سه شنبه 1396/1/8 - 46 : 2
مشخصات امام جمعه
حسین رضاپور
حسین رضاپور
جواد آباد
خطبه ها
بيانات در خطبه هاي نماز جمعه مورخ 1395/12/27
محاسبه نفس

 

نماز جمعه 27/12/1395

 

عناوین خطبه اول

 

موضوع: محاسبه نفس

 

جمعه آخر سال و روز های پایانی سال را کم کم سپری می کنیم. یک سال از عمر ما سپری شد در این دنیایی که در فرهنگ دینی تجارتخانه ای است که سرمایه آن عمر انسان است لذا مومنین و متقین نیز نسبت به سرمایه عمر خودشان در تجارتخانه دنیا حساسند اهل محاسبه و مراقبه اند همچنانکه در دنیای تجارت ، تاجران نسبت به هزینه کردن سرمایه اهل محاسبه و مراقیه شدیداند ......

 

عناوین خطبه دوم

 

مناسبتهای این هفته و نکاتی که باید به آن اشاره کنم:

 

1- میلاد صدیقه کبری ام ابیها حضرت فاطمه زهرا (س)؛ روز زن و مادر؛ ولادت حضرت امام خمینی (ره):

 

2- عید نوروز و فرارسیدن سال 1396:

==================

 

نماز جمعه 27/12/1395

 

مشروح خطبه اول

 

موضوع: محاسبه نفس

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

الحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین وَ العاقِبةُ لِاَهلِ التَّقوی وَ الیَقین و الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ عَلَی أَشْرَفِ الأَنْبِیَاءِ وَ الْمُرْسَلِین حَبِيب إله العالمین أَبِي الْقَاسِمِ مصطفی مُحَمَّدِ و علی اهله اهل الله سیَّما بَقیَّهَ اللهِ فی الاَرَضین رُوحِی وَ اَرْواحُ الْعَالَمیِنَ لِتُرابِ مَقْدَمِه اَلْفدَاء.

 

عِبادَالله اوصیکُم وَ نَفسی بِتَقوَی الله و اتباع امره

 

توصیه به تقوی:خودم و همه ی شما بندگان خوب خدا را به رعایت تقوا، انجام واجبات و ترک گناه توصیه و سفارش می کنم.

 

قال رسول الله (ص) : «لايَكُونُ الرَّجُلُ مِنَ الْمُتَّقِينَ حَتّى يُحاسِبَ نَفْسَهُ أَشَدَّ مِنْ مُحاسَبَةِ الشَّريكِ شَرِيكَهُ» (مكارم الاخلاق، ص ۴۶۸) انسان از متقین به حساب نمی آید مگر آنکه سخت تر از حسابرسی شریک از شریک خود در تجارت، از خود در مسائل معنوی حساب نکشد.

 

جمعه آخر سال و روز های پایانی سال را کم کم سپری می کنیم. یک سال از عمر ما سپری شد در این دنیایی که در فرهنگ دینی تجارتخانه ای است که سرمایه آن عمر انسان است لذا مومنین و متقین نیز نسبت به سرمایه عمر خودشان در تجارتخانه دنیا حساسند اهل محاسبه و مراقبه اند همچنانکه در دنیای تجارت ، تاجران نسبت به هزینه کردن سرمایه اهل محاسبه و مراقیه شدیداند .

 

لذا در روایتی پیامبر بزرگوار اسلام(ص) می فرمایند: «کُن عَلی عُمرِکَ اَشَحُّ مِنکَ عَلی دِرهَمِکَ وَ دینارِک» (بحارالانوار، ج 77، ص 76) نسبت به گذران عمرت از خرج کردن درهم و دنیار هم بخیل تر باش، حساسیت بیشتری داشته باش.

 

به این دلیل که « انّ عمرک مهر سعادتک » عمر اسنان مهریه سعادت ابدی اوست و در عین حال این مهریه سعادت او محدود است.

 

امیرالمومنین علی (ع) می فرمایند: « إنَّ العُمرَ مَحدودٌ لَن يَتَجاوَزَ أحَدٌ ما قُدِّرَ لَهُ، فبادِروا قَبلَ نَفاذِ الأجَلِ » راه صحیح استفاده درست از این عمر محدود محاسبه است به این معنا که انسان اهل محاسبه و حساب کشیدن از نفس خود باشد .

