پنج شنبه 1396/1/3 - 56 : 4
مشخصات امام جمعه
حمیدرضا شکری
حمیدرضا شکری
كلاته خيج
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1395/12/27
آمریکا چگونه به خود جرأت می دهد دَم از حقوق بشر و انسانیت می زند و این در حالیست که در بمباران حلبچه، ما بویی از انسانیتِ مدعیان حقوق بشر ندیدیم ! آمریکا تا توانسته جنایت کرده و آثار این جنایت ها همچنان باقی است.

به گزارش روابط عمومی دفترامام جمعه کلاته خیج:
خطبه اول:
الحمد للّه ربّ العالمین أحمده و أشکره و أستعینه و أستغفره و أتوکّل علیه و أصلّی و أسلّم علی حبیبه  و نجیبه  و خیرته فی خلقه حافظ سرّه  و مبلّغ رسالاته بشیر رحمته و نذیرنقمته سیّدنا و نبیّنا  و حبیب قلوبنا أبی‌القاسم المصطفی محمّد و علی ءاله الأطیبین الأطهرین و صحبه المنتجبین  و من تبعهم باحسان الی یوم الدّین.
قال الله العظیم فی کتابه الکریم:
»
كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِن ثَمَرَةٍ رِّزْقًا  قَالُوا هَذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِن قَبْلُ  وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا  وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ» بقره/25
ترجمه:
"
مومنان صالح هرگاه در بهشت نعمتى بیابند مى گویند: این رزق را پیش از این نیز دریافت كرده ایم و مراد آنان توفیق ایمان و عمل صالح است كه در دنیا بهره آنان شده بود و اكنون به صورت نعمتهاى بهشتى مجسم و ظاهر شده است. مومنان بهشتى افزون بر سایر نعمتها در بهشت، از همسرانى پاكیزه بهره مندند كه از هر گونه رجس و رجز مطهرند و زندگى آنان و همسرانشان در بهشت جاودانه است."

اوصيکُم يَاعِبادَالله وَ نَفسي بِتَقوَي الله و نَظمَ اَمرکُم.
خودم و شما بندگان خدا را سفارش می کنم به رعایت تقوای الهی و نظم در امور.
تقوا مهم ترین عامل معاشرت انسان ها با یکدیگر است . امام علی(ع) می فرمایند: با دو گروه معاشرت داشته باشید یکی از این گروه ها پرهیزکاران و اهل تقوا و دیگری علما و دانشمندان هستند.
آثار قدرت بی نهایت خدا طبق بیان پروردگار در دو اُفق طلوع دارد: یکی، اُفق طبیعت و عالَم هستی و دیگری اُفق معنویت و اُمور باطنی است. بسیاری از طلوع کرده ها با زندگی ما در ارتباطند و در حقیقت ابزار و لشکر و جنود پروردگارند که قبل از اینکه ما نطفه بشویم و تا وقتی که ما را دفن می کنند این جنود مادی و معنوی برای ما کار می کنند. یکی از کارهای جنود معنوی اینستکه: وقتی صورت ما را روی خاک می گذارند تلقینِ توحید و نبوت و معاد و إمامت و بهشت و دوزخ و حساب و کتاب را بما إلقاء می کنند که البته این تلقین برای مؤمن أثر گذار است.
اگر با هر دو نعمت مادی و معنوی، صحیح برخورد شود تا أبد در برزخ و قیامت برای ما کاربُرد دارد. مثلا یک عدد سیبی که شما میخورید اگر با پول حلال خریده باشید و با شرایط بخورید و انرژی این سیب را هم درست هزینه کنید تا ابد برای شما کاربُرد دارد و تبدیل به یک نعمت پایان ناپذیرِ أبدی در یک محل أبدی می شود که بروز آثارِ آن را در آیه 25 سوره بقره ملاحظه کنید و برای اینکه یادتان بماند یک بخش آیه اش را عرض می کنم: كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِن ثَمَرَةٍ رِّزْقًا... هرگاه محصولی را بعنوان رزقِ بهشتی سر سفره اهلِ بهشت قرار دهند بهشتیان می گویند: هَذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِن قَبْلُ... اینها در دنیا هم بصورت محدود روزی ما شده بود ولی چون حلال بدست آمد و با شرائط خورده شد و انرژی آنها با شرایط الهی مصرف شد همانها تبدیل به نعمت پایان ناپذیر در خانه پایان ناپذیر شده که بهشت است!
