سه شنبه 1396/10/26 - 4 : 13
مشخصات امام جمعه
عبدالرحمن سورتچی
عبدالرحمن سورتچی
كلار آباد
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1396/10/22
حجت الاسلام والمسلمین سورتچی :" شنیدن طلب مردم حق طبیعی و مدنی آنهاست هرچند اگر صحیح نباشد / مرز تقوى و خداترسى باید در ريشه‏ يابى فتنه‏ ها لحاظ گردد، "

] مجری: آقای علی اصغر ذبیحی

قاری,: آقای حمید حسین نژاد

مؤذن : آقای علی اکبر بکایی

مکبر: آقای نوید لرزمانی

سخنران قبل از خطبه ها و بیان احکام: حجت الاسلام و المسلمین محمودی

 

" وَأَنْفِقُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ وَأَحْسِنُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ " ﴿سوره بقره - 195﴾

« و در راه خدا انفاق كنيد و خود را با دست ‏خود به هلاكت ميفكنيد و نيكى كنيد كه خدا نيكوكاران را دوست مى دارد »

حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا سورتچی امام جمعه محترم بخش کلار در خطبه های این هفته نیز بسان هفته های گذشته مؤمنین و نماز گزاران را به رعایت تقوای الهی و روی آوردن به آنچه که عنایت خداوند را مشمول حال ما می کند دعوت نمود. و بااشاره به آیه 195 سوره بقره بیان داشت: این آیه البته بعد از آیاتی که در مورد جهاد صحبت شد، قطعاً درباره جهاد می باشد. جهاد، به همان اندازه که به مردان با اخلاص و کار آزموده نیازمند است، به انواع سلاح و تجهیزات جنگی نیز احتیاج دارد. چرا که سرباز بدون وسایل و تجهیزات کافی، اعم از سلاح ، وسیله نقل و انتقال ، مواد غذایی و وسایل درمانی، کاری از او ساخته نیست.

از این رو در اسلام تأمین سلاح جهاد با دشمنان از واجبات شمرده شده و مردم را ترغیب نمود تا برای این مهم کرده است. امروزه نیز با توجه به تغییر شکل جنگ ها ، کمک های مالی مردم می تواند سد محکمی در مقابل اهداف نظامی دشمن باشد و می تواند آنان را از فکر جنگ و نزاع دور سازد. سال ها است که گزینه روی میز استکبار جنگ است که همّت بلند مردم براساس این آیه آنها را از جنگ منصرف نموده و فرزندان شما را برای دفاع بیشتر و محکمتر ترغیب نمود تا به نیازهای ضروری جنگ در راستای تأمین امینیت دست پیدا کنند.

مصداق هلاکت در این آیه چه می تواند باشد، " وَلَا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ " این جمله در این آیه هرچند در مورد ترک انفاق برای جهاد وارد شده است ولی مفهوم گسترده ای دارد و موارد زیادی را شامل می شود ؛ از جمله انسان حق ندارد از جاده های پر خطر ، چه از نظر نا امنی و چه عوامل جوّی یا غیر آن ، بدون پیش بینی های لازم رفت و آمد کند ف و یا غذایی که به احتمال قوی آلوده است، تناول کند و یا حتی در میدان جهاد بدون نقشه و برنامه وارد عمل شود ، تمام این موارد و موارد فراوان دیگر که انسان را به خطر اندازد و از قبل نیز از آن با خبر بوده است.

