پنج شنبه 1396/5/26 - 37 : 8
مشخصات امام جمعه
حمیدرضا شکری
حمیدرضا شکری
كلاته خيج
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1396/5/20
مشكلات ، بيشتر از ناحيه مديريت و نه تحريم‏ است! كشور الان در مسائل اقتصادى دچار مشكلات عمده‏ اى از جمله رکود و بیکاری و مسأله إشتغال است. پرداختن به صنايع كوچك و متوسّط در بخش صنعت می تواند تا حدودی رکود و معضل بیکاری را حل کند.

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه کلاته خیج :
خطبه اول:
الحمد للّه ربّ العالمین أحمده و أشکره و أستعینه و أستغفره و أتوکّل علیه و أصلّی و أسلّم علی حبیبه  و نجیبه  و خیرته فی خلقه حافظ سرّه  و مبلّغ رسالاته بشیر رحمته و نذیرنقمته سیّدنا و نبیّنا  و حبیب قلوبنا أبی‌القاسم المصطفی محمّد و علی ءاله الأطیبین الأطهرین و صحبه المنتجبین  و من تبعهم باحسان الی یوم الدّین.
قالَ الله العَظیم فِی القُرآنِ الکَریم :
« مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً  وَ لَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ »
نحل/97
ترجمه:
« هر کس از مرد و زن کار نیکی به شرط ایمان به خدا به جای آرد ما او را به زندگانی خوش و با سعادت زنده أبد می‌گردانیم و اجری بسیار بهتر از عمل نیکی که می‌کردند به آنان عطا می‌کنیم. »
ا
وصيکُم يَا عِبادَالله وَ نَفسي بِتَقوَي الله و نَظمَ اَمرکُم.

همه شما نمازگزاران جمعه و خودم را توصیه می کنم به رعایت تقوای الهی و دوری از معاصی  و گناهان.
  امام رضا (ع) در سفارشی به شیعیان فرمودند : شما را به رعایت تقوای الهی و ورع در دینتان و تلاش در راه خدا و راستگویی و ادای امانت ، خواه امانت گذار، فاسد باشد یا نباشد سفارش می کنم .
خدای متعال در آیه 97 سوره مبارکه نحل بشارت و پاداشی را برای زنان و مردان مؤمن مقرر داشته است و آن مسئله حیات طیبه است . پاداشی که خدای متعال برای همه افراد اهل ایمان قرار داده است و محدودیتی برای هیچ کسی مقرر نکرده است .
برخلاف نظر برخی از افراد که وجود دین را در زندگی دنیوی و اجتماعی مبرا می دانند و می گویند که دین تنها برای آخرت انسان و مسائل فردی او است ، دین به حیات و زندگی بشریت عنایت ویژه ای دارد .
قطعا منظور از حیات طیبه حیات مادی و نه اخروی است . خدای متعال بر اساس مقرارت و شرایطی یک زندگی طیب و پاک را برای انسانها در نظر گرفته است که راهکارهایی را برای ورود به آن مقرر داشته است . در ذیل آیه 97 سوره مبارکه نحل آمده است که اگر کسانی حیات طیبه را برای خود برگزینند در آخرت پاداشی نیکو به آنها می دهیم . از این آیه معلوم می شود که منظور از حیات طیبه حیات دنیوی است . حیات به معنای جان است که خدای متعال آن را در وجود و کالبد هر موجود زنده ای قرار داده است . هر حرکتی که ما می توانیم آنها را ببینیم و حرکاتی که از انظار من و شما پنهان است . بخش مهمی از حرکات ما برخواسته از طبیعت ما است . هر موجودی برای خود یک طبیعت دارد . خدای متعال دو عنصر طبیعت  و  فطرت را در وجود انسان قرار داده است . طبیعت انسان مجموعه تمایلات او است . انسان نیازمندیهایی دارد که طبیعت او این نیاز را می طلبد . اگر تشنه باشد این طبیعت او است که به او می گوید تا رفع تشنگی کند . این طبیعت انسانی است که از او خواهش هایی دارد و می خواهد که آنها را برآورده کند ولی راه برآورده کردن آنها برایش اهمیت ندارد . می گوید که تشنه و گرسنه است و باید این نیازها را برطرف کند و به حلال و حرام