شنبه 1395/11/2 - 8 : 23
مشخصات امام جمعه
حسین رضاپور
حسین رضاپور
جواد آباد
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1395/11/1
گناه شناسی

نماز جمعه 01/11/1395

مشروح خطبه اول

موضوع: گناه شناسی

توصیه به تقوی و بیان مسائل مربوط به تقوی محور و روح سخنان در خطبه خطیب حداقل در خطبه اول است که از پایه های اساسی آن ترک گناه و معصیت است. موضوع خبطه اول بیان مطالبی در مورد عالم احتضار و جان دادن بود که در خطبه قبل در این رابطه مطالبی عرض شد. در این خطبه نیز به گناه شناسی اشاره می کنم:

گناه شناسی:

تعابیر و واژه های گناه در قرآن کریم:

1- «ذنب» :

2- «اثم»:

3- «جرم»:

4- ...

مشروح خطبه دوم

مناسبتهای این هفته و نکاتی که باید به آن اشاره کنم:

1- تقوی در گفتار و عمل در سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل:

2- آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند:

3- حادثه دلخراش جانباختن هموطنان و شهادت آتش نشانان در آتشسوزی ساختمان پلاسکو:

=============================

نماز جمعه 01/11/1395

مشروح خطبه اول

موضوع: گناه شناسی

بسم الله الرحمن الرحیم

الحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین وَ العاقِبةُ لِاَهلِ التَّقوی وَ الیَقین و الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ عَلَی أَشْرَفِ الأَنْبِیَاءِ وَ الْمُرْسَلِین حَبِيب إله العالمین أَبِي الْقَاسِمِ مصطفی مُحَمَّدِ و علی اهله اهل الله سیَّما بَقیَّهَ اللهِ فی الاَرَضین رُوحِی وَ اَرْواحُ الْعَالَمیِنَ لِتُرابِ مَقْدَمِه اَلْفدَاء.

عِبادَالله اوصیکُم وَ نَفسی بِتَقوَی الله و اتباع امره

توصیه به تقوی:خودم و همه ی شما بندگان خوب خدا را به رعایت تقوا، انجام واجبات و ترک گناه توصیه و سفارش می کنم.

امام علی (ع) می فرماید: « ایقظوا بها نومکم و اقطعوا بها یومکم و اشعروها قلوبکم و ارحضوا بها ذنوبکم. . . الا فصونوها و تصونوا بها» (خطبه 233) خواب خویش را به وسیله تقوا تبدیل به بیداری کنید و وقت خود را با آن به پایان رسانید و احساس آن را در دل خود زنده نمایید و گناهان خود را با آن بشویید. . . همانا تقوا را صیانت کنید و خود را در صیانت تقوا قرار دهید.

توصیه به تقوی و بیان مسائل مربوط به تقوی محور و روح سخنان در خطبه خطیب حداقل در خطبه اول است که از پایه های اساسی آن ترک گناه و معصیت است. موضوع خبطه اول بیان مطالبی در مورد عالم احتضار و جان دادن بود که در خطبه قبل در این رابطه مطالبی عرض شد. در این خطبه نیز به گناه شناسی اشاره می کنم:

گناه شناسی:

گناه به طور کلی بمعانی خلاف و هرکاری که برخلاف فرمان خداوند باشد که این گناه واژه فارسی است که در زبان قرآن با تعابیر مختلف، از گناه یاد شده است، که هر کدام از آنها بخشی از آثار شوم گناه پرده بر می دارد و بیانگر گوناگون بودن گناه است.

تعابیر و واژه های گناه در قرآن کریم:

1- «ذنب» :

از جمله آنها کلمه «ذنب» است بمعنای دنباله که 35 بار در قرآن آمده است چون در هر عمل خلافی یک نوع پیامد و دنباله بعنوان مجازات اخروی یا دنیایی دارد.

یکی از پیامدهای گناه این است که اثری تاریک کننده و کدورت آور بر دل انسان قرار می دهد و دل را تاریک و سیاه می کند و صفای معنوی را از قلب انسان می گیرد.

در سوره مطففین خداوند متعال می فرماید: « وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِينَ (۱۰) الَّذِينَ يُكَذِّبُونَ بِيَوْمِ الدِّينِ (11)وَمَا يُكَذِّبُ بِهِ إِلَّا كُلُّ مُعْتَدٍ أَثِيمٍ (۱۲) إِذَا تُتْلَى عَلَيْهِ آيَاتُنَا قَالَ أَسَاطِيرُ الْأَوَّلِينَ (13)» (سوره مطففین) واى بر تكذيب ‏كنندگان در آن هنگام، آنان كه روز جزا را دروغ مى ‏پندارند، و جز هر تجاوزپيشه گناهكارى آن را به دروغ نمى‏ گيرد، [همان كه] چون آيات ما بر او خوانده شود گويد [اينها] افسانه ‏هاى پيشينيان است.

