جمعه 1396/5/6 - 17 : 5
مشخصات امام جمعه
سید علی مروج
سید علی مروج
شهرك انديشه
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1396/4/30
مسئولین مبحث حجاب را جدی بگیرند

خطبه اول :

توصیه به تقوا

خودم و همه شما نمازگزاران عزیز در روز جمعه را سفارش می کنم به رعایت تقوای الهی و مراقبت در گفتار و و اعمال و رفتار.

در ایام شهادت امام جعفر صادق (ع) هستیم، ان شاءالله با نابودی آل سعود ، با نابودی این تکفیری ها ، خداوند زیارت با معرفت 4 امام مظلوم و قریب و شهید ما را ان شاءالله در قبرستان بقیع روزی همه ما بگرداند .

چند وجهی بودن تقوا

آن تقوایی که مورد نظر اسلام است ، مورد نظر اهل بیت (ع) است ، یک تقوای ذو ابعادی است که هم بعد فردی دارد و هم اجتماعی و هم اقتصادی و هم فرهنگی و هم نظامی و هم سیاسی .

منظور از تقوا ، تقوای ابوموسی اشعری ها نیست ، منظور از رعایت تقوا و فرمانبرداری خداوند متعال ، تقوای امیر المؤمنین و ائمه معصومین (ع) است .

امیرالمؤمنین (ع) یک انسانی است که از نظر انسانیت و نیازهایی که دارد مانند من و شما است ، هیچ فرقی ندارد اما در میدان جنگ و میدان رزم، کسی امیر المؤمنین (ع) را در برابر دشمنان خودش خندان ندید . همیشه با اخم و با چهره ای عبوس در مقابل دشمنان و منافقین می ایستد و شمشیر می زد . این شمشیر نوعی تقوا و مراقبت است .

مراقبت از دین ، مراقبت از اسلام ، شاعر چه زیبا سروده امیرالمؤمنین (ع) و ویژگی های آن حضرت را ، همان امامی که در محراب عبادت چشمانش  پر از اشک می شد ، همان امامی که وقتی یک یتیمی می دید زانوانش می لرزید ، در برابر دشمن چون کوه می ایستاد ، چه زیبا این اشعار را سرودند در وصف مولی الموحدین امیرالمؤمنین ، امام متقین علی بن ابیطالب (ص) .

ابعاد تقوای امام صادق علیه السلام

امیر المؤمنین (ع) در همه ابعاد اهل تقوا و مراقبت بود . ایام شهادت امام جعفر صادق (ع) است . این هفته به مناسبت شهادت امام جعفر صادق (ع) که رئیس مذهب ما است ، مذهب جعفری و ما شیعیان افتخار می کنیم اما اهل بیت (ع) همه اینطور بودند .  تقوای امام صادق (ع) که به مناسبت شهادت امام صادق (ع) این هفته متن خطبه اول من درباره این امام همام (ع) است . امام صادق (ع) در عین اینکه در محراب عبادت مشغول عبادت بود در محراب به پهنای صورت اشک می ریخت و خداوند را عبادت می کرد . در کرسی علم و  دانش و فقاهت شاگردانی را تربیت کرد . درست است که او دست به قبضه شمشیر نبرد چون موقعیتی را پیدا نکرد تمام ائمه اطهار (ع) و همه انبیاء الهی همه وهمه در مسیر تقوای الهی قدم برداشتند و همه مبارزه کردند . و همه انبیاء الهی و ائمه اطهار به درجه رفیع شهادت نائل آمدند . علت شهادتشان هم مبارزه سیاسی آنها بود در واقع هدف از تقوا فقط گوشه نشینی و تسبیح به دست گرفتن و ذکر گفتن نیست .

بسم الله؛ وارد میدان بشویم ، وارد عمل بشویم ، خیلی از علما و بزرگان راحت در منزل نشسته اند؛ مردم در تابستان ها در جای خنک و زمستان ها گرم ، خبر ندارند که در مسند حکومت نشستن و با شرق و غرب  عالم مبارزه کردن و با فتنه های آخر الزمان ستیزه کردن چقدر مشکل است فقط می نشینند و ان قلت و قلت می کنند .

امام صادق (ع) و فقه جعفری یک فقه جامعی است ، در مکتب امیرالمؤمنین می گوید فقیرٌجواد؛ ندار است اما بخشنده است .

