يکشنبه 1395/12/1 - 12 : 22
مشخصات امام جمعه
محمد زرینه
محمد زرینه
بوئين زهرا
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1395/11/8
امام جمعه بوئین زهرا بر مبارزه ی جدی با مفاسد اقتصادی تأکید کرد.

مـشـروح خـطبـه های نمـاز جـمـعـه بـوئیـن زهـرا

تاريخ:  8  بهمن  1395  شمسي، مصادف با  28  ربیع الثانی 1438  قمري، برابر با  27  ژانویه  2017  ميلادي

خطيب:  حضـرت حجت الاسلام والمسلمین زرّیـنه  -  امـام جـمـعـه شهـرستـان بـوئين زهـرا

 

خطبه اول:

دعوت به رعایت تقوای الهی با استفاده از آیه ی نورانی 19 سوره مبارکه مجادله که خداوند متعال در این آیه فرمود:

« اسْتَحْوَذَ عَلَيْهِمُ الشَّيْطانُ فَأَنْساهُمْ ذِکْرَ اللَّهِ أُولئِکَ حِزْبُ الشَّيْطانِ أَلا إِنَّ حِزْبَ الشَّيْطانِ هُمُ الْخاسِرُونَ : شیطان بر آنان مسلّط شده و یاد خدا را از خاطر آنها برده آنان حزب شیطانند! بدانید حزب شیطان زیانکارانند!»

خطیب جمعه بوئین زهرا در ادامه ی مباحث هفته های گذشته پیرامون موانع بیرونی رشد اخلاقی که عبارت بودند از: دنیا، شیطان و طاغوت، به موضوع شیطان به عنوان دشمن قسم خورده ی انسان اشاره کرده و گفت: در مجموع هفتاد بار شیطان به صورت مفرد و هجده بار به صورت جمع (شیاطین) در قرآن مجید آمده است که در اکثر قریب به اتفاق این آیات، دشمن بودن شیطان با انسان و نیت سوء او برای فریب فرزندان حضرت آدم(ع) گوشزد شده است.

در تکمیل بحث فوق گفته شد:

آیه ی فوق سرنوشت نهایى منافقان تیره ‏دل و همه ی کسانی که شیطان بر آنها مسلط شده است را چنین بیان مى ‏کند: «شیطان بر آنها مسلط شده، و یاد خدا را از خاطر آنها برده است» (استحوذ علیهم الشیطان فانساهم ذکر الله). به همین دلیل «آنان حزب شیطانند» (اولئک حزب الشیطان). «بدانید حزب شیطان زیان کارانند» (ألا ان حزب الشیطان هم الخاسرون).

آرى! منافقان دروغگو و مغرور به مال و مقام سرنوشتى جز این ندارند که دربست در اختیار شیطان و وسوسه‏ هاى او قرار مى‏ گیرند، و خدا را بکلى فراموش مى‏ کنند، نه تنها منحرف مى ‏شوند که در زمره ی عمّال شیطان و اعوان و انصار لشکر و حزب او براى گمراه ساختن دیگران قرار مى ‏گیرند.

از جمله آیاتی که امام حسین(ع) در جریان کربلا به آن استناد فرمودند همین آیه 19 سوره مجادله بود.

امام حسین (ع) در کربلا درباره ی لشکر یزید برای دخترش سکینه این آیه را تلاوت فرمود: «اسْتَحْوَذَ عَلَیْهِمُ الشَّیْطانُ فَأَنْساهُمْ ذِکْرَ اللَّهِ أُولئِکَ حِزْبُ الشَّیْطانِ أَلا إِنَّ حِزْبَ الشَّیْطانِ هُمُ الْخاسِرُونَ : شیطان بر آنان مسلّط شده و یاد خدا را از خاطر آنها برده؛ آنان حزب شیطانند! بدانید حزب شیطان زیانکارانند!»

« قَالَ ع فِی وَصْفِ الْمُنَافِقِینَ هُمْ لُمَّةُ الشَّیْطَانِ وَ حُمَّةُ النِّیرَانِ أُولئِکَ حِزْبُ الشَّیْطانِ أَلا إِنَّ حِزْبَ الشَّیْطانِ هُمُ الْخاسِرُونَ »

ایشان لمّه شیطان اند و حمّه نیران، ایشان اند گروه شیطان، آگاه باشید بدرستى که گروه شیطان، ایشان اند زیان کاران، «لمّ» بضمّ لام و تشدید میم به معنى جماعت است و به معنى رفیقان نیز آمده، و هر یک در اینجا مناسب است، و «حمّه چیزى» بضمّ حاء بى نقطه و تشدید میم به معنى معظم آن است یا شدّت و سختى آن، و «نیران» به معنى آتشهاست و ایشان را معظم آتشها یا شدّت و سختى آتشها فرموده ‏اند به اعتبار این است که معظم اهل فتنه و شرور باشند و شدّت و سختى آتش فتنه و شرور ایشان زیاده از دیگران باشد.

