شنبه 1396/4/3 - 4 : 10
مشخصات امام جمعه
حسین رضاپور
حسین رضاپور
جواد آباد
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1396/3/26
وصایای حضرت علی (ع)به امام حسن(ع)

 

نماز جمعه 26/03/1396

 

عناوین خطبه اول

 

موضوع: وصایای حضرت علی (ع)به امام حسن(ع)

 

تقوی که هدف و فلسفه از روزه ماه رمضان کسب تقوای الهی است. امیرالمومنین علی علیه السلام که امروز مصادفیم با سالروز شهادت آنحضرت طبق نقل در نهج البلاغه نامه 47 در آخرین وصایای خودشان توصیه به تقوی فرمودند، گرچه از مواعظ مؤکد آنحضرت «« اوصِیکُمَا وَ جَمِیعَ وَلَدِی وَ أَهْلِی وَ مَنْ بَلَغَهُ کِتَابِی‏ بِتَقْوَى اللَّهِ وَ نَظْمِ أَمْرِکُم » (سید رضی، نهج البلاغه، نامۀ 47 از وصایای امام علی(ع) به امام حسن و امام حسین(ع))شما(حسن و حسین)، تمام فرزندان، خانواده و کسانی را که این نامه من به آنها می رسد، به تقوای الهی و نظم در کارها سفارش می کنم.

 

توصیه بعدی آن حضرت بعد از تقوی اصلاح ذات البین وحدت و عدم تفرقه بود، فرمودند:.....

 

عناوین خطبه دوم

 

مناسبتهای این هفته و نکاتی که باید به آن اشاره کنم:

 

1- جمعه 26 خرداد؛ 21 رمضان شهادت مولی الموحدین امیر المومنین علی بن ابیطالب(ع):

 

2- کلید واژه «آتش به اختیار» در بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان:

 

3- مشکلات روستائیان بخش جوادآباد:

============

 

نماز جمعه 26/03/1396

 

مشروح خطبه اول

 

موضوع: وصایای حضرت علی (ع)به امام حسن(ع)

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

الحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین وَ العاقِبةُ لِاَهلِ التَّقوی وَ الیَقین و الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ عَلَی أَشْرَفِ الأَنْبِیَاءِ وَ الْمُرْسَلِین حَبِيب إله العالمین أَبِي الْقَاسِمِ مصطفی مُحَمَّدِ و علی اهله اهل الله سیَّما بَقیَّهَ اللهِ فی الاَرَضین رُوحِی وَ اَرْواحُ الْعَالَمیِنَ لِتُرابِ مَقْدَمِه اَلْفدَاء.

 

عِبادَالله اوصیکُم وَ نَفسی بِتَقوَی الله و اتباع امره

 

توصیه به تقوی:خودم و همه ی شما بندگان خوب خدا را به رعایت تقوا، انجام واجبات و ترک گناه توصیه و سفارش می کنم.

 

تقوی که هدف و فلسفه از روزه ماه رمضان کسب تقوای الهی است. امیرالمومنین علی علیه السلام که امروز مصادفیم با سالروز شهادت آنحضرت طبق نقل در نهج البلاغه نامه 47 در آخرین وصایای خودشان توصیه به تقوی فرمودند، گرچه از مواعظ مؤکد آنحضرت «« اوصِیکُمَا وَ جَمِیعَ وَلَدِی وَ أَهْلِی وَ مَنْ بَلَغَهُ کِتَابِی‏ بِتَقْوَى اللَّهِ وَ نَظْمِ أَمْرِکُم » (سید رضی، نهج البلاغه، نامۀ 47 از وصایای امام علی(ع) به امام حسن و امام حسین(ع))شما(حسن و حسین)، تمام فرزندان، خانواده و کسانی را که این نامه من به آنها می رسد، به تقوای الهی و نظم در کارها سفارش می کنم.

 

توصیه بعدی آن حضرت بعد از تقوی اصلاح ذات البین وحدت و عدم تفرقه بود، فرمودند: «وَصَلاَحِ ذَاتِ بَيْنِكُمْ فَإِنِّي سَمِعْتُ جَدَّكُمَا رَسُولَ الله(صلى الله عليه وآله) يَقُولُ: صَلاَحُ ذَاتِ الْبَيْنِ (إِصْلاَحُ ذَاتِ الْبَيْنِ) أَفْضَلُ مِنْ عَامَّةِ الصَّلاَةِ وَالصِّيَامِ » فرمود شما را به اصلاح ذات البین، آشتی بین مردم توصیه می کنم که از پیامبر بزرگوار (ص) شنیدم که فرمود اصلاح ذات البین از یک سال نماز و روزه برتر و بالاتر است.بخصوص تلاش جهت رفع کدورتها و اختلافات خانوادگی که متأسفانه امروز یکی از معضلات اجتماعی است که نتیجه اش آمار بالای طلاق است که وضعیت نگران کننده ای دارد. باید همه اقوام و خویشان اصلاح ذات البین را بخصوص در خانواده ، وظیفه خود بدانند و در این مسیر تلاش نمایند.

