شنبه 1396/2/9 - 5 : 12
مشخصات امام جمعه
محمد زرینه
محمد زرینه
بوئين زهرا
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1396/2/8
کار بالاترين عبادت و بالاترين جهاد است که موجب عزت و بزرگى، ايمان و مردانگى، تكامل عقل، و در نهایت موجب کمال و وسیله ی تهیه ی سعادت آخرت بشر و در یک کلام کار کردن اطاعت از خداست.

مـشـروح خـطـبـه هـای نـمـاز جـمـعـه بـوئـیـن زهـرا

تاريخ:  8   اردیبهشت  1396  شمسي، مصادف با  1  شعبان المعظم  1438  قمري، برابر با  28  آوریل  2017  ميلادي

خـطيب:  حـضـرت حـجـت الاسـلام والمسلمین زرّیـنـه  -  امـام جـمـعـه شهـرسـتـان بـوئين زهـرا

 

خـطـبـه اول:

دعوت به رعایت تقوای الهی با استفاده از آیات نورانی 45 و 46 سوره مبارکه احزاب که خداوند متعال در این آیات فرمود:

« يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّا أَرْسَلْناکَ شاهِداً وَ مُبَشِّراً وَ نَذيراً : ای پیامبر! ما تو را گواه فرستادیم و بشارت دهنده و انذارکننده!»

« وَ داعِياً إِلَي اللَّهِ بِإِذْنِهِ وَ سِراجاً مُنيراً : و تو را دعوت کننده به سوی خدا به فرمان او قرار دادیم و چراغی روشنی بخش!»

 
معناى «مبشر» و «نذیر» بودن رسول خدا(ص) این است که مؤمنین مطیع خدا و رسول را به ثواب خدا و بهشت بشارت، و کفار عاصى را به عذاب خدا و آتش او انذار مى‏ دهد.


(و داعیا الی الله باذنه و سراجا منیرا : و تو را دعوت کننده به سوی خدا به اذن او و چراغی نوربخش نمودیم) رسول خدا در دنیا شاهد بر اعمال امت است و اعمال امت خود را تحمل نموده و در روز قیامت آن شهادت را ادا می کند (و بعد از او امامان شاهد امت هستند.) و رسول خدا بر همه گواهان شاهد است. و نیز پیامبر(ص) بشیر است یعنی مؤمنان مطیع خدا و رسول را به ثواب الهی و بهشت بشارت داده و (نذیر) است یعنی کفار متجاوز و عاصی را از عذاب خدا و آتش جهنم بیم می دهد. و همچنین مردم را به سوی ایمان به خدا یکتا و دین او دعوت می کند و این امر به اذن خداست یعنی بعثت و نبوت آن حضرت تحت امر الهی و به اذن اوست. همچنین پیامبر(ص) سراج منیر است یعنی خداوند او را به گونه ای قرار داده که به واسطه ی او مردم به سعادت خود و راه نجاتشان از تاریکهای بدبختی و گمراهی هدایت می شوند.

دعوت رسول خدا(ص) به سوى خدا همان دعوت مردم است به سوى ایمان به خداى یگانه، که لازمه آن ایمان به دین خدا است، و اگر دعوت آن جناب را مقید به اذن خدا کرد، بدان جهت است که به مساله بعثت و نبوت او اشاره کند. «سراج منیر» بودنش به این است، که آن جناب را طورى قرار داد که مردم به وسیله او به سعادت خود و به راه نجاتشان از ظلمتهاى شقاوت و گمراهى هدایت شوند و بنابراین، تعبیر مزبور از باب استعاره است.

در آیات 45 و 46 سوره احزاب 5 ویژگی برای پیامبر(ص) بیان می کند:

نخست مى فرمايد: (اى پيامبر ما تو را به عنوان شاهد و گواه فرستاديم : يا ايها النبى انا ارسلناك شاهدا).

او از يك سو گواه اعمال امت است، چرا كه اعمال آنها را مى بيند چنانكه در جاى ديگر مى خوانيم : (و قل اعملوا فسيرى الله عملكم و رسوله و المؤمنون : بگو عمل كنيد خداوند و رسول او و مؤمنان (امامان معصوم) اعمال شما را مى بينند) (توبه/105) و اين آگاهى از طريق مساله عرض اعمال امت بر پيامبر(ص) و امامان(عليهم السلام) تحقق مى پذيرد.