مگر می شود انسان شجاع باشد ، بی باک باشد ، دست به شمشیر باشد اما حلیم هم باشد ، صبور هم باشد ، گذشت هم کند، اهل عبادت هم است. امام هم خونریز است، و هم اهل عبادت؛ امام جمعه هم اسلحه به دست می گیرد در روز جمعه و هم همه را سفارش می کند به رعایت تقوای الهی.

در یک گوشه نشستن و تسبیح به دست گرفتن تقوا نیست . عزیزان مراقب باشیم ، بعضی از بزرگان مقام شان محترم است . اما اگر آنهایی که در یک گوشه ای نشستند و تسبیح به دست گرفتند ، بخواهند نظام و انقلاب را تخریب کنند ، مقام عظمای ولایت و رهبری را تخریب کنند ، شما مردم انقلابی اجازه نمی دهید . یقین و اعتقاد داریم جایگاه نائب امام زمانی، جایگاه امیر المؤمنین (ع) است ، جایگاه امام صادق (ع) است .

ائمه اهل سنت، شاگردان امام صادق

چرا می گویند فقه ما فقه جعفری است ، مکتب ما مکتب جعفری است، چرا نمی گویند مکتب ما مکتب علوی است؟ در زمان امام صادق (ع) این ائمه اهل سنت که در واقع 4 امام حنبلی و حنفی و شافعی و مالکی ، 4 امام اهل سنت هستند و از این 4 امام تقلید می کنند . امروز هم تمام فتاوای مفتی ها بر اساس این 4 امام است . حکمشان بر اساس فتوای این 4 امام شان است ، تغییر نکرده است . این فقه پویای شیعه است که هر سال و هر ساعت و هر روز در حال تغییر است متناسب با احکام و متناسب با مسائلی که در روز اتفاق می افتد ، شناور هستند . لذا در زمان امام صادق (ع) که بعد از زمان امام صادق (ع) است که این 4 امام در واقع 2 امام اهل سنت که مالک بن انس باشد که امام مالکی ها  است و ابو حنیفه باشد که نعمان بن ثابت است، امام حنفی ها است این 2 امام اهل سنت هر دو شاگرد امام جعفر صادق (ع) بودند و در آن عصر نعمان بن ثابت ابو حنیفه، گفت اگر ان دو سالی که من شاگردی امام صادق (ع) را کردم نبود ابوحنیفه ای وجود نداشت ، نعمانی وجود نداشت ، فقه اهل سنتی وجود نداشت. 2 سال شاگردی کرده، فرق ما با آنها در اینجا است. و 2 امام دیگر احمد بن حنبل امام حنابله و محمد بن ادریس امام شافعی ها هم در واقع شاگردان نعمان بن ثابت ابو حنیفه  و مالک بن انس بودند آنها هم غیر مستقیم می شود بگوییم شاگردان امام صادق (ع) بودند . اما امام بزرگ آن عصر امام جعفر صادق (ع) بود که 4 هزار نفر پای درس آن امام نشستند . من و شما هم که امروز فقهمان فقه جعفری است، ما گفتیم از بین استاد و شاگرد ما می خواهیم استاد را انتخاب کنیم و فقه ما فقه جعفری باشد . لذا از زمان امام جعفر صادق (ع)  مذاهب مسلمین تقسیم شدند . ائمه مسلمین تقسیم شدند ، آزاد هم بودند هر کسی دلش می خواست هر امامی را انتخاب می کرد شما شیعیان امام جعفر صادق (ع) را انتخاب کردید اما افتخار می کنیم .

مشروعیت از خدا یا مردم؟

من یک سؤالی دارم ، آنهایی که مشروعیت را از مردم می دانند ، سؤالم این است که زمانی که امام زمان (ارواحنا له الفداه) ظهور کرد آیا او ظهور خودش را و ولایت خودش را و مشروعیت خودش را به انتخابات می گذارد . امام زمان (ارواحنا له الفداه) هم انتخاباتی برگزار می کند ، تا مردم قبولش کنند  یا اینکه او ولایت و حکومت و حاکمیت و مشروعیت خودش را مانند امیر المؤمنین علی بن ابیطالب (ص) از خداوند متعال و نبی مکرم اسلام خاتم الانبیا محمد مصطفی (ص) گرفته است  . لذا ما اعتقاد داریم همه ائمه اطهار همینطور بودند هر امامی که در آن زمانی که امامت داشت به دنبال فرصت بود تا علاوه بر اینکه ولایت داشت حکومت را هم تشکیل بدهد و حدود را اجرا کند .