حجت الاسلام والمسلمین زرینه در پایان خطبه اول افزود: واژه ی شیطان در معنایی عام به همه اسباب شر نیز اطلاق می گردد، از این رو آدمیانی که نقش شیطان را ایفا می کنند شیطان وسوسه گرند. « الَّذی یُوَسْوِسُ فی صُدُورِ النّاسِ : که در درون سینه انسان ها وسوسه مى کند  -  مِنَ الْجِنَّةِ وَ النّاسِ : خواه از جنّ باشد یا از انسان!» (ناس/ 5 و 6)

 

خطبه دوم:

سفارش به رعایت تقوای الهی و توصیه به خویشتن داری با استفاده از زندگینامه مرحوم حضرت آیت الله سیّد ابراهیم خسروشاهی که در هفته ی گذشته دار فانی را وداع گفت. خطیب جمعه بوئین زهرا ضمن گرامیداشت یاد و خاطره ی این عالم آراسته به پرهیزکاری و پارسایی، به گوشه هایی از حیات نورانی و زندگی پر برکت او اشاره کرده و ضمن یادآوری پیام تسلیت مقام معظم رهبری در ارتحال این بزرگوار، گفت: ایشان در مدرسه فيضيه با علامه طباطبايى آشنا مى ‏شوند و رابطه‏ شان به دوستى نزديكى مى‏ انجامد تا آن‏جا كه علامه به ايشان می ‏فرمايند: «تو در قلب ما جاى دارى.» هم‏چنين آيت ‏الله خسروشاهى در جلسات تفسير و اخلاق ايشان شركت مى ‏كنند و از اعضاى پر و پا قرص محفل ايشان به ‏شمار مى ‏روند. در اين ‏راستا، سبب آشنايى آيت‏ الله جوادى آملى با علامه طباطبايى مى ‏شوند. در دهمين سالگرد وفات علامه طباطبايى از شيوه علامه در تفسير قرآن با قرآن دفاع مى ‏كنند و بيان مى‏ كنند كه شيوه ايشان برگرفته از روايات اهل‏ بيت(ع) است و تفسير به رأى نمى ‏باشد.

به مجلس درس فقه آيت ‏الله بروجردى راه مى ‏يابند و از آن‏جا وارد جرگه اصحاب جامع‏ الاحاديث مى ‏شوند. دروس خارج اصول را نزد مرحوم عبدالجواد اصفهانى شاگردى مى ‏كنند و در بحث‏هاى فقهى منزل مرحوم آيت‏ الله گلپايگانى به همراه بزرگانى چون مرحوم آيت‏ الله شيخ على پناه اشتهاردى و مرحوم آيت‏ الله مشكينى حاضر مى ‏شوند.

به اشاره آيت ‏الله گلپايگانى براى تبليغ به كرمانشاه مى‏ روند اين هجرت در پى درخواست آقاى حاج غلامحسين صاحب براى روحانى مورد اطمينان و قابل اعتماد از آيت ‏الله گلپايگانى صورت مى ‏گيرد. اولين سفر تبليغى خود را به راهنمايى مرحوم آيت ‏الله بهاءالدينى در صرم خورآباد قم مى ‏گذرانند و بانى مسجد آن‏جا مى‏ شوند.

بعد از محرم ۴۲ كه به ‏خاطر سخنرانى‏ اش در عاشورا در كرمانشاه به شهربانى احضار شده ‏اند، براى فرار از آزار و اذيت‏هاى سازمان امنيت و به عشق امام خمينى، رهسپار نجف مى‏ شوند. ضمن حضور در درس امام خمينى از محضر مرحوم سيدعبدالاعلى سبزوارى در درس خارج مكاسب بهره مى ‏برند تا اين‏كه به امر امام خمينى در سال ۱۳۸۵ دوباره به كرمانشاه باز مى‏ گردند.

بعد از ازدواج دخترش با حجت ‏الاسلام شيخ محسن حبيبى به تهران كوچ مى‏ كنند و به اقامه نماز جماعت در مسجد المهدى و تدريس بعضى از دروس حوزوى در بعضى مدارس علميه تهران مشغول مى ‏شوند. روحش شاد و یادش گرامی باد.

