جمعه 1396/1/4 - 36 : 12
مشخصات امام جمعه
محمد زرینه
محمد زرینه
بوئين زهرا
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1395/11/29
امام جمعه بوئین زهرا: مسئول و مدیر بی دردِ نجومی بگیرِ دوتابعیتی هرگز نمی تواند به فکر مردم باشد.

مـشـروح خـطبـه های نمـاز جـمـعـه بـوئیـن زهـرا

تاريخ:  29  بهمن  1395  شمسي، مصادف با  19  جمادی الاول  1438  قمري، برابر با  17  فوریه  2017  ميلادي

خطيب:  حضـرت حجت الاسلام والمسلمین زرّیـنه  -  امـام جـمـعـه شهـرستـان بـوئين زهـرا


 خطبه اول:

دعوت به رعایت تقوای الهی با استفاده از آیه ی نورانی 30 سوره مبارکه بقره که خداوند متعال در این آیه فرمود:

« وَ إِذْ قالَ رَبُّکَ لِلْمَلائِکَةِ إِنِّي جاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَليفَةً قالُوا أَ تَجْعَلُ فيها مَنْ يُفْسِدُ فيها وَ يَسْفِکُ الدِّماءَ وَ نَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِکَ وَ نُقَدِّسُ لَکَ قالَ إِنِّي أَعْلَمُ ما لا تَعْلَمُونَ : (به خاطر بیاور) هنگامی را که پروردگارت به فرشتگان گفت: «من در روی زمین، جانشینی [نماینده ای] قرار خواهم داد.» فرشتگان گفتند: «پروردگارا!» آیا کسی را در آن قرار می دهی که فساد و خون ریزی کند؟ (زیرا موجودات زمینی دیگر، که قبل از این آدم وجود داشتند نیز، به فساد و خون ریزی آلوده شدند. اگر هدف از آفرینش این انسان، عبادت است،) ما تسبیح و حمد تو را بجا می آوریم، و تو را تقدیس می کنیم.» پروردگار فرمود: «من حقایقی را می دانم که شما نمی دانید.»

خطیب جمعه با اشاره به اینکه خلیفه یا نماینده باید مُعرّف مُستَخلَف عنه باشد گفت: آیات و روایاتی که موضوع آنها حکمت و فلسفه آفرینش انسان است، به سه دسته تقسیم می شوند:

دسته اول، آیات و روایاتی که تأکید می کنند؛ خلقت انسان، بیهوده و عبث نیست: بلکه دارای هدف و حکمت است «افحسبتم انما خلقناکم عبثا و انکم الینا لا ترجعون آیا گمان برده اید که شما را بیهوده آفریده ایم و به سوی ما باز نمی گردید؟!» (مومنون115)

دسته دوم، نصوصی است که دلالت دارند بر اینکه آفرینش انسان، سودی برای آفریدگار ندارد. به بیان دیگر این فلسفه و حکمت آفرینش به انگیزه و نیاز فاعل بر نمی گردد بلکه به نیاز مخلوق و حسن فعلی او برمی گردد. امام علی(ع) فرمود: «لم تخلق الخلق لوحشه، و لااستعملتهم لمنفعه ؛ آفریده ها را برای تنهایی و وحشت نیافریدی، و برای سودی هم آنها را به کار نگرفتی» (نهج البلاغه خ109)

دسته سوم، آیات و روایاتی که حکمت آفرینش انسان را بیان کرده اند که با تأمل در آنها می توان گفت که آفرینش انسان، دارای پنج حکمت است که عبارتند از:

1- شناخت آفریدگار
قرآن کریم درباره هدف و حکمت نهایی آفرینش جهان «اللَّهُ الَّذِی خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَمِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ یَتَنَزَّلُ الْأَمْرُ بَیْنَهُنَّ لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ وَأَنَّ اللَّهَ قَدْ أَحَاطَ بِکُلِّ شَیْءٍ عِلْمًا ؛ خداوند، کسی است که هفت آسمان را آفرید و از زمین هم همانند آنها را. فرمان، از میان آنها پدید می آید، تا بدانید که خداوند بر هر چیزی تواناست و به راستی علم وی هر چیزی را در برگرفته است.»(طلاق12) از نگاه قرآن، فلسفه آفرینش انسان و جهان خدا شناسی است.

