شنبه 1396/4/3 - 59 : 9
مشخصات امام جمعه
اسدا... زارعی
اسدا... زارعی
اسفرورين
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1396/3/12
ای آل سعود! آمریکایی ها شما را برای بهبودی اشتغال خود می خواهند؛ چون آقا در انتخابات قول داده بود که اشتغال وتولید آمریکا را بهبود ببخشد.
خطبه اول جلسه 493 خطبه 10 از سال 96 12/03/1396 مصادف با 5 رمضان المبارک 1438 سلام علیکم ورحمه الله اَعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجیمِ بسم‌اللّه‌الرّحمن‌الرّحیم‌سُبْحَانَ مَنْ يَعْلَمُ جَوَارِحَ الْقُلُوبِ سُبْحَانَ مَنْ يُحْصِي عَدَدَ الذُّنُوبِ سُبْحَانَ مَنْ لا يَخْفَى عَلَيْهِ خَافِيَةٌ فِي السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرَضِينَ، سُبْحَانَ الرَّبِّ الْوَدُودِ، اشهد اَنَّ لا اله الاّ الله وحده لا شریک له شهاده خالصه ، و اشهد انَّ محمداً عبدُهُ و رَسُولُهُ ، و اشهد انَّ علیّاً ولیّ الله اولاده المعصومین هم حُجج الله اجمعین اَللّهُمَّ صَلِّ علیهم صَلاهً لاغَایهَ لعددها ولا نَهایه لا لمددها ولانفاد لامدها. فرمایشی را از دعای پر فیض وگوهربار حضرت امام زین العابدین به نام دعای ابو حمزه ثمالی برایتان بخوانم که در این دعاء فقره ای دارد. امام زین العابدین عرض ذمی کند. « اللَّهُمَّ تُبْ عَلَيَّ حَتَّى لا أَعْصِيَكَ وَ أَلْهِمْنِي الْخَيْرَ وَ الْعَمَلَ بِهِ وَ خَشْيَتَكَ بِاللَّيْلِ وَ النَّهَارِ مَا أَبْقَيْتَنِي يَا رَبَّ الْعَالَمِينَ » معبود من، پروردگار من، برای من ببخش تا اینکه گناه نکنم. برای من، خیرات را الهام کن تا در ذهنم بیفتد و در وجودم قرار بگیرد که کدام عمل خیر است؛ و عمل کردن به خیر نیز مهم است و خیر را عمل بکنم. خدایا برای من، مادامی که در این دنیا هستم ، ترس و خشیت را در شب ها و روزها عنایت کن ای پروردگار عالمیان. مؤمنین، روزه داران ماه مبارک رمضان همه باید این دعا را از خدا داشته باشیم. خدایا،به ما توفیق ده. به ما برگرد، توجه کن تاگناه نکنیم. خدایا به ما خیرات را الهام کن بشناسیم که خیرات کدامند و به خیرات عمل بکنیم. خدایا به ما ترس از خودت را در شبها و روزها عنایت کن تا بترسیم کاری که رضایت تو در آن نیست انجام ندهیم و مرتکب معصیت و گناه نشویم. همین معنای تقوی، خود نگهداری و مهار نفس است. *مؤمنین ومؤمنات، موضوع بحث امروز در اولین جمعه ی ماه مبارک رمضان درباره ی حقوق که به نام حقوق الناس است ،می خواهیم مطالبی را عرض کنم. حقوقی که اسلام برای فرد در نظر دارد دو جهت دارد: یکی ارتباط با خالق است که به این حقوق الله می گویند. یکی ارتباط با مخلوقات است که به این حقوق الناس می گویند؛ حقوق خیلی مهم است. حضرت علی (علیه السلام) می فرمایند: حقوق الناس مقدمه ی حقوق خدا است. هر کسی که حقوق الناس را رعایت بکند حقوق الله را نیز رعایت خواهد کرد. یعنی رعایت کردن حقوق النَّاس مقدمه رعایت کردن حقوق الله است.قال علی (علیه السلام): « جَعَلَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ حُقُوقَ عِبَادِهِ مُقَدِّمَةً عَلَی حُقُوقِهِ . » خدای سبحان حقوق بندگانش را مقدمه حقوق خودش قرار داده است. « فَمَن قَامَ بِحُقُوقِ عِبَاداللهِ » هرکسی که به حقوق بندگان خدا ، قیام بکند و حقوق مردم را بجا بیاورد. « کَانَ ذلکَ مُؤدِیاً اِلَیَ القِیامِ بِحُقُوقِ اللهِ » این سبب خواهد شد انسان به سمت انجام حقوق خدا کشیده بشود و برای انجام حقوق خدا قیام بکند .حالا که این چنین است دین برای انسان حقوقی قائل است حتی اگربا کسی دوساعتی نشست و برخاست داشته باشیم، حقوقی قائل است. جریان امیرالمومنین را شنیده اید که در مسیر با کسی همراه می شوند. حضرت به کوفه می رفت و آن شخص به جای دیگر بروند در آن مسیری که می خواستند جدا بشوند امیرالمؤمنین چند قدمی را دنبال آن بنده خدا راه می افتد و او را بدرقه می کند. او از حضرت می پرسد مگر شما نفرمودید: من می خواهم کوفه بروم. پس چرا دنبال من راه می آیند؟ فرمودند: دین ما برای ما دستور داده است با کسی که همراه شدید او بر شما حقی پیدا می کند و حقش این است که چند قدمی با بدرقه کردن بتوانید این حقی را که پیدا کرده، این حق را ادا بکنید. پس بنابراین شخصی چند کیلومتر در مسیر با امیر المؤمنین همراه می شوند فرد مسیحی است مسلمان هم نیست. امیرالمؤمنین بدرقه اش می کنند می فرماید: بر من حقوقی پیدا کردید. به همین جهت به خاطر این اقدام امیر المؤمنین او مسلمان می شود. ما یک عمر است با کسی در خانه مان شریک زندگی هستیم، در شهرمان و روستایمان همسایه هستیم.آیا حقوقی پیدا نمی کند؟ دینی که برای دو ساعت حق قائل است برای سال ها حق پیدا نمی کند؟ فرد نسبت به ما ، همسایه نسبت به ما حق پیدا نمی کند خدمتگذار ، خدمت رعیت و مردم حقوق پیدا نمی کند؟ کسی که سالها زندگیش را در خدمت ملت گذاشته آیا حقوقی پیدا نمی کند.پس این چیست؟ یعنی آن دینی که برای دو ساعت همراهی حقوقی قائل است؛ حتما برای همراهی دراز مدت وهمزیستی دراز مدت حقوقی قائل است. پس باید حقوق را رعایت کنیم. حضرت امام صادق (علیه السلام)در حدیث شریف می فرماید: « یا اسحاق ... واِن جَالَسَکَ یَهُودِیٌ فَأحسِن مُجَالِسَتَهُ . » ای اسحاق ابن عمار! اگر یهودی با تو همنشین بشود با او نیک مجالست کن؛ یعنی حق همنشینی را ادا کن؛ حق همنشینی اش را به بهترین وجه ادا کن؛ چراکه حق پیدا می کند. حالا این جایگاه حقوق است. مواردی که مردم نسبت به ما حق پیدا می کنند آن موارد کدام هست؟واژه حق النّاس یک واژه عام و گسترده است؛شامل تمام حقوق که انسان ها در زندگی اجتماعی بر یکدیگر دارند می شود؛ به همین دلیل مسائل حقوق النّاس، حقوق مردم در ابواب فقه ما مورد تایید قرار گرفته و بیشترابواب فقه ما مورد تایید قرار گرفته ، ما در فقه باب بخصوصی نداریم که درباره حقوق النّاس باشد. می بینیم حقوق النّاس در لابلای کتابهای فقهی ما در همه ابواب بکار رفته است؛ چه در وضوء ، چه در غسلش ، چه در نمازش ، چه در حقش ، چه در امر به معروف ، چه درمکاسب ، چه درنکاحش ، چه در طلاقش ، چه در اجاره اش وچه درمضاربه اش، در دیات ،حدود ، قصاص ومیراث در همه جا به کار رفته است. می بینیم که درهمه جا حقوق الناس مورد توجه قرار گرفته است. حالا که اینچنین است. ببینیم این حقوق الناس کدامند که ما باید آنها را رعایت کنیم؟ نقل شده: پیامبر عزیز اسلام حضرت محمد (صلی الله علیه وآله وسلّم ) روزی به مکه و کعبه ،خانه خدا نظر کردند آنجایی که قبله گاه همه ی ما مسلمانان است به سوی آن نشسته ایم عبادت خدا را به جا بیاوریم؛ به کعبه نگاه می کند و می فرماید :« مرحباً بِالبَیتِ ما اَعظَمَکَ واَعظَمَ حُرمَتَکَ علی اللهِ » آفرین بر خانه ، خانه ای که چقدر عظمتش بالاتر است ، ای خانه ! چقدر خدا به تو بزرگی داده ، عظمت بخشیده و حرمت تو برای خدا بسیار بزرگ است. « وَاللهِ المُؤمِنُ اَعظَمُ حُرمَهً مِنکَ » بخدا سوگند مومن حرمتش از تو بالاتر است . چرا حرمت مومن از خانه ی خدا بالاتر است؟ « لِاَنَّ اللهَ حَرَّمَ مَنکَ واحدَهً ومِنَ المُؤمِنِ ثلاثهً » بدلیل اینکه خدا از توی خانه خدا ، یکی را حرمت نهاده و حرام کرده که کسی به تو بی حرمتی نکند. اما از مومن سه چیز را حرام کرده، یکی از آن سه چیز، « مَالُهُ » مال مومن را حرام کرده، بنده ای نمی تواند به مال بنده ی دیگر که مومن است تعرض بکند و مالش را غارت بکند و غصب بکند. « و دَمُهُ » و یکی دیگر این است که مومن نمی تواند خون مومن دیگر را بریزد. این دومی است که خدا حرمت نهاده و حرام کرده است؛ کسی خون مومنی را بریزد حرام است. « واَن یُظَنَّ بِهِ ظَنَّ السُّوءِ » اینکه سوءظن نسبت به مومنی داشته باشدخدا حرام کرده است. خدای متعال می فرماید: مومنی حق ندارد از مومنی دیگر سوءظن داشته باشد. پس بنابر این، درباره مومن سه چیز حرام است. یکی از آن جان مومن وروان مومن است . ما باید حق جان مومن را ادا کرده باشیم ، هیچ کسی حق ندارد نسبت به جان مومنی دیگر ضربه بزند ، هلش بدهد ، سیلی بزند ، لگد بزند ، داروی اشتباهی بنویسد تا او بخورد و آزار ببیند، یا اینکه معتاد به مواد مخدر بکند، یا اینکه غذای مسموم وفاسدی را به او بخوراند، حق ندارد جانش را به خطر بیندازد. نقص عضو در او ایجاد کند،حق ندارد. زخمی کند، حق ندارد. به قتل برساند، حق ندارد. از نظر جانی این ها را باید رعایت کند. از نظر روانی نیز مؤمنی حق ندارد به مؤمن دیگر تعرض بکند بترساند و روانش را آزرده بکند، یا اینکه هرگونه ضربه ی روحی به او وارد کند ،یا آبرویش را ببرد و موجبات ناراحتی اش را فراهم کند. به او تهمت بزند و غیبت او را بکند، حق ندارد. پس روانش هم باید ایمن باشد، همانگونه که جانش باید ایمن باشد. ما نمی توانیم روان کسی را بکشیم همانطور که جانش را نمی توانیم از بین ببریم . اعتقادات باطل را به روان کسی بدهیم و روانش را بکشیم حق این چنینی برای ما نیست، حرام است ، جایز نیست نباید اعتقادات نادرستی را به دیگران القا بکنیم، آن ها را ازنظر فکری و فرهنگی، اعتقادی بکشیم و به هلاکت برسانیم،حق نداریم، حقوقی دارند. خدای متعال در خصوص کسی که مومنی را بکشد، می فرماید: « و مَن یَقتُل مُؤمناً مُتَعَمِّداً فَجَزَاءُهُ جَهَنَّمَ خَالِداً فِیهَا » هرکسی که مومنی را بکشد جزای این کشتن که عمدی باشد متعمداً کشته، جهنم است. «خَالِداً فِیهَا » در این جهنم همه همیشگی خواهد بود، نسل کشی خیلی کار افتخار آمیزی نیست این که کسی، کسی را بکشد، قاتل است. قاتل باید در جامعه جایگاه نداشته باشد. باید در زندگی قاتل رانده بشود تا جان انسان ها سالم بماند. بر این اساس جهنم هم جایگاه چنین افرادی است که مرد و زنی را از مومنین کشته است . حالا زدن چی ؟ زدنش هم حق ندارد. ابن عباس از پیامر عزیز اسلام (صلی الله علیه وآله وسلّم ) نقل می کند: « وَمَنْ لَطَمَ خَدَّ مُسْلِمٍ لَطْمَةً ، بَدَّدَ اللَّهُ تَعَالَى عِظَامَهُ» هر کسی که یک لگدی به مومن ومسلمانی بزند خدای متعال استخوان های او را می خشکاند. کی می خشکاند؟ « يَوْمَ الْقِيَامَةِ » وقتی که روز قیامت فرا برسد می خشکاند. ما خیال نکنیم که بالا و پایین بپریم و کسی را با لگد و مشت بزنیم چنین حقی را نداریم . « ثُمَّ يُسَلِّطُ عَلَيْهِ النَّارَ » سپس خدای متعال آتش جهنم را به چنین بنده ای مسلط می کند. « وحشر مَغْلُولًا حَتَّى يَرِدَ النَّارَ » خدای متعال او را دست بسته محشور می کند تا اینکه آتش جهنم وارد شود. بر این اساس خدای متعال در قرآن کریم در سوره بقره می فرماید: هر مسلمانی به مسلمان دیگر ضربه وارد کند باید در قبالش به او ضربه زده بشود. و در خصوص بنی اسرائیل هم می فرماید: « وَ کَتَبْنا عَلَیْهِمْ فِیها » ما در تورات برای بنی اسرائیل نوشته ایم. « أَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ » هرکس نفسی را از بین ببرد نفسش باید از بین برده شود؛ یعنی باید قصاص بشود.