در ادامه به موضوعات و مناسبتهای ذیل اشاره شد:

1) حادثه آتش ‏سوزى و فروريختن ساختمان پلاسكو در قلب تهران، با توجه به خسارت‏هاى جانى و مالى، قلب هر انسان نوع ‏دوست و به ‏ويژه تمامى ايرانيان با هر نوع فكر و عقيده ‏اى را به درد آورد. در اين حادثه دلخراش، از يك‏سو اوج ايثار و فداكارى آتش ‏نشانان قهرمان به نمايش درآمد و از سوى ديگر خانواده ‏هايى داغدار عزيزان خود شدند.

حضور تمامى مسؤولان دست ‏اندركار در صحنه و پيام‏هاى صادر شده از سوى مسؤولان نظام، از پيام رهبر معظم انقلاب گرفته تا پيام‏هاى سران قوا و ديگران، همگى از عمق، ابعاد، آثار و پيامدهاى اين حادثه تلخ و ناگوار حكايت مى ‏كند. به ‏طور قطع، هر حادثه بزرگ، به ‏اندازه بزرگى ‏اش درس‏ها و عبرت‏هاى بزرگ و فراوانى خواهد داشت. آنچه بسيار مهم و باارزش است، توجه جدى مسؤولان كشور در تمامى سطوح و همه آحاد مردم به اين درس‏ها و عبرت‏ها است؛ از همين‏ رو اين حادثه را نبايد به فراموشى سپرد و به‏ راحتى از كنار آن عبور كرد. بايد بر روى اين حادثه تأمل كرد و از درس‏هاى آن عبرت گرفت. رسانه‏ هاى كشور و به ‏ويژه رسانه ملى، در اين زمينه رسالت بزرگى بر دوش دارند كه نبايد آن‏ را فراموش كنند.

درباره اين واقعه چند نكته گفتنى است:

۱. سرمايه اجتماعى: در حالى كه در سال‏هاى گذشته صدها شبكه ماهواره‏ اى و انبوهى از شبكه ‏هاى مجازى در يك قالب كارى تعريف ‏شده به‏ دنبال آن بوده ‏اند كه ايمان، وحدت، عرق ملى و روحيه ايثارگرى در جامعه اسلامى ما را مذموم كنند؛ اما فداكارى آتش ‏نشانان و قدرشناسى ملت در سراسر كشور نشان داد كه جامعه ما با انباشتى از سرمايه اجتماعى و همدلى ملى رو به ‏رو است و در برهه ‏هاى حساس جنبه ‏هاى خود را نشان مى‏ دهد. قبل از واقعه ساختمان پلاسكو و احساس همدلى آحاد مردم نسبت به آتش ‏نشان‏ها و قدرشناسى عمومى از فداركارى آنان، نمونه‏ هاى مشابه «همدلى ملى» و قدردانى مردم را در تجليل از شهداى غواص و هم‏چنين مدافعين حرم شاهد بوده ‏ايم. رمز و راز «همدلى ملى» و احساس مشترك مردم، تجليل از ايثارگرى و شهادت‏ طلبى براى اهداف والا و مقدس است. مردم ايران با قدرشناسى و بر اساس فطرت الهى با آتش ‏نشان‏ها، شهداى غواص و مدافعين حرم برخورد نمودند. پاسداشت ايثار و فداكارى، نشانه ‏ى مهم زنده بودن «هويت ملى و دينى» و رستاخيز فطرى مردم ايران است.

۲. صدا و سيما: رسانه ملى مهم‏ترين نقش را در اطلاع ‏يابى مردم از اين رخداد داشته و با پوشش لحظه به لحظه آن در حال داغ نگه داشتن اين موضوع است و اجازه نداده رسانه ‏ها و شبكه‏ هاى غربى، مديريت افكار عمومى را در اين مسأله به ‏دست گيرند؛ از اين‏ رو اين رسانه بايد آرام آرام از فضاى احساسى ايجاد ‏شده در اطراف اين موضوع به مباحث تكنيكى و فنى آينده ‏نگرى در بحران و مقابله با آن بپردازد.

۳. مديريت بحران: يكى از فرصت‏هايى كه اين موضوع براى نظام ايجاد كرد، ظرفيت ‏شناسى «ستاد مديريت بحران» بود؛ ستادى كه در سال ۱۳۸۷ زير نظر وزارت كشور شروع به كار كرد و قرار بود از زلزله بم (۱۳۸۲) به ‏عنوان يك هشدار براى مقابله با تهديدات و آسيب‏ها استفاده كند؛ اما با گذشت ۱۳ سال از اين رخداد، حادثه پلاسكو نشان داد، اين ستاد بايد ظرفيت‏ها و قابليت‏هاى خود را افزايش دهد. اميد است اين حادثه مسؤولان و ما مردم را بيشتر با اهميت زيست انسانى و محيطى و لوازم آن آشنا كند و در اين حادثه و عبرت‏هاى آن تأمل بيشترى شود.