اما نعمت معنوی مثل بعثت أنبیا ، إمامتِ أئمه و قرآن مجید که بدست آوردن و خوردن و درست هزینه کردنِ  حلال ، با هماهنگ شدن به آنها تبدیل به عمل صالح می شود که این نعمتها نیز با ما خواهد بود. نگاه به این دو نعمت بما معرفت میدهد یعنی مُنعِم را بما می شناساند. اگر کسی در شکل و رنگ ، وزن ، کاربُرد ، مزه نعمت و عواملی که باعث بوجود آمدن نعت شدند دقت کند می فهمد که همه اینها کار یک قدرت بی نهایت است! وجود مقدس او هزار تا اسم دارد که در دعای جوشن کبیر اعلام شده و هزار اسم دیگر را به أنبیا گفته و آنها اعلام نکردند! هزار اسم دیگر نزد خودش هست و به هیچکس اعلام نکرده است! اگر انسان از طریق دقت در نعمتهای او درکِ درستی به خدا پیدا نکند هم خودش و هم درونش در کمال بی إنصافی و ناجوانمردی و نمک نشناسی قرار دارد. انسانی أرزش دارد که معنی داشته باشد یعنی نماز و روزه و درستی و صِدق و سَخا و آقایی و جوانمردی و کرامت و شَرَف و غیرت در او وجود داشته باشد ، انسان موجود معنی داری هست و اگر معنی نداشته باشد انسان نیست! شما وجود مقدس أمیرالمؤمنین (ع) را ببینید که این یک نفر چقدر معنی داشت؟! هم اهل سنت و هم شیعه نقل می کنند که پیغمبر(ص) فرمود: علی جان! اگر کُلِّ دریاها مُرَکّب و کل درختان قلم برای نوشتن و کلِّ جن و إنس از زمان آدم تا قیامت نویسنده شوند که معانیِ وجودیِ علی(ع) را بنویسند قلمها از بین میرود مُرکب ها تمام ، جن و إنس هم عمرشان تمام میشود ولی کتاب معنای علی (ع) تمام نمیشود!
کتاب فضل تو را آبِ بحر کافی نیست
که تـَر کنم سرِ انگشت و صفحه بشمارم!!
خب ، یک انسان اینقدر معنی دارد؟! قرآن را ملاحظه بفرمایید پروردگار عالَم حضرت ابراهیم (ع) را چقدر معنی کرده است: اجْتَبَاهُ ، شَاكِرًا لِّأَنْعُمِهِ ، قَانِتًا لِّلَّهِ ، حَنِيفًا ، لَمْ يَكُ مِنَ الْمُشْرِكِينَ. نحل/120  أَوَّابٌ ، أَوَّاهٌ ، مُنِيبٍ ، عَابِد ، مُحسِن ، مُخلَص ، اینها همه معانی یک نفر است إِنَّ إِبْرَاهِيمَ كَانَ أُمَّةً قَانِتًا  گرچه یک نفر است ولی او یک جامعه انسانی است! وقتی پیغمبر میخواهد سلمان را معنی کند اصلا قبول ندارد که او زردتشتی باشد. گرچه در خانه زردتشتی بزرگ شده اما در باطن انسان مُوَحّد و خداپرستی بود. از زمان بچگی و رُشدش قوانین زردتشتی را نپذیرفت و تظاهر به زردتشتی گری می کرد اما پیغمبر میفرماید باطن سلمان از اول صاف و پاک بود و وقتی میخواهد معناش کند می فرماید : ‌ بَحْرٌ ‌لا‌ یَنْزَفْ‌ ! سلمان به تنهایی دریایی است که نمی شود آبش را کشید چون تا قیامت اگر از این دریا آب بکشی یک قطره کم نمی کند! وَ کَنْزٌ ‌لا‌ یَنْفَدْ.. سلمان گنجی است که تمام نمی شود ! و در ادامه تعبیرش میفرماید: سَلْمَانُ مِنَّا أَهْلَ الْبَيْتِ.. با دیدن سلمان ، پیغمبر و علی و زهرا و امام حسن و امام حسین (علیهم السلام) را میتوانی مشاهده کنی. چون سلمان سالکِ مَسلکِ معرفت شد و اینهمه أرزش ، مال فهم و درک و معرفت و عمل و إخلاص و درستی و صِدق و راستیِ او بود!