و از سوى ديگر شاهد و گواه بر انبياى پيشين است كه آنها خود گواه امت خويش بودند (فكيف اذا جئنا من كل امة بشهيد و جئنابك على هؤلاء شهيدا : حال آنها چگونه است آن روز كه براى هر امتى گواهى بر اعمالشان مى طلبيم و تو را گواه بر اعمال اينها قرار خواهيم داد). (نساء/41)

و از سوى سوم وجود تو با اوصاف و اخلاقت با برنامه هاى سازنده ات با سوابق درخشانت و با عملكردت شاهد و گواه بر حقانيت مكتبت و شاهد و گواه بر عظمت و قدرت پروردگار است. سپس به توصيف دوم و سوم پرداخته مى فرمايد: (ما تو را بشارت دهنده و انذار كننده قرار داديم : و مبشرا و نذيرا). بشارت دهنده نيكوكاران به پاداش بى پايان پروردگار، به سلامت و سعادت جاودان، به پيروزى و موفقيت پر افتخار. و انذار كننده كافران و منافقان از عذاب دردناك الهى، از خسارت تمام سرمايه هاى وجودى و از سقوط در دامان بدبختى در دنيا و آخرت. بشارت و انذار همه جا بايد توأم با هم و متعادل با يكديگر باشد چرا كه نيمى از وجود انسان را علاقه جلب منفعت و نيم ديگرى را دفع مضرت تشكيل مى دهد، (بشارت) انگيزه بخش اول است و (انذار) انگيزه بخش دوم و آنها كه در برنامه هاى خود تنها روى يك قسمت تكيه مى كنند انسان را به حقيقت نشناخته اند و انگيزه هاى حركت او را مورد توجه قرار نداده اند.

آيه بعد به چهارمين و پنجمين وصف پيامبر اشاره كرده مى گويد: (ما تو را دعوت كننده به سوى الله به فرمان او قرار داديم و هم چراغ روشنى بخش : و داعيا الى الله باذنه و سراجا منيرا).


خـطـبـه دوم:

سفارش به رعایت تقوای الهی و توصیه به خویشتن داری با استفاده از کلام نورانی حضرت امام حسین(ع) در آستانه ی سوم شعبان المعظم؛ سالروز ولادت با سعادت آن حضرت که فرمود: « لَقَدْ خَابَ مَنْ رَضِىَ دُونَكَ بَدَلاً :‌ هركس به غير تو دل ببندد، زيان كرده است.» بحارالانوار، ج ۹۵، ص ۲۱۶، ح۳

امام جمعه بوئین زهرا در ابتدای خطبه ی دوم با عرض تسلیت شهادت مظلومانه و جانسوز جمعی از فرزندان رشید و شجاع ملت ایران؛ 10 نفر از مرزبانان غیور کشور در درگیری با اشرار مسلح در هنگ مرزی میرجاوه در استان سیستان و بلوچستان، این ضایعه بزرگ را به محضر رهبر معظم انقلاب، خانواده‌های داغدار این عزیزان، همرزمان آن‌ها در نیروی انتظامی و همه آحاد ملت قدرشناس ایران تسلیت گفته و از خداوند متعال برای شهدای این حادثه غمبار علوّ درجات و حشر با سیّد و سالار شهیدان و برای خانواده‌های عزادار و بزرگوار این عزیزان صبر و اجر مسألت نمود.

امام جمعه شهرستان بوئین زهرا همچنین به بیانات مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با اساتید، قاریان و حافظان برگزیده سی و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم از ۸۳ کشور جهان اشاره کرد و گفت: امام خامنه ای هویت اسلامی را مانع از دخالت و سلطه دشمنان خواندند و با اشاره به هدف جبهه کفر برای نابود کردن این هویت ایمانی خاطرنشان کردند: معارف قرآنی نجات‌بخش و سازنده زندگی مقتدرانه و عزتمندانه امت اسلامی است و باید به گفتمان رایج و روشن در جوامع اسلامی تبدیل شود. حضرت آیت الله خامنه‌ای تلاش برای ترویج و فهم قرآن را از بزرگترین حسنات دانستند و با تأکید بر لزوم ادامه یافتن حرکت قرآنی در کشور، افزودند: متأسفانه ما ملتهای مسلمان و کشورهای اسلامی از قرآن دور افتاده‌ایم و با مفاهیم واقعی آن ناآشنا هستیم. معظم له، «کفر به طاغوت و ایمان به خدا» را نمونه‌ای از مفاهیم مهم و هویت‌ساز قرآنی خواندند و خاطرنشان کردند: تأکید بر «هویت ایمانی» به معنای جنگیدن یا عدم ارتباط و تبادل نیست، بلکه به معنای مرزبندی و استقلال است تا هویت ایمانی بتواند خود را در مقابل «هویت طاغوت و کفر»، حفظ کند و به پیشرفت خود ادامه دهد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای، گرفتاریِ امروز امت اسلامی را «سلطه فرهنگ، اقتصاد و سیاست غرب» خواندند و افزودند: امروز بسیاری از کشورهای اسلامی، «هویت اسلامی» ندارند و اگرچه مردم عامل به نماز و روزه هستند اما به دلیل فقدان هویت جمعی و اسلامی، دشمنان قادر به دخالت در فرهنگ، باورها، اقتصاد، سیاست و روابط اجتماعی آنها هستند و در میان مسلمانان، جنگ و تنافر ایجاد می‌کنند.
رهبر انقلاب اسلامی، فهم و عمل به اصل قرآنیِ «ایمان به خدا و کفر به طاغوت» را تحول‌ساز و موجب عزت امت اسلامی دانستند و افزودند: امروز دنیای کفر به‌دنبال نابود کردن هویت اسلامی در هر نقطه از دنیاست.

