پنج شنبه 1396/7/27 - 12 : 14
مشخصات امام جمعه
حمیدرضا شکری
حمیدرضا شکری
لاریجان
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1396/5/27
حاج آقا شکری فردی است عالم ، متقی ، انقلابی ، دلسوز و مردمی که از زمانی که به این شهر تشریف آوردن خدمات زیادی را به این منطقه داشته اند. و برای رفع حوائج مردم و پیشرفت شهر شما پای بسیاری از مسئولین بالا رتبه را به این شهر کشانده اند با اخلاق نیکویی که دارند باعث وحدت و نشاط مردم و با ایراد خطبه های عالمانه باعث تقویت اعتقادات دینی مردم و خطبه های سیاسی آتشینش باعث ناامیدی دشمنان بوده اند.

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه کلاته خیج :
خطبه اول:
الحمد للّه ربّ العالمین أحمده و أشکره و أستعینه و أستغفره و أتوکّل علیه و أصلّی و أسلّم علی حبیبه  و نجیبه  و خیرته فی خلقه حافظ سرّه  و مبلّغ رسالاته بشیر رحمته و نذیرنقمته سیّدنا و نبیّنا  و حبیب قلوبنا أبی‌القاسم المصطفی محمّد و علی ءاله الأطیبین الأطهرین و صحبه المنتجبین  و من تبعهم باحسان الی یوم الدّین.
قال رسول الله ( صلى الله عليه و آله ) في وصيته للإمام علي ( عليه السَّلام ) :
« يَا عَلِيُّ ، أَرْبَعَةٌ أَسْرَعُ شَيْ‏ءٍ عُقُوبَة ً :رَجُلٌ أَحْسَنْتَ إِلَيْهِ فَكَافَأَكَ بِالْإِحْسَانِ إِسَاءَةً . وَ رَجُلٌ لَا تَبْغِي عَلَيْهِ وَ هُوَ يَبْغِي عَلَيْكَ .وَ رَجُلٌ عَاهَدْتَهُ عَلَى أَمْرٍ فَوَفَيْتَ لَهُ وَ غَدَرَ بِكَ . وَ رَجُلٌ وَصَلَ قَرَابَتَهُ فَقَطَعُوهُ »
الخصال ، ج 2، ص 230
ترجمه:
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در ضمن حدیثی به علی(ع) فرمودند چهار چیز کیفرش زود به انسان اصابت می‌کند :
شخصی که تو در حقش نیکی کردی و او در مقابل ، به تو بدی روا می‌دارد .
شخصی که تو تجاوزی به حق او نکرده ‌ای ، اما او درباره تو تجاوز می‌کند .
شخصی كه با او معاهده كاري داشته باشي تو وفادارش باشي و او مكر و حيله ورزد.
 شخصی كه با خويشانش به پيوندد و آنان از او ببرند.
 سپس فرمود يا علي هر كس كه دل تنگي و بيقراري بر او چيره شود آسايش از دل او رخت بربندد."

اوصيکُم يَا عِبادَالله وَ نَفسي بِتَقوَي الله و نَظمَ اَمرکُم.
  عزیزان نمازگزار شما و نفس درمانده خودم  را دعوت میکنم به رعایت تقوای الهی و دوری از گناهان. تقوا به معنای نگهداری و خویش تن داری و مراقبت کردن است تقوا نیرویی است که انسان را از معصیت دور نگه میدارد! آسانتر بگویم تقوا یعنی از صبج که برمیخیزیم تا شب هنگام که بر رخت خواب میرویم  مراقب رفتار خودمان باشیم که خداوند تبارک و تعالی از ما راضی باشد.
از نظر امیر بیان امام المتقین امام علی (ع): تقوی نیرویی است روحی، نیرویی مقدس و متعالی که منشا کشش ها و گریز هاست کشش به سوی ارزش های معنوی و فوق حیوانی و گریز از پستیها وآلودگیهای مادی. از نظر نهج البلاغه تقوا حالتی است که به روح انسان شخصیت و قدرت میدهد و آن را مسلط به خویش تن و مالک خود میکند.

