چهارشنبه 1396/6/29 - 19 : 18
مشخصات امام جمعه
محسن شیخی عزیزی
محسن شیخی عزیزی
لاله آباد - زرگرشهر
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1396/6/17
با همه شواهد موجود میتوان اثبات کرد منظور از مولا در غدیر ولایت و امامت است نه محبت و دوستی.

خطبه اول: با همه شواهد موجود میتوان اثبات کرد منظور از مولا در غدیر ولایت و امامت است نه محبت و دوستی.

1-عید سعید غدیر خم را به محضر امام زمان(عج) مقام معظم رهبری، شیعیان و همه نمازگزاران تبریک و تهنیت عرض میکنم.

2-با توجه در پیش بودن روز غدیر خم بحث این هفته را به این موضوع اختصاص می دهم و بحث تفسیری را هفته دیگر پیگیری می نمائیم.

3- یکی از بحثهای  پیرامون موضوع غدیر شبهه ای است که برادران اهل سنت مطرح می کنند و آن اینکه منظور از کلام پیامبر(ص) در حدیث من کنت مولاه فهذا علی مولاه، کلمه مولاه به معنای محبت است و پیامبر در حقیقت فرمود هر کس مرا دوست میدارد علی را دوست بدارد. منظور ولایت و امامت نبوده است که امامیه و شیعه ادعا میکند.

4-در جواب این سخن، باید پاسخ شفافی بیان شود برای پاسخگویی به این شبهه از سه منظر به مساله توجه می کنیم و بررسی می کنیم.

الف-از منظر تاریخی:

طبق اظهار قطعی مورخین وجود پیامبر در تمام دوران ده ساله ای که در مدینه به سر می بردند به حج مشرف نشدند اگر چه به عمره مشرف شده بودند، اما مناسک حج به جا نیاورده بودند در سال دهم هجری با نزول آیه شریفه وَأَذِّن فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ در میان مردم بانک حج سربده، بین مردم اعلام فرمود که من امسال رهسپار حج هستم  و شما برای آموزش و یادگیری مناسک حج به حج بیائید این اعلام در تمام قبائل و طوائف مدینه رسید و حتی پیامبر(ص) نامه ای به امیر مومنان  که در یمن و نجران به سر می برد فرستاد تا مردم یمن و نجران را برای مناسک حج به مکه آورد که دوازده هزار نفر از یمن و نجران به همراه علی (ع) حرکت کردند. لذا در مورد اسم گذاری این حج پیامبر آنچه که مشهور است حجة الوداع است اما نام اصلی آن حجة البیان یا حجة البلاغ است برای تبلیغ حج و بیان مناسک حج بوده است.

در 24 یا 25 ذی القعده حدود هفتاد و پنج هزار  نفر از مدینه و اطراف مدینه همراه پیامبر از مسجد شجره یا ذوالحلیفه که 486 کیلومتری شهر مکه احرام بستند به سوی حرم امن الهی حرکت کردند و امیر مومنان با دوازده هزار نفر در روز 28 ذی القعده به سمت مکه حرکت کرد. پیامبر با گذر از مناطق و منازل مهمی همچون عَرَج، سقیا، حجفه، غدیر خم، قدیده، عسفان و در دهمین روز از سفرش به منطقه مَرّ الظهران رسیدند و تا شب را در آنجا بیتوته کردند و شبانه  به سمت منطقه سَیرف حرکت و در روز یازدهم از سفر بعد از عبور از این منازل به مکه رسیدند.

پیامبر(ص) اعمال عمره را انجام دادند و آنهایی که حج تمتع نیت کردند را فرمود  از احرام خارج شوید و خود به خاطر حج قِران در احرام باقی ماندند دو روز از ورود پیامبر(ص) گذشته بود که علی (ع) وارد مکه شدند و در روز ششم به پیامبر (ص) ملحق شدند و اعمال عمره را انجام دادند و از آنجا پیامبر با علی (ع)  همراه بودند  و از روز هشتم با برداشتن آب پیامبر(ص) به آنهایی که از  احرام عمره خارج شده بودند دستور احرام حج را دادند و خود آهنگ حج  کرده و به سمت عرفات حرکت کردند و از سمت منا به عرفات رفتند شب را تا طلوع آفتاب را در عرفات بودند و از منا به عرفات حرکت کردند و ظهر روز نهم را در عرفات بودند وقوف در عرفات معشر و منا تا پایان اعمال ایام تشویق در منا با آنکه فرصت خطبه خواندن را داشتند اما در هیچ جا این کار  نسبت به غدیر انجام  نداده است.