به این معنا که این گناهان مانع پذیرش حقایق می شود و وقتی آیات الهی بر او خوانده می شود می گوید افسانه است که در حقیقت این شخص که این حرف را می زند خود او نیست بلکه گناهان است که این حرفها را می زند. این منطق گناه است که از درونش دارد حرف می زند. لذا بعد می فرماید: « كَلَّا بَلْ رَانَ عَلَى قُلُوبِهِمْ مَا كَانُوا يَكْسِبُونَ (۱۴) » (سوره مطففین)نه چنين است بلكه آنچه مرتكب مى ‏شدند زنگار بر دلهايشان بسته است.

قلبشان زنگار گرفته است . در این آیه گناه را به آنچه کسب کرده اند معنا کرده است.

شهید مطهری در این زمینه تعبیر جالبی دارد ، می فرماید: این یک منطق خیلی خوب است در قرآن که انسان در همان زمان که کاری را انجام می دهد و عامل فعل خودش است معمول و مفعول فعل خودش هم است یعنی همان زمان که کاری را انجام می دهد در همان زمان آن کار نیز روی او اثر می گذارد یعنی این گناه روی او اثر می گذارد و قلب او را کدر و تیره و تار می کند و مانع پذیرش حقایق الهی می شود که کلمه ذنب بمعنای دنباله و ادامه و نتیجه این کار یعنی گناه است.

2- «اثم»:

کلمه و واژه دیگری که در قرآن از گناه یاد می کند «اثم» است، به معنی سستی و کندی و واماندن و محروم شدن از پاداش ها است،چون در حقیقت فرد گنهکار یک فرد جامانده و محروم است،این واژه در قرآن 48 بار آمده است.

3- «جرم»:

در اصل به معنی جدا شدن میوه از درخت و یا به معنی پست است،جریمه و جرایم از همین ماده است.جرم عملی است که انسان را از حقیقت،سعادت،تکامل و هدف جدا می سازد،این واژه 61 بار در قرآن آمده است.

4- «فسق»:

در لغت به معنی خروج هسته خرما از پوست خود می باشد،و بیانگر خروج گنهکار از مدار اطاعت و بندگی خداوند است که فرد با گناه خود حریم و حصار فرمان الهی را شکسته و در نتیجه بدون حفاظ مانده است.این واژه در قرآن 53 بار آمده است.

و کلمات دیگری که هرکدام از آنها بیانگر نتیجه گناه و نافرمانی خداوند است که بجای واژه و کلمه گناه درقرآن ذکر شده است مانند : سیئه، خطیئه، حرام و ...

و در روایات نیز در مورد گناهان واژه های مختلفی بکار رفته است مانند جریره ، جنایت ، ذلت، عیب و ...

مطلب دیگری که در بحث گناه شناسی مطرح است اقسام گناه است که علمای اسلام بر اساس آیاتی از قرآن کریم گفته اند گناهان دو نوع اند: بعضی از آنها گناهان کبیره و بعضی گناهان صغیره که در آیاتی مانند آیه 31 سوره نساء خداوند متعال می فرماید: « إِنْ تَجْتَنِبُوا كَبَائِرَ مَا تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَنُدْخِلْكُمْ مُدْخَلًا كَرِيمًا (۳۱) » (سوره نساء) اگر از گناهان بزرگى كه از آن[ها] نهى شده‏ ايد دورى گزينيد بديهاى شما را از شما مى زداييم و شما را در جايگاهى ارجمند درمى ‏آوريم.

در کنار اینها روايات متعددي از ائمه اطهار به ما رسيده كه بيانگر تقسيم گناهان به كبيره و صغيره است كه در كتاب اصول كافي يك باب تحت عنوان «باب‌الكبائر» به اين موضوع اختصاص يافته كه داراي 24 حديث است.

اما چه گناهانی کبیره است و چه گناهانی صغیره؟

شخصی به نام عمربن عبید که از علماء است خدمت امام صادق(ع) رسید و این آیه را خواند: «والذين يجتنبون كبائر الاثم والفواحشَ (37)»؛(سوره شوری) بعد سکوت کرد که دنباله آیه را بخواند، امام صادق(ع) فرمود: چرا سکوت کردی؟ عرض کرد خواستم گناهان کبیره را از کتاب خداوند بدانم. امام 18 آیه را قرائت کردند که این آیات اشاره به گناهان کبیره است مثل پیمان شکنی ، قطع رحم، گواهی به دروغ، سرابخواری، ترک نماز، زنا، سوگند دروغ، رباخواری و ... .

