دوشنبه 1396/9/27 - 30 : 8
مشخصات امام جمعه
سیداسماعیل موسوی
سیداسماعیل موسوی
خرمدشت
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1396/9/24
فضای مجازی

امام خرمدشت در خطبه اول ضمن توصیه به تقوی به ادامه تفسیر سوره غافر پرداخت و اظهار داشت : از نکات تفسیری این این است که گناه، گاهى به وسيله‏ى عمل صالح بخشيده مى‏شود. وگاهى از طريق توبه. همچنین مستفاد از ایات اینکه مؤمن بايد بين خوف و رجا باشد، زيرا خداوند هم آمرزنده است و هم كيفر دهنده. غافر الذنب‏ ... شديد العقاب‏. وبایدمهر و قهر الهى را در كنار هم ديد، تا نه يأس پيش آيد و نه غرور. ایشان در همین زمینه بیان داشتند:  يكي از مسلمين بيمار شده و بستري گرديد. پيامبر(صلی الله علیه وآله) جوياي حال او شد. گفتند: او بيمار و بستري است. آن حضرت به عيادت او رفت. وقتي به بالين او آمد، ديد در حال جان دادن است. پرسيدند: تو را چگونه مي يابم، در چه حال هستي؟ بيمار گفت: در حالي هستم كه اميد به رحمت خدا دارم و از گناهانم مي ترسم. پيامبر (صلی الله علیه وآله) فرمودند: اجتماع دو صفت خوف و رجاء (ترس و اميد) در دل مؤمن در اين هنگام (مرگ) نشانه‌ی آن است كه خداوند او را به اميدش مي رساند و از آنچه ترس دارد ايمن مي دارد. بعضی می گویندد: «آب که از سر گذشت، چه یک نی، چه صد نی!» و به دنبال آن، خلاف و گناه را ادامه می دهند و در باتلاق معصیت غرق می شوند. این همان یأس از رحمت الهی است. پس خدا «توبه» را برای چه کسانی قرار داده است؟ مگر رحمت خدا گسترده نیست؟ بعضی هم می گویند: «خدا رحمان و رحیم است و برای عذاب الهی، آن قدر نمرودها، فرعون ها، یزیدها، حجّاج ها و جنایتکاران حرفه ای وجود دارد که نوبت به ما نمی رسد». این هم امیدواری بیش از حدّ است که سبب جرأت و جسارت در انجام گناه می شود.