یک قافله ای را دزد زده بود. یکی از آن مال باخته ها به این دزد گفت: من 80 درهِم پول بیشتر نداشتم لااقل نصفش را بمن بدهید تا ما خودمان را بمقصد برسانیم. رئیس دزدها این منظره را داشت نگاه میکرد گفت این را بیارید پیش من ! بهش گفت: چقدر داری؟ گفت 80 درهم. گفت: او را بگردید. وقتی گشتند دیدند واقعا همین 80 درهم را دارد! رئیس دزدها گفت: معمولا آدم با دزدها که برخورد می کنه 30 جور دروغ میگوید تا خودش را نجات بدهد ! تو برای چی راست گفتی ؟ گفت: مادرم از بچگی بمن میگفت: پسرم ! تو این دنیایی که خدا بر همه چیز حاضر و ناظر است دروغ نگو ، من دروغ بلد نیستم و واقعا از دستم بر نمیاد ! رئیس دزدها شروع کرد به گریه کردن! گفت: هم پول این و هم پول بقیه کاروانیان را بدهید و آزادشان کنید به مقصدشان بروند. مادرش به این گفت دروغ نگو او هم دروغ نگفت! ولی خدا بما گفته دروغ نگو ، کَلَک نزن ولی ما یک عمر عوضی بازی در آوردیم ! ما چقدر بدبخت بودیم همه بروید توبه کنید. این هم شد حرف که تو دنیا به آدم بگند دزد و حقه باز و ظالم و خود خواه و ریاست طلب ؟! مگه چی میشه بما بگویند: انسان با غیرت و با کرامت و خدمت کننده به عِبادِ خدا!
قضاوتِ خدا در قیامت ، بر أساس قضاوت بندگانش است و بر همان مبنا با انسانها عمل می کند و دیگر بر أساس پرونده اش هست اگر پرونده اش این باشد: إِنَّ كِتَابَ الْفُجَّارِ لَفِي سِجِّينٍ... مطففین/7 که همه اش سیاهی و پَستی و شقاوت باشد خدا بر أساس همین پرونده قضاوت می کند و به ملائکه عذابش میگوید: خُذُوهُ... بگیریدش فَغُلُّوهُ... تمام بدنش را به زنجیر بکشید ثُمَّ الْجَحِيمَ صَلُّوهُ... حاقه/31-30 جز جهنم بدرد هیچ جایی نمیخورد! اما اگر پرونده خودش را به خدا اینچنین نشان بدهد: إِنَّ كِتَابَ الأَبْرَارِ لَفِي عِلِّيِّينَ... خدا به ملائکه می گوید: از همه طرف بر بنده من وارد شوید.. مطففین/18 وَالْمَلَائِكَةُ يَدْخُلُونَ عَلَيْهِم مِّن كُلِّ بَابٍ... و ملائکه از هر دری بر آنها وارد می شوند و به بندگانِ خوبِ پروردگار می گویند : سَلَامٌ عَلَيْكُم بِمَا صَبَرْتُمْ... أمنیت خدا بر شما باد. چون شما آدمهای با معنایی بودید. آیه در سوره رعد است و معانیِ انسان هم ، در آن سوره بیان شده است و از آیات دهم به بعد تقریبا 12 تا معنی برای این آدمها عنوان شده که نگاه کنید. فَنِعْمَ عُقْبَى الدَّارِ... می گویند جای خوبی آمدی.. این عُقْبَى الدَّارِ چیه؟ جَنَّاتُ عَدْنٍ يَدْخُلُونَهَا.. بهشت های دائمی که وارد آن می شوید نه تنهایی  وَ مَن صَلَحَ مِنْ آبَائِهِمْ وَأَزْوَاجِهِمْ وَذُرِّيَّاتِهِمْ... پدرانِ خوب گذشته ، زنانِ پاکدامن و بچه های بزرگوارِ با معنیشون را همانطوری که در دنیا کنار هم لذت می بردند در قیامت هم با پدران و همسران و فرزندان و نوه هایشان با هم هستند! لذا باید دید تا پرونده و مردم در حق آدم چه قضاوتی بکنند! البته مردم یعنی أنبیا و أئمه طاهرین که حالا أمیرالمؤمنین(ع) بخدا بگوید: شیعه من وجودش معنی میدهد. شیعه چه معنی میدهد؟ شیعه 9 تا معنا دارد که امام رضا (ع) میفرماید:
1(شِيعَتُنَا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاه.. نماز معنی شیعه ماست.
