلطنت طلب ها و امثالهم که در خدمت استکبار همیشه عمل میکنند . خب در چنین شرایطی اینها بسیار امیدوار بودند پیش ببرند . اما هب سرعت در پی بصیرت ملت و هشیاری مردم برچیده شد بساطشان . خود مقام معظم رهبری فرموده بود که من تشکر یکنم از مردم . نه یک بار ، هزار بار . چرا؟ برای خاطر اینکه اینهمه راهپیمایی ها قبل از آن بود که مقام معظم رهبری لب باز کند و مسائل را تبیین کند . یعنی قبل از آن که مقام معظم رهبری بخواهد از مردم حضور در صحنه را ، مردم حضور پیدا کردند . این خیلی مهم بود و برای دشمن هم خیلی شکننده بود . خب اینها شکست خوردند رد این سناریو ، آمدند به قول خودشان یک ضربه و لطمه بزنند ؛ که چه؟ که فیلم را که ناقص ، و نه کامل پخش کردند ،میخواستند دو نکته را به مردم القا کنند که خود آقا می فرمود که من برای این کار مناسب نیستم ، دیگران سزاوار ترند ، و دو این که این تصمیم گیری موقت بود .  پاسخ اینکه این تصمیم گیری موقت بود این است که در قانون اساسی ما بار اول در سال 58 که نوشته شده ، پیشبینی برای انتخاب رهبر این قید را داشت ، که از میان مراجع تقلید ، یک کسی برای رهبری انتخاب بشود . اما مرحوم امام بعد ها فرمود که من از اول راضی به این قید نبودم ، ولی چون آقایان گفتند ، من هم سکوت کردم. مرحوم امام خرداد 68 فوت شده بودند ، و در تاریخ اردیبهشت ماه 1368 ، مرحوم امام زنده بودند ، در همین اردیبهشت ماه امام نامه ای نوشت برای رئیس مجلس خبرگان ، مرحوم آیت الله مشکینی ؛ در آن نامه تأکید کرد برای رهبری قید مرجعیت نمی خواهد ؛ مجتهد عادل کفایت میکند ؛ و خیلی هم روشن بود و خدا میداند قبل از آنی که امام این جمله را بگوید ، والله و بالله ما می فهمیدیم که مرجعیت تقلید علاوه بر شرط های عمومی ،  دو شرط تخصصی دارد که اول عِلمیت در حدّ اجتهاد و دوم عدالت است . اما برای رهبر ، علاوه بر این دو شرط ، شرایط دیگری مضاف بر اینهاست نظیر اینکه شجاع باشد ، مدیر باشد ، مدبر باشد ، آگاه به مسائل زمان باشد و سیاست خارجی و سیاست داخلی را درست درک کند. امام در آن نامه به رئیس مجلس خبرگان مرحوم آیت الله مشکینی فرموده بودند که قید مرجعیت در بازنگری قانون اساسی برداشته شود . قانون اساسی بازنگری شد ، ولی باید به رأی مردم و همه پرسی و رفراندوم گذاشه شود . رأی گیری کی شده است؟ داخل مرداد ماه 1368 رفراندوم  برگزار شد ، ولی جلوتر امام فوت شده بود . آن لحظه ای که امام فوت شده بود ، قانون اساسی قبلی حاکم بود . و قانون اساسی قبلی قید مرجعیت داشت . خب در آن جلسه اول بحث شورای مرجعیت شد و موافق و مخالف صحبت کردند و به رأی گذاشتند ، شورا رأی نیاورد . بنا شد فرد متعیّن باشد .مرحوم آیت الله گلپایگانی رحمت الله علیه زنده بود.اسم ایشان مطرح شد که ایشان رهبر باشند . یک نفر هم صحبت کرد . بعد به رأی گذاشته شد ، 17 رأی آورد . رأی به اندازه کافی نشد . خبرگان هشتاد نفر بودند و دوسوم خبرگان می بایست طبق قانون اساسی رأی موافق بدهند . پشت سر ، نام مقام معظم رهبری مطرح شد ، هیچکسی به عنوان مخالف حاضر نشد صحبت کند . خود ایشان فقط فرمود که من با این نظر شما مخالفم ، اجازه دهید من صحبت کنم . همه فریاد زده بودند که : نه ، نیازی نیست که شما صحبت کنید . اینجا همان قانون اساسی قبلی حاکم بود که قید مرجعیت داشت . لذا اینجا گفتند که این رهبری موقت باشد. 6 مرداد 1368 همه پرسی اتفاق افتاد ، رسمیت پیدا کرد قانون اساسی اصلاح شده . 15 مرداد 1368 یعنی نُه روز بعد از این همه پرسی، اجلاس فوق العاده خبرگان تشکیل شد ، و به اتفاق آراء مجدداً رأی دادند برای رهبری ؛ معاندین خباثت کردند و جلسه اول را که قید موقت عنوان شده بود پخش کردند و سند قرار دادند برای خودشان ، ولی جلسه ی دوم در 15 مرداد 1368 را که برای همیشه مجلس خبرگان رأی داد به رهبری مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای ، پخش نکردند . توضیح ندادند.در رأی خبرگان آمده و در مشروح مذاکرات ثبت شده و سندش موجود است ، ولی این را نیامدند عنوان کنند و به همان خباثت در پخش قسمتی از جلسه ی اول دست زدند. واقعاً هرقدر این قضیه بیشتر باز شود ، اخلاص رهبری نمایان تر می شود.