2) پيام رهبر معظم انقلاب به پنجاه و يكمين نشست اتحاديه انجمن ‏هاى اسلامى دانشجويان در اروپا در هفته ‏ى اخير در عين موجز بودن، واجد نكات مهمى است كه علاوه بر دانشجويان ايرانى مسلمان در حال تحصيل در آمريكا، لازم است همه دلسوزان و مؤمنان به انقلاب اسلامى به آن توجه ويژه داشته باشند. در اين پيام رهبر معظم انقلاب بر نكات مهم زير تأكيد كرده ‏اند:

۱. «جوانى و دانشجويى» همچون پيشرانى پرقدرت، انسان را در رسيدن به آرمانهاى والا يارى مى ‏كند.

۲. بر محيط پيرامونى خود اثرگذارى كنيد.

۳. بر رهروان راه خدا بيفزاييد.

۴. نقش مهم گفتار و عمل مؤمنان و مبلغان دين در رساندن پيام و افزودن بر حاميان راه دين‏.

۵. حجّت بر شما تمام است‏.

۶. انتظار از شما عزيزان، كارى بيش از خودسازى علمى و دينى و اخلاقى است‏.

۷. در نبرد نامتقارن جبهه‏ ى كفر و استكبار با پرچم برافراشته‏ ى اسلام ناب، اين وظيفه‏ ى همه‏ ى ما است‏.

۸. چشمه ‏ى با بركتى از معرفت درست اسلامى و صراط مستقيم الهى باشيم‏.

۹. لزوم و اهميت سرزندگى، اميد و اعتقاد به آينده‏ ى روشن.‏

3) همزمان با برگزارى مراسم تحليف رياست جمهورى دونالد ترامپ، فعالان ضد تبعيض نژادى در آمريكا، تظاهراتى در شهر واشنگتن برپا كردند. تظاهركنندگان با سر دادن شعار «ما ميدان را خالى نخواهيم كرد»، تأكيد كردند كه به اعتراضاتشان عليه رئيس جمهورى آمريكا همچنان ادامه خواهند داد. شهروندان كشورهاى مكزيك، فيليپين، پاراگوئه، كانادا، اسپانيا، انگليس، آرژانتين، آلمان و لهستان نيز همراه با مردم آمريكا در زمان مراسم تحليف دونالد ترامپ تظاهرات گسترده ‏اى در اعتراض به رئيس جمهور شدن دونالد ترامپ برگزار كردند. چرا چنين اعتراضاتى صورت مى‏ گيرد؟ انگيزه‏ ها عبارتند از:

۱. بيان برخى اظهارنظرها و شعارهاى انتخاباتى از سوى ترامپ در دوران تبليغات انتخاباتى، نگرانى‏ هاى گسترده ‏اى را در بين طيف‏ هاى وسيعى از مردم آمريكا ايجاد كرده است.

۲. فعالان حقوق مدنى و برابرى نژادى در آمريكا به‏ شدت نگران هستند كه در دوران رياست جمهورى ترامپ، برخى از دستاوردهاى جنبش حقوق مدنى ازجمله تأكيد بر برابرى نژادى در آمريكا به خطر افتد.

۳. ترامپ در بين بسيارى از مردم آمريكا به ‏عنوان فردى بيگانه‏ ستيز شناخته مى‏ شود كه از جنايتكار خطاب كردن مكزيكى‏ ها هيچ ابايى ندارد.

۴. برخى از كارگران از برنامه ‏هاى دولت ترامپ نگران هستند. ترامپ قوياً مخالف افزايش حداقل دستمزدها است و با افزايش ماليات ثروتمندان مخالفت مى ‏ورزد. اين در حالى است كه عموماً كرسى ‏ها در كابينه ترامپ به ابرثروتمندان وال استريتى واگذار شده است، همان گروهى كه به گفته فعالان عدالت اجتماعى در آمريكا به «يك درصدى ‏ها» شهرت يافته ‏اند.

۵. ترامپ هم ‏اينك بر سر موضوع حساس رابطه با روسيه و مداخله احتمالى اين كشور در انتخابات رياست جمهورى نوامبر گذشته، به‏ شدت با برخى از نخبگان سياسى و اطلاعاتى آمريكا درگير است.

۶. بعضى از برگزاركنندگان اين تجمع‏ ها مى‏ خواهند مسأله حقوق زنان را برجسته كنند چرا كه از نظر آن‏ها رياست جمهورى دونالد ترامپ تهديدى براى زنان است. مواضع دونالد ترامپ درباره زنان، مهاجران، اقليت‏هاى نژادى و مذهبى از آغاز كارزار انتخاباتى رياست جمهورى آمريكا جنجال‏هاى بسيارى درست كرده است.

