سه شنبه 1395/11/5 - 26 : 4
مشخصات امام جمعه
محمد زرینه
محمد زرینه
بوئين زهرا
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1395/10/17
امام جمعه بوئین زهرا: ويژگى خاص قيام نوزده دى شركت و همكارى همه اقشار مردم بود.

مـشـروح خـطبـه های نمـاز جـمـعـه بـوئیـن زهـرا

تاريخ:  17  دی  1395  شمسي، مصادف با  7  ربیع الثانی 1438  قمري، برابر با  6  ژانویه  2017  ميلادي

خطيب:  حضـرت حجت الاسلام والمسلمین زرّیـنه  -  امـام جـمـعـه شهـرستـان بـوئين زهـرا


خطبه اول:


دعوت به رعایت تقوای الهی با استفاده از آیه ی نورانی 20 سوره مبارکه حدید که خداوند متعال در این آیه فرمود:

« اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِينَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَيْنَكُمْ وَتَكَاثُرٌ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ كَمَثَلِ غَيْثٍ أَعْجَبَ الْكُفَّارَ نَبَاتُهُ ثُمَّ يَهِيجُ فَتَرَاهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ يَكُونُ حُطَامًا وَفِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ شَدِيدٌ وَمَغْفِرَةٌ مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانٌ وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ : بدانيد كه زندگى دنيا در حقيقت بازى و سرگرمى و آرايش و فخرفروشى شما به يكديگر و فزون‏جويى در اموال و فرزندان است [مثل آنها] چون مث ل بارانى است كه كشاورزان را رستنى آن [باران] به شگفتى اندازد سپس [آن كشت] خشك شود و آن را زرد بينى آنگاه خاشاك شود و در آخرت [دنيا پرستان را] عذابى سخت است و [مؤمنان را] از جانب خدا آمرزش و خشنودى است و زندگانى دنيا جز كالاى فريبنده نيست.»

امام جمعه بوئین زهرا در ادامه ی خطبه ی اول به پنج ویژگی و خصلت دنیا در این آیه اشاره کرد: دنیا محفوف و پیچیده به پستی‌ها و بلندی‌ هایی است که ذائقه هر انسانی که در آن زندگی کند با آن آشنا می‌ شود.

گاهی طعم شیرین یا تلخ یک حادثه آنچنان است که تا پایان عمر فراموش نمی ‌شود. لاجرم این حوادث با زندگی بشر در هر عصر عجین و همراه بوده و خواهد بود، ولی آنچه مهم است این است که واکنش و برخورد هر یک از ما در مواجهه و برخورد با این حوادث چگونه باید باشد؟

قرآن کریم که بیانگر اصلی برنامه سعادت بشر است، درباره‌ی شیوه‌ های رفتار و تعامل با دنیا و نگرش ‌های نسبت به آن، برنامه‌ها و دستوراتی دارد که معرفت و عمل به آن می ‌تواند تا حدی انسان را در مسیر وصول به کمال حقیقی یاری کند.

قرآن کریم زندگی در دنیا را با پنج خصیصه معرفی نموده و می فرماید:

«اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَیَاةُ الدُّنْیَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِینَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَیْنَکُمْ وَتَکَاثُرٌ فِی الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ کَمَثَلِ غَیْثٍ أَعْجَبَ الْکُفَّارَ نَبَاتُهُ ثُمَّ یَهِیجُ فَتَرَاهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ یَکُونُ حُطَامًا وَفِی الْآخِرَةِ عَذَابٌ شَدِیدٌ وَمَغْفِرَةٌ مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَانٌ وَمَا الْحَیَاةُ الدُّنْیَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ » :  بدانید که زندگى دنیا در حقیقت بازى و سرگرمى و آرایش و فخرفروشى شما به یکدیگر و فزون ‏جویى در اموال و فرزندان است [مثل آنها] چون مثل بارانى است که کشاورزان را رستنى آن [باران] به شگفتى اندازد سپس [آن کشت] خشک شود و آن را زرد بینى آنگاه خاشاک شود و در آخرت [دنیا پرستان را] عذابى سخت است و [مومنان را] از جانب خدا آمرزش و خشنودى است و زندگانى دنیا جز کالاى فریبنده نیست.

