دوشنبه 1396/9/27 - 37 : 8
مشخصات امام جمعه
سید حسین حسینی
سید حسین حسینی
صفادشت
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1396/9/24
رساله حقوق امام سجاد (ع)(11) (حق غریزه شهوت)

نماز جمعه 24/09/1396

مشروح خطبه اول

موضوع: رساله حقوق امام سجاد (ع)(11) (حق غریزه شهوت)

بسم الله الرحمن الرحیم

الحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین نَحمَدُهُ وَنَستَعینُه و نَستَغفِرُه وَ نَتَوَکّلُ علَیه وَ نُصَلّی وَ نُسَلِّم علی حَبیبِه وَ نَجیبه وَ خیَرَتِه فی خَلقه وَ حافِظِ سِرّه وَ مُبَلِّغِ رِسالاته سَیِّدِنا وَ نَبیِّنا اَبی القاسِم المُصطَفی مُحَمَّد(ص) وَ علی آلِه الاَطیَبینَ الاَطهَرینَ المُنتَجَبینَ الهُداةِ المَهدیین المَعصومین سیَّما بَقیَّهَ اللهِ فی الاَرَضین وَ صَلِّ علی اَئِمَّهِ المُسلِمین وَ حُماهِ المُستَضعَفین وَ هُداهِ المُومِنین.

عِبادَالله اوصیکُم وَ نَفسی بِتَقوَی الله

توصیه به تقوی: روی عن علی علیه‏ السلام قال:«يَنبَغِي لِمَن عَرَفَ اللهَ سُبحَانَهُ اَن لا يَخلوُا قَلبُهُ مِن رَجَائِهِ وَ خَوفِهِ» (غرر الحکم؛صفحه83؛روایت 1329)

در روایتی از امیرالمؤمنین علیه‏السلام منقول است که حضرت فرمودند: سزاوار نیست کسی که خدا را شناخته است، حتّی به مقدار یک چشم به هم زدن ، دلش از امید و بیم نسبت به خدا خالی باشد.

یعنی باید هر لحظه در قلب خداشناس دو حالت وجود داشته باشد: اوّل؛ امید به خدا، دوم؛ خوف از خدا، يعني هم امید به لطف و محبّت و مرحمتش و هم خوف از تأدیب و عقابش.

در ضمن این دو حالت باید با هم در قلب او باشند. چون اگر یکی باشد و دیگری نباشد، نقش تخریبی پیدا می‏کند. اگر در دلش فقط امید باشد، جرأت بر گناه پیدا می‏کند؛ از آن طرف اگر همه‏اش خوف باشد، از رحمت خدا مأیوس می‏شود و «الیأس من رحمۀ الله» بزرگترین معصیت است. لذا اگر یکی باشد و دیگری نباشد، نقش تخریبی دارد.

امّا اگر این دو با هم باشند، نقش سازندگی پیدا می‏کنند. خوف موجب می‏شود به اطاعت خدا مقیّد شود و رجاء موجب می‏شود به محبّت و رأفت و رحمت او دلبستگي پيدا كند، در نتیجه اگر خطا کرد بازهم به خدا روی مي‏آورد.

پس فرد با تقوا خداشناس است و خداشناسی او به این است که هم به خدا امید داشته باشد و هم خوف از خدا.

موضوع بحث ما راجع به رساله حقوق امام سجاد (ع) بود که هشت حق را عرض کردیم .اما نهمین حق از حقوق رساله امام سجاد(ع):

 رساله حقوق امام سجاد(ع):

1-      حقوق خداوند متعال

2-     حق نفس

3-   حق زبان

4-   حق گوش

5-   حق چشم:

6-    حق دست:

7-   حق پا:

8-   حق شکم:

9-     حق غریزه شهوت:

بدون شک، غریزه جنسی که بر اساس حکمت بالغه الهیه، در بشر به ودیعه نهاده شده، منشا آثار و برکات فراوانی برای بقای نسل انسانی است. و از سوی دیگر عامل بسیار مهمی در کامیابی و لذت بردن از زندگی و شادکامی افراد بشر است، ولی از آن‏جا که آثار زیان‏بخش و مخرب فراوانی در آن نهفته است، درباره کیفیت بهره‏گیری از غریزه جنسی و رابطه زناشویی و همچنین کنترل و مهار این غریزه، دین مقدس اسلام (برخلاف مکاتب افراطی و تفریطی که غریزه جنسی و شهوت را ممنوع یا بدون محدودیت می دانند) دستوراتی را حکم: «وَكَذَلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطًا (143)»(سوره بقره) شما را امت میانه‏ای نه اهل افراط و نه اهل تفریط قرار دادیم، صادر فرموده است.

که امام سجاد (ع) به حقوق غریزه شهوت در این رساله پرداخته و سه حق را بیان می فرماید :

حق غریزه جنسی و شهوت:

1-      حفظ و حراست:

« وَأَمَّا حَـقُّ فَرْجِكَ .... » اما حق غریزه شهوت. البته این هم مثل سایر اعضاء بر انسان حق دارد و از سوی خدای متعال این حق وضع شده است و همه ی ما موظف به ادای این حق هستیم .