امام حسین(ع) فرمود: «ما خلق الله العباد الا لیعرفوه ؛ خداوند بندگان را نیافرید مگر برای اینکه او را بشناسند.» بدیهی است که شناخت خداوند متعال، در گام نخست، تنها از راه بکارگیری اندیشه و عقل، میسر است. این حکمت، در حدیث قدسی آمده «کنت کنزاً مخفیاً، فاحببت ان اعرف، فخلقت الخلق لکی اعرف ؛ من گنج پنهان بودم و دوست داشتم که شناخته شوم. پس بندگان را آفریدم تا شناخته شوم.»

2- آزمایش انسان
حکمت دیگر خلقت انسان، ابتلا و آزمایش است «الذی خلق الموت و الحیاه لیبلوکم ایکم احسن عملا ؛ او کسی است که مرگ و زندگی را آفرید تا بیازماید شما را که کدامتان بهترین کردار را دارید.» (ملک2) یقیناً آزمایش خداوند متعال به منظور آگاهی یافتن نیست، بلکه حکمت آن شکوفا کردن استعدادهای انسان است.

امام علی(ع) فرمود: بدانید که خداوند متعال، از آفریده ها کاملا پرده برداشته است، نه اینکه از آنچه آنها پنهان کرده اند، از محفوظات رازهایشان و پنهان شده های درونشان، بی خبر باشد. آری، برای اینکه بیازماید آنها را تا اینکه کدامشان بهترین کردار را دارند تا به این وسیله ثواب، پاداش و عقاب کیفرش باشد.

شاید همین معنا مقصود باشد از آنچه در برخی روایات آمده که وقتی حضرت داود(ع) از خداوند پرسید که: «یا رب لماذا خلقت الخلق؟ پروردگارا! چرا آفریده ها را پدید آوردی؟» پاسخ آمد «لما هم علیه ؛ برای آنچه آنان برآنند (برای قابلیت هایی که دارند)» (عوالی اللئالی/ج4/ص711) هدف آفرینش آنها این است که استعدادهایی که شخصیت آنها براساس آن شکل گرفته، شکوفا گردد و به منصه ی ظهور رسد.

3- عبادت خداوند متعال
حکمت دیگر آفرینش انسان، عبادت آفریدگار و «ما خلقت الجن والانس الا لیعبدون ؛ جنیان و انسیان را نیافریدم، مگر برای عبادت» (ذاریات56) به کارگیری اندیشه و شناخت آفریدگار، در واقع، مقدمه شکوفایی استعدادهای انسان است که در گرو فرمانبری او از خداوند متعال و عبادت اوست، امام حسین(ع) فرمود: «ما خلق العباد الا لیعرفوه، فاذا عرفوه عبدوه ؛ خداوند بندگان را نیافرید مگر برای اینکه او را بشناسند. و هر گاه او را بشناسند، او را می پرستند.»

4- رحمت الهی
چهارمین حکمت آفرینش انسان، رسیدن به رحمت آفریدگار جهان است. امام صادق(ع) فرمود: «خلقهم لیفعلوا مایستوجبون به رحمته فیرحمهم ؛ آنها را آفرید تا کارهایی را که موجب رحمت خداوند است انجام دهند و (به خاطر آن کارها) برایشان رحمت آورد.»

5- بازگشت به خدا
از نگاه قرآن، حکمت غایی و فلسفه ی نهایی آفرینش انسان و جهان، بازگشت به خداوند متعال است. و اگر این هدف نباشد، نه تنها آفرینش انسان، بلکه آفرینش جهان، باطل و بیهوده است. لذا در تبیین هدفدار بودن خلقت انسان «افحسبتم انما خلقناکم عبثا و انکم الینا لاترجعون ؛ آیا گمان برده اید که ما شما را بیهوده آفریده ایم و به سوی ما باز نمی گردید؟» (مومنون/115)

در سوره مبارکه ص آیه 27 می فرماید: «ما آسمان و زمین و میان آن دو را پوچ نیافریدیم، این گمان کسانی است که کافر شدند.»

بنابراین حکمت آفرینش انسان، این است که با به کارگیری اندیشه و عقل، با آفریدگار خود آشنا شود و با بکار بستن برنامه هایی که او از طریق پیامبران خود برای سعادت دنیا و آخرت انسان، ارائه کرده، بسوی رحمت مطلق خداوند متعال رهسپار گردد و برای همیشه از بهترین زندگی ها برخوردار شود. اما اگر فرمان عقل را نادیده گرفت و بجای پیروی از آن، تسلیم هوس های حیوانی خود شد، آینه دلش زنگار می گیرد، خدا را فراموش می کند و بدین سان، از رحمت واسعه ی او دور می گردد و بدترین زندگی های ابدی را برای خود رقم می زند. نکته ی قابل توجه این که انسان کامل، هیچ گاه خود را کامل نمی داند، زیرا هر چه انسان کامل تر گردد، بهتر می فهمد که کمال مطلق، تنها آفریدگار جهان است، و با عنایت به اینکه کمال او بی نهایت است، غیر او به هر درجه ای از کمال که برسد بی نهایت ناقص خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین زرینه امام جمعه بوئین زهرا در پایان خطبه ی اول گفت: هدف نهایی خدا از خلقت انسان، عبودیت و کمال او بود.