و کسانی که در مقابل او می ایستند او را همراهی نمی کردند به عنوان طاغوت زمان می شناختند . به امام صادق (ع) عرضه داشتند چرا شما به دیدار منصور نمی روید؟ امام صادق (ع) در پاسخ کسانی که می گفتند بروید به دیدارمنصور، او  حاکم است، او به هر حال خلیفه است. حضرت در پاسخ می فرمودند: کاری نکردیم که بخواهیم بترسیم و پیش منصور برویم منصور چه کاره است ، منصور که ولایت ندارد ، منصور که مشروعیت ندارد ، او حاکم طاغوت است ، امر آخرت ما هم که در دست منصور نیست و اگر نزد او برویم آخرت ما آباد نمی شود پس به درد دنیای ما که نمی خورد به درد آخرت ما هم نمی خورد . ما امیدی به او نداریم و منصور هم صاحب ولایت نیست ، که حالا برویم و به او تبریک و تهنیت بگوییم . یعنی برویم تهنیت به او بگوییم ، بگوییم منصور این ولایت و این حاکمیت و این خلافت را من به تو تبریک می گویم ، چون امر ولایتی ندارد ، او حاکم طاغوت است .

بریدن از طاغوت و پیوند با حکومت خدا

ابو بصیر از اصحاب  امام صادق (ع) و نزدیکان آن حضرت است ، می گوید همسایه ای داشتم در دربار طاغوت زمان بنی امیه و بنی عباس ، هر دو طاغوت هستند برای ما فرقی نمی کند . امام صادق (ع) در عصری زندگی می کرد که حکومت طاغوتی بنی امیه در آن عصر بود هم حکومت طاغوتی بنی عباس . امام صادق در بین آنها بود . لذا اواخر عمر طاغوتی بنی امیه و اویل عمر حکومت طاغوتی بنی عباس در زمان امامت امام صادق (ع) واقع شد .  ابو بصیر میگوید همسایه ای داشتم ، میخواهم عرض کنم که امام صادق (ع) نه تنها طاغوت تشویق نمی کرد ،پیروی نمی کرد ، تقویت نمی کرد بلکه مبارزه هم می کرد به دنبال فرصت بود به دنبال موقعیت میگشت.

ابو بصیر می گوید من یک همسایه داشتم در دستگاه طاغوت مشغول به کار بود این لقمه های حرام این حقوق های حرام که در دستگاه طاغوت به دست آورده بود ، اورا منحرف کرده بود ، همسایه من بود اما اهل نماز و عبادت ودعا نبود. روزی بهش اعتراض کردم یعنی در واقع امر به معروفش کردم به من گفت تو آقا و مولا داری ، تو صاحبی مثل جعفر بن محمد صادق داری من که را دارم به او گفتم که کاری ندارد که تو هم بیا خدمت آقای من توهم بیا خدمت مولای من ، گفت فکر نکنم من را قبول کند ، ابو بصیر می گوید من هر وقت رفتم به دیدار آقا و مولایم حتما سفارش تو را به او می کنم . ابو بصیر می گوید خدمت امام صادق (ع) رسیدم گفتم آقا جان من یک همسایه ای دارم در دستگاه طاغوتی مشغول به کار است و حقوق می گیرد و لوازم او از آن دستگاه تأمین می شود . آقا امام صادق (ع) فرمودند که به این رفیقت به این همسایه ات بگو اگر از دستگاه طاغوت زمان بیرون بیایید من حاضرم بهشت را برایش تضمین کنم خوشا به حالش امام زمانش بهشت را تضمین کند.

