جمعه 1396/1/4 - 37 : 12
مشخصات امام جمعه
اسدا... زارعی
اسدا... زارعی
اسفرورين
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1395/12/27
دعا کنیم سال آینده ،سال ظهور امام زمان باشد.
جلسه483 خطبه47 ازسلسله خطبه های ایراد شده درسال 1395 برای نمازجمعه بخش اسفرورین امام جمعه محترم حضرت حجه الا سلام و المسلمین حاج آقای اسداله زارعی مکان: مصلای حضرت امام خمینی – قدس سره الشریف- شهر اسفرورین مورخ 27/12/1395 برابربا 18جمادی الثانی 1438 سلام علیکم و رحمه الله اَعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیطان الرَّجیم بسم الله الرَّحمن الرَّحیم الحمدلله الّذی جَعَلَ الثَّوابَ عَلی طاعَتِهِ، وَ وَضَعَ الْعِقابَ عَلی مَعْصِیَتِهِ، ذِیادَهً لِعِبادِهِ مِنْ نِقْمَتِهِ وَ حِیاشَهً لَهُمْ اِلى جَنَّتِهِ. وَ اَشْهَدُ اَنْ لا اِلهَ اِلاَّ اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَریکَ لَهُ وَ اَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ،ارسله بالهدی ودین الحق لیظهره علی الدِّینِ کُلِّهِ ولَو کره المشرکونَ ، اِخْتارَهُ قَبْلَ اَنْ اَرْسَلَهُ، وَ سَمَّاهُ قَبْلَ اَنْ اِجْتَباهُ، واَشهَدُ أنَّ عَلِیّاً واَولادَهُ المَعصُومُونَ هُم حَجَجُ اللهِ واُمنَائِهِ ، شَهَادَهً شهِدَ بِهِ القَلبُ واللسانُ والاعضاءُ والجَوَارحِ . قال الله تعالی فی کتابه الکریم القرآن العظیم : « يَا أَبَتِ إِنِّي أَخَافُ أَنْ يَمَسَّكَ عَذَابٌ مِنَ الرَّحْمَنِ فَتَكُونَ لِلشَّيْطَانِ وَلِيًّا .» ( سوره مریم/45 ) خدای متعال در این آیه شریفه از لسان حضرت ابراهیم خلیل الرحمان نقل می کند که آن حضرت به عمویش آزر فرمود: پدرجان من می ترسم برای تو عذابی از ناحیه خدای رحمان برسد. اینجا سوال این است که چرا صفت رحمان را آورده است؟ در جواب باید گفت : خدای متعال بدلیل رحمانیت خود هم بر مومنین وکسانی که حرف خدا را گوش می کنند واز خدا فرمان می برند، روزی می دهد ورحم می کند وهم برای کفار وکسانی که خدا را اطاعت نمی کنند رحم می کند. حضرت می خواهد به عمویش آزر بفرماید: ای عمو بدان هر چند خدا رحمان است ولی این بت پرستی تو سبب خواهدشد که خدا برای عذاب بفرستد؛ فلذا از بت پرستی دست بردار. آنگاه شیطان برای تو ولی وسرپرست می شود ویا این که بگوییم یعنی شیطان تو را دوست دارد نه خدا. این برای انسان خسارت برزگی است که شیطان او را دوست داشته باشد. تقوی این است که ما از خدا اطاعت بکنیم تا این که عذاب نرسد. *بحث ما درباره آیاتی از سوره مبارکه اعراف بود که در این خطبه می خواهم آیه 46 وآیه 47 راتفسیر کنم. خدای متعال می فرماید: «وَ بَيْنَهُما حِجابٌ وَ عَلَي الْأَعْرافِ رِجالٌ يَعْرِفُونَ کُلاًّ بِسيماهُمْ وَ نادَوْا أَصْحابَ الْجَنَّةِ أَنْ سَلامٌ عَلَيْکُمْ لَمْ يَدْخُلُوها وَ هُمْ يَطْمَعُونَ ، وَ إِذا صُرِفَتْ أَبْصارُهُمْ تِلْقاءَ أَصْحابِ النَّارِ قالُوا رَبَّنا لا تَجْعَلْنا مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمينَ .» خدا می فرماید میان بهشت ودوزخ حجاب وحایلی هست. وبراعراف مردانی هست که هرکدام از سیمایشان شناخته می شوند. درآن هنگام اصحاب بهشت نداء سر می دهند ومی گویند: سلام برشما که به بهشت داخل نشده