 

خطبه دوم:

سفارش به رعایت تقوای الهی و توصیه به خویشتن داری با استفاده از زندگینامه ی شهید سعید و چهره ی درخشان و قامت استوار انقلاب‏ شهید محلاتى‏ در آستانه ی اول اسفند؛ سالروز حمله ی جنگنده رژیم بعثى عراق به هواپیماى مسافرى و شهادت چهل تن از جمله حجت الاسلام والمسلمین شیخ فضل‏ الله محلاتى در سال (1364 ه.ش) و روز روحانیت و دفاع مقدّس.

باید گفت شهید محلاتى در ایجاد نهاد نمایندگى رهبرى در سپاه، نقش تأسیسى و بنیانگذارى داشت؛ یعنى بیشترین سهم را باید به شهید محلاتى در راه اندازى این نهاد داد. شهید محلاتى آدم دلسوزى بود. خودش مى گفت: به من مى‏ گویند جوشكار؛ یعنى همیشه دنبال این بود كه اختلافات را حل و فصل بكند. مثلاً در دوران بنى صدر خائن، یكى از تلاش‏هایش این بود كه اختلافات او با یاران امام و جناح خط امام برطرف بشود و بعدها هم در دوران دفاع مقدّس كه اختلافاتى بین سران كشور در جبهه انقلاب پدید آمد، تلاش كرد پادرمیانى كند تا این اختلافات حل و فصل بشود؛ این یكى از روحیاتش بود.

ویژگى دوم ایشان این بود كه خیلى آدم سخت كوشى بود و كارها را خیلى جدى مى‏ گرفت. وقت مى‏ گذاشت، پركار بود. ساعت‏هاى متمادى در محل كار مى‏ ماند. به استان‏ها سركشى مى ‏كرد و به جبهه ‏هاى جنگ مى‏ آمد. در عین حال كه نماینده مجلس هم بود و در همه حوزه ها فعالیت مى كرد، آدم بسیار پركارى بود.

ویژگى سوم ایشان این بود كه آدم با گذشتى بود. كسى نبود كه از آدم‏ها كینه‏ اى به دل بگیرد. از طرفى، یك فرد كاملاً انقلابى بود؛ هم پیش از انقلاب و هم در سال‏هاى پس از پیروزى انقلاب. كاملاً رفتار و حالات انقلابى داشت. زهد، ویژگى دایم ایشان و در كل آدم زاهدى بود.
بسیار ساده زندگى مى‏ كرد، اهل تجملات و تشریفات نبود. هر ماشینى كه در اختیارش بود، سوار مى ‏شد و در این قید و بندها نبود كه بخواهد سوار نوع ماشینى خاص شود یا تشریفاتى باشد.

ایشان خیلى شیفته امام بود، شیفتگى ایشان نسبت به امام نسبت به برخى آقایان دیگر خیلى برجسته بود، مى‏ شود گفت آقاى محلاتى محو در شخص امام بود. قطعاً اگر شهید محلاتى مى‏ ماند و رحلت امام را درك مى‏ كرد تا ماه‏ها آثار و اثر غم و غصه رحلت امام در چهره‏ اش پیدا بود. احساس تعلق زیادى به امام داشت.

علاقه امام از زبان همسر امام‏:‌ همسر امام پس از شهادت شهید محلاتى به منزل ایشان آمده و فرمودند كه امام در شهادت دو نفر خیلى گریه كردند؛ یكى آقاى مطهرى و دیگرى آقاى محلاتى. امام هم به ایشان خیلى علاقه داشت، دوازده روز بعد از شهادت، خانواده شهید خدمت امام رسیدند و ایشان فرمودند: مثل این‏كه من بازویم را از دست داده ‏ام و اشك‏هایشان سرازیر شد، و همه ی ما با گریه امام، گریه كردیم.