2(
وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ... شیعه ما دست به جیب است. سخاوت و آزادی از مال، معنی شیعه ما هست.
3(
وَ يَحُجُّونَ الْبَيْتَ الْحَرَامَ... حج معنی شیعه ما هست.
4(
وَ يَصُومُونَ شَهْرَ رَمَضَانَ... روزه معنی شیعه ما هست.
5(
وَ يُوَالُونَ أَهْلَ الْبَيْتِ... ما اهلبیت ، معنی شیعه هستیم.
6(
وَ يَتَبَرَّءُونَ مِنْ أَعْدَائِهِمْ... شیعه ، معنی دشمنان ما نیست. نه عرق خور است و نه ربا خوار و نه سفاک و نه دافع است.
7(
أُولَئِكَ أَهْلُ الْإِيمَانِ... شیعیان ما معنی ایمان هستند.
8(
وَ التُّقَى وَ أَهْلُ الْوَرَعِ وَ التَّقْوَى... شیعه ما معنی تقوا و پاکی از گناه می دهند.
9(
وَالأمَانَه... شیعه ما معنی أمین بودن میدهند. اگر کلید یک کشور با تمام ثروتش را به دستش بدهند 10 سال بعد عین همان بلکه با اضافه اش را  تحویل می دهد.
لذا عزیزان! اگر این نعمتهای دو جانبه مادی و معنوی که تمام آن معنی دارد را با پولِ حلال و مطابقِ قواعدِ دین بخوریم به همین 9 مطلبی که حضرت رضا(ع) فرمودند می رسیم.
خطبه دوم:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرحیم. الحمدلله رب العالمین و العاقبة لاهل التقوی و الیقین والصلوة والسلام علی اشرف الانبیاء والمرسلین حبیب اله العالمین ابی القاسم محمد، صلی الله علیه و آله و سلم وعلیءاله الأطیبین الأطهرین المنتجبین.
اَللّهُمَّ وَ صَلِّ عَلی عَلیّ اَمیرِالْمُوْمِنینَ وَ وَصِیِّ رَسوُلِ رَبِّ الْعالَمینَ  آیَتِکَ الْکُبْری وَالنَّباءِ الْعَظیمِ وَ صَلِّ عَلَی الصِّدّیقَهِ الطّاهِرَهِ فاطِمَهَ سَیِّدَهِ نِسآءِ الْعالَمینَ وَ صَلِّ عَلی سِبْطَیِ الرَّحْمَهِ وَ اِمامَیِ الْهُدی الْحَسَنِ وَالْحُسَیْنِ سَیِّدَیْ شَبابِ اَهْلِ الْجَّنَهِ وَ صَلِّ عَلی اَئِمَّهِ الْمُسْلِمینَ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِی وَ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ وَ مُوسَی بْنِ جَعْفَرٍ وَ عَلِیِّ بْنِ مُوسی وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِی وَ عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ وَالْحَسَنِ بْنِ عَلِی وَالْخَلَفِ الْهادی الْمَهْدِیِّ حُجَجِکَ عَلی عِبادِکَ وَ اُمَناَّئِکَ فی بِلادِکَ.