« وَ الْعَیْنَ بِالْعَیْنِ » هر کسی چشم کسی را دربیاورد باید چشمش درآورده بشود. « وَ الْأَنْفَ بِالْأَنْفِ » هر کسی که بینی کسی را بشکند ویا ببرد ،باید بینی اش بریده شود یا شکسته بشود. « وَ الْأُذُنَ بِالْأُذُنِ » گوشش در برابر گوش ،گوش کسی را بریده ویاآسیب بزند باید گوشش بریده و آسیب زده بشود. «وَ السِّنَّ بِالسِّنِّ » اگر دندانش را بشکند دندانش باید شکسته بشود. « وَ الْجُرُوحَ قِصاصٌ » اگر زخمی هم به کسی وارد شود قصاص دارد. « فَمَنْ تَصَدَّقَ بِهِ فَهُوَ کَفَّارَهٌ لَهُ وَ مَنْ لَمْ یَحْکُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ » هرکسی که بخشید و گذشت کرد، تصدق در حق فرد انجام داد؛ یعنی این عمل را صدقه سرش قرار داد واز آن گذشت کرد. این عمل بخشش سبب می شود که گناهانش بخشوده بشود و خدا گناهان چنین آدمی را بپوشاند؛ کفاره گناهان بخشنده می شود. اما هر کسی که آنگونه که خدا حکم کرده ،حکم نکند. قرآن می فرماید: « فَأُولئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ » آنها از ستم کارانند. حالا در این دوره و زمانه یکی می زند دندان کسی را می شکند امادیه صادر می شود؟ به دلیل اینکه شاید این ضربات از جهت محکم بودن ، یا کمتر بودن خیلی نمی شود سطح تعیین کرد، از این جهت می گویند: اهل خبره و پزشک قانونی اگر اعلام کرد که این ضربه چقدربرای او آثاری وارد کرده، بر اساس آن دیه داده شود .ممکن است طرف مشت محکمی بزند به جای یک دندان دو تا دندانش بشکند. اگردیه داده می شود به دلیل است والا قرآن می فرماید: باید قصاص شود. نمی شود کسی مشت بزند کسی را کر بکند یک عمر در کری زندگی بکند اما او راحت باشد ودو سه میلیون تومان صدقه سرش بکند وآخرش بگوید حرام تو باشد. چون مومن عظمت دارد از کعبه یک چیز را حرام کرده اما از مومن سه چیز را حرام کرده است . أعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیطان الرَّجیم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿۱﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿۲﴾ لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ﴿۳﴾ وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾ صدق الله العلی العظیم خطبه دوم أعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیطان الرَّجیم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اَلْحَمْدُ للهِ الَّذي لا يُهْتَكُ حِجابُهُ، وَلا يُغْلَقُ بابُهُ، وَلا يُرَدُّ سائِلُهُ، وَلا يُخَيَّبُ آمِلُهُ ، ثُمَّ الصَّلاه والسَّلامُ علی طبیب نفوسنا وشفیع ذنوبنا العبد المؤید والرسول المسدد سید الامجد بابی القاسم المصطفی محمدوعلی اهل بیته وعترته ، اللّهمَّ صَلِّ وسَلِّم وزد وبارک علی علىٍّ امیرالمومنین آیتک الکبری والنَّبأ العظیم، و صَلِّ وسَلِّم وزد وبارک علی فاطمة الزهراء سیّدة نساءالعالمین، و صَلِّ وسَلِّم وزد وبارک علی الحسن و الحسین سیّدی شباب اهل الجنّة ، اللّهمَّ صَلِّ وسَلِّم وزد وبارک علی ائمه المومنین علیٌ زین العابدین، و محمّدبن‌علىّ ، و جعفربن‌محمّد و موسی بن‌جعفر و علىّ‌بن‌موسی و محمّد بن‌علىّ و علىّ‌بن‌محمّد و الحسن‌بن ‌علىّ و الحجه بن الحسن العسگری ارواحنا له الفداء وعجل الله له الفرج اَللّـهُمَّ الْمُمْ بِهِ شَعَثَنا، وَاشْعَبْ بِهِ صَدْعَنا، وَارْتُقْ بِهِ فَتْقَنا، وَكَثِّرْبِهِ قِلَّتَنا، وَاَعْزِزْ بِهِ ذِلَّتَنا، وَاَغْنِ بِهِ عائِلَنا، وَاَقْضِ بِهِ عَنْ مَغْرَمِنا، وَاجْبُرْبِهِ فَقْرَنا، وَسُدَّ بِهِ خَلَّتَنا . بندگان خدا، مومنین ، روزه داران امام زین العابدین علیه السلام در فقره دیگری از فقرات دعای ابو حمزه ثمالی به خدا عرض می کند. « إِلَهِي أَنْتَ أَوْسَعُ فَضْلاً وَ أَعْظَمُ حِلْماً مِنْ أَنْ تُقَايِسَنِي بِعَمَلِي أَوْ أَنْ تَسْتَزِلَّنِي بِخَطِيئَتِي » معبود من ، تو از نظر فضل واز نظر حلم بزرگتر از آن هستی که اعمال من را مقایسه بکنی؛ خدایا خطاهایم را که مرتکب شده ام مرا بلرزانی ، پایم سر بخورد، بیفتم و زمین بخورم. زمین خورده چه کسی بلندش می کند؟ خدایا، به من توفیق بده اعمالی انجام بدهم. اولاً : اعمال مرا مقایسه مکن. دوماً: خطاهایی که مرتکب می شوم به خاطر این خطاها ، مرا زمین نزن. پایم سر نخورد. تقوا این است که انسان خودش را نگهدارد، برخود نگهداری و مهار نفس. ان شاءالله به برکت این ایام مقدس و این ایام نورانی به این توفیق نائل شویم. *اما در آستانه رحلت حضرت خدیجه (سلام الله علیها) هستیم. بانوان مکرمه ! اگر ما در تاریخ خدیجه کبری ها را داریم ، فاطمه زهرا را داریم ، مریم مقدس ها را داریم. این نشان می دهد که هرنفسی که خدا به این کالبد دمیده ؛یعنی روح انسان را خدا دمیده، این دمیده شده ارزش دارد ، چه در کالبد زن باشد، چه در کالبد مرد باشد. هرکسی می تواند پر بکشد و برآسمان ها عروج بکند وخوب باشد. ما از خدیجه کبری(سلام الله علیها) ، چه درس هایی می توانیم بگیریم؟ یک درس که می توانیم از این بانو بگیریم. معرفت و شناخت است؛ مسیرمان را بشناسیم ؛ اگر مسیرمان را شناختیم، دیگردرعروسی حضور پیدا کردیم همه خوبی ها را کنار نمی گذاریم که این هم یک روزاست. اگرما معرفت درستی به مسیرمان داشتیم و به خدا داشتیم،خدا را همیشه ناظر اعمالمان می دانیم. از حضرت خدیجه چه درس می گیریم؟ درس عدم دلبستگی به دنیا . مال برای همه شیرین است، اما برای اعتلای حق واسلام ، اموالش را به پیامبر بذل می کند. ما هم اگر یک ارثیه ای از پدرمان یا از مادرمان آوردیم از اقربا و خویشاوندانمان آوردیم، یا یک حقوقی را از یک جایی گرفتیم، کیسه برای خودمان ندوزیم. صفا و صمیمیت زندگی مشترک ، به این است که در خانه یک صندوق باشد، هرکسی برای خودش یک کیسه ای نداشته باشد. این خیلی برای زندگی شیرین نیست. درسی که از حضرت خدیجه می گیریم پیشتازی در کارهای خیر است،آدم باید در کارهای خویش پیشتاز باشد. یک زن مومنه ای که هیچ یک از زنان ایمان نیاورده و از مردان فقط امیرالمومنین ایمان آورده به پیامبر ایمان می آورد و پیامبر را تصدیق می کند. پیشتازی و پیشگامی در اسلام « السابقون السابقون اولئک المقربون فی جنات النعیم ، ثُلَّهٌ من الاولین وقلیل مِنَ الآخرین » این است جایگاه حضرت خدیجه (سلام الله علیها) . جا دارد رحلت این بانو پیامبر را به غم و اندوه بنشاند، آن سالی که در دهم بعثت، روز دهم رمضان المبارک حضرت خدیجه پس از 35 روزاز رحلت ابوطالب عموی پیامبر ، رحلت می کند. آن سال، برای پیامبر سال حزن است، عام الحزن نام دارد. بدلیل اینکه حضرت خدیجه از دنیا رفته است. شوخی نیست برای پیامبر خیلی دشوار و سخت بود. * در آستانه رحلت امام هستیم آن کسی که این انقلاب اسلامی از اوست. خرداد ماهی است که بسیارخاطرات در خود دارد، ماه خاطره هاست. یکی از خاطره های این ماه، سخنرانی تاریخی امام راحل در 13خرداد 1342 بود ، مصادف با 10 محرم 1383 قمری بود. امام راحل در مدرسه فیضیه ، در جمع طلاب ، روحانیون و اهالی قم ، زائران حرم با صفای حضرت معصومه (سلام الله علیها) سخنرانی تاریخی را ایراد می فرمایند که سبب قیام 15 خرداد می شود. امام در این سخنرانی، مخالفت رژیم شاه را با اسلام بر ملا می کند و می فرماید: اینها با اسلام کار دارند. می خواهند اسلام را ضربه بزنند. اینکه شاه سیاست های اسرائیل را اجرا می کند بر ملا می کند می فرماید: اسرائیل نمی خواهد در این مملکت قرآن باشد، اسرائیل نمی خواهد دراین مملکت احکام اسلامی باشد ، علماء باشند، دانشمند باشد. می خواهند اقتصاد شما را قبضه کند، می خواهند زراعت وتجارت شما را قبضه کند، امام راحل برملا می کند. امام در آن سخنرانی تاثیر پذیرفتن شاه از بهائیان را برملا می کند ومی فرماید: آقای شاه هم نفهمیده که می رود بالا و می گوید : تساوی حقوقی زن و مرد . امروز برخی ها این حرف را می زنند که حقوق زن و مرد تساوی است. امام آن روز برآشفت به خاطراین که شاه از القائات بهائیان تحت تاثیر قرار قرار می گیرد. امام می فرماید : اینکه زن و مرد حقوق تساوی داشته باشند ، این حرف عبدالبهاء است. حالا امروز عده ای آن را با آب و تاب ، به عنوان افراد خردمند