اخلاق شایسته شهید بزرگوار: شهید شیخ فضل الله محلاتى به عدالت عشق مى‏ ورزید و از تبعیض بیزار بود. هیچ گاه از مقام و موقعیت اجتماعى خود سوءاستفاده نكرد؛ زیرا مقام را براى خدمت به اسلام مى‏ خواست، نه براى رفاه و راحتى خود و بستگان خود. ایشان در زندگى خود، با كمال تعهد و تقیّد به دستورات دینى عمل مى‏ كرد و بدین گونه در خانواده و جامعه مبلّغ عملى مكتب بود. زهد و ساده زیستى همراه با معاداندیشى ایشان سبب شد كه در وصیت نامه خویش چنین بنویسد: «یك پنجم كل دارایى مرا به حضرت امام بدهید؛ زیرا خوف آن دارم كه این مقدار كه به دست آورده ‏ام، در شأن زندگى طلبگى من نباشد و فردا در آستان عدل الهى باید پاسخگو باشم.»

خطیب جمعه در ادامه به موضوعات و مناسبتهای زیر اشاره کرد:

موضوع 1- پس از ظرفیت عظیم و مردمی راهپیمایی ۲۲ بهمن که به حق مظهر عزت و اقتدار، وحدت و انسجام خود که خود گواه زنده بودن ملت بزرگ و انقلابی ایران اسلامی است، این عنصر انتخابات می باشد که تجلی بخش حضور پرشور و کارساز و دشمن شکن مردم غیور و همیشه در صحنه می باشد. مردم نجیبی که علی رغم تحمل مشکلات فراوانی که در حوزه های مدیریتی و اجرایی کشور وجود دارد، پشت انقلابش را خالی نکرده و همواره آنجا که لازم باشد با همان شور انقلابی و عاشورایی سالهای اولیه پیروزی انقلاب به صحنه می آید. نمونه بارز آن راهپیمایی ۲۲ بهمن سال جاری بود که به اعتراف خاص و عام، دوست و دشمن، پرشورترین حضور ملت بود و به فضل الهی با همین حرارت و گرمی به استقبال انتخابات ۹۶ خواهد رفت و تکرار حضور انقلابی و پر پیام خود را باری دیگر پای صندوقهای رأی به رخ جهانیان خواهد کشید. چند ماهى به انتخابات مهم و سرنوشت‏ ساز ۹۶ نمانده است كه مجریان و ناظران و نیز مردم شریف و بصیر ایران اسلامى با شیبى هر چند ملایم، خود را براى انتخابات ریاست جمهورى و شوراهاى اسلامى شهر و روستا در اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ آماده مى‏ كنند. مهم‏ترین موضوعات راهبردی كه از فرمایشات و منویات امام راحل(ره) و مقام معظم رهبرى امام خامنه ‏اى(مدظله ‏العالى) در خصوص انتخابات استنباط مى‏ شود كه البته مطابق با مصالح و منافع ملى نیز تلقى مى‏ گردد، عبارتنداز:

۱. حضور مردم به‏ عنوان یك اصل تكلیف ‏مدارانه و واجب‏
۲. مشاركت حداكثرى در انتخابات‏
۳. انتخابات در ایران، مظهر مردم‏ سالارى دینى و دموكراسى واقعى‏
۴. مردم كانون اصلى قدرت نرم جمهورى اسلامى‏
۵. عبرت از فتنه آمریكایى ۸۸

موضوع 2- در آستانه ى سالگرد قيام مردم تبريز در ۲۹ بهمن ۱۳۵۶، هزاران نفر از اقشار مختلف مردم استان آذربايجان شرقى، صبح چهارشنبه با رهبر انقلاب اسلامى ديدار كردند. در اين ديدار رهبر معظم انقلاب ضمن تشكر از حضور با شكوه مردم در راهپيمايى ۲۲ بهمن، مطالبى را درباره آشتى ملى، عملكرد مسؤولان در سال اقتصاد مقاومتى و جنگ فرهنگى دشمن بيان كردند. محور مهم فرمایشات معظم له عبارت بود از: «حمايت جانانه مردم از آرمانهاى انقلاب و قهر با فتنه‏گران ۸۸»

خطیب جمعه بوئین زهرا در پایان این قسمت گفت: اهداف طراحان آشتی ملی را می توان در این امور جستجو کرد:

۱. بروز اختلاف نظر در میان سران اصلاحات و جریان تجدید نظر طلب درباره آشتى ملى. برخى از سران اصلاحات معتقدند آشتى ملى با نظام به‏ معناى عقب نشینى از بسیارى مواضع سابق و دور شدن از هویت اصلاحات است.

۲. موضع منفى اپوزیسیون خارجى و نزدیكان موسوى و كروبى نسبت به طرح بحث آشتى ملى و مخالفت‏ بى.‏بى.سى و من و تو و دیگر شبكه‏ هاى ماهواره ‏اى با این موضوع. آن‏ها معتقدند جریان اصلاحات تحت فشار دوران پسا هاشمى طرح بازگشت به نظام را كلید زده و از موسوى و كروبى و زندانیان سیاسى عبور و آن‏ها را قربانى مطامع خود كرده ‏اند.