حدیثی که برای خطبه اول این هفته در نظر گرفتم سفارشیست از پیامبر گرامی اسلام به وصی خودش امیرالمومنین که میفرماید ای علی:چهارنفر زود تر کیفر میشوند 1-  رَجُلٌ أَحْسَنْتَ إِلَيْهِ فَكَافَأَكَ بِالْإِحْسَانِ إِسَاءَةً.  مردی که تو به او خوبی کنی او بجای آن به تو بدی کند! هر چند خدای متعال در کیفر و عقوبت گناهان تعجیل نمیکند و بسیاری از گناهان در این دنیا مجازاتی در پی ندارد ، ولی با این حال برخی از گناهان در همین دنیا عقوبت سریع به دنبال دارد.
یکی از این موارد آن است که فرمود کسی که پاداش خوبی ونیکی تو را به بدی بدهد در عقوبت او تعجیل می شود . دستور دین اسلام درباره خوبی و نیکی دیگران دو جور است: اول اینکه در برابر خوبی دیگران باید خوبی کرد بلکه بهتر باید پاسخ داد لذا در قرآن کریم می فرماید:
وَ إِذَا حُيِّيتُمْ بِتَحِيَّةٍ فَحَيُّوا بِأَحْسَنَ مِنْهَا أَوْ رُدُّوهَا. نسا/86
 هنگامی که کسی به شما تحیت می گویید پاسخ آن را بهتر بدهید. مثلا او وقتی به شما سلام میگوید شما در جوابش بگوید سلام علیکم و رحمه الله یا لااقل به همانگونه پاسخ دهید و نیز می فرماید : ( هَلْ جَزَاء الْإِحْسَانِ إِلَّا الْإِحْسَانُ ) الرحمن / 60
آیا پاداش نیکی کردن جز نیکی کردن است؟
قرآن می فرماید: برای کسانی که کار نیک انجام می دهند پاداش نیکو بلکه زیادتر و بالاتر از آن خواهد بود از ده برابر گرفته تا هفتصد برابر بلکه بیشتر لذا ما هم باید از این روش قرآن پیروی کنیم.
شیخ صدوق در
عیون اخبار الرضا روایتی دارد که می فرماید: مَن لَم یَشکُرِ المُنعِمَ مِنَ المَخلوقینَ لَم یَشکُرِ اللهَ عَزَّوَجَلَّه هر کس شکر نعمت های مخلوقات را بجا نیاورد شکر خالق را به جا نمی آورد .
دوم اینکه : بنا به تعلیم دین مبین اسلام حتی باید در برابر بدی ها هم خوبی کرد قرآن می فرماید:
ادفَع بِالَّتِی هِیَ اَحسنُ السَّیِّئَةَ. مومنون/96
و  نیز می فرماید :
 
ادْفَعْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِی بَیْنَکَ وَ بَیْنَهُ عَدَاوَةٌ کَأَنَّهُ وَلِیٌّ حَمِیمٌ  (فصلت/34)
با رفتار بهتر بدی را دفع کن در این صورت می بینی همان کس که میان تو و او دشمنی بود به دوست صمیمی تو تبدیل شده است. نمونه های بسیاری از این عملکرد موفق در رفتار اجتماعی و در تربیت انسان ها در زندگی پیامبران و ائمه اطهار (علیهم السلام) و اولیای الهی به چشم می خورد.
همه این توصیه ها در مورد این است که رفتار بد را باید به خوبی و نیکی پاسخ داد و این از نشانه های مُومن است که بدی ها را با گفتار و کردار نیکو دفع می کند. اما اگر کسی رفتار خوب و نیکو را با بدی جواب دهد، در واقع ستم روا داشته و همین عمل او ، سبب تعجیل در کیفرش می شود.
2-
وَ رَجُلٌ لَا تَبْغِي عَلَيْهِ وَ هُوَ يَبْغِي عَلَيْكَ : شخصی که تو به او ظلم نکردی ولی او به تو ستم می کند.
