چهارشنبه 1396/6/29 - 23 : 18
مشخصات امام جمعه
سیدمجتبی حسنی
سیدمجتبی حسنی
رودبار قصران (فشم)
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1396/6/24
قطعا دولت امريكا و صهيونيزم ها براي اسلام ستيزي و فتنه و فشار بر مسلمانان پشت سر افراطي هاي ميانمار قرار دارند. و از جنايتكاران اين وقايع حمايت مي كنند.

نماز جمعه كد: 11- 136   خطبه اول  96/6/24

*توصيه به تقوي*

* امروز روز مباهله، فَمَنْ حَاجَّكَ فيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكاذِبينَ (آل عمران/61)

قَالَ الْمَأْمُونُ يَوْماً لِلرِّضَا عليه السلام أَخْبِرْنِي بِأَكْبَرِ فَضِيلَةٍ لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عليه السلام يدُلُّ عَلَيْهَا الْقُرْآنُ؟

 

  حضرت رضا عليه السلام فرمود: فضيلتى كه در آيه مباهله است كه خداوند ميفرمايد: (آيه)

  خداوند امير المؤمنين عليه السّلام را بعنوان نفس پيامبر و جان پیامبر آورده تصريح آيه، ثابت است كه هيچ كس از        پيامبر اكرم بالاتر و برتر نيست، در نتيجه كسى نيز از نفس پيامبر بالاتر نخواهد بود بنا به حكم خدا. (الفصول المختاره، ص38)

اگر غدیر عید ولایت است مباهله عید فضیلت است. چون بزرگترین فضیلت علی(عليه السلام) در روز مباهله است كه صریحاً در قرآن کریم بیان شده

در جهان اسلام احدی نیست که منکر مباهله و این فضیلت باعظمت علی(عليه السلام) بشود. آیۀ صریح قرآن

فخر رازي در ذيل آيه مباهله مي گويد: اگر شيعيان بخواهند به اين آيه استدلال كنند كه علي بن ابيطالب از جميع انبياء افضل است مي توانند چون خاتم الانبياء از تمام انبياء است و خداوند در اين آيه مي فرمايد علي نفس پيغمبر است.

عاشقان اهل بیت(ع) بايد د راين روز بزرگترین جشن محبت را برگزار کنند، و سرور خود را در نزول آیۀ مباهله به اهل عالم نشان بدهند؟

شادی از نزول آیۀ مباهله، موجب صعود دل‌ها در عزای محرم است.

باشکوه‌ترین تجمع اهل بیت(عليهم السلام)در طول تاریخ اسلام در مباهله است

بايد داستان مباهله را  به کودکان خود بیاموزیم. آی اهل محرم ببینید حسین در آغوش پیامبر(ص) است.     

الان باید عالم را باخبر کنید تا علت گریه‌ها و فریادهای عاشورای شما را بفهمند.

* روز نزول آيه ولايت: إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ (مائده/55)

*روزی معاویه «لعنة‌الله‌علیه» وارد مکه شد، گروهی بر معاویه وارد شدند و گفتند :
آیا می دانی که ابن عباس تفسیر قرآن می کند؟
معاویه گفت: خب ابن عباس پسر عمه ی پیغمبر بوده، او از هاشمیان است! اگر او نکند که تفسیر کند؟!

گفتند: آیات را به نفع علی بن ابیطالب تفسیر می کند و ما از این قضیه شاکی هستیم
معاویه گفت: خودم رسما وارد مجلس می شوم و جمع شان را بر هم می زنم.
معاویه وارد مجلس تفسیر ابن عباس می شود، ابن عباس با چنان کیفیتی تفسیر آیات می کرد که معاویه هیچ جای اعتراضی برخود ندید   --  بعد از مجلس معاویه رو به ابن عباس کرد و گفت:
ابن عباس تو تفسیرآیات می کنی یا فضائل علی بن ابیطالب را بازگو می کنی؟   --   ابن عباس گفت:

معاویه به من بگو کجای قرآن است که فضائل علی بن ابیطالب نیست؟ از خودت هم سوال می کنم جواب می دهی؟
انَّما اَنتَ مُنذِرُ و َلِکُلِ قَومِ هاد" این آیه برای کیست معاویه؟ معاویه گفت:

رسول خدا فرمود ؛ منذر این امت منم و هادی وجود علی بن ابیطالب است ولی حتما باید این آیه را بخوانی؟

ابن عباس گفت: "اِنَّما یُریدُ اللهُ لِیُذهِبَ عَنکُمُ الرِّجسَ اَهلَ البَیتِ وَ یُطَهِّرَکُم تَطهیرا" بگو این آیه برای کیست معاویه؟
معاویه گفت: این هم قصه ی طهارت و عصمت علی بن ابیطالب و اهل بیتش است، درست! ولی حتما باید این را بخوانی؟
ابن عباس گفت: "اِنَّما وَلیُّکُمُ اللهُ وَ رَسولُه وَالَّذینَ یُقیمونَ الصَّلوهَ وَ یُوتونَ الزَّکوةَ وَ هُم رکِعون" معاویه این آیه برای کیست؟
معاویه گفت: زمانی که علی بن ابیطالب انگشتر در راه خدا داد این آیه بر حق علی نازل شد، قبول دارم

ولی حتما این را باید بخوانی؟

ابن عباس گفت: "عَمَّ یَتَساءَلون عَنِ النَّبَاِ العَظیم" معاویه بگو این آیه در حق کیست؟

معاویه گفت: رسول خدا فرمود ؛ خبر عظیم علی بن ابیطالب است که هم مردم ازش می پرسند و هم من از علی خواهم پرسید،   ولی ابن عباس حتما باید این را بخوانی؟

ابن عباس گفت: "وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللهِ جَمیعا وَ لا تَفَرَّقوا" بگو ببینم این آیه برای کیست؟

معاویه گفت: پیغمبر فرمود ؛ حبل_الله علی_بن_ابیطالب است دست به دامن علی بزنید و جای دیگر نروید که گمراه میشوید.    ولی باید همین را تفسیر کنی؟


ابن عباس گفت: "کَفی بِاللهِ شَهیدا بَینی وَ بَینَکُم" این آیه برای چیست معاویه؟

معاویه گفت: این قصه قصه ی علم_علی بن ابیطالب است که خدا همه ی علم جاری رو در سیره ی او تعریف میکند،

ولی لازم است حتما این را بخوانی؟

ابن عباس گفت: "قُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا و َأَبْنَاءَکُمْ و َنِسَاءَنَا و َنِسَاءَکُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَکُمْ" بگو به من که این آیه برای کیست؟
معاویه گفت: این هم ماجرای_مباهله با اهل نجران است که خدا در این آیه علی بن ابیطالب را نفس پیغمبر میخواند،
ولی برای مردم حتما باید همین را بخوانی؟

ابن عباس گفت: "ساَلَ سائِلٌ بِعَذابِ واقِع" این آیه برای چیست معاویه؟

معاویه گفت: روز غدیر شخصی نزد رسول خدا آمد و گفت این سخنان از خودت بود یا از خدا؟ پیغمبر فرمود امر رسالت بود ، شخص رو به پیغمبر کرد و گفت ؛ به خدا بگو بر من عذاب وارد کند که تحمل ولایت_علی را ندارم و خداوند جلوی همگان دشمن_علی را هلاک کرد، ابن عباس قبول دارم   آیا باید فقط همین آیه را بخوانی؟

ابن عباس گفت: "یا اَیُّهَا الرَّسولُ بَلِّغ ما اُنزِلَ اِلَیک" این آیه دیگر برای چیست معاویه

معاویه گفت: این هم ماجرای ابلاغ ولایت علی بن ابیطالب است قبول دارم  ولی این را حتما باید بازگو کنی؟

ابن عباس گفت: "اَلیومَ اَکمَلتُ لَکُم دینَکُم" معاویه به من بگو این دگر برای کیست؟