دعای فرج...

اوصيکُم يَا عِبادَالله وَ نَفسي بِتَقوَي الله و نَظمَ اَمرکُم.
با درود و سلام بي پايان به روح معمارکبير انقلاب  اسلامی ايران و دو فرزند گرانقدرش، جمیع مؤمنين و مؤمنات،علما،صلحا،شهدای انقلاب، شهيدانِ 8 سال دفاع مقدس، شهدای گمنام، شهدای مدافع حرم و علي الخصوص 74 شهيد خونين بال شهر کلاته خيج  و با آرزوي طول عمر باعزت همراه با صحت و سلامتي براي مقام عظماي ولايت  در اين خطبه دوم ، خودم و همه شما را توصيه مي کنم به تقواي الهي و دوري ازمحرمات.
أهميت نمازجمعه دراسلام:
از جمله اموری که در باب نماز جمعه توصیه شده است این است که با پای برهنه و بدون مرکب به سمت نماز جمعه بروند! أمیرالمؤمنین (ع) وقتی از منزل به سمت نماز جمعه حرکت می کرد کفش ها را به دست چپ خود می گرفت برای اینکه عظمت نماز جمعه را به افراد دیگر برساند می فرمود: نماز جمعه جایگاه الهی است و با جایگاههای دیگر فرق دارد .
مناسبتهای هفته را به اختصار محضر همه شما خوبان عرض می نمایم./
از مناسبتها:
25 اسفند سالروز بمباران شیمیایی حلبچه از سوی رژیم بعث عراق در سال 1366 را داشتیم.
 
این روز رویداد عظیم دوران دفاع مقدس بوده و لکه ننگنی برای رژیم عراق و حامیان این رژیم بعثی مانند آمریکا ، انگلیس ، فرانسه و آلمان شد.
با اینکه هنوز آثار شیمیایی در جسم و جان عده ای از مردم وجود دارد  آمریکا چگونه به خود جرأت می دهد دَم از حقوق بشر و انسانیت می زند و این در حالیست که در بمباران حلبچه، ما بویی از انسانیتِ مدعیان حقوق بشر ندیدیم ! آمریکا تا توانسته جنایت کرده و آثار این جنایت ها همچنان باقی است.  لذا یکی از مبانی محکم انقلاب اسلامی ایران ایستادگی در برابر استکبار جهانی است!
از مناسبتها:
29 إسفند مصادف با بیستم جمادی الثانی هشتم قبل از هجرت ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا (س( که بنام روز زن نامگذاری شده و ولادت سلاله پاک و مطهرش حضرت امام خمینی(ره) را بمحضر همه شما نمازگزاران عزیز و مؤمن و شیعیان و إرادتمندان به حضرتش مخصوصا بانوان گرامی تبریک و تهنیت عرض می نمایم.
تولّد فاطمه زهرا (س) در دوران جاهليت و شيوه رفتار پيامبر(ص) با اين انسان الهى از ابتدا يك امر سياسى (تكليف الهى) بود. او در كانون سياست و بحران‏هاى جامعه رشد مى‏كرد و تربيت مى‏يافت و همراه با تحوّلات و بحران‏ها ، درس مى‏آموخت و شيوه ‏هاى حضور در صحنه را عملاً آموزش مى‏ديد. رسالت پيامبر(ص) زدودن خرافات جاهليت و معرفى جايگاه شامخ زن در آفرينش بود و رسول اكرم(ص) در رفتار خود با فاطمه زهرا(س) ، سعى داشت نگرش جامعه را به ‏سوى زن از ابعاد شهوانى لهو و لعب ، به أبعاد ملكوتى و ظرافت‏ هاى روحى و نقش تربيتى و مديريتى زن تغيير دهد. من بسیار متاثر و متاسفم که گاهی می شنوم زنی بخاطر طلاق یا فوت شوهرش در بدترین شرایط قرارش می دهند و حقوق اولیه شهروندی او از رفت و آمد به جامعه ، خریدن مایحتاج زندگی و مسایل دیگر را به اسم مسلمانی و مذهب زیر پا له می کنند! کدام دین و اسلام به شمای پدر و مادر و برادر اجازه چنین کاری داد تا روان و سلامت و ظرافتِ یک زنِ بیوه یا مطلقه را به مرز پریشانی و جنون بکشانید ؟! یک چنین بانوانی برای زندگی خودشان صاحب اختیارند اگر شرایطشان جور بود میل دارند ازدواج می کنند و اگر نخواستند تحمیل بر اینها حرام است! آنچه كه براى شيعيان آن حضرت بايد مورد توجه قرار گيرد مطالعه دقیق از زندگی آن بانوی بزرگ است.
