جمعه 1396/4/2 - 48 : 23
مشخصات امام جمعه
سیداسماعیل موسوی
سیداسماعیل موسوی
خرمدشت
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1396/3/12
قیام 15 خرداد پایان افسانه جدایی دین از سیاست

در خطبه اول امام جمعه خرمدشت ضمن تبریک ماه رمضان به بیان نکات تفسیری از ایه 30 سوره فرقان پرداخت و اظهار داشت: ماه مبارک رمضان ماه قرائت قران است و امام رضا فرمودند: «مَنْ قَرَأَ فِي‏ شَهْرِ رَمَضَانَ آيَةً مِنْ كِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ كَانَ كَمَنْ خَتَمَ الْقُرْآنَ فِي غَيْرِهِ مِنَ الشُّهُورِ» یعنی خواندن یک ایه در رمضان برابر با ختم قران در غیر رمضان است و در جایی دیگر امام باقر فرمودند : «لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ رَبِيعٌ، وَ رَبِيعُ‏ الْقُرْآنِ‏ شَهْرُ رَمَضَانَ». یعنی بهار قران ماه رمضان است اما با این وجود امروزه قران در جامعه مهجور و غریب واقع شده است و پیامبر از مهجور کردن قران شکایت می کند و می فرماید« يا رَبِّ إِنَ‏ قَوْمِي‏ اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً». مهجوریت قران از ابعاد گوناگونی مورد بررسی است که بیان می کنیم.1. مهجوریت قرآن در تلاوت:  دسترسی مردم به قرآن و سهل الوصول بودن آن جای تردید ندارد. شاید کمتر مکانی را بتوان یافت که در آن قرآن کریم موجود نباشد، اما با این وجود، اندک افرادی در برنامه زندگی خود زمانی را به تلاوت و انس با قرآن اختصاص می دهند و به رغم تأکید فراوان قرآن و توصیه پیشوایان دین درباره تلاوت، بسیاری از مردم از نعمت تلاوت و آثار ارزشمند آن بی بهره اند. قرآن کریم می فرماید: «فَاقرَءُوا مَاتَیَسَّرَ مِن القُرآنِ؛ (مزمل، 20) آنچه برای شما میسر است قرآن بخوانید». آیه شریفه همگان را به قرائت قرآن فرا خوانده است زیرا قرآن نور الهی است وخواندن آیات آن حتی بدون درک معانی عبادت است. امام صادق(علیه السلام) می فرمایند: «القرآنُ عَهدُ اللهِ إلَی خَلقِهِ، فَقَد یَنبَغِی لِلمَرءِ المُسلِمِ أن یَنظُرَ فِی عَهدِه وَ أن یَقرَأُ مِنهُ فِی کُلِّ یَومٍ خَمسِینَ آیهً؛ (کلینی، اصول کافی، ج2، ص609) قرآن عهدنامه خدا برای مردم است  سزاوار اس که هر مرد مسلمانی در هر روز به آن عهد نظر کند و از آن پنجاه آیه قرائت کند». و نیز پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند: «نَوِّرُوا بُیُوتَکُم بِتِلاوَهِ القُرآنِ وَ لا تَتَّخِذُوا قُبُوراً کَمَا فَعَلَتِ الیَهُودُ وَ النَّصَارَی صَلُّوا فِی الکَنائِسِ والبیعِ و عَطَّلُوا بُیُوتَهُم فَإنَّ البَیتَ إذا کَثُرَ فِیهِ تِلاوَهُ القُرآنِ کَثُرَ خَیرُهُ وَاتَّسَعَ أهلُهُ وَ أضَاءَ لِأهلِ السَّمَاءِ کَما تُضِیءُ نُجُومُ السَّمَاءِ لِأهلِ الدُّنیَا؛(همان، ص610) خانه های خود را با تلاوت قرآن نورانی کنید و آنها را مثل قبرستان خاموش و تاریک نکنید، همانگونه که یهود و نصاری رفتار کردند که عبادت را مخصوص معابد قرار دادند و خانه ها را تعطیل کردند پس هر خانه ای که در آن زیاد تلاوت قرآن شود خیر و برکت در آن زیاد می شود، گستردگی و گشایش در اهل