و دانشمند واندیشمند مطرح می کنند. بسی جای تاسف است . امام می فرماید : این را به تو تزریق کردند که تا این که به شما بگویند بهایی هستید، من هم به شما بگویم کافرید تا ملت شما را بیرون کنند از کشور . بدبخت، تعلیم اجباری - عمومی و نظامی کردن زن رأی عبدالبهاست . این حرفهای امام است . به هر حال، این سخنرانی ها بازتاب داشت. رژیم را به لرزه درآورد پایه های بی اساس و سست رژیم را از هم پوکاند. فلذا رژیم چاره ای ندید که دستور داد ساواک امام را ساعت 3 بامداد از خانه اش دستگیر کردند و به تهران بردند . بعد از این مردم فهمیدند، این خبر در شهر ها منتشر شد. در قم مردم بیرون ریختند، هر چند مردم را با گلوله رگبار ومسلسل پاسخ دادند، هواپیماها در بالای سر مردم دیوار صوتی را شکستند، مردم را ترساندند اما مگر این مردم شجاع ایران می ترسند . این اتفاق می افتد . در شهرهای دیگردر تهران ،تبریز ، شیراز ،مشهد و ورامینی ها و کشاورزان کفن پوش می شوند، از کَن و جماران به سوی تهران راه می افتند، اما شاه آن روز مردم را قلع و قمع می کند تا 15خرداد هزار نفر را به شهادت می رساند. در تاریخ آمار شهید شدگان در جریان 15 خرداد 15 هزار نوشته اند.این اتفاق می افتد. اما مردم سیل، خروشان جمعیت شعار می دهند: « یا مرگ یا خمینی » این مرد بعد از سالها مجاهدت، پس از سالها مبارزه با استکبار جهانی، پس از سالها خدمت بی منت بر این ملت شریف ، پس از سال ها احیاءدین ، هویت دادن به مسلمانها بویژه شیعیان و مردم ایران ، عبادت و بندگی خدا ، عرفان و معرفت ، تربیت شاگردان شجاع ، و به پیروزی رساندن انقلاب اسلامی و تاسیس جمهوری اسلامی ،در سال1368 مصادف با 1409 هجری قمری در شبانگاه 14 خرداد دعوت حق را لبیک می گوید. دلهای پر از عشق به خمینی از طپش می ایستند. این اتفاق می افتد و مردم خوب قدر دانی می کنند ، حدود 10 میلیون نفر در تشییع جنازه امام شرکت می کنند. نه تنها در تهران آن مراسم برگزار می شود بلکه در همه روستا ها ، شهرها ، شهرک ها ، کلان شهر ها ،شهرستان ها، همه جا از این مراسمات بود؛ چرا که امام برای این ملت کم خدمت نکرده بود؟ یاد و خاطره امام راحل را گرامی می داریم. * اما یک برگ درخشانی در کارنامه مجلس خبرگان در آن روز اتفاق افتاد که مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای را به رهبری انتخاب کرد. 28 سال است که زعامت و رهبری این امت را ایشان به عهده دارند؛ هر روز و هر سالی که از این انتخاب می گذرد درستی این انتخاب بیشتر آشکار می شود. چقدردرآن برهه خبرگان درست عمل کردند. مقام معظم رهبری در این 28 سال توانستند این انقلاب اسلامی را در مسیر درست رهبری بکنند. اگر او نبود، اگر رهبری انقلاب نبود، انقلاب را از مسیرصحیح اش جدا می کردند. چه بحران هایی را از این کشور دور نکردند. فتنه 88 را از این کشور دور کردند و مدیریت کردند و فتنه گران را در رسیدن به اهدافشان ناکام گذاشتند. کودتای تیر ماه 1378 را از این کشور دفع کردند . روز نامه ها و مطبوعات زنجیره ای را کنترل کردندوفرمودند: پایگاه دشمنند. این مطبوعات می خواستند از درون در نظام را استحاله ایجاد بکنند ونافرمانی مدنی را راه بیندازند و به صورت خاموش نظام را ساقط کنند. بحران دادگاه میکونوس را مدیریت کردند. آن بحران یادمان نرفته است که همه کشور های اروپایی سفیران خودشان را از ایران فرا خواندند و این جریانات را آنان مدیریت کردند. نامه بی شرمانه 127 نماینده مشارکتی مجلس ششم که به امام خامنه ای نامه نوشتند، جام زهر می نوشی ، آمریکایی ها آمده اند و بیخ گوش ما هستند.