خطیب جمعه در ادامه با تبریک حلول ماه شعبان المعظم و اعیاد شعبانیه بر استفاده ی هر چه بیشتر از فضای معنوی این ماه به ویژه نماز و روزه در آن تأکید کرد.

موضوع دیگر مورد اشاره ی خطیب جمعه، تذکر به رعایت اخلاق انتخاباتی و عدم استفاده از واژگان و مفاهیم ارزشی با اهداف سیاسی و صرفاً با انگیزه رای آوری بود که خطیب جمعه در این رابطه به راهبرد رهبر معظم انقلاب در تمام انتخابات های گذشته و از جمله در انتخابات 29 اردیبهشت ماه اشاره کرده و گفت: در طول دوران رهبری امام خامنه ای همواره 5 چیز به عنوان سیاست های راهبردی معظم له مطرح بوده است که عبارتنداز:

الف. صيانت و حمايت از آزادى و سلامت انتخابات،
ب. حمايت از حضور همه گرايش‏هاى سياسى،
ج. حضور گسترده فراگير مردم،
د. قانون به ‏عنوان فصل‏ الخطاب،
ه‍. رأى مردم به ‏مثابه حقّ ‏الناس،

در تکمیل این قسمت گفته شد: امروز ملت قدرشناس، خدمات خالصانه دولتهاى پیشین را ارج مى ‏نهند و نسبت به دستاوردهاى نظام از ابتدای انقلاب تاكنون آگاه و خاضع و شاكرند اما ملت و كشورى كه داراى سرمايه ‏هاى مادى و معنوى و انسانى سرشارى است، انتظارات و توقعات منطقى و به‏ جايى نيز دارد كه دولتهاى آينده بايد مورد توجه ويژه قرار بدهند. از آن‏ جمله است:

۱. اصلاح چرخه ی مديريتها در سطوح مختلف با مولفه ‏هاى زير:

- كارآمد و جهادى و انقلابى‏
- با نشاط و سرزندگى و جوانى‏
- ترجيح ‏دهنده مصالح و منافع ملى بر مصالح شخصى و گروهى و حزبی
- پاك و بى ‏منت‏
- مردمى و خاكى و متواضع‏
- پايبند به ارزشهاى ملى و انقلابى‏
- حفظ حرمت قانون و نهادهاى قانونى‏
- عملگرا و اهل اقدام و عمل‏
- متعهد و متخصص
- و ...

۲. مبارزه بى‏ امان با مفاسد گوناگون ادارى و مالى و اقتصادى و حتى فرهنگى و سياسى‏

مگر نه آن است كه نظام ولايى برآمده از انقلاب اسلامى افتخارش به اين است كه احياگر حاكميت عدل علوى است پس كجاست آن تعصب و توجه به فريادها و سوز و شور غديرى مولاى متقيان على(ع) آن‏جا كه در نامه ۳ نهج ‏البلاغه خطاب به شريح قاضى نهيب مى‏ زند كه چرا منزل اشرافى (۸۰ دينارى) بالاتر از سطح زندگى مردم خريدارى كرده و در آن سكونت جسته است و يا در نامه ۵ نهج‏ البلاغه خطاب به اشعث‏ بن قيس فرياد مى‏ زند كه پست فرماندارى امانتى در دست توست پس نسبت به آن خيانت نكن و آن‏ را فرصتى براى خدمت عبادت‏ گونه قرار بده و يا در نامه ۲۰ نهج‏ البلاغه خطاب به زياد بن ابيه مى ‏فرمايد چرا حيف و ميل بيت‏ المال كرده، به خدا بر تو آن چنان سخت خواهم گرفت كه ذليل و خوار شوى و پشتت زير بار پرداخت غرامت خم شود و يا در نامه ۴۵ خطاب به عثمان‏ بن حنيف كه استاندار بصره بود مى‏ فرمايد، شنيده ‏ام با اشراف و ثروتمندان نشست و برخاست دارى! در حكومت علوى اصالت با پابرهنگان و مستضعفان است.