خانه پیداشده که خانه بر اهل آسمان نورافشانی می کند، همانگونه که ستارگان بر اهل زمین نورافشانی می کنند». رعایت نکردن آداب تلاوت از ابعاد مهجوریت قران است چرا که تلاوت قران ادابی دارد از جمله؛ الف) استعاذه: تلاوت قرآن باید با پناه بردن از شر شیطان آغاز شود: «فإذَا قَرأتَ القرآنَ فَاستَعِذ بِاللهِ مِن الشیطانِ الرَّجیمِ؛(نحل،98) زمانی که قرآن می خوانی از شیطان رانده شده به خداوند پناه ببر». ب) طهارت: بهره مندی از قرآن مستلزم پاکیزگی ظاهری و باطنی است ، چرا که قرآن پاک و پاکیزه است و فقط پاکان می توانند از آن توشه بردارند: « لایَمَسُّهُ الا المُطَهَّرونَ؛(واقعه، 79) قرآن را جز پاکان لمس نمی کنند». ج) ترتیل: در الدررالمنثور است که عسکری در کتاب مواعظ از امام علی(علیه السلام) روایت کـرده که فرموند: از رسول خدا درباره «و رَتِّلِ القرآنَ تَرتیلاً »(مزمل،4)  د) تدبر: آنچه از تلاوت و ترتیل و تجوید مهم تر است تدبر و تفکر در آیات برای حرکت در مسیر الهی است. بدون تدبر در آیات قرآن درک حقیقت کلام خدا دست یافتنی نیست، خداوند تدبر در قرآن را لازم شمرده است «کتابٌ انزلناهُ إلیکَ مُبارکٌ لِیَدَّبَّروُا آیاتِه»(ص،29) دستور تدبر برای همه عصرها و نسل هاست تا کسی گمان نکند همه نکات قرآن را پیشینیان فهمیده اند و دیگر جایی برای تدبر و تأمل نیست. تدبر در معنی قرآن امری غیر از حضور قلب است. یعنی اینکه زمانی که قرآن را تلاوت می کند باید هر خطابی را که ملاحظه میکند چنین تصور کند که خطاب به اوست و او مقصود از آن خطاب است و هر قصه از قصص انبیای سابقین را مشاهده نماید جزم کند که مقصود از آن عبرت گرفتن اوست نه محض قصه خوانی و حکایات؛ زیرا که جمیع قرآن، هدایت و ارشاد و رحمت و شفاء و موعظه و نور و راهنمایی عالمیان است، پس هر که آن را بخواند باید خواندن او به نحوی باشد که بنده فرمان مولای خود را که به او نوشته ، آن را بفهمد و به مقتضای آن عمل کند بخواند2. مهجوریت قرآن در استماع؛ سخن گفتن و گوش نسپردن به آیات خدا در هنگام تلاوت قرآن از واقعیت های تلخ در میان مسلمانان می باشد، این در حالی است که خداوند متعال از هر گونه سخن گفتن در وقت تلاوت نهی فرموده است: «و إذا قُرِئَ القرآنُ فاستَمِعوا لَهُ و أنصِتوا لَعَلَّکُم تُرحَمُونَ؛(اعراف، 204) 3. مهجوریت قرآن در حفظ. بسیاری از منصب  ها و مسئولیت ها چون فرماندهی و امامت جماعت به حسب میزان آشنایی و حفظ اشخاص از قرآن کریم، به ایشان محول می شد که تاریخ شاه های بسیاری از آن بر شمرده است. در روایتی از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) آمده است: «عددُ درجِ الجنهِ عددُ ایِّ القرآنِ، فاذا دخلَ صاحبُ القرآنِ الجُنَّهَ قیلَ له إرقَ واقراء لکلِّ آیَهٍ درجهٌ فلا تکونُ فوقَ حافظِ القرآنِ درجه؛ تعداد درجات بهشت به تعداد آیات قرآن است، هنگامی که حافظ قرآن وارد بهشت می گردد به او گفته می شود بالا برو و قرآن بخوان، هر آیه رتبه ای دارد پس بالاترین درجه از برای حافظ قرآن است و بالاتر از درجه او درجه ای نیست. 4. مهجوریت قرآن در تدبر؛ قرآن کسانی را که در آیات خدا تدبر نمی کنند مورد سرزنش قرار می دهد و می فرماید: «أفلا یَتدَّبَّرن القرآنَ أم عَلی قُلوبٍ أقفَالُها؛(محمد،24)آیا آنها در قرآن تدبر نمی کنند یا بر دل هایشان قفل نهاده شده است؟»