 

همچنین تلاش در جهت ایجاد وحدت و همدلی و محبت در جامعه ، رفع کدورتها و کینه ها و اختلافات بخصوص از وظایف کسانی است که تریبون دارند ، رسانه ها و روزنامه ها. همه مخاطب این وصیت امیرالمومنین (ع) هستیم که آنحضرت در بیانی دیگر یکی از رموز و علل سعادت جامعه را وحدت و همدلی و محبت بیان می دارد.

 

«فإذا تفکرتم فی تفاوت حالیهم فالزموا کل أمر لزمت العزه به شأنهم و زاحت الإعداء له عنهم و مدت العافیه به علیهم و انقادت النعمه له معهم و وصلت الکرامه علیه حبلهم من الإجتناب للفرقه و الزوم الالفة و التحاض علیها و التواضی بها، واجتنبوا کل أمر کسر فقرتهم من تضاغن القلوب و تشاحن الصدور، و تدابر النفوس» آنگاه که در تفاوت حال آنان که در خوبی بودند زمانی که در شر و بدی قرار داشتند اندیشه کنید متوجه اموری می شوید که موجب عزت و اقتدار آنان شد. دشمنان را از آنان دور نموده، عافیت و سلامتی به آنها روی آورد نعمت را در اختیارشان قرار داد یعنی از تفرقه و پراکندگی اجتناب ورزید و بر الفت و دوستی همت گماشتند و یکدیگر را بر آن توصیه کردند و از هر کاری که ستون فقرات آنها را درهم شکست و قدرتشان را سست کرد دوری می کردند یعنی از کینه های درونی ، بخل، حسد و اینها.

 

در این بیان حضرت عزت و اقتدار یک جامعه ، عافیت و سلامتی و دوام نعمت را منوط به وحدت و پرهیز از تفرقه می دانند و تفرقه را ، حقد ها و کینه ها ، بخل ها و حسد ها که موجب جدایی مردم می شود را باعث شکستن ستون فقرات جامعه می شمرد.

 

در ادامه وصیت فرزندان و مسلمین را به توجه و عنایت به ایتام توصیه می فرماید: «اَللَّهَ اَللَّهَ فِي اَلْأَيْتَامِ فَلاَ تُغِبُّوا أَفْوَاهَهُمْ وَ لاَ يَضِيعُوا بِحَضْرَتِكُمْ » خدا را خدا را در مورد یتیمان نکند که گاهی سیر و گاهی گرسنه بمانند.

 

در بیانی دیگر آنحضرت فرمودند: « مَنْ عَالَ يَتِيماً حَتَّى يَسْتَغْنِيَ عَنْهُ أَوْجَبَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ بِذَلِكَ الْجَنَّةَ » کسی که تکفل یتیمی را به عهده بگیرد تا زمانی که بی نیاز شود بهشت بر او واجب و مقدر خواهد شد.

 

روایت دیگری از امام صادق(ع)می فرماید : کسی که دست محبت به سر یتیمی بکشد به اندازه موهای سر یتیم در روز قیامت به او نور داده می شود، یعنی در آن تاریکی و ظلمت قیامت. یتیم هم نیازمند محبت و عاطفه روحی است و هم نیازمند توجه به نیاز های جسمی و مادی که توجه به هر یک از آنها اجر و منزلت والایی دارد.

 

در ادامه حضرت به توجه به همسایگان سفارش می کنند که می فرمایند: آنان همواره مورد توصیه و سفارش پیامبر(ص) شما هستند تا آنجا که ما گمان بردیم به زودی سهمیه ای از ارث برایشان قرار خواهد داد.

 

این وصیت بیشتر را بخصوص شهرنشینان و آپارتمان نشینان بیشتر توجه کنند بعضی از مسلمانان و شیعیان ماه ها و سالها همسایه اند اما حتی همدیگر را هم نمی شناسند تا برسد از احوال همدیگر خبردار بشوند. این نوع زندگی سبک زندگی اسلامی و علوی نیست.

 

«اللهَ اللهَ فِی الصَّلاَةِ، فَإِنَّهَا عَمُودُ دِینِکُمْ» خدا را خدا را در مورد نماز که ستون دین شماست. خیمه و خانه ای که ستون نداشته باشد فرو می ریزد. مسلمانی که اهل نماز نباشد، دین داری و مسلمانی اش متلاشی شده و از هم پاشیده است در حقیقت دینی برای او نمی ماند.

 

«اللهَ اللهَ فِی بَیْتِ رَبِّکُمْ، لاَ تُخْلُوهُ مَا بَقِیتُمْ، فَإِنَّهُ إِنْ تُرِکَ لَمْ تُنَاظَرُوا » خدا را خدا را در مورد خانه پروردگارتان تا آن هنگام که زنده هستید آن را خالی نگذارید که اگر خالی گذارده شود مهلت داده نمی شود و بلای الهی شما را فرا میگیرد .نباید به بهانه اینکه حاکمان سعودی این انسانهای خائن آنجا حاکمند یا اینکه پولها تو جیب وهابیون می رود، حج تعطیل شود ، عمره تعطیل شود. عظمت حج و خانه خدا آنقدر زیاد است که اگر به آن کم توجهی شود موجب نزول عذاب الهی خواهد شد.