کسی که ظلم و آزاری از تو ندیده ولی بر تو ستم می کند بر عقوبت او تسریع می گردد. بر اساس آموزه های دینی ظلم بد ترین گناه است و کیفر سختی دارد اما آنچه عقوبت سریع را به دنبال دارد ظلم بر کسی است که به تو آزاری نرسانده و یا ظلم بر کسی که جز خدا یار و یاوری ندارد.

نقل می کنند:
در حمام های خزانه قدیم که تا کف حمام، پله می خورد و ارتفاع پلّه ها زیاد بود و از طرفی مسیر تاریک بود، روزی حضرت آیت الله شاه آبادی مشغول پایین رفتن به سمت حمام بودند و سرهنگی طاغوتی نیز می خواست برود بالا.چون آیت الله شاه آبادی پیرمرد بودند و با احتیاط پایین می آمدند راه بند آمده بود و سرهنگ باید منتظر می ماند ایشان پایین بیایند و او برود بالا. سرهنگ پس از کمی معطلی عصبانی شد و با بی ادبی ، ناسزایی به ایشان داد و نیز گفت: مردک، مگر نمی بینی ما منتظریم؟ مردم ناراحت شدند و به سرهنگ گفتند: ایشان آیت الله شاه آبادی است، چرا اینگونه ایشان را خطاب کردی؟ او گفت: هر که می خواهد باشد و بعد با بی اعتنایی بالا رفت.حضرت آیت الله شاه آبادی نیز هیچ نفرمودند و سر را به زیر انداختند و پایین آمدند. وقتی پای آن سرهنگ به بالا رسید خبر آوردند که آن سرهنگ مُرد! حضرت آیت الله شاه آبادی شروع کردند به گریه کردن. از ایشان پرسیدند چرا گریه می کنید؟فرمودند:ای کاش جوابش را می دادم، اگر یک کلمه جوابش رامی دادم نمی مُرد!
3-
وَ رَجُلٌ عَاهَدْتَهُ عَلَى أَمْرٍ فَوَفَيْتَ لَهُ وَ غَدَرَ بِكَ : مردی که با او در انجام کاری پیمان بستی تو وفا دار به آن هستی اما او خیانت بورزد .
هم پیمانی که یک طرفه پیمان را بشکند سریعا عقوبت می شود. پیمان شکنی از گناهان کبیره ای است که رشته ایمان و اعتماد را در جامعه از بین میبرد و زیر بنای روابط اجتماعی را سست میکند و خشم خدای متعال را بر می انگیزد. لذا در حدیث دیگری پیامبر(ص) می فرماید : لا دین  لمن لا عهد له و قرآن میفرماید :
« اَلَّذینَ یَنْقُضُونَ عَهْدَاللَّهِ مِنْ بَعْدِ میثاقِهِ وَ یَقْطَعُونَ ما اَمَرَاللَّهُ بِهِ اَنْ یُوصَلَ وَ یُفْسِدُونَ فِى الْاَرْض ِ اُولئِکَ هُمُ الْخاسِرُونَ» بقره /27
زیان کار ترین مردم کسی است که پیمان الهی را می شکند.  
شخصی که بر عهد و پیمان خود وفا دار نیست به این جهت عقوبتش تسریع می گردد که او فرمان الهی را نادیده گرفته چون خداوند می فرمایند :
« یا أَیُّهَا اَلَّذِینَ آمَنُوا أَوْفُوا بِالْعُقُودِ» مائده /1 و نیز می فرمایند: ( اوفوا بالعهد ان العهد کان مسئولا )
4-  وَ رَجُلٌ وَصَلَ قَرَابَتَهُ فَقَطَعُوهُ . مردی که تو با او صله رحم می کنی اما او با تو قطع رابطه می کند. قطح رحم هم یکی از گناهان کبیره و موجب لعن خدا و عذاب شدید در آخرت است. قرآن می فرماید: اولئک لهم اللعنته و لَهُم سوء الدار . قطع رحم آثار ناگوار فراوانی به دنبال دارد از جمله (مرگ زود رس و کوتاهی عمر) کم شدن رزق و روزی ،احساس تنهایی در زندگی ، ایجاد فاصله و کینه و عدالت میان خویشاوندان ، محرومیت از بهشت. و اما آنچه عقوبت سریع را بهمراه دارد آن است که یک طرف اصرار به صله رحم دارد ولی طرف دیگر قطع رابطه میکند ابو حمزه ثمالی میگوید علی (ع) در خطبه ای فرمود: اَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الذُّنُوبِ الَّتِی تُعَجِّلُ الْفَناء .پناه میبرم به خدا از گناهانی که موجب شتاب در نابودی گناهکاران می شوند. عبدالله بن کوا برخاست، پرسید: یا امیرالمومنین (ع) کدام گناه سبب شتاب تر نابودی انسان است فرمود (قطیعهُ الرحم) قطع رحم.