پیامبر  در منا در حالیکه  حاجیان نزدیک به سه روز یعنی تا ظهر روز دوازدهم آنجا حضور داشتند و بعد برای انجام بقیه اعمال حج به مکه آمدند و تا صبح روز چهاردهم ذی الحجه در مکه به سر می بردند و بعد از آن باتفاق قریب به یکصد و بیست هزار حاجی که از مدینه و اطراف آن ، یمن و نجران، حتی نزدیک به پنج هزار نفر از اهالی مکه همراه بودند و تا 153 کیلومتر و چند منزل را طی کرده بودند کاری را انجام نداد تا اینکه در نزدیکی ظهر روز دوشنبه هیجدهم ذی الحجه در فاصله 153 کیلومتری مکه و سه کیلومتر مانده به  حجفه در وسط بیابان وسیعی به نام غدیر خم فرمود: اَيُّهَا النَّاسُ، أجيبُوا داعِيَ اللَّهِ، اَنَا رَسُولُ اللَّهِ کنایه از اینکه وحی مهمی بر من نازل شده است دستور توقف میدهد و فرمود  آنانکه جلو رفتند بازگردند آنهایی که عقب ترند شتاب کنند و کسانیکه همراه بودند با وجود چند درخت در اطراف اجازه نداد زیر سایه بروند دستور داد سلمان و ابوذر و مقداد و عمار از جهاز شتران منبری بلند درست کنند و به ربیعه که صدای رسایی داشت برای رسیدن صدای پیامبر به همگان انتخاب می کند که سخن پیامبر را تکرار کند.

از سوی دیگر در وسط بیابان زیر آفتاب شدید و هوای گرم و سوزان که برخی عبا خود را بخشی زیر پا و بخشی دیگر بر سرتا آفتاب و گرمای هوا اذیت نکند همه را جمع کرد ظهر را به جماعت نمازخواند به بالای بلندی رفت و خطبه ای مفصل خواند آنهم با آن مقدمه طولانی آیا عقل می پذیرد پیامبر فقط برای اعلام دوستی علی(ع) این کار را کرده باشد؟ چرا پیامبر در تمام این فواصل زمانی و مکانی این کار را نکرد که بگوید مردم علی (ع) را دوست بدارید؟

ب-از جهت قرآن:

آیه ای که در آن روز بر پیامبر(ص) نازل شد و پیامبر(ص) به مردم رسانید این آیه ( يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ) با زبان تهدید با پیامبر(ص) سخن می گوید نه با زبان نرم و ملاطفت و عاطفی، ای پیامبر اگر این کار را انجام ندهی هیچ کاری برای رسالت انجام ندادی و برای رسالت خویش کاری نکردی، نه اینکه حج امسال را ناتمام گذاشتی،  نه،  تمام 23 سال هیچ کاری را انجام ندادی؟

سوال این است این چه کاری است که اگر انجام نگیرد این قدر مهم است که گویا هیچ کاری صورت نگرفته است؟ چقدر اهمیت دارد که خداوند پیامبر را تهدید می کند؟ اگر بحث محبت بود نیاز به تهدید نبود باز فرصت برای بیان در مدینه وجود داشت.

در ادامه آیه میفرماید: وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ این قسمت گویا این است که پیامبر از چیزی نگرانی دارد که خداوند به او دلگرمی میدهد که ترس و دلهره نداشته باشد خدا تور ا حفظ می کند سوال اینجاست که گفتن علی را دوست بدارید چه نگرانی و ترسی دارد که خداوند او را آرام میکند؟

پس از آیه آنچه که فهمیده میشود مساله ولایت است نه محبت.

ج-از منظر خطبه غدیر:

اینطور نبود که پیامبر بعد از نماز به بالای بلندی رفته باشد و بفرماید یا علی تو هم بیا بالا بعد دست حضرت را بگیرد و بلند کند و بفرماید من کنت مولاه فهذا علی مولاه بلکه پیامبر خطبه ای  انشاء و ایجاد فرمود که تصریح به مساله ولایت دارد به بخشی هایی از این خطبه اشاره میشود.

1-علی امام و جانشین است مَعاشِرَالنّاسِ، ما قَصَّرْتُ فی تَبْلیغِ ما أَنْزَلَ الله تَعالی إِلَی، وَ أَنَا أُبَیِّنُ لَکُمْ سَبَبَ هذِهِ الْآیَةِ: إِنَّ جَبْرئیلَ هَبَطَ إِلَی مِراراً ثَلاثاً یَأْمُرُنی عَنِ السَّلامِ رَبّی - وَ هُوالسَّلامُ - أَنْ أَقُومَ فی هذَا الْمَشْهَدِ فَأُعْلِمَ کُلَّ أَبْیَضَ وَأَسْوَدَ: أَنَّ عَلِی بْنَ أَبی طالِبٍ أَخی وَ وَصِیّی وَ خَلیفَتی (عَلی أُمَّتی) وَالْإِمامُ مِنْ بَعْدی.