اید در حالی که به بهشت اشتها ومیل دارید. طمع یکی صفات رذیله هست اما همه جا این طور نیست. اگر خدا در باره این افراد می فرماید: سلام برشما از بهشتی که داخل نشده اید ولی طمع آن دارید ، این مساله نشان می دهد طمع داشتن در باره بهشت که کمال انسان ومایه سعادتش هست ، اشکالی ندارد. اگر طمع بد است به خاطر چیزهایی که مایه تنزل وسقوط انسان می شود مانند دنیا که طمع به دنیا مایه سقوط انسان است. در آیه بعد می فرماید: هنگامی که چهره هایشان را به سوی اصحاب آتش دوزخ بر می گردانند. می گویند: خدایا ما را از کسانی که ستم کرده اند قرار مده . «وَ إِذا صُرِفَتْ أَبْصارُهُمْ تِلْقاءَ أَصْحابِ النَّارِ قالُوا رَبَّنا لا تَجْعَلْنا مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمينَ .» ستم روا داشتن این گونه می شود که گاهی انسان برای خود ستم می کند، گاهی برای دیگران ستم می کند وگاهی هم برای خدا ستم می کند. اصحاب بهشت وقتی اصحاب جهنم را می بینند از خدا می خواهند که از گروه ستمکاران نباشند. اینجا چند تا نکته را عرض بکنم. 1- « بینهما » منظور از آن یعنی میان دو گروه بهشتیان وجهنمیان ودوزخیان حجاب وحایلی است وبر کنگره های آن گویا مانند برج هایی که در دنیا ساخته می شوند ، آن جا هم برجها وکنگره هایی وجود دارد که بر آن حجاب مردانی از معصومین واولیای الهی هستند که هر گروهی را ازسیمایشان می شناسند. 2- « اعراف » گذرگاه سخت وصعب العبوری است که بر سر راه بهشت وجود دارد. در نقل دیگر« اعراف » تپه ای میان بهشت و دوزخ است وامامان ( علیهم السلام) ، آن مردانی هستند که بر اعراف در کنار شیعیان گناهکارخود توقف می کنند، در حالی که مومنان خالص بدون نیاز به حسابرسی وارد بهشت می شوند. امامان به پبروان گنهکار خود می گویند:برادران با ایمان خود را خوب نگاه کنید که بدون حساب به بهشت داخل شدند، این همان چیزی است که خدا می فرماید: سلام بر شما، ای بهشتیانی که هنوز واردآن نشده اید ولی امید وطمع آن را دارید. « أَنْ سَلامٌ عَلَيْکُمْ لَمْ يَدْخُلُوها وَ هُمْ يَطْمَعُونَ » سپس به انها گفته می شود: دشمنانتان را بنگرید که در آتش جهنم هستند. واین همان است که خدا می فر ماید: «وَ إِذا صُرِفَتْ أَبْصارُهُمْ تِلْقاءَ أَصْحابِ النَّارِ قالُوا رَبَّنا لا تَجْعَلْنا مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمينَ .» بعد به دوزخیان می گویند: اینها پیروان وشیعیانی بودند که به گناه آلوده شده بودند ولی رحمت الهی شامل حالشان شد ومورد عفو ومغفرت خدا قرار گرفتند؛ زیرا هم ایمان داشتند وهم اعمال صالحی را انجام داده بودند؛فلذا آمرزش الهی به سراغشان آمد وبخشیده شدند. از طرف امامان دستور داده می شود که وارد بهشت بشوید که در آن نه ترسی برای شما هست ونه غمناک می شوید. این همان شفاعت ائمه وپیامبر واولیای الهی است که شامل حال کسانی می شود که گناهانشان مانع ورود آنها به بهشت است. درروایتی از پیامبراکرم حضرت محمد ابن عبدالله- صلی الله علیه وآله وسلّم - می خوانیم. خداوند در روز قیامت همه مردم را جمع می کند. پس به بهشتیان فرمان می دهد که به سوی بهشت بروند وبه دوزخیان نیز فرمان می دهد که به جهنم بروند. به اصحاب اعراف گفته می شود: کارهای نیکی شما مانع ورودتان