یا لعب و بازى است، یا لهو و سرگرمی، یا زینت است، یا تفاخر است و یا تکاثر.

به تعبیر حضرت علامه طباطبایی(ره): این‌ها همان موهوماتى است که نفس آدمى بدان و یا به بعضى از آنها علاقه مى ‏بندد، امورى خیالى و زائل است که براى انسان باقى نمى‏ ماند، و هیچ یک از آنها براى انسان کمالى نفسانى و خیرى حقیقى جلب نمى‏ کند.

شیخ بهایی(ره) نیز این پنج خصلت مذکور در آیه شریفه را مراحل زندگی انسان در این دنیا و مترتب بر یکدیگر معرفی فرموده است. به این بیان که "لعب و بازی" در دوران کودکی و "لهو و سرگرمی" متعلق به دوران بلوغ است و پس از اتمام دوران بلوغ به "آرایش" خود و زندگی اش می پردازد و بعد از این سنین به حد کهولت مى ‏رسد آن وقت است که بیشتر به فکر "تفاخر" به حسب و نسب مى ‏افتد و چون سالخورده شد همه کوشش و تلاشش در "بیشتر کردن مال و اولاد" صرف مى‏ شود.

زهد حقیقی بین دو کلمه از قرآن کریم است؛ یکی " لِکَیْلا تَأْسَوْا عَلى‏ ما فاتَکُمْ " و دیگری " لا تَفْرَحُوا بِما آتاکُمْ" پس کسی که به خاطر گذشته مأیوس نشود و به سبب آینده شادمان نگردد قطعاً دو طرف زهد را به دست آورده است.

در ادامه به چگونگی تعامل با دنیا پرداخته شد:

به تعبیر قرآن کریم زندگی زودگذر دنیا سرمایه ای است فریبنده که برای کافران زینت داده شده ولی در چشم مؤمنان خوار و حقیر است. به همین جهت برای این ‌که انسان شیفته و فریفته این ظواهر نشود لازم است به دستورالعملی که اتفاقاً در همین کتاب آسمانی ذکر شده است عمل نماید؛

« مَا أَصَابَ مِن مُّصِیبَةٍ فِی الْأَرْضِ وَلَا فِی أَنفُسِکُمْ إِلَّا فِی کِتَابٍ مِّن قَبْلِ أَن نَّبْرَأَهَا إِنَّ ذَلِکَ عَلَى اللَّهِ یَسِیرٌ، لِکَیْلَا تَأْسَوْا عَلَى مَا فَاتَکُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاکُمْ وَاللَّهُ لَا یُحِبُّ کُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ» حدید/ آیات 22-23

این آیه شریفه در مقام بیان صفت حمیده زهد است که انسان باید علاقه و دلبستگى به ‌دنیا نداشته باشد و تمام آنچه از جانب خداوند متعال می ‌رسد عین صلاح است شکرگزار باشد و در بلیّات صابر. بداند که آنچه اصابت می ‌کند از بلیّات موافق حکمت است پس غمگین نباشد.

لهو و لعب بودن دنيا، چهار مرتبه در قرآن، آن هم در قالب حصر و انحصار آمده است:

1- «وَ مَا الْحَياةُ الدُّنْيا إِلَّا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ». انعام/32

2- «وَ ما هذِهِ الْحَياةُ الدُّنْيا إِلَّا لَهْوٌ وَ لَعِبٌ». عنکبوت/64

3- «إِنَّمَا الْحَياةُ الدُّنْيا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ». محمد(ص)/36

4- «اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَياةُ الدُّنْيا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ». حدید/20

شايد از جمع بندى آيات قرآن در مورد دنيا بتوان اين گونه استفاده كرد كه هرگاه دنيا را به عنوان هدف و مقصد بنگريم، دنيا وسيله اغفال و غرور خواهد بود ولى اگر دنيا را مزرعه آخرت، مقدّمه و وسيله رسيدن به كمال بنگريم، دنيا و نعمت‌هاى آن ارزشمند و سازنده خواهند بود؛ بنابر اين از همين زندگانى دنيا، گروهى آن گونه بهره مى‌گيرند كه مغفرت و رضوان الهى را دريافت مى‌نمايند و گروهى آن گونه كه گرفتار عذاب شديد مى‌شوند.