حضرت فرمودند : « فَحِفْظُهُ مِمَّا لا يَحِلُّ لَكَ » یعنی حق غریزه و این امکان فوق العاده این است که آن را از آنچه حلال نیست حفظ کنی . به عبارت دیگر، شناخت حدود الهی، قُرق‌ها و حفظ غریزه از آلودگی و خروج از مرزهایی که برایش تعریف شده است و حفظ آن از آنچه برای تو حلال نیست. سپس فرمودند: «وَ الْاِسْتِعَانَةُ عَلَيْهِ بِغَضِّ الْبَصَرِ فَإِنَّهُ مِنْ أَعْوَنِ الْأَعْوَانِ » و برای آنکه بتوانی از حرام حفظش کنی، چشمت را از حرام برگردان». یعنی تو در حفظ و حراست و کنترل غریزه شهوت نیاز به کمک داری و باید کمک بگیری برای اینکه بتوانی این سرمایه‌ی ارزشمند و بزرگ را حراست کنی که مبتلا به حرام نشود. چشمت را از حرام برگردان که چشم بسیار کمک‌کننده است و انسان را کمک می کند تا این حقّ بزرگ را ادا کند.

دو نفر از مردم مدینه به نام های «هیت» و «ماتع» بسیار سبک سر و خام بودند ، آنها همواره مردم را با سخنان زشت مسخره می کردند و برای فراهم کردن مایه و زمینه خنده دیگران به آزار و اذیت مردم می پرداختند .

روزی پیامبر(ص) شنید که آنها می گفتند : هنگامی که به شهر طائف هجوم بردید و آنجا را فتح کردید ، در کمین دختر «غیلان ثقفی» باشید تا او را اسیر کنید و برای خود بردارید؛ چرا که او زنی خنده رو ،سیاه چشم و جا افتاده و قد کشیده است وکلامش دلرباست .

وقتی که پیامبر(ص) سخنان آنها را شنید فرمود: گمان می کنم که شما از آدم های سفیه و نادانی هستید که غیرت و مردانگی ندارند، به همین علت زیبایی زنان را بدون شرم بیان می کنید ،آنگاه دستور داد :آنها را از مدینه اخراج کردند و به سرزمینی به نام «غربا» تبعید کردند ، آنها فقط روزهای جمعه حق حضور در مدینه را داشتند .

پیامبر (ص) وقتی دید نصیحت کارساز نیست آنها را تبعید کرد .

چون نگاه آلوده در روایات مورد نکوهش قرار گرفته که امام صادق(ع) فرمود: « النَّظْرَةُ سَهْمٌ مِنْ سِهَامِ إِبْلِیسَ مَسْمُومٌ وَ کَمْ مِنْ نَظْرَةٍ أَوْرَثَتْ حَسْرَةً طَوِیلَةً » نگاه آلوده تیری است آلوده و زهآگین که از چله کمان ابلیس رها شده و چه بسا نگاه هایی که حسرت و پشیمانی طولانی در پی داشته باشد.

که نگاه به نامحرم در خیابان یا برخی گوشی ها و یا ماهواره و یا در برخی ارتباط های فامیلی و دوستانه می تواند اتفاق بیافتد و شیطان آن نگاه را به شکل یک عادت در بیاورد و صفحات طلایی و نورانی کتاب زندگی انسان را کدر کند.

2-    دائماً به یاد مرگ بودن:

«وَ كَثْرَةِ ذِكْرِ الْمَوْت» و همچنین زیاد به یاد مرگ باش. فراوانی یاد مرگ. نفرموده است: «ذِكْرِ الْمَوْت»، بلکه فرموده: «وَ كَثْرَةِ ذِكْرِ الْمَوْت»، فراوانی یاد مرگ می‌تواند این غریزه‌ی قدرتمند را مهار سازد و به شما کمک می‌کند که بتوانید از این سرمایه‌ی عظیم در جایگاه شایسته‌ی خودش استفاده کنید.

حضرت علی (ع) می فرماید : ای بندگان خدا بر حذر باشید از مرگ و از سختی های آن ، وقتی نفستان خواست شما را درباره شهوت به تباهی بکشاند زیاد به یاد مرگ باشید زیرا برای موعظه یاد مرگ کافی است.

رسول خدا(ص) اصحاب خود را درباره مرگ بسیار سفارش می کرد و می فرمود : زیاد مرگ را یاد کنید زیرا یاد مرگ شکننده لذات نفسانی و حایل میان تو و شهوات است. (بحار الانوار ؛جلد2؛صفحه287)

3-    ترساندن نفس از خداوند:

«وَ التَّهَدُّدِ لِنَفْسِكَ بِاللهِ وَ التَّخْوِيفِ لَهَا بِهِ » سومین مورد حضرت می فرماید : خودت را تهدید به عذاب خداوند کن و از خدا بترسان. نفْس خود را در برابر پروردگار متعال و در حضور او تهدید کنید و بترسانید که در مقام کنترل غریزه، مهار، حفاظت و حراست آن، عنصر خوف از خداوند بسیار مهم است.

و به این آیه قرآن زیاد توجه کرد که خداوند می فرماید : « ... أَضَاعُوا الصَّلَاةَ وَاتَّبَعُوا الشَّهَوَاتِ فَسَوْفَ يَلْقَوْنَ غَيًّا (59)» (سوره مریم) یعنی نماز را ضایع ساختند و شهوتها و تمایلات نفسانی خود را پیروی کردند پس بزودی (نتیجه کفر) گمراهی های خود را خواهند دید.

اگر انسان به عواقب شهوترانی توجه داشته باشد بیشتر از خدا می ترسد و نفس خود را از خدا می ترساند .

به برخی از عواقب شهوترانی اشاره می کنم :

الف: محرومیت از سلامت جسم و جان : شهوت پرستی و تحریک مداوم جنسی انسان را پیوسته در وضعیت هیجانی و ناآرام نگه می دارد و همین امر بهداشت روانی او را تهدید می کند . حضرت علی (ع) می فرماید : کسی که شهوتش بر او غالب آید روح و روانش سالم نمی ماند. (بحارالانوار؛جلد5؛صفحه236).