روز زن و روز مادر كه خوشبختانه در نظام جمهورى اسلامى انطباق پيدا كرده است با روز ولادت برگزيده خلقت حضرت فاطمه زهرا(س)، بايد همه را به اين نكات توجه دهد . اگر ما توانستيم در زمينه زن و خانواده و مادر و همسر، درست فكر كنيم، درست تصميم بگيريم و درست عمل كنيم بدانيد كه آينده اين كشور تضمين شده است.
مقام و موقعيت ممتاز حضرت فاطمه (س) و تثبيت جايگاه محكم او در انجام رسالت الهى به گونه‏اى بود كه پيامبر(ص) در موقعيت‏هاى گوناگون ، همواره بر دستان فاطمه زهرا(س) بوسه مى‏زد ؛ هرگاه صديقه مرضيه در جمعى وارد مى‏شد كه پيامبر در آن ميان بودند ، به احترام آن حضرت از جاى خويش بلند مى‏شدند و او را در جايگاه خود مى‏نشاندند ؛ هنگام خروج از مدينه ، از آخرين فردى كه خداحافظى مى‏كردند فاطمه(س) بود و هنگام ورود به شهر هم به ديدار اولين كسى‏كه مى‏شتافتند باز هم راضيه مرضيه (س) بود.
جارالله زمخشری یکی از برجسته ترین علمای اهل سنت است . ایشان در تفسیر خود وقتی به نام حضرت زهرا (س) در سوره کوثر می رسد  یازده عظمت در مورد فاطمه زهرا (س) بیان می کند:
اول: قرآن کریم فقط فاطمه زهرا (س) را کوثر نامید و کسی جز او این مدال را از خداوند دریافت نکرده است . کوثر به معنای خیر کثیر نیست بلکه به معنای جمیع خیرات است . یعنی ای پیامبر (ص) هر آنچه را که در این نظام آفرینش نصیب تو شد به برکت فاطمه زهرا است . زمخشری می گوید که خداوند به پیامبر (ص)فرمود که اگر تو اشرف مخلوقات شدی و اگر سید انبیاء و مرسلین نام گرفته ای به برکت کوثری است که به تو عطا شد.
دوم: وقتی آیه شریفه  « ذی القربی « نازل شد  پیامبر (ص) مأموریت پیدا کرد که حقیقت فدکیه را نصیب فاطمه زهرا )س) کند . زمخشری از قول پیامبر (ص) نقل می کند که اگر فدک در دست دخترم فاطمه باشد و بعد از آن به دست فرزندان او برسد تا قیامت در کل عالم یک سید فقیر یافت نمی شود.
سوم: وقتی آیه تطهیر نازل شد تنها بانویی که مقام عصمت و تطهیر را از خداوند به عنوان مدال دریافت کرد صدیقه طاهره است. خدای متعال هیچ بانویی را مگر فاطمه زهرا(س) از اولین تا آخرین ملقب به مقام عصمت نکرد!
چهارم: زمخشری از منابع متعدد اهل سنت نقل می کند که هر وقت فاطمه (س) بر وجود پیامبر (ص) وارد می شد پیامبر (ص) تمام قد می ایستاد و به سمت فاطمه حرکت می کرد و دو دست او را می بوسید و می فرمود که از وجود دخترم زهرا (س) بوی بهشت به مشام من می رسد!