۷. بعضى از تجمع‏ كنندگان گفته ‏اند كه «نفرت و تعصب» موجود در سخنان دونالد ترامپ و هواداران او ترسناك است. در هر حال ترامپ به سرعت در حال محقق كردن وعده‏ هاى خود است؛ كارى كه مخالفانش را شديداً نگران‏تر كرده است. احتمالاً به ‏زودى خبرهاى بيشترى خواهيم شنيد.

4) طرح ننگین انتقال سفارت آمریکا از تل‏ آویو به بیت ‏المقدس که خطیب جمعه با محکوم کردن این عمل خباثت آلود از قول امام راحل گفت: «فلسطين هميشه مظلوم و مسأله اول جهان اسلام است.»

در قسمت مناسبتها به 12 بهمن ماه؛ سالروز بازگشت حضرت امام خمينى(ره) به ايران در سال (1357 ه.ش) و آغاز دهه مبارك فجر انقلاب اسلامى بود. امام جمعه بوئین زهرا ضمن تبریک پیشاپیش سی و نهمین بهار انقلاب، یاد و خاطره ی امام و شهدای راهش را گرامی داشته و گفت:

انقلاب اسلامى ايران با هدف حذف طاغوت و پايه‏ گذارى نظام، دولت و جامعه اسلامى در داخل و برپايى تمدن اسلامى در دنيا پايه‏ گذارى شده بود.

فرآيند انقلاب اسلامى و مراحل تحقق آرمان‏هاى آن، تا دستيابى به الگوى جامع انقلاب و در نهايت تشكيل تمدن اسلامى، از سوى مقام معظم رهبرى در فرآيندى پنج مرحله‏ اى تبيين شده است. ايشان روند تكاملى انقلاب اسلامى را به پنج مرحله تقسيم فرمودند. «فرآيند تحقق انقلاب اسلامى همين‏ طور، قدم به قدم به نتايج نهايى خود نزديك‏ می شود... اين فرآيند يك فرايند طولانى و البته دشوار است كه انسان به ‏طور نسبى به آن اهداف نزديك مى‏ شود. اما تحقق آن‏ها خيلى طولانى است.» (۱۲/۹/۸۰)

۱ - مرحله ايجاد انقلاب اسلامى: بر اين اساس مرحله اول از اين فرآيند، پيروزى شكوهمند ملت ايران در مقابل رژيم منحوس پهلوى و «ايجاد انقلاب اسلامى» بوده است كه هرچند كار بسيار مهم و پرهزينه ‏اى بود، اما در مجموع نسبت به مراحل بعد جزو آسان‏ ترين مراحل به ‏شمار مى‏ رود: «قدم اول كه پر هيجان ‏ترين و پر سر و صداتر از همه است، ايجاد انقلاب اسلامى است؛ كار آسانى بود، ليكن اين آسان‏ ترين است. اين انقلاب اولين سخنش اين بود كه دوران حاكميت ارزش‏هاى معنوى آغاز شده است. يك تحول بنيادين بر اساس يك سلسله ارزش‏ها» (همو، ۲۳/۲/۷۹) «انقلاب بزرگ ما خصوصياتى مخصوص به خود داشت. اين خصوصيات كه بارها هم در تحليل‏هاى ملت ما و آشنايان با انقلاب تكرار شده، اولين بار در يك انقلاب مشاهده مى ‏شد. تكيه به اسلام، هدف‏ گيرى ايجاد حكومت اسلامى، تجديد نظر در مفاهيم سياسى عالم مثل آزادى و استقلال و عدالت اجتماعى و چيزهاى ديگر و حركت به سمت دنيا و جامعه‏ اى كه بر پايه ارزش‏هاى اسلامى بنا شده باشد.» (۱۴/۳/۶۸)

۲ - مرحله ايجاد نظام اسلامى: مرحله دوم از فرآيند تحقق آرمان‏هاى اسلامى در بستر انقلاب، تأسيس نظام اسلامى مى‏ باشد. مقام معظم رهبرى تحقق اين مرحله را به‏ معناى اسلامى شدن هندسه عمومى جامعه دانسته‏ اند. (۱۲/۹/۸۰) در حقيقت با تدوين قانون اساسى انقلاب اسلامى كه منشور اصلى و محورى جمهورى اسلامى است، اركان جامعه اسلامى مهندسى شد، اين قانون كه تبلور ارزش‏هاى اسلامى است و منطبق با احكام اسلامى تدوين شده، به ‏مثابه ستون فقرات نظام اسلامى است و مركز اصلى سلسله اعصاب نظام اسلامى تلقى مى ‏شود.