بد ترین اعمال پس از شرک به خدا قطع رحم است به همین دلیل پیامبر اکرم (ص) فرمود: ((لا تقطع رحمک و ان قطعک))؛ قطع رحم مکن اگرچه او از تو قطع رابطه کند.
و امام باقر (ع) میفرماید سه خصلت است که صاحب آن نمی میرد تا کیفر آن را ببیند ظلم ، قطع رحم و قسم دروغ.

خطبه دوم:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرحیم. الحمدلله رب العالمین و العاقبة لاهل التقوی و الیقین والصلوة والسلام علی اشرف الانبیاء والمرسلین حبیب اله العالمین ابی القاسم محمد، صلی الله علیه و آله و سلم وعلیءاله الأطیبین الأطهرین المنتجبین.
اَللّهُمَّ وَ صَلِّ عَلی عَلیّ اَمیرِالْمُوْمِنینَ وَ وَصِیِّ رَسوُلِ رَبِّ الْعالَمینَ  آیَتِکَ الْکُبْری وَالنَّباءِ الْعَظیمِ وَ صَلِّ عَلَی الصِّدّیقَهِ الطّاهِرَهِ فاطِمَهَ سَیِّدَهِ نِسآءِ الْعالَمینَ وَ صَلِّ عَلی سِبْطَیِ الرَّحْمَهِ وَ اِمامَیِ الْهُدی الْحَسَنِ وَالْحُسَیْنِ سَیِّدَیْ شَبابِ اَهْلِ الْجَّنَهِ وَ صَلِّ عَلی اَئِمَّهِ الْمُسْلِمینَ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِی وَ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ وَ مُوسَی بْنِ جَعْفَرٍ وَ عَلِیِّ بْنِ مُوسی وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِی وَ عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ وَالْحَسَنِ بْنِ عَلِی وَالْخَلَفِ الْهادی الْمَهْدِیِّ حُجَجِکَ عَلی عِبادِکَ وَ اُمَناَّئِکَ فی بِلادِکَ.

دعای فرج...

اوصيکُم يَا عِبادَالله وَ نَفسي بِتَقوَي الله و نَظمَ اَمرکُم.
با درود و سلام بي پايان به روح معمار کبير انقلاب اسلامی ايران و دو فرزند گرانقدرش ، جمیع مؤمنين و مؤمنات ، علما ، صلحا ، شهدای انقلاب ، شهيدانِ 8 سال دفاع مقدس ، شهدای گمنام ، شهدای مدافع حرم و علي الخصوص 74 شهيد خونين بال شهر کلاته خيج  و با آرزوي طول عمر با عزت همراه با صحت و سلامتي براي مقام عظماي ولايت در اين خطبه دوم ، خودم و همه شما را توصيه مي کنم به تقواي الهي و دوري از محرمات. و تشکر از همه شما برادران و خواهران نماز گزار خصوصا خانواده شهدا و جانبازان ، نیروهای مسلح ، عزیزان نظامی از تیپ 258 شهید پژوهنده چهلدختر روحانیت معظم و معزز حاضر در مصلای نماز جمعه ، مسئولین کشوری و لشکری!