آن کاری ندارد . اما انسان علاوه بر این برخوردار از فطرتی است که در نهادش قرار دارد . فطرت انسانی برخی از اعمال و رفتار را می پذیرد و برخی را نمی پذیرد . آن دسته از فتارهایی را که متناسب با فطرت بشری باشد تعبیر به طیبه می شود . مرحوم طبرسی (ره) در تفسیر مجمع البیان و در تفسیر کلمه طیبه می فرماید: یعنی پاک و چیزی که معیار پاکی است تعبیر به طیبه می شود که متناسب با فطرات انسانی است . همه انسانها برخوردار از طبیعتی هستند که متصف به حیات طیبه نمی شود آنچه که به صفت طیبه متصف است آن چیزی است که به تناسب فطرت انسان باشد که جان تازه ای را به این انسان می بخشد . مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر المیزان می فرماید : حیات طیبه حیات واقعی است . حیات مادی و متناسب با طبیعت انسان حیات ظاهری است که سایر موجودات دیگر نیز از آن برخوردار هستند . مرحوم علامه طباطبایی در جای دیگر می فرماید: نقطه مقابل طیب ، خباثت است . چیزی که فطرت انسانی آن را نمی پسندد . ایشان می فرماید که مقصود از حیات طیبه آن حیات خالصی است که هیچ خباثتی در آن وجود ندارد . بعضی از مفسرین بر اساس شواهد روایی و قرآنی مصادیقی از حیات طیبه را به قناعت تفسیر کرده اند. از امیرالمؤمنین (ع) سؤال شد که منظور از حیات طیبه چیست ؟ حضرت (ع) فرمود : قناعت . قناعت صفتی در انسان است که سبب می شود در مقابل زندگیِ مسرفانه، با قناعت زندگی کند . بعضی منظور از حیات طیبه را سعادت و برخی آن را رزق حلال و بعضی بهشت و بعضی از آن به حیات طیبه در قبر تعبیر کرده اند . بعضی ها نیز حیات طیبه را توفیق به طاعت پروردگار متعال دانسته اند و برخی لذت از عبادت را حیات طیبه دانسته اند . امام صادق (ع) در تفسیر آیه 97 سوره  مبارکه نحل می فرماید که منظور از حیات طیبه معرفت به پروردگار متعال است .
برخی نیز رضایت از مقدرات خدا را از مصادیق حیات طیبه دانستند . حیات طیبه همه این موارد را می تواند در بر بگیرد . حیات طیبه بسیار گسترده است . هر چیزی که این آرامش را از انسان بگیرد و حیات او را با ظلم و رذالت و آلودگی ها همراه کند این دسته از امور به حیات طیبه وارد نمی شود . هر امری که با عداوت و دشمنی و انواع نگرانی ها بر حیات انسانی نباشد جزو مصادیق حیات طیبه است .
خطبه دوم:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرحیم. الحمدلله رب العالمین و العاقبة لاهل التقوی و الیقین والصلوة والسلام علی اشرف الانبیاء والمرسلین حبیب اله العالمین ابی القاسم محمد، صلی الله علیه و آله و سلم وعلیءاله الأطیبین الأطهرین المنتجبین.
اَللّهُمَّ وَ صَلِّ عَلی عَلیّ اَمیرِالْمُوْمِنینَ وَ وَصِیِّ رَسوُلِ رَبِّ الْعالَمینَ  آیَتِکَ الْکُبْری وَالنَّباءِ الْعَظیمِ وَ صَلِّ عَلَی الصِّدّیقَهِ الطّاهِرَهِ فاطِمَهَ سَیِّدَهِ نِسآءِ الْعالَمینَ وَ صَلِّ عَلی سِبْطَیِ الرَّحْمَهِ وَ اِمامَیِ الْهُدی الْحَسَنِ وَالْحُسَیْنِ سَیِّدَیْ شَبابِ اَهْلِ الْجَّنَهِ وَ صَلِّ عَلی اَئِمَّهِ الْمُسْلِمینَ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِی وَ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ وَ مُوسَی بْنِ جَعْفَرٍ وَ عَلِیِّ بْنِ مُوسی وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِی وَ عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ وَالْحَسَنِ بْنِ عَلِی وَالْخَلَفِ الْهادی الْمَهْدِیِّ حُجَجِکَ عَلی عِبادِکَ وَ اُمَناَّئِکَ فی بِلادِکَ.