خطبه دوم:


سفارش به رعایت تقوای الهی و توصیه به خویشتن داری با استفاده از حدیث نورانی حضرت امام حسن عسکری(ع) در آستانه ی هشتم ربیع الثانی؛ سالروز ولادت فرخنده و مسعود آن امام همام، ضمن تبریک پیشاپیش این مناسبت و اشاره به حیات نورانی 28 ساله ی آن حضرت به ویژه 6 سال ایام امامت حضرت عسکری(ع). در حدیثی نورانی از امام یازدهم می خوانیم:

«مِنَ الذُّنُوبِ الَّتى لا تُغْفَرُ : لَيْتَنى لا أُؤاخَذُ إِلاّ بِهذا. ثُمَّ قالَ: أَلاِْشْراكُ فِى النّاسِ أَخْفى مِنْ دَبيبِ الَّنمْلِ عَلَى الْمَسْحِ الاَْسْوَدِ فِى اللَّيْلَةِ الْمُظْلِمَةِ.»:

از جمله گنـاهانى كـه آمرزيده نشود ايـن است كه [آدمى] بگويد: اى كاش مرا به غير از اين گناه مؤاخذه نكنند. سپس فرمود: شرك در ميان مردم از جنبش مورچه بر روپوش سياه در شب تار نهانتر است.

خطیب جمعه در ادامه ی خطبه ی دوم، با اشاره به 17 دی؛ سالروز درگذشت جهان‏ پهلوان غلامرضا تختى در سال (1346 ه.ش) و روز جوانمردى و فتوت گفت: مرحوم تختی که ضرب المثل جوانمردی شده است، در سال 41 به دنبال زلزله ی شدید شهرستان بوئین زهرا با روحیه ی پهلوانی و ایثارگری، به کمک مردم زلزله زده شتافت و در این رابطه خاطرات بسیار خوبی را در اذهان ملّت شریف ایران به ویژه مردم نجیب شهرستان بوئین زهرا به یادگار گذاشت. در همین رابطه به این نکته اشاره شد که اگر مرحوم تختی بعد از 49 سال از درگذشت مشکوکش مستحقّ تکریم و تجلیل است و روز وفاتش به روز جوانمردی نامگذاری شده است، در واقع ایشان قسمتی از وجود خود را صرفِ خدمت به نیازمندان کرد. اما جوانمردان واقعی شهداء به ویژه شهدای مدافع حرم هستند که تمام داشته های خود را در طبقِ اخلاص به حضرت دوست تقدیم کردند و بر خاک افتادند تا ما ها سرپا باشیم. روحشان شاد و یادشان گرامی باد.

در ادامه به موضوعات ذیل اشاره شد:

1- ديدار نخبگان و دانشجويان بسيجى مدال‏ آور دانشگاه صنعتى شريف با رهبر معظم انقلاب و اهداى مدال‏ هاى كسب‏ شده توسط اين دانشجويان نخبه و برتر به رهبر معظم انقلاب از جمله مسائلى است كه در هفته گذشته برگزار شد و رهبر معظم انقلاب در اين ديدار ضمن تقدير از دانشجويان بسيجى و نخبه و پذيرفتن هداياى آن‏ها و بازگرداندن آن هدايا به ايشان، بر نكات مهم زير تأكيد كردند:

۱. لزوم شكرگزارى نعمت نخبگى و ظرفيت‏ها و استعدادهاى بالا، 2. نويد آينده سرشار از علم و معنويت كشور، 3. تلاش و حركت علمى در كشور به ‏هيچ ‏وجه نبايد كُند يا متوقف شود، 4. پيشرفت علمى به تنهايى يك ملت و كشور را سعادتمند نخواهد كرد، 5. دليل سستى‏ هاى كنونى بنيان تمدن غرب، نبود معنويت و آرمانهاى الهى است‏، 6. اقدام جهادى به‏ معناى خسته نشدن در مقابل سختى‏ ها و موانع‏، 7. نسل جوان كنونى بسيار تواناتر، آگاه ‏تر و هوشمندتر از نسل اول انقلاب‏، 8. من جوانهاى مؤمن و انقلابى را بسيار دوست دارم و از آن‏ها، در هر كجا باشند پشتيبانى مى‏ كنم.‏