2-این نصب از جانب خداست مَعاشِرَ النّاسِ (ذالِكَ فيهِ وَافْهَموهُ وَاعْلَمُوا) أَنَّ الله قَدْ نَصَبَهُ لَكُمْ وَلِيّاً وَإِماماً فَرَضَ طاعَتَهُ عَلَي الْمُهاجِرينَ وَالْأَنْصارِ وَ عَلَي التّابِعينَ لَهُمْ بِإِحْسانٍ، وَ عَلَي الْبادي وَالْحاضِرِ، وَ عَلَي  الْعَجَمِي وَالْعَرَبي، وَالْحُرِّ وَالْمَمْلوكِ وَالصَّغيرِ وَالْكَبيرِ، وَ عَلَي الْأَبْيَضِ وَالأَسْوَدِ، وَ عَلي كُلِّ مُوَحِّدٍ ماضٍ حُكْمُهُ، جازٍ قَوْلُهُ، نافِذٌ أَمْرُهُ، مَلْعونٌ مَنْ خالَفَهُ.

3-اطاعت از علی بعنوان امام واجب است مَعاشِرَالنّاسِ، إِنَّهُ آخِرُ مَقامٍ أَقُومُهُ في هذا الْمَشْهَدِ، فَاسْمَعوا وَ أَطيعوا وَانْقادوا لِاَمْرِ(الله) رَبِّكُمْ، فَإِنَّ الله عَزَّوَجَلَّ هُوَ مَوْلاكُمْ وَإِلاهُكُمْ، ثُمَّ مِنْ دونِهِ رَسولُهُ وَنَبِيُهُ الْمُخاطِبُ لَكُمْ، ثُمَّ مِنْ بَعْدي عَلي وَلِيُّكُمْ وَ إِمامُكُمْ بِأَمْرِالله رَبِّكُمْ، ثُمَّ الْإِمامَةُ في ذُرِّيَّتي مِنْ وُلْدِهِ إِلي يَوْمٍ تَلْقَوْنَ الله وَرَسولَهُ.

از این سه فراز خطبه آنچه استفاده میشود اثبات ونصب امامت و ولایت بوده است نه محبت و دوستی و دوست داشتن.

5-این امور از حقائق مساله غدیر است کسانیکه همواره حقایق را پذیرفتند که اهل تقوا بودند اگر انسان  به دنبال حق باشند زندگی سعادتمند است و زمانی هم حق پذیر است که اهل تقوا باشد پس ای مومنین باتقوا به دنبال حق باشید اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله.

خطبه دوم:

طرفداران ولایت باید همچون میثم تمار در مسیر خود ثابت قدم و استوار باشند.

1-دعوت به تقوا، در آستانه غدیر خم از کلام پیامبر(ص)  بهره می گیریم که فرمود: مَنْ یطِعِ الله وَ رَسُولَهُ وَ عَلِیاً وَ الْأَئِمَةَ الَّذینَ ذَکرْتُهُمْ فَقَدْ فازَفَوْزاً عَظیماً. هر کس در مسیر اطاعت خدا و رسول خدا و رسول و ائمه باشد اهل تقواست و خواست همه رعایت تقوای است پس اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله.

2-اهمیت نماز جمعه، برای هر روز هفته دعایی داریم که روز جمعه هم دعایی دارد در فرازی از دعای این روز میخوانیم  وَفِّقْنِي لِأَدَاءِ فَرْضِ الْجُمُعَاتِ وَ مَا أَوْجَبْتَ عَلَيَّ فِيهَا مِنَ الطَّاعَاتِ خدایا مرا بر انجام واجبات در روز جمعه توفیق بده یکی از واجبات روز جمعه نماز جمعه است یعنی حضور در نماز جمعه یک توفیق الهی را می طلبد.

3-مناسبات و تذکرات؛

3-1-امروز جمعه مصادف با هفدهم شهریور سالروز شهادت شهدای هفدهم شهریور در میدان ژاله تهران هستیم یاد و نام و خاطره  همه شهدا به ویژه شهدای هفده شهریور  را گرامی میداریم و به روان آنها دورود میفرستم.

3-2-فردا روز عید سعید غدیر خم است عیدالله الاکبر است این روز با عظمت را به محضر امام زمان(عج)، مقام معظم رهبری، همه شیعیان و اراتمندان تبریک و تهنیت عرض میکنم.