پنجم: زمخشری می گوید که فرق حضرت زهرا (س) با حضرت مریم در این این که مریم سیده زنان عالم خود بود اما حضرت زهرا (س) سیده زنان در اول و آخر عالمیان است . زیرا او در همه ابعاد و زوایای زندگی در اوج کامل بود. در خانه داری برترین بود و در همسر داری و در احترام به والدین و تربیت فرزندان و در عبادت الگوی همگان بود!
ششم: زمخشری این حدیث قدسی را بیان می کند که خداوند به پیامبر (ص) فرمود که اگر تو نبودی من آفرینش را نمی آفریدم و اگر علی نبود من تو را نمی آفریدم و اگر فاطمه نبود من نه تو و نه علی را نمی آفریدم . در نتیجه آفرینش آفریده نمی شد و این یک حقیقت پنهانی است که ما نمی توانیم از آن سر در بیاوریم که چگونه است که اگر یک زن در این آفرینش آفرید نمی شد...!
هفتم: جبرییل پس از پیامبر (ص) بر فاطمه (س) نازل می شد و صحیفه فاطمیه محصول نزول جبرییل بر قلب فاطمه زهرا (س) بود که از برکات ظهور حضرت امام عصر (عج) این است که صحیفه فاطمیه که علم اولین و آخرین در آن جمع شده است دست به دست به دست أئمه رسیده است و اینک در دست امام عصر (عج) است و پس از ظهور در دست بشر قرار خواهد گرفت و علوم و معارف بشر چند برابر خواهد شد!
هشتم: پیامبر (ص) فرمود: قلب دخترم فاطمه زهرا (س) مملو از ایمان و یقین بود. وقتی که در قیامت وارد صحرای محشر می شود هفتاد هزار فرشته سمت راست او و هفتاد هزار فرشته سمت چپ او و هفتاد هزار فرشته در پشت سر و هفتاد هزار فرشته در پیشاپیش او را مشایعت می کنند!
نهم: زمخشری می گوید: ما در نظام خلقت یک راه میانبر برای وصل شدن به عالم معنا داریم و آن حُبِّ فاطمه است.
دهم: کامل ترین مظهر صفت غیب  الغیوبِ خداوند فاطمه است! او می گوید که فاطمه را به این جهت فاطمه نامیده اند که هیچ کس نمی تواند به حقیقت فاطمه دست پیدا کند!
یازدهم: زمخشری می گوید که قرآن تفسیری دارد و تاویلی ، محکمی دارد و متشابهی ، ظاهری دارد و باطنی ، ناسخی دارد و منسوخی ، مُقَطّعه ای دارد و غیر مقطعه ای باید بگوییم که دخت مکرم پیامبر اسلام (ص) تفسیری  دارد و تأویلی. تفسیرش بر ای دیگران قابل درک است اما تأویلش برای همگان قابل فهم نیست . محکماتی دارد و متشابهاتی . محکمات در دسترس دیگران است امام متشابهات صدیقه طاهره (س) از دسترس دیگران به دور است . ناسخی دارد و منسوخی . مقطعه ای دارد و غیر مقطعه ای . همان طوری که حروف مقطه قرآن برای انسان های عادی قابل درک و فهم نیست فاطمه هم اینگونه است .
از مناسبتها:
29 اسفند روز ملی شدن صنعت نفت را در پیش داریم.
106 سال پیش وقتی که چاههای نفت مسجد سلیمان فواره کشید و غریو شادی مردم به آسمان ها بلند شد از همان زمان رژیم آمریکا و انگلیس که متوجه این سرمایه عظیم ملت ایران شدند  سعی کردند به هر طریق ممکن ما را به نفت وابسته کنند و طی قراردادهایی مساله استخراج و اکتشاف و عملیات نفتی را عهد دار شدند تا  ما را از این طریق به خود وابسته سازند!
به هر حال پس از مدتی دکتر مصدق دو لایحه را به  مجلس پیشنهاد داد: یکی ملی شدن صنعت نفت و اینکه از صفر تا صد استخراج صنعت نفت توسط نیروهای ایرانی و داخلی انجام شود و از این طریق صنعت نفت ملی اعلام شود و لایحه دوم راجع به کاهش وابستگی ما به صنعت نفت  بود که هر دو لایحه در مجلس تصویب شد و از سوی مرحوم آیت ا... کاشانی و مراجع تقلید وقت هم مورد تأیید قرار گرفت و به این طریق  29 اسفند ماه روز ملی شدن صنعت نفت اعلام شد .