این جریانات را مدیریت کردند و نظام را سالم عبور دادند. به هر حال، پیشرفت هایی که امروز این ملت وکشور وجمهوری اسلامی دارد، همه اش مرهون مقام معظم رهبری است. این مرد بزرگ، با الهام از پرودگار متعال؛ یعنی الهام های الهی که در پشت صحنه است با درایت و هوشمندی این انقلاب را مدیریت می کند. و در هر بحرانی خون های مطهر شهدا به کمکش آمدند و تهاجم فرهنگی، شبیخون وناتوی فرهنگی را از این کشوردفع کردند. به هر حال مردم! آنچه را می خواهم در پایان عرض بکنم. امام خامنه ای( مدظله العالی ) با حمایت شما مردم باطل السحر همه ساحران داخلی و خارجی بودند. با عصای موسایی خود توانستند همه تهدید ها وفتنه ها را از این کشور دور بکنندو تهدید ها را به فرصت تبدیل کنند. این رهبری درخشان معظم له هست خدای متعال وجودش را تا زمان آمدن امام زمان (ارواحنا له الفداء) برای این ملت و مسلمانها همواره حفظ کندو بعد از آمدن امام زمان ، در کنار امام زمان همه ما را در خدمت امام زمان قرار بدهد. *اما حرف آخر را شورای نگهبان زدند و اصل انتخابات را تایید کردند. تائید انتخابات به معنای این نیست که به تخلفات رسیدگی نشود، ملت با بصیرت ایران اسلامی از مسئولین انتظار دارند که با تخلفات انتخاباتی بر خورد قضایی داشته باشند. کسانی که در حوزه ها این حق الناس را پایمال کردند به صورت قاطع بر خوردبشود تا اینکه دیگرما شاهد نباشیم که کسی به حقوق دیگران تجاوز کرده باشد. *اما در خصوص سند 2030هم باز مطلبی لازم است که به خدمت شما بزرگواران و مومنین روز ه دار عرض بکنم. این سندرا امضا کردند. ریاست محترم جمهور پس از ایامی جلسات شورای انقلاب فرهنگی را تعطیل کرده بودند. روز سه شنبه نهم خرداداین جلسه به ریاست ایشان تشکیل شد و در این جلسه بر قرار این شد که دغدغه هایی که مردم دارند ومومنین دارند، این دغدغه ها را رفع بکنند، دغدغه های مقام معظم رهبری را برطرف بکنند و منویات مقام معظم رهبری را در نظر بگیرند. این را شورای عالی انقلاب فرهنگی در دستور کار خودشان قراربدهند. متاسفانه درباره این سند برخی ها گاهی حرف هایی می زنند و دیگران را متهم می کنند. به هر حال اینها آن را امضا کرده اند. این سند 4 متن دارد ما مستقیم با 4 متن مواجه هستیم و غیر مستقیم با متون دیگری مواجهیم. یک: سند توسعه پایدار سازمان ملل که سند 2030 است. یک متن: بیانیه اینچئون کره شمالی در 2015 است. یکی : سند 2015 پاریس تحت عنوان چارچوب اقدام برای آموزش است. یکی هم سند ملی آموزش 2030 ، همان تحت کمیسیون ملی یونسکو است. اما فکر می کنیم که این سند، نفوذ دشمن را بر ما باز می کند شکی در این نیست؛ هر چند آقایان بخواهند یک را به نعل بزنند و یکی را به میخ بزنند. ما اینها را قبول نداریم. متن سند به ما نشان می دهد که اینها می خواهند به ما نفوذ بکنند. وقتی که در کتاب درسی ما شهادت را در کنار ایثار و فداکاری ریز علی مثلا مطرح می کنند .کارشهید محمد حسین فهمیده را باکار ریزعلی یکسان دانستن، نشان می دهد که تفکر عوض شده است. این تفکر درآقایان اثر گذاشته است.کسی درس شهید حسین فهمیده راحذف کند وآن رامثلایک بخاری آتش گرفته وآن رامعلمی پرت کرده بیرون و خودش آسیب دیده و یا ریز علی پیراهن خودرا آتش زده و جلوی قطار گرفته تاقطار از راهش بیرون نرود.این کار را باکار شهید حسین فهمیده یکسان دانستن دلیل بر این است که ما یک مقدار با شهادت زاویه پیدا کردیم. در حالی که آقایان می گویند: آنهایی که با فرهنگ ما مخالف است ما آنها را امضا نکرده و نخواهیم کرد. یا آنکه لک لک هارا در مهد کودک های ما تعلیم دادن اینها چیست و چه معنایی دارد؟ آقایان گفتند:از معلمین حلیت بخواهند. شما باید از معلمین حلیت بخواهید که آبرو و حیثیت معلمین را زیر سوال بردید؟ چرا کسانی که انتقاد می کنند آنهاباید حلیت بخواهند؟شما باید حلیت بخواهیدکه امضا کردید که آمار معلمین رابه سازمان یونسکو بدهید، شما باید از معلمین حلیت بخواهید. حالا با کمال پرویی در مقابل تلویزیون می آیند و می گویند: ما حلال نمی کنیم معلمین هم حلال نمی کنند،باید آنها از معلمین حلیت بطلبند.