۳ - مرحله ايجاد دولت اسلامى: اما مرحله سوم كه مرحله ‏اى حساس به‏ شمار مى‏ رود و از دو قدم پيشين دشوارتر است، «ايجاد دولت اسلامى» است. «تشكيل دولت اسلامى به‏ معناى حقيقى، تشكيل منش و روش دولت‏مردان به گونه اسلامى است.»(۲۱/۹/۷۹) البته منظور از دولت در اينجا تنها به‏ معناى هيأت دولت و وزيران نيست، بلكه مجموعه كارگزاران حكومت را در بر مى‏ گيرد.

۴- مرحله ايجاد كشور اسلامى: پس از شكل‏ گيرى دولت اسلامى، ثمره اين دولت، تلالو و تشعشع نظام اسلامى خواهد بود. بدين‏ معنا كه كار ويژه اصلى دولت اسلامى، «ايجاد كشور اسلامى» مى‏ باشد كه خود مرحله چهارم فرآيند تحقق انقلاب اسلامى به شمار مى ‏رود: «اگر دولت به‏ معناى واقعى كلمه اسلامى شد، آن وقت كشور به ‏معناى واقعى كلمه اسلامى خواهد شد، عدالت مستقر خواهد شد، تبعيض از بين خواهد رفت، فقر به‏ تدريج ريشه ‏كن مى‏ شود، عزت حقيقى براى آن مردم به‏ وجود مى ‏آيد، جايگاهش در روابط بين‏ المللى ارتقاء پيدا مى‏ كند، اين مى‏ شود كشور اسلامى. اگر اين مرحله به ‏وجود آمد، آنگاه براى مسلمانان عالم، الگو و اسوه مى‏ شويم، «لتكونوا شهداء على الناس.»

۵ - مرحله ايجاد تمدن اسلامى: اگر توانستيم اين مرحله را به سلامت طيّ كنيم، آنگاه مرحله بعدي، ايجاد دنياي اسلام است.» به اين ترتيب مرحله ی نهايى انقلاب و در حقيقت تحقق آرمانى‏ ترين شعار انقلاب، «ايجاد دنياى اسلام» و دستيابى به تمدن عظيم اسلامى خواهد بود: «از اين مرحله [كشور اسلامى] كه عبور كنيم بعدش دنياى اسلام است. از كشور اسلامى مى‏ شود دنياى اسلام درست كرد، الگو كه درست شد، نظايرش در دنيا به ‏وجود مى‏ آيد.» (۱۹/۹/۷۵) بر اين اساس دوره فعلى انقلاب، مرحله برپايى دولت اسلامى است كه دوره ‏اى سخت و اى بسا زمان‏ بر و نيز رهواركننده دو مرحله بعدى است. در سالگرد پيروزى انقلاب توجه به اين مقوله پاسخ سوالات فراوانى را روشن مى سازد. سوالاتى همچون: زنده بودن و استمرار انقلاب، روند سير و جريان انقلاب، ميزان موفقيت‏ها در تحقق اهداف انقلاب، مراحل باقيمانده و پيش روى انقلاب، چرايى اصرار بر حفظ روحيه انقلابى،.... و از همه مهم ‏تر بايسته ‏ها و الزامات دوره كنونى برپايى دولت اسلامى كه مسؤوليت مسؤولان و مردم را يادآور مى ‏شود.

فرآيند تحقق اهداف اسلامى

موضوع دولت و كشور اسلامى براى اولين بار توسط امام خامنه ‏اى در اوايل دهه هفتاد (۱۲/۱۱/۷۰) در جريان گفت و شنود با ميهمانان خارجى مراسم دهه فجر مطرح شد و پس از آن نيز همواره اين نكته به اَشكال مختلف مورد تأكيد معظم له قرار گرفته است، اما مطالبه ی جدى اهداف انقلاب اسلامى به سخنرانى تاريخ ۲۱/۹/۷۹ در جمع مسؤولان و كارگزاران نظام مربوط مى ‏شود كه ايشان رسماً فرآيند تحقق اهداف پنج گانه ی اسلامى يعنى؛ انقلاب اسلامى، نظام اسلامى، دولت اسلامى، جامعه يا كشور اسلامى و تمدن اسلامى را مطرح كردند.