امام خميني(ره) در تحريرالوسيله معیارهایی در جهت شناخت گناهان كبيره دارند:

1- گناهانی که در مورد آنها در قرآن یا روایات وعده آتش و دوزخ را ذکر شده است.

2- گناهانی که از طرف شرع در روایات بشدت نهی شده است.

3- عقل حکم کند یا در ذهن مسلمین پایبندی به دستورات شرع چنین ثابت شده است که گناه از گناهان بزرگ است یعنی در سیره مسلمین به عنوان گناه کبیره مشهور است.

بعد ایشان میفرماید با این اوصاف گناهان کبیره زیاد هستند که خودشان 41 گناه اشاره می کند.

در پایان به تقسیم بندی گناه از منظر مولای متقیان امیرمومنان حضرت علی(ع) اشاره می کنم: «الذُّنُوبُ ثَلَاثَةٌ: فَذَنْبٌ مَغْفُورٌ، وَ ذَنْبٌ غَيْرُ مَغْفُورٍ، وَ ذَنْبٌ نَرْجُو لِصَاحِبِهِ وَ نَخَافُ عَلَيْهِ » گناهان سه قسم است ؛

اول گناهى است که خدا مى بخشد.گناهی که در این دنیا انسان کیفرش را دیده و یا توبه کرده است.

دوم گناهى است که او نمى بخشد، مانند حق الناس و ظلم به دیگران.

سوم گناهى است که ما براى صاحب گناه به عفو الهى امیدواریم ، ولى با داشتن امید از عذاب او نیز مى ترسیم .

دعـــــــــــــــا

سوره

مشروح خطبه دوم

بسم الله الرحمن الرحیم

وَالحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین وَ الصَلاهُ وَ السَلامُ علی سَیِدِنا وَ نَبیِّنا ابی القاسِم المُصطَفی مُحَمَّد وَ علی آلِهِ الاَطیَبینَ الاَطهَرینَ المُنتَجَبین سیَّما علی امیرِ المومِنین وَ الصدیقَهِ الطاهِرَه سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمین وَ الحَسَنِ وَ الحُسَین سِبطَیِ الرَّحمَه وَ اِمامَی الهُدی وَ علی بنِ الحُسَین وَ مُحَمَّدِ بنِ علی وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَر وَ علی بنِ موسی وَ مُحَمَّدِ بنِ علی وَ علی بنِ مُحَمَّد وَ الحَسَنِ بنِ علی وَ الخَلف القائِمِ الحُجَه حُجَجِکَ علی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فی بِلادِک . وَ صَلِّ علی اَئِمَّهِ المُسلِمین وَ حُماهِ المُستَضعَفین وَ هُداهِ المُومِنین وَ استَغفِرُ اللهِ لی وَ لَکُم.

عِبادَالله اوصیکُم وَ نَفسی بِتَقوَی الله

توصیه به تقوی: در ابتدای خطبه دوم هم خودم و هم شما را به تقوای الهی دعوت می کنم.

مناسبتهای این هفته و نکاتی که باید به آن اشاره کنم:

1- تقوی در گفتار و عمل در سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل:

تقوی در اظهار نظرها یعنی منصفانه درباره اشخاص و اعمال مردم اظهار نظر کنیم . تقوی در کردار و اعمال یعنی اعمال و کارهایی که بعهده انسان است بخوبی و درست انجام دهد به گونه ای که در پیشگاه پروردگار عالم در یوم الحساب بتواند پاسخگو باشد . اگر مدیر است به گونه ای مدیریت کند که بتواند از عهده جواب بر آید. اگر تولید کننده است ، کارگر است ، کشاورز و یا معلم است باید بتواند در پیشگاه خداوند پاسخگو باشد .

تقوی در مصرف یعنی درست مصرف کردن ، اهل اسراف نباشد. علی رغم همه خوبی های ملت ایران به فرموده مقام معظم رهبری ما متأسفانه ملت مسرفی هستیم یعنی در این زمینه تقوی را رعایت نکردیم، اهل اسرافیم . اسراف در مصرف مواد غذائی ، سالانه چقدر مواد غذائی در کشور اسراف می شود، دور ریخته می شود . البته اسراف تنها به دورریختنی ها نیست، زیاد خوردن نیز خودش یک نوع اسراف است که بعضی وقت ها از دور ریختنی هم بدتر است . ممکن است غذائی دور ریخته شود،که خود اسراف و از گناهان کبیره است اما ممکن است پرنده یا جونده ای از آن استفاده کند. اما پرخوری و بیش از اندازه خوردن اسرافی است که به دنبال آن انسان گرفتار چندین بیماری و مرض می شود که عواقب آن بدتر است.