ابو بصیر میگوید برگشتم ماجرا را گفتم چند روز گذشت دیدم که غلامش امد دنبالم گفت آقا کارتان دارد آمدم دیدم همسایه از پشت درب بیرون نمی آید ، تمام اموالی که از این راه به دست آورده بین فقرا تقسیم کرده است ، حتی لباس در تن خودش را هم در آورده که همه از طاغوت بوده این نشان می دهد که در هر عصر و هر دورانی یک حکومت الله و یک حکومت ولایتی است و یک حکومت طاغوتی است که ما باید مراقب باشیم. اینکه خاتم الانبیاء محمد مصطفی (ص) سفارش می کنند یعنی ما در هر عصری ما باید به دنبال امام زمان خودمان و امام زمانمان باشیم راه را پیدا کنیم .

ابو بصیر می گوید وقتی این اوضاع و این احوال را دیدم از دوستان کمک جمع کردیم وسایلی خریدیم و لباسی تهیه کردیم، چند روزی گذشت ، بیمار شد و در بستر افتاد . می گوید آمدم بالا سرش دیدم حالت خوبی ندارد و آخرین ساعات عمرش است می گوید به هوش می آمد و از هوش می رفت . یک لحظه صدایی زد و دست من را سفت گرفت و از حال رفت . به هوش که آمد گفت ابو بصیر امام تو به عهدش وفا کرد بعد چشمانش را بست و از دنیا رفت .

ابوبصیر می گوید خدمت امام صادق (ع) رسیدم در ایام حج ، تا حضرت من را دید گفت ابوبصیر من به عهدم وفا کردم . خدایا ما شاکریم که یک همچین امامی داریم .

عزیزان ائمه اطهار ولایتشان ولایت الله است . مشروعیتشان از طرف خداوند و پیامبر اسلام است . مردم به امام مشروعیت نمی دهند و امام هم به دنبال فرصت است . این فرصت در زمان حضرت امام رضوان الله تعالی علیه مهیا شد . مردم آمدند ، خود مردم آمدند ، امام را پیدا کردند، چراغ راه را پیدا کردند حالا در این موقعیتی که مردم چراغ راه را پیدا کردند امام هم وظیفه اش به گونه ای دیگر است باید دست مردم را بگیرد و باید مردم را هدایت کند، مردم را کمک کند و باید راهنمای مردم باشد . در این روایت ببینید باز در روایتی است از امام صادق (ع) که در این روایت امام صادق (ع) سفارش می فرمایند ، توصیه می کنند اینکه امام باید خودش دلیل باشد .

ارکان اسلام

اسلام 5 ستون دارد  این 5 ستون یکی نماز (جمعه) است و بعد می فرماید ارکان اسلام ولایت است ، حاکمیت است ولایت کلید نماز است ، کلید روزه است ، کلید حج است ، امامت رکن دین است و بعد می فرماید والی کیست ؟ حاکم؛ مسئول؛ رهبر؛ آن والی باید دلیل باشد بر نماز و بر روزه و بر حج باید مردم را راهنمایی کند به سوی نماز به سوی حج به سوی روزه به سوی باید ها و نباید های الهی نه اینکه مسئول و حاکم مردم را از خداوند و دین دور کند نه اینکه بیاید و بگوید ما مسئول نیستیم مردم را به بهشت ببریم .

امام صادق می فرماید : مسئول؛ رهبر حالا  مراتب دارد می آید تا پایین همه مسئول هستند نسبت به مردم ، روزه مردم ، خمس مردم ، واجبات مردم ، همه مسئول هستند . در نظام حاکمیت لذا امام صادق (ع) به دنبال این حاکمیت بود اما فرصت پیدا نمی کرد دست به شمشیر ببرد . او با تربیت 4 هزار شاگرد یک خدمت فرهنگی به اسلام کرد ، فرصت شمشیر به دست گرفتن نداشت چرا چون یاورانی نداشت اما ولایتش هم از بین نرفته بود این مردم بودند که ضرر می کردند و از حاکمیت الله محروم بودند . اگر یک روزی برسد که مردم بگویند ما حاکمیت فقیه را نمی خواهیم فقیه که محروم نمی شود مردم محروم می شوند از حاکمیت فقیه و حاکمیت الله . دوباره می شود طاغوت ، حقوق ها می شود حرام ، وسایلی که از این راه به دست آورده می شود، می شود حرام چون حاکمیت ، حاکمیت طاغوت است . لذا خود حاکمیت فقیه و خود حاکمیت ولایت یک مهر مشروعیت بر تمام ارکان و ابعاد زندگی ما مردم و مسئولین است . این توفیق الهی است این نعمت الهی است ما باید این نعمت را بپذیریم و خداوند را شکر گذار باشیم و امام صادق (ع) هم اگر هارون مکی هایی داشت یقین بدانید دست به شمشیر می شد .