از جمله برداشت های نادرستی که از این آیه شده است؛ مانند اینکه جریان شهادت امام حسین (ع) را برخی معاندین  القای نفس به هلاکت دانسته اند  اینکه امام حسین علی رغم اینکه در مقابل دستگاه جوری مانند بنی امیه نمی تواند دوام بیاورد چرا دست به این خطر زد!!برای این افراد باید فرق بین هلاکت و شهادت را بیان کرد ؛ برخی ناآگاهان ، جهاد ابتدایی را القای نفس در هلاکت پنداشته  اند و گاه تا آنجا پیش می روند که قیام سالار شهیدان امام حسین(ع) در کربلا را مصداق آن می شمردند! این ناشی از نهایت نادانیو عدم درک معنای آیه است؛ زیرا القای نفس در هلاکت ، مربوط به جایی است که هدفی بالاتر از جان در کار نباشد، وگرنه باید جان را فدای حفظ آن هدف مقدس کرد ؛ همان گونه که امام حسین (ع) و تمام شهیدان ، جان خویش را در راه خدا فدا کرده اند. اصولاً « تهلکه » با «شهادت» مفهوم متبأین دارد؛ تهلکه به معنای مرگ بی دلیل است در حالی که شهادت قربانی شدن در راه هدف و نایل گشتن به حیات جاویدان است.

حال مراد از احسان در این ایه چه می تواند باشد؛ چند احتمال در کلمات مفسران دیده می شود که مانعی ندارد همه این معانی ، در مفهوم و محتوای آیه جمع باشد؛ - حسن ظن به خدا داشته باشید ، گمان نکنید انفاق های شما موجب اختلال در معیشت شما خواهد شد،- عده منظور آن را میانه روی در مسأله انفاق است. نه آنقدر خسیس باشد که چیزی از دستش نچکد و نا آنقدر دست و دل باز که خودش محتاج شود. – گروهی نیز منظور انفاق همراه با حسن رفتار با  نیازمندان است.

چه ارتباطی میان دو جمله " اُنفِقُوا .. " و " وَلَا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ " باشد !؟ این ایه بیانگر یک حقیقت کلی و اجتماعی است  و آن اینکه انفاق، به طور کلی سبب نجات جامعه ها از مفاسد کشنده است؛ زیرا هنگامی که انفاق به فراموشی سپرده شود و ثروت ها در دست گروهی معدود جمع گردد و در برابر آنها ، اکثریتی محروم و بینوا وجود داشته باشند دیری نخواهد پایید که که انفجار عظیمی ، در جامعه به وجود می آید که به واسطه آن، نفوس اموال ثروتمندان همه در آتش آن خواهد سوخت و از اینجا رابطه مسأله نفاق و پیشگیری لز هلاکت روشن می شود. بنابراین ، انفاق قبل از آنکه به حال محرومان مفید باشد ، به نفع ثروتمندان است؛ زیرا تعدیل ثروت، حافظ ثروت است.امام علی (ع) فرمود:" اموال خود را با دادن زکات حفظ کنید "، دامنه زکات و مفهوم آن بسیار گسترده می باشد.

برخی از پیام های این آیه عبارتند از : - اقتصاد پشتوانه هر حرکتی است(أنفِقوا) جهاد نیز بدون پشتوانه مالی و گذشت از برخی امکانات ، امکان ندارد.

-با انفاق ، خود و اموالتان را بیمه کنید. – در اسلام جبهه و جنگ و کمک های مالی ، همه باید رنگ الهی داشته باشد و برای رضای خداوند باشد البته تمام امور باید اینگونه باشد.

-محبوب خدا شدن بهترین تشویق برای احسان است." إنَّ اللهَ یُحِبُّ المُحسنین "

امام جمعه محترم بخش کلار در خطبه دوم برادران و خواهران ایمانی را رعایت تقوای الهی و تقوا پیشه گی و ترس از ساحت مقدس الهی برای برون رفت از سختی ها و فتنه ها دعوت نمود. «مَن یَتَّقِ اللهَ یَجعَل لَه مَخرَجاً» «مخرجاً» در آيه ديگر توسط حضرت امير(ع) اين‏گونه تفسير گرديده است: «مخرجاً من الفتن» و «فتن» نيز به مجموعه نارسايیها و ابتلائات اطلاق مى‏گردد و يا طبق آنچه كه در خطبه ۵۰ نهج ‏البلاغه آمده است به ممزوج شدن حق و باطل به‏ گونه‏ اى كه «ضِغْثٌ مِنْ هَذَا وَ ضِغْثٌ مِنْ هَذَا» تفسیر شده است چه آن‏كه اگر حق و باطل هر کدام لخت و عريان ظاهر گردند، چيزى به نام فتنه نزج نمى‏گيرد. لذا باید همیشه از خدا بخواهیم که مارا متقی کند تا بتوانیم راه خروجی از فتنه چیدا کنیم.