رهبر معظم انقلاب اسلامى در ادامه كار نيز به ‏طور مستمر و در مقاطع مختلف، ضرورت تحقق اين اهداف را به مسؤولين اجرايى كشور گوشزد كرده ‏اند، ازجمله؛ در تاريخ ۲۱/۹/۸۰ و مجددا در تاريخ ۶/۸/۸۳ در جريان ديدار با مسؤولان و كارگزاران نظام جمهورى اسلامى به طرح موضوع پرداختند، پس از آن براى نخستين‏ بار در تاريخ ۲۸/۵/۸۴ در خطبه‏ هاى نماز جمعه تهران، در تاريخ ۸/۶/۸۴ در ديدار با اعضاى هيأت دولت، در تاريخ ۲۴/۷/۹۰ در ديدار دانشجويان كرمانشاه و در تاريخ ۲۷/۷/۹۰ در اجتماع مردم كنگاور ضرورت توجه به اين فرآيند را براى اقشار مختلف جامعه تشريح و سرانجام يكبار ديگر در تاريخ ۶/۶/۹۲ در جريان ديدار رئيس جمهور و اعضاى هيأت دولت، به طرح اين موضوع پرداخته ‏اند، اما معنا و مفهوم اين فرآيند چيست؟

گام اول - ايجاد انقلاب اسلامى

با اتكاء به تعابير و بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى، در جريان ۹ سخنرانى مورد اشاره و ساير رهنمودهاى ايشان در طى بيش از دو دهه گذشته، گام اول اين فرآيند كه با ظهور انقلاب اسلامى تحقق پيدا كرد، «دگرگونى بنيادين يا همان حركت انقلابى و جنبش انقلابى است كه نظام مرتجع را، نظام قديمى را، نظام وابسته و فاسد را سرنگون مى‏ كند و زمينه را براى ايجاد نظام جديد آماده مى‏ سازد» و به عبارت ديگر «بناى ضايع و پوسيده و بدبُنيان رژيم استبدادى را از بين مى ‏برد و زمينه را براى ايجاد نظام جديد آماده مى‏ كند و پايه‏ هاى غلط برچيده و پايه ‏هاى درستى به جاى آن گذاشته مى ‏شود»، ايشان با تأكيد بر اين‏كه انقلاب الزاماً همراه با زد و خورد و شلوغ‏ كارى نيست، مى‏ فرمايند: «هر تحولى هم معنايش انقلاب نيست، انقلاب آن‏جايى است كه پايه‏ هاى غلط برچيده مى‏ شود و پايه ‏هاى درستى به جاى آن گذاشته مى‏ شود.»
به اين ترتيب، با عنايت به بيانات ولايت، گام اول تنها يك دگرگونى ساده مانند ديگر انقلابهاى رخ‏داده در ساير كشورها نبوده، بلكه منظور از انقلاب اسلامى رخدادى است بنيادين كه ضمن برچيدن رژيم فاسد طاغوت، در چارچوب مبانى اسلامى شكل ‏گرفته و اصول اسلامى را جايگزين آن نموده است.

گام دوم- استقرار نظام اسلامى

گام دوم اين فرايند به استقرار نظام اسلامى تعلق دارد، امام خامنه ‏اى در تشريح اين مرحله مى ‏فرمايند: «نظام اسلامى يعنى طرح مهندسى و شكل كلى اسلامى را در جايى پياده كردن، مثل اين‏كه وقتى در كشور ما نظام سلطنتى استبدادى، فردى، موروثى و اشرافى وابسته برداشته شد، به جاى آن نظام دينى، تقوايى، مردمى و گزينشى جايگزين مى‏ شود؛ با همين شكل كلى كه قانون اساسى برايش معين كرده، تحقق پيدا مى‏ كند، يعنى نظام اسلامى.»

در بياناتى ديگر نظام اسلامى را اين‏گونه بيان مى‏ كنند: «نظام اسلامى يعنى آن هويت كلى كه تعريف مشخصى دارد، ملت و صاحبان انقلاب كه مردم هستند، آن‏ را انتخاب مى ‏كنند. در مورد ما، مردم ما انتخاب كردند؛ جمهورى اسلامى، جمهورى اسلامى يعنى نظامى كه در آن مردم ‏سالارى از اسلام گرفته شده است و با ارزشهاى اسلامى همراه است.» و در ادامه مى‏ فرمايند: «نظام اسلامى يعنى ترتيب اداره كشور، همان‏گونه كه اسلام گفته است،... قانون اساسى تنظيم شده، آرايش و چينش سياسى به ‏وجود آمد، مردم‏ سالارى دينى بر اين مملكت حاكم شد و مردم، مسؤولان كشور را، از رهبرى گرفته تا رياست جمهورى تا ديگر مسؤولان، مستقيم يا غيرمستقيم انتخاب مى ‏كنند، دين، مايه و پايه و محور قانون و اجرا در اين كشور است، حركت مردم به سمت اهداف و آرمانهاى دينى است، اين معناى نظام اسلامى است.»