2- در پى درگذشت عالم مجاهد و پرتوان، مرحوم آيت ‏الله شيخ محمّدعلى شرعى، رهبر معظم انقلاب اسلامى پيامى به اين شرح صادر كردند: بسمه تعالى، درگذشت عالم مجاهد، مرحوم حجت‏ الاسلام والمسلمين آقاى حاج شيخ محمّدعلى شرعى(ره) را به خاندان و بازماندگان و ارادتمندان به ايشان تسليت عرض مى‏ كنم. اين روحانى پُر توان و پُر كار و خدوم و با اخلاص، عمر با بركتى را در خدمت اسلام و انقلاب و مردم گذرانيد و فرزند طلبه ‏ى جوان خود را نيز تقديم درگاه شهادت كرد. رحمت خدا بر او و حشر او با اولياء اطهارش باد ان‏شاءالله. سيّد على خامنه ‏اى - ۱۴/ دى‏ ماه/ ۱۳۹۵

نگاهى به گزيده ‏اى از زندگى ‏نامه و مجاهدت‏ هاى سخت‏ كوشانه ‏ى آيت‏ الله شرعى در خدمت به اسلام و انقلاب اسلامى: آيت ‏الله محمدعلى شرعى عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم (متولد ۱۳۱۴شمسى) در داراب فارس ديده به جهان گشود. پدر ايشان مرحوم آيت‏ الله حاج شيخ غلامحسين شرعى شيرازى كه از علماى بزرگ و مبارز آن منطقه بودند. مرحوم شرعى در پنج سالگى شروع به آموختن قرآن نمود و آموختن قرآن آغاز راهى بود كه تا پايان عمرشان در كنار همه مجاهدت‏ هاى ديگر در كار آموختن معارف قرآن و عترت بودند.

ايشان نزد اساتيد برجسته حوزه شاگردى كردند كه برخى از اساتيد ايشان، عالمان بزرگ ذيل هستند:

آيت ‏الله ستوده، آيت ‏الله شب ‏زنده ‏دار، آيت‏ الله شيخ ابوالحسن شيرازى، آيت ‏الله تقديرى، آيت ‏الله مشكينى، آيت ‏الله سلطانى، حضرت امام خمينى(ره)، مرحوم آيت ‏الله گلپايگانى و ...

اما تلاش‏هاى اين عالم مجاهد به عرصه علمى محدود نبود. ايشان كه از شاگردان مخلص امام راحل بودند، از ابتداى نهضت با تبعيت از امام وارد مبارزات شدند و سابقه اولين دستگيرى و برخورد با ايشان در دوران پهلوى منحوس به سال ۱۳۴۲ باز مى‏ گردد كه در ساواك قم و سپس پادگان عشرت‏ آباد به همراه عالمان مبارزى چون آيت ‏الله بهاءالدين محلاتى، آيت‏ الله خادمى اصفهانى، آيت ‏الله قاضى تبريزى و... محبوس گشتند.

ايشان از عوامل اصلى چاپ اعلاميه مشهور در ماجراى كاپيتولاسيون بودند كه اين اعلاميه در همان زمان در سراسر كشور منتشر شد و پى‏گيرى ساواك براى جستن عاملان اين حركت انقلابى منجر به بازداشت آيت ‏الله شرعى و جمعى از فضلا گرديد كه اين گرفتارى تا مدتها ادامه داشت. پس از آن ايشان در ايام تبعيد حضرت امام(ره) به نجف اشرف، به سوريه رفت تا از آن‏جا به عراق برود و به ديدار امام(ره) نائل شود. مبارزات ايشان در نهضت امام تا پيروزى انقلاب ادامه داشت.