این دیابت ها و فشارخون ها و چربی ها بخش اعظم آنها به دلیل پرخوری و کم تحرکی است که این چند سال اخیر گریبانگیر مردم شده است یعنی پرخوری ها نوعی اسراف است ، یک نوع دورریختن است که در درون انسان غذای میکروب ها می شود و موجب تلنبار شدن چربی ها می شود که این امراض را به دنبال می آورد . اینها اسراف است، گناه کبیره است.

همچنین باید از اسراف در مصرف انرژی، برق، گاز، آب ، در مراسمات، در ختم ها و امثال اینها جلوگیری کنیم.

درست مصرف کردن و اسراف نکردن یکی از مشخصه های مهم اقتصاد مقاومتی است که موجب مقاوم شدن و قوی شدن اقتصاد کشور می شود.

در این سالی که معنون به عنوان اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل است دولتمردان وظایفی دارند. مومنین و متقین نیز وظایف دارد .

وظیفه یک مؤمن و مسلمان در عمل به این شعار این است که در عمل ، در کار، در تولید ، در مصرف، تقوی را رعایت کند یعنی درست عمل کردن ، درست مصرف کردن ، این وظیفه ما مردم در عمل به این شعار است که همان رعایت تقوی الهی است.

2- آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند:

این روزها در صحنه سیاسی کشور شاهد اظهار نظرهایی در رابطه با رئیس جمهور جدید آمریکا هستیم که از این اظهرا نظر ها عده ای به نوعی دنبال استفاده سیاسی در داخل کشور هستند . صرف نظر از دلایل انتخاب ترامپ و تحلیل های آن ، آنچه که مشهود است امروز او او به عنوان یک رئیس جمهور جنگ طلب یاد می کنند و در داخل کشور عده ای به دنبال این هستند که این آقا رئیس جمهور خطرناکی است، باید در انتخابات آینده شخصی انتخاب شوند که بتوانند او را متقاعد کند که به ایران حمله نکند والا احتمال خطر حمله به ایران از طرف آمریکا وجود دارد.

این تحلیل ها و تبلیغاتی است که امروزه در حال انجام است. اما اگر به واقعیات آمریکا توجه کنیم از اول انقلاب تا کنون همه رؤسای جمهور آمریکا چه دمکرات و چه جمهوری خواه نسبه به ایران جنگ طلب بودند، گزینه نظامی و حمله نظامی در روزی میزشان بوده است حتی اوباما به ظاهر صلح طلب . اما جواب همه آنها را امام بزرگوار در اول انقلاب یعنی در زمانی که ما نه نیروی مسلح درست و حسابی داشتیم و مشکلات عدیده ای از اول انقلاب در داخل کشور وجود داشت، آمریکا ناوهایش را به خلیج فارس آورده بود و مانور می داد، یعنی در اوج ضعف جمهوری اسلامی و اوج اقتدار آمریکا که اکثر سیاسیون و تحلیل گران احتمال حمله آمریکا به ایران را می دادند ، امام (ره) در آن زمان فرمود : آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند.

الان با این اقتدار نظام و ضعف آمریکا باید به این افراد گفت شما غلط کردید که می گوئید آمریکا می خواهد غلطی بکند.

3- حادثه دلخراش جانباختن هموطنان و شهادت آتش نشانان در آتشسوزی ساختمان پلاسکو:

متأسفانه دیروز شاهد حادثه دلخراش و دردناک آتش سوزی و تخریب ساختمان پلاسکو بودیم که متأسفانه عده ای از هموطنان عزیز مان جان باختند و عده ای از آتش نشانان عزیزمان نیز به شهادت رسیدند. از خداوند متعال برای این عزیزان غفران الهی و برای بازماندگانشان صبر و اجر مسألت داریم.

اما این حوادث تلنگری است برای همه ما که مسائل ایمنی را در ساختمان سازی و در ساختمان ها رعایت کنیم. نکات ایمنی را جدی بگیریم . به تذکرات مسئولین امر توجه کنیم ، در جاده ها نیز به تذکرات پلیس راه توجه کنیم . با رعایت نکات ایمنی در ساختمانها و ساختمان سازی ، با رعایت سرعت مطمئنه ، استفاده از کلاه ایمنی و کمربند ایمنی در جاده ها برای جان خود و دیگران ارزش قائل شویم.

این جریمه ها و سخت گیری ها در حقیقت برای حفظ جان و سلامتی خود ما است. اینها را جدی بگیریم.

دعــــــــــــا

سوره

www.adinehjavadabad.ir

 

اخبار
ارتباط با امام جمعه