معاویه گفت: این آیه هم اکمال_دیانت در پرتوی ولایت علی بن ابیطالب است  ولی آیه ای دیگر بخوان نه این را

ابن عباس از جا بلند شد و گفت:

معاویه به من بگو کجای قرآن را بخوانم که فضل علی بن ابیطالب نباشد؟! کجا را بخوانم که از علی بیان نشده

باشد؟     معاویه گفت: اصلا ابن عباس بخوان "اِذا زُلزِلَتِ الارض زلزالها

 ابن عباس: این آیه هم فضل_علی بن ابیطالب است!    معاویه گفت: علی در این آیه دگر چه می کند ابن عباس؟

ابن عباس گفت: نشنیدی بعد از رسول خدا یک سال نگذشته بود که زلزله ای بر مدینه آمد که همه ی مردم از شدت وحشت از خانه به در شده بودند و علی در میانشان حاضر شد و خواند این آیه را و پایش را بر زمین کوبید و فرمود:

زمین ! ابوتراب بر تو امر می کند آرام گیر!

معاویه که از غضب بر خود می پیچید گفت:

ابن عباس راحت بگو تا قرآن باشد ، علی هم خواهد بود... (بحار الانوار ج ۴۴)

خطبه دوم 96/6/24

* فردا 25 ذی‏الحجه روز نزول سوره «هل اتى» در شأن اهل بيت پيامبر اكرم(صلي الله عليه وآله وسلم) // روز خانواده و تكريم بازنشستگان

ملاك خانواده خوب در اسلام چيست؟ براي تشكيل خانواده خوب دو امر كلي حياتي لازم است. الف: زن و شوهر1. با هم مهربان باشند، 2. وفادار و صميمى باشند 3. به يكديگر محبت و عشق بورزند 4. رعايت همديگر را بكنند 5. مصالح همديگر را گرامى و مهم بدارند.

ب: اولادى كه در آن خانواده به ‏وجود مى‏آيد، 1. نسبت به او احساس مسؤوليت كنند 2. او را از لحاظ مادى و معنوى سالم بزرگ كنند 3.  به او اخلاق و ادب  ياد بدهند، به چيزهايى مثل دانش و بينش او را وادار كنند، از امورمنفي مانند صفات رذيله او را بازدارند و صفات خوب را براي او ملكه كنند. يك چنين خانواده‏اى، اساس همه اصلاحات واقعى در يك جامعه و كشور است.

ريشه مشكل اساسى خانواده در دنياي امروز، از نحوه نگرش به مسأله زن يا از نگرش به ارتباط زن و مرد ناشى مى‏شود.

نگرش غلط به زن 1. از زن به عنوان يك كالا استفاده مي كنند و او را به استثمار مي كشند 2. اختلاط زن و مرد از بين بردن عفت زن و مرد. اين نگرش غلط آسيب هاي مخربي را به بار آرده

- روابط زوجين سست و متزلزل شده و تهي از صفا و صميمت و در نتيجه از آرامش واقعى خبرى نيست.

- زن و شوهر ظاهراً در كنار يكديگرند ولى وضع حيات‏شان آنان را بيگانه از هم قرار داده است.

- آمار طلاق سرسام‏آور است و زن و مرد به اندك بهانه‏اى رشته پيوند خانوادگى را از هم مى‏گسلند.

- فرزندان مهر و عطوفت لازم را از خانواده‏ها به‏دست نمى‏آورند و در نتيجه اغلب‏شان زودرنج و بی‏عاطفه‏اند.

- به‏علت عدم برخوردارى نسل از تربيت صحيح، بزهكارى كودكان رو به افزايش و تزايد است.

- به‏علت آزادى‏ بى‏بند و بار در ارضاى هوس‏هاى جنسى، مردان نيازى به ازدواج دائم نمى‏بينند و با ارضاهاى آزاد از پذيرش مسؤوليت اداره خانواده سر باز مى‏زنند.