انسان اگر بخواهد در زندگی اصولی داشته باشد و از آن اصول پيروی كند، خواه آنكه آن اصول از دين و مذهب گرفته شده باشد و يا از منبع ديگری، ناچار بايد يك خط مشی معينی داشته باشد و هرج و مرج بر كارهايش حكمفرما نباشد. لازمه خط مشی معين داشتن و اهل مسلك و مرام و عقيده بودن اين است كه به سوی يك هدف و يك جهت، حركت كند و از اموری كه با هوا و هوسهای آنی او موافق است اما با هدف او و اصولی كه اتخاذ كرده منافات‏ دارد، خود را "نگهداری" كند . بنابراين تقوا به معنای عام كلمه لازمه زندگی هر فردی است كه می‏خواهد انسان باشد و تحت فرمان عقل زندگی كند و از اصول معينی پيروی نمايد. تقوای دينی و الهی يعنی اينكه انسان خود را از آنچه از نظر دين و اصولی‏ كه دين در زندگی معين كرده و خطا و گناه و پليدی و زشتی شناخته شده، حفظ و صيانت كند و مرتكب آنها نشود .
تقوا محدوديت نيست ، مصونيت‏ است. فرق است بين محدوديت و مصونيت ، اگر هم نام آن را محدوديت‏ بگذاريم محدوديتی است كه عين مصونيت است ؛ مانند خانه ای که انسان در آن زندگی می کند که در عین محدودیت ، حافظ او از گزند آسیبهای خارج از خانه (مثل سرما و گرما و ...) است. تقوا در درجه اول و به طور مستقيم از ناحيه اخلاقی و معنوی به انسان آزادی می ‏دهد و او را از قيد رقيت و بندگی هوا و هوس آزاد می‏ كند و رشته‏ حرص و طمع و حسد و شهوت و خشم را از گردنش برمی ‏دارد، ولی به طور غير مستقيم در زندگی اجتماعی هم آزاديبخش انسان است.  پس (عباد الله اتقوا الله)

أهميت نمازجمعه در اسلام:
امیرالمؤمنین علی (ع) می فرمایند:
مردم شرکت کننده در نماز جمعه ، سه دسته هستند: دسته ای قبل از امام در نماز جمعه شرکت می کنند، در حالی که سکوت کرده و به خطبه ها گوش می دهند، شرکت آن ها در نماز جمعه، کفاره گناهان آن ها از این جمعه تا جمعه آینده است، به اضافه سه روز. دسته دیگر کسانی هستند که در نماز جمعه شرکت می کنند، در حالی که مشغول صحبت و حرکت هستند ، بهره آن ها از نماز جمعه ، صحبت با دوستان و نشستن با آن هاست. دسته سوم ، هنگامی که امام جمعه به خطبه مشغول می شود به نماز مشغول می شوند ، آنها نیز بر خلاف سنت عمل کرده اند، آنها از کسانی هستند که اگر چیزی از خداوند بخواهند اگر بخواهد عطا کرده و اگر بخواهد محرومشان سازد.
مناسبتهای هفته را به اختصار محضر همه شما خوبان عرض می نمایم./
قبل از اینکه به بیان مناسبت ها بپردازیم از خبر هایی که به گوش می رسد  قصد رفتن امام جمعه محترم و محبوب این شهر حضرت حجة الاسلام و المسلمین سرور مکرم حاج آقا شکری است به شهر دیگر که از شنیدن این خبر بسیار نگران و متاسف شده ایم و همه مسئولین منطقه نسبت به این مسئله واکنش نشان داده اند و از این موضوع ناراحتند و خواستار ماندن ایشان می باشند. اگر این اتفاق بیفتد نعمت بزرگی را از دست داده ایم چون ایشان فردی است عالم ، متقی ، انقلابی ، دلسوز و مردمی که از زمانی که به این شهر تشریف آوردن  خدمات زیادی را به این منطقه داشته اند. و برای رفع حوائج مردم و پیشرفت شهر شما پای بسیاری از مسئولین بالا رتبه را به این شهر کشانده اند با اخلاق نیکویی که دارند باعث وحدت و نشاط مردم و با ایراد خطبه های عالمانه باعث تقویت اعتقادات دینی مردم و خطبه های سیاسی آتشینش باعث ناامیدی  دشمنان بوده اند. حال برای اینکه این نعمت را از دست ندهیم پیشنهاد ما این است که عموم مردم به اتفاق هم از ایشان بخواهیم که از رفتن صرف نظر کند و یک توصیه به اندک افرادی که احیانا سلیقه آنها با سلیقه امام جمعه متفاوت است بگویم که این ما مردم هستیم که باید خودمان را با برنامه ها و سلیقه های امام جمعه وفق دهیم امام جمعه که نمی تواند به تعداد افراد این شهر سلیقه مختلف و رفتار های مختلف داشته باشد او به عنوان نماینده ولی فقیه و برنامه هایش در راستای مصالح نظام و مردم این شهر است پس جا دارد که اختلافات را کنار گذاشته و با صداقت و صممیت از ایشان بخواهیم به خدمت خود در این شهر ادامه دهند.