هارون مکی های زمان!

سهل بن سعد خراسانی خدمت امام صادق (ع) رسید ، مأمون رقی می گوید من در خدمت امام صادق (ع) بودم، وقتی سهل بن سعد خراسانی وارد شد ، تا رسید شروع کرد دست بوسی و گفت آقا صد هزار نفر پا به رکاب و دست به شمشیر داریم در خدمت شما و بعد امام صادق (ع) فرمودند : این تنور را روشن کنید ، تنور روشن شد آتش بر افروخته شد ، گفت سهل بن سعد خراسانی مگر نمی گویی صد هزار تا حالا تو یک دانه برو در آتش ببینم ، سعد گفت آقا جان این کار ما نیست . هارون مکی وارد شد ، هارون مکی یکی از اصحاب و شیعیان خاص امام صادق (ع) است. هارون مکی های این زمان ما، این شهدایی بودند که سینه های خودشان را سپر آتش های گلوله ها کردند ، اینها هارون های مکی هستند . این شهدای مدافع حرم هارون های مکی هستند . والله قسم هارون های مکی این دوره زمان ما همین شهدا و شهدای مدافع حرم هستند . آن روز هارون مکی رفت در آتش؛ آتش، آتش است چه فرقی دارد و بعد امام صادق (ع) شروع به صحبت کرد و بعد به سهل بن سعد خراسانی گفت : ای سهل چند تا از این شیعیان داری در خراسان ؟ گفت : آقا جان ، هیچی نداریم .

 حالا امروز که ولی امر مسلمین امام خامنه ای (حفظه الله ) جان بر کفانی دارد ، هارون های مکی دارد ، والله قسم آنقدر هارون مکی ها در صف ایستاده اند که جوانان ما جانشان را فدای این نظام و این انقلاب و مدافعین حرم کنند ، آنقدر جوان ها به صف ایستاده اند ، خوب در همین موقعیتی که رهبر عزیزمان نائب امام زمانمان میلیون ها هارون مکی دارد ، مراقب انقلاب و نظام نباشد شما ها هارون مکی های رهبر عزیز ما و نائب امام زمان ما هستید .

 

 

 

 

 

 

 

خطبه دوم :

توصیه به تقوا

مجددا شما نمازگزاران عزیز، خواهران و برادران نمازگزار را در این روز جمعه سفارش می کنم به رعایت تقوا و مراقبت در گفتار و اعمال

گرامیداشت سالگرد اولین نماز جمعه

هفته ای که در پیش رو داریم  سالگرد اولین نماز جمعه تهران در 5 مرداد سال 58 به امامت مرحوم حضرت آیت الله سید محمود طالقانی است.

من لازم است تشکر کنم از مسئول محترم ستاد نماز جمعه شهر اندیشه حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا صادقلو، که پیش از خطبه ها قسمتی از فعالیت های نماز جمعه اندیشه را برای شما بیان کردند و وقت نشد که همه فعایت ها بیان شود .

ان شاء الله برای هفته آینده یک گزارشی از عملکرد نماز جمعه شهرتان توزیع می گردد بین نمازگزاران در روزنامه جوان . ان شاء الله همه شما از فعایت های نماز جمعه شهرتان آگاه خواهید شد .