بعد از پيروزى انقلاب، مرحوم شرعى در عرصه‏ هاى مختلفى به خدمت به انقلاب و اسلام اقدام كردند كه در ذيل به مواردى از آن اشاره مى ‏شود:

۱. تشكيل ستاد انقلاب اسلامى در قم با همكارى آيت ‏الله شيخ محمد يزدى و شهيد چمران‏

۲. عضويت در جامعه مدرسين به پيشنهاد و درخواست آيت ‏الله ربانى شيرازى‏

۳. دو دوره نمايندگى مجلس شوراى اسلامى از جانب مردم قم و عضويت در كميسيون دفاع و کمیسیون اصل 90

۴. تأسيس حوزه ‏هاى علميه خواهران و مدارس دينى زنان و در نهايت تشكيل جامعة‏الزهرا(س) به دستور امام و با همراهى گروهى از علماء

۵. آموزش علوم پزشكى براى بانوان و تأسيس دانشگاه علوم پزشكى فاطميه قم‏

۶. ايجاد مدرسه عالى قضايى قم كه پس از چند سال به دانشگاه قم تبديل گرديد

و صدها اقدام و تلاش مجاهدانه ديگر.

اميد است خداى متعال اين يار ديرين امام و رهبرى و روحانى خدوم و مجاهد در راه اسلام و انقلاب را با اولياء خود محشور فرمايد.

3- اشاره به موضوعات پیش پا افتاده در عین حال پر جنجال رسانه ای روزهای اخیر از جمله؛ گورخوابها که قصه ی پرغصه ‏اى بود، البته پر كاهى بود و كوهى ساخته شد، به کمک ابزار رسانه ای دشمن عنود و دوست نادان.

و نیز موضوع مجادله ی مسؤولان در رسانه‏ ها که جز تشويش اذهان و افكار عمومى ثمر ديگرى نداشته و ندارد و تنها اسباب کدورت خاطر دوستان و خوشحالی دشمنان را به دنبال دارد که امید است با تدبیر خوب سران قوا در جلسات خصوصی و فی ما بین، این مسائل حلّ و فصل بشود.

و نیز به موضوع تحولات منطقه و فضاى بين‏ المللى و سالگرد اجراى برجام نافرجام اشاره شد که در این رابطه ارزیابی خطیب، عدم اعتماد به دشمن و بدتر شدن دشمنی آمریکا و نوچه هایش و نیز چشم امید به توان داخلی داشتن به جای توجه به بیگانگان بود.

در قسمت مناسبتها به 17 دی؛ سالروز اجراى توطئه استعمارى كشف (حذف) حجاب به‏ دستور رضاخان پهلوى در سال (1314 ه.ش) اشاره گردید و در این رابطه به پیامدهای بد حجابی پرداخته شد که عبارت بودند از:

۱- سقوط ارزش زن‏

۲- آفت تحصيلى و آموزشى‏

۳- افزايش بيماري هاى جسمى، روحى و روانى‏

۴- اذيت و آزار اجتماعى‏

۵- بى ‏علاقگى به ازدواج‏

۶- ناهنجاري هاى خانوادگى و بالا رفتن آمار طلاق‏

۷- تيرگى رابطه فرزندان با والدين‏

۸- ايجاد زمينه جنايت‏

۹- رشد منفى كار و بهره ‏ورى‏

۱۰- رو آوردن به كسب درآمدهاى نامشروع‏

مناسبت بعدی مورد اشاره 19 دی؛ سالروز قيام خونين مردم قم در اعتراض به مقاله ساواك عليه حضرت امام خمينى(ره) در سال (1356ه.ش) بود که در رابطه گفته شد:

ويژگى خاص قيام نوزده دى شركت و همكارى همه اقشار مردم بود. اين قيام كه با رهبرى روحانيت شكل گرفت، ثابت كرد كه شاه از حركت مذهبى سياسى به رهبرى روحانيت و در رأس آن‏ها امام خمينى(ره) بيش از هر حركت سياسى ديگر وحشت دارد.