- روح غيرت ناموسي تنزل كرده و زوجين از ديدن همسر خود با بيگانگان دچار عذاب وجدان نمى‏شوند.

      - فرزندان نامشروع رو به افزايشند و وحدت‏ها و صميميت‏ها در حال تزلزل و سقوط.

* بيش از ۴۰۰۰ زن و مرد و كودك مسلمان جان خود را از دست داده‏اند. در اين اقدامات جنايتكارانه 1.اجساد آنان مثله شده 2. برخى نيز زنده سوزانده شده‏اند 3. منازلشان تخريب شده است4. هزاران هزار آواره شده اند. اين جنايات در ميان سكوت مشكوك بين‏المللى، خارج از حد تصور است.

قطعا دولت امريكا و صهيونيزم ها براي اسلام ستيزي و فتنه و فشار بر مسلمانان پشت سر افراطي هاي ميانمار قرار دارد. و از جنايتكاران اين وقايع حمايت مي كنند.

 شاهد روشن ما اين است كه جوايز صلح نوبل به چه كسانى داده مى‏شود؟  به خانم سانگ سوچى رهبررژيم حاكم برميانمار ، كه اين جايزه مجوزي براى جولان جنايتكاران است.‏

بار ديگر رسوايى تمام مدعيان حقوق بشر با تمام دم و دستگاه‏هاى عريض و طويل ‏شان بر مردمان آزاده جهان عيان كرد.

يك لحظه تصور كنيد به جاى مسلمانان ميانمار تعدادى مسيحى در اين كشور به اين وضعيت دچار مى‏شدند؛ در آن صورت، مى‏ديديم كه شوراى امنيت، مجمع عمومى سازمان ملل، نهادهاى حقوق بشرى اين سازمان و يا خود كشورهاى غربى و تك تك دولت‏ها و پارلمان‏هايشان واكنش نشان مى‏دادند.

اگر تمام مسلمين با هم متحد و همدل بشودند به آن معنايى كه درانقلاب درايران تحقق پيدا كرد و ضربه مهلك زد به آن‏ها، اگر يك همه مسلمين اين‏ طور بشوند چه خواهد شد!

مسلمانان را چه شده است كه در اين مسائل كه مربوط به اسلام است ، ساكت نشسته‏اند، تماشاچى شده‏اند؟! تأسف دارد كه مسلمين حتي به صريح قران كريم بى‏توجه هستند وعمل نمى‏كنند كه فرموده: اگر يك طايفه‏اى و لو مسلمان باشد، حمله كرد برمسلمانان ديگر، بر مسلمين لازم است كه از مظلوم دفاع كنند. فَإِنْ بَغَتْ إِحْداهُما عَلَى الْأُخْرى‏ فَقاتِلُوا الَّتي‏ تَبْغي‏ حَتَّى تَفي‏ءَ إِلى‏ أَمْرِ اللَّه‏

اين جمله رييس جمهور هم جاي نقد و گله دارد كه گفت در نشست آستانه وقت نبود و درباره ميانمار فقط يك بيانيه صادر شد.(اين بيانيه هاي بي خاصيت چه فايده اي دارد.)

از دولت محترم جمهورى اسلامى انتظار مي رود بى‏ تفاوت نبوده وبه وظيفه انسانى، شرعى و انقلابى خود با جديت بيشترى عمل كرده و ضمن حمايت از مردم مسلمان ميانمار، با تلاش مؤثر ديپلماتيك با تجميع آراء و اراده جهانى خصوصا كشورهاى مسلمان براى توقف جنايت وارد عمل شود. از سوى ديگر بايد يادآور شد كه قوه قضاييه نيز مسؤول پيگيرى حقوقى و تعقيب قضايى دولت و ارتش ميانمار در مجامع حقوقى جهانى است

*تبريك به جناب آقاي صبايي به جهت انتخاب ايشان بعنوان بخشدار نمونه استان تهران.

 

اخبار
ارتباط با امام جمعه