 

« اللهُ، اللهُ، في الزّكاةِ فَانَّها تُطفئُ غَضَبَ رَبِّكم » و طبق نقل دیگر سفارش به زکات کردند. بندگان خدا، زکات باعث خاموش شدن غضب الهی در دنیا و آخرت خواهد شد.

 

دعـــــــــــــــا

 

سوره

 

مشروح خطبه دوم

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

وَالحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین وَ الصَلاهُ وَ السَلامُ علی سَیِدِنا وَ نَبیِّنا ابی القاسِم المُصطَفی مُحَمَّد وَ علی آلِهِ الاَطیَبینَ الاَطهَرینَ المُنتَجَبین سیَّما علی امیرِ المومِنین وَ الصدیقَهِ الطاهِرَه سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمین وَ الحَسَنِ وَ الحُسَین سِبطَیِ الرَّحمَه وَ اِمامَی الهُدی وَ علی بنِ الحُسَین وَ مُحَمَّدِ بنِ علی وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَر وَ علی بنِ موسی وَ مُحَمَّدِ بنِ علی وَ علی بنِ مُحَمَّد وَ الحَسَنِ بنِ علی وَ الخَلف القائِمِ الحُجَه حُجَجِکَ علی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فی بِلادِک . وَ صَلِّ علی اَئِمَّهِ المُسلِمین وَ حُماهِ المُستَضعَفین وَ هُداهِ المُومِنین وَ استَغفِرُ اللهِ لی وَ لَکُم.

 

عِبادَالله اوصیکُم وَ نَفسی بِتَقوَی الله

 

توصیه به تقوی: در ابتدای خطبه دوم هم خودم و هم شما را به تقوای الهی دعوت می کنم.

 

مناسبتهای این هفته و نکاتی که باید به آن اشاره کنم:

 

1- جمعه 26 خرداد؛ 21 رمضان شهادت مولی الموحدین امیر المومنین علی بن ابیطالب(ع):

 

ایام حزن و اندوه سالروز شهادت مولی الموحدین یعسوب الدین امیرالمومنین علی بن ابیطالب علیه آلاف التحیة و الثناء را محضر نورانی حضرت ولیعصر علیه السلام و شما محبین و شیعیان آن حضرت تسلیت عرض می کنم.

 

علیرغم تلاشهای شدید مخالفین آن حضرت در کتمان فضایل آن حضرت از بعد از رحلت پیامبر بزرگوار اسلام (ص) تاکنون، اما حتی کتب اهل سنت نیز پر است از فضائل آن بزرگوار چون خورشید فضائل اش خاموش شدنی نیست و احصاء و شمارش نیست. به عنوان نمونه یک روایتی را که عده ای از علمای اهل سنت مانند ذهبی، عسقلانی ، خوارزمی ذکر کرده اند را عرض می کنم که طبق این نقل پیامبر بزرگوار اسلام(ص) فرمودند «لَوْ أَنَّ الرِّيَاضَ أَقْلَامٌ وَ الْبَحْرَ مِدَادٌ وَ الْجِنَّ حُسَّابٌ وَ الْإِنْسَ كُتَّابٌ مَا أَحْصَوْا فَضَائِلَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ » اگر همۀ [درختان] باغها قلم شوند و تمام دریاها مرکّب و جنها حسابگر و انسانها نویسنده گردند، نمی توانند فضایل علی علیه السلام را احصاء و شماره کنند.

 

آن کسی که نوشتن فضیلتش موجب استغفار ملائکه برای نویسنده و شنیدن فضائلش موجب کفاره گناه برای شنونده می شود چگونه فضائلش مکتوم و پنهان می ماند.

 

باز روایتی از عده ای علمای اهل سنت : «مَن کَتَبَ فَضیلَةً مِن فَضائِلِهِ لَم تَزَلِ المَلائِکَةُ تَستَغفِرُ لَهُ مابَقِیَ لِذلِکَ المکُتوبَ رَسمٌ » هر کس فضیلتی از فضایل او را بنویسد، تا وقتی که از آن نوشته اثری باقی است، فرشتهها برایش طلب آمرزش میکنند.

 

«و مَن استَمَع اِلی فَضیلَةٍ مِن فَضائِلِه غَفَرَاللهُ ذُنُوبَهُ الّتی اِکتسَبَها بالاسِتمِاع » هرکس به فضایل علی(ع) گوش سپارد، خداوند گناهانی را که به وسیلة گوش مرتکب شده است عفو می کند.