این حرف ها نشان می دهد که ما باید یک مقدار درعملکردمان تجدید نظر بکنیم. می گویند: چند طلبه بلند گو برداشته اندو رفته اند.آیا طلبه ها حق تبلیغ دین راندارند؟شما که می گویید : آزادی بیان. چه طور می شود چند زن جلفتی که روسری نیست ، اصلا بر سرش نیست می آیند در جلوی ستادهای شورا ها می رقصیدند و شما آنها را مخالف آزادی نمی دانستید اما دوتا طلبه در جایی حرفی زده اند می گویید: این ها بلندگو برداشتندو رفتند علیه معلمین حرفی زده اند علیه سند حرف زده اند؟ آیا حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی طلبه است از این سند انتقاد داشته است؟ مراجع تقلید از این سند انتقاد داشته اند.علمای بلاد انتقاد داشتند این ها طلبه هستند؟ خوب بله، حرف امام که فرمود: من یک طلبه هستم. همه ما یک طلبه هستیم. اما از این جهت که ما بخواهیم از این طرف شعار آزادی بیان بدهیم ! حتی روز انتخابات که آقایان برای من پیامک کرده بودند که برای آزادی بیان و آزادی های دیگر برای فلانی رأی بدهید. درحالی که در روزانتخابات، تبلیغات ممنوع وغدغن بود و چگونه می شود؟ آقایان دو طلبه تبلیغ کردنی می گویند:باید از معلمین حلیت بطلبندکه درباره ی این سند حرف زده اند. *دیگر اینکه متاسفانه تحریم های جدیدی را شاهدبودیم. قانون مبارزه با فعالیتهای ثبات زدایی ایران درسال 2017 که 12بخش دارد، 14 سناتور از هردو حزت، هم دموکرات و هم جمهوری خواه این طرح را دادندو متاسفانه در هفته گذشته کمیته ی روابط خارجی سنای آمریکا با اکثریت آرا 18رأی موافق درمقابل 3رأی مخالف، تصویب کردند که تحریم های جدیدی را علیه ایران اعمال کنند . این هم نتیجه اعتماد پیدا کردن به دشمن است و این طوری می شود که هر روزآنها بیایند و تحریم کنند؛ اما چون آقا قول داده در انتخابات آمریکا که اشتغال را در آمریکا بهبود ببخشدفلذا قرار داد بوئینگ را لغو نمی کند؛ چون برای اشتغال آمریکاسود مند است.اما می آید تحریم های دیگری اعمال می کند.خوب مردهستی این قرارداد بوئینگ ها را لغو کن به ما هواپیما ندهند؛ ما اصلا نمی خواهیم هواپیما سوار بشویم.آنهایی که خیلی ثروتمند هستند می خواهندسوار بشوند، چاره ای برای خودشان می اندیشند. چرا شما این قرارداد را لغو نمی کنید؟ چون سود آمریکا درآن است. شما آمدید با عربستان این قرارداد های بلند قدو قواره را بستید برای چه ؟برای آنکه اشتغال آمریکارا بهبود ببخشید؟اما به آل سعود می گویم که ای آل سعود ! حواستان باشد که آمریکایی ها شمارا مثل گاو شیرده می دوشند تاجایی که می بینند شیر نمی دهید ذبحتان می کنند وبه قصاب می دهند. آمریکایی ها در آخر باشما این کار را خواهند کرد.شما باید توجه داشته باشید اگر شما می گویید: پیامبر اعظم شماست فقط پیامبر شما نیست پیامبر ما هم هست. می فرماید " محمّد رسول اله و الذین آمنوا معه اشداءعلی الکفار و رحماء بینهم" اگر شما پیامبر را قبول دارید، خدا می فرماید : خود پیامبر و آنهائی که به او ایمان آورده اند پیامبر وایمان آورندگان به پیامبر نسبت به کفار شدید هستند اما در بین خودشان رافت دارند نسبت به یکدیگر رئوف و مهربان ورحیم هستند. شما اگرمسلمان هستید بیائید با ما رحیم و مهربان باشید وبا کفار سخت باشید. خدایاخداوندا، دلهای ما را با نور ایمان منور بفرما. اَعُوذُ باللهِ مِنَ الشِّیَطانِ الرَّجِیمِ بسم الله الرَّحمن الرَّحيم وَالْعَصْرِ (1) إِنَّ الإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ (2) إِلاَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ (3) صدق الله العلی العظیم. « السلام علیکم و رحمه الله » اعاذنا الله من شرور انفسنا وسیئات اعمالنا
اخبار
ارتباط با امام جمعه