  خدا رحمت کند مرحوم آیت الله حائری شیرازی را .ایشان یک خاطراتی نقل میکرد ، می فرمود که: من یک وقتی آخرهای عمر امام بود ، به آقای خامنه ای عرض کردم که اگر ریاست جمهوری شما تمام بشود ، شما چه کار میکنید ؟ ایشان برگشت و گفت که خب همین کار آخوندی که قبلاً داشتیم ، همین کار را ادامه میدهیم . بعد میگوید گفتم : اگر امام دستور و ابلاغی دهد چه؟ که ایشان فرمودند : اگر امام دستوری بدهد و بگوید برو سیستان و بلوچستان ، آنجا در یک پاسگاه ، مسئول عقیدتی-سیاسی  باش ، میگویم چشم و اطاعت میکنم.

اینکه مقام معظم رهبری از پذیرفتن این امر استنکاف میکرد ، خب جهت دارد ، بخدا بسیار حکیمانه هم هست. چرا که در مجلسی که امام ، به بعضی ها که میگفتند  آقا ما بعد از شما کسی را نداریم ، چه کسی را برای رهبری داریم؟ ، و شما آقای منتظری را کنار نگذار ، امام اینجا فرمود که چرا میگویید کسی را ندارید؟ ؛ دارید ؛ همین آقا سید علی آقا. امام این جمله را در حضور پنج نفر گفته بود . که سه نفر از آن پنج نفر عضو مجلس خبرگان بودند . موقعی که بحث شورایی مطرح شد ،  شورا را به رأی گذاشتند ، شورا رأی نیاورد و حالا بحث فرد شده ، حالا مقام معظم رهبری اصرار داشت که نپذیرد و کنار برود ، به خلاف آنهایی که حریص مقامند و برای مقام حرص میورزند و راست و دروغ را به هم می بافند تا برسند به یک جایگاه . آنقدر اصرار کردند ، که بعداً فرموده بودند: من اصرار کردم اگر نپذیرم نوعی تمرّد خواهد بود ، در خودم جلوتر از این احساس ضعف برای برداشتن این بار سنگین میکردم ، ولی بعد از آنی که تصمیم جدی اکثریت قریب به اتفاق یعنی مِنهای شش نفر ، از کل هشتاد و چند نفر از خبرگان وقتی رأی دادند ، میفرماید یاد آن آیه ی قرآن افتادم که : یا یحیی ، خُذ الکتاب بقوّة.حالا احساس توانمندی و نیرومندی کن و برخیز و به وظیفه عمل کن.