به دوزخ شد واز آتش دوزخ آزاد شدید اما گناهانی دارید که مانع ورود شما به بهشت می شود. حالا با آمرزش وبخشش الهی وارد بهشت شوید. این همان شفاعت است که مردم ! به خاطر دوستی اهل بیت شامل حالمان می شود. خدایا خداوندا، دوستی اهل بیت را در دلهای ما روز افزون فرما. اعوذُ بالله مِنَ الشَّیطان الرَّجیم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾ صدق الله العلی العظیم خطبه دوم اعوذُ بالله مِنَ الشَّیطان الرَّجیم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اَلْحَمْدُلِلَّهِ عَلي ما اَنْعَمَ، وَ لَهُ الشُّكْرُ عَلي ما اَلْهَمَ، وَ الثَّناءُ بِما قَدَّمَ، مِنْ عُمُومِ نِعَمٍ اِبْتَدَاَها، وَ سُبُوغِ الاءٍ اَسْداها، وَ تَمامِ مِنَنٍ اَوْلاها، ثمَّ الصَّلاه والسَّلام علی النَّیر الاعظم والنَّبی المکرم سینا ونبیّنا ومولانا ابی القاسم محمّد وعلی ابن عمّهِ و وصیّه وخلیفته مولانا امیر المومنین سیّد الوصیین وعلی ابنته وثمرهَ فؤادهِ وقرّهَ عینه، وَ فِلْذَةِ كَبِدِهِ ، وَ النُّخْبَةِ مِنْكَ لَهُ ، وَ التُّحْفَةِ خَصَصْتَ بِهَا وَصِيَّهُ ، وَ حَبِيبَةِ الْمُصْطَفَى ، وَ قَرِينَةِالْمُرْتَضَى، وَ سَيِّدَةِ النِّسَاءِ، وَ مُبَشِّرَةِ الْأَوْلِيَاءِ، حَلِيفَةِ الْوَرَعِ وَ الزُّهْدِ ، وَ تُفَّاحَةِ الْفِرْدَوْسِ وَ الْخُلْدِ الَّتِي شَرَّفْتَ مَوْلِدَهَا بِنِسَاءِ الْجَنَّةِ، وَ سَلَلْتَ مِنْهَا أَنْوَارَ الْأَئِمَّةِ ، وَ أَرْخَيْتَ دُونَهَا حِجَابَ النُّبُوَّةِ، وعلی ابنیه وحفدتیه وسبطیه الحسن والحسین سیّدی شباب اهل الجنّه وعلی ائمه المومنین و علىّ‌بن‌الحسین و محمّدبن‌علىّ‌ و جعفربن‌محمّد و موسیبن‌جعفر و علىّ‌بن‌موسی و محمّدبن‌علىّ و علىّ‌بن‌محمّد و الحسن‌بن‌علىّ والخلف الصالح حجه ابن الحسن روحی وارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء *مردم وقتی نوروز می آید لباس کهنه را از تنمان در می آوریم لباس تازه به تن می کنیم. بیاییم لباس چرکین گناه را از روحمان در بیاوریم ، لباس زیبای تقوی را به تن بکنیم؛ همان همانگونه که بدن برهنه از لباس زیبایی ندارد روح برهنه از تقوی نیززیبایی ندارد. بهترین لباس برای روح انسان لباس تقواست. هم خودم وهم شما را به پوشیدن لباس تقوی دعوت می کنم. * درآستانه ایام نوروزهستیم. در این باره چتد نکته را عرض می کنم. 1- صله ارحام مورد سفارش اسلام است برای خدا به این کار اقدام بکنیم. 2- از اسراف پرهیزکنیم چه در خوردنی ها وچه در پوشیدنی ها . اسراف در همه ایام وهمه جا حرام است. 3- کینه ها وکدورتها را کنار بگذاریم. 4- از خرافات دوری بکنیم. 5- به نیازمندان توجه داشته باشیم. 6- در فکر امام زمانمان باشیم. مردم! اگرکسی عزیزش را گم کرده باشد وخبری از او نداشته باشدهمه اش در فکر اوست. اگر امام زمان را دوست داریم باید در فکرش باشیم. امروز هم روز جمعه آخر سال تمام می شود معلوم است که امام زمان نیامد ولی از خدا بخواهیم که سال 96 را سال ظهور امام زمان باشد. اعوذُ باللهِ مِنَ الشِّیَطانِ الرَّجِیمِ بسم الله الرَّحمن الرَّحيم «إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ الكوثر » صدق الله العلی العظیم. السلام علیکم و رحمه الله و برکاته .
اخبار
ارتباط با امام جمعه