حجت الاسلام  والمسلمین سورتچی گفت: فتنه ای را رقم زدند که به شکر خدا دیگر زیر خاکستری که مردم البته آتش ان را در مقابل این فتنه دومینو مانند با نقشه ای با همین طیف اجرا شد زیر این خاکستر دفن کردند . معمولاً فتنه 78  و88 به مرکزیت تهران و چند شهر بزرگ اجرا می شد، این بار آنها ابتدااز شهرهای کوچک شروع کردند تا آرام آرام به مرکز شهرستان ها و تهران کشیده شود ، شاید به نتیجه برسند که باز هم از این ملّت تو دهنی خوردند.

امام جمعه محترم افزود: آنچه در تحليل و ريشه‏ يابى فتنه‏ ها بايد لحاظ گردد، مرز تقوى و خداترسى است. لذا امام خمينى(ره) در بيان روشنى هشدار دادند: «نداشتن تقوا موجب مى‏شود كه انسان دچار غفلت بشود. غفلت انسان را با مغز به زمين مى‏زند.»

البته چه در بيانات امام خمينى(ره) و چه امام خامنه‏ اى(مدظله ‏العالى) فراوان ديده‏ايم كه عوامل ديگرى را نيز براى بروز و ظهور فتنه ‏ها يادآور شده ‏اند كه از آن‏ جمله است: بى‏ تفاوتى سياسى، خودباختگى، راحت‏ طلبى، رفاه‏ طلبى، تجمل‏ گرايى، سياست‏ زدگى، قدرت‏ طلبى، خوش‏ بينى و خوش‏ خيالى در برابر دشمنان، عدم مراقبت روزنه‏ هاى نفوذ، بى‏ مسؤوليتى و بى‏ تعهدى، دست كم گرفتن دشمن، انفعال و ارتجاع، بى‏ بصيرتى، كشمكش هاى سياسى، فرار از قانون و بالاخره دنياطلبى» که رأس خطایا است .لازم است که انسان بر مدار تقوای الهی نقد و بررسی عوامل و ریشه های ظهور فتنه  پرداخته شود.

وی گفت : تريبونهاى نماز جمعه و حضرات ائمه جمعه که بر اساس تقوا و شناساندن و رسوا کردن ایادی فتنه و نفوذ است ، این روز ها و درجریان این موضوع مع الاسف هدف انگشت اشاره برخی از دوستان ناآگاه و دشمنان به طبع قرار گرفتند. ائمه جمعه ای که روشنگرى‏ها و انتقادات سازنده و منصفانه و مشفقانه آن‏ها يكى از بسترهاى شكل‏گيرى نارضايتى مردم معرفى کردند!!، اين در حالى است كه به قول امام خامنه ‏اى عزيز، بيشترين پاسخگويى متوجه كسانى است كه اختيارات، امكانات، قدرت، ثروت و بيت‏ المال را در اختيار داشته و دارند. امامان جمعه ‏اى كه همواره با دست تهى پناه توده مردم به‏ ويژه مظلومان و مستضعفان و محرومان بوده و هستند و البته در مقام ارشاد و موعظه همواره مسؤولان امر را به خدمت بى‏منت و پرهيز از سياست‏ زدگى و ترجيح مصالح شخصى، حزبى و جناحى بر مصالح و منافع ملى و عمل بر طبق مر قانون و منويات مقام معظم رهبرى(مدظله) به‏ عنوان تنها مرجع رسمى، قانونى و مكتبى به‏ ويژه در خصوص نظامهاى سياسى، اقتصادى، اجتماعى و فرهنگى كشور، صادقانه توصیه نموده‏اند و البته هزينه پايبندى به سياستهاى نظام و ارزشهاى انقلاب را با افتخار نيز پرداخت کرده‏اند كه از آن‏ جمله است خسارتهاى فراوانى كه در اغتشاشات اخير متحمل گرديدند و حال انصاف نيست كه برخى با تحليل هاى غلط در خصوص ريشه‏ هاى اتفاقات اخير آدرس اشتباه بدهند.