از عواملى كه در شكل ‏گيرى قيام نوزده دى و تسريع شكل‏ گيرى انقلاب نقش مهمى داشت، شهادت فرزند گران‏قدر امام بود. شهادت سيد مصطفى خمينى(ره) موجى از انزجار و نفرت را نسبت به رژيم در بين مردم برانگيخت؛ چرا كه آن ‏را اقدامى از سوى رژيم و به دستور شاه مى‏ دانستند. به‏ همين‏ دليل مجالس گرامیداشت حاج آقا مصطفى به صحنه ‏هاى مبارزه عليه نظام و حمايت از امام تبديل مى ‏شد. در همين محافل بود كه مردم به پاس مجاهدت‏ها و رنج‏هايى كه رهبرشان متحمل گرديده بود، به او لقب «امام» دادند. پيام‏ها و سخنان امام در آن ايام شعله‏ هاى انقلاب را فروزان‏تر و مردم را بيدارتر نمود. نظام شاه كه از روى آوردن همه ‏جانبه مردم به رهبرشان خشمگين شده بود در اقدامى عجولانه، با چاپ مقاله ‏اى توهين ‏آميز خواست شخصيت حضرت امام(ره) را زير سؤال ببرد. اين اقدام تاوان سختى براى نظام شاه به همراه داشت و به قيام بزرگى عليه حكومت جور انجاميد.

از اين ‏رو دستگاه حاكم و به‏ ويژه شخص شاه بر آن شد تا با توهين به ساحت امام(ره) چهره ‏ى ايشان را در انظار عمومى مشوش سازد و با نوشتن مقاله‏ اى با صراحت به آن بزرگوار توهين نمايد. در اواسط دى ۱۳۵۶، كه پاكت ممهور به مهر دربار از دفتر هويدا وزير دربار شاه خارج مى‏ شد، كسى از كارگزاران رژيم گمان نمى‏ برد كه اين نامه مانند آتش به دامن رژيم شاه بيافتد. پيك دربار نامه را به داريوش همايون، وزير اطلاعات و جهانگردى داد و او نيز نامه را جهت انتشار به روزنامه اطلاعات داد. مسعودى صاحب امتياز روزنامه، پس از با خبر شدن از مفاد مقاله، آن‏ را براى آينده روزنامه خطرناك يافت و نگران و اكنش علما و روحانيون شد اما در تماس‏هايى كه با وزير اطلاعات و جهانگردى و نخست ‏وزير (آموزگار) گرفت، دريافت كه برخى از مفاد تند و تحريک ‏آميز آن به خواست شاه در مقاله گنجانده شده است. شاه دستور نگارش «ايران و استعمار سرخ و سياه» را در حالى داده بود كه پيش از آن، مضامينش را در گفت‏وگو با خبرنگار يك مجله ‏ى آمريكايى بيان كرده بود. اما گزارشى از عراق در اين‏ باره كه «آيت‏ الله خمينى در رساله عمليه خود سلطنت را غيرشرعى اعلام كرده و اين نظر در چاپ جديدى از توضيح المسائل ايشان منتشر شده است.» خشم شاه را به آن حد برانگيخت كه دستور نگارش اين مقاله را داد. در اين مقاله كه نويسنده ‏ى آن «احمد رشيدى مطلق» ذكر شده بود به‏ طور صريح‏، بى‏ حجابى را فضيلت دانسته و حجاب، كهنه ‏پرستى و ارتجاع سياه معرفى و به ساحت مرجع عالم تشيّع، امام خمينى(ره) اهانت كرده و قيام پانزده خرداد ۱۳۴۲، توطئه استعمار سرخ و سياه معرفى شده بود. با پخش سراسرى روزنامه اطلاعات و رسيدن آن به شهر قم، اولين واكنش‏ها آغاز شد. طلاب جوان، پس از خواندن مقاله، به خشم آمدند. مدرسين حوزه علميه‏ ى قم پس از اطلاع از محتواى مقاله، در بيت آيت‏ الله العظمى حسين نورى گرد آمدند تا اقدامى هماهنگ عليه رژيم داشته باشند و پس از بررسى ابعاد گوناگون مسأله، تصميم گرفته شد كه هجدهم دى درس‏هاى حوزه تعطيل شود و مراجع نيز درس خود را تعطيل نمودند. پس از آن بازار قم هم به حوزه ملحق گرديد و مردم به همراه علماء و روحانيان به منزل مراجع ‏رفتند و آمادگى خود را براى اقدام عليه اين حرمت شكنى اعلام مى‏ نمودند. مراجع هم با سخنان خود، ضمن آرام ساختن مردم و روحانيت و تسلى دادن به آن‏ها، علاوه بر محكوم ساختن نظام شاه در اين اقدام توهين‏ آميز بر ادامه مبارزه و اعتراض ‏ها تأكيد نمودند.