من لازم میدانم تشکر کنم در طول این 4 سال که وارد 5 سال هم می شویم از سال 91 که اولین نماز جمعه را شروع کردیم در 18 اسفند 91 اگر در حافظه شما باشد چه قدر این سالها زود گذشت. منتشکر می کنم از همه عزیزانی که در برگزاری این جایگاه زحمت کشیدن، 3 شهردار عزیز تا به امروز داشتیم هر 3 شهردار بزرگواری که محبت کردن، همراه و همدلی کردن، درست است که بعضاً بعضی از مسئولان شهرستانی کارشکنی و اذیت می کنند اما ما از مسئولان داخل شهرمان راضی هستیم در رابطه با بحث نمازجمعه و همکاری آنها با این جایگاه، من از همه عزیزان بسیجی، پاسداران عزیز، نیروی انتظامی که هر هفته بحث امنیت خارج نماز جمعه، راهور عزیز، ستاد نماز جمعه، معاونت برادران و خواهران، عزیزان در مسجد، عزیزانی که هر هفته می ایستند، مواظب و مراقب هستند که خدایی ناکرده اتفاقی نیافتد، شرایط را آماده می کنند، فضا در تابستان خنک و در زمستان گرم، از تک تک شما عزیزان و مسئولان تشکر می کنم معاونت های محترم شهردار عزیزمان و آتش نشانی که همیشه حاظر هستند، اتوبوس رانی همه و همه و هر کسی که در این جایگاه را کمک و تقویت کرد لازم است وظیفه هم است، لطمه می خوریم.

اهمیت نماز جمعه

اما اهمیت نماز جمعه همین بس که خداوند متعال یکی از 114 سوره قرآن را به نام نماز جمعه نامگذاری کرده است.

روز جمعه که می شود همه کارها را کنار بگذارید. کسب و کار ، فامیل ، ناهار و شغل و پست، همسایه ، بازی و .... همه کارها را کنار بگذارید بشتابید برای نماز جمعه . از این جایگاه خودتان را محروم نکنید . با شبهات که آیا امامش عادل است یا عادل نیست . همین که مقام ولایت این امام را اینجا انتصاب کرده است همین برای شما کافی است که بگویید ما به خاطر انتصابش می آییم نماز می خوانیم .

خداوند را شاکر هستیم هم بنده و هم شما نمازگزاران و عزیزان شهر اندیشه ، باید خداوند را شاکر باشیم که خداوند بعد از 33 ،34  سال از سالگرد انقلاب ، 4 سال است که نماز جمعه در اینجا مستقر شده است.34 سال است که از انقلاب گذشته است ، این نعمت را خداوند به شما عنایت کرده است ، این جای شکر دارد ، قدر این نعمت را باید بدانیم .

 نماز جمعه ای که در عصر غیبت واجب تاخیری است . اگر نماز جمعه خواندید دیگر نماز ظهر ساقط می شود . اما در عصر ظهور حضرت (ارواحنا له فداه) واجب عینی است  .

قبل از انقلاب آرزوی علمای اسلام و مردم بود که در شهرها این نماز جمعه برگزار شود اما این آرزو با انقلاب اسلامی محقق شد و اولین نماز جمعه در کشور ما در سال 58 به امامت آیت الله طالقانی و با حکم حضرت امام (ره) منعقد شد .

نماز جمعه ای که منافقین تبلیغات بسیار گسترده ای کرده بودند ، مانند همین الان که هنوز از این تبلیغات منفی شان دست برنداشته اند . آن روز هم تبلیغات منفی فراوانی کرده بودند . نماز جمعه چیست ؟ مگر امام زمان آمده ؟ از این شبهاتی که بعضی ها ایجاد می کنند ، اما در صفوف نفوذ کرده اند ، در بین مسئولین و کارها و همه چی ... اما در این یک مورد نتوانسته اند نفوذ کنند . آن روز هم منافقین وقتی این صفوف میلیونی؛ بیش از یک میلیون نفر در اولین نماز جمعه تهران شرکت کرده بودند ، آن انگیزه ، آن شور و حال انقلابی و حال و هوای عجیب مردم را دیدند عقب نشستند. اما امروز بیش از هزار نماز جمعه در کشور داریم به برکت انقلاب و نظام .

اولین نماز جمعه با جمعیت بیش از یک میلیون نفر ، منافقین شبهاتی را به راه انداخته بودند . مردم شرکت نکنند ، اما آن صفوف متصل میلیونی را که دیدند ، همه نقشه هایشان نقشه بر آب شد مثل همیشه . آنجا دیدند که نه تنها جایگاهی ندارند بلکه دیدند مردم مشت های خودشان را گره کرده اند و شعار هایی بر علیه کفار و منافقین و مشرکین زمان می دهند ، مشت محکمی هم بر دهان آنها زدند .

مشت های گره کرده نماد مبارزه با استکبار

این مشت محکم در تکبیر هایی که شما می گویید نه تنها آن روز مردم این تکبیر ها را می گفتند امروز هم این مشت محکم بر دهان آن ها هم می خورد .