ب: محرومیت از خرد: هوسهای شهوانی نیروی خرد را تضعیف می کند و ار فروغ عقل می کاهد زیرا در تحریک جنسی و هیجان شهوت ، تمرکز حواس بر هم می خورد و فرصت تصمیم گیری و حسابرسی از انسان سلب می گردد. که حضرت علی (ع) می فرماید : کسی که مالک شهوتش نباشد مالک عقلش نخواهد بود.

ج: محرومیت از بصیرت: قرآن کریم یکی از آثار تقوا را بهره مندی از نیروی فرمان یا قدرت تمیز میان حق و باطل می داند: « إَن تَتَّقُواْ اللّهَ يَجْعَل لَّكُمْ فُرْقَانًا (29)» (سوره انفال) اگر تقوای الهی داشته باشید خداوند برای شما قدرت تمیز (حق و باطل) می دهد. نبود تقوا و بی بند وباری جنسی بصیرت را از انسان می گیرد که امام علی (ع) می فرماید : « ﻣَـﻦ ﺭَﻛِـﺐَ ﺍﻟﻬَـﻮَی ﺃﺩﺭَکَ ﺍﻟﻌَﻤَﯽ » (غررالحکم، جلد 6، صفحه 8352) کسی که بر مرکب هوا و هوس سوار شود ، کوری را دریابد.

د: محرومیت از آزادی: حضرت علی (ع) می فرماید : بنده شهوت چنان اسیر است که هرگز روی آزادی را نخواهد دید.(غررالحکم ؛جلد4؛صفحه352)

ه: محرومیت از خوش نامی: یکی از ره آورد های شهوت پرستی رسوایی و بد نامی است، شهوت آغازی شیرین و پایانی روسواگر و شوم دارد. که حضرت علی (ع) می فرماید : حلاوت شهوت امروز با تلخی ننگ از میان می رود.(غررالحکم؛جلد4؛صفحه252)

و: محرومیت از بهشت: در روایتی آمده است : وقتی که خداوند متعال، بهشت را آفرید، فرمود: ای جبرئیل برو و نظری به آن بینداز. جبرئیل رفت و نگاه کرد. سپس با خرسندی گفت: خداوندا به عزّتت سوگند، هیچ کس نیست که ویژگی های آن را بشنود، مگر آن که مشتاق گشته، وارد آن شود». آن گاه خداوند بهشت را با انواع سختی ها آمیخته ساخت و به جبرئیل فرمود: برو و نگاه کن. جبرئیل رفت و چون نگریست، گفت: خداوندا به عزّتت سوگند، هیچ کس نیست که از وضع دوزخ مطلع گردد و وارد آن گردد.

خداوند، دوزخ را با انواع شهوت ها و لذت ها آمیخت و بار دیگر از جبرئیل خواست که به آن بنگرد. جبرئیل رفت و چون دوزخ را در این هیئت دید، با نگرانی گفت: خداوندا به عزّتت سوگند، از آن بیم دارم که هیچ کس نمانَد، مگر آن که وارد آن گردد. (مستند احمد؛جلد 2؛ صفحه 254)

زمانی رهبر عزیز و فرزانه‌ی ما به مناسبتی در یکی از مباحث خود، ذیل جریان تهاجم و شبیخون فرهنگی، به مسئله‌ی نسخه‌ی آندلس برای جامعه‌ و جوانان ما اشاره کردند و فرمودند که آنها می‌خواهند همان بلایی را که بر سر آندلس آوردند، جامعة ما را نیز به همان بلا مبتلا سازند. یکی از اهداف اصلی تهاجم دشمن همین است؛ چون می‌دانند اگر در جامعه گسیختگی جنسی پیش بیاید، شیطان جنّ و اِنس مسلّط می‌شوند و ارزش‌ها به تاراج می‌روند. آندلسی که مسلمانان به مدت 781 سال بر آن حکومت کردند اما سرانجام آن را از دست دادند و از اسپانیا بیرون رانده شدند.

پیغمبر اکرم (ص) در حدیث معروفی اصحاب و یاران او که از جهاد برمی گشتند خطاب قرار داد و فرمود : « مَرْحَبا بقَومٍ قَضَوُا الجِهادَ الأصْغَرَ و بَقِيَ علَيهِمُ الجِهادُ الأكْبَرُ » مرحبا به مردمی که از مبارزه کوچک برگشته اند و جهاد بزرگ هنوز به عهده آنها باقی است .گفتند یا رسول الله (ص) جهاد بزرگ چیست؟ فرمود: جهاد با نفس و خواهشهای دل.

مولوی در این باره می گوید:

ای شهان کُشتم ما خصم درون           /           ماند خصمی زان بتر در اندرون

کشتن این ، کار عقل و هوش نیست     /           شیر باطن ، سخره خرگوش نیست

قد رجعنا من جهاد الاصغریم              /           با نبی اندر جهاد اکبریم

سهل دان شیری که صفها بشکند        /           شیر آن باشد که خود را بشکند

بعد امام سجاد (ع) در آخر فرمود: « وَ بِاللّهِ الْعِصْمَةُ وَ التّأْيِيدُ وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوّةَ إِلّا بِه » که همت و پاکدامنی و تایید از خداست هیچ جنبشی و نیرویی نیست مگر به خدا.