 

روز های پایانی سال در این یکی دو روز باقیمانده فرصت خوبی است که یک مروری بر عملکرد خودمان در طول سال داشته باشیم. یکسال عمرمان در چه مسیری هزینه شد ؟ آیا در مسیر سعادتمان هزینه شد یا خدایی نکرده در مسیر شقاوت قرار گرفت؟

 

در این یکسال وضعیت عبادات ما چگونه بود ؟ نسبت به نماز ، نماز اول وقت، نماز جماعت ، نماز جمعه ، روزه ، خمس ، زکات ، انفاق در راه خدا و ... عملکردمان چگونه بوده است ؟

 

آیا امسال که گذشت نسبت به سال قبلش اهمیتمان به نماز ، نماز اول وقت ، نماز جمعه و جماعات و واجبات دیگر بهتر بود یا فرقی نکرد یا خدای ناکرده بدتر بود؟

 

اگر فرقی نکرده است طبق روایت مغبون شدیم. اگر خدای ناکرده بدتر از سال قبل شده ملعون شدیم . در روایتی نقل شده اگر کسی دو روزش مثل هم باشد مغبون و زیانکار است اگر روز بعد از روز قبل بدتر شده باشد ملعون است.

 

اگر بهتر بوده است خدا را شاکر باشیم. اگر بدتر شده است استغفار کنیم . تصمیم بگیریم به بهتر شدن.

 

یک تأملی هم نسبت به گناهان داشته باشیم. در این یکسال عملکرد خودمان را بررسی کنیم . چقدر خدای ناکرده به دیگران ظلم کردیم؟ آبروی چندنفر را بردیم ؟ چقدر به دیگران تهمت زدیم ، غیبت کردیم ، دروغ گفتیم ، شهادت ناحق دادیم، قضاوت غیر منصفانه داشتیم ؟ آیا وقت استغفار و جبران نرسیده است؟ در روایت داردکه ممکن است انسانی به خاطر گناهی که توبه نکرده باشد صدها سال در جهنم محبوس و زندانی شود.

 

این روزها فرصت خوبی است جهت بررسی عملکردها یا به قول لسان شرع محاسبه نفس که در روایت دارد : «لَيْسَ مِنّا مَنْ لَمْ يُحاسِبْ نَفْسَهُ» از شیعه ما نیست کسی که اهل محاسبه نباشد.

 

«حاسِبُوا اَنْفُسَکُم قبلَ اَن تُحاسَبُوا» قبل از آنکه از شما حساب بکشند خودتان اهل محاسبه باشید.

 

روایتی است از امیرالمومنین(ع) که آنحضرت نحوه محاسبه نفس را بیان می فرماید . این روایت در کتاب محاسبة النفس مرحوم کفعمی از علمای قرن 9 از بلاد جبل عامل است:

 

در احوالات این عالم مرحوم کفعمی آمده است وقتی از دنیا رفت در یک روستایی نزدیک جبل عامل مدفون شد.سالها بعد روستا متروکه شد و به دنبال آن قبرستان هم متروکه شد . کم کم مردم روی قبرستان کشاورزی می کردند. تا اینکه یک کشاورزی در حال شخم زدن بود ، رسید به یک سنگ بزرگی وقتی آن سنگ را برداشت یک جنازه سالم و تازه ای زیر آن بود و یک نگاه عجیب و غریبی به این طرف و آن طرف کرد و گفت : قیامت برپا شده است؟ کشاورز از ترس بی هوش شد . وقتی بررسی کردند دیدند جنازه مرحوم کفعمی است. آن مرحوم در کتاب محاسبة النفس حدیث جالبی از امیرالمومنین علی (ع) نقل کرده است : «فَقَالَ الرَّجُلُ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ وَ کَیْفَ یُحَاسِبُ الرَّجُلُ نَفْسَهُ قَالَ إِذَا أَصْبَحَ ثُمَّ أَمْسَى رَجَعَ إِلَى نَفْسِهِ وَ قَالَ یَا نَفْسُ إِنَّ هَذَا یَوْمٌ مَضَى عَلَیْکِ لَا یَعُودُ إِلَیْکِ أَبَداً وَ اللَّهِ سَائِلُکِ عَنْهُ فِیمَا أَفْنَیْتِهِ فَمَا الَّذِی عَمِلْتِ فِیهِ أَ ذَکَرْتِ اللَّهَ أَمْ حَمِدْتِیهِ أَ قَضَیْتِ حَقَّ أَخٍ مُؤْمِنٍ أَ نَفَّسْتِ عَنْهُ کُرْبَتَهُ أَ حَفِظْتِیهِ بِظَهْرِ الْغَیْبِ فِی أَهْلِهِ وَ وُلْدِهِ أَ حَفِظْتِیهِ بَعْدَ الْمَوْتِ فِی مُخَلَّفِیهِ أَ کَفَفْتِ عَنْ غِیبَةِ أَخٍ مُؤْمِنٍ بِفَضْلِ جَاهِکِ أَ أَعَنْتِ مُسْلِماً مَا الَّذِی صَنَعْتِ فِیهِ» فرمود : وقتی روز شب می شود ، حضرت نسبت به محاسبه روزانه فرمودند ما حداقل نسبت به سال گذشته عمل کنیم . فرمود وقتی روز شب شد به نفس خودتان مرجعه کنید و با آن سخن بگویید . بگوئید این روز گذشت این سال گذشت هرگز برنمی گردد و خداوند هم از شما از این عمر سوال خواهد کرد. از خدا بپرسید در این روز چکار کردید ؟ آیا به ذکر و نام و یاد خدا مشغول بودید؟ آیا با عبادت گذراندید ؟ چقدر از آن صرف یاد و نام خدا شد؟ بطور کلی عملکرد ما در یک سال گذشته نسبت به خداوند و در رابطه با بندگان خدا چگونه بود این است محاسبه نفس که این روزها فرصت خوبی است ؟