 

در این خطبه نیز فرازی دیگر از آخرین وصایای امیرالمومنین (ع) را که به نوعی پیش بینی آنحضرت در رابطه با وضعیت مسلمین است عرض می کنم که بخشی از آن در خطبه قبل بیان شد. طبق نقل فرمودند : «اللهَ اللهَ فِی الْقُرْآنِ، لاَ یَسْبِقْکُمْ بِالْعَمَلِ بِهِ غَیْرُکُمْ » خدا را خدا را در مورد قرآن که دیگران در عمل به قرآن از شما سبقت و پیشی نگیرند. شاید منظور از دیگران غیر مسلمین باشند آنهم نه در مسیر هدایت بلکه در عمل کردنشان به قرآن دنیایشان را آباد می کنند که امروز شاهد آن هستیم.مشاهده می شود غیر مسلمین به دستورات قرآن عمل کردند ، دنیایی آباد و پیشرفته دارند. در مقابل وضعیت اسفبار دنیایی مسلمین در عمل نکردن به قرآن است. چند نمونه را عرض عرض می کنم؛ یکی از سفارشات اکید قرآن وحدت و پرهیز از تفرقه است. مشاهده می کنیم جهان اسلام به دلیل تفرقه ای که دارند چه خسارتهای عظیمی را متحمل شده است. سوریه و لیبی که تبدیل به خرابه ای شده اند. عراق خسارات سنگینی متحمل شد. کشورهای حاشیه ای خلیج فارس بدلیل شیعه هراسی و ایران هراسی صدها میلیلرد دلار به حلقوم ابر کافر یعنی آمریکا ریختند اما خود غرب علی رغم اینکه از لحاظ اعتقادی و اخلاقی هیچ وجه اشتراکی ندارند اما فهمیدند با وحدت می شود دنیا را ساخت. ببینید آمریکا و اروپا چگونه متحدند و از این اتحادشان چه بهره هایی می برند.

 

امروز این وضعیت اسفبار جهان اسلام است که علی رغم اشتراکات اعتقادی زیاد دچار تفرقه شده اند. متأسفانه در داخل هم این زمزمه ها از بعضی ها شنیده می شود که بدنبال دوقطبی کردن کشور به مخالف و موافق هستند. که رهبر معظم انقلاب هشدار دادند که مانند بنی صدر عمل نکنید که نتیجه اش خسران دنیا و آخرت برای خودتان و خسارت عظیم برای مردم و کشور خواهد شد. خوب این یک نمونه از عمل به قرآن توسط غیر مسلمین.

 

قرآن سفارش به صداقت دارد. «کونوا مع الصادقین» صداقت معنای وسیعی دارد در گفتار و کردار. دروغ امروز متأسفانه در کشور کم نیست اعتماد را از بین می برد.همچنین در کارهایمان صداقت کم است. در تولید ، توزیع، تجارت، صداقت کم است. اما غیر مسلمین بخصوص غرب در کارشان صداقت دارند. هر کس کاری انجام می دهد درست انجام می دهد. کارمند ، کارگر، تولید کننده ، همه و همه به این نتیجه رسیده اند که با درست کار کردن ، با صداقت کار کشور به پیش می رود . اینها پایه های اقتصاد مقاومتی است.

 

سفارش قرآن به اسراف نکردن و عدم تبذیر است. ما مسلمانها و ایرانیان چقدر عمل می کنیم ؟ اسراف در منابع و مصرف، به قول حضرت آقا ما ملت مسرفی هستیم. چقدر سالیانه منابع ما بدلیل درست مصرف نکردن هدر می رود؟ و در کنار آن عده ای دچار فقر و تهی دستی می شوند اما غیر مسلمین در این موضوع هم از ما جلو هستند.

 

سفارش قرآن به کار و تلاش است. خوب کار کردن ، میزان بهره وری و کار مفید از کار در میان مسلمین چقدر است؟ در کشورهای غربی چقدر؟

 

اینها بخشی از پیش بینی های آنحضرت در 1400 سال پیش بود که به ذهنی می رسد که آن حضرت طبق نقلی در آخرین وصایایشان می نویسد.

 

2- کلید واژه «آتش به اختیار» در بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان:

 

رهبر معظم انقلاب در جمع دانشجویان به یک اصطلاح کلیدی اشاره فرمودند که بعضی روزنامه های همسو با دشمن در داخل برداشت مغرضانه داشتند. کلید واژه «آتش به اختیار» این کلمه در جنگ زمانی است که ارتباط با مرکز فرماندهی قطع شده باشد یا مرکز فرماندهی به نوعی از کار افتاده باشد و رزمنده خط مقدم باید خودش تصمیم بگیرد و عمل کند. که در آن تصمیم عاقلانه و حساب شده و درست عمل کردن است.

 

که در این تهاجمات فرهنگی دشمنان، احساس این است که مراکز فرهنگی کشور به وظیفه خود عمل نمی کنند لذا وظیفه همه آحاد مردم انقلابی و بخصوص جوانان و دانشجویان مومن این است در بُعد فرهنگی خود دست به کار بشوند.همه احساس مسئولیت نمایند. در همه زمینه های فرهنگی خود را و جامعه را آماده مقابله با دشمن نمایندحتی کارمندان مراکز فرهنگی مانند ارشاد احساس کنند که مرکز فرماندهی از کار افتاده است ، خودشان اقدام کنند. مردم همه باید در این زمینه احساس مسئولیت کنند.