دعـــــــــــــــا

سوره

مشروح خطبه دوم

بسم الله الرحمن الرحیم

وَالحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین وَ الصَلاهُ وَ السَلامُ علی سَیِدِنا وَ نَبیِّنا ابی القاسِم المُصطَفی مُحَمَّد وَ علی آلِهِ الاَطیَبینَ الاَطهَرینَ المُنتَجَبین سیَّما علی امیرِ المومِنین وَ الصدیقَهِ الطاهِرَه سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمین وَ الحَسَنِ وَ الحُسَین سِبطَیِ الرَّحمَه وَ اِمامَی الهُدی وَ علی بنِ الحُسَین وَ مُحَمَّدِ بنِ علی وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَر وَ علی بنِ موسی وَ مُحَمَّدِ بنِ علی وَ علی بنِ مُحَمَّد وَ الحَسَنِ بنِ علی وَ الخَلف القائِمِ الحُجَه «اللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَ فی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَ حافِظاً وَ قائِدا ‏وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَک َطَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً» اللّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِيِّكَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِيَةَ وَ النَّصْر (مصباح‏المتهجد ص : 58) اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَعْوَانِهِ وَ الذَّابِّينَ عَنْهُ وَ الْمُسَارِعِينَ إِلَيْهِ فِي قَضَاءِ حَوَائِجِهِ وَ الْمُحَامِينَ عَنْهُ وَ السَّابِقِينَ إِلَى إِرَادَتِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدِينَ بَيْنَ يَدَيْه‏ (بحارالأنوار ج : 53 ص : 96) حُجَجِکَ علی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فی بِلادِک . وَ صَلِّ علی اَئِمَّهِ المُسلِمین وَ حُماهِ المُستَضعَفین وَ هُداهِ المُومِنین وَ استَغفِرُ اللهِ لی وَ لَکُم.

عِبادَالله اوصیکُم وَ نَفسی بِتَقوَی الله

توصیه به تقوی: در ابتدای خطبه دوم هم خودم و هم شما را به تقوای الهی دعوت می کنم.

مناسبتهای این هفته و نکاتی که باید به آن اشاره کنم:

1-      شنبه 25 آذر روز پژوهش:

از منظر قرآن انسان باید بر اساس تحقیق و پژو هش راه و روش زندگی خود را تعیین نمایید. اگر چه لفظ ﭘژوهش در کلام الهی ذکر نشده ، اما کلماتی همچون تفکر،تعقل، تدبر و تذکر در بیش از حدود 300 آیه از قرآن اهمیت تحقیق و ﭘژوهش را از دیدگاه خداوندبرای یافتن راه های حقیقت تاکید دارد.

و خداوند در سوره زمر تشویق میکند برای فراگیری علم و تحقیق و پژوهش و میفرماید : « أَمَّنْ هُوَ قانِتٌ آناءَ اللَّيْلِ ساجِداً وَ قائِماً يَحْذَرُ الْآخِرَةَ وَ يَرْجُوا رَحْمَةَ رَبِّهِ قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذينَ يَعْلَمُونَ وَ الَّذينَ لا يَعْلَمُونَ إِنَّما يَتَذَكَّرُ أُولُوا الْأَلْباب‏» (زمر/9).

یعنی آنها که میدانند و علم کسب کردند و به درجات بالای علمی رسیده اند آیا با کسانی که هیچ بهره ای از علم نبرده اند مساوی هستند؟

2-     یکشنبه 26 آذر روز حمل و نقل و رانندگان:

اسلام برای رانندگی آداب و شرایطی بیان کرده خصوصا راجع به حق الناس در این زمینه:

1-   گفتن بسم الله: که خداوند در آیه 41 سوره هود از حضرت نوح نقل می کند که هنگام سوار شدن به کشتی گفت « ...  بِسْمِ اللّهِ مَجْرَاهَا وَمُرْسَاهَا.... (41)» (سوره هود) به نام خدائی که حرکت و توقف آن کشتی به دست اوست.

2-   دعا کردن: که در قرآن راننده خدا را در آن حال تسبیح گفته و بگوید : « .... سُبْحانَ الَّذِي سَخَّرَ لَنَا هَذَا .....(13)» (سوره زخرف)

3-   آرامش و سکوت: مانند بوق زدن ، ایجاد سرو صدا با موتور و .... در احکام حج آمده که حاجی که از میقات راه می افتد با صدای بلند تلبیه بگوید همینکه به شهر می رسد دیگر نگوید شاید حکمتش رعایت آرامش مردم است.نوار و موسیقی و یا صدای بلند نداشتن.

4-   حق تقدم پیاده بر سواره: از همین رو بر سوار مستحب شده که بر پیاده سلام کند تا جلوی عجب و غرور و تکبر سواره گرفته شود.

5-   ضمانت راننده: که اگر با کسی یا چیزی برخورد کرد می بایست پاسخگو باشد و خسارت را بپردازد و اگر مسافری را سوار کرد در جای نامناسب پیاده نکند و یا اگر مسافری بود در خیابان خالی نچرخد و یا موارد دیگر.

6-   مراعات قوانین و مقررات: و ضرر و زیان نرساندن به دیگران .مثلاً خلاف پارک کردن و یا شب با چراغ خاموش و یا نور بالا و ....

7-   بد زبانی نکردن.

لذا در برخی روایات است که در حکومت مهدی (عج) رانندگان و پیادگان موظف می شوند در مسیر مشخصی حرکت کنند و از آن خارج نشوند.

از این فرصت استفاده میکنم از تمام رانندگانی که عزیزان نمازگزار را برای نماز جمعه منتقل می کنند تقدیر و تشکر کنم و همچنین از تمامی رانندگانی که اخلاق اسلامی را در رانندگی رعایت می کنند تقدیر و تشکر کنم.