 

دعـــــــــــــــا

 

سوره

 

مشروح خطبه دوم

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

وَالحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین وَ الصَلاهُ وَ السَلامُ علی سَیِدِنا وَ نَبیِّنا ابی القاسِم المُصطَفی مُحَمَّد وَ علی آلِهِ الاَطیَبینَ الاَطهَرینَ المُنتَجَبین سیَّما علی امیرِ المومِنین وَ الصدیقَهِ الطاهِرَه سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمین وَ الحَسَنِ وَ الحُسَین سِبطَیِ الرَّحمَه وَ اِمامَی الهُدی وَ علی بنِ الحُسَین وَ مُحَمَّدِ بنِ علی وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَر وَ علی بنِ موسی وَ مُحَمَّدِ بنِ علی وَ علی بنِ مُحَمَّد وَ الحَسَنِ بنِ علی وَ الخَلف القائِمِ الحُجَه حُجَجِکَ علی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فی بِلادِک . وَ صَلِّ علی اَئِمَّهِ المُسلِمین وَ حُماهِ المُستَضعَفین وَ هُداهِ المُومِنین وَ استَغفِرُ اللهِ لی وَ لَکُم.

 

عِبادَالله اوصیکُم وَ نَفسی بِتَقوَی الله

 

توصیه به تقوی: در ابتدای خطبه دوم هم خودم و هم شما را به تقوای الهی دعوت می کنم.

 

مناسبتهای این هفته و نکاتی که باید به آن اشاره کنم:

 

1- میلاد صدیقه کبری ام ابیها حضرت فاطمه زهرا (س)؛ روز زن و مادر؛ ولادت حضرت امام خمینی (ره):

 

در این ایام مصادفیم با میلاد با سعادت حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا (س) که به عنوان روز زن و روز مادر نامگذاری شده است. این روز و ولادت حضرت امام خمینی (ره) را و ایام عید نوروز را محضر همه شما بالاخص خواهران و مادران بزرگوار تبریک و تهنیت عرض می کنم.

 

در بیان فضائل و زیارات مربوط به حضرت زهرا (س) تعبیرات دقیقی بیان شده است که حقیقتا از لحاظ اخلاقی و معنوی جنبه کاربردی دارد از جمله صفات آن حضرت صدیقه کبری(س) است.

 

یعنی زنی که از نظر صداقت و درستی در درجه اعلی قرار دارد و بالاتر از آن وجود ندارد . او از همه لحاظ صدیق است هم با خدا صداقت دارد و هم با مخلوقات الهی.

 

صداقت با پروردگار عالم یعنی اخلاص در عبودیت که آنحضرت در این زمینه در اوج قرار دارد که رمز سعادت اخروی است.

 

صداقت با مردم و مخلوقات الهی یعنی در زبان و عمل با مردم روراست بودن. هم در گفتار و هم در عمل اهل صداقت و درستی بودن ، اگر در گفتارمان صداقت باشند اهل دروغ و نیرنگ نباشیم جامعه اینگونه باشد مردم مردم به همدیگر دروغ نگویند .کاسبان ، تاجران تولید کننده ، مصرف کننده به همدیگر دروغ نگویند مسئولین دروغ نگویند وعده های دروغ به مردم ندهند. در کارمان صداقت داشته باشیم . کارگر در کار ، معلم در تدریس ، دانش آموز در درس خواندن ، تولید کننده در تولیدش صداقت داشته باشد. در خانه و خانواده، زن و شوهر اهل صداقت باشند آن جامعه جامعه ای ایده آل خواهد شد . این یک جنبه از اسوه و الگو بودن حضرت زهرا (س) است که رمز سعادت دنیا و آخرت است.