 

3- مشکلات روستائیان بخش جوادآباد:

 

یک نکته پایانی هم عرض کنم. در ماه رمضان توفیق شد در بعضی از شب ها با مردم عزیز بعضی از روستائیان دردیداری داشته باشیم که بعضی از مشکلات مطرح شده از جمله: مشکل کمبود آب ، بخصوص روستای حصارقاضی و در کنار آن طغان و نجف آباد. در عین حال این روستاها مرکز تولید ، پرورش دام و طیور هستند که این کم آبی موجب مهاجرت از روستاها و ضربه به تولید و اشتغال خواهد بود. در بهمن ماه سال گذشته در مراسم جشن عشایری در حصار قاضی در جلسه ای فرماندار محترم با مسئولین روستا قول 200 میلیون تومان برای حل مشکل آب دادند اما ظاهرا عمل نشده است ، درخواست مردم روستای حصار قاضی این است که اجازه بدهید خودمان وضعیت شبکه آب را اداره کنیم. به نوعی به دنبال خودگردان شدن شبکه هستند که می شود گفت همان اصطلاح آتش به اختیار حضرت آقا در این زمینه است.خوب مسئولین در این زمینه همکاری کنند.

 

دعــــــــــــا

 

سوره

 

www.adinehjavadabad.ir

 

 

 

 

نماز جمعه 26/03/1396

مشروح خطبه اول

موضوع: وصایای حضرت علی (ع)به امام حسن(ع)

بسم الله الرحمن الرحیم

الحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین وَ العاقِبةُ لِاَهلِ التَّقوی وَ الیَقین و الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ عَلَی أَشْرَفِ الأَنْبِیَاءِ وَ الْمُرْسَلِین حَبِيب إله العالمین أَبِي الْقَاسِمِ مصطفی مُحَمَّدِ و علی اهله اهل الله سیَّما بَقیَّهَ اللهِ فی الاَرَضین رُوحِی وَ اَرْواحُ الْعَالَمیِنَ لِتُرابِ مَقْدَمِه اَلْفدَاء.

عِبادَالله اوصیکُم وَ نَفسی بِتَقوَی الله و اتباع امره

توصیه به تقوی:خودم و همه ی شما بندگان خوب خدا را به رعایت تقوا، انجام واجبات و ترک گناه توصیه و سفارش می کنم.

تقوی که هدف و فلسفه از روزه ماه رمضان کسب تقوای الهی است. امیرالمومنین علی علیه السلام که امروز مصادفیم با سالروز شهادت آنحضرت طبق نقل در نهج البلاغه نامه 47 در آخرین وصایای خودشان توصیه به تقوی فرمودند، گرچه از مواعظ مؤکد آنحضرت «« اوصِیکُمَا وَ جَمِیعَ وَلَدِی وَ أَهْلِی وَ مَنْ بَلَغَهُ کِتَابِی‏ بِتَقْوَى اللَّهِ وَ نَظْمِ أَمْرِکُم » (سید رضی، نهج البلاغه، نامۀ 47 از وصایای امام علی(ع) به امام حسن و امام حسین(ع))شما(حسن و حسین)، تمام فرزندان، خانواده و کسانی را که این نامه من به آنها می رسد، به تقوای الهی و نظم در کارها سفارش می کنم.

توصیه بعدی آن حضرت بعد از تقوی اصلاح ذات البین وحدت و عدم تفرقه بود، فرمودند: «وَصَلاَحِ ذَاتِ بَيْنِكُمْ فَإِنِّي سَمِعْتُ جَدَّكُمَا رَسُولَ الله(صلى الله عليه وآله) يَقُولُ: صَلاَحُ ذَاتِ الْبَيْنِ (إِصْلاَحُ ذَاتِ الْبَيْنِ) أَفْضَلُ مِنْ عَامَّةِ الصَّلاَةِ وَالصِّيَامِ » فرمود شما را به اصلاح ذات البین، آشتی بین مردم توصیه می کنم که از پیامبر بزرگوار (ص) شنیدم که فرمود اصلاح ذات البین از یک سال نماز و روزه برتر و بالاتر است.بخصوص تلاش جهت رفع کدورتها و اختلافات خانوادگی که متأسفانه امروز یکی از معضلات اجتماعی است که نتیجه اش آمار بالای طلاق است که وضعیت نگران کننده ای دارد. باید همه اقوام و خویشان اصلاح ذات البین را بخصوص در خانواده ، وظیفه خود بدانند و در این مسیر تلاش نمایند.

همچنین تلاش در جهت ایجاد وحدت و همدلی و محبت در جامعه ، رفع کدورتها و کینه ها و اختلافات بخصوص از وظایف کسانی است که تریبون دارند ، رسانه ها و روزنامه ها. همه مخاطب این وصیت امیرالمومنین (ع) هستیم که آنحضرت در بیانی دیگر یکی از رموز و علل سعادت جامعه را وحدت و همدلی و محبت بیان می دارد.