دعای فرج...

اوصيکُم يَا عِبادَالله وَ نَفسي بِتَقوَي الله و نَظمَ اَمرکُم.
با درود و سلام بي پايان به روح معمار کبير انقلاب اسلامی ايران و دو فرزند گرانقدرش ، جمیع مؤمنين و مؤمنات ، علما ، صلحا ، شهدای انقلاب ، شهيدانِ 8 سال دفاع مقدس ، شهدای گمنام ، شهدای مدافع حرم و علي الخصوص 74 شهيد خونين بال شهر کلاته خيج  و با آرزوي طول عمر با عزت همراه با صحت و سلامتي براي مقام عظماي ولايت در اين خطبه دوم ، خودم و همه شما را توصيه مي کنم به تقواي الهي و دوري از محرمات.
أهميت نمازجمعه در اسلام:
صاحب المغازی گفته است : پیامبر (ص) در روز احد قبل از ورود به جنگ برای مسلمین خطبه خواندند و فرمودند : بر انسانی که به خدا و روز قیامت ایمان دارد واجب است نماز روز جمعه را فراموش نکند . مگر اینکه طفلی باشد که به سن تکلیف نرسیده است و یا بیمار باشد و نتواند در نماز جمعه شرکت کند . اگر کسی نسبت به نماز جمعه بی نیازی بجوید ، خدا هم از او بی نیازی می جوید .
مناسبتهای هفته را به اختصار محضر همه شما خوبان عرض می نمایم./
از مناسبتها:
آغاز ایام حج:
با آغاز شروع حج به تدریج عده ای از زائرین از این استان عازم سفر معنوی حج می شوند . برای این عزیزان آرزوی سفری توأم با سلامت و موفقیت داریم . سفری با دست آورد بزرگ ، نه اینکه برود و فقط اعمالی را انجام بدهد و تنها با چمدانی پر از هدایا برگردد . افرادی در همین سفر حج توانستند نقطه عطفی در حیات خود بسازند . افرادی که این حج در این مدت کوتاه فرصتی برای آنها فراهم کرد که سبب دگرگونی در زندگی آنها را ایجاد کرده است . من خود شاهد چنین افرادی بودم که شرایط قبل و بعد از حج آنها اصلا با یکدیگر قابل مقایسه نبوده است . هنگامی که در میقات بود و لباس خود را در می آورد و لباس احرام به تن می کرد ، در طواف و سایر مواقف زمینه دگرگونی و تحول را برای خود فراهم کرده است .
از مناسبتها:
21 مرداد روز حمايت از صنايع كوچك است.
بنابر فرمایش مقام معظم رهبری ، مشكلات ، بيشتر از ناحيه مديريت و نه تحريم‏ است! كشور الان در مسائل اقتصادى دچار مشكلات عمده‏ اى از جمله رکود و بیکاری و مسأله إشتغال است. پرداختن به صنايع كوچك و متوسّط در بخش صنعت می تواند تا حدودی رکود و معضل بیکاری را حل کند. به صنايع متوسّط و كوچك نگاه ويژه بكنند. الان چندين هزار كارگاه و كارخانه متوسّط و كوچك در كشور هست که اگر بخواهند با عدم مدیریت صحیح اکثر آنها را تعطیل کنند چنانچه همینطور هم شد خسارت است ! آن‏ چيزى كه در متن جامعه اشتغال و تحرّك ايجاد و طبقات پايين را بهره ‏مند مى‏كند ، همين صنايع كوچك و متوسّط است ؛ اين‏ها را تقويت كنند و پيش ببرند.