3-   دوشنبه 27 آذر شهادت آيت ‏الله دكتر محمد مفتح(ره) (1358ه.ش) -  روز وحدت حوزه و دانشگاه:

مقصود از وحدت حوزه و دانشگاه، در مرحله اول اين است كه هر دو قطب علمى، فاصله‏هاى تحميلى بين خود را كم كنند و بين علم دين و دنيا تعارض نبينند بلكه اين دو را گرهگشاى يكديگر بپندارند و در اثر تحركات شيطانى، ديگرى را جاهل، بى‏دين و وابسته و خود را عالم، متدين و مستقل نداند و بالعكس آن ديگرى طرف را متحجر و مرتجع و خود را روشنفكر و پيشرو تلقى نكند؛ بلكه هر دو گروه باعنايت به مبانى دينى و سوابق تاريخى و فرهنگى و مقتضيات زمان، خود را نيازمند يكديگر و خدمتگزار جامعه بدانند.

لذا  امام خمينى(ره)فرمود : «هشدار؛ تقابل حوزه و دانشگاه، هلاکت ملت و كشور و اسلام را به‏دنبال دارد.».

4-   آیا بودجه پیشنهادی دولت برای سال 97 رکود و بیکاری و... را برطرف میکند ؟:

خب لایحه بودجه سال 97 توسط دولت محترم به مجلس شورای اسلامی تحویل شد و این لایحه نقاط قوت و ضعفی دارد که به چند نکته مهم و اساسی درباره این لایحه بودجه 97 اشاره میکنم که هم مطالبه رهبری است و هم مطالبه مردم است و اگر این ضعفها برطرف نشود کشور از مشکلات اساسی خلاص نخواهد شد ،امیدواریم که مجلس شورای اسلامی تدبیر کند تا این نقصها برطرف بشود .

دولت امسال هزينه‏هاى جارى را افزايش داده و هزينه‏هاى عمرانى را كاهش داده است ،در حالی که تلاش در زمینه  عمران برای خروج کشور از رکود و بیکاری خیلی موثر است . معناى اينكار افزايش ريخت وپاشها در دولت و ادامه ركود و بيكارى و تعطيلى واحدهاى توليدى است.

يكى از خلاءهاى اساسى لايحه بودجه ۹۷ دولت روحانى، فراموشى و ناديده گرفتن «اقتصاد مقاومتى» و ادامه همان بودجه‏هاى مبتنى بر نسخه‏هاى ليبرالى و تعديل اقتصادى نظام سرمايه‏دارى است. لذا از کشاورزی و معدن و تولید و توانمندی های داخلی آنگونه که باید مورد توجه قرار نگرفته .

يارانه‏ها همواره قرار بود به سمت نيازمندان و نيازهاى واقعى توليد، هدفمند شود. دولت قرار بود زودتر این کار را بکند اما به خاطر انتخابات این کار را نکرد. در حالی برخی از ثروت مندان یارانه میگیرند ولی برخی فقرا یارانه نمیگیرند. و همچنین دولت میخواهد یارانه را در سازمانهای حمایتی متمرکز کند در حالی که خيلى از نيازمندان يارانه كه صورت خود را با سيلى سرخ نگه مى‏دارند، و متناسب با شأن خود حاضر به تحت پوشش قرار گرفتن در سازمان‏هاى حمايتى مثل كميته امداد و بهزيستى و... نيستند و فشار زيادى را با حذف يارانه‏ها متحمل خواهند شد.

دولت در بودجه سال آينده عوارض مسافرت‏هاى خارجى را به‏شدت (حدود سه برابر )افزايش داده است.سفرهای توریستی سیاحتی مثل دبی و ترکیه که سرمایه های کشور به جیب آنها میرود  خب جای خود اما سفرهای زيارتى و مذهبى مثل اربعين و سفر به عتبات عاليات كه آثار فرهنگى و معنوى بسيار گسترده‏اى دارد، اصلا قابل پذيرش نيست.

در اين‏كه دولت دچار كسرى بودجه است و فقط براى امسال۴۰ هزار ميليارد تومان كسرى دارد و بدهى ‏هاى هنگفتى به شهردارى‏ها، بيمه و تأمين اجتماعى و.. دارد و بنابراين چاره‏اى جز افزايش قيمت بنزين و گازوئيل و عوارض و... ندارد، ترديدى نيست. هيچ‏كس هم به‏طور جدى مخالف افزايش حساب شده برخى كالاها و خدمات دولتى نيست اما در طرف ديگر ماجرا اين دولت در افزايش هزينه‏هاى جارى ركوردار است و در اين‏گونه افزايش‏ها كه مردم متحمل سختى‏هاى آن مى‏شوند، هيچ فشارى را به خود وارد نمى‏كند. مثلا حقوق‏هاى نجومى، پاداش‏هاى ميليونى به اعضاى هيأت مديره، سمينارهاى دهها ميليارد تومانى‏ بى‏ارزش و كم خاصيت، سفرهاى پرهزينه خارجى و... را دست نمى‏زند.

بنابراین با توجه به مطالب فوق مجلس باید تدبیر کند ، این لایحه ممكن است ركود و بيكارى را رفع نكند.

5-   حمایت رهبرمعظم انقلاب از پهلوان انقلابی کشورمان آقای علیرضا کریمی:

مقام معظم رهبری فرمودند که : من از اين‏كه نشان داديد جوانى از جوانهاى ما حاضر است براى يك هدف بزرگ و بلند پا بر روى نفس خود بگذارد و از حق قطعى و قهرمانى مسلم صرف‏نظر كند، واقعاً احساس عزت كردم.

خب جوانی که در مکتب اهلبیت (ع) و قرآن و ولایت  تربیت بشود اینگونه پا روی نفس خواهد گذاشت و با شجاعت تمام و بدون اینکه از ملامت ملامتگران بترسد و یا به خاطر مقام آوردن پا روی ارزشها بگذارد ،در مقابل دشمن پرچم به رسمیت نشناختن او را بالا میبرد .