«فإذا تفکرتم فی تفاوت حالیهم فالزموا کل أمر لزمت العزه به شأنهم و زاحت الإعداء له عنهم و مدت العافیه به علیهم و انقادت النعمه له معهم و وصلت الکرامه علیه حبلهم من الإجتناب للفرقه و الزوم الالفة و التحاض علیها و التواضی بها، واجتنبوا کل أمر کسر فقرتهم من تضاغن القلوب و تشاحن الصدور، و تدابر النفوس» آنگاه که در تفاوت حال آنان که در خوبی بودند زمانی که در شر و بدی قرار داشتند اندیشه کنید متوجه اموری می شوید که موجب عزت و اقتدار آنان شد. دشمنان را از آنان دور نموده، عافیت و سلامتی به آنها روی آورد نعمت را در اختیارشان قرار داد یعنی از تفرقه و پراکندگی اجتناب ورزید و بر الفت و دوستی همت گماشتند و یکدیگر را بر آن توصیه کردند و از هر کاری که ستون فقرات آنها را درهم شکست و قدرتشان را سست کرد دوری می کردند یعنی از کینه های درونی ، بخل، حسد و اینها.

در این بیان حضرت عزت و اقتدار یک جامعه ، عافیت و سلامتی و دوام نعمت را منوط به وحدت و پرهیز از تفرقه می دانند و تفرقه را ، حقد ها و کینه ها ، بخل ها و حسد ها که موجب جدایی مردم می شود را باعث شکستن ستون فقرات جامعه می شمرد.

در ادامه وصیت فرزندان و مسلمین را به توجه و عنایت به ایتام توصیه می فرماید: «اَللَّهَ اَللَّهَ فِي اَلْأَيْتَامِ فَلاَ تُغِبُّوا أَفْوَاهَهُمْ وَ لاَ يَضِيعُوا بِحَضْرَتِكُمْ » خدا را خدا را در مورد یتیمان نکند که گاهی سیر و گاهی گرسنه بمانند.

در بیانی دیگر آنحضرت فرمودند: « مَنْ عَالَ يَتِيماً حَتَّى يَسْتَغْنِيَ عَنْهُ أَوْجَبَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ بِذَلِكَ الْجَنَّةَ » کسی که تکفل یتیمی را به عهده بگیرد تا زمانی که بی نیاز شود بهشت بر او واجب و مقدر خواهد شد.

روایت دیگری از امام صادق(ع)می فرماید : کسی که دست محبت به سر یتیمی بکشد به اندازه موهای سر یتیم در روز قیامت به او نور داده می شود، یعنی در آن تاریکی و ظلمت قیامت. یتیم هم نیازمند محبت و عاطفه روحی است و هم نیازمند توجه به نیاز های جسمی و مادی که توجه به هر یک از آنها اجر و منزلت والایی دارد.

در ادامه حضرت به توجه به همسایگان سفارش می کنند که می فرمایند: آنان همواره مورد توصیه و سفارش پیامبر(ص) شما هستند تا آنجا که ما گمان بردیم به زودی سهمیه ای از ارث برایشان قرار خواهد داد.

این وصیت بیشتر را بخصوص شهرنشینان و آپارتمان نشینان بیشتر توجه کنند بعضی از مسلمانان و شیعیان ماه ها و سالها همسایه اند اما حتی همدیگر را هم نمی شناسند تا برسد از احوال همدیگر خبردار بشوند. این نوع زندگی سبک زندگی اسلامی و علوی نیست.

«اللهَ اللهَ فِی الصَّلاَةِ، فَإِنَّهَا عَمُودُ دِینِکُمْ» خدا را خدا را در مورد نماز که ستون دین شماست. خیمه و خانه ای که ستون نداشته باشد فرو می ریزد. مسلمانی که اهل نماز نباشد، دین داری و مسلمانی اش متلاشی شده و از هم پاشیده است در حقیقت دینی برای او نمی ماند.

«اللهَ اللهَ فِی بَیْتِ رَبِّکُمْ، لاَ تُخْلُوهُ مَا بَقِیتُمْ، فَإِنَّهُ إِنْ تُرِکَ لَمْ تُنَاظَرُوا » خدا را خدا را در مورد خانه پروردگارتان تا آن هنگام که زنده هستید آن را خالی نگذارید که اگر خالی گذارده شود مهلت داده نمی شود و بلای الهی شما را فرا میگیرد .نباید به بهانه اینکه حاکمان سعودی این انسانهای خائن آنجا حاکمند یا اینکه پولها تو جیب وهابیون می رود، حج تعطیل شود ، عمره تعطیل شود. عظمت حج و خانه خدا آنقدر زیاد است که اگر به آن کم توجهی شود موجب نزول عذاب الهی خواهد شد.

« اللهُ، اللهُ، في الزّكاةِ فَانَّها تُطفئُ غَضَبَ رَبِّكم » و طبق نقل دیگر سفارش به زکات کردند. بندگان خدا، زکات باعث خاموش شدن غضب الهی در دنیا و آخرت خواهد شد.