5.مهجوریت قرآن در عمل؛ تمام مراحل و مراتب ارتباط با قرآن اعم از تدبر، قرائت، حفظ، تفسیر، مقدمه ای بود برای عمل به قرآن. اگر قرآن در جامعه، در شخصیت و در رفتار و گفتار شخص تجلی نیابد هرگز نمی تواند انسان و جامعه قرآنی را منجر شود. اکتفا کردن به آموزش، تعلیم، قرائت، تدبر، برگزاری جشنواره ها و نمایشگا ه ها، مسابقات، دعوت از قراء خارجی برای تلاوت، گذاشتن قرآن بر سر در شب های قدر، محافل انس با قرآن، فقط و فقط می تواند ظاهر و نام قرآن را از مهجوریت برهاند در حالی که مهجوریت اصلی قرآن، عمل نکردن به قرآن و پیاده نکردن اهداف و فرامین قرآن در رفتار مردم و جامعه است. در خطبه دوم امام جمعه خرمدشت به سالگرد ارتحال امام پرداخت و اظهار داشت: انقلاب ما به برکت امام بود، امام شخصیتی بودند که در اوج معنویت در اوج سیاست هم بودند، امام به ما اموخت که بین دین و سیاست جدایی وجود ندارد، ما به امام مدیون هستیم و باید وظیفه خود را نسبت به ایشان انجام دهیم و برگزاری و حضور با شکوه ما در مراسم ارتحال بخشی از وظایف ما در قبال امام ره است. در ادامه ایشان به انتصاب رهبر معظم انقلاب اشاره کردند و اظهار داشتند:  انقلاب اسلامى به‏دليل ماهيت دينى و روحيه عدالت‏طلبى، استقلال، حمايت از مظلومان و استكبارستيزى و نفى هرگونه سلطه‏طلبى و سلطه‏پذيرى برآمده از آن، همواره مورد كينه و دشمنى معاندان و دشمنان داخلى و خارجى بوده است و هرچه انقلاب اسلامى به پيش رفته، بر حجم اين دشمنى‏ها و كينه‏توزى‏ها افزوده شده است. پس از رحلت امام(ره) از يك‏سو دشمنى‏هاى استكبار جهانى شدت بيشترى به خود گرفته و در قالب و شكل‏هاى ديگرى نمايان گشت تا به‏گونه‏اى سد راه حركت نظام جمهورى اسلامى شوند و از سوى ديگر در عرصه داخلى نيز برخى از گروهها و احزاب سياسى با مواضع و عملكرد خود كشور را با بحران‏ها و مشكلاتى روبه‏رو ساختند كه اگر هوشيارى و تدبير مقام معظم رهبرى در مواجه با اين بحران‏ها و مديريت صحيح آن‏ها نبود، مشخص نبود كه كشور ما با چه سرنوشتى روبه‏رو مى‏شد.  كدام ناظر منصفى تاكنون ادعا كرده كه درميان حاكمان امروز، حاكمى را مى‏شناسد كه شجاع‏تر، با تدبيرتر، خلاق‏تر و هوشمندتر از رهبر ايران بر ملتى حكومت مى‏كند? در ادامه ایشان قیام 15 خرداد 42 اشاره کردو بیان داشت: قيام پانزده خرداد ۱۳۴۲ يكى از مهم‏ترين حركت‏هاى اعتراض‏آميز در سده‏ى اخير است كه با رهبريِ منسجم امام خميني، منشأ تحول‏هاى عظيمى در تاريخ معاصر ايران شد؛ ازاين‏رو، همواره توجه بسيارى از محققان را به خود جلب كرده است. با فرارسيدن پانزدهم خرداد خاطره غم‏انگيز و حماسه‏آفرين اين روز تاريخى تجديد مى‏شود، روزى كه بنابر آنچه كه مشهود است، قريب به پانزده هزار نفر از ملت مظلوم و ستم كشيده ما به خاك و خون كشيده شد.قیام 15 خرداد پایان دادن به افسانه جدایی دین از سیاست بود.  

 

ارتباط با امام جمعه