ببینید دشمن چقدر و چند دهه است که تلاش می کند که جوانان ما را اسیر نفس و شهوت کند و از انقلاب و اسلام دور کند اما ناکام ماندند چون شهید حججی در جبهه نبرد با دشمن آنطور عزت جوانان انقلابی را به نمایش گذاشت و علیرضا کریمی این دلاور مرد انقلابی نیز در عرصه ورزشی اینطور غیرت جوانان انقلابی را به نمایش گذاشت .اینها ثمره همین انقلاب  و نظام است .

اما علیرغم حمایت رهبرعزیزمان و غیرت جوانان انقلابی متاسفانه مشاهده می شود که برخی افراد و حتی مسؤولان از  روی غفلت و ناآگاهی چه در گفتار و چه در رفتار با دشمنان قسم خصوصا رژیم صهیونیستی خورده انقلاب اسلامی ایران همسو میشوند و لطمه به کشور میزنند . مثلا برخی موارد با اسراییل بازی کردند و یا به گردن ورزشکار اسراییلی توسط مسول ایرانی مدال آویخته میشود و با او دست میدهند و حتی برخی موارد فدراسیون فوتبال ایران در سال 88 به رئيس فدراسيون فوتبال اسرائيل به مناسبت فرارسيدن سال نو ميلادى پیام تبریک میفرستد و جواب دریافت میکند.

یا يكى از دستاندركاران ورزش در قالب دلسوزی مى‏گويد: ورزشكارانى كه امروز از روبه‏رو شدن با حريف امتناع مى‏ورزند، مشخص نيست كه سال‏هاى آينده هم بتوانند به اين مرحله دستيابند يا خير، بنابراين در عمل مشاهده مى‏كنيم با اينكارها ضربه‏هايى وارد مى‏شود كه در شأن ملت ايران نيست.

یا میگویند که این کار کریمی باعث شد نام اسراییل برسر زبانها بیافتد در حالی که او نمیداند که جوان ایرانی با این کار خود به دنیا نشان داد که کشور ایران و جوانان دهه چهارم انقلاب نیز رژیم اشغالگر قدس را به رسمیت نمیشناسد و همان حرف امام و مقام معظم رهبری که فرمود باید اسراییل از بین برود ماجوانان در این راستا حرکت میکنیم تا آنها را از بین ببریم.

6-    اهميت فضاى مجازى؛ (تهديد يا فرصت؟!):

در هفته‏اى كه در پيش داريم، بناست شوراى عالى فضاى مجازى به رياست رئيس جمهور محترم جلسه اى داشته باشند. مقام معظم رهبرى حضرت آيت‏الله العظمى امام خامنه‏اى سال‏ها است كه دغدغه فرهنگى و غفلت از آسيب‏هاى فضاى مجازى را مطالبه كرده‏اند، ايشان در بيانى فرمودند: زمانى كه مباحث سياسى و اقتصادى موضوعى مطرح است من به اندازه مسائل فرهنگى نگران نيستم. من به‏خاطر نگرانى‏هاى فرهنگى، شب‏ها خواب به چشمم نمی‏آيد. بلند مى‏شوم و نگران هستم. مقام معظم رهبرى فرموده است: اگر من امروز رهبر انقلاب نبودم، حتماً رئيس فضاى مجازى كشور مى‏شدم كه اين اهميت فضاى مجازى را براى مقام معظم رهبرى نشان مى‏دهد و دشمن نيز براى هر يك نفر از ۷۰ ميليون نفر جمعيت ايران، پرونده درست كرده است و بر تصرف عقول و قلوب برنامه دارند.

خب از فرصتهای فضای مجازی مانند عمومى بودن فضاى مجازى كه همه میتوانند در هر نقطه از جهان که هستند استفاده کنند و كاهش هزينه‏هاى اقتصادى، اجتماعى و دستيابى آسان به آخرين اطلاعات تخصصى در زمينه‏هاى مختلف. جذابيت و تنوع در فضاى مجازى و گسترش تعاملات و تبادل نظرها با سرعت بسيار بالا در فضاى مجازى نمیشود گذشت. اما باید مراقب تهدیدهای فضای مجازی نیز باشیم مانند : دور كردن افراد خانواده از يكديگر، ايجاد اعتياد روانى، به خطر افتادن امنيت شخصى، طلاق عاطفى، ايجاد روابط خارج از چارچوب خانواده، بلوغ زودرس، گسترش ارتباطات نامتعارف و سوءاستفاده‏هاى جنسى وتضعيف اعتقادات و گسترش شبهات فكرى وكاهش روابط و تعاملات اجتماعى  و القاى فرهنگ ليبرال دمكراسى: هضم فرهنگ‏هاى اصيل بومى در فرهنگ «ليبرال دمكراسى» غرب است.یعنی فضاى مجازى و شبكه‏هاى اجتماعى را بخشى از پروژه‏ى «آمريكايى شدن» مى‏دانند كه وظيفه دارند فرهنگ تمام مردم دنيا را به فرهنگ غرب نزديك كند. ازجمله اثرات مستقيم و غيرمستقيم فضاى مجازى شمرده مى‏شوند.

در كشور ما با وجود تدابير مقام معظم رهبرى و ابلاغ سياست‏هاى كلى فضاى مجازى از طرف ايشان، كمكارى‏هاى زيادى صورت‏ گرفته كه نتايج آن در جامعه مشهود و محسوس است.