۳. مخالفت بدنه ‏اى از اصلاح ‏طلبان داخلى با بحث آشتى ملى در قالب اظهار نظر در توئیتر و تلگرام و ... این بدنه، طراحان آشتى ملى را به معامله با نظام متهم كرده ‏اند.

۴. بسیارى از تحلیل‏ گران و ناظران معتقدند تصویرى كه طراحان آشتى ملى در افكار عمومى از خود به نمایش گذاشتند، تصویر گروهى شكست خورده و ناتوان و تسلیم شده در برابر اقتدار حاكمیت است.

۵. طرح آشتى ملى از سوى اصلاح ‏طلبان موجب احساس اقتدار در جریانات انقلابى شده و آنان را به كوتاه نیامدن از اصول خود مصمم ‏تر كرده است.

۶. طرح آشتى ملى به یك رقابت ناخواسته میان اصلاح ‏طلبان براى ارتباط گیرى هرچه سریع تر و نزدیك تر با رهبرى نظام دامن زده و طیف‏ هاى مختلفى از جریانات اصلاح طلب خواستار دیدار با رهبرى و نزدیكان وى شده ‏اند به گونه ‏اى كه در روزهاى اخیر برخى از این ملاقات‏ها نیز انجام شده است.

۷. خلع سلاح اصلاح‏ طلبان از شعارهاى افراطى و ساختارشكن در آستانه ی انتخابات ریاست جمهورى و كاهش فضاى سیاسى و دو قطبى در جامعه و در نتیجه كاهش مشاركت جریان سیاه و خاكسترى در انتخابات آتى كه خطر شكست تجدیدنظرطلبان را افزایش مى ‏دهد.

۸. انتقاد مردم و افكار عمومى از طرح موضوعات سیاسى همچون آشتى ملى توسط اصلاح‏ طلبان و فراموش كردن مطالبات اصلى مردم در كاهش بیكارى و رونق اقتصادى و متهم كردن اصلاح ‏طلبان به قدرت‏ طلبى.

موضوع 3-  رهبر حكيم انقلاب در ديدار با نخست ‏وزير سوئد به نکات ذیل اشاره کردند:

- «حضور پرشور مردم در ۲۲ بهمن، نشانه ‏اى بى‏ بديل از نشاط و آمادگى ملت»

- «تحليل گرانی كه از دور درباره ايران قضاوت مى ‏كنند، از درك اين عظمت عاجز هستند.»

- «عملى نشدن اغلب توافقات صورت گرفته بين ايران و كشورهاى غربى»

موضوع 4- حضور همدلانه و مقتدرانه آحاد مردم و مسؤولان در راه‏پیمایى ۲۲ بهمن، به مناسبت سى و هشتمین سالروز پیروزى انقلاب شكوهمند اسلامى، برگ دیگرى از وحدت، انسجام و هراس ‏ناپذیرى مردم و پیوند ناگسستنى آن‏ها با انقلاب را به نمایش گذاشت. انقلاب اسلامى تنها انقلابى است كه با گذشت حدود چهار دهه از طلوع آن، همچنان مورد اقبال، حمایت و پشتیبانى مردم است؛ در ارتباط با حضور حماسى مردم در راه‏پیمایى ۲۲ بهمن، توجه به چند نكته ضرورى است:

۱- حضور حماسى مردم، گسست ‏ناپذیرى آرمان‏ها و ارزش‏هاى انقلاب با هویت مردم را به نمایش گذاشت و از این نظر، تضمینى براى ماندگارى انقلاب اسلامى و مهر باطلى بر سناریوى توهمى «ختم انقلاب» بود.

۲- حضور پرشور مردم از نظر بین‏ المللى نیز پاسخى به یاوه ‏گویى هاى مقامات تازه به دوران رسیده در آمریكا بود تا بدانند كوچك‏تر از آن هستند كه با ملت ایران با زبان تهدید و تحریم سخن بگویند؛ بلكه با این ملت فهیم، سلحشور، همیشه در صحنه و هوشیار باید با زبان تكریم و متناسب با شأن والایشان سخن بگویند. به بیان دیگر، حضور حماسى مردم نشان داد، ملت ایران نه براساس تهدیدها و یاوه‏ گویى ‏هاى دشمنان، بلكه همواره بر پایه ارزش‏ها و آرمان‏هاى والاى انقلاب اسلامى رفتار مى ‏كنند.