از مناسبتها:
پيرزوى قهرمانانه حزب ‏الله لبنان بر ارتش سرتا پا مسلح و جنايتكار رژيم مجعول صهيونيستى در جنگ 33 روزه (1385 ه ش / 2006 م) // روز مقاومت اسلامى؛
در جنگ سى‏ و سه روزه ، وزير خارجه آمريكا گفت: اين درد زايمان منطقه خاورميانه جديد است! يعنى از اين حادثه يك موجود تازه‏ اى متولد خواهد شد كه همان خاور ميانه‏ اى است كه آمريكا دنبالش است. البته اين خواب آشفته تعبيرش همانى بود كه بر سرشان آمد! سياست خاورميانه ‏اى آمريكا مبتنى بود بر تقويت رژيم صهيونيستى و يكى از بزرگترين اقدامها و تصميماتشان اين بود كه در داخل لبنان - كه همسايه مشرف بر سرزمين فلسطين غصب ‏شده است - آن نيروى محركه و مؤمن و اثرگذار و نافذ ، يعنى حزب‏الله و نيروى مقاومت را از بين ببرند! لبنان و حزب‏ الله قهرمان نشان دادند كه با ايستادگى و با همت والا مى‏توان در مقابل اسرائيل ايستاد و اسرائيل را شكست داد. چيزى كه به مخيله بعضى از سياستمداران كشورهاى اسلامى هم خطور نمیكرد، اما اتفاق افتاد، در سايه ايستادگى ، مقاومت ، توكل به خداى متعال و استفاده از همه ظرفيت و نيروى حزب‏الله و مردم لبنان ، اسرائيل شكست خورد. اين يك نسخه عمومى و متعلق به همه دنياى اسلام است ، هيچ تفاوت نمی‏كند ، شرطش اين است كه مسؤولان كشورهاى اسلامى ، منافع ، خواسته ها و هوا ‏هاى شخصى خودشان را در قضيه دخالت ندهند و مصلحت امت و مصلحت كشور را در نظر بگيرند. اگر اين شرط رعايت شود ، اين نتيجه قطعى و حتمى است.
از مناسبتها:
26 مرداد ماه سالروز ورود اولین دسته از آزادگان به وطن .
 ضمن عرض تبریک به مناسبت سالروز آزاد سازی اولین دسته از اسرای ایرانی باید گفت آزادگان عزیزی که تا پای جان و تا آخرین لحظه در میدان رزم مقاومت کردند و به اسارت دشمن در آمدند . حتی در اسارت هم سعی کردند میدانی برای مبارزه با دشمن بسازند . در عین اینکه دشمن درصدد است این عزت و قدرت و صلابت را بشکند و زمینه ذلت آنان را در مقابل خود فراهم کنند و چه صحنه های پر افتخاری این عزیزان ساختند و با وجود آن صحنه ها و مقابله با آنها با سرافرازی و سربلندی وارد کشور شدند . وقتی مردم این صلابت ها را از جانب آنها شنیدند با آغوشی باز از آنها استقبال کردند و سعی کردند آن عزیزان را در آغوش گرم خود بپذیرند و آنها را با خانواده همراه کنند . این عزیزان در اسارت خود میدان رزمی برای مبارزه با دشمن ساختند و تا آخرین لحظه اجازه سوء استفاده دشمن از خود را ندادند . قدم های این عزیزان را گرامی می داریم .
آزادگی یک سرمایه است که نباید با این سرمایه تجارت نکنیم . مبادا بگذاریم این آزادگی لکه دار شود ! مبادا این آزاده در گردونه زندگی خود اموری را انجام دهد که که حاضر نشد در دوران اسارت آن را بر دامن او خود بنشاند ولی بعد از آن در چرخه زندگی کاری کند که سبب ذلت خود را فراهم کند  وقتی کسی می پرسد که آیا فلانی آزاده است ، در حالی که اموری را انجام می دهد که شایسته یک فرد آزاده نیست ؟ این امور سبب شرمساری دیگر آزادگان می شود . یک آزاده باید کاری کند تا همواره آزاده بماند همانگونه که قبل آزاده بود باید تا پایان عمر این آزادگی را حفظ کند.