حال كجاست آن پير سفر كرده انقلاب كه فرياد بر مى‏ آورد انقلاب، انقلاب مستضعفان و پابرهنگان است تا ببیند چگونه برخی عناصری که با اقبال مردم به آلاف و اولوفى رسيدند، هم‏چنان پاى سفره انقلاب دغدغه گسترش فرهنگ بيگانه و سبك زندگى شاهانه و اشرافى‏ گرى را داشته و در تكاپوى رونق بازار بيگانگان هستند در حالى كه هنوز پس از ۳۸ سال، مناطق محرومی در اين كشور وجود دارد كه تنها سرمايه برخى خانوارهايشان يك كپر و چند بز و بزغاله است و البته كيف، دفتر و قلم فرزندانشان كيسه گونى و كفش پايشان دمپايى پاره است.

آیا این ‏دست مسئولان نمی‏ دانند که اين است دغدغه اصلى خلف صالح روح خدا، امام خامنه ‏اى عزيز(مدظله) و صد البته كجاست گوش شنوا و كمرى بسته بر مديريتى جهادى و بسيجى؟

۳. آسيب‏ شناسى و مقابله جدى با زمينه ‏هاى ناكارآمدى كه از آن‏ جمله است:

- هواهاى نفسانى، (نفس سركش) چنان‏كه امام على(ع) مى‏ فرمايند: «كَيْفَ يُصْلِحُ غيره مَن لايُصلِحُ نَفسه»
- شهوت قدرت و ثروت و غريزه‏
- مَنيّت و دعوت به خود به ‏جاى دعوت به خدا و خدمت خالصانه به خلق خدا
- رودربايستى‏ هاى فردى، حزبى و سياسى‏
- نگاه صعودى به عناوين و جايگاه ‏ها و مسئوليتها
- عدم اعتماد به نسل جوان مستعد و با نشاط
- بى‏ تفاوتى و انفعال در برخی مسئولان‏ ارشد
- پيرى و خستگى‏
- نگاه تشريفاتى به منويات رهبرى معظم انقلاب‏
- عدم فهم و درك جوهره و هويت حاكميت دينى و ولايى‏
- عدم فهم مبانى انديشه سياسى اسلام و ولايت فقيه‏
- فاصله با فرهنگ دينى و انقلابى و مسجدى‏
- شخص ‏محورى و عدم روحيه كارگروهى و تيمى
- و ...


موضوع دیگر مورد اشاره دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامى با مسؤولان، سفيران كشورهاى اسلامى و اقشار مردم به مناسبت عید سعید مبعث بود که محورهای مهم فرمایشات ایشان عبارت بودند از:

- حقيقت بعثت و پيامهاى وحدت‏ آفرينى كه به‏ دنبال داشته و دارد.

- توطئه ی شوم استكبار براى تشديد اختلاف بين كشورها و ملتهاى مسلمان.

- سياستهاى دشمنان اسلام و ايران، به ‏خصوص آمريكا در منطقه‏.

- در انتخابات آینده « نامزدها به مردم قول بدهند، نگاهشان به ملت است نه بيرون از مرزها.»

در قسمت مناسبتها به 9 اردیبهشت ماه؛ روز شوراها، هفته شهر و شهروند از 9 تا 15 ارديبهشت اشاره شد و در این رابطه با توجه به نقش مشورت و شورا در جامعه ی بشری و تأکید قرآن و اهل بیت بر جایگاه آن، به انتخابات پنجمین دوره ی شوراهای اسلامی شهر و روستا و لزوم انتخاب افراد صالح و سالم و مدیر و مدبّر برای انتخابات شوراها تأکید شد.

مناسبت بعدی 10 اردیبهشت ماه برابر با 3 شعبان؛ ولادت با سعادت حضرت امام حسين(ع) در سال (4 ه.ق) و روز پاسدار بود که ضمن تبریک این مناسبت مسعود و نیز 4 شعبان؛ ولادت فرخنده حضرت ابوالفضل العباس(ع) در سال (26 ه.ق)  و روز جانباز و 5 شعبان؛ ولادت با سعادت حضرت امام على ‏بن‏ الحسين زين ‏العابدين(ع) در سال (38 ه.ق)، به همه ی پاسداران سبزپوش و جانبازان سرافراز و خانواده های مکرم آنان از قول امام راحل گفته شد: ارزش پاسدارانى كه براى خدا خدمت مى ‏كنند، از نماز هم بيشتر است‏.