۳- این حضور حماسى، پشتوانه ی مستحكمى براى دستگاه دیپلماسى كشورمان در زمینه‏ هاى مختلف، از جمله در زمینه ی اجراى برجام و وزنه ‏اى براى تقویت گزینه‏ هاى روى میز كشورمان است. در واقع، یكى از پیام‏هاى مهم این حضور آن است كه در قضیه برجام نیز به پشتوانه همین حضور مردمى باید اجراى دقیق تعهدات طرف مقابل را مقتدرانه خواستار شد.

۴- حضور گسترده ی مردم پشتوانه ‏اى براى حضور و نفوذ منطقه ‏اى نظام و مسائل دیگرى چون ارتقاى سیستم دفاعى موشكى است كه دشمن، براى خدشه ‏دار كردن و از بین بردن آن‏ها برنامه‏ ریزى كرده است. به عبارتى، برخلاف تمایل دشمن براى از بین بردن نفوذ منطقه ‏اى انقلاب اسلامى و تضعیف توانمندى ‏هاى نظام، حضور مردم نشان داد كه باید مسیر مقتدرانه گذشته، بدون كوچك‏ ترین تساهل و تسامحى پیگیرى و عملیاتى شود.

با گذشت ۳۸ سال از پیروزى انقلاب اسلامى ایران، این هدیه الهى همچنان پویا و رو به جلو در حركت بوده و نه تنها از سد تهدیدات شكننده ‏اى چون آشوب‏ هاى ضد انقلابى، جنگ تحمیلى، تحریم و فتنه داخلى عبور كرده، بلكه گام‏ هاى بلندى در مسیر سازندگى و پیشرفت برداشته و در عرصه ی تمدن‏ سازى نیز زیرساخت‏ هاى ارزشمندى فراهم ساخته است. چنین روندى نه تنها سبب ادامه حیات انقلاب و استحكام آن شده، بلكه در داخل و سطح منطقه نفوذ و عمق راهبردى پیدا كرده است.

عوامل سازنده این روند براى انقلاب اسلامى، همان عوامل و عناصرى هستند كه در شكل‏ گیرى و پیروزى نهضت انقلابى از سال‏هاى ۱۳۴۲ تا ۱۳۵۷ ایفاى نقش كرده ‏اند، این عوامل عبارتند از:

۱. اسلام كه سازنده ایدئولوژى انقلاب اسلامى است.
۲. رهبرى كه با اسلام و عقاید و عواطف دینى مردم پیوند خورده است.
۳. مردم معتقد كه به هویت دینى و ملى پایبند بوده و از بصیرت و شجاعت انقلابى در مواجهه با ضدانقلاب و بیگانه برخوردارند.

راهپیمایى ۲۲ بهمن امسال شاید با سال‏ هاى گذشته یك تفاوت جدى داشت و آن هم حجم تهدیدات ضدایرانى از سوى رئیس ‏جمهور تازه ‏كار آمریكا علیه ایران بود، البته این تهدیدات به هیچ عنوان براى مردم ایران نكته تازه ‏اى محسوب نمى ‏شود و مردم ایران سال‏هاست با چنین تهدیداتى رو به رو بوده‏ اند. از زمانى كه انقلاب اسلامى ایران به رهبرى امام خمینى(ره) به پیروزى رسید، زمانى نبوده است كه ایران با تهدیدى رو به‏ رو نبوده باشد؛ زمانى در دوران كارتر و ریگان با جنگ نیابتى از سوى صدام حسین، زمانى دیگر با تحریم از سوى باراك اوباما به بهانه پرونده هسته ‏اى و حال با لفاظى‏ هاى‏ بى‏ حساب و كتاب از سوى دونالد ترامپ رئیس ‏جمهور تازه ‏كارى كه حتى از اصول ابتدایى سیاست‏ بى‏ خبر است.

اما در مقابل، رهبر معظم انقلاب اسلامى طى سخنانى در جمع فرماندهان و اعضاى نیروى هوایى، این وعده به حق را داد كه مردم در راهپیمایى ۲۲ بهمن پاسخ این تهدیدها را خواهند داد و روز جمعه به حق بودن این وعده روشن شد، زمانى كه مردم ایران پكپارچه به خیابان‏ها آمدند و فریاد مرگ بر آمریكا را سر دادند تا همگان بدانند كه انقلاب اسلامى ایران با تمام قدرت و قوا جلو خواهد رفت.