به نظر مى‏رسد تا زمانى كه مسؤولين فرهنگى و دستاندركاران تعليم و تربيت كشور، اعتقاد و باور راسخى به جنگ نرم رسانه‏اى دشمن كه با سوءاستفاده از ابزارهاى متنوع اتفاق مى‏افتد، نداشته باشند، نمى‏توان افق روشنى در اين‏رابطه متصور بود.

7-   سفر وزير خارجه انگليس به ايران؛ و مسولان خیانتهای استعمار پیر را فراموش نکنند:

سفر جانسون به تهران كه به‏صورت رسمى قرار بود براى بهبود روابط اقتصادى ايران و انگليس و مذاكره در باب مسائل پسابرجام باشد؛ با تلاش رسانه‏هاى انگليسى و سخنانى كه خود جانسون داشت، به‏عنوان سفرى براى آزادسازى دو جاسوس دستگيرشده‏ى دو تابعيتى در ايران مطرح شد. جاسوسانى كه وطن خويش را فروخته و با دريافت تابعيت انگليس، حاضر به جاسوسى براى استعمار پير عليه كشور خود شده‏اند. در چنين شرايطى سفر وزير خارجه انگليس به كشورمان بايد با دقت نظر نسبت به نيات شوم و اهداف خاص انگليس مورد توجه قرار گيرد و از هرگونه خوشبينى به دشمنى اينچنين عهدشكن خوددارى شود.

اين دو جاسوس دستگيرشده عبارتند از كمال فروغى ، که محكوم به جاسوسى نفتى و انرژى براى دول بيگانه ازجمله انگليس و آمريكا است. و نازنين زاغرى که اين خانم يك زن دو تابعيتى است كه در سال گذشته و بعد از تلاش‏هاى جاسوسى فراوان و در حين تشكيل يك گروه جاسوسى به اسم فعاليت‏هاى خبرنگارى دستگير شد..

خب وقتی نام روباه پیر استعمار می آید جز خیانت برای کشور عزیزمان چیز دیگری به ذهن انسان خطور نمیکند . و در مسائل سیاسی و فرهنگی و اقتصادی تا میتوانسته خیانت کرده مثلا در زمان قاجار افغانستان و بخشی از بلوچستان را از ایران جداکرد و در قالب قراردادی به نام رویتر ایران به مدت 70 سال به انگلستان فروخته شد. ایجاد فرقه‌های ضاله بابیت و بهائیت. تحمیل قرارداد لاتاری (تاسیس قمارخانه) به ایران.

و در زمان پهلوی نیز نقش مستقیم در کودتای ۲۸ مرداد، همراهی با آمریکا در سرکوب انقلاب اسلامی ملت ایران، و جدایی کامل بحرین از ایران.

و در زمان جمهوری اسلامی ایران نیز کمک به رژیم بعثی عراق برای حمله به ایران ،حمایت از فتنه ۸۸ از طریق سفارتخانه‌اش در تهران، مشارکت فعال و اثرگذار در تحریم‌های ایران طی ۳۳ سال گذشته و.....

و امروز هم که انگستان از اين‏كه ايرانيانى را به جاسوسى عليه وطن خود واداشته است نه تنها شرمسار نيست بلكه با وقاحت هرچه تمامتر، دستگيرى اين جاسوسان را اقداماتى خلاف حقوق بشر جلوه داده و عليه جمهورى اسلامى دست به تبليغات گسترده زده است.و همچنین انگليس خود يكى از اصلى‏ترين ناقضان برجام و كشورهايى است كه در انجام تعهدات خود در برجام كوتاهى كرده است.

در نهايت بايد نسبت به يك خطر مهم هشدار داد و آن اين است كه انگليس خبيث در تقسيم كار با آمريكا در پى صدمه بيشتر به منافع ملت ايران در برجام میباشد.

و  مقام معظم رهبرى فرمودند که: «انگليس خبيث، جاده‏صاف‏كن آمريكا و منبع نكبت ملتهاى منطقه»

بنابر این مسؤولان كشور در قواى مختلف وظيفه خود مى‏دانند كه منافع ملت ايران را تأمين كنند و براى اين تأمين منافع اشكالى ندارد كه مذاكرات و مباحثات در عرصه‏هاى مورد نياز صورت بگيرد، آنچه مهم است اين است كه روباه پير استعمار را كشورى ‏بى‏طرف يا با حسن نيت تصور نكنند و فريب سالوسى مسؤولان خيانت‏كار و عهدشكن اين كشورها را نخورند.

8-   دستور احمقانه ترامپ مبنى بر انتقال سفارت آمريكا از تل‏آويو به بيت‏المقدس و سرعت دادن به نابودی اسراییل:

ترامپ یکی از شعارهای انتخاباتی خود که قدس را پایتخت رژيم صهيونيستى قرار بدهد و انتقال سفارت آمریکا به قدس را دستور داد. اما عدو شود سبب خیر گر خدا خواهد. مقام معظم رهبری فرمودند که اسرائیل 25 سال آینده را نخواهد دید لذا شمارش معکوس این وعده نائب برحق امام زمان (ع) سرعت گرفته چون که از همان زمانی که مقام معظم رهبری این جمله را فرمودند نابودی اسرائیل کلید خورد که نابودی داعش کمر اسرائیل راشکست و الان هم با این تصمیمات خباثت آلود ترامپ حرکت ماشین فرسوده اسرائیل به سمت پرتگاه را سرعت بخشیده است چونکه :

اولا = موضوع فلسطين و قدس شريف در رأس مسائل جهان اسلام؛ قرار گرفت.

ثانیا = وحدت و همگرايى در جهان اسلام حول مسأله فلسطين ايجاد شد .