 

در زیارات دیگر آنحضرت تعبیر ام السبطین الحسن و الحسین آمده است که به جنبه تربیتی زن اشاره دارد یعنی در فضائل آنحضرت آمده است که فاطمه(س) مادر حسن و حسین علیهم الاسلام است یعنی تربیت کننده دو امام و ولی خدا یعنی امام حسن (ع) و امام حسین (ع). که خطاب به زن مسلمان است که یکی از بزرگترین فضیلت زن و ارزش زن تربیت فرزندان است. اگر زنی بتواند فرزند یا فرزندانی مومن و مسلمان و درستکار تربیت کند آن زن فاطمی است. مادران شهید که شهید پرور بودند که درود خدا برآنها باد اینها زن فاطمی هستند. تربیت فرزند بزرگترین و مهمترین و اساسی ترین وظیفه یک زن و مادر است که در زیارت آنحضرت به آن توجه شده است.

 

در بیان فضائل و ویژگی های دیگر آن حضرت که در زیارات آن حضرت ذکر شده است عنوان طاهره ، مطهره، تقیه ، نقیه، رضیه و زکیه آمده است که اشاره به طهارت روحی و پاکدامنی آن حضرت دارد. حضرت زهرا (س) در اوج طهارت روحی و پاکدامنی و عفت و حجب و حیاست به این معنا که زن فاطمی و مومن یک زن محجبه و با عفت و باحیا و پاکدامن است .

 

زن مسلمان در بیرون و در محیط کار اهل عفت ، حجاب و حیاست. زن مومنه، بد حجاب و با آرایش در منظر عموم ورود پیدا نمی کند که در روایت داریم زنی که با آرایش و معطر از خانه خارج شود تا به خانه بر می گردد مورد لعن فرشتگان و ملائکه قرار می گیرد.

 

بی جهت از خانه خارج شدن و در کوچه و بازار و خیابان پرسه زدن شباهتی به زن مسلمان که الگوی آن فاطمه زهرا (س) است ندارد.

 

اینها ویژگی او خصوصیاتی است که زن مسلمان و مومن باید از حضرت زهرا (س) بیاموزد و الگو برداری کند.بخصوص در این زمان که تمام هجمه فرهنگی دشمنان اسلام و جنگ و نبردشان نیز در این زمینه که انهدام خانه و خانواده و مادر است . با جدا کردن زنهای مسلمان و خانواده ها از اهل بیت (علهم الاسلام ) اگر در دفاع مقدس رمز عملیاتهای رزمندگان یا فاطمه الزهرا (س) بود امروز نیز در نبرد فرهنگی تمام عیار با دشمنان اسلام باید الگوی ما و زن و مادر ایرانی فاطمه زهرا (س) باشد. ان شاء الله.

 

2- عید نوروز و فرارسیدن سال 1396:

 

در این هفته همچنین عید نورز را داریم . به همین مناسبت اشاره ای به دعای حلول سال نو دارم. مستحضرید که دعاهای وارده از اهلبیت(ع) در ضمن اینکه دعاست جنبه معرفتی و کاربردی دارد از جمله همین دعای سال « یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ » جنبه توحیدی دارد.

 

یعنی ای کسی که گرداننده قلب ها و دیده ها و توجه ها هستی . یعنی اگر کسی بخواهد دل و دیده مردم به او توجه کند بداند که دل و دیده مردم است خداست . ای کسی که اداره کننده روز و شب و اتفاقات روز و شب هستی. یعنی هر چه در این عالم اتفاق می افتد از اوست هر چه می خواهیم باید از او بخواهیم .

 

یعنی وقتی مسئولی این دعا را اول سال بر زبان جاری می کند به این معناست که حل مشکلات کشور و گرفتاری ها به دست خدا نه به دست کدخدا. یعنی مشکلات کشور با استفاده درست از آنچه که خداوند به ما داده است حل می شود نه با مذاکره با کدخدا و اینکه امیدمان به او باشد که دیدید در قضیه برجام و مذاکرات همه را ناامید کرد.

 

معنای این دعا برای دولتمران و مسئولین این است که با اتکا به نیروی عظیم جوانان ایرانی با این فکر و نبوغ خدادادی ایرانی با اتکا به ذخایر عظیم خدادادی کشور یعنی اقتصاد مقاومتی مشکلات کشور حل می شود . با مذاکره به اصطلاح با کدخدا که دشمن خداست ره به جایی نخواهیم برد.

 

دعــــــــــــا

 

سوره

 

www.adinehjavadabad.ir

 

 

 

 

 

 

 

اخبار
ارتباط با امام جمعه