دعـــــــــــــــا

سوره

مشروح خطبه دوم

بسم الله الرحمن الرحیم

وَالحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین وَ الصَلاهُ وَ السَلامُ علی سَیِدِنا وَ نَبیِّنا ابی القاسِم المُصطَفی مُحَمَّد وَ علی آلِهِ الاَطیَبینَ الاَطهَرینَ المُنتَجَبین سیَّما علی امیرِ المومِنین وَ الصدیقَهِ الطاهِرَه سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمین وَ الحَسَنِ وَ الحُسَین سِبطَیِ الرَّحمَه وَ اِمامَی الهُدی وَ علی بنِ الحُسَین وَ مُحَمَّدِ بنِ علی وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَر وَ علی بنِ موسی وَ مُحَمَّدِ بنِ علی وَ علی بنِ مُحَمَّد وَ الحَسَنِ بنِ علی وَ الخَلف القائِمِ الحُجَه حُجَجِکَ علی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فی بِلادِک . وَ صَلِّ علی اَئِمَّهِ المُسلِمین وَ حُماهِ المُستَضعَفین وَ هُداهِ المُومِنین وَ استَغفِرُ اللهِ لی وَ لَکُم.

عِبادَالله اوصیکُم وَ نَفسی بِتَقوَی الله

توصیه به تقوی: در ابتدای خطبه دوم هم خودم و هم شما را به تقوای الهی دعوت می کنم.

مناسبتهای این هفته و نکاتی که باید به آن اشاره کنم:

1- جمعه 26 خرداد؛ 21 رمضان شهادت مولی الموحدین امیر المومنین علی بن ابیطالب(ع):

ایام حزن و اندوه سالروز شهادت مولی الموحدین یعسوب الدین امیرالمومنین علی بن ابیطالب علیه آلاف التحیة و الثناء را محضر نورانی حضرت ولیعصر علیه السلام و شما محبین و شیعیان آن حضرت تسلیت عرض می کنم.

علیرغم تلاشهای شدید مخالفین آن حضرت در کتمان فضایل آن حضرت از بعد از رحلت پیامبر بزرگوار اسلام (ص) تاکنون، اما حتی کتب اهل سنت نیز پر است از فضائل آن بزرگوار چون خورشید فضائل اش خاموش شدنی نیست و احصاء و شمارش نیست. به عنوان نمونه یک روایتی را که عده ای از علمای اهل سنت مانند ذهبی، عسقلانی ، خوارزمی ذکر کرده اند را عرض می کنم که طبق این نقل پیامبر بزرگوار اسلام(ص) فرمودند «لَوْ أَنَّ الرِّيَاضَ أَقْلَامٌ وَ الْبَحْرَ مِدَادٌ وَ الْجِنَّ حُسَّابٌ وَ الْإِنْسَ كُتَّابٌ مَا أَحْصَوْا فَضَائِلَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ » اگر همۀ [درختان] باغها قلم شوند و تمام دریاها مرکّب و جنها حسابگر و انسانها نویسنده گردند، نمی توانند فضایل علی علیه السلام را احصاء و شماره کنند.

آن کسی که نوشتن فضیلتش موجب استغفار ملائکه برای نویسنده و شنیدن فضائلش موجب کفاره گناه برای شنونده می شود چگونه فضائلش مکتوم و پنهان می ماند.

باز روایتی از عده ای علمای اهل سنت : «مَن کَتَبَ فَضیلَةً مِن فَضائِلِهِ لَم تَزَلِ المَلائِکَةُ تَستَغفِرُ لَهُ مابَقِیَ لِذلِکَ المکُتوبَ رَسمٌ » هر کس فضیلتی از فضایل او را بنویسد، تا وقتی که از آن نوشته اثری باقی است، فرشتهها برایش طلب آمرزش میکنند.

«و مَن استَمَع اِلی فَضیلَةٍ مِن فَضائِلِه غَفَرَاللهُ ذُنُوبَهُ الّتی اِکتسَبَها بالاسِتمِاع » هرکس به فضایل علی(ع) گوش سپارد، خداوند گناهانی را که به وسیلة گوش مرتکب شده است عفو می کند.

در این خطبه نیز فرازی دیگر از آخرین وصایای امیرالمومنین (ع) را که به نوعی پیش بینی آنحضرت در رابطه با وضعیت مسلمین است عرض می کنم که بخشی از آن در خطبه قبل بیان شد. طبق نقل فرمودند : «اللهَ اللهَ فِی الْقُرْآنِ، لاَ یَسْبِقْکُمْ بِالْعَمَلِ بِهِ غَیْرُکُمْ » خدا را خدا را در مورد قرآن که دیگران در عمل به قرآن از شما سبقت و پیشی نگیرند. شاید منظور از دیگران غیر مسلمین باشند آنهم نه در مسیر هدایت بلکه در عمل کردنشان به قرآن دنیایشان را آباد می کنند که امروز شاهد آن هستیم.مشاهده می شود غیر مسلمین به دستورات قرآن عمل کردند ، دنیایی آباد و پیشرفته دارند. در مقابل وضعیت اسفبار دنیایی مسلمین در عمل نکردن به قرآن است. چند نمونه را عرض عرض می کنم؛ یکی از سفارشات اکید قرآن وحدت و پرهیز از تفرقه است. مشاهده می کنیم جهان اسلام به دلیل تفرقه ای که دارند چه خسارتهای عظیمی را متحمل شده است. سوریه و لیبی که تبدیل به خرابه ای شده اند. عراق خسارات سنگینی متحمل شد. کشورهای حاشیه ای خلیج فارس بدلیل شیعه هراسی و ایران هراسی صدها میلیلرد دلار به حلقوم ابر کافر یعنی آمریکا ریختند اما خود غرب علی رغم اینکه از لحاظ اعتقادی و اخلاقی هیچ وجه اشتراکی ندارند اما فهمیدند با وحدت می شود دنیا را ساخت. ببینید آمریکا و اروپا چگونه متحدند و از این اتحادشان چه بهره هایی می برند.