شما (پاسدارها) آينه مجسم مظلوميت‏ها و رشادت‏هاى اين ملت بزرگ در صحنه نبرد و تاريخ مصور انقلابيد، شما فرزندان دفاع مقدس و پرچمداران عزت مسلمين و سپر حوادث اين كشوريد، شما يادگاران و همسنگران و فرماندهان و مسؤولان بيداردلانى بوده ‏ايد كه امروز در قرارگاهِ محضرِ حق مأوا گزيده ‏اند.(صحيفه نور، ج ۲۱، ص ۱۸)

 مناسبت بعدی مورد اشاره 11 اردیبهشت ماه؛ روز جهانى كار و كارگر بود که حجت الاسلام والمسلمین زرینه امام جمعه شهرستان بوئین زهرا در این رابطه ضمن تبریک این روز با ارزش به همه ی کارگران زحمت کش و نجیب کشور، کار را از دیدگاه پیشوایان دینی عبادت و کارگر را مجاهد راه خدا معرفی کرد و با تأکید بر لزوم حل مشکلات این قشر شریف، از لسان مقام معظم رهبری تذکر داد:

اگر ما بخواهيم مشكل ركود را حل كنيم، مشكل توليد داخلى را حل كنيم، بخواهيم مسأله بيكارى را حل كنيم، بخواهيم گرانى را مهار كنيم، علاج همه اين‏ها در مجموعه ی مقاومت اقتصادى و اقتصاد مقاومتى گنجانده شده است. اقتصاد مقاومتى شامل همه اين‏ها است. مى‏ شود با اقتصاد مقاومتى به جنگ بيكارى رفت؛ مى‏ شود به جنگ ركود رفت؛ مى‏ شود گرانى را مهار كرد؛ مى ‏شود در مقابل تهديدهاى دشمنان ايستادگى كرد؛ مى‏ شود فرصتهاى بسيارى را براى كشور ايجاد كرد و از فرصتها استفاده كرد؛ شرطش اين است كه براى اقتصاد مقاومتى كار و تلاش انجام بگيرد.(۱/۱/۱۳۹۵)

خطیب جمعه در تکمیل این قسمت گفت: در نگاه پیشوایان معصوم ما، كار این ویژگی ها را دارد:

کار بالاترين عبادت و بالاترين جهاد است که موجب عزت و بزرگى، ايمان و مردانگى، تكامل عقل، و در نهایت موجب کمال و وسیله ی تهیه ی سعادت آخرت بشر و در یک کلام کار کردن اطاعت از خداست.

مناسبتهای دیگری که در خطبه دوم به آنها اشاره شد روز ملّی خلیج فارس و شکست آمریکا در ویتنام و نیز روز جهانی مطبوعات بود که در رابطه با هر کدام به ویژه نقش و رسالت مطبوعات مطالبی بیان شد.

آخرین مناسبت مورد اشاره 12 اردیبهشت ماه؛ سالروز شهادت علامه استاد مرتضى مطهرى در سال (1358 ه.ش) و روز معلم‏ و روز عقيدتى - سياسى در سپاه و بسيج بود. امام جمعه بوئین زهرا با تبریک این مناسبت بزرگ به همه ی فرهنگیان ارجمند و تجلیل و تقدیر از تلاش های اثرگذار آنها، یاد و نام شهید مطهری را گرامی داشته و بر ادامه ی راه آن بزرگوار تأکید کرد و در همین رابطه به نقش سازنده ی معلم در اجتماع بشری به ویژه ایران اسلامی اشاره کرده و بزرگترین رسالت فرهنگیان کشور را تربیت اسلامی جوانان و نوجوانان این مرز و بوم دانست که در صورت تحقق این مهم، آموزش و پرورش رسالت خود را انجام داده و سبب شکوفایی کشور خواهد شد.

پایان بخش خطبه ها، دعا برای شادی ارواح طـیّـبه علماء، شهداء و امام شهیدان، دعا برای برطرف شدن موانع بر سر جوانان به ویژه اشتغال و ازدواج، دعا برای سلامت برگزار شدن انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا و انتخاب اصلح، دعا در امر تعجیل ظهور حضرت مهدی(عج) و سلامتی نائب بر حـقّـش امام خامنه ای(مدّ ظله العالی)، قبولی طاعات و عبادات نمازگزاران عزیز، پیروزی و سرافرازی مستضعفین جهان و نابودی مستکبرین و زورگویان عالم بود.

 

دفتر امام جمعه بوئین زهرا

اخبار
ارتباط با امام جمعه