ثالثا= هر گونه رابطه پيدا و پنهان از سوى دولت‏ها و دولتمردان كشورهاى اسلامى با رژيم صهيونيستى خيانت‏ محسوب میشود و تشديد انزواى اين رژيم منحوس در منطقه؛

رابعا= دروغگویی آمریکا مبنی بر اینکه دنبال میانجیگری بين صهيونيست‏ها و فلسطينى‏ها است ثابت شد.

خامسا= ثابت شد هر گونه مذاكره با رژيم صهيونيستى ‏ بى‏نتيجه است.

لذا به فرموده مقام معظم رهبری این تصمیم احمقانه  ترامپ ناشی از ناتوانی و عجز آنهاست و تغيير توجه افكار عمومى دنيا از شكست آمريكا در سوريه و عراق و پيروزى جبهه مقاومت. و اینکه آمريكا خود را تنها بازيگر اصلى در منطقه آسياى غربى دانسته و اینکه نفوذ بيش از حد صهيونيست‏ها در كاخ سفيد را نشان میدهد و اینکه از آینده و رسوایی بیشتر بعد از شکست داعش و تروریست ها نگران است . و از همه مهمتر اینکه اتاق فکر و دولت آمریکا جایگاه ولی فقیه و تجربه ای که از اقدام امام خمینی (ره) نسبت به کشور شوروی سابق داشتند و فرموده امام خامنه ای که اسراییل 25 سال آینده را نخواهد دید لذا کاملا فرمایشات رهبر عزیزمان را تحلیل میکنند و کنش يا واكنش متناسب را اتخاذ مى‏كنند.

اما اینکه چرا ترامپ اینگونه به هم ریخت و اینگونه ذلیل اسرائیل شده است ؟ پاسخ اين سؤال را بايد در بررسى سنن الهى يافت، آن‏جا كه قرآن مى‏فرمايد: «وَ إِذا أَرَدْنا ان نُهْلِك قَرْيَةً أَمَرْنا مُتْرَفيها فَفَسَقُوا فيها فَحَقَّ عَلَيْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْناها تَدْميراً»؛(آيه ۱۶ سوره اسراء) و چون زمان آن فرا رسد كه ديارى را نابود كنيم، بر نعمت توانگران و مرفّهان آن مى‏افزاييم و آنان با سرمستى بندگى خدا را رها مى‏كنند و در آن ديار به فسق و فجور مى‏پردازند، در نتيجه آن سخن (وعده عذاب) درباره آنان تحقق‏ می يابد و آن‏جا را به كلّى نابود مى‏كنيم.

يا آن‏جا كه اميرالمومنين(ع) در فرمان به مالك اشتر مى‏فرمايد: «وَ مَنْ ظَلَمَ عِبَادَ اللهِ كانَ اللهُ خَصْمَهُ دُونَ عِبَادِهِ، وَ مَنْ خَاصَمَهُ اللهُ أَدْحَضَ حُجَّتَهُ، وَ كانَ لِلَّهِ حَرْباً حَتَّى يَنْزِعَ أَوْ يَتُوبَ.» (نامه‏۵۳) هر كه بر بندگان خدا ستم كند، افزون بر بندگان، خدا نيز دشمن او مى‏شود و خدا با هر كه دشمنى كند، منطق را از او مى گيرد و خدا همواره با او در جنگ خواهد بود تا از اينكار باز ايستد و توبه كند يا شكست بخورد.

وقتى كسى آشكارا به بندگان خدا ظلم مى‏كند و ظلم را از حد مى‏گذراند، خدا با او وارد جنگ مى‏شود. اين سرنوشت همه طاغوت‏ها در پايان عمر ننگين آن‏هاست. همان‏طور كه در مورد فرعون و نمرود نقل شده است و همان‏طور كه خودمان در سال آخر رژيم شاه شاهد بوديم.

لذا خون کودکان فلسطینی و یمنی دامن آمریکا و اسرائیل را گرفته و بزودی زود آنها را به زیر خواهد کشید و نابودشان خواهد کرد .

پيام شجاعانه سردار حاج قاسم سليمانى: در تماس با فرماندهان گردانهاى شهيد عزالدين قسام و جهاد اسلامى، مبنى بر آمادگى جمهورى اسلامى ايران براى پشتيبانى همه‏جانبه از نيروهاى مقاومت اسلامى فلسطين قهرمان، نه فقط لبيكى است به حديث شريف نبوى(ص) كه فرمود: «مَنْ سَمِعَ رَجُلاً یُنادِی یا لَلْمُسْلِمِینَ فَلَمْ یُجِبْهُ فَلَیْسَ بِمُسْلِم» كه ژرفا و عمق اعتقاد به جهاد و مقاومت اسلامى در پهناى امت اسلام و بلكه مستضعفان و پابرهنگان جهان را میرساند. اوج اين اعتقاد در يك جمله روشن و قاطع خلاصه مى‏شود و آن اين‏كه هرجا كه مظلومى باشد و يا ردپاى ظالمى، ايران اسلامى و انقلابى به‏عنوان يك تكليف و وظيفه انسانى و دينى، حضور خواهد داشت.

براى ملت سلحشور ايران و همه مجاهدان راستين اسلام كه به تبع ملت شريف و رهبر فرزانه انقلاب اسلامى ايران تحت سايه پرچم توحید و يا شعار پرافتخار «هيهات منا الذله» در برابر جبهه استكبار، راست‏قامت و استوار و با درايت و هوشمندى ايستادگى و مقاومت مى‏نمايند، هرگز مكان و جغرافيا مفهومى ندارد.

دعــــــــــــا

سوره

ارتباط با امام جمعه