در بيان ديگرى، ايشان از هندسه عمومى جامعه اسلامى به‏ عنوان نظام اسلامى تعبير كرده‏ اند و در تكميل مطالب فوق در جايى ديگر، نظام اسلامى را معادل «منبع تقنين و معيار و ملاك اجرا و اركان تصميم ‏گيرى در كشور و پايه ‏گذارى اصولى اركان حكومت يعنى قوه مجريه، قوه مقننه، رهبرى، قوه قضائيه و ديگر اركان و تثبيت آن‏ها از طريق قانون اساسى» دانسته ‏اند.

تعريف نظام اسلامى نيز از نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامى در بردارنده مفاهيمى مانند؛ طرح مهندسى و شكل كلى اسلامى را در جايى پياده كردن، نظامى كه در آن مردم ‏سالارى از اسلام گرفته شده است و با ارزشهاى اسلامى همراه است، ترتيب اداره كشور، همان‏گونه كه اسلام گفته است، هندسه عمومى جامعه اسلامى به‏ عنوان نظام اسلامى و مفاهيم مشابه آن مى ‏باشد.

مناسبت بعدی 14 بهمن ماه؛ روز فناورى فضايى بود که در این رابطه خطیب گفت: فناورى هوافضا يكى از مهم‏ترين دانش‏ها در مسير توسعه نظامى و غيرنظامى كشورها به ‏شمار مى ‏رود. دانشى كه مى ‏تواند تأثيرى عميق بر اقتصاد و فرهنگ جهانى بگذارد. پس از پرتاب غرورآفرين «اميد»، نخستين ماهواره ايرانى، به مدار در تاريخ ۱۴ بهمن ۸۷، اين روز خجسته به ‏عنوان «روز بزرگداشت فناورى فضايى» در تاريخ كشور ثبت گرديد بدين ‏ترتيب به‏ دنبال تصويب شوراى عالى انقلاب فرهنگى ايران و ابلاغ رئيس جمهور به‏ عنوان «روز ملى فناورى فضا» در تقويم سالانه كشور ثبت شد. به پاس قدردانى از زحمات انديشمندان و فعالان عرصه فضايى كشور و به‏ منظور رونمايى از دستاوردهاى ارزشمند اين حوزه، هر ساله مراسمى با عنوان بزرگداشت روز فناورى فضايى با حضور مقامات عالى كشور، متخصصان، مديران و كارشناسان حوزه فضايى كشور با تولى ‏گرى سازمان فضايى ايران برگزار شود.

آخرین مطلبی که در خطبه ی دوم گوشزد شد تأکید بر مبارزه ی جدی با مفاسد اقتصادی بود. در این رابطه خطیب جمعه گفت: اقدامات اخير قوه محترم قضاييه در مبارزه جدى با مفاسد اقتصادى از جمله ورود جدى اين قوه به مسأله فيش‏هاى نجومى و فسادهاى كلانى كه در دستگاه‏هاى مختلف متاسفانه يافت شده است و رسيدگى به پرونده ‏هاى مختلفى كه در اين عرصه وجود دارد، جاى تقدير جدى دارد. اين ورود قوه قضاييه البته همه انتظارات از اين قوه و ديگر نهادهاى نظام را محقق نمى ‏كند ولى در اين حد در صورتى كه با جديت و بدون در نظر گرفتن وابستگى‏ هاى جناحى تداوم يابد، بسيار مثبت و قابل قبول است. قوه قضاييه با شجاعت وارد مبارزه با مفاسد اقتصادى شده است و مشخص است كه اين مبارزه با مخالفت‏هاى فراوانى مواجه خواهد شد و سيلى از تهمت‏ها را روانه اين قوه خواهد كرد. از اين ‏رو شايسته است كه قوه قضاييه با توجه به توصيه‏ هاى مهم رهبر معظم انقلاب در اين‏ زمينه از خط مستقيم استقلال و عدالت خارج نشود و از اين ‏جهت در مبارزه با فساد هيچ وابستگى و رابطه ‏اى را در نظر نگيرد و با سلامت كامل و صداقت تمام به مبارزه با فساد ادامه دهد.

پایان بخش خطبه ها دعا برای شادی ارواح طـیّـبه شهداء خصوصاً شادی روح شهدای آتش نشان پلاسکو، دعا در امر تعجیل ظهور حضرت امام عصر(عج) و سلامتی نائب بر حقش امام خامنه ای(مدّ ظله العالی)، قبولی طاعات و عبادات نمازگزاران عزیز، پیروزی و سرافرازی مستضعفین جهان و نابودی مستکبرین و زورگویان عالم بود.

 

دفتر امام جمعه بوئین زهرا

اخبار
ارتباط با امام جمعه