البته امید به رحمت خدا باید همراه با عمل باشد به امام صادق(ع) عرض كردند: بعضي از شيعيان شما كه ادعاي تشيع دارند و خودشان را منتسب به شما مي‏دانند، از خيلي از گناهان دوري نمي‏كنند: «إِنَّ قَوْماً مِنْ مَوَالِيكَ يُلِمُّونَ بِالْمَعَاصِي وَ يَقُولُونَ نَرْجُو»؛ گناه مي‏كنند و مي‏گويند: اميد داريم كه خدا بيامرزد. اينها وضعشان چطور است و آيا شما تأييد مي‏كنيد؟ حضرت فرمود: «كَذَبُوا لَيْسُوا لَنَا بِمَوَالٍ»؛ دروغ مي‏گويند و از دوستان ما نيستند.؛ «أُولَئِكَ قَوْمٌ تَرَجَّحَتْ بِهِمُ الْأَمَانِيُّ»؛ اينها كساني هستند كه آرزوها بر آنها غالب شده و كارهايشان را توجيه مي‏كنند. بعد يك قاعده‏ي كلي مي‏فرمايد: «مَنْ رَجَا شَيْئاً عَمِلَ لَهُ»، اگر كسي اميدي به چيزي داشته باشد تلاش مي‏كند كه به آن برسد. چطور اينها اميد به آمرزش دارند اما كاري براي آمرزششان انجام نمي‏دهند؟ پس دروغ مي‏گويند. همچنین حضرت علی در خطبه 160 فرمودند امید بدون عمل دروغ و ارزویی باطل است در همین زمینه امام جمعه خرمدشت به ذکر مثالی در این زمینه پرداختند و اظهار داشتند: کسی که میخواهد از بانک وام بگیرد چقدر تلاش میکند و حال انکه معلوم نیست به او بدهند یا خیر؟ در عین حال تلاش میکند پس کسی که میخواهد از عذاب ابدی نجات یابد باید تلاش کند. پس مستفاد از آیه 3 غافر تردد بین خوف و رجا در انسان است.  در خطبه دوم ایشان ضمن توصیه به تقوی، به تصمیم ترامپ در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل پرداختند و اظهار داشتند: موضوع تصميم ترامپ در به رسميت شناختن قدس شريف به‏عنوان پايتخت رژيم صهيونيستى، خدمت ناخواسته‏اى بود كه نتيجه اوليه آن ايجاد انسجام و وحدت جهان اسلام و نزديك شدن ملتها حول محور فلسطين و عليه آمريكا و رژيم صهيونيستى مى‏باشد. ما خدا را شاکر هستیم که دشمنان ما را جاهل قرار داده است که با دست خود گور خود را در منطقه می کنند امیدواریم همانگونه که جبهه مقاومت باعث نابودی داعش در منطقه شد موجبات نابودی اسرائیل هم بشود. در ادامه ایشان به بیان نقاط قوت و ضعف فضای مجازی پرداختند و اظهار داشتند:  در هفته‏اى كه در پيش داريم، بناست شوراى عالى فضاى مجازى به رياست رئيس جمهور محترم جلسهاى داشته باشند. مقام معظم رهبرى حضرت آيت‏الله العظمى امام خامنه‏اى سال‏ها است كه دغدغه فرهنگى و غفلت از آسيب‏هاى فضاى مجازى را مطالبه كرده‏اند، ايشان در بيانى فرمودند: زمانى كه مباحث سياسى و اقتصادى موضوعى مطرح است من به اندازه مسائل فرهنگى نگران نيستم. من به‏خاطر نگرانى‏هاى فرهنگى، شب‏ها خواب به چشمم نمی‏آيد. بلند مى‏شوم و نگران هستم. مقام معظم رهبرى فرموده است: اگر من امروز رهبر انقلاب نبودم، حتماً رئيس فضاى مجازى كشور مى‏شدم كه اين اهميت فضاى مجازى را براى مقام معظم رهبرى نشان مى‏دهد  امروزه فضای مجازی نقاط قوتی دارد که عبارت است از:عمومى بودن فضاى مجازى كه به هر فردى در هر نقطه از جهان امكان مى‏دهد از طريق اين فناورى به آسان‏وجه، جديدترين اطلاعات مورد علاقه خود را بهدست آورد،كاهش هزينه‏هاى اقتصادى، اجتماعى و در خریدها و رفت امدهای غیر ضروری، کاهش ، دستيابى آسان به آخرين اطلاعات تخصصى در زمينه‏هاى مختلف اعتقادى، اجتماعى، اقتصادى، جذابيت و تنوع در فضاى مجازى و مخاطب محور بودن اغلب داده‏ها در آن، گسترش عدالت رسانه‏اى، گسترش تعاملات و تبادل نظرها با سرعت بسيار بالا در فضاى مجازى. اما در مقابل این فرصت ها تهدیدهای جدی تری وجود دارد که باید به انها توجه کرد این تهدیدها عبارتند از: ايجاد آشفتگى در خانواده‏ها: شكستن حرمت‏ها و قبحشكنى از گناهان همراه با ايجاد آشفتگى در عنصر سازنده‏ى جامعه يعنى «نهاد خانواده» كه اينكار با هدف از بين بردن نقش سازنده خانواده در تربيت فرزندان صورت مىگيرد. افزايش هنجارشكنى در جامعه: ويژگى‏هاى فضاى مجازى موجب بالا رفتن آمار جرم و اعمال مجرمانه و تشديد آسيب‏هاى اجتماعى شده و ارزش‏هاى انسانى ،   كمرنگ شدن نقش نظارتى خانواده‏ها: بسيارى از والدين به‏دليل ويژگىهاى خاص فضاى مجازى و نو بودن اين پديده، فرصت و يا توان كافى براى شناخت دقيق اين فضا و كاربردهاى آن‏را بهدست نياوردهاند كه اين عدم آشنايى با فضاى سايبرى در كنار استفاده روزمره نوجوانان و جوانان و حتى كودكان از اين فضا باعث شده است كه يك فضاى محرمانه و خصوصى بدون احساس وجود ناظر براى فرزندان ايجاد شود و آن‏ها بدون دغدغه به سايت‏ها و احيانا شبكه‏هاى مختلف مجازى دسترسى يافته، اعتياد به اينترنت: يكى از آسيب‏هاى اينترنت، اعتياد به آن است كه افراد معتاد به اين ابزاز، به‏علت استفاده افراطى از اينترنت، با معضلات زيادى گريبانگير هستند و اين نوع اعتياد مدرن، در جامعه ما نيز با گسترش روزافزون استفاده از اينترنت، رشد فزاينده‏اى پيدا كرده است كه خود آغاز يك آسيب بزرگ براى نيروى انسانى كشور مى‏باشدیعنی جوان ما به جای اینکه به فکر کردن، اندیشیدن، درس خواندن وقت بگذارد وقت خود را در فضای مجازی سپری می کند. گسترش ارتباطات نامتعارف و سوءاستفاده‏هاى جنسى: اينترنت به‏دليل تسهيل ايجاد روابط دوستانه و عاشقانه، زمينه رفتارهاى غيراخلاقى را فراهم ساخته و موجب سهولت خيانت در روابط زناشويى و ايجاد روابط نامشروع و هم‏چنين سوءاستفاده جنسى شده است. تضعيف اعتقادات و گسترش شبهات فكرى از دیگر افات فضای مجازی است یک روز قران را روز دیگر امام و شهدا و.. را مورد مسخره قرار میدهند. بر همین اساس باید خانواده ها باید نسبت به فضای مجازی هوشیار باشند. در ادامه ایشان به وحدت حوزه و دانشگاه اشاره کردند و هدف دشمن از ایجاد اختلاف بین حوزه و دانشگاه را تضعیف اسلام و جدا کردن مردم از دین و روحانیت ذکر کردند

 

 

ارتباط با امام جمعه