از مناسبت هایی که پیش رو داریم  روز دوشنبه 30 مرداد روز جهانی مسجد نام گذاری شده مساجد در روی زمین خانه های خدا هستند  و محل رفت و آمد فرشتگان می باشد و از قدیم مساجد در پیشبرد اهداف اسلام نقش بسیار مهمی داشته است در انقلاب اسلامی خودمان هم از شروعش تا کنون مساجد نقش کلیدی را ایفا کرده اند و دشمنان انقلاب از مساجد ما ضربات زیادی خورده اند و حضرت امام (ره) فرمودند مسجد سنگر است ، سنگر ها را پر کنید. چرا که مساجد همیشه سنگری در مقابل دشمنان ما بوده است
در اسلام پیرامون اهمیت مسجد روایات فراوانی از ائمه معصومین (علیهم السلام) به دست ما رسیده از جمله:
پيامبرگرامي اسلام صلي‌الله عليه و آله و سلم:

«اَلمَساجِدُ مَجالِسُ الأنبياء (علیهم السلام).
مساجد، محفل پيامبران عليه‌السلام است. (مستدرك، ج 3، ص 363).
  و نیز فرموده اند:
الْمَساجِدُ بُيوتُ الْمُتَّقين.
مساجد، خانة پرهيزگاران است. (مستدرك، ج 3، 363)
و در روایت دیگر فرموده است:
اَلمَساجِدُ سُوقٌ مِنْ اَسْواقِ الـآخِرَةِ، قِراها اَلْمَغْفِرَةُ وَ تُحْفَتُها الْجَنَّةُ!
مساجد بازاري از بازارهاي آخرتند، پذيرايي آن مغفرت و تحفه‌اش بهشت است! «مستدرك، ج 3، ص 361
مناسبت بعدی:
 31 مرداد شهادت امام نهم جواد الائمه امام محمد تقی ( ع) است که ما شهادت این امام بزرگوار را به جهان اسلام خصوصا شما دوستداران اهل بین عصمت و طهارت تسلیت و تعزیت عرض می کنیم .
امام جواد(ع) در سن 25 سالگی به شهادت رسید و در میان امامان معصوم (علیهم السلام) هیچ کدام در این سن سال رحلت نکردند او جوانترین امامی بود که دست های مرموز طاغوتیان او را به شهادت رساندند و نوگل وجودش را پرپر نمودند. شهادت او هم فریادی بر ضد ظلم و ستم بر ضد طاغوتیان بود درس بزرگ شهادت طلبی در برابر مستکبران را آموخت ، درسی که در پیشانی خونرنگ مکتب تشیع علوی ثبت است و همواره شیعه را صلابت میبخشد تا تسلیم زر و زور و تزویر نشوند و تا آخرین قطره خونشان مکتب علی (ع) یعنی مکتب ناب اسلام محمدی را زنده نگهدارند و رسوا گر طاغوتیان در تمام عرصه ها باشند.