شاید تا امروز شما فکر نکرده بودید که چرا مشت هایمان را گره می کنیم و تکبیر می گوییم ؟ این مشت ها که گره می شود یعنی به دهان آمریکا و اسرائیل به دهان منافقین می زنیم و اثر گذار  است .

تا به امروز نتوانسته اند نفوذ کنند در این صفوف وحدت آفرین و ولایی و انقلابی ، ان شاءلله از این به بعد هم موفق نخواهند شد .

اهمیت نماز جمعه در کلام امام راحل

اما حضرت امام رضوان الله در پیام تسلیت خودشان در پی ارتحال مرحوم آیت الله طالقانی یک نکته ای را اشاره فرمودند که در آنجا هم این مطلب را در حکم انتصاب مقام معظم رهبری به عنوان اولین امام جمعه تهران بعد از آیت الله طالقانی آورده اند که مرحوم مجاهد بزرگوار آقای طالقانی پس از عمری مجاهدت و پاسداری از اسلام که به رحمت خدا پیوست و ما را سوگوار کرد ، ملت ما گمان نکنند که نماز جمعه یک نماز عادی است ، نماز جمعه با شکوه مندی که دارد برای نهضت ما یک پشتوانه محکم و در پیشبرد انقلاب اسلامی ما عامل مؤثر و بزرگی است .

اهمیت نماز جمعه در کلام امام خامنه ای

مقام معظم رهبری هم نماز جمعه را به عنوان یک قرارگاه معرفی می فرمایند . قرارگاه ایمان ، تقوا ، بصیرت و اخلاق و می فرمایند خب چرا قرارگاه ایمان و بصیرت و اخلاق است ؟ مقام معظم رهبری می فرمایند : به ایمان و بصیرت مردم ما حمله می کنند . چه کسانی به بصیرت مردم ما حمله می کنند ؟ بعضا دوستان و دشمنان به بصیرت مردم ما حمله می کنند . بصیرت را افراطی گری می دانند ، بصیرت را تندروی می دانند . بعضی از دوستان و دشمنان ما  متأسفانه معنی بصیرت را متوجه نشده اند .

در روایتی از امام صادق (ع) می فرماید : مسئولیت تمام باید ها و نباید ها در نظام اسلامی با حاکم و مسئولان ارشد نظام است.

کابینه تراز انقلاب

در ایامی قرار داریم که وزرایی باید انتخاب شوند که این بصیرت لازم را داشته باشند، شجاعت داشته باشند ، جوان باشند ، پاکدست باشند ، مردمی باشند ، انتقاد پذیر باشند .

رئیس جمهور محترم فرمودند: کابین دوازدهم فراجناحی است مانند دولت یازدهم، اما در جای دیگری در همان روز فرمودند: ما اگر بخواهیم وزرایی انتخاب کنیم، نظر ما، نظر آن 24 میلیون است.

شما می فرمائید فراجناحی است بعد رای مردم را تقسیم می کنید.

مقام معظم رهبری فرمودند مردم را 2 دسته نکنید، همه مردم به شما رای دادند. در ایام مرداد ماهی که مقام معظم رهبری حکم شما را تنفیذ می فرمایند و به شما مشروعیت می دهند آیا به خاطرآن 24 میلیون نفر است یا به خاطر آن 41 میلیون نفر است؟

مقام معظم رهبری شما را رئیس جمهور ایران اسلامی معرفی می کند. شما برای همه مردم رئیس جمهور هستید نه فقط 24 میلیون نفر. شما رئیس جمهور 41 میلیونی که رای دادند نه شما رئیس جمهور 80 میلیونی هستید و اگر شما یک عده ای را قبول ندارید ولی ما شما را رئیس جمهور خودمان می دانیم. آقای رئیس جمهور محترم شما رئیس جمهور همه کشور هستید.

مقام معظم رهبری می فرمایند: این جایگاه نماز جمعه جایگاه بصیرت است، کسانی هم می خواهند با بصیرت افزایی مردم مبارزه و مقابله کنند و می آیند این جایگاه ها را زیر سوال می برند.