در بیاناتی که مقام معظم رهبری راجع به اقتصاد مقاومتی بیان فرمودند اتفاقا به این نکات اشاره های ارزشمندی داشتند . اقتصاد مقاومتی در یک جمله عبارت است از اینکه: اقتصاد  داخلی روندی رو به رشد و تعالی داشته باشد و آسیب پذیری آن کاهش پیدا کند . با رشد رو به تعالی اقتصاد می توان در برابر فشارها و جنگ در برابر دشمن می توان روی پای خود ایستاد و مقاومت کرد! البته این اقتصاد مقاومتی الزاماتی برای تحقق خود دارد. اولین الزام اقتصاد مقاومتی مردمی کردن آن است و دوم کاهش وابستگی به نفت می باشد . میراث شومی که 100 سال پیش برای ما به ارمغان آورده شد باید به وسیله فعالیت های اقتصادی درآمد زای دیگر که جای نفت را بتواند پر کند  جبران شود. نفت در دنیا فقط یک مسئله اقتصادی نیست بلکه مهم تر از آن یک پدیده سیاسی در دست أبَر قدرت ها است که هر وقت فرصت پیدا کردند می توانند به کشوری فشار وارد بیاورند و آنها را تحت محدودیت های فراوانی قرار بدهند . اگر ما بتوانیم یک منبع درآمد دیگری را در کشور جایگزین درآمد نفت کنیم می توانیم خود را از این جنگ اقتصادی دنیا خلاص کنیم. لذا مقام معظم رهبری فرمود: سومین الزام اقتصاد مقاومتی ، تکیه نمودن بر صنایع دانش بنیان است . یعنی به جای اینکه ما بیاییم روز به روز سرمایه نفت را تخلیه کنیم به ذخیره سازی آن بپردازیم و از راه دانش خود درآمد کشور را به دست آوریم . آن روز دیگر دشمن نمی تواند به ما زور بگوید و ما می توانیم روی پای خود بایستیم و فشارها ما را تهدید نکند.
 
از مناسبتها:
گرامیداشت سال نو و عید نوروز 1396 :
پیشاپیش  حلول سال جدید هجری شمسی و عید نوروز باستانی را  خدمت همه شما نمازگزاران ارجمند تبریک عرض میکنم . امیدوارم خدای متعال در تمام زمینه ها تحویل به أحسن الحال را برای همگان فراهم کند. شایسته است در این حالات و موقعیتی که در آستانه تحویل سال قرار داریم خود را برای احسن الحال  آماده کنیم و مقدمات ان را فراهم نماییم . بنشینیم و تمام آنچه که بر ما گذشت و حالات و سرمایه ها را بررسی کنیم و از خود حساب بکشیم . اگر خدای ناکرده نقصی داشته باشیم در سال نو آن را اصلاح کنیم و از این فرصت پیش آمده بهره مناسب را ببریم!
در صفحه 300 جلد سوم کتاب مَن لَایَحضُرُهُ الفَقِیه که یکی از کتب أربعه ما شیعیان است به روایات متعددی اشاره می شود که از جمله این است که اصحاب وقتی خدمت إمامان می رسیدند و در رابطه با عید نوروز و سُنَنِ ایرانیان در این عید سوال می کردند إمامان آن سنت ها را تأیید می کردند ! این جای خوشبختی دارد که آداب و رسوم ما در لحظه تحویل سال مورد تأیید امامان ما است ! حتی برخی از روایات ، أعمالی را برای روز اول عید نوروز بیان کرده اند . در کتاب من لایحضره الفقیه آمده است که امام صادق (ع) پنج عمل را برای روز اول عید نوروز بیان کرده است: اول غسل کردن.  دوم پوشیدن نوترین لباس ها . سوم عیدی دادن . چهارم صله رحم کردن . پنجم انتظار فرج امام زمان (عج.(