تمامیت این فیلم  ، سند است برای اخلاص مقام معظم رهبری ، و سند است برای خالی بودن از هوا و هوس و سند است برای مشتاق نبودن برای رسیدن به ریاست ، ولی اگر دشمنان نمیتوانند ببینند ، خب کور شوند که نمیتوانند ببینند.دل اهل ایمان شاد است از ولایت چنین فقیه عادل که به حق در جایگاه نیابت از ولی الله الأعظم قرار دارد.

این {{اِن تَتَّقواالله یجعل لکم فرقانا}} ، تمیز بین حق و باطل ، در سایه ی ایمان و تقوا ؛ برون رفت از فتنه در سایه ی ایمان و تقوا است . فتنه ی سنگینی برای ملت بود ، اما خدای رحمان بر این ملت مومن ، بر این ملت با اخلاص عنایت و کمک کرد تا از این توطئه بیرون بیاید . سابق هم آمریکا توطئه میکرد زمان امام . امام راحل قبلاً میفرمود: ناکامی توطئه های آمریکا که ، به خاطر ایمان و اتحاد و هشیاری ملت است . ملت مومن باشد خدا کمک میکند . ملت بخواهد هشیار باشد خدا کمک میکند . مقام معظم رهبری فرمود : دشمنان مانند مگس روی زخم ناشی از مشکلات و ضعف ها می نشینند . مشکلات و ضعف ها چه هستند ؟ ببینید ، خب عده ای پول گذاشتند داخل این موسسات مالی و اعتباری ؛ یک بنده خدایی آمده بود پیش من ناله میکرد می گفت: صد هزار تومان در همین موسسه مالی پول دارم . الان چند مرتبه میگفت رفتم صدهزار تومان را نتوانستم بگیرم ؛ خب آخر اینها را چه کسی مجوز داده است؟ اینها را چه کسی به جان مردم انداخت؟ الان که دیگر نمیشود آقا اینها مربوط به دولت قبل است . پنج سال دارد میگذرد از دولت فعلی . یکسره حواله به گذشته کردن که فایده ندارد . مقام معظم رهبری فرمود : باید زخم را خوب کنید ، حالا مسئولی که باید عمل کند و زخم را خوب کند ، می آید میگوید: این که خواسته ی مردم به اقتصاد محدود شود آدرس غلط است ؛ آقا ! خود آشوبگران ابتداءً می خواستند جمعیت بکشانند به سمت خودشان ، گرانی را مطرح کرده بودند . پس از نظر آشوبگران ، گرانی زخم بود . گرانی مشکل رنج آور مردم بود . حالا این آقای مسئول میگوید که این که خواسته ی مردم فقط به اقتصاد محدود شود آدرس غلط است ؛ آقا! آدرس غلط را شما دارید میدهید . برای اینکه از سرتان رفع کنید کم کاری خودتان را .