 نقد منصفانه را خود مقام معظم رهبری هم امام خامنه ای (حفظه الله) بیان فرمودند: مسئولین کشور، دولت محترم، قوه قضاییه، قوه مقننه این کسانی که تصمیمات کلان را برای کشور می گیرند باید همواره در نظر داشته باشند هر چیزی که شائبه ضدیت با اسلام یا بیگانگی از اسلام، ضدیت با انقلاب یا بیگانگی از انقلاب یا هر چیزی که از این قبیل باشد جزمنافع ملی نیست و مورد تصمیم نمی تواند قرار بگیرد. این یعنی بصیرت؛ و منافع ملی که با هویت ملت مسلمان ما معارضه ای نداشته باشد ملاک صحت تصمیم گیری ها است. مسئولین عزیز توجه بفرمائید عرض کردیم این جایگاه، جایگاه بصیرت است. آنهایی که به بصیرت مردم ما حمله می کنند توجه داشته باشند منافع ملی بر اساس هویت ملی اسلامی ما باید مد نظر قرار گیرد و در تصمیم گیری ارشد نظام غیر از این باشد تخلف و خیانت است، بی توجهی به امر ولایت است.

جایگاه بصیرت افزای نماز جمعه

به تقوا و اخلاق مردم ما حمله می‌کنند آن‌هایی که می‌گویند ما بداخلاق هستیم توجه داشته باشند ما بداخلاق نیستیم اما اسلام به ما اجازه نمی‌دهد که در برابر ظالمان زمان سر تعظیم فرود بیاوریم، به ارزش‌ها اسلامی بی‌توجهی کنیم، شخصی می‌گفت من سمت خودم در کشتی را سوراخ ‌میکنم، من با شما کاری ندارم! افرادی هم آن‌طرف نشسته بودند و می‌گفتند این قسمتی که تو می‌خواهی سوراخ‌ کنی همه کشتی غرق می‌شود حالا اگر کسی بخواهد این کشتی را سوراخ کند و بگوید من با شما کاری ندارم شما اقلیت، ما اکثریت می‌خواهیم این کشتی را سوراخ ‌کنیم خوب همه ما غرق و نابود می‌شویم. ما همه یک ملت هستیم ملت قدرتمند ایران اسلامی، یک ملت واحد، با همین وحدت بود که در برابر دنیا ایستادیم، انقلاب کردیم، 8 سال جنگ را پیروز شدیم و به پیروزی رسیدم و تا به این روز هم انقلاب وجود دارد و ادامه خواهد داشت.  باید در سایه وحدت و هم‌دلی این انقلاب را به مقصد برسانیم.

 مقام معظم رهبری فرمودند: باید دفاع کنیم این قرارگاه لازم دارد، مانند قرارگاه‌های میدان جنگ، خوب این قرارگاه، قرارگاه دفاع است. دفاع از بصیرت، تقوا، ایمان و اخلاق مردم. ما ائمه جمعه وظیفه ‌داریم از این تریبون ها دفاع کنیم ما را زیر سوال نبرید ما به وظیفه دینی خودمان عمل می کنیم نیاز به قرار گاه میدان جنگ نماز جمعه یکی از مهمترین این قرارگاه ها است. قرار گاه ایمان و تقوا است، قرارگاه های میدان جنگ فرمانده هم دارند. فرمانده قرارگاه امامت جمعه شخص امام جمعه است اگر امامت جمعه و این دستگاه و نمازهای جمعه از انقلاب گرفته شود یقیناً لطمه ای سخت انقلاب خواهد خورد.

مقام معظم رهبری فرمودند: اگر اینجا خود بنده هم باید این جایگاه را تقویت کنیم اگر تقویت نکنیم لطمه می خوریم، ضرر می میبینیم. این جایگاه جایگاه وحدت و جایگاه همدلی و قرارگاه فرهنگی شهر.  برنامه و تجمع هایی که در طول سال انجام می شود همه با مدیرت این قرار گاه فرهنگی این همدلی و صفا و صمیمیت انجام میشود.

عزیزان کمک و تقویت کنید این جایگاه را، وظیفه همه ما تقویت این جایگاه است، خدایی ناکرده این جایگاه لطمه ای ببیند ولایت و نظام و انقلاب ما لطمه ای سخت خواهد دید.

 

اخبار
ارتباط با امام جمعه