انتظار این است این روز بزرگ و با عظمت شمرده و به حساب آید نسبت به آن اهتمام ویژه به عمل آورند خیلی از افراد و دوستان اهل بیت یک ماه کمتر و بیشتر به ماه محرم مانده خود را برای محرم آماده می کنند اما نسبت به غدیر که شیعه هر چه دارد از غدیر است سهل انگار و بی توجه هستند اهتمام ویژه ای نسبت به غدیر داشته باشیم با برپایی جشن ها و مراسم باشکوه بر عظمت آن بیافزائیم.و آنرا جهانی کنیم.

3-3-روز دوشنبه مصادف با 22 ذی الحجه سالروز شهادت میثم تمار است کسی که در راه ولایت حاضر شد سرش به دار بدهد اما حتی زبان از ولایت عقب نشینی نکند ویژگی جناب میثم تمار برای همه ما باید درس باشد که در راه دفاع از ولایت ثابت قدم باشیم.

3-4-وضعیت اسفناک جاده های کشور را داشتیم از چند جهت قابل تذکر است؛

الف-از جهت صدمات: اینکه هر هفته با اندازه یک هواپیمای سیصد نفره در جاده ها کشته شوند این خیلی جای تاسف و خطرناک است صدمه ها تنها کسی که کشته میشود نیست بلکه بی سرپرست شدن خانواده ها در حالیکه افراد در کنار خانواده ها هستند اما به خرج و مخارج نمی رسند چه رسد برخی عمود خیمه ها خود را از دست می دهند ، پاشیده شدن خانواده ها، از بین رفتن سرمایه های ملی، خسارتهای بیمه ها و... عزم جدی همه را می طلبد هم مردم و هم مسئولین اقدام کنید.

ب-وضعیت جاده های استان:

راههای ورودی استان مازندران واقعاً تاسف برانگیز است همه مسئولین و مدیران ارشد در ایام تعطیلات  به استان ما سفر میکنند متاسفانه در همین چند روز گذشته شاهد این بودیم عده ای نه ساعت ، ده ساعت در ترافیک در جاده معطل بودند خوب مصرف بنزین، هدر رفت وقت و عمر مردم، یکطرفه شدن جاده و تعطیلی زندگی مردم، آلودگی هوا، بدبینی به نظام و ای بسا تصادف و ناهنجاریهای اخلاقی را به دنبال دارد چرا وزیر راه و شهرسازی و دولت در این زمینه برای راههای  مازندارن برنامه ای ندارند؟ همه دیدند سه جاده هراز، چالوس، فیروزکوه این همه ترافیک داشت مسیر 150 کیلومتری این همه دردسرساز است از نمایندگان استان می خواهیم در این زمینه اقدام عاجلی بعمل آورند.

3-5-شاهد کشتار مظلومانه مردم مسلمان میانمار هستیم کشور میانمار دارای یک موقعیت  ژئوپلیتیک است امروز بزرگترین مخازن نفت و گاز جهان در منطقه خلیج فارس و در اختیار مسلمانان است از سوی دیگر دو قدرت برتر در منطقه آسیا یعنی هند و چین از این ثروت بی بهره هستند از طرف سوم هم منطقه میانمار دارای ذخایر عظیمی از نفت و گاز است که اکتشافات نشده است و اگر اکتشاف شود در جنوب شرق آسیا این مخزن باز بدست مسلمین خواهد بود و هند و چین راضی به این امر نیستند لذا در این نسل کشی هیچ اقدامی بعمل نمی آورند.

از ناحیه دیگر دست رژیم غاصب صهیونیست که در نسل کشی مسلمین برای همه جهان روشن و آشکار است در این منطقه هویداست و از ارسال و فروش اسلحه برای نسل کشی مسلمانان هیچ ترسی و واهمه ای ندارد.

از ناحیه سوم استکبار جهانی به سرکردگی امریکا چون منافعی را در منطقه ندارد با همراهی مجامع بین المللی خاصه سازمان حقوق بشر جزء تماشاگر صحنه بودن هیچ عکس العملی از خود نشان نمی دهند و این سکوت برای خانمی که مدعی صلح نوبل است چراغ سبزی برای نسل کشی در میانمار است.

وظیفه مسلمین است که از هر اقدامی دریغ نکنند، ضمن محکوم کردن این جنایت هولناک از دستگاه دیپلماسی می خواهیم با جدیت بیشتر وارد شوند تا ان شاالله جلوی این نسل کشی گرفته شود.

اخبار
ارتباط با امام جمعه