ببینید ، خیلی حکیمانه خدا میداند مقام معظم رهبری فرمود ؛ مقام معظم رهبری فرمود: مردم سالاری  را صادقانه باور دارم . یعنی مردم شم رأی دادید. اگر مدیران شما اکنون بد عمل میکنند ، به گردن دیگران نیاندازید . شما مردم رأی دادید به رئیس جمهور ، رأی دادید به نمایندگان ؛ نمایندگان رأی دادند به اعضای دولت و این دولت دارد کشور را مدیریت میکند . البته فرمود دارند کار میکنند ، اما به اندازه ی وسعشان . یعنی اگر بیشتر نکردند ، پیداست که مثلاً نتوانستند . این یک عزت و افتخار است برای ملت ایران که مدیریت کشور در اختیار مردم است و با رأی مردم عوض میشود مدیریت . با رأی مردم شرایط اداره کشور میتواند عوض بشود ؛ مقام معظم رهبری فرمود : هرکسی که مردم به او رأی دادند من هم کمک کردم ؛ حالا میگتند که چرا مقام معظم رهبری فلان کس را کمک کرد. خب خیلی از همین ها خرابی دارند . هر دولتی که خرابی داشت ، مقام معظم رهبری کنار بگذارد که اوضاع خراب میشود . فرمود : به احترام و اعتبار رأی مردم ، دولت ها را کمک کردم ، الان هم کمک میکنم . مقام معظم رهبری فرمود: اگر مشکل داخلی نداشته باشیم ، تبلیغات و فضاسازی بیگانه اثر نمیکند . شما را به خدا دقت کنید ، رئیس جمهور فرانسه میگوید : برای حفظ ثبات کشور فرانسه ، باید شبکه های اجتماعی فضای مجازی محدود شوند . اما در کشور ما مسئول بیاید بگوید که نمیتوان بهره مندی مردم از فناوری را مسدود کرد . چه کسی گفت مسدود کن؟! گفتند مدیریت کنید.خرابکار را اجازه ندهید . جای دیگر هم گفت که شبکه های مجازی نباید برای همیشه مسدود باشد. خب چه کسی گفته برای هیمشه مسدود باشد؟ ؛ مقام معظم رهبری الان چند سال است تأکید دارد شبکه ی ملی ، شبکه ی ملی . نکردند این کار را . اگر شبکه ملی بود هم دسترسی به اطلاعات آسان بود ، هم آن خرابکاری ها صورت نمیگرفت . خب چاقو چیز مفیدی است ، ولی نباید در دسترس بچه قرار گیرد.بچه با چاقو بازی کند ، هم خودش و هم دیگری را آسیب بزند.حالا باز هم از همین قبیل حرف ها ، اینکه مسئولی از دولت بگوید که : افتخار مردم ، دفاع از حق مردم برای دسترسی به اطلاعات است . همین فضای مجازی ، این آشوب ها را مدیریت و هدایت میکرد . مقام معظم رهبری فرمود: قشرهایی از مردم به خصوص سبقات ضعیف ، تحت فشار هستند ، باید همه ی همت مسئولان صرف حلّ مشکلات موجود بشود . اگر این شده ، این میشود حقوق شهروندی.اینهمه شعار حقوق شهروندی ، خب حقوق شهروندی این نیست که رقاصی آزاد باشد ، شهروندی این نیست که دوچرخه سواری خانم ها آزاد باشد ؛ حقوق شهروندی این نیست که ولنگاری فرهنگی را ترویج بکنیم که در شیراز یک کنسرتی برگزار بکنند که داد همه ی متدیّنین شیراز در آمده بود . مقام معظم رهبری فرمود مسئولان به قدر وسعشان درحال کار و تلاشند . البته جاهایی قصور و تقصیر هست . خب قصور قابل تحمل است ، اما تقصیر دیگر قابل تحمل نیست . همه ی مسئولان ، مستقیم یا غیر مستقیم انتخاب خود مردم هستند . مردم سالاری دینی را صادقانه قبول دارم . رأی مردم را باید احترام گذاشت.

یکی از رهبران نهضت اسلامی در نیجیریه ، علام هی بزرگوار شیخ زکزاکی در اثر شکنجه هایی که در داخل زندان تحمل کرده بود ، در خبر ها آمده که حالش بسیار سخت است ، مومنین دعا کنند ؛ پروردگارا به حق بیمار کربلا همه ی بیماران و این عزیز را شفای عاجل مرحمت بفرما .

این هفته در خلال پنج روز در سال1365 ، شهرستان قائم شهر فقط 41 نفر شهید داشت . از 21 دی 1365 ، تا 25 دی 1365 ؛ دَه نفر در یک روز 22 دی 1365 به شهادت رسیدند.

(((((((((((((به تبع هرهفته خطبه های نمازجمعه قائم شهر مزیّن به اسامی شهدای شهرستان است که هفته ی پیش رو سالگرد شهادت آنها است ))))))))))))))) نثار ارواح این عزیزان صلوات.

{{ بسم الله الرحمن الرحیم ؛ والعصر/ ان الانسان لفی خسر/ الا الذین ءامنوا و عملوا الصالحات/ و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر ؛ صدق الله العلی العظیم}}

پایان خطبه دوم//

 

اخبار
ارتباط با امام جمعه