موضوع 5- در حالى كه هنوز یك ماه نخست ریاست جمهورى ترامپ به پایان نرسیده است؛ او با استعفاى یك چهره كلیدى كابینه خود مواجه شد. استعفاى فلین را باید مهم‏ترین ضربه ‏اى دانست كه ترامپ در این مدت كوتاه متحمل شده و باعث شده تا او یكى از كلیدى ‏ترین همراهان خود را از دست بدهد. ترامپ هنوز منتظر رأى سنا براى اعضاى كابینه خود است و در این مدت هم كابینه ‏اى نیم ‏بند در اختیار داشته، حالا باید استعفاى ژنرال مایكل فلین از پست مشاورت امنیت ملى را قبول كند. فلین از نخستین همراهان ترامپ بود و به ‏عنوان استراتژیست ارشد در كارزار انتخاباتى ترامپ كار مى‏ كرد. این نزدیكى با ترامپ باعث شد تا نامش بعد از پیروزى ترامپ در انتخابات ریاست جمهورى و به‏ عنوان یكى از افراد اصلى در كابینه ی ترامپ بر سر زبان‏ها افتد و چون پست مشاورت امنیت ملى او به‏ لحاظ حقوقى نیازى به تأیید سنا نداشت، او بعد از مراسم تحلیف ترامپ كارش را در این پست شروع كرد که یک ماه بیشتر دوام نیاورد و این دلیلی بر بی ثباتی شدید در دولت ترامپ است.

 موضوع 6- موضوع حوادث طبیعى همواره یكى از تهدیداتى بوده كه انسان و زیستگاه ‏هاى او را مورد تهدید قرار داده و به‏ دلیل غیرمترقبه بودن آن، عموماً انسانها را غافل گیر و دچار بحران نموده است. تغییرات اقلیمى و آب و هوایى خصوصاً در موارد ناگهانى همواره یكى از عمده ‏ترین حوادث بوده كه خسارات جانى، مالى و روحى زیادى را متوجه انسانها نموده است. قطع خدمات آب، برق و تلفن در خوزستان به ‏وسیله مه گرفتگى، سیل در استان فارس و به ‏وجود آمدن مشكلات در سایر استانها همانند بارش برف در چند استان كشور، قطع گاز در برخى شهرها به‏ دلیل ایجاد مشكلات توسط كشور تركمنستان و ... سؤالاتى در ذهن افكار عمومى جامعه به‏ وجود آورد تا چه زمانى باید جلوى برخى از مشكلاتى كه مى شود از قبل براى آن تمهیداتى اندیشید تا بحرانى ایجاد نشود، آن‏ها را مهار كرد. در این رابطه لزوم جدّیت و برنامه ریزی دقیق و پیشگیرانه از طرف مسئولین مطالبه شد.

 امام جمعه بوئین زهرا در قسمت مناسبتها به 29 بهمن ماه؛ سالروز قیام مردم تبریز به مناسبت چهلمین روز شهادت تظاهرات‏ كنندگان قم در سال (1356 ه.ش) اشاره کرده و گفت: روز ۲۹ بهمن ۱۳۵۶، كه مصادف با چهلم فاجعه قم در ۱۹ دى بود، در بسیارى از شهرها و نقاط كشور به یاد و خاطره شهداى آن فاجعه، مجالس ختم و سوگوارى برگزار شد. در تبریز نیز قرار بود ساعت ۱۰ صبح مردم در مسجد قزللى (میرزا آقا یوسف مجتهد) تجمع نمایند. دعوت از سوى آیت ‏الله قاضى و ده تن دیگر از علماى تبریز صورت‏ گرفته بود. سرگرد مقصود حق شناس، رئیس كلانترى بازار به همراه عده ‏اى مأمور، سر مى‏ رسد و با توهین به مسجد و مردم به آن‏ها اعلام مى كند كه متفرق شوند، جوانى به نام محمد تجلاّ كه از پاره كردن اعلامیه و سخنان توهین ‏آمیز او به هیجان آمده بود، با وى گلاویز مى‏ شود و حق شناس او را مى‏ كشد. مردم جنازه خون آلود جوان قهرمان را برداشته و به طرف خیابان‏ها به راه مى‏ افتند. یحیى لیقوانى رئیس ساواك تبریز كه متوجه عادى نبودن اوضاع شهر شده و به گستردگى قیام واقف گشته بود، بلافاصله با تهران تماس مى‏ گیرد و كسب تكلیف مى ‏كند. شوراى امنیتى استان تشكیل جلسه مى‏ دهد و تصمیم مى ‏گیرند از نیروهاى ارتش و ژاندارمرى استفاده ‏كنند و یگان‏هاى نظامى در سطح شهر مستقر شوند و براى این‏كه نشان بدهند در سركوب جدیت دارند، دستور استقرار دو دستگاه تانك چیفتن، دو دستگاه نفربر و یك دستگاه تانك اسكورپین را در سطح شهر مى ‏دهند. در شهر جمعیت خشمگین، ساختمان حزب رستاخیز تبریز را تصرف‏ می كنند و خودروها و ساختمان‏هاى دولتى را به آتش مى‏ كشند و بانك‏ها را متصرف و پول‏هاى آن‏ها را مى‏ سوزانند. سرانجام ساعت ۵ بعد از ظهر، نیروهاى نظامى بر شهر مسلط شدند. در آن روز ۵۸۱ نفر دستگیر، ۱۱ نفر كشته، ۳ دستگاه تانك، ۲ سینما، یك هتل، كاخ جوانان، حزب رستاخیز و تعدادى اتومبیل شخصى و دولتى به آتش كشیده شدند.