امام جواد نسبت به شیعیان کرامت و بزرگواری زیادی داشته است محمد بن سهل قمی (ر ه) میگوید: در سفر مکه ، به مدینه رفتم و به حضور امام جواد (ع) مشرف شدم میخواستم لباسی را از آن حضرت برای پوشیدن مطالبه کنم ولی فرصتی به دست نیامد و با آن حضرت خداحافظی کردم و از خانه  او بیرون آمدم تصمیم گرفتم نامه ای را برای آن حضرت بنویسم و در آن نامه لباسی را درخواست کنم ،نامه را نوشتم و به مسجد رفتم و پس از انجام دو رکعت نماز و استخاره به قلبم آمد که نامه را نفرستم لذا نامه را پاره کردم و از مدینه بیرون آمدم همچنان به پیمودن راه ادامه میدادم ناگاه شخصی نزد من آمد و دستمالی که لباس در آن بود در دستش بود و از افراد میپرسید محمد بن سهل قمی کیست تا اینکه نزد من آمد وقتی مرا شناخت ،گفت: مولای تو امام جواد(ع) این لباس را برای تو فرستاده است ، نگاه کردم دیدم دو لباس مرغوب و نرم است
این ماجرا نشان میدهد که امام جواد (ع) با شیوه های مخصوصی به تربیت شاگردان و شیعیان میپرداخت و با هرکسی بر اساس تناسب روحیه او برخورد مینمود تا موجب رشد تلقی او گردد.
نظر به اینکه امام جواد (ع) در بغداد به شهادت رسید بدن مطهرش را در کاظمین نزدیک بغداد در قبرستان قریش در کنار قبر جدش امام کاظم (ع) به خاک سپردند از گفتار نورانیش به بیان یکی از روایاتش اکتفا میکنم.
اقا میفرماید:
اعلم انک لن تخلو من عین الله ، فانظر کیف تکون: بدان که تو هرگز  از نگاه خدا دور نیستی بلکه همیشه در محضر خدا هستی پس مراقب باش در چه حال می باشی.
اخرین مناسبتی که در پیش رو داریم:
 چهارشنبه یکم شهریور سالروز ازدواج امیرالمومنین (ع) با حضرت فاطمه زهرا (س) است و این روز را روز ازدواج نامگذاری کردند. هم از افتخارات امیرالمؤمنین است که با دختر پیامبر اسلام که سرور و سیده زنان اهل بهشت است ازدواج کردند و هم از افتخارات حضرت زهرا(س) است که با وصی پیامبر با امام المتقین، اول المسلمین و یعسوب الدین امیرالمؤمنین(ع) ازدواج نمودند این بزرگواران با شیوه ای که در ازدواج مبارکشان داشتند بهترین راه ازدواج را برای آیندگان ترسیم کردند ازدواجی که ملاک های آن ها در آن ازدواج ملاک های دینی بود در آن توجه به دنیا و زر زیور آن دیده نمی شود ازدواجی آسان با کمترین هزینه بدون تکلف و تشریفات با جهیزیه ای ناچیز و اندک ولی با قلبی سرشار از مهر و محبت و صداقت و  صمیمیت  در خانه ای پر از نور صفا و صمیمیت و ایمان بود زندگی مشترک را شروع کردند و در آن خانه فرزندانی را تربیت کردند چون حسن و حسین (ع) سید جوانان اهل بهشت چون زینب و کلثوم که در حیات خود سرآمد روزگار بودند که جهان و جهانیان !
به خانواده ها توصیه میکنیم که زندگی این دو بزرگوار را سرمشق قرار دهند در امر ازدواج فرزندانشان سخت گیری نکنند از هزینه های زیاد و اسراف پرهیز کنند و به جوانان هم توصیه میکنیم ملاک در ازدواج را تنها به جمال و ثروت و قدرت و شهرت اختصاص ندهند بلکه ملاکشان در انتخاب همسر، ایمان و اخلاق اسلامی و تعهد به احکام اسلام و انجام واجبات و توجه به مستحبات باشند.
طلاق های زیادی که امروز در جامعه می بینیم غالبا ناشی از ظلم یکی از طرفین زوجین است و ظلم ناشی از بی دینی و بی تقوایی است. پس اگر می خواهید که ازدواج ها به سر انجام برسد و به طلاق کشیده نشود همان ابتدا  پسر و دختر در انتخاب همسر باید ملاک های اسلامی را در نظر داشته باشند.


 

اخبار
ارتباط با امام جمعه