حجت الاسلام والمسلمین سورتچی افزود : آنچه محور اصلى خطابه‏ها و گفتمان‏ هاى تحليلى قريب به اتفاق تريبونهاى نمازجمعه در سراسر كشور با درك دقيق از شرايط داخلى، منطقه‏ اى و بين‏ المللى بوده است، جهت استحضار همه دوستداران نظام، انقلاب و كشور ذيلاً يادآور مى‏شويم

1-تأكيد بر اتحاد و انسجام ملى به ‏عنوان ضرورتى غيرقابل انكار با تمركز بر مصالح و منافع ملى و منويات مقام معظم رهبرى(مدظله‏ العالى)

2-روشنگرى و افشاى خط اصلى رژيم صهيونيستى و عوامل منطقه ‏اى و داخلی آن‏ها ، 3-توصيه‏ ها و سفارشات ارشادى و تشويقی به مسؤولان امر كه ضمن احترام به انتظارات و خواسته‏ هاى قانونى مردم، ما نوعا ائمه جمعه از دولت یا قوه قضاییه ، مسئولان و ... چه خواسته ای می توانند داشته باشند ؟ نوعاً از روی خدا ترسی و احساس وظیفه ، از راه ارشاد و تشویقاً و برای مصالح کشور و خواست مردم پیرامونشان بیان می کنند.

4-تذکر به ترقی نعمت از فرصتی که برای خدمت گذاری به مسئولان عنایت شد، بارها این پست و مقامی که به مسئولان داده شده را نعمت دانسته تشکر و قدردانی آن را  خدمت گزاری به مردم قرار دهید. 

5-تلاش برای گره گشایی از مشکلات مردم از دیدگاه نافذ امام خامنه ای با رویکرد مبارزه با فساد، قاچاق، آسیب های اجتماعی ، روی آوردن به تولید داخلی، عدم واردات کالای غیر ضروری، اقتصاد مقاومتی و زنده نگه داشتن روح امید و اعتماد در بین مردم.

6-تشکر از مردم و عواملی که در فرونشاندن آتش فتنه ایفای نقش کردن بویژه نیروی انتظامی،حتی یکی از کارشنناسان گفت نیرویی با اسحه بیرون نیامدند اما آنها تند و تند مردم را می کشتند و فیلم پر می کردند تا گردن نیروی انتظامی بیاندازند اما ایفای نقش سازنده با فضل الهی در کنار دیگر مسئولین و نهادها و رسانه ها در حد بضاعت خود که بضاعت مُزجاة است، داشتند.

وی با اشاره به مناسبت 19 دی ماه بیان داشت: مقام ولایت و رهبری امام المسلمین فرمایشات راه گشایی داشتند و روشنگری ها یی فرمودند و مثلث شومی که به این آشوب ها دست زدند را معرفی کردند و نیز مواردی که در داخل به این فتنه ها کمک کرد، به درستی و با درایت و مدبرانه بیان کردند، روشگری بهتر این ، ممکن نیست ، به فرمایش آقا بسیاری از عوامل فتنه را می توان در داخل خاموش کنیم؛ عدم اعتماد به دشمن در هر شرایطی ، عدم دعواهای زرگری بین مسئولین، رسیدگی به معیشت و مشکلات مردم، گوش شنوا بودن برا ی مردم، اختلاف طبقاتی را به حداقل رساندن، مثلاً به جار وارد کردم ماشین های میلیاردی به مشکلات مردم رسیدگی کنند، نمی گوییم مردم از رفاه بهره نبرند، اما اولین وظیفه مسئول یعنی حرف یک مسئول و مدید و هر کسی که در جایگاه و مقامی قرار گرفته است ، زمانی در مردم اثر گذار است که خود را به رنگ مردم درآورند و به حداقل ها بسنده کنند همچون حکومت امیرالمؤمنین. یا اینکه بگوییم این حکومت اسلامی نیست ، که این خواست دشمنان است و دست و دلشان را بسوی غرب باز کرده اند ، غربی که حضورشان را در خاورمیانه می بینند!! باید مراقب باشند و مطالبات مردم را صادقانه پاسخ دهند ، این پاسخگویی از شاخصه های حاکمیت دینی است.