امام خمینى طى پیامى به مردم تبریز فرمودند: سلام بر اهالى شجاع و متدین آذربایجان عزیز من! نمى‏ دانم با چه زبانى به اهالى محترم تبریز و به مادران داغدیده و پدران مصیبت كشیده تسلیت بگویم، با چه بیان این قتل عام‏ هاى پى‏ در پى را محكوم كنم.

خاطره‏ ى بسیار اسف ‏انگیز قم هنوز ما را در رنج داشت كه فاجعه ‏ى بسیار ناگوار تبریز پیش آمد كه هر مسلمى را رنج داد و ما را به سوگ نشاند. من به شما اهالى معظم آذربایجان نوید مى‏ دهم، نوید پیروزى نهایى. شما آذربایجانیان غیور بودید كه در صدر مشروطیت براى كوبیدن استبداد و خاتمه دادن به خودكامگى و خودسرى سلاطین جور به پا خاستید و فداكارى كردید. تاریخ ایران به یاد ندارد این چنین سفاكى و قتل عام پى در پى را كه به دست این یاغى سفاك انجام مى‏ گیرد.

با خواست خداوند قهار، اكنون در تمام كشور صداهاى ضدِشاهى و ضدِرژیمى بلند است و بلندتر خواهد شد و پرچم اسلام بر دوش روحانیون ارجمند براى انتقام از این ضحاك زمان به اهتزاز خواهد درآمد و ملت اسلام یك دل و یك جهت به پاس از مكتب حیات بخش قرآن، آثار این رژیم ضدِ اسلامى و مروج زرتشتى را محو خواهد كرد.

 مناسبت بعدی 1 اسفند ماه؛ روز روحانیت و دفاع مقدس بود که خطیب در این رابطه از لسان مقام معظم رهبری گفت: طبیعت قم، طبیعت طلّاب، حوزه ‏ى علمیّه، طبیعت دین است، طبیعت تبلیغ است، طبیعت قناعت است، طبیعت حضور مرجعیّت است كه مرجعیّت خیلى مهم است؛ این‏ها همه از خصوصیّات حوزه است و همین موجب مى ‏شود كه پایه انقلاب در اینجا محكم بشود. اگر چنان‏چه ما دیدیم تلاشهایى دارد انجام مى‏ گیرد براى این‏كه از حوزه علمیّه‏ ى قم انقلاب‏ زدایى كنند، باید احساس خطر كنیم. عرض من با شما نمایندگان عزیز طلّاب و فضلا این است: اگر دیدید انقلاب‏ زدایى دارد انجام مى‏ گیرد، باید احساس خطر كنید. (۲۵/۱۲/۱۳۹۴)

 آخرین مناسبت مورد اشاره 5 اسفند ماه؛ روز بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسى‏ و روز مهندسى بود. حجت الاسلام والمسلمین زرینه در این رابطه ضمن اشاره به جامعیت علمی و عملی مرحوم خواجه نصیر که از او به عنوان استاد البشر یاد می شود، حیات بسیار پر بار او را الگو و سرمشقی کامل برای همه ی مهندسین در رشته های مختلف معرفی کرد.

پایان بخش خطبه ها دعا برای شادی ارواح طـیّـبه علماء و شهداء و امام شهیدان، دعا در امر تعجیل ظهور حضرت امام عصر(عج) و سلامتی نائب بر حقش امام خامنه ای(مدّ ظله العالی)، قبولی طاعات و عبادات نمازگزاران عزیز، پیروزی و سرافرازی مستضعفین جهان و نابودی مستکبرین و زورگویان عالم بود.

 

دفتر امام جمعه بوئین زهرا

اخبار
ارتباط با امام جمعه