امروز این وضعیت اسفبار جهان اسلام است که علی رغم اشتراکات اعتقادی زیاد دچار تفرقه شده اند. متأسفانه در داخل هم این زمزمه ها از بعضی ها شنیده می شود که بدنبال دوقطبی کردن کشور به مخالف و موافق هستند. که رهبر معظم انقلاب هشدار دادند که مانند بنی صدر عمل نکنید که نتیجه اش خسران دنیا و آخرت برای خودتان و خسارت عظیم برای مردم و کشور خواهد شد. خوب این یک نمونه از عمل به قرآن توسط غیر مسلمین.

قرآن سفارش به صداقت دارد. «کونوا مع الصادقین» صداقت معنای وسیعی دارد در گفتار و کردار. دروغ امروز متأسفانه در کشور کم نیست اعتماد را از بین می برد.همچنین در کارهایمان صداقت کم است. در تولید ، توزیع، تجارت، صداقت کم است. اما غیر مسلمین بخصوص غرب در کارشان صداقت دارند. هر کس کاری انجام می دهد درست انجام می دهد. کارمند ، کارگر، تولید کننده ، همه و همه به این نتیجه رسیده اند که با درست کار کردن ، با صداقت کار کشور به پیش می رود . اینها پایه های اقتصاد مقاومتی است.

سفارش قرآن به اسراف نکردن و عدم تبذیر است. ما مسلمانها و ایرانیان چقدر عمل می کنیم ؟ اسراف در منابع و مصرف، به قول حضرت آقا ما ملت مسرفی هستیم. چقدر سالیانه منابع ما بدلیل درست مصرف نکردن هدر می رود؟ و در کنار آن عده ای دچار فقر و تهی دستی می شوند اما غیر مسلمین در این موضوع هم از ما جلو هستند.

سفارش قرآن به کار و تلاش است. خوب کار کردن ، میزان بهره وری و کار مفید از کار در میان مسلمین چقدر است؟ در کشورهای غربی چقدر؟

اینها بخشی از پیش بینی های آنحضرت در 1400 سال پیش بود که به ذهنی می رسد که آن حضرت طبق نقلی در آخرین وصایایشان می نویسد.

2- کلید واژه «آتش به اختیار» در بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان:

رهبر معظم انقلاب در جمع دانشجویان به یک اصطلاح کلیدی اشاره فرمودند که بعضی روزنامه های همسو با دشمن در داخل برداشت مغرضانه داشتند. کلید واژه «آتش به اختیار» این کلمه در جنگ زمانی است که ارتباط با مرکز فرماندهی قطع شده باشد یا مرکز فرماندهی به نوعی از کار افتاده باشد و رزمنده خط مقدم باید خودش تصمیم بگیرد و عمل کند. که در آن تصمیم عاقلانه و حساب شده و درست عمل کردن است.

که در این تهاجمات فرهنگی دشمنان، احساس این است که مراکز فرهنگی کشور به وظیفه خود عمل نمی کنند لذا وظیفه همه آحاد مردم انقلابی و بخصوص جوانان و دانشجویان مومن این است در بُعد فرهنگی خود دست به کار بشوند.همه احساس مسئولیت نمایند. در همه زمینه های فرهنگی خود را و جامعه را آماده مقابله با دشمن نمایندحتی کارمندان مراکز فرهنگی مانند ارشاد احساس کنند که مرکز فرماندهی از کار افتاده است ، خودشان اقدام کنند. مردم همه باید در این زمینه احساس مسئولیت کنند.

3- مشکلات روستائیان بخش جوادآباد:

یک نکته پایانی هم عرض کنم. در ماه رمضان توفیق شد در بعضی از شب ها با مردم عزیز بعضی از روستائیان دردیداری داشته باشیم که بعضی از مشکلات مطرح شده از جمله: مشکل کمبود آب ، بخصوص روستای حصارقاضی و در کنار آن طغان و نجف آباد. در عین حال این روستاها مرکز تولید ، پرورش دام و طیور هستند که این کم آبی موجب مهاجرت از روستاها و ضربه به تولید و اشتغال خواهد بود. در بهمن ماه سال گذشته در مراسم جشن عشایری در حصار قاضی در جلسه ای فرماندار محترم با مسئولین روستا قول 200 میلیون تومان برای حل مشکل آب دادند اما ظاهرا عمل نشده است ، درخواست مردم روستای حصار قاضی این است که اجازه بدهید خودمان وضعیت شبکه آب را اداره کنیم. به نوعی به دنبال خودگردان شدن شبکه هستند که می شود گفت همان اصطلاح آتش به اختیار حضرت آقا در این زمینه است.خوب مسئولین در این زمینه همکاری کنند.

دعــــــــــــا

سوره

www.adinehjavadabad.ir

 

اخبار
ارتباط با امام جمعه