حجت الاسلام والمسلمین سورتچی گفت : شاید گاهی اوقات این مطالبات به حق نباشد اما شنیدن آنها به عنوان طلب از مردمی که شما را در رأس قرار داده اند، حق طبیعی و مدنی آنها است. برخی از محورهای بیانات رهبری عبارتند است ؛ - نكته مشترك و درست تحليل‏ها، تفكيك بين مطالبات صادقانه و به‏ حق با آشوبها ، - محور مطالبات، درخواست حقوقى است كه معترضان آن‏ها را از دست رفته مى‏ دانند. - محور تحركات مخرب، توهين و دشنام به مقدسات دينى و ملى است. - مطالبه حق، با حضور تعداد معدود صاحبان حق در محل‏هاى خاص صورت مى‏گيرد. - مطالبات صادقانه در زمينه‏هاى مختلف هميشه بوده است و امر غير قابل تحملى نيست. - هيچ‏كس با طرح مطالبات صادقانه مشكلى ندارد. -     ممكن است همه مطابات صادقانه هم صحيح نباشد ولى بايد رسيدگى شود. - مسؤولين بايد به مطالبات صادقانه صحيح رسيدگى كنند. - رهبرى از مشكلات و اعتراض ها و تجمعات با خبرند. -     عناصر سياسى، عناصرى كه در كار سياست فعّالند، هم مانند مسؤولين در زمينه مطالبات مسؤولند. و مهمترین فراض سخنرانی های حضرت آقا تشکر از مردم بود که فرمود: من از مردم بصیر و آگاه و زمان شناس که به لحظه ورود می کنند ، تشکر می کنیم ما نیز نهایت تشکر را داریم .

حجت الاسلام والمسلمین سورتچی در ادامه با اشاره به سایر مناسبتهای پیش رو بیان داشت : 27 دی ماه ،  شهادت حجت‏ الاسلام والمسلمين نواب صفوى، طهماسبى، واحدى و ذوالقدر از فدائيان اسلام (1334 ه.ش) یاد نام آن شهید بزرگوار و همراهانش را گرامی می داریم .

-26 دی ماه ؛پایان دوره ظلم و دیکتاتوری رضا شاه ، روز فرارخفت بار شاه خائن از كشور (1357 ه.ش) ، زمانی رسید که به همّت همین مردم لحظه شناس آنقدر عرصه بر او تنگ شد که دست به هر ممکنی، انسان جوان و ترسویی که با همه اقتدار ساختگی که از خود نشان می داد و ارتش وفادارش نتوانست در کشور دوام بیاورد به سفارت انگلیس پناه برد که به او گفتند سه راه دارد، یا مردم را قتل عام کند و یا اینکه به نیروی دریایی برو تا ارتش مردم را تارو مار کند و یا از کشور خارج شو، با قول اینکه تو را بار دیگر به حکومتت بر می گردانیم، آنها حتی او را در کشور خودشان راه ندادند ، البته به این امید که بتوانند با حکومت جدید بار دیگر برای بلعیدن منابع ملی ارتباطی برقرار کنند  اما درایت امام راحل و مردم وقت نگذاشت تا به امروز آنها به آرزویشان برسند و ان شاالله این آرزو را هم به گور می برند.

 

 

 

 

 

 

 

اخبار
ارتباط با امام جمعه