در پایان این قسمت گفته شد:

قيام ۱۹ دى قم، انقلاب اسلامى را وارد مرحله مهم و حساسى كرده بود. در اثر اين قيام، زنجيره‏اى از حوادث و رويدادهاى سرنوشت ‏ساز و اثرگذار در سطح كشور پديد آمد؛ به‏ طوري‏ كه جامعه اسلامى بهتر و بيشتر از پيش از نتايج آن استفاده و روند پيچيده نهضت را به سمت پيروزى حتمى هدايت و رهبرى كرد. اهميت و جايگاه قيام ۱۹ دى در اين بود كه اولاً حركت روبه پيش انقلاب را شتاب بخشيد؛ ثانياً خصلت اسلامى و مردمى نهضت امام خمينى را براى همگان ثابت و عيان ‏تر ساخت.

مناسبت های بعدی 20 دی؛ سالروز وفات جانسوز حضرت معصومه(س) در سال (201 ه.ق) و شهادت ميرزاتقى خان اميركبير به دستور ناصرالدين شاه در سال (1230 ه.ش) بود که ضمن تجلیل از خدمات مرحوم امیرکبیر، به حیات نورانی کریمه ی اهل بیت(ع) اشاره شد و خطیب گفت: مهم‏ترين فراز زندگى دخت موسى ‏بن جعفر عليهماالسلام كه سراسر بندگى آن‏ حضرت در آن جلوه ‏گر شده، هجرتى است كه در نهايت با دفن پيكر آن مطهره در قم، اين شهر متحول و به مرور زمان مبدل به شهرى تأثيرگذار در هدايت ايران و جهان شد و شايد معنى اين روايت امام صادق(ع) باشد كه فرمود: «به شفاعت ايشان، شيعيانم، همگى به بهشت وارد مى‏ شوند.» دخت امامى كه يگانه امام‏زاده ‏اى محسوب مى شود كه زيارت‏نامه ‏اى مأثور از امام دارد و به زائر مى ‏آموزد كه از ايشان شفاعت طلب كند و بداند زيارت با معرفتش بهشت را بر زائر واجب مى‏ سازد.

۱- يكى از فرازهايى كه بيانگر اوج عظمت و مقام حضرت فاطمه معصومه(س) است، زيارت‏نامه ‏اى است كه حضرت رضا(ع) در مورد آن ‏حضرت بيان فرموده ‏اند. در فرازى از آن چنين آمده است: «يا فاطمة اشفعى لى فى الجنة فان‏ّ لك عندا... شأناً من الشأن؛ اى فاطمه مرا در مورد ورود به بهشت شفاعت كن؛ چرا كه در پيشگاه خداوند داراى مقامات و درجات بسيار ارجمندى هستى.»

۲- امام صادق(ع) اين روايت را قبل از ولادت امام كاظم(ع) فرمود: «و ستدفن فيها امرأةٌ من اولادى تسّمى فاطمةٌ فمن زارها وجبت له الجنَّة؛ به ‏زودى در قم بانويى از فرزندان من به نام فاطمه دفن شود. كسى‏ كه مرقد او را زيارت كند، بهشت براى او واجب گردد.»

آخرین مناسبت مورد اشاره 22 دی؛ تشكيل شوراى انقلاب به فرمان حضرت امام خمينى(ره) در سال (1357ه.ش) بود که نشان از درایت و عزم جدّی امام راحل برای سرنگونی طاغوت و تشکیل حکومت اسلامی داشت.

پایان بخش خطبه ها شادی ارواح طـیّـبه شهداء به ویژه شهید احمدى ‏روشن از شهداى هسته ‏اى (در آستانه ی سالروز شهادت) و دعا در امر تعجیل ظهور حضرت امام عصر(عج) و سلامتی نائب بر حقش امام خامنه ای(مدّ ظله العالی)، قبولی طاعات و عبادات نمازگزاران عزیز، پیروزی و سرافرازی مستضعفین جهان و نابودی مستکبرین و زورگویان عالم بود.


دفتر امام جمعه بوئین زهرا

اخبار
ارتباط با امام جمعه