در پایان:
روزی که بنده  در تاریخ 19 اردیبهشت 1393 بعنوان امام جمعه در شهر شما معارفه شدم و امروز که تاریخ 20 مرداد 1396 آخرین خطبه نمازجمعه را در محضر شما بمدت سه سال و سه ماه مهمان شما مردم فهیم و ولایتمدار، مردمی که در ادب و فرهنگ و سلحشوری بعنوانِ یادگاران  8 سال مقدس و شهری که سربازان آل الله یا همان مدافعان حرم را دارد بودم صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم. امروز روز خداحافظی نیست بلکه خدمت در سنگر و شهر دیگریست. به جرأت می توانم بگویم در بین شما مردم دیندار و با صفا از خودم بدی دیدم ولی از شما بدی ندیدم. اگر قصد رفتن به نزدیک وطن خودم را دارم بیشتر بعلت پاره ای از مشکلات و نزدیک بودن به خانواده و اقوام و خدمت به آنها و نیز تحصیل فرزندان که مرا مجبور به این هجرت نموده است که اگر این مسائل نبود قطعا از این شهر جدا نمی شدم!
دنیا ، دنیای گذرایی است که بسیار به آخرت نزدیک است. تنها چیزی که در این دنیا باقی می ماند اخلاق و گذشت و محبت و مرحمت است. خدا در آیه 159 آل عمران به رسولش میفرماید:
« فَبِما رَحمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنتَ لَهُم ۖ وَلَو كُنتَ فَظًّا غَليظَ القَلبِ لَانفَضّوا مِن حَولِكَ» اگر تند خو و سخت دل بودی مردم از پیرامون تو متفرق می شدند. یعنی ای پیامبر حالا که نسبت به آنان مهربان هستی ، پس از بدیها و اعمال ناشایست و گناهان آنان در گذر و به دیده اغماض با آنها مواجه شو! و من امروز از همه شما مردم عزیز و شهیدپرور اعم از برادران و خواهران ، بسیجیان و ایثارگران مخلص ، خواهش می کنم با تأسی از پیامبر گرامی اسلام از همدیگر گذشت داشته باشید و هیچ چیز به زیبایی گذشت نیست. من از شما چیزی جز خیر و خوبی ندیدم  هیچ گلایه و شکایتی از شما ندارم هر چی بود خوبی بود. برادران و خواهران ایمانی من، یقین بدانید هرجا باشم دعاگوی شما خواهم بود. اگر توفیق نماز شب و زیارت ائمه معصومین پیدا کنم دعاگوی شما خواهم بود هرجا بروم ممنون دار شما هستم و یقینا نیکی های شما را فراموش نخواهم کرد. اگر سخن و حرف بنده حقیر که شخصی و از روی قصد نبوده و باعث ناراحتی و آزردگی خاطر کسی شد و به کسی سخت گذشت همینجا طلب عفو و بخشش می کنم و به بزرگواری خودتان فرزند و برادر ایمانی خودتان را ببخشید. من در طول این سه سال و أندی در شهر کلاته خیج احساس غریبی نکردم خیلی محبت ها از شما دیدم امیدوارم قدردان این محبتها باشم و آن را جبران کنم . از ستاد نماز جمعه و دفتر امام جمعه نشکر می کنم آنهایی که مستقیم و غیر مستقیم با بنده در پیشبرد اهداف این شهر همکاری کردند تشکر می کنم.  از دکتر تقوی رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و نیز معاونت جذب و گزینش ائمه جمعه و مسئول نمایندگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان مازندران جناب حجت الاسلام حاج آقای انتظاری که ما را مورد لطف خودشان قرار دادند بخاطر قرار دادن ما در شهری بنام شهر لاریجان که بخاطر موقعیت جغرافیایش منطقه مهمی است که چند تا شهرداری و بخشداری بخودش دارد و مسئول دو قوه قضائیه و مجلس اهل همان شهر هستند و جایگاه علامتین جوادی و حسن زاده آملی هست و با دعای خیر شما همین تجربه را در آنجا نیز پیاده کنیم. برای من افتخاری است که شروع کارم از شهر شما بود و خودم را اینجایی می دانم. من از این شهر کیسه ای برای خودم ندوختم و چیزی با خودم نمی برم ولی تنها چیزی که با خودم می برم سند قلبهای شماست که آن را بنام خودم کردم و با خود می برم. انشاء الله همیشه پیروز و سربلند باشید!



 

اخبار
ارتباط با امام جمعه